De kerk spreekt over kerstfeest Kruiswoordpuzzel Kerstfeest op Java Kerstman brengt kaarsjes voor kinderen van vluchtelingen Win woord: Donderdag 22 december 1994 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 21 Indien u de puzzel juist hebt ingevuld vindt u in de vakjes met de opgegeven nummers de naam van een vogel. Dit is de oplossing van deze puzzel. 13 10 35 16 52 59 42 11 47 HORIZONTAAL: 1 hard gesteente; 6 dikke paling van 2 pond of zwaarder; 11 brandverf; 13 projektiel; 14 let wel; 16 Turkse munt; 17 de gezamenlijke edelen; 18 naschrift; 19 vierhandig dier; 21 vier kant visnet; 23 slaghout bij het cricketspel; 24 rijstbrandewijn; 26 herrie, lawaai; 27 ploegsnede; 28 tamelijk; 30 magertjes; 31 uitruster van schepen; 32 flink manspersoon; 34 vogel; 35 stad in Frankrijk; 36 vervelend; 37 schijnbaar gewelf boven de aardvlakte; 40 voorzetsel; 43 bedrijver; 44 dik en weldoorvoed; 46 naderhand; 48 wisselborgtocht; 49 opkoper van gestolen goed; 51 vreemde ti tel; 52 gezichtseinder; 53 fijne satijnachtige stof; 55 hoofddeksel; 56 arbeidseenheid; 57 talent; 58 werkstuk van een componist; 60 soort onderwijs; 61 kaart in het kaartspel; 62 opstandeling; 64 deel van een breuk; 65 titel. VERTIKAAL: 1 voedzame vrucht; 2 chemisch symbool; 3 eenheid van elektrische stroomsterkte; 4 vergevorderd in tijd; 5 deel van Oostenrijk; 6 dichte, wollen stof; 7 stekelhuidig dier; 8 waterblaasje; 9 hoewel; 10 vogel; 12 draagbalk; 13 dik touw; 15 grillig, overladen; 18 kostbaar kleinood; 20 eldelknaap; 22 deelbaar door twee; 23 boodschapper; 25 lekkernij; 27 trouweloze handeling; 29 krijgs macht; 31 historische munt; 33 deel van het oor; 34 Engels eiland; 37 roofvogel; 38 plaats in Noord-Holland; 39 deel van Sumatra; 41 dichting van een weefsel; 42 platte vierkante vloersteen; 43 plaat van gebakken klei; 44 rijgsnoer; 45 zangstem; 47 terugkeer; 49 plantengeslacht van de familie der grassen; 50 vlaskam; 53 Japanse drank; 54 kokertje van zacht metaal; 57 kleverige lijmstof; 59 wijn soort; 61 pers. voornw.; 63 militaire rang. Het is koud en guur. Er zit sneeuw in de lucht, zeggen de mensen. Huiverend en gehaast doen ze hun inkopen voor de komende kerstdagen. Het is evengoed wel gezellig, want overal branden de lichtjes in de kerstbomen en zijn de winkeletalages gezellig getooid met feestverlichting en allerlei andere kerstversieringen. De verlichting weer kaatst in de kinderoogjes die als glinsterende sterretjes naar alle heerlijkheden in de bakkersetalage kijken. Bedroefd Kerstman Zangeres Wilma Janmaat zong zaterdag twee liederen tijdens de kerstuitvoering van de Zeeuwse muziekschool in de Gasthuiskapel in Tho len. Ze werd op het orgel begeleid door Jan Hut, regiodirecteur de Bevelanden-Tholen van de Zeeuwse muziekschool. Morgenavond vrij dagis de operazangeres ook te horen op het kerstconcert van de koninklijke muziekvereniging Concordia in Meulvliet te Tholen. Bij de bakkers, poeliers en slijterijen is het een drukte van jewelste. Er zal weer veel gegeten en gedronken worden deze dagen. Maar kom, 't is maar één keer kerst op een jaar, den ken velen. Dus laten we het er maar van nemen. We hebben al narigheid genoeg gehad dit jaar. 't Brengt veel zorgen mee hoor al die voorberei dingen, dat wel. Maar gelukkig is de tafel in het restaurant voor de twee de kerstdag al besteld. Da's een belangrijke zorg minder, 't Is echter wel duur. De prijs met bijkomende kosten viel wel een beetje tegen, maar ach voor die éne keer mag het best eens wat extra kosten. We heb ben er tenslotte een heel jaar hard voor gewerkt. Anderen gaan met skivakantie of naar de zon, dus laten wij thuis dan maar eens wat extra's doen. Wat jammer toch dat er ook tijdens deze dagen nog oorlogen Stijn. En dan die vrouw, die moeder van dat jonge gezin waar de domi nee zondag voor bad. Die in verband met een ernstige ziekte naar het zie kenhuis is gebracht. Vervelende din gen allemaal. Maar ja, laten we dat nu voor de komende dagen maar van ons afschuiven, 't Zou de pret immers kunnen bederven en er over piekeren helpt toch ook niet. De oude kerk staat stil en schijnbaar ongeroerd naar al deze drukte te kij ken. Er zijn maar weinig mensen die naar haar opkijken. Of 't zou naar de toren moeten zijn om te zien hoe laat het is. Vanuit je hoedanigheid als kerk moet je altijd waakzaam zijn, vindt ze. Haar zorg gaat verder dan alleen maar de zondagse kerkdien sten. Het gedrag van het 'vrome volk' door de week heeft eveneens haar volle aandacht en vervult haar vaak met grote zorg. Zo ook nu weer met de kerst. Nog slechts één nacht scheidt ons van het grote feest. Dan is het, zeggen de Duitsers zo treffend, Heilige Nacht. Maar wie denkt daar nog aan? Iedereen heeft het zo te zien druk met wereldse zaken, met name over de vraag: 'Wat zullen we eten of drinken?' Maar wie bereidt zich in ernst voor op de kerstgedachte, door bijvoor beeld het lezen van het kerstevange lie en het overdenken hiervan? Wie bereidt zich voor op de ontmoeting met het Christuskind, onze verlosser en heiland? Over deze en nog vele andere vragen staat de kerk verdrie tig na te denken. Ik heb er best begrip voor, zegt ze, dat de mensen het zich gezellig maken in die dagen, maar dan wel als randver schijnsel. Als een gezellige bijeen komst, niet als hoofdzaak. Het mid delpunt van het feest moet een alom vattende blijdschap zijn, die we mogen ontlenen aan de beleving van het kerstevangelie. Het gaan naar de stal, zoals de herders en de wijzen uit het oosten, om voor het kindeke Jezus neer te knielen en Hem te aan bidden. Om Hem te eren als onze grote koning door het aanbieden van onze geschenken. Zeker, er zullen in de kerstnachtdienst en op eerste kerstdag veel mensen naar me toe komen.'En daar ben ik erg blij om. Maar nog veel meer mensen komen niet en daar ben ik zeer bedroefd om. Want ook voor deze mensen, voor alle mensen, is de Here Jezus op deze aarde gekomen. Maar ze komen niet naar de kribbe en zingen niet samen met het koor der engelen en de heiligen 'Ere zij God' en delen dus niet in de blijdschap van het kind dat geboren is. Velen zijn wel op de berg, maar zij skiën - naar ik vrees - van de stal vandaan in plaats van ernaartoe. Anderen zitten aan het kerstdiner vergenoegd te luiste ren naar de moderne kerstmuziek waarin de naam van Jezus niet of nauwelijks meer voorkomt. Dat ik daar als kerk veel verdriet om heb, is nog niet het ergste. Maar dat we hiermee de Here Jezus verdriet aan doen, dat is veel erger. Hij verdient beter. Maar ja, ik denk dat de wel vaart de mensen bij God vandaan drijft. Ze hebben Hem niet meer nodig. Ze kunnen het allemaal zelf wel, zo menen ze. Naar mijn over tuiging is dat een verschrikkelijke denkfout." "Kijk nou eens", zei de kerk. "Wat loopt daar nou weer voor een harle kijn door de dorpsstraat naar de markt. Een rode jas aan met dito muts, afgezet met sneeuwwitte ran den en laarzen aan zijn voeten. In zijn ene hand een kerstboom die op zijn linkerschouder rust, in de ande re hand een aantal kleurrijke pakjes. Die is nog nooit bij mij binnen geweest, want dan zou ik hem moe ten kennen. Eens even horen. Hé jij daar, vreemde man met die rode jas. Wie ben jij?" "Ik, kerk? Ik ben de kerstman." "Wat...kerstman? Nooit van gehoord", zei de kerk. "Ik ken alleen maar het Kerstkind." "Kerstkind? Nee kerk, sorry hoor, maar een kerstman is geen kind meer. Volgens mij ben je helemaal in de war. Ik heb natuurlijk wel veel met kinderen te maken, want ik breng ze cadeautjes en geschenken." "Geschenken?", vroeg de kerk. "Maar geschenken brengen we toch alleen maar naar het kerstkind? Net als de wijzen uit het oosten." "Kerstkind, wijzen uit het oosten. Welnee kerk, jij met je ouderwetse gedoe. Probeer toch eens een beetje modern te denken. Dat is toch niet meer van deze tijd?" "Namens welke kerk of christelijke instelling doe je dit dan kerstman?", vroeg de kerk. "Ach kerk, je snapt er ook niets van. Ik werk niet namens de kerk, bela chelijk. De kerken willen me niet eens erkennen. Ik doe dit in dienst van een uitzendbureau en namens de ouders. Ik wordt betaald voor mijn werk. Wat denk je wel", zei de kerst man. "Ik installeer er de kerstboom en leg er de pakjes onder. Hiermee is op dat adres dan mijn taak afgelopen en ga ik weer naar een ander. Soms sta ik ook wel in een winkel en deel ik versnaperingen uit aan de kinde ren." "Zing je dan geen kerstliedjes met de kinderen?", zei de kerk. "Kerstliedjes? Welnee man, dat is toch ouderwets? Wat zeur je toch?" "Ben je dan een soort sinterklaas?", vroeg de kerk. "Ik wil niet met sin terklaas vergeleken worden, kerk", zei de kerstman. "Want hij is mijn concurrent, begrijp je? Die probeer ik eruit te werken en daar ben ik al aardig in geslaagd." "Hoe het dan ook heten mag kerst man, je maakt er een goedkoop feest van", antwoordde de kerk. "Er is maar één echt kerstfeest, kerstman, en dat is het mijne. Dat van jou is slechts surrogaat. Net als je kunst kerstboom, je nylon baard en je hele verschijning. Kerstmis zonder Kerstkind, dat kan niet bestaan. Dan is het geen echt kerstfeest, maar slechts een armzalige afspiegeling van dat wat het kerstfeest inhoude lijk betekent: een feest op aarde dat in de hoge hemelen is begonnen en op ons als een zegen is neergedaald. En nu, ongeveer 2000 jaar later, wordt het vervlakt en onderuitge haald door een zogenoemde kerst man en zijn menigte feestvierders. Ik wens u allen een gezegend kerst feest", sprak de kerk en pinkte uit een ooghoek een traan weg. fa/j zjn Je. winter weer ontr/uckt. /fa zestien uren in Je /nekt op M'iJJen-Jara aanpe/anJ. Dit map ran mij we/in Je /rant. Het /even is kier iJeaa Je mensen orien Je/ij/,, a/Zemaa/. Het weer? Dot Jan niet ieter zijn. T/£e morpen zonnesckjn. Hoe i£ me roe/? Dot /aat ziek roJen: zes uur S morpens, iwtnQp praaen roe/me zeer op mijnpema£, 'reep nu aJojjie metpeia£. Stro/s nasi, iami.rrje £eas, 1/er peet Je piepers eren.keus/ Hei kier mijn eipen stukje pronJ waar roripjaar casare stonJ. Zie ierpen, kier niet rer ranJaan waar koren iuien stra£s ontstaan. Tot s mi/Japs is ketpracktip weer Somspaat ket /ater jZin te£eer. /n £orte tjjJ, met ree/pe£/ater en onweer, raa£ een massa water. /Jaar £ort Jaarna, a/s toreris, is ket water wep, is t /e££er jris. Ten ze£er jeit 'waar i£ niet mee zit) onze £erst is rast niet wit. Het worJt weer net a/s rorip jaar, een massa mensen ij e/£aar. /anp róór ket eerste morpenrooJ, samen zitten J, kee/ Jeroot. Ze zitten samen op ketpras zoa/s ket kier a/jaren was. (Je ziet ze £omen, ran a//e £ant. T/£ met een /aarsje in Je kanJ. Tenpaar uur ran Je Sti//e Hackt worJt kier tezamen Joorpeirackt. £Zinp met ken mee, i£ /eerJe ket rap. Het; ,,/Ja//an/CuJuS, SunpiSenpap Hei a//een watpe/J, roor stra£s: Je co//ecte. Tren rer wep ran onze westerse pe£te. roe/me kier kappp, i£roe/me senanp maar ij Jeze mensen, roei£ me zo /anp. A/s ie/er paat staan om kuiswaarts te paan. Dan ien i£zoproot, maar i£ roe/me kee/ £/ein Het is soms we/poeJom wat £/einer tezjn. Stille Nacht, Heilige Nacht) Leen Wessels Salatiga Java. De kerstman deelde kaarsjes uit aan kinderen van asielzoekers. In het midden vrijwilliger Bertus Boogaart van de begeleidingsgroep uit Oud-Vossemeer. De kerstman was zaterdagmiddag de onverwachte gast tijdens de kerstviering voor vluchtelingen en vrijwilligers in het voormalige kleuterschool in Sint-Maartens dijk. Tot grote verrassing van de kinde ren, van wie de meesten door hun korte verblijf in Nederland, nog maar nauwelijks vertrouwd zijn met sinterklaas. De kerstman had een opvallende ronde dikke buik èn een tasje met kleine cadeautjes. Voor alle kin deren had hij een kaarsje meege bracht. De kinderen gingen ook met ballonnen naar huis van een goochelaar Peter Ligtvoet uit Tholen. Hij verzorgde na de broodmaaltijd een optreden met ballonnen, touwtjes, vuur en had bovendien een verdwijntruc met een gouden ring van iemand uit de zaal. Hij hield er de spanning goed in. De bijeenkomst werd door onge veer 60 asielzoekers en vrijwilli gers van de begeleidingsgroepen uit vier kernen bezocht: Tholen, Oud-Vossemeer, Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk. Bijna elk jaar zijn er andere nationaliteiten. Deze keer kwamen de mensen uit Macedonië, Afghanistan, Arme nië, Irak, Libanon en Zaïre.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 21