CNV Tholen wil
bij Noord-Brabant
Onze Top 10
van deze week.
e
O
e
o
O
0
0
Zoeken naar oplossing voor bedrijven
Nieuwe bedrijven
Werk haven Stavenisse vordert
CNV-ers twijfelen
aan loonmatiging
Hoi dwingend aan
Annaland opleggen
1.99
15.90
1.19
Albert Heijn
Tholen en St. Philipsland.
1.89
4.95
99
2.50
2.69
Geld voor
verpaupering
huizen nodig
's Lands grootste kruidenier
blijft op de kleintjes letten.
Personeelslid
te weinig in
Ten Anker
Commissie voor
bedrijfsleven
is nu compleet
Commissie toont begripmaar steunt plan Kom Poortvliet
Donderdag 4 mei 1995
EENDRACHTBODE, DE THOQLSE COURANT
De CNV-afdeling Tholen/Sint-Philipsland heet voortaan
CNV afdeling Tholen en voelt veel meer voor aansluiting
bij westelijk Noord-Brabant dan bij de Oosterscheldere-
gio. Dat werd donderdagavond duidelijk tijdens de alge
mene ledenvergadering van het christelijk nationaal vak
verbond in Meulvliet te Tholen waar tien leden aanwezig
waren.
Tholenseweg
Sperziebonen,
500 gram
Rundervlnken,
100 gram 195r 1.65
kilo ®®®®12iïü
ChYoghurtdrlnks,
diverse smaken, pak 1 liter U£9)
of 3 pakjes 0,2 liter
3 halen, 2 betalen:
C(1 Bakken en Braden, -jr\
3 pakjes 200 gram -2£fr l./U
Cöte d'Or mini's of Lila Pause mini's {798),
diverse smaken, r qq
duozak 400 gram O.""
Ü1 Pindakaas (2A8), met stukjes noot {2r79),
sesam of pikant (2£9), pot 350 gram
ClIValdepefias (5£5) of
Cd Blanc de Blancs, (5^5), 'n rode Spaanse
of witte Franse wijn, fles 1 liter
Cd Appelsap,
pak 1 liter X2&
Proefpakje Cd Ultra, Color, 435 gram of
Kleur Fijn wasmiddel, 370 gram Nü
Cd Kattenvoeding, Mix- {34§) vlees- of
visknokantjes, pak 800 gram
Ondanks de bezwaren van carrosseriebouwer Elenbaas
en transportbedrijf De Groen heeft de commissie ruimte
lijke ordening ingestemd met de herziening van het
bestemmingsplan Kom Poortvliet. Maar er moet wél naar
een oplossing voor beide ondernemers gezocht worden
alvorens de uitvoering ter hand te nemen, vinden de
raadsleden.
Pesten
Paasdijkweg
Tholen
Oud-Vossemeer
St. Annaland
Scherpenisse
St. Philipsland
Maatregel levert weinig banen op
Het CNV is nog steeds voorstander van het matigen van
de lonen. Dat levert werk op, of zorgt in ieder geval voor
het behoud van werkgelegenheid. Maar de Thoolse leden
van de bond twijfelen steeds meer aan dit uitgangspunt.
Zij stelden donderdag op de algemene ledenvergadering
in Meulvliet te Tholen dat loonmatiging te weinig zicht
biedt op meer banen.
Polen
Van Belzen wil actie; Versluys zachte hand
De watersportvereniging St. Annaland weet nog steeds
het gebruik van de gemeentelijke havenontvanginstalla-
tie (hoi) te omzeilen en dat moet volgens raadslid P. van
Belzen nu eens afgelopen zijn. "Burgers en bedrijven
mogen toch ook niet op hun eigen manier afval ophalen?"
Twee maten
Walpot tegen
Buutengaets
De naamsverandering leverde geen
discussiepunt op. Het bestuur keek
wel in de richting van A. de Raat uit
Sint-Philipsland maar die zei daar
geen enkele moeite mee te hebben
riu beide gemeenten samengevoegd
zijn:"In het begin was ik er erg op
tegen, maar na vier maanden heb ik
gezien dat de dienstverlening veel
beter is dan voorheen."
Meer discussie was er over de reor
ganisatie van het CNV. De bedoe
ling is dat het aantal afdelingen ver
mindert en dat de aangesloten bon
den zich directer gaan bezighouden
met de 'werkplekken,' door meer
deskundigen in te zetten en de
dienstverlening aan de leden te ver
beteren. Districtsbestuurder H. van
Beers lichtte toe dat de afdelingen
opgenomen zullen worden in een
groter verband, zoals dat bijvoor
beeld ook voor gemeenten, brand
weer of politie geldt die regionaal
samenwerken in de wet gemeen
schappelijke regelingen.
Volgens Van Beers zullen er in de
nieuwe opzet thema-avonden ge
houden worden over zaken die op
dat ogenblik de gemoederen in
betreffende regio bezighouden. Als
voorbeeld noemde hij de forumdis
cussie over de sluiting van Sint
Maartenshof die het CNV enkele
jaren geleden hield in Haestinge te
Sint-Maartensdijk en waar veel be
langstellenden op af kwamen. "Dat
was een groot succes. Het sloeg aan
omdat het actueel was. Voor gewo
ne vergaderingen hebben de mensen
minder belangstelling."
Van Beers opperde de mogelijkheid
Tholen in de Oosterschelderegio te
betrekken. Een thema dat het CNV
zou kunnen behandelen is de stij
gende kosten van de afvalverwer
king in Zeeland. Maar A. de Raat
voelde er niet veel voor om samen te
gaan met Zeeuwse afdelingen. Hij
vreesde dat Tholen ondergesneeuwd
zal worden. Van Beers bestreed
dat:"Er komen drie of vier regiobe
sturen die elk bestaan uit zeven
mensen. Daarin wordt elke regio
vertegenwoordigd. Maar volgens de
SGP-fractievoorzitter M. Dijke
bleek niet zo blij met de grotere
speelruimte in het fonds stads- en
dorpsvernieuwing. "We moeten juist
de particuliere woningverbetering
bevorderen, anders ontstaat er ver
paupering. Je moet dat geld niet te
gauw voor andere zaken gebruiken",
aldus Dijke. B. en w. wilden de
380.919 gulden die voor particuliere
woningverbetering is gereserveerd,
eventueel voor aankoop van hinder
lijke bedrijven (zoals de zuidkant
van Bouman-Potter in de Molen
straat te Poortvliet) benutten, wan
neer er niet voldoende plannen van
particuliere huiseigenaren zijn.
Raat zit Tholen in de Oosterschelde
regio 'te ver van de kachel.' "Dit is
weer een poging om de zaak vanuit
Goes te regelen. We worden hier
weer aan de kant gezet."
Van Beers zei dat de leden bepalen
bij welke regio ze willen worden
ingedeeld. Hij vond het zelf ook
logischer Tholen onder te brengen
bij westelijk Noord-Brabant zoals
nu de Bouw-en Houtbond en de
Industriebond bij het rayon weste
lijk Noord-Brabant zijn ingedeeld.
Maar S. de Wit wees er op dat de
politieke richtlijnen uit Middelburg
komen."Zijn er op dat terrein pro
blemen en je zit als bond bij Noord-
Brabant, dan moet jè het toch via
Zeeland spelen."
De Raat vond dat er weinig zaken in
het Zeeuwse spelen waar de afde
ling Tholen mee te maken heeft.
"Neem nou de Tholenseweg in Hal
steren. Daar zit toch iedereen van
ons mee."
Het CNV groeit weliswaar (in 1995
met 5 procent) maar volgens Van
Beers blijft het aantal ongeorgani
seerden achter. "Er gaan meer men
sen aan de slag, de groei is niet
evenredig. Vooral in de horeca, de
recreatie- en toeristenindustrie,
autobedrijven en het midden- en
kleinbedrijf zijn nog weinig mensen
lid. Nu de werkgevers hard in zetten
en wij in een hoekje geduwd worden
kiezen we ervoor een campagne te
gaan voeren om meer leden te wer
ven." Het is de bedoeling dat het
CNV in het jaar 2000 over 400.000
leden beschikt. Nu zijn er dat
340.000.
Met de benoeming van A.P. van der
Est uit St. Philipsland (15 stemmen,
1 blanco) tot lid en S.C. Muller (16
stemmen) uit Scherpenisse als
plaatsvervanger is de Thoolse com
missie voor het bedrijfsleven uitge
breid. Het betreft de tweede zetel
van het Overleg Orgaan Industrie
Tholen. Dhr. Rippen uit Tholen
bezet de eerste, als opvolger van
J.K. Elenbaas uit Poortvliet. De
gemeenteraad telt 19 leden, maar
K.A. Heijboer en M.J. Klippel van
de SGP en I.C. Moerland van de
PvdA ontbraken tijdens de laatste
raadsvergadering. In de nieuwe ver
ordening van de commissie miste
M. Dijke de termijn van 8 dagen,
waar binnen de gekozenen moeten
melden of ze hun benoeming aanne
men. "Het stond niet in de oude ver
ordening en daar hebben we nooit
geen problemen mee gehad", ant
woordde de burgemeester. "Mensen
reageren meestal heel snel omdat ze
graag in de commissie willen zit
ten."
Aanbiedingen gelden t/m zaterdag 6 mei a.s..
Zolang de voorraad strekt
Advertentie I.M.
De Paasdijkstraat in Poortvliet met rechts de garage van transportbedrijf De Groen en links de achterkant van carrosseriebedrijf Elenbaas.
Elenbaas en De Groen zijn van
mening, dat ze door de geplande
afsluiting van de Paasdijkstraat voor
autoverkeer, dermate in hun
bedrijfsvoering belemmerd worden
dat ze zullen moeten sluiten. Het
alternatief, verplaatsing, is niet te
betalen. Maar het gemeentebestuur
betwijfelt of de belemmering inder
daad zodanig is dat de bedrijven
weg of dicht moeten, zei de burge
meester in de commissie. Daar licht
te mevrouw mr. M.J. v.d. Slikke-
Verwijs de bezwaren van beide
Poortvlietse ondernemers - die zelf
op de publieke tribune zaten - nog
eens toe.
K.A. Heijboer (SGP) noemde die
bezwaren 'relevant' gezien de huidi
ge situatie. Maar naar de toekomst
kijkend moet er volgens hem door
onderhandelen een oplossing te
bereiken zijn. "Dat vraagt creativi
teit bij het gemeentebestuur en
medewerking van de ondernemers."
Bedrijven moet zo weinig mogelijk
in de weg gelegd worden, zei
Heijboer, maar hij wilde het voorge
stelde plan 'niet afkraken'.
CDA'er W.C. van Kempen hechtte
eraan een oplossing te zoeken voor
met name De Groen. "Zodanig dat
hij op een andere plek op een nor
male manier zijn werk kan doen."
Van der Munnik liet weten dat de
ondernemer in zijn bezwaarschrift
verplaatsing van zijn bedrijf 'onaan
vaardbaar en onbespreekbaar'
noemt. Van Kempen wees erop dat
het een situatie betreft die al jaren
bestaat. Verleggen van de verkeers
stroom naar Deestraat en Achter
straat werkt volgens hem niet.
Met dat laatste hadden ook P. van
Belzen (RPF/GPV) en J. van den
Donker (D66) moeite. "Het verkeer
verder de woonkern indrijven is niet
goed", zei laatstgenoemde. Nu rijdt
het vrachtverkeer vanaf de provin
ciale weg via de Zuidstraat en de
Paasdijkstraat. Dat is een route zon
der bochten, die ook door grote
vrachtwagens probleemloos geno
men kan worden. "Moet die straat
nou perse afgesloten worden?" stel
de Van Belzen. Als het verkeer door
de Deestraat en de Achterstraat
moet, betekent dat een verslechte
ring van de leeftbaarheid in het
dorp, aldus mevrouw E. Frigge-
Hogesteeger (VVD). Zij onder
schreef de bezwaren van de onder
nemers volledig. "Het zijn gezonde,
sterke bedrijven en die moet je niet
belmmeren maar juist stimuleren.
Waar Elenbaas zit, dat is al in 1962
als industrieterrein aangewezen."
Tóch stemde ook mevrouw Frigge
in met het bestemmingsplan, waar
schuwde alleen nog om huizen niet
teveel richting bedrijven te bouwen.
Ze informeerde nog bij mevrouw
Van der Slikke naar mogelijke scha
declaims. "Een dreigement met
claims is geen relevant planologisch
bezwaar", zei Van der Munnik daar
over.
"De plannen kunnen wat mij betreft
doorgaan. We maken ze voor de
leefbaarheid van het dorp en niet om
bedrijven te pesten", aldus M.A.J.
van der Linde (PvdA). Hij sprak van
een behoorlijk verloederd deel van
Poortvliet en vond dat een door
gaande weg door het dorp voor
zwaar verkeer eigenlijk niet kan.
Van den Donker was het ermee eens
dat de bedrijven eigenlijk op een wat
ongelukkige plek zitten. "Maar voor
verplaatsing hebben we geen geld,
dus laat ze daar dan." Om de twee
via wijziging van het bestemmings
plan als het ware te dwingen om te
verplaatsen, vond hij 'onfatsoenljk'.
Tevoren overleggen zou eleganter
zijn geweest.
De burgemeester herinnerde eraan,
dat de raad een jaar of vijf geleden
heeft besloten om zich extra in te
spannen voor de leefbaarheid in
Poortvliet en Oud-Vossemeer. "De
filosofie van het plan is om een stuk
leefbaarheid terug te brengen op de
hoek Molenstraat/Paasdijkstraat."
Dat belang speelt naast de werkgele
genheid, aldus Van der Munnik. Hij
gaf toe dat de problematiek dermate
ingewikkeld is, dat een 100 procent
oplossing er niet in zit.
Alle commissieleden vonden de
leefbaarheid vanzelfsprekend be
langrijk, maar men vond niet dat je
gevestigde bedrijven dan zomaar
kunt dwingen om te vertrekken.
Daarom werd gepleit voor het zoe
ken naar een oplossing op termijn.
De procedure kan ondertussen ver
volgd worden. "En als het bestem
mingsplan is goedgekeurd, dan is de
uitvoering altijd nog gebonden aan
raadsbesluiten", aldus Van der Mun
nik.
De burgemeester gaf ook op een
tweede bezwaar van Elenbaas niet
toe. Deze kocht anderhalf jaar gele
den een woning aan de Paasdijkweg,
vlakbij zijn bedrijf. Het perceel had
een bedrijfsbestemming, maar zou
die verliezen in het nieuwe bestem
mingsplan.
Maar Elenbaas denkt erover om de
grond te gebruiken voor uitbreiding
van zijn bedrijf. Verschillende com
missieleden pleitten er dan ook
voor, de bestemming zo te laten.
"De eigenlijke bestemming is er in
al die jaren niet verwezenlijkt. En
als je dan een nieuw plan voorbe
reidt,- kijk je daar nog eens naar. Uit
het oogpunt van leefbaarheid vinden
we woningbouw beter", legde Van
der Munnik uit. Door de verande
ring lijdt Elenbaas een schade die op
90.000 gulden geschat wordt",
betoogde mevrouw Van der Slikke.
Inschrijvingen in het Handelsre
gister van nieuwe bedrijven op
Tholen en St. Philipsland vanaf 25
maart tot en met 21 april 1995.
L. Hage, Stoofstraat 2, schilders- en
klussenbedrijf, 1 personeelslid.
A. Jansen, Kuipersdreef 25, het ont
wikkelen en doceren van cursussen
op het gebied van beroepsoriëntatie,
1 personeelslid.
Wegavo, Molenstraat 77, adviseren,
bemiddelen en ontwerpen op bouw
kundig gebied, aannemersbedrijf
voor burgerlijke en utiliteitsbouw,
geen personeelsleden.
Bloemenatelier Angelique, Kalis-
buurt 8, kleinhandel in droog- en
kunstbloemen, 1 personeelslid.
Aannemingsmaatschappij Vosse-
meer, Hikseweg 16, aannemingsbe
drijf voor burgerlijke en utiliteits
bouw, 1 personeelslid.
Jachtonderhoud Weterings c.v.,
Hoenderweg 32, het onderhouden
en repareren van recreatievaartui
gen, botenstallingsbedrijf, 1 perso
neelslid. P.M. Scherpenisse holding
b.v., Nieuwlandseweg 5, houdster
maatschappij, geen personeelsleden.
Pegra, Nieuwlandseweg 5, im- en
export van, alsmede groothandel in
levensmiddelen, 2 t/m 4 personeels
leden.
Hotel-restaurant de Gouden Leeuw,
Hoge Markt 8-10, restaurantbedrijf
met overwegend Hollandse maaltij
den, hotelbedrijf; onder de handels
naam Afhaal Pizza wordt nog een
pizzeria-afhaalcentrum uitgeoefend,
2 t/m 4 personeelsleden.
VOC Zeeland b.v. i.o., Oostdijk 55,
land- en tuinbouwbedrijf, teelt van
en groothandel in land- en tuin-
bouwprodukten, vis- en visproduk-
ten, schaal- en schelpdieren, 1 per
soneelslid.
De meerpalen op het schip van Van Herik liggen gereed, links de drijvende steigers.
Eind mei moeten de nieuwe drij
vende steigers in de haven van
Stavenisse in gebruik genomen
kunnen worden. De baggerwerk-
zaamheden zijn afgerond, de eer
ste van de 24 palen staan in de
bodem van de haven. Aanne
mingsbedrijf Van Herik uit Slie-
drecht is eind maart begonnen
met het uitbaggeren van de haven.
Dit betrof een onderhoudswerk.
Daarna is het slik ter hoogte van
de molen weggehaald. Daar
komen de nieuwe steigers. Het slib
is gestort in het Mastgat en Zijpe.
De steigers zijn overgenomen van
de gemeente Westerschouwen en
moesten gedeeltelijk worden
opgeknapt.
Ook bij de botenhelling komt nog
een paal. Daar was eerst niet in
voorzien maar de sportvissers-en
watersportvereniging Stavenisse
maakte daar de gemeente maan
dagavond op attent na de hoorzit
ting in de Stove over het wandel
pad Boswei/Stoofdijk. Dinsdag
avond informeerde J. van den
Donker er naar in de commissie
openbare werken. Volgens ambte
naar W.A. Blaas wordt de zaak
opgelost.
Volgens CNV-beleidsmedewerker
P. Kroon heeft het nog wel degelijk
zin de lonen te matigen maar vol
gens J. Hage uit Tholen (werkzaam
bij General Electric) zijn er in de
contracten die worden afgesloten
'weinig keiharde afspraken voor
meer arbeidsplaatsen.' Hage die zelf
bij de nieuwe CAO-onderhandelin-
gen betrokken was, lichtte toe dat
het zelfs niet eens bespreekbaar was.
Kroon wees er op dat het resultaat
per bedrijfstak kan verschillen. "Bij
de banken hebben we een afspraak
over een 36-urige werkweek. Daar
dreigt een grote ontslaggolf. De
afspraak die we met de banken over
de arbeidsduurverkorting hebben
gemaakt, is voor het behoud van de
werkgelegenheid van groot belang."
Volgens Kroon wordt er, -in ruil
voor loonmatiging- in bepaalde
bedrijfstakken ook ruimte gescha
pen voor (langdurig) werklozen die
via werkervaringsplaatsen aan de
bak kunnen komen.
Hage stelde dat de mensen nu niet
meer zo geloven in de stelling dat
matiging werkplaatsen oplevert.
"Die bereidheid om de lonen te
matigen voor meer banen is niet in
hoge mate meer aanwezig, dat maak
ik zelf mee."
Maar Kroon zei dat het 'landelijk'
gezien nog steeds loont. In zijn
inleiding had hij er op gewezen dat
de solidariteitsgedachte, die na de
oorlog vorm kreeg in de sociaal
democratie (van PvdA en CDA),
aan waarde heeft ingeboet. "D66 en
VVD zetten in op individualisering:
iedereen moet het maar voor zich
zelf uitzoeken. Denken vanuit de
gemeenschap, wordt minder ge
daan."
A. de Raat uit Sint-Philipsland her
kende dat:"Er is een deel van de
maatschappij dat absoluut niet soli
dair is. Nu al verhuren mensen zich
bruto of verzekeren ze zichzelf. Als
we de loonmatiging blijven door
voeren, plukt een andere groep er de
vruchten van."
Kroon wees er op dat bij een mati
ging ook de prijzen minder stijgen.
"Op deze manier blijft het verschil
met uitkeringsgerechtigden klein.
Stijgen de lonen sterk, dan wordt het
verschil groter."
Hage wees er ook op dat Philips een
deel van zijn produktie naar Polen
verhuist. "Helpt loonmatiging om
bedrijven hier te houden?"
Kroon vond het een kwestie van
concurrentie. Dat past volgens hem
in de 'globalisering' van het bedrijfs
leven die geen keus maakt tussen
Terneuzen of Stadskanaal maar de
hele wereld daarin betrekt.
De sterke gulden helpt volgens hem
ook de prijsstijgingen in de hand te
houden.
Voorzitter J. Boulogne twijfelde
ook aan de loonmatiging. "Heb je
meer geld, dan kun je ook meer
kopen. Met minder geld, dus min
der. Is dat dan geen neerwaartse spi
raal?" Maar Kroon stelde dat de har
de gulden de inflatie ook laag houdt.
"Nadeel is wel dat de produkten
duurder worden."
Uit de woorden van Kroon blijkt dat
de laagste lonen verder onder druk
zullen komen te staan en daarmee de
sociale zekerheid. "Het antwoord
van het CNV zal moeten zijn dat
loonmatiging aangehouden kan
worden zonder dat er allerlei
beschermende maatregelen op de
schroothoop belanden." Maar als dat
niet lukt dan wordt de rol van de
vakbeweging beperkt tot 'enkele
sectoren en ondernemingen.' Kroon
waarschuwde voor economen die
zeggen dat de loonmatiging maar
opgegeven moet worden. "Dan gaan
alleen de hoge salarissen flink
omhoog."
Zorgcentrum Ten Anker zou de per
soneelsformatie voor dit jaar met
één extra kracht uit mogen breiden.
Dat blijkt uit de berekening van de
personeelsformatie voor bejaarden
oorden van de provincie. In 1994
had Ten Anker 21,7 volledige perso
neelsplaatsen. Dit jaar zouden dat er
dus 22,7 mogen worden. Maar de
provincie heeft niet genoeg geld om
dat te betalen. De Schutse heeft vol
gens de berekeningen 0,2 arbeids
plaatsen te veel (32,2). Maar het
bejaardentehuis hoeft deze niet in te
leveren. Dat moet pas bij een halve
formatieplaats. Acht van de 52
bejaardenoorden in Zeeland moeten
wél een aantal uren inleveren. In
totaal gaat het om 10,8 arbeidsplaat
sen. Aan de andere kant zijn er een
flink aantal tehuizen met een tekort
aan personeel. In totaal gaat het om
29,9 formatieplaatsen. Voor uitbrei
ding van het personeel van bejaar
denoorden trekt de provincie jaar
lijks een half miljoen uit. Daarbij
werd uitgegaan van 50.000 gulden
per full-time medewerker. Maar er
is gebleken dat die kosten hoger lig
gen. Dit jaar wordt dan ook 55.000
gulden per werknemer uitgetrokken.
Dat betekent echter dat het perso
neelsbestand van de bejaardenoor
den in 1995 maar met negen full
time banen kan worden uitgebreid.
Sint-Maartenshof is in de berekenin
gen niet opgenomen wegens de slui
ting van het Sint-Maartensdijkse
bejaardentehuis.
Volgens het RPF/GPV-raadslid
'belemmert de w.s.v. St. Annaland
nu al twee jaar de deelname aan de
gemeentelijke hoi.' "Al een paar jaar
zeuren we daarover en het kost de
gemeente behoorlijk wat geld (4350
gulden), zodat het nu dwingend
opgelegd moet worden. Het is toch
ook afgesproken dat de w.s.v. moet
deelnemen in de kosten van de
gemeentelijke hoi?"
Wethouder J. Versluys wilde niet zo
kras optreden, ondanks het feit dat
er nu al een tijd twee hoi's bij de
haven in St. Annaland staan. "De
w.s.v. liep met een eigen hoi
behoorlijk ver vooruit en rijkswater
staat stemde daar mee in", zei Ver
sluys. "Zonder dat er iets bijzonders
opdoet, kun je niet zomaar afdwin
gen dat de w.s.v. naar de gemeente
lijke hoi moet. Maar wij vinden wel,
dat rijkswaterstaat met twee maten
meet." De wethouder meende, dat de
w.s.v. vanzelf in de schoot van de
gemeente valt bij verwezenlijking
van de jachthavenuitbreiding. "In
die uitbreiding zit o.a. de sanering
van het gemeentelijke steiger (ach
ter de graansilo van CZAV) en dan
eisen we deelname van de w.s.v. aan
de gemeentelijke hoi."
De zaak kwam ter sprake bij de vast
stelling van de exploitatiesom 1995
van zowel de jachthaven Tholen als
St. Annaland. De w.s.v. St. Anna
land betaalt 213.400 gulden aan de
gemeente, de Kogge in Tholen
108.400 gulden, allebei zonder
omzetbelasting. Vorig jaar waren de
bedragen respectievelijk 214.250 en
111.000 gulden. SGP-raadslid L.
Walpot stemde principieel tegen in
verband met de zondagsrust en de'
zondagsheiliging. Zijn fractiegeno
ten gingen niet zover. "Als we
tegenstemmen, komen de lasten op
de rug van onze burgers", zo ver
klaarde M. Dijke zijn praktische
opstelling.
Hij zetten nog wel een paar vraagte
kens, o.a. bij het onderhoudsfonds
van de jachthaven Tholen, waarvoor
slechts 5330 gulden is gereserveerd
en waarvoor 22 mille nodig is.
"Straks lopen we het risico, dat het
onderhoudsfonds te laag is!" Bij de
kosten van de havenmeester had
Dijke ook meer gerekend dan de
1350 gulden, gezien de hoi. Hij sig
naleerde verder een hoger energie
verbruik van 7000 gulden en belas
tingen van 1700 gulden.
Wethouder Versluys was nog niet
direct ongerust. Er zit 157.000 gul
den in het onderhoudsfonds en daar
uit moeten de baggerbeurten e.d.
betaald kunnen worden. Éénmalige
kosten voor de vervanging van twee
drijvers vertekenden het beeld vol
gens de wethouder ook wat.
Mevr. Frigge informeerde naar aan
leiding van de notulen bij herhaling
of het gesprek tussen de gemeente
en de w.s.v. St. Annaland over een
toegangsregeling voor het clubge
bouw de Buutengaets al had plaats
gevonden. "Dat gebeurt binnenkort,
op niet te lange termijn", antwoord
de de burgemeester. "Dat zei u een
maand geleden ook al", was het
weerwoord van het VVD-raadslid.
"De agenda's lopen niet altijd
gelijk", zo probeerde de burgemees
ter zich te verdedigen.