Saxofonist M. Wesdorp over uniformen en marsen Opkomst en ondergang in 150 jaar Thoolse muziek Daar komt de muziek! Verswijveren DONDERDAG 17 NOVEMBER SPECIALE EDITIE EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 JUBILEUMNUMMER 1944 1994 DE THOOLSE COURANT JUBILEUMNUMMER 1944 1994 DE THOOLSE COURANT "¥"~"V at wordt niets!', riep m vader over de MS muziekambities van zijn zoon. En toch is alles nog aardig terecht gekomen met Marinus Wesdorp uit Sint-Maartensdijk. Toen hij eindelijk naar de muziek vereniging mocht, kreeg hij een sopraansaxofoon in zijn handen gepropt met het mondstuk van een alt-sax. Er werd toen niet naar gevraagd wat je wilde of wat je kon. Dit hebben we, daar zit je en spelen maar. Minder gepolijst dan tegen woordig, maar wel char mant. Wesdorp werd 42 jaar geleden gebo ren in Sint-Philipsland. Zijn vader was lid van muziekvereniging Concordia en speelde trompet. Hoewel er wel steelse blikken naar het instrument werden geworpen, kwam er niemand anders aan. "Dat haalde je niet in je hoofd. Wat je ook deed, die koffer, daar bleef je af1, vertelt Wesdorp. "Maar op een dag mocht ik het toch eens proberen. Er kwam weinig fraais uit en mijn vader riep nog: Dat wordt nooit wat! Een paar lelijke schreeu wen geven, dat kan ik ook." De fami lie verhuisde echter naar Sint-Maar tensdijk waar alles anders zou wor den. Nissehut Burgemeester Bouwense nam het ini tiatief tot de (her)oprichting van een muziekvereniging in Sint-Maartens dijk. Op 3 januari 1964 was het zover en Euterpe ontstond. Daarvoor waren er in de smalstad eerder al twee muziekverenigingen geweest: vanaf 18 augustus 1883 was dat 'Hooger zij ons doel' en in 1919 werd 'Met ver eende krachten' opgericht. Euterpe vertegenwoordigde in eerste instantie vier dorpen: Sint-Maartensdijk, Scherpenisse, Poortvliet en Stavenis- se. Muziekvereniging Eendracht uit Scherpenisse, die toen al niet meer actief was, ging op in het nieuwe Euterpe. De uniformen en het vaandel gingen mee. De 14-jarige Wesdorp bleef zeuren om lid te mogen worden van de muziekvereniging en tenslotte mocht hij zich bij Euterpe aansluiten. Die repeteerde destijds in de lagere school aan de Schoolstraat, nu de ds. De Bresstraat. Later verhuisden de muzi kanten naar een nissehut (stalen, boogvormige schuur). Dat was inder tijd de kantine van het bedrijf Goed hart. "Het was er verschrikkelijk om te spelen", vertelt Wesdorp. "Het galmde er enorm. Maar ja, je moest toch ergens terecht. Het tochtte er ook nog al. Ik zat tussen de deur en de kachel in. Dus aan de ene kant had ik het warm van de kachel, maar mijn voe ten waren steenkoud door de tocht." De huidige repetitieruimte van de Sint-Maartensdijkse muzikanten is heel wat gerieflijker, namelijk de In het openbare leven hebben de muziekverenigingen op Tholen en Sint-Philipsland altijd een belangrijke rol gehad. Op koninginnedag, bij sportevenementen, bruiloften en diverse andere feestelijke gelegenheden vrolijkten de muzikanten de zaak op. Op dit moment zijn er nog vijf ver enigingen actief: koninklijke harmonie Concordia uit Tho len, fanfare de Oud-Vosse- meerse muziekvereniging, koninklijke fanfare Accele rando uit Sint-Annaland, fanfare Euterpe uit Sint- Maartensdijk en fanfare Concordia uit Sint-Philips land. De verenigingen zijn onder te verdelen in fanfares en har monieën. Het woord fanfare komt uit het Frans en was oorspronkelijk een 'vrolijk muziekstuk voor koperen in strumenten 'als hulde of aan kondiging'. Fanfarekorpsen hebben alleen koperblazers en slagwerk. Je trejt er als het goed is dus geen klarinetten, hobo's of fluiten aan. Deze instrumenten zijn weer wèl te vinden in een harmonie. Sommige muziekverenigin gen hebben er dan nog een drumband bij met tamboers en soms majoretten. Anderen zetten een aparte blaaskapel op. Concordia uit Tholen is de enige harmonie op Tholen en Sint-Philipsland. De Oud- Vossemeerse muziekvereni ging heeft als enige majoret tes in het korps. Via de muziekverenigingen kunnen leden les volgen aan de Zeeuwse muziekschool. Instrumenten kan men meestal in bruikleen krijgen van het korps. Het kostte Wesdorp een halve dag om uit te vinden hoe de sopraansaxofoon werktmaar na 29 jaar heeft het instrument voor hem geen geheimen meer. Piep, schreeuw, boem en klaar voormalige kleuterschool aan de Rad- da Bamenstraat. Zonder uitleg Bij Euterpe kreeg Wesdorp een sopraansaxofoon, het instrument dat hij nog steeds bespeelt. Het werd uit een enorme kast gehaald waarvan nie mand eigenlijk precies wist wat er allemaal in zat. Zijn vader gaf trom- petles aan huis, als Wesdorp junior al op bed lag. Ook zoonlief kreeg onder richt van zijn vader, die met zijn vin ger de maat tikte op tafel. "Hij werd soms behoorlijk kwaad als het niet naar zijn zin ging. 'Moet ik eens bij je komen?', riep hij dan", verhaalt Wes dorp. Maar hij mocht toch naar Euter pe, zij het dan met de waarschuwing van zijn vader 'Het is erin of eruit'. "Ik kreeg een sopraansax in mijn han den met het mondstuk van een alt erbij", herinnert de smalstadse muzi kant zich. "Dat paste natuurlijk van geen kanten, het mondstuk was veel te ruim. Daarom werd er een heleboel pleister rond gewikkeld. Het rietje was echter weer van een ander instrument en eigenlijk iets te klein. Dat maakte het er niet gemakkelijker op. Er werd toen niet gevraagd of ik wel saxofoon kon spelen en al helemaal niet of ik dat wel wilde. Dit instrument was er nog over en daarmee moest ik het doen. Vervolgens werd ik tussen een trom pet en een piston weggezet. Dat hoort eigenlijk ook niet, maar daar lette nie mand op." Een saxofoon is geen instrument met een eenvoudige uitstraling. Er zitten allerlei knoppen en kleppen aan, in veel grotere getale dan men vingers heeft. Daar kwam Wesdorp ook ach ter. "We hebben er wel een halve dag over gedaan om uit te vinden hoe het ding nu eigenlijk werkte", lacht hij. "Niks uitleg, want niemand wist hoe het moest. Je vraagt je toch af hoe zo'n ding dan in die kast terecht is geko men." Zü De eerste dirigent van Euterpe onder wie Wesdorp zijn muziekopleiding begon, was J. Geluk. Die was eigen lijk zangdirigent en dat was dan ook duidelijk te merken. "Muzikanten gebruiken als toonladder c, d, e, f, g, a, b. Geluk werkte echter met do, re, mi, enzovoort. En dan had hij voor de kruizen en mollen de meest vreemde namen zoals 'zil' en 'ma'. Ik zou echt niet meer weten waar die voor staan, maar toen moesten we ze leren", ver telt Wesdorp, die de verhalen uit die tijd smakelijk weet op te dissen. "In de beginperiode waren er nog niet zoveel mensen die noten konden lezen en zeker de nieuwelingen niet. Ze speel den op het gehoor. Geluk zong de par tij dan voor en in combinatie met de notenbalk, konden ze het naspelen. Maar dat ging lang niet altijd goed en Geluk werd dan ook zo nu en dan erg kwaad. Dan ranselde hij met zijn stok je over de lessenaar. Dat stokje werd daardoor dan ook steeds korter. Af en toe smeet hij het zelfs achterin het lokaal." Na Geluk volgden M. Gijzen uit Ber gen op Zoom, die in Sint-Annaland dirigent was, B. van Os uit Wouw en tenslotte de huidige leider Peter de Rooij uit Kloetinge. Van hen bezaten alleen de laatste twee een volwaardig dirigentendiploma. "Het was vroeger geen ongeorganiseerde bende, maar sommige dingen werden gewoon niet geregeld", zegt Wesdorp. "Zo werd er Ooit had elke plaats op Tholen een eigen muziekvereniging. Toen waren het ook nog zelfstandige gemeenten. Maar allengs kregen de verenigingen in de kleinere dorpen moeite om voldoende leden bij elkaar te ktygen en gingen tenonder. Verenigingen als Oefening Baart Kunst uit StavenisseKunst Naar Kracht uit Poortvliet en Eendracht uit Scherpenisse wisten het niet vol te houden. Koninklijke fanfare Accelerando uit Sint-Annaland is de oudste, nog bestaande, muziekvereniging. Ze werd in 1881 opgericht. De naam is een muzikale term, uit het Italiaans, en betekent 'toenemend in snelheid'. Eerste dirigent en mede-oprichter was de schoolmeester LJ. Soeters. Accelerando is daarmee drie jaar ouder dan de koninklijke harmonie Concordia uit Tholen die dit jaar haar II O-jarig bestaan viert Concordia werd in 1884 opgericht door lzaak van Gorsel. Daarvóór was er echter ook al een muziekvereniging geweest met dezelfde naam. Dit Concordia bestond van 1844 tot 1870. Daarmee is ze waarschijnlijk de eerste muziekvereniging op Tholen geweest. De naam is Latijns en betekent 'Eendracht'. Volgende in de lijn is weer een Concordia, maar nu uit Sint-Philipsland. Deze vereniging is in 1902 opgericht. Hierna volgt de Oud-Vossemeerse muziekvereniging (OVM). Die werd op 16 februari 1925 opgericht door leraar F.W.O. Wiskerke. In 1885 werd echter at eerder een zang- en muziekvereniging opgericht met vrijwel dezelfde naam: Oud-Vossemeer's zang- en muziekvereniging. Wegens een gebrek aan belangstelling verdween dit gezelschap echter weer. Jongste telg in de geschiedenis van de Thoolse muziekverenigingen is Euterpe dat in 1964 ontstond. Daarin opgenomen was Eendracht uit Scherpenisse dat al een poosje niet meer actief h>ös. Burgemeester Bouwense, die burgervader was van zowel Scherpenisse als van Sint-Maartensdijk, stond op 3 januari 1964 in een café aan de Molenstraat aan de wieg van Euterpe. De vereniging is overigens genoemd naar de Griekse muze van de lyri sche poëzie die vaak afgebeeld wordt met een dubbele fluit. ook vrijwel niet gestemd, dus het klonk nog wel eens vals." Doodgeblazen De stukken die de muziekverening uitvoerde, waren heel wat anders dan tegenwoordig. 'Tja, vroeger speelden we marsen uit oude boekjes en van die degelijke stukken zoals bijvoorbeeld 'Een mooie herfstdag' van J.P. Bisse- linck. Met van die volle accoorden erin", vertelt de Sint-Maartensdijkse saxofonist. "Het waren wat simpelere, goed te begrijpen en melodieuze wer ken. Het echt moderne spul gaat vaak van hier een piep, daar een schreeuw, boem op de trom en klaar. Dat is toch niet echt mijn stijl." Toch zijn de her inneringen aan de uitvoeringen van vroeger niet altijd even goed. "Voor een concours in de vierde afdeling, die nu niet meer bestaat, moesten we een verplicht en een vrij nummer instude ren. Het héle jaar door werden die werken erin gestampt. Elke repetitie kwamen ze weer op tafel. Ziek werd je ervan. Zo'n nummer was tegen de tijd dat het concours aanbrak helemaal doodgeblazen. Nu beginnen we maar een paar maanden vantevoren met oefenen, anders gaat het plezier eraf." Ook op de muzikantenkeuze in de beginperiode van Euterpe was wel het één en ander aan te merken volgens Wesdorp. "Men had neiging om beginners maar achter de grote trom of iets dergelijks te zetten. Maar dat is fout. Bij de trom moet je net zo goed kijken en luisteren als bij een andet instrument. Ook werd er regelmatig geruild. Er is nog eens een man geweest, die heeft volgens mij wel bij na alle instrumenten gehad. En een sousafoonspeler kreeg altijd op z'n kop omdat hij vals blies, maar achter af bleek dat aan het instrument te lig gen. Ach, in die tijd stonden er men sen door het raam te kijken, zo graag wilden ze meedoen. Nu moet je zelf al leden proberen te trekken en vaak gaan ze te snel weer weg", zegt de Euterpe-saxofonist. v IBMi Het lijkt er niet erg op, maar Wesdorp bespeelt toch echt een saxofoon. .leugd Vroeger waren het hoofdzakelijk vol wassenen die lid waren van een muziekvereniging, maar nu is het juist de jeugd die het gros van 'de muziek' vormt. "Ik behoor al tot de oudsten", lacht Wesdorp. "Het was schoolmees ter Brevet die indertijd voor Euterpe wat begon te werven onder de oudste leerlingen van de lagere school. Het valt ook niet mee om de mensen bij de vereniging te houden. Jongeren gaan op een bepaald moment studeren en het huis uit of ze trouwen. Daardoor raken we vooral veel meisjes kwijt. Die blijven over het algemeen toch minder lang." De jeugd krijgt tegenwoordig gedegen muziekonderwijs. Eerst algemene muzikale vorming (AMV) en vervol gens lessen op een instrument. "Bij ons werd het notensysteem nog uitge legd met een appel. Een hele appel was een hele noot, een halve een halve noot enzovoorts", herinnert Wesdorp zich. "Die oude marsen die wij vroe ger speelden, waren niet zo erg moei lijk. Tegenwoordig kan een kind ze spelen, maar toen was het al heel wat." Soldeer en iizerdraad Toen Wesdorp acht jaar bij Euterpe zat, werd hij secretaris en hij is dat sindsdien ook gebleven. Doorgaans ging het de vereniging financieel gezien redelijk. Wesdorp heeft nog de oude boeken waarin de contributie werd bijgehouden. "Dat was in de jaren zeventig een kwartje per week voor volwassenen en vijftig cent pet maand voor jongeren. Veel geld was er gewoon niet. De instrumenten wer den dan ook niet zomaar vervangen. Ik weet nog dat er een bugel (koperen blaasinstrument) was die zeker van ellende uit elkaar zou zijn gevallen als hij niet heel werd gehouden door sol- deertin en ijzerdraad. Zat er ergens een gat in, dan werd dat dichtgesol- deerd. En niet zo secuur, nee met klodders soldeertin. Als het maar dicht zat", vertelt. Wesdorp. 'Tjonge, ik her inner me nog dat we twee nieuwe bugels kochten. Dat was wat voor die tijd. Er zat zelfs een koffer bij. Wij draaiden maar een doek rond ons in strument en we zagen wel hoe we et kwamen. Die bugels kostten toen 50C gulden per stuk. Daar koopje nu niets meer voor. We kochten ook twee sousafoons (groot soort tuba). Enorme dingen waren dat. Wat een herrie kwam daaruit. En we speelden nog allemaal zonder dempers. Ook mijn sopraansaxofoon speelde behoorlijk hard. Vooral in de hoge noten. En om de dirigent te pesten, blies ik met opzet wel eens flink door. Dan keek Geluk me maar eens boos aan vanuit zijn ooghoeken. Nou ja, toen werd er op geluidsverhoudingen nog nauwe lijks gelet." Uniform De uniformen en het vaandel nam Euterpe over van muziekvereniging Eendracht uit Scherpenisse. "Die uni formen waren nog van ouderwetse, degelijke kwaliteit. In de winter waren ze lekker warm, maar als je in de zomer met 27 graden een uitvoering moest geven, was het niet uit te hou den. Die pakken waren zo dik, daar kwam je met een mes nog niet door heen", zegt Wesdorp die zich nog knappe staaltjes herinnert. "Bij zo'n uitvoering waar het heel warm was, konden sommige leden het niet meet harden. Ze trokken dan hun jasje uit. En wat je dan allemaal niet zag. Afge zakte of openstaande broeken die soms met een touwtje als riem omhoog gehouden werden. Schanda lig gewoon. Anderen kwamen met open schoenen en dan hadden ze bij voorbeeld oranje sokken aan. Dat stond natuurlijk voor geen meter bij dat groene uniform." Het vaandel dat werd overgenomen, had drie wapenschildjes van Scherpe nisse, Stavenisse en Sint-Maartens dijk. Bij uitvoeringen liepen de bestuursleden altijd voorop. Het vaan del van de vorige vereniging 'Met ver eende krachten' is ook teruggevonden in de schuur van een voddenboer. Het bleek ook nog eens het overgeschil derde exemplaar te zijn van 'Hooger zij ons doel' uit de vorige eeuw. Op dit moment moet Euterpe het stellen zon der vaandeldrager, net als veel muziekverenigingen. "Vaandeldra gers hebben we er al heel wat versle ten", zegt Wesdorp. "Het is wel mooi, maar ook ondankbaar werk en je moet er gewoon een liefhebber voor zien te vinden. Vooral als er wat wind staat, is zo'n vaandel moeilijk hoog te hou den." Niet noodlijdend Het geld dat nodig is om te blijven musiceren, komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. De contributie van de leden is bij lange na niet genoeg om alle onkosten te dekken. "Vroeger waren we afhankelijk van wat de gemeente af wilde schuiven. Nu zijn de leden veel meer actief', vertelt Wesdorp. "We staan op de braderie, zamelen oud-papier in en houden een loterij. Zonder die neveninkomsten gaat de vereniging eraan. Je steekt veel geld in de opleiding en instru menten van nieuwe leerlingen. Maar hoeveel muzikanten blijven er voor langere tijd zitten? Als er iemand weg gaat, ben je wel het geld dat je in hem of haar geïnvesteerd hebt kwijt." Toch is de Euterpe-secretaris niet echt pes simistisch. "Ik geloof niet dat er nog muziekverenigingen zijn die echt noodlijdend zijn, zonder dat ze daar wat aan kunnen doen. Want ook het Anjerfonds geeft bijvoorbeeld veel steun. Maar het is moeilijk om gemo tiveerde leden te vinden en te houden. Vroeger kwamen ze vanzelf, nu moet je er echt aan werken. Op scholen geven we zo nu en dan uitleg en we houden openbare repetities. Maar veel nieuwe mensen halen we daar niet uit." Ondanks het feit dat het Euterpe - net als veel zuster-verenigingen - moeite kost om serieuze leden te wer ven, gaat het goed met de bezetting van het korps. Eigenlijk zijn alleen nog wat bugelspelers echt nodig. Werk is er voor de Sint-Maartensdijk se vereniging genoeg, vindt Wesdorp. "We hebben per jaar zo'n 40 uitvoerin gen, dus dat is wel mooi. Daarbij horen dan vaste dingen zoals het inha len van de wandelaars, het kerstcon cert en de lampionoptocht", zegt de saxofonist. "Ook doen we mee aan één concours. We zitten nu in de ereafde- ling en dat is hoog zat. Het hoogst is de vaandelafdeling, maar dat is echt te moeilijk. Dan gaat ook het leuke eraf, met name voor de jeugd. Dus we stre ven er niet naar om in die afdeling terecht te komen." Brassband Het repertoire dat de muziekvereni gingen uitvoeren is aan heel wat ver anderingen onderhevig. "We hebben nu bijvoorbeeld ook bewerkingen van popmuziek zoals van Abba, Lionel Richie en Bryan Adams. En verder worden er tegenwoordig ook heel wat stukken geschreven voor muziekver enigingen", vertelt de secretaris van Euterpe. "Vroeger had je een paar genieën zoals Bisselinck die er dan eens goed voor gingen zitten en zo nu en dan een gedegen mars lieten ver schijnen. Tegenwoordig zijn er veel meer schrijvers die ook meer produce ren." Wesdorp, die inmiddels zijn derde saxofoon bespeelt, is zelf niet erg gecharmeerd van moderne muziek. "Het meeste ervan vind ik niet mooi. Ik heb dan ook nooit ambities gehad om popmuziek te spelen. Nee, ik hou eigenlijk wel van die ouderwetse muziek met volle accoorden en een mooie melodie. Maar ik heb altijd brassbands het mooiste gevonden", bekent Wesdorp. "Dixielandmuziek enzo. Maar ja, dat is erg moeilijk en een saxofoon past er niet bij. Die staat in een andere stemming. Er is ook aparte muziek voor, dat kun je met een fanfare niet spelen. Maar het blijft prachtig." Euterpe blijft voor deze saxofonist voorlopig de muzikale thuishaven waar hij volgend jaar al weer drie decennia lang zijn toontje meeblaast. Een naam die een paar keer terugkomt in de geschiedenis van de Thoolse muziekvereni gingen is die van eerste kapel meester A. Verswijveren uit Halsteren. Hij was de eerste dirigent van Concordia uit Tholen en was actief in de beginfase van Accelerando uit Sint-Annaland en 'Hooger Zij Ons Doel' uit Sint-Maartensdijk. Hij richtte ook het muziekgezelschap SL Cecilia uit Lepelstraat op.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 43