THOLENDERWIJS Boer speelt met blokkendoos informatierubriek van de gemeente Tholen DE MILJOENENNOTA VOOR 1996 HOE VINDT DE BEGROTINGS BEHANDELING PLAATS? VERHOGING TARIEVEN EN MEER BEZUINIGINGEN WOONLASTEN VOOR DE THOOLSE BURGER PER 1 JANUAR11996 HET WENSENPAKKET VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS HOE WORDT EEN KOEK VAN BIJNA 59 MILJOEN GULDEN VERDEELD ZOMAAR WAT CIJFERS Donderdag 24 augustus 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 INVESTERINGSLIJST 1996: Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Telefoon: 01666-8200 Telefax: 01666-3553 Het college van burgemeester en wethouders biedt 28 augus tus a.s. tijdens de dan te hou den gemeente raadsvergade ring de miljoe nennota aan voor het jaar 1996 van de gemeente Tho len. Deze mil joenennota, de begroting van baten en lasten voor het begro tingsjaar 1996, is een omvangrijk en belangrijk stuk. In deze rubriek "Tholenderwijs" geven wij u een overzicht van de verschillende baten en lasten van de gemeente. We gaan in het kort even in op de financiële positie van de gemeente en het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Voorts hebben wij uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt, een aan tal zaken gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Wij hopen uw belangstelling te wekken voor het gemeente lijk of liever gezegd gemeenschappelijk gebeuren. De gemeente begroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel burger van Tholen. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van behandeling van de gemeentebegroting. De behandeling vindt plaats in een aantal openbare vergaderingen, zeker nu het gaat om het belangrijkste stuk dat de gemeenteraad jaarlijks behandelt. Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbie dingsbrief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschreven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint-Maartensdijk of in de bibliotheken te Tho len, Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk. De gemeentebegroting van baten en lasten, de begeleiden de aanbiedingsbrief en alle bijbehorende stukken worden als volgt behandeld: maandagmiddag 28 augustus vindt in een openbare ver gadering de aanbieding aan de gemeenteraad plaats. dinsdag 5 september vindt in een besloten vergadering het afdelingsonderzoek plaats waarbij de leden van de gemeenteraad worden verdeeld over 2 afdelingen. maandag 25 september vindt in een openbare vergade ring de aanbieding van de algemene beschouwingen aan de gemeenteraad plaats. maandag 23 oktober zal in een openbare vergadering van de gemeenteraad de begroting van baten en lasten en de bijbehorende stukken definitief worden vastgesteld. BEGROTING 1996 Op 28 augustus bieden burgemeester en wethouders de ont werpbegroting 1996 aan de gemeenteraad aan. De door de raad op 23 januari 1995 vastgestelde meerjarenbe groting 1996-1998 sloot voor het jaar 1996 met een tekort van 374.000,- (excl. gemeentereiniging) Na de diverse aanpassingen van dit tekort tot nu toe en het opvoeren van de kosten van nieuw beleid in de ontwerp begroting 1996 bedraagt het totale begrotingstekort 1996 ruim 480.000,- excl. gemeentereiniging. Om tot een sluitende begroting 1996 te komen achten burge meester en wethouders het noodzakelijk dat een aantal tariefs verhogingen wordt doorgevoerd alsmede te bezuinigen op de uitgaven. Ombuigingen en tariefaanpassingen De ontwerp-begroting 1996 sluit zoals vermeld met een nade lig saldo van ruim 480.000,- (exclusief reiniging). Voor onvoorziene uitgaven is dan een bedrag beschikbaar van 260.000,-, wat neerkomt op 11,40 per inwoner. Gezien het steeds krapper wordende budget wordt dit niveau noodzakelijk geacht. Burgemeester en wethouders achten het niet verantwoord dit begrotingstekort volledig door te berekenen in de tarieven, omdat dit teveel druk legt op de koopkracht van de burgers. Vandaar dat bijna 185.000,- aan uitgaven wordt verlaagd. Gezien de forse aanslag op de reserves (6,5 miljoen netto) zijn burgemeester en wethouders van mening dat het resterende tekort tot een bedrag van 295.000,- dient te worden opge bracht door de burgers/bedrijven. Ook nu weer is gekozen voor toepassing van het profijtbegin sel, met dien verstande dat de woonlasten zijn ontzien. De lasten en baten van de gemeentereiniging worden verre kend met het in het verleden ingestelde egalisatiefonds afval stoffenheffing. De door de gemeente Tholen vervaardigde "marsroute 1995" is geactualiseerd. De nieuwe "marsroute" gaat ervan uit, dat de afvalstoffenheffing in 1998 kostendek kend zal zijn. Het Thoolse tarief 1996 dient dan ook verhoogd te worden met 30%. Het recht voor het ledigen van de contai ners is in Tholen reeds vele jaren kostendekkend waardoor een geringe tariefaanpassing noodzakelijk is. Voorgesteld wordt de volgende tarieven te verhogen: toeristenbelasting met 0,05 per overnachting, (van 0,70 naar 0,75) liggelden sportvissershaven Stavenisse met 5% recht ledigen grote containers met 2,5% recht ledigen mini-containers met 13% hondenbelasting met 25% forensenbelasting met 25% leges met 15% haven-/kadegelden met 15% grafrechten met 15% Woonlasten afvalstoffenheffing met 30% rioolrecht met 10% onroerende-zaakbelasting met 3% Post onvoorziene uitgaven en de meerjarenplanning 1996-1998 Zoals reeds eerder gemeld is op de post voor onvoorziene uit gaven een bedrag geraamd van 260.000,--. Een bedrag voor onvoorziene uitgaven is nodig, omdat in de loop van het begrotingsjaar zich totaal onverwachte zaken kunnen aandie nen waarmee geen rekening is gehouden. Zoals u in deze begrotingspublicatie kunt lezen worden de woon lasten voor de Thoolse burger per 1 januari 1996 beïnvloed door de verhoging van de afvalstoffenheffing met 30%. Onder woon lasten wordt in dit verband verstaan de kosten die in rekening worden gebracht voor het ophalen en verwerken van afvalstof fen, rioolrechten en onroerende zaakbelastingen. Zoals u in deze begrotingspublicatie kunt lezen worden de woon lasten voor de Thoolse burger per 1 januari 1996 beïnvloed door de verhoging van de afvalstoffen met 30%, het rioolrecht met 10% en de onroerende-zaakbelasting met 3%. Ter verduidelijking daarvan treft u onderstaand een rekenvoorbeeld aan voor een eigenaar/gebruiker en een gebruiker van een woning met een waarde van 100.000,-. Waarde woning f 100.000,- eigenaar/gebruiker Recht/belasting 1996 1995 Verhoging Afvalstoffen 278,40 213,60 64,80 Rioolrechten 63,60 57,60 6,00 Onroerende- zaakbelasting 276,25 268,20 8,05 Totaal 618,25 539,40 78,85 (14,62%) Waarde woning f 100.000,- gebruiker Recht/belasting 1996 1995 Verhoging Afvalstoffen 278,40 213,60 64,80 Rioolrechten 31,80 28,80 3,00 Onroerende- zaakbelasting 122,80 119,20 3,60 Totaal 433,00 361,60 ƒ71,40 (19,75%) Het zal u duidelijk zijn dat naarmate de waarde van de woning hoger of lager is bovengenoemde bedragen alleen rfog worden beïnvloed door de onroerende zaakbelastingen, waarvoor vanaf 1 januari 1996 dan voor elke volle 5000,-- waarde in het econo misch verkeer van een onroerende zaak een bedrag zal gelden dat neerkomt op ongeveer 6,14 voor de gebruiker en 7,67 voor de eigenaar. Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedings brief bij de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalwer- ken. Deze lijst, de investeringsplanning, is in feite een wensen pakket, of zo u wilt een verlanglijstje. Op dit verlanglijstje staan projecten, waarvoor de gemeenteraad nog geen geld beschik- baar heeft gesteld, maar die in 1996 in uitvoering genomen moe ten worden. De globale raming geeft aan dat met deze werken in 1996 een bedrag is gemoeid van 11.487.000,- (exclusief bouwrijpmaken van gronden). Voor de dekking van een deel van deze uitgaven wordt voor een bedrag van 7.449.000,- geput uit de in het verleden opgebouwde reserves. Zoals gebruikelijk is wordt in het jaar van uitvoering de helft van de kapitaallasten ten laste van het jaarbudget gebracht. De daar op volgende jaren drukken de kapitaallasten volledig op de begroting. Op de lijst voor 1996 staan onder meer de onderstaande werken: Vervangen motorspuitaanhangers brandweerkorpsen Sint- Maartensdijk en Stavenisse Uitbreiding brandweerkazerne Sint-Maartensdijk Vervanging transportband en aanhanger gladheidsbestrijding Verbetering diverse straten in Sint Philipsland Aanpassing Ten Ankerweg Tholen (2e fase) Aanleg schelpenpad havendijk Stavenisse Uitbreiding bijzondere basisschool Scherpenisse Restauratie toren Sint Philipsland Vervangen toplaag 2 tennisbanen Tholen Restauratie molen Scherpenisse verbetering groenstructuur Stavenisse en vervanging bomen begraafplaats Sint-Maartensdijk Ruilverkaveling Stavenisse en Sint-Maartensdijk Uitbreiding streekmuseum Sint-Annaland Renovatie speelplaatsen Stavenisse herstel en aanleg paden begraafplaats Sint Philipsland Bestrijding wateroverlast woningen Rioleringswerken: renovatie/aanpassing basisplan/verspreide bebouwing Herziening bestemmingsplan "Buitengebied" Automatisering (hard- en software) Uitbreiding gemeentehuis Sint-Maartensdijk Vervanging huisvuilauto Vervanging stoelen en tafels dorpshuis Poortvliet Eenmalige bijdrage in stichtingskosten woonzorgcentrum Sint-Maartensdijk Renovatie speelterrein Anna Jacobapolder Eenmalige bijdrage in stichtingskosten centrale schietaccomo- datie Er is de afgelopen maanden weer heel wat afgepuzzled in het gemeentehuis van Tholen te Sint-Maartensdijk. Elk jaar opnieuw buigt het college van burgemeester en wethouders, zich teza men met de ambtenaren, over het samenstellen van een puzzel. Want zo mag je de jaarlijkse begroting best noemen. Met het teruglopen van de financiële middelen blijkt het elk jaar moeilij ker de verschillende puzzelstukken in elkaar te passen. Voor 1996 is het dagelijks bestuur van de gemeente er uiteinde lijk, na heel wat zoek- en denkwerk, in geslaagd de puzzel volle dig samen te stellen. Het resultaat is een sluitende begroting waarmee een bedrag is gemoeid van ruim 58,8 miljoen gulden. Het is aan de gemeenteraad om te bepalen of de stukken ook werkelijk in de doos passen. Alle gemeentelijke taken, samengevat in de bij dit artikel samen gevatte hoofdfuncties, kosten veel geld. Bijna 59 miljoen gulden, zoals u inmiddels begrepen zult hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen. Voor circa 70 is de gemeentelijke geldbron het rijk. Afhankelijk van het aantal inwoners, de oppervlakte van de gemeente en een aantal bijzondere omstandigheden, krijgt elke gemeente dus ook de nieuwe gemeente Tholen, een bij drage uit het zogenaamde gemeentefonds. Naast de inkomsten uit Den Haag krijgt de gemeente geld van haar eigen burgers aan de hand van gemeentelijke belastingen (onroerend-zaakbelas- ting, toeristen- en hondenbelasting e.d.) .rechten (rioolrecht, afvalstoffenheffing, begrafenisrecht e.d.) tarieven (toegang zwembad, verhuur sportvelden e.d.) en leges (afgifte bouwver gunningen, paspoorten, rijbewijzen e.d.). Al met al zo'n 14 van het totale budget. De begroting gaat dan ook vergezeld van een zogenaamde aan biedingsbrief. Een brief met veel informatie, die voor geïnteres seerden van belang is, los van het toekomstig financieel beleid. Voor de gemeenteraad is de begroting een uiterst belangrijk stuk. Alle plannen/voornemens voor het komende jaar staan erin vermeld, plus de manier waarop deze worden gefinancierd. Omdat er altijd meer wensen zijn dan geld, zullen bij de vaststel ling van de begroting keuzes moeten worden gemaakt. Keuzes waarbij de politieke voorkeuren van de fracties een grote rol spe len. Vandaar dat het debat over de begroting voor de raad een jaarlijks hoogtepunt is. De fracties grijpen de gelegenheid aan voor de algemene politieke beschouwingen over het gemeente lijk beleid. Ze zullen proberen de puzzel zodanig in te vullen, dat de door hen gewenste afbeelding zichtbaar wordt. Met andere woorden: de fracties trachten de plannen van burgemeester en wethouders in hun richting bij te stellen. Het samenstellen van de gemeentebegroting voor het jaar 1996 is een hele toer geweest. Nu de puzzel gereed is stelt deze het huishoudboekje van de gemeente Tholen voor het jaar 1996 voor. Wat de diverse puzzelstukken betekenen leest u in het ver loop van dit artikel. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsala ris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kunt doen, zo kan het gemeentebestuur van Tholen van het geld dat het voor het komende jaar beschikbaar heeft, bepalen wat voor de bevolking gedaan kan worden. De gemeentebegroting is het belangrijkste stuk wat jaarlijks wordt geproduceerd. Het verdient dan ook extra aandacht van elke inwoner van Tholen. De begroting kent 10 hoofdfuncties van 0 t/m 9. Elke hoofdfunc tie betreft een onderwerp van gemeentelijke zorg. Onderstaand splitsen we de hoofdonderwerpen wat uit en geven via cijfers en percentages de inkomsten en uitgaven weer. Hoofdfunctie Uitgaven Inkomsten 0. 2.521.308,- 4.3 356.735,- 0.6 1. 1.057.573,- 1.8 13.500,- 0.0 2. 6.052.462,- 10,3 218.207,- 0.4 3. 1.488.355,- 2.5 1.415.208,- 2.4 4. 8.694.604,- 14.8 7.519.825,- 12.8 5. 7.932.850,- 13.5 1.602.102,- 2.7 6. 17.734.956,- 30.1 11.554.016,- 19.7 7. 7.171.632,- 12.2 4.179.737,- 7.1 8. 4.805.332,- 8.2 3.428.381,- 5.8 9. 1.362.654,- 2.3 28.534.015,- 48.5 Totaal 58.821.726,- 100.0 ƒ58.821.726,- 100.0 Toelichting: Onderstaand geven wij globaal aan welke posten in de verschil lende hoofdfuncties zijn verwerkt: 0. Algemeen bestuur De kosten van de bestuursorganen zoals gemeenteraad, burge meester en wethouders en commissies. Zo ook de kosten van de bestuursondersteuning. 1. Openbare orde en veiligheid Hieronder vallen de brandweer, rampenbestrijding en overige te nemen beschermende maatregelen zoals de dierenbescher ming. 2. Verkeer, vervoer en waterstaat Te denken valt aan de kosten van onderhoud van wegen (binnen en buiten de bebouwde kommen), straten en pleinen, maar ook die van verkeersmaatregelen, bewegwijzering en handels havens. 3. Economische zaken Deze hoofdfunctie heeft met name betrekking op de opbreng sten en kosten bouwrijpmaken van industrieterreinen alsmede de kosten van de te maken gas- en electriciteitsvoorzieningen. Ook erfpachten, pachtopbrengsten van landbouwgronden en de daaruit voortvloeiende kosten komen we bij deze hoofdfunctie tegen. 4. Onderwijs Op deze functie worden de kosten geboekt van het openbaar- en bijzonder basisonderwijs en het bijzonder buitengewoon onder wijs. Het gaat om de uitgaven en inkomsten ten aanzien van gebouwen, personeel, leer- en hulpmiddelen, schoolbegelei ding, schoolzwemmen en gymnastiekonderwijs. Ook vervoers kosten leerlingen zijn hier geraamd. 5. Cultuur en recreatie De kosten van volksontwikkeling zoals bibliotheken, muziek school en het Regionaal Educatief centrum 'De Bevelanden-Tho- len', onderhoud van speelterreintjes, alsmede de te verstrekken subsidies aan verenigingen. Lichamelijke opvoeding en sport: hieronder vallen alle kosten van sportbeoefening buiten ochool- verband. Bedoeld wordt subsidies aan sportverenigingen, onderhoud en exploitatie van velden, zalen en zwembaden. Kunst en oudheidkunde waaronder streekmuseum, culturele activiteiten (o.a. 'Uit op Tholen') en de verschillende monumen tale gebouwen zoals torens en molens. Ook de baten en lasten van openluchtrecreatie, openbaar groen, jachthavens en dijkre- creatie zijn in dit hoofdstuk verwerkt. Tot slot vinden we ook de exploitatie van de verschillende dorpshuizen hier terug. 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstver lening Onder andere het jeugd- en jongerenwerk en sociaal-cultureel werk, maar ook de ABW- en RWW-uitkeringen. Voorts kosten voor werkgelegenheid zoals sociale werkplaatsen, de IOAW (Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschik te werkloze Werknemers), de IOAZ (Inkomensvoorziening Oude re en gedeeltelijke Arbeidsongeschikten gewezen Zelfstandi gen), de ROA (Regeling Opvang Asielzoekers) en de kinderop vang vallen onder deze hoofdfunctie. Ten aanzien van de alge meen maatschappelijke dienstverlening noemen we bejaarden zorg, peuterspeelzalen en de Stichting Thuiszorg en algemeen maatschappelijk werk. 7. Volksgezondheid Onder deze hoofdfunctie vindt u de Districtgezondheidsdienst (waaronder de schoolartsendienst) maar ook de gemeentereini ging, riolering en milieubeheer. Voorts de kosten van de alge mene begraafplaatsen en de rattenbestrijding. 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting De kosten van ontwerpen en herzien van bestemmingsplannen, de woningbouw van o.a. de Stichting Beter Wonen, sanerings plannen en de woningverbeteringen. Tevens de ramingen van bouw-, woning- en welstandstoezicht, het woonwagencentrum en de exploitatie van bouwgrond tbv woningbouw. 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen De reservering van kapitaallasten voor nieuwe werken, de onvoorziene uitgaven, de gemeentelijke belastingen en de alge mene uitkeringen van het rijk. De samenstelling van de begroting 1996 heeft plaats gevonden op basis van een aantal geschatte gegevens per 1 januari 1996, de zogenaamde kerngegevens. Zo wordt uitgegaan van een inwoners aantal van 22.850 waarvan van 0-3 jaar 1350, van 4-16 jaar 4250, van 17-64 jaar 14.000 en van 65 jaar en ouder 3250. Het aantal periodieke bijstandsgerechtigden wordt geraamd op 320 en het aantal uit keringsgerechtigden ingevolge de Inkomenswet Oudere en Arbeidsongeschikte Werknemers/Zelfstandigen op 70. De oppervlakte van de gemeente (land/binnenwater) bedraagt 25.425 ha, waarvan 9.104 ha buitenwater en 16 ha historische stads- of dorpskern. Het aantal woningen in de gemeente wordt geschat op 8.990 terwijl de lengte van wegen in beheer en onder houd bij de gemeente circa 93.000 meter bedraagt. Het aantal m: openbaar groen (inclusief sportvelden, begraafplaatsen e.d.) is opgelopen tot circa 105 ha. KOSTEN PER INWONER Uit de begroting voor 1996 hebben we voor u wat cijfers gelicht die aangeven wat de lasten van een aantal gemeenschapsvoor zieningen per inwoner zijn. Voor alle duidelijkheid: de eventuele baten voor deze voorzieningen zijn buiten beschouwing gelaten. Onderwijs Hieronder vallen de kosten voor basisonderwijs, speciaal onder wijs en voortgezet onderwijs. Totale kosten 8.694.604,- ofwel 380,50 per inwoner. Brandweer en rampenbestrijding De totale kosten bedragen 936.873,- ofwel 41,- per inwoner. Wegen, straten en pleinen De totale kosten die worden uitgegeven voor onderhoud, herbe strating en aanleg (binnen en buiten de bebouwde kom) bedra gen 5.573.841,- ofwel 243,93 per inwoner. Openbaar bibliotheekwerk Met de subsidiëring van het openbaar bibliotheekwerk is een bedrag gemoeid van 1.007.762,- ofwel 44,10 per inwoner. Sport Onder dit hoofdstuk is rekening gehouden met ondermeer het onderhoud en exploitatie van sportterreinen, zwembaden en gymnastieklokalen, sporthal/gemeenschapscentrum "Meulvliet" en sportzaal/gemeenschapscentrum "de Wellevaete". Totale kosten 2.073.165,- ofwel 90,73 per inwoner. Openbaar groen Voor onderhoud van groenvoorzieningen wordt gerekend met een bedrag van 1.500.617,-. Per inwoner gaat het om een bedrag van 65,67. Bijstandsverlening Onder deze categorie moet rekening gehouden worden met algemene uitgaven, bijstand aan thuiswonende personen en personen in inrichtingen, bijzondere bijstand en bijstand aan zelfstandigen en werkloze werknemers. Totaal gaat het om een bedrag van 8.637.008,- ofwel 377,98 per inwoner. Bejaardenoorden In de totaal beschikbare post voor dit doel van 3.554.264,- gaat het voornamelijk om doorbetaling eigen bijdragen bewoners aan de bejaardenoorden, zak- en kleedgelden en ziekenfonds premies. Per inwoner is een bedrag van 155,55 in het geding. Algemene begraafplaatsen Het instandhouden van de algemene begraafplaatsen kost de gemeente 899.352,- ofwel 39,35 per inwoner. «Sflriveft* iHPl ?gfoig «ifatiütÉ li WÊÊÊÈÈÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÈÊÊÊm w-'Siswk Het lijkt wel of de boer op dit perceel aan de Postweg met zijn blokkendoos aan het spelen is geweest. De balen stro torenen meters hoog de lucht in. Van nat worden is geen sprake, dus kunnen ze even zo blijven staan. Een aardig gezicht in een zonnig landschap.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 5