THOLENDERWIJS
'Het was knokken
in de marge
in de Thoolse
gemeenteraad'
'Belastingen niet verdubbelen
ter wille van zelfstandigheid'
informatierubriek van de gemeente tholen
KAPVERGUNNING, KAPMELDING EN HERPLANTPLICHT
SUBSIDIE VOOR
WONINGVERBETERING
LIGT VOOR U KLAAR!
KENNISGEVING VAN MEDEDE
LING ONTWERPBESLUITEN
BOUWAANVRAGEN
BOUWMELDINGEN
SPREEKUUR B&W
CDA'er Van Beek maakt plaats
voor Sint-Philipslander
Mevrouw Verstrate-Stols blijft aanspreekbaar voor inwoners
Donderdag 8 december 1994
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
GELDT OOK VOOR SINT PHILIPSLAND:
UW WONING IS GELD WAARD:
WET MIUEUBEHEER:
Hij vond dat er een Sint-Philipslander op een verkiesbare
plaats moest staan en wist tegelijkertijd dat zijn eigen
raadslidmaatschap daarmee voorbij zou zijn. "Maar je zit
er niet voor jezelf of omdat je het leuk vindt", zegt M.A.
van Beek (48) uit Sint-Annaland. "Je zit er voor de
Thoolsè bevolking." Na acht jaar zegt de CDA'er de
gemeenteraad vaarwel.
Financiën
Overschat
"Mijn voorganger Flip
Kornaat werd afgeschil
derd als het enfant terrible
in de Sint-Philipslandse
raad. Eigenlijk ben ik dat
ook, maar het is niet zo tot
uitdrukking gekomen."
Voor mevrouw J.W. Ver-
strate-Stols (40) komt er na
drie jaar een einde aan het
raadslidmaatschap voor de
PVAB. Een vervolg voor
D66 in de nieuwe Thoolse
gemeenteraad zit er voor
haar niet in. De partij debu
teert met één zetel en
mevrouw Verstrate stond
tweede op de lijst.
Meegevallen
Prijskaartje
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553
Veel inwoners van de gemeente Tholen hebben een tuin of erf waarop bomen staan. Het komt wel eens voor, om wat voor
reden dan ook, dat iemand één of meerdere bomen wil verwijderen. In sommige situaties is dit geen probleem. Er zijn echter
situaties waarin een kapvergunning noodzakelijk is en dat herplant verpicht is gesteld.
In het onderstaande schema is weergegeven wanneer een kapvergunning, kapmelding of herplant verplicht is.
Kapvergunning, kapmelding
en herplantplicht
1. wegbeplanting en éénrijige beplan
tingen op of langs landbouwgron
den, bestaande uit NIET GEKNOTTE
populieren of wilgen
2. vruchtbomen en windschermen om
boomgaarden
3. fijnsparren, niet ouder dan 12 jaar en
die worden geteeld op daarvoor in
het bijzonder bestemde terreinen om
te worden gebruikt als kerstboom
4. kweekgoed
5. griend- en hakhout, voor wat betreft
het periodiek vellen
6. dunning van bossen: het verwijderen
van bomen als verzorgingsmaatregel
ter bevordering van de groei van de
overblijvende
7. bomen op erven en tuinen
8. Italiaanse populier, linde, paardekas-
tanje en treurwilg
9. bomenkap ter uitvoering van een
werk op grond van een goedgekeurd
bestemmingsplan
10. heggen
Kapver-
gun-
nodig?
nee
nee
nee
nee
ja
nee
ja
ja
ja
nee
Kapmel
ding en
herplant
plicht?
nee
nee
nee
nee
nee
nee
nee
nee
nee
nee
Kapvergunning, kapmelding
en herplantplicht
11. wegbeplantingen en éénrijige beplan
tingen op of langs landbouw
gronden, bestaande uit GEKNOTTE
populieren of wilgen
12. bos dat deel uitmaakt van een bij het
Bosschap geregistreerde bosbouw-
onderneming, voor zover gelegen
BUITEN de bebouwde kom volgens
de Boswet (NB: zie ook categorie 16)
13. bos dat deel uitmaakt van een bij het
Bosschap geregistreerde bosbouw-
onderneming, voor zover gelegen
BINNEN de bebouwde kom volgens
de Boswet
14. bos dat GEEN deel uitmaakt van een
bij het Bosschap geregistreerde bos-
bouwonderneming, voor zover ge
legen BUITEN de bebouwde kom
volgens de Boswet
15. bos dat GEEN deel uitmaakt van een
bij het Bosschap geregistreerde bos-
bouwonderneming, voor zover ge
legen BINNEN de bebouwde kom
volgens de Boswet
16. houtwallen, bosjes e.d. die een zelf
standige eenheid vormen, maar een
omvang hebben van tien are of minder
17. rijbeplantingen die gerekend over het
totaal aantal rijen niet meer dan
twintig bomen omvatten
Kapver-
gun-
nodig?
ja
nee
ja
ja
ja
ja
ja
Kapmel
ding en
herplant
plicht?
nee
ja
nee
ja
nee
nee
nee
De gemeente Tholen kent een "subsidieverordening voor het
stads-en dorpsvernieuwingsfonds van de gemeente Tholen". Op
grond van deze verordening kan een eigenaar/bewoner geldelij
ke steun (subsidie) ontvangen voor het opheffen van bouwtech
nische gebreken aan het casco van de woning indien er sprake is
van een matige tot slechte kwaliteit van de woning.
De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld op 50% van de
door burgemeester en wethouders vast te stellen subsidiabele
kosten. Die subsidiabele kosten dienen tenminste 15.000,-- en
mogen niet meer bedragen dan 75.000,-, excl. B.T.W. De maxi
male subsidie per pand bedraagt 25.000,-.
Welke voorzieningen kunnen worden getroffen?
In het verband van deze subsidieverordening kan gedacht wor
den aan het treffen van de onderstaande voorzieningen:
1. het verbeteren/vernieuwen van de fundering;
2. het herstellen/vernieuwen van de gevels en dragende muren;
3. het herstellen/vernieuwen van de vloerconstructie;
4. het verbeteren/vernieuwen van de dakconstructie, incl. dakbe
dekking;
5. het verbeteren/vernieuwen van de rookkanalen;
6. het herstellen/vernieuwen van de riolering;
7. het buitenschilderwerk (alleen in combinatie met 2 en 4);
8. aanpassen/vernieuwen van de elektrische installatie.
Geldelijke steun wordt niet verleend indien:
a. de woning is gelegen buiten de bebouwde kom van voor
1971;
b. de woning jonger is dan 40 jaar;
c. de warmteweerstand van de gevel en het dak na het treffen
van de voorzieningen lager zal zijn dan 1,3 rrPK/W;
d. de te treffen voorzieningen uitsluitend bestaan uit isolatie
maatregelen;
e. de woning waaraan voorzieningen worden getroffen bestemd
is om binnen een periode van 10 jaar te worden afgebroken of
een andere bestemming zal krijgen op basis van een gemeen
telijk (bestemmings-)plan.
Overigens kunnen burgemeester en wethouders onder bepaalde
omstandigheden ontheffing verlenen van het gestelde onder
punt c.
Voorwaarden
a. de subsidiabele kosten bedragen tenminste 15.000,- en ten
hoogste 75.000,-, excl. B.T.W.;
b. de gebruiksoppervlakte van de woning bedraagt na het tref
fen van de voorzieningen ten hoogste 125 m!;
c. de woning voldoet na het treffen van de voorzieningen aan
het Bouwbesluit;
d. de kosten van de voorzieningen staan in redelijke verhouding
tot het bereiken van het kwaliteitsniveau en de waarde van de
woning;
e. de werkzaamheden op een sobere en doelmatige wijze wor
den uitgevoerd;
f. de voor het verrichten van de werkzaamheden noodzakelijke
vergunningen zijn verleend;
g. niet reeds met de werkzaamheden een begin is gemaakt zon
der schriftelijke toestemming van burgemeester en wethou
ders;
h. de werkzaamheden (met uitzondering van de sloop- en grond
werkzaamheden, alsmede het schilderwerk) worden uitge
voerd door een erkend aannemingsbedrijf.
Tot slot
Wij wijzen u er met nadruk op dat deze publicatie niet volledig is.
Het gaat ons er in dit stadium om u globaal te wijzen op de
mogelijkheden die er in de gemeente Tholen bestaan om voor
een subsidie voor verbetering van uw woning in aanmerking te
komen.
Het verdient zeer zeker aanbeveling alvorens u tot het maken van
definitieve plannen overgaat contact op te nemen met het
bureau Bouwkunde van de gemeente Tholen, tel. 01666-8353.
Op die afdeling zijn ook de benodigde formulieren beschikbaar
die u bij uw aanvraag om subsidie op grond van de "verorde
ning voor het stads- en dorpsvernieuwingsfonds van de
gemeente Tholen"nodig hebt.
Burgemeester en wethouders van Tholen delen, gelet op artikel
3.19, tweede lid en derde lid en artikel 3.20, eerste lid, van de
Algemene wet bestuursrecht en artikel 13.4 van de Wet milieu
beheer mede, dat zij voornemens zijn gunstig te beschikken
onder oplegging van de nodige voorschriften om nadelige
gevolgen voor het milieu te voorkomen, dan wel zoveel mogelijk
te beperken op de op respectievelijk 1 augustus en 2 september
1994 ingediende aanvragen voor een vergunning ingevolge de
Wet milieubeheer van:
1.de N.V. Delta Nutsbedrijven, Poelendaelesingel 10 te Mid
delburg, voor het oprichten en in werking hebben van een
gasdrukregel- en meetstation gelegen aan de Oudelandseweg
te Sint-Annaland, kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie F,
nummer 320;
2. de N.V. Delta Nutsbedrijven, Poelendaelesingel 10 te Mid
delburg, voor het oprichten en in werking hebben van een
gasdrukregel- en meetstation gelegen aan de Veilingweg te
Sint-Annaland, kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie H,
nummer 500;
3. H.A. Prince Kunststofbouw B.V., Deltaweg 1 te Tholen,
voor het veranderen en na verandering in werking hebben
van de gehele inrichting voor de fabricage van kunststof hulp
stukken voor gas- en waterleiding, gelegen aan de Deltaweg 1
te Tholen, kadastraal bekend Oud-Vossemeer, sectie L, num
mer 262.
De ontwerp-besluiten, alsmede de aanvragen en andere ter zake
zijnde stukken liggen met ingang van 9 december 1994 geduren
de vier weken ter inzage op de secretarie van de gemeente Tho
len te Sint-Maartensdijk van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot
16.00 uur. Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek ont
vangt kunnen de stukken gedurende deze maand tevens elke
maandag van 17.30 tot 20.30 uur in het bejaardentehuis Sint
Maartenshof, Bloemenlaan 2 te Sint-Maartensdijk worden inge
zien.
Na deze datum liggen de stukken tot het einde van de termijn
waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het geven van
de aangevraagde besluiten, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur
ter inzage op de gemeente-secretarie. Markt 1-5 te Sint-Maar
tensdijk.
Binnen vier weken na de dag waarop het ontwerp van de beslui
ten ter inzage is gelegd, kan een ieder gemotiveerde bezwaren
tegen het ontwerp van de besluiten schriftelijk bij ons college
inbrengen. De ingekomen bedenkingen worden mede ter inzage
gelegd.
Degene die schriftelijk bedenkingen inbrengt kan verzoeken zijn
persoonlijke gegevens niet bekend te maken.
Indien het college daartoe een schriftelijk verzoek ontvangt zal
een ieder voorts in de gelegenheid worden gesteld tot een
gedachtenwisseling over de ontwerp-besluiten en tot het inbren
gen van gemotiveerde mondelinge bedenkingen daartegen. De
aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld daarbij aanwezig te
zijn.
Sint-Maartensdijk, 8 december 1994
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel
41 van de Woningwet 1991 bekend, dat de volgende bouwaan-
vragen/-meldingen zijn ingediend:
- Een bouwaanvraag van P. van der Slikke, Postweg 21 te Poort
vliet, ingediend op 29 november 1994, voor het plaatsen van
een deur in een landbouwschuur op het perceel Postweg 21 te
Poortvliet;
- Een bouwaanvraag van J. A. Roggeband, Molenstraat 1 te
Oud-Vossemeer, ingediend op 2 november 1994, voor het uit
breiden van een supermarkt op het perceel Molenstraat 1 te
Oud-Vossemeer;
- Een bouwaanvraag van firma Jansen, Slabbecoornweg 9 te
Tholen, ingediend op 28 november 1994, voor het verbouwen
van een magazijnruimte op het perceel Slabbecoornweg 45 te
Tholen;
- Een bouwaanvraag van M. Hendrikse-Vos, Ring 32 te Oud-Vos
semeer, ingediend op 28 november 1994, voor het veranderen
van de gevels op het perceel Ring 32 te Oud-Vossemeer;
- Een bouwaanvraag van S. de Bruyn, Westpoort 3 te Sint-Maar
tensdijk, ingediend op 25 november 1994, voor het veranderen
van een gevel op het perceel Annavosdijk 8 te Sint-Annaland;
- Een bouwaanvraag van L. Gebraad, Zonnebloemstraat 2 te
Sint-Maartensdijk, ingediend op 30 november 1994, voor het
verbouwen van een woning op het perceel Markt 29 te Sint-
Maartensdijk;
- Een bouwaanvraag van J. de Graaf, Jan van Bloisstraat 18 te
Tholen, ingediend op 28 november 1994, voor het uitbreiden
van de woning op het perceel Jan van Bloisstraat 18 te Tholen;
- Een bouwaanvraag van H. Weggemans, Lenteplein 18 te
Scherpenisse, ingediend op 29 november 1994, voor het bou
wen van 2 woningen op een perceel aan het Vroonland te Sint-
Annaland;
- Een bouwaanvraag van M. W. Fase, Zijpestraat 14 te Sint Phi-
lipsland, ingediend op 26 september 1994, voor het bouwen
van een machineberging/loods op een perceel aan de Bruin-
zeeldreef te Sint-Annaland;
- Een bouwaanvraag van J. P. de Jager, Hiksedijk 8 te Oud-Vos-
semeer, ingediend op 30 november 1994, voor het uitbrei
den/verbouwen van een woning op het perceel Hiksedijk 8 te
Oud-Vossemeer;
- Een bouwaanvraag van H. Laarhoven, De Baronie 48 te Capel-
le a/d IJssel, ingediend op 1 december 1994, voor het verbou
wen van een vakantiewoning op het perceel Geertruidaweg 2
te Scherpenisse (camping "de Pluimpot", bungalow 47);
- Een bouwaanvraag van J. te Walvoort, Abraham Crijnssen-
straat 15 te Tholen, ingediend op 1 december 1994, voor het
bouwen van een garage op het perceel Rosarium 27 te Tholen.
Sint-Maartensdijk, 8 december 1994.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van
burgemeester en wethouders vinden plaats op maandag 12
december 1994 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Burgemeester H.A. van der Munnik houdt zijn spreekuur van
11.00 tot 12.00 uur.
Op datzelfde tijdstip vinden de spreekuren plaats van de wet
houders P. van Schetsen, ing. J. van der Jagt en ing. J. Versluijs.
Wilt u op een ander tijdstip met een van de college-leden spre
ken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-
8330.
"Ik vind dat je er rekening mee moet
houden dat beide gemeenten worden
opgeheven en samengevoegd. Ze
zijn gelijkwaardig en dat moet in je
raadsfractie tot uitdrukking komen."
Dat het CDA een zetel zou verlie
zen, had ook Van Beek niet ver
wacht. "Jammer, maar voor mij is
het een reden temeer om er in de
steunfractie flink tegenaan te gaan."
Het scheidende raadslid meent dat
hij, met de opgedane ervaring, het
CDA achter de schermen wellicht
beter kan begeleiden. Ook vóór zijn
benoeming tot raadslid maakte Van
Beek al deel uit van de steunfractie.
"Ik vind dat een enorm belangrijke
groep mensen. Hun inbreng onder
schat ik niet en ook de fractie heeft
er altijd veel waarde aan gehecht."
Toen W.L. Bijl ermee stopte, kwam
de Sint-Annalander op een verkies
bare plaats op de kandidatenlijst.
'Tot mijn schrik. Maar als ik een
maal ergens voor sta, dan ga ik er
ook voor."
Van Beek moest zich steeds terdege
in de stukken verdiepen. "Het voor
bereiden van een vergadering vergt
veel tijd. Je moet de stof beheersen
en er wat zinnigs over kunnen zeg
gen." Het raadslid zette altijd letter
lijk op papier wat hij naar voren wil
de brengen. Het bestuderen van de
stukken in het gemeentehuis deed
hij meestal op zaterdagmiddag of -
avond. "Dan was je vaak alleen en
kon je doorwerken." De Sint-Anna-
lander heeft een druk bestaan met
M.A. van Beek: ln de commissies vecht je voor je standpunten.
het eigen bedrijf, is bovendien
hoofdingeland van het waterschap,
vice-voorzitter van de Metaalunie
en namens de gemeenteraad lid van
de beheerscommissie van De Vos-
senkuil in Oud-Vossemeer.
Meteen bij zijn aantreden kreeg Van
Beek de commissie financiën toebe
deeld. "In mijn beroep heb ik daar
dagelijks mee te maken en boven
dien heeft het mijn interesse." Het
commissiewerk ziet hij als het
belangrijkste: daar worden de stand
punten bepaald. In raadsvergaderin
gen was de CDA'er dan ook zelden
breedsprakig. "In de commissie
vecht je voor je standpunt. Maar ik
ben er een vijand van om die discus
sie te herhalen in de raadsvergade
ring. Ik heb er weieens moeite mee
wanneer anderen dat doen." Alleen
als zijn fractie een minderheids
standpunt innam, lichtte Van Beek
dat uitvoerig toe. "Misschien bena
der ik het wat bedrijfsmatig, maar ik
praat niet voor de pers." Ook de
financiële gang van zaken bij de
gemeente vergelijkt het raadslid met
een bedrijf. Hoe beter het draait, hoe
beter je op de kosten moet letten,
zegt hij. "Uitgeven van de grote
hoop gaat makkelijk, maar o wee als
je dan terug moet." In een tijd waar
in bezuinigen bijna tot kunst is ver
heven, wordt heel wat gevergd van
een raadslid. Van Beek heeft heel de
begroting voor volgend jaar doorge
spit. "Het is best moeilijk om aan te
geven waar gesneden moet worden,
want aan het grootste deel van de
posten kun je niet doen. Het blijft
rommelen in de marge." Bezuinigen
vergt intensief overleg met de hele
gemeenteraad, "want we zitten alle
maal voor hetzelfde." Zaken die in
dat verband onlangs ter sprake kwa
men, zijn subsidiëring van de VVV
en uitbreiding van het streekmuse
um. Om de VVV te behouden wil
het CDA de gemeentelijke bijdrage
met 10.000 gulden verhogen, maar
dan zal de organisatie ook zelf het
draagvlak moeten verbreden. "Een
evenwichtig voorstel", aldus Van
Beek. Hij bepaalt, geleid door het
partijprogramma, de standpunten
van zijn fractie zelf. Als er nuance
verschillen zijn, overlegt hij met de
fractieleden.
Die fractie heeft hard gewerkt, vindt
Van Beek. Maar dat geldt ook voor
de andere fracties, vult hij aan. "De
inzet van de raadsleden wordt wei
eens overschat. Er gebeurt veel meer
dan alleen raadsvergaderingen." In
de commissie openbare werken ver
ving hij zijn fractievoorzitter W.C.
van Kempen als die door drukke
werkzaamheden verhinderd was.
Andersom sprong Van Kempen bij
als Van Beek druk was met andere
zaken. "Persoonlijk heb ik er ontzet
tend veel van geleerd. Ik kende het
politieke bedrijf niet." Van Beek
hecht eraan dat de fractie met één
stem naar buiten treedt. "Als ik het
ergens niet mee eens was, zei ik dat
in het fractieoverleg. Maar ik stem
de niet afwijkend." Terugkijkend
noemt het raadslid de uitbreiding
van de aula in Sint-Annaland als een
zaak waartoe hij de aanzet gaf. "Met
steun van anderen heb ik dat op de
meerjarenraming naar voren gekre
gen. Het was hard nodig, dus als er
overal geld voor is, dan zeker daar
voor." In de jongste commissie
financiën heeft de CDA'er de uit
breiding van de aula's in Tholen en
Sint-Maartensdijk aan de orde
gesteld. Een nare ervaring vond hij
het verhogen van de grondprijs voor
bedrijven om het salaris van een
ambtenaar op te brengen. "Ik vond
dat onrechtvaardig tegenover het
bedrijfsleven, dat toch al met zoveel
lastenstijgingen te maken heeft. En
dat de gemeenteraad zoiets dan
maar slikt." Van Beek voelde zich
op zijn gemak in de gemeenteraad.
"Al gauw na mijn aantreden merkte
ik dat er een grote onderlinge colle
gialiteit bestaat in de Thoolse raad.
Ik had verwacht dat de tegenstellin
gen groter zouden zijn, maar het is
knokken in de marge gebleken. Het
is voor mij ook een stuk ontspanning
geweest. Het interesseerde me en ik
vond het leuk om te doen. Bij een
club waar ik me niet thuis voel, ben
ik zo weg."
"In de steunfractie blijf ik actief,
want dat kan ik na al die jaren niet
laten. En we gaan door met een aan
tal heel enthousiaste mensen", zegt
de Sint-Philipslandse. Ze maakte
twaalf jaar geleden deel uit van het
oprichtingsbestuur van de kiesver
eniging van de Partij voor Algeme
ne Belangen, was jaren secretaris en
lid van de begeleidingscommissie.
Dat de plaatselijke partij door de
herindeling verdwijnt, doet haar dan
ook best wat.
Mevrouw Verstrate volgde in janu
ari 1992 in de gemeenteraad A.P.
Kornaat op. "Diens stoppen kwam
voor de PVAB als een donderslag
bij heldere hemel. Ik zal bij raads
vergaderingen altijd op de publieke
tribune, maar aan de andere kant van
de tafel is toch een andere gewaar
wording." Hoewel ze er aanvanke
lijk tegenop zag, heeft de Sint-Phi
lipslandse het raadswerk met veel
plezier gedaan. "Ik zal dan ook best
wat missen straks. Bijvoorbeeld de
contacten met de ambtenaren, waar
je altijd kon aankloppen."
Waar tot dan toe fractievoorzitter
Kornaat eigenlijk praktisch uitslui
tend het woord voerde tijdens verga
deringen, liet zijn opvolgster dat niet
aan haar fractiegenoot C. den Braber
over. "Dat zou ik ook niet gekund
J.W. Verstrate-Stols: Rekening houden met andersdenkenden moet om dingen voor elkaar te krijgen.
hebben." Soms werd in de begelei
dingscommissie afgesproken wie er
over een bepaald onderwerp zou
spreken, soms ook regelden de twee
raadsleden dat pas tijdens de verga
dering. Over een taakverdeling zijn
nooit afspraken gemaakt.
De houding van de SGP is mevrouw
Verstrate in haar periode reuze mee
gevallen. Felle discussies zijn uitge
bleven, iets wat tevoren weieens
anders was. Het scheidende raadslid
stelt dat de PVAB wel degelijk reke
ning houdt met andersdenkenden.
"Vergis je niet, dat moet wil je din
gen voor elkaar krijgen." Terugkij
kend op wat tot stand is gebracht,
noemt ze vooral zaken voor de
jeugd: de speeltuin aan de Kram
merstraat is verbeterd, de Kelder is
er gekomen. Maar ook het aanleg
gen van verkeersdrempels op kruis
punten is iets waar de PVAB zich
sterk voor heeft gemaakt. "Jaren
terug al, nog eerder dan de SGP."
Als een smeltkroes van PvdA, VVD
en D66 wil mevrouw Verstrate de
PVAB niet zien. De partij ontstond
rond raadslid A.A. Rijstenbil, die
zich door een clubje dorpsgenoten
liet adviseren. Om dat meer struc
tuur te geven, werd bijna twaalf jaar
geleden een kiesvereniging opge
richt. "Binnen die groep escaleerden
de meningen over bepaalde zaken
soms en op wezenlijke punten leid
de dat af en toe zelfs tot een com
promis", vertelt mevrouw Verstrate.
De PVAB begon enthousiast, maar
de laatste tijd is dat wat afgezwakt.
Mogelijk dat de naderende herinde
ling een rol speelt. Het verlies van
de zelfstandigheid zag de PVAB
jaren terug al aankomen. "We waar
schuwden er vijf jaar geleden al
voor in de algemene beschouwin
gen, toen de uitbreiding van het
gemeentehuis aan de orde was." Zelf
had de Sint-Philipslandse een afwij
kend standpunt over de keuze tussen
Schouwen en Tholen. "Het leek me
dat een fusie met enkele Duiveland-
se gemeenten er één zou zijn tussen
meer gelijkwaardige partners, dan
nu met Tholen. Maar ik moest bak
zeil halen."
Was in Sint-Philipsland het opknap
pen van straten vaak het sluitstuk
van de begroting, in Tholen gaat het
allemaal veel gemakkelijker, heeft
mevrouw Verstrate inmiddels erva
ren. "Alleen daarmee heb je al bewe
zen dat de herindeling nodig is. Aan
zelfstandigheid hangt een prijskaart
je. Maar je kunt de belastingen voor
de inwoners er toch niet voor ver
dubbelen." Het raadslid vindt het
niets bijzonders dat het laatste jaar
van de zelfstandigheid nog flink wat
karweien zijn aangepakt. "Ik noem
dat geen potverteren. De overschot
ten van voorgaande jaren worden
gebruikt en dat is geld waar de Sint-
Philipslanders recht op hebben. Alle
gemeenten die heringedeeld wor
den, doen dit." Dat burgemeester A.
Verbree zich wat dat betreft minder
zuinig opstelt dan zijn voorganger
Vogel, heeft alles met die herinde
ling te maken, denkt ze. "Vogel zal
het nu in Kortgene (dat 1 januari
eveneens fuseert) ook anders doen
dan hier."
Als lid van de steunfractie van D66
blijft mevrouw Verstrate een aan
spreekpunt voor de inwoners. "Als
raadslid moeten de mensen bij je
terecht kunnen, daar word je voor
betaald. Maar ook in de toekomst
kunnen ze op me blijven rekenen."