Voor de schippers ligt kade Sint-Philipsland uit de route Poortvliet blij met de heropening van Visser '95 Kruisvereniging op commerciële toer Bekende stroper hard aangepakt Politie redt duikers van verdrinkingsdood Nieuwe havenmeester J.C. Ruijtenberg-Cornelisse: Donderdag 10 augustus 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Teer punt Gedempt De handelshaven van Sint-Philipsland was eens het brui sende middelpunt van het dorp. Nu ligt de kade er verla ten bij. Er ligt één vissersbootje afgemeerd, en kinderen duiken er bij mooi weer in het water. Soms ligt er een binnenvaartschip, maar de opvarenden komen dan niet voor de handel maar voor familiebezoek. Heel slap Speedboot op de wal gelanceerd Caissonziekte Niet te snel Batig saldo Cursussen 500 meter staand net opgevist Stropers blijken nog steeds een groot probleem te vor men op de Oosterschelde. Brigadier T. van der Linde van de politie te water vatte er de afgelopen twee weken diverse in de kraag. Ook dit weekeinde was het weer raak. Een bekende Yersekse stroper kreeg een hele lading bekeuringen te verwerken. De controle van de scheep vaart op het Scheide-Rijnkanaal kost de politiemannen van de opstapeenheid Reimerswaal veel werk. Speurdersinstinct Slangen voor hogedrukreinigers Handelsonderneming Van Beers Techniek B.V. Onbestuurd schip Het bijzondere aan haar functie is dat ze de schippers niet zozeer kent omdat ze de haven van Sint-Philips- land aandoen, maar omdat mevrouw Ruijtenberg (die opgroeide in Tho- len) hen als collega's meemaakte op de binnenvaart. "Ik weet waar ze het over hebben," zegt ze veelbeteke nend. Aan de westkant van de strekdam die de schepen moeten passeren om in de haven te komen, is het drukker. Daar liggen talloze sloepjes en roei boten te dobberen. Die kunnen te water gelaten worden via de boten- helling bij de basalten pier die haaks op de zeedijk is aangelegd. De slag boom wordt door de havenmeester bediend: op maandagochtend om acht uur gaat het ijzeren gevaarte omhoog, zaterdagavond om zes uur weer dicht, zo leert een bordje. "Iedereen kan er gratis gebruik van maken, de bootjes kunnen er zo in- en uitgereden worden." Maar de botenhelling bij de haven- krib is een teer punt. Een deel van de gebruikers is het een doorn in het oog dat de slagboom op zondag gesloten blijft. "Het slot wordt ook wel eens vernield. Het is een politie ke zaak. De gemeenteraad van Sint- Philipsland vond dat de botenhelling op zondag dicht moest. Hoe dat in de toekomst zal gaan met deze nieu we gemeente Tholen weet ik niet. Ik ben geen bestuurder." Het praathuisje speelt ook een rol in de haven. Niet alleen vanwege het fraaie uitzicht over de kade en de kreek maar ook omdat er water en electriciteit voor de schippers uit betrokken kan worden. Regelmatig controleert de havenmeester de stroomkast en de wateraansluiting in het huisje dat dit jaar nog vervangen wordt door een gloednieuw glazen exemplaar. Zonder electriciteit en watertoevoer. Dat zal van elders moeten komen, nu de haven open blijft. Het onderkomen ziet er slecht onderhouden en verveloos uit. Recent heeft de jeugd weer een ruit kapotgegooid. Met het onderhoud van de kade was, tot de samenvoeging van beide gemeenten, M.J. Laban belast in zijn functie van districtshoofd centrale dienst gemeentewerken. Het onder houd beperkte zich tot het bestraten van het havenplateau na verzakking of inklinking. Twee jaar geleden is het plateau nog voor ongeveer 8000 gulden onder handen genomen. "Ook was er in dat jaar schade van 6000 gulden aan de havenkrib. Daar was met storm een bootje op terecht gekomen en had een stuk kapotge- beukt." De haven werd in 1990 voor het laatst uitgebaggerd. Toen heeft een kraan met laadschop er volgens Laban ongeveer 4000 kubieke meter slik uitgehaald dat op het aangren zende schor is gedeponeerd. Volgens een overzicht van de gemeente Tholen waren de uitgaven voor de handelshaven van Sint-Phi- lipsland in 1994 44831,21 en de inkomsten ƒ8472,41, inclusief ƒ4233,14 uit de reserve. De inkom sten voor 1995 worden op ƒ4400,- bergoot, de uitgaven op ƒ31176,- De kade is lang en recht. Dat is niet altijd zo geweest. Voor 1920 bevond een deel van de haven zich waar nu het havenplateau ligt, namelijk ten oosten van de molen. Het dempen was een ingrijpende verandering voor die tijd. Het toenmalige gemeentebestuur moest er diep voor in de buidel tasten: voor ƒ21154,- werd het karwei geklaard. In 1980 werd tegelijk met de dijkversterking de kade verbreed, van nieuwe palen voorzien en op diepte gebracht. Mevrouw Ruijtenberg nam de taak over van gemeentebode Jan van Duuren die twintig jaar havenmees ter was. Ook in zijn tijd was er niet veel bedrijvigheid meer op de 'koaje'. Slechts een paar keer heeft hij het meegemaakt dat er graan werd overgeslagen voor een hande laar uit Sint-Maartensdijk. De nieuwe havenmeester vindt het jammer dat er geen overslag meer plaatsvindt: "Het is toch zonde dat ze dat graan niet in een schip gooien. Voor een tientje per ton vaar je er het hele land mee door." Bronnen: H. Uil, Sint Philipsland, eiland in de Zeeuwse Delta 1487-1987, uit 1987. M.H. Wilderom, Tussen afsluit- dammen en deltadijken, 1964. Het vervoer van landbouwproduk- ten met beurtschippers gaf de haven jarenlang bestaansrecht. Tot na de Tweede Wereldoorlog werd er graan, aardappelen, bieten, zand en grint overgeslagen. Rond de eeuw wisseling telde het dorp maar liefst 33 schippers met 66 arbeidskrach ten. Die zorgden voor bedrijvigheid op en aan de 'koaje'. Nu zijn er nog vijf schippers die Sint-Philipsland als thuishaven hebben. In de zomer ligt er nog wel graan op de loswal maar daar komt geen schip aan te pas; met vrachtwagens wordt het graan van het CZAV het dorp uitge reden. Enkele maanden geleden dreigde zelfs sluiting van de gemeentehaven toen b. en w. van Tholen zochten naar maatregelen om te bezuinigen op de begroting van 1996. De kade mag echter nog steeds sche pen ontvangen. Havenmeester J.C. Ruijtenberg-Cornelisse (54) is aan gesteld om havengeld te innen. Ze komt elke dag vanuit haar woon plaats Anna Jacobapolder naar de Krabbenkreek. Om te kijken of alles er bijligt zoals het er behoort bij te liggen. Of de jeugd geen stenen uit het plaveisel op de zate (bij eb droogvallende deel langs kademuur) heeft gegooid. Of de meerpalen niet verrot zijn. Of er geen plezierjachten afgemeerd zijn. Of de electriciteits- aansluiting nog deugd. En als er dan een handelsschip ligt moet ze havengeld in rekening brengen. "Het is een hele veilige haven omdat ze aan de zuidkant van het eiland ligt," vertelt ze, terwijl het opkomende water zachtjes tegen de kadewand klotst. "Het is ook nog eens een doodlopend stuk. Er is geen druk scheepvaartverkeer. Het water aan de kreek hier is nooit zo wild als aan de noordwestkant," zegt de haven meester die sinds 1 maart 1995 in dienst is van de gemeente Tholen. Ze weet wat het is om op en langs het water te vertoeven. Bijna 25 jaar lang leefde en werkte ze samen met haar echtgenoot op een binnenvaart schip. De waterkant bleef haar trek ken toen het echtpaar 7>Vz jaar gele den, door omstandigheden gedwon gen, aan land ging wonen. Maar haar nieuwe functie houdt niet zoveel in, vindt ze. Per dag mag ze er een half uur aan besteden. "Ik kom er ook elke dag. Om toezicht te houden. Kijken of er iets mankeert. Als dat zo is, geef ik het door aan de gemeente." Zoals die verrotte meer paal, of die stenen die uit de kade zijn gehaald en in de diepte van de getijdehaven zijn verdwenen. In de modder. Voor die stenen moeten schippers toch oppassen. "Het is een ontzettend droge haven. Voor een schip wil dat niet zoveel zeggen. Dat zakt er wel een beetje in. Als er dan maar geen stenen in liggen, want die drukken op het vlak (scheepsbodem Havenmeester J.C. Ruijtenberg-Cornelisse, achter haar het Thoolse vissersbootje Tho 6. -red.). En dat kan schade veroorza ken." Schippers die aan de kade liggen hoeven in het weekeinde niets te betalen. Liggen ze doordeweeks afgemeerd dan betalen ze voor een hele week havengeld. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de ton nage. Schippers zijn verplicht zich te melden, maar dat gebeurt niet altijd, is haar ervaring. "Het is heel slap. Soms ligt er eens eentje in het weekend. Doordeweeks komen ze bijna niet meer. Ik geef ze groot gelijk. Als je hier een dag ligt, moet je voor een week betalen. Boven dien ligt de haven uit de route. De Krammersluizen liggen dichtbij. Daar kunnen ze gratis liggen en van daar gemakkelijk met de auto even naar huis komen." De politie te water te Rilland heeft zaterdagmiddag bij Gorishoek twee Belgische sportduikers van de verdrinkingsdood gered. De twee man nen hadden geen zuurstof meer en waren te uitgeput om nog naar de kant te zwemmen. Daarnaast trof de politie zaterdag een speedboot aan die in het Scheide-Rijnkanaal over de stenen op de oever was geschoten. Omstreeks tien voor half zes voer de politie te water met een speedboot bij Gorishoek, zo'n 800 meter van de wal. Er stond op dat moment al een vloedstroom. Opeens zagen de poli tiemannen op zo'n 10 meter voor de boeg een duiker boven water komen die druk met zijn armen zwaaide. De 30-jarige M.J.R. D. uit Koksijde werd aan boord gehesen en toen kwam het verhaal er met horten en stoten uit. De duiker was met zijn vriend - de 29-jarige M.G. van H. uit Evere - bij Gorishoek te water gegaan. Ze doken tot op 40 meter. Ze raakten de oriëntatie kwijt, hoewel ze tijdig tus senstops maakten. Bij het naar boven komen, raakte D. zijn vriend kwijt en die was nog steeds onder water. De man zou nog voor drie minuten lucht in zijn fles hebben. D. zelf had helemaal geen zuurstof meer in zijn apparatuur. Hij vreesde dat zijn vriend al was omgekomen. Met een verrekijker werd de omge ving afgezocht, maar de politie zag geen luchtbellen in de directe omge ving. Na ongeveer zeven minuten - toen men de moed al bijna had opge geven - kwam de gezochte duiker 50 meter verderop boven water. Ook deze was te uitgeput om zelf aan boord te klimmen. Hij werd in de speedboot gehesen. Beide duikers verklaarden de decompressietijden in acht te hebben genomen. De speedboot zette direct koers naar Gorishoek. Eenmaal aan wal, begon Van H. spontaan over te geven. D. wilde naar zijn auto lopen. Dat lukte met de nodige rustpauzes, maar hij kreeg daarbij wel schuim rond de mond. Dit zijn verschijnselen van de caissonziekte die zich voordoet als duikers van grote diepte te snel naar de oppervlakte stijgen. De atmosfe rische druk vermindert dan te snel. Via verkeerspost Wemeldinge werd direct een ambulance gewaar schuwd. Deze pikte de duikers op en vervoerde ze naar ziekenhuis Lie- vensberg in Bergen op Zoom. Toen het tweetal wat gestabiliseerd was, werden ze naar de drukkamer van de Belgische marine in Oostende gebracht. Het tweetal dook voor de eerste keer bij Gorishoek. De duik- vergunning voor de Zeeuwse wate ren was bij beiden verlopen. Boven dien is het verboden in de vaargeul te duiken. "Als wij niet op de plaats hadden rondgevaren, waren beide duikers zeker verdronken", meldt brigadier T. van der Linde. "Ze waren te uitgeput om ook nog maar iets te kunnen ondernemen met de duikuitrusting waaronder een lood- gordel en duikfles. Bovendien dre ven ze door de vloedstroom steeds verder weg van de Thoolse wal." Een Belgische speedboot met vijf inzittenden werd zondagmiddag over de bazaltblokken in het Schei de-Rijnkanaal heen gelanceerd tot op het droge. Het ongeval gebeurde omstreeks half twee vlak bij de Thoolse brug. De Belgen verbleven op een camping te Gorishoek en waren, samen met nog een speed- bootbezitter, een eindje gaan varen. De boot was een zogenaamde Bay- lainer met een vaste motor van 130 pk en voer in het midden van het Scheide-Rijnkanaal. Dit terwijl men aan de stuurboordkant (rechts) hoort te varen. De bestuurder verklaarde niet te weten hoe het kwam dat hij plotseling uit koers raakte en via de bazaltkeien op de kant werd gezet. Volgens de Belg voer hij niet harder dan 20 km per uur. (de maximum snelheid op het kanaal). Maar vol gens Van der Linde is dat wel erg onwaarschijnlijk. "Ik vroeg nog of hij zich niet vergiste", zegt de poli tieman. "Want het is geen klein bootje en met vijf inzittenden is het een heel gewicht. Met 20 km per uur zou je vastlopen op die bazaltblok ken, maar dan schiet je er zeker niet overheen." De boot, nog geen jaar oud, liep forse schade op terwijl de opvarenden ongedeerd bleven. Kees en Corinne Matthijssen met Kyle in hun heropende winkel Visser '95 aan de Markt in Poortvliet. Begroet door positieve reacties is de winkel van Visser aan de Markt in Poortvliet zaterdag her opend. "Wanneer ook de bakker, de sla ger en de bloemenman nog terug zijn van vakantie, hebben we weer een leefbaar dorp", zei één van de bezoekers zaterdagmiddag. Poortvliet zit niet meer zo royaal in zijn winkels en dat is in de vakantietijd zeker te merken. De heropening van Visser '95 door Kees en Corinne Matthijssen kwam daarom op een goed moment. "Als er een verjaardag is, hoef je niet meer te rijden. Je kunt weer in eigen dorp terecht voor een cadeau", zei een klant zaterdagmiddag. Vanaf 's morgens tien uur was er gelijk goede belangstelling. Velen waren benieuwd wat er na de periode van sluiting van de winkel geworden was. Alles is eruit geweest. Het interieur is geverfd in lichte kleuren. Draperie zorgt voor een speciaal accent. Een andere indeling maakt het alle maal wat ruimer dan voor de aan passing. Op een overzichtelijke manier worden de elektrische apparaten, klein huishoudelijke artikelen, het speelgoed en de cadeau-artikelen gepresenteerd. Behalve koffie en cake was er voor de bezoekers bij besteding van 25 gulden nog een attentie. Corinne Matthijssen, die voorheen in het installatiebedrijf van haar vader werkte, runt de winkel zelfstandig. Haar man blijft in dienst van aannemingsbe drijf gebr. Van Vossen. Dankzij die combinatie kan de winkel open blijven. "Daarop kre gen we veel positieve reacties", liet Corinne weten. "Er is al niet zoveel aan winkels in Poortvliet en dan is het alleen maar leuk dat de mensen onze aanpak waarderen." De kruisvereniging ziet de thuiszorg steeds commerciëler worden. Met name op het gebied van kraamzorg en intensieve thuiszorg zijn er al kapers op de kust. De 'reguliere' zorginstanties moeten zich daarte gen wapenen door het verbeteren van de eigen organisatie, aldus het jaarverslag. Dat zou moeten gebeu ren door meer op bedrijfseconomi sche basis te gaan werken. Van een soort semi-overheidsinstelling naar een echt concurrerend bedrijf. De kruisvereniging denkt dit te doen door de klanten meer keuze te geven in de vorm waarin de diensten aan geboden worden. Bovendien moet een op handen zijnde fusie leiden tot een totaalpakket aan zorg. De inten tieverklaring tot deze fusie is begin dit jaar ondertekend. Per 1 januari volgend jaar moeten de kruisvereni ging Rondom de Oosterschelde en de stichtingen thuiszorg en alge meen maatschappelijk werk de Bevelanden en Noord-Zeeland, één organisatie voor gezinsverzorging en wijkverpleging vormen. Dat betekent dat vanaf die tijd alle thuis zorg bij één organisatie te krijgen is. Het kruiswerk heeft in alle kernen op Tholen en St. Philipsland een wijkgebouw of houdt spreekuur in een huurruimte. Alleen in Scherpe- nisse is er geen steunpunt meer. De kruisvereniging is over het afge lopen jaar niet ontevreden. Er was een batig saldo van 83.000 gulden op een rekening van ruim 11,4 mil joen. Grote post daarbij waren de salarissen van de 213 personeelsle den van de kruisvereniging. Deze zijn verdeeld over 108 fulltime banen. Het zorgpersoneel bestaat uit: 85 verpleegkundigen, 35 zie kenverzorgenden, vijf diëtisten en twee artsen en dertien assistenten voor de consultatiebureaus. Deze mensen bedienden vorig jaar 6475 De kruisvereniging Rondom de Oosterschelde moet uit zijn bescher mende huisje komen en zich gaan instellen op de oprukkende concur rentie. 'De neiging om bedreigingen uit te bannen, moet onderdrukt worden', meldt het jaarverslag van de vereniging. klanten, 64.677 uur. De meeste klanten (61 procent) waren ouder dan 76 jaar. Zo'n 23 procent waren tussen de 61 en 76 jaar oud. In 1994 is de kruisvereniging begonnen met het werken met aan dachtsvelden. De verwachting is dat men daarmee komt tot een betere kwaliteit van zorg en tot een effi ciëntere inzet van medewerkers. Ook kan de vereniging zo tegemoet komen aan de groeiende vraag naar zorg waarvoor specialistische ken nis is vereist. Deze werkmethode betekent dat gespecialiseerde ver pleegkundigen néést de basiszorg ook een eigen 'aandachtsveld' heb ben. Vorig jaar waren dat er nog maar twee: cara en diabetes. Maar dit jaar komen er vijf bij: jeugdge zondheidszorg, chronische ziekten, wondverzorging en incontinentie, oncologie (ziekten met gezwellen) en pijnbestrijding, ouderenzorg en magazijn. In '94 maakten 48 patiën ten gebruik van de gespecialiseerde hulp op het gebied van cara en 151 voor diabetes. De cursussen van de kruisvereni ging worden druk bezocht. Dat geldt met name voor de zwangerschaps- gymnastiek. De vereniging organi seerde hiervoor 70 cursussen waar aan 708 mensen deelnamen. Dat is zo'n 40 procent van het aantal zwan gere vrouwen in haar werkgebied. In dat gebied werden overigens 1928 kinderen geboren. Daarvan werd 75 procent onderzocht met de hielprik. Verder is 'zieke thuis verzorgen' belangrijk met elf cursussen waar aan 128 mensen deelnamen. Op de derde plaats staat de cursus voor aanstaande ouders die tien keer werd georganiseerd en waaraan 118 personen deelnamen. De kruisvereniging telt momenteel zo'n 38.400 leden. Deze worden sinds vorig jaar op de hoogte gehou den van allerlei ontwikkelingen door middel van een nieuwsbrief. Zo zijn er plannen voor een aanpas sing in de veertig wijkgebouwen die de vereniging nog rijk is. De uit gangspunten voor het huisvestings beleid zijn bereikbaarheid en her kenbaarheid. De inrichting zal wor den aangepast zodat alle wijkgebou wen de huisstijl van de kruisvereni ging uitstralen. Het hoofdkantoor, in Magnolia te Goes, is inmiddels ver kocht aan het nieuwe waterschap De Zeeuwse Eilanden. De kruisvereni ging gaat waarschijnlijk een nieuw pand wegzetten. Dat zal dan gebeu ren in samenwerking met de gezins verzorging, kraamverzorging en het meldpunt vrijwilligerswerk. Voor Tholen en St. Philipsland staat het regiokantoor in St. Maartensdijk, het centrum thuiszorg, waarin ook de leiding van het maatschappelijk werk, alsmede de gezins- en bejaar denverzorging een onderkomen hebben. Van der Linde dwong zaterdag op de Oosterschelde verder nog de - bij de politie bekende - stroper A. van V. uit Yerseke te stoppen. Hij was bij het Lodijksegat bezig geweest met zaken die het daglicht niet kon den verdragen, want toen de politie- boot naderde, ging Van V. er met zijn speedboot vandoor. Van der Linde had hem echter zien snorke len en zette de man na. Toen ze Van V. tot op 10 meter genaderd waren, zette hij een zak overboord. De stroper werd een fors aantal proces sen-verbaal aangezegd voor: str open, te hard varen, het niet kunnen tonen van een vaarbewijs en regis tratie, het ontbreken van zwemves ten, een brandblusser en een dode- mansknop in de boot en het niet op de stuurplaats zitten. De eerste twee overtredingen zijn economische delicten sinds het ingaan van de nieuwe provinciale milieuverorde ning. Zodoende staan hierop zware straffen. "Hij kan een heel forse boe te tegemoet zien", zegt Van der Lin de, die de laatste twee weken veel stropers heeft bekeurd. "Bij het Lodijksegat wordt veelvuldig gestroopt door met name inwoners van Yerseke." De politieman zag zaterdagmiddag een boot liggen op een kreeftenper ceel tussen Tholen en Yerseke. Bij controle bleek het de beroepsvisser Z. uit Yerseke te zijn die de percelen daar pacht. "Ik zei dat hij er niet mocht vissen", vertelt Van der Lin de. "Maar hij zei dat hij er lag voor bewaking. Als hij er niet op bepaal de tijden komt liggen, hoeft hij vol gend jaar hier niet te komen vissen, want dan is alles leeggestroopt. We hebben veel last van stropers. Bij Gorishoek hoef ik geen duikers te controleren. Die zijn allemaal in orde, maar verder de Oosterschelde op zijn veel duikers in overtreding. Het lijkt wel of ze het de normaalste zaak van de wereld vinden." Zondag trof Van der Linde bij de Oesterdam een bootje aan dat aan de wal lag. "Je speurdersinstinct vertelt je dan dat er iets meer aan de hand moet zijn. Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen tel. 01660 - 3497 Ook op zaterdagochtend geopend van 8.00-12.00 uur Advertentie I.M. We zijn toen gaan dreggen en heb ben 500 meter staand net opge haald", zegt Van der Linde. "Deze netten waren niet aangegeven met drijvers. Tja, ze hebben wel geleérd die stropers. Met dit net hadden ze het hele Marollegat afgezet. Veel vissen in het net waren dood. Er zat zelfs een pijlstaartrog in. Het is gewoon zonde. Ze hebben het wel eens over de 'muren des doods' die ze in de Atlantische oceaan zetten, maar hier begint het er ook op te lij ken, al is het wat kleiner. Controles op de scheepsvaart beho ren ook tot de taak van de politie te water. Van der Linde vaart hiervoor regelmatig over het Scheide-Rijnka naal. Donderdag rond zes uur voer hij mee met een schutting van de Kreekraksluizen. De vijf schepen gingen richting Willemstad. De boten waren elkaar aan het inhalen. Daarbij gebruikten ze de halve breedte van het kanaal dat zo'n 130 meter breed is. Vanuit de richting van Tholen kwam de lege tanker Emstank uit Essen in Duitsland. Toen deze passeerde, zag de bri gadier dat er niemand aan het roer stond van het 1500 ton zware en 86 meter lange schip. "Ik ben direct rondgegaan en naar de tanker toege varen. Ik zag dat de schipper zich voorin in de ladingszone bevond, bij bakboordtank 2. Deze tank stond open en er hing een slang over boord", vertelt Van der Linde. "Toen de schipper mij zag, begaf hij zich direct naar de stuurhut. Ik heb de Emstank af laten meren bij de Kreekraksluizen en daar heb ik de schipper een proces-verbaal aange zegd voor het varen zonder dat er iemand aan het roer stond." Van der Linde constateerde dat er geen vervuilende stoffen zijn geloosd. "In tank 2 heeft ballastwa- ter gezeten en dat werd eruit gepompt", zegt de brigadier die vindt dat de schipper een behoorlijk risico nam door zijn schip onbe stuurd te laten. "Van de schepen die de Emstank voorbij waren gevaren, bleken er verschillende geladen met gevaarlijke stoffen zoals 17.000 kilo chloordifluormethaan (een vloei baar gas), 13.000 kilo triethylamine en 50.000 kilo vinylacetaat (beide brandbare vloeistoffen). Ook pas seerde er een tanker die Iso-butaan had vervoerd en niet was ontgast. Een dergelijk schip is volgens experts een varende bom." Deson danks is het ontgassen niet verplicht en zelfs in veel gevallen verboden. "Als de volgende lading hetzelfde is, heeft het geen zin om te ontgassen", zegt Van der Linde. De Duitse schipper van de Emstank wilde geen verklaring afleggen over het gebeur de.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 13