D66: Luisteren is
meer dan horen
Gemeentedag niet
ten koste van alles
Kerntaken moeten
beleid verduidelijken
Praathuisjes moeten verwarmd
SGP wil geld uittrekken voor
verkeersremmers in de dorpen
AOV pleit voor
een burgerwacht
Betekenis toerist
voor Tholen groeit
PvdA: Plicht te zorgen voor onderdak schietclubs
Verhoging van afvalstoffenheffing beperken tot 25%
Donderdag 28 september 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
17
66 pagina's met reacties op begroting
Onderzoek naar overdekt zwembad
De bevolking moet, zonder beperkingen, over de schou
der van het gemeentebestuur mee kunnen kijken naar het
tot stand komen van beslissingen. In haar algemene
beschouwingen schrijft de D66-fractie dat inwoners
beslissingen niet achteraf moeten vernemen.
Dorpsraden
CDA: Weinig ruimte voor nieuwe zaken
In plaats van een gemeentedag te organiseren, zou het
CDA het geld dat daarvoor nodig is willen gebruiken om
een verhoging van de onroerende-zaakbelasting te ver
mijden. In hun algemene beschouwingen bij de gemeen
tebegroting schrijven de Thoolse christen-democraten
dat zo'n gemeentedag in een tijd van bezuinigingen en
oplopende tekorten achterwege kan blijven.
Vuilnisauto
Reserves
RPFIGPV wil andere premieregeling
Een beleid in onzekerheid. Zo typeert de RPF/GPV het
tot nu toe door het Thoolse college van burgemeester en
wethouders gevoerde beleid. De uitstraling van een eens
gezinde aanpak ontbreekt, schrijft de fractie in de alge
mene beschouwingen. Ze wijst ondermeer op het wisse
lende stemgedrag van collegeleden.
De PvdA wil de Thoolse bejaarden niet in de kou laten
staan, zo lijkt het. De fractie pleit in haar algemene
beschouwingen voor het aanleggen van verwarming in
de praathuisjes. De Sint-Philipslandse ouderen warmden
zich altijd al op kosten van de gemeente, maar door de
vervanging van hun onderkomen bij de haven dreigen ze
die luxe te verliezen. Hun Thoolse leeftijdgenoten moe
ten hun 'stook' immers zelf betalen.
Leengeld
Nekslag
Sport
Heffing beperken
Sluitingsuur eerder
Aandacht bedrijventerrein Poortvliet
Het AOV zou werklozen willen inzetten als burgerwacht.
De veiligheid van de inwoners is daarmee volgens de
ouderenpartij gebaat en tegelijk zou het een verlichting
betekenen van de taken van de politie. Een goed veilig
heidsbeleid is in de ogen van het AOV een zaak van over
heid, politie en burgers samen.
Onverantwoord
WD: Gebruik soft drugs ontmoedigen
De VVD wil het toerisme op Tholen stimuleren. De eco
nomische betekenis daarvan groeit zowel waar het de
werkgelegenheid betreft als de bestedingen bij de plaat
selijke middenstand, schrijven de liberalen in hun alge
mene beschouwingen.
Reorganisatie
Alcohol
De zeven fracties in de gemeenteraad hebben maandag hun algemene
beschouwingen op de begroting 1996 gepresenteerd. Op deze pagina
vindt u een weerslag van wat de verschillende politieke partijen in
Tholen bezighoudt.
De begroting wordt op 23 oktober door de gemeenteraad behandeld.
Hoewel het de tweede binnen een jaar is - op 23 januari was de begro
ting voor dit jaar aan de orde, de eerste van de nieuwe gemeente Tho
len - kunnen de partijen voor het eerst schriftelijk én uitvoerig hun
visie op het beleid van het gemeentebestuur geven.
De fracties hebben samen 66 pagina's gevuld. Dat staat in schril con
trast tot de aanbiedingsbrief van burgemeester en wethouders, die
maar 30 bladzijden telt. Zeven jaar geleden waren dat er nog 71vol
gens de SGP. Die fractie levert nu met I6V2 pagina zelf de langste bij
drage, op afstand gevolgd door PvdA en D66 met IOV2 pagina. De
RPF/GPV-fractie vult 8V2 bladzijde, de VVD 8, het CDA 6V2 en het
AOV 51/2 pagina.
Luisteren is meer dan horen, aldus
de eenmansfractie. Ze stelt vast dat
b. en w. tijdens hoorzittingen, kern-
bezoeken, inspraakmomenten en
commissievergaderingen vaak de
rol vervullen van een plichtmatige
toehoorder met een verdedigende
houding. 'Teveel vastzittend aan de
reeds ingenomen eigen standpunten
en te weinig bereid die ter discussie
te stellen'. Dit werkt door naar het
ambtelijk apparaat, dat de inwoners
als een zelfstandige macht gaan
ervaren. De afstand tussen bestuur
der en inwoner wordt zo alleen maar
groter, aldus D66. v
Om daar wat aan te doen, zijn een
aantal dingen mogelijk. De gemeen
teraad moet eerder bij de besluitvor
ming worden betrokken; niet-raads-
leden toelaten in adviescommissies;
dorpsraden instellen met eigen
bevoegdheden en budgetten op
bepaalde terreinen; een raadsspreek-
uur instellen; spreekrecht invoeren
bij raadsvergaderingen; meer aan
dacht voor individuele belangen; het
inzicht ontwikkelen dat kleine din
gen zwaarder moeten wegen dan
grote. D66 is, evenals de VVD,
voorstander van zoveel mogelijk
openheid. Wat de fractie betreft zou
de commissie bestuurlijke aangele
genheden in het openbaar kunnen
vergaderen en ook andere commis
sies zouden zo weinig mogelijk ach
ter gesloten deuren bij elkaar moe
ten komen.
J. van den Donker
D66
De fractie pleit opnieuw voor een
onderzoek naar de haalbaarheid van
een overdekt zwembad in de
gemeente. Ook wil ze, evenals de
PvdA, de wijkagent terug en een
inventarisatie van verkeersknelpun
ten.
De Thoolse straten liggen er volgens
D66 beter bij dan in menige andere
gemeente. Een besparing van ton
nen is mogelijk en dat geld zou voor
andere zaken gebruikt kunnen wor
den. Uit op Tholen mag van D66
minimaal 5000 gulden meer subsi
die krijgen om een 'kwalitatief
hoogstaand' programma te kunnen
bieden. Vraagtekens zijn er bij de
plannen voor reconstructie van de
Ten Ankerweg, uitbreiding van het
gemeentehuis en de bouw van een
schietaccommodatie.
een minimum niveau aangeeft van
deze reserves. Het CDA vraagt zich
af of er onbeperkt geautomatiseerd
moet blijven worden op de gemeen
tesecretarie. De fractie hikt aan
tegen het tempo waarin de appara
tuur veroudert, wat hoge afschrij
vingskosten tot gevolg heeft. Ze
oppert het idee om gezamenlijk als
Zeeuwse gemeenten de technische
kennis te bundelen en één inkoopbe-
leid op te zetten om op die manier
goedkoper te kunnen werken.
De fractie is benieuwd naar de argu
menten van het college om ook na
1996 extra geld te reserveren voor
herbestratingen in Sint-Philipsland.
Naast de stijgende kleine criminali
teit ziet het CDA de verkeersveilig
heid als een aspect dat een rol speelt
bij het onveiligheidsgevoel van de
burger. Ten aanzien van het ambu
lancevervoer is de fractie ongerust
over de dienstverlening. Ze ziet een
aanrijtijd van 15 minuten als het
absolute minimum. Een gedoogbe
leid ten aanzien van soft drugs wijst
het CDA af, omdat tot nu toe niet is
aangetoond dat daarmee de zaak in
de hand wordt gehouden.
Naar de uitgaven voor sport moet
kritisch gekeken worden, vindt het
CDA. De fractie wil dat er aandacht
is voor een efficiënt gebruik van
voorzieningen die op het punt staan
om grondig opgeknapt te worden.
Extra personeel bij het bureau socia
le zaken om iets te doen aan schuld
hulpverlening heeft de instemming
van het CDA, dat verder aandacht
vraagt voor afstemming van het
beleid ten aanzien van de algemene
bijstandswet met omliggende
gemeenten. Het vervangen van een
vuilnisauto alleen omdat die is afge
schreven, roept vragen op bij het
CDA. Is de auto ook versleten en
maken onderhouds- en reparatiekos
ten de vervanging - waarmee vier
ton gemoeid is - ook echt nodig? Is
het huren van een vuilnisauto mis
schien goedkoper, wil de fractie
weten. Het CDA is de enige raads
fractie die in de algemene beschou
wingen met geen woord rept over de
uitbreiding van het gemeentehuis,
een zaak die de Thoolse politiek al
maanden bezig houdt.
W.C. van Kempen
CDA
Het gemeentebestuur heeft in de
begroting voor volgend jaar 161.117
gulden opgenomen voor de gemeen
tedag. En de meerjarenraming ver
meldt voor de periode 1997 t/m
1999 een jaarlijkse uitgaaf van
141.000 gulden voor dit doel. Het
CDA vindt het een goede zaak dat
de inwoners kennis kunnen maken
met het werk van de gemeente, maar
kent de financiële positie van de
gemeente een hogere prioriteit toe.
Het geld dat wordt uitgespaard door
zo'n dag - die vijf jaar geleden al
eens is georganiseerd - achterwege
te laten, wil het CDA ondermeer
gebruiken om de onroerende-zaak
belasting op hetzelfde peil te hou
den. B. en w. stellen voor om deze
belasting volgend jaar met 3% te
verhogen, wat 87.000 gulden extra
moet opleveren.
De komende jaren is een voorzichtig
financieel beleid nodig, concluderen
de christen-democraten. Niet alle
wensen van de bevolking zullen
gehonoreerd kunnen worden, want
er is weinig ruimte voor nieuwe
zaken. En eventueel moeten geplan
de investeringen worden uitgesteld
om een - volgens het CDA onnodige
- hogere lastendruk voor de inwo
ners te voorkomen. De fractie vinclt
dat er niet geput kan blijven worden
uit de reserves en wil dat het college
van burgemeester en wethouders
De kosten voor het inzamelen van afval nemen alsmaar toe. De gemeente presenteert de rekening aan de
inwoners, die vanaf 1998 de kosten volledig moeten betalen. In haar algemene beschouwingen pleit de
SGP voor een mindere stijging van de afvalstoffenheffing in 1996: 25 in plaats van 30 procent.
De RPF/GPV wil graag dat de kern- Mensenlevens
taken van een gemeente op een rij
gezet worden, om zo tot een duide
lijker beleid te komen. De kerntaken
zijn ten nauwste verbonden met
zaken als uitbreiding van personeel
en van het gemeentehuis. In de plan
nen voor dat laatste wordt niet
gerept over parkeergelegenheid,
aldus de fractie.
De RPF/GPV wil de premieregeling
voor bedrijven aanpassen. Naast
aantal werknemers en vloeropper
vlak zouden energiebesparing en
bedrijfsinterne milieuzorg in de
hoogte van de premie en de grond
prijs een rol moeten spelen.
De PvdA heeft uitgerekend dat de
aanleg van verwarming 30.000 gul
den vergt. Daarnaast zou jaarlijks
4500 gulden nodig zijn. Ook D66
zou graag elektriciteit in de
praathuisjes aanleggen om verwar
ming mogelijk te maken. De PvdA
wil de voorziening gedeeltelijk uit
de welzijnsreserve betalen en voor
de rest via een wijzigingsvoorstel op
de begroting voor volgend jaar. Men
wijst namelijk het uittrekken van
80.000 gulden extra voor herbestra
tingen van de hand.
Daarnaast wil de PvdA de leges die
verband houden met de wet milieu
beheer niet met 15, maar met 30%
verhogen. Dat zou 9000 gulden
extra opleveren. Naar aanleiding
van de groeiende tekorten in de
jaren na 1996 merkt de fractie op,
dat kritisch gekeken zal moeten
worden naar de investeringen. Keu
zes zijn onvermijdelijk, want een
zelfde lastenverhoging als voor vol
gend jaar brengt slechts drie ton op
(in 1997 zal het tekort 4,8 ton zijn,
het jaar daarop 8 tonen in 1999 ruim
een miljoen).
De PvdA vindt dat het college
onvoldoende duidelijk heeft
gemaakt, waarom 161.000 gulden
nodig is voor uitbreiding van het
personeel. Weliswaar neemt het
takenpakket toe, maar waar ligt de
grens, vragen de socialisten zich af.
Mogelijk dat meer produktgericht
werken de omvang van het ambte
narenkorps beïnvloedt, want de
voortschrijdende automatisering
doet dat niet, constateert de fractie.
Ze heeft ook moeite met de uitgaaf
van 161.000 gulden voor de ge
wordt gelegd, zou dat weieens de
nekslag voor de schietsport op Tho
len kunnen betekenen.
De fractie is benieuwd wat b. en w.
van plan zijn. Om er het beleid op te
kunnen afstemmen, lijkt het de
PvdA zinvol dat er een inventarisa
tie wordt gemaakt van plaatsen in de
gemeente die verkeersonveilig zijn.
Op praktisch elke hoorzitting wordt
er door inwoners wel over onveilige
situaties gemopperd, aldus de PvdA.
De fractie zou ook graag de wijk
agent terug zien en deelt die wens
met VVD en D66. En om wat te
doen aan de klachten over smerige
strandjes bij Gorishoek en Sint-
Annaland, zou uit de opbrengst van
de toeristenbelasting een beter
onderhoud betaald kunnen worden.
Als de bibliotheek leengeld invoert,
mag dat van de PvdA niet ten koste
gaan van de bestaande lage financië
le drempel voor de jeugd.
De subsidie voor de cursussen
kunstzinnige vorming van het Oos-
terscheldecollege willen de socialis
ten handhaven om het draagvlak
niet te versmallen.
Waar de benodigde 9600 gulden
vandaan moet komen, geeft de frac
tie in haar beschouwingen niet aan.
Dat voor de eenmalige bijdrage voor
het woon-z'orgcentrum in Sint-
Maartensdijk geld wordt gebruikt
van de wet voorzieningen gehandi
capten, roept bij de PvdA de vraag
op of dit op beleid gebaseerd is. De
fractie wil wél 45.000 gulden voor
dit complex reserveren. Bij herha
ling vraagt de PvdA om een inzicht
in de kwaliteit van de bestaande
Thoolse woningvoorraad. Zolang
dat er niet is, zou geen beleid moge
lijk zijn. De socialisten zouden
graag zien, dat b. en w. pas na advi
sering door de commissies een
standpunt bepalen over een bepaal
de zaak.
Invloed en betrokkenheid van de
gemeenteraad is op die manier gro
ter en ook zal, aldus de PvdA, het
college minder vaak teruggefloten
worden.
l.C. Moerland
P.v.d.A.
meentedag, want daarvan gaat
140.000 gulden op aan personeels
kosten. Afslanken of afschaffen, is
de gedachte van de PvdA die daarbij
praktisch op één lijn zit met het
CDA.
De oplossing die het gemeentebe
stuur en drie schietverenigingen (na
langdurig en moeizaam overleg -
red.) hebben bereikt overeen centra
le accommodatie wordt door een
meerderheid van de gemeenteraad
van de hand gewezen. De PvdA
vindt echter dat er een morele ver
plichting bestaat tot het bieden van
een redelijke huisvesting. Als de
benodigde 31/2 ton niet op tafel
Toerisme is goed voor de Thoolse economie. Daarom pleit de WD
voor maatregelen om het voor vakantiegangers nog aantrekkelijker
te maken om Tholen te bezoeken. De Oosterscheldekust, zoals hier
bij de Schelphoek, is een trekpleister voor veel dagjesmensen.
De SGP wil in de gemeentebegroting geld reserveren voor het treffen
van verkeersmaatregelen in de woonkernen. Daarnaast zouden reke
ningoverschotten voor dit doel gebruikt kunnen worden. De fractie pleit
voor verkeersremmende maatregelen bij de ingang van dorpskommen.
Ook in straten met veel doorgaand
verkeer zijn dergelijke voorzienin
gen in de ogen van de staatkundig
gereformeerden noodzakelijk. Het
creëren van woonerven en 30-km
zones zou in woonwijken de ver
keersveiligheid bevorderen, meent
de fractie. Door voor dit soort zaken
geld te reserveren, wordt voorko
men dat er uit de onderhoudspot
geput moet worden óf dat inwoners
nul op rekest krijgen omdat er geen
geld is. Beknibbelen op het onder
houd van straten wil de fractie aller
minst; eerder rijst de vraag of het
uitgetrokken bedrag wel voldoende
zal zijn. Inspelend op het actieplan
fiets van de vervoerregio Zeeland
stelt de SGP de aanleg van een fiets
pad langs de Eeweg bij Tholen voor.
Deze verbinding \vordt veelvuldig
door middelbare scholieren
gebruikt.
In haar algemene beschouwingen
toont de fractie zich een warm voor
stander van het opknappen van het
rioleringsstelsel. 'Riolering is een
basisvoorziening ten behoeve van
de gehele bevolking en de financie
ring van een dergelijke voorziening
mag in de afweging van belangen
een hoge prioriteit hebben' heet het.
Duidelijk minder belang hecht de
SGP aan de sport. Daarin staat de
aandacht voor het lichaam centraal.
Mensen zijn toch meer met zichzelf
bezig dan met de medemens en die
zelfzuchtigheid moet, 7.0 schrijft de
fractie, bestreden worden. De SGP
herhaalt de vraag in hoeverre sport
verenigingen nog meer bij het
onderhoud aan de accommodaties
betrokken kunnen worden, zodat de
gemeente geld bespaart. Fel trekt de
fractie van leer tegen de zondags-
sport.
In plaats van de Sint-Philipslandse
situatie op Tholen door te voeren is
het omgekeerde gebeurd, conclu
deert de SGP. Het wordt niet met
zoveel woorden gezegd, maar
bedoeld is de openstelling van de
tennisbanen in Sint-Philipsland op
zondag. Om die reden willen de
staatkundig-gereformeerden ook
geen geld uittrekken voor een kleed-
gebouw voor De Ruucstoppelen.
Verder vragen ze zich af of het uit
stellen van de opknapbeurt van een
sportveld in Sint-Maartensdijk niet
tot afstel zou moeten leiden.
De SGP stelt voor om de huur van
de sportaccommodaties volgend jaar
met 5% te verhogen, want de fractie
heeft de indruk dat deze sector door
het gemeentebestuur wordt ontzien.
Het extra geld dat dit oplevert, zou
gebruikt moeten worden om de ver
hoging van de begraafrechten te
beperken. Subsidieaanvragen van
nieuwe verenigingen wil de SGP in
de toekomst niet honoreren, om het
open-eind karakter van de verorde
ning aan te pakken.
Verhoging van de toeristenbelasting
vindt de fractie prima, maar dat mag
niet leiden tot een hogere subsidie
voor de VVV.
De afvalstoffenheffing stijgt, vol
gens een al enkele jaren geleden
opgesteld plan, in 1996 met 30%.
De SGP stelt nu voor om de verho
ging te beperken tot 25%. De fractie
heeft namelijk berekend dat de kos
ten van het ophalen en verwerken
van afval ten opzichte van vorig jaar
met 330.000 gulden stijgen, terwijl
de belastingverhoging bijna 545.000
gulden opbrengt.
Verder mist de SGP in de aanbie
dingsbrief bij de begroting een
beleidsvisie op het terrein van de
afvalverwerking. De staatkundig
gereformeerden zijn bijvoorbeeld
nieuwsgierig naar de ervaringen met
het gescheiden inzamelen, dat nu
een jaartje draait.
De fractie zal zich niet verzetten
tegen een uitbreiding van het
gemeentehuis als die nodig blijkt te
zijn, maar vraagt zich af of het door
lichten van de ambtelijke organisa
tie - wat momenteel gebeurt - moge
lijk zal leiden tot vermindering van
het personeel. De SGP wil 50.000
gulden besparen op de stichting wel
zijn voor ouderen, géén 25.000 gul
den extra uitgeven aan schuldbe
middeling en bij de invoering van
leengelden door de openbare biblio
theek ook jongeren beneden de 18
jaar laten meebetalen. Opknapbeur
ten voor de dorpshuizen De Wim
pel, Haestinge en Holland Huis
mogen, wat de SGP betreft, worden
uitgesteld.
Evenals andere fracties is de SGP
ongerust over de ontwikkelingen
rondom het ambulancevervoer. De
overstap naar Zeeland tast het
niveau van de dienstverlening aan
én dat kan niet, aldus de fractie. Om
wat te doen aan de overlast door
cafébezoekers in Sint-Annaland
geeft de SGP in overweging om het
M. Dijke
SGP
sluitingsuur te vervroegen. Het
gebruik van soft drugs wil de fractie
'keihard bestrijden' in plaats van
gedogen.
Verder neemt ze stelling tegen het
omvormen van speelterreintjes in
velden waar de nadruk op het voet
bal komt te liggen, zoals in Anna
Jacobapolder en Sint-Philipsland is
gebeurd door het plaatsen van doe
len.
De SGP wil dat belanghebbenden al
in een vroeg stadium worden inge
licht over bestemmingsplannen die
ontwikkeld worden. Dit om de
afwikkeling gladjes te laten verlo
pen.
De fractie wijst op de problemen die
zich voordoen bij de Langeweg in
Sche'rpenisse. Als projectontwikke
laars betrokken zijn bij een bestem
mingsplan, wil de SGP dat deze alle
kosten van voorbereiding en ont
wikkeling dragen. Op die manier
worden de financiële risico's voor de
gemeente beperkt.
Kritiek heeft de fractie op de hou
ding van provinciale en regionale
instanties waar het gaat om de
samenwerking op het gebied van
brandweer en met name ambulance
vervoer. Men gaat klakkeloos voor
bij aan het feit dat hiermee mensen
levens gemoeid kunnen zijn, stelt de
eenmansfractie. Ze vraagt zich af, of
Tholen wel serieus wordt genomen
in de pogingen om aan wettelijke
verplichtingen te voldoen.
De fractie plaatst kanttekeningen bij
de passieve houding van de gemeen
te ten aanzien van de problematiek
in het uitgaanscentrum Sint-Anna-
land, waar eerst de bewoners in actie
moesten komen. Een gedoogbeleid
voor soft drugs wijst de RPF/GPV-
P. van Belzen
RPF/GPV
fractie af. Gezien het risico van
schadeclaims, wil de fractie niet
beknibbelen op het onderhoud van
de straten.
DE RPF-GPV wil de toekomstige
tekorten op de begroting bestrijden
door eventuele rekeningoverschot
ten daarvoor als regel te gebruiken.
De fractie doet voorstellen om ruim
66.000 gulden te bezuinigen, onder
meer door alle subsidies voor ver
enigingen met 5% te korten en het
rioolrecht geen 10, maar 15% te ver
hogen. Verder wil de RPF/GPV niet
beknibbelen op de subsidies voor
het Sint-Philipslandse Rode Kruis
en de commissie ouderenbeleid.
dingsbelcid. Om de staat van onder
houd van monumentale gebouwen
doeltreffend te controleren, wil het
AOV één ambtenaar volledig vrij
maken voor die taak.
Twee uitgaven hoeven wat het AOV
betreft niei: de twee ton extra voor
onderhoud aan de Sint-Philipslandse
straten én de bijna 51/2 miljoen voor
uitbreiding van het gemeentehuis.
Dat laatste noemt de fractie gezien
de verwachte begrotingstekorten
een onverantwoorde uitgave. Daar
bij stuit het het AOV tegen de borst,
dat het onderzoek naar de uitbrei
ding zich uitsluitend richt op 500 m2
werkruimte en niet op kleinere
oppervlakten.
De ouderenpartij is voorstander van
een evenwichtige spreiding van de
werkgelegenheid over de gemeente.
Het bedrijventerrein in Poortvliet
verdient, gezien de centrale ligging,
bijzondere aandacht.
En aan de positie van bestaande
bedrijven wil het AOV niet tomen;
zij zouden ontzien moeten worden
bij het maken van nieuwe bestem
mingsplannen.
W.H. Schot-de Hoog
AOV
De eenmansfractie heeft nog een
aantal wensen: openbare verlichting
in de achterpaden van woningen;
een betere busverbinding tussen
Sint-Philipsland/Anna Jacobapolder
en Bergen op Zoom; meer snel
heidscontroles; een betere regeling
voor gehandicaptenvervoer en daar
voor extra WVG-gelden gebruiken;
méér aandacht voor het kwijtschel-
De fractie geeft een flink aantal
voorzetten. Zo zal een VVV-kantoor
in stand gehouden moeten worden.
Om de kosten daarvan te drukken
zou dit, aldus de VVD, onderge
bracht kunnen worden in het
gemeentehuis, de bibliotheek, een
bank of een winkel. Min of meer het
idee van een postagentschap. De
VVD dicht de VVV een belangrijke
functie voor de streek toe. Het uit
zetten van natuurroutes, aanleggen
van picknickplaatsen, historisch
markante punten onder de aandacht
brengen, uitbreiden van de zand-
strandjes bij Stavenisse, Sint-Anna-
land en Gorishoek, het plaatsen van
afvalbakken en toegankelijk maken
van bestaande en nieuwe natuurge
bieden zijn volgens de VVD alle
maal zaken die het toerisme kunnen
bevorderen. Verder zou het kampe
ren bij de boer gestimuleerd moeten
worden en bestaande recreatiebe-
drijven uitgebreid. De fractie is ook
voorstander van zomerwoningen en
een elk-weeraccommodatie bij
Gorishoek en voorzieningen voor
dagrecreatie in de Kleine Suzanna-
polder te Sint-Annaland.
De aangekondigde belastingverho
gingen vindt de VVD te ver gaan,
met uitzondering van de toeristenbe
lasting. Leges en onroerende-zaak
belasting zouden niet verhoogd
moeten worden. In plaats daarvan
zou er kritisch gekeken moeten wor
den naar de lijst met investeringen.
Ook via een andere manier van
afschrijven denkt de VVD de tekor
ten terug te kunnen dringen. En de
subsidie voor Uit op Tholen mag
wat de liberalen betreft gehalveerd
worden. De huurverhoging voor de
dorpshuizen daaentegen zou tot 5%
beperkt moeten blijven.
De VVD wil een onderzoek naar het
functioneren van het ambtenarenap-
R. Ravensteijn
WD
paraat, wat mogelijk leidt tot een
reorganisatie. Slechts dan kan ver
antwoord worden beslist over de
noodzaak van uitbreiding van het
gemeentehuis. Op dit moment is de
VVD van die noodzaak nog aller
minst overtuigd. De liberalen zijn
voorstander van een doelmatiger
ambtenarenapparaat en service
gericht naar de burger. Uitbesteding
van taken moet ook in beeld blijven.
Net als andere fracties is de VVD
bezorgd over de kwaliteit van het
ambulancevervoer in de toekomst.
En wat soft drugs betreft ziet de
fractie meer in een ontmoedigings
beleid dan in een gedoogbeleid. Ook
het alcoholgebruik onder jongeren
zou aangepakt moeten worden. De
vervanging van een vuilniswagen
hoeft voor de VVD niet, die kan ook
gehuurd worden. Om het rijden van
vrachtverkeer over trottoirs in Tho-
len-stad tegen te gaan, wil de fractie
zogenaamde amsterdammertjes
plaatsen.