Geen tijd meer om naar de dijk te gaan of kikkervisjes te vangen Ik ben een Barry Hughes-mens f STIJL HERKEN JE 'Bewoner legde tuin aan zonder informatie' TSG-leraar T. Viergever stopt na 40 jaar vervroegd: Directeur A.JNederlof 25 jaar bij basisschool Eben-Haëzer Hoogteverschillen Muiepolder Hogere straf gebroken neus in hoger beroep Voor diefstal op Tholen een jaar de cel in de Burley-specialist Woensdag 29 maart 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Het leven van het schoolpersoneel lijkt niet meer op wat het vroeger was. Dat wordt wel duidelijk als de 47-jarige directeur A.J. Nederlof van basisschool Eben-Haëzer te Tholen terugblikt op zijn carrière. Nederlof is dit jaar een kwart eeuw verbonden aan de Eben Haëzer. Leren organiseren Lessen niet opgeven Gemakkelijk baantje Grote zak geld Schoolhof Identiteit Het liefst had hij vandaag de deur achter zich op slot gedaan en daarmee basta. Maar dat kan natuurlijk niet, realiseert gymleraar T. Viergever uit Sint-Maar tensdijk zich. De laatste pionier van de lagere tech nische school in de smal- stad maakte veertig dienst jaren vol en houdt er daar om mee op. Een gedreven man, die zichzelf graag vergelijkt met voetbaltrai ner Barry Hughes. "Ik jut mensen graag op. Als ik een jongen van 80 kilo zover krijg dat hij voor het eerst van zijn leven over een bok van 1,10 meter hoog springt, heb ik een goed gevoel." Weddenschap Werkbanken Vonk Rijkspolitie CBURIEY 0* Eigenlijk was Tholen niet de plaats waar de geboren Rotterdammer naartoe wilde. Na zijn opleiding ging hij in dienst en solliciteerde naar een baan in Veenendaal met de gedachte dat hij verder zou studeren in de geschiedenis. "Ik had de brief al klaar liggen met postzegel en al", vertelt Nederlof. "Maar om één of andere reden is dat ding blijven lig gen. Toen ik thuis kwam, lag er een briefje van meester De Bode van de Eben-Haëzer of ik alstublieft niet eens wilde komen kijken. Toen dacht ik nog: 'Tholen, dat gat? Daar denk ik niet aan'. Maar toch sprak het briefje me wel aan. Ze zaten hier nogal in de problemen met één leer kracht te weinig. En op een gegeven moment zei ik tegen mijn vrouw: 'Ik denk dat ik het toch maar doe'. Daar is geen speciale opdracht of bijbel tekst aan voorafgegaan. Maar ach teraf zie je toch dat je zo geleid bent." Toen Nederlof in dienst trad bij de basisschool, bestond het team uit vier mensen. Zij gaven les aan zo'n 150 kinderen. Combinatieklassen met een flink aantal leerlingen van zo'n 42 kinderen, waren heel nor maal. "Dan moest je er wel hard aan trekken, maar ik heb er in ieder geval van geleerd te organiseren. Het was intensiever, maar tegelijk ook veel rustiger dan tegenwoor dig", vertelt de directeur. "Je had bij rekenen een boek waar op een blad zijde allemaal dezelfde soort som men stonden. Dus als je het principe uitgelegd had, konden de leerlingen een half uur lang bezig zijn. Maar nu zijn het verschillende typen sommen op één bladzijde." Nederlof zag ook de onderwijsmethodes drastisch veran deren. Werd er vroeger lezen geleerd door het alfabet en de diver se dubbelklanken uit het hoofd te leren, nu gebeurt dat met woord beelden, hakken en plakken. "Toen ik op 26-jarige leeftijd hoofd werd in de plaats van meneer De Bode, hield dat nog in dat je een onderwijzer was met bepaalde administratieve taken erbij", zegt Nederlof. "Maar nu is dat wel anders. Je bent nu als hoofd veel meer bezig met organiseren en plan nen. Er zijn allerlei documenten die geschreven en bijgehouden moeten worden zoals het formatie-, naschool- en schoolwerkplan. Toen ik begon was het toenmalige leer plan nog maar een A4'tje waarop stond welke methode je voor welk vak gebruikte. Nu is het school werkplan een dik boekwerk. Het werk van een schooldirecteur ligt nu voor het grootste deel in het organi seren, stimuleren en controleren." Het directeur-zijn vraagt veel tijd en inzet van Nederlof. "Vroeger ging ik met de kinderen van school nog wel eens naar de dijk of kikkervisjes vangen, maar nu heb ik daar echt geen tijd meer voor. Ik ken wel meer collega's die lange dagen maken. Dat hangt samen met je functie, maar ook met je karakter. Ik ben gewoon erg betrokken bij de school. Dat zijn alle leerkrachten hier ook en het is een goed team, maar als directeur ben je ook op andere gebieden met de school bezig", zegt de jubilaris. "Dat moet je toch lig gen: het management, iets opbou wen en ergens gestalte aan geven. Mij trekt het wel, maar we krijgen steeds meer dingen te doen. Diverse collega-directeuren stopten ermee omdat ze het niet meer zagen zitten. Ze zeggen dan: 'Ik ben leraar, daar heb ik voor gestudeerd en ik wil dat niet opgeven voor allerlei neventa ken'. En dan worden ze weer leer kracht." Gezien de grootte van de school (zo'n 270 leerlingen), zou Nederlof ook zelf volgend jaar het lesgeven op moeten geven; op één dag na. Maar dat wil hij niet. "Daarvoor ben ik toch teveel schoolmeester. Ik zou het contact met de kinderen niet graag kwijtraken." De veranderingen op onderwijsge bied beschouwt Nederlof als onder deel van de snel veranderende maat schappij. "De wereld is erg dyna misch en inzichten veranderen snel. Ook de methoden die op school ^Ifil ÉË1 lil I y*'1" Zilveren jubilaris Nederlof van de Eben Haëzer school in Tholen temidden van zijn leerlingen. gebruikt worden. Vijfentwintig jaar geleden kon je met een leermethode jaren toe en op een gegeven moment was ze gewoon zo verouderd dat het tijd werd voor vervanging", legt de directeur uit. "Tegenwoordig zijn we daar veel meer planmatig mee bezig. Er is een afschrijvingstermijn voor een les methode en er wordt regelmatig geëvalueerd wat er aan vervanging toe is en waarom." De drukte van zijn baan noodzaakt Nederlof om er in de grote vakantie echt een tijd helemaal tussenuit te gaan. "Anders gaat het werk in je vakantie ook nog eens door. Dan kan dit nog wel even gedaan en dat geregeld worden. Dit werk vraagt wel erg veel van je. Soms bijna alles; ook van je gezin", vertelt de directeur. "Mensen zeggen wel eens dat leraren een gemakkelijk baantje hebben en dan meten ze dat af aan de vakanties. Maar ik weet wat voor investering het van je vergt. En zelfs in de vakanties wordt er nog gewerkt." Om het lesgeven niet aan de kant te hoeven schuiven, gaat Nederlof een deel van zijn adminis tratieve taken overgeven aan een daarvoor aangestelde kracht. Sinds 1992 is er veel veranderd voor de scholen. Het zogenaamde forma tie-budgetsysteem is ingevoerd. Per aantal leerlingen krijgt een school een aantal formatieplaatsen. Daar naast is de regering nog bezig met het uit handen geven van allerlei regelingen. Het lump-sum-principe komt om de hoek kijken. "In plaats van een sys teem van rijksvergoedingen, zullen scholen per jaar een grote zak met geld krijgen en daarvoor moet alles maar kunnen: salaris, onderhoud en investeringen. Dat betekent behalve een stuk vrijheid ook meer verant woordelijkheid en organisatie. Het wordt meer en meer een bedrijf', meent Nederlof. De Eben-Haëzer groeide gestaag in de 25 jaar dat Nederlof er les gaf. Van ongeveer 150 naar 270 leerlin gen. Dat ging met pieken en dalen, in de jaren '80 was er door de econo mische recessie een teruggang in het aantal leerlingen. "Dat kwam door dat er nogal wat gezinnen verhuis den. Een aantal mensen dat werkte in de randstad en hier woonde voor de rust, moest toen van de werkge ver verhuizen. Aangezien de gezins grootte bij ons toch wel wat hoger is dan gemiddeld in Nederland, bete kent de verhuizing van een paar gezinnen gelijk dat er een flink aan tal leerlingen verdwijnen. Maar de laatste jaren groeien we weer flink." Zo flink dat er zelfs ruimtegebrek heerste. Een aanvraag voor een extra lokaal werd ingediend. Aangezien er bij buurschool Ter Tolne ruimte over was, kon de Eben-Haëzer daar terecht. Behalve aan een nieuw lokaal, is de Eben-Haëzer ook toe aan een nieuw speelterrein. Tenminste, dat vindt het schoolteam. Daarvoor is een ont werp gemaakt van een zogenaamde 'schoolhof. Het wat kale plein en een stuk tuin moeten in de toekomst meer mogelijkheden gaan bieden voor de kinderen. "De eerste fase behelst een basketbalveld en een zithoek met wat speeltoestellen. Later wordt een groot deel van de tuin ook tot speelterrein gemaakt", vertelt Nederlof. "We zijn daarbij uitgegaan van wat de kinderen wil len. Je kunt niet zomaar een paar toestellen wegzetten, er moet een filosofie achter zitten. Elke groep heeft weer andere dingen nodig. De ouderen willen bijvoorbeeld graag een hoekje waar ze gezellig met elkaar kunnen praten. Nu speelt iedereen door elkaar en dan zit een ongeluk in een klein hoekje." Het totale project kost rond de 50.000 gulden, volgens de directeur. Dat het niet veel meer is, komt door dat het werk allemaal door vrijwilli gers en ouders gedaan wordt. Was dat niet zo geweest, dan waren de kosten ongeveer drie keer zo hoog uitgevallen. Voor de bekostiging worden acties gehouden en inmid dels is er al zo'n 4500 gulden bin nen. Aan een stroopwafelactie ver wacht de school nog eens 3000 gul den over te houden. Nederlof houdt van zijn werk als 'organisator'. Zijn keuze voor een basisschool op gereformeerde grondslag komt voort uit zijn per soonlijke overtuiging. "Het is altijd een uitdaging om aan de identiteit van de school uitdrukking te geven in de lessen. Een belangrijke vraag bij de functioneringsgesprekken is dan ook hoe dat gaat en wat er ver anderd zou kunnen worden", vertelt de jubilaris. "Daarbij zijn er tussen de leerkrachten natuurlijk ook onderlinge verschillen, maar we denken globaal toch hetzelfde. Het is ook niet gemakkelijk om de iden titeit naar de kinderen uit te dragen. Hoe breng je hetgeen je voorstaat tot uitdrukking in de praktijk? Wij leven in een tijd dat er al afgerekend is met de christelijke waarden en normen. Dat proces is niet meer aan de gang, maar het is denk ik al ach ter de rug. En wat moet je dan? Word je een soort eilandbewoner? Dat kan, maar het gevaar is dat je jezelf opsluit. Dan gaat er ook van een school geen wervingskracht meer uit. In de klassen proberen wij dan ook, al naar gelang het niveau van de kinderen, confronterend bezig te zijn. Je moet niet al te geï soleerd raken." Nederlof kijkt niet met een soort gezapigheid terug op de afgelopen 25 jaar. "Als ik kijk naar wat de Here Jezus ons voorhield, dan denk ik dat we nog te vaak de fout ingaan'; tekort schieten. Bij een jubileum wordt de betreffende persoon zo vaak opgehemeld. Dat is maar één kant, want wat zitten we er nog vaak naast. Het kan altijd nog beter en er is nog veel te veranderen", zegt de directeur. Voor grote festiviteiten voelt hij weinig: "Er past hier slechts dank baarheid en ootmoed." Een wens heeft Nederlof echter wel. "Ik zou graag eens een reünie organiseren met oud-leerlingen en collega's waarmee ik gewerkt heb. Dat lijkt me heel leuk". Gymleraar Viergever uit St. Maartensdijk zwaait na 40 jaar af op de Thoolse scholengemeenschap. Gekomen in 1956, toen de Burg. Bouwenseschool nog in aanbouw was, vertrekt Viergever bij het bereiken van een andere 'mijlpaal': de fusie van de Tlioolse scholenge meenschap met vier Westbrabantse middelbare scholen. "De vorming van het Scheldecollege is het gesprek van de dag onder mijn col lega's", aldus Viergever. Hij vindt het jammer dat de mensen denken dat er door de fusie voor de kinderen veel zal veranderen, want volgens hem is dat helemaal niet het geval. Aan de andere kant is de fusie nodig om de TSG op het eiland te houden. Want op 22.000 mensen mag zo'n opleiding toch niet verdwijnen, vindt hij. Ook wordt er nu weer een mavo-afdeling toegevoegd. "Tholen met omgeving is groot genoeg om de vakmensen die we afleveren te herbergen. Fokker bijvoorbeeld komt graag bij ons voor personeel. En meer werkgevers vragen al vóór de diploma-uitreiking naar leerlin gen van de TSG." Viergever weet nog als de dag van gisteren hoe hij 381/2 jaar geleden in het onderwijs terecht kwam. "Door een weddenschap met mijn vrien din. Er was een vacature aan de ambachtsschool in mijn woonplaats Goes en ze zei: daar durf je niet naar te solliciteren. Ik schreef een brief, maar werd afgewezen. Kort daarop werd in Sint-Maartensdijk iemand voor de praktijkvakken gevraagd en weer daagde ze me uit om te sollici teren." Viergever ging dinsdags op gesprek bij burgemeester Bouwen- se, kreeg donderdags bericht dat hij was aangenomen en kon 's maan dags meteen beginnen. Tóch was zijn voorgeschiedenis totaal anders. Viergever deed drie jaar hbs, maar raakte in de ban van een oom die aannemer was. Hij besloot timmerman te worden en ging, ondanks bezwaren van zijn ouders, naar de ambachtsschool. "Die deed ik op mijn sloffen. In drie weken tijd had ik het hele algebra- boek doorgewerkt. Dus ik had tijd over en was toen op school beslist geen brave jongen." Het gezin Vier gever kwam in Goes terecht, waar opa ooit vandaan was vertrokken om in Haarlem timmerman te wor den. "Ik heb nog stukken gereed schap van hem." Omdat er geen werk in de bouw was, kwam Vierge ver bij een carrosseriebedrijf terecht. "Da's mooi werk. Want ik hou van dat kromme en scheve, en niet van dat strakke." Na de watersnood kwam Viergever alsnog in de bouw terecht, hij plaatste ondermeer pre fab zomerhuisjes. Anderhalf jaar lang reisde de nieuw bakken leraar dagelijks met de bus tussen Goes en Sint-Maartensdijk. Zijn eerste dag herinnert hij zich maar al te goed. "Ik vroeg de weg naar de technische school en werd via de Oostvest verwezen. Daar stond een houten gebouwtje en een vrachtwagen. "Hier moet u zijn ver telde conciërge Joh. de Viet me. Die man was tevens als timmerman de nieuwe school aan het bouwen." Het lossen van werkbanken uit de vrachtwagen was Viergevers eerste werkje. De school was deels gehuis vest in de oude kleuterschool en deels in wat nu het Rode Kruisge- bouw is. "Je kunt het je nu onmoge lijk meer voorstellen, maar tussen de werkbanken was 56 cm ruimte. En dan moesten de jongens met de hand schaven." Viergever is een vlotte verteller. Hij zou uren kunnen praten over wat hij allemaal heeft meegemaakt. En hij herinnert zich allerhande details. Bij een foto van zijn eerste klas noemt hij feilloos alle namen. "Ik schat dat ik 3000 tot 4000 kinderen in de klas heb gehad." In zijn fotoboek zitten kiekjes van het huidige schoolge bouw in aanbouw, van wagens voor een optocht op koninginnedag, van sportdagen die hij samen met zijn collega Meeuwsen opzette. En kran teknipsels; over de school en over mensen. Vakdiploma's had Viergever niet toen hij begon, dus dat betekende dat hij moest gaan studeren. In 1962 slaagde hij voor zijn akte. In één keer. En in 1968 werd hij gediplo meerd badmeester. Een opleiding die hij ging volgen nadat bij een schoolreisje een leerling was ver dronken. "Dat heeft me toen bijzon der aangegrepen." Tussendoor was Viergever actief bij gymnastiekver eniging WWV, maar door alle druk- tes moest hij daarmee ophouden. De mammoetwet in 1970 betekende dat leerkrachten een breder pakket moesten beheersen. Viergever ging naar de sportopleiding. 'Tot dan toe was er geen bevoegde gymleraar en directeur Meijer zag dat gat." De leraar nam de lessen over van de heer Geelhoed (van de bekende sportschool). "Die was toen ook nog niet bevoegd, maar een vakman tot en met." De sportopleiding leerde Viergever dat niet iedereen hetzelfde kan, dat er stap voor stap aan gewerkt moest worden." Omdat het tijd kostte dat voor de gymlessen naar sportzaal Haestinge gependeld moest worden, kreeg Meijer het voor elkaar dat bij de school een speelterrein met vol leybal- en basketbalvelden werd aangelegd. "Alle mensen die daar achter woon den hadden vervolgens last van Bar ry Hughes", lacht Viergever. Hij doelt op de luide aanmoedigende kreten die deze voetbaltrainer altijd slaakt om zijn pupillen op te jutten en op hen in te praten. De TSG-leraar doet dat zelf ook. "Om een vonk over te laten sprin gen, moet je zelf ook vuur hebben." Viergever ging alle gymlessen geven - in 1976 kwam een nieuw gymlokaal gereed - en vulde de ove rige uren met praktijklessen. Ook volgde hij een cursus handvaardig heid. Hij gaf ondermeer tekenen en kon zich daar 'heerlijk in uitleven'. Toen er alsmaar meer klassen kwa men, werd Viergever volledig gym leraar. "Maar daarnaast bleef ik technisch tekenen geven aan de tweede klas." Voor dat tekenen ont wikkelde hij zelfs een volledig les senpakket. De vertrekkende docent stelt, dat de TSG altijd directeuren en personeel heeft gehad die de techniek en vak kennis hoog in het vaandel hadden staan. "Door de regelgeving uit Den Haag is dat steeds minder geworden. Zoveel beperkingen kan ik niet ver dragen en daarom stopten we zoveel mogelijk praktijk in de lessen." De school is vaktechnisch op een hoog niveau bezig geweest, denkt Vierge ver. De leraren hangen erg aan hun vak, zijn bezielend bezig. Aan de andere kant ondervindt hij dat er leerlingen van andere scholen komen, die pas in de smalstad het vak leren. Vier directeuren maakte Viergever mee: Kant, Vredeveld, Meijer en Meloen. De grootste verandering voor hem was, dat er meisjes op school kwamen. "Ik heb zelf doch ters, maar was gewend op school met mannen te werken. Daar praat je anders mee. Maar ik kon er niet onderuit en ik moet zeggen, je kreeg daardoor een heel andere inslag van de kinderen." Viergever bestempelt zichzelf als iemand die resultaat wil zien, aan het eind van de les voelen dat hij iets bereikt heeft. Maar ook het sociale element op de kleine school vindt hij belangrijk. "De kinderen vertellen je wat er thuis gebeurt, dat brengen ze mee." Hij vertelt over een leerling die vader werd. "Ik feliciteerde hem en beloofde een cadeautje. Kreeg een geboortekaartje en naderhand ook bij de verloving en het trouwen. En bij een open dag bracht hij zijn vriendin en de kleine mee en ik bracht ze thuis. Zoiets was 20 a 25 jaar geleden ondenkbaar." Viergever zal vooral dat sociale aspect, met leerlingen en collega's, missen. Hij zag de afgelopen vier decennia de jeugd mondiger wor den. Strafwerk gaf hij zelden: "Want dat moet je nakijken." De docent is ook steeds benieuwd wat er van zijn leerlingen is geworden; er zijn inge nieurs bij, politiemensen, maar ook havenarbeiders. En bij architect Rot huizen en Van 't Hooft in Goes liep hij onlangs een 'oud-leerling tegen het lijf die daar in 25 jaar tijd flink was opgeklommen. "Prachtig toch, als je dat ziet. Want destijds lag hij met tbc en dan gaf ik hem elke zater dagmorgen bijles in alle vakken." Dat Viergevers onderwijscarrière volledig in Sint-Maartensdijk ligt, is best toevallig. Want hij heeft ver schillende keren naar iets anders gesolliciteerd. "Naar de toen nieuwe sportschool van de rijkspolitie in Franeker had ik graag gewild. En ook controleur bij het leerlingstelsel is in beeld geweest. Maar directeur Meijer wist wat hij had en wilde dat graag houden. De laatste keer heb ik in Goes gesolliciteerd, ik wilde terug naar mijn familie. Maar toen was ik te oud", aldus Viergever. Deze zomer vertrekt hij met zijn vrouw voor een vakantie naar de oerwouden van Venezuela en de Orinoco-delta. Eenmaal terug, zal er nog genoeg voor hem te doen zijn. 'Op het technische vlak, want zo leb ik de tekening voor ons huis ook zelf gemaakt." En verder wil Vier gever ook best eens een keer met de familie Noom mee naar Roemenië. "Zoiets doe ik liever dan geld geven waarvan je maar moet afwachten of hét ook op de juiste plek terecht komt", zegt de scheidende TSG- leraar. De 400 gulden van de Middelburgse politierechter voor een gebroken neus vond het gerechtshof in Den Haag te weinig. De Thoolse dader kreeg in de residentie 750 gulden en een week voorwaardelijke gevange nisstraf. Het hoger beroep dat de officier van justitie tegen het vonnis van de Middelburgse rechter instel de, had daarmee succes. In september 1993 bezorgde de 24- jarige Tholenaar in café Havenzicht te St. Annaland met twee klappen een bezoeker een gebroken neus. Het slachtoffer zou minder vleiende opmerkingen over een paar Thoolse meisjes hebben gemaakt. Een 26-jarige inwoner van Breda is tot een jaar gevangenisstraf veroor deeld wegens vijftien diefstallen, o.a. bij woningen in Poortvliet. Een 23-jarige helper kreeg 240 uur dienstverlening met een voorwaar delijke gevangenisstraf van zes maanden. Bovendien moeten ze samen 3000 gulden schadevergoe ding betalen. Beiden waren drugs gebruikers. Toen ze 15 december een huis in de polder onder St. Annaland probeer den binnen te dringen, werden ze op heterdaad betrapt door de bewoon ster. Ze waarschuwde de politie die het tweetal aanhield op de Postweg in Tholen. In de auto lag een aantal gestolen spullen. Eerder op de dag hadden de twee Bredanaars buiten de bebouwde kom bij Poortvliet een aantal kostbaarheden en geld gesto len. J.C. van den Hoek heeft aan de Ple vierlaan te St. Maartensdijk bij zijn nieuwe woning een tuin aangelegd, zonder zich eerst goed op de hoogte te stellen van de situatie. Wethouder J. van der Jagt zei dat maandagmid dag in de Thoolse gemeenteraad, toen er gediscussieerd werd over de brief van dhr. Van den Hoek over hoogteverschillen in de Muiepolder. Zijn tuin ligt 30 cm hoger dan de aangrenzende grond omdat de gemeente later een weg aanlegde. I.C. Moerland noemde het 'mense lijk', dat iemand die een huis bouwt, pas laat aan de tuinaanleg e.d. denkt. Hij kon niet constateren, dat b. en w. fouten hebben gemaakt. Alleen vroeg Moerland zich af, of er wel een 'dekkende voorlichting' was. Hij pleitte ervoor om via de notaris een folder mee te geven, want nu krijgt de aannemer de informatie wel, maar de kopers soms niet. Wethouder Van der Jagt zag weinig in het verstrekken van 'algemeenhe den' via de notaris. "Dat biedt geen soelaas." Hij wees erop, dat er met elke koper van een perceel grond op de gemeentesecretarie een gesprek wordt gevoerd. En als er iemand gaat bouwen, komt de landmeetkun dige de hoogte aangeven. "De gemeente heeft geen fout gemaakt." Toch pleitte mevr. E. Frigge-Hoge- steeger ervoor om nog eens met Van den Hoek te gaan praten. "Anders blijft hij met een hoop frustraties zit ten." Ook mevr. M. Schot-de Hoog stelde voor om nog eens rond de tafel te gaan om het probleem uit de wereld te helpen. P. van Belzen daarentegen vond het een verantwoordelijkheid van de koper en de aannemer om goed geïnformeerd te worden. "Deze situ atie komt talrijke keren voor in de gemeente." Volgens wethouder Van der Jagt had de zaak al uit de wereld kunnen zijn. "Wij hebben aangeboden om de grond kosteloos af te graven om het hoogteverschil te niet te doen, maar Van den Hoek ging daar later niet op in omdat de tuin al ingeplant was. Toen waren we terug bij af." Volgens de wethouder is er heel breedvoerig over deze zaak gespro ken. "Zonder ruggespraak met de gemeente heeft Van den Hoek de tuin aangelegd en bovendien nog verkeerd, met de afwatering naar het huis toe. Wij hebben er geen schuld aan, noch zijn we nalatig geweest. Van den Hoek is aan de tuin begon nen zonder zich voldoende op de hoogte te stellen. Daar zijn de fouten gemaakt." Van der Jagt zei overi gens bereid te zijn tot een gesprek. "Hij is welkom." In een brief aan de gemeenteraad had Van den Hoek aangekondigd, al dan niet in overleg met zijn even eens benadeelde buren Steketee en Van den Broek, met behulp van de Vereniging Eigen Huis juridische stappen tegen de gemeente te onder nemen. Quist Advertentie I.M. i

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 3