Riviervesting beter beschermd Verkeer wordt niet afgeremd L. Sauter tijdens rondrit over Tholen: Kreekresten liggen te veel bekneld tussen landbouwgrond Kerktoren kan gerestaureerd, maar besluit over financiën uitgesteld Vandaag stemming over ruilverkaveling 'Maak rotondes niet te krap' Verhoging vergoeding raadsleden Provincie doet grond van de hand Veel bezoek op TSG Tholen aan de Eendracht Op Veerweg en Sportlaan Vier fracties steunen regeling karakteristieke gebouwen Aarden geluidswal Poortvliet Donderdag 2 februari 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 De commissie ruimtelijke ordening had woensdagavond geen moeite met de verbeterde aanwijzing van de voor malige verdedigingswerken van Tholen door de rijks dienst van monumentenzorg. Scouting Aan de Veerweg in Stavenisse en aan de Sportlaan te Sint-Maartensdijk komen geen snelheidsbeperkende maatregelen. Dat deelde wethouder J. van der Jagt woensdagavond mee in de commissie openbare werken. Veel te hard Volgens de natuurvereniging Tholen is er nog veel te doen in het Europese natuurbeschermingsjaar 1995. De Nederlandse bijdrage aan N'95 heeft als officiële doel stelling:'de verbetering van de kwaliteit van natuur en milieu buiten de beschermde gebieden.' Betuining De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor restau ratie van de toren van de Grote Kerk in Tholen, maar over de financiering is nog geen besluit genomen. Daar over staakten maandagmiddag de stemmen, doordat CDA-fractievoorzitter W.C. van Kempen ontbrak. Met het werk wordt in april begonnen. Noodsprong Verwarrend Bos bij Oud-Vossemeer en Tholen Vandaag wordt beslist of het ruilverkavelingsplan Oud- Vossemeer doorgaat. Grondeigenaren en pachters stem men hierover in Meulvliet. Als het plan aangenomen wordt, betekent dit dat nu ook het laatste deel van de gemeente verkaveld wordt. De stemming wordt een half jaar eerder gehouden dan oorspronkelijk de bedoeling was. De reden hiervoor is dat de overige drie verkavelin gen al aan de gang zijn. Ingelanden Varkensinvasie Vrijwillig Verkeer Natuur De gemeente Tholen zal bij de provincie aandacht vragen voor de grootte van de mini-rotondes in de rondweg Poortvliet. Op verschillende hoorzittingen is er op gewe zen dat de mini-rotondes wel eens moeilijkheden zouden kunnen opleveren voor het vrachtverkeer. In de rondweg ten zuiden van het dorp komen er twee. Tholenseweg Dat gebeurde in 1982 al maar de rijksdienst wil de aanwijzing ver scherpen. Bovendien is nu ook de zijde van de Eendracht (de Wal met het oude havengebied) in de aanwij zing opgenomen. De rijksdienst vindt dat de vroegere riviervesting met omwalling en grachten nog goed herkenbaar is. Het speelde ruim twee eeuwen een rol in de landsverdediging. Op grond van krijgsgeschiedkundige en oudheid kundige waarden wees de rijks dienst de verdedigingswerken des tijds aan, maar de maatstaven waar mee toen naar Tholen is gekeken voldoen niet meer. Daarom wil de rijksdienst volgens het college een 'duidelijker en meer omvattende belangenaanduiding' van de werken. De raadsleden maakten daar geen bezwaar tegen maar W.C. van Kem pen (CDA), K.A. Heijboer (SGP) en P. van Belzen (RPF/GPV) vroegen zich af wat de gevolgen zijn van deze aanscherping. Zo wilden Van Kempen en Heijboer niet dat de gemeente beperkingen wordt opge legd bij het uitvoeren van onder houdswerkzaamheden. Van Belzen ging nog een stapje verder. "De Vest krijgt nu een ecologisch aanzicht. Dat is een ommekeer van wat de Vest vroeger is geweest. Stel dat het onderhoud na een aantal jaren te duur wordt, moeten we dan naar monumentenzorg?' Van Belzen wil de ook weten of de plannen voor het Slachtveld wel doorgang kunnen vinden. "Dan gaan we er namelijk iets nieuws aan toevoegen." Volgens hoofd L.T. Steenpoorte van de afdeling gemeentelijke ontwikke ling is de aanwijzing geen 'echte belemmering.' Onderhoud kan nor maal uitgevoerd worden. "Alleen bij wijzigingen moet je daar melding van maken. Een antwoord is snel binnen." En van de nieuwe aanplant in de Vest verwacht Steenpoorte geen problemen. M.A.J. van der Linde (PvdA) en E. Frigge-Hogesteeger (VVD) wilden weten wat de aanwijzing betekent voor het gebouw van de scouting op de voormalige oesterputten. Vol gens Van der Munnik hoeft de scou ting niks te vrezen. Het gaat alleen om de grond, niet om het gebouw. Dat geldt ook voor de christelijke school voor speciaal onderwijs De Veste. Van der Linde vroeg zich af of het deel van het hoornwerk, een onderdeel van de vestingswerken aan de overzijde van de Eendracht, als zodanig herkenbaar te maken is. Het hoornwerk is een bastion, dat onderdeel uitmaakt van het kroon werk. Het werd aan het eind van de zestiende eeuw aangelegd aan de Brabantse kant van de Eendracht om het stadje Tholen vanaf dat punt te beschermen. Aan beide zijden van de veerstoep bevinden zich nog res tanten van dit onderdeel van de ver dedigingswerken. Van der Linde lichtte toe dat de gemeente-archiva ris aandacht voor dit hoornwerk had gevraagd maar dat er nooit iets mee gedaan is. "Het zou leuk zijn dat aan te geven. Het is tenslotte een deel van onze oude vesting. Misschien is het mee te nemen in het plan voor het waterfront Tholen." S. van Dommele van de Veerweg zwengelde de kwestie aan tijdens het spreekrecht. Het onderwerp stond niet op de agenda, maar de spreker gebruikte de uitbreiding van de haven als opstapje om de Veer weg onder de aandacht te brengen. Hij zei zo zijn twijfels te hebben over het uitbreiden van de haven. "Als de commissie om advies wordt De maximum vergoeding voor raadsleden in de gemeente Tholen is verhoogd tot 9140 gulden per jaar plus nog 1924 gulden onkosten. De Thoolse raadsleden vallen in klasse 7 met gemeenten tussen de 18.001 en 24.0Q0 inwoners. Tholen telt momenteel circa 22.500 inwoners, zodat het met een groei van 250 mensen per jaar, nog zes jaar duurt voordat de raadsleden in klasse 8 vallen, wat op dit moment 2500 gul den meer op zou leveren. In verband met de stijging van de consumenten prijsindex is de onkostenvergoeding voor de drie wethouders per 1 janu ari verhoogd van 7576 tot 7782 gul den per jaar. De maximum vergoe ding voor commissieleden die geen raadslid zijn, is vastgesteld op 111 gulden. In de tweede helft van 1994 heeft de provincie grond langs acht Thoolse en Sint-Philipslandse wegen overge dragen aan de gemeente of het waterschap. Dat gebeurde in het kader van de wet herverdeling wegenbeheer. Dat houdt in dat de meeste wegen buiten de bebouwde kom aan het waterschap worden overgedragen en de straten binnen de bebouwde kom vallen nu in het algemeen onder het beheer van de gemeente. De provincie droeg grond over langs de provinciale weg van de Thoolse brug naar Stavenisse en de weg van Nieuw-Vossemeer naar Sint-Annaland (in totaal 6250 vier kante meter), de Stationsstraat, Kwekerijweg en Oostdijk te Sint- Philipsland (bij elkaar 1815 vierkan te meter) en de Rijksweg en de weg naar de Philipsdam te Sint-Philips- land en de Kreekweg te Oud-Vosse- meer (samen 245.175 vierkante meter). Daarvoor vroeg de provincie geen vergoeding. gevraagd om 175.000 gulden extra voor plezierbootjes beschikbaar te stellen, dan is het ook zinvol om advies te vragen ten behoeve van een andere voorziening, namelijk verkeersremmende maatregelen in de Veerweg." Van Dommele had bij gemeente- voorlichter F.A.P.M. Bakx geïnfor meerd naar de stand van zaken en te horen gekregen dat er niks aan gedaan zou worden. Dat verbaasde de raadsleden M.A.J. van der Linde (PvdA) en M.J. Klippel (SGP) in hoge mate. Van der Linde:"We heb ben in deze commissie unaniem besloten dat er iets aan moest gebeu ren." Pas in de rondvraag wilde Van der Jagt ingaan op de materie, maar dat bleek heel summier. Hij gaf geen openheid van zaken maar bevestig de alleen maar dat het college had besloten geen maatregelen te tref fen. En dat de commissie later zoui ingelicht worden. J. van Donker (D66) begreep niet waarom betrokkenen op een ant woord moesten wachten, als de beslissing gevallen is. "Als je de mensen de motivering laat weten, neem je een hoop ongenoegen weg. Dan weten ze waar ze aan toe zijn. Waarom kan dat niet?" P. van Belzen (RPF/GPV) had uit de beantwoording begrepen dat het besluit heel kort geleden genomen was. Van der Jagt bevestigde dat. Van Dommele bracht voor de wet houder en de commissie cijfers mee van de tellingen die het waterschap in 1992 op de Veerweg heeft gehou den. Het betreft verkeerstellingen die zijn uitgevoerd door het water schap Tholen in opdracht van de landinrichtingsdienst. In de periode van 9 april tot en met 20 april pas seerden per dag 240 voertuigen de Veerweg, in het weekeinde waren dat er 301Met pieken op de feest- dagen:613 op eerste paasdag en 543 op tweede paasdag. In de zomer werd geteld tussen 24 augustus en 2 september. Dat leverde minder voer tuigen op, namelijk 204 per week dag. Ook in de Sportlaan blijft de situatie zoals die nu is. M.A.J. van der Linde (PvdA) kreeg dat van Van der Jagt te horen. De PvdA-er vroeg naar de metingen die de gemeente er ver richt heeft. Van der Jagt antwoordde dat er 'regelmatig hard, te hard en veel te hard gereden wordt.' Vanuit de werkgroep verkeersaangelegen- heden zijn er volgens de wethouder voorstellen gekomen. Welke wilde hij op dat moment niet zeggen. Wel dat de meerderheid van het college vindt dat er niks hoeft te gebeuren. Hij zegde toe de zaak in een volgen de commissievergadering te zullen bespreken. Het gezelschap stapte bij de Schelphoek even uit voor een korte wandeling waarbij L. Sauter uitleg gaf. Zaterdag konden bestuurders van waterschap, gemeente en pers daar kennis mee maken tijdens een rond leiding van de Zeeuwse milieufede ratie die werd verzorgd door L. Sauter van de natuurvereniging Tholen. Een groot accent werd tijdens de rondrit gelegd op het maken van milieuvriendelijke oevers langs slo ten, watergangen en oude kreekres ten. Volgens Sauter kunnen flauwe taluds bijdragen aan het verbeteren van de flora en fauna maar kost het ook minder onderhoud. "Economie en natuur gaan hier samen. En dat is zeldzaam," zo zei hij tijdens de tocht over de dijken en polderwegen van Tholen en Sint-Philipsland. De Winkelzeese watergang zou zich daar goed voor lenen, maar ook de Luysterkreek op Sint-Philipsland en de kreekresten in de Kamemelkse- pot die 'te veel door landbouw omgeven is, of bekneld liggen tus sen landbouwgrond.' Alle stukjes en beetjes natuur op een rij helpen, was de teneur, ook al lig gen ze niet allemaal aaneengesloten. Zo zijn er langs de zuidkant van Tholen gebieden die geschikt gemaakt worden voornatuurontwik keling en ganzenopvang. Maar dwars door het eiland zijn ook mogelijkheden om meer natuurlijke elementen aan te brengen die van Oud-Vossemeer via de Winkelzeese watergang naar Stavenisse leiden. Vaak zijn oude kreekresten geschik te plekken om de natuur buiten de natuurgebieden een handje te hel pen. Ecologische verbindingslijnen, noemde Sauter ze, 'waarin dieren en planten over kunnen hoppen.' Dijkgraaf I.C. Hage vond de excur sie zinvol, maar het bood hem wei nig nieuws. "Dat is maar goed ook want anders zou ik niet weten wat er speelt in het gebied." Hage staat positief tegenover het aanpassen van de oevers voor natuur en milieu. "Dat geldt voor lokaties die daar geschikt voor zijn. Laaggelegen waterlopen zoals de Winkelzeese watergang. Op het moment dat je daar nieuwe betuining aanbrengt moet je overwegen om er een flauw talud van te maken. De grond die je er voor nodig hebt is minimaal. Dat hebben wij positief ontvangen." Minder positief staat het waterschap tegenover het voorstel van de natuurbeschermingsorganisatie om het maaisel van dijktaluds te verwij deren op kosten van het waterschap. Bij de Broeksedijk en de Vrijbergh- sedijk in Oud-Vossemeer kwam die problematiek naar voren. R. Geus van de stichting land schapsverzorging legde daar uit wat de vrijwilligers afgelopen zomer aan maaiwerk hebben verricht. Het is de bedoeling dat de zuidzijde van de dijken geschikt gemaakt worden voor bijzondere plantengroei (aarda ker, wilde marjolien, agrimonie of leverkruid). Dat kan bereikt worden door de bodem te laten verschralen. Daarvoor is maaisel weggehaald maar de stichting kon het nergens kwijt. Het waterschap heeft het toen afgevoerd maar volgens Hage moe ten natuurbeschermingsorganisaties zelf voor het verwerken van het afval zorgen. "Dat is een tekortko ming. Ze hebben een proef gedaan. Dan moeten ze ook het maaisel ver zamelen en afvoeren volgens de voorschriften die daar voor gelden. Dat betekent dat ze er mee naar de stortplaats midden-Zeeland moeten. De voorbereidingen voor restauratie van de toren van de N.H.Kerk in Tholen kunnen beginnen, maar over de financiering wordt verder gepraat. De toestand van de toren is veel slechter dan aanvankelijk werd aan genomen. Er was al rekening gehou den met een uitgaaf van zes ton (uit de reserve monumenten), maar er is nog ruim een miljoen extra nodig. Een kwart daarvan kan op het conto worden geschreven van de bonte knaagkever, de rest is het gevolg van een nadere inspectie van het middeleeuwse gebouw. In twee commissies is deze zaak de afgelo pen weken uitvoerig besproken. Over de noodzaak om de toren te restaureren en te behouden zijn alle partijen het eens. De meerderheid van het college van burgemeester van wethouders wil de bijdrageregeling karakteristieke gebouwen opheffen en de 538.000 gulden daarvan overhevelen naar de reserve monumenten. Vervolgens zou dat bedrag bijna helemaal voor de restauratie bestemd moeten wor den, samen met de opbrengst - 558.000 gulden - van de verkoop van landbouwgrond. Maar wethou der P. van Schetsen (PvdA) wil de bijdrageregeling in stand houden, ondanks dat er beperkt gebruik van wordt gemaakt. Uit de regeling zou, wat hem betreft, 307.000 gulden voor de toren gehaald moeten wor den. De resterende twee ton wil de wet houder uit de reserve stads- en dorpsontwikkeling halen. Hij kreeg maandag de steun van zijn eigen fractie, de VVD, D66 en het AOV. Nauwelijks verrassend, wat ook in de commissies was dat al gebleken. Als volgende maand de gemeente raad compleet is, lijkt het waar schijnlijk dat Van Schetsens voor stel net één stem tekort komt. "Met het opheffen van de regeling zet u een stukje beleid overboord zonder dat er over gepraat wordt. Daar spreken we hier niet over en dat is jammer", betoogde M.A.J. van der Linde (PvdA). Zijn fractiegenoot A. den Haan vroeg zich af of de regeling mis schien te onbekend is bij de inwo ners. R. Ravensteijn (VVD) onder schreef de woorden van Van der Linde en J. van den Donker (D66) zei opheffing van de regeling niet acceptabel te vinden. Ook mevrouw M.H. Schot-de Hoog (AOV) was die mening toegedaan. P. van Belzen (RPF/GPV) zei dat het voorstel van burgemeester en wethouders voldoet aan alle criteria van een noodsprong. Hij had geen moeite met het intrekken van de regeling: "Het criterium moet zijn noodzakelijke dingen en geen leu ke." Moerland reageerde met de opmerking dat het geen leuke din gen betreft, maar karakteristieke. Waarop J. de Jager (CDA) zei het met Van Belzen eens te zijn. "De regeling is er voor details die bijdra gen tot verfraaiing. Je moet een keu ze maken en dan haal je het geld waar dat het minste pijn doet." M.J. Klippel (SGP) vond wel dat lopende aanvragen afgehandeld moeten wor den. Verwarrend werd de discussie, toen de twee ton ter sprake kwam die Van Schetsen elders wil halen. Uit het fonds stads- en dorpsvernieu wing, zei de burgemeester en dat stond ook zo in het voorstel. Maar in de commissie financiën was al gezegd dat dit het fonds stads- en dorpsontwikkeling moest zijn. Belangrijk verschil, want het laatste is een eigen pot van de gemeente, terwijl Tholen voor het eerste gro tendeels afhankelijk is van de pro vincie. Meerdere fracties spraken ook over het monumentenbeleid. Van Belzen vroeg zich af waar in de toekomst het geld voor dergelijke projecten vandaan moet komen. Ravensteijn pleitte voor een andere manier van taxeren om financiële tegenvallers eerder te kunnen opvangen. E>e Jager drong aan op het bijwerken van de monumentenlijst met actuele gegevens en Klippel noemde het voor de toekomst van belang te weten hoe de Thoolse monumenten erbij staan. Ravensteijn steunde alvast onom wonden het instellen van een onder- houdsfonds, waartoe Van Belzen en K.A. Heijboer (SGP) in de commis sie ruimtelijke ordening een con cept-verordening hebben gepresen teerd. En dat kost geld. Die kosten moet ze ook in beeld brengen. Daar wordt te gemakkelijk over gedaan." Ook het verwijderen van het maaisel van de taluds van de waterlopen is zo'n discussiepunt. "Als we dat van alle waterlopen zouden moeten doen, dan wordt er een onevenredi ge zware last op de ingelanden gelegd." De excursie was voor menig raads lid een eerste kennismaking. Wet houder J. van der Jagt was zeer te spreken over de rondrit. "Ik ken de omgeving redelijk goed maar ik kom niet wekelijks, zelfs niet maan delijks langs deze route. De uitleg was begrijpelijk. Je neemt kennis van de ambities van de natuurver eniging, je ziet wat ze gedaan heb ben en wat er nog te doen staat." Maar volgens de wethouder zijn er geen zaken aangeroerd waar de gemeente actie op zal ondernemen. "Dat heb ik na afloop ook tegen Sauter gezegd. Zijn er zaken waar van zij verwachten dat de gemeente daar wat aan doet, dan wachten wij op hun verzoek. We hebben geen toezegging gedaan bij wat dan ook. Dat zal dan besproken moeten wor den." Ook al stonden de natuurgebieden niet centraal toch was er een uitstap je langs de Bruintjeskreek in opge nomen. Juist om er voor te pleiten smalle stroken landbouwgrond naast het gebied alsnog aan het natuurter rein toe te voegen. Ron Brouwer van de stichting Zeeuws Landschap nam het daar voor op. "Een duidelijke conflictsituatie tussen natuur en lan- bouw. Wij zitten met de mest, en zij heb ben last van de vogels." De Bruintjeskreek heeft volgens Brouwer internationale betekenis voor vogels die van brak water hou den, zoals de kluut, de zwarte en groenpootruiter en de tureluur. Thijs Kramer van de Zeeuwse milieufederatie pleitte voor een con venant voor bloemdijken. Boeren kunnen daar een beheersovereen komst voor afsluiten. Zijn die dijken als zodanig aangemerkt, dan zijn ze ook te gebruiken in de strijd tegen een varkensinvasie, zo zei hij. De vervroegde stemming heeft vol gens de landinrichtingsdienst ook als voordeel dat fruittelers hun nieu we percelen al voorlopig in gebruik kunnen nemen en beplanten. Ook krijgt men sneller inzicht in welk akkerbouwbedrijf in aanmerking komt voor verhuizing naar een vrij gekomen bedrijf in één van de drie andere ruilverkavelingsblokken (Sint-Annaland, Stavenisse en Poortvliet). Dergelijke opschuivin gen zijn volgens de landinrichtings dienst gunstig voor de verkaveling. In 1984 vroegen de landbouworga nisaties om ruilverkaveling omdat het grondgebruik op Tholen te ver snipperd zou zijn. Daarop werd de gemeente in vier blokken gesplitst waarvan nu dus de laatste in uitvoe ring moet komen. Omdat veel boe ren ook gronden hebben buiten het verkavelingsblok waarin hun bedrijf ligt, wordt het vrijwillig ruilen van stukken grond met één van de drie andere blokken aangemoedigd. Als het plan vandaag wordt aangeno men, verwacht de landinrichtings dienst dat de animo voor het vrijwil lig ruilen toe zal nemen. Daardoor is namelijk de kans groot dat de perce len nog dichter bij de boerderij kun nen worden toebedeeld. In het ver kavelingsblok Oud-Vossemeer heb ben de akkerbouwbedrijven gemid deld zeven kavels. Het gaat bij Oud-Vossemeer, net als bij de overige blokken, om een ver kaveling met administratief karak ter. Dat wil zeggen dat het puur gaat om een betere verdeling van het land. Aan waterbeheersing en peil beheer hoeft weinig gedaan te wor den. Wel zal de verkeerssituatie onder de loep worden genomen. Zo zal het gebied, volgens de landin richtingsdienst, veel minder aan trekkelijk worden voor sluipverkeer door het aanleggen van een ver- keerssluis. Verder worden de uitrit ten van de landbouwpercelen op de druk bereden provinciale weg tussen Tholen en Poortvliet zoveel moge lijk weggehaald. Naar richtlijnen van het nationaal natuurbeleidsplan wordt er in het verkavelingsblok Oud-Vossemeer een natuurreservaat en een beheers gebied van elk 21 hectare en een natuurontwikkelingsgebied van 41 hectare aangewezen. Deze komen langs de Oosterschelde. Het gaat om zilte, drassige gronden met ondiepe plassen die waardevol zijn voor planten en vogels. Zowel bij Tholen als bij Oud-Vossemeer moet een bos komen. Bij Tholen zal het tussen de 15 en 25 hectare groot worden en bij Oud-Vossemeer beslaat het bos met boomweide 7,5 hectare. Verder kan er voor vijf kilometer dijkbeplanting worden aangelegd. De particuliere eigenaren krijgen daarvoor alles vergoed. Ook de beplanting van het erf wordt gesubsidieerd. In totaal is voor de ruilverkaveling Oud-Vossemeer 125 hectare grond nodig. Inmiddels is er 70 hectare beschikbaar. De totale kosten zijn begroot op ruim 3,4 miljoen gulden waarvan de eigenaren bijna 6,5 ton betalen. Per hectare is de totale gemiddelde landinrichtingsrente 296 gulden ofwel 18 gulden per jaar gedurende 26 jaar. Volgens de land inrichtingsdienst staan daar gemid deld 72 gulden aan baten tegenover. Eerder begon men ook in Sint-Phi lipsland aan een ruilverkaveling. De commissie ruimtelijke ordening sloot zich daar woensdagavond bij aan nadat C.A. Geuze van het gelijk namige straalbedrijf in Sint-Maar tensdijker tijdens het spreekrecht op had gewezen. Hij was bang dat de rotondes te klein zullen uitvallen voor grote en lange transporten, zoals kraanwagens en buitengewoon vervoer. Ook zou er rekening gehouden moeten worden met het plaatsen van verkeersborden, bomen en lantaarnpalen. Komen die te dicht bij de rotonde te staan, dan wordt het lastig manoeuvreren. Geuze zei dat te hebben ondervonden bij de roton de bij Steenbergen. Hij pleitte voor een goede bereikbaarheid van het industriegebied van Sint-Maartens dijk. "Als grote transporten bij voor baat uitgesloten zijn dan hebben we een verkeerde investering in ons bedrijf gepleegd." Geuze zei niet alleen voor zijn eigen bedrijf op te komen maar voor alle constructiebe drijven. Hij kreeg vooral steun van W.C. van Kempen (CDA) die vond dat de rotondes niet 'te krap' gemaakt moe ten worden. De rotondes worden aangelegd om het verkeer te rem men. Alle raadsleden vonden dat een goede zaak maar Van Kempen wees er op dat (vracht)auto's straks op twee punten af moeten remmen en optrekken. Het lawaai dat dit ver oorzaakt zou wel eens tegen kunnen vallen, zo was zijn oordeel. "Vooral het vervoer in de ochtend is inten sief. Er komt een extra stuk geluids belasting." Om het geluid te weren worden er op verschillende plaatsen aarden geluidswallen aangelegd en geen namaak muren zoals bij Roosen daal. Dat schrikbeeld doemde bij E. Frigge-Hogesteeger (VVD) op. "Die zijn afschuwelijk." Wel zei ze bang te zijn voor het massieve karakter van de aarden wallen die, van voet tot voet, zeven meter breed worden en hoog tweeëneenhalve meter. Zij maakte zich sterk voor een 'land schappelijke inpassing' en wilde dat er ook gekeken wordt naar een ande re uitvoering, zoals een wal van wil gentenen. K.A. Heijboer vreesde dat het zicht op het dorp vanuit de polder aange tast zal worden als er hoge beplan ting komt ten zuiden van de Lage- weg tussen de Geerweg en de Korte Zandweg. Volgens M.A.J. van der Linde (PvdA) was het niet alleen het 'silhouet' van Poortvliet dat niet mag verdwijnen maar spelen er ook land bouwbelangen in mee. "De land- bouwvereniging Ons Belang is mis schien bang voor schadelijk wild en vruchtpluis,"zo merkte hij op. Hij vroeg zich af of de mini-rotondes 'alle verkeer' moeten kunnen ver werken of dat het bijzonder vervoer een andere route moet volgen. Vol gens burgemeester H.A. van der Munnik moet alle verkeer er gebruik van kunnen maken. Over de veiligheid van fietsers was niet iedereen gerust. P. van Belzen (RPF/GPV) wees er op dat fietsers van de Paasdijk steeds over moeten steken. "Kan dat niet gevaarlijk wor den?" En Frigge vroeg zich af waar om er geen gescheiden fietspad komt tussen de Lage Zandweg en de Kruytenburgseweg. De fietsers moeten er de langzaam-verkeersweg gebruiken. "Wij willen geen toestan den zoals op de Tholenseweg." Volgens de burgemeester wordt het hele traject veiliger voor fietsers omdat het snelverkeer genoodzaakt is snelheid te verminderen voor de rotondes. "De fietser kan zijn aan dacht straks beter verdelen. Het wordt gemakkelijker om op te let ten." Volgens de burgemeester is het niet mogelijk om een apart fietspad aan te leggen tussen de Kruyten burgseweg en de Lage Zandweg. "Het landbouwverkeer is daar niet erg intensief." Maar Heijboer vond dat wat 'gemakkelijk gedacht.' Mevrouw Frigge stelde voor er toch een apart fietspad aan te laten leggen maar Van der Munnik gaf te kennen dat de provincie dat niet wil omdat deze extra voorziening te veel geld zal kosten. Bovendien is de lang zaam verkeersweg viereneenhalve meter breed. En dat moet volgens de burgemeester breed genoeg zijn voor fietsers en tractoren. Het open huis de Thoolse scholen gemeenschap (TSG) in Sint-Maar tensdijk heeft zaterdag veel bezoe kers getrokken. Meer dan andere jaren. Ouders en kinderen kwamen naar het schoolgebouw maar ook veel oud-leerlingen wisten de weg weer te vinden naar de school die vanaf augustus onderdeel wordt van het Scheldecollege. Een schatting van het aantal bezoekers is moeilijk maar de directie houdt het op onge veer 500 mensen. Ouders en leerlin gen konden zich op de hoogte stel len van de onderwijsmogelijkheden op de lokatie Sint-Maartensdijk maar ook op de andere vestigingen van het nieuw te vormen Schelde college.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 13