'Niet aan zijlijn
blijven staan'
Zorgverbreding leidt
tot minder leerlingen
speciaal onderwijs
Thoolse directeur trots op
school met veel culturen
Klachten bushalte
bij Scherpenisse
Leraar J. de Jonge 25 jaar bij De Lage Meren:
Opening van vernieuwde
scholen in Vlissingen
Open huis
MBO-college
Oude Tonge
tot peuterjuf
bij Scaldis
Van chemicus
Recordaantal leerlingen op
het AOC in Steenbergen
Toegang is 'krakkemikkig'
Eendenkooi
op televisie
Leren door
ervaring bij
A. Keldermans
Donderdag 19 januari 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Versluys: Fusie TSG op juiste moment
De fusie van de Thoolse scholengemeenschap met een
aantal "Brabantse scholen tot het Scheldecollege is een
goede zaak voor behoud van het Thoolse middelbaar
onderwijs in de toekomst. "Ik vind dat we op het juiste
tijdstip gaan samenwerken, je moet niet aan de zijlijn
blijven staan", zegt de Thoolse wethouder J. Versluys.
Gezonder
Organisatie
Dynamisch
Leegloop
Imago
Fusie
Open dagen
Kleinste
Leutbus
Samenwerking basisscholen mogelijk dit jaar
Hét zorgenkind binnen het Thoolse onderwijsveld is de
school voor speciaal onderwijs De Veste. De deelname
van het basisonderwijs aan projecten met als doel kinde
ren met leermoeilijkheden op de eigen basisschool te
houden, heeft ertoe geleid dat De Veste met een daling
van het leerlingental geconfronteerd wordt. "Als gevolg
van de extra inspanningen die - met rijksgelden - verricht
zijn om de kinderen op de eigen school te houden, dreigt
Tholen nu gestraft te worden", zegt wethouder J. Ver
sluys.
Van bewegingstherapeut tot directeur van scholenge
meenschap De Lage Meren in Bergen op Zoom. Op zich
een wat merkwaardige carrière, maar zo verging het J. de
Jonge uit Tholen. Hij vierde, samen met drie collega's,
donderdag het feit dat hij 25 jaar werkzaam is op De
Lage Meren. Een school die een slecht imago moest
bevechten en op 1 augustus een fusie aangaat met onder
andere de Thoolse scholengemeenschap te Sint-Maar
tensdijk.
De bushalte op de Provincialeweg bij Scherpenisse is
slecht bereikbaar. Passagiers klagen over de toegang tot
de halte. De in- en uitstapplaats is vanwege het afgraven
van de Spuidam door de provincie verplaatst naar de Pro
vincialeweg. De abri wordt op dit ogenblik niet gebruikt.
Een andere ontwikkeling in het
Thoolse onderwijs is de samenwer
king tussen de acht openbare basis
scholen.
Deze maand hoopt de projectgroep
het eindadvies hierover in ontwerp
gereed te hebben. Als de medezeg
genschapsraden en het personeel
ermee instemmen, kan de samen
werking met ingang van het komen
de schooljaar worden doorgevoerd.
Het MBO-college Oude Tonge
houdt woensdagavond 25 januari
vanaf half acht 'open huis' in haar
gebouw aan de Mercuriuslaan te
Oude Tonge. De school verzorgt een
korte en lange opleiding administra
tie die respectievelijk twee en drie
jaar duren. Voor de lange opleiding
is een mavo-diploma, een vbo-
diploma met minimaal drie vakken
op c-niveau waaronder Nederlands
en Engels, of een bewijs van over
gang naar havo 4 nodig. De lange
opleiding heeft drie richtingen:
administratief, commercieel dienst
verlenend en secretarieel. Er wordt
gewerkt met modules en in drie jaar
kunnen tien certificaten worden
gehaald die men vervolgens kan
inruilen voor het diploma. Er is dus
geen eindexamen meer. Ook de kor
te opleiding werkt met modules.
Hier kan men zes certificaten halen.
De leerlingen worden er opgeleid tot
beginnend beroepsbeoefenaar of ze
kunnen verder studeren. Het MBO-
college Oude Tonge is een samen
werkingsschool. Dat betekent dat de
leerlingen van verschillende gezind
ten zijn en respect voor eikaars
mening horen te hebben. De scholie
ren die het college bezoeken komen
van Tholen, Goeree-Overflakke,
Schouwen-Duiveland, de Hoekse
Waard en noordwest Brabant. De
school staat op het punt om een fusie
aan te gaan met het Albeda college
te Rotterdam. De Thoolse burge
meester H.A. van der Munnik is
voorzitter van de school in Oude
Tonge.
De KRO besteedt donderdag
26 januari in het programma
Natuur in eigen land aandacht
aan de eendenkooi in Anna
Jacobapolder. De omroep
omschrijft de film van bijna
een half uur als een 'portret van
het kooibos (7,5) op het schier
eiland St. Philipsland te Anna
Jacobapolder in Zeeland. Het
natuurgebied ligt tegen de zee
dijk en grenst aan het stroom
gebied van de Oostershelde.'
Natuur in eigen land is een 18-
delige natuurdocumentaire
serie van Maurice Nijsten en
Jo Erkens. Het programma
begint om 18.39 uur op Neder
land 1.
Het Scaldis College te Goes, onder
deel van de stichting Oosterschelde
College, houdt morgen, overmorgen
en 1 februari open dagen. Morgen
middag van half twee tot half zes en
zaterdag van tien tot drie uur zet de
afdeling proces- en laboratorium
techniek haar deuren open. Er wor
den demonstraties gegeven door
leerlingen. Bij proces en laboratori
umtechniek worden de studenten in
vier jaar opgeleid in de analytische
of klinische chemie, (medische)
microbiologie of milieukunde.
Daarnaast is er een 2-jarige oplei
ding chemie. Op 1 februari houden
de afdelingen vooropleiding hoger
beroepsonderwijs, uiterlijke verzor
ging, sociaal-pedagogisch werk en
oriëntatie en schakelen open dag
van half twee tot half vijf en van
zeven tot negen uur. Uiterlijke ver
zorging kent de studierichtingen:
kappen, schoonheidsverzorging en
voetverzorging. Deze kunnen in een
aantal combinaties worden gevolgd.
Men kan ook het ondernemersdiplo
ma erbij te halen. Het sociaal-peda
gogisch werk leidt op tot diverse
beroepen waaronder groepsleider in
een internaat, begeleider van een
woongroep, leider in een kinderdag
verblijf of peuterspeelzaal, klasse
assistente of een baan in een verzor
gingstehuis. Voor studenten die nog
niet het niveau hebben of het juiste
vakkenpakket om direct toegelaten
te worden, is er de opleiding oriënta
tie en schakelen die meestal een jaar
duurt, waarna men kan overstappen
naar een andere opleiding.
Het leren door ervaring staat hoog in
het vaandel van het technisch colle
ge Antonie Keldermans in Bergen
op Zoom. De school constateert een
behoefte aan modern opgeleide
technici. Behalve het bijstellen van
de bestaande opleidingen, wordt
ook de manier van onderwijs geven
kritisch bekeken. Het leren door
ervaring wordt door het Antonie
Keldermans college in praktijk
gebracht door de zogenaamde 'mini-
ondernemingen'. Eindexamenkandi
daten in de richting motorvoertui
gentechniek begonnen aan het begin
van dit schooljaar een eigen onder
neminkje. Naast de vakbekwaam
heidsopleiding doen de leerlingen in
het laatste jaar examen voor het ves
tigingsdiploma. In de mini-ondeme-
ming bepalen de deelnemers zelf
welk produkt ze gaan leveren en
welke naam ze nemen. Ze wijzen
zelf hun bedrijfsleiders aan, zorgen
voor hun eigen bedrijfskapitaal door
de verkoop van aandelen en zetten
de organisatie op om hun produkt te
maken en verkopen. Daarbij worden
ze ondersteund door een docent, een
oud-ondernemer en een accountant.
Na acht maanden wordt de onderne
ming geliquideerd. Het technisch
college Antonie Keldermans biedt
lange middenkader opleidingen,
lange en korte vakopleidingen,
schakelmogelijkheden naar die drie
en specialistische opleidingen.
J. de Jonge volgde de opleiding tot
sportleraar (CIOS) en begon daarna
als bewegingstherapeut in een psy
chiatrische inrichting te Wagenbor
gen onder Delfzijl. "Dat was toch
wel te zwaar voor mij", vertelt de
directeur. "Ik kwam daar zonder
overgang terecht en kreeg meteen te
maken met vrij ernstige gevallen. Al
snel wist ik dat ik dat werk niet lan
ger dan twee jaar moest doen.
Anders zou ik in een patiënt veran
deren. De druk was te groot. Na een
jaar kreeg ik het aanbod van de
directrice van de stichting huishou
delijke voorlichting ten plattenlande
om docent 'Beter bewegen' te wor
den voor de provincie Drenthe. En
dat heb ik gedaan. We verhuisden
via Assen naar Bovensmilde.
De Jonge gaf een soort gymnastiek
lessen bij de stichting voor huishou
delijke voorlichting ten plattenlan
de. "Groepen, voornamelijk vrou
wen, konden bij ons een cursus aan
vragen zoals beter bewegen", vertelt
de Tholenaar. "Ik ging dan met mijn
bandrecordertje naar bijvoorbeeld
het plaatselijke café waar de groep
verzameld was en ik gaf les. Onder
het biljart, om het biljarten de kaste-
lijn dook regelmatig weg met tranen
in zijn ogen." Na twee jaar voor de
stichting te hebben gewerkt, kwam
er een vacature voor gymleraar bij
De Lage Meren. De Jonge had intus
sen de benodigde akte gehaald om
les te mogen geven in het onderwijs.
Het gezin ging in Bergen op Zoom
wonen. Na vier jaar, in 1974, ver
huisde De Jonge naar Halsteren en
in 1978 vestigde hij zich in Tholen.
"We hebben veel vrienden in Tholen
en we vonden het huis erg mooi.
Dus besloten we hier te gaan
wonen."
De gymleraar trainde in de beginja
ren bij De Lage Meren ook de voet
balteams Oud-Gastel en Longa uit
Tilburg. "Maar dat werd toch te
zwaar en daarmee ben ik gestopt",
zegt De Jonge. In 1976 haalde hij
MO A en B in de onderwijskunde en
gaf een tijdje maatschappijleer. Hij
kwam terecht in de ontwikkeling
van het schoolwerkplan dat zorgde
voor het verbeteren van de vakwerk
plannen en de organisatie van de
school. Ook met vernieuwende din
gen, zoals informatiekunde, hield hij
zich graag bezig. "De Lage Meren is
één van de eerste scholen in Bergen
op Zoom geweest die de automatise
ring een kans gaf', vertelt hij.
Ondermeer doordat hij voorzitter
werd van de personeelsvereniging
(tegenwoordig de medezeggen
schapsraad), kwam De Jonge steeds
meer in het vergadercircuit terecht.
Toen hij solliciteerde op de functie
van adjunct-directeur werd hij aan
genomen. In het schooljaar
1993/1994 nam hij de directeurs-
stoel over. Het spijt hem niet dat hij
het sportonderwijs heeft ingeruild
voor een bureaubaan. "Hierin zag ik
een nieuwe uitdaging. Als sportle
raar organiseerde ik al graag", ver
telt De Jonge. "Het is in de sport èn
in de school ook zoals voetbaltrainer
Louis van Gaal zegt: de organisatie
moet goed zijn."
In de 25 jaar die de directeur nu bij
De Lage Meren werkt, is er wel het
één en ander veranderd. "Vroeger
was je gewoon directeur en je leidde
de school. Wat dat betreft is het
onderwijs heel wat dynamischer
geworden", zegt De Jonge. "Er komt
veel meer op je af. Zo zijn er de
Arbowet die van alles voorschrijft
op het gebied van veiligheid en
gezondheid, de functioneringsge
sprekken met het personeel en het
rapport van de commissie Van
Veen. Daarin wordt voorgesteld de
bovenbouw te herstructureren door
bijvoorbeeld bepaalde vakrichtin
gen aan elkaar te koppelen." De
directeur merkt op dat de werkdruk
wel hoger is geworden voor het per
soneel. "Het is nou niet echt veel
zwaarder geworden, maar zeker wel
boeiender.
Vorig jaar kwamen er voor het eerst
sinds jaren weer meer leerlingen in
het eerste jaar dan er de school ver
lieten. Net als andere scholen heeft
ook De Lage Meren een slechte tijd
achter de rug wat leerlingenaantal
betreft. Dat liep terug van zo'n dui
zend naar ongeveer driehonderd.
"Die terugloop zag je overal, maar
de scholen die in status onderaan
stonden, hadden het meest te lijden",
legt De Jonge uit. "Het dalende leer
lingenaanbod zorgde ervoor dat
iedereen zijn toelatingseisen een
beetje ging versoepelen. Bovendien
hadden de beroepsopleidingen,
zoals wij, ook een slechte naam. Het
zou vies, hard en laag betaald werk
opleveren. Het tij is volgens mij
echter behoorlijk aan het kenteren.
De mensen zien steeds meer in dat
we een hoogwaardige opleiding zijn
met moderne technieken en dat onze
schoolverlaters een goede kans heb
ben op de arbeidsmarkt."
Behalve de slechte naam van de
technische opleidingen, had De
Lage Meren ook nog eens te kampen
met een negatief imago. "Dat is
waar. We hadden daar veel last van.
Er waren mensen die hun kind hier
niet op school lieten gaan omdat
ongeveer één op de vier leerlingen
allochtoon is", geeft De Jonge toe.
"Maar ons imago is sterk verbeterd.
Vroeger was het 'o, die ruige
school'. Dankzij een goed beleid is
daar verandering in gekomen. Er is
ondermeer een leerlingvolgsysteem
opgezet waarmee we op ieder
moment kunnen zien wat een leer
ling gedaan heeft in het afgelopen
jaar. De fietsenstalling is extra
beveiligd en er is meer discipline
gekomen. Er is een jaar geweest dat
we denk ik wel een hele klas van
school verwijderd hebben. Het werd
duidelijk dat we het meenden." Vol
gens de directeur is het ook niet
meer mogelijk om 'zomaar' op de
school te komen. "De selectie aan de
poort werkt goed."
De Jonge is er echter wel trots op dat
hij zoveel allochtone jongeren op
zijn school heeft. "Daar is niets mis
mee. We hebben ook een actie opge
zet met als slogan 'Wij hebben
allochtonen, nou en?'. En volgens
mij werkt dat goed. Je houdt altijd
wel wat rottigheid. Een vechtpartij
of gestolen tas, maar welke school
kent dat niet?", vindt de jubilaris.
"De leerlingen kunnen in het alge
meen goed met elkaar opschieten.
Dat is ook bevorderd doordat we
twee medewerkers hebben die hel
pen om de verschillen kleiner te
maken. Deze Turkse en Marokkaan
se mannen helpen bijvoorbeeld bij
het vertalen van brieven en ze pro
beren wederzijds begrip te kweken.
Ze zijn destijds bij ons begonnen en
nu werken ze verdeeld over de scho
len in Bergen op Zoom. Het kostte
allemaal wel moeite, maar nu kun
nen we er trots op zijn dat we leer
lingen uit allerlei culturen hebben."
Per augustus a.s. gaat De Lage
Meren een fusie aan met de Thoolse
scholengemeenschap in Sint-Maar
tensdijk, de Olivier Elsemanschool
uit Bergen op Zoom, de Edward
Jenner mavo uit Hoogerheide en de
Thomas mavo te Halsteren. Zij gaan
allemaal op in het Scheldecollege.
De Lage Meren wordt de hoofdves
tiging met nevenvestigingen in Sint-
Maartensdijk, Halsteren en Hooger
heide. De O. Elsemanschool trekt in
bij De Lage Meren. Via een
bestuurscommissie valt het Schelde
college onder de gemeente Bergen
op Zoom. Elke nevenvestiging
houdt zijn eigen directeur en daar
boven zal een algemeen directeur
worden aangesteld. Deze maand
moet de profielschets klaar zijn.
Voor de kleinere Thoolse scholen
gemeenschap en de O. Elseman
school is de fusie een laatste redmid
del om aan sluiting te ontkomen. De
opheffingsnorm van 240 leerlingen
komt voor hen te dichtbij. Voor De
Lage Meren, die voor opheffing nog
niet hoeft te vrezen, is het financieel
gunstiger. "Ook onderwijs is voor
uitzien. Het rijk streeft schaalver
groting na en het wordt in de toe
komst steeds moeilijker om als klei
ne school je financiën rond te krij
gen", vertelt De Jonge. "Dus is een
dreigende sluiting al geen reden, dan
het geld wel. Bovendien biedt het
Scheldecollege meer dan de vijf
scholen afzonderlijk. Zo kan men er
een gemengd mavo/vbo-diploma
halen. Bovendien hebben we een
uitstekende samenwerking met de
regionale scholengemeenschap
't Rijks. Daardoor wordt doorstro
men vanuit het Scheldecollege naar
't Rijks veel gemakkelijker."
De fusie biedt nog meer voordelen.
Ook op de nevenvestigingen, zoals
de TSG, kunnen leerlingen de brug-
periode voor de havo doen. Voor de
volgende jaren kan men dan gelijk
overstappen naar 't Rijks. Dat heeft
als voordeel dat de jonge leerlingen
nog niet meteen op de fiets naar Ber
gen op Zoom hoeven. Deze con
structie kan doordat het Scheldecol
lege in de brugklas hetzelfde lesma
teriaal gebruikt als 't Rijks.
Na de fusie biedt het Scheldecollege
de opleidingen mavo, vbo, ivbo en
het gemengde diploma mavo/vbo.
Het ivbo heeft de afdelingen: admi
nistratie, bouwtechniek, elektro
techniek, installatietechniek,
mechanische techniek, motorvoer
tuigentechniek, textielverwerkende
beroepen en verkoop, uiterlijke ver
zorging en verzorging.
De Thoolse scholengemeenschap
aan Onder de Linden te Sint-Maar
tensdijk houdt informatiedagen op
24 januari om zeven uur 's avonds
voor ouder van leerlingen uit groep-
acht en op 28 januari van twee tot
vier uur.
De Lage Meren aan de Nobellaan in
Bergen op Zoom houdt een informa
tiedag op 23 februari van negen uur
tot half twaalf, van half twee tot vier
uur en van zeven tot negen uur.
De O. Elsemanschool aan de Ravel-
straat te Bergen op Zoom zet haar
deuren open op 21 februari van
zeven tot negen uur 's avonds en 22
februari van half tien tot twaalf uur
op afspraak en van kwart voor één
tot kwart over vier.
De Thomas mavo aan de Buurtweg
in Halsteren heeft een informatie
avond op 6 februari om half acht.
De Edward Jenner mavo aan de
Edward Jennerstraat in Hoogerheide
houdt een informatieavond op 7
februari open vanaf half acht.
"Maar", zegt directeur De Jonge. "Ik
nodig iedere belangstellende uit om
ook eens op een gewone, door-de-
weekse dag hier op De Lage Meren
te komen en met eigen ogen te zien
hoe de leerlingen met elkaar
omgaan. Dat durf ik wel aan."
Het TSG-gebouw in Sint-Maartens
dijk blijft gehandhaafd als neven
vestiging met spreidingsnoodzaak.
"Dat betekent dat we daar brugklas
sen houden", aldus Versluys.
Hoofdvestiging wordt De Lage
Meren in Bergen op Zoom. Verder
zijn de P. Canisiusschool en de O.
Elsemanschool in die stad, de St.
Thomasmavo in Halsteren en de E.
Jennermavo in Hoogerheide bij de
fusie betrokken. Deze moet per 1
augustus een feit zijn.
Het Scheldecollege gaat bestuurd
worden door de gemeente Bergen
op Zoom, via een zogenaamde arti-
kel-82 commissie.
'Tot 1998 zullen daar twee leden
van het TSG-bestuur deel van uit
maken. Naderhand wijst het
gemeentebestuur één vertegenwoor
diger aan namens de regio Tholen",
vertelt Versluys. De huidige TSG-
commissie telt vier gemeentelijke
vertegenwoordigers en drie namens
de ZMO. Versluys is voorzitter,
mevrouw Van Gorsel-de Oude uit
Oud-Vossemeer secretaris.
De TSG is de kleinste van de fusie
partners. "Maar zelfs al zou je het
Het Zeeland College en de Hoge
school Zeeland openen morgenmid
dag hun vernieuwde gebouwen aan
de Boulevart Bankert te Vlissingen.
De twee scholen pakten de verbou
wingen samen aan om een onder-
wijsplek te maken voor hun oplei
dingen op het gebied van de scheep
vaart. De voorzitters A. Buijs van de
centrale directie van het Zeeland
College en A.P. van Antwerpen van
het college van bestuur van de
Hogeschool Zeeland houden een
toespraak. Voorzitter A. Korteland
van de koninklijke vereniging van
Nederlandse reders vertelt iets over
de ontwikkeling van het nautisch
onderwijs.
De reizigers moeten via het parkeer
terrein bij het Chinese restaurant
naar de halte toe.
SGP-raadslid M.J. Klippel vroeg er
dinsdagavond aandacht voor in de
commissie openbare werken. "Over
dag gaat het nog wel, maar 's och
tends vroeg en 's avonds als het nog
donker is, is het slecht bereikbaar.
Het is al eens besproken in de bouw
commissie maar de provincie heeft
er niks aan gedaan. Een andere toe
gang bleek niet mogelijk. Onze frac
tie betreurt het," zo zei Klippel.
Wethouder J. van der Jagt noemde
de situatie 'krakkemikkig'. Hij voor
spelde zelfs nog een verslechtering
als ook de kruising op de schop gaat
en de halte naar de Stoofdijk moet
verhuizen. Wanneer dat gaat plaats
vinden kon hij niet vertellen.
"Het verandert daar dagelijks. We
onderkennen dat de passagiers daar
problemen van ondervinden."
Chef civiel-technische zaken W.A.
Blaas legde uit dat het verplaatsen
van de bushalte niet alleen een
kwestie voor de provincie is maar
ook van de vervoersmaatschappij
BBA. "Dat wordt in overleg gedaan.
Maar we zullen nogmaals ons onge
noegen kenbaar maken." De werk
zaamheden aan de bochtafsnijding
zullen nog tot juli duren.
qua aantal leerlingen kunnen red
den, financieel wordt het steeds
moeilijker", aldus de Thoolse wet
houder. Hoewel de school een stuk
zelfstandigheid inlevert, komen er
meer doorstroommogelijkheden
voor de leerlingen. "Je kunt wel in
verschillende gebouwen lessen
moeten volgen, maar het blijft één
school. Ook de leraren en de lesme
thoden zijn hetzelfde." Theoretisch
is het zelfs mogelijk dat er op Tho
len weer een mavo-afdeling tot
stand komt; als er voldoende leerlin
gen zijn.
De fusie wordt begeleid door de
algemene besturenbond, waarbij de
TSG al is aangesloten. Het Schelde
college wordt een openbare school.
"De TSG was openbaar en blijft dat
ook", stelt Versluys vast. De nieuwe
school maakt met 't Rijks afspraken
over doorstroming van leerling. "De
overstap van de ene school naar de
andere wordt soepeler gemaakt."
De wethouder spreekt van een
ingrijpende ontwikkeling. Hij is blij
ook in het nieuwe college de onder-
wijsportefeuille te hebben gekregen:
"Nu komt de zaak in een beslissende
fase. Je bent er naartoe gegroeid en
dan is het een uitdaging om de fusie
tot een goed einde te brengen."
De Hogeschool Zeeland verzorgt in
de eerste vijf maanden van dit jaar
vijf cursussen voor 50-plussers. Het
gaat om: Beethoven in verzet, de
sfinx van Delft (over het leven en
werk van schilder Jan Vermeer),
Richard Wagner op de Wartburg,
une femme fantastique (over de
schrijfster/journaliste George Sand)
en Zeeuwse landschappen. Men kan
zich nog inschrijven voor de laatste
drie cursussen. De Hogeschool Zee
land verzorgt het onderwijs voor de
in 1990 opgerichte stichting Zeeuw
se senioren academie. De cursussen
worden op academisch niveau gege
ven, maar er worden geen eisen aan
de vooropleiding gesteld.
Dinsdag werden overigens in de bus
pamfletten rondgedeeld over de
mogelijke staking vandaag (donder
dag) van de chauffeurs. De ver-
voersbond FNV liet daarin weten
dat de werknemers in het openbaar
busvervoer zo boos zijn dat er vanaf
19 januari geen bussen zullen rijden.
Slechtere werkroosters, langere
diensten en meer gebroken diensten
zijn er onder andere de oorzaak van
dat de chauffeurs de zaak plat leg
gen. 'En dat terwijl de werkdruk,
stress en ziekteverzuim nu al door
lopende aandacht vragen.' Boven
dien moeten de chauffeurs een 'flin
ke portie koopkracht' inleveren ter
wijl er ook gedreigd wordt met
gedwongen ontslagen, aldus de ver-
voersbond. Er was ook een bericht
van geheel andere aard voor de rei
zigers. Niet van de FNV maar van
de BBA zelf. In verband met de car
naval zal de vervoersmaatschappij,
weer een extra bus inzetten, de
zogenaamde leutbus.
Dat geldt ook voor lijn 108 die op 4,
11, 18, 25, 26, 27 en 28 februari zal
rijden, 'bij voldoende bezetting,
zulks ter beoordeling van het aan
wezige BB A-personeel'. Lijn 108
zal om 01.30 uur en 02.30 uur rijden
en zal alle kernen aandoen. 'Agge
mar leut et,' zo besluit het bericht.
Examenkandidaten van de Thoolse scholengemeenschap.
De inspanningen hebben ertoe
geleid dat De Veste minder leerlin
gen telt dan soortgelijke scholen in
vergelijkbare regio's, aldus de wet
houder. Samenwerking met andere
scholen is moeilijk, omdat het de
enige in zijn soort is in dit gebied.
Omdat De Veste in de regio goed
gedragen wordt, zou Versluys het
jammer vinden als de school ver
dwijnt. "We hebben een beroep op
de minister gedaan in verband met
een andere bekostiging, maar voor
alsnog is ons verzoek niet toege
kend."
De extra faciliteiten die in het kader
van de projecten - zoals zorgverbre
ding - beschikbaar waren, worden al
sinds 1992 afgebouwd. Vijftien
basisscholen hebben met De Veste
een samenwerkingsverband zorg
verbreding opgezet. Of de gemeente
de orthodidact kan bekostigen,
betwijfelt Versluys. "In het verleden
heeft de gemeenteraad wel garanties
verleend, maar daarop is nooit een
beroep gedaan. Nu is de problema
tiek groter en bovendien de finan
ciële situatie van de gemeente moei
lijker." Hoewel de scholen in de
loop der jaren zelf ervaring hebben
opgedaan met de begeleiding van
kinderen met leerproblemen, twij
felt de wethouder eraan of ze zelf
die optimale zorg kunnen leveren
zoals dat tot nu toe door professio
nele krachten is gebeurd. Ook wijst
hij op het symbiose-onderwijs dat
tot stand is gekomen met de Thoolse
scholengemeenschap. Leerlingen
van De Burcht kunnen aan de TSG
deelcertificaten behalen.
"Het merendeel van de bij het over
leg betrokkenen ziet het nut ervan
in", aldus Versluys.
Voor de kleinere scholen moet de
maatregel met name verlichting
geven op het terrein van de directie
taken. Deze zullen gebundeld wor
den. De opzet is dat elke school een
directeur houdt, maar dat er één
directeur komt die geen les geeft en
die als eindverantwoordelijke op
treedt.
De samenwerking moet de afzon
derlijke scholen ook minder kwets
baar maken waar het de opheffings
norm betreft. "Hoewel er nog geen
van de acht in de directe gevarenzo
ne zit." De bedoeling is ook om
meerdere scholen te laten profiteren
van de deskundigheid die ze ieder
voor zich in huis hebben, bijvoor
beeld op het gebied van muziek of
handvaardigheid.
Een verandering in de manier waar
op het rijk vergoedingen gaat toe
kennen, zou voor kleinere scholen
weieens nadeliger kunnen uitpak
ken, vreest Versluys. "Zij hebben
immers dezelfde vaste kosten."
Door bepaalde zaken gezamenlijk in
te kopen, zou er voordeel behaald
kunnen worden. "De samenwerking
moet de situatie, met name op de
kleine scholen, wat gezonder
maken", aldus de Thoolse wethou
der van onderwijs.
Directeur J. de Jonge bij het, onder leerlingen, veel besproken stalen kunstwerk op het schoolplein.
Het agrarisch opleidingscentrum in
Steenbergen heeft sinds kort het
recordaantal van 169 leerlingen.
Nog nooit waren er zoveel leerlin
gen op de school. De grootste groei
vond plaats bij de meisjes. Daardoor
zijn er nu evenveel meisjes als jon
gens op de school. Het AOC Steen
bergen maakt deel uit van het AOC
West-Brabant dat 3000 scholieren
telt die vbo, ivbo en mbo-opleidin-
gen volgen.
Ook het AOC is met de basisvor
ming begonnen. Daarin is veel ruim
te voor zogenaamde 'groene' vakken
zoals plantenteelt, dierenhouderij,
natuurbeleving en biologie. Bij de
basisvorming is gekozen voor een
combinatie. De leerlingen krijgen
drie jaar lang een combinatie van
basisvorming en vbo. Na een toets
over de vijftien vakken kan men de
studie vervolgen. Doorstroming is
mogelijk naar bijna alle middelbare
beroepsopleidingen, dus ook de niet
'groene'. Toch kiest daar 60 procent
voor. Enkele opleidingen in deze
sector zijn dan: hovenier, bloemist,
kwaliteitscontroleur, kweker, ken
nelhouder en milieuinspecteur.
Leerlingen die doorgaan naar het
middelbaar agrarisch onderwijs
kunnen in het laatste jaar certifica
ten halen die voor bepaalde vakken
vrijstelling geven in het vervolgon
derwijs. Het AOC aan de Ravelijn
straat in Steenbergen houdt open
dagen op 2 februari van half zeven
tot negen uur 's avonds en 4 februari
van tien tot twaalf uur 's morgens.