'Niet alleen je eigen pad vegen,
maar ook dat van de buurvrouw'
Meer vervuilers
water aangeslagen
Chauffeur uit Poortvliet zit na
ongeluk uur bekneld in cabine
Snijden in banen
politie 'heel erg'
Verzets- en CSM-man
L. Beurkens ridder
Vijftienjarig Graag Gedaan krijgt het steeds drukker
Frontale botsing tussen vrachtwagens op de Tholenseweg
BESTE BRUIDSFOTOGRAAF
Academische
40-plusser als
nieuwe dijkgraaf
Laagvliegende
automobilist op
Vossemeersedijk
Donderdag 7 december 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
15
Vandaag, 7 december, is de
internationale vrijwilli-
gersdag. Een dag na de ver
jaardag van Sint Nicolaas,
worden mensen die zich
belangeloos voor anderen
inspannen, zelf in het zon
netje gezet. Eén van die
groepen vrijwilligers in de
gemeente Tholen is Graag
Gedaan. Deze groep, die
hand- en spandiensten ver
richt voor hulpbehoeven
den, viert dit jaar haar der
de lustrum. Mevr. A. Ver
schoor-van der Kaaden
(oud-inwoonster van Tho
len) is de oprichtster van
Graag Gedaan en al die
vijftien jaar coördineerde
ze de inzet van de vrijwilli
gers.
Doe-mensen
Uitgeroepen tot
1994 van Nederland
Meer werk
Drempel voor mannen
Hulp is gewoon
Oud-St. Philipslander koninklijk onderscheiden
T
Waterschap: landbouw en gemeenten
Landbouwbedrijven in Tholen betalen al twintig jaar een
verontreinigingsheffing aan het waterschap, ongeacht of
er afvalwater geloosd wordt of niet. In de andere drie
waterschappen die met Tholen opgaan in Zeeuwse Eilan
den moet alleen betaald worden als er ook werkelijk
geloosd wordt. Dit gaat mogelijk veranderen; een meer
derheid van het dagelijks bestuur wil alle landbouwgron
den een heffing opleggen van één vervuilingseenheid.
Aparte meter
Overstorten
Vrijdags en zaterdags
GEOPEND
Een 34-jarige vrachtwagenchauffeur uit Poortvliet liep
vrijdagmorgen 'slechts' een zwaar gekneusde enkel en
enkele snijwonden op bij een ongeval op de Tholense
weg in Halsteren. De botsing veroorzaakte een grote
ravage, zodat het verkeer gedurende drieëneenhalf uur
omgeleid moest worden.
Ingedeukt
Burgemeester heeft begrip voor acties
"Dat in het regeerakkoord staat dat er 2000 politiemensen
extra moeten komen, maar dat nu een 36-urige werkweek
en een bezetting van 70% worden voorgesteld waardoor
er in feite 750 banen af gaan, dat vind ik heel erg." Bur
gemeester H.A. van der Munnik is verontwaardigd over
de manier waarop de politiek met afspraken en verkie
zingsbeloften omgaat. "Dat geeft geen vertrouwen in het
overheidsbeleid."
Zorgelijk
Het begon allemaal toen de familie
Verschoor vanuit Berkel en Roden
rijs naar Tholen verhuisde. "Ik had
al dergelijk vrijwilligerswerk
gedaan en ik informeerde meteen of
er hier ook zo'n groep was. Dat
bleek niet het geval te zijn en toen
zijn we vanuit de Gereformeerde
kerk begonnen met een groepje van
zeven mensen", zegt mevr. Ver
schoor.
"Zieke gemeenteleden helpen enzo."
Al snel ging de groep ook werk
zaamheden verrichten in Ten Anker,
op verzoek van de toenmalige direc
trice mevr. Koole. Er werd in het
zorgcentrum een post van de open
bare bibliotheek opgezet, de planten
kregen wgter en er werden koffie
ochtenden georganiseerd. Tegen
woordig is het werk van Graag
Gedaan minder gericht op verzor
gingshuizen en meer op particulie-
De naam Graag Gedaan werd geko
zen wegens de hulpvaardige
gedachte die erachter zit. "We hel
pen de mensen graag, het is mooi
om ze dankbaar en blij te zien.
'Graag gedaan', zeggen we zo snel.
Het heeft een mooie uitstraling",
vindt mevr. Verschoor. Ze wordt
zelf niet meer ingezet bij de hulp,
maar verzorgt de coördinatie. "Dat
werd me min of meer in de schoot
geworpen. Het ging vanzelf. En ik
Mevr. A. Verschoor-van der Kaaden samen met haar enige nog thuis wonende 'kind', de bouvier Pasja.
Advertentie I.M.
ben ook een echt regelmens. Toen ik
nog zelf meedeed met de hulp, was
dat niet goed te combineren met
mijn huishouden. En dan werd ik
gejaagd en geïrriteerd. Dat is niet
goed, dat werkt niet en daarom ben
ik blij dat ik de coördinatie kan
doen. En de leden vinden blijkbaar
dat ik het goed doe, want ik vraag ze
telkens of er iets moet veranderen,
maar ze vinden het prima. Vrijwilli
gers zijn echte doe-mensen, ze wil
len meestal geen bestuurlijke dingen
aan hun hoofd."
Vijftien jaar na de oprichting is
Graag Gedaan uitgegroeid tot een
groep van 21 vaste vrijwilligers en 4
mensen die op de reservelijst staan.
Overal op Tholen heeft de groep één
of meer mensen, behalve in Sint-
Annaland. Daar is al een team vrij
willigers actief. Graag Gedaan heeft
zelfs een eigen klusjesman die in
zijn vrije tijd kleine technische
hand- en spandiensten verricht zoals
het repareren van een stekker of het
ophangen van een schilderij.
De groep Graag Gedaan heeft het
erg druk. "Er is veel meer werk dan
in het begin. Vooral in Tholen en
ook wel in Sint-Maartensdijk zijn
meer ouderen gekomen die eenzaam
zijn. Op een dorp zoals Stavenisse
of Scherpenisse is dat probleem
relatief veel minder. Daar wordt
toch nog meer op elkaar gelet", ver
telt mevr. Verschoor. "Nu besteden
we per jaar per man zo'n 120 uur aan
vrijwilligerswerk. Dat is veel en met
de bezuinigingen die de laatste jaren
in de welzijnssector toeslaan, is de
druk alleen maar toegenomen. We
worden ook voor dingen gevraagd
waar we eigenlijk niet voor zijn,
zoals het waken bij een zieke. Het
gaat steeds meer richting thuiszorg.
Als groep proberen we dat wel
zoveel mogelijk af te houden, want
we zijn er per slot van rekening
maar -voor hand- cn spandiensten.
t)e oprichtster vertelt dat Graag
Gedaan in het begin ook wel mis
bruikt is door sommige mensen. "De
vrijwilligers werden soms als
schoonmaakster gebruikt of als
sjouwer. Maar daar zijn we natuur
lijk niet voor.
En dan is het mijn taak om de men
sen daarop te wijzen. Van zulke ver
gissingen leer je. Je wordt wat voor
zichtiger en vraagt al aan de telefoon
wat verder door".
Behalve misbruik van de mensen,
kan ook een te grote emotionele
band of belasting een reden zijn
voor mevr. Verschoor om in te grij
pen. "Dat gebeurt wel eens. Als
iemand zo bij het lot van iemand
betrokken raakt, dat hij er moeite
mee krijgt, dan ga ik naar de aanvra
ger toe en zeg dat er even een ande
re vrijwilliger komt helpen. Dat kan
ik, omdat ik zelf geen band met die
persoon heb. Maar de meeste vrij
willigers weten wel wanneer ze er
even uit moeten", zegt de coördina
tor die veel waardering heeft voor
haar mensen. "Ik snap af en toe niet
hoe ze het volhouden. Er zijn er die
in een bepaalde, drukke periode elke
week inzetbaar zijn, ondanks het feit
dat ze niet hoeven. Ik heb echt
bewondering voor hen. Ze moeten
la minute oproepbaar zijn en dan
moeten ze alles laten liggen en naar
de hulpvrager gaan. Dat doen veel
mensen alleen voor hun ouders,
partner of kinderen, maar zij gaan
naar een wildvreemde."
Zoals het woord al zegt, worden de
vrijwilligers niet betaald voor hun
werk. "Ze besteden er soms wel 14
uur per week aan, maar moeten het
doen met de dankbaarheid van de
mensen. Met de kerst geef ik ze alle
maal een cadeautje, maar dat is
alles. Ik vind het echt prachtig dat ze
het ondanks het ontbreken van een
beloning doen!", zegt mevr. Ver
schoor trots. De meeste leden van
Graag Gedaan zijn vrouwen. "Maar
er zijn nu ook enkele mannen en die
doen net zo hard mee. Ik denk dat dit
werk voor mannen een hogere
drempel heeft dan voor vrouwen.
Die zijn toch wel gewend om bij
voorbeeld de buren een handje te
helpen. Mannen hebben vaak nog
zoiets van: een tuin wil ik nog wel
doen, maar dan houdt het ook op.
Bovendien zitten mannen veel meer
in het verenigingsleven. Maar bij
ons doen de mannen gewoon aan
alles mee."
Mevr. Verschoor constateert dat het
meestal de mensen zijn die het al
druk hebben en veel voor ander
doen, die in het vrijwilligerswerk
stappen. "Mensen die het druk heb
ben, vinden altijd nog wel een gaat
je. Iemand die weinig te doen heeft,
heeft vaak ook geen zin om vrijwil
liger te worden. Dat is gek, maar
vaak werkt het wel zo", zegt de
coördinator die tevreden is over de
bezetting van Graag Gedaan. 'Toch
worden onze mensen zwaar belast.
Vooral het meegaan met mensen
naar het ziekenhuis vergt veel tijd.
En dat is nou net één van de meest
voorkomende karweitjes, samen
met het ophalen van medicijnen en
het wandelen met ouderen. Daarom
zouden we eigenlijk nog wat meer
mensen moeten hebben die mee
kunnen naar het ziekenhuis. Dat
kost je per keer toch wel drie uren en
het komt iedere week voor."
Ondanks het feit dat ze onlangs naar
Bergen op Zoom verhuisde, geeft
mevr. Verschoor haar werk voor
Graag Gedaan nog niet op. "Nee
hoor, het is voor de coördinatie niet
per se nodig dat ik in Tholen blijf.
Bovendien is de afstand maar kort.
Maar ik heb wel aan de vrijwilligers
gevraagd of ik ermee moest stoppen.
Zij vonden het echter wel goed gaan
zo en omdat ik het ook nog leuk
vind, hoop ik het nog tot aan mijn
65Ste te doen. Dan zou ik het 25-
jarig bestaan nog meemaken", zegt
mevr. Verschoor.
De vrijwilligster vindt het hulp bie
den aan anderen heel gewoon. "Ik
denk dat het nog wel meevalt met
het aantal mensen dat vrijwilligers
werk doet, want velen zitten in ver
enigingen of kerkewerk. Maar de
mensen zijn tegenwoordig wel veel
killer en afstandelijker dan vroeger.
Van huis uit hebben wij het hulp
vaardige meegekregen. Mijn moe
der zei altijd: 'Als je naar de keuken
gaat, ga dan nooit met lege handen'.
Het was bij ons heel gewoon dat
iedereen zijn steentje bijdroeg en dat
je wat voor een ander deed. Ik veeg
bijvoorbeeld niet alleen de stoep
voor mijn huis, maar ook voor dat
van mijn buren", vertelt mevr. Ver
schoor. "Dat gaat automatisch, daar
denk ik niet over na. Het is toch ook
vanzelfsprekend dat je iemand helpt.
Als jij de ramen aan het lappen bent
en je buurvrouw is in verwachting,
dan is het toch gewoon dat je vraagt:
'Zal ik jou ramen ook even meene
men?' Wij hebben dat onze kinderen
ook altijd voorgehouden. En je ziet
dat het aanstekelijk werkt. De men
sen denken: Da's een aardig mens.
En vervolgens doen ze ook wat
extra's. Zo hoort het.
Voor agrariërs in Tholen betekent
dat een verlaging van de heffing met
eenderde als er geen lozingspunt is,
en een verlaging met eenzesde als er
wél een lozingspunt is. Door het
aanslaan van de landbouwgronden
kan bovendien voor iedereen de
heffing omlaag met ongeveer drie
dubbeltjes per vervuilingseenheid.
Een gezin betaalt momenteel voor
drie eenheden.
Landbouwgronden verontreinigen
het oppervlaktewater als gevolg van
uitspoeling via het ondiepe grond
water, en door oppervlakkige
afspoeling via de bodem en ver
waaiing door de lucht. De mate van
die verontreiniging is nauwelijks
vast te stellen. Maar wettelijk is het
waterschap verplicht de verontreini
ging door stikstof, fosfaat en bestrij
dingsmiddelen aan te pakken. Dat
kost geld en daarom vindt een meer
derheid van het dagelijks bestuur het
'billijk en maatschappelijk recht
vaardig' om de kosten te verhalen op
de vervuilers. Dit zal gebeuren in de
vorm van één bedrag voor alle bij
het bedrijf behorende gronden. In de
toekomst zijn wellicht verschillen
mogelijk op basis van de omvang
van de lozingen. De rijksoverheid
studeert hier nog op. Ze bekijkt
ondermeer een koppeling van de
verontreinigingsheffing aan de
mineralenbalans die in 1998 wordt
ingevoerd.
Voor melkveehouderijen verandert
er ook iets. Als deze het voorspoel
water scheiden van het overige
afvalwater, wordt een heffing van
één vervuilingseenheid opgelegd.
Zo niet, dan is de heffing 5,2 vervui
lingseenheden. Hierbij wordt uitge
gaan van een waterverbruik van
maximaal 100 kubieke meter.
Ten aanzien van mini-campings
komt er eveneens een nieuw beleid.
Als er een aparte watermeter aanwe
zig is, is de berekening van de
heffing geen probleem. Maar slechts
een kwart van de ongeveer 360
mini-campings heeft zo'n afzonder
lijke meter. Het plaatsen daarvan zal
dan ook door het waterschap gesti
muleerd worden. In de andere geval
len moet het watergebruik geschat
worden en dat zal leiden tot een aan
slag die varieert van drie tot tien ver
vuilingseenheden. Op Tholen werd
tot nu toe uitgegaan van drie eenhe
den.
Verder zullen ook gemeenten vol
gend jaar een aanslag van Zeeuwse
Eilanden kunnen verwachten. Hier
gaat het om riooloverstorten die
lozen op het oppervlaktewater en
daarmee een belangrijke vervui
lingsbron zijn.
In het waterschapsgebied zijn onge
veer 500 van dergelijke overstorten
te vinden. Elke overstort zal voor
drie vervuilingseenheden worden
aangeslagen, wat ongeveer ander
halve ton oplevert. Het bedrag per
eenheid zou daardoor 40 cent
omlaag kunnen. Volgens het water
schap hebben de zuiveringsinstalla
ties voldoende capaciteit om ook het
afvalwater uit de overstorten te ver
werken.
Een heffing komt er eveneens op
afvalwater afkomstig van bodemsa
neringen.
De
gerenommeerde
LIJSTENMAKER
voor het
eiland Tholen
Molenstraat 13,
tet./fax: 0166-664041
4695 CK
Sint-Maartensdijk
Advertentie I.M.
Bij de botsing op de Tholenseweg raakten de twee vrachtwagens zwaar beschadigd aan de voorkant. In de achterste wagen zat de Poort-
vlietse chauffeur een uur lang beklemd. Hij werd er door de brandweer uitgehaald met pneumatisch gereedschap.
De Poortvlietenaar reed omstreeks
kwart voor acht in een vrachtwagen
van aannemingsbedrijf Hommel uit
Oud-Vossemeer over de Tholense
weg in de richting van Halsteren.
Hem tegemoet kwam een lege biete
wagen van Van de Merbel uit Din-
teloord, bestuurd door een 32-jarige
man uit Steenbergen. Op het
moment dat beiden bij de kruising
met de Jannelandseweg en de
Nieuw-Beijmoerseweg waren aan
gekomen, schoot er uit deze laatste
weg een 70-jarige automobilist uit
Roosendaal linksaf de Tholenseweg
op. De Steenbergse chauffeur pro
beerde de auto te ontwijken, maar
raakte hem nog aan de linkerachter
zijde. Door deze actie belandde de
vrachtwagen op de linkerweghelft
en botste daarbij vrijwel frontaal
tegen de wagen van de Poortvliete
naar op.
Bij de botsing raakte de vrachtwa
gen van Hommel met het rechter
voorwiel van de weg af en kwam in
de berm terecht. Die scheidt daar de
rijweg van het fietspad, dat tussen
half acht en acht uur druk bereden
wordt. Een Thools meisje was net de
kruising over gefietst toen ze achter
zich de klap hoorde. "Met deze bre
de berm hier mag je van geluk spre
ken", zegt brandweercommandant
C. Hagenaars, die net op weg was
naar zijn werk en het ongeluk zag
gebeuren. Hij sloeg snel alarm en
spoedde zich naar de plaats van het
ongeval, waar hij de situatie van de
Thoolse schauffeur opnam. "Hij had
al snelheid geminderd om rechtsaf
te slaan, richting General Electric.
Dat scheelt. Bovendien was de bie
tenwagen leeg. De combinatie woog
nu zo'n elf ton. Als die vol had geze
ten, was het ernstiger geweest."
De voorzijden van beide voertuigen
raakten bij de botsing zwaar bescha
digd. De cabine van de chauffeur uit
Poortvliet werd fors ingedeukt en
zorgde ervoor dat de man muurvast
kwam te zitten. Twee brandweer
ploegen uit Halsteren en een specia
le eenheid uit Bergen op Zoom zijn
bijna een uur met pneumatische
apparatuur bezig geweest om de
bestuurder uit zijn benarde positie te
bevrijden. Met een ambulance werd
de Poortvlietenaar vervolgens naar
ziekenhuis Lievensberg in Bergen
op Zoom gebracht. Daar bleken zijn
verwondingen mee te vallen. Hij
hield aan het ongeval alleen een
zwaar gekneusde linkerenkel en
enkele snijwonden over en was 's
middags al weer thuis. Beide vracht
wagens werden total loss wegge
sleept. De personenauto was licht
beschadigd.
Het verkeer uit de richting Tholen
werd ter hoogte van de Sint-Ignati-
usdijk omgeleid via de Langeweg en
de Jannelandseweg. Dat durde bijna
de gehele ochtend. De politie van
Halsteren vroeg haar Thoolse colle
ga's om assistentie, maar die hadden
het op dat moment te druk met een
overval op het Chinees restaurant in
Scherpenisse. Daarom schoot de
politie uit Bergen op Zoom en
Steenbergen te hulp.
De in St. Philipsland geboren L.
Beurkens (72) is maandag ridder
geworden in de orde van Oranje
Nassau. Hij kreeg de hoge onder
scheiding ter gelegenheid van het
neerleggen van zijn bestuursfunc
ties binnen de stichting 1940-1945.
Beurkens ontving destijds met een
grote groep Tholenaren en St.
Philipslanders in Middelburg het
Verzetsherdenkingskruis. Ook
was hij drager van het Mobilisatie
oorlogskruis en de King's medal
for courage in the cause of free
dom.
Beurkens kreeg het lintje maandag
middag in het gebouw van het Aca
demisch Genootschap te Eindhoven
van burgemeester drs. M. van de
Ven van Etten Leur, waar hij sinds
1982 woont. De oud-verzetsman
heeft vanaf 1951 onafgebroken
bestuursfuncties bij de stichting
1940-1945 vervuld op regionaal,
provinciaal en landelijk niveau. De
organisatie draagt zorg voor mate
riële en immateriële hulp aan men
sen of nagelaten betrekkingen van
het Nederlandse verzet in de Twee
de Wereldoorlog. De burgemeester
maakte duidelijk, dat Beurkens in de
afgelopen 44 jaar binnen de stich
ting 1940-1945 een bekend en ge
respecteerde persoon is geworden.
"Hij geniet bij de oud-verzetsmen
sen een groot vertrouwen. Ten koste
van veel vrije tijd heeft hij zich
steeds energiek ingezet voor deze
stichting."
Beurkens was van 1942 tot 22
november 1944 waarnemend pelo
tonscommandant bij de Orde Dienst
(O.D.) en aansluitend tot juni 1945
groepscommandant bij de Stoottroe
pen. In 1951 werd de St. Philipslan
der bestuurslid van het district Zee
land van de stichting 1940-1945;
van maart 1980 tot maart 1992 als
voorzitter. In februari 1993 werden
Zeeland, Noord-Brabant en Lim
burg samengevoegd tot het district
zuid en Beurkens maakte er als
voorzitter een hecht samenwer
kingsverband van. Ook landelijk
was hij actief: eerst van 1962 tot
1974 als plaatsvervangend lid en
daarna als hoofdbestuurder van de
stichting.
Beurkens was echter op een breed
maatschappelijk terrein actief: in de
ZLM, het Rode Kruis, de N.H. Kerk
en de gemeenteraad. In St. Philips
land was hij secretaris van de ZLM-
afdeling en de Landbouwjongeren
gemeenschap. Met de verhuizing
naar Zuid-Beveland in 1951 werd
hij daar ZLM-secretaris, afdelings-
en kringbestuurslid van het Rode
Kruis, gemeenteraadslid en vice-
voorzitter van de stichting dorpshuis
Rilland-Bath. Toen Beurkens in
1962 naar Oud Gastel verhuisde,
deed men ook daar een beroep op
zijn vrije tijd. Hij werd ouderling
kerkvoogd en scriba van de Her
vormde Gemeente, ook na de fusie
met Kruisland en Oudenbosch. In
Oud Gastel trad hij ook tot het Rode
Kruis-bestuur toe.
Beurkens deed ook door zijn werk
bij de Centrale Suiker Maatschappij
(CSM) vele contacten op. Van 1959
tot 1987 was hij landbouwkundige
voor de fabrieken in Oud-Beijerland
en Steenbergen, vervolgens adjunct-
districtsdirecteur Zuid en tot aan
zijn pensioen hoofdlandbouwkundi-
ge voor de regio Breda. Hij was vijf
jaar lid, vice-voorzitter en waarne
mend-secretaris van de onderne
mingsraad, zeven jaar lid van de
divisie ondernemingsraad CSM sui
ker en vanaf 1982 is Beurkens
bestuurslid van de stichting bedrijfs
pensioenfonds CSM.
De Thoolse eerste burger heeft dan
ook alle begrip voor de acties van de
politie op dit moment. De veertien
politiemensen die vrijdag hun grie
ven tegen de bezuinigingsplannen
van minister Dijkstal kenbaar maak
ten op een vergadering van het
regionaal college (van burgemees
ters) van de Zeeuwse politie, werden
met applaus begroet. "We hebben
grote waardering voor de manier
waarop de politie de acties voert",
aldus Van der Munnik.
Vandaag staat in heel Zeeland een
actiedag op het programma waarbij
een minimaal aantal diensten door
gang zal vinden. Noodhulp gaat in
ieder geval door en ook zullen de
De nieuwe dijkgraaf voor het water
schap Zeeuwse Eilanden moet een
academisch werk- en denkniveau
hebben en minstens 40 jaar oud zijn.
Dat staat in de profielschets die de
algemene vergadering maandag 18
december bespreekt. Van de man of
vrouw die de dagelijkse leiding gaat
geven, wordt een zakelijk inzicht
verwacht, een ruime bestuurlijke
ervaring, gevoel voor maatschappe
lijke en politieke verhoudingen en
ontwikkelingen, bekendheid met de
taak en functie van de waterschap
pen en met het functioneren van
andere overheden. De nieuwe dijk
graaf moet diplomatiek kunnen zijn,
conflicten kunnen beheersen en
ervaring hebben in de omgang met
hooggekwalificeerde ambtenaren.
De man of vrouw moet zich vlot en
helder kunnen uitdrukken.
In verband met de benoeming van
de nieuwe functionaris moet een
vertrouwenscommissie worden
gevormd. Het voorstel is om daarin
vier leden van het dagelijks bestuur
te benoemen (één uit elk van de
voormalige waterschappen) en uit
elk van de vijf categorieën hoofdin
gelanden één lid. De tijdelijke secre
taris en de tijdelijke dijkgraaf zou
den er ook deel van uit moeten
maken.
Via de secretaris wordt de betrok
kenheid van het personeel geregeld.
Dat personeel krijgt in de toekomst
toch meer invloed, want het is de
bedoeling dat er voor het nieuwe
waterschap een medezeggenschaps
raad komt. Ook daarover beslist de
algemene vergadering op 18 decem
ber in Heinkenszand.
Gym gehandicapten. In het Buys
Ballotcollege te Goes wordt zater
dag een themadag georganiseerd
rondom gym voor verstandelijk
gehandicapten. De bijeenkomst,
bedoeld voor bestuurlijk en sport-
technisch kader, is gratis toeganke
lijk en duurt van 10 uur tot kwart
over drie.
politiebureaus telefonisch bereik
baar zijn.
Financieel kan de politie Zeeland
geen kant meer op - volgend jaar is
er een tekort van ruim 2,3 miljoen
gulden - wat volgens de Thoolse
burgemeester zijn weerslag zal vin
den in de werkeenheden. "Het is een
zorgelijke situatie, maar het bete
kent niet dat de politie niks meer kan
doen. Er zullen echter duidelijk pri
oriteiten gesteld moeten worden."
Van der Munnik hoopt dat de burger
niets van de financiële perikelen zal
merken, de bestuurders moeten alert
zijn dat de minimale zorg steeds
geboden wordt.
Het regionaal college heeft de
begroting voor volgend jaar vastge
steld. Samen met het ministerie
wordt nu bekeken, wat er aan het
tekort te doen is. Een aanpassing
van het verdeelsysteem van het rijk
zou mogelijk wat lucht kunnen
geven. De regeling wordt momen
teel door Den Haag geëvalueerd.
Van de 25 politieregio's kampen ook
IJsselland en Noord-Holland/Noord
met financiële problemen. Zeeland
is, aldus Van der Munnik, een zoge
naamde krimpregio omdat crimina
liteit er in beperkter mate voorkomt
als bijvoorbeeld in de randstad.
Maar voor de berekening van de
politiesterkte is de provincie, puur
op inwonertal, vergeleken met Rot
terdam-Zuid. "En dat kan natuurlijk
niet. Wij hebben hier veel meer
wateren en grotere afstanden."
Bij snelheidscontroles bij Oud-Vos
semeer, Tholen en Poortvliet zijn
woensdag 54 bestuurders op de bon
gezet. Eén persoon presteerde het
om op de Oud-Vossemeersedijk 133
km per uur te rijden, terwijl daar een
maximumsnelheid van 80 km per
uur geldt. Op deze weg werden van
twaalf tot twee uur 355 voertuigen
gecontroleerd en 42 bestuurders
waren in overtreding. Een uur eerder
stond de radarwagen van de politie
op de Oesterdam. Hier mag 100 km
per uur gereden worden. Van de 75
gecontroleerde voertuigen, reden er
zes te hard. De hoogst gemeten snel
heid bedroeg 131 km per uur. Van
kwart over twee tot kwart voor drie
postte de politiewagen op de Paas-
dijkweg te Poortvliet. In die tijd
werden er 45 voertuigen gecontro
leerd waarvan er twee harder reden
dan de toegestane 50 km per uur. De
hoogst gemeten snelheid bedroeg 69
km per uur. Tot half vier stond de
radarwagen vervolgens op de Lage-
weg te Poortvliet. Hier was de snel
heidslimiet 80 krr^per uur en van de
285 passerende voertuigen, gingen
er veertien over deze grens heen. De
snelste reed 99 km per uur.