Milde straf na
zootje verzekering
VVV op zoek
naar 12 mille
Nu beurt aan de bewoners
om straat leefbaar te houden
Kwaliteit leveren bij oefening
Sloopauto wel of
niet op de weg
Botsing na moment
van onoplettendheid
Echtgenotes brandweer
dingen naar wisselbeker
H.A. van der Munnik bij afsluiten project Kotterstraat:
Rode Kruis, EHBO, brandweer en ambulancedienst
Donderdag 21 september 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Kantongerecht over onverzekerd rijden
"U hebt kennelijk een goed verhaal gehouden", conclu
deerde de kantonrechter na de geheel voorwaardelijke eis
van 600 gulden boete voor onverzekerd rijden door
K.G.L.P. uit St. Maartensdijk. Mr. A.L.R. Melens keek er
wel van op, want zo'n milde eis had hij niet verwacht,
maar hij legde zich er bij neer.
Niet rijden
Subsidie verhoogd naar 40.000 gulden
Het lijkt erop dat de Thoolse VVV volgend jaar zelf
11.500 gulden zal moeten zien te vinden. Slechts VVD
en D66 willen de door de organisatie gevraagde 51.500
gulden subsidie toekennen. PvdA, CDA en AOV vinden
de door b. en w. voorgestelde 40.000 gulden voldoende.
De SGP is van meet af aan tegen subsidiëren van de VVV
geweest.
Geen zier
Folderpost
De meningen over het opknappen van de Kotterstraat in
Tholen zijn verdeeld. De een zegt dat het veranderen van
de straat en het straatbeeld niks helpt om de leefbaarheid
te verbeteren. Een ander wijst er op dat dit wel een posi
tief effect zal hebben op het negatieve imago dat de straat
heeft.
Nieuwe buurt
"Er valt nog een hele hoop te verbeteren", zegt H.A.
Moerenhout van het Thoolse Rode Kruis na de grote
oefening in St. Annaland, waaraan donderdagavond zo'n
honderd hulpverleners van het Rode Kruis, de EHBO,
brandweer en ambulancedienst deelnamen.
Ontploffing
Herrie om stuk oud roest van 50 gulden
"Ik kan het niet begrijpen waarom er over een stuk oud
roest zoveel herrie moet zijn", riep J.H. uit St. Annaland
vrijdagmiddag vertwijfeld voor het kantongerecht in
Tholen. Voor de tweede keer stond hij terecht omdat er
een sloopauto die niet verzekerd was en geen geldig ken
tekenbewijs deel III had op de openbare weg zou hebben
gestaan.
Laadschop tegen auto bij Poortvliet
Een boete van 500 gulden waarvan 250 gulden voor
waardelijk kreeg de 40-jarige B.H.N. uit Bergen op
Zoom voor een voorrangsfout met zijn laadschop. Daar
door ontstond een botsing met een personenauto op het
kruispunt Lange Zandweg, Hokweg, Schoondorpseweg,
waardoor de 48-jarige automobiliste mevr. Ponse een
gebroken rib en een gescheurd middenrif opliep.
Bakbeest
St. Annaland 6de, St. Maartensdijk 7de
De politie had 13 juni van het vorig
jaar vastgesteld dat de auto van de
24-jarige P. niet verzekerd was en
dat niet voor'de eerste keer. De auto
was december 1993 gekocht en
bleek vanaf die datum niet verze
kerd. P. had in 1994 al een boete van
500 gulden gekregen en toen er
vorig jaar weer een prent van 400
gulden kwam, was die volgens hem
door zijn assurantie-tussenpersoon
betaald. Te laat, zo bleek later, want
het geld werd door justitie weer
teruggestort. "Het was een ver
schrikkelijk zootje bij de assurantie
tussenpersoon", vertelde P. "Die
heeft zoveel fouten gemaakt, dat ik
ook de dagvaarding voor het kan
tongerecht naar hem heb opge
stuurd, maar ik heb geen antwoord
gekregen en nu is hij op vakantie.
Inmiddels ben ik bij een ander ver
zekerd", zei P.
"Heel verstandig", concludeerde
officier van justitie mevr. mr. H.I.
den Hartog. "Anders blijft uw straf
blad maar groeien. Het niet verze
kerd zijn vind ik wettig en overtui
gend bewezen en hoewel er een
eigen verantwoordelijkheid blijft
voor de autobezitter, was het toch
zo'n zootje bij de assurantie-tussen
persoon, dat ik een volledig voor
waardelijke straf van 600 gulden
boete met een proeftijd van 2 jaar
eis."
Het ging niet van harte, maar de
kantonrechter nam die eis vrijdag
middag in Tholen maar over.
Geen verzachtende omstandigheden
waren er voor V. de L. uit Tholen,
die bij verstek 750 gulden boete
kreeg en een voorwaardelijke ont
zegging van de rijbevoegdheid voor
4 maanden met een proeftijd van 2
jaar. De Tholenaar was in 1991 en
1992 al eerder voor onverzekerd rij
den veroordeeld.
M.M. uit Tholen ontsprong de dans
omdat hij niet getekend bleek te
hebben voor ontvangst van de dag
vaarding. De kantonrechter ver
klaarde de dagvaarding daarop nie
tig. Ook de ten uitvoer legging van
een oude zaak uit maart 1994 kon
hierdoor niet doorgaan. Eveneens
nietig verklaarde de kantonrechter
de dagvaarding van een modebedrijf
uit Best, dat ook de ontvangst van de
aangetekende zending van justitie
niet had bevestigd.
Bij verstek kreeg W.A.Q. uit Scher-
penisse een boete van 600 gulden
voor een botsing op de Poortvlietse-
dijk tussen een tractor en een auto.
M.J.K. had geen rijbewijs voor zijn
motor en incasseerde een boete van
375 gulden. Ook H.U. uit St. Maar
tensdijk reed zonder rijbewijs en dat
leverde hem eveneens bij verstek
375 gulden boete op.
Mevr. H.M. uit Bergen op Zoom
moet 500 gulden betalen wegens
schuld aan de aanrijding met een
fietser.
M.J.H. uit Zierikzee had geen geldig
kentekenbewijs deel III en dat kost
te hem 75 gulden. Tenslotte was er
nog een verstekvonnis voor W.J.C.
de C., zonder vaste woon- of ver
blijfplaats, die 350 gulden boete
kreeg omdat hij 36 km te hard had
gereden.
Sinds 1987 wordt de VVV gesubsi
dieerd door de gemeente. Aanvan
kelijk kreeg men 12.000 gulden.
Toen in 1990 een beroepskracht
werd aangetrokken, werd de
gemeentelijke bijdrage verhoogd
naar 23.590 gulden. Eisen van de
overkoepelende organisatie van
VVV's (ANVV) omtrent deskundig
heid van het personeel en uitbrei
ding van de openingsuren leidden
ertoe, dat het bestuur voor dit jaar
47.750 gulden vroeg. De gemeente
raad besloot eenmalig 10.000 gul
den extra beschikbaar te stellen.
De ANVV is inmiddels tot de slot
som gekomen dat het niet reël is om
van een VVV-kantoor in een lande
lijk gebied te verlangen dat het
gedurende het hele jaar 45 uren per
week open is. Voor het verkrijgen
van dispensatie als S-kantoor is de
minimum-eis nu gesteld op 30 uren
per week tussen Pasen en de herfst
vakantie, en 15 uren in de rest van
het jaar. Als bijdrage in de kosten
van personeel, secretariaat en huis
vesting vraagt de VVV voor 1996
van de gemeente 51.500 gulden.
Maar b. en w. willen niet verder
gaan dan 40.000 gulden; altijd nog
bijna 20% meer dan de organisatie
dit jaar krijgt en zelfs bijna 70%
meer dan de subsidie van 1994. De
rest moet de VVV zelf ophoesten.
Het gemeentebestuur denkt daarbij
aan het kostendekkend maken van
een aantal diensten, alsmede een
contributieverhoging. Om de subsi
dieverhoging te kunnen betalen,
willen b. en w. de toeristenbelasting
verhogen met een stuiver per over
nachting.
In de commissie welzijn noemde
mevrouw E. Frigge-Hogesteeger
(VVD) een goed functionerende
VVV van belang voor de gemeente.
Haar opmerking dat dit het gemeen
tebestuur blijkbaar 'geen zier' kan
schelen, schoot wethouder J. Ver-
sluys in het verkeerde keelgat. "We
verhogen de bijdrage in een tijd van
bezuiniging en moeten dat geld
elders weghalen. Daarom heb ik
grote moeite met uw opmerking."
Behalve met geld zou de gemeente
ook iets kunnen doen met betrek
king tot de huisvesting van de VVV.
Mevrouw Frigges opmerking dat die
Dansen. Twee regionale organisa
ties van dansleraren gaan samen
werken. Ondermeer drie dansscho
len in Bergen op Zoom en twee in
Steenbergen zijn daarbij aangeslo
ten. Een eerste activiteit is een dans
avond voor volwassenen op 21
oktober in de Stoelemat te Bergen
op Zoom. En onder de leerlingen
van de 23 samenwerkende dans
scholen wordt een reis verloot.
mogelijk in het gemeentehuis onder
gebracht zou kunnen worden, werd
door de overige commissieleden
weggehoond. De VVD is namelijk
een fel tegenstander van uitbreiding
van het gemeentehuis. Veertig mille
subsidie werd door mevrouw Frigge
afgedaan als halfslachtig beleid en
het voorhouden van een worst.
J. van den Donker (D66) zei veel
belang te hechten aan een goed
functionerende VVV. Hij wil die
niet in een lastig parket brengen
door de subsidie tot 40.000 gulden
te beperken. Van den Donker zei dat
op loon- en huurkosten niet bezui
nigd kan worden en dat de tarieven
die de VVV hanteert ook groten
deels zijn voorgeschreven. "Ze zou
den meer inkomsten moeten heb
ben. Maar dat moet van de Thoolse
ondernemers komen, en daar zie ik
niet veel van terechtkomen." De
D66'er pleitte, evenals mevrouw
Frigge, voor een subsidie van
47.750 gulden. Beiden bedoelden
echter de 51.500 gulden die de VVV
voor 1996 heeft gevraagd.
Mevrouw E.M. van der Wal-Ver-
meulen (PvdA) zou het betreuren als
de VVV tot een folderpost gedegra
deerd zou worden, maar ze vond dat
de organisatie voor bepaalde dien
sten het profijtbeginsel kan hanteren
om zo de inkomsten te vergroten.
Ook mevrouw M.H. Schot-de Hoog
(AOV) wil de gebruikers wat meer
laten betalen. "Uw voorstel van
40.000 gulden moet voldoende
zijn."
Het VVV-bestuur heeft 800 tot 1000
brieven verstuurd aan personen,
bedrijven en instellingen om zo
leden en sponsors te werven. Dat
heeft vier sponsors - 1000 gulden -
opgeleverd. Het versturen van brie
ven alleen is eigenlijk niet voldoen
de, daar hoort een vervolg op te
komen, vond CDA'er J. de Jager.
Ook andere commissieleden wilden
meer inspanningen zien. P. van Bel-
zen (RPF/GPV) was benieuwd of b.
en w. volgend jaar weer met een
voorstel voor subsidieverhoging
zullen komen. Hij zei geen lijn te
kunnen ontdekken in het beleid en
nam ook nog geen standpunt in.
SGP'er A. Kersbergen was tegen
subsidiëring omdat de VVV ook
kaarten e.d. verkoopt voor activitei
ten die op zondag plaatsvinden.
Versluys zei geen garantie te kun
nen geven dat qua subsidiëring het
eindpunt bereikt is. "Dat zou onre
delijk zijn." Maar de verhogingen
zijn in zijn ogen goed te verklaren.
Hij stelde dat het gemeentebestuur
overtuigd is van de no*fe«ak en de
voordeten van de VVV en prees ook
de strijd van het bestuur tegen de
'onredelijke eisen' van de NVVV.
De versierde Kotterstraat was het domein voor kinderspelen. Rechts de carports.
De toekomst zal het leren; bewo
ners, gemeente, de stichting Beter
Wonen, supermarkt Albert Heijn en
politie hebben hun steentje bijgedra
gen aan het verbeteren van de woon
omgeving.
Maar nu is het de beurt aan de
bewoners om dit zo te houden en
waar mogelijk te verbeteren.
Dat laatste gaf burgemeester H.A.
van der Munnik zaterdagmiddag aan
de bewoners van de straat mee bij de
officiële afsluiting van het project
om de leefbaarheid van de straat te
verbeteren.
Van der Munnik schepte samen met
A. Karremans en C. de Krijger van
de werkgroep Kotterstraat de put
dicht waar een boom in was geplant.
Een symbolische daad: de boom zal
groeien en bloeien als de onder
grond maar gezond blijft.
Het was feest in de vernieuwde Kot
terstraat. De straat was versierd met
vlaggetjes en ballonnen, de blaaska
pel van muziekvereniging Concor
dia speelde vrolijke noten, er was
een standje met drank en versnape
ringen van Albert Heijn en de kinde
ren konden spelletjes doen in de
straat die voor de gelegenheid was
afgezet voor het verkeer.
De boom (een sierpeer) staat mid
den op het pleintje waar voorheen
auto's stonden geparkeerd. Nu kun
nen de vierwielers aan de zijkanten
(voor de supermarkt) en aan de
noordzijde van het pleintje gepar
keerd worden. Het aantal parkeer
plaatsen is gelijk gebleven. Vracht
wagens die goederen bij de super
markt afleveren moeten nu een cir
kel op het pleintje rond de boom
maken.
De wegas van de Kotterstraat die
uitkomt op de Koningin Juliana-
straat, verspringt; van een rechte
straat is geen sprake meer. Automo
bilisten die hard willen rijden wor
den bovendien nog afgeschrikt door
paaltjes die op de hoeken van de
nieuwe plantsoentjes zijn geplaatst.
De straatverlichting is drastisch
gewijzigd. Er staan nu veel meer
lantaarns dan voorheen. Bovendien
hebben ze een andere vorm. Ook in
de carports van de woningen aan de
zuidkant van de Kotterstraat is ver
lichting aangebracht. Bovendien
kregen alle 56 huurwoningen van
stichting Beter Wonen een nieuw
verfje. En per blok werden de boei
borden van de carports in een ande
re kleur geschilderd zodat ook hier
mee gepoogd is het rechte straat
beeld te doorbreken.
Een belangrijke verbetering werd
aangebracht tussen de Kotterstraat
en de Hoogaarsstraat. De hoge strui
ken werden er weggehaald. Nu ligt
er een fietspad en een voetpad, dui
delijk gescheiden van elkaar.
Volgens de burgemeester is de Kot
terstraat nu een plaatje: "Het geeft
aan wat instellingen, maar vooral
bewoners kunnen doen. Er is een
compleet nieuwe woonbuurt ont
staan."
Aan de spelletjes deden 62 kinderen
mee. Uit de Kotterstraat maar ook
uit de omliggende straten. Ze kon
den sjoelen, water dragen, zaklopen,
blikken gooien, pijltjes gooien, aan
een verkleed- en een eierrace mee
doen. De eerste drie winnaars kre
gen een radio, een walkman en een
fototoestel. De grote deelname ver
raste de organisatie die in handen
was van het jeugd-en jongerenwerk.
Om vijf uur gingen er zo'n vijftig
ballonnen de lucht in, waarmee de
kinderspelmiddag werd beëindigd.
Medewerkers van de EHBORode Kruis en ambulancedienst buigen zich over een slachtoffer tijdens de oefening in de St. Annalandse vei
ling.
"Je kunt meer leren van fouten, dan
van schouderklopjes. De communi
catie bijvoorbeeld moet beter. En
auto's met gewonden die met hun
benzinedampen in de behandelruim
te af- en aanrijden, dat klopt natuur
lijk ook niet. De kwaliteit die je
levert, daar gaat het om. Bij zo'n
oefening moet de snelheid op de
tweede plaats staan."
Moerenhout gaat eerst de bevindin
gen van de waarnemers en 45 slacht
offers bestuderen voor het eindoor
deel, dat tijdens een nabespreking
op 4 oktober zal worden gegeven.
"Mijn eerste indruk is, dat het een
goede oefening was. De samenwer
king van vier hulpdiensten biedt
perspectief. Wat dat betreft, is een
groot deel van onze doelstelling
gehaald.
Met name de samenwerking van
EHBO en Rode Kruis sluit goed op
elkaar aan. Alle 45 slachtoffers zijn
gevonden en binnen het tijdschema
waren we klaar. Maar of alle gewon
den goed behandeld zijn, dat moeten
we allemaal nog nagaan", zegt Moe
renhout.
Wat de brandweer betreft, sprak G.
Akershoek over een 'onrealistische
oefening.' "Wij hebben ons aange
past aan het tempo van de andere
deelnemers."
Volgens het oefenscenario vond er
tijdens een excursie bij loonbedrijf
Den Engelsman aan de Veilingweg
in St. Annaland een ontploffing
plaats, toen een lasser bezig was met
het herstel van een lekke brandstof
tank.
De ravage was enorm. Tussen de
combines, tractoren en andere land
bouwwerktuigen lagen 45 gewon
den met de meest uiteenlopende
kwetsuren. Van lichte snijwonden
tot en met afgerukte armen. Verken
ners van de brandweer moesten met
persluchtmaskers eerst de situatie
bekijken, voordat er geblust kon
worden, waarna de slachtoffers
weggehaald werden. Er zaten ook
gewonden bekneld en die bevrijden,
dat vergde meer tijd.
De St. Annalandse veiling was als
gewondennest ingericht. Drie
wagens van het Rode Kruis en de
ambulance brachten de slachtoffers
na de eerste hulpverlening bij loon
bedrijf Den Engelsman voor verdere
behandeling naar de veiling. Daar
waren o.a. de artsen Padt uit Poort
vliet en Veldman uit Stavenisse aan
wezig. Ernstig gewonden moesten
per ambulance naar het ziekenhuis
gebracht worden.
Aan de oefening deden leden van de
EHBO-verenigingen St. Maartens
dijk, Stavenisse en St. Annaland
mee, het Rode Kruiskorps Tholen,
de brandweerkorpsen St. Maartens
dijk en St. Annaland en de Thoolse
ambulancedienst.
H. ontkende dat in alle talen. De
sloopauto die hij voor een oude
klant zou opruimen, stond volgens
H. op het eigen terrein van handels
onderneming Goedegebuure aan de
Bronsgeestweg. In juni had de kan
tonrechter besloten om drie getuigen
te laten oproepen: mr. B. van Leeu
wen die destijds als curator het fail
liete garagebedrijf van H. afwikkel
de, C. Luyk die als politie-reservist
het proces-verbaal had opgemaakt
en G.C. Goedegebuure, bij wiens
bedrijf de auto was gestald. Alleen
Luyk was er vrijdagmiddag, want
Goedegebuure was op vakantie en
Van Leeuwen had de sloopauto
nooit met eigen ogen aan de Brons
geestweg zien staan, zodat zijn ver
klaring weinig nut had.
Verbalisant Luyk herhaalde, dat hij
zowel op 22 januari als op 12 maart
1994 de sloopauto op de openbare
weg had gezien. "De tweede keer
was de gele bon van de ruit gehaald
en waren ook de kentekens weg.
Bovendien was toen een hekwerk
verdwenen dat er in januari nog
stond."
H. noemde dat 'uit de lucht gegre
pen.' "U kunt dat niet hard maken,
want er heeft daar helemaal geen
hekwerk gestaan. Hoe pietluttig
ook, het gaat om een sloopauto die
nog geen 50 gulden opbrengt, de
waarheid moet boven tafel komen,
al heb ik het verhaal dan al 25 keer
gedaan. Vraag de zoons van Goede
gebuure als getuigen, de een is bij de
luchtmacht de ander bij de douane!",
zei H. De verbalisant liet weten, dat
er foto's van de situatie waren
gemaakt, maar die waren bij de ver
huizing van het oude naar het nieu
we politiebureau zoek geraakt.
"Maar de auto stond naast de oprit
naar het bouwbedrijf', benadrukte
Luyk. H. bleef dat bestrijden. "Ik
heb geprobeerd op een fatsoenlijke
manier een stuk oud roest op te rui
men. Als voormalig garage-eigenaar
weet ik hoe dat werkt. Ik heb nooit
geen problemen gehad. De kente
kenbewijzen zijn ook in dit geval
naar de rijksdienst gestuurd."
H. vond, dat de verbalisant 'een ver
keerde voorstelling van zaken' gaf.
Op vragen van kantonrechter mr.
A.L.R. Melens erkende hij, dat er
geen hek was dat het terrein
afschermde.
H. noemde het 'onmogelijk' dat
Goedegebuure de sloopauto ver
plaatst zou hebben. "Moet je hier nu
tot in lengte van jaren over blijven
twisten? Dat is deze zaak toch niet
waard!", aldus H.
De kantonrechter vond het een nog
al lastige aangelegenheid en besloot
de zaak aan te houden om een vol
gende keer Goedegebuure als getui
ge te horen.
"Het is ongelofelijk goed afgelo
pen", zei kantonrechter mr. A.L.R.
Melens vrijdagmiddag in Tholen,
toen het 21 maart gebeurde ongeluk
weer de revue passeerde. De laad
schop reed over de Hokweg richting
Schoondorpsweg, toen 's morgens
om kwart over acht van rechts mevr.
Ponse naderde, die vanuit Poortvliet
richting Strijenham reed. N. had wel
een tractor gezien, bestuurd door J.
van Bemden, maar niet de witte
Mercedes die de tractor had inge
haald. De laadschop boorde zich op
het kruisingsvlak met de bak in de
linker zijkant van de Mercedes. N.
die met de laadschop 20 km reed,
probeerde nog te remmen, maar hij
kon een botsing niet meer voorko
men.
De Bergenaar voerde aan, dat de
auto na het inhalen nog op de linker
weghelft zat, maar mevr. Ponse had
verklaard dat ze weer op de rechter
weghelft terug was.
De kantonrechter noemde de situatie
een typische polderkruising, goed
overzicht. N., die zowel in het zie
kenhuis als thuis bij mevr. Ponse
was geweest, zei haar inhaalma
noeuvre niet gezien te hebben. Hij
kon de verklaring dat ze nagenoeg
stilstond ook niet volgen. Van Bem-
dën had tegenover de politie gezegd,
dat de laadschop met onverminder
de snelheid op het kruispunt
afkwam.
Officier van justitie mevr. mr. H.I.
den Hartog vond dat de voorrangs
fout van N. wettig en overtuigend
bewezen was. Volgens haar was er
sprake van een 'moment van onop-
lettenheid.' "De verklaringen van
mevr. Ponse en dhr. Van Bemden
zijn duidelijk. De auto was weer op
de eigen weghelft terug na het inha
len en het zicht was goed." De offi
cier zei, dat je als weggebruiker
nooit iets klakkeloos kunt aanne
men. "Zeker niet in een laadschop,
waarop je hoog en droog zit en die in
het verkeer een gevaarte vormt." Zij
eiste voor de voorrangsfout de stan
daardboete van 500 gulden. Daarbij
hield de officier rekening met het
feit, dat de richtingaanwijzer van de
tractor door de opgetrokken ploeg
niet te zien was. N. bleek erg onder
de indruk van de woorden van de
officier. De kantonrechter hield nog
meer rekening met het feit dat de
richtingaanwijzer van de tractor niet
te zien was. Bovendien had N. in het
verleden geen andere verkeersover
tredingen begaan. Daarom maakte
mr. Melens de helft van de 500 gul
den voorwaardelijk met een proef
tijd van 2 jaar. "Maar als u op zo'n
bakbeest van een laadschop zit, kan
ik niet begrijpen dat u de auto achter
de tractor niet hebt gezien", aldus de
kantonrechter.
Twee teams met Thoolse brand
weervrouwen deden zaterdag in
Zierikzee mee met de wedstrijden
op de brandweervrouwendag. Er
waren twaalf Zeeuwse teams en
een ploeg uit Sint-Niklaas. Van
Tholen waren er deelnemers uit
Sint-Annaland en Sint-Maartens
dijk. Westerschouwen won de
wisselbeker.
Het team uit Sint-Annaland bestond
uit bevelvoerster Sandra van Poort
vliet, Nelleke Hage, Els Overbeeke,
Corrie van Iwaarden, Els Bruijnzeel,
Patricia Bruijnzeel, Adrie van Pope-
ring, Stiena Hage en reserve Marjo
van Iwaarden. Zij vergaarden 1006
punten en eindigden daarmee op een
zesde plaats. Eén plaats lager met
986 punten finishte de ploeg uit
Sint-Maartensdijk bestaande uit
bevelvoerster Alie Nuijten, Alie
Weggemans, Suzie de Feijter, Bida
de Feijter, Anita Poot, Sjaan Ver
maas, Marjo Schot en Annemieke
Dorst. De dames werden aan een
zwaar programma onderworpen. Ze
moesten bijvoorbeeld een gewonde
op een brancard via een hindernis-
baan naar de EHBO-post brengen.
Daarbij moest men obstakels als
balen stro, hekken en een tunnel
nemen. Verder moesten er opdrach
ten uitgevoerd worden met waad-
pakken, gasmaskers en zuurbesten-
dige handschoenen. En dat allemaal
binnen twintig minuten. Vier leden
van de ploeg moesten twee tonnen
vol met water spuiten, terwijl twee
anderen met spuiten skippyballen
naar de overkant spoten. De hinder-
nisbaan vroeg wederom een flinke
krachtsinspanning. Er moesten bal
len worden overgebracht, slangen
uitgerold en gekoppeld. De dames
moesten verder geblinddoekt door
een doolhof heen en een kruiwagen
race volbrengen. Dit alles zo snel
mogelijk. Zwaar was ook het onder
deel waarbij de ploeg een auto voort
moest trekken, terwijl één van de
leden stuurde en een ander met een
haak moest ringsteken. Ondanks het
wedstrijdelement beschouwen de
dames het hoofdzakelijk als een
gezellige dag. 's Avonds volgde de
prijsuitreiking. "Het was erg leuk.
Door dit soort dingen kom je ook
wat dichter te staan bij de dingen die
je man bij de brandweer doet", zegt
Stiena Hage van de Sint-Annalandse
equipe. "Volgend jaar wordt de
wedstrijd in Duiveland gehouden,
maar wij in Sint-Annaland willen de
organisatie binnenkort ook een keer
op ons nemen."