'Niet alleen je eigen pad vegen, maar ook dat van de buurvrouw' Meer vervuilers water aangeslagen Chauffeur uit Poortvliet zit na ongeluk uur bekneld in cabine Snijden in banen politie 'heel erg' Verzets- en CSM-man L. Beurkens ridder Vijftienjarig Graag Gedaan krijgt het steeds drukker Frontale botsing tussen vrachtwagens op de Tholenseweg BESTE BRUIDSFOTOGRAAF Academische 40-plusser als nieuwe dijkgraaf Laagvliegende automobilist op Vossemeersedijk Donderdag 7 december 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 Vandaag, 7 december, is de internationale vrijwilli- gersdag. Een dag na de ver jaardag van Sint Nicolaas, worden mensen die zich belangeloos voor anderen inspannen, zelf in het zon netje gezet. Eén van die groepen vrijwilligers in de gemeente Tholen is Graag Gedaan. Deze groep, die hand- en spandiensten ver richt voor hulpbehoeven den, viert dit jaar haar der de lustrum. Mevr. A. Ver schoor-van der Kaaden (oud-inwoonster van Tho len) is de oprichtster van Graag Gedaan en al die vijftien jaar coördineerde ze de inzet van de vrijwilli gers. Doe-mensen Uitgeroepen tot 1994 van Nederland Meer werk Drempel voor mannen Hulp is gewoon Oud-St. Philipslander koninklijk onderscheiden T Waterschap: landbouw en gemeenten Landbouwbedrijven in Tholen betalen al twintig jaar een verontreinigingsheffing aan het waterschap, ongeacht of er afvalwater geloosd wordt of niet. In de andere drie waterschappen die met Tholen opgaan in Zeeuwse Eilan den moet alleen betaald worden als er ook werkelijk geloosd wordt. Dit gaat mogelijk veranderen; een meer derheid van het dagelijks bestuur wil alle landbouwgron den een heffing opleggen van één vervuilingseenheid. Aparte meter Overstorten Vrijdags en zaterdags GEOPEND Een 34-jarige vrachtwagenchauffeur uit Poortvliet liep vrijdagmorgen 'slechts' een zwaar gekneusde enkel en enkele snijwonden op bij een ongeval op de Tholense weg in Halsteren. De botsing veroorzaakte een grote ravage, zodat het verkeer gedurende drieëneenhalf uur omgeleid moest worden. Ingedeukt Burgemeester heeft begrip voor acties "Dat in het regeerakkoord staat dat er 2000 politiemensen extra moeten komen, maar dat nu een 36-urige werkweek en een bezetting van 70% worden voorgesteld waardoor er in feite 750 banen af gaan, dat vind ik heel erg." Bur gemeester H.A. van der Munnik is verontwaardigd over de manier waarop de politiek met afspraken en verkie zingsbeloften omgaat. "Dat geeft geen vertrouwen in het overheidsbeleid." Zorgelijk Het begon allemaal toen de familie Verschoor vanuit Berkel en Roden rijs naar Tholen verhuisde. "Ik had al dergelijk vrijwilligerswerk gedaan en ik informeerde meteen of er hier ook zo'n groep was. Dat bleek niet het geval te zijn en toen zijn we vanuit de Gereformeerde kerk begonnen met een groepje van zeven mensen", zegt mevr. Ver schoor. "Zieke gemeenteleden helpen enzo." Al snel ging de groep ook werk zaamheden verrichten in Ten Anker, op verzoek van de toenmalige direc trice mevr. Koole. Er werd in het zorgcentrum een post van de open bare bibliotheek opgezet, de planten kregen wgter en er werden koffie ochtenden georganiseerd. Tegen woordig is het werk van Graag Gedaan minder gericht op verzor gingshuizen en meer op particulie- De naam Graag Gedaan werd geko zen wegens de hulpvaardige gedachte die erachter zit. "We hel pen de mensen graag, het is mooi om ze dankbaar en blij te zien. 'Graag gedaan', zeggen we zo snel. Het heeft een mooie uitstraling", vindt mevr. Verschoor. Ze wordt zelf niet meer ingezet bij de hulp, maar verzorgt de coördinatie. "Dat werd me min of meer in de schoot geworpen. Het ging vanzelf. En ik Mevr. A. Verschoor-van der Kaaden samen met haar enige nog thuis wonende 'kind', de bouvier Pasja. Advertentie I.M. ben ook een echt regelmens. Toen ik nog zelf meedeed met de hulp, was dat niet goed te combineren met mijn huishouden. En dan werd ik gejaagd en geïrriteerd. Dat is niet goed, dat werkt niet en daarom ben ik blij dat ik de coördinatie kan doen. En de leden vinden blijkbaar dat ik het goed doe, want ik vraag ze telkens of er iets moet veranderen, maar ze vinden het prima. Vrijwilli gers zijn echte doe-mensen, ze wil len meestal geen bestuurlijke dingen aan hun hoofd." Vijftien jaar na de oprichting is Graag Gedaan uitgegroeid tot een groep van 21 vaste vrijwilligers en 4 mensen die op de reservelijst staan. Overal op Tholen heeft de groep één of meer mensen, behalve in Sint- Annaland. Daar is al een team vrij willigers actief. Graag Gedaan heeft zelfs een eigen klusjesman die in zijn vrije tijd kleine technische hand- en spandiensten verricht zoals het repareren van een stekker of het ophangen van een schilderij. De groep Graag Gedaan heeft het erg druk. "Er is veel meer werk dan in het begin. Vooral in Tholen en ook wel in Sint-Maartensdijk zijn meer ouderen gekomen die eenzaam zijn. Op een dorp zoals Stavenisse of Scherpenisse is dat probleem relatief veel minder. Daar wordt toch nog meer op elkaar gelet", ver telt mevr. Verschoor. "Nu besteden we per jaar per man zo'n 120 uur aan vrijwilligerswerk. Dat is veel en met de bezuinigingen die de laatste jaren in de welzijnssector toeslaan, is de druk alleen maar toegenomen. We worden ook voor dingen gevraagd waar we eigenlijk niet voor zijn, zoals het waken bij een zieke. Het gaat steeds meer richting thuiszorg. Als groep proberen we dat wel zoveel mogelijk af te houden, want we zijn er per slot van rekening maar -voor hand- cn spandiensten. t)e oprichtster vertelt dat Graag Gedaan in het begin ook wel mis bruikt is door sommige mensen. "De vrijwilligers werden soms als schoonmaakster gebruikt of als sjouwer. Maar daar zijn we natuur lijk niet voor. En dan is het mijn taak om de men sen daarop te wijzen. Van zulke ver gissingen leer je. Je wordt wat voor zichtiger en vraagt al aan de telefoon wat verder door". Behalve misbruik van de mensen, kan ook een te grote emotionele band of belasting een reden zijn voor mevr. Verschoor om in te grij pen. "Dat gebeurt wel eens. Als iemand zo bij het lot van iemand betrokken raakt, dat hij er moeite mee krijgt, dan ga ik naar de aanvra ger toe en zeg dat er even een ande re vrijwilliger komt helpen. Dat kan ik, omdat ik zelf geen band met die persoon heb. Maar de meeste vrij willigers weten wel wanneer ze er even uit moeten", zegt de coördina tor die veel waardering heeft voor haar mensen. "Ik snap af en toe niet hoe ze het volhouden. Er zijn er die in een bepaalde, drukke periode elke week inzetbaar zijn, ondanks het feit dat ze niet hoeven. Ik heb echt bewondering voor hen. Ze moeten la minute oproepbaar zijn en dan moeten ze alles laten liggen en naar de hulpvrager gaan. Dat doen veel mensen alleen voor hun ouders, partner of kinderen, maar zij gaan naar een wildvreemde." Zoals het woord al zegt, worden de vrijwilligers niet betaald voor hun werk. "Ze besteden er soms wel 14 uur per week aan, maar moeten het doen met de dankbaarheid van de mensen. Met de kerst geef ik ze alle maal een cadeautje, maar dat is alles. Ik vind het echt prachtig dat ze het ondanks het ontbreken van een beloning doen!", zegt mevr. Ver schoor trots. De meeste leden van Graag Gedaan zijn vrouwen. "Maar er zijn nu ook enkele mannen en die doen net zo hard mee. Ik denk dat dit werk voor mannen een hogere drempel heeft dan voor vrouwen. Die zijn toch wel gewend om bij voorbeeld de buren een handje te helpen. Mannen hebben vaak nog zoiets van: een tuin wil ik nog wel doen, maar dan houdt het ook op. Bovendien zitten mannen veel meer in het verenigingsleven. Maar bij ons doen de mannen gewoon aan alles mee." Mevr. Verschoor constateert dat het meestal de mensen zijn die het al druk hebben en veel voor ander doen, die in het vrijwilligerswerk stappen. "Mensen die het druk heb ben, vinden altijd nog wel een gaat je. Iemand die weinig te doen heeft, heeft vaak ook geen zin om vrijwil liger te worden. Dat is gek, maar vaak werkt het wel zo", zegt de coördinator die tevreden is over de bezetting van Graag Gedaan. 'Toch worden onze mensen zwaar belast. Vooral het meegaan met mensen naar het ziekenhuis vergt veel tijd. En dat is nou net één van de meest voorkomende karweitjes, samen met het ophalen van medicijnen en het wandelen met ouderen. Daarom zouden we eigenlijk nog wat meer mensen moeten hebben die mee kunnen naar het ziekenhuis. Dat kost je per keer toch wel drie uren en het komt iedere week voor." Ondanks het feit dat ze onlangs naar Bergen op Zoom verhuisde, geeft mevr. Verschoor haar werk voor Graag Gedaan nog niet op. "Nee hoor, het is voor de coördinatie niet per se nodig dat ik in Tholen blijf. Bovendien is de afstand maar kort. Maar ik heb wel aan de vrijwilligers gevraagd of ik ermee moest stoppen. Zij vonden het echter wel goed gaan zo en omdat ik het ook nog leuk vind, hoop ik het nog tot aan mijn 65Ste te doen. Dan zou ik het 25- jarig bestaan nog meemaken", zegt mevr. Verschoor. De vrijwilligster vindt het hulp bie den aan anderen heel gewoon. "Ik denk dat het nog wel meevalt met het aantal mensen dat vrijwilligers werk doet, want velen zitten in ver enigingen of kerkewerk. Maar de mensen zijn tegenwoordig wel veel killer en afstandelijker dan vroeger. Van huis uit hebben wij het hulp vaardige meegekregen. Mijn moe der zei altijd: 'Als je naar de keuken gaat, ga dan nooit met lege handen'. Het was bij ons heel gewoon dat iedereen zijn steentje bijdroeg en dat je wat voor een ander deed. Ik veeg bijvoorbeeld niet alleen de stoep voor mijn huis, maar ook voor dat van mijn buren", vertelt mevr. Ver schoor. "Dat gaat automatisch, daar denk ik niet over na. Het is toch ook vanzelfsprekend dat je iemand helpt. Als jij de ramen aan het lappen bent en je buurvrouw is in verwachting, dan is het toch gewoon dat je vraagt: 'Zal ik jou ramen ook even meene men?' Wij hebben dat onze kinderen ook altijd voorgehouden. En je ziet dat het aanstekelijk werkt. De men sen denken: Da's een aardig mens. En vervolgens doen ze ook wat extra's. Zo hoort het. Voor agrariërs in Tholen betekent dat een verlaging van de heffing met eenderde als er geen lozingspunt is, en een verlaging met eenzesde als er wél een lozingspunt is. Door het aanslaan van de landbouwgronden kan bovendien voor iedereen de heffing omlaag met ongeveer drie dubbeltjes per vervuilingseenheid. Een gezin betaalt momenteel voor drie eenheden. Landbouwgronden verontreinigen het oppervlaktewater als gevolg van uitspoeling via het ondiepe grond water, en door oppervlakkige afspoeling via de bodem en ver waaiing door de lucht. De mate van die verontreiniging is nauwelijks vast te stellen. Maar wettelijk is het waterschap verplicht de verontreini ging door stikstof, fosfaat en bestrij dingsmiddelen aan te pakken. Dat kost geld en daarom vindt een meer derheid van het dagelijks bestuur het 'billijk en maatschappelijk recht vaardig' om de kosten te verhalen op de vervuilers. Dit zal gebeuren in de vorm van één bedrag voor alle bij het bedrijf behorende gronden. In de toekomst zijn wellicht verschillen mogelijk op basis van de omvang van de lozingen. De rijksoverheid studeert hier nog op. Ze bekijkt ondermeer een koppeling van de verontreinigingsheffing aan de mineralenbalans die in 1998 wordt ingevoerd. Voor melkveehouderijen verandert er ook iets. Als deze het voorspoel water scheiden van het overige afvalwater, wordt een heffing van één vervuilingseenheid opgelegd. Zo niet, dan is de heffing 5,2 vervui lingseenheden. Hierbij wordt uitge gaan van een waterverbruik van maximaal 100 kubieke meter. Ten aanzien van mini-campings komt er eveneens een nieuw beleid. Als er een aparte watermeter aanwe zig is, is de berekening van de heffing geen probleem. Maar slechts een kwart van de ongeveer 360 mini-campings heeft zo'n afzonder lijke meter. Het plaatsen daarvan zal dan ook door het waterschap gesti muleerd worden. In de andere geval len moet het watergebruik geschat worden en dat zal leiden tot een aan slag die varieert van drie tot tien ver vuilingseenheden. Op Tholen werd tot nu toe uitgegaan van drie eenhe den. Verder zullen ook gemeenten vol gend jaar een aanslag van Zeeuwse Eilanden kunnen verwachten. Hier gaat het om riooloverstorten die lozen op het oppervlaktewater en daarmee een belangrijke vervui lingsbron zijn. In het waterschapsgebied zijn onge veer 500 van dergelijke overstorten te vinden. Elke overstort zal voor drie vervuilingseenheden worden aangeslagen, wat ongeveer ander halve ton oplevert. Het bedrag per eenheid zou daardoor 40 cent omlaag kunnen. Volgens het water schap hebben de zuiveringsinstalla ties voldoende capaciteit om ook het afvalwater uit de overstorten te ver werken. Een heffing komt er eveneens op afvalwater afkomstig van bodemsa neringen. De gerenommeerde LIJSTENMAKER voor het eiland Tholen Molenstraat 13, tet./fax: 0166-664041 4695 CK Sint-Maartensdijk Advertentie I.M. Bij de botsing op de Tholenseweg raakten de twee vrachtwagens zwaar beschadigd aan de voorkant. In de achterste wagen zat de Poort- vlietse chauffeur een uur lang beklemd. Hij werd er door de brandweer uitgehaald met pneumatisch gereedschap. De Poortvlietenaar reed omstreeks kwart voor acht in een vrachtwagen van aannemingsbedrijf Hommel uit Oud-Vossemeer over de Tholense weg in de richting van Halsteren. Hem tegemoet kwam een lege biete wagen van Van de Merbel uit Din- teloord, bestuurd door een 32-jarige man uit Steenbergen. Op het moment dat beiden bij de kruising met de Jannelandseweg en de Nieuw-Beijmoerseweg waren aan gekomen, schoot er uit deze laatste weg een 70-jarige automobilist uit Roosendaal linksaf de Tholenseweg op. De Steenbergse chauffeur pro beerde de auto te ontwijken, maar raakte hem nog aan de linkerachter zijde. Door deze actie belandde de vrachtwagen op de linkerweghelft en botste daarbij vrijwel frontaal tegen de wagen van de Poortvliete naar op. Bij de botsing raakte de vrachtwa gen van Hommel met het rechter voorwiel van de weg af en kwam in de berm terecht. Die scheidt daar de rijweg van het fietspad, dat tussen half acht en acht uur druk bereden wordt. Een Thools meisje was net de kruising over gefietst toen ze achter zich de klap hoorde. "Met deze bre de berm hier mag je van geluk spre ken", zegt brandweercommandant C. Hagenaars, die net op weg was naar zijn werk en het ongeluk zag gebeuren. Hij sloeg snel alarm en spoedde zich naar de plaats van het ongeval, waar hij de situatie van de Thoolse schauffeur opnam. "Hij had al snelheid geminderd om rechtsaf te slaan, richting General Electric. Dat scheelt. Bovendien was de bie tenwagen leeg. De combinatie woog nu zo'n elf ton. Als die vol had geze ten, was het ernstiger geweest." De voorzijden van beide voertuigen raakten bij de botsing zwaar bescha digd. De cabine van de chauffeur uit Poortvliet werd fors ingedeukt en zorgde ervoor dat de man muurvast kwam te zitten. Twee brandweer ploegen uit Halsteren en een specia le eenheid uit Bergen op Zoom zijn bijna een uur met pneumatische apparatuur bezig geweest om de bestuurder uit zijn benarde positie te bevrijden. Met een ambulance werd de Poortvlietenaar vervolgens naar ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom gebracht. Daar bleken zijn verwondingen mee te vallen. Hij hield aan het ongeval alleen een zwaar gekneusde linkerenkel en enkele snijwonden over en was 's middags al weer thuis. Beide vracht wagens werden total loss wegge sleept. De personenauto was licht beschadigd. Het verkeer uit de richting Tholen werd ter hoogte van de Sint-Ignati- usdijk omgeleid via de Langeweg en de Jannelandseweg. Dat durde bijna de gehele ochtend. De politie van Halsteren vroeg haar Thoolse colle ga's om assistentie, maar die hadden het op dat moment te druk met een overval op het Chinees restaurant in Scherpenisse. Daarom schoot de politie uit Bergen op Zoom en Steenbergen te hulp. De in St. Philipsland geboren L. Beurkens (72) is maandag ridder geworden in de orde van Oranje Nassau. Hij kreeg de hoge onder scheiding ter gelegenheid van het neerleggen van zijn bestuursfunc ties binnen de stichting 1940-1945. Beurkens ontving destijds met een grote groep Tholenaren en St. Philipslanders in Middelburg het Verzetsherdenkingskruis. Ook was hij drager van het Mobilisatie oorlogskruis en de King's medal for courage in the cause of free dom. Beurkens kreeg het lintje maandag middag in het gebouw van het Aca demisch Genootschap te Eindhoven van burgemeester drs. M. van de Ven van Etten Leur, waar hij sinds 1982 woont. De oud-verzetsman heeft vanaf 1951 onafgebroken bestuursfuncties bij de stichting 1940-1945 vervuld op regionaal, provinciaal en landelijk niveau. De organisatie draagt zorg voor mate riële en immateriële hulp aan men sen of nagelaten betrekkingen van het Nederlandse verzet in de Twee de Wereldoorlog. De burgemeester maakte duidelijk, dat Beurkens in de afgelopen 44 jaar binnen de stich ting 1940-1945 een bekend en ge respecteerde persoon is geworden. "Hij geniet bij de oud-verzetsmen sen een groot vertrouwen. Ten koste van veel vrije tijd heeft hij zich steeds energiek ingezet voor deze stichting." Beurkens was van 1942 tot 22 november 1944 waarnemend pelo tonscommandant bij de Orde Dienst (O.D.) en aansluitend tot juni 1945 groepscommandant bij de Stoottroe pen. In 1951 werd de St. Philipslan der bestuurslid van het district Zee land van de stichting 1940-1945; van maart 1980 tot maart 1992 als voorzitter. In februari 1993 werden Zeeland, Noord-Brabant en Lim burg samengevoegd tot het district zuid en Beurkens maakte er als voorzitter een hecht samenwer kingsverband van. Ook landelijk was hij actief: eerst van 1962 tot 1974 als plaatsvervangend lid en daarna als hoofdbestuurder van de stichting. Beurkens was echter op een breed maatschappelijk terrein actief: in de ZLM, het Rode Kruis, de N.H. Kerk en de gemeenteraad. In St. Philips land was hij secretaris van de ZLM- afdeling en de Landbouwjongeren gemeenschap. Met de verhuizing naar Zuid-Beveland in 1951 werd hij daar ZLM-secretaris, afdelings- en kringbestuurslid van het Rode Kruis, gemeenteraadslid en vice- voorzitter van de stichting dorpshuis Rilland-Bath. Toen Beurkens in 1962 naar Oud Gastel verhuisde, deed men ook daar een beroep op zijn vrije tijd. Hij werd ouderling kerkvoogd en scriba van de Her vormde Gemeente, ook na de fusie met Kruisland en Oudenbosch. In Oud Gastel trad hij ook tot het Rode Kruis-bestuur toe. Beurkens deed ook door zijn werk bij de Centrale Suiker Maatschappij (CSM) vele contacten op. Van 1959 tot 1987 was hij landbouwkundige voor de fabrieken in Oud-Beijerland en Steenbergen, vervolgens adjunct- districtsdirecteur Zuid en tot aan zijn pensioen hoofdlandbouwkundi- ge voor de regio Breda. Hij was vijf jaar lid, vice-voorzitter en waarne mend-secretaris van de onderne mingsraad, zeven jaar lid van de divisie ondernemingsraad CSM sui ker en vanaf 1982 is Beurkens bestuurslid van de stichting bedrijfs pensioenfonds CSM. De Thoolse eerste burger heeft dan ook alle begrip voor de acties van de politie op dit moment. De veertien politiemensen die vrijdag hun grie ven tegen de bezuinigingsplannen van minister Dijkstal kenbaar maak ten op een vergadering van het regionaal college (van burgemees ters) van de Zeeuwse politie, werden met applaus begroet. "We hebben grote waardering voor de manier waarop de politie de acties voert", aldus Van der Munnik. Vandaag staat in heel Zeeland een actiedag op het programma waarbij een minimaal aantal diensten door gang zal vinden. Noodhulp gaat in ieder geval door en ook zullen de De nieuwe dijkgraaf voor het water schap Zeeuwse Eilanden moet een academisch werk- en denkniveau hebben en minstens 40 jaar oud zijn. Dat staat in de profielschets die de algemene vergadering maandag 18 december bespreekt. Van de man of vrouw die de dagelijkse leiding gaat geven, wordt een zakelijk inzicht verwacht, een ruime bestuurlijke ervaring, gevoel voor maatschappe lijke en politieke verhoudingen en ontwikkelingen, bekendheid met de taak en functie van de waterschap pen en met het functioneren van andere overheden. De nieuwe dijk graaf moet diplomatiek kunnen zijn, conflicten kunnen beheersen en ervaring hebben in de omgang met hooggekwalificeerde ambtenaren. De man of vrouw moet zich vlot en helder kunnen uitdrukken. In verband met de benoeming van de nieuwe functionaris moet een vertrouwenscommissie worden gevormd. Het voorstel is om daarin vier leden van het dagelijks bestuur te benoemen (één uit elk van de voormalige waterschappen) en uit elk van de vijf categorieën hoofdin gelanden één lid. De tijdelijke secre taris en de tijdelijke dijkgraaf zou den er ook deel van uit moeten maken. Via de secretaris wordt de betrok kenheid van het personeel geregeld. Dat personeel krijgt in de toekomst toch meer invloed, want het is de bedoeling dat er voor het nieuwe waterschap een medezeggenschaps raad komt. Ook daarover beslist de algemene vergadering op 18 decem ber in Heinkenszand. Gym gehandicapten. In het Buys Ballotcollege te Goes wordt zater dag een themadag georganiseerd rondom gym voor verstandelijk gehandicapten. De bijeenkomst, bedoeld voor bestuurlijk en sport- technisch kader, is gratis toeganke lijk en duurt van 10 uur tot kwart over drie. politiebureaus telefonisch bereik baar zijn. Financieel kan de politie Zeeland geen kant meer op - volgend jaar is er een tekort van ruim 2,3 miljoen gulden - wat volgens de Thoolse burgemeester zijn weerslag zal vin den in de werkeenheden. "Het is een zorgelijke situatie, maar het bete kent niet dat de politie niks meer kan doen. Er zullen echter duidelijk pri oriteiten gesteld moeten worden." Van der Munnik hoopt dat de burger niets van de financiële perikelen zal merken, de bestuurders moeten alert zijn dat de minimale zorg steeds geboden wordt. Het regionaal college heeft de begroting voor volgend jaar vastge steld. Samen met het ministerie wordt nu bekeken, wat er aan het tekort te doen is. Een aanpassing van het verdeelsysteem van het rijk zou mogelijk wat lucht kunnen geven. De regeling wordt momen teel door Den Haag geëvalueerd. Van de 25 politieregio's kampen ook IJsselland en Noord-Holland/Noord met financiële problemen. Zeeland is, aldus Van der Munnik, een zoge naamde krimpregio omdat crimina liteit er in beperkter mate voorkomt als bijvoorbeeld in de randstad. Maar voor de berekening van de politiesterkte is de provincie, puur op inwonertal, vergeleken met Rot terdam-Zuid. "En dat kan natuurlijk niet. Wij hebben hier veel meer wateren en grotere afstanden." Bij snelheidscontroles bij Oud-Vos semeer, Tholen en Poortvliet zijn woensdag 54 bestuurders op de bon gezet. Eén persoon presteerde het om op de Oud-Vossemeersedijk 133 km per uur te rijden, terwijl daar een maximumsnelheid van 80 km per uur geldt. Op deze weg werden van twaalf tot twee uur 355 voertuigen gecontroleerd en 42 bestuurders waren in overtreding. Een uur eerder stond de radarwagen van de politie op de Oesterdam. Hier mag 100 km per uur gereden worden. Van de 75 gecontroleerde voertuigen, reden er zes te hard. De hoogst gemeten snel heid bedroeg 131 km per uur. Van kwart over twee tot kwart voor drie postte de politiewagen op de Paas- dijkweg te Poortvliet. In die tijd werden er 45 voertuigen gecontro leerd waarvan er twee harder reden dan de toegestane 50 km per uur. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 69 km per uur. Tot half vier stond de radarwagen vervolgens op de Lage- weg te Poortvliet. Hier was de snel heidslimiet 80 krr^per uur en van de 285 passerende voertuigen, gingen er veertien over deze grens heen. De snelste reed 99 km per uur.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 15