Vraag naar ouderenwoningen en koophuizen overtreft aanbod
Tholen moet baan zoeken voor Pijl
Veilige chauffeurs onderscheiden
Kind (5) gevonden
bij Thoolse brug
M. Hage uit Scherpenisse gouden ridder van de weg
Onderzoek naar behoefte voor
komende vijf jaar in regio
Provincie geeft secretaris gelijk
Aanvaring in
Krammersluizen
Donderdag 6 oktober 1994
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
15
Op Tholen en Sint-Philipsland zijn de komende vijf jaar
689 koopwoningen te weinig beschikbaar. Vooral de
vraag naar twee-onder-één-kap huizen in de prijsklasse
140.000 tot 200.000 gulden overtreft het aanbod. Ook
vrijstaande woningen van twee ton of meer komen onvol
doende beschikbaar. In de huursector doet het tekort aan
huizen zich de komende jaren met name voor in de cate
gorie ouderenwoningen. Dit blijkt uit een door de Natio
nale Woningraad uitgevoerd onderzoek naar de woning
markt in de Oosterschelderegio.
Verhuizen
Weinig bouwen
Het nieuwe gemeentebestuur van Tholen moet een pas
sende functie zoeken voor de huidige gemeentesecretaris
van St. Philipsland, dhr. W.J. Pijl. Dat hebben gedepu
teerde staten van Zeeland besloten naar aanleiding van
een verzoek van Pijl, die na 1 januari niet op wachtgeld
wil.
Huiswerk
Laban
Constructief
Zeven Thoolse vrachtwa
genchauffeurs werden
zaterdag in het Autotron in
Rosmalen onderscheiden
als 'ridders van de weg'. De
jaarlijkse onderscheiding is
in het leven geroepen door
de transport verzekerings
maatschappij (TVM). De
titels vallen te beurt aan
beroepschauffeurs die een
bepaald aantal jaren scha
devrij hebben gereden en
wier bedrijf meedoet aan
het veiligheidsplan van
TVM.
Uitdaging
Druk
Het onderzoek moet de woningcor
poraties informatie opleveren voor
het beleid in de komende jaren.
Marktontwikkelingen en bedrijfs-
strategie zullen immers in steeds
belangrijker mate het beleid bepalen
met betrekking tot nieuwbouw, aan
passing van het woningbezit en het
huurbeleid. Dit als gevolg van de
grotere zelfstandigheid die de rijks
overheid de corporaties heeft toebe
dacht, terwijl ook regionalisering
een rol speelt.
Uit een in november gehouden
enquête blijkt, dat op Tholen en
Sint-Philipsland een tekort dreigt
van 7% van de huidige woningvoor
raad. In de huursector wordt een
overschot van 124 aan dure éénge
zinswoningen (boven 625 gulden
per maand) verwacht, en een over
schot van 89 aan goedkope éénge
zinshuizen (minder dan 500 gulden
per maand). De vraag naar de goed
koopste ééngezinswoningen (bene
den 140.000 gulden) in de koopsec
tor overtreft het aanbod met 19.
Voor twee-onder-één-kap woningen
in de prijsklasse 140.000 tot
200.000 gulden daarentegen dreigt
een tekort van 377 huizen. Eveneens
een flink tekort (250 huizen) doet
zich voor bij de duurdere vrijstaande
huizen (boven twee ton).
De vraag naar ouderenwoningen in
de huursector overtreft het aanbod
ook flink: 506 tegen 232. In het rap
port wordt de mogelijkheid geop
perd, om een deel van de eengezins
woningen geschikt te maken voor
bewoning door ouderen. Op die
manier kan een deel van het dreigen
de tekort aan huizen voor die bevol
kingsgroep worden opgelost. In de
Oosterschelderegio is 7,2% van de
inwoners ouder dan 75 jaar, tegen
landelijk 5,5%. Het aantal 55-plus-
sers bedraagt een kwart, drie procent
meer dan het landelijke gemiddelde.
Het rapport meldt dat de bevol
kingsaanwas in Sint-Philipsland en
Tholen stagneert. Maar over de
jaren 1981 t/m 1993 was de groei in
beide gemeenten bijna zeven pro
cent. Het afgelopen jaar nam de
bevolking in beide gemeenten met
1,4% toe. En de eerste zes maanden
vraag
aanbod
verschil
HUURWONINGEN
Th.
Phil.
tot.
Th.
Phil.
tot.
Th.
Phil.
tot
eengezin tot 500,-
217
13
230
301
18
319
84
5
89
eengezin 500,- tot 625,-
172
18
190
348
42
390
176
24
200
eengezin boven 625,-
146
-
146
236
34
270
90
34
124
flat/appartement tot 500,-
74
-
74
35
-
35
-39
-
-39
flat/appartement boven 500,-
39
2
41
73
-
73
34
-2
32
ouderenwoning tot 500,-
285
8
293
168
1
169
-117
-7
-124
ouderenwoning boven 500,-
199
14
213
55
8
63
-144
-6
-150
Totaal
1132
55
1187
1216
103
1319
84
48
132
KOOPWONINGEN
eengezin rij tot 140.000,-
562
64
626
545
62
607
-17
-2
-19
eengezin rij 140.000,- tot 200.000,-
85
8
93
180
12
192
95
4
99
2J1 -kap tot 140.000,-
180
21
201
100
19
119
-80
-2
-82
2/1 -kap 140.000,- tot 200.000,-
396
61
457
47
33
80
-349
-28
-377
2/1-kap boven 200.000,-
107
9
116
77
10
87
-30
1
-29
vrijstaand tot 140.000,-
126
3
129
131
11
142
5
8
13
vrijstaand 140.000,- tot 200.000,-
93
12
105
76
9
85
-17
-3
-20
vrijstaand boven 200.000,-
344
50
394
110
34
144
-234
-16
-250
flat/appartement
46
6
52
25
3
28
-21
-3
-24
Totaal
1939
234
2173
1291
193
1484
-648
-41
-689
van dit jaar groeide Tholen met bij
na 0,8%.
Het huisvestingsbeleid van de pro
vincie is erop gericht de positie van
vooral de regionale centra te verster
ken. Tholen, Goes en Zierikzee heb
ben die status in de Oosterscheldere
gio. Zij moeten blijvende vesti
gingsoverschotten als eerste opvan
gen, terwijl in de overige woonker
nen de woningbouw beperkt blijft
tot de eigen behoefte. Vooral de
woonvoorkeuren zullen in het pro
vinciale beleid bepalend zijn voor
de ontwikkeling van het spreidings
patroon.
Uit de enquête blijkt dat van alle
huishoudens in de Oosterscheldere
gio 8% beslist en 20% mogelijk wil
verhuizen binnen nu en vijf jaar.
Onder de niet-zelfstandig wonenden
zijn die percentages respectievelijk
46 en 34. In 78% van de gevallen
gaat het om verhuizen binnen de
eigen regio. Van degenen die nu een
huurwoning bewonen, wil 60% ver
huizen naar een koopwoning.
Andersom komt nauwelijks voor.
De cijfers wijzen uit, dat het met de
verhouding huur/inkomen goed is
gesteld in de regio. Van de laagste
inkomens woont 4% te duur
(gezinsinkomen onder 2400 gulden
netto en huur boven 700 gulden) en
van de hogere inkomens 3% te
goedkoop (inkomen boven 2400
gulden en huur onder 500 gulden).
Te groot wonen daarentegen komt
veel voor in de Oosterschelderegio:
43% van de alleenstaanden en 14%
van de tweepersoonshuishoudens.
Op grond van de verzamelde gege
vens wordt in het rapport geconclu
deerd dat in de Oosterschelderegio
de koopsector veihoudingsgewijs
groot is en de verkoopprijzen laag
zijn. Onder huurders bestaat een
grote behoefte om door te stromen
naar een koopwoning met een prijs
onder de twee ton. Daarentegen heb
ben woningzoekende kopers een
voorkeur voor een duurdere, vrij
staande woning. In de hele regio zijn
4298 woningen nodig voor de jaren
1995-1998, terwijl er dan 2510
gebouwd zullen worden. Huurwo
ningen voor ouderen zijn er zo'n
2500 tekort en koopwoningen onge
veer 5000. Huurwoningen met een
huur boven de 500 gulden zijn er
een 3000 teveel.
De Nationale Woningraad adviseert
om de nieuwbouw de komende
jaren te concentreren op ouderenwo
ningen (huur) met drie kamers, en
ééngezinswoningen waarin ouderen
wonen aan te passen zodat ze er
kunnen blijven wonen. Overwogen
kan worden om een deel van de
duurderde huurwoningen aan de
huidige bewoners te koop aan te bie
den. Ook wordt een soepele houding
bij de corporaties bepleit ten aanzien
van de door huurders aangebrachte
verbeteringen aan huizen.
Wat de nieuwbouw betreft, bestaat
overal een tekort aan dure vrijstaan
de koopwoningen en, in mindere
mate, aan twee-onder-één-kap
woningen in de prijsklasse tussen
140.000 en 200.000 gulden. Geadvi
seerd wordt om deze huizen niet
teveel te bouwen, om in de toekomst
problemen te voorkomen bij het ver
huren van eengezinswoningen.
Laatstgenoemde categorie huizen
zou helemaal niet gebouwd moeten
worden. Proberen om mensen van
buiten de regio te interesseren voor
de hier genoemde woningtypen, is
volgens de woningraad van belang
om het draagvlak van voorzieningen
te behouden.
Met uitzondering van huurwoningen
voor ouderen zouden gemeenten
terughoudend moeten zijn met
nieuwbouw.
Nieuwbouw aan de
Boswei in Stavenisse.
Formeel krijgen zowel de gemeente
secretaris van Tholen, dhr. A.G. Ize-
boud, als zijn St. Philipslandse col
lega Pijl per 31 december a.s. ont
slag in verband met de gemeentelij
ke herindeling. De nieuwe raad
benoemt dan een secretaris, waarbij
Izeboud de grootste kans maakt. Pijl
dacht zelf niet zulke ogen te gooien
en maakte daarom gebruik van de
wettelijke mogelijkheden om een
andere functie te krijgen. "Tholen
heeft eerder dit jaar gezegd, dat er
geen plaats voor mij is in de nieuwe
organisatie. Maar wanneer je dan
onlangs begrotingsstukken voor
1995 onder ogen krijgt en ik vind
daarin mezelf terug als wachtgelder,
dat doet dat toch pijn. Ik ben ook een
mens en het perspectief van wacht
gelder staat me niet aan. Je gaat er
financieel op achteruit - al vrij snel
kom je op 70% van je brutosalaris
terecht - en bovendien heb ik het
ontzettend goed naar mijn zin in St.
Philipsland, zowel wat werken als
wonen betreft. Als gezin zijn we
volledig ingeburgerd en ik ga daar
uit mijzelf niet weg" zegt Pijl.
Daarom maakte hij na de negatieve
beslissing van Tholen gebruik van
de mogelijkheid die artikel 57 lid 2
van de wet algemene regels herinde
ling hem bood. Hij richtte begin sep
tember een verzoek aan g.s. om hem
voorlopig in een andere functie te
laten overgaan naar de nieuwe
gemeente Tholen en dat werd eind
september gehonoreerd. Volgens
g.s. is het in het belang van de nieu
we gemeente, dat de begroting zo
weinig mogelijk belast wordt met
wachtgelden. Het komt de provincie
voor, dat er na 1 januari toch een
passende functie voor Pijl te vinden
moet zijn.
De gemeentesecretaris van St. Phi
lipsland wil niet van een overwin
ning spreken. "Dit zijn geen ontwik
kelingen die me tot vreugde stem
men, maar het nieuwe gemeentebe
stuur heeft wel een aansporing van
g.s. gekregen om een passende func
tie voor mij te zoeken en daarmee
ben ik ingenomen. Er ligt nu een
stuk huiswerk op het bord van de
nieuwe gemeente."
Pijl kwam 1 december 1992 naar St.
Philipsland en werd toen al gauw
met de herindeling geconfronteerd.
Dat hij zijn functie als gemeentese
cretaris verliest, vindt Pijl al erg
genoeg, maar hij wil beslist niet op
een zijspoor gezet worden.
Er is nog een tweede personeelspro
bleem voor de nieuwe gemeente,
namelijk de overname van districts
opzichter M.J. Laban. Formeel is die
in dienst van de centrale dienst
gemeentewerken te Serooskerke,
waarbij ook St. Philipsland aange
sloten is. Bij het overleg over de uit-
treedvergoeding kwamen de centra
le dienst met b. en w. van St. Phi
lipsland tot de conclusie, dat Laban
eigenlijk functioneert alsof hij in
dienst van de gemeente zou zijn.
Formeel is hij echter gedetacheerd.
B. en W. van St. Philipsland hebben
toen de inspanningsverplichting op
zich genomen om Laban te laten
vallen onder het sociaal statuut.
Daarmee zou de positie van het dis
trictshoofd gelijk zijn aan die van de
overige medewerkers van St. Phi
lipsland.
Het Thoolse college van b. en w.
stemde daar echter niet mee in.
Omdat binnen de gemeente Tholen
een functie vacant is op het gebied
van beheer en onderhoud van riole
ringen, hebben b. en w. die baan aan
Laban aangeboden. Daarbij is hem
een salarisgarantie verstrekt tot het
maximum van zijn huidige loonni
veau (10). Verder zijn ook alle
secundaire arbeidsvoorwaarden die
binnen de gemeente Tholen gelden,
voor hem van toepassing. Het knel
punt is, dat het niveau van de aange
boden functie (beheer en onderhoud
rioleringen) 7 is. Volgens een mede
deling van de gemeente Tholen zou
bij waardering/classificatie kunnen
blijken, dat het niveau van de func
tie 8 zou kunnen zijn. Herhaalde
pogingen van b. en w. van St. Phi
lipsland om Laban een functie op
hoger niveau aan te bieden, bleven
zonder succes. Het dringende
beroep van de centrale dienst
gemeentewerken, begin juni, haalde
ook niets uit.
De centrale dienst vindt, dat Laban,
die een leidinggevende functie
heeft, een 'zeer constructieve oplos
sing' voor de nieuwe gemeente Tho
len aangedragen heeft:
1. aanvaarding van de functie mits
niveau 8 toegekend wordt
2. als er in de toekomst een vacature
ontstaat of een passende functie
geschapen kan worden op niveau 9
of 10, zou Laban het recht moeten
krijgen daarnaar te solliciteren;
daarbij zou afgeweken moeten wor
den van de interne regel, dat uitslui
tend bevordering naar het naastho-
gere niveau mogelijk is
3. als hij in de toekomst in een func
tieniveau 10 zou zijn geplaatst, ook
voor Laban de zogenaamde 5/10%
toelageregeling van toepassing zal
zijn.
Met uitzondering van het functie
niveau, hebben b. en w. van Tholen
uiteindelijk met de voorgestelde
oplossing ingestemd omdat de voor
gestelde regelingen al voor de
medewerkers van Tholen gelden.
De centrale dienst gemeentewerken
vindt het echter niet acceptabel, dat
het districtshoofd, wiens functie
wegens de samenvoeging van Tho
len en St. Philipsland vervalt en
Er zijn vier onderscheidingen: brons
voor degenen die drie jaar schade
vrij rijden, zilver voor hen die dat al
vijf jaar doen, goud voor tien jaar
zonder brokstukken en voor twintig
jaar op de weg zonder ongelukken is
er goud met diamant. De gouden
onderscheidingen werden de 'rid
ders' opgespeld door voorzitter D.
Luteijn van de WD-fractie in de
Eerste Kamer.
M. Hage uit Scherpenisse kreeg
zaterdag een gouden insigne opge
speld.
Zijn plaatsgenoot J.L. Hage ontving
een zilveren onderscheiding, net als
M.G. Uijl uit Poortvliet. D. de
Groen en P.C. van de Rijsen uit
Tholen, J.C. van Voorst uit Oud-
Vossemeer en D.C. Sakko uit Sint-
Maartensdijk reden allevier drie jaar
schadevrij en krijgen daarvoor
brons.
Eén van de vijftig winnaars van een
gouden insigne was de 41-jarige M.
Hage uit Scherpenisse. Hij is
chauffeur voor transportbedrijl
Meeus te Bergen op Zoom. Hage
verzorgt vooral zogenaamd 'groupa-
ge'-vervoer van en naar Frankrijk.
Groupage betekent dat er in één
Dhr. M. Hage uit Scherpenisse ontvangt zijn certificaat van ir. D. Luteijn.
voor wie bij de centrale dienst geen
andere functie beschikbaar is, ge
noegen zou moeten nemen met een
functie die drie niveaus lager wordt
gewaardeerd.
Daarom werd het oordeel van gede
puteerde staten gevraagd, maar die
hebben dinsdag besloten, noch op
grond van de wet algemene regels
herindeling, noch de Ambtenaren
wet of de sociale leidraad gemeente
lijke herindeling een mogelijkheid
te zien om een acceptabeler situatie
te scheppen voor Laban.
vrachtwagen ladingen voor meerde
re klanten zitten. Hage is erg tevre
den met de onderscheiding.
"Natuurlijk ben ik daar best blij mee.
Het is een stukje erkenning voor de
manier waarop je je werk doet", zegt
hij.
"Het is een uitdaging om het zo vol
te houden. Maar er komt toch ook
wel een beetje geluk bij kijken."
Hage is al twintig jaar vrachtwagen
chauffeur. Meestal is hij een hele
week onderweg, maar dat vindt hij
niet erg. "Je moet er tegen kunnen
om lang van huis te zijn. Als je dat
niet kunt, stop je vanzelf', meent de
ridder. "Ik ben destijds begonnen bij
Geuze transport, dat zat toen nog in
Scherpenisse. En ik ben er ook eens
een jaar tussenuit geweest om het in
een fabriek te proberen, maar dat
werd niets."
Hage rijdt per jaar zo'n 125.000
kilometer naar allerlei plaatsen in
Frankrijk zoals Lille en Bordeaux,
en zelfs de stadstaat Monaco.
Inmiddels is hij zo'n tien jaar in
dienst bij Meeus. In al die jaren reed
hij heel wat plaatsen voorbij waar
een ongeluk gebeurd was, maar zelf
bleef hij dus buiten schot.
In het Autotron waren, verdeeld
over twee zalen, driehonderd
chauffeurs verzameld om hun
onderscheiding in ontvangst te
nemen. Luteijn overhandigde de 50
gouden en vier diamanten ridders
hun insigne. Hoofd J.A. Visser van
de divisie mobiliteit van de politie
had het drukker.
Hij moest bij 246 vrachtwagenbe
stuurders een zilveren onderschei
ding opspelden. De 408 bronzen
insignes worden op de bedrijven van
de betreffende chauffeurs uitge
deeld. Na de plechtigheid kregen de
ridders allemaal een Brabantse kof
fietafel aangeboden. Over verkeers
veiligheid werd verder niet meer
gesproken. "We zaten daar toch met
allemaal 'veilige' chauffeurs. Dus
voorlichting was nu niet nodig",
grapt Hage.
Een 51-jarige schipper uit Zwijnd-
recht heeft een vaarverbod van elf
uren gekregen nadat hij bij het verla
ten van de Krammersluizen tegen
een ander binnenschip (Klazina)
was gevaren. Bij onderzoek van de
politie bleek hij onder invloed van
alcohol (2 promille) te zijn. De Kla
zina lag in de sluis afgemeerd en de
bemanning was even niet aan boord.
De Zwijndrechtse schipper maakte
zelf melding van de aanvaring.
Het Schelde-Rijnkanaal bij Tholen waarin het schipperskind
vermoedelijk verdronken is.
De bemanning van een schip van
rijkswaterstaat heeft gisteren
morgen rond kwart voor elf het
stoffelijk overschot gevonden van
de vijfjarige Elisabeth ten Hoopen
uit Haaksbergen. Het meisje werd
noordelijk van de Thoolse brug,
bij de eerste groene boei aan Bra
bantse kant, ontdekt. Het kind
was vorige week woensdagavond
omstreeks half zeven in het Schel
de-Rijnkanaal van de duwboot
Mirella uit Lage Zwaluwe geval
len. Een dagenlange zoekactie van
brandweer, politie, waterstaat en
passerende schepen leverde niets
op. Ook de inschakeling van son-
arapparatuur en duikers leverde
niet de juiste vindplaats op. Op
het 6 km lange traject was het vol
gens de politie zoeken naar een
speld in een hooiberg. De onder
waterzoekactie werd dinsdag
avond gestaakt.
Ten aanzien van de toedracht van
het ongeluk wordt vermoed, dat
het kind met een emmer heeft
gespeeld, die haar ouders regel
matig overboord gooiden om
water te putten voor het handen
wassen. Waarschijnlijk heeft het
kind dat willen nabootsen, waar
bij ze overboord is gevallen. Aan
de emmer, die woensdagavond
ook vermist werd, zat een touw.
Bij de hulpverlening werden vori
ge week 10 brandweerlieden uit
Tholen en 4 uit St. Annaland inge
zet, beide groepen voorzien van
hun boot. Het scheepvaartverkeer
in het drukke Schelde-Rijnkanaal
werd tijdelijk stilgelegd. Van de
regionale brandweer Bergen op
Zoom deden vier duikers aan de
zoekactie mee. Ook de duwboot,
die tijdelijk in de vluchthaven van
Tholen aanmeerde, werd van
onder tot boven afgezocht, maar
zonder resultaat. Gisterenmorgen
kwam het meisje boven water: het
kind bleek verdronken te zijn,
zoals de bange vrees sinds vorige
week ook al was.
Duikers van de brandweer begeven zich op een politieboot om
nader onderzoek in te stellen.
J