Huizenverkoop Beter Wonen moet straten opwaarderen Taxibedrijven op Tholen slaan de handen ineen Wagen van zinkgroen, rij tuigzwart en Engels rood naar het museum Extra acties van politie AL 51 JAAR DÈ THOOLSE COURANT Akte passeert ruilverkaveling J.M. Oudesluijs: Veel vakmanschap weg uit het schildersvak Donderdag 7 december 19 52e jaargang no. 4 Groot aanbod in Kotterstraat Tholen en Bloemenlaan St. Maartensdijk Geen 80, zoals eerst was aangekondigd, maar zelfs 112 huizen hebben Beter Wonen in de verkoop gebracht. Toch zijn er nog heel veel huurders op Tholen en St. Phi lipsland teleurgesteld, want het aantal gegadigden voor de aankoop van een huis van de woningstichting was enorm: 955. In Tholen en St. Maartensdijk biedt Beter Wonen elk 37 huizen aan, met name voor opwaardering van de Kotterstraat en de Bloemenlaan. In Oud-Vosse- meer werden 5 huurders blij gemaakt, in Anna Jacoba polder 3 en in de andere vijf woonkernen kregen elk 4 belangstellenden een positief bericht van Beter Wonen. Voorkeursrecht Touwslagersdreef WVG-vervoer begin van coöperatie Zes Thoolse ondernemingen hebben de coöperatieve taxicentrale Tholen opgericht. Aanleiding om de koppen bij elkaar te steken, was de regeling van het WVG-ver- voer voor gehandicapten, maar de bedoeling is om dit uit te bouwen tot een complete taxicentrale. "We zijn nog maar in het beginstadium en we moeten alles zorgvuldig behandelen", zegt voorzitter J.W. van Popering uit St. Annaland. "Maar we zijn nu drie weken bezig en alles is onder controle. En voorheen was het klacht op klacht." Cirkel rond Van deur tot deur mSCOUNTl Zaterdagmiddag werd de enige originele 'Thoolse wagen' die er nog op Tholen is, naar streekmuseum De Meestoof in Sint-Annaland gebracht. Deze karakteristieke boeren wagen was jarenlang het bezit van schilder J.M. Oude sluijs uit Poortvliet. Deze week werd hij onder het stof vandaan gehaald. Hij krijgt een plaatsje in de nieuw te bouwen schuur achter het streekmuseum. Zwêêk en toetje Verfmolen Giftig Kleuren Eeridrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-652752 b.g.g. 653474 Telefax 0166-653318 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 24,90 per halfjaar. Per jaar 45,50. Per post 59,50 per jaar. Losse nummers 1,80. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,45 plus btw per mm. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Bij controles van de politie zijn de afgelopen weken 21 mensen be keurd omdat de verlichting van hun rijwiel niet deugde. Drie personen die het mankement ter plekke kon den verhelpen kwamen er met een waarschuwing af. Ook zijn sinds half november 25 Tholenaren bekeurd omdat ze de autogordel niet om hadden. De hele maand december houdt de Thoolse politie verkeersacties. Deze week wordt speciaal gelet op brom fietsers. In het verleden is gebleken dat nogal wat brommers harder kun nen rijden dan is toegestaan, wat de nodige risico's met zich meebrengt. Volgende week richt de aandacht van de sterke arm zich op het ver keersgedrag van de schooljeugd en op de snelheid van het verkeer. Onlangs zijn enkele Thoolse politie mensen opgeleid voor het meten van de snelheid, zodat vaker dan voor heen gecontroleerd kan worden. Voor 15 december staan controles op stapel op de Oud-Vossemeerse- dijk en op de provinciale weg tussen Tholen en Stavenisse. Op verlich ting wordt nog tot 22 december gecontroleerd. Een ander aandachtspunt de komen de weken is vuurwerk. Op meldin gen van overlast zal zo adequaat mogelijk gereageerd worden. Als veroorzakers van de problemen minderjarig zijn, kunnen ze worden doorgestuurd naar bureau Halt voor een alternatieve straf. Ten overstaan van de Thoolse nota ris Schot zal donderdagmiddag 14 december in dorpshuis De Wimpel de akte van toedeling passeren van de ruilverkaveling Sint-Philipsland. In de loop van volgend jaar wordt bekend wat de belanghebbenden aan deze verkaveling kwijt zijn, waarna eind 1997 het project kan worden afgesloten. fhtiT is er ruim tien jaar verstreken sinds de installatie van de landin richtingscommissie. Deze bracht na ongeveer vier jaar voorbereiding het plan in stemming, wat een enkele meerderheid opleverde. De ruilver kaveling heeft een administratief karakter, wat betekent dat het accent ligt op het ruilen van percelen. De uitwerking daarvan, het zogenaam de plan van toedeling, werd op 11 oktober definitief vastgesteld door de rechtbank in Middelburg. Ten gevolge van bezwaren konden de geplande boomweide bij het dorp en de uitbreiding van het Bos van Klompe niet gerealiseerd worden. Rond de Bruintjeskreek en de een denkooi bij Anna Jacobapolder is er bijna 16 hectare natuurgebied bijge komen. Voor de landbouw waren verbetering van de perceelsvorm, verkorting van de afstand en verla ging van het gemiddeld aantal per celen per bedrijf de uitgangspunten. Aan de Kotterstraat in Tholen worden 16 huizen verkocht, waaronder deze blok aan de even kant, waarvan 3 woningen leeg staan. De kandidaat-kopers zijn nu benieuwd naar de prijs, want daar draait het toch allemaal om. De woningstichting heeft Binkhorst/Geense makelaardij uit Bruinisse opdracht gegeven voor taxatie van de 112 woningen. De onderhandse verkoopwaarde, vrij van huur en gebruik wordt bepaald. Wat kale maandhuur betreft, lopen de 112 woningen uiteen van 560 tot en met 930 gulden. Aan 10 huizen dient eerst groot onderhoud te worden uitgevoerd voordat aan 8 zittende huurders de woning kan worden aangeboden. Van de resterende 102 woningen waren 66 huurders geïnteresseerd in de verkoop. Het verschil van 36 wordt veroorzaakt door de voorkeur van Beter Wonen om totale blokken aan te bieden. Als een zittende huur der echter geen belangstelling heeft, wordt de woning pas verkocht wan neer die vertrekt. Er zijn momenteel al 17 leegstaande huizen, die in prin cipe beschikbaar komen voor de vrije markt en door Binkhorst ver kocht worden. Éénmalig past de woningstichting echter een voor keursrecht toe voor de nu teleurge stelde huurders, die hun eigen huis niet kunnen kopen. Via loting onder die gegadigden wordt de gelukkige bepaald. Op 20 maart heeft de directie van Beter Wonen het verkoopbesluit genomen, op basis van de selectie procedures, wat de raad van toezicht op dezelfde datum heeft goedge keurd. De hoeveelheid huurwonin gen per plaats, de leegstand en de noodzaak om een aantal straten meer leefbaar te maken, blijken doorslaggevend te zijn geweest vooi de keuze. Zo worden er in de Bloe menlaan te St. Maartensdijk 18 hui zen verkocht en in de Kotterstraat te Tholen 16. In die laatste straat is wegens diverse problemen een soci aal vernieuwingsproject uitgevoerd met financiële steun van de gemeen te en in nauw overleg met Beter Wonen en de politie. Er is daar ook geen enkele koopwoning. De direc tie van de woningstichting wil met de geplande verkoop daar een 'opwaarding' van de Kotterstraat bewerkstelligen. Overigens is er in Tholen-stad grote druk op de woningmarkt, mede gezien het feit, dat er in de nieuwe bestemmings plannen zoals Molenhoek vertraging •is opgelopen. ZIE VERDER PAG. 11 Na een Europese aanbesteding kreeg ZWN/Citax uit Goes vanaf 1 januari 1995 voor drie jaar het WVG-vervoer in Zeeland, maar op Tholen liep dat door onbekendheid van de chauffeurs in onze streek niet zo best. Korte tijd werd toen J. van Haaften uit St. Maartensdijk inge schakeld, maar die kon het hele eiland niet aan en bovendien werd het niet zo best betaald. "De gemeente is met een uitbetaling per kilometer nu duurder uit, maar het WVG-vervoer gebeurt wel prakti scher en beter", zegt Van Popering. "De eerste veertien dagen hebben we 100 ritten gehad. In feite bete kent dat geen extra werk omdat we voor 1 januari dat vervoer ook al deden. Het is toen eigenlijk van ons afgepakt en nu hebben we het weer terug." De ritten gaan naar bijvoor beeld Goes of Zierikzee en een klein aantal naar plaatsen op het eiland Tholen zelf. Deelnemers aan de coöperatie zijn I.M. van Daalen uit Oud-Vosse- meer, J. van Haaften uit St. Maar tensdijk, C.L. de Jonge uit Poort vliet, J.W. van Popering uit St. Annaland, T.J. Struijk uit Stavenisse en J. Wolse uit St. Philipsland. Van Popering onderhoudt de contacten met de gemeente en het zieken fonds, Van Haaften is de werkverde ler en De Jonge treedt op als pen ningmeester. "We hebben een proefperiode van drie maanden, maar we proberen van onze taxicentrale een visite kaartje voor Tholen te maken", zegt Van Popering. "De zes ondernemin gen blijven op zich zelfstandig, maar via de coöperatie werken we samen en we streven naar zelfde mobilofoons, uniforme kleding, e.d. En alle zes bedrijven met een taxi vergunning op Tholen doen mee, dus de cirkel is rond. Aanvragen voor een rit met een zogenaamde teletaxi via de WVG- regeling komen in Goes binnen bij de Citax en die geeft dat voor Tho len door aan Van Haaften, die op zijn beurt de plaatselijke onderne mer de opdracht geeft. De twee plaatsen die zelf geen taxibedrijf hebben, Tholen en Scherpenisse, worden respectievelijk verzorgd door De Jonge en Van Haaften. "Maar bij drukte kunnen we elkaar ook helpen", geeft Van Popering aan. Behalve het WVG-vervoer doet de coöperatie namelijk ook het zie- kenvervoer en het algemeen ver voer. Het collectief aanvullend vervoer, teletaxi Oosterschelderegio, is een voorziening voor mensen met een handicap. Bij dit vervoer van deur tot deur moeten vertrek- en eindpunt binnen de Oosterschelderegio lig gen. Het kan voorkomen, dat er in één taxi meerdere passagiers ver voerd worden. De opzet is om gehandicapten te laten deelnemen aan het sociaal en recreatief verkeer binnen de Ooster schelderegio en acht zones daarbui ten. Wie van de voorziening gebruik wil maken, heeft een vervoerpas van de gemeente nodig en die wordt pas gegeven wanneer dat medisch nood zakelijk is. Een keuring is vereist. Als men niet zonder begeleider kan, mag die gratis mee. Ook huisgeno ten kunnen met de teletaxi mee, maar dan tegen betaling van hetzelf de tarief. Hiervoor kan men op vertoon van de WVG-pas bij de postagentschappen strippenkaarten kopen a 1 gulden per strip. Ouderen boven de 60 jaar die de teletaxi ook kunnen benutten, betalen een rijksdaalder per strip. Het vervoer is 7 dagen per week tus sen 9.00 en 24.00 uur beschikbaar. Minimaal 1 uur voor de gewenste vertrektijd moet men zich melden bij de centrale in Goes. De chauffeur kan zich een kwartier voor tot een kwartier na de gewens te vertrektijd bij de aanvrager mel den. Laatste winkel en postagentschap in Anna Jacobapolder dicht Geitenstal bij Stenenkruis mag blijven Thoolse student bedenkt noodverlichting voor meterkast Vijftienjarig Graag Gedaan krijgt het steeds drukker Chauffeur uit Poortvliet zit uur bekneld na ongeluk op Tholenseweg Succesvolle hondenfokker uit Stavenisse vecht boete aan Lintje voor oud- St.Philipslander, verzets- en CSM-man Beurkens Chinees restaurant in Scherpenisse overvallen door Oosterse mannen Drie oprichters Treffers spelen al kwart eeuw vrij spel op het groene laken Noad '67 en Tholense Boys voeren achterhoedegevecht WIE AAN DE OEVER STAAT BEHOEFT NIET NAAR HET MEER TE VRAGEN Dit nummer bestaat uit 24 pagina's U— Inbraak auto. Op de parkeerplaats bij sporthal Meulvliet in Tholen is maandagavond ingebroken in een auto. In het linkerportier was een ruit ingeslagen en de radio-cassette- recorder uit de auto weggenomen. De eigenaar, een 24-jarige inwoner van Sint-Maartensdijk, is voor zo'n 1200 gulden gedupeerd. ÜF COMPUTER- KOOPJES-BFURS DEOGAUFS PHILIPS CD- j nt'.'ONSTPATiE INTERNET v RF - rIEP r. 5 - I FR -\ '3| Al- ik'ii=u ia. m) Advertentie I.M. Om negen uur 's morgens staat de Thoolse wagen in de werkplaats van schilder Oudesluijs klaar voor ver trek. Het stof wordt ervanaf gebe zemd. "We zijn bang dat schoonma ken met water het hout verder aan tast", legt zoon W.J. Oudesluijs uit. Intussen is zijn vader ook in de werkplaats verschenen. Hij heeft veel herinneringen aan de wagen die jarenlang in zijn tuin stond. "Vroe ger heb ik deze wagens nog geschil derd. Daar had je nog eens werk aan. Eén man deed er drie of vier dagen over om de hele wagen te schilde ren. Maar dan moest je hem eerst ook schoon maken", vertelt Oude sluijs. De Thoolse wagen heeft een typisch model. De zijschotten worden naar voren toe wat lager en staan iets uit. Het achterbord is hoog met een ron de bovenkant (overloap). Het hele voertuig is van olmenhout gemaakt, behalve de spaken van de wielen. Die moesten veel kunnen hebben en daarom werd er eikenhout voor gebruikt. De wielen zelf waren aan de voorkant kleiner dan van achte ren en er werden ijzeren banden rond gelegd. De stuurinrichting bestond uit 't zwêêk' en het 'toetje'. De wagenmenner zat op de 'amban- ke', een horizontale plank die door twee ketting werd vastgehouden. Het exemplaar van Oudesluijs ziet er duidelijk gebruikt uit. De randen van de wagen zijn afgerond door het in- en uitladen van de vracht. Maar telkens werden de wagens opnieuw schoongemaakt en geschilderd en zo zagen ze er weer piekfijn uit. Dat gebeurde in de winter. Dat schilderen gebeurde bepaald niet willekeurig. "Oh nee, er waren vaste kleuren voor. Het was zink groen, rijtuigzwart en Engels rood", weet Oudesluijs nog. "Zo hoorde dat nu eenmaal en daar werd niet van afgeweken." De schilder loopt naar een hoek van de werkplaats waar nog een antieke schilderskast staat. In diverse laden zitten gekleurde poeders. De namen staan erop. Namen die Oudesluijs junior in het huidige schildersvak niet meer tegenkomt, zoals kobaltgroen en Rubensbruin. Van die poeders maakte Oudesluijs vroeger zelf verf. "Dat werd met de verfmolen gedaan. Het poeder werd met een bepaalde hoeveelheid lijno lie en een verhardingsmiddel ver mengd. De verfmolen werkte met een soort vijzel; die vermaalde de lijnolie en het poeder tot verf", ver telt Oudesluijs. "Dat karweitje moest ik in de winter vaak doen. Dan maakten we de verf op voor raad voor de zomer. De molen draai de best zwaar, die moest je zelf via een zwengel aandrijven. De vijzel was namelijk verstelbaar. Hoe zwaarder hij liep, des te fijner werd de verf. Maar ik zette stiekem de vij zel wel eens wat lichter en dat draai de natuurlijk veel gemakkelijker. Maar mijn baas was daar niet blij mee." Volgens de oud-schilder is er veel vakmanschap verdwenen. En hij betreurt dat. "De verf is synthetisch geworden. Ze droogt achter je kwast op. Ik weet nog dat we er wel eens om gevraagd hebben. Zo van: er zou toch eens een verf moeten zijn die meteen opdroogt", vertelt Oude sluijs. "Die ouderwetse verf droogde namelijk ontzettend langzaam. Daar kon je een paar uur naderhand nog gemakkelijk in werken. Toen we een keer een wit huis aan het schil deren waren, kwam er op een gege ven moment een zwerm van die wit te vliegjes langs en de hele muur zat onder de vliegjes. Dan moest je de volgende dag alles weer glad schu ren. Tegenwoordig is de verf zo snel droog dat zoiets niet meer zo snel gebeurt. En toch vond ik die ouder wetse, zelfgemaakte verf erg lekker werken. Je kon er zoveel mee doen." Maar er zijn nog meer dingen die behoorlijk veranderd zijn. "Op een keer kwam er een vertegenwoordi ger en die zei: 'Nu hebben we iets geweldigs'. Hij bedoelde een verf roller. Die waren toen nog puur van schapevacht en behoorlijk duur. Ik heb er een genomen omdat het gemakkelijk leek voor grote opper vlakten. Toen moest ik de school' schilderen en daar nam ik die roller mee naar toe. Ik heb er één vak mee gedaan en smeet het ding toen met verf en al van de ladder. Ik werkte liever met een blokkwast", zegt Oudesluijs. "Die vertegenwoordiger zei: 'Dacht je dat je dat meteen onder de knie zou hebben? Je moet er meer mee oefenen'. Later bleek het toch wel handig te zijn." Oudesluijs volg de de ontwikkelingen in de verfin dustrie kritisch. De hetze die ont stond over de 'giftige' verfsoorten, vindt hij wat overdreven. "Er kwam eens iemand bij me die vroeg om niet-giftige verf om een kinderledi kant mee te schilderen. Ik heb toen gezegd dat die verf niet bestond en dat is nog steeds zo. Al mijn kinde ren hebben in een bedje geslapen dat ik met zinkwit heb geverfd. Dat spul is nu verboden. Je krijgt er waar schijnlijk een flinke boete voor als je het nog in je zaak hebt staan. Mijn kinderen hebben ook hun tandjes in die verf gezet en zo dus best wat bin nengekregen, maar ze zijn nog nooit ziek geweest. En als ik met die verf gewerkt had en moest gaan eten, was er geen tijd om je handen te wassen. Dus ook zo kreeg je natuur lijk van dat spul binnen. Het lijkt me allemaal wat overtrokken." Het glaszetten is een ander werk Schilder J.M. Oudesluijs en voorzitter T.G.A. Westerveld van De Meestoof bij de Thoolse wagen. waar volgens Oudesluijs weinig kunst meer aan is. "Tegenwoordig worden er van die grote lappen glas gezet met glaslatjes. Maar vroeger moest je dat doen met stopverf. En dan moest je het zo uitkienen dat je dat van binnenuit niet zag. Het ging er dan ook om wie het zuinigste kon zetten, want van die klodders stop verf langs het raam was geen gezicht", zegt de schilder. Omdat de ramen vroeger in het algemeen klei ner waren, werden ze op een soort rek met leren knelbanden op de rug vervoerd. Oudesluijs kocht de Thoolse wagen al lang geleden. "We hebben ermee op de eerste expo gestaan. Zo'n mooie stand hebben we daarna nooit meer gehad. En hij heeft ook in de bevrijdingsoptochten meegereden", zegt de Poortvlietse schilder die zich nog goed weet te herinneren dat de wagens en karren door het dorp reden. "Nooit hoorde je zo'n lawaai als wanneer die wagens voorbij kwamen. Vooral als er meerdere vrachten gereden moesten worden. Als ze dan gelost hadden, werd er met een flinke vaart terug gereden. En dat maakte een enorm kabaal. Alleen bij de ernstig zieke mensen, die bijvoorbeeld aan tyfus leden, werd door de gemeente een laag zand voor het huis gestrooid om het geluid te dempen." ZIE VERDER PAG.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 1