Trouwe leden alsnog voorzien van onderscheiding Schuttevaer Raad van State kan Zeeuwse Eilanden alsnog das omdoen Kameleon-vaarders richten stichting op Binnenvaart bi in overkoepelei Binnenvaart bundelt krachten in overkoepelende organisatie Bestuurslid Lindhout vertrekt na 22 jaar met hoogaars Fusie scholen p.c.-onderwijs nu in werking Schipper wil meer doen met de autotelefoon Gezamenlijke belangenbeha Gezamenlijke belangenbehartiging van acht verenigingen EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Gecombineerd vervoer Donateurs Bulkgoederen Beter overleg Onderhoudswerk 's nachts Spreekbuis Eén gezicht Grote kloof Afluisteren Unanieme steun secretaris De Visser Het waterschap Zeeuwse Eilanden is dinsdag officieel begonnen met een nieuwjaarsbijeenkomst in Goes voor het personeel én met een algemene vergadering van de hoofdingelanden. Zeeuwse Eilanden is daarmee een feit, maar de Raad van State kan alsnog roet in het eten gooi en, aldus tijdelijk dijkgraaf drs. H. Eversdijk. Secretaris Knipselkrant Donderdag 4 januari 1996 Op de vorige jaarvergadering lukte het, ondanks protest van een aantal betrokkenen nog niet, maar vier oud schippers zijn alsnog onderscheiden door Schuttevaer St. Philipsland: J.W. Domenie, A. Domenie, P. Aarnoudse en M. Reijngoudt. Het probleem zat in het feit, dat ze dona teur geworden waren in plaats van lid, maar toen hadden ze de 40 en sommigen zelfs de 50 jaar lidmaatschap al overscheden. Pantoffels Tot behoud Thools/Fries bootje De Thoolse jongens die in 1994 eigenhandig de eerste Kameleon (het bootje uit de gelijknamige serie van schrijver H. de Roos) in elkaar zetten, hebben nu een stichting opgericht om dit vaartuig in goede staat te hou den. Schippersvereniging Schuttevaer wil met een zevental economische belangenorganisaties gaan samenwerken in Binnenvaart Nederland. Voordeel is dat de bedrijfstak veel meer als eenheid naar buiten kan treden. De afdelin gen van de ongeveer 3200 leden tellende schippersver eniging beslissen over deelname. Stavenisse en St. Phi lipsland zijn voor. Taalkwestie an het goederenvervoer verwacht, iet name in de bulkgoederen, hoog vaardige produkten en containers." Het vertrekkende bestuurslid Lindhout met zijn hoogaars en de onderscheiden trouwe leden van Schuttevaer St. Philipsland: links de heren Reijngoudt en Aarnoudse, rechts de gebroeders Domenie. De stichting heet 'Kameleon-vaar- ders Zeeland' en heeft als doel: De eerste, echte Kameleon in de vaart te houden in haar oorspronkelijke staat. In 1993 gingen zes Thoolse jongens in Friesland op zoek naar de Kameleon uit de boeken die ze in hun jeugdtijd verslonden. Maar omdat het scheepje niet bleek te bestaan, zelfs niet iets dat erop leek, besloten het zestal dan maar zelf aan de slag te gaan. En zo gebeurde het. In de winter maanden werd aan de boot gewerkt. Er ging een dieselmotor uit een auto in, en na veel las-, schuur en schil derwerk kon het vaartuigje in de zomer van '94 te water worden gela ten onder grote publieke belangstel ling. De bouwers en hun creatie haalden landelijk de pers en brach ten een bezoek aan Terherne, het zogenaamde Kameleondorp. Daar naast was het bootje ook te zien op de watersportbeurs Hiswa in Amsterdam en er verscheen een bouwplaat van het vaartuig. Vorig jaar was de Kameleon aanwezig op de Mosseldag in Yerseke en de wereld-Jamboree van de scouting in Dronten. Maar het kost behoorlijk wat geld om een boot in goede staat te hou den. Daarom besloten de bouwers een stichting op te richten. Dona teurs kunnen financieel of materieel steun geven aan de Kameleon. De donateurs worden op de hoogte De juridische fusie tussen de drie protestants-christel ijke basisscholen in Tholen, Oud-Vossemeer en Anna Jacobapolder is een feit. Daarmee wordt de School met de Bijbel in Oud-Vossemeer van een gewisse ondergang gered vanwege een te laag leerlingenaantal en ook de gelijknamige school in Anna Jaco bapolder krijgt wat meer lucht door dit samengaan. De drie schoolver enigingen zijn nu gefuseerd tot de nieuwe vereniging voor protestants- christelijk onderwijs te Tholen en omstreken. Er is ook een voorlopig bestuur aangetreden bestaande uit: voorzitter A.M.M. Keij en penning meester D.G.J. Burger uit Tholen, secretaris A. van Gorsel en P.J. van Halum uit Oud-Vossemeer, G.C. Quist en P.J. Stols uit Tholen, J. Nell en M.J. Tichem uit Anna Jacobapol der en mevr. M.A.P. de Jager-Blaas uit De Heen. Er zal zo snel mogelijk een ledenvergadering worden gehouden waarin het definitieve bestuur kan worden gekozen. en werd na de bevrijding zelfstandig ondernemer op de Wilja. Inmiddels woont hij in Ridderkerk, maar Lind hout was altijd nog betrokken geble ven bij Schuttevaer St. Philipsland, waarvan hij meer dan 40 jaar lid is. In december 1973 werd hij bestuurs lid en in 1977 klom hij op tot vice- voorzitter. "Je hebt altijd keurig net jes meegedraaid", zei voorzitter A.W. Beurkens, die Lindhout als herinnering een miniatuur hoogaars overhandigde. Het vertrekkende bestuurslid sprak een dankwoord voor het vertrouwen dat hij geduren de 22 jaar in het bestuur had onder vonden. Lindhout besloot ermee te stoppen, toen hij op weg naar een Schuttevaer-vergadering in Breuke- len zijn pantoffels nog bleek aan te hebben. Overigens werd er geen jongere kracht in zijn plaats benoemd. Het bestuur van Schutte vaer St. Philipsland kromp in van 8 naar 7 leden. De periodiek aftreden de G. Verkamman en W. Aar.ioudse werden bij acclamatie herkozen. Voor het congres in Delfzijl werden voorzitter A.W. Beurkens, G. Ver kamman, F. Kosten en Abr. Kosten aangewezen. Schuttevaer St. Philipsland telt 15 A en 29 B-leden alsmede 10 dona teurs. Penningmeester G. Verkam man meldde een nadelig saldo van ƒ72,06 maar evenals vorige keer werden de kosten van de jaarverga- gehouden van de ontwikkelingen van de Kameleon, krijgen een uitno diging voor een donateursdag en kunnen meevaren met het scheepje. Het bestuur van de stichting bestaat uit: voorzitter Peter Geluk, secreta ris/penningmeester Boudie Hooge- deure en de leden Kees Aarnoudse, Reinier Fase, Marco de Groen, Mark Loos, Jos Loos, Marco Joosen en Leendert-Jan Zandijk. Binnenvaartschippers die aan boord gebruik maken van een autotelefoon via het GSM-net, blijven verstoken van moderne communicatiemidde len. De PTT, die dit net introduceer de, zou daarover eens aan zijn jasje getrokken moeten worden. Dat betoogde schipper Telgen donder dag in Sint-Annaland op de jaarver gadering van Schuttevaer. Telgen pleitte voorde ontwikkeling van een modem op de 8 Watt autotelefoon, waardoor aansluiting van een fax of computer mogelijk wordt. "De over heid wil het gebruik van de compu ter stimuleren en het GSM-net zou het net van de toekomst zijn, maar er zijn geen mogelijkheden." Dat PTT zo afwachtend is, komt volgens Tel gen omdat het een kleine groep abonnees betreft. Voor de door zakenlui veel gebruikte zaktelefoons zijn de mogelijkheden aanzienlijk groter. Binnen Schuttevaer zou een werkgroep opgericht worden die zich over dit soort zaken gaat bui gen, aldus voorzitter Ph.J. de Rijke. Ook de PTT zegde dat toe. Hij wist echter niet of beide groepen al func tioneren. De vergadering stemde in met het afschaffen van de lidmaatschaps kaart. Ze zijn dermate in onbruik geraakt - behalve Stavenisse gebruikt alleen de afdeling Werken dam ze nog - dat het hoofdbestuur de kaarten niet meer drukt. Ze speci aal maken zou geld kosten. In het bestuur van de afdeling, die volgend jaar 85 jaar bestaat, werd J. van Oeveren bij acclamatie herko zen. Burgemeester Middelburg. De CDA'er mr. D.C.B. Burgers (bijna 64) is benoemd tot waarnemend burgemeester van de Zeeuwse hoofdstad. Hij neemt de plaats in van VVD'er mr. C.G.J. Rutten, die onlangs in Breda is benoemd. Mid delburg krijgt een waarnemer met het oog op de gemeentelijke herin deling op Walcheren aan het einde van dit jaar. Burgers was tot vorig jaar burgemeester van 's-Hertogen- bosch; eerder zwaaide hij de scepter in Haaren en Rosmalen. gering weer betaald door een nedrijf. "Anders zaten we zo op zwart zaad", zei voorzitter Beur kens. Bovendien zat er nog wat in de reservepot, maar die is inmiddels verminderd tot 843,97. De admi nistratie werd gecontroleerd door P. Aarnoudse en M. Reijngoudt. Economisch gezien was 1995 voor de schippers een redelijk jaar. "Gebleken is, dat men helemaal niet mag klagen", zei de voorzitter. "De verwachtingen op korte termijn zijn voor de tankvaart minder rooskleu rig en voor de droge ladingvaart gematigd positief. Over meerdere jaren bekeken, zijn de verwachtin gen voor beide markten gunstiger. Voor de toekomst wordt een stijging i In Binnenvaart Nederland (BN) werken ondermeer de Rijnvaart, sleepvaart, tankvaart en diverse schippersbonden samen. Schutte vaer krijgt een bijzondere positie, omdat de vereniging zich niet met economische belangen bemoeit. Om die reden kan Schuttevaer nooit de voorzitter leveren voor de nieuwe organisatie. Ze blijft ook buiten de discussie over economische aange legenheden. Maar wat betreft nau- tisch-technische zaken en infrastruc tuur krijgt Schuttevaer op voorhand het mandaat om namens de binnen vaart te opereren. Hoewel BN als een brancheorgani satie gezien kan worden, is het géén overkoepeling of federatie. "Iedere aangesloten organisatie blijft zelf standig en heeft de vrijheid om met afwijkende standpunten naar buiten te komen", zei voorzitter Ph.J. de Rijke donderdag in Sint-Annaland op de vergadering van de afdeling Stavenisse. Hij zag met name voor- Beurkens benadrukte de positieve kanten van de scheepvaart nog eens. "Het vervoer per binnenschip is milieuvriendelijk en kan in samen hang met eventueel spoor- en weg vervoer een goede combinatie vor men ten behoeve van o.a. het ver voer van afval, mest en containers. Het stimuleren van dit gecombi neerd vervoer door de overheid kan een positieve uitwerking hebben op de activiteiten in de binnenvaart. De kansen voor de binnenscheepvaart liggen vooral in het vervoer van bulkgoederen op een milieuvriende lijke manier. Bovendien zijn de keu ringseisen van de schepen op gebied van vaarveiligheid en milieu dusda nig, dat er sprake is van zeer geringe risico's. De bedreiging voor de bedrijfstak is vooral de onderlinge verdeeldheid. Samenwerking met andere modaliteiten, verladers en vernieuwing zijn middelen om tot betere resultaten te komen. Bij het doornemen van de voorstel len voor de regiovergaderingen en het congres hield C. den Braber een pleidooi voor het 's nachts uitvoeren van reparaties aan de Krammer-, Volkerak- en Kreekraksluizen, mede in verband met het vaartijden- besluit. Sluismeester Nefkens van de Volkeraksluizen maakte echter duidelijk, dat het 's nachts soms drukker is dan overdag. Hij had eer der een voorkeur voor maandag, de rustigste dag in de sluizen. In aan vulling op Den Braber wees G. Ver kamman erop, dat straalwerkzaam- deel in de betere mogelijkheden voor overleg op internationaal niveau. Verder kunnen via BN de standpunten over gemeenschappe lijke belangen intern op elkaar wor den afgestemd, waardoor met name naar overheden toe één geluid van uit de binnenvaart doorklinkt. Nu stappen soms alle tien binnenvaart- organisaties voor overleg naar een instantie. Overigens blijven zaken waarover principieel verschillend gedacht wordt - zoals marktorde ning, saneringsregelingen, commer cie - buiten BN. Hoewel in BN straks acht organisa ties verenigd zijn, zal het volgens C. Cornet uit Scherpenisse nog maar de vraag zijn of het ledental groot genoeg is om een directe ingang te krijgen naar de minister of de staats secretaris. Zo niet, dan zal mogelijk MKN (midden- en kleinbedrijf Nederland) de spreekbuis kunnen zijn, opperde hij. De heer Sturris vond aansluiting bij BN maar niks. heden in de sluizen soms wel een maand in beslag nemen en dat levert veel oponthoud op. Nefkens ant woordde, dat gedacht wordt aan het op de wal uitvoeren van dat onder houdswerk. Dan gebeurt het veel sneller, maar dat is wel kostbaarder. Van der Reest hamerde nog eens op de al langer beloofde autosteiger in de Krammersluizen en J. Verkam man bepleitte die, mede uit veilig heidsoverwegingen, bij de kunst werken op alle internationale vaar routes. "Maar in de Volkeraksluizen kun je op drie plaatsen auto's los sen", merkte sluismeester Nefkens op. C. Leeuwensteijn was niet tevre den met dat antwoord. "We hebben openbare, officiële autosteigers nodig." "Schuttevaer heeft tot nu toe altijd geprobeerd zoveel mogelijk op zich zelf te staan. Vorig jaar wilde het hoofdbestuur de afdelingen al laten fuseren en nu komt het met dit." Ook de bijdrage van Schuttevaer aan BN kwam ter sprake. Maar die zou vol gens het hoofdbestuur geen contri butieverhoging tot gevolg hebben. De overheid betaalt de helft van de kosten en bouwt die subsidie in vijf jaar af. De Rijke zei niet te kunnen inschatten in hoeverre de overheid straks nog open staat voor het geluid van niet bij BN aangesloten organi saties. En de heer Telgen zei alleen maar voordeel te zien in het bunde len van de krachten richting over heid. In een schriftelijke stemming spraken zich vervolgens slechts vier van de zeventien aanwezige leden (de vergadering was slecht bezocht) uit tegen aansluiting bij BN. In St. Philipsland werd donderdag middag mondeling gestemd over deze zakelijke aangelegenheid en iedereen was voor. Alleen onthield J. Verkamman zich van stemming. Toch was er nog wel enige discus sie. Zo waarschuwde C. Leeuwen- stein ervoor om op te passen, dat de eigen verantwoordelijkheden goed afgebakend worden. Het in dorps huis de Wimpel aanwezige hoofdbe stuurslid Bakkers uit Ouderkerk a/d IJssel zag alleen maar positieve pun- J. Aarnoudse, stuurman van de Hen ry Dunant, kaartte het gescheiden schutten in de Volkeraksluizen aan in verband met uitspraken van hoofdbestuurslid Swiers. Hierover ontstond een uitgebreide discussie, waarbij sluismeester Nefkens het hb-lid uitdaagde om de situatie in de praktijk te bekijken. "Waar heeft zo'n ingrijpend voorstel zijn wor tels?", wilde G. v.d. Doe weten. "Zoiets moet van tafel. Als er een voorstel komt waar de schippers niets over bekend is, dan is er sprake van een grote kloof met het hoofd bestuur van Schuttevaer." Volgens C. Leeuwensteijn is die er ook!" Het ten in de toetreding tot BN. "Eén gezicht tonen en gezamenlijk vracht in het schip zien te krijgen, daar gaat het om", zei Bakkers. Twee afdelin gen zag hij als dwarsliggers, waar van Ouderkerk uiteindelijk met 80% van de leden voorstemde en de uit slag van Werkendam nog niet bekend was. Van de 5 dagelijks bestuurders van BN wordt er 1 door Schuttevaer geleverd. Dat zal vanaf mei gebeuren, na het congres, maar BN gaat al in februari van start met steun van het ministerie van verkeer en waterstaat. Van de 11 organisa ties die in de scheepvaart actief zijn, doen er 8 mee aan BN. Bakkers benadrukte, dat Schuttevaer als zelf standige nautisch-technische orga nisatie gehandhaafd blijft en dat de vereniging sterk genoeg is om zaken bij te sturen. Als voorbeeld van gezamenlijke belangen noemde het hoofdbe stuurslid de Arbo-wetgeving en de rust- en vaartijden, waarmee zowel Schuttevaer als de economische bonden te maken hebben. "Krach tenbundeling is dus alleen maar goed. We moeten lading in onze schepen zien te krijgen en het aantal ligplaatsen met het oog op de nieu we vaar- en rusttijden zien uit te breiden", aldus Bakkers. F. Kosten merkte nog op, dat de kosten 10 tot 15.000 gulden per organisatie bedragen. De personele bezetting van het BN-kantoor wordt zo beperkt mogelijk gehouden. in St. Philipsland aanwezige hb-lid Bakkers bleek niet op de hoogte van deze technische kwestie. J. Verkamman klaagde over het te hard varen op het Amsterdam-Rijn kanaal, waardoor je daar niet nor maal kunt overnachten. En F. Kos ten deed geen oog dicht bij de wind molens aan de Volkeraksluizen. "Er moeten geen windmolens meer komen bij overnachtingsplaatsen", aldus Kosten. G. Verkamman wilde geen controles van de scheepvaartinspectie tijdens het schutten in de sluizen. En J. Aarnoudse was beducht voor het afluisteren door de politie van het marifoonverkeer om de vaartijden te kunnen controleren. "Er is een zeke re angst dat men alle gangen van de schippers kan nagaan, zeker met de automatiseringsmogelijkheden van vandaag, maar men heeft er gewoon de arbeidstijd niet voor", zei hb-lid Bakkers. Sluismeester Nefkens informeerde de St. Philipslandse schippers nog over een capaciteits- en veiligheids onderzoek in de Volkeraksluizen. Daarbij kwam het probleem van het teveel aan marifoonkanalen nog aan de orde, terwijl elk schip maar twee marifoons heeft. Nefkens vond ver der, dat de schippers wat schoner moeten zijn, want bij de Volkerak sluizen leveren ze nu soms een geweldige troep met afval af. Het verzoek van mr. J.A. de Boe uit Poortvliet en oud-hoofdingeland mevr. B.J. Flach-de Geus uit Renes- se om de beslissing van de minister tot het instellen van het fusiewater schap te schorsen, is door de Raad van State verworpen. "Daardoor zijn we hier als algemene vergadering bij elkaar in plaats van als een gezel ligheidsclub", zei Eversdijk. "Maar er is nog geen einduitspraak. Echter, de tijd schrijdt voort en ons water schap staat op de rails." De Middel burgse rechtbank moet ook nog een bodemprocedure behandelen, die over deze kwestie door De Boe is aangespannen- tegen gedeputeerde staten. De Boe is geen tegenstander van de waterschapsfusie, maar hij vindt dat het algemeen bestuur van Zeeuwse Eilanden door nieuwe verkiezingen tot stand had moeten komen. De provincie heeft bepaald dat een deel van de in 1994 gekozen hoofdinge landen - 62 van de 110 - mag door stromen. Nieuwe verkiezingen komen er pas in 1998, als de inwo ners ook naar de stembus moeten voor de gemeenteraad. Ook mevrouw Flach was het niet eens met de Middelburgse beslissing; zij wilde het overgangsbestuur op democratische gronden uit alle 110 leden laten bestaan. "Het gaat om de toepassing van de wet. Is de waterschapswet nu van een andere orde dan de provinciewet of de gemeentewet" zegt De Boe. Hij weet nog niet op welke gronden de Raad van State het schorsings- verzoek heeft afgewezen. "Het zou kunnen dat de belangen van het nieuwe waterschap zwaarder wegen dan van een individuele ingeland." De 51 aanwezige hoofdingelanden (van de Tholenaren ontbraken J. Versluys, A.A. van Nieuwenhuijzen en mevr. A.F. van Nieuwenhuijzen- Nelemans) benoemden dinsdag una niem de tijdelijke secretaris mr. drs. J.A. de Visser uit Middelburg tot secretaris van Zeeuwse Eilanden. Waarnemers worden ing. J.A. Dees, ir. J.C. Filius, mr. ing. J. Tuinhof, ing. B.W. Veldhuis en P. Visch. Zonder opmerkingen werden de vorig jaar genomen voorlopige besluiten definitief vastgesteld, als mede de diverse rechtspositierege lingen voor het personeel. Met het delegeren van bevoegdhe den aan het dagelijks bestuur waren er wat meer problemen. En dan met name met het kopen of verkopen van onroerende zaken tot een bedrag van 50.000 gulden. Een enkeling wilde dat bedrag verlagen. En G.J.C. Buth uit Serooskerke was ongerust dat het dagelijks bestuur zomaar vijf tot zes hectare natuurge bied zou (ver)kopen. Eversdijk stel de hem gerust: de machtiging is bedoeld voor incidentele kleine gevallen. J.L. van Gorsel uit Oud- Vossemeer had geen moeite met de delegatie. "Véél belangrijker is het dat u er mededeling van doet aan de algemene vergadering, zodat we er altijd op terug kunnen komen." Vol gens Eversdijk is dat vanzelfspre kend. Het toesturen van vergaderstukken aan de hoofdingelanden kwam nog ter sprake. En Van Gorsel kaartte opnieuw het maken van een knipsel-' krant aan. Hoewel eerder in het bestuurlijk overleg was besloten om daarmee niet te beginnen, is er de bereidheid dit opnieuw te bekijken. Op 26 januari zal een vergadering worden belegd om uit elke belan- gencategorie een vertegenwoordiger te benoemen in de vertrouwenscom missie die zich gaat bezighouden met de benoeming van een dijk graaf. Bij het doen van investeringen wil Zeeuwse Eilanden nadrukkelijk rekening houden met de belangen van de verschillende regio's. Evers dijk benadrukte dit naar aanleiding van commotie die is ontstaan over de aankoop van een groot aantal bedrijfsauto's. Er zal over gepraat worden met voorzitter Asselbergs van het bedrijfscontact Zeeland noord en met autoverkoper Goed- bloed uit Zierikzee. Beiden schreven hierover een brief aan het water schap. In zijn nieuwjaarstoespraak verwel komde Eversdijk met name de medewerkers van de muskusratten- bestrijding en het centraal laborato rium, die bij Zeeuwse Eilanden aan de slag gaan omdat deze taken zijn overgenomen. Het centrale ambte lijke apparaat is inmiddels volledig in Goes gehuisvest. De bestuurders hebben tijdelijk hun vergaderkamers afgestaan om dat mogelijk te maken. Wegverbetering. Waterschap Zeeuwse Eilanden besteedt dit jaar bijna 5 miljoen gulden aan het ver beteren van wegen. Voor Tholen/St.Philipsland is 550.000 gulden uitgetrokken, Schouwen- Duiveland 900.000 gulden, Noord- Beveland 360.000 gulden, Walche ren 1_ miljoen en Zuid-Beveland 1,64 miljoen. Afvalwater. Medewerkers van het waterschap Zeeuwse Eilanden bekijken op dit moment de totale lozing van het afvalwater op Tholen. Nu zijn er in het gebied vier zuive ringsinstallaties: twee in Sint-Maar tensdijk, in Poortvliet en in Tholen. "De verwachting is dat de zuivering in de toekomst grootschaliger zal worden aangepakt", aldus hoofd waterbeheer J.A. Dees. De 78-jarige P. Aarnoudse, voor heen schipper op de Vagebond zat donderdagmiddag met zijn dorpsge noot M. Reijngoudt (72) van voor heen de Onderneming met speld in de kleine zaal van de Wimpel. En ook de broers Domenie, de 73-jarige J.W. Domenie van de Helena, nu woonachtig in Terneuzen, alsmede de 71-jarige A. Domenie van de Arjoja, momenteel woonachtig in Ridderkerk, bleken trots op hun onderscheiding. Aarnoudse vond het overigens jammer, dat er geen speldje voor 50 jaar lidmaatschap werd ingevoerd. Voorzitter A.W. Beurkens had wel een zilveren speld bij zich, voor dhr. J. van Iwaarden, die 25 jaar lid was, maar die bleek donderdagmiddag niet aanwezig. Onder de 35 belangstellenden in de Wimpel was wel de laatste gemeen tesecretaris van St. Philipsland, W.J. Pijl, die de vorige vergadering nog de toenmalige burgemeester Ver- bree en wethouder Walpot vergezel de. Na zijn verhuizing naar Scheve- ningen in oktober, was hij nu speci aal voor Schuttevaer teruggekomen naar St. Philipsland. Voorzitter A.W. Beurkens had don derdagmiddag een speciaal woord van waardering voor het vertrekken de bestuurslid D. Lindhout. De 69- jarige Oud-Vossemeerder werd na de inundatie in 1944 schippers knecht bij Faasse in St. Philipsland pF Grote schepen lagen er rond de jaarwisseling in de haven van St. komende uitbreiding van de jachthaven. De taal is volop in discussie gezien de komende nieuwe spelling en ook op de leden vergadering van Schuttevaer in St. Philipsland was er een taalkwestie. J. Domenie vond het 'iets stoms' om schippers op de Westerschelde verplicht Engels te laten spreken. "Dat is gewoon niet haalbaar. Dan gebeuren er daar nog meer ongelukken", voorspelde hij. Zijn collega oud-schipper P. Serné was minder ongerust. In rap Amsterdams bracht hij naar voren, dat de jonge schip pers tegenwoordig allemaal een havo-opleiding hebben, dus Engels is dan geen pro bleem meer. Domenie was er niet gerust op. "Ik constateer nogal eens agressie, moeilijk doen, geweld uitlokken. Ach, waren alle mensen wijs", zo besloot de 73-jarige oud- schipper van de Helena. Grote schepen lagen er rond de jaarwisseling in de haven van St. Annaland, maar de recreatiefunctie krijgt steeds meer inhoud met de komende uitbreiding van de jachthaven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 3