'Betere communicatie nodig voor betrokkenheid bij waterschap' Waterschapsfusie vooral gevolg van de zuiveringstaak Jaren in waterschapsbestuur hebben mijn horizon verbreed Onderhoud zeewering is nationaal belang de ketting... ZMO-voorzitter Hage op eerste openbare commissievergadering: Hoofdingeland mevrouw A.F. van Nieuwenhuijzen-Nelemans Donderdag 14 december 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Laatste vergadering op historische plek De zuiveringstaak is het zelfstandige waterschap Tholen noodlottig geworden. Woorden van die strekking sprak dr. J.L. Kool-Blokland dinsdagavond in de laatste alge mene vergadering van het waterschap. Mevrouw Kool legt de 37-jarige geschiedenis van het schap vast in een boek dat komend voorjaar verschijnt. Districtsopzichter C. van Dijke schenkt de koffie in. De drie bezoekers mogen samen met de commissie leden aan de grote tafel zit ten. Voorzitter J.C.L. Mol, gezworene van het water schap Zeeuwse Eilanden, maakt van de eerste open bare vergadering van de gebiedscommissie Tho- len/St. Philipsland, maan dagavond in het Polderhuis te St. Maartensdijk, een gemoedelijke bijeenkomst. Iedereen krijgt de ruimte. Zelfs aan de rondvraag mogen de belangstellende inwoners meedoen. '!Het is ideaal dat de nieu we commissies van Zeeuwse Eilanden, zoals de territoriale commissie, in het openbaar vergade ren. Op die manier zijn geïnteresseerde mensen in de gelegenheid zich over het waterschap te informe ren en dat is een pluspunt." Hoofdingeland mevrouw A.F. van Nieuwenhuijzen- Nelemans uit Poortvliet staat niet te juichen bij het verdwijnen van het zelf standige waterschap Tho len, maar ze beseft dat schaalvergroting noodza kelijk is. Dijkbewaking Deltan-petten Zuiveringsheffing Veelzijdig Inzakkende sloten Buizen in dammen Gemoedelijk de zwakke schakel van uw wintersport? snelshiiters/halfautomatisch magnetisch etc. BEL 0164-233676 Emoties Bitter Zuivering Historische plaats Krenten Voorzitter Zeeuwse water schap sbond: Commissievoorzitter J.L. Mol (links) luistert naar AA. van Nieuwenhuijzen (geheel rechts). Tussen hen in v.l.n.r. mevr. Van Nieuwenhuij- zen-Nelemans, Van Beek, Stoutjesdijk, Hage en Aarnoudse. Achter de voorzitter gaan districtsopzichter Van Dijke en notulist Berkeij schuil. E. Hage uit Scherpenisse, voorzitter van de ZMO-afdeling, die als eerste gebruik maakt van het spreekrecht, blijkt toch niet helemaal tevreden. Hij vindt de aankondiging, donder dag in de Eendrachtbode voor deze vergadering op maandagavond, aan de late kant en onvoldoende duide lijk. In de bekendmaking ontbrak de agenda. Verder lagen de stukken niet ter inzage in het Polderhuis te St. Maartensdijk. Hage had zelf nog naar Goes gebeld om de agenda toe gestuurd te krijgen. "Maar om de streek meer bij het waterschap Zeeuwse Eilanden te betrekken, is toch een betere communicatie nodig", vond de ZMO-voorzitter. Hij pleitte voor een voorlichtingsru briek, zoals voorheen Waterschap- pelijk. Ambtenaar Van Dijke hield Hage voor, -dat het logo van het water schap toch heel duidelijk is. "Dat moet indruk maken." En voorzitter Mol wees op de mogelijkheid om voor 100 gulden een jaarabonne ment te nemen op de stukken. "De landbouworganisatie zou dat kun nen doen, maar daarnaast dienen de stukken toch ter inzage te liggen in het Polderhuis", vond A.A. van Nieuwenhuijzen uit Anna Jacoba- polder. Voorzitter Mol wilde dat zeker bespreken in het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden. Hij was het ermee eens, dat de aankondiging eerder moet. Aangezien accoun tantskantoor Remmerswaal per 1 januari het Polderhuis overneemt, zal er ook een andere vergaderruim te gekozen moeten worden, want het steunpunt dat Zeeuwse Eilanden nog aanhoudt bij het Polderhuis, is daarvoor niet geschikt. Overigens komt er nog een uitgebreide voor lichtingscampagne van Zeeuwse Eilanden, dat per 1 januari 1996 alle waterschapszaken boven de Wester- schelde gaat behartigen. En in het i Mevrouw Van Nieuwenhuijzen (49) maakt zelf deel uit van de territoria le commissie. Met 21 jaren is ze bovendien, op J. Versluys en waar nemend dijkgraaf J.L. van Gorsel na, de langstzittende hoofdingeland van het waterschap Tholen. "Toen het waterschap van de provincie de zuiveringstaak kreeg opgedragen, ben ik door de landbouw gevraagd om zitting te nemen voor de huis houdelijke vervuilers." De nieuwe hoofdingelanden werden die eerste keer door gedeputeerde staten benoemd. Samen met mevrouw Dijkslag-Jansen uit Tholen - die in de plaats kwam van de verhuisde mevrouw Overink-Gillot - stapte mevrouw Van Nfeuwenhuijzen een traditioneel mannenbolwerk binnen. Maar de waterschapswereld was de geboren Brabantse niet vreemd: "Thuis werd er veel over gepraat, want mijn vader zat ook in het waterschap." Dat het ook voor da ingelanden wennen was, bleek uit het feit dat deze hun vragen veelal aan de heer Van Nieuwenhuijzen voorlegden. Maar die verwees ze naar zijn vrouw. De nieuwe hoofdingelanden werden overspoeld met informatie (regels en wetten) over de zuiveringstaak. Binnen het waterschap was over die nieuwe taak ook nog niet zoveel bekend. "Als vrouwelijke hoofdin gelanden hadden we een voordeel, want de Zeeuwse vrouwenraad organiseerde er een studiedag over", weet mevrouw Van Nieuwenhuijzen nog. Tholen was het eerste Zeeuwse waterschap dat de werken voltooide die met de waterzuivering van doen hadden. Door die voortvarende aan pak bleven de kosten voor de inwo ners binnen de perken. In 1982 werd mevrouw Van Nieu wenhuijzen in het dagelijks bestuur gekozen. Als gezworene voor dis trict III volgde ze J. van der Slikke uit Strijenham op. Ze vertegenwoor digde niet langer de huishoudelijke vervuilers, maar de grondgebrui kers. Het ongebouwd, zoals dat in nieuwe jaar komen er ook districts vergaderingen, zo kondigde Mol aan. De gebiedscommissie Tholen bestaat uit mevr. A.F. van Nieuwen- huijzen-Nelemans uit Poortvliet, M.A. van Beek uit St. Annaland en A.L. Aarnoudse uit Oud-Vosse- meer. Zij bespraken de 19 punten tellende agenda die Zeeuwse Eilan den maandagavond in Heinkens- zand gaat behandelen. Eerst werd nog even teruggeblikt aan de hand van de notulen. Zo informeerde mevr. Van Nieuwenhuijzen naar de overschotten of tekorten van de per 31 december op te heffen water schappen. Volgens Mol is daarvan nog niets te zeggen. Het Poortvlietse commissielid vroeg ook naar dc waterschapstermen wordt genoemd. Als vrouw van een landbouwer sprak dat mevrouw Van Nieuwen huijzen meer aan. "De waterkwali teit was een complexe zaak, maar het ongebouwd daar stond je veel dichterbij, dat was tastbaarder." Ze herinnert zich uit de begintijd als gezworene nog goed de dijkbewa king toen er een paar keer flink hoog water was. "We gingen de posten bij de sluizen langs om de waterstand te bekijken. En daarna naar het Polder huis om besluiten te nemen." De Poortvlietse vindt dat de aandacht voor het gevaar van het water, ondanks de komst van de storm vloedkering, niet mag verslappen. Ook over de schouw vertelt mevrouw Van Nieuwenhuijzen, die als dagelijks bestuurder meer in de polder was te vinden dan voorheen. Aanvankelijk twee, later één keer per jaar inspecteerde ze samen met de districtsambtenaar alle waterlo pen in haar district. Dan moest beoordeeld worden of de sloten J actuele afvalwaterproblematiek en dan met name het verlies van bedrij ven aan Delta Nutsbedrijven. "We zijn er heel sterk mee bezig", ant woordde Mol. "Het probleem is, dat de politiek op één lijn moet zien te komen en bij de provincie zijn er mensen met Deltan-petten op." Van Beek wees erop, dat de zuivering van afvalwater in de waterschaps wet staat, zodat het duidelijk een waterschapstaak is. Uit de omslagverordening maakte Mol op, dat de fusie van de vier waterschappen en het wegschap boven de Westerschelde gunstige gevolgen heeft voor de tarieven. Aarnoudse vreesde echter, dat de inwoners dit over een paar jaar zul- schoon genoeg waren, zodat het water onbelemmerd kon stromen. "Ik was daar best kritisch in, maar vond het altijd moeilijk om collega's te moeten berispen." Landbouwers die in gebreke waren gebleven, kre gen een waarschuwing. Gebeurde er nog niets, dan volgde een boete. Binnen het Thoolse dagelijks bestuur waren de taken niet ver deeld, zoals dat bij Zeeuwse Eilan den nu wèl het geval is. "Alles was te overzien. Je stond dicht genoeg bij elkaar om in de wandelgangen te overleggen", aldus mevrouw Van Nieuwenhuijzen. Ze noemt het een veelzijdige en interessante functie. "Ik was er bijna dagelijks mee bezig. Gelukkig stond mijn gezin achter me, want anders kun je aan zoiets niet beginnen." De vriendschappelij ke verhoudingen binnen het bestuur wil de Poortvlietse niet onvermeld I len moeten bezuren. Mol was ook van mening, dat in de toekomst een tariefsverhoging van tien gulden per hectare niet tegen te houden zou zijn. "Maar de kosten van het basis plan worden voor de Tholenaren aanmerkelijk goedkoper omdat alle inwoners van het waterschap Zeeuwse Eilanden gaan meebetalen. In plaats van 44 gulden zal het mogelijk maar 7 gulden worden." Desgevraagd liet de Thoolse dijk graaf J.L. van Gorsel nog weten, dat de kosten zeker lager uitvallen. Hij houdt zelf rekening met ƒ4,50 per ha. De heffingsverordening verontreini ging oppervlaktewateren blijkt voor verdeeldheid te zorgen binnen het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden. "Dijkgraaf Eversdijk vond het geweldig vervelend", meldde Mol. laten. De contacten met andere over heden vond ze ook altijd belangrijk. "Vaak zijn er gezamenlijke belangen en dan is het goed om tot overeen stemming te komen." Dat ze eind maart vorig jaar door de vernieuwde algemene vergadering niet als gezworene werd herkozen, kwam hard aan bij mevrouw Van Nieuwenhuijzen. "Dat was absoluut niet leuk. Graag had ik die laatste anderhalf jaar volgemaakt." Ander zijds deed het haar goed, dat ze bij de verkiezingen - dit keer voor de categorie ingezetenen - zo hoog ein digde (op de vierde plaats). "Het is gemakkelijker om van hoofdinge land gezworene te worden dan omgekeerd", heeft de Poortvlietse inmiddels ervaren. "Als gezworene beschik je over veel meer informa tie. Maar een hoofdingeland neemt uiteindelijk de besluiten en dat is soms weieens moeilijk." Ook moet ze opnieuw haar plaats bepalen in de algemene vergadering. 9 De zaak ligt zo moeilijk omdat alleen het waterschap Tholen aan landbouwbedrijven (sinds 1976) een heffing van 3 vervuilingseenheden (v.e.'s) oplegt. In het kader van een uniform beleid moet nu ook voor de andere gebieden een heffing beke ken worden. Of de bedrijfsheffing gaat volledig van de baan, maar landelijk is een tendens waarneembaar om land bouwgronden in de verontreini gingsheffing mee te nemen. Mevr. Van Nieuwenhuijzen noemde het ook 'koren op de molen' van de lan delijke commissie Zevenbergen. "Je zou mensen tegen de haren instrij ken als je voor de landbouw niets in rekening brengt. Dat zou niet eerlijk zijn." Mol stelde, dat toch eigenlijk 'voor de muziek uitgelopen wordt.' "Op De vernieuwing op zich, met betrok kenheid van de ingezetenen, juicht mevrouw Van Nieuwenhuijzen toe. Hoewel ze zelf voor vrouwenvereni gingen weieens een praatje hield over het waterschap, was deze instelling volgens haar voor veel mensen een wazig begrip. "Zolang de mensen maar droge voeten hiel den vroegen ze zich niet af wie dat regelde en betaalde. Maar nu ieder een meebetaalt, zullen de mensen alerter zijn." De nieuwe opzet leidt ook tot meer openheid; en een bete re verdeling van de kosten. "Verder is er aandacht voor nieuwe zaken als bloemdijken en natuurprojecten. Dat is niet verkeerd." Een nadeel is, dat de zakelijke aan pak afbrokkelt. "De politiek komt regelmatig om de hoek kijken in het vanouds zakelijk ingestelde water schap. Dat heeft steeds te maken met de centen. Maar het waterschap is er om de opgedragen taken zo goed mogelijk te doen voor zo wei nig mogelijk geld." V Tholen zijn er nu 300 bedrijven die elk 3 v.e. betalen en dat levert 1.8 miljoen gulden op. Maar ik heb zelf een compromis voorgesteld in het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden", aldus Mol. Ambtenaar Van Dijke merkte op, dat je 1 v.e. met een bedrijf al gauw bereikt. Zeker als je dat vergelijkt met een gezin. De andere onderwerpen riepen maai weinig vragen op. Over de legesver ordening zei Aarnoudse, dat een dekking van 33% van de kosten te laag is. Wat de accountantscontrole aan gaat, merkte Mol op, dat VB accountants over 1995 de jaarreke ningen van de vier waterschappen en het wegschap nog mag controle ren, maar gezien de hoge kosten wordt er daarna aan meerdere kanto ren offerte gevraagd. Het kwijtscheldingsbeleid, het draaiboek dijkbewaking en de mus- kusrattenbestrijding werden even aangestipt, waarna de drie belang stellenden een aantal plaatselijke punten naar voren brachten. M.J. Stoutjesdijk uit Tholen sprak over de slechte betuining in de Nieuwlandpolder, waardoor het waterschap wel kan blijven delven. "Het wordt kritisch bekeken en waar nodig komt er aan de dijkzijde een nieuwe boordvoorziening", meldde districtsopzichter Van Dijke. Hage constateerde, dat er in de Scherpenissepolder voortvarend aan het basisplan begonnen was, maar nu ligt het stil. Volgens Van Dijke loopt het goed en wordt er vanaf Stavenisse begonnen met de aanleg van dammen. A.A. van Nieuwenhuijzen stelde problemen bij de kavelaanvaar- dingswerken in het ruilverkave- lingsblok St. Philipsland aan de orde. Hij noemde het 'onpraktisch en prijsopdrijvend' om bij de aanleg van nieuwe dammen overal buizen met een diameter van 50 in plaats van 40 cm te laten aanleggen. "Bij de uitvoering van het basisplan is er ook met 40 gewerkt, maar nu hielp er bij ambtelijk overleg geen moe dertje lief aan. En 40 is voor kleine sloten toch voldoende", aldus Van Nieuwenhuijzen. Districtsopzichter Van Dijke bracht naar voren, dat het geen kwestie van het nieuwe waterschap is, want het waterschap Tholen hanteerde de norm van 50 al om zo weinig moge lijk stremmingen te hebben in de waterafvoer. Die diameter is niet uit de lucht komen vallen, maar Van Dijke erkende, dat 50 aanmerkelijk duurder is dan 40. "Als het met 40 kan, moeten we geen grotere buis nemen", vond voorzitter Mol. Terugkijkend op wat er in die twee decennia gerealiseerd is, noemt mevrouw Van Nieuwenhuijzen heel wat op. De dijkversterking was nagenoeg afgerond. Er zijn zuive ringsinstallaties gebouwd, nieuwe gemalen gerealiseerd en het basis plan watervoorziening. "Dat is een goede zaak, want een goede afwate ring is belangrijk", vindt de Poort vlietse hoofdingeland. Al bij haar aantreden werd er over de toepas sing van zoet water gesproken, maar onlangs wezen de boeren dat af. De discussie hierover heeft de verhou dingen binnen het waterschap ver ziekt, aldus mevrouw Van Nieu wenhuijzen. "Mijns inziens waren we met het basisplan op de goede weg. Dat allerlei factoren de kosten beïnvloeden, kan gebeuren. Maar besturen is knopen doorhakken en dan is het achteraf makkelijk pra ten." Graag had ze wat meer gedaan aan de verkeersveiligheid op kruis punten, maar daarvoor ontbrak het geld. In het waterschap Zeeuwse Eilanden zal de afstand tot de ingelanden gro ter worden, dat staat voor mevrouw Van Nieuwenhuijzen buiten kijf. Het wordt bureaucratischer, het gemoedelijke verdwijnt. Ook de hoofdingelanden zelf moeten zich binnen de grotere algemene verga dering oriënteren. Hoe het geheel zich zal ontwikkelen, is nog afwach ten. Maar de Poortvlietse is huiverig ten aanzien van de vertegenwoordi ging van het kleine waterschap Tho len in de toekomst. "Als hoofdinge land zul je flink aan de weg moeten timmeren om bij de algemene ver kiezingen in 1998 voldoende steun te krijgen. En hoe zal de vertegen woordiging dan geregeld worden." Mevrouw Van Nieuwenhuijzen kijkt terug op een mooie en leerza me periode als bestuurder van het waterschap Tholen. "Ondanks alle ups en downs had ik ze niet willen missen. Je horizon wordt verbreed." In Zeeuwse Eilanden zal ze zich opnieuw inzetten voor de ingezete nen, maar toch in het bijzonder pro beren om Tholen in het gezichtsveld te houden. Als het aan haar ligt ook na de verkiezingen van 1998, waar mee een einde komt aan het over- gangsbestuur van het fusiewater schap. wij verhuren kettingen, Advertentie I.M. i De Zeeuwse waterschappen kregen de zuivering van het afvalwater in 1975 door de provincie als taak toe bedeeld. Maar zowel Middelburg als Den Haag betwijfelden van meet af aan of de relatief kleine Zeeuwse waterschappen dit wel aankonden, zei mevrouw Kool. Het zou uitein delijk mede leiden tot de fusie zoals die op 1 januari een feit wordt. Tho len vormt met Schouwen-Duive- land, Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren het nieuwe waterschap Zeeuwse Eilanden. Ook waarne mend dijkgraaf J.L. van Gorsel liet dit aspect niet onvermeld. Hij vertel de dat Tholen het kleinste water schap in Nederland is met de water kwaliteit als taak. "Dan kun je de druk van ministerie en provincie voelen om te concentreren en is het verstandig om op zakelijke gronden daartoe te komen." Mevrouw Kool lichtte toe wat er zoal in het boek over het waterschap aan de orde zal komen. Natuurlijk zal de aanleiding tot de fusie in 1959, waardoor 20 polders en water schappen alsmede 3 calamiteuze polders werden samengevoegd, niet ontbreken. Die aanleiding was in ieder geval niet de watersnood, want al in de jaren veertig was concentra tie onderwerp van gesprek. Het onderhoud aan dijken en waterlo pen, de dijkversterkingen in de periode 1976-1980 waarbij het rijk 73 miljoen betaalde om ruim 54 kilometer zeewering te verzwaren, de besluitvorming omtrent de afslui ting van de Oosterschelde, allemaal aspecten die aan de orde moeten komen. Evenals de zuiveringstaak en het waterbeheer. "De plannen voor zoet water waren omstreden en hebben tot grote emoties geleid. Maar ook dit hoort tot de geschiedenis van het waterschap", zei mevrouw Kool. Ze De voorzitter kreeg gelijk van het Tweede-Kamerlid P.J. Biesheuvel (CDA). Deze vond dat bij kabinet en parlement de decentralisatie gedachte wel erg nadrukkelijk een rol had gespeeld bij het vaststellen van de nieuwe wet op de waterkerin gen. Daardoor is in zijn ogen een onevenwichtigheid ontstaan. Want volgens Biesheuvel is het rijk ver antwoordelijk voor de waterkerings- zorg, gezien de nationale belangen waarvan in de grondwet en de waterschapswet wordt uitgegaan. "Bepalen nu de provincies wat nationaal belang is?" Het nationale belang van de waterkeringen recht vaardigt in zijn ogen een onder houdsbijdrage uit de algemene mid delen. De Raad van State sprak zich eerder in dezelfde geest uit. Maar een meerderheid van de Tweede Kamer dacht er anders over. Gosselaar stipte ook de nieuwe w.a.- verzekering aan tegen schade van ondermeer overstromingen. Te ber de gebracht naar aanleiding van de wateroverlast in het rivierengebied. Elke Nederlander gaat, zo is het voorstel, premie betalen. Maar scha de door zout water is niet gedekt, zodat het gros van de Zeeuwen moet betalen voor iets waar het nooit een beroep op kan doen. "Hopelijk kan de landelijke politiek hier nog wat veranderen, zodat het Zeeuwse water straks nog zout smaakt en niet bitter." Een licht verwijt richting de water schappen was te horen van de kant van gedeputeerde A.M. Dek. Het betrof de waterbeheersplannen. Middelburg heeft daarmee ambities die verder gaan dan die van de waterschappen. "Graag zouden we gezien hebben dat de waterschappen nog voortvarender waren geweest bij het nemen van maatregelen in het belang van bijvoorbeeld de natuur, en nog meer projecten hadden opge nomen", zei Dek. Gosselaar noemde de kritiek van de provincie op de waterbeheersplannen 'soms wat gezocht'. Bij sommige waterschap pen liet dit een nare smaak achter. De mogelijke concurrentie op het terrein van de waterzuivering bleef evenmin onbesproken. Gosselaar noemde het onbegrijpelijk dat som migen zeggen dat de burgers er beter van worden. Als bedrijven niet lan- I zal ook de bestuurlijke kant onder de loep nemen, evenals de sociale ver anderingen, de arbeidsomstandighe den van het personeel. De onderzoekster hield de algemene vergadering voor, dat ze in het Hol land Huis in Scherpenisse op een historische plaats bijeen was. "Ook de allereerste algemene vergadering van het waterschap Tholen kwam hier op 29 januari 1959 bijeen en werd geïnstalleerd door commissa ris van de koningin De Casem- broot." Die eerste algemene verga dering bestond uit 35 hoofdingelan den: 28 voor het ongebouwd en 7 voor het gebouwd. Voor elk van de zeven districten werd bovendien een gezworene benoemd. De eerste dijkgraaf, H. van Gorsel, legde in die eerste ver gadering een aantal wensen op tafel die in de loop der jaren allemaal gerealiseerd zijn, aldus mevrouw Kool. Ze noemde de afsluiting van de haven van Stavenisse (daar kwam in 1977 uiteindelijk een keer sluis), afdamming of kanalisering van de Eendracht en een vaste ver binding van Tholen met overig Zee land. "Met de hoop dat wij met zijn allen onze beste krachten mogen geven, eendrachtelijk en vriend schappelijk mogen samenwerken in het belang van het waterschap en het gehele eiland en dat wij gespaard mogen blijven voor rampen", zo besloot de Thoolse dijkgraaf die eer ste vergadering. Het waterschap veranderde in de loop van zijn bestaan van een puur agrarische instelling in een organi satie met een breed takenpakket. "U was in één van de interessantste perioden waterschapsbestuurder, want zelden is er in een relatief kor te tijd zóveel veranderd", zei mevrouw Kool tot de Thoolse alge mene vergadering. ger op een zuiveringsinstallatie van het waterschap lozen, moeten de investeringslasten immers over een kleinere groep verdeeld worden. De voorzitter vindt het prima dat de Tweede Kamer zich met deze mate rie bezighoudt en dat de unie van waterschappen er zelfs een afzon derlijke werkgroep voor heeft inge steld. Biesheuvel stelde vast, dat er wette lijk geen beletsel is voor een nutsbe drijf om de concurrentie op dit ter rein aan te gaan, zoals Delta Nutsbe drijven wil. Maar hij vroeg zich af of de winst voor de nutssector opweegt tegen het verlies van de burger. Want zowel waterschap als nutsbe drijf werken met gemeenschaps geld, zodat volgens Biesheuvel gestreefd dient te worden naar mini male maatschappelijke kosten. Het Kamerlid had de indruk dat daaraan in het geval met Deltan niet wordt voldaan. Maar om de positie van het bedrijfsleven evenmin uit het oog te verliezen, moet misschien gekeken worden of waterschappen zich wat vrijer op de markt zouden mogen begeven. De invalshoek van waterleidingbe drijven die zich afvragen of de drinkwatertaak niet uitgebreid zou moeten worden met de zuiverings taak, noemde Biesheuvel verkeerd. "De benadering hoort te zijn: welk overheidsorgaan is verantwoorde lijk voor de inzamelingsplicht van afvalwater?" En dat zijn de water schappen. In een brief aan de Zeeuwse staten brengt dijkgraaf H. Eversdijk van Zeeuwse Eilanden de problematiek ook nog eens onder de aandacht. Hij weerspreekt de bewering van VVD- gedeputeerde Hennekeij dat de pro vincie in 1975 aan de waterschap pen uitsluitend de zuivering heeft opgedragen van huishoudelijk afval water. De schappen hebben inmid dels miljoenen guldens gemeen schapsgeld geïnvesteerd in deze taak. Als Delta Nutsbedrijven, toch ook een publiek bedrijf (de overheid bezit de meeste aandelen), de kren ten uit de pap haalt door alleen het economisch interessante deel van het waterkwaliteitsbeheer op te pak ken, dreigen de huishoudens het gelag te moeten betalen. Dat is niet logisch, aldus Eversdijk in zijn brief. De staten praten morgen (vrij dag) over de positie van het Zeeuw se nutsbedrijf. C Waterschapsbestuurder mevrouw A.F. van Nieuwenhuijzen-Nelemans: "Het is gemakkelijker om van hoofdingeland gezworene te worden dan omgekeerd. De rijksoverheid gaat voorbij aan het nationaal belang van de zeewe ringen. Die kritiek heeft voorzitter W.A. Gosselaar van de Zeeuwse waterschapsbond heeft geuit naar aanleiding van de beslissing van Den Haag om te bezuinigen op de onderhoudsbijdrage voor de zeeweringen. "Het zijn immers niet alleen de mensen die vlak achter de dijk wonen die er profijt van hebben; een groot deel van Nederland heeft belang bij de veiligheid", aldus Gosselaar tijdens de jaarvergadering van de bond.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 19