THOLENDERWIJS informatierubriek van de gemeente Tholen SPREEKUREN B.EN W. VERKIEZING SPORTMAN/ SPORTVROUW EN SPORTPLOEG VAN HET JAAR 1995 AANMELDINGSFORMULIER VOOR DE TOE TE KENNEN SPORTPRIJZEN 1995 BEANTWOORDING VRAGEN KERNBEZ0EK SINT-MAARTENSDIJK OPENINGSTIJDEN MILIEUSTRAAT WAT LIGT TER INZAGE? OPENSTELLING KANTOOR VAN DE BURGERLIJKE STAND GEMEENTEHUIS GESLOTEN TUSSEN KERST EN NIEUWJAAR AVONDOPENSTELLING GEMEENTEHUIS AANVULLENDE INFORMATIE OVER DE NIEUWE ALGEMENE BIJSTANDSWET Donderdag 21 december 1995 EENDRACHTBODE, DE THQOLSE COURANT 5 A H Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Telefoon: 0166-668200 Telefax: 0166-663553 w c/(c/^ gemeentebestuur txuiy STialeny coen&t u/ Sint-Maartensdijk, 21 december 1995 .C In verband met Kerstmis en Nieuwjaar komen de spreekuren van het college van burgemeester en wethouders op 25 december en 1 januari te vervallen. De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college vin den plaats op maandag 8 januari 1996, van 11.00-12.00 uur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. WFIiuSR De uitreiking van de gemeentelijke sportprijzen zal op een nog nader te bepalen datum in een van de eerste maanden van 1996 plaatsvinden. Evenals de uitreiking van de sportprijzen 1994 zal dit evenement ook nu weer in de burgerzaal van het gemeente huis te Sint-Maartensdijk worden georganiseerd. Het gemeentebestuur en in het bijzonder de commissie sport hebben inmiddels een begin gemaakt met de voorbereidingen. Zo hebben de plaatselijke sportverenigingen een enquête-for mulier ontvangen, op basis waarvan zij kandidaten voor de titels sportman/-vrouw, sportploeg, alsmede kandidaten voor de aan moedigingsprijs kunnen aanmelden bij het college van burge meester en wethouders. Bij de beoordeling van de ingediende voordrachten zullen de onderstaande criteria worden gehanteerd: - de persoon en de groepering welke voor benoeming in aan merking worden gebracht dienen zich op bijzondere wijze ver dienstelijk te hebben gemaakt voor het sportleven in Tholen; - de activiteiten moeten uitgaan boven het normale niveau. De activiteiten kunnen liggen in het vlak van bijvoorbeeld: a. het leveren van een bijzondere prestatie op sportgebied; b. stimulering en activering van de sportbeoefening; c. speciale verdiensten mede ten aanzien van het begeleiden, de opvoeding en de vorming van jeugdige sportbeoefenaars danwel speciale groepen (bijvoorbeeld invaliden); d. combinaties van bovengenoemde punten. Alle activiteiten worden bovendien bezien in het licht van de eraan bestede tijd, de gedragen verantwoordelijkheid, de beste de energie en de getoonde inzet, alsmede het behaalde resul taat. Ook particulieren kunnen kandidaten voor de sporttitels naar voren schuiven. Zij kunnen daarvoor het bij dit arti kel afgedrukte aanmeldingsformulier invullen. Het for mulier dient uiterlijk 30 december a.s. op het gemeente huis (Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartensdijk) te zijn inge leverd. Na die datum zal de commissie sport aan de hand van de ingeleverde formulieren een aanbeveling doen aan burgemeester en wethouders. Voor eventuele vragen, op- of aanmerkingen kunt u terecht bij dhr. P. v/d Vlies, sportambtenaar van de gemeente Tholen, tel. (0166) 668320. 1.a. Wie komt/komen naar uw mening in aanmerking voor benoeming van sportman/ -vrouw van het jaar 1995? Naam, adres en leeftijd ver melden. 1.b. Welk(e) team(s) komt/ komen naar uw mening in aanmerking voor benoe ming van sportploeg van het jaar 1995? Klasse en/of afdeling ver melden; namenlijst spelers/speel sters bijvoegen 2. Welke prestatie(s) is/zijn door de desbetreffende persoon/personen en/of team(s) in het jaar 1995 geleverd of welke bijzonde re verdiensten zijn te noe men? 3. Op welke datum/data is/zijn de prestatie(s) behaald of geleverd? 4. Is/zijn deze prestatie(s) of verdiensten gelegen op: (doorhalen wat niet van toepassing is) a. internationaal niveau b. nationaal niveau c. provinciaal niveau d. regionaal niveau 5. Waren er eventueel bijzon dere omstandigheden waaronder men deze pres- tatie(s) heeft gelevérd? 6. Nadere gegevens of toe lichting die van belang kun nen zijn bij de beoordeling van de opgave. (Eventueel op aparte bijla ge) 1995 Naam: Adres: Postcode:Tel.: Woonplaats: Op 8 november j.l. werd in de burgerzaal van het gemeen tehuis te Sint-Maartensdijk een kernbezoek gehouden. Diverse inwoners van de kern Sint Maartensdijk maakten ten overstaan van het voltallige college van burgemees ter en wethouders opmerkingen of stelden vragen over specifieke aangelegenheden in de kern. Niet alle vragen en opmerkingen konden diezelfde avond worden afgedaan. Een aantal zijn voor nader onderzoek door het college "mee naar huis genomen". Een aantal vragen/opmerkingen hadden een zodanig persoonlijk karakter dat beantwoording niet zal plaatsvinden via de rubriek "Tholenderwijs". Getracht zal worden die vra gen/opmerkingen uiterlijk 1 januari a.s.op een persoonlij ke wijze (brief/telefoontje) met betrokken personen c.q. verenigingen af te doen. Gebruik van de voormalige kleuterschool aan de Radda Barnenstraat ten behoeve van verenigingen De heer J. Knuist deelde namens muziekvereniging Euterpe mede dat er ongerustheid is ontstaan naar aanleiding van een gerucht dat de vml. kleuterschool (onderkomen van o.a. de muziekvereniging en volksdansgroepen) op termijn gesloopt zal worden en dat voor de verenigingen die momenteel ge bruik maken van deze vml. school vervangende ruimte ge zocht moet worden in te renoveren gemeenschapscentrum "Haestinge". Zijn vereniging - en dat geldt z.i. ook voor de andere vaste gebruikers - blijft het liefst gebruik maken van deze school. Een vertegenwoordiger van de volksdansgroep Dodi Dodi vraagt of er een bijeenkomst voor gebruikers van de vml.kleu terschool komt waar deze hun belangen naar voren kunnen brengen? Antwoord: Indien de gemeente - alles afwegend - van mening is dat bij een toekomstige renovatie van "Haestinge" integratie van de huidige activiteiten in de vml. kleuterschool onderzocht moet worden, zal hierover overleg plaatsvinden met de huidige gebruikers van de vml. kleuterschool. Gevraagd is naar de mogelijkheid een speelterrein aan te leggen in de nabijheid van de Zwanenlaan in het bestemmingsplan Muijepolder? Antwoord: In de loop van 1996 zal een besluit genomen worden of en zo ja waar in het bestemmingsplan Muijepolder een speelterrein gerealiseerd zal worden. Medegedeeld werd dat bij het afrijden van het indus trieterrein een "blind" punt is ontstaan door een ter plekke aanwezige dichte bossage langs langs de Pro vinciale weg tussen afslag industrieterreien en afslag Molendijk. Antwoord: De provincie zal verzocht worden hieraan aandacht te beste den. Gewezen werd op de slechte kwaliteit van de toegangs weg naar het gemeenschapscentrum "Haestinge". Gevraagd is bij het zwembad "Haestinge" een fietsen stalling aan te leggen, aangezien de praktijk aangeeft dat fietsen veelal op de toegangsweg naar het gemeen schapscentrum en de achterliggende sportaccommoda ties worden geparkeerd. Antwoord: Bekeken zal worden of de toegangsweg volgend jaar eventu eel in een herbestratingsronde kan worden meegenomen. Onderzocht zal worden hoe groot het probleem van het stallen van de fietsen is. Afhankelijk hiervan zal een standpunt door burgemeester en wethouders ingenomen worden. In week 52 die begint met maandag 25 december geldt het onderstaande schema: maandag 25 en 1e en 2e Kerstdag (geen dienst) dinsdag 26 december milieustraat op de gemeente werkplaats te Scherpenisse gesloten! woensdag 27 december donderdag 28 december: vrijdag 29 december zaterdag 30 december kern Tholen ten zuiden van de Ten Ankerweg en de Buitenroute Oost milieustraat geopend kern Tholen ten noorden van de Ten Ankerweg en de Buitenroute West milieustraat geopend kernen Sint-Annaland, Sint Phi- lipsland en Anna Jacobapolder en de bedrijfscontainers in alle woonkernen milieustraat geopend kernen Sint Maartensdijk en Oud-Vossemeer milieustraat geopend N.B.: In verband met de bovengenoemde wijzigingen dient u rekening te houden met andere ophaaltijden dan dat u gewend bent. Zet uw container dus tijdig buiten. Wij verzoeken u bovendien in deze drukke week het grof huisvuil zoveel mogelijk te beperken. Het perso neel van de reinigingsdienst zal u daar dankbaar voor zijn. Voor particulieren bestaat de mogelijkheid om huisvuil, grof vuil, tuinafval en klein gevaarlijk afval (KGA) gratis aan te bieden op de milieustraat op de gemeentewerkplaats aan de Langeweg 49 te Scherpenisse. De openingstijden van de milieustraat zijn als volgt: Van woensdag 27 t/m zaterdag 30 december is de milieu straat geopend van 8.00-16.00 uur. Nadere informatie Voor nadere informatie omtrent het ophalen van het huis vuil, tuinafval e.d. wordt u verwezen naar tel. (0166) 663727. Voorbereiding bestemmingsplannen Het college van burgemeester en wethouders van de gemeen te Tholen maakt ter voldoening aan het bepaalde in artikel 22 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 22 december 1995 voor een ieder ter secretarie van de gemeente, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, ter inzage ligt het besluit van de raad der gemeente Tholen van 18 december 1995, waarbij wordt verklaard, dat een bestem mingsplan wordt voorbereid voor de volgende gebieden: a. een gebied aan de Molenvlietsedijk te Tholen voor het bou wen van een gemeentewerkplaats voor rekening van de gemeente Tholen; b. een gebied aan de Scaldisstraat/Anna v. Burenplein te Scherpenisse voor het bouwen van 10 halfvrijstaande wo ningen voor rekening van Woonplan B.V. De begrenzing van de genoemde gebieden staat aangegeven op de bij bovengenoemd besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekeningen. Sint-Maartensdijk, 21 december 1995 Burgemeester en wethouders van Tholen. Bouwen in een beschermd stadsgezicht Er is een bouwaanvraag ingediend door: 1. de heer M. Butijn, Molenvlietsestraat 44 te Tholen, voor het bouwen van een berging/carport op een perceel kadastraal bekend, Tholen sectie R, nummer 142, plaatselijk gemerkt Molenvlietsestraat 44; 2. de heer J.C. Hage, Dalemsestraat 17 te Tholen, voor het ver groten van een hobbyruimte op een perceel kadastraal bekend, Tholen, sectie R, nummer 575, plaatselijk gemerkt Dalemsestraat 17; 3. mevrouw L.J. Kross-Geluk, Haven 29 te Sint-Maartensdijk, voor het plaatsen van terrasschotten op een perceel kadas traal bekend, Sint-Maartensdijk sectie N, nummer 631, plaatselijk gemerkt Haven 29. De bouwplannen hebben betrekking op percelen die gelegen zijn in een beschermd stadsgezicht zoals bedoeld in de Monu mentenwet 1988. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 51, lid 3 van de Woningwet vergunning te verlenen voor deze bouwplannen. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen heid gesteld om van 22 december 1995 tot en met 18 januari 1996 naar keuze schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren te brengen bij burgemeester en wethouders van Tho len. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeente lijke ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 21 december 1995 Burgemeester en wethouders van Tholen. Gemeenteblad, 4e editie: Verordening Algemene Bijstandswet Burgemeester en wethouders van Tholen maken bekend dat ter gemeentesecretarie voor een ieder, tegen betaling van de kosten verkrijgbaar is de vierde editie van het Gemeenteblad Tholen. In het Gemeenteblad Tholen worden de integrale teksten van algemeen verbindende voorschriften (verordeningen, e.d.) gepubliceerd. De vierde uitgave van het gemeenteblad bevat de tekst van de Verordening Algemene Bijstandswet gemeente Tholen 1996, alsmede enige wijzigingen van de Bouwverordening. De Verordening Algemene Bijstandswet gemeente Tholen is noodzakelijk omdat de gemeente in de nieuwe Algemene Bij standswet die per 1 januari 1996 in werking treedt, een grote re beleidsvrijheid en een grotere financiële verantwoordelijk heid krijgt. In de Verordening Algemene Bijstandswet gemeente Tholen 1996 zijn de normen voor het verstrekken van toeslagen en het verlagen van uitkeringen aan belangheb benden vastgelegd. De wijzigingen van de Bouwverordening hebben onder meer betrekking op: - uitwerking van de coördinatiebepaling bij samenloop van bouwvergunning en milieuvergunning; - uitwerking van het verbod tot het bouwen op verontreinigde grond; het huidige vrijstellingsbeleid is hierin verwerkt; - voorschriften voor bouwlokaties met goed openbaar ver voer; - wijzigingen in de brandveiligheidsvoorschriften; - aanpassing aan de Algemene wet bestuursrecht, het asbest- verwijderingsbesluit en de nieuwe Gemeentewet; - invoering van de energieprestatienormering, met als doel stelling reductie van het energiegebruik; - invoering van verdergaande scheiding van het bouw- en sloopafval; - invoering van voorschriften m.b.t. het realiseren van par keerplaatsen op eigen terrein. De genoemde verordeningen liggen voor een ieder ter inzage ter gemeentesecretarie, bureau Algemene Zaken en Welzijn (kamer 146) en is tegen betaling van de kosten 0,75 per pagina) voor een ieder verkrijgbaar. Sint Maartensdijk, 21 december 1995 Burgemeester en wethouders voornoemd. Bouwen in afwijking van bestemmingsplan Er zijn aanvragen om bouwvergunning ingediend door: 1. Woonplan B.V., Wilhelminastraat 8a te De Bilt, voor het bouwen van 10 halfvrijstaande woningen op een perceel kadastraal bekend Scherpenisse, sectie E, nummer 967 (gedeeltelijk), plaatselijk gemerkt Scaldisstraat/Anna van Burenplein; 2. Bouwbedrijf A. Rijnberg, Huijgensstraat 117, 4697 DB Sint- Annaland, voor het renoveren van een woonverdieping van een pand op een perceel kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie G, nummer 1070, plaatselijk gemerkt Havenplein 15. De bouwplannen zijn niet in overeenstemming met de ter plaatse geldende bestemmingsplannen. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkre gen toestemming van het college van gedeputeerde staten van Zeeland, vergunning te verlenen voor deze bouwplannen. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen heid gesteld om van 22 december 1995 tot en met 4 januari 1996 schriftelijk bedenkingen in te dienen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling Gemeente lijke Ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 21 december 1995 De burgemeester van Tholen. i 1 Ondanks de sluiting van het gemeentehuis tus sen Kerst en Nieuwjaar is het bureau Burgerlij ke Stand in die periode op onderstaande (dagen en tijd geopend voor het doen van geboorte- of overlijdensaangifte. Woensdag 27 december 1995 van 10.00 uur tot 12.00 uur Donderdag 28 december 1995 van 11.00 uur tot 12.00 uur Vrijdag 29 december 1995 van 11.00 uur tot 12.00 uur De termijn voor geboorteaangifte bedraagt 3 dagen na de dag van geboorte, uitgezonderd de zaterdag, de zondag en de alge meen erkende feestdagen. Dit betekent dat een geboorte die plaats heeft gevonden op vrij dag 22 december 1995 uiterlijk op vrijdag 29 december 1995 moet worden aangegeven. In verband met Kerstmis (25 en 26 december) worden huisvuil (grijze containers) en bedrijfscontainers volgens een gewijzigd schema opgehaald. Het zal eenieder duidelijk zijn dat op maandag 25 december (1e Kerstdag), dinsdag 26 decem ber (2e Kerstdag) en maandag 1 januari (Nieuw jaarsdag) het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk en de gemeentewerkplaats in Scherpenisse gesloten zullen zijn. Dit zal echter ook het geval zijn vanaf woensdag 27 t/m vrijdag 29 december. Voor die periode is een aantal adv-dagen voor het personeel geclusterd, zodat wij u op vrijdag 22 december a.s. voor de laatste maal dit jaar van dienst kunnen zijn. Houdt u daar rekeninmg mee. t&wm. Sinds 1 april van dit jaar vindt bij wijze van proef tot 31 decem ber a.s. elke donderdagavond van 18.00-19.00 uur een avond openstelling plaats van het Bureau Burgerzaken. Tijdens die openstelling is er sprake van een beperkte dienstverlening (aan vragen van reisdocumenten en rijbewijzen, afgiften van uittrek sels en het opgeven van mutaties voor de Gemeentelijke Basis administratie). Burgemeester en wethouders hebben de proefperiode inmid dels geëvalueerd. Vastgesteld is dat de avondopenstelling met name in de zomermaanden heel duidelijk voorziet in de behoef te van de burger. De afgelopen tijd is het aantal bezoekers tijdens de avondopenstelling behoorlijk gedaald. De verwachting is dat die trend zich de komende wintermaanden zal voortzetten. Op grond van de opgedane ervaringen hebben burgemeester en wethouders besloten over te gaan tot het vaststellen van een definitieve regeling. Deze regeling is als volgt: In de periode september t/m maart: openstelling van het bureau Burgerzaken.(beperkte dienst verlening) op elke 1e donderdag van de maand van 18.00-19.00 uur. In de periode april t/m augustus: openstelling van het bureau Burgerzaken (beperkte dienst verlening) op elke donderdag van de maand van 18.00- 19.00 uur. Op donderdag 21 december (vanavond dus) vindt de laatste avondopenstelling van dit jaar plaats. Voorts is er vanaf 1 januari 1996 een avondopenstelling op: donderdag 4 januari, don derdag 1 februari en donderdag 7 maart. Vanaf donderdag 4 april t/m eind augustus is er sprake van een wekelijkse avond openstelling op de donderdag. Op 1 januari 1996 treedt een nieuwe Algemene Bijstands wet in werking. Deze nieuwe wet kan gevol gen hebben voor die mensen die thans een uitkering genieten en zeker voor hen die na 1 januari 1996 een beroep op deze wet zullen doen. De huidige cliënten van het gemeentelijk bureau sociale zaken hebben onlangs een brief ontvan gen waarin in grote lijnen is weergegeven wat hen na 1 januari 1996 in verband met de invoering van deze nieu we wet te wachten staat. Voor de nieuwe cliënten is momenteel een folder in voor bereiding die begin januari beschikbaar komt. De komende weken zullen wij in deze rubriek aandacht schenken aan een aantal belangrijke wijzigingen die de nieuwe Algemene Bijstandswet tot gevolg heeft. AAN HET WERK OF NAAR EEN OPLEIDING: PARTNERS EN VROUWEN MET KINDEREN BOVEN 5 JAAR De huidige bijstandswet schiet op een aantal punten tekort. Een van die punten is dat onvoldoende aandacht wordt besteed aan de mogelijkheden om uit de bijstand te stromen, ledereen was het er over eens dat de bijstandswet aan een gron dige verandering toe was. Dat is dan ook gebeurd. Op 1 januari 1996 treedt de nieuwe Algemene Bijstandswet in werking. In de nieuwe bijstandswet staat centraal dat bijstand er is voor mensen die niet in staat zijn zelf voldoende inkomsten te verdie nen voor de noodzakelijke kosten van het levensonderhoud. Van elke bijstandsontvanger wordt verwacht dat hij of zij er alles aan doet om zelf weer in het levensonderhoud te voorzien. Daar wordt onder verstaan dat iemand gaat solliciteren, of als dat nodig is scholing volgt of werkervaring opdoet, om de kansen, op betaald Werk te vergroten. Met ingang van 1 januari 1996 moet ook de partner van iemand die bijstand aanvraagt naar werk zoeken. In de huidige wet is het te veel een automatisme geworden om bepaalde groepen te ontheffen van'de verplichting om een betaalde baan te vinden. Zo blijven velen onnodig lang afhanke lijk van bijstand. Daar hebben zij zelf ook nadeel van. De bijstand is een minimuminkomen en met betaald werk is de kans op een hoger inkomen groter. Vrouwen in de bijstand met jonge kinderen is zo'n groep van wie vaak niet wordt verwacht dat zij op zoek gaan naar een betaalde baan. Hoe langer iemand geen baan buitenshuis heeft, hoe moeilijk het is om later nog aan de slag te komen. Daarom wordt deze groep vanaf 1 januari 1996 niet meer automatisch ontheven van de plicht om werk te zoeken. Dan moeten ook vrouwen met kinderen boven de vijf jaar er alles aan doen om werk te krijgen. Daaronder vallen allerlei activiteiten. Voor de een kan dat bete kenen dat zij meteen kan solliciteren of passend werk kan aan vaarden. Anderen zullen zich eerst nog moeten laten bijscholen of werkervaring opdoen om meer kans te maken op betaald werk. Behoort u tot de groep vrouwen in de bijstand met kinde ren ouder dan vijf jaar, dan zal het bureau sociale zaken van de gemeente Tholen en/of het arbeidsbureau samen met u bekijken of u meteen kunt solliciteren, of dat er meer moet gebeuren om uw kansen op een baan te vergroten. Voor de een volstaat een licht steuntje in de rug, voor de ander is daarvoor een grondig traject van scholing en het opdoen van werkervaring nodig. Natuurlijk zijn er vrouwen in deze groep, die voor korte of lange re tijd onmogelijk kunnen werken, of zich kunnen laten bijscho len. Daar zijn allerlei denkbare redenen voor van medische of sociale aard: bijvoorbeeld een kind dat extra aandacht nodig heeft, onvoldoende kinderopvang of gezondheidsproblemen van uzelf. Uiteraard wordt daar rekening mee gehouden. In deze gevallen is het aan het bureau sociale zaken van de gemeente om na te gaan of er inderdaad voldoende redenen zijn om u tij delijk te ontheffen van de plicht om werk te zoeken. Het bureau sociale zaken zal van tijd tot tijd uw situatie onder zoeken om te kijken of er veranderingen zijn, waardoor u toch buitenshuis aan de slag kunt of scholing kunt volgen. MEER THOLENDERWIJS OP PAGINA 6

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 5