Riviervesting
beter beschermd
Verkeer wordt
niet afgeremd
L. Sauter tijdens rondrit over Tholen:
Kreekresten liggen te veel
bekneld tussen landbouwgrond
Kerktoren kan gerestaureerd, maar
besluit over financiën uitgesteld
Vandaag stemming
over ruilverkaveling
'Maak rotondes
niet te krap'
Verhoging
vergoeding
raadsleden
Provincie
doet grond
van de hand
Veel bezoek
op TSG
Tholen aan de Eendracht
Op Veerweg en Sportlaan
Vier fracties steunen regeling karakteristieke gebouwen
Aarden geluidswal Poortvliet
Donderdag 2 februari 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
De commissie ruimtelijke ordening had woensdagavond
geen moeite met de verbeterde aanwijzing van de voor
malige verdedigingswerken van Tholen door de rijks
dienst van monumentenzorg.
Scouting
Aan de Veerweg in Stavenisse en aan de Sportlaan te
Sint-Maartensdijk komen geen snelheidsbeperkende
maatregelen. Dat deelde wethouder J. van der Jagt
woensdagavond mee in de commissie openbare werken.
Veel te hard
Volgens de natuurvereniging Tholen is er nog veel te
doen in het Europese natuurbeschermingsjaar 1995. De
Nederlandse bijdrage aan N'95 heeft als officiële doel
stelling:'de verbetering van de kwaliteit van natuur en
milieu buiten de beschermde gebieden.'
Betuining
De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor restau
ratie van de toren van de Grote Kerk in Tholen, maar
over de financiering is nog geen besluit genomen. Daar
over staakten maandagmiddag de stemmen, doordat
CDA-fractievoorzitter W.C. van Kempen ontbrak. Met
het werk wordt in april begonnen.
Noodsprong
Verwarrend
Bos bij Oud-Vossemeer en Tholen
Vandaag wordt beslist of het ruilverkavelingsplan Oud-
Vossemeer doorgaat. Grondeigenaren en pachters stem
men hierover in Meulvliet. Als het plan aangenomen
wordt, betekent dit dat nu ook het laatste deel van de
gemeente verkaveld wordt. De stemming wordt een half
jaar eerder gehouden dan oorspronkelijk de bedoeling
was. De reden hiervoor is dat de overige drie verkavelin
gen al aan de gang zijn.
Ingelanden
Varkensinvasie
Vrijwillig
Verkeer
Natuur
De gemeente Tholen zal bij de provincie aandacht vragen
voor de grootte van de mini-rotondes in de rondweg
Poortvliet. Op verschillende hoorzittingen is er op gewe
zen dat de mini-rotondes wel eens moeilijkheden zouden
kunnen opleveren voor het vrachtverkeer. In de rondweg
ten zuiden van het dorp komen er twee.
Tholenseweg
Dat gebeurde in 1982 al maar de
rijksdienst wil de aanwijzing ver
scherpen. Bovendien is nu ook de
zijde van de Eendracht (de Wal met
het oude havengebied) in de aanwij
zing opgenomen. De rijksdienst
vindt dat de vroegere riviervesting
met omwalling en grachten nog
goed herkenbaar is. Het speelde
ruim twee eeuwen een rol in de
landsverdediging. Op grond van
krijgsgeschiedkundige en oudheid
kundige waarden wees de rijks
dienst de verdedigingswerken des
tijds aan, maar de maatstaven waar
mee toen naar Tholen is gekeken
voldoen niet meer. Daarom wil de
rijksdienst volgens het college een
'duidelijker en meer omvattende
belangenaanduiding' van de werken.
De raadsleden maakten daar geen
bezwaar tegen maar W.C. van Kem
pen (CDA), K.A. Heijboer (SGP) en
P. van Belzen (RPF/GPV) vroegen
zich af wat de gevolgen zijn van
deze aanscherping. Zo wilden Van
Kempen en Heijboer niet dat de
gemeente beperkingen wordt opge
legd bij het uitvoeren van onder
houdswerkzaamheden. Van Belzen
ging nog een stapje verder. "De Vest
krijgt nu een ecologisch aanzicht.
Dat is een ommekeer van wat de
Vest vroeger is geweest. Stel dat het
onderhoud na een aantal jaren te
duur wordt, moeten we dan naar
monumentenzorg?' Van Belzen wil
de ook weten of de plannen voor het
Slachtveld wel doorgang kunnen
vinden. "Dan gaan we er namelijk
iets nieuws aan toevoegen."
Volgens hoofd L.T. Steenpoorte van
de afdeling gemeentelijke ontwikke
ling is de aanwijzing geen 'echte
belemmering.' Onderhoud kan nor
maal uitgevoerd worden. "Alleen bij
wijzigingen moet je daar melding
van maken. Een antwoord is snel
binnen."
En van de nieuwe aanplant in de
Vest verwacht Steenpoorte geen
problemen.
M.A.J. van der Linde (PvdA) en E.
Frigge-Hogesteeger (VVD) wilden
weten wat de aanwijzing betekent
voor het gebouw van de scouting op
de voormalige oesterputten. Vol
gens Van der Munnik hoeft de scou
ting niks te vrezen. Het gaat alleen
om de grond, niet om het gebouw.
Dat geldt ook voor de christelijke
school voor speciaal onderwijs De
Veste. Van der Linde vroeg zich af
of het deel van het hoornwerk, een
onderdeel van de vestingswerken
aan de overzijde van de Eendracht,
als zodanig herkenbaar te maken is.
Het hoornwerk is een bastion, dat
onderdeel uitmaakt van het kroon
werk. Het werd aan het eind van de
zestiende eeuw aangelegd aan de
Brabantse kant van de Eendracht om
het stadje Tholen vanaf dat punt te
beschermen. Aan beide zijden van
de veerstoep bevinden zich nog res
tanten van dit onderdeel van de ver
dedigingswerken. Van der Linde
lichtte toe dat de gemeente-archiva
ris aandacht voor dit hoornwerk had
gevraagd maar dat er nooit iets mee
gedaan is. "Het zou leuk zijn dat aan
te geven. Het is tenslotte een deel
van onze oude vesting. Misschien is
het mee te nemen in het plan voor
het waterfront Tholen."
S. van Dommele van de Veerweg
zwengelde de kwestie aan tijdens
het spreekrecht. Het onderwerp
stond niet op de agenda, maar de
spreker gebruikte de uitbreiding van
de haven als opstapje om de Veer
weg onder de aandacht te brengen.
Hij zei zo zijn twijfels te hebben
over het uitbreiden van de haven.
"Als de commissie om advies wordt
De maximum vergoeding voor
raadsleden in de gemeente Tholen is
verhoogd tot 9140 gulden per jaar
plus nog 1924 gulden onkosten. De
Thoolse raadsleden vallen in klasse
7 met gemeenten tussen de 18.001
en 24.0Q0 inwoners. Tholen telt
momenteel circa 22.500 inwoners,
zodat het met een groei van 250
mensen per jaar, nog zes jaar duurt
voordat de raadsleden in klasse 8
vallen, wat op dit moment 2500 gul
den meer op zou leveren. In verband
met de stijging van de consumenten
prijsindex is de onkostenvergoeding
voor de drie wethouders per 1 janu
ari verhoogd van 7576 tot 7782 gul
den per jaar. De maximum vergoe
ding voor commissieleden die geen
raadslid zijn, is vastgesteld op 111
gulden.
In de tweede helft van 1994 heeft de
provincie grond langs acht Thoolse
en Sint-Philipslandse wegen overge
dragen aan de gemeente of het
waterschap. Dat gebeurde in het
kader van de wet herverdeling
wegenbeheer. Dat houdt in dat de
meeste wegen buiten de bebouwde
kom aan het waterschap worden
overgedragen en de straten binnen
de bebouwde kom vallen nu in het
algemeen onder het beheer van de
gemeente. De provincie droeg grond
over langs de provinciale weg van
de Thoolse brug naar Stavenisse en
de weg van Nieuw-Vossemeer naar
Sint-Annaland (in totaal 6250 vier
kante meter), de Stationsstraat,
Kwekerijweg en Oostdijk te Sint-
Philipsland (bij elkaar 1815 vierkan
te meter) en de Rijksweg en de weg
naar de Philipsdam te Sint-Philips-
land en de Kreekweg te Oud-Vosse-
meer (samen 245.175 vierkante
meter). Daarvoor vroeg de provincie
geen vergoeding.
gevraagd om 175.000 gulden extra
voor plezierbootjes beschikbaar te
stellen, dan is het ook zinvol om
advies te vragen ten behoeve van
een andere voorziening, namelijk
verkeersremmende maatregelen in
de Veerweg."
Van Dommele had bij gemeente-
voorlichter F.A.P.M. Bakx geïnfor
meerd naar de stand van zaken en te
horen gekregen dat er niks aan
gedaan zou worden. Dat verbaasde
de raadsleden M.A.J. van der Linde
(PvdA) en M.J. Klippel (SGP) in
hoge mate. Van der Linde:"We heb
ben in deze commissie unaniem
besloten dat er iets aan moest gebeu
ren."
Pas in de rondvraag wilde Van der
Jagt ingaan op de materie, maar dat
bleek heel summier. Hij gaf geen
openheid van zaken maar bevestig
de alleen maar dat het college had
besloten geen maatregelen te tref
fen. En dat de commissie later zoui
ingelicht worden.
J. van Donker (D66) begreep niet
waarom betrokkenen op een ant
woord moesten wachten, als de
beslissing gevallen is. "Als je de
mensen de motivering laat weten,
neem je een hoop ongenoegen weg.
Dan weten ze waar ze aan toe zijn.
Waarom kan dat niet?"
P. van Belzen (RPF/GPV) had uit de
beantwoording begrepen dat het
besluit heel kort geleden genomen
was. Van der Jagt bevestigde dat.
Van Dommele bracht voor de wet
houder en de commissie cijfers mee
van de tellingen die het waterschap
in 1992 op de Veerweg heeft gehou
den. Het betreft verkeerstellingen
die zijn uitgevoerd door het water
schap Tholen in opdracht van de
landinrichtingsdienst. In de periode
van 9 april tot en met 20 april pas
seerden per dag 240 voertuigen de
Veerweg, in het weekeinde waren
dat er 301Met pieken op de feest-
dagen:613 op eerste paasdag en 543
op tweede paasdag. In de zomer
werd geteld tussen 24 augustus en 2
september. Dat leverde minder voer
tuigen op, namelijk 204 per week
dag.
Ook in de Sportlaan blijft de situatie
zoals die nu is. M.A.J. van der Linde
(PvdA) kreeg dat van Van der Jagt
te horen. De PvdA-er vroeg naar de
metingen die de gemeente er ver
richt heeft. Van der Jagt antwoordde
dat er 'regelmatig hard, te hard en
veel te hard gereden wordt.' Vanuit
de werkgroep verkeersaangelegen-
heden zijn er volgens de wethouder
voorstellen gekomen. Welke wilde
hij op dat moment niet zeggen. Wel
dat de meerderheid van het college
vindt dat er niks hoeft te gebeuren.
Hij zegde toe de zaak in een volgen
de commissievergadering te zullen
bespreken.
Het gezelschap stapte bij de Schelphoek even uit voor een korte wandeling waarbij L. Sauter uitleg gaf.
Zaterdag konden bestuurders van
waterschap, gemeente en pers daar
kennis mee maken tijdens een rond
leiding van de Zeeuwse milieufede
ratie die werd verzorgd door L.
Sauter van de natuurvereniging
Tholen.
Een groot accent werd tijdens de
rondrit gelegd op het maken van
milieuvriendelijke oevers langs slo
ten, watergangen en oude kreekres
ten. Volgens Sauter kunnen flauwe
taluds bijdragen aan het verbeteren
van de flora en fauna maar kost het
ook minder onderhoud. "Economie
en natuur gaan hier samen. En dat is
zeldzaam," zo zei hij tijdens de tocht
over de dijken en polderwegen van
Tholen en Sint-Philipsland.
De Winkelzeese watergang zou zich
daar goed voor lenen, maar ook de
Luysterkreek op Sint-Philipsland en
de kreekresten in de Kamemelkse-
pot die 'te veel door landbouw
omgeven is, of bekneld liggen tus
sen landbouwgrond.'
Alle stukjes en beetjes natuur op een
rij helpen, was de teneur, ook al lig
gen ze niet allemaal aaneengesloten.
Zo zijn er langs de zuidkant van
Tholen gebieden die geschikt
gemaakt worden voornatuurontwik
keling en ganzenopvang. Maar
dwars door het eiland zijn ook
mogelijkheden om meer natuurlijke
elementen aan te brengen die van
Oud-Vossemeer via de Winkelzeese
watergang naar Stavenisse leiden.
Vaak zijn oude kreekresten geschik
te plekken om de natuur buiten de
natuurgebieden een handje te hel
pen. Ecologische verbindingslijnen,
noemde Sauter ze, 'waarin dieren en
planten over kunnen hoppen.'
Dijkgraaf I.C. Hage vond de excur
sie zinvol, maar het bood hem wei
nig nieuws. "Dat is maar goed ook
want anders zou ik niet weten wat er
speelt in het gebied." Hage staat
positief tegenover het aanpassen van
de oevers voor natuur en milieu.
"Dat geldt voor lokaties die daar
geschikt voor zijn. Laaggelegen
waterlopen zoals de Winkelzeese
watergang. Op het moment dat je
daar nieuwe betuining aanbrengt
moet je overwegen om er een flauw
talud van te maken. De grond die je
er voor nodig hebt is minimaal. Dat
hebben wij positief ontvangen."
Minder positief staat het waterschap
tegenover het voorstel van de
natuurbeschermingsorganisatie om
het maaisel van dijktaluds te verwij
deren op kosten van het waterschap.
Bij de Broeksedijk en de Vrijbergh-
sedijk in Oud-Vossemeer kwam die
problematiek naar voren.
R. Geus van de stichting land
schapsverzorging legde daar uit wat
de vrijwilligers afgelopen zomer aan
maaiwerk hebben verricht. Het is de
bedoeling dat de zuidzijde van de
dijken geschikt gemaakt worden
voor bijzondere plantengroei (aarda
ker, wilde marjolien, agrimonie of
leverkruid). Dat kan bereikt worden
door de bodem te laten verschralen.
Daarvoor is maaisel weggehaald
maar de stichting kon het nergens
kwijt. Het waterschap heeft het toen
afgevoerd maar volgens Hage moe
ten natuurbeschermingsorganisaties
zelf voor het verwerken van het
afval zorgen. "Dat is een tekortko
ming. Ze hebben een proef gedaan.
Dan moeten ze ook het maaisel ver
zamelen en afvoeren volgens de
voorschriften die daar voor gelden.
Dat betekent dat ze er mee naar de
stortplaats midden-Zeeland moeten.
De voorbereidingen voor restauratie van de toren van de N.H.Kerk
in Tholen kunnen beginnen, maar over de financiering wordt verder
gepraat.
De toestand van de toren is veel
slechter dan aanvankelijk werd aan
genomen. Er was al rekening gehou
den met een uitgaaf van zes ton (uit
de reserve monumenten), maar er is
nog ruim een miljoen extra nodig.
Een kwart daarvan kan op het conto
worden geschreven van de bonte
knaagkever, de rest is het gevolg
van een nadere inspectie van het
middeleeuwse gebouw. In twee
commissies is deze zaak de afgelo
pen weken uitvoerig besproken.
Over de noodzaak om de toren te
restaureren en te behouden zijn alle
partijen het eens.
De meerderheid van het college van
burgemeester van wethouders wil de
bijdrageregeling karakteristieke
gebouwen opheffen en de 538.000
gulden daarvan overhevelen naar de
reserve monumenten. Vervolgens
zou dat bedrag bijna helemaal voor
de restauratie bestemd moeten wor
den, samen met de opbrengst -
558.000 gulden - van de verkoop
van landbouwgrond. Maar wethou
der P. van Schetsen (PvdA) wil de
bijdrageregeling in stand houden,
ondanks dat er beperkt gebruik van
wordt gemaakt. Uit de regeling zou,
wat hem betreft, 307.000 gulden
voor de toren gehaald moeten wor
den.
De resterende twee ton wil de wet
houder uit de reserve stads- en
dorpsontwikkeling halen. Hij kreeg
maandag de steun van zijn eigen
fractie, de VVD, D66 en het AOV.
Nauwelijks verrassend, wat ook in
de commissies was dat al gebleken.
Als volgende maand de gemeente
raad compleet is, lijkt het waar
schijnlijk dat Van Schetsens voor
stel net één stem tekort komt.
"Met het opheffen van de regeling
zet u een stukje beleid overboord
zonder dat er over gepraat wordt.
Daar spreken we hier niet over en
dat is jammer", betoogde M.A.J. van
der Linde (PvdA).
Zijn fractiegenoot A. den Haan
vroeg zich af of de regeling mis
schien te onbekend is bij de inwo
ners. R. Ravensteijn (VVD) onder
schreef de woorden van Van der
Linde en J. van den Donker (D66)
zei opheffing van de regeling niet
acceptabel te vinden. Ook mevrouw
M.H. Schot-de Hoog (AOV) was
die mening toegedaan.
P. van Belzen (RPF/GPV) zei dat
het voorstel van burgemeester en
wethouders voldoet aan alle criteria
van een noodsprong. Hij had geen
moeite met het intrekken van de
regeling: "Het criterium moet zijn
noodzakelijke dingen en geen leu
ke." Moerland reageerde met de
opmerking dat het geen leuke din
gen betreft, maar karakteristieke.
Waarop J. de Jager (CDA) zei het
met Van Belzen eens te zijn. "De
regeling is er voor details die bijdra
gen tot verfraaiing. Je moet een keu
ze maken en dan haal je het geld
waar dat het minste pijn doet." M.J.
Klippel (SGP) vond wel dat lopende
aanvragen afgehandeld moeten wor
den.
Verwarrend werd de discussie, toen
de twee ton ter sprake kwam die
Van Schetsen elders wil halen. Uit
het fonds stads- en dorpsvernieu
wing, zei de burgemeester en dat
stond ook zo in het voorstel. Maar in
de commissie financiën was al
gezegd dat dit het fonds stads- en
dorpsontwikkeling moest zijn.
Belangrijk verschil, want het laatste
is een eigen pot van de gemeente,
terwijl Tholen voor het eerste gro
tendeels afhankelijk is van de pro
vincie.
Meerdere fracties spraken ook over
het monumentenbeleid. Van Belzen
vroeg zich af waar in de toekomst
het geld voor dergelijke projecten
vandaan moet komen.
Ravensteijn pleitte voor een andere
manier van taxeren om financiële
tegenvallers eerder te kunnen
opvangen.
E>e Jager drong aan op het bijwerken
van de monumentenlijst met actuele
gegevens en Klippel noemde het
voor de toekomst van belang te
weten hoe de Thoolse monumenten
erbij staan.
Ravensteijn steunde alvast onom
wonden het instellen van een onder-
houdsfonds, waartoe Van Belzen en
K.A. Heijboer (SGP) in de commis
sie ruimtelijke ordening een con
cept-verordening hebben gepresen
teerd.
En dat kost geld. Die kosten moet ze
ook in beeld brengen. Daar wordt te
gemakkelijk over gedaan."
Ook het verwijderen van het maaisel
van de taluds van de waterlopen is
zo'n discussiepunt. "Als we dat van
alle waterlopen zouden moeten
doen, dan wordt er een onevenredi
ge zware last op de ingelanden
gelegd."
De excursie was voor menig raads
lid een eerste kennismaking. Wet
houder J. van der Jagt was zeer te
spreken over de rondrit. "Ik ken de
omgeving redelijk goed maar ik
kom niet wekelijks, zelfs niet maan
delijks langs deze route. De uitleg
was begrijpelijk. Je neemt kennis
van de ambities van de natuurver
eniging, je ziet wat ze gedaan heb
ben en wat er nog te doen staat."
Maar volgens de wethouder zijn er
geen zaken aangeroerd waar de
gemeente actie op zal ondernemen.
"Dat heb ik na afloop ook tegen
Sauter gezegd. Zijn er zaken waar
van zij verwachten dat de gemeente
daar wat aan doet, dan wachten wij
op hun verzoek. We hebben geen
toezegging gedaan bij wat dan ook.
Dat zal dan besproken moeten wor
den."
Ook al stonden de natuurgebieden
niet centraal toch was er een uitstap
je langs de Bruintjeskreek in opge
nomen. Juist om er voor te pleiten
smalle stroken landbouwgrond naast
het gebied alsnog aan het natuurter
rein toe te voegen. Ron Brouwer van
de stichting Zeeuws Landschap nam
het daar voor op. "Een duidelijke
conflictsituatie tussen natuur en lan-
bouw.
Wij zitten met de mest, en zij heb
ben last van de vogels."
De Bruintjeskreek heeft volgens
Brouwer internationale betekenis
voor vogels die van brak water hou
den, zoals de kluut, de zwarte en
groenpootruiter en de tureluur.
Thijs Kramer van de Zeeuwse
milieufederatie pleitte voor een con
venant voor bloemdijken. Boeren
kunnen daar een beheersovereen
komst voor afsluiten. Zijn die dijken
als zodanig aangemerkt, dan zijn ze
ook te gebruiken in de strijd tegen
een varkensinvasie, zo zei hij.
De vervroegde stemming heeft vol
gens de landinrichtingsdienst ook
als voordeel dat fruittelers hun nieu
we percelen al voorlopig in gebruik
kunnen nemen en beplanten. Ook
krijgt men sneller inzicht in welk
akkerbouwbedrijf in aanmerking
komt voor verhuizing naar een vrij
gekomen bedrijf in één van de drie
andere ruilverkavelingsblokken
(Sint-Annaland, Stavenisse en
Poortvliet). Dergelijke opschuivin
gen zijn volgens de landinrichtings
dienst gunstig voor de verkaveling.
In 1984 vroegen de landbouworga
nisaties om ruilverkaveling omdat
het grondgebruik op Tholen te ver
snipperd zou zijn. Daarop werd de
gemeente in vier blokken gesplitst
waarvan nu dus de laatste in uitvoe
ring moet komen. Omdat veel boe
ren ook gronden hebben buiten het
verkavelingsblok waarin hun bedrijf
ligt, wordt het vrijwillig ruilen van
stukken grond met één van de drie
andere blokken aangemoedigd. Als
het plan vandaag wordt aangeno
men, verwacht de landinrichtings
dienst dat de animo voor het vrijwil
lig ruilen toe zal nemen. Daardoor is
namelijk de kans groot dat de perce
len nog dichter bij de boerderij kun
nen worden toebedeeld. In het ver
kavelingsblok Oud-Vossemeer heb
ben de akkerbouwbedrijven gemid
deld zeven kavels.
Het gaat bij Oud-Vossemeer, net als
bij de overige blokken, om een ver
kaveling met administratief karak
ter. Dat wil zeggen dat het puur gaat
om een betere verdeling van het
land. Aan waterbeheersing en peil
beheer hoeft weinig gedaan te wor
den. Wel zal de verkeerssituatie
onder de loep worden genomen. Zo
zal het gebied, volgens de landin
richtingsdienst, veel minder aan
trekkelijk worden voor sluipverkeer
door het aanleggen van een ver-
keerssluis. Verder worden de uitrit
ten van de landbouwpercelen op de
druk bereden provinciale weg tussen
Tholen en Poortvliet zoveel moge
lijk weggehaald.
Naar richtlijnen van het nationaal
natuurbeleidsplan wordt er in het
verkavelingsblok Oud-Vossemeer
een natuurreservaat en een beheers
gebied van elk 21 hectare en een
natuurontwikkelingsgebied van 41
hectare aangewezen. Deze komen
langs de Oosterschelde. Het gaat om
zilte, drassige gronden met ondiepe
plassen die waardevol zijn voor
planten en vogels. Zowel bij Tholen
als bij Oud-Vossemeer moet een bos
komen. Bij Tholen zal het tussen de
15 en 25 hectare groot worden en bij
Oud-Vossemeer beslaat het bos met
boomweide 7,5 hectare. Verder kan
er voor vijf kilometer dijkbeplanting
worden aangelegd. De particuliere
eigenaren krijgen daarvoor alles
vergoed. Ook de beplanting van het
erf wordt gesubsidieerd.
In totaal is voor de ruilverkaveling
Oud-Vossemeer 125 hectare grond
nodig. Inmiddels is er 70 hectare
beschikbaar. De totale kosten zijn
begroot op ruim 3,4 miljoen gulden
waarvan de eigenaren bijna 6,5 ton
betalen. Per hectare is de totale
gemiddelde landinrichtingsrente
296 gulden ofwel 18 gulden per jaar
gedurende 26 jaar. Volgens de land
inrichtingsdienst staan daar gemid
deld 72 gulden aan baten tegenover.
Eerder begon men ook in Sint-Phi
lipsland aan een ruilverkaveling.
De commissie ruimtelijke ordening
sloot zich daar woensdagavond bij
aan nadat C.A. Geuze van het gelijk
namige straalbedrijf in Sint-Maar
tensdijker tijdens het spreekrecht op
had gewezen. Hij was bang dat de
rotondes te klein zullen uitvallen
voor grote en lange transporten,
zoals kraanwagens en buitengewoon
vervoer. Ook zou er rekening
gehouden moeten worden met het
plaatsen van verkeersborden, bomen
en lantaarnpalen. Komen die te dicht
bij de rotonde te staan, dan wordt het
lastig manoeuvreren. Geuze zei dat
te hebben ondervonden bij de roton
de bij Steenbergen. Hij pleitte voor
een goede bereikbaarheid van het
industriegebied van Sint-Maartens
dijk. "Als grote transporten bij voor
baat uitgesloten zijn dan hebben we
een verkeerde investering in ons
bedrijf gepleegd." Geuze zei niet
alleen voor zijn eigen bedrijf op te
komen maar voor alle constructiebe
drijven.
Hij kreeg vooral steun van W.C. van
Kempen (CDA) die vond dat de
rotondes niet 'te krap' gemaakt moe
ten worden. De rotondes worden
aangelegd om het verkeer te rem
men. Alle raadsleden vonden dat
een goede zaak maar Van Kempen
wees er op dat (vracht)auto's straks
op twee punten af moeten remmen
en optrekken. Het lawaai dat dit ver
oorzaakt zou wel eens tegen kunnen
vallen, zo was zijn oordeel. "Vooral
het vervoer in de ochtend is inten
sief. Er komt een extra stuk geluids
belasting."
Om het geluid te weren worden er
op verschillende plaatsen aarden
geluidswallen aangelegd en geen
namaak muren zoals bij Roosen
daal. Dat schrikbeeld doemde bij E.
Frigge-Hogesteeger (VVD) op. "Die
zijn afschuwelijk." Wel zei ze bang
te zijn voor het massieve karakter
van de aarden wallen die, van voet
tot voet, zeven meter breed worden
en hoog tweeëneenhalve meter. Zij
maakte zich sterk voor een 'land
schappelijke inpassing' en wilde dat
er ook gekeken wordt naar een ande
re uitvoering, zoals een wal van wil
gentenen.
K.A. Heijboer vreesde dat het zicht
op het dorp vanuit de polder aange
tast zal worden als er hoge beplan
ting komt ten zuiden van de Lage-
weg tussen de Geerweg en de Korte
Zandweg. Volgens M.A.J. van der
Linde (PvdA) was het niet alleen het
'silhouet' van Poortvliet dat niet mag
verdwijnen maar spelen er ook land
bouwbelangen in mee. "De land-
bouwvereniging Ons Belang is mis
schien bang voor schadelijk wild en
vruchtpluis,"zo merkte hij op. Hij
vroeg zich af of de mini-rotondes
'alle verkeer' moeten kunnen ver
werken of dat het bijzonder vervoer
een andere route moet volgen. Vol
gens burgemeester H.A. van der
Munnik moet alle verkeer er gebruik
van kunnen maken.
Over de veiligheid van fietsers was
niet iedereen gerust. P. van Belzen
(RPF/GPV) wees er op dat fietsers
van de Paasdijk steeds over moeten
steken. "Kan dat niet gevaarlijk wor
den?" En Frigge vroeg zich af waar
om er geen gescheiden fietspad
komt tussen de Lage Zandweg en de
Kruytenburgseweg. De fietsers
moeten er de langzaam-verkeersweg
gebruiken. "Wij willen geen toestan
den zoals op de Tholenseweg."
Volgens de burgemeester wordt het
hele traject veiliger voor fietsers
omdat het snelverkeer genoodzaakt
is snelheid te verminderen voor de
rotondes. "De fietser kan zijn aan
dacht straks beter verdelen. Het
wordt gemakkelijker om op te let
ten." Volgens de burgemeester is het
niet mogelijk om een apart fietspad
aan te leggen tussen de Kruyten
burgseweg en de Lage Zandweg.
"Het landbouwverkeer is daar niet
erg intensief." Maar Heijboer vond
dat wat 'gemakkelijk gedacht.'
Mevrouw Frigge stelde voor er toch
een apart fietspad aan te laten leggen
maar Van der Munnik gaf te kennen
dat de provincie dat niet wil omdat
deze extra voorziening te veel geld
zal kosten. Bovendien is de lang
zaam verkeersweg viereneenhalve
meter breed. En dat moet volgens de
burgemeester breed genoeg zijn
voor fietsers en tractoren.
Het open huis de Thoolse scholen
gemeenschap (TSG) in Sint-Maar
tensdijk heeft zaterdag veel bezoe
kers getrokken. Meer dan andere
jaren. Ouders en kinderen kwamen
naar het schoolgebouw maar ook
veel oud-leerlingen wisten de weg
weer te vinden naar de school die
vanaf augustus onderdeel wordt van
het Scheldecollege. Een schatting
van het aantal bezoekers is moeilijk
maar de directie houdt het op onge
veer 500 mensen. Ouders en leerlin
gen konden zich op de hoogte stel
len van de onderwijsmogelijkheden
op de lokatie Sint-Maartensdijk
maar ook op de andere vestigingen
van het nieuw te vormen Schelde
college.