'Niet aan zijlijn blijven staan' Zorgverbreding leidt tot minder leerlingen speciaal onderwijs Thoolse directeur trots op school met veel culturen Klachten bushalte bij Scherpenisse Leraar J. de Jonge 25 jaar bij De Lage Meren: Opening van vernieuwde scholen in Vlissingen Open huis MBO-college Oude Tonge tot peuterjuf bij Scaldis Van chemicus Recordaantal leerlingen op het AOC in Steenbergen Toegang is 'krakkemikkig' Eendenkooi op televisie Leren door ervaring bij A. Keldermans Donderdag 19 januari 1995 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Versluys: Fusie TSG op juiste moment De fusie van de Thoolse scholengemeenschap met een aantal "Brabantse scholen tot het Scheldecollege is een goede zaak voor behoud van het Thoolse middelbaar onderwijs in de toekomst. "Ik vind dat we op het juiste tijdstip gaan samenwerken, je moet niet aan de zijlijn blijven staan", zegt de Thoolse wethouder J. Versluys. Gezonder Organisatie Dynamisch Leegloop Imago Fusie Open dagen Kleinste Leutbus Samenwerking basisscholen mogelijk dit jaar Hét zorgenkind binnen het Thoolse onderwijsveld is de school voor speciaal onderwijs De Veste. De deelname van het basisonderwijs aan projecten met als doel kinde ren met leermoeilijkheden op de eigen basisschool te houden, heeft ertoe geleid dat De Veste met een daling van het leerlingental geconfronteerd wordt. "Als gevolg van de extra inspanningen die - met rijksgelden - verricht zijn om de kinderen op de eigen school te houden, dreigt Tholen nu gestraft te worden", zegt wethouder J. Ver sluys. Van bewegingstherapeut tot directeur van scholenge meenschap De Lage Meren in Bergen op Zoom. Op zich een wat merkwaardige carrière, maar zo verging het J. de Jonge uit Tholen. Hij vierde, samen met drie collega's, donderdag het feit dat hij 25 jaar werkzaam is op De Lage Meren. Een school die een slecht imago moest bevechten en op 1 augustus een fusie aangaat met onder andere de Thoolse scholengemeenschap te Sint-Maar tensdijk. De bushalte op de Provincialeweg bij Scherpenisse is slecht bereikbaar. Passagiers klagen over de toegang tot de halte. De in- en uitstapplaats is vanwege het afgraven van de Spuidam door de provincie verplaatst naar de Pro vincialeweg. De abri wordt op dit ogenblik niet gebruikt. Een andere ontwikkeling in het Thoolse onderwijs is de samenwer king tussen de acht openbare basis scholen. Deze maand hoopt de projectgroep het eindadvies hierover in ontwerp gereed te hebben. Als de medezeg genschapsraden en het personeel ermee instemmen, kan de samen werking met ingang van het komen de schooljaar worden doorgevoerd. Het MBO-college Oude Tonge houdt woensdagavond 25 januari vanaf half acht 'open huis' in haar gebouw aan de Mercuriuslaan te Oude Tonge. De school verzorgt een korte en lange opleiding administra tie die respectievelijk twee en drie jaar duren. Voor de lange opleiding is een mavo-diploma, een vbo- diploma met minimaal drie vakken op c-niveau waaronder Nederlands en Engels, of een bewijs van over gang naar havo 4 nodig. De lange opleiding heeft drie richtingen: administratief, commercieel dienst verlenend en secretarieel. Er wordt gewerkt met modules en in drie jaar kunnen tien certificaten worden gehaald die men vervolgens kan inruilen voor het diploma. Er is dus geen eindexamen meer. Ook de kor te opleiding werkt met modules. Hier kan men zes certificaten halen. De leerlingen worden er opgeleid tot beginnend beroepsbeoefenaar of ze kunnen verder studeren. Het MBO- college Oude Tonge is een samen werkingsschool. Dat betekent dat de leerlingen van verschillende gezind ten zijn en respect voor eikaars mening horen te hebben. De scholie ren die het college bezoeken komen van Tholen, Goeree-Overflakke, Schouwen-Duiveland, de Hoekse Waard en noordwest Brabant. De school staat op het punt om een fusie aan te gaan met het Albeda college te Rotterdam. De Thoolse burge meester H.A. van der Munnik is voorzitter van de school in Oude Tonge. De KRO besteedt donderdag 26 januari in het programma Natuur in eigen land aandacht aan de eendenkooi in Anna Jacobapolder. De omroep omschrijft de film van bijna een half uur als een 'portret van het kooibos (7,5) op het schier eiland St. Philipsland te Anna Jacobapolder in Zeeland. Het natuurgebied ligt tegen de zee dijk en grenst aan het stroom gebied van de Oostershelde.' Natuur in eigen land is een 18- delige natuurdocumentaire serie van Maurice Nijsten en Jo Erkens. Het programma begint om 18.39 uur op Neder land 1. Het Scaldis College te Goes, onder deel van de stichting Oosterschelde College, houdt morgen, overmorgen en 1 februari open dagen. Morgen middag van half twee tot half zes en zaterdag van tien tot drie uur zet de afdeling proces- en laboratorium techniek haar deuren open. Er wor den demonstraties gegeven door leerlingen. Bij proces en laboratori umtechniek worden de studenten in vier jaar opgeleid in de analytische of klinische chemie, (medische) microbiologie of milieukunde. Daarnaast is er een 2-jarige oplei ding chemie. Op 1 februari houden de afdelingen vooropleiding hoger beroepsonderwijs, uiterlijke verzor ging, sociaal-pedagogisch werk en oriëntatie en schakelen open dag van half twee tot half vijf en van zeven tot negen uur. Uiterlijke ver zorging kent de studierichtingen: kappen, schoonheidsverzorging en voetverzorging. Deze kunnen in een aantal combinaties worden gevolgd. Men kan ook het ondernemersdiplo ma erbij te halen. Het sociaal-peda gogisch werk leidt op tot diverse beroepen waaronder groepsleider in een internaat, begeleider van een woongroep, leider in een kinderdag verblijf of peuterspeelzaal, klasse assistente of een baan in een verzor gingstehuis. Voor studenten die nog niet het niveau hebben of het juiste vakkenpakket om direct toegelaten te worden, is er de opleiding oriënta tie en schakelen die meestal een jaar duurt, waarna men kan overstappen naar een andere opleiding. Het leren door ervaring staat hoog in het vaandel van het technisch colle ge Antonie Keldermans in Bergen op Zoom. De school constateert een behoefte aan modern opgeleide technici. Behalve het bijstellen van de bestaande opleidingen, wordt ook de manier van onderwijs geven kritisch bekeken. Het leren door ervaring wordt door het Antonie Keldermans college in praktijk gebracht door de zogenaamde 'mini- ondernemingen'. Eindexamenkandi daten in de richting motorvoertui gentechniek begonnen aan het begin van dit schooljaar een eigen onder neminkje. Naast de vakbekwaam heidsopleiding doen de leerlingen in het laatste jaar examen voor het ves tigingsdiploma. In de mini-ondeme- ming bepalen de deelnemers zelf welk produkt ze gaan leveren en welke naam ze nemen. Ze wijzen zelf hun bedrijfsleiders aan, zorgen voor hun eigen bedrijfskapitaal door de verkoop van aandelen en zetten de organisatie op om hun produkt te maken en verkopen. Daarbij worden ze ondersteund door een docent, een oud-ondernemer en een accountant. Na acht maanden wordt de onderne ming geliquideerd. Het technisch college Antonie Keldermans biedt lange middenkader opleidingen, lange en korte vakopleidingen, schakelmogelijkheden naar die drie en specialistische opleidingen. J. de Jonge volgde de opleiding tot sportleraar (CIOS) en begon daarna als bewegingstherapeut in een psy chiatrische inrichting te Wagenbor gen onder Delfzijl. "Dat was toch wel te zwaar voor mij", vertelt de directeur. "Ik kwam daar zonder overgang terecht en kreeg meteen te maken met vrij ernstige gevallen. Al snel wist ik dat ik dat werk niet lan ger dan twee jaar moest doen. Anders zou ik in een patiënt veran deren. De druk was te groot. Na een jaar kreeg ik het aanbod van de directrice van de stichting huishou delijke voorlichting ten plattenlande om docent 'Beter bewegen' te wor den voor de provincie Drenthe. En dat heb ik gedaan. We verhuisden via Assen naar Bovensmilde. De Jonge gaf een soort gymnastiek lessen bij de stichting voor huishou delijke voorlichting ten plattenlan de. "Groepen, voornamelijk vrou wen, konden bij ons een cursus aan vragen zoals beter bewegen", vertelt de Tholenaar. "Ik ging dan met mijn bandrecordertje naar bijvoorbeeld het plaatselijke café waar de groep verzameld was en ik gaf les. Onder het biljart, om het biljarten de kaste- lijn dook regelmatig weg met tranen in zijn ogen." Na twee jaar voor de stichting te hebben gewerkt, kwam er een vacature voor gymleraar bij De Lage Meren. De Jonge had intus sen de benodigde akte gehaald om les te mogen geven in het onderwijs. Het gezin ging in Bergen op Zoom wonen. Na vier jaar, in 1974, ver huisde De Jonge naar Halsteren en in 1978 vestigde hij zich in Tholen. "We hebben veel vrienden in Tholen en we vonden het huis erg mooi. Dus besloten we hier te gaan wonen." De gymleraar trainde in de beginja ren bij De Lage Meren ook de voet balteams Oud-Gastel en Longa uit Tilburg. "Maar dat werd toch te zwaar en daarmee ben ik gestopt", zegt De Jonge. In 1976 haalde hij MO A en B in de onderwijskunde en gaf een tijdje maatschappijleer. Hij kwam terecht in de ontwikkeling van het schoolwerkplan dat zorgde voor het verbeteren van de vakwerk plannen en de organisatie van de school. Ook met vernieuwende din gen, zoals informatiekunde, hield hij zich graag bezig. "De Lage Meren is één van de eerste scholen in Bergen op Zoom geweest die de automatise ring een kans gaf', vertelt hij. Ondermeer doordat hij voorzitter werd van de personeelsvereniging (tegenwoordig de medezeggen schapsraad), kwam De Jonge steeds meer in het vergadercircuit terecht. Toen hij solliciteerde op de functie van adjunct-directeur werd hij aan genomen. In het schooljaar 1993/1994 nam hij de directeurs- stoel over. Het spijt hem niet dat hij het sportonderwijs heeft ingeruild voor een bureaubaan. "Hierin zag ik een nieuwe uitdaging. Als sportle raar organiseerde ik al graag", ver telt De Jonge. "Het is in de sport èn in de school ook zoals voetbaltrainer Louis van Gaal zegt: de organisatie moet goed zijn." In de 25 jaar die de directeur nu bij De Lage Meren werkt, is er wel het één en ander veranderd. "Vroeger was je gewoon directeur en je leidde de school. Wat dat betreft is het onderwijs heel wat dynamischer geworden", zegt De Jonge. "Er komt veel meer op je af. Zo zijn er de Arbowet die van alles voorschrijft op het gebied van veiligheid en gezondheid, de functioneringsge sprekken met het personeel en het rapport van de commissie Van Veen. Daarin wordt voorgesteld de bovenbouw te herstructureren door bijvoorbeeld bepaalde vakrichtin gen aan elkaar te koppelen." De directeur merkt op dat de werkdruk wel hoger is geworden voor het per soneel. "Het is nou niet echt veel zwaarder geworden, maar zeker wel boeiender. Vorig jaar kwamen er voor het eerst sinds jaren weer meer leerlingen in het eerste jaar dan er de school ver lieten. Net als andere scholen heeft ook De Lage Meren een slechte tijd achter de rug wat leerlingenaantal betreft. Dat liep terug van zo'n dui zend naar ongeveer driehonderd. "Die terugloop zag je overal, maar de scholen die in status onderaan stonden, hadden het meest te lijden", legt De Jonge uit. "Het dalende leer lingenaanbod zorgde ervoor dat iedereen zijn toelatingseisen een beetje ging versoepelen. Bovendien hadden de beroepsopleidingen, zoals wij, ook een slechte naam. Het zou vies, hard en laag betaald werk opleveren. Het tij is volgens mij echter behoorlijk aan het kenteren. De mensen zien steeds meer in dat we een hoogwaardige opleiding zijn met moderne technieken en dat onze schoolverlaters een goede kans heb ben op de arbeidsmarkt." Behalve de slechte naam van de technische opleidingen, had De Lage Meren ook nog eens te kampen met een negatief imago. "Dat is waar. We hadden daar veel last van. Er waren mensen die hun kind hier niet op school lieten gaan omdat ongeveer één op de vier leerlingen allochtoon is", geeft De Jonge toe. "Maar ons imago is sterk verbeterd. Vroeger was het 'o, die ruige school'. Dankzij een goed beleid is daar verandering in gekomen. Er is ondermeer een leerlingvolgsysteem opgezet waarmee we op ieder moment kunnen zien wat een leer ling gedaan heeft in het afgelopen jaar. De fietsenstalling is extra beveiligd en er is meer discipline gekomen. Er is een jaar geweest dat we denk ik wel een hele klas van school verwijderd hebben. Het werd duidelijk dat we het meenden." Vol gens de directeur is het ook niet meer mogelijk om 'zomaar' op de school te komen. "De selectie aan de poort werkt goed." De Jonge is er echter wel trots op dat hij zoveel allochtone jongeren op zijn school heeft. "Daar is niets mis mee. We hebben ook een actie opge zet met als slogan 'Wij hebben allochtonen, nou en?'. En volgens mij werkt dat goed. Je houdt altijd wel wat rottigheid. Een vechtpartij of gestolen tas, maar welke school kent dat niet?", vindt de jubilaris. "De leerlingen kunnen in het alge meen goed met elkaar opschieten. Dat is ook bevorderd doordat we twee medewerkers hebben die hel pen om de verschillen kleiner te maken. Deze Turkse en Marokkaan se mannen helpen bijvoorbeeld bij het vertalen van brieven en ze pro beren wederzijds begrip te kweken. Ze zijn destijds bij ons begonnen en nu werken ze verdeeld over de scho len in Bergen op Zoom. Het kostte allemaal wel moeite, maar nu kun nen we er trots op zijn dat we leer lingen uit allerlei culturen hebben." Per augustus a.s. gaat De Lage Meren een fusie aan met de Thoolse scholengemeenschap in Sint-Maar tensdijk, de Olivier Elsemanschool uit Bergen op Zoom, de Edward Jenner mavo uit Hoogerheide en de Thomas mavo te Halsteren. Zij gaan allemaal op in het Scheldecollege. De Lage Meren wordt de hoofdves tiging met nevenvestigingen in Sint- Maartensdijk, Halsteren en Hooger heide. De O. Elsemanschool trekt in bij De Lage Meren. Via een bestuurscommissie valt het Schelde college onder de gemeente Bergen op Zoom. Elke nevenvestiging houdt zijn eigen directeur en daar boven zal een algemeen directeur worden aangesteld. Deze maand moet de profielschets klaar zijn. Voor de kleinere Thoolse scholen gemeenschap en de O. Elseman school is de fusie een laatste redmid del om aan sluiting te ontkomen. De opheffingsnorm van 240 leerlingen komt voor hen te dichtbij. Voor De Lage Meren, die voor opheffing nog niet hoeft te vrezen, is het financieel gunstiger. "Ook onderwijs is voor uitzien. Het rijk streeft schaalver groting na en het wordt in de toe komst steeds moeilijker om als klei ne school je financiën rond te krij gen", vertelt De Jonge. "Dus is een dreigende sluiting al geen reden, dan het geld wel. Bovendien biedt het Scheldecollege meer dan de vijf scholen afzonderlijk. Zo kan men er een gemengd mavo/vbo-diploma halen. Bovendien hebben we een uitstekende samenwerking met de regionale scholengemeenschap 't Rijks. Daardoor wordt doorstro men vanuit het Scheldecollege naar 't Rijks veel gemakkelijker." De fusie biedt nog meer voordelen. Ook op de nevenvestigingen, zoals de TSG, kunnen leerlingen de brug- periode voor de havo doen. Voor de volgende jaren kan men dan gelijk overstappen naar 't Rijks. Dat heeft als voordeel dat de jonge leerlingen nog niet meteen op de fiets naar Ber gen op Zoom hoeven. Deze con structie kan doordat het Scheldecol lege in de brugklas hetzelfde lesma teriaal gebruikt als 't Rijks. Na de fusie biedt het Scheldecollege de opleidingen mavo, vbo, ivbo en het gemengde diploma mavo/vbo. Het ivbo heeft de afdelingen: admi nistratie, bouwtechniek, elektro techniek, installatietechniek, mechanische techniek, motorvoer tuigentechniek, textielverwerkende beroepen en verkoop, uiterlijke ver zorging en verzorging. De Thoolse scholengemeenschap aan Onder de Linden te Sint-Maar tensdijk houdt informatiedagen op 24 januari om zeven uur 's avonds voor ouder van leerlingen uit groep- acht en op 28 januari van twee tot vier uur. De Lage Meren aan de Nobellaan in Bergen op Zoom houdt een informa tiedag op 23 februari van negen uur tot half twaalf, van half twee tot vier uur en van zeven tot negen uur. De O. Elsemanschool aan de Ravel- straat te Bergen op Zoom zet haar deuren open op 21 februari van zeven tot negen uur 's avonds en 22 februari van half tien tot twaalf uur op afspraak en van kwart voor één tot kwart over vier. De Thomas mavo aan de Buurtweg in Halsteren heeft een informatie avond op 6 februari om half acht. De Edward Jenner mavo aan de Edward Jennerstraat in Hoogerheide houdt een informatieavond op 7 februari open vanaf half acht. "Maar", zegt directeur De Jonge. "Ik nodig iedere belangstellende uit om ook eens op een gewone, door-de- weekse dag hier op De Lage Meren te komen en met eigen ogen te zien hoe de leerlingen met elkaar omgaan. Dat durf ik wel aan." Het TSG-gebouw in Sint-Maartens dijk blijft gehandhaafd als neven vestiging met spreidingsnoodzaak. "Dat betekent dat we daar brugklas sen houden", aldus Versluys. Hoofdvestiging wordt De Lage Meren in Bergen op Zoom. Verder zijn de P. Canisiusschool en de O. Elsemanschool in die stad, de St. Thomasmavo in Halsteren en de E. Jennermavo in Hoogerheide bij de fusie betrokken. Deze moet per 1 augustus een feit zijn. Het Scheldecollege gaat bestuurd worden door de gemeente Bergen op Zoom, via een zogenaamde arti- kel-82 commissie. 'Tot 1998 zullen daar twee leden van het TSG-bestuur deel van uit maken. Naderhand wijst het gemeentebestuur één vertegenwoor diger aan namens de regio Tholen", vertelt Versluys. De huidige TSG- commissie telt vier gemeentelijke vertegenwoordigers en drie namens de ZMO. Versluys is voorzitter, mevrouw Van Gorsel-de Oude uit Oud-Vossemeer secretaris. De TSG is de kleinste van de fusie partners. "Maar zelfs al zou je het Het Zeeland College en de Hoge school Zeeland openen morgenmid dag hun vernieuwde gebouwen aan de Boulevart Bankert te Vlissingen. De twee scholen pakten de verbou wingen samen aan om een onder- wijsplek te maken voor hun oplei dingen op het gebied van de scheep vaart. De voorzitters A. Buijs van de centrale directie van het Zeeland College en A.P. van Antwerpen van het college van bestuur van de Hogeschool Zeeland houden een toespraak. Voorzitter A. Korteland van de koninklijke vereniging van Nederlandse reders vertelt iets over de ontwikkeling van het nautisch onderwijs. De reizigers moeten via het parkeer terrein bij het Chinese restaurant naar de halte toe. SGP-raadslid M.J. Klippel vroeg er dinsdagavond aandacht voor in de commissie openbare werken. "Over dag gaat het nog wel, maar 's och tends vroeg en 's avonds als het nog donker is, is het slecht bereikbaar. Het is al eens besproken in de bouw commissie maar de provincie heeft er niks aan gedaan. Een andere toe gang bleek niet mogelijk. Onze frac tie betreurt het," zo zei Klippel. Wethouder J. van der Jagt noemde de situatie 'krakkemikkig'. Hij voor spelde zelfs nog een verslechtering als ook de kruising op de schop gaat en de halte naar de Stoofdijk moet verhuizen. Wanneer dat gaat plaats vinden kon hij niet vertellen. "Het verandert daar dagelijks. We onderkennen dat de passagiers daar problemen van ondervinden." Chef civiel-technische zaken W.A. Blaas legde uit dat het verplaatsen van de bushalte niet alleen een kwestie voor de provincie is maar ook van de vervoersmaatschappij BBA. "Dat wordt in overleg gedaan. Maar we zullen nogmaals ons onge noegen kenbaar maken." De werk zaamheden aan de bochtafsnijding zullen nog tot juli duren. qua aantal leerlingen kunnen red den, financieel wordt het steeds moeilijker", aldus de Thoolse wet houder. Hoewel de school een stuk zelfstandigheid inlevert, komen er meer doorstroommogelijkheden voor de leerlingen. "Je kunt wel in verschillende gebouwen lessen moeten volgen, maar het blijft één school. Ook de leraren en de lesme thoden zijn hetzelfde." Theoretisch is het zelfs mogelijk dat er op Tho len weer een mavo-afdeling tot stand komt; als er voldoende leerlin gen zijn. De fusie wordt begeleid door de algemene besturenbond, waarbij de TSG al is aangesloten. Het Schelde college wordt een openbare school. "De TSG was openbaar en blijft dat ook", stelt Versluys vast. De nieuwe school maakt met 't Rijks afspraken over doorstroming van leerling. "De overstap van de ene school naar de andere wordt soepeler gemaakt." De wethouder spreekt van een ingrijpende ontwikkeling. Hij is blij ook in het nieuwe college de onder- wijsportefeuille te hebben gekregen: "Nu komt de zaak in een beslissende fase. Je bent er naartoe gegroeid en dan is het een uitdaging om de fusie tot een goed einde te brengen." De Hogeschool Zeeland verzorgt in de eerste vijf maanden van dit jaar vijf cursussen voor 50-plussers. Het gaat om: Beethoven in verzet, de sfinx van Delft (over het leven en werk van schilder Jan Vermeer), Richard Wagner op de Wartburg, une femme fantastique (over de schrijfster/journaliste George Sand) en Zeeuwse landschappen. Men kan zich nog inschrijven voor de laatste drie cursussen. De Hogeschool Zee land verzorgt het onderwijs voor de in 1990 opgerichte stichting Zeeuw se senioren academie. De cursussen worden op academisch niveau gege ven, maar er worden geen eisen aan de vooropleiding gesteld. Dinsdag werden overigens in de bus pamfletten rondgedeeld over de mogelijke staking vandaag (donder dag) van de chauffeurs. De ver- voersbond FNV liet daarin weten dat de werknemers in het openbaar busvervoer zo boos zijn dat er vanaf 19 januari geen bussen zullen rijden. Slechtere werkroosters, langere diensten en meer gebroken diensten zijn er onder andere de oorzaak van dat de chauffeurs de zaak plat leg gen. 'En dat terwijl de werkdruk, stress en ziekteverzuim nu al door lopende aandacht vragen.' Boven dien moeten de chauffeurs een 'flin ke portie koopkracht' inleveren ter wijl er ook gedreigd wordt met gedwongen ontslagen, aldus de ver- voersbond. Er was ook een bericht van geheel andere aard voor de rei zigers. Niet van de FNV maar van de BBA zelf. In verband met de car naval zal de vervoersmaatschappij, weer een extra bus inzetten, de zogenaamde leutbus. Dat geldt ook voor lijn 108 die op 4, 11, 18, 25, 26, 27 en 28 februari zal rijden, 'bij voldoende bezetting, zulks ter beoordeling van het aan wezige BB A-personeel'. Lijn 108 zal om 01.30 uur en 02.30 uur rijden en zal alle kernen aandoen. 'Agge mar leut et,' zo besluit het bericht. Examenkandidaten van de Thoolse scholengemeenschap. De inspanningen hebben ertoe geleid dat De Veste minder leerlin gen telt dan soortgelijke scholen in vergelijkbare regio's, aldus de wet houder. Samenwerking met andere scholen is moeilijk, omdat het de enige in zijn soort is in dit gebied. Omdat De Veste in de regio goed gedragen wordt, zou Versluys het jammer vinden als de school ver dwijnt. "We hebben een beroep op de minister gedaan in verband met een andere bekostiging, maar voor alsnog is ons verzoek niet toege kend." De extra faciliteiten die in het kader van de projecten - zoals zorgverbre ding - beschikbaar waren, worden al sinds 1992 afgebouwd. Vijftien basisscholen hebben met De Veste een samenwerkingsverband zorg verbreding opgezet. Of de gemeente de orthodidact kan bekostigen, betwijfelt Versluys. "In het verleden heeft de gemeenteraad wel garanties verleend, maar daarop is nooit een beroep gedaan. Nu is de problema tiek groter en bovendien de finan ciële situatie van de gemeente moei lijker." Hoewel de scholen in de loop der jaren zelf ervaring hebben opgedaan met de begeleiding van kinderen met leerproblemen, twij felt de wethouder eraan of ze zelf die optimale zorg kunnen leveren zoals dat tot nu toe door professio nele krachten is gebeurd. Ook wijst hij op het symbiose-onderwijs dat tot stand is gekomen met de Thoolse scholengemeenschap. Leerlingen van De Burcht kunnen aan de TSG deelcertificaten behalen. "Het merendeel van de bij het over leg betrokkenen ziet het nut ervan in", aldus Versluys. Voor de kleinere scholen moet de maatregel met name verlichting geven op het terrein van de directie taken. Deze zullen gebundeld wor den. De opzet is dat elke school een directeur houdt, maar dat er één directeur komt die geen les geeft en die als eindverantwoordelijke op treedt. De samenwerking moet de afzon derlijke scholen ook minder kwets baar maken waar het de opheffings norm betreft. "Hoewel er nog geen van de acht in de directe gevarenzo ne zit." De bedoeling is ook om meerdere scholen te laten profiteren van de deskundigheid die ze ieder voor zich in huis hebben, bijvoor beeld op het gebied van muziek of handvaardigheid. Een verandering in de manier waar op het rijk vergoedingen gaat toe kennen, zou voor kleinere scholen weieens nadeliger kunnen uitpak ken, vreest Versluys. "Zij hebben immers dezelfde vaste kosten." Door bepaalde zaken gezamenlijk in te kopen, zou er voordeel behaald kunnen worden. "De samenwerking moet de situatie, met name op de kleine scholen, wat gezonder maken", aldus de Thoolse wethou der van onderwijs. Directeur J. de Jonge bij het, onder leerlingen, veel besproken stalen kunstwerk op het schoolplein. Het agrarisch opleidingscentrum in Steenbergen heeft sinds kort het recordaantal van 169 leerlingen. Nog nooit waren er zoveel leerlin gen op de school. De grootste groei vond plaats bij de meisjes. Daardoor zijn er nu evenveel meisjes als jon gens op de school. Het AOC Steen bergen maakt deel uit van het AOC West-Brabant dat 3000 scholieren telt die vbo, ivbo en mbo-opleidin- gen volgen. Ook het AOC is met de basisvor ming begonnen. Daarin is veel ruim te voor zogenaamde 'groene' vakken zoals plantenteelt, dierenhouderij, natuurbeleving en biologie. Bij de basisvorming is gekozen voor een combinatie. De leerlingen krijgen drie jaar lang een combinatie van basisvorming en vbo. Na een toets over de vijftien vakken kan men de studie vervolgen. Doorstroming is mogelijk naar bijna alle middelbare beroepsopleidingen, dus ook de niet 'groene'. Toch kiest daar 60 procent voor. Enkele opleidingen in deze sector zijn dan: hovenier, bloemist, kwaliteitscontroleur, kweker, ken nelhouder en milieuinspecteur. Leerlingen die doorgaan naar het middelbaar agrarisch onderwijs kunnen in het laatste jaar certifica ten halen die voor bepaalde vakken vrijstelling geven in het vervolgon derwijs. Het AOC aan de Ravelijn straat in Steenbergen houdt open dagen op 2 februari van half zeven tot negen uur 's avonds en 4 februari van tien tot twaalf uur 's morgens.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1995 | | pagina 9