Geen nieuwe verzorgingshuizen,
meer woonzorgcentra in Zeeland'
Jolstraat blijft fietspad afwijzen
Toch maatregelen Sportlaan
voor fietsers en voetgangers
Ribbels in de Veerweg
na lang extra agendapunt
Raadsleden voor verbetering bij Haestinge
PFAFF
"•Sb*
R7JC
K
E
N
Vergoedingen
leden staten
B. en w. door commissie teruggefloten
Gedeputeerde A JDijkwel op verkiezingsbijeenkomst D66:
Bewonersgroep ontevreden met ambtelijk verslag hoorzitting
Donderdag 16 februari 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Wachten tot er duidelijkheid van het rijk komt op het
gebied van de ouderenzorg, heeft geen zin. Dat zei gede
puteerde A.J. Dijkwel op een bijeenkomst voor de
komende statenverkiezingen, die donderdag werd gehou
den in Meulvliet te Tholen. Middelburg moet zijn eigen
beleid maar maken.
Onzin
Geen nieuwbouw
Aow en vut anders
Fietspaden
Waterscooter
Bewoners van de Jolstraat en de Mossellaan in Tholen
willen niets weten van een fietspad langs het achterpad
bij hun woningen. In plaats daarvan zouden ze liever zien
dat op de voetpaden in hun buurt belemmeringen komen
voor fietsers. Dat hebben ze het gemeentebestuur duide
lijk gemaakt tijdens een hoorzitting. Woordvoerder G.W.
de Bie van de bewonersgroep is bijzonder ontstemd over
het verslag dat door de gemeente over deze bijeenkomst
is gemaakt.
Kotterstraat
Groenstrook
Supermarkt
Bushalte
Er zal toch wat gedaan worden aan de verkeerssituatie op
de Sportlaan in Sint-Maartensdijk. Een meerderheid van
b. en w. wilde geen maatregelen treffen om het verkeer af
te remmen, maar dinsdagavond vonden de raadsleden in
de commissie openbare werken dat dit wel moet gebeu
ren.
AKTIEMODEL
«ez*
eCTBEü
IDT-systeem
PFAFF SPECIALIST
Hek open
Wordt de Veerweg in Stavenisse een vervolgverhaal? Of
is de slepende zaak aan een eind toe? Het voorlopige ant
woord lijkt te liggen in het aanbrengen van ribbels in het
wegdek om de snelheid van automobilisten en motorrij
ders te verminderen.
Onbelangrijk
Aantijgingen
"Wachten met het formuleren van
provinciaal beleid op duidelijkheid
vanuit het rijk, krijgt langzamerhand
het karakter van wachten tot sint-
juttemis", zei Dijkwel. "Wij hebben
ons de blaren op de tong gepraat
over de stelselherziening van
Simons en de aanbevelingen uit het
rapport van de commissie Welchen.
Het kabinetsstandpunt zou er in
december liggen. Inmiddels is het
februari en er ligt nog niets en dat
duurt nog wel even ook. Ze bekijken
het maar in Den Haag. Wij gaan
gewoon verder en maken ons eigen
beleid waarbij we vooral luisteren
naar wat de ouderen willen.
Dijkwel noemde het 'gewoon onzin'
om over een 'ouderenprobleem' te
spreken. "Het is een moeilijk terrein,
maar niet problematischer dan bij
voorbeeld de werkgelegenheid, het
jeugdbeleid en het milieu. Het feit
dat sommigen toch het ouderenbe
leid zien als problematisch en daar
de vreselijkste doemscenario's op
los laten, komt doordat al dit soort
prietpraat niet stoelt op een totale
analyse", zei Dijkwel. "Het is waar
dat er meer ouderen komen en dat de
mensen steeds ouder worden, maar
de ouderen van morgen zijn dezelf
den als die van vandaag."
De gedeputeerde noemde wat
onderdelen van die 'totale analyse'.
Volgens hem komen er meer oude
ren die gemiddeld ouder worden en
meer te besteden hebben. Door een
hogere eigen bijdrage zou de over
heid de portemonnee wat vaker
dicht kunnen houden. Bovendien
blijven ouderen langer zelfstandig
en het verblijf in een verzorgingste
huis wordt steeds korter. D66 wil
daarom af van de traditionele ver-
zorgings- en verpleeghuizen. "Als
het aan D66 ligt, worden er geen
nieuwe plannen meer gemaakt voor
het bouwen van verpleeghuizen. De
vraag, die ook op dit gebied nog zal
toenemen, kan opgevangen worden
door de verzorgingshuizen", zei
Dijkwel.
Ook verzorgingshuizen wil D66 er
niet meer bijbouwen. De extra vraag
moet volgens de partij opgevangen
worden door uitbreiding van de
thuiszorg en het opzetten van woon
zorgcomplexen (zoals Elenahof te
Stavenisse en De Rozeboom te Sint-
Philipsland) en wijksteunpunten.
Dijkwel constateert een relatief
overschot aan ruimte in de verzor-
gings- en verpleeghuizen en een
tekort in de thuiszorg en geconcen
treerd wonen. "We willen hierbij de
weg van de geleidelijkheid kiezen",
zei de gedeputeerde. "Geen gedwon
gen sluiting, maar een geleidelijke
overgang door het afbouwen van
wat niet meer bruikbaar is en het
ombouwen waar dat kan." Volgens
de D66-lijsttrekker heeft deze
methode uiteindelijk als resultaat
dat men meer kan doen met even
veel geld.
Tweede-Kamerlid H. Fermina be
streed Dijkwels visie dat de provin
cie wel beleid kon maken zonder
Den Haag. "Wij moeten de voor
waarden scheppen zodat de ouderen
zolang mogelijk zelfstandig kunnen
blijven wonen", zei Fermina, die
bang was dat er op termijn niet te
ontkomen valt aan verzwaring van
de lasten. "Op den duur kunnen we
er niet onderuit dat de lasten voor de
één zwaarder worden ten gunste van
de ander. De aow moet volgens D66
echter als basispensioen blijven vol
doen als basisinkomen. Er zullen
ingrepen komen in de aow. Daar
ontkomen we ook niet aan, willen
we de aow behouden. Ook van de
vut wordt gezegd dat ze niet meer te
betalen is. Ze was bedoeld om oude
ren eerder weg te laten gaan ten gun
ste van de jongeren. Die functie is
nu weg. Er is wel een alternatief, een
soort spaar-vut, maar we willen
eigenlijk naar een soort flexibele
pensionering. Dat moet echter heel
voorzichtig gebeuren."
Fermina belichtte ook de benarde
Financiële situatie van veel ouderen.
"De opeenstapeling van eigen bij
dragen is voor mensen met een aow
of klein pensioen haast niet meer op
te brengen. Wellicht is een inko
mensafhankelijke eigen bijdrage de
oplossing. In ieder geval moet er
duidelijkheid komen. Dat willen de
mensen", zei het Tweede-Kamerlid.
"Het pakket van voorzieningen moet
gemakkelijk bereikbaar zijn voor
alle ouderen." Fermina noemde het
ook noodzakelijk dat de ouderenor-
ganisaties als volwaardige derde
partij worden gezien naast de zorg-
verlenende instanties en de verzeke
raars. "We moeten leren van de
ouderen. Zij weten zelf het beste hoe
het met ze is en hoe het nu verder
moet."
Specifiek Thoolse zaken kwamen
op de bijeenkomst maar weinig aan
de orde. Statenlid H. van Iwaarden
noemde ondermeer het fietspad van
Tholen naar Bergen op Zoom. "Daar
moet een goed en veilig fietspad
komen. Ik betreur het dan ook dat de
gemeente Halsteren daar geen prio
riteit aan geeft. Tholen en Halsteren
moeten het daar samen over eens
worden." Van Iwaarden vond ook
dat in de provincie diverse wegen,
vooral in recreatieve gebieden, best
afgesloten kunnen worden voor
gemotoriseerd verkeer.
Ook het woon-werk verkeer moet
minder per auto worden afgelegd.
"De afstanden van vijf tot tien kilo
meter moeten, meer dan nu, met de
fiets worden afgelegd. In het stads
verkeer moet het autogebruik verder
ontmoedigd worden. Bezuinigingen
op de aanleg en het onderhoud van
fietspaden - zoals die rigoureus zijn
doorgevoerd in 1994 - moeten weer
ongedaan gemaakt worden", zei Van
Iwaarden. Het vervoer van vracht
moet volgens het statenlid meer per
trein of schip gaan gebeuren.
Bovendien moet economisch ver
keer op goede en veilige wegen
voorrang krijgen boven het woon-
werk- en recreatief verkeer. "De
realisering van de Zoomweg-noord
is belangrijk zodat het verkeer vlot
naar de Randstad kan", meende Van
Iwaarden.
Overigens merkte fractievoorzitter
mevr. Geluk op dat elk van de dele
gatieleden met zijn of haar eigen
vervoermiddel naar Tholen was
gekomen en daarin ook de hele
gemeente was doorgereden. "We
moeten bij een volgend werkbezoek
toch eens kijken of we dat niet beter
kunnen regelen."
Ook wat het openbaar vervoer
betreft, kan er volgens het statenlid
wel het één en ander verbeteren.
"Heel belangrijk is om te zorgen
voor goed en rendabel openbaar ver
voer dat goed op elkaar aansluit.
Niet alleen met grote bussen, maar
meer aangepast aan de behoefte van
de burgers", hield Van Iwaarden de
aanwezigen voor. "Daarom is het
voor D66 dan ook onaanvaardbaar
dat er een aantal NS-stations langs
de Zeeuwse lijn met sluiting
bedreigd worden. Daar hoeven niet
altijd stations te blijven. De kaart
verkoop is echter zo geautomati
seerd, dat er best halteplaatsen kun
nen blijven."
Een ander vervoermiddel wil D66
helemaal uitbannen. "Wij menen dat
het gebruik van waterscooters nu al,
waar mogelijk, verboden moet wor
den en dat er gezocht moet worden
naar mogelijkheden voor een alge
heel verbod. D66 meent dat water
scooters nauwelijks of geen bijdrage
leveren aan de kwaliteit van het
leven en ze beïnvloeden de leefbaar
heid in de Deltawateren zeker nega
tief. Snel ingrijpen, nu het gebruik
nog redelijk is beperkt, is een effi
ciëntere manier dan eerst gedogen
en dan verbieden."
"Dat verslag vormt de basis waarop
de, niet op de hoorzitting aanwezi
ge, leden van het college van burge
meester en wethouders straks een
afweging moeten maken over het al
of niet bijstellen van de plannen",
stelt De Bie. "Maar het is geen weer
slag van de discussie en de sfeer tij
dens de bijeenkomst." Zo mist hij er
het voorstel in om een fietspad aan
weerskantèn van de Albert Heijn
supermarkt te leggen om zo de fiet
sers te dwingen door de Hoogaars
straat te rijden. "Een voorstel dat
door de wethouder als een mogelij
ke oplossing werd betiteld en dat hij
in het college zou bespreken. Maar
ook die toezegging ontbreekt in het
verslag." En het door E. Schouten
gepresenteerde resultaat van een
eigen onderzoek naar de fietsstro-
men in de wijk wordt evenmin ver
meld. "Een voorbeeld van de manier
waarop in Tholen politiek bedreven
wordt", meent De Bie over de gang
van zaken.
De bijeenkomst in Meulvliet was
belegd op verzoek van de bewoners,
die plotsklaps geconfronteerd wer
den met de aanleg van een fietspad,
zonder daarvan door de gemeente
op de hoogte te zijn gesteld. Wet
houder J. van der Jagt bood de 32
aanwezige bewoners daarvoor zijn
verontschuldigingen aan. De aanleg
van het fietspad vloeit voort uit het
project om de Kotterstraat op te
krikken, waarbij de bewoners klaag
den over het veelvuldige gebruik
van de wandelpaden door fietsers en
bromfietsers.
E. Schouten zei dat het plan het
fietsverkeer nu ergens brengt waar
het nooit geweest is. De brandgang
tussen de Jolstraat en de Mossellaan
wordt op dit moment nauwelijks
door fietsers gebruikt, is de bewo
ners uit eigen onderzoek gebleken.
Om in de Jolstraat te komen, steken
bewoners van de Kreeftenstraat de
Mossellaan over naar het pad tussen
de huisnummers 48 en 50. Fietsers
uit de Garnalen- en de Oesterstraat
rijden de Hoogaarsstraat in en
nemen vervolgens het pad door het
park, aldus Schouten.
Het plein waarin de Jolstraat eindigt,
was tot nu toe voor kinderen een
ideale plaats om te spelen, maar dat
zal veranderen als fietsers daarheen
geleid worden, hielden de bewoners
de vertegenwoordigers van de
gemeente voor. Hun voorstel om het
fietspad langs het voetpad door de
groenstrook te leggen, werd door
ambtenaar W.A. Blaas weggewuifd.
Hij zei dat fietsers juist geweerd
moeten worden uit het park tussen
Mossellaan, Hoogaars- en Jolstraat.
In een toelichting ging Blaas nog in
1
op een door de bewoners geschre
ven brief. Hij stelde dat de gemeen
te met de aanleg van het fietspad het
oneigenlijke gebruik van de wandel
paden wil voorkomen. Tegelijker
tijd worden enkele woongebieden
met elkaar verbonden door het pad,
dat bedoeld is voor de mensen die er
omheen wonen. Het fietspad zal een
afwijkende kleur hebben en lager
liggen dan het achterpad dat intact
blijft (overigens is het werk voorlo
pig stilgelegd). Waar de bewoners
vraagtekens plaatsten bij de haakse
bochten in het fietspad, stelde Blaas
dat die juist zullen zorgen voor een
lagere snelheid. Andere voetpaden
in de woonwijk worden door het
plaatsen van paaltjes en hekjes voor
fietsers afgesloten.
De Bie zei aan het nut van de voor
ziening te twijfelen, omdat de super
markt in de Kotterstraat op termijn
zal verdwijnen.
Maar niet alleen de bereikbaarheid
van die winkel is in het geding,
aldus Van der Jagt. "De ontsluiting
van de woonbuurt is van belang,
waarbij gestreefd wordt naar een
verhoogde veiligheid voor de ver
schillende verkeersstromen." De
aanwezigen benadrukten nog eens
dat geen van hen van het fietspad
gebruik zal gaan maken, maar dat
meer dan twintig gezinnen gecon
fronteerd worden met een onveilige
situatie. "Maar volgens de wethou
der is de veiligheid van de kinderen
een zaak voor de ouders", aldus De
Bie. Hij wees nog op de onoverzich
telijke situatie aan het einde van het
fietspad, bij de bushalte aan de Mos
sellaan. Politievertegenwoordiger
Van Schaik, die sinds kort lid is van
de Thoolse werkgroep verkeersaan-
gelegenheden, wilde zijn mening
over die situatie niet uitspreken. Hij
zei het plan onvoldoende te kennen
en stelde dat veiligheid een subjec
tief begrip is waarvoor de politie
gebruik maakt van statistische gege
vens.
De Bie zei op de bijeenkomst, het
vermoeden te hebben dat het college
het plan er door heeft gedrukt, want
in een verslag van de werkgroep
verkeersaangelegenheden had hij
gelezen dat Van Schaiks voorganger
Woets tegen een snelle behandeling
was in verband met de korte voorbe
reidingsprocedure. Waarop Van der
Jagt zei dat er nooit met het plan is
gesjoemeld en dat de werkgroep tot
een weloverwogen advies is kunnen
komen. Een pleidooi van M.J. de
Jager om het fietspad af te blazen en
van dat geld verkeersdrempels aan
te leggen in de Mossellaan, werd
door de wethouder afgewezen
omdat deze maatregel een beperking
zou betekenen voor het busverkeer.
Dinsdagavond lichtte wethouder
Van der Jagt de leden van de com
missie openbare werken in. J. van
den Donker (D66) betreurde het dat
hij niet bij de informatieavond aan
wezig kon zijn. Hij was niet op de
hoogte van de bijeenkomst. "Ik wil
me zoveel mogelijk op de hoogte
laten houden. Dit was toch min of
meer een openbare hoorzitting." De
wethouder zei dat de leden van de
commissie in de regel van dergelijke
avonden bericht krijgen. "Maar dit
was een uitzonderlijke situatie."
Mevr. H.M. Schot-de Hoog (AOV)
zei de aansluiting van het fietspad
op de Mossellaan, twee meter van
de bushalte vandaan, maar niks te
vinden. "Daar komt een sluisje," zei
de wethouder. Waaruit M.A.J. van
der Linde (PvdA) afleidde dat het
college met het plan doorgaat. "Er
zijn nu alternatieven in studie," ver
klaarde Van der Jagt, "door de
bewoners naar voren gebracht."
Sportlaan met de oversteekplaats voor voetgangers I
j recreatiecentrum Haestinge en de sportvelden.
Het gaat vooral om de toestand voor
de ingang bij Haestinge waar veel
bezoekers komen voor het recreatie
centrum, het zwembad en de sport
velden.
Personeel van het zwembad klaagde
over de gevaarlijke situatie voor
kinderen die de Sportlaan op- en
afgaan. Automobilisten zouden er te
hard rijden. Metingen hebben dat
bevestigd. Voor de ingang van
Haestinge zijn enkele jaren geleden
al voorzieningen getroffen, maar die
voldoen niet, zo luidde het oordeel
van de commissie.
Er zijn op twee punten zogenaamde
middengeleiders aangebracht die de
Een deel van de bebossing is al weggehaald om een fietspad aan te leggen door de brandgang tussen Jolstraat en Mossellaan. Maar de
bewoners willen het pad helemaal niet en maken dat ondermeer met een bord duidelijk. De gemeente heeft het werk voorlopig stilgelegd.
1
r j*
•jry -
u
Ingebouwd Dubbel Transport
£xtw l<Mje
Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17
Breda: Lange Brugstraat 30
Eindhoven: Willemstraat 21
Roosendaal: Nieuwe Markt 48
Advertentie I.M.
Leden van provinciale staten krijgen
over 1995 een jaarlijkse vergoeding
van 19.462 gulden voor hun werk
zaamheden en daarnaast 2115,20
gulden als onkostenvergoeding.
Voor leden van statencommissies
die geen statenlid zijn, geldt per bij
gewoonde vergadering een vergoe
ding van 156 gulden.
De onkostenvergoeding voor leden
van gedeputeerde staten is vastge
steld op 7782 gulden per jaar. Daar
gaat in Zeeland 2073,95 gulden af
als fractievergoeding. Gedeputeer
den die meer dan tien kilometer van
het provinciehuis in Middelburg
wonen, krijgen bovendien een reis
kostenvergoeding van 105 gulden
per maand.
Elke fractie van provinciale staten
krijgt eveneens een jaarlijkse ver
goeding. Voor 1995 bestaat die uit
een basisbedrag van 3555,35 gulden
én 2073,95 gulden per fractielid.
Omdat dit jaar in april nieuwe frac
ties aantreden, wordt de fractiever
goeding vanaf mei opnieuw bere
kend. Voor de eerste vier maanden
van het jaar is met deze vergoeding
in Middelburg bijna 42.000 gulden
gemoeid. De verdeling van dat
bedrag is als volgt: CDA 10.172,23
gulden, PvdA 7406,96 gulden, VVD
6024,33 gulden, D66 en SGP elk
5333,01 gulden, RPF/GPV 3259,06
gulden, Delta Anders 2567,75 gul
den en Groen Links 1876,43 gulden.
snelheid van de automobilisten moet
terugdringen. Wethouder J. van der
Jagt bleek als enige in het college
voorstander van het verbeteren van
de verkeerssituatie op de Sportlaan.
Hij moest het meerderheidsstand
punt toelichten. "Ik heb het moeilijk,
ik heb het moeilijk," zo verwoordde
hij een beetje gekscherend zijn posi
tie in het college over deze kwestie.
De raadsleden waren unaniem in
hun advies, maar legden wel ver
schillende accenten. (De VVD was
overigens niet aanwezig).
P. van Belzen (RPF/GPV) vond dat
de voetgangers er nu bekaaid van
afkomen. Hij nam het vooral op
voor de kinderen die daar overste
ken, 'om ze tegen zichzelf te
beschermen.' "Er moet toch niet
eerst een ernstig ongeval gebeuren?"
M.J. Klippel (SGP) sloot zich bij
Van Belzen aan:"De huidige voor
ziening is absoluut onvoldoende.
Met vrees zie ik de kinderen over
steken."
W.C. van Kempen (CDA) wees er
echter op dat de kinderen nu zo de
weg op kunnen rennen. "Voetgan
gers worden niks in de weg gelegd.
Kijk niet alleen naar het gemotori
seerd verkeer.
Neem maatregelen voor voetgan
gers en fietsers." De CDA-er legde
vooral de nadruk op de Sportlaan als
invalsweg naar het centrum van het
dorp waar ook zwaar (landbouw)
verkeer gebruik van maakt. Ver
smalling leek hem niet de beste
oplossing.
J. van den Donker (D66) leek een
versmalde rijbaan zoals in het door
b. en w. afgewezen plan was gete
kend, wel een goede oplossing. Dat
vond ook mevr. M.H. Schot-de
Hoog (AOV). Bovendien had zij
begrepen dat er nog een gedeelte
van het kruispunt bij de Haven
opnieuw bestraat moet worden. Zij
stelde voor een en ander te combine
ren.
M.A.J. van der Linde (PvdA) stak
het op het karakter van de Sportlaan.
De rechte geasfalteerde rijbaan
nodigt volgens hem uit het gaspe
daal eens flink in te drukken. Hij
wilde weten of boldrempels soelaas
kunnen bieden.
Van der Jagt kon zich in veel opmer
kingen vinden. Hij lichtte toe dat het
college de eigenaar van Haestinge
(stichting gemeenschap Sint-Maar
tensdijk) al eens gevraagd heeft het
grote hek dicht te houden zodat fiet
sers en auto's niet zomaar in en uit
kunnen rijden. En alleen het kleine
hekje voor voetgangers en fietsers
open te zetten. "Dat gebeurt niet.
Daar ligt ook een verantwoordelijk
heid voor de beheerder."
De boldrempels zijn volgens hoofd
civiel-technische zaken W.A. Blaas
gevaarlijk, vooral voor motorrij
ders: "Op veel plaatsen worden ze
weer verwijderd."
Alle commissieleden vonden dat er
iets gedaan moet worden. Van der
Linde riep op om meer creativiteit
aan de dag te leggen bij het zoeken
naar oplossingen.
Van der Jagt antwoordde dat er wel
eens gekeken is naar de mogelijk
heid om de Sportlaan wat bochtiger
te maken. "Maar dat maakt het te
duur omdat je dan grond aan moet
kopen en andere voorzieningen weg
moet halen."
Dinsdagavond floten de raadsleden
in de commissie openbare werken
unaniem het college van burgemees
ter en wethouders terug. B. en w.
wilden geen maatregelen treffen in
de Veerweg om het verkeer af te
remmen. B. en w. wilde ook hele
maal geen advies van de commissie
maar het besluit om niets te doen
voor kennisgeving laten aannemen.
De Veerweg stond dan ook niet op
de agenda van de vergadering. Maar
de commissie liet dinsdagavond
haar tanden zien.
Het begon bij S. van Dommele,
bewoner uit de Veerweg die gebruik
wilde maken van het spreekrecht.
Hij mocht dat alleen over een op de
agenda voorkomend onderwerp.
Dus niet over de Veerweg. Van
Dommele terug naar de publieke tri
bune, waarna P. van Belzen
(RPF/GPV) wethouder J. van der
Jagt vroeg de Veerweg als punt 7a
op de agenda te zetten. Hij kreeg
steun van de andere commissiele
den. De wethouder stemde toe,
waarop Van Dommele alsnog kon
inspreken en zijn gal spoog over de
manier waarop volgens hem door
het college met de Veerweg en de
belangen van de vijf gezinnen daar
wordt omgesprongen. Het werd hem
niet in dank afgenomen, zo bleek
later.
De raadsleden begrepen niet waar
om het college voorbij was gegaan
aan het advies van de commissie om
'iets te doen aan de Veerweg.'
Het voorstel van de bewoners om
twee plateaus aan te leggen wees het
college van de hand. Niet vanwege
de kosten maar vanwege de trillin
gen die veroorzaakt worden door het
verkeer dat erover heen rijdt. Die
nadelen wegen zwaarder dan de
voordelen, zo luidde de argumenta
tie van b. en w. Daarmee was voor
het college de kous af.
Van Belzen wilde 'objectieve gege
vens' om een oordeel te kunnen vel
len en niet afgaan op de beweringen
van Van Dommele die teleurgesteld
was in het college omdat het onder
werp niet op de agenda stond. Vol
gens Van Dommele voelen de
bewoners zich 'in een hoek gedrukt
en wil het college de commissie
omzeilen'. De brief die zij van de
gemeente ontvingen met de mede
deling dat er geen verkeersremmen-
de maatregelen getroffen zullen
worden, noemde hij een vodje
papier van nul en generlei waarde.
"Komen alle andere oplossingen dan
ook te vervallen?"
De bewoners vinden dat het college
het probleem 'als onbelangrijk van
de hand doet'. "Er wonen daar maar
vijf gezinnen en geen twintig zoals
aan de Jolstraat in Tholen" (die te
hoop lopen tegen de aanleg van een
fietspad -red.). Verder vond Van
Dommele dat het college zich 'diep
moest schamen' over de lange perio
de in de besluitvorming. "Moet de
raad dan ingrijpen? Dit is een staal
tje van eigenzinnigheid, niet van
openheid. We zijn nu vier jaar bezig
en nog geen stap verder."
Van Belzen wilde weten wat de tel
lingen uitwezen die er gehouden
zijn. En of het landbouwverkeer
omgeleid kan worden.
M.J. Klippel (SGP) begreep de hou
ding van het college niet. "U geeft
zelf aan dat de situatie voor verbete
ring vatbaar is, maar er gebeurt
niets. Er wordt hard gereden. De
weg is maar drie meter breed en
heeft geen stoep." Klippel wilde dat
het college eens met de bewoners
ging praten. "Nu gaan ze stellingen
betrekken. Dat bevordert de zaak
niet. Op deze manier krijg je onte
vreden raadsleden en bewoners, en
blijft de situatie ongewijzigd."
W.C. van Kempen (CDA) wilde ook
meer gegevens. Maar hij betrok er
ook andere knelpunten in de
gemeente bij: "De Sportlaan is be
sproken, nu de Veerweg. Wat weegt
het zwaarst?"
J. van den Donker (D66) vond de
argumentatie om niets aan de weg te
doen zwak. En zei voor honderd
procent mee te voelen met Klippel.
Mevr. H.M. Schot-de Hoog (AOV)
vond dat de zaak veel te lang sleep
te. "Het mag als eerste aan de beurt
komen."
M.A.J. van der Linde (PvdA) wilde
de zaak ook zo snel mogelijk afron
den. "Als de bewoners geen bezwaar
maken tegen de trillingen waarom
dan geen plateaus?"
Volgens Van der Jagt stelt het aantal
voertuigen dat de Veerweg passeert
niet veel voor. En een andere route
naar het voormalige veer -om het
verkeer om te leiden- is er niet. "De
zaak sleept zolang omdat de bewo
ners er op doorgaan." De wethouder
wees erop dat veel kinderen uit de
Veerweg gebruik maken van het
achterpad.
Snelheidsmetingen zijn er niet ver
richt. Van der Jagt was niet van plan
met de bewoners te praten 'op basis
van de bewoordingen van Van
Dommele'. "Ik wil wel praten maar
dan zoals het hoort, zonder aantij
gingen. Dat is wel gebeurd van
avond," zo zei hij fel. "Maar als u
unaniem zegt dat er wat moet gebeu
ren dan moet u nu maar een voorstel
doen."
Klippel stelde uiteindelijk voor -
hoewel hij het een vreemde con
structie vond- om voor 5000 gulden
ribbels aan te brengen. Van den
Donker, mevr. Schot en Van der
Linde steunden dat, maar van Bel
zen en Van Kempen zeiden te twij
felen aan de doelmatigheid ervan.