Haven Stavenisse
wordt duurder
Gemeente Tholen kan niet meer om
verbetering Molenvlietsedijk heen'
Vele ruimte in
goed evenwicht
zien te vullen
Thoolse politie komt uit het
beschermende blik tevoorschijn
Gemeente is nalatig'
Ouderenzorg
thema Thools
bezoek D66
A.L. Gelok uit Oud-Vossemeer al sinds 1958 actiefin WN
Jeugdwerkster
krijgt er
8 uren bij
Verstraten
koopt het oude
politiebureau
Burgemeester bij overhandiging fietsen aan politiekorps:
Donderdag 19 januari 1995
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
De uitbreiding van de jachthaven in Stavenisse gaat veel
meer geld kosten dan enkele jaren geleden was geraamd.
De financiële tegenvaller is dermate groot dat wethouder
J. van der Jagt de commissie openbare werken voor een
extra vergadering bijeen heeft geroepen, aanstaande
woensdag om 16.00 uur.
Veilig Verkeer Nederland, afdeling Tholen (VVN) is
hoopvol gestemd over de verbetering van de verkeerssi
tuatie aan de Molenvlietsedijk/Zoekweg bij de basis
scholen. Het plan dat de kinderen van de betrokken scho
len eind oktober aan wethouder J. van der Jagt overhan
digden, is in behandeling op de afdeling gemeentelijke
ontwikkeling.
Burgemeester: zonder elkaar te bijten
Onder het motto 'ruimte voor mensen en mogelijkheden'
heeft het gemeentebestuur van Tholen vrijdagmorgen in
het gemeentehuis te St. Maartensdijk een nieuwe brochu
re voor bedrijfswerving uitgegeven. De folder werd niet
zomaar toegestuurd, maar officieel gepresenteerd omdat
de gemeente volgens burgemeester Van der Munnik blij
vend aan de weg wil timmeren.
Schade
't Rijks
Jarenlang
Heerlijk
Fotomodel
Hoewel er al enige proefntjes waren gereden, was don
derdagmiddag het moment gekomen dat het politiekorps
van Tholen officieel twee nieuwe fietsen kreeg aangebo
den. Een team zal regelmatig op deze zogenaamde all-ter-
rainbikes (ATB's) gaan surveilleren. Burgemeester H.A.
van der Munnik was blij dat er nu echt 'meer blauw op
straat' gaat komen.
Van de sokken
Veiligheid
Bel past niet
Stavenisse
Uren
Een van de kinderen van Ter Tolne overhandigt eind oktober het verkeersplan aan wethouder J. van der Jagt. Gemeentevoorlichter
F.A.P.M. Bakx (links) en F.L. Huijbrechts van de gemeentelijke werkgroep verkeersaangelegenheden kijken toe.
Het is de bedoeling dat de haven uit
gebreid wordt met een steiger voor
vijftien passantenplaatsen. Die stei
ger moet komen in de buurt van de
molen in een gedeelte van de haven
dat eerst uitgebaggerd moet worden.
De gemeente kocht reeds een pon
ton uit de haven aan de Schelphoek
van de gemeente Westerschouwen
op Schouwen Duiveland. Deze ligt
sinds eind augustus op de haven
maar er ontbreken onderdelen aan.
Wethouder Van der Jagt zei dins
dagavond tijdens de commissie
openbare werken op een vraag van
VVD-er R. Ravensteijn dat er ook
niet genoeg meerpalen zijn. "We
moeten tot klaarheid zien te komen.
Er is meer geld voor nodig. Daar
moet de raad zich over uitspreken.
En liefst zo snel mogelijk omdat we
op tijd met het uitbaggeren kunnen
beginnen."
Behalve uitbaggeren en het aanleg
gen van een nieuwe steiger zal ook
de trailerhelling verplaatst moeten
worden.
Struikelblok is onder meer de pon
ton die nodig is voor de nieuwe drij
vende steiger. Die is niet meer com
pleet. Volgens voorzitter H. van
Overveld van de sportvissers- en
watersportvereniging Stavenisse is
de gemeente nalatig geweest. "Toen
ze de steiger kochten had ze het
materiaal meteen naar hier moeten
brengen. Dat hebben wij toen ook
voorgesteld. Het was nog helemaal
goed. Pas na drie jaar zijn de eerste
stukken naar Stavenisse gebracht. Er
blijkt heel wat materiaal verdwenen.
Er zijn altijd mensen die daar wat
van kunnen gebruiken. Nu is er geld
tekort." De watersportvereniging
heeft onlangs in een onderhoud met
de wethouder laten weten dat het
uitbaggeren en het plaatsen van de
steiger te lang op zich laat wachten.
"Wij betalen er liggeld voor. Je hoeft
het niet te accepteren als je ergens
drie jaar op moet wachten."
Van Overveld wijst er op dat ook de
vaargeul steeds meer dichtslibt. "Het
kanaal wordt steeds moeilijker
bevaarbaar. Bij de keersluis was
altijd het ondiepste, nu is dat het
diepste punt geworden."
Van Overveld is overigens ingeno
men met de maatregelen die wel
reeds zijn uitgevoerd zoals het ver
nieuwen van de steigers, het verbe
teren van het toiletgebouw en het
plaatsen van een havenontvangstin
stallatie.
De watersportvereniging heeft vol
gens de voorzitter over de zaak een
brief gestuurd aan de raadsleden,
maar daar bleek dinsdagavond niets
van. Ravensteijn kaartte de kwestie
aan omdat hij gehoord had dat er
'problemen waren met de haven in
Stavenisse.'
Veiligheid veerboten. Gedeputeer
de staten van Zeeland willen een
krediet van 3.146.000 gulden uit
trekken voor aanpassing van de
veerboot Prinses Christina aan de
nieuwe veiligheidseisen.
De ponton dat eerst op het brede
stuk van het havenplateau heeft
gelegen, veroorzaakte onlangs scha
de omdat hij bij een zeer hoge
waterstand was gaan drijven. Het
gevaarte beschadigde de electrici-
teitskast. De gemeente verplaatste
de ponton naar het smalle deel, vlak
voor de oprit naar de molen.
De Thoolse gemeenteraad beslist
maandagmiddag over een voorstel
van b. en w. om 27.123 gulden extra
beschikbaar te stellen voor het
jeugd- en jongerenwerk. De enige
beroepskracht die in het JAIB-kan-
toor in de Molenvlietsestraat te Tho
len werkt, kan dan voortaan 28 in
plaats van 20 uren werken. De func
tie zal zo op een meer verantwoorde
wijze inhoud kunnen worden gege
ven, menen b. en w. De Thoolse
raad zegde voor de periode februari
1993 tot februari 1995 jaarlijks ruim
65 mille toe. Dat moet volgens het
college 92.500 gulden worden. "In
toenemende mate wordt het jeugd-
en jongerenwerk ingeschakeld en
ook binnen het provinciale en lande
lijke beleid wordt steeds meer aan
dacht gevraagd voor de zorg voor
jongeren. In eerste aanleg is de
nadruk gelegd op Tholen en Oud-
Vossemeer, maar er komen steeds
meer vragen uit andere dorpen. Uit
breiding van het aantal uren is nodig
om het jeugd- en jongerenwerk opti
maal te kunnen voortzetten." De
acht werkuren meer, hebben direct
gevolgen voor huisvestings- en
organisatiekosten, maar b. en w.
willen toch niet de door het JAIB
gevraagde 132.000 gulden geven.
"Gezien de financiële mogelijkhe
den van de gemeente is dat niet
mogelijk", aldus b. en w., die met
92.500 gulden willen volstaan.
Begrafenisondernemer H. Verstra
ten heeft het voormalig politiebu
reau in de Hofstraat te Tholen
gekocht. Hij gaat de percelen 4 en 6
verbouwen tot woning. De cellen
worden omgebouwd tot een kan
toor. De Dienst der Domeinen ver
kocht het pand via Meeus makelaar
dij destijds aan aannemingsbedrijf
Goorden in Roosendaal, die het
gedeeltelijk doorverkocht aan Ver
straten. Het oorspronkelijke politie
bureau is geleidelijk uitgebreid met
twee woningen. Verstraten heeft er
daarvan maar één gekocht.
Voorzitter H. de Wit toonde zich
woensdag op de bestuursvergade
ring van de afdeling in de Wellevae-
te te Sint-Annaland tevreden over de
samenwerking met de scholen en de
gemeente. "Er zijn door de wethou
der goede woorden aan ons bestuur
gewijd. We zijn een aanvaarde
gesprekspartner voor b. en w.
geworden. Dat is een goede oogst
van deze actie."
De Wit herinnerde eraan dat een en
ander veel publiciteit heeft gekregen
(ook het opspelden van de insignes
aan de verkeersbrigadiers). "De
gemeente kan er niet meer omheen.
Er moet nu ter plaatse wat gebeuren.
En laat er ook maar wat gebeuren."
VVN wacht nu op de reactie van de
gemeente maar beseft dat er flink
wat geld is gemoeid met het wijzi
gen van de verkeerssituatie voor de
scholen.
Het werken aan de verbetering van
de verkeerssituatie op de Tholense-
weg gaat volgens de voorzitter wat
moeizaam. De snelheidscontrole in
Halsteren, in samenwerking met de
politie, was weliswaar een succes,
maar voor de rest zit er weinig schot
in de zaak. De Wit licht toe dat het
aanleggen van een gescheiden fiets
pad langs de Tholenseweg voor de
gemeente Halsteren erg duur is.
"Het streven van de gemeente is om
het verkeer door Halsteren zoveel
mogelijk af te remmen. Het ver
keersbureau dat de gemeente in de
hand heeft genomen, stelt voor om
bij de kruising Tholenseweg/Nieuw
Beijmoerseweg/Jannelandseweg
iets te veranderen om het verkeer
zoveel mogelijk langs General Elec
tric te laten rijden."
Om de situatie ter plekke te bekijken
zijn De Wit en verkeersdeskundige
H. Feij van VVN gisterenmiddag op
de fiets gestapt om een 'alternatieve'
route te rijden. Die gaat over het
fietspad langs de Nieuw Beijmoer-
seweg naar de Ringersweg enz. "Die
route is al aangekaart bij de scholen
gemeenschappen. 't Rijks heeft daar
positief op gereageerd. Een van de
leraren heeft er op gewezen dat een
stuk van de bestrating slecht is en
dat de fietsers twee keer een grote
weg over moeten steken."
VVN werkt voor de verbetering van
de verkeerssituatie in een werkgroep
met vertegenwoordigers van de
afdeling Bergen op Zoom en twee
vertegenwoordigers van het actieco
mité Tholenseweg veilig, E. Boog
aard en I. Binkhorst. Als nieuw lid
heeft zich de heer A. Klop van de
Halsterseweg aangemeld. De werk
groep beraadt zich over een aktie om
de fietsers te benaderen. Daarnaast
zal verkeersdeskundige Feij zijn
bevindingen en aanbevelingen op
schrift stellen. In de bestuursverga
dering werd ook gesproken over de
verkeersproef.
Om kinderen op Sint-Philipsland
ook een praktische verkeersproef af
te laten leggen zullen enkele leden
van VVN eerst zelf een parcours
fietsen door het dorp. Daarna zullen
de scholen benaderd worden. Het
examen vindt eind april plaats.
A.L. Gelok uit Oud-Vossemeer
kreeg van districtsbestuurder J.B. de
Winter de speld voor 25 jaar trouwe
dienst, plus een vergulde dasspeld.
Gelok is al sinds 1958 bestuurslid
van VVN. Die datum was Gelok
zelf niet meer bekend. De Winter
prees de inzet van Gelok die 'jaren
lang, zo ongeveer op zijn eentje af
en toe, de eer van de afdeling Oud-
Vossemeer heeft hooggehouden.'
Op de vraag of Gelok door wil gaan
zei hij:"Ik wel hoor. Je bent zo oud
als je je voelt."
Ook voor voorzitter De Wit en
mevrouw C. Burgers uit Sint-Maar
tensdijk waren er spelden. Districts
consulent S.J. Vroonland memo
reerde dat zij vanaf de oprichting in
1969 actief in de afdeling zijn
geweest. Betrokken bij theoretische
sleutelcursussen en verlichtingsac
ties. Met drukke en slappe perioden.
Sommige activiteiten vervielen,
onder andere door de verplichte
keuringen (APK) van auto's.
De afdeling telde een kwart eeuw
geleden ongeveer 65 leden. Daarvan
zijn er nog zo'n 45 over. De Wit her
innert zich nog dat het burgemeester
Bouwense was die opriep om een
afdeling op te richten. W. Brevet
werd voorzitter, J. van Akkeren
secretaris, mevr. Hoek penning
meester. Het contact met de bevol
king is verbeterd sinds de actie om
het kruispunt Hogeweg/Bloemen-
laan te verbeteren. Rond 1979 von
den er verkeerscampagnes op het
eiland plaats, maar die werden bui
ten de plaatselijke afdelingen om
georganiseerd. Daarover bestond
onvrede. "De totstandkoming van de
eilandelijk afdeling is mogelijk
geweest dankzij de volharding van
de leden van het eerste uur."
De Winter nam afscheid van J.P.H.
Vermaas uit Stavenisse. Hij kreeg
een waarderingspeld voor 20 jaar
trouwe dienst, plus een oorkonde.
De afdeling is van plan om in
samenwerking met de gemeente een
bromfietscursus te houden.
Op 7 maart wordt er weer een zoge
naamde broem-cursus gehouden,
een autorijtest voor ouderen. Vol
gens De Wit is de animo groot. Er
kunnen 24 mensen aan deelnemen.
De cursus (breed overleg ouderen
mobiliteit) vindt plaats in de Welle-
vaete te Sint-Annaland.
"Naar ons gevoel pendelen er name
lijk nog teveel mensen. Er is nog
geen goed evenwicht bereikt in de
vraag naar arbeidskrachten op lager,
middelbaar en hoger niveau. In de
tweede plaats gaat het om een bij
zondere brochure, waarin de lezer
en kijker kort en bondig, maar voor
al uitnodigend een beeld van Tholen
krijgt als vestigingsplaats voor
bedrijven. Verder hebben gevestig
de ondernemers medewerking ver
leend en zij kunnen het beste vertel
len, hoe zij onze gemeente ervaren.
U hebt spontaan en nadrukkelijk in
woord en beeld een bijdrage gele
verd", zei de burgemeester tot
prof.dr. A. van der Zwan uit Poort
vliet, Budelpack-directeur A.A.
Nieuwkerk en directeur J. Hachmer
van het rotanbedrijf Hachmer Ratan
De laatste komt in de brochure aan
het woord onder de kop 'Ik heb
vrienden op het stadhuis.' Hij prijst
de zeer persoonlijke benadering van
de gemeente. "Vergunningen en der
gelijke waren snel geregeld." Een
impressie van het inmiddels volle
industriegebied Slabbecoornpolder
en het nieuwe bedrijfsterrein Welge
legen completeert zijn verhaal.
Nieuwkerk roemt het meedenken
van de ambtenaren en stipt in de
brochure vooral de gunstige ligging
van Tholen aan: 'De beste stek tus
sen Antwerpen en Rotterdam.' Een
foto van de laad- en losperrons bij
Budelpack en twee kaarten onder
steunen het verhaal.
Prof. Van der Zwan belicht de rust
en ruimte op Tholen, wat geïllus
treerd wordt met foto's van huizen
en recreatiemogelijkheden, zoals de
Eendrachtcup-wedstrijd tussen
Noad en WHS, een muziekgroep op
de binnenplaats van de Gasthuiska
pel, een jachthaven, zwembad,
manege en het buitendijks fietspad.
"Voor mij is Tholen nog authentiek
en sfeervol. Ik kan hier heerlijk en
ongestoord fietsen en wandelen. En
op een mooie zomerse dag loop ik
de dijk over en stap de Oosterschel-
de in. Heerlijk!"
Burgemeester Van der Munnik ('Wij
geloven in persoonlijk contact en
een zakelijke aanpak') prijst de één
loket-functie, de premieregeling en
de gunstige grondprijs aan. Zijn ver
haal is geïllustreerd met een fotomo
del, dat in gesprek is met de inmid
dels vertrokken ambtenaar bedrijfs
werving M. Franken.
Dhr. F. Bekker van reclamebureau
Sigma 10 uit Bergen op Zoom stelde
de brochure samen met medewer
king van gemeentevoorlichter
F.A.P.M. Bakx.
De burgemeester sprak over een
wervende brochure, maar hij voegde
eraan toe, dat er geen ongebreidelde
groei kan plaatsvinden. "Er wordt
rekening gehouden met het leef- en
woonklimaat in de gemeente. Tho
len heeft nog veel ruimte en het
gemeentebestuur probeert wonen,
'leven, werken, natuur en recreatie in
goed evenwicht tot ontwikkeling te
laten komen. Voor al deze onder
werpen is er nog voldoende ruimte
aanwezig, zonder dat ze elkaar bij
ten." De burgemeester zei zonder
meer te verwachten, dat de nieuwe
brochure mede een bijdrage zal
leveren aan de ontwikkeling van de
werkgelegenheid op Tholen. Als
dank voor hun medewerking over
handigde hij de heren Van der
Zwan, Nieuwkerk en Hachmer een
ingelijst portret uit de brochure.
Gemeentereiniging. Voor klachten
of informatie over de gemeenterei
niging heeft de gemeente een tele
foonnummer beschikbaar gesteld.
Met vragen of klachten over het
inzamelen van afval, klein chemisch
afval, koelkasten en dergelijke kan
men bellen 01666-3727.
Statenleden van D66 brengen op 9
februari een werkbezoek aan Tholen
en aansluitend is er een campagne
avond in het kader van de statenver
kiezingen. Beiden staan in het teken
van het ouderenbeleid. De politici
bezoeken die dag De Schutse, De
Rozeboom en Ten Anker. In Meul-
vliet spreekt om half acht het Twee
de-Kamerlid H. Fermina over de
ouderenzorg. Zowel Fermina als
gedeputeerde A.J. Dijkwel maken
het werkbezoek mee.
Thoolse D66'ers zijn ook in provin
ciaal verband actief. Zo is D.P. Suij-
kerbuijk bestuurslid geworden van
de afdeling De Bevelanden, in de
plaats van J. van den Donker. Suij-
kerbuijk is tevens lid van de cam
pagnecommissie. R. Bastiaanse uit
Tholen is secretaris geworden van
het Zeeuwse regiobestuur.
Mevrouw E.A.J. Westerveld-
Hoogendoorn uit Sint-Philipsland
gaat zich bezig houden met de kwar
taaluitgave van D66, Delta Klimaat.
Het Thoolse D66-raadslid J. van den
Donker wordt bijgestaan door een
steunfractie van vier personen.
Naast mevrouw Westerveld, Suij-
kerbuijk en Bastiaansen maakt het
voormalige Sint-Philipslandse
raadslid mevrouw J.W. Verstrate-
Stols er deel van uit.
Op het politiebureau te Tholen over
handigden Van der Munnik en poli
tiechef L. Imminga van het district
Oosterscheldebekken elk een fiets
aan het korps van Tholen. De bur
gervader benijdde de politie niet.
"Meer blauw op straat, was een
belangrijk punt in de afgelopen lan
delijke verkiezingen. Er werden
beloften gedaan om meer geld
beschikbaar te stellen. Nu moeten
we constateren dat de landelijke
politiek haar toezeggingen niet
nakomt", zei Van der Munnik. "De
politie verkeert nog steeds in een
moeilijke situatie. Het is dan ook
goed om te zien dat de politie deson
danks haar rug rechthoudt en onver
droten doorwerkt. Misschien komt
er nog eens meer geld beschikbaar.
Dat is hopen op betere tijden en
hoop doet leven."
Van der Munnik, die bij de opening
van het nieuwe politiebureau begin
vorig jaar namens de gemeente Tho
len één van de fietsen beloofde,
vond het zogheten 'bike-team' een
goed initiatief. "Het betekent een
herinvoering van de fietssurveillan-
ce in een eigentijdse vorm. Het alge
mene veiligheidsgevoel komt daar
door weer een stuk terug tot wat het
is geweest. Een initiatief als het
bike-team is goed, mits het door
gemotiveerde politiemensen wordt
uitgevoerd." Daarover hoeft Van der
Munnik zich geen zorgen te maken.
Vrijwel het hele korps meldde zich
aan als vrijwilliger voor de fietssur-
veillances. Uiteindelijk werden er
zes politiemensen aangewezen die
voorlopig het team vormen. De bur
gemeester ondervond het enthou
siasme van de agenten bijna tot zijn
schade. "Toen ik door Tholen liep,
werd ik bijna van de sokken gereden
door een agent die met een enorme
snelheid de bocht om kwam. Hij
reed zo hard dat ik nauwelijks tijd
had om hem iets na te roepen. Waar
schijnlijk zat hij iemand achterna",
lachte de burgervader die overigens
graag agenten op de fiets ziet. "Bij
de automatisering van het politieap
paraat is de fiets verdwenen en ging
men meer in de auto doen. Zo ging
dat gewoon. Het blik is ook altijd
een soort bescherming voor de poli
tie geweest", zei Van der Munnik.
"Het was veilig. Dat heeft men ook
zelf toegegeven. Nu is er gelukkig
een omslag gekomen. En dat is
goed. Haal die agenten maar eens uit
die auto."
Districtschef L. Imminga ging wat
nader in op het beleid bij de politie.
"In Zeeland is bij het instellen van
de regiopolitie in eerste instantie
gekozen voor noodhulp. Daar zijn
we op gericht. Je reageert op een
bepaalde noodsituatie. De paraat
heid die dat vraagt, blijkt een groot
beslag te leggen op de bezetting. We
hebben een soort all-risk verzeke
ring afgesloten en die is duur", zei
Imminga. "Er zijn dingen die een
hogere prioriteit hebben en daarvoor
moeten andere dingen wijken. Je
kunt soms nog niet eens aan iets
beginnen, of je moet alweer ergens
anders naartoe. Om daar iets aan te
doen, streven we naar drie hoofd
punten. De organisatie is van onder
af opgebouwd waarbij het toezicht
in wijken en dorpen belangrijk is.
Bovendien moeten er herkenbare
politiemensen zijn. En de zorg voor
veiligheid is een hoofdthema."
Imminga legde uit dat die veiligheid
niet alleen het reageren op noodsitu
aties inhoudt, maar dat ook preven
tie een grote rol speelt. Bovendien
zou er een betere samenwerking
moeten komen met verenigingen,
burgers en bedrijven. "Sommige
mensen pakken hun eigen verant
woordelijkheid niet op en uiteinde
lijk wordt er dan als laatste redmid
del maar naar de politie gegrepen",
zei Imminga.
Het zogeheten 'lokaal toezicht' is
één van de onderdelen van het
(Zeeuwse) politiebeleid. Het zijn de
surveillances in de dorpen en steden.
"Het bike-team is één van de vor
men waarop dat kan gebeuren. Het
is bovendien een milieuvriendelijke
methode", zei Imminga. "Er is de
laatste tijd veel geklaagd over de
politie. De vraag is gesteld of we
wel betrokken zijn bij ons werk. Uit
projecten zoals het bike-team blijkt
volgens mij duidelijk dat de mensen
wel degelijk betrokken zijn." De
politiechef wenste de agenten suc
ces met de fietssurveillances en
samen met burgemeester Van der
Munnik overhandigde hij de twee-
wielers aan agent A.M.L. Weijler en
brigadier mevr. L. de Jong die het
initiatief namen voor de fietssurveil
lances.
Op één van de ATB's, overigens niet
gespoten in de kleuren van overige
politievoertuigen, moest eigenlijk
een speciale bel komen. Ter gele
genheid van de opening van het
nieuwe politiebureau gaf de toenma
lige gemeente Sint-Philipsland een
zwarte bel cadeau met daarop het
wapen van de gemeente. "De sturen
van de fietsen bleken echter wat
robuuster te zijn gebouwd dan die
waarvoor deze bel gemaakt is", ver
telde inspecteur M. Verkerke. "Maar
het is een onvervangbare bel, dus hij
krijgt een speciaal plaatsje."
Een team van zes politiemensen
gaat volgens een vast rooster de
fietssurveillances uitvoeren. "In
principe kan iedereen op die fiets
weg, maar we hebben een ploeg
gevormd om er wat structuur in aan
te brengen", licht brigadier mevr. De
Jong toe. "In principe kijken we naar
het aantal inwoners en waar de poli
tie minder vaak komt. Het zal dus zo
zijn dat in plaatsen waar we minder
vaak zijn, zoals Stavenisse, we in
verhouding meer fietssurveillances
uit gaan voeren. Het is een ingeplan
de activiteit. Dus in principe gaan de
surveillance gewoon door, ook als er
veel andere dingen te doen zijn.
Noodsituaties uitgezonderd natuur
lijk." Agent Weijler, die de fiets ook
al uitgeprobeerd heeft, was enthou
siast over zijn ervaringen. "Ik vind
het leuker dan met de auto. Je wordt
veel vaker aangesproken dan wan
neer je in een wagen surveilleert. Je
komt ook op plaatsen waar je voor
heen nooit kwam.", vertelde hij. Zijn
collega, brigadier mevr. De Jong
vult aan: "Dat is handig bijvoorbeeld
in de vuurwerkperiode. Je kunt
gemakkelijker en stiller bij jongeren
komen die in slopjes aan het knallen
zijn."
Inspecteur Verkerke legde uit dat de
eenheid Tholen nu per jaar 1200 uur
beschikbaar heeft voor lokaal toe
zicht. Dat is zo'n 23 uur per week.
Eén politiesurveillant die alle plaat
sen van Tholen aandoet, heeft daar
16 uur voor nodig. "Ik heb een aan
vraag ingediend voor 32 uur per
week", vertelt brigadier mevr. De
Jong. "Maar we moeten nog maar
afwachten of dat doorgaat." Verker
ke was wat voorzichtiger: "Van die
1200 uur zal naar verwachting toch
zeker de helft opgaan aan de fiets-
surveillance."
Behalve de fietsen, beschikt de een
heid Tholen oot over een terreinmo-
tor. "Ook die wordt goed gebruikt,
maar alleen waar het zo slecht is dat
je er met de auto niet kunt komen",
zegt Verkerke. "Bijvoorbeeld in bui
tendijkse gebieden waar nog wel
eens klachten zijn over crossende
motoren.
Het berijden van de motor vraagt
echter wel speciale vaardigheden en
het wordt daardoor ook moeilijker."
Voor de fietssurveillances is niet
meer nodig dan een redelijk uithou
dingsvermogen en de motivatie om
ook onder barre omstandigheden
toch op de pedalen te gaan staan.
"Wij zijn wel zo gemotiveerd, dat
een regenbuitje niet betekent dat we
de auto pakken", zegt mevr. De
Jong.
Agent A.M.L. Weijler en brigadier mevr. L. de Jong proberen de fietsen uit waarop de surveillances worden uitgevoerd. Districtschef L
Imminga rechtskijkt toe.