Nieuwe, schonere vuilniswagen
vriendelijker voor erf en milieu
Tholen zet geen stadswachten in
Deel Stoofdijk
is verontreinigd
Vier ton verbetering zwembaden
Diaconieën
en gemeente
praten over
armlastigen
Adder in
St.Annaland
Voorzitter
van Sloth
stopt ermee
Par keer schijf
overbodig in
Tholen-stad
Grofvuil moet voortaan in of naast grijze container
Saneren kost anderhalve ton
Donderdag 1 september 1994
50e jaargang no. 42
Een spiksplinternieuw^ vuilniswagen arriveerde maan
dagmorgen bij de gemeentewerkplaats in Scherpenisse.
Hij is door de gemeente aangeschaft met het oog op de
gescheiden inzameling van het afval, maar kon de vol
gende dag gelijk al aan de slag om in te vallen voor een
andere auto die op dit moment in de reparatie is. Ambte
naar P. van Zijst ontving de nieuwe aanwinst uit handen
van S. van Loon van Daf Bergen op Zoom.
Voordelen
Problemen
Grof vuil
Op Tholen komen voorlopig geen stadswachten als
ondersteuning van de politie. "We zijn tot de conclusie
gekomen dat dit voor Tholen nog niet opportuun is", zei
burgemeester H.A. van der Munnik maandag in de
gemeenteraad. SGP-fractievoorzitter M. Dijke vroeg
naar deze voorziening.
Raad bezorgd over functioneren politie
Noodhulp
Een gedeelte van de Stoofdijk bij Scherpenisse is ver
vuild. Opruimen van de verontreinigde grond kost de
gemeente 150.000 tot 200.000 gulden. Het gaat om een
deel van de Stoofdijk dat afgegraven moet worden voor
de bochtverbetering bij Scherpenisse.
Aargasleiding
Deze week
Peuters en boeken
in gemeentehuis
St. Philipsland
De filterinstallaties van zwembaden De Spetter in Tholen
en Haestinge in Sint-Maartensdijk worden grondig aan
gepast. Dat is nodig om te voldoen aan de eisen van de
wet veiligheid en hygiëne zwemgelegenheden. De kosten
bedragen 412.000 gulden.
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG SintAnnaland
Telefoon 01665-2752 b.g.g. 3474
Telefax 01665-3318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 24,25 per halfjaar.
Per jaar 44,35, per post 56,75 per jaar.
Losse nummers 1,70.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,43 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ9,- contant.
Exclusief btw op rekening 10,-.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Diaconieën van alle kerken op Tho
len en Sint-Philipsland gaan met de
gemeente rond de tafel zitten om te
praten over het beleid inzake sociale
voorzieningen en de wet voorzienin
gen gehandicapten. Dat gaat gebeu
ren als het aan de gezamenlijke dia
conieën van de Gereformeerde ker
ken van Tholen, Poortvliet, Oud-
Vossemeer en Anna Jacobapolder
ligt. Ze hebben het initiatief geno
men voor een dergelijke bijeen
komst. In de uitnodiging aan de dia
conieën van de overige kerken staat,
dat de vier Gereformeerde kerken
zich hebben afgevraagd in hoeverre
er armoede is op Tholen en Sint-Phi
lipsland en hoe de diaconie daar wat
aan kan doen. "Bij ons bleek er veel
onbekendheid te zijn wat betreft de
mogelijkheden die de door de
gemeente uit te voeren wetten en
regelingen bieden", meldt de brief.
Aan de bijeenkomst doen namens de
gemeente Tholen de wethouders P.
van Schetsen en J. Versluys en voor
Sint-Philipsland wethouder L. Wal
pot mee. De avond staat gepland op
20 september in het gemeentehuis in
Sint-Maartensdijk. "We willen vor
men vinden waarbij gemeenten en
diaconieën elkaar kunnen helpen en
aanvullen", vermeldt de uitnodiging.
De Thoolse diaken P.C. Geuze ziet
de bijeenkomst wel zitten: "We heb
ben tot nu toe veel positieve reacties
gehad uit allerlei kerkelijke richtin
gen. Als we alle kerken hierbij kun
nen betrekken, zou het een uniek
oecumenisch gebeuren zijn."
De blauwe zone die in een deel van
de Thoolse binnenstad van kracht
was, is door b. en w. opgeheven. Dat
betekent dat er geen parkeerschijf
meer gebruikt hoeft te worden. De
ondernemersvereniging had destijds
om het instellen van de zone
gevraagd. Dat had tot gevolg dat
men tussen negen en zes uur alleen
met een parkeerschijf en maximaal
één uur in de betreffende straten
mocht parkeren. Door de recon
structie van de binnenstad, is het
aantal parkeerplaatsen afgenomen
en werd een groot deel van de zone
overbodig. B. en w. vroegen daarom
aan de ondernemersvereniging of
deze verkeersmaatregel niet hele
maal kon worden ingetrokken. De
vereniging had geen bezwaar. Het
gemeentebestuur voert mede als
reden aan dat de politie er toch geen
prioriteit van maakt om naleving
van de regel te controleren.
In de buurt van de oude brandput in
Sint-Annaland is een adder gezien.
"Enkele dames zagen de slang lig
gen en één herkende de zig-zag stre
pen op de rug", vertelt H. Venekamp
uit Tholen. Volgens hem moet de
slang ergens ontsnapt zijn. "Nu het
minder warm is, moet het dier zo
langzamerhand in winterslaap gaan.
In dat geval is het er volgend jaar
weer." Venekamp waarschuwt dat
vooral kinderen moeten oppassen
voor de adder: "Van een beet kun
nen zij flink ziek worden."
Chauffeur en monteur Peter van de Ree uit Sint-Maartensdijk, die zelf ook de eerste rolemmers ontving, probeert de nieuwe vuilniswagen
uit.
De wagen was zo nieuw dat het logo
van de gemeente Tholen nog ont
brak. De vrachtauto werd gemaakt
door Daf en de opbouw door de het
bedrijf Geesink. Voor de kenners:
het is een Daf FAG 75. 240. Terwijl
deze nieuweling speciaal is gemaakt
voor het werken met de rolemmers,
zijn de andere twee vuilniswagens
omgebouwd. Voorlopig haalt het
drietal nog even de zwarte plastic
zakken op.
Behalve de leeftijd heeft de nieuwe
machine nog meer voordelen boven
haar oudere metgezellen. "De wagen
is uitgerust met een Euro 2 motor",
legt verkoper Van Loon van Daf
Bergen op Zoom uit. "Dat betekent
dat hij weinig schadelijke stoffen
uitstoot en een lager geluidsniveau
heeft. Dat komt omdat de hele motor
geïsoleerd is. In oktober volgend
jaar moeten alle nieuwe zware die
selvoertuigen verplicht worden uit
gevoerd met een Euro 2 motor."
Naast deze voordelen voor de inwo
ners en het milieu, heeft de auto ook
een cabine die volgens de verkoper
voldoet aan de hoge veiligheidsnor
men die men in Zweden aan derge
lijke constructies stelt.
Het nieuwe voertuig heeft twee ach
terassen waarvan de voorste auto
matisch meestuurt met de voorwie
len. "Dat is erf-vriendelijk. Zo rijdt
de wagen niet zo snel iets kapot
doordat de wielen bij het draaien
over de grond wringen. Bovendien
bespaart het de gemeente banden",
zegt Van Loon wiens werkgever
veel profijt heeft van de gescheiden
inzameling. "Het laatste jaar moch
ten we veel vuilnisauto's aan
gemeenten leveren. Alle gemeenten
in deze regio rijden met Daf. De
gescheiden inzameling leverde ons
veel opdrachten op."
Overigens waren er wel wat aan
loopproblemen met de nieuwe aan
winst. Chauffeur en monteur Peter
van de Ree uit Sint-Maartensdijk
kreeg als eerste instructie. Daarbij
bleek dat de afstelling van de lift-
arm, die de containers moet legen in
de bak, niet goed was. Bij het terug
zetten van de containers kwamen
die op hun wielen terecht en zodra
de arm de bakken losliet, vielen die
dan ook om. "Een kwestie van
afstellen", meende Van Zijst die nog
een ander minpuntje ontdekte. "Er
loopt een hydraulische leiding van
Beveiliging. De computerruimte in
het gemeentehuis te Sint-Maartens
dijk wordt beveiligd. Het aanbren
gen van een alarminstallatie en aan
sluiting op de meldkamer van de
politie vergen 5651,75 gulden.
voren aan de onderkant van de
wagen. Als je daarmee op de stort
plaats iets scherps raakt, ben je mis
schien al je olie wel kwijt. Maar
waarschijnlijk is er geen andere
mogelijkheid. We zullen het ermee
moeten doen." Van de Ree vond ook
de opstapjes te hoog waarop de vuil
nismannen meerijden met de wagen.
"Daar kun je niet mee werken." Vol
gens Van Zijst is er wel een mouw
aan te passen. "Een langer armpje
aan lassen of zo. Dat lossen we wel
op."
Veel Tholenaren vragen zich af wat
er met het grof vuil gaat gebeuren nu
de rolemmers hun intrede doen.
Volgens gemeentevoorlichter
F.A.P.M. Bakx is het de bedoeling
dat het grof vuil zoveel mogelijk
klein wordt gemaakt en in de grijze
container gestopt. "Als dat echt niet
gaat, zoals bijvoorbeeld bij fietsen
of tuinstoelen, dan mag het naast de
grijze container worden gezet", zegt
Bakx. "Er mag nóóit iets naast de
groene gft-bak staan. Dat wordt niet
meegenomen! Ook tuinafval dat niet
klein genoeg gemaakt kan worden
om in de gft-bak te kunnen, moet
naast de grijze container gelegd
worden."
Wat ook menigeen zich afvraagt, is
hoe de gft-bak schoon gehouden of
gemaakt kan worden. Daarvoor zijn
inmiddels wat manier bedacht. Men
mag onderin de bak een krant leggen
om het vocht te absorberen. Ook
speciale, gemakkelijk afbreekbare,
papieren zakken mogen in de gft-
container worden gehangen. Als
laatste is er de mogelijkheid om de
bak door een bedrijf te laten reini
gen.
Er zijn inmiddels ook een soort plas
tic zakken, gemaakt van zetmeel.
Deze zijn ook gemakkelijk te com-
posteren. Het openbaar lichaam
afvalstoffenverwijdering Zeeland
(Olaz) is hier echter niet onverdeeld
gelukkig mee. Volgens hem is de
kans op vergissing groot en zullen
de mensen eerder pakken naar
gewone plastic zakken. En dat is in
de gft-container uit den boze. Als er
iets in deze bak gevonden wordt, dat
er niet in thuis hoort, krijgt de eige
naar een gele kaart. Bij herhaling
volgt een rode en dat betekent dat de
bak niet geleegd wordt en dat de
mensen zelf het afval moeten sorte-
In de vier grote Zeeuwse gemeen
ten, waaronder Goes, draait al enke
le jaren een stadswachtenproject.
Momenteel wordt dat uitgebreid: 36
kansarme werklozen zijn geselec
teerd en krijgen een opleiding van
anderhalf jaar. Daarna zijn ze toe
zichthouder, zoals de stadswachten
voortaan met een deftig woord
heten. Zij worden vooral ingezet om
het gevoel van veiligheid voor de
burgers te vergroten. Aan het pro
ject, dat ruim 31/2 miljoen gulden
kost, doen twaalf gemeenten mee.
Volgens de burgemeester kan Tho
len te allen tijde in het project stap
pen. De spreiding van de dorpen is
één van de argumenten om dat niet
te doen.
De gemeenteraad ging akkoord met
een lijst van actiepunten, die ze
graag in het beleidsplan 1995 van
het politiedistrict Oosterscheldebek-
ken opgenomen zou zien. Twee
maanden geleden spraken de fractie
voorzitters daar al achter gesloten
deuren over. In de gemaakte opmer
kingen klonk een zorg door over het
functioneren van de politie.
"De reorganisatie is weliswaar vol
tooid, maar dat is op papier", zei P.
van Belzen (RPF/GPV). En CDA'er
W.C. van Kempen zei het politie
werk te dragen, omdat het van
belang is voor de rust en de veilig
heid in de gemeente. "Maar dan
moet het de politie ook mogelijk
gemaakt worden om haar werk te
doen." J. van den Heuvel (VVD)
stelde vast dat de lijst met aan
dachtspunten ieder jaar groter
wordt, maar het politiematerieel en -
personeel achter blijft.
Dat het gevolgen heeft voor Tholen,
bleek wel uit de reactie van de bur
gemeester: "De noodhulpgarantie
blijkt binnen de politieorganisatie
niet haalbaar." Eén van de uitgangs
punten bij de reorganisatie was, dat
bij noodhulpmeldingen de politie in
90% van de gevallen na maximaal
een kwartier ter plekke moest zijn.
Dat blijkt dus niet te realiseren. De
Thoolse politiek zou meer politie op
straat willen zien, dus surveillance
te voet. Ook niet simpel, want vol
gens de burgemeester komen de
agenten maar moeilijk uit de auto.
"Een hardnekkig probleem", zei hij.
"Als het opnieuw niet haalbaar blijkt
om meer politie op straat te krijgen,
dan verliest de politie haar geloof
waardigheid", merkte Van Belzen
op. Dat er meer en meer wordt over
gestapt op eenmans surveillance,
biedt soelaas. Maar kwartaalcijfers
geven aan dat die vrijkomende
ruimte in toenemende mate in Goes
wordt ingezet.
Dijke wilde weten of het mogelijk is
om de vrijwillige politie - de voor
malige reservepolitie - uit te brei
den. "Die vrijwillige politie kan niet
als aanvulling op het normale appa
raat blijven dienen. Ze heeft ook
minder bevoegdheden", aldus de
burgemeester.
De provincie onderzocht de dijk en
stelde vast dat de grond verontrei
nigd is met teerachtige stoffen of
pak's (polycyclische aromatische
koolwaterstoffen). Deze stoffen zijn
afkomstig van de Provincialeweg en
zijn bij het teren van de weg in de
aarde gesijpeld (tegenwoordig
gebeurt het verharden met bitumen
dat geen pak's bevat).
Voorzitter R. Ravensteijn van de
stichting lokale omroep Tholen
(Sloth) legt in de oktober-vergade-
ring van de stichtingsraad zijn func
tie neer. Als lijsttrekker van de VVD
heeft hij een drukke verkiezingspe
riode voor de boeg en wanneer hij
gekozen wordt als raadslid, vindt
Ravensteijn die functie niet te com
bineren met het voorzitterschap van
een door de gemeente gesubsidieer
de instelling. Het is echter niet een
voudig om een opvolger te vinden,
zo is de Sloth-voorzitter al gebleken.
Hoewel het volgens Ravensteijn bij
de lokale radio allemaal 'perfect'
draait, is er toch nog werk aan de
winkel. "Wat apparatuur betreft, is
er nog een hoop te wensen. En we
kijken ook regelmatig naar andere
huisvesting omdat het pand aan de
Botermarkt te krap is. De samen
werking met de nieuwe eigenaar is
uitstekend, maar we beschikken
alleen maar meer over de bovenver
dieping en de zolder. Maar voor
nieuwe huisvesting en de daarmee
gepaard gaande inrichting is een
spaarpot nodig en die moeten we
eerst nog vormen. We hebben echter
geen grote schulden meer."
Voorzitter Ravensteijn geeft aan, dat
er ook altijd vrijwilligers bij kunnen
komen. "Bij het sportprogramma
zitten we met een knelpunt. Daar
hebben we maar één medewerker
meer en dat is natuurlijk zonde."
Volgens medewerker bodemsane
ring G. Schrage van milieu en
waterstaat gaat het in totaal om 1000
kubieke meter verontreinigd grond,
waarvan een deel zwaar en een deel
licht vervuild is. Hier bevindt zich
ook de steenfundering van de weg
bij. In opdracht van de provincie
wordt nog onderzocht of de zwaar
vervuilde grond gereinigd moet
worden.
Ook bij de Veerdijkseweg is een
hoeveelheid licht verontreinigde
grond aangetroffen. Deze vervuiling
is volgens Schrage echter van wei
nig betekenis. De grond kan ter
plaatse weer gebruikt worden.
De gemeente kan de Stoofdijk aan
melden bij de provincie om te laten
saneren, maar dat zou de werkzaam
heden ernstig vertragen. Uitstel van
de wegverbetering zou volgens b. en
w. tot meer kosten leiden. Direct
aanpakken is derhalve beter dan het
plaatsen op de bodemsaneringslijst
van de provincie, zo meent het col
lege in een toelichting voor de leden
van de commissie openbare werken.
Die buigt zich dinsdag over deze
kwestie.
De grond zal waarschijnlijk tijdelijk
worden opgeslagen. Volgens Schra
ge is het saneren geen grote kink in
de kabel van de bochtverbetering.
"Het was niet voorzien, de wet
milieubeheer verplicht ons ertoe de
bodem te onderzoeken. Als de weg
zou blijven liggen zoals hij er nu
ligt, dan bleef die grond ook liggen.
Het zit er al heel lang. Sanering van
dat stuk zou laag op de bodemsane
ringslijst komen te staan."
De werkzaamheden kunnen volgens
Schrage elk ogenblik beginnen.
Voor 1 oktober moet namelijk de
aardgasleiding onder de Stoofdijk
gegraven worden. Na die datum
krijgt de provincie geen toestem
ming van de Gasunie om leidingen
bloot te leggen in verband met de
risico's voor de gastoevoer in de
wintermaanden.
De kosten zullen volgens het voor
stel gedekt worden uit de reserve
openbare werken (50%) en het
fonds stads- en dorpsontwikkeling
(50%).
Gft-bus en containerreiniging in
de belangstelling op braderie
in Tholen
Boeren strijden in Van
Haaftenpolder om ploegtitel
Badmeester op z'n Marokkaans
in De Spetter
Boeren, burgers, dokter en
dominee tegen komst varkens
Deelname AOV aan
gemeenteraadsverkiezingen
speelt SGP in de kaart, vrezen
CDA en VVD
Mevrouw Deurloo moet oudere
kiezer voor CDA behouden
Brugstraat in Sint-Annaland
krijgt ander aanzien
Stemmen van lezers over
varkens en rolemmers
Winnaar Thoolse ronde Davy
Dubbeldam blij met collegialiteit
en rivaliteit
KNVB-teams kijken vooruit
naar voetbalcompetitie
ONGELUK MOET MEN MET
HANDEN EN VOETEN, NIET
MET DE MOND TE LIJF
GAAN H
Dit nummer bestaat uit
16 pagina's
Mogelijk worden de peuterspeelzaal
Turn Turn en de bibliotheek in het
gemeentehuis van St. Philipsland
gevestigd, wanneer de ambtenaren
na de herindeling per 1 januari naar
het gemeentehuis in St. Maartens
dijk verhuisd zijn. Beide voorzie
ningen zijn nu in een voormalige
lagere school aan de Wilhelminas-
traat gevestigd, maar dat oude
gebouw is nogal kostbaar wegens
het vele onderhoud. Een voordeel
van deze oplossing is ook, dat de
trouwzaal in het gemeentehuis
gehandhaafd kan blijven, zodat St.
Philipslandse paartjes ook na de her
indeling in de vertrouwde omgeving
het ja-woord kunnen geven. Bij het
gemeentebestuur hebben zich echter
ook nog een bedrijf en een particu
lier gemeld. Ook zij hebben belang
stelling voor het gemeentehuis,
maar de vraag is of b. en w. het met
de gegadigden over de prijs eens
kunnen worden.
Tientallen kinderen sprongen vrijdagmiddag in zwembad De Spetter van de startblokken om hun zwemdiploma te halen.
In beide baden worden de techni
sche installaties gerenoveerd. Vol
gens de nieuwe eisen moet het water
sneller rondgepompt worden om de
kwaliteit op peil te houden.
De capaciteit van de pompen wordt
derhalve vergroot. Ook de overloop
wordt onder handen genomen. Bij
het zwembad Haestinge wordt nu
steeds nieuw water ingelaten, het
overtollige verdwijnt in het riool. Na
de aanpassing blijft het water in het
circuit.
De filter in dit zwembad plus de lei
dingen in de filterruimte zullen
geheel vervangen worden. Het dose
ren van de chemicaliën wordt geau
tomatiseerd.
De pomp van De Spetter zal na revi
sie in Haestinge geplaatst worden.
In De Spetter zal het filter worden
vergroot. Verder zullen in beide
baden instrumenten worden aange
bracht die de stroomsnelheid kun
nen meten.
Het adviesbureau Centrilab raamde
de kosten op ruim 4 ton. B. en w.
willen (volgens de investeringsplan
ning) de aanpassingen betalen uit de
welzijnsreserve 1993.
Daar zit nu nog 307.000 gulden in,
zodat 105.000 gulden ten laste komt
van de welzijnsreserve 1996-1998.
Dinsdag wordt de commissie open
bare werken om advies gevraagd.