THOLENDERWIJS
Jeugd in de rij voor kameel
Vacature bij Sloth
na vertrek W. Bijl
Politie gaat scherper controleren
op rijgedrag verkeersdeelnemer
Warmte houdt publiek alleen 's middags van braderie
Acht nieuwe vrijwilligers
Aantal slachtoffers bij ongevallen flink gestegen
informatierubriek
van de gemeente Tholen
KENNISGEVING VAN MEDE
DELING ONTWERP-BESLUITEN
VERGADERING
COMMISSIE
OPENBARE WERKEN
BOUWAANVRAGEN
BOUWMELDINGEN
SPREEKUUR B&W
WAT LIGT
TER
INZAGE?
EEN BETER MILIEU
BEGINT BIJ JEZELF
Donderdag 17 augustus 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
WET MILIEUBEHEER
DINSDAG 22 AUGUSTUS:
Het'was minder druk dan andere jaren op de Sint-Anna-
landse braderie. Daarover waren praktisch alle deelne
mers het eens. "Maar over het algemeen was men tevre
den", zegt bestuurslid W.J. Mosselman van midden
standsvereniging Activa. Zaterdagmiddag was het bloed
heet in de straten, wat waarschijnlijk voor veel mensen
aanleiding was een koelere plek te zoeken. Alleen de
twee kamelen op de Ring hadden nauwelijks last van de
warmte, maar die komen dan ook uit de woestijn.
Het dagelijks bestuur van de stichting lokale omroep
Tholen (Sloth) is op zoek naar een secretaris/penning
meester. De vacature is ontstaan nadat W.L. Bijl uit Tho
len op 1 augustus deze functie neerlegde.
Straalzender
De politie gaat deze maand in de hele gemeente Tholen
extra controleren op het rijden onder invloed, door rood
licht rijden, het dragen van de autogordel en snelheids
overtredingen. Het toezicht wordt ook op de Bevelanden
gehouden. Oorzaak van deze verscherpte controles is het
hoge aantal verkeersdoden dat in het eerste halfjaar van
1995 is gevallen in de regio Oosterscheldebekken. Vijf
tien mensen kwamen om bij een verkeersongeval.
Boven streefgetal
Geen premie
Pot verkeersveiligheid
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Telefoon: 01666-8200/Telefax: 01666-3553
Burgemeester en wethouders van Tholen delen, gelet op artikel
3.19, tweede lid en. derde lid en artikel 3.20, eerste lid, van de
Algemene wet bestuursrecht en artikel 13.4 van de Wet milieu
beheer mede, dat zij voornemens zijn gunstig te beschikken
onder oplegging van de nodige voorschriften om nadelige
gevolgen voor het milieu te voorkomen, dan wel zoveel mogelijk
te beperken op de ingediende aanvragen voor een vergunning
ingevolge de Wet milieubeheer van:
- Royal Sluis B.V., Westeinde 161 te Enkhuizen, voor het veran
deren en na de verandering in werking hebben van een inrich
ting voor het drogen en dorsen van landbouwgewassen, gele
gen aan de Stavenisseweg 5a te Stavenisse, kadastraal bekend
Stavenisse, sectie G nummer 191;
- Gebr. Dijke v.o.f., Langeweg 54 te Scherpenisse, voor het ver
anderen en het na de verandering in werking hebben van de
gehele graan- en kunstmesthandel, gelegen aan de Veerdijkse-
weg 4a te Scherpenisse, kadastraal bekend Scherpenisse, sec
tie E nummer 401;
- Fa. A.J. Boogaard, Ring 54 te Sint-Annaland, voor het oprich
ten en in werking hebben van een inrichting voor het opslaan
van en het handelen in bestrijdingsmiddelen en aanverwante
zaken, gelegen aan de Veilingweg te Sint-Annaland, kadastraal
bekend Sint-Annaland, sectie H nummer 490.
Het ontwerp-besluit, alsmede de aanvraag en andere ter zake
zijnde stukken liggen met ingang van 18 augustus 1995 gedu
rende vier weken ter inzage op de secretarie van de gemeente
Tholen te Sint-Maartensdijk van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00
tot 16.00 uur. Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek
ontvangt kunnen de stukken gedurende deze maand tevens elke
maandag van 17.30 tot 20.30 uur in het bejaardentehuis Sint-
Maartenshof, Bloemenlaan 2 te Sint-Maartensdijk worden inge-
zien. t
Na deze datum liggen de stukken tot het einde van de termijn
waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het geven van
het gevraagde besluit, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur ter
inzage op de gemeentesecretarie, Markt 1-5 te Sint-Maartens
dijk.
Binnen vier weken na de dag waarop het ontwerp van het besluit
ter inzage is gelegd, kan een ieder gemotiveerde bezwaren tegen
het ontwerp van de besluiten schriftelijk bij ons college inbren
gen. De ingekomen bedenkingen worden mede ter inzage ge
legd.
Degene die schriftelijk bedenkingen inbrengt kan verzoeken zijn
persoonlijke gegevens niet bekend te maken.
Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek ontvangt zal
een ieder voorts in de gelegenheid worden gesteld tot een
gedachtenwisseling over het ontwerp-besluit en tot het inbren
gen van gemotiveerde mondelinge bedenkingen daartegen. De
aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld daarbij aanwezig te
zijn.
Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995
Op dinsdag 22 augustus a.s. komt de commissie openbare wer
ken voor een vergade/ing bijeen in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk. Deze vergadering die om 16.30 uur begint is open
baar. Elke belangstellende is van harte welkom en kan vooraf
gebruikmaken van het spreekrecht.
Op de agenda staan onder meer de volgende onderwerpen:
- Verslagformulier ex artikel 34 Bijdragebesluit openbare licha
men Wet algemene bepalingen milieuhygiëne over 1994.
Besproken wordt het concept-verslag 1994 met betrekking tot
de uitvoering van de taken in het kader van het Besluit uitvoe
ring gemeentelijke milieutaken en de taken in het kader van
het Nationaal Milieubeleidsplan. Het verslag geeft informatie
over de feitelijke milieusituatie, de inspanningen van de
gemeente en ook de getroffen personele voorzieningen. Daar
naast geeft het inzicht in de bereikte resultaten op het gebied
van de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken.
- Uitbreiding jachthaven Sint-Annaland.
Watersportvereniging Sint-Annaland heeft een plan opgesteld
voor de uitbreiding van de jachthaven te Sint-Annaland. Dit
plan voorziet in de volgende werkzaamheden:
uitbreiding met 48 boxen;
het verrichten van baggerwerkzaamheden tbv de uitbrei
ding;
het verrichten van onderhoudsbaggerwerk tbv het bestaan
de gedeelte;
het realiseren van een keerplaats (rotonde) tbv het laden en
lossen ter hoogte van het clubgebouw;
verwijderen van de bestaande gemeentesteiger.
Gelijktijdig met de uitbreiding zou de openbare verlichting ter
plaatse aangepast kunnen worden.
Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel
41 van de Woningwet 1991 bekend, dat de volgende bouwaan-
vragen/-meldingen zijn ingediend:
- een melding van S.A. Middelkoop, Lentestraat 6 te Scherpe
nisse, ingediend op 3 augustus 1995, voor het plaatsen van
een blokhut op het perceel Lentestraat 6 te Scherpenisse;
- een melding van G. Pladdet, Pr. Mauritsstraat 20 te Oud-Vos-
semeer, ingediend op 7 augustus 1995, voor het plaatsen van
een tuinberging op het perceel Pr. Mauritsstraat 20 te Oud-
Vossemeer;
- een melding van C.J. Wessels, Kastelijnsweg 7 te Sint-Maar
tensdijk, ingediend op 7 augustus 1995, voor het bouwen van
een berging op het perceel Kastelijnsweg 7 te Sint-Maartens
dijk.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van
burgemeester en wethouders \JMden plaats op maandag 21
augustus 1995 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Burgemeester H.A. van der Munnik en de wethouders ing. J. Ver-
sluijs en ing. J. van der Jagt houden hun spreekuur van 11.00 tot
12.00 uur.
Het spreekuur van wethouder P. van Schetsen komt te vervallen.
Wilt u op een ander tijdstip met een van de college-leden spre
ken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-
8330.
De Sint-Annalandse jeugd staat in de rij voor een ritje op een kameel.
Het 'schip der woestijn' bleek een
trekpleister van de eerste orde. De
hele middag stonden kinderen in de
rij voor een - gratis - rit. Een trapje
diende als opstapje om tussen de
twee bulten te komen.
Ondanks de mindere periode 's mid
dags toonde W. Pleune zich toen al
een tevreden man. "Vanmorgen was
het al best druk en we hebben leuk
verkocht in de textielstand." Ook
drogist A. Goedegebuure was posi
tief gestemd. En rijwielhandelaar D.
Bruijnzeel is eveneens tevreden
over de verkopen. In zijn stand kon
het aantal plakkers in een pot wor
den geraden. Dat waren er 183, wat
Jolanda Bazen uit de Schoolstraat
als enige goed had en haar een fiets
opleverde.
Wie ook goede zaken deden, waren
de verkopers van etenswaren en
dranken. De terrassen zaten de hele
dag en avond vol. Cafetaria De Fijn
proever had voldoende schepijs om
aan de vraag te kunnen voldoen,
maar moest 's middags wel voor
schaduw zorgen om te voorkomen
dat het ijs in de bakken ging smelten
door de warmte. De broodjes met
warme beenham, de poffertjes van
de Plattelandsvrouwen, ze vonden
gretig aftrek. En slagerij Slager
bracht veel broodjes hamburger en
2000 stokjes saté aan de man. De
mand met vleeswaren in de stand
woog 21,66 kilo en dat werd gera
den door Maja Westdorp van de
Ring. Zij verdiende er een half var
ken mee.
Bij de verenigingen waren de gelui
den niet zo eenstemmig. Tafelten
nisclub Smash '76 bijvoorbeeld was
tevreden en ook de Vogelvrienden
deden goede zaken met hun eitjes.
De Anib deed het ten opzichte van
vorig jaar niet slechter. Hengelsport
club De Zeebaars daarentegen viel
de animo voor het kurkenspel wat
tegen. En de dames van het WK-
team kustvissen noemden de brade
rie ronduit slecht. "Er zijn hier ook
ontzettend veel loterijen", aldus
mevrouw Rijnberg uit Oud-Vosse-
meer. De dames stonden op de Ring
ook op een wat rustiger plek, met
naast zich enkele lege kramen. Een
viertal standhouders kwam niet
opdagen.
"En de verkoper van tuinkabouters
sleet in Sint-Philipsland drie keer
zoveel kabouters dan hier", vertelt
Mosselman.
Hij is ook tevreden over het feit dat
de standhouders hun rommel netjes
opruimden, zodat de straten er zon
dagmorgen netjes bijlagen. Afge
zien van een hoeveelheid fritesbak-
ken. De organisatie zette op een aan
tal plaatsen borden neer om de Sint-
Annalandse braderie aan te kondi
gen. In de Broekseweg werd het
echter door medewerkers van de
provincie verwijderd.
Bouwen in een gebied waarvoor een voorbereidingsbe-
sluit geldt
Er is een aanvraag om bouwvergunning ingediend door
1. de heer D. Dorst, Oude Annalandseweg 1 te Sint-Maartens
dijk, voor het bouwen van een landbouwmachineberging
op een perceel kadastraal bekend Sint-Maartensdijk, sectie
H, nummer 322 (geheel), plaatselijk gemerkt Oude Sint-
Annalandseweg 1;
2. de directie van de firma Stoutjesdijk, Peukseweg 1 te Tho
len, voor het bouwen van een opslagloods op een perceel
kadastraal bekend Tholen, sectie M, nummer 166 (geheel),
plaatselijk gemerkt Peukseweg 1.
3. de heer C.H.J. Gouka, Spaarnestraat 81 te Oost Souburg,
voor het bouwen van een zwembad op kavel 43 op camping
"Irenehoeve" op een perceel kadastraal bekend Stavenisse,
sectie E, nummer 657 (ged), plaatselijk gemerkt Keetenweg
6.
De percelen zijn gelegen in gebieden waarin voorbereidings-
besluiten van kracht zijn. De bouwplannen voldoen aan de gel
dende bestemmingsplannen en aan de in voorbereiding zijn
de herzieningen van de bestemmingsplannen. Burgemeester
en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing
van artikel 50 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na ver
kregen toestemming van het college van gedeputeerde staten
van Zeeland, vergunning te verlenen voor deze bouwplannen.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen
heid gesteld om van 18 augustus 1995 tot en met 31 augustus
1995 schriftelijk bedenkingen in te dienen bij burgemeester en
wethouders van Tholen.
De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter
gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling Gemeente
lijke Ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995.
Bouwen in strijd met het bestemmingsplan
Er zijn aanvragen om bouwvergunningen ingediend door:
1. de directie van Cok Midland, Middenweg 6 te Kapelle, voor
het bouwen van een supermarkt op een perceel kadastraal
bekend Stavenisse, sectie F, nummers 321 en 1317 plaatse
lijk gemerkt Voorstraat 25;
2. Adviesburo "Scherpenisse, Hoge Markt 9 te Scherpenisse,
voor het bouwen van 2 woningen en 6 garages op een per
ceel kadastraal bekend Scherpenisse, sectie E, nummer 687
plaatselijk gemerkt Julianastraat/Zuidstraat;
3. P.M. Gunter Beheer B.V., Spuistraat 3 te Sint-AnnJand,
voor het bouwen van een luifel en overkapping op een per
ceel kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie G, nummer
1599 plaatselijk gemerkt Spuistraat 3;
4. de heer H.J. Peeters, Meirstraat 81 te Oud-Gastel, voor het
verbouwen van een verblijfsruimte tot woning op een per-
ceel kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie G, nummer
580 plaatselijk gemerkt F.M. Boogaardweg.
De bouwplannen zijn niet in overeenstemming met de ter
plaatse geldende bestemmingsplannen. Burgemeester en
wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing van
artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkre
gen toestemming van het college van gedeputeerde staten
van Zeeland, vergunning te verlenenVoor deze bouwplannen.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen
heid gesteld om van 18 augustus 1995 tot en met 31 augustus
1995 schriftelijk bedenkingen in te dienen bij burgemeester en
wethouders van Tholen.
De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter
gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling Gemeente
lijke Ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995.
Bouwen in het beschermd stadszicht te Tholen
Er is een bouwaanvraag ingediend door de heer J.J.P. Geluk,
Kuipersdreef 81 te Tholen, voor het verbouwen van een
woning op een perceel kadastraal bekend, Tholen sectie R,
nummer 829 plaatselijk gemerkt Wal 9.
Het bouwplan heeft betrekking op een perceel dat is gelegen
in een beschermd stadsgezicht zoals bedoeld in de Monumen
tenwet 1988. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn
voornemens met toepassing van artikel 51, lid 3 van de
Woningwet vergunning te verlenen voor dit bouwplan.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen
heid gesteld om van 18 augustus 1995 tot en met 14 septem
ber 1995 schriftelijk zienswijzen naar voren te brengen bij bur
gemeester en wethouders van Tholen.
De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter ge
meentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeentelijke
ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 17 augustus 1995.
Bijl is 69 jaar en vindt het welletjes.
"Er moet maar eens een jonger
iemand instappen." Bijl kwam eind
1990 in het bestuur toen de omroep
met schulden te kampen had. "Die
zijn er nu niet meer," licht Bijl toe,
"maar een vetpot zal het niet gauw
worden." Het is volgens hem name
lijk moeilijk om sponsors voor Sloth
te vinden. Bijl heeft al lang te ken
nen gegeven om de pijp aan Maarten
te geven. "Mijn leeftijd speelt een
rol. Bij de muziekvereniging ben ik
ook als penningmeester gestopt.
Maar ik hoop wel dat er snel een
opvolger gevonden wordt."
Het dagelijks bestuur bestaat nu uit
voorzitter L. Troost uit Sint-Maar
tensdijk, L. Mayer uit Poortvliet en
J. Bout uit Tholen. Daarnaast is er
een stichtingsraad.
De lokale omroep begint het winter
seizoen met acht nieuwe medewer
kers. Een aantal van hen heeft vol
gens Troost al ervaring met het
medium radio. "Ze voelen zich nu
ervaren genoeg om bij Sloth te wer
ken."
De nieuwe vrijwilligers zijn Enrico
Tichem, Adrie Tichem, Erik
Tichem, Arjen Zandijk, Jolanda Bal,
Sjaak van der Reest, Andre van der
Wiel en Diana Schot uit Tholen.
Van der Wiel en Schot zullen wor
den ingezet bij het programma Gos
pel. De anderen gaan de actualitei
tenrubriek Sloth accent en de sport
programma's op zaterdag en zondag
versterken. Zaterdag wordt het voor
hen de vuurdoop wanneer Sloth de
strijd om de Eendrachtcup verslaat.
Die vindt plaats op het trainingsveld
van voetbalvereniging Smerdiek.
Sloth zal dan voor het eerst gebruik
maken van een straalzender.
Gewoonlijk werden de uitzendingen
via een telefoonverbinding tot stand
gebracht. Troost: "Maar de telefoon
moet ook voor andere doeleinden
worden gebruikt. Nu hebben we een
straalzender gehuurd waardoor het
mogelijk is om rechtstreeks naar de
studio te zenden. Het programma
kan ook gemakkelijk onderbroken
worden."
Dinsdagavond draaiden de mede
werkers proef met de nieuwe appa
ratuur tijdens de voetbalwedstrijd
Halsteren- Roda JC.
Sloth Tholen beschikt op dit ogen
blik over ongeveer 35 vrijwilligers.
t. --
Verkeersongevallen komen op Tholen vrij regelmatig voor, zoals
hier aan de Postweg. Vorig jaar nog waren er 62 mensen slachtoffer
van een ongeluk op de Thoolse wegen.
De politie hoopt met het extra toe
zicht het rijgedrag van de wegge
bruikers veiliger te maken. Het is
een initiatief van het regionaal
orgaan verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ). Het enige dodelijke onge
val in de gemeente Tholen dit jaar
deed zich in juli voor op de Bram
Groenewegeweg. Toen werd de 16-
jarige bromfietser Henk-Jan Harm-
sen door een auto geschept. De ove
rige tien dodelijke ongevallen in de
regio Oosterscheldebekken vonden
plaats in Goes (4x), Kruiningen
(3x), Borsele (2x) en Noord-Beve
land (2x). Bij de twee ongevallen op
Noord-Beveland kwamen respectie
velijk vier en twee mensen om het
leven. Op Tholen waren vorig jaar
62 mensen slachtoffer van een ver
keersongeluk, het jaar daarvoor
waren dat er nog 43.
Dit is in vergelijking met vorig jaar
een sterke toename. Er vielen in de
regio Oosterscheldebekken in het
afgelopen halfjaar al meer dan twee
keer zoveel doden in het verkeer als
in heel 1994. Tholen kende toen
zelfs géén dodelijk ongeval en in het
overige deel van het Oosterschelde
bekken deden zich toen zes ongeval
len met dodelijke afloop voor.
Het rijk heeft een aantal jaren gele
den de actie 'min 25 procent' opge
zet. Daarmee moet bereikt worden
dat het aantal verkeersslachtoffers in
het jaar 2000 met een kwart vermin
derd is ten opzichte van de peiljaren
1984 tot '86. Zeeland blijkt landelijk
gezien nogal negatief uit de bus te
komen wat het aantal verkeers
slachtoffers betreft. Het aantal
doden als gevolg van een ongeluk is
tien op de 100.000 inwoners. Lande
lijk is dat acht. Hetzelfde gaat op
voor de gewonden die naar het zie
kenhuis moeten worden vervoerd.
Dat cijfer ligt in Zeeland op 94 per
100.000 inwoners, terwijl het lande
lijk 76 is. Inderdaad ziet men het
aantal slachtoffers dalen sinds het
inzetten van de actie, maar vorig
jaar bleef men boven het streefgetal.
Dat stond op 953 verkeersslacht
offers, maar het zijn er 1008 gewor
den. Uiteindelijk moet men in 2000
op of onder de 834 uitkomen.
Opvallend is dat relatief gezien de
meeste ongevallen zich voordoen in
de ruimtelijke provincies zoals Zee
land, Friesland, Drenthe, Overijssel,
Flevoland, Noord-Brabant en Lim
burg. Maar ook binnen de Zeeuwse
grenzen vallen procentueel de mees
te slachtoffers in meer landelijke
gebieden. Daarbij steken Noord-
Zeeland (Schouwen-Duiveland,
Tholen en Sint-Philipsland) en
Zeeuws-Vlaanderen erbovenuit.
Doordat het aantal slachtoffers in
Tholen niet daalt maar stijgt, loopt
de gemeente al jaren een premie
mis. Het ROVZ geeft die bonus aan
gemeenten waar wél een daling
plaatsvindt. In 1994 werd de premie
overigens voor de laatste keer uitge
keerd.
J.H. de Kok, chef algemene zaken
en welzijn van de gemeente Tholen,
is zich ervan bewust dat het aantal
verkeersslachtoffers binnen de
gemeente stijgt. "Sinds het begin
van de actie, eind jaren tachtig, is
het aantal mensen dat slachtoffer
werd van een verkeersongeval met
ongeveer 50 procent toegenomen",
zegt De Kok. "Maar als gemeente
kun je er niet zo erg veel aan doen.
Het is voor een groot deel een men
taliteitskwestie. We houden bijvoor
beeld met de reconstructie van stra
ten ook rekening met de verkeers
veiligheid. Het beleid is wat dat
betreft wel veranderd. De voetgan
gers en fietsers spelen hierin een
grotere rol."
De Kok wijst er op dat de gemeente
bovendien meewerkt aan de organi
satie en financiering van diverse
acties zoals: wij gaan weer naar
school, slik op de weg en de alco
holbus. "De gemeente heeft ook
altijd benadrukt dat er bijvoorbeeld
een fietspad moet komen van Stave
nisse naar Sint-Maartensdijk.
En ook voor de bocht van Rinses en
de rondweg bij Poorvliet hebben we
gepleit.
Maar er is niet zoveel geld meer en
de overige wegbeheerders, zoals de
provincie, hebben misschien elders
belangrijkere projecten", zegt De
Kok. "Bovendien heeft Tholen vrij
wel allemaal wegen waar 50 of 80
kilometer mag worden gereden. De
verschillen in snelheid tussen de
verschillende weggebruikers zoals
tractoren en auto's vormen een
belangrijke oorzaak voor veel onge
vallen.
En ja, als de mensen te hard rijden,
kunnen wij daar weinig meer aan
doen dan controles houden en pro
beren de mensen bewust te maken
van hun rijgedrag."
De ambtenaar wijst er bovendien op
dat de gemeente sinds het begin van
de actie min 25 procent, een apart
potje heeft gemaakt voor verkeers
veiligheid. Dat potje wordt echter al
heel wat minder gevoed. Vorig jaar
stond er op de Thoolse begroting
nog een bedrag van 7000 gulden
voor verkeersveiligheid, voor 1995
is die post al geslonken tot 5000 gul
den.
En dat terwijl Sint-Philipsland erbij
is gekomen. In 1994 gaf het voor
malig gemeentebestuur van Sint-
Philipsland overigens helemaal niets
uit aan de actie van het ROVZ.