Inwoners Tholen
kunnen knelpunten
verkeer aandragen
Nieuwe
bedrijven
WINTER
MODE
MARKT
PRIJZEN
Ijsgang bemoeilijkt scheepvaart
Tegenvallers bij afvalverwerking
kosten burger pas volgend jaar geld
Bouwwerk bij het Stenen Kruis
Woningverbetering
moet gestimuleerd
Balans-opruiming |:j
PERSIA
Cursussen OC over bestuur,
de omgang en het geheugen
Kamervragen
vangstbeperking
muskusratten
ALLE
NU VOOR
Zoommeer dichtgevroren; Krammersluis nog deels in bedrijf
Mensen gemotiveerd houden voor afvalscheiding en preventie
Route verkend
langs Zuidsingel
en Parallelweg
Notitie over
woningbehoefte
komende jaren
Donderdag 1 februari 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
In toekomst ook plannen andere plaatsen
Er komt een bijeenkomst waarop inwoners van Tholen-
stad de gelegenheid krijgen om knelpunten in de ver
keerssituatie kenbaar te maken aan het gemeentebestuur.
Die inventarisatie dient, samen met opmerkingen en
wensen van de gemeente, als bouwsteen voor het ver
keersplan dat de Grontmij gaat maken. Wanneer dat plan
er ligt, komen er hoorzittingen waar de bewoners
opnieuw kunnen reageren.
Tholen
St. Annaland
St. Maartensdijk
Poortvliet
Binnenstad
Het winterweer speelt de scheepvaart parten. De harde
oostenwind zorgt voor kruiend ijs dat de doorgang
belemmert, met name bij de noordelijke ingang van het
Schelde-Rijnkanaal. Het traject van het kanaal tot de
Krammersluizen is moeilijk bevaarbaar. IJsbrekers varen
op het kanaal heen en weer, schepen volgen veelal in
konvooi.
Schelde-Rijnkanaal
"Geef de inwoners het gevoel dat ze niet alleen staan, dat
de overheid meewerkt." Die hartekreet slaakte raadslid J.
van den Donker (D66) in de commissie openbare wer
ken. Punt van bespreking waren de alsmaar stijgende
kosten van de afvalverwerking. "Maak de inwoners dui
delijk dat de overheid er alles aan doet om die stijging zo
beperkt mogelijk te houden." Daaraan hecht de demo
craat meer belang dan aan een uitleg waardoor de kos
tenstijging wordt veroorzaakt.
Wrang
Compost
Geld liefst voor eigenlijke doel gebruiken
Het gemeentebestuur moet de boer op met de premiere
geling voor woningverbetering. PvdA-raadslid M.A.J.
van der Linde heeft dat gezegd in de commissie ruimte
lijke ordening, waar aan de orde kwam dat maar weinig
inwoners van de regeling gebruik maken. De strakke
voorwaarden die door de provincie zijn gesteld, waren
meerdere commissieleden een doorn in het oog.
Eigen verordening
Bemiddelen
j Perzen,Berbers,Kelims,Nepals,Gabbeh's.
Zo'n keus vindt u alleen bij ons. L j
En 15 tot 25 /O échte korting. IX
De bedoeling is om te onderzoeken
welke verkeersstromen wenselijk
zijn in het stadje, zowel in de oude
kern als de nieuwbouwwijken. Niet
alleen alle soorten verkeer worden
meegenomen, maar ook de parkeer
voorzieningen, reconstructies van
straten e.d.
Hoewel de commissie openbare
werken dinsdag positief reageerde
op het feit dat er een beleidsmatige
aanpak van de verkeersproblematiek
komt, waren er de nodige kritische
kanttekeningen. Met name voor het
CDA bleef er veel onduidelijk. J. de
Jager had het oude plan - uit 1982 -
bij de stukken gemist. "Wat is daar
van terecht gekomen? Je moet eerst
het rendement bezien voor je aan
Inschrijvingen in het Handelsre
gister van nieuwe bedrijven op
Tholen en St. Philipsland vanaf 1
tot en met 26 januari 1996.
J.C.L. advisering, Eendrachtsweg
13, projectbegeleiding, 1 perso
neelslid.
U.C.W. van den Aarsen, Kotter-
straat 38, groot- en kleinhandel in
antieke meubelen en aanverwante
artikelen, 1 personeelslid.
Helen's Groenland beheer b.v.,
Slabbecoornweg 31, het deelnemen
in, het financieren van, het zich op
andere wijze interesseren bij en het
voeren van beheer over andere
ondernemingen, het zich (mede)
verbinden voor verplichtingen van
groepsmaatschappijen en het beleg
gen, geen personeelsleden.
Introcopie b.v., Slabbecoornweg 48,
het verrichten van pre-presswerk-
zaamheden, 2-4 personeelsleden.
J. Bogert, Visstraat 27, administra
tieve dienstverlening en juridisch-
financiële ondersteuning, 1 perso
neelslid.
Relatiebemiddelingsbureau Samen
Verder, Huygensstraat 81geen per
soneelsleden.
Coöperatieve Taxicentrale Tholen
u.a., Nijverheidsweg 17, het voor
zien in de stoffelijke belangen van
de leden die houders van taxiver
gunningen zijn door in het kader van
haar onderneming overeenkomsten
te sluiten om te komen tot het ter
beschikking stellen van taxi's, 1 per
soneelslid.
Casa Oggi, Nijverheidsweg 1, het
ontwikkelen en verkopen van
nieuwbouwprojecten, 1 personeels
lid.
Autohandel G. van der Meer, Bos
straat 21, kleinhandel in gebruikte
auto's, herstellen, veranderen,
onderhouden, monteren of vervan
gen van wielen, banden, schokdem
pers, uitlaten en onderdelen van het
remsysteem die buiten het hydrauli
sche systeem vallen, 1 personeels
lid.
Handelsonderneming H. van Nieu-
wenhuyzen, Albert Schweitzerstraat
23, groothandel, im- en export van
goederen, algemeen assortiment, 1
personeelslid.
Extreme Fashion, Kaaistraat 8,
kleinhandel in dames-, heren- en
kinderboven- en onderkleding en
badkleding, 1 personeelslid.
Automatiseringscentrum Tholen,
Bram Groenewegeweg 10, compu
terservicebedrijf, 1 personeelslid.
Keal, Noordstraat 2, kunstenaarsga
lerie, kunsthandel, I personeelslid.
een nieuw avontuur begint." De
Jager stelde dat lering gelrokken
moet worden uit het verleden en hij
meende dat zeker uitgangspunten uit
het oude plan overgenomen zullen
worden. "Zet eerst eens een aantal
zaken op een rij voor u de opdracht
verstrekt." Het commissielid haalde
er het plan voor de reconstructie van
de Ten Ankerweg en Grindweg bij,
waarover in de politiek de meningen
sterk verdeeld zijn. Wethouder J.
van der Jagt trok daaruit de conclu
sie dat de CDA'er twijfelde aan de
deskundigheid van de Grontmij.
"Dat heb ik niet gezegd", reageerde
De Jager. "Het gaat erom of door de
gemeente de doelstellingen goed
zijn aangegeven richting de Gront
mij."
Omdat in het voorstel van burge
meester en wethouders de zinsnede
'....een actualisering van het oude
verkeerscirculatieplan' voorkomt,
vroeg ook P. van Belzen
(RPF/GPV) zich af of het plan uit
1982 het uitgangspunt vormt. De
wethouder sprak dat tegen. "Er komt
een totaal nieuw plan. Het oude
plan, dat volledig is uitgevoerd,
beantwoordt niet meer aan de huidi
ge eisen en inzichten." Hij noemde
in dit verband de groei van het auto
verkeer en het alsmaar groter en
zwaarder worden van de vrachtau
to's. Van Belzen zou het liefst de
oude binnenstad afsluiten voor het
autoverkeer, maar hij realiseerde
zich dat dat niet kan.
Het is de bedoeling om in de toe
komst ook voor de andere plaatsen
in de gemeente verkeersplannen te
maken. Alleen de grove lijnen uit
het plan voor Tholen zullen daar
voor gebruikt kunnen worden, kreeg
H.J. Vermaas (PvdA) van Van der
Jagt te horen. J. van den Donker
(D66) maakte zich zorgen dat al het
geld op zou gaan aan plannen, zodat
niets overschiet voor de uitvoering
ervan. "Bij een vervolg zal voor mij
zwaar wegen of de kosten van een
plan opwegen tegen wat het oplevert
voor een woonkern." De democraat
was ingenomen met het voornemen
om de inwoners bij de inventarisatie
van de knelpunten te betrekken. Ook
SGP'er M.J. Klippel noemde dat een
goede zaak. Over de tijdsplanning
kon de wethouder nog niets zeggen.
Volgende week komt iemand van de
Grontmij een toelichting geven - die
bijeenkomst is vooral bedoeld om
de voordelen van de mini-rotonde
nog eens toe te lichten - en dan zal er
meer duidelijkheid zijn.
CDA-senator H. Eversdijk uit Ril
land heeft in de Eerste Kamer vra
gen gesteld over de bestrijding van
de muskusrat. Eversdijk wil van de
ministers Jorritsma en Van Aartsen
weten of het waar is dat de Europese
Unie maatregelen voorbereidt om
het vangen van muskusratten met
(gazen) fuiken en pootklemmen te
verbieden. En indien dat zo is, welke
maatregelen de ministers dan den
ken te nemen om de bestrijding van
deze ratten te waarborgen. Eversdijk
baseert zijn twijfels op een artikel in
het blad Oogst. Hij wil ook weten
of, met name in de Biesbosch, het
aantal beverratten fors is toegeno
men. Deze voor de fokkerij uit Zuid-
Amerika geïmporteerde dieren zijn
groter dan de muskusrat en zouden
eveneens een gevaar kunnen gaan
vormen voor de zeeweringen. De
CDA'er wil weten wat het beleid is
om dat te voorkomen. Eversdijk is
tijdelijk dijkgraaf van het water
schap Zeeuwse Eilanden, dat sinds 1
januari de muskusrattenbestrijding
in Zeeland coördineert.
listraat 4 - Steenbergen - Telefoon 0167-563430
De oude Eendracht bij Tholen ligt dicht. De kleine motorbootjes en sloepen liggen vast in het ijs.
Door de aanhoudende vorst is het
zoete Zoommeer dichtgevroren.
Vrijdag passeerden nog enkele
scheepjes de Bergsediepsluis en
trokken een geultje door het ijs,
maar dat is alweer verdwenen.
Geschut kan er overigens nog wel
worden aan de Oesterdam. "Bij
hoog water laten we wat zout water
in de kolk lopen om de sluisdeuren
open te houden", vertelt de sluis
wachter. "En bij de vergrendeling
van de Zoommeerdeur wordt met
Advertentie I.M.
een compressor lucht in het water
geblazen. Door de luchtbellen komt
het warmere water omhoog en zo
slagen we er in de deur open te hou
den."
De scheepvaart op het drukke Schel
de-Rijnkanaal ondervindt hinder
van de ijsgang. De Zuid-Vlije en het
Krammer tot aan de sluizen zijn
moeilijk bevaarbaar. Dinsdag was
bij de Krammersluizen nog één sluis
in bedrijf en werd er alles aan
gedaan om de deuren open te hou
den.
Zaterdagmiddag kreeg de scheep
vaart het advies om de Krammer-
sluis te mijden in verband met het
zeer zware drijfijs. Een dag eerder
besliste rijkswaterstaat om tussen de
Kreekrak- en de Krammersluizen in
konvooi te gaan varen. Tot dan toe
veroorzaakte het ijs nauwelijks hin
der. Maar in de nacht van donderdag
op vrijdag kwamen massa's grondijs
los van de bodem, waardoor het hele
traject dik in het ijs zat. Rijkswater
staat besloot ijsbrekers in te zetten,
want Nederland is gebonden aan een
overeenkomst met België om de
vaarweg naar Antwerpen open te
houden. De Zephyrus uit Stavenisse
werd ingezet. Deze stuitte in de
Zuid-Vlije, tussen het Krammer en
de inloop van het Schelde-Rijnka
naal, op drijfijs (door de harde oos
tenwind opeengehoopte ijsschotsen)
van soms bijna een meter dik. Er lie
pen tien schepen in vast. De Zephy
rus brak het ijs voor zes binnensche
pen, de anderen moesten uit het ijs
gesleept worden. Het open houden
van deze vaarweg werd 's middags
gestaakt, maar 's avonds alsnog uit
gevoerd. Diezelfde avond arriveer
den nog twee slepers, die samen met
het Stavenisser schip konvooi gin
gen varen.
Zowel op het Zoommeer als op de
Oosterschelde is begonnen met het
opnemen van de lichtboeien. Daar
door zal ook op de Oosterschelde in
konvooi gevaren moeten worden.
Als de winter voortduurt, zal het ijs
op den duur niet meer gebroken
kunnen worden en dan ontstaan gro
te problemen voor de scheepvaart.
De gemeente Tholen moet dit jaar
37.000 gulden extra bijdragen aan
het openbaar lichaam afvalstoffen-
verwijdering midden- en noord-Zee
land (Olaz). Dat wordt betaald uit
het egalisatiefonds, waardoor de
Een zware delegatie van het konink
lijk huis en de rijksvoorlichtings
dienst heeft gisterenmiddag de voor
lopige route verkend, die koningin
Beatrix 30 april vermoedelijk in St.
Maartensdijk gaat volgen. Na eerst
twee uren met de stuurgroep in het
gemeentehuis te hebben vergaderd,
ging het gezelschap via de achter
tuin naar buiten. Onder stralende
weersomstandigheden werd het par
cours verkend, waarop de festivitei
ten zich 30 april zullen afspelen. Dat
is niet alleen de Markt, maar waar
schijnlijk ook Onder de Linden, de
Parallelweg, de Zuidsingel en de
Haven.
afvalstoffenheffing voor de inwo
ners niet extra omhoog moet. In
1997 komt daar immers toch al 30%
bij omdat wordt gewerkt naar een
kostendekkend tarief. Maar die 30%
zal niet voldoende zijn, liet wethou
der J. van der Jagt al doorscheme
ren. "Olaz heeft een tekort van zes
miljoen en werkt daarvan 2,4 mil
joen weg door de begroting voor dit
jaar aan te passen. Maar dan blijft er
nog bijna vier miljoen buiten
beschouwing." Daarnaast werken
ook nieuwe wettelijke maatregelen
kostenverhogend.
De wethouder was blij dat het Olaz-
bestuur de visie van Tholen en
Noord-Beveland ten aanzien van het
tekort ter harte heeft genomen. Door
de bezuiniging in de begroting op te
vangen, is overigens geen structure
le oplossing gevonden, gaf Van der
Jagt toe. De geplande verlaging van
de storttarieven voor bedrijven en
gemeenten is geschrapt, wat het
openbaar lichaam een besparing
oplevert van 1.188.000 gulden. Het
exploitatie-overschot van 1994 en
de reserve professionalisering oud
papier leveren het restant op. De
tegenvaller in de exploitatie van
Olaz wordt veroorzaakt doordat
minder afval wordt aangevoerd.
-Verder is Zeeland verplicht om een
bepaalde hoeveelheid afval te leve
ren aan een verbrandingsoven, wat
extra kosten meebrengt. "Dat is
voorschrift van de minister, daar
kunnen we niet onderuit", aldus Van
der Jagt.
P. van Belzen (RPF/GPV) noemde
het wrang dat een lager aanbod van
afval een verhoging van de kosten
tot gevolg heeft. "Terwijl het beleid
er juist op is gericht om het produce
ren van afval terug te dringen." Deze
tegenstrijdigheid komt tot stand
doordat de verwerkingsinstallaties
bij een geringer aanbod met overca
paciteit geconfronteerd worden.
VVD'er R. Ravensteijn noemde het
een taak van de gemeente om de
inwoners uit te leggen waarom het
scheiden van en minder produceren
van afval niets oplevert. "De mensen
moeten gemotiveerd blijven om aan
afvalscheiding en preventie te doen,
want anders kost het in de toekomst
nog meer."
Door de alsmaar strengere eisen
gaat de produktie van afval vanzelf
omlaag, maar op de oude voet door
gaan zou de afvalverwerking nog
duurder maken dan het nu al is,
betoogde Van der Jagt. Hoe minder
de gemeente aanlevert in Nieuw-
dorp, hoe minder ze moet betalen,
want de afrekening gebeurt per ton.
J. de Jager (CDA) noemde het
beleid voor de toekomst onduide
lijk. "Het gaat allemaal veel duurder
worden en daar zullen we op in
moeten spelen", aldus de wethouder.
SGP'er M.J. Klippel riep de
gemeente op om actief mee te wer
ken in de afvalproblematiek en zich
niet altijd door Olaz te laten leiden.
Van der Jagt schetste Olaz als een
sterk groeiende organisatie, die lan
delijk één van de goedkoopste is.
Niettemin maakt Van den Donker
zoch zorgen over het in de hand
houden van de kosten. Ravensteijn
zag wel wat in elkaar beconcurre
rende verbrandingsovens, maar dat
kan niet omdat het land in regio's is
verdeeld en die hun afval moeten
verbranden in de aangewezen instal
laties.
De compost kwam ook nog ter spra
ke. En dan met name de tegenval
lende afzet van het spul. De wethou
der zei dat de Olaz-directeur niet
pessimistisch gestemd is met een
produktievoorraad van drie maan
den, maar hij gaf toe dat de optimis
tische ramingen over inkomsten
door de verkoop ervan al lang ach
terhaald zijn.
De Jager meldde een toename van
gestort afval in wegbermen en langs
dijken, maar Klippel vond dat in de
Thoolse polders best meevallen
sinds op Scherpenisse containers
zijn geplaatst. Hij zei dat de inwo
ners ook duidelijk gemaakt moet
worden dat een deel van de kosten
van de afvalverwerking bedoeld zijn
om stortplaatsen af te dekken. "Dat
zijn gerechtvaardigde kosttn, want
het gaat om ons afval en daarmee
kun je onze kinderen niet opzade
len."
Tholen kreeg in 1994 en vorig jaar
totaal 689.781 gulden van de pro
vincie om particulieren in staat te
stellen de slechte bouwtechnische
toestand van hun woning te verbete- -
ren. Slechts 17 aanvragen, voor een
bedrag van 280.208 gulden, werden
gehonoreerd.
De ruim vier ton die overbleef, moet
echter voor Tholen behouden blij
ven, vond de commissie. De provin
cie liet weten dat het geld binnen
drie jaar besteed moet zijn, anders
moet het terugbetaald worden. Als
het niet aan woningverbetering op
gaat, dan is er de mogelijkheid om
van het geld milieuhinderlijke
bedrijven te saneren. Een andere
besteding staat Middelburg niet toe,
zo maakte burgemeester H.A. van
der Munnik de commissie duidelijk.
Daarmee reageerde hij op voorstel
len om zelf als gemeente slechte
panden op te kopen, ze op te knap
pen en vervolgens weer aan de man
te brengen. CDA'er J. de Jager
kwam hiermee op de proppen, want
hij kende die handelwijze nog uit de
gemeente Sint-Philipsland. Maar
volgens ambtenaar L.T. Steenpoorte
kan dat niet uit deze pot, omdat de
regeling uitsluitend is bedoeld voor
eigenaren-bewoners van panden.
Ook slopen en vervolgens nieuw
bouwen valt buiten de regeling.
K.A. Heijboer (SGP) suggereerde
om, als het overschot nu voor
milieuhinderlijke bedrijven wordt
gebruikt, bij toekomstige aanvragen
voor woningverbetering uit de reser
ve voor sanering bedrijven te putten.
Maar zo'n reserve is er volgens de
burgemeester helemaal niet.
Mevrouw E. Frigge-Hogesteeger
(VVD) pleitte voor soepeler regels,
door als gemeente zelf een verorde
ning in het leven te roepen. Op die
manier zou het gebruik volgens haar
kunnen toenemen. Dat laatste wil
ook mevrouw M.H. Schot-de Hoog
(AOV) bereiken, wat geconcludeerd
kan worden uit haar kritische
opmerkingen over de bij aanvragen
gehanteerde criteria. "Bij een eigen
verordening horen eigen middelen,
dus zou u daar in de begroting ruim
te voor moeten vinden", schetste
Van der Munnik het probleem bi
het voorstel van mevrouw Frigge.
En de beperkende criteria - ondei
andere uitsluiting woningen buiten
gebied, uitsluiting zelfwerkzaam
heid, maximale subsidie 50%.
begrenzing subsidiabele kosten tus
sen 15.000 en 75.000 gulden - zijr
door de provincie vastgesteld en
daaraan valt niet te tornen.
Van der Linde maakte zich bezorgd
over de kwaliteit van het particuliere
woningbezit. Met 15% slechte
woningen valt Tholen in Zeeland uil
de toon.
"Daarom krijgen we veel subsidie,
maar we maken bijna niets op. Ter
wijl er in alle woonkernen slechte
woningen zijn." Dat het gemeente
bestuur wacht tot mensen zelf aan
kloppen, is volgens Van der Linde
niet goed: "Het college zou kunnen
bemiddelen tussen koper en verko
per, en op de regeling wijzen." Ook
J. van den Donker (D66) bepleitte
een actievere rol. Van der Munnik
zei dat de Thoolse bevolking mon
dig genoeg is. "Jaarlijks krijgen we
tientallen vragen over deze regeling,
maar uiteindelijk nemen de mensen
zelf de beslissing of ze een aanvraag
indienen. En huis voor huis bekijken
wie er in aanmerking komt, daar
voor hebben we de ambtenaren
niet." De burgemeester wees er ook
op, dat het percentage slechte
woningen al behoorlijk is gedaald.
Vier a vijf jaar geleden was dat nog
22 tot 25 procent.
Overigens lijkt de premie voor
woningverbetering zijn langste tijd
te hebben gehad. Vanaf 1997 zal het
rijk namelijk aanmerkelijk minder
geld beschikbaar stellen voor stads
en dorpsvernieuwing.
Voor 11.000 gulden gaat het advies
bureau RBOI een beleidsnotitie
maken over de woningbehoefte en
woningbouw in Tholen. Door de
bevolkingsontwikkeling van de
afgelopen tien jaar én de benodigde
aantallen woningen per plaats in
kaart te brengen, kan het gemeente
bestuur een visie voor het beleid in
de komende jaren ontwikkelen. "Het
is goed om na te gaan wat de
gemeente wil met de groeimogelijk
heden van de kernen", aldus de bur
gemeester in de commissie ruimte
lijke ordening. Hij vertelde er bij,
dat de provincie een dergelijke
structuurvisie in de toekomst vereist
alvorens nieuwe bestemmingsplan
nen te beoordelen. Bij de notitie zul
len eerdere onderzoeken, zoals van
de nationale woningraad, betrokken
worden.
De commissie stond positief tegen
over het opstellen van de notitie,
maar plaatste een aantal kantteke
ningen. Zo roerden P. van Belzen
(RPF/GPV) en J. van den Donker
(D66) de vestigingen vanuit west-
Brabant aan, die voor een druk op de
woningmarkt zorgen. De burge
meester zei daarom blij te zijn met
het aanwijzen van Tholen als regio
nale kern. Want in de andere plaat
sen mag alleen gebouwd worden om
in de eigen behoefte te voorzien.
"Dat is een flinke beperking in het
streekplan", aldus Van Belzen. Van
der Munnik wees erop, dat het moei
lijk is om in een notitie de gangen
van mensen te vatten. "Zij laten zich
vrij moeilijk sturen." J. de Jager
(CDA) kaartte het draagvlak aan dat
nodig is om een voorziening in een
bepaalde kleine kern in stand te hou
den. Ook dat is volgens de burge
meester een moeilijke zaak, maar de
aandacht voor de kleine kernen is er
voortdurend.
Het Oosterscheldecollege begint
binnenkort in Tholen met de drie
cursussen: 'gemakkelijker omgaan
met mensen', 'op ontdekkingsreis
door het geheugen' en 'beter bestu
ren van verenigingen'. In de eerste
cursus leren mensen sociale vaar
digheden. Daaronder vallen kennis
maken, complimehten geven, een
moeilijk telefoongesprek voeren,
maar ook iemand afpoeieren. Na
verloop van tijd kunnen de cursisten
gemakkelijker met anderen omgaan.
De cursus begint op dinsdagavond
13 februari.
De tweede cursus is een aantal
geheugenlessen voor ouderen. Veel
ouder wordende mensen maken zich
zorgen over het feit dat ze af en toe
iets vergeten. Op de cursus wordt
voorlichting gegeven over onder
meer de ziekte van Alzheimer, maar
men krijgt ook allerlei praktische
tips die het onthouden gemakkelij
ker maken. Alle ouderen (boven de
vijftig jaar) kunnen meedoen met de
cursus die woensdagmorgen 21
februari begint. Opleiding of beroep
doen niet ter zake.
Tenslotte is er de cursus beter bestu
ren van verenigingen. Of liever
gezegd de cursussen, want er zijn
drie onderdelen die men kan volgen.
Ze zijn speciaal bedoeld voor
bestuursleden van verenigingen en
stichtingen die draaien op vrijwilli
gers. Meri kan kiezen voor de cursus
vergadertechniek die maandag
avond 19 februari begint en waarop
men leert hoe men een vergadering
goed en gestructureerd kan voeren
of leiden. Daarnaast is er ook een
cursus notuleren - die begint op 21
maart - waarin men leert hoe men
een vergadering registreert. Tot slot
kan men ook kiezen voor het onder
deel kascontrole. In vier avonden
leren penningmeesters hier begro
tingen maken, subsidies aanvragen
en een aantal eenvoudige boekhoud-
technieken toepassen. Deze cursus
begint op 13 maart.
Voor meer informatie over de cur
sussen, die in de voormalige
gemeentelijke mavo aan de Jan van
Bloisstraat worden gegeven, kan
men contact opnemen met het Oos
terscheldecollege tel. 0113-231170.
Fortuinstraat 3 Bergen op Zoom
I Tel.: 0164-243509
In het open landschap bij het Stenen Kruis in Tholen is aan de Eeweg een bedrijfspand in aanbouw voor dhr. Rietkerk. In de gemeenteraad
komt bouwen in het buitengebied vaak ter sprake. Dat blijkt nogal eens problemen op te leveren bij het ruimtelijk beleid, maar de agrari
sche sector heeft een streepje voor omdat die branche grondgebonden is.
Advertentie I.M.