THOLENDERWIJS Jeugd in de rij voor kameel Vacature bij Sloth na vertrek W. Bijl Politie gaat scherper controleren op rijgedrag verkeersdeelnemer Warmte houdt publiek alleen 's middags van braderie Acht nieuwe vrijwilligers Aantal slachtoffers bij ongevallen flink gestegen informatierubriek van de gemeente Tholen KENNISGEVING VAN MEDE DELING ONTWERP-BESLUITEN VERGADERING COMMISSIE OPENBARE WERKEN BOUWAANVRAGEN BOUWMELDINGEN SPREEKUUR B&W WAT LIGT TER INZAGE? EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF Donderdag 17 augustus 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 WET MILIEUBEHEER DINSDAG 22 AUGUSTUS: Het'was minder druk dan andere jaren op de Sint-Anna- landse braderie. Daarover waren praktisch alle deelne mers het eens. "Maar over het algemeen was men tevre den", zegt bestuurslid W.J. Mosselman van midden standsvereniging Activa. Zaterdagmiddag was het bloed heet in de straten, wat waarschijnlijk voor veel mensen aanleiding was een koelere plek te zoeken. Alleen de twee kamelen op de Ring hadden nauwelijks last van de warmte, maar die komen dan ook uit de woestijn. Het dagelijks bestuur van de stichting lokale omroep Tholen (Sloth) is op zoek naar een secretaris/penning meester. De vacature is ontstaan nadat W.L. Bijl uit Tho len op 1 augustus deze functie neerlegde. Straalzender De politie gaat deze maand in de hele gemeente Tholen extra controleren op het rijden onder invloed, door rood licht rijden, het dragen van de autogordel en snelheids overtredingen. Het toezicht wordt ook op de Bevelanden gehouden. Oorzaak van deze verscherpte controles is het hoge aantal verkeersdoden dat in het eerste halfjaar van 1995 is gevallen in de regio Oosterscheldebekken. Vijf tien mensen kwamen om bij een verkeersongeval. Boven streefgetal Geen premie Pot verkeersveiligheid Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Telefoon: 01666-8200/Telefax: 01666-3553 Burgemeester en wethouders van Tholen delen, gelet op artikel 3.19, tweede lid en. derde lid en artikel 3.20, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 13.4 van de Wet milieu beheer mede, dat zij voornemens zijn gunstig te beschikken onder oplegging van de nodige voorschriften om nadelige gevolgen voor het milieu te voorkomen, dan wel zoveel mogelijk te beperken op de ingediende aanvragen voor een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer van: - Royal Sluis B.V., Westeinde 161 te Enkhuizen, voor het veran deren en na de verandering in werking hebben van een inrich ting voor het drogen en dorsen van landbouwgewassen, gele gen aan de Stavenisseweg 5a te Stavenisse, kadastraal bekend Stavenisse, sectie G nummer 191; - Gebr. Dijke v.o.f., Langeweg 54 te Scherpenisse, voor het ver anderen en het na de verandering in werking hebben van de gehele graan- en kunstmesthandel, gelegen aan de Veerdijkse- weg 4a te Scherpenisse, kadastraal bekend Scherpenisse, sec tie E nummer 401; - Fa. A.J. Boogaard, Ring 54 te Sint-Annaland, voor het oprich ten en in werking hebben van een inrichting voor het opslaan van en het handelen in bestrijdingsmiddelen en aanverwante zaken, gelegen aan de Veilingweg te Sint-Annaland, kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie H nummer 490. Het ontwerp-besluit, alsmede de aanvraag en andere ter zake zijnde stukken liggen met ingang van 18 augustus 1995 gedu rende vier weken ter inzage op de secretarie van de gemeente Tholen te Sint-Maartensdijk van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek ontvangt kunnen de stukken gedurende deze maand tevens elke maandag van 17.30 tot 20.30 uur in het bejaardentehuis Sint- Maartenshof, Bloemenlaan 2 te Sint-Maartensdijk worden inge- zien. t Na deze datum liggen de stukken tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het geven van het gevraagde besluit, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur ter inzage op de gemeentesecretarie, Markt 1-5 te Sint-Maartens dijk. Binnen vier weken na de dag waarop het ontwerp van het besluit ter inzage is gelegd, kan een ieder gemotiveerde bezwaren tegen het ontwerp van de besluiten schriftelijk bij ons college inbren gen. De ingekomen bedenkingen worden mede ter inzage ge legd. Degene die schriftelijk bedenkingen inbrengt kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek ontvangt zal een ieder voorts in de gelegenheid worden gesteld tot een gedachtenwisseling over het ontwerp-besluit en tot het inbren gen van gemotiveerde mondelinge bedenkingen daartegen. De aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld daarbij aanwezig te zijn. Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995 Op dinsdag 22 augustus a.s. komt de commissie openbare wer ken voor een vergade/ing bijeen in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. Deze vergadering die om 16.30 uur begint is open baar. Elke belangstellende is van harte welkom en kan vooraf gebruikmaken van het spreekrecht. Op de agenda staan onder meer de volgende onderwerpen: - Verslagformulier ex artikel 34 Bijdragebesluit openbare licha men Wet algemene bepalingen milieuhygiëne over 1994. Besproken wordt het concept-verslag 1994 met betrekking tot de uitvoering van de taken in het kader van het Besluit uitvoe ring gemeentelijke milieutaken en de taken in het kader van het Nationaal Milieubeleidsplan. Het verslag geeft informatie over de feitelijke milieusituatie, de inspanningen van de gemeente en ook de getroffen personele voorzieningen. Daar naast geeft het inzicht in de bereikte resultaten op het gebied van de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken. - Uitbreiding jachthaven Sint-Annaland. Watersportvereniging Sint-Annaland heeft een plan opgesteld voor de uitbreiding van de jachthaven te Sint-Annaland. Dit plan voorziet in de volgende werkzaamheden: uitbreiding met 48 boxen; het verrichten van baggerwerkzaamheden tbv de uitbrei ding; het verrichten van onderhoudsbaggerwerk tbv het bestaan de gedeelte; het realiseren van een keerplaats (rotonde) tbv het laden en lossen ter hoogte van het clubgebouw; verwijderen van de bestaande gemeentesteiger. Gelijktijdig met de uitbreiding zou de openbare verlichting ter plaatse aangepast kunnen worden. Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel 41 van de Woningwet 1991 bekend, dat de volgende bouwaan- vragen/-meldingen zijn ingediend: - een melding van S.A. Middelkoop, Lentestraat 6 te Scherpe nisse, ingediend op 3 augustus 1995, voor het plaatsen van een blokhut op het perceel Lentestraat 6 te Scherpenisse; - een melding van G. Pladdet, Pr. Mauritsstraat 20 te Oud-Vos- semeer, ingediend op 7 augustus 1995, voor het plaatsen van een tuinberging op het perceel Pr. Mauritsstraat 20 te Oud- Vossemeer; - een melding van C.J. Wessels, Kastelijnsweg 7 te Sint-Maar tensdijk, ingediend op 7 augustus 1995, voor het bouwen van een berging op het perceel Kastelijnsweg 7 te Sint-Maartens dijk. De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burgemeester en wethouders \JMden plaats op maandag 21 augustus 1995 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A. van der Munnik en de wethouders ing. J. Ver- sluijs en ing. J. van der Jagt houden hun spreekuur van 11.00 tot 12.00 uur. Het spreekuur van wethouder P. van Schetsen komt te vervallen. Wilt u op een ander tijdstip met een van de college-leden spre ken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666- 8330. De Sint-Annalandse jeugd staat in de rij voor een ritje op een kameel. Het 'schip der woestijn' bleek een trekpleister van de eerste orde. De hele middag stonden kinderen in de rij voor een - gratis - rit. Een trapje diende als opstapje om tussen de twee bulten te komen. Ondanks de mindere periode 's mid dags toonde W. Pleune zich toen al een tevreden man. "Vanmorgen was het al best druk en we hebben leuk verkocht in de textielstand." Ook drogist A. Goedegebuure was posi tief gestemd. En rijwielhandelaar D. Bruijnzeel is eveneens tevreden over de verkopen. In zijn stand kon het aantal plakkers in een pot wor den geraden. Dat waren er 183, wat Jolanda Bazen uit de Schoolstraat als enige goed had en haar een fiets opleverde. Wie ook goede zaken deden, waren de verkopers van etenswaren en dranken. De terrassen zaten de hele dag en avond vol. Cafetaria De Fijn proever had voldoende schepijs om aan de vraag te kunnen voldoen, maar moest 's middags wel voor schaduw zorgen om te voorkomen dat het ijs in de bakken ging smelten door de warmte. De broodjes met warme beenham, de poffertjes van de Plattelandsvrouwen, ze vonden gretig aftrek. En slagerij Slager bracht veel broodjes hamburger en 2000 stokjes saté aan de man. De mand met vleeswaren in de stand woog 21,66 kilo en dat werd gera den door Maja Westdorp van de Ring. Zij verdiende er een half var ken mee. Bij de verenigingen waren de gelui den niet zo eenstemmig. Tafelten nisclub Smash '76 bijvoorbeeld was tevreden en ook de Vogelvrienden deden goede zaken met hun eitjes. De Anib deed het ten opzichte van vorig jaar niet slechter. Hengelsport club De Zeebaars daarentegen viel de animo voor het kurkenspel wat tegen. En de dames van het WK- team kustvissen noemden de brade rie ronduit slecht. "Er zijn hier ook ontzettend veel loterijen", aldus mevrouw Rijnberg uit Oud-Vosse- meer. De dames stonden op de Ring ook op een wat rustiger plek, met naast zich enkele lege kramen. Een viertal standhouders kwam niet opdagen. "En de verkoper van tuinkabouters sleet in Sint-Philipsland drie keer zoveel kabouters dan hier", vertelt Mosselman. Hij is ook tevreden over het feit dat de standhouders hun rommel netjes opruimden, zodat de straten er zon dagmorgen netjes bijlagen. Afge zien van een hoeveelheid fritesbak- ken. De organisatie zette op een aan tal plaatsen borden neer om de Sint- Annalandse braderie aan te kondi gen. In de Broekseweg werd het echter door medewerkers van de provincie verwijderd. Bouwen in een gebied waarvoor een voorbereidingsbe- sluit geldt Er is een aanvraag om bouwvergunning ingediend door 1. de heer D. Dorst, Oude Annalandseweg 1 te Sint-Maartens dijk, voor het bouwen van een landbouwmachineberging op een perceel kadastraal bekend Sint-Maartensdijk, sectie H, nummer 322 (geheel), plaatselijk gemerkt Oude Sint- Annalandseweg 1; 2. de directie van de firma Stoutjesdijk, Peukseweg 1 te Tho len, voor het bouwen van een opslagloods op een perceel kadastraal bekend Tholen, sectie M, nummer 166 (geheel), plaatselijk gemerkt Peukseweg 1. 3. de heer C.H.J. Gouka, Spaarnestraat 81 te Oost Souburg, voor het bouwen van een zwembad op kavel 43 op camping "Irenehoeve" op een perceel kadastraal bekend Stavenisse, sectie E, nummer 657 (ged), plaatselijk gemerkt Keetenweg 6. De percelen zijn gelegen in gebieden waarin voorbereidings- besluiten van kracht zijn. De bouwplannen voldoen aan de gel dende bestemmingsplannen en aan de in voorbereiding zijn de herzieningen van de bestemmingsplannen. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 50 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na ver kregen toestemming van het college van gedeputeerde staten van Zeeland, vergunning te verlenen voor deze bouwplannen. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen heid gesteld om van 18 augustus 1995 tot en met 31 augustus 1995 schriftelijk bedenkingen in te dienen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling Gemeente lijke Ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995. Bouwen in strijd met het bestemmingsplan Er zijn aanvragen om bouwvergunningen ingediend door: 1. de directie van Cok Midland, Middenweg 6 te Kapelle, voor het bouwen van een supermarkt op een perceel kadastraal bekend Stavenisse, sectie F, nummers 321 en 1317 plaatse lijk gemerkt Voorstraat 25; 2. Adviesburo "Scherpenisse, Hoge Markt 9 te Scherpenisse, voor het bouwen van 2 woningen en 6 garages op een per ceel kadastraal bekend Scherpenisse, sectie E, nummer 687 plaatselijk gemerkt Julianastraat/Zuidstraat; 3. P.M. Gunter Beheer B.V., Spuistraat 3 te Sint-AnnJand, voor het bouwen van een luifel en overkapping op een per ceel kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie G, nummer 1599 plaatselijk gemerkt Spuistraat 3; 4. de heer H.J. Peeters, Meirstraat 81 te Oud-Gastel, voor het verbouwen van een verblijfsruimte tot woning op een per- ceel kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie G, nummer 580 plaatselijk gemerkt F.M. Boogaardweg. De bouwplannen zijn niet in overeenstemming met de ter plaatse geldende bestemmingsplannen. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkre gen toestemming van het college van gedeputeerde staten van Zeeland, vergunning te verlenenVoor deze bouwplannen. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen heid gesteld om van 18 augustus 1995 tot en met 31 augustus 1995 schriftelijk bedenkingen in te dienen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling Gemeente lijke Ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995. Bouwen in het beschermd stadszicht te Tholen Er is een bouwaanvraag ingediend door de heer J.J.P. Geluk, Kuipersdreef 81 te Tholen, voor het verbouwen van een woning op een perceel kadastraal bekend, Tholen sectie R, nummer 829 plaatselijk gemerkt Wal 9. Het bouwplan heeft betrekking op een perceel dat is gelegen in een beschermd stadsgezicht zoals bedoeld in de Monumen tenwet 1988. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 51, lid 3 van de Woningwet vergunning te verlenen voor dit bouwplan. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen heid gesteld om van 18 augustus 1995 tot en met 14 septem ber 1995 schriftelijk zienswijzen naar voren te brengen bij bur gemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter ge meentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeentelijke ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995. Bijl is 69 jaar en vindt het welletjes. "Er moet maar eens een jonger iemand instappen." Bijl kwam eind 1990 in het bestuur toen de omroep met schulden te kampen had. "Die zijn er nu niet meer," licht Bijl toe, "maar een vetpot zal het niet gauw worden." Het is volgens hem name lijk moeilijk om sponsors voor Sloth te vinden. Bijl heeft al lang te ken nen gegeven om de pijp aan Maarten te geven. "Mijn leeftijd speelt een rol. Bij de muziekvereniging ben ik ook als penningmeester gestopt. Maar ik hoop wel dat er snel een opvolger gevonden wordt." Het dagelijks bestuur bestaat nu uit voorzitter L. Troost uit Sint-Maar tensdijk, L. Mayer uit Poortvliet en J. Bout uit Tholen. Daarnaast is er een stichtingsraad. De lokale omroep begint het winter seizoen met acht nieuwe medewer kers. Een aantal van hen heeft vol gens Troost al ervaring met het medium radio. "Ze voelen zich nu ervaren genoeg om bij Sloth te wer ken." De nieuwe vrijwilligers zijn Enrico Tichem, Adrie Tichem, Erik Tichem, Arjen Zandijk, Jolanda Bal, Sjaak van der Reest, Andre van der Wiel en Diana Schot uit Tholen. Van der Wiel en Schot zullen wor den ingezet bij het programma Gos pel. De anderen gaan de actualitei tenrubriek Sloth accent en de sport programma's op zaterdag en zondag versterken. Zaterdag wordt het voor hen de vuurdoop wanneer Sloth de strijd om de Eendrachtcup verslaat. Die vindt plaats op het trainingsveld van voetbalvereniging Smerdiek. Sloth zal dan voor het eerst gebruik maken van een straalzender. Gewoonlijk werden de uitzendingen via een telefoonverbinding tot stand gebracht. Troost: "Maar de telefoon moet ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Nu hebben we een straalzender gehuurd waardoor het mogelijk is om rechtstreeks naar de studio te zenden. Het programma kan ook gemakkelijk onderbroken worden." Dinsdagavond draaiden de mede werkers proef met de nieuwe appa ratuur tijdens de voetbalwedstrijd Halsteren- Roda JC. Sloth Tholen beschikt op dit ogen blik over ongeveer 35 vrijwilligers. t. -- Verkeersongevallen komen op Tholen vrij regelmatig voor, zoals hier aan de Postweg. Vorig jaar nog waren er 62 mensen slachtoffer van een ongeluk op de Thoolse wegen. De politie hoopt met het extra toe zicht het rijgedrag van de wegge bruikers veiliger te maken. Het is een initiatief van het regionaal orgaan verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Het enige dodelijke onge val in de gemeente Tholen dit jaar deed zich in juli voor op de Bram Groenewegeweg. Toen werd de 16- jarige bromfietser Henk-Jan Harm- sen door een auto geschept. De ove rige tien dodelijke ongevallen in de regio Oosterscheldebekken vonden plaats in Goes (4x), Kruiningen (3x), Borsele (2x) en Noord-Beve land (2x). Bij de twee ongevallen op Noord-Beveland kwamen respectie velijk vier en twee mensen om het leven. Op Tholen waren vorig jaar 62 mensen slachtoffer van een ver keersongeluk, het jaar daarvoor waren dat er nog 43. Dit is in vergelijking met vorig jaar een sterke toename. Er vielen in de regio Oosterscheldebekken in het afgelopen halfjaar al meer dan twee keer zoveel doden in het verkeer als in heel 1994. Tholen kende toen zelfs géén dodelijk ongeval en in het overige deel van het Oosterschelde bekken deden zich toen zes ongeval len met dodelijke afloop voor. Het rijk heeft een aantal jaren gele den de actie 'min 25 procent' opge zet. Daarmee moet bereikt worden dat het aantal verkeersslachtoffers in het jaar 2000 met een kwart vermin derd is ten opzichte van de peiljaren 1984 tot '86. Zeeland blijkt landelijk gezien nogal negatief uit de bus te komen wat het aantal verkeers slachtoffers betreft. Het aantal doden als gevolg van een ongeluk is tien op de 100.000 inwoners. Lande lijk is dat acht. Hetzelfde gaat op voor de gewonden die naar het zie kenhuis moeten worden vervoerd. Dat cijfer ligt in Zeeland op 94 per 100.000 inwoners, terwijl het lande lijk 76 is. Inderdaad ziet men het aantal slachtoffers dalen sinds het inzetten van de actie, maar vorig jaar bleef men boven het streefgetal. Dat stond op 953 verkeersslacht offers, maar het zijn er 1008 gewor den. Uiteindelijk moet men in 2000 op of onder de 834 uitkomen. Opvallend is dat relatief gezien de meeste ongevallen zich voordoen in de ruimtelijke provincies zoals Zee land, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Noord-Brabant en Lim burg. Maar ook binnen de Zeeuwse grenzen vallen procentueel de mees te slachtoffers in meer landelijke gebieden. Daarbij steken Noord- Zeeland (Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint-Philipsland) en Zeeuws-Vlaanderen erbovenuit. Doordat het aantal slachtoffers in Tholen niet daalt maar stijgt, loopt de gemeente al jaren een premie mis. Het ROVZ geeft die bonus aan gemeenten waar wél een daling plaatsvindt. In 1994 werd de premie overigens voor de laatste keer uitge keerd. J.H. de Kok, chef algemene zaken en welzijn van de gemeente Tholen, is zich ervan bewust dat het aantal verkeersslachtoffers binnen de gemeente stijgt. "Sinds het begin van de actie, eind jaren tachtig, is het aantal mensen dat slachtoffer werd van een verkeersongeval met ongeveer 50 procent toegenomen", zegt De Kok. "Maar als gemeente kun je er niet zo erg veel aan doen. Het is voor een groot deel een men taliteitskwestie. We houden bijvoor beeld met de reconstructie van stra ten ook rekening met de verkeers veiligheid. Het beleid is wat dat betreft wel veranderd. De voetgan gers en fietsers spelen hierin een grotere rol." De Kok wijst er op dat de gemeente bovendien meewerkt aan de organi satie en financiering van diverse acties zoals: wij gaan weer naar school, slik op de weg en de alco holbus. "De gemeente heeft ook altijd benadrukt dat er bijvoorbeeld een fietspad moet komen van Stave nisse naar Sint-Maartensdijk. En ook voor de bocht van Rinses en de rondweg bij Poorvliet hebben we gepleit. Maar er is niet zoveel geld meer en de overige wegbeheerders, zoals de provincie, hebben misschien elders belangrijkere projecten", zegt De Kok. "Bovendien heeft Tholen vrij wel allemaal wegen waar 50 of 80 kilometer mag worden gereden. De verschillen in snelheid tussen de verschillende weggebruikers zoals tractoren en auto's vormen een belangrijke oorzaak voor veel onge vallen. En ja, als de mensen te hard rijden, kunnen wij daar weinig meer aan doen dan controles houden en pro beren de mensen bewust te maken van hun rijgedrag." De ambtenaar wijst er bovendien op dat de gemeente sinds het begin van de actie min 25 procent, een apart potje heeft gemaakt voor verkeers veiligheid. Dat potje wordt echter al heel wat minder gevoed. Vorig jaar stond er op de Thoolse begroting nog een bedrag van 7000 gulden voor verkeersveiligheid, voor 1995 is die post al geslonken tot 5000 gul den. En dat terwijl Sint-Philipsland erbij is gekomen. In 1994 gaf het voor malig gemeentebestuur van Sint- Philipsland overigens helemaal niets uit aan de actie van het ROVZ.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 5