Vraag naar ouderenwoningen en koophuizen overtreft aanbod Tholen moet baan zoeken voor Pijl Veilige chauffeurs onderscheiden Kind (5) gevonden bij Thoolse brug M. Hage uit Scherpenisse gouden ridder van de weg Onderzoek naar behoefte voor komende vijf jaar in regio Provincie geeft secretaris gelijk Aanvaring in Krammersluizen Donderdag 6 oktober 1994 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 Op Tholen en Sint-Philipsland zijn de komende vijf jaar 689 koopwoningen te weinig beschikbaar. Vooral de vraag naar twee-onder-één-kap huizen in de prijsklasse 140.000 tot 200.000 gulden overtreft het aanbod. Ook vrijstaande woningen van twee ton of meer komen onvol doende beschikbaar. In de huursector doet het tekort aan huizen zich de komende jaren met name voor in de cate gorie ouderenwoningen. Dit blijkt uit een door de Natio nale Woningraad uitgevoerd onderzoek naar de woning markt in de Oosterschelderegio. Verhuizen Weinig bouwen Het nieuwe gemeentebestuur van Tholen moet een pas sende functie zoeken voor de huidige gemeentesecretaris van St. Philipsland, dhr. W.J. Pijl. Dat hebben gedepu teerde staten van Zeeland besloten naar aanleiding van een verzoek van Pijl, die na 1 januari niet op wachtgeld wil. Huiswerk Laban Constructief Zeven Thoolse vrachtwa genchauffeurs werden zaterdag in het Autotron in Rosmalen onderscheiden als 'ridders van de weg'. De jaarlijkse onderscheiding is in het leven geroepen door de transport verzekerings maatschappij (TVM). De titels vallen te beurt aan beroepschauffeurs die een bepaald aantal jaren scha devrij hebben gereden en wier bedrijf meedoet aan het veiligheidsplan van TVM. Uitdaging Druk Het onderzoek moet de woningcor poraties informatie opleveren voor het beleid in de komende jaren. Marktontwikkelingen en bedrijfs- strategie zullen immers in steeds belangrijker mate het beleid bepalen met betrekking tot nieuwbouw, aan passing van het woningbezit en het huurbeleid. Dit als gevolg van de grotere zelfstandigheid die de rijks overheid de corporaties heeft toebe dacht, terwijl ook regionalisering een rol speelt. Uit een in november gehouden enquête blijkt, dat op Tholen en Sint-Philipsland een tekort dreigt van 7% van de huidige woningvoor raad. In de huursector wordt een overschot van 124 aan dure éénge zinswoningen (boven 625 gulden per maand) verwacht, en een over schot van 89 aan goedkope éénge zinshuizen (minder dan 500 gulden per maand). De vraag naar de goed koopste ééngezinswoningen (bene den 140.000 gulden) in de koopsec tor overtreft het aanbod met 19. Voor twee-onder-één-kap woningen in de prijsklasse 140.000 tot 200.000 gulden daarentegen dreigt een tekort van 377 huizen. Eveneens een flink tekort (250 huizen) doet zich voor bij de duurdere vrijstaande huizen (boven twee ton). De vraag naar ouderenwoningen in de huursector overtreft het aanbod ook flink: 506 tegen 232. In het rap port wordt de mogelijkheid geop perd, om een deel van de eengezins woningen geschikt te maken voor bewoning door ouderen. Op die manier kan een deel van het dreigen de tekort aan huizen voor die bevol kingsgroep worden opgelost. In de Oosterschelderegio is 7,2% van de inwoners ouder dan 75 jaar, tegen landelijk 5,5%. Het aantal 55-plus- sers bedraagt een kwart, drie procent meer dan het landelijke gemiddelde. Het rapport meldt dat de bevol kingsaanwas in Sint-Philipsland en Tholen stagneert. Maar over de jaren 1981 t/m 1993 was de groei in beide gemeenten bijna zeven pro cent. Het afgelopen jaar nam de bevolking in beide gemeenten met 1,4% toe. En de eerste zes maanden vraag aanbod verschil HUURWONINGEN Th. Phil. tot. Th. Phil. tot. Th. Phil. tot eengezin tot 500,- 217 13 230 301 18 319 84 5 89 eengezin 500,- tot 625,- 172 18 190 348 42 390 176 24 200 eengezin boven 625,- 146 - 146 236 34 270 90 34 124 flat/appartement tot 500,- 74 - 74 35 - 35 -39 - -39 flat/appartement boven 500,- 39 2 41 73 - 73 34 -2 32 ouderenwoning tot 500,- 285 8 293 168 1 169 -117 -7 -124 ouderenwoning boven 500,- 199 14 213 55 8 63 -144 -6 -150 Totaal 1132 55 1187 1216 103 1319 84 48 132 KOOPWONINGEN eengezin rij tot 140.000,- 562 64 626 545 62 607 -17 -2 -19 eengezin rij 140.000,- tot 200.000,- 85 8 93 180 12 192 95 4 99 2J1 -kap tot 140.000,- 180 21 201 100 19 119 -80 -2 -82 2/1 -kap 140.000,- tot 200.000,- 396 61 457 47 33 80 -349 -28 -377 2/1-kap boven 200.000,- 107 9 116 77 10 87 -30 1 -29 vrijstaand tot 140.000,- 126 3 129 131 11 142 5 8 13 vrijstaand 140.000,- tot 200.000,- 93 12 105 76 9 85 -17 -3 -20 vrijstaand boven 200.000,- 344 50 394 110 34 144 -234 -16 -250 flat/appartement 46 6 52 25 3 28 -21 -3 -24 Totaal 1939 234 2173 1291 193 1484 -648 -41 -689 van dit jaar groeide Tholen met bij na 0,8%. Het huisvestingsbeleid van de pro vincie is erop gericht de positie van vooral de regionale centra te verster ken. Tholen, Goes en Zierikzee heb ben die status in de Oosterscheldere gio. Zij moeten blijvende vesti gingsoverschotten als eerste opvan gen, terwijl in de overige woonker nen de woningbouw beperkt blijft tot de eigen behoefte. Vooral de woonvoorkeuren zullen in het pro vinciale beleid bepalend zijn voor de ontwikkeling van het spreidings patroon. Uit de enquête blijkt dat van alle huishoudens in de Oosterscheldere gio 8% beslist en 20% mogelijk wil verhuizen binnen nu en vijf jaar. Onder de niet-zelfstandig wonenden zijn die percentages respectievelijk 46 en 34. In 78% van de gevallen gaat het om verhuizen binnen de eigen regio. Van degenen die nu een huurwoning bewonen, wil 60% ver huizen naar een koopwoning. Andersom komt nauwelijks voor. De cijfers wijzen uit, dat het met de verhouding huur/inkomen goed is gesteld in de regio. Van de laagste inkomens woont 4% te duur (gezinsinkomen onder 2400 gulden netto en huur boven 700 gulden) en van de hogere inkomens 3% te goedkoop (inkomen boven 2400 gulden en huur onder 500 gulden). Te groot wonen daarentegen komt veel voor in de Oosterschelderegio: 43% van de alleenstaanden en 14% van de tweepersoonshuishoudens. Op grond van de verzamelde gege vens wordt in het rapport geconclu deerd dat in de Oosterschelderegio de koopsector veihoudingsgewijs groot is en de verkoopprijzen laag zijn. Onder huurders bestaat een grote behoefte om door te stromen naar een koopwoning met een prijs onder de twee ton. Daarentegen heb ben woningzoekende kopers een voorkeur voor een duurdere, vrij staande woning. In de hele regio zijn 4298 woningen nodig voor de jaren 1995-1998, terwijl er dan 2510 gebouwd zullen worden. Huurwo ningen voor ouderen zijn er zo'n 2500 tekort en koopwoningen onge veer 5000. Huurwoningen met een huur boven de 500 gulden zijn er een 3000 teveel. De Nationale Woningraad adviseert om de nieuwbouw de komende jaren te concentreren op ouderenwo ningen (huur) met drie kamers, en ééngezinswoningen waarin ouderen wonen aan te passen zodat ze er kunnen blijven wonen. Overwogen kan worden om een deel van de duurderde huurwoningen aan de huidige bewoners te koop aan te bie den. Ook wordt een soepele houding bij de corporaties bepleit ten aanzien van de door huurders aangebrachte verbeteringen aan huizen. Wat de nieuwbouw betreft, bestaat overal een tekort aan dure vrijstaan de koopwoningen en, in mindere mate, aan twee-onder-één-kap woningen in de prijsklasse tussen 140.000 en 200.000 gulden. Geadvi seerd wordt om deze huizen niet teveel te bouwen, om in de toekomst problemen te voorkomen bij het ver huren van eengezinswoningen. Laatstgenoemde categorie huizen zou helemaal niet gebouwd moeten worden. Proberen om mensen van buiten de regio te interesseren voor de hier genoemde woningtypen, is volgens de woningraad van belang om het draagvlak van voorzieningen te behouden. Met uitzondering van huurwoningen voor ouderen zouden gemeenten terughoudend moeten zijn met nieuwbouw. Nieuwbouw aan de Boswei in Stavenisse. Formeel krijgen zowel de gemeente secretaris van Tholen, dhr. A.G. Ize- boud, als zijn St. Philipslandse col lega Pijl per 31 december a.s. ont slag in verband met de gemeentelij ke herindeling. De nieuwe raad benoemt dan een secretaris, waarbij Izeboud de grootste kans maakt. Pijl dacht zelf niet zulke ogen te gooien en maakte daarom gebruik van de wettelijke mogelijkheden om een andere functie te krijgen. "Tholen heeft eerder dit jaar gezegd, dat er geen plaats voor mij is in de nieuwe organisatie. Maar wanneer je dan onlangs begrotingsstukken voor 1995 onder ogen krijgt en ik vind daarin mezelf terug als wachtgelder, dat doet dat toch pijn. Ik ben ook een mens en het perspectief van wacht gelder staat me niet aan. Je gaat er financieel op achteruit - al vrij snel kom je op 70% van je brutosalaris terecht - en bovendien heb ik het ontzettend goed naar mijn zin in St. Philipsland, zowel wat werken als wonen betreft. Als gezin zijn we volledig ingeburgerd en ik ga daar uit mijzelf niet weg" zegt Pijl. Daarom maakte hij na de negatieve beslissing van Tholen gebruik van de mogelijkheid die artikel 57 lid 2 van de wet algemene regels herinde ling hem bood. Hij richtte begin sep tember een verzoek aan g.s. om hem voorlopig in een andere functie te laten overgaan naar de nieuwe gemeente Tholen en dat werd eind september gehonoreerd. Volgens g.s. is het in het belang van de nieu we gemeente, dat de begroting zo weinig mogelijk belast wordt met wachtgelden. Het komt de provincie voor, dat er na 1 januari toch een passende functie voor Pijl te vinden moet zijn. De gemeentesecretaris van St. Phi lipsland wil niet van een overwin ning spreken. "Dit zijn geen ontwik kelingen die me tot vreugde stem men, maar het nieuwe gemeentebe stuur heeft wel een aansporing van g.s. gekregen om een passende func tie voor mij te zoeken en daarmee ben ik ingenomen. Er ligt nu een stuk huiswerk op het bord van de nieuwe gemeente." Pijl kwam 1 december 1992 naar St. Philipsland en werd toen al gauw met de herindeling geconfronteerd. Dat hij zijn functie als gemeentese cretaris verliest, vindt Pijl al erg genoeg, maar hij wil beslist niet op een zijspoor gezet worden. Er is nog een tweede personeelspro bleem voor de nieuwe gemeente, namelijk de overname van districts opzichter M.J. Laban. Formeel is die in dienst van de centrale dienst gemeentewerken te Serooskerke, waarbij ook St. Philipsland aange sloten is. Bij het overleg over de uit- treedvergoeding kwamen de centra le dienst met b. en w. van St. Phi lipsland tot de conclusie, dat Laban eigenlijk functioneert alsof hij in dienst van de gemeente zou zijn. Formeel is hij echter gedetacheerd. B. en W. van St. Philipsland hebben toen de inspanningsverplichting op zich genomen om Laban te laten vallen onder het sociaal statuut. Daarmee zou de positie van het dis trictshoofd gelijk zijn aan die van de overige medewerkers van St. Phi lipsland. Het Thoolse college van b. en w. stemde daar echter niet mee in. Omdat binnen de gemeente Tholen een functie vacant is op het gebied van beheer en onderhoud van riole ringen, hebben b. en w. die baan aan Laban aangeboden. Daarbij is hem een salarisgarantie verstrekt tot het maximum van zijn huidige loonni veau (10). Verder zijn ook alle secundaire arbeidsvoorwaarden die binnen de gemeente Tholen gelden, voor hem van toepassing. Het knel punt is, dat het niveau van de aange boden functie (beheer en onderhoud rioleringen) 7 is. Volgens een mede deling van de gemeente Tholen zou bij waardering/classificatie kunnen blijken, dat het niveau van de func tie 8 zou kunnen zijn. Herhaalde pogingen van b. en w. van St. Phi lipsland om Laban een functie op hoger niveau aan te bieden, bleven zonder succes. Het dringende beroep van de centrale dienst gemeentewerken, begin juni, haalde ook niets uit. De centrale dienst vindt, dat Laban, die een leidinggevende functie heeft, een 'zeer constructieve oplos sing' voor de nieuwe gemeente Tho len aangedragen heeft: 1. aanvaarding van de functie mits niveau 8 toegekend wordt 2. als er in de toekomst een vacature ontstaat of een passende functie geschapen kan worden op niveau 9 of 10, zou Laban het recht moeten krijgen daarnaar te solliciteren; daarbij zou afgeweken moeten wor den van de interne regel, dat uitslui tend bevordering naar het naastho- gere niveau mogelijk is 3. als hij in de toekomst in een func tieniveau 10 zou zijn geplaatst, ook voor Laban de zogenaamde 5/10% toelageregeling van toepassing zal zijn. Met uitzondering van het functie niveau, hebben b. en w. van Tholen uiteindelijk met de voorgestelde oplossing ingestemd omdat de voor gestelde regelingen al voor de medewerkers van Tholen gelden. De centrale dienst gemeentewerken vindt het echter niet acceptabel, dat het districtshoofd, wiens functie wegens de samenvoeging van Tho len en St. Philipsland vervalt en Er zijn vier onderscheidingen: brons voor degenen die drie jaar schade vrij rijden, zilver voor hen die dat al vijf jaar doen, goud voor tien jaar zonder brokstukken en voor twintig jaar op de weg zonder ongelukken is er goud met diamant. De gouden onderscheidingen werden de 'rid ders' opgespeld door voorzitter D. Luteijn van de WD-fractie in de Eerste Kamer. M. Hage uit Scherpenisse kreeg zaterdag een gouden insigne opge speld. Zijn plaatsgenoot J.L. Hage ontving een zilveren onderscheiding, net als M.G. Uijl uit Poortvliet. D. de Groen en P.C. van de Rijsen uit Tholen, J.C. van Voorst uit Oud- Vossemeer en D.C. Sakko uit Sint- Maartensdijk reden allevier drie jaar schadevrij en krijgen daarvoor brons. Eén van de vijftig winnaars van een gouden insigne was de 41-jarige M. Hage uit Scherpenisse. Hij is chauffeur voor transportbedrijl Meeus te Bergen op Zoom. Hage verzorgt vooral zogenaamd 'groupa- ge'-vervoer van en naar Frankrijk. Groupage betekent dat er in één Dhr. M. Hage uit Scherpenisse ontvangt zijn certificaat van ir. D. Luteijn. voor wie bij de centrale dienst geen andere functie beschikbaar is, ge noegen zou moeten nemen met een functie die drie niveaus lager wordt gewaardeerd. Daarom werd het oordeel van gede puteerde staten gevraagd, maar die hebben dinsdag besloten, noch op grond van de wet algemene regels herindeling, noch de Ambtenaren wet of de sociale leidraad gemeente lijke herindeling een mogelijkheid te zien om een acceptabeler situatie te scheppen voor Laban. vrachtwagen ladingen voor meerde re klanten zitten. Hage is erg tevre den met de onderscheiding. "Natuurlijk ben ik daar best blij mee. Het is een stukje erkenning voor de manier waarop je je werk doet", zegt hij. "Het is een uitdaging om het zo vol te houden. Maar er komt toch ook wel een beetje geluk bij kijken." Hage is al twintig jaar vrachtwagen chauffeur. Meestal is hij een hele week onderweg, maar dat vindt hij niet erg. "Je moet er tegen kunnen om lang van huis te zijn. Als je dat niet kunt, stop je vanzelf', meent de ridder. "Ik ben destijds begonnen bij Geuze transport, dat zat toen nog in Scherpenisse. En ik ben er ook eens een jaar tussenuit geweest om het in een fabriek te proberen, maar dat werd niets." Hage rijdt per jaar zo'n 125.000 kilometer naar allerlei plaatsen in Frankrijk zoals Lille en Bordeaux, en zelfs de stadstaat Monaco. Inmiddels is hij zo'n tien jaar in dienst bij Meeus. In al die jaren reed hij heel wat plaatsen voorbij waar een ongeluk gebeurd was, maar zelf bleef hij dus buiten schot. In het Autotron waren, verdeeld over twee zalen, driehonderd chauffeurs verzameld om hun onderscheiding in ontvangst te nemen. Luteijn overhandigde de 50 gouden en vier diamanten ridders hun insigne. Hoofd J.A. Visser van de divisie mobiliteit van de politie had het drukker. Hij moest bij 246 vrachtwagenbe stuurders een zilveren onderschei ding opspelden. De 408 bronzen insignes worden op de bedrijven van de betreffende chauffeurs uitge deeld. Na de plechtigheid kregen de ridders allemaal een Brabantse kof fietafel aangeboden. Over verkeers veiligheid werd verder niet meer gesproken. "We zaten daar toch met allemaal 'veilige' chauffeurs. Dus voorlichting was nu niet nodig", grapt Hage. Een 51-jarige schipper uit Zwijnd- recht heeft een vaarverbod van elf uren gekregen nadat hij bij het verla ten van de Krammersluizen tegen een ander binnenschip (Klazina) was gevaren. Bij onderzoek van de politie bleek hij onder invloed van alcohol (2 promille) te zijn. De Kla zina lag in de sluis afgemeerd en de bemanning was even niet aan boord. De Zwijndrechtse schipper maakte zelf melding van de aanvaring. Het Schelde-Rijnkanaal bij Tholen waarin het schipperskind vermoedelijk verdronken is. De bemanning van een schip van rijkswaterstaat heeft gisteren morgen rond kwart voor elf het stoffelijk overschot gevonden van de vijfjarige Elisabeth ten Hoopen uit Haaksbergen. Het meisje werd noordelijk van de Thoolse brug, bij de eerste groene boei aan Bra bantse kant, ontdekt. Het kind was vorige week woensdagavond omstreeks half zeven in het Schel de-Rijnkanaal van de duwboot Mirella uit Lage Zwaluwe geval len. Een dagenlange zoekactie van brandweer, politie, waterstaat en passerende schepen leverde niets op. Ook de inschakeling van son- arapparatuur en duikers leverde niet de juiste vindplaats op. Op het 6 km lange traject was het vol gens de politie zoeken naar een speld in een hooiberg. De onder waterzoekactie werd dinsdag avond gestaakt. Ten aanzien van de toedracht van het ongeluk wordt vermoed, dat het kind met een emmer heeft gespeeld, die haar ouders regel matig overboord gooiden om water te putten voor het handen wassen. Waarschijnlijk heeft het kind dat willen nabootsen, waar bij ze overboord is gevallen. Aan de emmer, die woensdagavond ook vermist werd, zat een touw. Bij de hulpverlening werden vori ge week 10 brandweerlieden uit Tholen en 4 uit St. Annaland inge zet, beide groepen voorzien van hun boot. Het scheepvaartverkeer in het drukke Schelde-Rijnkanaal werd tijdelijk stilgelegd. Van de regionale brandweer Bergen op Zoom deden vier duikers aan de zoekactie mee. Ook de duwboot, die tijdelijk in de vluchthaven van Tholen aanmeerde, werd van onder tot boven afgezocht, maar zonder resultaat. Gisterenmorgen kwam het meisje boven water: het kind bleek verdronken te zijn, zoals de bange vrees sinds vorige week ook al was. Duikers van de brandweer begeven zich op een politieboot om nader onderzoek in te stellen. J

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 15