Nieuwe, schonere vuilniswagen vriendelijker voor erf en milieu Tholen zet geen stadswachten in Deel Stoofdijk is verontreinigd Vier ton verbetering zwembaden Diaconieën en gemeente praten over armlastigen Adder in St.Annaland Voorzitter van Sloth stopt ermee Par keer schijf overbodig in Tholen-stad Grofvuil moet voortaan in of naast grijze container Saneren kost anderhalve ton Donderdag 1 september 1994 50e jaargang no. 42 Een spiksplinternieuw^ vuilniswagen arriveerde maan dagmorgen bij de gemeentewerkplaats in Scherpenisse. Hij is door de gemeente aangeschaft met het oog op de gescheiden inzameling van het afval, maar kon de vol gende dag gelijk al aan de slag om in te vallen voor een andere auto die op dit moment in de reparatie is. Ambte naar P. van Zijst ontving de nieuwe aanwinst uit handen van S. van Loon van Daf Bergen op Zoom. Voordelen Problemen Grof vuil Op Tholen komen voorlopig geen stadswachten als ondersteuning van de politie. "We zijn tot de conclusie gekomen dat dit voor Tholen nog niet opportuun is", zei burgemeester H.A. van der Munnik maandag in de gemeenteraad. SGP-fractievoorzitter M. Dijke vroeg naar deze voorziening. Raad bezorgd over functioneren politie Noodhulp Een gedeelte van de Stoofdijk bij Scherpenisse is ver vuild. Opruimen van de verontreinigde grond kost de gemeente 150.000 tot 200.000 gulden. Het gaat om een deel van de Stoofdijk dat afgegraven moet worden voor de bochtverbetering bij Scherpenisse. Aargasleiding Deze week Peuters en boeken in gemeentehuis St. Philipsland De filterinstallaties van zwembaden De Spetter in Tholen en Haestinge in Sint-Maartensdijk worden grondig aan gepast. Dat is nodig om te voldoen aan de eisen van de wet veiligheid en hygiëne zwemgelegenheden. De kosten bedragen 412.000 gulden. Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG SintAnnaland Telefoon 01665-2752 b.g.g. 3474 Telefax 01665-3318 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 24,25 per halfjaar. Per jaar 44,35, per post 56,75 per jaar. Losse nummers 1,70. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,43 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ9,- contant. Exclusief btw op rekening 10,-. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Diaconieën van alle kerken op Tho len en Sint-Philipsland gaan met de gemeente rond de tafel zitten om te praten over het beleid inzake sociale voorzieningen en de wet voorzienin gen gehandicapten. Dat gaat gebeu ren als het aan de gezamenlijke dia conieën van de Gereformeerde ker ken van Tholen, Poortvliet, Oud- Vossemeer en Anna Jacobapolder ligt. Ze hebben het initiatief geno men voor een dergelijke bijeen komst. In de uitnodiging aan de dia conieën van de overige kerken staat, dat de vier Gereformeerde kerken zich hebben afgevraagd in hoeverre er armoede is op Tholen en Sint-Phi lipsland en hoe de diaconie daar wat aan kan doen. "Bij ons bleek er veel onbekendheid te zijn wat betreft de mogelijkheden die de door de gemeente uit te voeren wetten en regelingen bieden", meldt de brief. Aan de bijeenkomst doen namens de gemeente Tholen de wethouders P. van Schetsen en J. Versluys en voor Sint-Philipsland wethouder L. Wal pot mee. De avond staat gepland op 20 september in het gemeentehuis in Sint-Maartensdijk. "We willen vor men vinden waarbij gemeenten en diaconieën elkaar kunnen helpen en aanvullen", vermeldt de uitnodiging. De Thoolse diaken P.C. Geuze ziet de bijeenkomst wel zitten: "We heb ben tot nu toe veel positieve reacties gehad uit allerlei kerkelijke richtin gen. Als we alle kerken hierbij kun nen betrekken, zou het een uniek oecumenisch gebeuren zijn." De blauwe zone die in een deel van de Thoolse binnenstad van kracht was, is door b. en w. opgeheven. Dat betekent dat er geen parkeerschijf meer gebruikt hoeft te worden. De ondernemersvereniging had destijds om het instellen van de zone gevraagd. Dat had tot gevolg dat men tussen negen en zes uur alleen met een parkeerschijf en maximaal één uur in de betreffende straten mocht parkeren. Door de recon structie van de binnenstad, is het aantal parkeerplaatsen afgenomen en werd een groot deel van de zone overbodig. B. en w. vroegen daarom aan de ondernemersvereniging of deze verkeersmaatregel niet hele maal kon worden ingetrokken. De vereniging had geen bezwaar. Het gemeentebestuur voert mede als reden aan dat de politie er toch geen prioriteit van maakt om naleving van de regel te controleren. In de buurt van de oude brandput in Sint-Annaland is een adder gezien. "Enkele dames zagen de slang lig gen en één herkende de zig-zag stre pen op de rug", vertelt H. Venekamp uit Tholen. Volgens hem moet de slang ergens ontsnapt zijn. "Nu het minder warm is, moet het dier zo langzamerhand in winterslaap gaan. In dat geval is het er volgend jaar weer." Venekamp waarschuwt dat vooral kinderen moeten oppassen voor de adder: "Van een beet kun nen zij flink ziek worden." Chauffeur en monteur Peter van de Ree uit Sint-Maartensdijk, die zelf ook de eerste rolemmers ontving, probeert de nieuwe vuilniswagen uit. De wagen was zo nieuw dat het logo van de gemeente Tholen nog ont brak. De vrachtauto werd gemaakt door Daf en de opbouw door de het bedrijf Geesink. Voor de kenners: het is een Daf FAG 75. 240. Terwijl deze nieuweling speciaal is gemaakt voor het werken met de rolemmers, zijn de andere twee vuilniswagens omgebouwd. Voorlopig haalt het drietal nog even de zwarte plastic zakken op. Behalve de leeftijd heeft de nieuwe machine nog meer voordelen boven haar oudere metgezellen. "De wagen is uitgerust met een Euro 2 motor", legt verkoper Van Loon van Daf Bergen op Zoom uit. "Dat betekent dat hij weinig schadelijke stoffen uitstoot en een lager geluidsniveau heeft. Dat komt omdat de hele motor geïsoleerd is. In oktober volgend jaar moeten alle nieuwe zware die selvoertuigen verplicht worden uit gevoerd met een Euro 2 motor." Naast deze voordelen voor de inwo ners en het milieu, heeft de auto ook een cabine die volgens de verkoper voldoet aan de hoge veiligheidsnor men die men in Zweden aan derge lijke constructies stelt. Het nieuwe voertuig heeft twee ach terassen waarvan de voorste auto matisch meestuurt met de voorwie len. "Dat is erf-vriendelijk. Zo rijdt de wagen niet zo snel iets kapot doordat de wielen bij het draaien over de grond wringen. Bovendien bespaart het de gemeente banden", zegt Van Loon wiens werkgever veel profijt heeft van de gescheiden inzameling. "Het laatste jaar moch ten we veel vuilnisauto's aan gemeenten leveren. Alle gemeenten in deze regio rijden met Daf. De gescheiden inzameling leverde ons veel opdrachten op." Overigens waren er wel wat aan loopproblemen met de nieuwe aan winst. Chauffeur en monteur Peter van de Ree uit Sint-Maartensdijk kreeg als eerste instructie. Daarbij bleek dat de afstelling van de lift- arm, die de containers moet legen in de bak, niet goed was. Bij het terug zetten van de containers kwamen die op hun wielen terecht en zodra de arm de bakken losliet, vielen die dan ook om. "Een kwestie van afstellen", meende Van Zijst die nog een ander minpuntje ontdekte. "Er loopt een hydraulische leiding van Beveiliging. De computerruimte in het gemeentehuis te Sint-Maartens dijk wordt beveiligd. Het aanbren gen van een alarminstallatie en aan sluiting op de meldkamer van de politie vergen 5651,75 gulden. voren aan de onderkant van de wagen. Als je daarmee op de stort plaats iets scherps raakt, ben je mis schien al je olie wel kwijt. Maar waarschijnlijk is er geen andere mogelijkheid. We zullen het ermee moeten doen." Van de Ree vond ook de opstapjes te hoog waarop de vuil nismannen meerijden met de wagen. "Daar kun je niet mee werken." Vol gens Van Zijst is er wel een mouw aan te passen. "Een langer armpje aan lassen of zo. Dat lossen we wel op." Veel Tholenaren vragen zich af wat er met het grof vuil gaat gebeuren nu de rolemmers hun intrede doen. Volgens gemeentevoorlichter F.A.P.M. Bakx is het de bedoeling dat het grof vuil zoveel mogelijk klein wordt gemaakt en in de grijze container gestopt. "Als dat echt niet gaat, zoals bijvoorbeeld bij fietsen of tuinstoelen, dan mag het naast de grijze container worden gezet", zegt Bakx. "Er mag nóóit iets naast de groene gft-bak staan. Dat wordt niet meegenomen! Ook tuinafval dat niet klein genoeg gemaakt kan worden om in de gft-bak te kunnen, moet naast de grijze container gelegd worden." Wat ook menigeen zich afvraagt, is hoe de gft-bak schoon gehouden of gemaakt kan worden. Daarvoor zijn inmiddels wat manier bedacht. Men mag onderin de bak een krant leggen om het vocht te absorberen. Ook speciale, gemakkelijk afbreekbare, papieren zakken mogen in de gft- container worden gehangen. Als laatste is er de mogelijkheid om de bak door een bedrijf te laten reini gen. Er zijn inmiddels ook een soort plas tic zakken, gemaakt van zetmeel. Deze zijn ook gemakkelijk te com- posteren. Het openbaar lichaam afvalstoffenverwijdering Zeeland (Olaz) is hier echter niet onverdeeld gelukkig mee. Volgens hem is de kans op vergissing groot en zullen de mensen eerder pakken naar gewone plastic zakken. En dat is in de gft-container uit den boze. Als er iets in deze bak gevonden wordt, dat er niet in thuis hoort, krijgt de eige naar een gele kaart. Bij herhaling volgt een rode en dat betekent dat de bak niet geleegd wordt en dat de mensen zelf het afval moeten sorte- In de vier grote Zeeuwse gemeen ten, waaronder Goes, draait al enke le jaren een stadswachtenproject. Momenteel wordt dat uitgebreid: 36 kansarme werklozen zijn geselec teerd en krijgen een opleiding van anderhalf jaar. Daarna zijn ze toe zichthouder, zoals de stadswachten voortaan met een deftig woord heten. Zij worden vooral ingezet om het gevoel van veiligheid voor de burgers te vergroten. Aan het pro ject, dat ruim 31/2 miljoen gulden kost, doen twaalf gemeenten mee. Volgens de burgemeester kan Tho len te allen tijde in het project stap pen. De spreiding van de dorpen is één van de argumenten om dat niet te doen. De gemeenteraad ging akkoord met een lijst van actiepunten, die ze graag in het beleidsplan 1995 van het politiedistrict Oosterscheldebek- ken opgenomen zou zien. Twee maanden geleden spraken de fractie voorzitters daar al achter gesloten deuren over. In de gemaakte opmer kingen klonk een zorg door over het functioneren van de politie. "De reorganisatie is weliswaar vol tooid, maar dat is op papier", zei P. van Belzen (RPF/GPV). En CDA'er W.C. van Kempen zei het politie werk te dragen, omdat het van belang is voor de rust en de veilig heid in de gemeente. "Maar dan moet het de politie ook mogelijk gemaakt worden om haar werk te doen." J. van den Heuvel (VVD) stelde vast dat de lijst met aan dachtspunten ieder jaar groter wordt, maar het politiematerieel en - personeel achter blijft. Dat het gevolgen heeft voor Tholen, bleek wel uit de reactie van de bur gemeester: "De noodhulpgarantie blijkt binnen de politieorganisatie niet haalbaar." Eén van de uitgangs punten bij de reorganisatie was, dat bij noodhulpmeldingen de politie in 90% van de gevallen na maximaal een kwartier ter plekke moest zijn. Dat blijkt dus niet te realiseren. De Thoolse politiek zou meer politie op straat willen zien, dus surveillance te voet. Ook niet simpel, want vol gens de burgemeester komen de agenten maar moeilijk uit de auto. "Een hardnekkig probleem", zei hij. "Als het opnieuw niet haalbaar blijkt om meer politie op straat te krijgen, dan verliest de politie haar geloof waardigheid", merkte Van Belzen op. Dat er meer en meer wordt over gestapt op eenmans surveillance, biedt soelaas. Maar kwartaalcijfers geven aan dat die vrijkomende ruimte in toenemende mate in Goes wordt ingezet. Dijke wilde weten of het mogelijk is om de vrijwillige politie - de voor malige reservepolitie - uit te brei den. "Die vrijwillige politie kan niet als aanvulling op het normale appa raat blijven dienen. Ze heeft ook minder bevoegdheden", aldus de burgemeester. De provincie onderzocht de dijk en stelde vast dat de grond verontrei nigd is met teerachtige stoffen of pak's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen). Deze stoffen zijn afkomstig van de Provincialeweg en zijn bij het teren van de weg in de aarde gesijpeld (tegenwoordig gebeurt het verharden met bitumen dat geen pak's bevat). Voorzitter R. Ravensteijn van de stichting lokale omroep Tholen (Sloth) legt in de oktober-vergade- ring van de stichtingsraad zijn func tie neer. Als lijsttrekker van de VVD heeft hij een drukke verkiezingspe riode voor de boeg en wanneer hij gekozen wordt als raadslid, vindt Ravensteijn die functie niet te com bineren met het voorzitterschap van een door de gemeente gesubsidieer de instelling. Het is echter niet een voudig om een opvolger te vinden, zo is de Sloth-voorzitter al gebleken. Hoewel het volgens Ravensteijn bij de lokale radio allemaal 'perfect' draait, is er toch nog werk aan de winkel. "Wat apparatuur betreft, is er nog een hoop te wensen. En we kijken ook regelmatig naar andere huisvesting omdat het pand aan de Botermarkt te krap is. De samen werking met de nieuwe eigenaar is uitstekend, maar we beschikken alleen maar meer over de bovenver dieping en de zolder. Maar voor nieuwe huisvesting en de daarmee gepaard gaande inrichting is een spaarpot nodig en die moeten we eerst nog vormen. We hebben echter geen grote schulden meer." Voorzitter Ravensteijn geeft aan, dat er ook altijd vrijwilligers bij kunnen komen. "Bij het sportprogramma zitten we met een knelpunt. Daar hebben we maar één medewerker meer en dat is natuurlijk zonde." Volgens medewerker bodemsane ring G. Schrage van milieu en waterstaat gaat het in totaal om 1000 kubieke meter verontreinigd grond, waarvan een deel zwaar en een deel licht vervuild is. Hier bevindt zich ook de steenfundering van de weg bij. In opdracht van de provincie wordt nog onderzocht of de zwaar vervuilde grond gereinigd moet worden. Ook bij de Veerdijkseweg is een hoeveelheid licht verontreinigde grond aangetroffen. Deze vervuiling is volgens Schrage echter van wei nig betekenis. De grond kan ter plaatse weer gebruikt worden. De gemeente kan de Stoofdijk aan melden bij de provincie om te laten saneren, maar dat zou de werkzaam heden ernstig vertragen. Uitstel van de wegverbetering zou volgens b. en w. tot meer kosten leiden. Direct aanpakken is derhalve beter dan het plaatsen op de bodemsaneringslijst van de provincie, zo meent het col lege in een toelichting voor de leden van de commissie openbare werken. Die buigt zich dinsdag over deze kwestie. De grond zal waarschijnlijk tijdelijk worden opgeslagen. Volgens Schra ge is het saneren geen grote kink in de kabel van de bochtverbetering. "Het was niet voorzien, de wet milieubeheer verplicht ons ertoe de bodem te onderzoeken. Als de weg zou blijven liggen zoals hij er nu ligt, dan bleef die grond ook liggen. Het zit er al heel lang. Sanering van dat stuk zou laag op de bodemsane ringslijst komen te staan." De werkzaamheden kunnen volgens Schrage elk ogenblik beginnen. Voor 1 oktober moet namelijk de aardgasleiding onder de Stoofdijk gegraven worden. Na die datum krijgt de provincie geen toestem ming van de Gasunie om leidingen bloot te leggen in verband met de risico's voor de gastoevoer in de wintermaanden. De kosten zullen volgens het voor stel gedekt worden uit de reserve openbare werken (50%) en het fonds stads- en dorpsontwikkeling (50%). Gft-bus en containerreiniging in de belangstelling op braderie in Tholen Boeren strijden in Van Haaftenpolder om ploegtitel Badmeester op z'n Marokkaans in De Spetter Boeren, burgers, dokter en dominee tegen komst varkens Deelname AOV aan gemeenteraadsverkiezingen speelt SGP in de kaart, vrezen CDA en VVD Mevrouw Deurloo moet oudere kiezer voor CDA behouden Brugstraat in Sint-Annaland krijgt ander aanzien Stemmen van lezers over varkens en rolemmers Winnaar Thoolse ronde Davy Dubbeldam blij met collegialiteit en rivaliteit KNVB-teams kijken vooruit naar voetbalcompetitie ONGELUK MOET MEN MET HANDEN EN VOETEN, NIET MET DE MOND TE LIJF GAAN H Dit nummer bestaat uit 16 pagina's Mogelijk worden de peuterspeelzaal Turn Turn en de bibliotheek in het gemeentehuis van St. Philipsland gevestigd, wanneer de ambtenaren na de herindeling per 1 januari naar het gemeentehuis in St. Maartens dijk verhuisd zijn. Beide voorzie ningen zijn nu in een voormalige lagere school aan de Wilhelminas- traat gevestigd, maar dat oude gebouw is nogal kostbaar wegens het vele onderhoud. Een voordeel van deze oplossing is ook, dat de trouwzaal in het gemeentehuis gehandhaafd kan blijven, zodat St. Philipslandse paartjes ook na de her indeling in de vertrouwde omgeving het ja-woord kunnen geven. Bij het gemeentebestuur hebben zich echter ook nog een bedrijf en een particu lier gemeld. Ook zij hebben belang stelling voor het gemeentehuis, maar de vraag is of b. en w. het met de gegadigden over de prijs eens kunnen worden. Tientallen kinderen sprongen vrijdagmiddag in zwembad De Spetter van de startblokken om hun zwemdiploma te halen. In beide baden worden de techni sche installaties gerenoveerd. Vol gens de nieuwe eisen moet het water sneller rondgepompt worden om de kwaliteit op peil te houden. De capaciteit van de pompen wordt derhalve vergroot. Ook de overloop wordt onder handen genomen. Bij het zwembad Haestinge wordt nu steeds nieuw water ingelaten, het overtollige verdwijnt in het riool. Na de aanpassing blijft het water in het circuit. De filter in dit zwembad plus de lei dingen in de filterruimte zullen geheel vervangen worden. Het dose ren van de chemicaliën wordt geau tomatiseerd. De pomp van De Spetter zal na revi sie in Haestinge geplaatst worden. In De Spetter zal het filter worden vergroot. Verder zullen in beide baden instrumenten worden aange bracht die de stroomsnelheid kun nen meten. Het adviesbureau Centrilab raamde de kosten op ruim 4 ton. B. en w. willen (volgens de investeringsplan ning) de aanpassingen betalen uit de welzijnsreserve 1993. Daar zit nu nog 307.000 gulden in, zodat 105.000 gulden ten laste komt van de welzijnsreserve 1996-1998. Dinsdag wordt de commissie open bare werken om advies gevraagd.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 1