SGP-er M. Dijke maakt voorbehoud Het was leerzaam, leuk, en gezellig Klossen op kussens met zeegras Ouders verantwoordelijk voor gedrag kinderen in het verkeer Veel meer inbraken in woningen Veel bezoekers op hobbytentoonstelling in Haestinge Hopperzuiger bij Stavenisse aan de grond Tele-taxi gaat vanaf januari rijden in regio Twaalf dagen geluidhinder van cafés Insigne voor vier trouwe verkeersbrigadiers Tholen 14 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 15 december 1994 Commissie akkoord met privatisering Er is al veel gesproken over de nieuwe subsidieverorde ning van de gemeente Tholen, de huurtarieven van-dorps huizen en over het overdragen van kleedkamers aan de sportverenigingen. Over het privatiseren van onder houdswerkzaamheden. Oudere automobilisten frissen kennis op In de Wellevaete te Sint-Annaland kregen dinsdagmid dag 24 inwoners een certificaat voor hun deelname aan de opfriscursus voor oudere automobilisten. De 55-plus- sers, maar ook de instructeurs en organisatoren waren uitermate tevreden over het verloop van de dag. Op 7 maart volgt een tweede cursus, waarvoor nu al voldoen de aanmeldingen binnen zijn. Hoe kom je aan een interessante hobby? Via vrienden, kennissen, de televisie of een vereniging. Men kan echter ook ideeën opdoen op een hobbybeurs en -tentoonstel ling zoals die zaterdag in gemeenschapscentrum Haestin ge te Sint-Maartensdijk werd gehouden. Het publiek kon in zo'n twaalf stands, bemand door zo'n achttien hobbyis ten, diverse vrijetijdsbestedingen bekijken. Tienduizenden guldens schade bij garagebrand Wachtlijst Picobello Ander geld voor de woningbouw Zoekweg Toverij Tholenseweg Tevreden St. Philipsland Eben-Haëzer eigen baas Geen vergunning meer nodig voor dansen op Tholen Ambtenaren van de gemeente bekijken op dit moment hoe het plan voor een veiligere Molenvlietsedijk kan worden ingepast in de de reconstructie van de Ten Anker- weg. Het door de werkgroep Molenvlietsedijk en Veilig Verkeer Nederland aangeboden plan is door het gemeeft- tebestuur positief ontvangen. Maar veel meer kon wet houder J. van der Jagt er tijdens een bijeenkomst van de Thoolse verkeersbrigade, donderdag in het gemeente huis, niet van zeggen. Mevr. J.M. Lindhout-Slager uit Sint-Maartensdijk droeg op de hobbybeurs een zelf gekloste kraag van kant. "Ik vind autorijden leuk, wil het per fectioneren", verklaart J.H. van Hui zen uit Tholen zijn deelname aan de cursus. "Maar ik heb vandaag erva ren dat je meer moet afleren dan aanleren." Ook mevrouw E. van der Vlies-van Dijke uit Sint-Philipsland en P.A. van Poortvliet uit Oud-Vos- semeer zijn enthousiast. "Het was Bergingsbedrijf Van de Berge uit Stavenisse moest dinsdagavond om half negen met de sleepboot Zephy- rus in actie komen om de zeegaande vastgelopen hopperzuiger River Beneu vlot te trekken. De 100 meter lange en 3000 ton metende hopper uit Nigeria voer die avond op het Brabants Vaarwater bij Stavenisse. Het schip, op weg van Algerije naar Antwerpen, had niet afgestemd op het verplichte marifoonkanaal en hoorde zodoende de herhaalde waarschuwingen van de post Wemeldinge niet. De River Beneu liep muurvast aan de grond. De Zephyrus was, in opdracht van Multraship in Terneuzen, snel ter plaatse, maar door het snel afgaande water kreeg men het Nigeriaanse schip niet meer los. Woensdagmor gen om vijf uur, met hoog water, lukte het wel. Ondanks het feit dat het schip over een lengte van zo'n 30 meter onder water had gelegen, kon het toch zijn reis vervolgen. Twee keer moest de brandweer van Sint-Maartensdijk woensdagnacht uitrukken. De eerste keer, om kwart voor vier, ging het om een uitslaan de brand in een garage van de fami lie Li ndhout aan de Molendijk. De brand brak volgens de technische recherche vermoedelijk uit door kortsluiting in de auto die daar geparkeerd stond. Behalve het voer tuig werden ook een aantal (brom)fietsen, koelkasten en winter voorraad door het vuur beschadigd of vernietigd. De garage leed ernsti ge schade. Lindhout is volgens de politie naar schatting voor tiendui zenden guldens gedupeerd. De tweede keer dat de brandweer uitrukte, om half zeven, stond er op het industrieterrein aan de Pluimpot- weg een afvalcontainer in brand. De brandweer, die gauw ter plaatse was, bluste het vuur snel. De schade bedraagt een paar honderd gulden. De politie denkt aan brandstichting, maar tast nog in het duister omtrent de daders en hun motieven. Het ineenvlechten van de plannen heeft ermee te maken, dat de aan sluiting van de Molenvlietsedijk en - straat op de Ten Ankerweg mogelijk verandert. De gemeente denkt er over om hier een mini-rotonde aan te leggen. Het door VVN-medewer- ker H. Feij opgezette plan voor de drukke Molenvlietsedijk voorziet ondermeer in verkeersremmende maatregelen, brede trottoirs en par keervakken. Van der Jagt zei dat er in de begroting voor volgend jaar nog geen rekening met de plannen is gehouden. Voor de Molenvlietse dijk staat een nieuwe asfaltlaag op het programma. De wethouder reageerde op vragen van D.J. v.d. Velde, coördinator van de verkeers- brigade, over de stand van zaken. VVN-voor/.itter H. de Wit sprak zijn tevredenheid uit over het feit dat er vrij snel een plan gepresenteerd kon worden. De verkeersbrigade Tholen draait nu negen jaar, vertelde Van de Velde. Een terugkerend probleem is het vinden van voldoende vrijwilligers om dagelijks de 800 a 900 leerlingen van de vier basisscholen aan de Molenvlietsedijk te helpen overste- leerzaam, leuk en gezellig. Er werd wat geschaafd aan je rijstijl." De deelnemers moesten een rit maken van anderhalf uur. "Ik heb lekker ontspannen gereden en gebabbeld", vertelt mevrouw E.I. Böhr-Hoebeke uit Tholen. Zij is één van de instructrices. "Het opkijken in de middenspiegel was een euvel dat alledrie mijn kandidaten hadden. En het over de linker- en rechter schouder kijken, maar daar werd vroeger niet op gehamerd." Haar collega M. Pipping uit Oud-Vosse- meer stelde vast dat de mini-roton des in Bergen op Zoom problemen gaven. "Als het nodig was stopte ik, tekende het uit en dan passeerden we de rotonde opnieuw." Behalve een autorit kregen de deel nemers aan de hand van dia's een theorieles om de kennis op te fris sen. J. van Oudenaarde van Veilig Verkeer testte de ogen en B. Vossen deed wat bewegingsoefeningen. "Ik heb de link gelegd tussen regelmatig bewegen en het verkeer. Als je je fit voelt en in goede conditie bent, dan gaat het ook goed in het verkeer", stelt hij. Het verkeer is de laatste jaren drukker en agressiever gewor den, bij mensen met een jarenlange rijervaring sluipen vaak routines in de rijstijl. Door de cursisten daarop te wijzen, wordt gewerkt aan een stukje verkeersveiligheid. J.H. Magnee van de ANWB (één van de organisatoren) vertelde bij de nabespreking dat de resultaten op Tholen prima zijn. De rapporten van de instructeurs bevatten eigenlijk alleen maar positieve opmerkingen, zoals 'rijstijl picobello'. Ook de ogentest viel opvallend goed uit in vergelijking met andere Zeeuwse regio's. Voorzitter H. de Wit van Veilig Verkeer bedankte de organisatoren en medewerkers, en in het bijzonder de acht instructeurs. Van hen komen er zes uit de regio: D. van Haaften, F. van Oostrum, P.H.G. Deckers en mevr. E.I. Bohr uit Tholen, mevr. C. Mol uit Sint-Philipsland en M. Pip ping uit Oud-Vossemeer. Zij volg den een speciale cursus. Wethouder J. van der Jagt reikte na afloop de getuigschriften uit aan: D.A. Roggeband, J.H. van Huizen, M.P.J. Vinjé, J. van Dijke, J. van 't Hof, A.W. Brouwer, W. Mulliè, G. van Luinen, A.H. Friderichs en mevr. Friderichs-Geluk uit Tholen; J. de Viet (met 81 jaar de oudste deelnemer) en H.G.A. Rijnberg uit Sint-Maartensdijk; mevr. W. Breure-Knook, R. van Golverdin- gen, J. v.d. Houten, J.C. Kooijman en mevr. Kooijman-Mol uit Sint- Annaland; A.W. de Bruin en mevr. De Bruin-Wisse uit Poortvliet; P.A. van Poortvliet uit Oud-Vossemeer; A. Smits uit Stavenisse; mevr. L. Rijstenbil uit Scherpenisse; mevr. E. v.d. Vlies-van Dijke uit Sint-Phi lipsland; mevr. M.H. van Praag uit Anna Jacobapolder. ken. Op dit moment zijn er 45 bri gadiers en er is zelfs een wachtlijst, maar na de zomervakantie duurde het tot 26 september eer de brigade voldoende mensen had om het werk te kunnen hervatten. Van de Velde kan nog steeds vrijwilligers gebrui ken, want aan het einde van het schooljaar is het verloop vaak groot. "Het is jammer dat maar weinig mensen zich spontaan aanmelden." Voor zijn inspanningen als coördi nator kreeg Van de Velde van de wethouder een stropdas met het gemeentewapen. "U bent de motor, stimuleert en motiveert mensen om zich beschikbaar te stellen. Bedankt daarvoor." De dames K. van Dijke, W.C.M. Pul en C. v.d. Berg kregen een insigne - en bloemen - omdat ze vijf jaar of langer brigadier zijn. Ook de niet aanwezige mevr. D.E. Boogert krijgt zo'n onderscheiding. Maar daarmee was de koek niet op, want alle brigadiers (ongeveer de helft was op de bijeenkomst aanwezig) ontvingen als dank voor hun inspan ningen een doosje met opdruk en daarin een pen. "Zonder de vrijwilligers zou het ver keer op de Molenvlietsedijk een stuk onveiliger zijn", zei R. Veenstra van de regiopolitie. Hij verzorgt de Zo waren er, handwerken te zien en de glastechniek tiffany, waarbij stukjes gekleurd glas met soldeertin tot een soort glas-in-lood verwerkt worden. De familie Kruijt was spe ciaal uit het Brabantse Rijen naar Sint-Maartensdijk gekomen om hun hobby tentoon te stellen. Het echtpaar maakt 'driedimensio naal snijwerk'. Kaarten of foto's De financiering van de sociale woningbouw wordt herzien. Het rijk geeft woningstichtingen als Beter Wonen grotere verantwoordelijkhe den. Die moet de kapitaalmarkt op om rijksleningen vervroegd af te lossen. Om de geldgevers een nog grotere zekerheid te verschaffen, dienen rijk en gemeente elk voor 50% als achtervang te fungeren voor het geval het Waarborgfonds Socia le Woningbouw (WSW) beneden een bepaald minimum komt. Het vermogen van het WSW is door de woningcorporaties zelf bijeenge bracht. Om snel te kunnen reageren op de door Beter Wonen aangetrok ken geldleningen, willen b. en w. een machtiging van de Thoolse gemeenteraad om daar als college over te kunnen beslissen. De raad krijgt de besluiten dan ter kennisna me te horen. opleiding voor de verkeersbri- gadiers. "Per dag maken enkele dui zenden verkeersdeelnemers - fiet sers, bromfietsers en automobilisten - gebruik van de weg en daarbij komen de kleinsten vaak in het gedrang." Veenstra zei blij te zijn dat er in Tholen niet is gekozen voor een jeugdbrigade, maar hij noemde het schrijnend dat er steeds opnieuw zo weinig vrijwilligers te vinden zijn. "De laatste jaren is het voorge komen dat zebrapaden niet of nau welijks bezet waren, maar tot onge vallen heeft dat gelukkig nooit geleid." Uit vragen en opmerkingen van de aanwezige brigadiers bleek, dat het gedrag van verkeersdeelnemers nogal te wensen overlaat. Wachten de ouders blokkeren bijna dagelijks het voetpad; fietsers rijden over de stoep; busjes laten kinderen op de weg uitstappen en zo oversteken; auto's staan niet tijdig stil als een stopteken wordt gegeven; volwasse nen negeren de brigadiers en steken met kinderen over. Ook de overlast van auto's in de Zoekweg werd aan gekaart. Daarover is in de verkeerscommis- sie gesproken. "Burgemeester en wethouders hebben besloten dat er niets gebeurt, hoewel dat niet mijn advies was", zei Van der Jagt daar over. Veenstra zei dat hij wat vaker, ook in burger, aanwezig zal zijn om mensen aan te spreken op hun gedrag. Hij adviseerde de brigadiers om kentekens van auto's te noteren als daartoe aanleiding bestaat en die aan hem door te geven. Het negeren van de verkeersbrigadiers noemde worden in meerdere lagen uitgesne den en ingelijst zodat er een driedi mensionaal effect ontstaat. Dat het echtpaar hier terecht kwam, is niet toevallig, want dhr. en mevr. Kruijt verblijven een groot deel van het jaar op een camping in Stavenis se. Mevr. M.D.J. Geene uit Tholen maakt klederdracht voor poppen. "Ik maak dat na van foto's", legt ze uit. "Maar er zijn niet zoveel goede foto's overgebleven uit die tijd." De Thoolse maakt de kleding tot in de details na. Zelfs het ondergoed is een kleine copie van het origineel. Een geduldswerkje. Geduld is ook nodig voor het kant klossen. Wie sommige beoefenaars van deze handwerkvorm bezig ziet, zou bijna geloven dat er toverij aan te pas komt. Met soms tientallen klosjes wordt een ingewikkeld patroon geklost. Het lijkt alsof men die houten staafjes zomaar wat door elkaar gooit en toch heeft het een schitterend resultaat. Mevr. J.M. Lindhout-Slager uit Sint-Maartens dijk gaf in Haestinge een demon stratie. "Het is niet echt gemakkelijk, maar je leert het best snel", zegt de smal- stadse, terwijl ze een boek met voor beelden pakt. "Kijk zulke dingen maakte ik na drie lessen al. Maar je moet je er natuurlijk wel voor inzet- hij 'puur onfatsoenlijk. "Het mag niet eens, u bent daar op dat moment bevoegd." Het gedrag van verkeersdeelnemers werd ook door De Wit onder de loep genomen. "Als ouders al de elemen taire verkeersregels negeren - zoals het hand uitsteken - hoe kunnen we dan van de kinderen verwachten dat ze het goed doen?" De Wit maakte duidelijk dat het niet altijd terecht is om met een beschuldigende vinger naar de automobilist te wijzen. Hij had zelf al verschillende keren poolshoogte genomen bij de bri gadiers op de Molenvlietsedijk. "Ik heb respect voor wat jullie doen." Hij stelde dat het verkeer een spel is waaraan iedereen medoet. "Hoewel de infrastructuur soms beter kan, is toch veelal de houding van de ver keersdeelnemer bepalend voor de veiligheid op de weg." VVN-voorzitter De Wit vertelde de verkeersbrigadiers ook over de acties voor een veiligere Tholense weg. Zelfs op scholen verdiept men zich in de problematiek. Zo gaat conrector Groenveld van 't Rijks met de Thoolse vwo-leerlingen een onderzoek uitvoeren in het kader van het eindexamen natuurkunde. "Ik denk aan het meten van snelheid en geluid, waar we vervolgens mee aan de slag gaan." Niet alleen tijdens piekuren, maar ook op minder druk ke tijdstippen zal er gemeten wor den. Groenveld wil zijn leerlingen buiten de politieke discussie over de Tho lenseweg houden, maar is bereid de resultaten van het onderzoek aan het comité Tholenseweg veilig beschik baar te stellen. ten en eenvoudig beginnen. Anders gaat het nooit." Mevr. Lindhout laat een kleedje zien dat ze in een mid dagje heeft gemaakt. Ze legt ook uit dat kantklossen beslist geen puur Nederlandse bezigheid is. "Het komt in meer landen voor. In België (Brugge) en Rusland bijvoorbeeld. Maar dat zijn wel weer andere patro nen en soms veel fijner gemaakt." De echte klossers doen dit op een soort rond kussen gevuld met zee gras. "Die zijn wel erg duur hoor, maar het is heel stevig en je steekt het minder snel kapot." Voor de minder kapitaalkrachtigen is er een piepschuim variant te krijgen. Het Het aantal inbraken in woningen stijgt de laatste maanden opzienba rend. Niet alleen op Tholen, maar in het hele district Oosterscheldebek- ken, vertelt de Thoolse politiechef inspecteur M. Verkerke. Ook de afgelopen dagen was het weer raak. Een woning in de Mossellaan in Tholen werd gekraakt, maar aan de Haven in Oud-Vossemeer lukte het dinsdagavond niet om binnen te komen. Soms wordt er op klaarlichte dag ingebroken, en zowel woningen bin nen als buiten de bebouwde kom zijn het doelwit. "Maar paniek zaai en is niet nodig", vindt Verkerke. De politie zoekt de daders niet onder de hen bekende groepen. "Volgens ons komen ze van elders. Dat maakt het moeilijk, want het betekent dat een heel nieuw onderzoek uitgevoerd moet worden. Een hele puzzel." De politieman merkt op dat heel wat inwoners nog steeds nonchalant zijn. Auto's worden niet afgesloten. Mensen gaan om een boodschap en laten deuren of ramen open. Deuren hebben ondeugdelijke sloten. "Op de dag van vandaag ben je verplicht om daar beter op te letten", waar schuwt Verkerke. De Thoolse poli tie besteedt tijdens de dagelijkse surveillance extra aandacht aan het aspect woninginbraken. Inwoners die menen iets verdachts te hebben gezien, kunnen dat altijd bij de poli tie melden. klossen zelf kan met allerlei mate rialen van kant tot gewoon naaiga ren. Ook Euterpe was present. "We deden het niet zozeer om nu eens veel leden te werven, maar om ons gezicht te laten zien", zegt secretaris M. Wesdorp die een serie blaasin strumenten had meegenomen. "De kinderen vinden dat wel mooi. Dat zijn net eksters, ze komen af op alles wat glimt." Voor Wesdorp viel het niet tegen. "We hebben er nog een paar donateurs aan overgehouden." De fotoclub exposeerde werk van de leden. De deelnemers hadden over aanloop niet te klagen en ook beheerder H.C. Visser van Haestin ge was niet ontevreden over de dag. "We hadden het liefst natuurlijk nog meer standhouders gehad, maar het is wel een goed bezocht evenement geweest. Over de hele dag zijn er toch wel een paar honderd bezoe kers geweest. Wie weet kunnen we het een volgende keer wat uitbrei den." Op 1 januari gaat in alle, op dat moment nog maar twaalf, gemeen ten van de Oosterschelderegio de 'tele-taxi' rijden. Het is een ver voerssysteem dat gehandicapten (en ouderen) van deur tot deur brengt. Dat zal gebeuren met taxi's en bus jes. Zoals het er nu naar uitziet zul len in de meeste gemeenten de 60- plussers ook gebruik kunnen maken van de tele-taxi tegen betaling van het normale streekvervoertarief. Dat is een rijksdaalder per zone. Het bedrijf ZWN taxi bv zorgt voor de uitvoering van de tele-taxi. Woens dag 21 december wordt er in De Vroone te Kapelle om half acht een informatieavond belegd over dit nieuwe vervoersysteem. Daarvoor zijn ondermeer de Anbo-afdelingen van Tholen, Oud-Vossemeer, Sint- Annaland, Scherpenisse en Poort vliet, de Anib Tholen/Sint-Philips- land, de commissie ouderenbeleid Sint-Philipsland en de stichting wel zijn voor ouderen uitgenodigd. En er is vooral veel gerekend. De clubs en verenigingen schreven er brieven over, of maakten afspraken met de wethouder om tekst en uitleg te geven of te vragen. Rekenen en nog eens rekenen. Het college becij ferde dat een en ander uiteindelijk een besparing van 70.000 gulden oplevert. De commissie financiën boog zich er dinsdagavond nog eens over. De meeste leden hadden geen moeite met het rekenwerk van het college. Raadslid M. Dijke van de SGP wel. Hij kon er geen wijs uit. Het was Dijke namelijk niet duide lijk hoe het college de berekening gemaakt had. Aan de hand van de begroting had hij een en ander eens vergeleken. Wethouder P. van Schetsen onder brak Dijke die probeerde de cijfers te vergelijken met de begroting van 1995. De wethouder legde uit dat de 70.000 gulden het resultaat is van het beleid. En dat het om dat bedrag gaat. Maar Dijke had zo zijn bedenkin gen. Van Schetsen legde uit dat de subsidies weliswaar omhoog gaan, maar dat door het afstoten van ac commodaties de verenigingen geen huur meer hoeven te betalen. En dat alle posten voor onderhoud voor de gemeente weg zullen vallen. "Ver geet de begroting van 1995 erbij te pakken." Ambtenaar F. Keur hielp Van Schet sen door te stellen dat de begroting voor 1995 zodanig is opgesteld dat Sint-Philipsland er in is opgenomen. Dat maakt de vergelijking volgens Keur zo moeilijk. "Maar die 70.000 gulden is keihard gerealiseerd." De gemeente stelt afkoopsommen in het vooruitzicht voor renovatie. Daar moeten de verenigingen het mee doen. Dat bedrag van 129.000 gulden is niet in de 70.000 gulden verdisconteerd. Van Schetsen:"Als er over twee jaar een dak verfiieuwd moet worden, dan doen wij niks. Daarom zijn die bedragen naar de verenigingen gegaan zodat ze zelf in de toekomst onderhoud verrichten." M.A. van Beek (CDA) kon zich wel vinden in de wijze waarop het colle ge een en ander had uitgedokterd. Hij wees er op dat er regelmatig overleg is gepleegd met verschillen de commissies. "Dijke probeert de rekensom te controleren. Ik zou het niet kunnen. Ik neem aan dat b. en w. dit goed heeft gedaan." J. van den Heuvel (VVD) vond het een positieve ontwikkeling en spoorde het college aan om zo door te gaan. Ook A. den Haan was het eens met het rekenwerk. Hij benadrukte dat de PvdA er voor is om de zoge naamde overgangsregeling van twee jaar te handhaven voor verenigingen die er meer dan 25% op achteruit gaan. Dijke zei er niet mee te kunnen leven en maakte een voorbehoud. Van Schetsen nodigde hem uit op de afdeling nog eens naar de rekensom men te komen kijken. Daarin stemde het raadslid toe. Raadslid P. van Belzen (RPF/GPV) was verhinderd. Tijdens de rondvraag informeerde Den Haan naar de privatisering van de voetbal-en tennisvereniging op Sint-Philipsland. Van Schetsen liet weten dat er met beide verenigingen bestuurlijk overleg zal volgen. En dat de uitgangspunten voor Tholen daar ook toegepast zullen worden. De gemeente Tholen neemt na 1995 alleen nog het technisch onderhoud van de Eben-Haëzer basisschool in Tholen voor haar rekening. De rest gaat het schoolbestuur zelf ter hand nemen omdat ze het schoolgebouw vanaf 1 januari 1995 in eigendom krijgt. Tot die datum is het gebouw in bruikleen. Inspectie heeft echter uitgewezen dat er nog achterstallig onderhoud is. Daarvoor is 25.000 gulden nodig. Het college moet nog met het bestuur onderhandelen over de vraag wie dit gaat uitvoeren, de school zelf of de gemeente. Wethou der P. van Schetsen voegde er dins dagavond in de commissie financiën nog een bedrag bij. "Dat komt omdat de afkoopsom verhoogd is met de afkoopsom voor schilderwerk." In plaats van 25 mille vraagt het colle ge de raad 32.500 gulden beschik baar te stellen. De raadsleden stem den in met het voorstel. Gedurende maximaal 12 dagen per jaar mogen cafés en bars op Tholen meer lawaai maken dan eigenlijk volgens het besluit horecabedrijven milieubeheer toegestaan is. Bij festi viteiten zullen de stringente voor schriften ter voorkoming van geluid- en trillinghinder namelijk zeker worden overschreden. De 12 'feestdagen' zullen woor de burge meester worden aangewezen. Gebiedsdifferentiatie is mogelijk. Voor verschillende kernen kunnen verschillende dagen worden aange wezen. Daarnaast blijft per kem een aantal dagen over dat per afzonder lijk horecabedrijf kan worden aan gewezen voor de viering van inci dentele festiviteiten. De burgemees ter kan aan de ontheffing wel voor waarden verbinden om uitzonderlij ke hinder te voorkomen. De gemeente Tholen studeert nog op de mogelijkheid om een maximaal te produceren geluidsniveau aan te geven. Bepalingen met betrekking tot ter rassen en het dansen zijn uit de Drank- en Horecawet geschrapt. Voortaan hebben horecabedrijven in de gemeente Tholen geen dansver- gunning meer nodig. Dat betekent minder administratieve rompslomp en ook een kostenbesparing voor de café's, maar de gemeente derft inkomsten omdat er minder leges ontvangen zal worden. Een en ander blijkt uit een voorstel van b. en w. aan de gemeenteraad voor de vast stelling van een nieuwe algemene plaatselijke verordening (APV). In een toelichting zegt voorlichtings ambtenaar F.A.P.M. Bakx, dat de terrasvergunning gebonden wordt aan de drank- en horecavergunning. In de meeste gevallen staan de ter rassen ook op gemeentegrond. De APV dient gewijzigd te worden in verband met vereenvoudiging van regelgeving en vergroting van beleidsvrijheid. Voor het exploite ren van een horecabedrijf blijft een vergunning van de burgemeester nodig. In het hoofdstuk openbare orde zijn bepalingen opgenomen over toezicht op openbare inrichtin gen. Ook die bedrijven die uitslui tend alcoholvrije dranken verkopen, vallen onder de vergunningplicht. De dames K. van Dijke, W.C.M. Pul en C. v.d. Berg kregen uit handen van wethouder J. van der Jagt een insigne omdat ze meer dan vijf jaar verkeersbrigadier zijn op de Molenvlietsedijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 13