Milde straf na zootje verzekering VVV op zoek naar 12 mille Nu beurt aan de bewoners om straat leefbaar te houden Kwaliteit leveren bij oefening Sloopauto wel of niet op de weg Botsing na moment van onoplettendheid Echtgenotes brandweer dingen naar wisselbeker H.A. van der Munnik bij afsluiten project Kotterstraat: Rode Kruis, EHBO, brandweer en ambulancedienst Donderdag 21 september 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Kantongerecht over onverzekerd rijden "U hebt kennelijk een goed verhaal gehouden", conclu deerde de kantonrechter na de geheel voorwaardelijke eis van 600 gulden boete voor onverzekerd rijden door K.G.L.P. uit St. Maartensdijk. Mr. A.L.R. Melens keek er wel van op, want zo'n milde eis had hij niet verwacht, maar hij legde zich er bij neer. Niet rijden Subsidie verhoogd naar 40.000 gulden Het lijkt erop dat de Thoolse VVV volgend jaar zelf 11.500 gulden zal moeten zien te vinden. Slechts VVD en D66 willen de door de organisatie gevraagde 51.500 gulden subsidie toekennen. PvdA, CDA en AOV vinden de door b. en w. voorgestelde 40.000 gulden voldoende. De SGP is van meet af aan tegen subsidiëren van de VVV geweest. Geen zier Folderpost De meningen over het opknappen van de Kotterstraat in Tholen zijn verdeeld. De een zegt dat het veranderen van de straat en het straatbeeld niks helpt om de leefbaarheid te verbeteren. Een ander wijst er op dat dit wel een posi tief effect zal hebben op het negatieve imago dat de straat heeft. Nieuwe buurt "Er valt nog een hele hoop te verbeteren", zegt H.A. Moerenhout van het Thoolse Rode Kruis na de grote oefening in St. Annaland, waaraan donderdagavond zo'n honderd hulpverleners van het Rode Kruis, de EHBO, brandweer en ambulancedienst deelnamen. Ontploffing Herrie om stuk oud roest van 50 gulden "Ik kan het niet begrijpen waarom er over een stuk oud roest zoveel herrie moet zijn", riep J.H. uit St. Annaland vrijdagmiddag vertwijfeld voor het kantongerecht in Tholen. Voor de tweede keer stond hij terecht omdat er een sloopauto die niet verzekerd was en geen geldig ken tekenbewijs deel III had op de openbare weg zou hebben gestaan. Laadschop tegen auto bij Poortvliet Een boete van 500 gulden waarvan 250 gulden voor waardelijk kreeg de 40-jarige B.H.N. uit Bergen op Zoom voor een voorrangsfout met zijn laadschop. Daar door ontstond een botsing met een personenauto op het kruispunt Lange Zandweg, Hokweg, Schoondorpseweg, waardoor de 48-jarige automobiliste mevr. Ponse een gebroken rib en een gescheurd middenrif opliep. Bakbeest St. Annaland 6de, St. Maartensdijk 7de De politie had 13 juni van het vorig jaar vastgesteld dat de auto van de 24-jarige P. niet verzekerd was en dat niet voor'de eerste keer. De auto was december 1993 gekocht en bleek vanaf die datum niet verze kerd. P. had in 1994 al een boete van 500 gulden gekregen en toen er vorig jaar weer een prent van 400 gulden kwam, was die volgens hem door zijn assurantie-tussenpersoon betaald. Te laat, zo bleek later, want het geld werd door justitie weer teruggestort. "Het was een ver schrikkelijk zootje bij de assurantie tussenpersoon", vertelde P. "Die heeft zoveel fouten gemaakt, dat ik ook de dagvaarding voor het kan tongerecht naar hem heb opge stuurd, maar ik heb geen antwoord gekregen en nu is hij op vakantie. Inmiddels ben ik bij een ander ver zekerd", zei P. "Heel verstandig", concludeerde officier van justitie mevr. mr. H.I. den Hartog. "Anders blijft uw straf blad maar groeien. Het niet verze kerd zijn vind ik wettig en overtui gend bewezen en hoewel er een eigen verantwoordelijkheid blijft voor de autobezitter, was het toch zo'n zootje bij de assurantie-tussen persoon, dat ik een volledig voor waardelijke straf van 600 gulden boete met een proeftijd van 2 jaar eis." Het ging niet van harte, maar de kantonrechter nam die eis vrijdag middag in Tholen maar over. Geen verzachtende omstandigheden waren er voor V. de L. uit Tholen, die bij verstek 750 gulden boete kreeg en een voorwaardelijke ont zegging van de rijbevoegdheid voor 4 maanden met een proeftijd van 2 jaar. De Tholenaar was in 1991 en 1992 al eerder voor onverzekerd rij den veroordeeld. M.M. uit Tholen ontsprong de dans omdat hij niet getekend bleek te hebben voor ontvangst van de dag vaarding. De kantonrechter ver klaarde de dagvaarding daarop nie tig. Ook de ten uitvoer legging van een oude zaak uit maart 1994 kon hierdoor niet doorgaan. Eveneens nietig verklaarde de kantonrechter de dagvaarding van een modebedrijf uit Best, dat ook de ontvangst van de aangetekende zending van justitie niet had bevestigd. Bij verstek kreeg W.A.Q. uit Scher- penisse een boete van 600 gulden voor een botsing op de Poortvlietse- dijk tussen een tractor en een auto. M.J.K. had geen rijbewijs voor zijn motor en incasseerde een boete van 375 gulden. Ook H.U. uit St. Maar tensdijk reed zonder rijbewijs en dat leverde hem eveneens bij verstek 375 gulden boete op. Mevr. H.M. uit Bergen op Zoom moet 500 gulden betalen wegens schuld aan de aanrijding met een fietser. M.J.H. uit Zierikzee had geen geldig kentekenbewijs deel III en dat kost te hem 75 gulden. Tenslotte was er nog een verstekvonnis voor W.J.C. de C., zonder vaste woon- of ver blijfplaats, die 350 gulden boete kreeg omdat hij 36 km te hard had gereden. Sinds 1987 wordt de VVV gesubsi dieerd door de gemeente. Aanvan kelijk kreeg men 12.000 gulden. Toen in 1990 een beroepskracht werd aangetrokken, werd de gemeentelijke bijdrage verhoogd naar 23.590 gulden. Eisen van de overkoepelende organisatie van VVV's (ANVV) omtrent deskundig heid van het personeel en uitbrei ding van de openingsuren leidden ertoe, dat het bestuur voor dit jaar 47.750 gulden vroeg. De gemeente raad besloot eenmalig 10.000 gul den extra beschikbaar te stellen. De ANVV is inmiddels tot de slot som gekomen dat het niet reël is om van een VVV-kantoor in een lande lijk gebied te verlangen dat het gedurende het hele jaar 45 uren per week open is. Voor het verkrijgen van dispensatie als S-kantoor is de minimum-eis nu gesteld op 30 uren per week tussen Pasen en de herfst vakantie, en 15 uren in de rest van het jaar. Als bijdrage in de kosten van personeel, secretariaat en huis vesting vraagt de VVV voor 1996 van de gemeente 51.500 gulden. Maar b. en w. willen niet verder gaan dan 40.000 gulden; altijd nog bijna 20% meer dan de organisatie dit jaar krijgt en zelfs bijna 70% meer dan de subsidie van 1994. De rest moet de VVV zelf ophoesten. Het gemeentebestuur denkt daarbij aan het kostendekkend maken van een aantal diensten, alsmede een contributieverhoging. Om de subsi dieverhoging te kunnen betalen, willen b. en w. de toeristenbelasting verhogen met een stuiver per over nachting. In de commissie welzijn noemde mevrouw E. Frigge-Hogesteeger (VVD) een goed functionerende VVV van belang voor de gemeente. Haar opmerking dat dit het gemeen tebestuur blijkbaar 'geen zier' kan schelen, schoot wethouder J. Ver- sluys in het verkeerde keelgat. "We verhogen de bijdrage in een tijd van bezuiniging en moeten dat geld elders weghalen. Daarom heb ik grote moeite met uw opmerking." Behalve met geld zou de gemeente ook iets kunnen doen met betrek king tot de huisvesting van de VVV. Mevrouw Frigges opmerking dat die Dansen. Twee regionale organisa ties van dansleraren gaan samen werken. Ondermeer drie dansscho len in Bergen op Zoom en twee in Steenbergen zijn daarbij aangeslo ten. Een eerste activiteit is een dans avond voor volwassenen op 21 oktober in de Stoelemat te Bergen op Zoom. En onder de leerlingen van de 23 samenwerkende dans scholen wordt een reis verloot. mogelijk in het gemeentehuis onder gebracht zou kunnen worden, werd door de overige commissieleden weggehoond. De VVD is namelijk een fel tegenstander van uitbreiding van het gemeentehuis. Veertig mille subsidie werd door mevrouw Frigge afgedaan als halfslachtig beleid en het voorhouden van een worst. J. van den Donker (D66) zei veel belang te hechten aan een goed functionerende VVV. Hij wil die niet in een lastig parket brengen door de subsidie tot 40.000 gulden te beperken. Van den Donker zei dat op loon- en huurkosten niet bezui nigd kan worden en dat de tarieven die de VVV hanteert ook groten deels zijn voorgeschreven. "Ze zou den meer inkomsten moeten heb ben. Maar dat moet van de Thoolse ondernemers komen, en daar zie ik niet veel van terechtkomen." De D66'er pleitte, evenals mevrouw Frigge, voor een subsidie van 47.750 gulden. Beiden bedoelden echter de 51.500 gulden die de VVV voor 1996 heeft gevraagd. Mevrouw E.M. van der Wal-Ver- meulen (PvdA) zou het betreuren als de VVV tot een folderpost gedegra deerd zou worden, maar ze vond dat de organisatie voor bepaalde dien sten het profijtbeginsel kan hanteren om zo de inkomsten te vergroten. Ook mevrouw M.H. Schot-de Hoog (AOV) wil de gebruikers wat meer laten betalen. "Uw voorstel van 40.000 gulden moet voldoende zijn." Het VVV-bestuur heeft 800 tot 1000 brieven verstuurd aan personen, bedrijven en instellingen om zo leden en sponsors te werven. Dat heeft vier sponsors - 1000 gulden - opgeleverd. Het versturen van brie ven alleen is eigenlijk niet voldoen de, daar hoort een vervolg op te komen, vond CDA'er J. de Jager. Ook andere commissieleden wilden meer inspanningen zien. P. van Bel- zen (RPF/GPV) was benieuwd of b. en w. volgend jaar weer met een voorstel voor subsidieverhoging zullen komen. Hij zei geen lijn te kunnen ontdekken in het beleid en nam ook nog geen standpunt in. SGP'er A. Kersbergen was tegen subsidiëring omdat de VVV ook kaarten e.d. verkoopt voor activitei ten die op zondag plaatsvinden. Versluys zei geen garantie te kun nen geven dat qua subsidiëring het eindpunt bereikt is. "Dat zou onre delijk zijn." Maar de verhogingen zijn in zijn ogen goed te verklaren. Hij stelde dat het gemeentebestuur overtuigd is van de no*fe«ak en de voordeten van de VVV en prees ook de strijd van het bestuur tegen de 'onredelijke eisen' van de NVVV. De versierde Kotterstraat was het domein voor kinderspelen. Rechts de carports. De toekomst zal het leren; bewo ners, gemeente, de stichting Beter Wonen, supermarkt Albert Heijn en politie hebben hun steentje bijgedra gen aan het verbeteren van de woon omgeving. Maar nu is het de beurt aan de bewoners om dit zo te houden en waar mogelijk te verbeteren. Dat laatste gaf burgemeester H.A. van der Munnik zaterdagmiddag aan de bewoners van de straat mee bij de officiële afsluiting van het project om de leefbaarheid van de straat te verbeteren. Van der Munnik schepte samen met A. Karremans en C. de Krijger van de werkgroep Kotterstraat de put dicht waar een boom in was geplant. Een symbolische daad: de boom zal groeien en bloeien als de onder grond maar gezond blijft. Het was feest in de vernieuwde Kot terstraat. De straat was versierd met vlaggetjes en ballonnen, de blaaska pel van muziekvereniging Concor dia speelde vrolijke noten, er was een standje met drank en versnape ringen van Albert Heijn en de kinde ren konden spelletjes doen in de straat die voor de gelegenheid was afgezet voor het verkeer. De boom (een sierpeer) staat mid den op het pleintje waar voorheen auto's stonden geparkeerd. Nu kun nen de vierwielers aan de zijkanten (voor de supermarkt) en aan de noordzijde van het pleintje gepar keerd worden. Het aantal parkeer plaatsen is gelijk gebleven. Vracht wagens die goederen bij de super markt afleveren moeten nu een cir kel op het pleintje rond de boom maken. De wegas van de Kotterstraat die uitkomt op de Koningin Juliana- straat, verspringt; van een rechte straat is geen sprake meer. Automo bilisten die hard willen rijden wor den bovendien nog afgeschrikt door paaltjes die op de hoeken van de nieuwe plantsoentjes zijn geplaatst. De straatverlichting is drastisch gewijzigd. Er staan nu veel meer lantaarns dan voorheen. Bovendien hebben ze een andere vorm. Ook in de carports van de woningen aan de zuidkant van de Kotterstraat is ver lichting aangebracht. Bovendien kregen alle 56 huurwoningen van stichting Beter Wonen een nieuw verfje. En per blok werden de boei borden van de carports in een ande re kleur geschilderd zodat ook hier mee gepoogd is het rechte straat beeld te doorbreken. Een belangrijke verbetering werd aangebracht tussen de Kotterstraat en de Hoogaarsstraat. De hoge strui ken werden er weggehaald. Nu ligt er een fietspad en een voetpad, dui delijk gescheiden van elkaar. Volgens de burgemeester is de Kot terstraat nu een plaatje: "Het geeft aan wat instellingen, maar vooral bewoners kunnen doen. Er is een compleet nieuwe woonbuurt ont staan." Aan de spelletjes deden 62 kinderen mee. Uit de Kotterstraat maar ook uit de omliggende straten. Ze kon den sjoelen, water dragen, zaklopen, blikken gooien, pijltjes gooien, aan een verkleed- en een eierrace mee doen. De eerste drie winnaars kre gen een radio, een walkman en een fototoestel. De grote deelname ver raste de organisatie die in handen was van het jeugd-en jongerenwerk. Om vijf uur gingen er zo'n vijftig ballonnen de lucht in, waarmee de kinderspelmiddag werd beëindigd. Medewerkers van de EHBORode Kruis en ambulancedienst buigen zich over een slachtoffer tijdens de oefening in de St. Annalandse vei ling. "Je kunt meer leren van fouten, dan van schouderklopjes. De communi catie bijvoorbeeld moet beter. En auto's met gewonden die met hun benzinedampen in de behandelruim te af- en aanrijden, dat klopt natuur lijk ook niet. De kwaliteit die je levert, daar gaat het om. Bij zo'n oefening moet de snelheid op de tweede plaats staan." Moerenhout gaat eerst de bevindin gen van de waarnemers en 45 slacht offers bestuderen voor het eindoor deel, dat tijdens een nabespreking op 4 oktober zal worden gegeven. "Mijn eerste indruk is, dat het een goede oefening was. De samenwer king van vier hulpdiensten biedt perspectief. Wat dat betreft, is een groot deel van onze doelstelling gehaald. Met name de samenwerking van EHBO en Rode Kruis sluit goed op elkaar aan. Alle 45 slachtoffers zijn gevonden en binnen het tijdschema waren we klaar. Maar of alle gewon den goed behandeld zijn, dat moeten we allemaal nog nagaan", zegt Moe renhout. Wat de brandweer betreft, sprak G. Akershoek over een 'onrealistische oefening.' "Wij hebben ons aange past aan het tempo van de andere deelnemers." Volgens het oefenscenario vond er tijdens een excursie bij loonbedrijf Den Engelsman aan de Veilingweg in St. Annaland een ontploffing plaats, toen een lasser bezig was met het herstel van een lekke brandstof tank. De ravage was enorm. Tussen de combines, tractoren en andere land bouwwerktuigen lagen 45 gewon den met de meest uiteenlopende kwetsuren. Van lichte snijwonden tot en met afgerukte armen. Verken ners van de brandweer moesten met persluchtmaskers eerst de situatie bekijken, voordat er geblust kon worden, waarna de slachtoffers weggehaald werden. Er zaten ook gewonden bekneld en die bevrijden, dat vergde meer tijd. De St. Annalandse veiling was als gewondennest ingericht. Drie wagens van het Rode Kruis en de ambulance brachten de slachtoffers na de eerste hulpverlening bij loon bedrijf Den Engelsman voor verdere behandeling naar de veiling. Daar waren o.a. de artsen Padt uit Poort vliet en Veldman uit Stavenisse aan wezig. Ernstig gewonden moesten per ambulance naar het ziekenhuis gebracht worden. Aan de oefening deden leden van de EHBO-verenigingen St. Maartens dijk, Stavenisse en St. Annaland mee, het Rode Kruiskorps Tholen, de brandweerkorpsen St. Maartens dijk en St. Annaland en de Thoolse ambulancedienst. H. ontkende dat in alle talen. De sloopauto die hij voor een oude klant zou opruimen, stond volgens H. op het eigen terrein van handels onderneming Goedegebuure aan de Bronsgeestweg. In juni had de kan tonrechter besloten om drie getuigen te laten oproepen: mr. B. van Leeu wen die destijds als curator het fail liete garagebedrijf van H. afwikkel de, C. Luyk die als politie-reservist het proces-verbaal had opgemaakt en G.C. Goedegebuure, bij wiens bedrijf de auto was gestald. Alleen Luyk was er vrijdagmiddag, want Goedegebuure was op vakantie en Van Leeuwen had de sloopauto nooit met eigen ogen aan de Brons geestweg zien staan, zodat zijn ver klaring weinig nut had. Verbalisant Luyk herhaalde, dat hij zowel op 22 januari als op 12 maart 1994 de sloopauto op de openbare weg had gezien. "De tweede keer was de gele bon van de ruit gehaald en waren ook de kentekens weg. Bovendien was toen een hekwerk verdwenen dat er in januari nog stond." H. noemde dat 'uit de lucht gegre pen.' "U kunt dat niet hard maken, want er heeft daar helemaal geen hekwerk gestaan. Hoe pietluttig ook, het gaat om een sloopauto die nog geen 50 gulden opbrengt, de waarheid moet boven tafel komen, al heb ik het verhaal dan al 25 keer gedaan. Vraag de zoons van Goede gebuure als getuigen, de een is bij de luchtmacht de ander bij de douane!", zei H. De verbalisant liet weten, dat er foto's van de situatie waren gemaakt, maar die waren bij de ver huizing van het oude naar het nieu we politiebureau zoek geraakt. "Maar de auto stond naast de oprit naar het bouwbedrijf', benadrukte Luyk. H. bleef dat bestrijden. "Ik heb geprobeerd op een fatsoenlijke manier een stuk oud roest op te rui men. Als voormalig garage-eigenaar weet ik hoe dat werkt. Ik heb nooit geen problemen gehad. De kente kenbewijzen zijn ook in dit geval naar de rijksdienst gestuurd." H. vond, dat de verbalisant 'een ver keerde voorstelling van zaken' gaf. Op vragen van kantonrechter mr. A.L.R. Melens erkende hij, dat er geen hek was dat het terrein afschermde. H. noemde het 'onmogelijk' dat Goedegebuure de sloopauto ver plaatst zou hebben. "Moet je hier nu tot in lengte van jaren over blijven twisten? Dat is deze zaak toch niet waard!", aldus H. De kantonrechter vond het een nog al lastige aangelegenheid en besloot de zaak aan te houden om een vol gende keer Goedegebuure als getui ge te horen. "Het is ongelofelijk goed afgelo pen", zei kantonrechter mr. A.L.R. Melens vrijdagmiddag in Tholen, toen het 21 maart gebeurde ongeluk weer de revue passeerde. De laad schop reed over de Hokweg richting Schoondorpsweg, toen 's morgens om kwart over acht van rechts mevr. Ponse naderde, die vanuit Poortvliet richting Strijenham reed. N. had wel een tractor gezien, bestuurd door J. van Bemden, maar niet de witte Mercedes die de tractor had inge haald. De laadschop boorde zich op het kruisingsvlak met de bak in de linker zijkant van de Mercedes. N. die met de laadschop 20 km reed, probeerde nog te remmen, maar hij kon een botsing niet meer voorko men. De Bergenaar voerde aan, dat de auto na het inhalen nog op de linker weghelft zat, maar mevr. Ponse had verklaard dat ze weer op de rechter weghelft terug was. De kantonrechter noemde de situatie een typische polderkruising, goed overzicht. N., die zowel in het zie kenhuis als thuis bij mevr. Ponse was geweest, zei haar inhaalma noeuvre niet gezien te hebben. Hij kon de verklaring dat ze nagenoeg stilstond ook niet volgen. Van Bem- dën had tegenover de politie gezegd, dat de laadschop met onverminder de snelheid op het kruispunt afkwam. Officier van justitie mevr. mr. H.I. den Hartog vond dat de voorrangs fout van N. wettig en overtuigend bewezen was. Volgens haar was er sprake van een 'moment van onop- lettenheid.' "De verklaringen van mevr. Ponse en dhr. Van Bemden zijn duidelijk. De auto was weer op de eigen weghelft terug na het inha len en het zicht was goed." De offi cier zei, dat je als weggebruiker nooit iets klakkeloos kunt aanne men. "Zeker niet in een laadschop, waarop je hoog en droog zit en die in het verkeer een gevaarte vormt." Zij eiste voor de voorrangsfout de stan daardboete van 500 gulden. Daarbij hield de officier rekening met het feit, dat de richtingaanwijzer van de tractor door de opgetrokken ploeg niet te zien was. N. bleek erg onder de indruk van de woorden van de officier. De kantonrechter hield nog meer rekening met het feit dat de richtingaanwijzer van de tractor niet te zien was. Bovendien had N. in het verleden geen andere verkeersover tredingen begaan. Daarom maakte mr. Melens de helft van de 500 gul den voorwaardelijk met een proef tijd van 2 jaar. "Maar als u op zo'n bakbeest van een laadschop zit, kan ik niet begrijpen dat u de auto achter de tractor niet hebt gezien", aldus de kantonrechter. Twee teams met Thoolse brand weervrouwen deden zaterdag in Zierikzee mee met de wedstrijden op de brandweervrouwendag. Er waren twaalf Zeeuwse teams en een ploeg uit Sint-Niklaas. Van Tholen waren er deelnemers uit Sint-Annaland en Sint-Maartens dijk. Westerschouwen won de wisselbeker. Het team uit Sint-Annaland bestond uit bevelvoerster Sandra van Poort vliet, Nelleke Hage, Els Overbeeke, Corrie van Iwaarden, Els Bruijnzeel, Patricia Bruijnzeel, Adrie van Pope- ring, Stiena Hage en reserve Marjo van Iwaarden. Zij vergaarden 1006 punten en eindigden daarmee op een zesde plaats. Eén plaats lager met 986 punten finishte de ploeg uit Sint-Maartensdijk bestaande uit bevelvoerster Alie Nuijten, Alie Weggemans, Suzie de Feijter, Bida de Feijter, Anita Poot, Sjaan Ver maas, Marjo Schot en Annemieke Dorst. De dames werden aan een zwaar programma onderworpen. Ze moesten bijvoorbeeld een gewonde op een brancard via een hindernis- baan naar de EHBO-post brengen. Daarbij moest men obstakels als balen stro, hekken en een tunnel nemen. Verder moesten er opdrach ten uitgevoerd worden met waad- pakken, gasmaskers en zuurbesten- dige handschoenen. En dat allemaal binnen twintig minuten. Vier leden van de ploeg moesten twee tonnen vol met water spuiten, terwijl twee anderen met spuiten skippyballen naar de overkant spoten. De hinder- nisbaan vroeg wederom een flinke krachtsinspanning. Er moesten bal len worden overgebracht, slangen uitgerold en gekoppeld. De dames moesten verder geblinddoekt door een doolhof heen en een kruiwagen race volbrengen. Dit alles zo snel mogelijk. Zwaar was ook het onder deel waarbij de ploeg een auto voort moest trekken, terwijl één van de leden stuurde en een ander met een haak moest ringsteken. Ondanks het wedstrijdelement beschouwen de dames het hoofdzakelijk als een gezellige dag. 's Avonds volgde de prijsuitreiking. "Het was erg leuk. Door dit soort dingen kom je ook wat dichter te staan bij de dingen die je man bij de brandweer doet", zegt Stiena Hage van de Sint-Annalandse equipe. "Volgend jaar wordt de wedstrijd in Duiveland gehouden, maar wij in Sint-Annaland willen de organisatie binnenkort ook een keer op ons nemen."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 13