Geen nieuwe verzorgingshuizen, meer woonzorgcentra in Zeeland' Jolstraat blijft fietspad afwijzen Toch maatregelen Sportlaan voor fietsers en voetgangers Ribbels in de Veerweg na lang extra agendapunt Raadsleden voor verbetering bij Haestinge PFAFF "•Sb* R7JC K E N Vergoedingen leden staten B. en w. door commissie teruggefloten Gedeputeerde A JDijkwel op verkiezingsbijeenkomst D66: Bewonersgroep ontevreden met ambtelijk verslag hoorzitting Donderdag 16 februari 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Wachten tot er duidelijkheid van het rijk komt op het gebied van de ouderenzorg, heeft geen zin. Dat zei gede puteerde A.J. Dijkwel op een bijeenkomst voor de komende statenverkiezingen, die donderdag werd gehou den in Meulvliet te Tholen. Middelburg moet zijn eigen beleid maar maken. Onzin Geen nieuwbouw Aow en vut anders Fietspaden Waterscooter Bewoners van de Jolstraat en de Mossellaan in Tholen willen niets weten van een fietspad langs het achterpad bij hun woningen. In plaats daarvan zouden ze liever zien dat op de voetpaden in hun buurt belemmeringen komen voor fietsers. Dat hebben ze het gemeentebestuur duide lijk gemaakt tijdens een hoorzitting. Woordvoerder G.W. de Bie van de bewonersgroep is bijzonder ontstemd over het verslag dat door de gemeente over deze bijeenkomst is gemaakt. Kotterstraat Groenstrook Supermarkt Bushalte Er zal toch wat gedaan worden aan de verkeerssituatie op de Sportlaan in Sint-Maartensdijk. Een meerderheid van b. en w. wilde geen maatregelen treffen om het verkeer af te remmen, maar dinsdagavond vonden de raadsleden in de commissie openbare werken dat dit wel moet gebeu ren. AKTIEMODEL «ez* eCTBEü IDT-systeem PFAFF SPECIALIST Hek open Wordt de Veerweg in Stavenisse een vervolgverhaal? Of is de slepende zaak aan een eind toe? Het voorlopige ant woord lijkt te liggen in het aanbrengen van ribbels in het wegdek om de snelheid van automobilisten en motorrij ders te verminderen. Onbelangrijk Aantijgingen "Wachten met het formuleren van provinciaal beleid op duidelijkheid vanuit het rijk, krijgt langzamerhand het karakter van wachten tot sint- juttemis", zei Dijkwel. "Wij hebben ons de blaren op de tong gepraat over de stelselherziening van Simons en de aanbevelingen uit het rapport van de commissie Welchen. Het kabinetsstandpunt zou er in december liggen. Inmiddels is het februari en er ligt nog niets en dat duurt nog wel even ook. Ze bekijken het maar in Den Haag. Wij gaan gewoon verder en maken ons eigen beleid waarbij we vooral luisteren naar wat de ouderen willen. Dijkwel noemde het 'gewoon onzin' om over een 'ouderenprobleem' te spreken. "Het is een moeilijk terrein, maar niet problematischer dan bij voorbeeld de werkgelegenheid, het jeugdbeleid en het milieu. Het feit dat sommigen toch het ouderenbe leid zien als problematisch en daar de vreselijkste doemscenario's op los laten, komt doordat al dit soort prietpraat niet stoelt op een totale analyse", zei Dijkwel. "Het is waar dat er meer ouderen komen en dat de mensen steeds ouder worden, maar de ouderen van morgen zijn dezelf den als die van vandaag." De gedeputeerde noemde wat onderdelen van die 'totale analyse'. Volgens hem komen er meer oude ren die gemiddeld ouder worden en meer te besteden hebben. Door een hogere eigen bijdrage zou de over heid de portemonnee wat vaker dicht kunnen houden. Bovendien blijven ouderen langer zelfstandig en het verblijf in een verzorgingste huis wordt steeds korter. D66 wil daarom af van de traditionele ver- zorgings- en verpleeghuizen. "Als het aan D66 ligt, worden er geen nieuwe plannen meer gemaakt voor het bouwen van verpleeghuizen. De vraag, die ook op dit gebied nog zal toenemen, kan opgevangen worden door de verzorgingshuizen", zei Dijkwel. Ook verzorgingshuizen wil D66 er niet meer bijbouwen. De extra vraag moet volgens de partij opgevangen worden door uitbreiding van de thuiszorg en het opzetten van woon zorgcomplexen (zoals Elenahof te Stavenisse en De Rozeboom te Sint- Philipsland) en wijksteunpunten. Dijkwel constateert een relatief overschot aan ruimte in de verzor- gings- en verpleeghuizen en een tekort in de thuiszorg en geconcen treerd wonen. "We willen hierbij de weg van de geleidelijkheid kiezen", zei de gedeputeerde. "Geen gedwon gen sluiting, maar een geleidelijke overgang door het afbouwen van wat niet meer bruikbaar is en het ombouwen waar dat kan." Volgens de D66-lijsttrekker heeft deze methode uiteindelijk als resultaat dat men meer kan doen met even veel geld. Tweede-Kamerlid H. Fermina be streed Dijkwels visie dat de provin cie wel beleid kon maken zonder Den Haag. "Wij moeten de voor waarden scheppen zodat de ouderen zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen", zei Fermina, die bang was dat er op termijn niet te ontkomen valt aan verzwaring van de lasten. "Op den duur kunnen we er niet onderuit dat de lasten voor de één zwaarder worden ten gunste van de ander. De aow moet volgens D66 echter als basispensioen blijven vol doen als basisinkomen. Er zullen ingrepen komen in de aow. Daar ontkomen we ook niet aan, willen we de aow behouden. Ook van de vut wordt gezegd dat ze niet meer te betalen is. Ze was bedoeld om oude ren eerder weg te laten gaan ten gun ste van de jongeren. Die functie is nu weg. Er is wel een alternatief, een soort spaar-vut, maar we willen eigenlijk naar een soort flexibele pensionering. Dat moet echter heel voorzichtig gebeuren." Fermina belichtte ook de benarde Financiële situatie van veel ouderen. "De opeenstapeling van eigen bij dragen is voor mensen met een aow of klein pensioen haast niet meer op te brengen. Wellicht is een inko mensafhankelijke eigen bijdrage de oplossing. In ieder geval moet er duidelijkheid komen. Dat willen de mensen", zei het Tweede-Kamerlid. "Het pakket van voorzieningen moet gemakkelijk bereikbaar zijn voor alle ouderen." Fermina noemde het ook noodzakelijk dat de ouderenor- ganisaties als volwaardige derde partij worden gezien naast de zorg- verlenende instanties en de verzeke raars. "We moeten leren van de ouderen. Zij weten zelf het beste hoe het met ze is en hoe het nu verder moet." Specifiek Thoolse zaken kwamen op de bijeenkomst maar weinig aan de orde. Statenlid H. van Iwaarden noemde ondermeer het fietspad van Tholen naar Bergen op Zoom. "Daar moet een goed en veilig fietspad komen. Ik betreur het dan ook dat de gemeente Halsteren daar geen prio riteit aan geeft. Tholen en Halsteren moeten het daar samen over eens worden." Van Iwaarden vond ook dat in de provincie diverse wegen, vooral in recreatieve gebieden, best afgesloten kunnen worden voor gemotoriseerd verkeer. Ook het woon-werk verkeer moet minder per auto worden afgelegd. "De afstanden van vijf tot tien kilo meter moeten, meer dan nu, met de fiets worden afgelegd. In het stads verkeer moet het autogebruik verder ontmoedigd worden. Bezuinigingen op de aanleg en het onderhoud van fietspaden - zoals die rigoureus zijn doorgevoerd in 1994 - moeten weer ongedaan gemaakt worden", zei Van Iwaarden. Het vervoer van vracht moet volgens het statenlid meer per trein of schip gaan gebeuren. Bovendien moet economisch ver keer op goede en veilige wegen voorrang krijgen boven het woon- werk- en recreatief verkeer. "De realisering van de Zoomweg-noord is belangrijk zodat het verkeer vlot naar de Randstad kan", meende Van Iwaarden. Overigens merkte fractievoorzitter mevr. Geluk op dat elk van de dele gatieleden met zijn of haar eigen vervoermiddel naar Tholen was gekomen en daarin ook de hele gemeente was doorgereden. "We moeten bij een volgend werkbezoek toch eens kijken of we dat niet beter kunnen regelen." Ook wat het openbaar vervoer betreft, kan er volgens het statenlid wel het één en ander verbeteren. "Heel belangrijk is om te zorgen voor goed en rendabel openbaar ver voer dat goed op elkaar aansluit. Niet alleen met grote bussen, maar meer aangepast aan de behoefte van de burgers", hield Van Iwaarden de aanwezigen voor. "Daarom is het voor D66 dan ook onaanvaardbaar dat er een aantal NS-stations langs de Zeeuwse lijn met sluiting bedreigd worden. Daar hoeven niet altijd stations te blijven. De kaart verkoop is echter zo geautomati seerd, dat er best halteplaatsen kun nen blijven." Een ander vervoermiddel wil D66 helemaal uitbannen. "Wij menen dat het gebruik van waterscooters nu al, waar mogelijk, verboden moet wor den en dat er gezocht moet worden naar mogelijkheden voor een alge heel verbod. D66 meent dat water scooters nauwelijks of geen bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leven en ze beïnvloeden de leefbaar heid in de Deltawateren zeker nega tief. Snel ingrijpen, nu het gebruik nog redelijk is beperkt, is een effi ciëntere manier dan eerst gedogen en dan verbieden." "Dat verslag vormt de basis waarop de, niet op de hoorzitting aanwezi ge, leden van het college van burge meester en wethouders straks een afweging moeten maken over het al of niet bijstellen van de plannen", stelt De Bie. "Maar het is geen weer slag van de discussie en de sfeer tij dens de bijeenkomst." Zo mist hij er het voorstel in om een fietspad aan weerskantèn van de Albert Heijn supermarkt te leggen om zo de fiet sers te dwingen door de Hoogaars straat te rijden. "Een voorstel dat door de wethouder als een mogelij ke oplossing werd betiteld en dat hij in het college zou bespreken. Maar ook die toezegging ontbreekt in het verslag." En het door E. Schouten gepresenteerde resultaat van een eigen onderzoek naar de fietsstro- men in de wijk wordt evenmin ver meld. "Een voorbeeld van de manier waarop in Tholen politiek bedreven wordt", meent De Bie over de gang van zaken. De bijeenkomst in Meulvliet was belegd op verzoek van de bewoners, die plotsklaps geconfronteerd wer den met de aanleg van een fietspad, zonder daarvan door de gemeente op de hoogte te zijn gesteld. Wet houder J. van der Jagt bood de 32 aanwezige bewoners daarvoor zijn verontschuldigingen aan. De aanleg van het fietspad vloeit voort uit het project om de Kotterstraat op te krikken, waarbij de bewoners klaag den over het veelvuldige gebruik van de wandelpaden door fietsers en bromfietsers. E. Schouten zei dat het plan het fietsverkeer nu ergens brengt waar het nooit geweest is. De brandgang tussen de Jolstraat en de Mossellaan wordt op dit moment nauwelijks door fietsers gebruikt, is de bewo ners uit eigen onderzoek gebleken. Om in de Jolstraat te komen, steken bewoners van de Kreeftenstraat de Mossellaan over naar het pad tussen de huisnummers 48 en 50. Fietsers uit de Garnalen- en de Oesterstraat rijden de Hoogaarsstraat in en nemen vervolgens het pad door het park, aldus Schouten. Het plein waarin de Jolstraat eindigt, was tot nu toe voor kinderen een ideale plaats om te spelen, maar dat zal veranderen als fietsers daarheen geleid worden, hielden de bewoners de vertegenwoordigers van de gemeente voor. Hun voorstel om het fietspad langs het voetpad door de groenstrook te leggen, werd door ambtenaar W.A. Blaas weggewuifd. Hij zei dat fietsers juist geweerd moeten worden uit het park tussen Mossellaan, Hoogaars- en Jolstraat. In een toelichting ging Blaas nog in 1 op een door de bewoners geschre ven brief. Hij stelde dat de gemeen te met de aanleg van het fietspad het oneigenlijke gebruik van de wandel paden wil voorkomen. Tegelijker tijd worden enkele woongebieden met elkaar verbonden door het pad, dat bedoeld is voor de mensen die er omheen wonen. Het fietspad zal een afwijkende kleur hebben en lager liggen dan het achterpad dat intact blijft (overigens is het werk voorlo pig stilgelegd). Waar de bewoners vraagtekens plaatsten bij de haakse bochten in het fietspad, stelde Blaas dat die juist zullen zorgen voor een lagere snelheid. Andere voetpaden in de woonwijk worden door het plaatsen van paaltjes en hekjes voor fietsers afgesloten. De Bie zei aan het nut van de voor ziening te twijfelen, omdat de super markt in de Kotterstraat op termijn zal verdwijnen. Maar niet alleen de bereikbaarheid van die winkel is in het geding, aldus Van der Jagt. "De ontsluiting van de woonbuurt is van belang, waarbij gestreefd wordt naar een verhoogde veiligheid voor de ver schillende verkeersstromen." De aanwezigen benadrukten nog eens dat geen van hen van het fietspad gebruik zal gaan maken, maar dat meer dan twintig gezinnen gecon fronteerd worden met een onveilige situatie. "Maar volgens de wethou der is de veiligheid van de kinderen een zaak voor de ouders", aldus De Bie. Hij wees nog op de onoverzich telijke situatie aan het einde van het fietspad, bij de bushalte aan de Mos sellaan. Politievertegenwoordiger Van Schaik, die sinds kort lid is van de Thoolse werkgroep verkeersaan- gelegenheden, wilde zijn mening over die situatie niet uitspreken. Hij zei het plan onvoldoende te kennen en stelde dat veiligheid een subjec tief begrip is waarvoor de politie gebruik maakt van statistische gege vens. De Bie zei op de bijeenkomst, het vermoeden te hebben dat het college het plan er door heeft gedrukt, want in een verslag van de werkgroep verkeersaangelegenheden had hij gelezen dat Van Schaiks voorganger Woets tegen een snelle behandeling was in verband met de korte voorbe reidingsprocedure. Waarop Van der Jagt zei dat er nooit met het plan is gesjoemeld en dat de werkgroep tot een weloverwogen advies is kunnen komen. Een pleidooi van M.J. de Jager om het fietspad af te blazen en van dat geld verkeersdrempels aan te leggen in de Mossellaan, werd door de wethouder afgewezen omdat deze maatregel een beperking zou betekenen voor het busverkeer. Dinsdagavond lichtte wethouder Van der Jagt de leden van de com missie openbare werken in. J. van den Donker (D66) betreurde het dat hij niet bij de informatieavond aan wezig kon zijn. Hij was niet op de hoogte van de bijeenkomst. "Ik wil me zoveel mogelijk op de hoogte laten houden. Dit was toch min of meer een openbare hoorzitting." De wethouder zei dat de leden van de commissie in de regel van dergelijke avonden bericht krijgen. "Maar dit was een uitzonderlijke situatie." Mevr. H.M. Schot-de Hoog (AOV) zei de aansluiting van het fietspad op de Mossellaan, twee meter van de bushalte vandaan, maar niks te vinden. "Daar komt een sluisje," zei de wethouder. Waaruit M.A.J. van der Linde (PvdA) afleidde dat het college met het plan doorgaat. "Er zijn nu alternatieven in studie," ver klaarde Van der Jagt, "door de bewoners naar voren gebracht." Sportlaan met de oversteekplaats voor voetgangers I j recreatiecentrum Haestinge en de sportvelden. Het gaat vooral om de toestand voor de ingang bij Haestinge waar veel bezoekers komen voor het recreatie centrum, het zwembad en de sport velden. Personeel van het zwembad klaagde over de gevaarlijke situatie voor kinderen die de Sportlaan op- en afgaan. Automobilisten zouden er te hard rijden. Metingen hebben dat bevestigd. Voor de ingang van Haestinge zijn enkele jaren geleden al voorzieningen getroffen, maar die voldoen niet, zo luidde het oordeel van de commissie. Er zijn op twee punten zogenaamde middengeleiders aangebracht die de Een deel van de bebossing is al weggehaald om een fietspad aan te leggen door de brandgang tussen Jolstraat en Mossellaan. Maar de bewoners willen het pad helemaal niet en maken dat ondermeer met een bord duidelijk. De gemeente heeft het werk voorlopig stilgelegd. 1 r j* •jry - u Ingebouwd Dubbel Transport £xtw l<Mje Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17 Breda: Lange Brugstraat 30 Eindhoven: Willemstraat 21 Roosendaal: Nieuwe Markt 48 Advertentie I.M. Leden van provinciale staten krijgen over 1995 een jaarlijkse vergoeding van 19.462 gulden voor hun werk zaamheden en daarnaast 2115,20 gulden als onkostenvergoeding. Voor leden van statencommissies die geen statenlid zijn, geldt per bij gewoonde vergadering een vergoe ding van 156 gulden. De onkostenvergoeding voor leden van gedeputeerde staten is vastge steld op 7782 gulden per jaar. Daar gaat in Zeeland 2073,95 gulden af als fractievergoeding. Gedeputeer den die meer dan tien kilometer van het provinciehuis in Middelburg wonen, krijgen bovendien een reis kostenvergoeding van 105 gulden per maand. Elke fractie van provinciale staten krijgt eveneens een jaarlijkse ver goeding. Voor 1995 bestaat die uit een basisbedrag van 3555,35 gulden én 2073,95 gulden per fractielid. Omdat dit jaar in april nieuwe frac ties aantreden, wordt de fractiever goeding vanaf mei opnieuw bere kend. Voor de eerste vier maanden van het jaar is met deze vergoeding in Middelburg bijna 42.000 gulden gemoeid. De verdeling van dat bedrag is als volgt: CDA 10.172,23 gulden, PvdA 7406,96 gulden, VVD 6024,33 gulden, D66 en SGP elk 5333,01 gulden, RPF/GPV 3259,06 gulden, Delta Anders 2567,75 gul den en Groen Links 1876,43 gulden. snelheid van de automobilisten moet terugdringen. Wethouder J. van der Jagt bleek als enige in het college voorstander van het verbeteren van de verkeerssituatie op de Sportlaan. Hij moest het meerderheidsstand punt toelichten. "Ik heb het moeilijk, ik heb het moeilijk," zo verwoordde hij een beetje gekscherend zijn posi tie in het college over deze kwestie. De raadsleden waren unaniem in hun advies, maar legden wel ver schillende accenten. (De VVD was overigens niet aanwezig). P. van Belzen (RPF/GPV) vond dat de voetgangers er nu bekaaid van afkomen. Hij nam het vooral op voor de kinderen die daar overste ken, 'om ze tegen zichzelf te beschermen.' "Er moet toch niet eerst een ernstig ongeval gebeuren?" M.J. Klippel (SGP) sloot zich bij Van Belzen aan:"De huidige voor ziening is absoluut onvoldoende. Met vrees zie ik de kinderen over steken." W.C. van Kempen (CDA) wees er echter op dat de kinderen nu zo de weg op kunnen rennen. "Voetgan gers worden niks in de weg gelegd. Kijk niet alleen naar het gemotori seerd verkeer. Neem maatregelen voor voetgan gers en fietsers." De CDA-er legde vooral de nadruk op de Sportlaan als invalsweg naar het centrum van het dorp waar ook zwaar (landbouw) verkeer gebruik van maakt. Ver smalling leek hem niet de beste oplossing. J. van den Donker (D66) leek een versmalde rijbaan zoals in het door b. en w. afgewezen plan was gete kend, wel een goede oplossing. Dat vond ook mevr. M.H. Schot-de Hoog (AOV). Bovendien had zij begrepen dat er nog een gedeelte van het kruispunt bij de Haven opnieuw bestraat moet worden. Zij stelde voor een en ander te combine ren. M.A.J. van der Linde (PvdA) stak het op het karakter van de Sportlaan. De rechte geasfalteerde rijbaan nodigt volgens hem uit het gaspe daal eens flink in te drukken. Hij wilde weten of boldrempels soelaas kunnen bieden. Van der Jagt kon zich in veel opmer kingen vinden. Hij lichtte toe dat het college de eigenaar van Haestinge (stichting gemeenschap Sint-Maar tensdijk) al eens gevraagd heeft het grote hek dicht te houden zodat fiet sers en auto's niet zomaar in en uit kunnen rijden. En alleen het kleine hekje voor voetgangers en fietsers open te zetten. "Dat gebeurt niet. Daar ligt ook een verantwoordelijk heid voor de beheerder." De boldrempels zijn volgens hoofd civiel-technische zaken W.A. Blaas gevaarlijk, vooral voor motorrij ders: "Op veel plaatsen worden ze weer verwijderd." Alle commissieleden vonden dat er iets gedaan moet worden. Van der Linde riep op om meer creativiteit aan de dag te leggen bij het zoeken naar oplossingen. Van der Jagt antwoordde dat er wel eens gekeken is naar de mogelijk heid om de Sportlaan wat bochtiger te maken. "Maar dat maakt het te duur omdat je dan grond aan moet kopen en andere voorzieningen weg moet halen." Dinsdagavond floten de raadsleden in de commissie openbare werken unaniem het college van burgemees ter en wethouders terug. B. en w. wilden geen maatregelen treffen in de Veerweg om het verkeer af te remmen. B. en w. wilde ook hele maal geen advies van de commissie maar het besluit om niets te doen voor kennisgeving laten aannemen. De Veerweg stond dan ook niet op de agenda van de vergadering. Maar de commissie liet dinsdagavond haar tanden zien. Het begon bij S. van Dommele, bewoner uit de Veerweg die gebruik wilde maken van het spreekrecht. Hij mocht dat alleen over een op de agenda voorkomend onderwerp. Dus niet over de Veerweg. Van Dommele terug naar de publieke tri bune, waarna P. van Belzen (RPF/GPV) wethouder J. van der Jagt vroeg de Veerweg als punt 7a op de agenda te zetten. Hij kreeg steun van de andere commissiele den. De wethouder stemde toe, waarop Van Dommele alsnog kon inspreken en zijn gal spoog over de manier waarop volgens hem door het college met de Veerweg en de belangen van de vijf gezinnen daar wordt omgesprongen. Het werd hem niet in dank afgenomen, zo bleek later. De raadsleden begrepen niet waar om het college voorbij was gegaan aan het advies van de commissie om 'iets te doen aan de Veerweg.' Het voorstel van de bewoners om twee plateaus aan te leggen wees het college van de hand. Niet vanwege de kosten maar vanwege de trillin gen die veroorzaakt worden door het verkeer dat erover heen rijdt. Die nadelen wegen zwaarder dan de voordelen, zo luidde de argumenta tie van b. en w. Daarmee was voor het college de kous af. Van Belzen wilde 'objectieve gege vens' om een oordeel te kunnen vel len en niet afgaan op de beweringen van Van Dommele die teleurgesteld was in het college omdat het onder werp niet op de agenda stond. Vol gens Van Dommele voelen de bewoners zich 'in een hoek gedrukt en wil het college de commissie omzeilen'. De brief die zij van de gemeente ontvingen met de mede deling dat er geen verkeersremmen- de maatregelen getroffen zullen worden, noemde hij een vodje papier van nul en generlei waarde. "Komen alle andere oplossingen dan ook te vervallen?" De bewoners vinden dat het college het probleem 'als onbelangrijk van de hand doet'. "Er wonen daar maar vijf gezinnen en geen twintig zoals aan de Jolstraat in Tholen" (die te hoop lopen tegen de aanleg van een fietspad -red.). Verder vond Van Dommele dat het college zich 'diep moest schamen' over de lange perio de in de besluitvorming. "Moet de raad dan ingrijpen? Dit is een staal tje van eigenzinnigheid, niet van openheid. We zijn nu vier jaar bezig en nog geen stap verder." Van Belzen wilde weten wat de tel lingen uitwezen die er gehouden zijn. En of het landbouwverkeer omgeleid kan worden. M.J. Klippel (SGP) begreep de hou ding van het college niet. "U geeft zelf aan dat de situatie voor verbete ring vatbaar is, maar er gebeurt niets. Er wordt hard gereden. De weg is maar drie meter breed en heeft geen stoep." Klippel wilde dat het college eens met de bewoners ging praten. "Nu gaan ze stellingen betrekken. Dat bevordert de zaak niet. Op deze manier krijg je onte vreden raadsleden en bewoners, en blijft de situatie ongewijzigd." W.C. van Kempen (CDA) wilde ook meer gegevens. Maar hij betrok er ook andere knelpunten in de gemeente bij: "De Sportlaan is be sproken, nu de Veerweg. Wat weegt het zwaarst?" J. van den Donker (D66) vond de argumentatie om niets aan de weg te doen zwak. En zei voor honderd procent mee te voelen met Klippel. Mevr. H.M. Schot-de Hoog (AOV) vond dat de zaak veel te lang sleep te. "Het mag als eerste aan de beurt komen." M.A.J. van der Linde (PvdA) wilde de zaak ook zo snel mogelijk afron den. "Als de bewoners geen bezwaar maken tegen de trillingen waarom dan geen plateaus?" Volgens Van der Jagt stelt het aantal voertuigen dat de Veerweg passeert niet veel voor. En een andere route naar het voormalige veer -om het verkeer om te leiden- is er niet. "De zaak sleept zolang omdat de bewo ners er op doorgaan." De wethouder wees erop dat veel kinderen uit de Veerweg gebruik maken van het achterpad. Snelheidsmetingen zijn er niet ver richt. Van der Jagt was niet van plan met de bewoners te praten 'op basis van de bewoordingen van Van Dommele'. "Ik wil wel praten maar dan zoals het hoort, zonder aantij gingen. Dat is wel gebeurd van avond," zo zei hij fel. "Maar als u unaniem zegt dat er wat moet gebeu ren dan moet u nu maar een voorstel doen." Klippel stelde uiteindelijk voor - hoewel hij het een vreemde con structie vond- om voor 5000 gulden ribbels aan te brengen. Van den Donker, mevr. Schot en Van der Linde steunden dat, maar van Bel zen en Van Kempen zeiden te twij felen aan de doelmatigheid ervan.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 7