Trouwe leden alsnog voorzien
van onderscheiding Schuttevaer
Raad van State kan
Zeeuwse Eilanden
alsnog das omdoen
Kameleon-vaarders
richten stichting op
Binnenvaart bi
in overkoepelei
Binnenvaart bundelt krachten
in overkoepelende organisatie
Bestuurslid Lindhout vertrekt na 22 jaar met hoogaars
Fusie scholen
p.c.-onderwijs
nu in werking
Schipper wil
meer doen met
de autotelefoon
Gezamenlijke belangenbeha
Gezamenlijke belangenbehartiging van acht verenigingen
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Gecombineerd vervoer
Donateurs
Bulkgoederen
Beter overleg
Onderhoudswerk
's nachts
Spreekbuis
Eén gezicht
Grote kloof
Afluisteren
Unanieme steun secretaris De Visser
Het waterschap Zeeuwse Eilanden is dinsdag officieel
begonnen met een nieuwjaarsbijeenkomst in Goes voor
het personeel én met een algemene vergadering van de
hoofdingelanden. Zeeuwse Eilanden is daarmee een feit,
maar de Raad van State kan alsnog roet in het eten gooi
en, aldus tijdelijk dijkgraaf drs. H. Eversdijk.
Secretaris
Knipselkrant
Donderdag 4 januari 1996
Op de vorige jaarvergadering lukte het, ondanks protest
van een aantal betrokkenen nog niet, maar vier oud
schippers zijn alsnog onderscheiden door Schuttevaer St.
Philipsland: J.W. Domenie, A. Domenie, P. Aarnoudse en
M. Reijngoudt. Het probleem zat in het feit, dat ze dona
teur geworden waren in plaats van lid, maar toen hadden
ze de 40 en sommigen zelfs de 50 jaar lidmaatschap al
overscheden.
Pantoffels
Tot behoud Thools/Fries bootje
De Thoolse jongens die in 1994 eigenhandig de eerste
Kameleon (het bootje uit de gelijknamige serie van
schrijver H. de Roos) in elkaar zetten, hebben nu een
stichting opgericht om dit vaartuig in goede staat te hou
den.
Schippersvereniging Schuttevaer wil met een zevental
economische belangenorganisaties gaan samenwerken in
Binnenvaart Nederland. Voordeel is dat de bedrijfstak
veel meer als eenheid naar buiten kan treden. De afdelin
gen van de ongeveer 3200 leden tellende schippersver
eniging beslissen over deelname. Stavenisse en St. Phi
lipsland zijn voor.
Taalkwestie
an het goederenvervoer verwacht,
iet name in de bulkgoederen, hoog
vaardige produkten en containers."
Het vertrekkende bestuurslid Lindhout met zijn hoogaars en de onderscheiden trouwe leden van Schuttevaer St. Philipsland: links de heren
Reijngoudt en Aarnoudse, rechts de gebroeders Domenie.
De stichting heet 'Kameleon-vaar-
ders Zeeland' en heeft als doel: De
eerste, echte Kameleon in de vaart te
houden in haar oorspronkelijke
staat. In 1993 gingen zes Thoolse
jongens in Friesland op zoek naar de
Kameleon uit de boeken die ze in
hun jeugdtijd verslonden. Maar
omdat het scheepje niet bleek te
bestaan, zelfs niet iets dat erop leek,
besloten het zestal dan maar zelf aan
de slag te gaan.
En zo gebeurde het. In de winter
maanden werd aan de boot gewerkt.
Er ging een dieselmotor uit een auto
in, en na veel las-, schuur en schil
derwerk kon het vaartuigje in de
zomer van '94 te water worden gela
ten onder grote publieke belangstel
ling. De bouwers en hun creatie
haalden landelijk de pers en brach
ten een bezoek aan Terherne, het
zogenaamde Kameleondorp. Daar
naast was het bootje ook te zien op
de watersportbeurs Hiswa in
Amsterdam en er verscheen een
bouwplaat van het vaartuig. Vorig
jaar was de Kameleon aanwezig op
de Mosseldag in Yerseke en de
wereld-Jamboree van de scouting in
Dronten.
Maar het kost behoorlijk wat geld
om een boot in goede staat te hou
den. Daarom besloten de bouwers
een stichting op te richten. Dona
teurs kunnen financieel of materieel
steun geven aan de Kameleon. De
donateurs worden op de hoogte
De juridische fusie tussen de drie
protestants-christel ijke basisscholen
in Tholen, Oud-Vossemeer en Anna
Jacobapolder is een feit. Daarmee
wordt de School met de Bijbel in
Oud-Vossemeer van een gewisse
ondergang gered vanwege een te
laag leerlingenaantal en ook de
gelijknamige school in Anna Jaco
bapolder krijgt wat meer lucht door
dit samengaan. De drie schoolver
enigingen zijn nu gefuseerd tot de
nieuwe vereniging voor protestants-
christelijk onderwijs te Tholen en
omstreken. Er is ook een voorlopig
bestuur aangetreden bestaande uit:
voorzitter A.M.M. Keij en penning
meester D.G.J. Burger uit Tholen,
secretaris A. van Gorsel en P.J. van
Halum uit Oud-Vossemeer, G.C.
Quist en P.J. Stols uit Tholen, J. Nell
en M.J. Tichem uit Anna Jacobapol
der en mevr. M.A.P. de Jager-Blaas
uit De Heen. Er zal zo snel mogelijk
een ledenvergadering worden
gehouden waarin het definitieve
bestuur kan worden gekozen.
en werd na de bevrijding zelfstandig
ondernemer op de Wilja. Inmiddels
woont hij in Ridderkerk, maar Lind
hout was altijd nog betrokken geble
ven bij Schuttevaer St. Philipsland,
waarvan hij meer dan 40 jaar lid is.
In december 1973 werd hij bestuurs
lid en in 1977 klom hij op tot vice-
voorzitter. "Je hebt altijd keurig net
jes meegedraaid", zei voorzitter
A.W. Beurkens, die Lindhout als
herinnering een miniatuur hoogaars
overhandigde. Het vertrekkende
bestuurslid sprak een dankwoord
voor het vertrouwen dat hij geduren
de 22 jaar in het bestuur had onder
vonden. Lindhout besloot ermee te
stoppen, toen hij op weg naar een
Schuttevaer-vergadering in Breuke-
len zijn pantoffels nog bleek aan te
hebben. Overigens werd er geen
jongere kracht in zijn plaats
benoemd. Het bestuur van Schutte
vaer St. Philipsland kromp in van 8
naar 7 leden. De periodiek aftreden
de G. Verkamman en W. Aar.ioudse
werden bij acclamatie herkozen.
Voor het congres in Delfzijl werden
voorzitter A.W. Beurkens, G. Ver
kamman, F. Kosten en Abr. Kosten
aangewezen.
Schuttevaer St. Philipsland telt 15 A
en 29 B-leden alsmede 10 dona
teurs. Penningmeester G. Verkam
man meldde een nadelig saldo van
ƒ72,06 maar evenals vorige keer
werden de kosten van de jaarverga-
gehouden van de ontwikkelingen
van de Kameleon, krijgen een uitno
diging voor een donateursdag en
kunnen meevaren met het scheepje.
Het bestuur van de stichting bestaat
uit: voorzitter Peter Geluk, secreta
ris/penningmeester Boudie Hooge-
deure en de leden Kees Aarnoudse,
Reinier Fase, Marco de Groen,
Mark Loos, Jos Loos, Marco Joosen
en Leendert-Jan Zandijk.
Binnenvaartschippers die aan boord
gebruik maken van een autotelefoon
via het GSM-net, blijven verstoken
van moderne communicatiemidde
len. De PTT, die dit net introduceer
de, zou daarover eens aan zijn jasje
getrokken moeten worden. Dat
betoogde schipper Telgen donder
dag in Sint-Annaland op de jaarver
gadering van Schuttevaer. Telgen
pleitte voorde ontwikkeling van een
modem op de 8 Watt autotelefoon,
waardoor aansluiting van een fax of
computer mogelijk wordt. "De over
heid wil het gebruik van de compu
ter stimuleren en het GSM-net zou
het net van de toekomst zijn, maar er
zijn geen mogelijkheden." Dat PTT
zo afwachtend is, komt volgens Tel
gen omdat het een kleine groep
abonnees betreft. Voor de door
zakenlui veel gebruikte zaktelefoons
zijn de mogelijkheden aanzienlijk
groter. Binnen Schuttevaer zou een
werkgroep opgericht worden die
zich over dit soort zaken gaat bui
gen, aldus voorzitter Ph.J. de Rijke.
Ook de PTT zegde dat toe. Hij wist
echter niet of beide groepen al func
tioneren.
De vergadering stemde in met het
afschaffen van de lidmaatschaps
kaart. Ze zijn dermate in onbruik
geraakt - behalve Stavenisse
gebruikt alleen de afdeling Werken
dam ze nog - dat het hoofdbestuur
de kaarten niet meer drukt. Ze speci
aal maken zou geld kosten.
In het bestuur van de afdeling, die
volgend jaar 85 jaar bestaat, werd J.
van Oeveren bij acclamatie herko
zen.
Burgemeester Middelburg. De
CDA'er mr. D.C.B. Burgers (bijna
64) is benoemd tot waarnemend
burgemeester van de Zeeuwse
hoofdstad. Hij neemt de plaats in
van VVD'er mr. C.G.J. Rutten, die
onlangs in Breda is benoemd. Mid
delburg krijgt een waarnemer met
het oog op de gemeentelijke herin
deling op Walcheren aan het einde
van dit jaar. Burgers was tot vorig
jaar burgemeester van 's-Hertogen-
bosch; eerder zwaaide hij de scepter
in Haaren en Rosmalen.
gering weer betaald door een
nedrijf. "Anders zaten we zo op
zwart zaad", zei voorzitter Beur
kens. Bovendien zat er nog wat in de
reservepot, maar die is inmiddels
verminderd tot 843,97. De admi
nistratie werd gecontroleerd door P.
Aarnoudse en M. Reijngoudt.
Economisch gezien was 1995 voor
de schippers een redelijk jaar.
"Gebleken is, dat men helemaal niet
mag klagen", zei de voorzitter. "De
verwachtingen op korte termijn zijn
voor de tankvaart minder rooskleu
rig en voor de droge ladingvaart
gematigd positief. Over meerdere
jaren bekeken, zijn de verwachtin
gen voor beide markten gunstiger.
Voor de toekomst wordt een stijging
i
In Binnenvaart Nederland (BN)
werken ondermeer de Rijnvaart,
sleepvaart, tankvaart en diverse
schippersbonden samen. Schutte
vaer krijgt een bijzondere positie,
omdat de vereniging zich niet met
economische belangen bemoeit. Om
die reden kan Schuttevaer nooit de
voorzitter leveren voor de nieuwe
organisatie. Ze blijft ook buiten de
discussie over economische aange
legenheden. Maar wat betreft nau-
tisch-technische zaken en infrastruc
tuur krijgt Schuttevaer op voorhand
het mandaat om namens de binnen
vaart te opereren.
Hoewel BN als een brancheorgani
satie gezien kan worden, is het géén
overkoepeling of federatie. "Iedere
aangesloten organisatie blijft zelf
standig en heeft de vrijheid om met
afwijkende standpunten naar buiten
te komen", zei voorzitter Ph.J. de
Rijke donderdag in Sint-Annaland
op de vergadering van de afdeling
Stavenisse. Hij zag met name voor-
Beurkens benadrukte de positieve
kanten van de scheepvaart nog eens.
"Het vervoer per binnenschip is
milieuvriendelijk en kan in samen
hang met eventueel spoor- en weg
vervoer een goede combinatie vor
men ten behoeve van o.a. het ver
voer van afval, mest en containers.
Het stimuleren van dit gecombi
neerd vervoer door de overheid kan
een positieve uitwerking hebben op
de activiteiten in de binnenvaart. De
kansen voor de binnenscheepvaart
liggen vooral in het vervoer van
bulkgoederen op een milieuvriende
lijke manier. Bovendien zijn de keu
ringseisen van de schepen op gebied
van vaarveiligheid en milieu dusda
nig, dat er sprake is van zeer geringe
risico's. De bedreiging voor de
bedrijfstak is vooral de onderlinge
verdeeldheid. Samenwerking met
andere modaliteiten, verladers en
vernieuwing zijn middelen om tot
betere resultaten te komen.
Bij het doornemen van de voorstel
len voor de regiovergaderingen en
het congres hield C. den Braber een
pleidooi voor het 's nachts uitvoeren
van reparaties aan de Krammer-,
Volkerak- en Kreekraksluizen,
mede in verband met het vaartijden-
besluit. Sluismeester Nefkens van
de Volkeraksluizen maakte echter
duidelijk, dat het 's nachts soms
drukker is dan overdag. Hij had eer
der een voorkeur voor maandag, de
rustigste dag in de sluizen. In aan
vulling op Den Braber wees G. Ver
kamman erop, dat straalwerkzaam-
deel in de betere mogelijkheden
voor overleg op internationaal
niveau. Verder kunnen via BN de
standpunten over gemeenschappe
lijke belangen intern op elkaar wor
den afgestemd, waardoor met name
naar overheden toe één geluid van
uit de binnenvaart doorklinkt. Nu
stappen soms alle tien binnenvaart-
organisaties voor overleg naar een
instantie. Overigens blijven zaken
waarover principieel verschillend
gedacht wordt - zoals marktorde
ning, saneringsregelingen, commer
cie - buiten BN.
Hoewel in BN straks acht organisa
ties verenigd zijn, zal het volgens C.
Cornet uit Scherpenisse nog maar de
vraag zijn of het ledental groot
genoeg is om een directe ingang te
krijgen naar de minister of de staats
secretaris. Zo niet, dan zal mogelijk
MKN (midden- en kleinbedrijf
Nederland) de spreekbuis kunnen
zijn, opperde hij. De heer Sturris
vond aansluiting bij BN maar niks.
heden in de sluizen soms wel een
maand in beslag nemen en dat levert
veel oponthoud op. Nefkens ant
woordde, dat gedacht wordt aan het
op de wal uitvoeren van dat onder
houdswerk. Dan gebeurt het veel
sneller, maar dat is wel kostbaarder.
Van der Reest hamerde nog eens op
de al langer beloofde autosteiger in
de Krammersluizen en J. Verkam
man bepleitte die, mede uit veilig
heidsoverwegingen, bij de kunst
werken op alle internationale vaar
routes. "Maar in de Volkeraksluizen
kun je op drie plaatsen auto's los
sen", merkte sluismeester Nefkens
op. C. Leeuwensteijn was niet tevre
den met dat antwoord. "We hebben
openbare, officiële autosteigers
nodig."
"Schuttevaer heeft tot nu toe altijd
geprobeerd zoveel mogelijk op zich
zelf te staan. Vorig jaar wilde het
hoofdbestuur de afdelingen al laten
fuseren en nu komt het met dit." Ook
de bijdrage van Schuttevaer aan BN
kwam ter sprake. Maar die zou vol
gens het hoofdbestuur geen contri
butieverhoging tot gevolg hebben.
De overheid betaalt de helft van de
kosten en bouwt die subsidie in vijf
jaar af. De Rijke zei niet te kunnen
inschatten in hoeverre de overheid
straks nog open staat voor het geluid
van niet bij BN aangesloten organi
saties. En de heer Telgen zei alleen
maar voordeel te zien in het bunde
len van de krachten richting over
heid. In een schriftelijke stemming
spraken zich vervolgens slechts vier
van de zeventien aanwezige leden
(de vergadering was slecht bezocht)
uit tegen aansluiting bij BN.
In St. Philipsland werd donderdag
middag mondeling gestemd over
deze zakelijke aangelegenheid en
iedereen was voor. Alleen onthield
J. Verkamman zich van stemming.
Toch was er nog wel enige discus
sie. Zo waarschuwde C. Leeuwen-
stein ervoor om op te passen, dat de
eigen verantwoordelijkheden goed
afgebakend worden. Het in dorps
huis de Wimpel aanwezige hoofdbe
stuurslid Bakkers uit Ouderkerk a/d
IJssel zag alleen maar positieve pun-
J. Aarnoudse, stuurman van de Hen
ry Dunant, kaartte het gescheiden
schutten in de Volkeraksluizen aan
in verband met uitspraken van
hoofdbestuurslid Swiers. Hierover
ontstond een uitgebreide discussie,
waarbij sluismeester Nefkens het
hb-lid uitdaagde om de situatie in de
praktijk te bekijken. "Waar heeft
zo'n ingrijpend voorstel zijn wor
tels?", wilde G. v.d. Doe weten.
"Zoiets moet van tafel. Als er een
voorstel komt waar de schippers
niets over bekend is, dan is er sprake
van een grote kloof met het hoofd
bestuur van Schuttevaer." Volgens
C. Leeuwensteijn is die er ook!" Het
ten in de toetreding tot BN. "Eén
gezicht tonen en gezamenlijk vracht
in het schip zien te krijgen, daar gaat
het om", zei Bakkers. Twee afdelin
gen zag hij als dwarsliggers, waar
van Ouderkerk uiteindelijk met 80%
van de leden voorstemde en de uit
slag van Werkendam nog niet
bekend was. Van de 5 dagelijks
bestuurders van BN wordt er 1 door
Schuttevaer geleverd. Dat zal vanaf
mei gebeuren, na het congres, maar
BN gaat al in februari van start met
steun van het ministerie van verkeer
en waterstaat. Van de 11 organisa
ties die in de scheepvaart actief zijn,
doen er 8 mee aan BN. Bakkers
benadrukte, dat Schuttevaer als zelf
standige nautisch-technische orga
nisatie gehandhaafd blijft en dat de
vereniging sterk genoeg is om zaken
bij te sturen.
Als voorbeeld van gezamenlijke
belangen noemde het hoofdbe
stuurslid de Arbo-wetgeving en de
rust- en vaartijden, waarmee zowel
Schuttevaer als de economische
bonden te maken hebben. "Krach
tenbundeling is dus alleen maar
goed. We moeten lading in onze
schepen zien te krijgen en het aantal
ligplaatsen met het oog op de nieu
we vaar- en rusttijden zien uit te
breiden", aldus Bakkers. F. Kosten
merkte nog op, dat de kosten 10 tot
15.000 gulden per organisatie
bedragen. De personele bezetting
van het BN-kantoor wordt zo
beperkt mogelijk gehouden.
in St. Philipsland aanwezige hb-lid
Bakkers bleek niet op de hoogte van
deze technische kwestie.
J. Verkamman klaagde over het te
hard varen op het Amsterdam-Rijn
kanaal, waardoor je daar niet nor
maal kunt overnachten. En F. Kos
ten deed geen oog dicht bij de wind
molens aan de Volkeraksluizen. "Er
moeten geen windmolens meer
komen bij overnachtingsplaatsen",
aldus Kosten.
G. Verkamman wilde geen controles
van de scheepvaartinspectie tijdens
het schutten in de sluizen. En J.
Aarnoudse was beducht voor het
afluisteren door de politie van het
marifoonverkeer om de vaartijden te
kunnen controleren. "Er is een zeke
re angst dat men alle gangen van de
schippers kan nagaan, zeker met de
automatiseringsmogelijkheden van
vandaag, maar men heeft er gewoon
de arbeidstijd niet voor", zei hb-lid
Bakkers.
Sluismeester Nefkens informeerde
de St. Philipslandse schippers nog
over een capaciteits- en veiligheids
onderzoek in de Volkeraksluizen.
Daarbij kwam het probleem van het
teveel aan marifoonkanalen nog aan
de orde, terwijl elk schip maar twee
marifoons heeft. Nefkens vond ver
der, dat de schippers wat schoner
moeten zijn, want bij de Volkerak
sluizen leveren ze nu soms een
geweldige troep met afval af.
Het verzoek van mr. J.A. de Boe uit
Poortvliet en oud-hoofdingeland
mevr. B.J. Flach-de Geus uit Renes-
se om de beslissing van de minister
tot het instellen van het fusiewater
schap te schorsen, is door de Raad
van State verworpen. "Daardoor zijn
we hier als algemene vergadering
bij elkaar in plaats van als een gezel
ligheidsclub", zei Eversdijk. "Maar
er is nog geen einduitspraak. Echter,
de tijd schrijdt voort en ons water
schap staat op de rails." De Middel
burgse rechtbank moet ook nog een
bodemprocedure behandelen, die
over deze kwestie door De Boe is
aangespannen- tegen gedeputeerde
staten.
De Boe is geen tegenstander van de
waterschapsfusie, maar hij vindt dat
het algemeen bestuur van Zeeuwse
Eilanden door nieuwe verkiezingen
tot stand had moeten komen. De
provincie heeft bepaald dat een deel
van de in 1994 gekozen hoofdinge
landen - 62 van de 110 - mag door
stromen. Nieuwe verkiezingen
komen er pas in 1998, als de inwo
ners ook naar de stembus moeten
voor de gemeenteraad. Ook
mevrouw Flach was het niet eens
met de Middelburgse beslissing; zij
wilde het overgangsbestuur op
democratische gronden uit alle 110
leden laten bestaan.
"Het gaat om de toepassing van de
wet. Is de waterschapswet nu van
een andere orde dan de provinciewet
of de gemeentewet" zegt De Boe.
Hij weet nog niet op welke gronden
de Raad van State het schorsings-
verzoek heeft afgewezen. "Het zou
kunnen dat de belangen van het
nieuwe waterschap zwaarder wegen
dan van een individuele ingeland."
De 51 aanwezige hoofdingelanden
(van de Tholenaren ontbraken J.
Versluys, A.A. van Nieuwenhuijzen
en mevr. A.F. van Nieuwenhuijzen-
Nelemans) benoemden dinsdag una
niem de tijdelijke secretaris mr. drs.
J.A. de Visser uit Middelburg tot
secretaris van Zeeuwse Eilanden.
Waarnemers worden ing. J.A. Dees,
ir. J.C. Filius, mr. ing. J. Tuinhof,
ing. B.W. Veldhuis en P. Visch.
Zonder opmerkingen werden de
vorig jaar genomen voorlopige
besluiten definitief vastgesteld, als
mede de diverse rechtspositierege
lingen voor het personeel.
Met het delegeren van bevoegdhe
den aan het dagelijks bestuur waren
er wat meer problemen. En dan met
name met het kopen of verkopen
van onroerende zaken tot een bedrag
van 50.000 gulden. Een enkeling
wilde dat bedrag verlagen. En
G.J.C. Buth uit Serooskerke was
ongerust dat het dagelijks bestuur
zomaar vijf tot zes hectare natuurge
bied zou (ver)kopen. Eversdijk stel
de hem gerust: de machtiging is
bedoeld voor incidentele kleine
gevallen. J.L. van Gorsel uit Oud-
Vossemeer had geen moeite met de
delegatie. "Véél belangrijker is het
dat u er mededeling van doet aan de
algemene vergadering, zodat we er
altijd op terug kunnen komen." Vol
gens Eversdijk is dat vanzelfspre
kend.
Het toesturen van vergaderstukken
aan de hoofdingelanden kwam nog
ter sprake. En Van Gorsel kaartte
opnieuw het maken van een knipsel-'
krant aan. Hoewel eerder in het
bestuurlijk overleg was besloten om
daarmee niet te beginnen, is er de
bereidheid dit opnieuw te bekijken.
Op 26 januari zal een vergadering
worden belegd om uit elke belan-
gencategorie een vertegenwoordiger
te benoemen in de vertrouwenscom
missie die zich gaat bezighouden
met de benoeming van een dijk
graaf.
Bij het doen van investeringen wil
Zeeuwse Eilanden nadrukkelijk
rekening houden met de belangen
van de verschillende regio's. Evers
dijk benadrukte dit naar aanleiding
van commotie die is ontstaan over
de aankoop van een groot aantal
bedrijfsauto's. Er zal over gepraat
worden met voorzitter Asselbergs
van het bedrijfscontact Zeeland
noord en met autoverkoper Goed-
bloed uit Zierikzee. Beiden schreven
hierover een brief aan het water
schap.
In zijn nieuwjaarstoespraak verwel
komde Eversdijk met name de
medewerkers van de muskusratten-
bestrijding en het centraal laborato
rium, die bij Zeeuwse Eilanden aan
de slag gaan omdat deze taken zijn
overgenomen. Het centrale ambte
lijke apparaat is inmiddels volledig
in Goes gehuisvest. De bestuurders
hebben tijdelijk hun vergaderkamers
afgestaan om dat mogelijk te maken.
Wegverbetering. Waterschap
Zeeuwse Eilanden besteedt dit jaar
bijna 5 miljoen gulden aan het ver
beteren van wegen. Voor
Tholen/St.Philipsland is 550.000
gulden uitgetrokken, Schouwen-
Duiveland 900.000 gulden, Noord-
Beveland 360.000 gulden, Walche
ren 1_ miljoen en Zuid-Beveland
1,64 miljoen.
Afvalwater. Medewerkers van het
waterschap Zeeuwse Eilanden
bekijken op dit moment de totale
lozing van het afvalwater op Tholen.
Nu zijn er in het gebied vier zuive
ringsinstallaties: twee in Sint-Maar
tensdijk, in Poortvliet en in Tholen.
"De verwachting is dat de zuivering
in de toekomst grootschaliger zal
worden aangepakt", aldus hoofd
waterbeheer J.A. Dees.
De 78-jarige P. Aarnoudse, voor
heen schipper op de Vagebond zat
donderdagmiddag met zijn dorpsge
noot M. Reijngoudt (72) van voor
heen de Onderneming met speld in
de kleine zaal van de Wimpel. En
ook de broers Domenie, de 73-jarige
J.W. Domenie van de Helena, nu
woonachtig in Terneuzen, alsmede
de 71-jarige A. Domenie van de
Arjoja, momenteel woonachtig in
Ridderkerk, bleken trots op hun
onderscheiding. Aarnoudse vond
het overigens jammer, dat er geen
speldje voor 50 jaar lidmaatschap
werd ingevoerd. Voorzitter A.W.
Beurkens had wel een zilveren speld
bij zich, voor dhr. J. van Iwaarden,
die 25 jaar lid was, maar die bleek
donderdagmiddag niet aanwezig.
Onder de 35 belangstellenden in de
Wimpel was wel de laatste gemeen
tesecretaris van St. Philipsland, W.J.
Pijl, die de vorige vergadering nog
de toenmalige burgemeester Ver-
bree en wethouder Walpot vergezel
de. Na zijn verhuizing naar Scheve-
ningen in oktober, was hij nu speci
aal voor Schuttevaer teruggekomen
naar St. Philipsland.
Voorzitter A.W. Beurkens had don
derdagmiddag een speciaal woord
van waardering voor het vertrekken
de bestuurslid D. Lindhout. De 69-
jarige Oud-Vossemeerder werd na
de inundatie in 1944 schippers
knecht bij Faasse in St. Philipsland
pF
Grote schepen lagen er rond de jaarwisseling in de haven van St.
komende uitbreiding van de jachthaven.
De taal is volop in discussie
gezien de komende nieuwe
spelling en ook op de leden
vergadering van Schuttevaer
in St. Philipsland was er een
taalkwestie. J. Domenie vond
het 'iets stoms' om schippers
op de Westerschelde verplicht
Engels te laten spreken. "Dat is
gewoon niet haalbaar. Dan
gebeuren er daar nog meer
ongelukken", voorspelde hij.
Zijn collega oud-schipper P.
Serné was minder ongerust. In
rap Amsterdams bracht hij
naar voren, dat de jonge schip
pers tegenwoordig allemaal
een havo-opleiding hebben,
dus Engels is dan geen pro
bleem meer. Domenie was er
niet gerust op. "Ik constateer
nogal eens agressie, moeilijk
doen, geweld uitlokken. Ach,
waren alle mensen wijs", zo
besloot de 73-jarige oud-
schipper van de Helena.
Grote schepen lagen er rond de jaarwisseling in de haven van St. Annaland, maar de recreatiefunctie krijgt steeds meer inhoud met de
komende uitbreiding van de jachthaven.