SGP-er M. Dijke
maakt voorbehoud
Het was leerzaam,
leuk, en gezellig
Klossen op kussens met zeegras
Ouders verantwoordelijk voor
gedrag kinderen in het verkeer
Veel meer
inbraken in
woningen
Veel bezoekers op hobbytentoonstelling in Haestinge
Hopperzuiger
bij Stavenisse
aan de grond
Tele-taxi gaat
vanaf januari
rijden in regio
Twaalf dagen
geluidhinder
van cafés
Insigne voor vier trouwe verkeersbrigadiers Tholen
14
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Donderdag 15 december 1994
Commissie akkoord met privatisering
Er is al veel gesproken over de nieuwe subsidieverorde
ning van de gemeente Tholen, de huurtarieven van-dorps
huizen en over het overdragen van kleedkamers aan de
sportverenigingen. Over het privatiseren van onder
houdswerkzaamheden.
Oudere automobilisten frissen kennis op
In de Wellevaete te Sint-Annaland kregen dinsdagmid
dag 24 inwoners een certificaat voor hun deelname aan
de opfriscursus voor oudere automobilisten. De 55-plus-
sers, maar ook de instructeurs en organisatoren waren
uitermate tevreden over het verloop van de dag. Op 7
maart volgt een tweede cursus, waarvoor nu al voldoen
de aanmeldingen binnen zijn.
Hoe kom je aan een interessante hobby? Via vrienden,
kennissen, de televisie of een vereniging. Men kan echter
ook ideeën opdoen op een hobbybeurs en -tentoonstel
ling zoals die zaterdag in gemeenschapscentrum Haestin
ge te Sint-Maartensdijk werd gehouden. Het publiek kon
in zo'n twaalf stands, bemand door zo'n achttien hobbyis
ten, diverse vrijetijdsbestedingen bekijken.
Tienduizenden
guldens schade
bij garagebrand
Wachtlijst
Picobello
Ander geld voor
de woningbouw
Zoekweg
Toverij
Tholenseweg
Tevreden
St. Philipsland
Eben-Haëzer
eigen baas
Geen vergunning
meer nodig voor
dansen op Tholen
Ambtenaren van de gemeente bekijken op dit moment
hoe het plan voor een veiligere Molenvlietsedijk kan
worden ingepast in de de reconstructie van de Ten Anker-
weg. Het door de werkgroep Molenvlietsedijk en Veilig
Verkeer Nederland aangeboden plan is door het gemeeft-
tebestuur positief ontvangen. Maar veel meer kon wet
houder J. van der Jagt er tijdens een bijeenkomst van de
Thoolse verkeersbrigade, donderdag in het gemeente
huis, niet van zeggen.
Mevr. J.M. Lindhout-Slager uit Sint-Maartensdijk droeg op de hobbybeurs een zelf gekloste kraag van kant.
"Ik vind autorijden leuk, wil het per
fectioneren", verklaart J.H. van Hui
zen uit Tholen zijn deelname aan de
cursus. "Maar ik heb vandaag erva
ren dat je meer moet afleren dan
aanleren." Ook mevrouw E. van der
Vlies-van Dijke uit Sint-Philipsland
en P.A. van Poortvliet uit Oud-Vos-
semeer zijn enthousiast. "Het was
Bergingsbedrijf Van de Berge uit
Stavenisse moest dinsdagavond om
half negen met de sleepboot Zephy-
rus in actie komen om de zeegaande
vastgelopen hopperzuiger River
Beneu vlot te trekken. De 100 meter
lange en 3000 ton metende hopper
uit Nigeria voer die avond op het
Brabants Vaarwater bij Stavenisse.
Het schip, op weg van Algerije naar
Antwerpen, had niet afgestemd op
het verplichte marifoonkanaal en
hoorde zodoende de herhaalde
waarschuwingen van de post
Wemeldinge niet. De River Beneu
liep muurvast aan de grond. De
Zephyrus was, in opdracht van
Multraship in Terneuzen, snel ter
plaatse, maar door het snel afgaande
water kreeg men het Nigeriaanse
schip niet meer los. Woensdagmor
gen om vijf uur, met hoog water,
lukte het wel. Ondanks het feit dat
het schip over een lengte van zo'n 30
meter onder water had gelegen, kon
het toch zijn reis vervolgen.
Twee keer moest de brandweer van
Sint-Maartensdijk woensdagnacht
uitrukken. De eerste keer, om kwart
voor vier, ging het om een uitslaan
de brand in een garage van de fami
lie Li ndhout aan de Molendijk. De
brand brak volgens de technische
recherche vermoedelijk uit door
kortsluiting in de auto die daar
geparkeerd stond. Behalve het voer
tuig werden ook een aantal
(brom)fietsen, koelkasten en winter
voorraad door het vuur beschadigd
of vernietigd. De garage leed ernsti
ge schade. Lindhout is volgens de
politie naar schatting voor tiendui
zenden guldens gedupeerd.
De tweede keer dat de brandweer
uitrukte, om half zeven, stond er op
het industrieterrein aan de Pluimpot-
weg een afvalcontainer in brand. De
brandweer, die gauw ter plaatse
was, bluste het vuur snel. De schade
bedraagt een paar honderd gulden.
De politie denkt aan brandstichting,
maar tast nog in het duister omtrent
de daders en hun motieven.
Het ineenvlechten van de plannen
heeft ermee te maken, dat de aan
sluiting van de Molenvlietsedijk en -
straat op de Ten Ankerweg mogelijk
verandert. De gemeente denkt er
over om hier een mini-rotonde aan
te leggen. Het door VVN-medewer-
ker H. Feij opgezette plan voor de
drukke Molenvlietsedijk voorziet
ondermeer in verkeersremmende
maatregelen, brede trottoirs en par
keervakken. Van der Jagt zei dat er
in de begroting voor volgend jaar
nog geen rekening met de plannen is
gehouden. Voor de Molenvlietse
dijk staat een nieuwe asfaltlaag op
het programma. De wethouder
reageerde op vragen van D.J. v.d.
Velde, coördinator van de verkeers-
brigade, over de stand van zaken.
VVN-voor/.itter H. de Wit sprak zijn
tevredenheid uit over het feit dat er
vrij snel een plan gepresenteerd kon
worden.
De verkeersbrigade Tholen draait nu
negen jaar, vertelde Van de Velde.
Een terugkerend probleem is het
vinden van voldoende vrijwilligers
om dagelijks de 800 a 900 leerlingen
van de vier basisscholen aan de
Molenvlietsedijk te helpen overste-
leerzaam, leuk en gezellig. Er werd
wat geschaafd aan je rijstijl."
De deelnemers moesten een rit
maken van anderhalf uur. "Ik heb
lekker ontspannen gereden en
gebabbeld", vertelt mevrouw E.I.
Böhr-Hoebeke uit Tholen. Zij is één
van de instructrices. "Het opkijken
in de middenspiegel was een euvel
dat alledrie mijn kandidaten hadden.
En het over de linker- en rechter
schouder kijken, maar daar werd
vroeger niet op gehamerd." Haar
collega M. Pipping uit Oud-Vosse-
meer stelde vast dat de mini-roton
des in Bergen op Zoom problemen
gaven. "Als het nodig was stopte ik,
tekende het uit en dan passeerden
we de rotonde opnieuw."
Behalve een autorit kregen de deel
nemers aan de hand van dia's een
theorieles om de kennis op te fris
sen. J. van Oudenaarde van Veilig
Verkeer testte de ogen en B. Vossen
deed wat bewegingsoefeningen. "Ik
heb de link gelegd tussen regelmatig
bewegen en het verkeer. Als je je fit
voelt en in goede conditie bent, dan
gaat het ook goed in het verkeer",
stelt hij. Het verkeer is de laatste
jaren drukker en agressiever gewor
den, bij mensen met een jarenlange
rijervaring sluipen vaak routines in
de rijstijl. Door de cursisten daarop
te wijzen, wordt gewerkt aan een
stukje verkeersveiligheid.
J.H. Magnee van de ANWB (één
van de organisatoren) vertelde bij de
nabespreking dat de resultaten op
Tholen prima zijn. De rapporten van
de instructeurs bevatten eigenlijk
alleen maar positieve opmerkingen,
zoals 'rijstijl picobello'. Ook de
ogentest viel opvallend goed uit in
vergelijking met andere Zeeuwse
regio's.
Voorzitter H. de Wit van Veilig
Verkeer bedankte de organisatoren
en medewerkers, en in het bijzonder
de acht instructeurs. Van hen komen
er zes uit de regio: D. van Haaften,
F. van Oostrum, P.H.G. Deckers en
mevr. E.I. Bohr uit Tholen, mevr. C.
Mol uit Sint-Philipsland en M. Pip
ping uit Oud-Vossemeer. Zij volg
den een speciale cursus.
Wethouder J. van der Jagt reikte na
afloop de getuigschriften uit aan:
D.A. Roggeband, J.H. van Huizen,
M.P.J. Vinjé, J. van Dijke, J. van 't
Hof, A.W. Brouwer, W. Mulliè, G.
van Luinen, A.H. Friderichs en
mevr. Friderichs-Geluk uit Tholen;
J. de Viet (met 81 jaar de oudste
deelnemer) en H.G.A. Rijnberg uit
Sint-Maartensdijk; mevr. W.
Breure-Knook, R. van Golverdin-
gen, J. v.d. Houten, J.C. Kooijman
en mevr. Kooijman-Mol uit Sint-
Annaland; A.W. de Bruin en mevr.
De Bruin-Wisse uit Poortvliet; P.A.
van Poortvliet uit Oud-Vossemeer;
A. Smits uit Stavenisse; mevr. L.
Rijstenbil uit Scherpenisse; mevr.
E. v.d. Vlies-van Dijke uit Sint-Phi
lipsland; mevr. M.H. van Praag uit
Anna Jacobapolder.
ken. Op dit moment zijn er 45 bri
gadiers en er is zelfs een wachtlijst,
maar na de zomervakantie duurde
het tot 26 september eer de brigade
voldoende mensen had om het werk
te kunnen hervatten. Van de Velde
kan nog steeds vrijwilligers gebrui
ken, want aan het einde van het
schooljaar is het verloop vaak groot.
"Het is jammer dat maar weinig
mensen zich spontaan aanmelden."
Voor zijn inspanningen als coördi
nator kreeg Van de Velde van de
wethouder een stropdas met het
gemeentewapen. "U bent de motor,
stimuleert en motiveert mensen om
zich beschikbaar te stellen. Bedankt
daarvoor."
De dames K. van Dijke, W.C.M. Pul
en C. v.d. Berg kregen een insigne -
en bloemen - omdat ze vijf jaar of
langer brigadier zijn. Ook de niet
aanwezige mevr. D.E. Boogert
krijgt zo'n onderscheiding. Maar
daarmee was de koek niet op, want
alle brigadiers (ongeveer de helft
was op de bijeenkomst aanwezig)
ontvingen als dank voor hun inspan
ningen een doosje met opdruk en
daarin een pen.
"Zonder de vrijwilligers zou het ver
keer op de Molenvlietsedijk een
stuk onveiliger zijn", zei R. Veenstra
van de regiopolitie. Hij verzorgt de
Zo waren er, handwerken te zien en
de glastechniek tiffany, waarbij
stukjes gekleurd glas met soldeertin
tot een soort glas-in-lood verwerkt
worden. De familie Kruijt was spe
ciaal uit het Brabantse Rijen naar
Sint-Maartensdijk gekomen om hun
hobby tentoon te stellen.
Het echtpaar maakt 'driedimensio
naal snijwerk'. Kaarten of foto's
De financiering van de sociale
woningbouw wordt herzien. Het rijk
geeft woningstichtingen als Beter
Wonen grotere verantwoordelijkhe
den. Die moet de kapitaalmarkt op
om rijksleningen vervroegd af te
lossen. Om de geldgevers een nog
grotere zekerheid te verschaffen,
dienen rijk en gemeente elk voor
50% als achtervang te fungeren voor
het geval het Waarborgfonds Socia
le Woningbouw (WSW) beneden
een bepaald minimum komt. Het
vermogen van het WSW is door de
woningcorporaties zelf bijeenge
bracht. Om snel te kunnen reageren
op de door Beter Wonen aangetrok
ken geldleningen, willen b. en w.
een machtiging van de Thoolse
gemeenteraad om daar als college
over te kunnen beslissen. De raad
krijgt de besluiten dan ter kennisna
me te horen.
opleiding voor de verkeersbri-
gadiers. "Per dag maken enkele dui
zenden verkeersdeelnemers - fiet
sers, bromfietsers en automobilisten
- gebruik van de weg en daarbij
komen de kleinsten vaak in het
gedrang." Veenstra zei blij te zijn
dat er in Tholen niet is gekozen voor
een jeugdbrigade, maar hij noemde
het schrijnend dat er steeds opnieuw
zo weinig vrijwilligers te vinden
zijn. "De laatste jaren is het voorge
komen dat zebrapaden niet of nau
welijks bezet waren, maar tot onge
vallen heeft dat gelukkig nooit
geleid."
Uit vragen en opmerkingen van de
aanwezige brigadiers bleek, dat het
gedrag van verkeersdeelnemers
nogal te wensen overlaat. Wachten
de ouders blokkeren bijna dagelijks
het voetpad; fietsers rijden over de
stoep; busjes laten kinderen op de
weg uitstappen en zo oversteken;
auto's staan niet tijdig stil als een
stopteken wordt gegeven; volwasse
nen negeren de brigadiers en steken
met kinderen over. Ook de overlast
van auto's in de Zoekweg werd aan
gekaart.
Daarover is in de verkeerscommis-
sie gesproken. "Burgemeester en
wethouders hebben besloten dat er
niets gebeurt, hoewel dat niet mijn
advies was", zei Van der Jagt daar
over.
Veenstra zei dat hij wat vaker, ook
in burger, aanwezig zal zijn om
mensen aan te spreken op hun
gedrag. Hij adviseerde de brigadiers
om kentekens van auto's te noteren
als daartoe aanleiding bestaat en die
aan hem door te geven. Het negeren
van de verkeersbrigadiers noemde
worden in meerdere lagen uitgesne
den en ingelijst zodat er een driedi
mensionaal effect ontstaat.
Dat het echtpaar hier terecht kwam,
is niet toevallig, want dhr. en mevr.
Kruijt verblijven een groot deel van
het jaar op een camping in Stavenis
se.
Mevr. M.D.J. Geene uit Tholen
maakt klederdracht voor poppen. "Ik
maak dat na van foto's", legt ze uit.
"Maar er zijn niet zoveel goede
foto's overgebleven uit die tijd." De
Thoolse maakt de kleding tot in de
details na. Zelfs het ondergoed is
een kleine copie van het origineel.
Een geduldswerkje.
Geduld is ook nodig voor het kant
klossen. Wie sommige beoefenaars
van deze handwerkvorm bezig ziet,
zou bijna geloven dat er toverij aan
te pas komt. Met soms tientallen
klosjes wordt een ingewikkeld
patroon geklost. Het lijkt alsof men
die houten staafjes zomaar wat door
elkaar gooit en toch heeft het een
schitterend resultaat. Mevr. J.M.
Lindhout-Slager uit Sint-Maartens
dijk gaf in Haestinge een demon
stratie.
"Het is niet echt gemakkelijk, maar
je leert het best snel", zegt de smal-
stadse, terwijl ze een boek met voor
beelden pakt. "Kijk zulke dingen
maakte ik na drie lessen al. Maar je
moet je er natuurlijk wel voor inzet-
hij 'puur onfatsoenlijk. "Het mag
niet eens, u bent daar op dat moment
bevoegd."
Het gedrag van verkeersdeelnemers
werd ook door De Wit onder de loep
genomen. "Als ouders al de elemen
taire verkeersregels negeren - zoals
het hand uitsteken - hoe kunnen we
dan van de kinderen verwachten dat
ze het goed doen?" De Wit maakte
duidelijk dat het niet altijd terecht is
om met een beschuldigende vinger
naar de automobilist te wijzen. Hij
had zelf al verschillende keren
poolshoogte genomen bij de bri
gadiers op de Molenvlietsedijk. "Ik
heb respect voor wat jullie doen."
Hij stelde dat het verkeer een spel is
waaraan iedereen medoet. "Hoewel
de infrastructuur soms beter kan, is
toch veelal de houding van de ver
keersdeelnemer bepalend voor de
veiligheid op de weg."
VVN-voorzitter De Wit vertelde de
verkeersbrigadiers ook over de
acties voor een veiligere Tholense
weg. Zelfs op scholen verdiept men
zich in de problematiek. Zo gaat
conrector Groenveld van 't Rijks
met de Thoolse vwo-leerlingen een
onderzoek uitvoeren in het kader
van het eindexamen natuurkunde.
"Ik denk aan het meten van snelheid
en geluid, waar we vervolgens mee
aan de slag gaan." Niet alleen tijdens
piekuren, maar ook op minder druk
ke tijdstippen zal er gemeten wor
den.
Groenveld wil zijn leerlingen buiten
de politieke discussie over de Tho
lenseweg houden, maar is bereid de
resultaten van het onderzoek aan het
comité Tholenseweg veilig beschik
baar te stellen.
ten en eenvoudig beginnen. Anders
gaat het nooit." Mevr. Lindhout laat
een kleedje zien dat ze in een mid
dagje heeft gemaakt. Ze legt ook uit
dat kantklossen beslist geen puur
Nederlandse bezigheid is. "Het komt
in meer landen voor. In België
(Brugge) en Rusland bijvoorbeeld.
Maar dat zijn wel weer andere patro
nen en soms veel fijner gemaakt."
De echte klossers doen dit op een
soort rond kussen gevuld met zee
gras. "Die zijn wel erg duur hoor,
maar het is heel stevig en je steekt
het minder snel kapot." Voor de
minder kapitaalkrachtigen is er een
piepschuim variant te krijgen. Het
Het aantal inbraken in woningen
stijgt de laatste maanden opzienba
rend. Niet alleen op Tholen, maar in
het hele district Oosterscheldebek-
ken, vertelt de Thoolse politiechef
inspecteur M. Verkerke. Ook de
afgelopen dagen was het weer raak.
Een woning in de Mossellaan in
Tholen werd gekraakt, maar aan de
Haven in Oud-Vossemeer lukte het
dinsdagavond niet om binnen te
komen.
Soms wordt er op klaarlichte dag
ingebroken, en zowel woningen bin
nen als buiten de bebouwde kom
zijn het doelwit. "Maar paniek zaai
en is niet nodig", vindt Verkerke. De
politie zoekt de daders niet onder de
hen bekende groepen. "Volgens ons
komen ze van elders. Dat maakt het
moeilijk, want het betekent dat een
heel nieuw onderzoek uitgevoerd
moet worden. Een hele puzzel."
De politieman merkt op dat heel wat
inwoners nog steeds nonchalant
zijn. Auto's worden niet afgesloten.
Mensen gaan om een boodschap en
laten deuren of ramen open. Deuren
hebben ondeugdelijke sloten. "Op
de dag van vandaag ben je verplicht
om daar beter op te letten", waar
schuwt Verkerke. De Thoolse poli
tie besteedt tijdens de dagelijkse
surveillance extra aandacht aan het
aspect woninginbraken. Inwoners
die menen iets verdachts te hebben
gezien, kunnen dat altijd bij de poli
tie melden.
klossen zelf kan met allerlei mate
rialen van kant tot gewoon naaiga
ren.
Ook Euterpe was present. "We
deden het niet zozeer om nu eens
veel leden te werven, maar om ons
gezicht te laten zien", zegt secretaris
M. Wesdorp die een serie blaasin
strumenten had meegenomen. "De
kinderen vinden dat wel mooi. Dat
zijn net eksters, ze komen af op alles
wat glimt." Voor Wesdorp viel het
niet tegen. "We hebben er nog een
paar donateurs aan overgehouden."
De fotoclub exposeerde werk van de
leden. De deelnemers hadden over
aanloop niet te klagen en ook
beheerder H.C. Visser van Haestin
ge was niet ontevreden over de dag.
"We hadden het liefst natuurlijk nog
meer standhouders gehad, maar het
is wel een goed bezocht evenement
geweest. Over de hele dag zijn er
toch wel een paar honderd bezoe
kers geweest. Wie weet kunnen we
het een volgende keer wat uitbrei
den."
Op 1 januari gaat in alle, op dat
moment nog maar twaalf, gemeen
ten van de Oosterschelderegio de
'tele-taxi' rijden. Het is een ver
voerssysteem dat gehandicapten (en
ouderen) van deur tot deur brengt.
Dat zal gebeuren met taxi's en bus
jes. Zoals het er nu naar uitziet zul
len in de meeste gemeenten de 60-
plussers ook gebruik kunnen maken
van de tele-taxi tegen betaling van
het normale streekvervoertarief. Dat
is een rijksdaalder per zone. Het
bedrijf ZWN taxi bv zorgt voor de
uitvoering van de tele-taxi. Woens
dag 21 december wordt er in De
Vroone te Kapelle om half acht een
informatieavond belegd over dit
nieuwe vervoersysteem. Daarvoor
zijn ondermeer de Anbo-afdelingen
van Tholen, Oud-Vossemeer, Sint-
Annaland, Scherpenisse en Poort
vliet, de Anib Tholen/Sint-Philips-
land, de commissie ouderenbeleid
Sint-Philipsland en de stichting wel
zijn voor ouderen uitgenodigd.
En er is vooral veel gerekend. De
clubs en verenigingen schreven er
brieven over, of maakten afspraken
met de wethouder om tekst en uitleg
te geven of te vragen. Rekenen en
nog eens rekenen. Het college becij
ferde dat een en ander uiteindelijk
een besparing van 70.000 gulden
oplevert.
De commissie financiën boog zich
er dinsdagavond nog eens over. De
meeste leden hadden geen moeite
met het rekenwerk van het college.
Raadslid M. Dijke van de SGP wel.
Hij kon er geen wijs uit.
Het was Dijke namelijk niet duide
lijk hoe het college de berekening
gemaakt had. Aan de hand van de
begroting had hij een en ander eens
vergeleken.
Wethouder P. van Schetsen onder
brak Dijke die probeerde de cijfers
te vergelijken met de begroting van
1995. De wethouder legde uit dat de
70.000 gulden het resultaat is van
het beleid. En dat het om dat bedrag
gaat.
Maar Dijke had zo zijn bedenkin
gen. Van Schetsen legde uit dat de
subsidies weliswaar omhoog gaan,
maar dat door het afstoten van ac
commodaties de verenigingen geen
huur meer hoeven te betalen. En dat
alle posten voor onderhoud voor de
gemeente weg zullen vallen. "Ver
geet de begroting van 1995 erbij te
pakken."
Ambtenaar F. Keur hielp Van Schet
sen door te stellen dat de begroting
voor 1995 zodanig is opgesteld dat
Sint-Philipsland er in is opgenomen.
Dat maakt de vergelijking volgens
Keur zo moeilijk. "Maar die 70.000
gulden is keihard gerealiseerd."
De gemeente stelt afkoopsommen in
het vooruitzicht voor renovatie.
Daar moeten de verenigingen het
mee doen. Dat bedrag van 129.000
gulden is niet in de 70.000 gulden
verdisconteerd. Van Schetsen:"Als
er over twee jaar een dak verfiieuwd
moet worden, dan doen wij niks.
Daarom zijn die bedragen naar de
verenigingen gegaan zodat ze zelf in
de toekomst onderhoud verrichten."
M.A. van Beek (CDA) kon zich wel
vinden in de wijze waarop het colle
ge een en ander had uitgedokterd.
Hij wees er op dat er regelmatig
overleg is gepleegd met verschillen
de commissies. "Dijke probeert de
rekensom te controleren. Ik zou het
niet kunnen. Ik neem aan dat b. en
w. dit goed heeft gedaan."
J. van den Heuvel (VVD) vond het
een positieve ontwikkeling en
spoorde het college aan om zo door
te gaan.
Ook A. den Haan was het eens met
het rekenwerk. Hij benadrukte dat
de PvdA er voor is om de zoge
naamde overgangsregeling van twee
jaar te handhaven voor verenigingen
die er meer dan 25% op achteruit
gaan.
Dijke zei er niet mee te kunnen
leven en maakte een voorbehoud.
Van Schetsen nodigde hem uit op de
afdeling nog eens naar de rekensom
men te komen kijken. Daarin stemde
het raadslid toe.
Raadslid P. van Belzen (RPF/GPV)
was verhinderd.
Tijdens de rondvraag informeerde
Den Haan naar de privatisering van
de voetbal-en tennisvereniging op
Sint-Philipsland. Van Schetsen liet
weten dat er met beide verenigingen
bestuurlijk overleg zal volgen. En
dat de uitgangspunten voor Tholen
daar ook toegepast zullen worden.
De gemeente Tholen neemt na 1995
alleen nog het technisch onderhoud
van de Eben-Haëzer basisschool in
Tholen voor haar rekening. De rest
gaat het schoolbestuur zelf ter hand
nemen omdat ze het schoolgebouw
vanaf 1 januari 1995 in eigendom
krijgt. Tot die datum is het gebouw
in bruikleen.
Inspectie heeft echter uitgewezen
dat er nog achterstallig onderhoud
is. Daarvoor is 25.000 gulden nodig.
Het college moet nog met het
bestuur onderhandelen over de
vraag wie dit gaat uitvoeren, de
school zelf of de gemeente. Wethou
der P. van Schetsen voegde er dins
dagavond in de commissie financiën
nog een bedrag bij. "Dat komt omdat
de afkoopsom verhoogd is met de
afkoopsom voor schilderwerk." In
plaats van 25 mille vraagt het colle
ge de raad 32.500 gulden beschik
baar te stellen. De raadsleden stem
den in met het voorstel.
Gedurende maximaal 12 dagen per
jaar mogen cafés en bars op Tholen
meer lawaai maken dan eigenlijk
volgens het besluit horecabedrijven
milieubeheer toegestaan is. Bij festi
viteiten zullen de stringente voor
schriften ter voorkoming van
geluid- en trillinghinder namelijk
zeker worden overschreden. De 12
'feestdagen' zullen woor de burge
meester worden aangewezen.
Gebiedsdifferentiatie is mogelijk.
Voor verschillende kernen kunnen
verschillende dagen worden aange
wezen. Daarnaast blijft per kem een
aantal dagen over dat per afzonder
lijk horecabedrijf kan worden aan
gewezen voor de viering van inci
dentele festiviteiten. De burgemees
ter kan aan de ontheffing wel voor
waarden verbinden om uitzonderlij
ke hinder te voorkomen. De
gemeente Tholen studeert nog op de
mogelijkheid om een maximaal te
produceren geluidsniveau aan te
geven.
Bepalingen met betrekking tot ter
rassen en het dansen zijn uit de
Drank- en Horecawet geschrapt.
Voortaan hebben horecabedrijven in
de gemeente Tholen geen dansver-
gunning meer nodig. Dat betekent
minder administratieve rompslomp
en ook een kostenbesparing voor de
café's, maar de gemeente derft
inkomsten omdat er minder leges
ontvangen zal worden. Een en ander
blijkt uit een voorstel van b. en w.
aan de gemeenteraad voor de vast
stelling van een nieuwe algemene
plaatselijke verordening (APV). In
een toelichting zegt voorlichtings
ambtenaar F.A.P.M. Bakx, dat de
terrasvergunning gebonden wordt
aan de drank- en horecavergunning.
In de meeste gevallen staan de ter
rassen ook op gemeentegrond.
De APV dient gewijzigd te worden
in verband met vereenvoudiging van
regelgeving en vergroting van
beleidsvrijheid. Voor het exploite
ren van een horecabedrijf blijft een
vergunning van de burgemeester
nodig. In het hoofdstuk openbare
orde zijn bepalingen opgenomen
over toezicht op openbare inrichtin
gen. Ook die bedrijven die uitslui
tend alcoholvrije dranken verkopen,
vallen onder de vergunningplicht.
De dames K. van Dijke, W.C.M. Pul en C. v.d. Berg kregen uit handen van wethouder J. van der Jagt een insigne omdat ze meer dan vijf
jaar verkeersbrigadier zijn op de Molenvlietsedijk.