Huizenverkoop Beter Wonen
moet straten opwaarderen
Taxibedrijven
op Tholen slaan
de handen ineen
Wagen van zinkgroen, rij tuigzwart
en Engels rood naar het museum
Extra acties
van politie
AL 51 JAAR
DÈ
THOOLSE
COURANT
Akte passeert
ruilverkaveling
J.M. Oudesluijs: Veel vakmanschap weg uit het schildersvak
Donderdag 7 december 19
52e jaargang no. 4
Groot aanbod in Kotterstraat Tholen en Bloemenlaan St. Maartensdijk
Geen 80, zoals eerst was aangekondigd, maar zelfs 112
huizen hebben Beter Wonen in de verkoop gebracht.
Toch zijn er nog heel veel huurders op Tholen en St. Phi
lipsland teleurgesteld, want het aantal gegadigden voor
de aankoop van een huis van de woningstichting was
enorm: 955. In Tholen en St. Maartensdijk biedt Beter
Wonen elk 37 huizen aan, met name voor opwaardering
van de Kotterstraat en de Bloemenlaan. In Oud-Vosse-
meer werden 5 huurders blij gemaakt, in Anna Jacoba
polder 3 en in de andere vijf woonkernen kregen elk 4
belangstellenden een positief bericht van Beter Wonen.
Voorkeursrecht
Touwslagersdreef
WVG-vervoer begin van coöperatie
Zes Thoolse ondernemingen hebben de coöperatieve
taxicentrale Tholen opgericht. Aanleiding om de koppen
bij elkaar te steken, was de regeling van het WVG-ver-
voer voor gehandicapten, maar de bedoeling is om dit uit
te bouwen tot een complete taxicentrale. "We zijn nog
maar in het beginstadium en we moeten alles zorgvuldig
behandelen", zegt voorzitter J.W. van Popering uit St.
Annaland. "Maar we zijn nu drie weken bezig en alles is
onder controle. En voorheen was het klacht op klacht."
Cirkel rond
Van deur tot deur
mSCOUNTl
Zaterdagmiddag werd de enige originele 'Thoolse wagen'
die er nog op Tholen is, naar streekmuseum De Meestoof
in Sint-Annaland gebracht. Deze karakteristieke boeren
wagen was jarenlang het bezit van schilder J.M. Oude
sluijs uit Poortvliet. Deze week werd hij onder het stof
vandaan gehaald. Hij krijgt een plaatsje in de nieuw te
bouwen schuur achter het streekmuseum.
Zwêêk en toetje
Verfmolen
Giftig
Kleuren
Eeridrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-652752 b.g.g. 653474
Telefax 0166-653318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 24,90 per halfjaar.
Per jaar 45,50.
Per post 59,50 per jaar.
Losse nummers 1,80.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,45 plus btw per mm.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Bij controles van de politie zijn de
afgelopen weken 21 mensen be
keurd omdat de verlichting van hun
rijwiel niet deugde. Drie personen
die het mankement ter plekke kon
den verhelpen kwamen er met een
waarschuwing af. Ook zijn sinds
half november 25 Tholenaren
bekeurd omdat ze de autogordel niet
om hadden.
De hele maand december houdt de
Thoolse politie verkeersacties. Deze
week wordt speciaal gelet op brom
fietsers. In het verleden is gebleken
dat nogal wat brommers harder kun
nen rijden dan is toegestaan, wat de
nodige risico's met zich meebrengt.
Volgende week richt de aandacht
van de sterke arm zich op het ver
keersgedrag van de schooljeugd en
op de snelheid van het verkeer.
Onlangs zijn enkele Thoolse politie
mensen opgeleid voor het meten van
de snelheid, zodat vaker dan voor
heen gecontroleerd kan worden.
Voor 15 december staan controles
op stapel op de Oud-Vossemeerse-
dijk en op de provinciale weg tussen
Tholen en Stavenisse. Op verlich
ting wordt nog tot 22 december
gecontroleerd.
Een ander aandachtspunt de komen
de weken is vuurwerk. Op meldin
gen van overlast zal zo adequaat
mogelijk gereageerd worden. Als
veroorzakers van de problemen
minderjarig zijn, kunnen ze worden
doorgestuurd naar bureau Halt voor
een alternatieve straf.
Ten overstaan van de Thoolse nota
ris Schot zal donderdagmiddag 14
december in dorpshuis De Wimpel
de akte van toedeling passeren van
de ruilverkaveling Sint-Philipsland.
In de loop van volgend jaar wordt
bekend wat de belanghebbenden aan
deze verkaveling kwijt zijn, waarna
eind 1997 het project kan worden
afgesloten.
fhtiT is er ruim tien jaar verstreken
sinds de installatie van de landin
richtingscommissie. Deze bracht na
ongeveer vier jaar voorbereiding het
plan in stemming, wat een enkele
meerderheid opleverde. De ruilver
kaveling heeft een administratief
karakter, wat betekent dat het accent
ligt op het ruilen van percelen. De
uitwerking daarvan, het zogenaam
de plan van toedeling, werd op 11
oktober definitief vastgesteld door
de rechtbank in Middelburg. Ten
gevolge van bezwaren konden de
geplande boomweide bij het dorp en
de uitbreiding van het Bos van
Klompe niet gerealiseerd worden.
Rond de Bruintjeskreek en de een
denkooi bij Anna Jacobapolder is er
bijna 16 hectare natuurgebied bijge
komen. Voor de landbouw waren
verbetering van de perceelsvorm,
verkorting van de afstand en verla
ging van het gemiddeld aantal per
celen per bedrijf de uitgangspunten.
Aan de Kotterstraat in Tholen worden 16 huizen verkocht, waaronder deze blok aan de even kant, waarvan 3 woningen leeg staan.
De kandidaat-kopers zijn nu
benieuwd naar de prijs, want daar
draait het toch allemaal om. De
woningstichting heeft
Binkhorst/Geense makelaardij uit
Bruinisse opdracht gegeven voor
taxatie van de 112 woningen. De
onderhandse verkoopwaarde, vrij
van huur en gebruik wordt bepaald.
Wat kale maandhuur betreft, lopen
de 112 woningen uiteen van 560 tot
en met 930 gulden.
Aan 10 huizen dient eerst groot
onderhoud te worden uitgevoerd
voordat aan 8 zittende huurders de
woning kan worden aangeboden.
Van de resterende 102 woningen
waren 66 huurders geïnteresseerd in
de verkoop. Het verschil van 36
wordt veroorzaakt door de voorkeur
van Beter Wonen om totale blokken
aan te bieden. Als een zittende huur
der echter geen belangstelling heeft,
wordt de woning pas verkocht wan
neer die vertrekt. Er zijn momenteel
al 17 leegstaande huizen, die in prin
cipe beschikbaar komen voor de
vrije markt en door Binkhorst ver
kocht worden. Éénmalig past de
woningstichting echter een voor
keursrecht toe voor de nu teleurge
stelde huurders, die hun eigen huis
niet kunnen kopen. Via loting onder
die gegadigden wordt de gelukkige
bepaald.
Op 20 maart heeft de directie van
Beter Wonen het verkoopbesluit
genomen, op basis van de selectie
procedures, wat de raad van toezicht
op dezelfde datum heeft goedge
keurd. De hoeveelheid huurwonin
gen per plaats, de leegstand en de
noodzaak om een aantal straten
meer leefbaar te maken, blijken
doorslaggevend te zijn geweest vooi
de keuze. Zo worden er in de Bloe
menlaan te St. Maartensdijk 18 hui
zen verkocht en in de Kotterstraat te
Tholen 16. In die laatste straat is
wegens diverse problemen een soci
aal vernieuwingsproject uitgevoerd
met financiële steun van de gemeen
te en in nauw overleg met Beter
Wonen en de politie. Er is daar ook
geen enkele koopwoning. De direc
tie van de woningstichting wil met
de geplande verkoop daar een
'opwaarding' van de Kotterstraat
bewerkstelligen. Overigens is er in
Tholen-stad grote druk op de
woningmarkt, mede gezien het feit,
dat er in de nieuwe bestemmings
plannen zoals Molenhoek vertraging
•is opgelopen.
ZIE VERDER PAG. 11
Na een Europese aanbesteding
kreeg ZWN/Citax uit Goes vanaf 1
januari 1995 voor drie jaar het
WVG-vervoer in Zeeland, maar op
Tholen liep dat door onbekendheid
van de chauffeurs in onze streek niet
zo best. Korte tijd werd toen J. van
Haaften uit St. Maartensdijk inge
schakeld, maar die kon het hele
eiland niet aan en bovendien werd
het niet zo best betaald. "De
gemeente is met een uitbetaling per
kilometer nu duurder uit, maar het
WVG-vervoer gebeurt wel prakti
scher en beter", zegt Van Popering.
"De eerste veertien dagen hebben
we 100 ritten gehad. In feite bete
kent dat geen extra werk omdat we
voor 1 januari dat vervoer ook al
deden. Het is toen eigenlijk van ons
afgepakt en nu hebben we het weer
terug." De ritten gaan naar bijvoor
beeld Goes of Zierikzee en een klein
aantal naar plaatsen op het eiland
Tholen zelf.
Deelnemers aan de coöperatie zijn
I.M. van Daalen uit Oud-Vosse-
meer, J. van Haaften uit St. Maar
tensdijk, C.L. de Jonge uit Poort
vliet, J.W. van Popering uit St.
Annaland, T.J. Struijk uit Stavenisse
en J. Wolse uit St. Philipsland. Van
Popering onderhoudt de contacten
met de gemeente en het zieken
fonds, Van Haaften is de werkverde
ler en De Jonge treedt op als pen
ningmeester.
"We hebben een proefperiode van
drie maanden, maar we proberen
van onze taxicentrale een visite
kaartje voor Tholen te maken", zegt
Van Popering. "De zes ondernemin
gen blijven op zich zelfstandig,
maar via de coöperatie werken we
samen en we streven naar zelfde
mobilofoons, uniforme kleding, e.d.
En alle zes bedrijven met een taxi
vergunning op Tholen doen mee,
dus de cirkel is rond.
Aanvragen voor een rit met een
zogenaamde teletaxi via de WVG-
regeling komen in Goes binnen bij
de Citax en die geeft dat voor Tho
len door aan Van Haaften, die op
zijn beurt de plaatselijke onderne
mer de opdracht geeft. De twee
plaatsen die zelf geen taxibedrijf
hebben, Tholen en Scherpenisse,
worden respectievelijk verzorgd
door De Jonge en Van Haaften.
"Maar bij drukte kunnen we elkaar
ook helpen", geeft Van Popering
aan. Behalve het WVG-vervoer doet
de coöperatie namelijk ook het zie-
kenvervoer en het algemeen ver
voer.
Het collectief aanvullend vervoer,
teletaxi Oosterschelderegio, is een
voorziening voor mensen met een
handicap. Bij dit vervoer van deur
tot deur moeten vertrek- en eindpunt
binnen de Oosterschelderegio lig
gen. Het kan voorkomen, dat er in
één taxi meerdere passagiers ver
voerd worden.
De opzet is om gehandicapten te
laten deelnemen aan het sociaal en
recreatief verkeer binnen de Ooster
schelderegio en acht zones daarbui
ten. Wie van de voorziening gebruik
wil maken, heeft een vervoerpas van
de gemeente nodig en die wordt pas
gegeven wanneer dat medisch nood
zakelijk is. Een keuring is vereist.
Als men niet zonder begeleider kan,
mag die gratis mee. Ook huisgeno
ten kunnen met de teletaxi mee,
maar dan tegen betaling van hetzelf
de tarief.
Hiervoor kan men op vertoon van de
WVG-pas bij de postagentschappen
strippenkaarten kopen a 1 gulden
per strip. Ouderen boven de 60 jaar
die de teletaxi ook kunnen benutten,
betalen een rijksdaalder per strip.
Het vervoer is 7 dagen per week tus
sen 9.00 en 24.00 uur beschikbaar.
Minimaal 1 uur voor de gewenste
vertrektijd moet men zich melden
bij de centrale in Goes.
De chauffeur kan zich een kwartier
voor tot een kwartier na de gewens
te vertrektijd bij de aanvrager mel
den.
Laatste winkel en
postagentschap in Anna
Jacobapolder dicht
Geitenstal bij Stenenkruis
mag blijven
Thoolse student bedenkt
noodverlichting voor
meterkast
Vijftienjarig Graag Gedaan
krijgt het steeds drukker
Chauffeur uit Poortvliet zit
uur bekneld na ongeluk op
Tholenseweg
Succesvolle hondenfokker uit
Stavenisse vecht boete aan
Lintje voor oud-
St.Philipslander, verzets- en
CSM-man Beurkens
Chinees restaurant in
Scherpenisse overvallen door
Oosterse mannen
Drie oprichters Treffers
spelen al kwart eeuw vrij spel
op het groene laken
Noad '67 en Tholense Boys
voeren achterhoedegevecht
WIE AAN DE OEVER
STAAT BEHOEFT NIET
NAAR HET MEER TE
VRAGEN
Dit nummer bestaat uit
24 pagina's
U—
Inbraak auto. Op de parkeerplaats
bij sporthal Meulvliet in Tholen is
maandagavond ingebroken in een
auto. In het linkerportier was een
ruit ingeslagen en de radio-cassette-
recorder uit de auto weggenomen.
De eigenaar, een 24-jarige inwoner
van Sint-Maartensdijk, is voor zo'n
1200 gulden gedupeerd.
ÜF COMPUTER-
KOOPJES-BFURS
DEOGAUFS PHILIPS CD- j
nt'.'ONSTPATiE INTERNET
v RF - rIEP r. 5
- I FR -\ '3| Al-
ik'ii=u ia. m)
Advertentie I.M.
Om negen uur 's morgens staat de
Thoolse wagen in de werkplaats van
schilder Oudesluijs klaar voor ver
trek. Het stof wordt ervanaf gebe
zemd. "We zijn bang dat schoonma
ken met water het hout verder aan
tast", legt zoon W.J. Oudesluijs uit.
Intussen is zijn vader ook in de
werkplaats verschenen. Hij heeft
veel herinneringen aan de wagen die
jarenlang in zijn tuin stond. "Vroe
ger heb ik deze wagens nog geschil
derd. Daar had je nog eens werk aan.
Eén man deed er drie of vier dagen
over om de hele wagen te schilde
ren. Maar dan moest je hem eerst
ook schoon maken", vertelt Oude
sluijs.
De Thoolse wagen heeft een typisch
model. De zijschotten worden naar
voren toe wat lager en staan iets uit.
Het achterbord is hoog met een ron
de bovenkant (overloap). Het hele
voertuig is van olmenhout gemaakt,
behalve de spaken van de wielen.
Die moesten veel kunnen hebben en
daarom werd er eikenhout voor
gebruikt. De wielen zelf waren aan
de voorkant kleiner dan van achte
ren en er werden ijzeren banden
rond gelegd. De stuurinrichting
bestond uit 't zwêêk' en het 'toetje'.
De wagenmenner zat op de 'amban-
ke', een horizontale plank die door
twee ketting werd vastgehouden.
Het exemplaar van Oudesluijs ziet
er duidelijk gebruikt uit. De randen
van de wagen zijn afgerond door het
in- en uitladen van de vracht. Maar
telkens werden de wagens opnieuw
schoongemaakt en geschilderd en zo
zagen ze er weer piekfijn uit. Dat
gebeurde in de winter.
Dat schilderen gebeurde bepaald
niet willekeurig. "Oh nee, er waren
vaste kleuren voor. Het was zink
groen, rijtuigzwart en Engels rood",
weet Oudesluijs nog. "Zo hoorde dat
nu eenmaal en daar werd niet van
afgeweken." De schilder loopt naar
een hoek van de werkplaats waar
nog een antieke schilderskast staat.
In diverse laden zitten gekleurde
poeders. De namen staan erop.
Namen die Oudesluijs junior in het
huidige schildersvak niet meer
tegenkomt, zoals kobaltgroen en
Rubensbruin.
Van die poeders maakte Oudesluijs
vroeger zelf verf. "Dat werd met de
verfmolen gedaan. Het poeder werd
met een bepaalde hoeveelheid lijno
lie en een verhardingsmiddel ver
mengd. De verfmolen werkte met
een soort vijzel; die vermaalde de
lijnolie en het poeder tot verf", ver
telt Oudesluijs. "Dat karweitje
moest ik in de winter vaak doen.
Dan maakten we de verf op voor
raad voor de zomer. De molen draai
de best zwaar, die moest je zelf via
een zwengel aandrijven. De vijzel
was namelijk verstelbaar. Hoe
zwaarder hij liep, des te fijner werd
de verf. Maar ik zette stiekem de vij
zel wel eens wat lichter en dat draai
de natuurlijk veel gemakkelijker.
Maar mijn baas was daar niet blij
mee."
Volgens de oud-schilder is er veel
vakmanschap verdwenen. En hij
betreurt dat. "De verf is synthetisch
geworden. Ze droogt achter je kwast
op. Ik weet nog dat we er wel eens
om gevraagd hebben. Zo van: er zou
toch eens een verf moeten zijn die
meteen opdroogt", vertelt Oude
sluijs. "Die ouderwetse verf droogde
namelijk ontzettend langzaam. Daar
kon je een paar uur naderhand nog
gemakkelijk in werken. Toen we
een keer een wit huis aan het schil
deren waren, kwam er op een gege
ven moment een zwerm van die wit
te vliegjes langs en de hele muur zat
onder de vliegjes. Dan moest je de
volgende dag alles weer glad schu
ren. Tegenwoordig is de verf zo snel
droog dat zoiets niet meer zo snel
gebeurt. En toch vond ik die ouder
wetse, zelfgemaakte verf erg lekker
werken. Je kon er zoveel mee doen."
Maar er zijn nog meer dingen die
behoorlijk veranderd zijn. "Op een
keer kwam er een vertegenwoordi
ger en die zei: 'Nu hebben we iets
geweldigs'. Hij bedoelde een verf
roller. Die waren toen nog puur van
schapevacht en behoorlijk duur. Ik
heb er een genomen omdat het
gemakkelijk leek voor grote opper
vlakten. Toen moest ik de school'
schilderen en daar nam ik die roller
mee naar toe. Ik heb er één vak mee
gedaan en smeet het ding toen met
verf en al van de ladder. Ik werkte
liever met een blokkwast", zegt
Oudesluijs. "Die vertegenwoordiger
zei: 'Dacht je dat je dat meteen onder
de knie zou hebben? Je moet er meer
mee oefenen'. Later bleek het toch
wel handig te zijn." Oudesluijs volg
de de ontwikkelingen in de verfin
dustrie kritisch. De hetze die ont
stond over de 'giftige' verfsoorten,
vindt hij wat overdreven. "Er kwam
eens iemand bij me die vroeg om
niet-giftige verf om een kinderledi
kant mee te schilderen. Ik heb toen
gezegd dat die verf niet bestond en
dat is nog steeds zo. Al mijn kinde
ren hebben in een bedje geslapen dat
ik met zinkwit heb geverfd. Dat spul
is nu verboden. Je krijgt er waar
schijnlijk een flinke boete voor als je
het nog in je zaak hebt staan. Mijn
kinderen hebben ook hun tandjes in
die verf gezet en zo dus best wat bin
nengekregen, maar ze zijn nog nooit
ziek geweest. En als ik met die verf
gewerkt had en moest gaan eten,
was er geen tijd om je handen te
wassen. Dus ook zo kreeg je natuur
lijk van dat spul binnen. Het lijkt me
allemaal wat overtrokken."
Het glaszetten is een ander werk
Schilder J.M. Oudesluijs en voorzitter T.G.A. Westerveld van De Meestoof bij de Thoolse wagen.
waar volgens Oudesluijs weinig
kunst meer aan is. "Tegenwoordig
worden er van die grote lappen glas
gezet met glaslatjes. Maar vroeger
moest je dat doen met stopverf. En
dan moest je het zo uitkienen dat je
dat van binnenuit niet zag. Het ging
er dan ook om wie het zuinigste kon
zetten, want van die klodders stop
verf langs het raam was geen
gezicht", zegt de schilder. Omdat de
ramen vroeger in het algemeen klei
ner waren, werden ze op een soort
rek met leren knelbanden op de rug
vervoerd.
Oudesluijs kocht de Thoolse wagen
al lang geleden. "We hebben ermee
op de eerste expo gestaan. Zo'n
mooie stand hebben we daarna nooit
meer gehad. En hij heeft ook in de
bevrijdingsoptochten meegereden",
zegt de Poortvlietse schilder die zich
nog goed weet te herinneren dat de
wagens en karren door het dorp
reden. "Nooit hoorde je zo'n lawaai
als wanneer die wagens voorbij
kwamen. Vooral als er meerdere
vrachten gereden moesten worden.
Als ze dan gelost hadden, werd er
met een flinke vaart terug gereden.
En dat maakte een enorm kabaal.
Alleen bij de ernstig zieke mensen,
die bijvoorbeeld aan tyfus leden,
werd door de gemeente een laag
zand voor het huis gestrooid om het
geluid te dempen."
ZIE VERDER PAG.