Volledige banen voor 362 mensen Introductie van nachtdienst 'Zeer gedreven man met visie' Bergse vindt Spaanse dochters Vier ondernemers maken van klant een model in smalstad André Nieuwkerk viert zilveren jubileum Klanten geven bedrijf 8 Twee nieuwe verpakkingen Gemiddelde leeftijd is 30 jaar Donderdag 26 januari 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 De werkgelegenheid steeg bij Budelpack vorig jaar met 21 tot 362 mensen, omgerekend in volledige banen van 40 uren. Het aantal eigen medewerkers groeide met 26% tot 371: 230 vrouwen en 141 mannen met een gemiddel de leeftijd van 30 jaar. Geheel volgens de landelijke ten dens waren daarbij meer deeltijdwerkers. Creativiteitsprijzen Mister maandverband Flexibeler werktijden in Poortvliet Flexibilisering van arbeidstijden - voor de buschauffeurs een onoverkomelijk probleem - is bij Budelpack een absolute noodzaak. "De klanten verlangen dat het beter moet: kwaliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid", zei directeur P.R. Ingelse. Hij kondigde zaterdag de intro ductie van een nachtdienst in 2 of 3 ploegen aan. Winstdeling Via Ester Veraart op overnamepad Bijna failliet Zwanger Premie bouw industrieterrein St.Philipsland Via een Bergse schone, Ester Veraart van de afdeling expeditie, heeft Budelpack de twee Spaanse dochters in Madrid en Barcelona kunnen strikken. Het verhaal lijkt ongelofelijk, maar feit was, dat via dat nieuwe perso neelslid (anderhalf jaar geleden kwam ze bij het Poort- vlietse verpakkingsbedrijf) de contacten met de Zweedse algemeen directeur van Iberpacking en Seri-Envas tot stand kwamen. Verfrissing Met het aanbieden van een zilveren ets van de gebouwen Budelpack I en II huldigde het personeel zaterdagavond algemeen directeur A.A. Nieuwkerk wegens zijn 25-jarig jubileum als ondernemer. Staflid W. Wielaard noemde de jubilaris 'een zeer gedreven, kritische man met visie en een groot verantwoordelijkheidsgevoel, die helpt bij het zoeken naar oplossingen.' "En vooral een man die ervoor zorgt, dat je je nooit gaat vervelen!" Eén theelepeltje Het zijn bijna altijd beroepsmodellen die met hun kapsels op de posters bij de kapper pronken. Toegezonden door de leveranciers van haarlak of gel. Mooi maar niet voor elk hoofd geschikt. Persoonlijkheid Groei was er met name bij de pro- duktiemedewerkers en de techni sche dienst. Er werden totaal 109 nieuwe mensen aangetrokken met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar. De grootste groep, 207 personeelsle den, werden er tussen de 1 en 5 jaar. In de groep 5-12.5 jaar zitten 44 medewerkers. Er zijn 9 koperen en 2 zilveren jubilarissen. Kees en Sjaak Verkerke uit Poortvliet en Jaap Duijnhouwer uit Tholen werden zaterdagavond in de bloemen gezet wegens hun koperen jubileum. Een half maandsalaris was al overhan digd op de dag van de feitelijke jubi leumdag. Een bijzondere promotie maakte Tineke van Rossen, die 18 jaar bij Budelpack werkt en werd bevorderd tot administrateur. Daar naast werden nog 14 medewerkers wegens benoemingen/promoties een ruiker aangeboden. Onder hen drie Marokkanen, die daarvoor eerst Nederlandse lessen hadden gevolgd. De vorig jaar ingevoerde creativi- teitsprijs kreeg een vervolg. Dit keer waren er zelfs twee. Wim Veraart uit Roosendaal ontving 1000 gulden voor een arbeidsbesparing van 56.000 gulden bij Henkei, klant van Budelpack, bij het verpakken van wasmiddelen. Paul Timmermans uit Bergen op Zoom ontving 500 gul den voor een andere goede vondst in het verpakkingsbedrijf. Voor een verdere doorbraak in de Benelux werd Will Robben voorge steld als nieuwe leider van het ver koopteam. Ook de vertegenwoordi- Een klantgerichtheidsmeting lever de Budelpack een 8+ op. "Een prachtige score", vond directeur A.A. Nieuwkerk. "We zijn nooit de goedkoopste, maar leveren wel de grootste kwaliteit, betrouwbaarheid en snelheid." De cijfers liepen uiteen van 8.2 voor de koopfase tot 7.8 voor de nazorg. In maart wordt begonnen met een totaal kwaliteitsprogramma voor het verpakkingsbedrijf, zodat in 1996 het ISO-certificaat kan worden ver kregen. In 1997 zou dan de Neder landse kwaliteitsprijs behaald kun nen worden. Een voortgaande oplei ding, verzwaring van de functie- eisen en versterking van de staf pas sen in de vergroting van de deskun digheid. "Iedereen en alles moet kwaliteit zijn", zei directeur perso neelszaken P.R. Ingelse. "De kwali teit moet hoger, hoger en hoger." ger van Budelpack in Frankrijk, Joël Astruc, was voor het eerst op een nieuwjaarsbijeenkomst aanwezig. Hij werd met zijn vrouw in de bloe men gezet. De hoofdverkoper voor Europa, Gerard Janssen, kreeg een ruiker wegens het binnenhalen van een speciale klant, waarvoor dit jaar vier verpakkingsmachines gaan draaien. In het kader van de verzelfstandi ging van de vestigingen Budelpack I en II kondigde Nieuwkerk de benoe ming van twee projectleiders aan: Jan Bakker voor BP 2 en Gijsbert Verweij voor BP 1De laatste werd als 'mister Always' aangekondigd. "Geen man in ons midden die meer van maandverband weet dan hij", aldus Nieuwkerk. De oorspronkelijke gedachte om BP 1 en 2 als één bedrijf te zien, is ver laten. Ze krijgen ook een eigen sto ringsdienst voor zowel overdag als 's avonds, maar de technische dienst blijft één van de centrale afdelingen, zoals ook financiën, personeelsza ken en automatisering. Ter verbetering van de aan- en afvoerlijnen wordt een adviesbureau ingeschakeld die Budelpack gaat doorlichten. Ook in de verpakkingswereld staat de vernieuwing niet stil. Stickpack en relok zijn de nieuwste ontwikke lingen, die binnenkort ook bij Budelpack in Poortvliet aanwezig zijn. Voor de relok-methode is de eerste machine al aanwezig. Hierbij wordt samengewerkt met Elopak, bekend van de melkpakken. Dankzij deze methode kunnen pakken voor bijna 100% met produkt worden gevuld en de dosering van de crues- li of muesli op je bord gaat veel snel ler en beter. Je ontbijt is al lang en breed binnen, terwijl iemand met een oude verpakking nog moeilijk zit te doen om het pak open te krij gen, zo maakte een reclamefilmpje zaterdag duidelijk. Bij de zoge naamde stickpack gaat het om een langwerpig zakje. "Budelpack is geen gewoon verpak kingsbedrijf, maar een gespeciali seerde verpakker van merkartike len", zei Nieuwkerk. Hij noemde 1995 'het jaar van de vernieuwing.' "Budelpack moet een begrip wor den, zoals Volvo staat voor veilig heid, Mercedes voor succes en Mie- Ie omdat er geen betere is." Vorig jaar is er al een wisseldienst ingevoerd, evenals verlenging van de avonddienst van 22.00 naar 23.15 uur. De flexibilisering houdt ook in, dat er bij drukte meer uren gemaakt worden dan in stille tijden. "We wil len onze mensen niet overbelasten", zei Ingelse. Hij wist namelijk uit de praktijk, dat hele snelle groei gepaard gaat met een stijgend ziek teverzuim en daar heeft Budelpack al genoeg geld mee verloren. Van 12.4% in 1992 is het ziekteverzuim vorig jaar gehalveerd tot 6.3%. De 6 medewerkers van de administratie kregen een fruitmand als meest gezonde afdeling met een ziektever zuim van 0%. Een paar langdurig zieken vertekenden het beeld voor het magazijn met 14.7% maar de inpakkers in de avonddienst vormen nog de top met 9.7%. In de dag dienst is het ziekteverzuim gedaald van 15.1 in 1992 tot 5% vorig jaar. "Blijkbaar is de sfeer en de motiva tie geweldig gestegen", concludeer de Ingelse. De doelstelling voor dit jaar is een verdere terugdringing van het ziekteverzuim van 5.6 tot 5% en in 1996 zelfs tot 4.5%. Daarvoor wordt de bonus van 300 gulden bij laag ziekteverzuim een jaar ver lengd. Bij hoog ziekteverzuim is er geen salarisverhoging. De medewerkers van Budelpack krijgen over 1994 voor het eerst een winstdelingsregeling. "Dat is niet meer dan terecht gezien de bijdra gen van het personeel", zei Ingelse. "Voorheen gooiden we het geld op straat, zoveel ziekteverzuim was er. Nu kunt u maximaal 770 gulden ont vangen, naast de spaarloon- en pre miespaarregeling die vorig jaar is ingevoerd en waarvan dankbaar gebruik wordt gemaakt." De nieuwe ondernemingsraad wordt binnenkort gekozen. In overleg met die o.r. zal gezocht worden naar een nieuwe methode voor prijscompen satie. "Misschien moeten we ons bij een bepaalde c.a.o. aansluiten", aldus Ingelse. Zilveren jubilaris Nieuwkerk en zijn vrouw met het cadeau van het personeel. overhemd, stropdas en behang. Omdat de klant al bij de receptie stond en je naar huis moest om een schoon overhemd met stropdas, is het record Poortvliet-Tholen dat op mijn naam stond, toen gebroken. Het verpakken van dezelfde vloei stof had nog grotere gevolgen, toen, door een technisch probleem, enkele liters in de zuiveringsinstallatie terecht kwamen. Eén theelepeltje was genoeg voor de hele vaat, zodat een meterdikke schuimlaag het resultaat was. We werden beschul digd van een milieudelict, maar na een halve dag kon je de politie over tuigen dat er geen kwade opzet in het spel was. Omdat je zelf van niets wist, moesten wij daarna precies uit leggen wat er gebeurd was en dat was een moeilijk gesprek", zo haal de Wielaard de herinneringen op, waarom zaterdag hartelijk kon wor den gelachen. J. Bakker, hoofd projecten van Budelpack II, had de jubilaris de laatste zeven jaar van nabij meege maakt en bracht naar voren, welke factoren tot het succes hebben geleid van de meest creatieve onder nemer van Zeeland: visie, doorzet tingsvermogen, selectievermogen en liefde voor het vak. "Je bleek een ondernemer met power, die - overi gens wel eens met een gebrek aan denkcapaciteit - kon kiezen. Het succes zou nooit ontstaan zijn, wan neer we niet te maken hadden gekre gen met een positief ontwikkelende markt, vooral de afgelopen tien jaar. Naast de pluim voor de ondernemer heb ik een tweede pluim voor 'your winning team.' Markten kunnen aantrekken, maar die moeten met mensen worden bediend. Jij bent erin geslaagd een goed team te vor men. Een andere oorzaak voor je succes is het feit, dat je in het verleden al eens een keer bijna failliet bent gegaan. Je hebt geleerd op de kleintjes te let ten, je hebt geleerd waar grenzen liggen. Dat is een waardevolle erva ring", aldus Bakker. Hij prees ook mevr. Nieuwkerk voor het goede klankbord thuis. "Dat leidt beslist tot een verhoogde prestatie van André in Poortvliet, waar een prachtig bedrijf staat. Met zijn allen zijn we trots op de moeder en haar twee dochtertjes. Ze is zwanger van de derde en als we terugrekenen, geloof ik niet dat ons bedrijf gemid deld negen maanden draagt. In de toekomst kunnen we niet kijken, maar van één ding ben ik zeker: zolang André Nieuwkerk aan het roer staat, zoekt hij met zijn 'win ning team' de storm op en laveert hij net zo lang, totdat hij met de wind in de zeilen zijn doel bereikt. Namens het voltallige team kan ik je uitda gen: wij zijn er klaar voor!", zei Bakker. Ook bedrijven die zich op het indus trieterrein Prins Hendrikpolder te Sint-Philipsland vestigen, kunnen in de toekomst een beroep doen op de gemeentelijke premieregeling. Als de gemeenteraad maandagmiddag tenminste instemt met de aangepaste regeling. Om voor een premie in aanmerking te komen, moet een nieuwbedrijf een nuttige vloeroppervlakte hebben van minimaal 500 m2. Ook voor uit breiding kan premie gevraagd wor den. De bijbouw moet dan eveneens 500 m2 bedragen. In alle gevallen moet per 100 m2 nieuwbouw mini maal één arbeidsplaats geschapen worden, om überhaupt de premie te kunnen ontvangen. Voor de industrieterreinen in Poort vliet, Oud-Vossemeer, Sint-Anna- land, Stavenisse, Sint-Maartensdijk, Scherpenisse en Sint-Philipsland is de premie 70 gulden per vierkante meter voor de eerste 1000 m2 en 50 gulden voor de volgende 1000 m2 als het om een nieuwe vestiging gaat. Bij uitbreiding geldt 30 gulden per vierkante meter. Voor bouwen op één van de industrieterreinen bij Tholen-stad wordt de helft van de genoemde bedragen als premie betaald. Voor uitbreiding van het industrie terrein Welgelegen bij Tholen wil de gemeente grond kopen van M.C. Friderichs. Het betreft een perceel van 4.04.20 hectare aan de Lange- weg. Leif Brime en zijn vrouw werden zaterdag door Nieuwkerk in de bloe metjes gezet, evenals de 67-jarige Fransman Paul Cousteau, commer cieel directeur van Iberpacking in Madrid en de Spaanse directeur Ignacio Fabregas van Seri-Envas in Barcelona. "Waarom twee bedrijven overnemen in Spanje, zult u zich misschien afvragen", zei Nieuw kerk. "Madrid en Barcelona liggen 600 km uit elkaar en bedienen elk hun eigen markt, waarbij Barcelona nog het voordeel heeft, dichtbij Frankrijk te liggen." Volgens Nieuwkerk beheersen de twee bedrijven 85% van de Spaanse co-packingmarkt. Iberpacking is sterk gespecialiseerd in sachets. Het bedrijf telt 100 personeelsleden en 6000 m2 gebouwen. Seri-Envas heeft dezelfde bedrijfsoppervlakte, maar minder mensen: 60. Die onder- Ester Veraart bracht Budelpack in contact met de twee Spaanse verpakkingsbedrijven die per 1 januari 1995 ingelijfd zijn door de Poortvlietse onderneming. neming pakt met name verfrissings tissues in. De gezamenlijke omzet was 22 miljoen gulden. In verband met de internationale gasten werd de nieuwjaarsbijeen komst van Budelpack door consu lente personeelszaken Calista Tim mermans in drie talen geopend: Nederlands, Spaans en Frans. Dat op zo'n manier internationaal bedrijven van eigenaar wisselen, klinkt als een sprookje. "Maar de oplossingen zijn vaak heel eenvou dig en dichtbij", zegt directeur A.A. Nieuwkerk, die Ester Veraart zater dag een vakantiereis voor twee per sonen naar Spanje aanbood voor haar medewerking. "In mijn vorige baan had ik veel met Zweden te maken", vertelt de geluk kige Bergse. "Toen ik mijn contact man daar liet weten, dat ik naar een verpakkingsbedrijf overstapte, kwam het gesprek al snel op zijn broer - Leif Brime - omdat die twee verpakkingsbedrijven in Spanje had. En zo is het gekomen Personeelsleden met het thuisfront in een verpakkingsruimte voor wasmiddelen. Nieuwkerk begon in 1969 in het Oost-Brabantse Budel met verpak ken en richtte daar in 1971 Budel pack op. Twee jaar later verhuisde het bedrijf naar zijn geboorteplaats Poortvliet. Wielaard had hem sinds 1979 meegemaakt en constateerde, dat het 25 jaar hard werken was, maar ook omgaan met constant ver anderende situaties. "Vroeger besteedde je de helft van je tijd om achter orders aan te lopen en de andere helft gebruikte je om machi nes in te stellen. Voor dat laatste hebben wij inmiddels 30 monteurs in dienst en voor het binnenhalen van opdrachten beschikken we over diverse eigen verkoopmensen en vertegenwoordigingen in het buiten land." Een tweede verschil noemde Wiel aard de behuizing. "Toen de onder neming haar Poortvliet kwam, beschikten we over 600 m2. Dat is Investeringen. Budelpack inves teerde in 1994 in de nieuwbouw en in machines elk 4.8 miljoen gulden, in parkeergelegenheid 4 ton, in hef trucks 360 mille, in aankoop van ter reinen 3 ton en in prullebakken e.d. 410 mille. inmiddels bijna vervijftigvoudigd. Wegens ruimtegebrek reed Nieuw kerk sr. in de middagpauze destijds nog produkten naar buiten, waarna de lucht intensief werd bestudeerd om vervolgens bij angst voor regen, alles met zeilen af te dekken." Het begrip kwaliteit liep als een rode draad door de carrière van André Nieuwkerk, stelde Wielaard vast. "Dat was je prioriteit nummer 1, zowel van de verpakkingen als de dienstverlening. Kwaliteit is één van de succesfactoren van de onderne ming." Volgens Wielaard pakte hij bij een bezoek aan de produktiehal altijd net die ene verpakking die niet aan de specificaties voldeed. "Dat laatste soms tot je ongeluk. Toen wij onze eerste afbreekblisters produceerden en de klant ons met hoog bezoek vereerde, wilde je er zeker van zijn, dat de verpakking de test zou door staan. Op je kantoor testte je de kwaliteit van de seal door er flink in te knij pen. De derde blister knalde open en de groene vloeistof spoot tegen Om daar wat aan te doen hebben vier ondernemers in Sint-Maartens dijk besloten zelf het postermateri aal samen te stellen en daarbij te putten uit de eigen klantenkring. Geen topmodellen maar gewone kinderen, scholieren, moeders en vaders uit het dorp. Kapper P. van Ast van De Barbier in de Kaaistraat:"Wij willen laten zien hoe je eruit zou kunnen zien. Niet met topmodellen met perfect haar maar met doorsnee klanten. Dat spreekt veel meer aan. Het is beter herkenbaar voor de mensen want aan die supermodellen kan je nooit voldoen." Van Ast zorgt voor een kapsel, Lin da Moerland brengt make-up aan, Thea Janssen kleedt de eigen model len aan en fotograaf Henry Meye maakt portretten. In kleur en zwart/wit. Volgens Van Ast nemen klanten vaak een plaatje mee van een kapsel dat ze mooi vinden. Als voorbeeld. "En zeggen dan: kijk, zo wil ik het hebben. Maar daar is niet aan te voldoen. Nu kunnen ze zien hoe iemand die minder bedeeld is met goed haar er toch heel leuk uit kan zien." Een kapsel komt volgens de kapper echter niet tot zijn recht zonder make-up en bijpassende kleding. "Andersom ook niet. Als je geen mooi jurkje draagt en je kapsel is nog zo mooi, dan is het nog niks. Door middel van deze samenwer king kan je een produkt maken dat voor iedereen herkenbaar is." De haardracht die de klanten krijgen aangemeten wordt door de kapper bepaald. Van Ast spreekt af welke coiffure hij zal toepassen. In de meeste gevallen wijkt dat af van wat de klanten gewend zijn als ze thuis in de spiegel kijken. Die afwijking kan gering zijn, maar ook groot. Het bleek bijna niemand af te schrikken: Van Ast kon gemak kelijk 27 vrijwilligers vinden die plaats willen nemen in de kappers stoel. "Dat viel me erg mee. Ook van mensen waar ik het niet van ver wacht had." De kapper zocht modellen van jong tot oud. "En niemand hoeft fotoge niek te zijn." Het is de bedoeling dat er vier ses sies komen, passend in het seizoen. Door het kapsel, de make-up en de kleding ondergaan de klanten vol gens Thea Janssen van De Bolle boos een metamorfose. "Op deze manier kun je andere trekken in iemands persoonlijkheid naar boven halen. Het gaat er wel om dat iemand zich prettig moet voelen in zijn kleding. Maar dat kan wel eens in een hele andere stijl zijn dan je gewend bent. Op deze manier kun je dat gezamenlijk laten zien." Linda Moerland beaamt dat wat betreft de make-up: "Iemand maakt zich altijd op een bepaalde manier op. Dat zijn gewoonten. Nu gebruik ik andere kleuren om te laten zien dat het anders kan." Het gaat er gemoedelijk aan toe tij dens het kappen. Na de make-up ronde steken de 'modellen' de straat over om in de kleren gestoken te worden. Spannend wordt het wan neer fotograaf Meye ze tenslotte op de gevoelige plaat vast legt in de, tot studio omgebouwde, ruimte boven de kapperszaak. Voor de meesten is het de eerste keer dat ze op deze manier geportretteerd worden. Van af nu hangen ze bovendien in de eta lage en kan iedereen zien wat het resultaat is geworden van deze aan pak. De vier ondernemers hebben er een titel voor bedacht: 'Smerdiek ziet er goed uit', zo staat er op het tekstbord bij de foto's. Mevrouw J. de Vos-Stout jesdijk wordt gekapt door P. van Ast, opgemaakt door Linda Moerland, gekleed door Thea Janssen en gefotogra feerd door Henry Meye.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 13