Korporaal ziet strijd nog lang doorgaan Lasser Kees Priem op karwei in oorlogsgebied ex-Joegoslavië Speedboten vallen waterrecreant lastig "Wij hebben spanning nodig" Quist schoenen Straten gaan op de schop Dieven halen auto's leeg op campings Celstraf geëist betrokkene diefstal Timpa Oud-Vossemeers gezin vestigt zich in Indonesië Klachten nemen toe bij politie Donderdag 18 augustus 1994 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Kees Priem uit Sint-Maartensdijk zit thuis de foto's van zijn verblijf in ex-Joegoslavië te ordenen. Nog een paar bladzijden en het album is vol. Geen kiekjes van een zon overgoten vakantie maar opnamen van zijn tochten door de bergen en van het Nederlandse VN-kamp waar hij als militair zes maanden verbleef. Op de eerste bladzijde zit een vlechtje geplakt, een stukje haar dat Kees als staartje droeg en thuis moest laten omdat hij voor Dutchbat naar Joegoslavië moest. Kolenfabriek Kapot branden Wel ongerust Veel mensen zoeken in de warme dagen verkoeling aan de Oesterdam. Deze zomer was het er een drukte van belang. Maar sommigen die hun vertier in het water zoe ken, houden blijkbaar minder rekening met anderen. Vooral aan de Oesterdam doorklieven veel speedboten het water. Duikscholen, maar ook gewone recreanten, ondervinden hier last van. In beslag Vaarverbod "Veel mensen maken plannen, maar durven de laatste stap niet te zetten. Wij zeggen: als de mogelijkheid er is, moet je het gewoon doen." Addy v.d. Hoven-van Poort vliet (40) uit Oud-Vossemeer kijkt uit naar het moment dat ze met haar man Hans en zoon Robert (16) naar Java vertrekt. Voor onbepaalde tijd. "Natuurlijk geven we zekerheden op, maar wij hebben een bepaalde spanning in ons leven nodig", zegt Hans (44). Begin november stappen ze op het vliegtuig naar Indonesië. Dierentuinen Geen telefoon Drop binnenland in moesten. De bergen over. "Toen we pas het kamp hadden ingericht, is er wel geschoten. Door moslims. Dat was om ons te laten weten dat zij in de buurt waren. Ook is Lukavac een keer bestookt, maar daar hebben we weinig last van gehad." Reizen in ex-Joegoslavië is niet te vergelijken met reizen in Nederland. Priem ondervond dat ettelijke keren aan den lijve. De reis van Split naar Lukavac (500 kilomter) duurt twee dagen. "De wegen zijn niet allemaal geasfalteerd. Het wegdek is slecht. Er zijn maar een paar hoofdwegen, zoals van Split naar Zagreb. De rest zijn een soort geitepaden." Ook de tocht naar een ingestorte brug op 80 kilometer afstand was geen sinecure. De blauwhelmen 'deden er vier uur over. "Als je daar bent praat je over reistijd en niet over afstand in kilometers." Foto's van het konvooi waarmee Priem naar het kamp ging tonen een oplegger die van de besneeuwde weg is geraakt. "Als het donker was mocht er ook niet gereden worden omdat het te gevaarlijk was. Smalle wegen en veel bochten." De blauw helmen hadden ook de instructie gekregen om nooit in de berm te gaan rijden. Kees laat een foto zien met een strategisch belangrijke weg naar Tuzla. "Langs de weg lagen allemaal mijnen. De meeste zijn nu wel opgeruimd maar als het flink had geregend dan kon je de kleine mijntjes op het water zien drijven. Die zijn van plastic gemaakt." Als lasser en plaatwerker was Priem belast met het uitdelen en onderhou den van gereedschap in het maga zijn van de genie, zijn onderdeel dat uit dertig man bestond. Verder werd het kamp bevolkt door stafperso neel, een groep die voor de bevoor- Technisch specialist korporaal Kees Priem zwaait over een half jaar af. "Volgens de richtlijnen van de VN is een normale haardracht verplicht. Ik vond het niet zo erg en ik geloof ook dat andere mensen er wel blij mee waren dat het eraf ging,"lacht de 21- jarige korporaal. Priem is blij dat hij niet meer terug hoeft naar Lukavac, een dorp dertig kilometer ten noorden van Tuzla in Bosnië-Herzegowina. "Ik kijk er positief op terug maar ik vind het lang genoeg zo. Ik zal er niet zo gauw naar terug gaan. De omgeving is mooi, alleen het idee dat er oorlog is, is niet zo aangenaam." Priem ondervond weinig hinder van de oorlogshandelingen. De militai ren hoorden wel schoten in de buurt maar zaten niet vlakbij een frontlijn. Toen hij als blauwhelm met het bataljon VN-militairen in februari in Lukavac aankwam was het zaak een kamp op te richten voor ongeveer 500 man. Vanuit het kamp moest het transport van containers met voed sel, bouwmaterialen, brandstof, machines en voertuigen geregeld worden die in de havenstad Split in Kroatië aankwamen en verder het Kees Priem bezig met het losbranden van de ijzeren brugdelen bij Milancovic. De VN-wagen werd bij het instorten van de brug zwaar beschadigd. rading zorgde, een transportploeg, De VN-militairen gebruiken het ter- te richten. "In het begin moesten we gebruikt werd." De militairen bouw- een herstelploeg en een keuken- rein van een kolenfabriek even bui- de boel opruimen. Het was de eerste den er een schuilkelder voor 120 ploeg. ten Lukavac om Jiun onderkomen in keer dat het terrein door de VN man. Deze 'bunkers' worden gemaakt van vier containers die omgeven worden door een speciaal scherm dat opgevuld wordt met zand en grind 'om de eerste klappen op te vangen.' De toiletten op het terrein bestonden uit gaten in de grond (zoals Franse wc's) maar daar kwam verbetering toen er wc-en douchecabines werden geplaatst. Enkele gebouwen van de fabriek werden als slaapvertrekken inge richt. Op het terrein werkten ook bewoners van Lukavar. "De contac ten waren goed. Er was lokaal per soneel in de keuken, schoonmaak sters en wasvrouwen. We konden er goed mee opschieten maar de taal was een barrière. Met behulp van een tolk konden we wel wat uitwis selen." Brandstof is schaars in Bosnië. De tanks waar olie en benzine wordt bewaard zijn extra beveiligd. "Voor een liter benzine betalen ze daar al gauw 25 Duitse marken, of wat ze ervoor willen geven, zegt Priem. Het VN-kamp in Lukavac hielp de bevolking van het dorp. "We gaven brandstof voor het transport van nierpatiënten die naar het ziekenhuis in Tuzla moesten. We hebben ook de wegen van en naar het dorp ver beterd." Op 30 april organiseerden de mili tairen een voetbalwedstrijd tegen een ploeg bestaande uit inwoners van Lukavar. "De bal werd met een helicopter gebracht. Voor een keer tje moest dat, ter ere van koningin nedag. "De blauwhelmen verloren weliswaar maar het geeft volgens Priem aan dat de verstandhouding goed was. Priem moest twee keer op karwei. Vlakbij Milancovic was een 40 meter lange brug ingezakt. Een transport van de VN bleek te zwaar voor de brug over een snelstromend riviertje. De brug kon een bergings voertuig en een 10-tonner met meel erachter niet houden. Volgens de korporaal was de brug verzwakt omdat de bovenliggers van de brug waren verwijderd. "Dat was nodig om vrachtwagens door de laten met containers met hulpgoederen." Bij het ongeval werd niemand gewond. "Het betonnen wegdek was in de rivier gezakt. Dat ging als een stuw dam werken. We moesten de ijzeren brugdelen kapot branden." Met het losbranden is Priem met een paar collega's twee dagen bezig geweest. Een takelwagen verwijderde de stukken en toen kon de vrachtwagen op de oever getrokken worden. Daarna was het de beurt aan de Zweden om er een baileybrug aan te leggen. Maar ook toen was de hulp van de Nederlandse lasser nodig. "De hou ten planken in de brug moesten wor den vastgelegd door er aan de zij kant een ijzeren strip langs te leggen met schroeven en bouten. Die moes ten we vastlassen. Anders zou het hout te gemakkelijk meegenomen kunnen worden. Het is een geliefd als brandstof." Kees ontmoette enkele keren Mare van Prooijen uit Stavenisse die in Visoko en bij de startbaan van het vliegveld van Tuzla gelegerd was. (Van Prooijen deed zijn relaas in deze krant van 21 juli). Om het thuisfront in te lichten over de situatie waarin hij verkeerde pro beerde Kees zoveel contact te onderhouden. "In het begin waren mijn ouders wel ongerust maar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te schrijven." De korporaal kreeg voor zijn vertrek ook veel steun van vrienden en kennissen: "Die leefden allemaal mee en wensten je succes." Dat hij een keer naar ex-Joegoslavië zou moeten was voor Priem een dui delijke zaak. Anderhalf jaar geleden zag hij zijn maat voorgaan. "Die had hetzelfde codenummer als ik. Hij was toen pas getrouwd. Ik heb toen voorgesteld om zelf eerst te gaan maar dat ging niet door. Iedereen moet. Toen wist ik wel dat ik ook een keer opgeroepen zou worden." Priem is somber over de toekomst van het verscheurde land. "Ik denk dat het niet snel al stopppen, gezien de mentaliteit van de verschillende partijen. Ze kunnen het niet eens worden en geven elkaar niet de ruimte. De een voor de ander wil niks inleveren. Het zal een strijd blijven." Priem tekende ruim 31/2 jaar geleden voor beroepsmilitair. Hij is als tech nisch specialist gelegerd in Oor schot en gaat zijn laatste half jaar in. Dan houdt hij het leger voor gezien. Wat hij daarna gaat doen weet hij nog niet. Ook niet of hij zijn staartje weer aan zal laten groeien. Duikscholen hebben het stuk tussen Strijenham en de Oesterdam uitge kozen als plaats om leerlingen les te geven. "Dat is het gunstigste stuk water van Tholen. Je kunt er een hele dag duiken zonder dat de stro ming te sterk wordt", vertelt eige naar en instructeur R. van den Mee- rendonk van duikschool Orka uit Tholen. "We hebben regelmatig last van de speedboten die veel te hard over komen varen. Soms zijn er zelfs mensen aan het waterskieën en dat is toch op de hele Oosterschelde verboden. We hebben wel eens boeien uitgezet om aan te geven waar we aan het duiken waren, maar sommigen zien dat juist als iets dat ze moeten ronden. Als er dan iemand zijn hoofd boven water steekt, loopt hij de kans om het kwijt te raken." Volgens Van den Meerendonk wordt het tijd dat er iets aan gedaan wordt. "De politie doet maar weinig. Als ze komen, gaan ze soms zelf keihard met hun boot over het water varen. Dan vraag ik me toch af waar we mee bezig zijn", meent de dui ker. "Bovendien begint alles weer van voren af aan als de politie weg is. Er is wel wat aan te doen. Ze moeten gewoon onopvallend op een Wegens zijn aandeel in ondermeer een inbraak bij Timpa Foundations in Tholen, is tegen N.G. (34) uit Utrecht achttien maanden gevange nisstraf geëist. G. stond terecht voor de rechtbank in Zutphen. Hij zou ook betrokken zijn geweest bij inbraken in bedrijven te Roosen daal, Apeldoorn, Almere, Baam en Utrecht. In mei werd in deze zaak al de 38-jarige C.L. uit Maarssen ver oordeeld tot drie jaar cel. Eind november vorig jaar werd in Tholen voor enkele tonnen aan lin gerie gestolen; tienduizenden slip jes, beha's e.d. verdwenen. Ook werd een fikse schade aangericht in het bedrijf, waarvan een deur werd opengebroken om binnen te komen. In januari werd ook in Apeldopom lingerie ontvreemd. De buit van deze twee inbraken samen bedroeg 850.000 gulden. In de vier andere gevallen werd voor enkele tiendui zenden guldens aan kristal gestolen. G. zou aan sommige diefstallen actief hebben meegedaan en in andere gevallen als heler zijn opge treden. Tijdens een huiszoeking in maart werd in Apeldoorn gestolen lingerie aangetroffen in de woning van de ex-vriendin van G. dijk gaan zitten, de nummers van boten registreren en de eigenaren daarna aanhouden." De politie te water vindt dat er niet veel meer aan te doen is. "Het is sowieso erg moeilijk om dergelijke overtreders hard aan te pakken. Als we ze niet zelf betrappen, moet er een aanklacht worden ingediend door tenminste twee getuigen. Met minder neemt de rechter geen genoegen. Maar er worden toch regelmatig mensen bekeurd", zegt F. van der Vegte van de voormalige rijkspolitie te water. Groepschef M.J.H.M. Elshout van Wemeldinge bevestigt dat. "Er wordt nu toch wel meer op gelet dan voorheen. Deze zomer is het aantal klachten toegenomen. Dat komt natuurlijk mede door het mooie weer. Als het regent, is het minder druk aan het strand. Als er echter twee mensen zijn die de kentekens van de overtreders hebben geno teerd en daarvan aangifte komen doen, zullen wij hen verder helpen. Dat hebben we al eerder gedaan.1' Overtreders krijgen de eerste keer een bekeuring en bij herhaling wordt naast de boete ook nog eens het vaartuig'in beslag genomen. Bij de Oesterdam mag er gewoon gevaren worden door jetski's en motorboten. Er geldt echter wel een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur. Volgens Elshout is het bijna niet te doen om een plaatselijk ver bod op motorvaartuigen in te stellen. "Dat kan alleen rijkswaterstaat die beheerder is van het gebied." Voorlichter Jos Geluk van rijkswa terstaat noemt een vaarverbod niet erg waarschijnlijk. "We hebben theoretisch de bevoegdheid om zoiets te doen. Maar het is bepaald niet gemakkelijk. Er moeten heel goede redenen zijn om daartoe over te gaan. Er ligt nog geen formeel verzoek om een dergelijk vaarver bod en als het er komt, zal het uiterst kritisch worden bekeken", zegt Geluk. "Als de politie een handha- vingsprobleem heeft, is dat voor ons geen reden om meteen maar een vaarverbod in te stellen. Als er gesteld wordt dat de regels niet te handhaven zijn, kun je ze net zo goed niet instellen. Bovendien kan de politie er wel wat aan doen. Ze hoeft per slot van rekening niet her kenbaar te zijn. Als er een grote boot van de politie te water op komt dagen, houdt iedereen zich natuur lijk aan de regels. De politie moet er wel tijd en mensen voor beschikbaar stellen en die zijn nu eenmaal schaars." Volgens Geluk kan ieder een, gemeente of particulier, een aanvraag voor een vaarverbod indie nen. Maar de kans dat het uitge voerd wordt is klein omdat volgens Geluk dan 'de goeden lijden met de slechten'. Addy en Hans v.d. Hoven gaan zich met hun zoon Robert in Indonesië vestigen. Zoon Michel (tweede van rechts) blijft in Nederland achter. Aan de rand van een dorpje in de buurt van Bogor (het vroegere Bui tenzorg), zestig kilometer ten zuiden van Djakarta, wordt op dit moment een huis gebouwd voor het Thoolse gezin. Boven op een heuvel, omge ven door rijstvelden. "De bouw vor dert goed", zegt Hans. Het gezin is pas terug van een zes weeks verblijf in de 'gordel van smaragd'. Ze zijn er al verschillende keren geweest, ver tellen enthousiast over het land en de mensen die er wonen. "Maar we zien ons vertrek naar West-Java niet als emigreren; we gaan er voor lan gere tijd wonen en werken." Dat geldt niet voor de oudste zoon Michel (19). Die blijft in Nederland achter om zijn studie werktuigbouw aan de mts af te maken. Hij heeft nog twee jaar te gaan en ziet daarna wel wat hij doet. Michel gaat op kamers wonen bij goede kennissen van zijn ouders. Robert krijgt lessen mee in het kader van het leerlingwe zen; hij zal voor praktijk en tenta mens terug naar Nederland moeten. Hans v.d. Hoven gaat zich in het Aziatische land bezighouden met de im- en export van tropische vogels. Dat deed hij in Oud-Vossemeer ook al, totdat de meeste vliegtuigmaat schappijen een jaar of drie geleden besloten het vervoer van levende have te boycotten. Daardoor werd de handel haast onmogelijk. "We hielden er al rekening mee dat over heidsmaatregelen in de toekomst problemen zouden kunnen geven, maar deze stap van de luchtvaart verraste ons. We hadden net nog een schuur bijgekocht." De vogelhandel leverde Van de Hoven contacten op over de hele wereld. De 'dieren werden uit Suri name, Afrika, Singapore, Hong kong, Taiwan en Indonesië gehaald. En verkocht - veelal aan dierentui nen - in de Verenigde Staten, Japan, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Zwit serland, Chili en ook weer Singapo re. In Indonesië kwam de Vosse- meerder in contact met een man die bijzonder in de handel geïnteres seerd was. "Het klikte meteen en bovendien was hij erg leergierig. Twee keer kwam hij naar Neder land, min of meer om stage te lopen." Met hulp van Van de Hoven begon de man in zijn eigen land een soortgelijk bedrijf. "Maar dat is nu zodanig uitgegroeid, dat we er zelf heen moeten", ver klaart Van de Hoven de drastische stap van zijn gezin. Hoewel een ver huizing naar Indonesië er toch wel inzat, zo blijkt uit de woorden van Addy: "Het komt alleen een jaar of vier eerder dan we gedacht hadden." Van de Hoven gaat er een kweeksta- tion voor vogels opzetten. "Want aan de wildvang in de natuur zal in de toekomst een einde komen." Zijn ervaring is dat de Indonesiërs leer gierig zijn en bereid om aan te pak ken. Verder is het klimaat er gunstig voor de vogelkweek. En het feit dat de lonen laag zijn, speelt eveneens een belangrijke rol. De onderneming heeft een kantoor in Djakarta. "Jaco Kouwen en Arjan Tange uit Vosse- meer zijn daar dit voorjaar nog geweest tijdens hun rondreis door zuid-oost Azië." Hans en Addy van de Hoven werken al vijftien jaar met vogels. Ze had den een aantal jaren een dierenwin kel aan de Ring in Oud-Vossemeer, maar dat werd te arbeidsintensief. Zodoende bleef de handel over, die Hans erbij deed naast een part-time baan bij Bruynzeel potloden. Kasu- arissen, kolibri's, toekans. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze heb ben ze verhandeld. "Het is begonnen met twee zebravinken in een kooitje, die we bij ons trouwen kregen", ver telt Addy. Vanuit Djakarta (waar naar schat ting 14 miljoen mensen wonen) onderhoudt het bedrijf via telefoon en fax de contacten met afnemers en leveranciers. In zijn nieuwe woning beschikt Van de Hoven niet over deze apparatuur: er ligt geen tele foonkabel. Een radiozender moet dit ondervangen. "En electriciteit wordt nog aangelegd. Dat zal er in novem ber zijn", zegt Van de Hoven. Hem trekt vooral de Indonesiër als mens. "Ze zijn tolerant, gastvrij en behulp zaam. Moslims, protestanten en katholieken leven er mét elkaar." "En de mensen hebben er nog tijd voor elkaar. Het is er niet zo jachtig als bij ons", vult zijn vrouw aan. "Dat betekent wel aanpassen aan het tempo." Met hun Indonesische zakenvrienden hebben ze ervaren dat, zodra het vertrouwen er is, je als het ware deel uitmaakt van de fami lie. En de familieband is er nog bij zonder sterk. De Tholenaren hebben ervaren dat in Djakarta eigenlijk alles te koop is wat ze willen hebben. Zelfs Hol landse kaas en Droste chocolade. "Alleen drop niet", lacht Michel. Om de taal (Bahasa Indonesia) onder de knie te krijgen, heeft het gezin een aantal lessen gevolgd. Verder zullen ze het ter plaatse moe ten leren. "Met gebaren erbij kun je je toch redelijk verstaanbaar maken", zegt Hans. Zijn zakenpart ner spreekt vloeiend Engels. Deze zal zich in de toekomst meer met de handel in reptielen gaan bezighou den. En zijn broer verzorgt de papierwinkel van het bedrijf, ver gunningen e.d. Het Thoolse gezin gebruikt de reste rende elf weken in ons land om nog e;en aantal zaken af te wikkelen. Een ideaal wordt verwezenlijkt, maar ze zullen minstens één keer per jaar terug komen. "Indonesië heeft iets dat me trekt, maar ik blijf Nederlan der", zegt Hans. "Het is toch prach tig dat je opnieuw kunt beginnen met een vak waarvan je houdt en dat eigenlijk je hobby is", vindt zijn vrouw Addy. In de gemeente Tholen gaan de komende tijd heel wat straten op de schop. Vijf werken zijn maandag middag aanbesteed. Er is ongeveer drie ton mee gemoeid. Gebr. Moerland te Sint-Annaland gaat in Stavenisse aan de slag. Daar wordt de Kerkstraat (binnen de bebouwde kom) opnieuw gestraat en enkele verkeersgeleiders aange bracht. Ook de Prinses Beatrixstraat (tussen de Pr. Bernhardstr. en de Pr. Irenestr.) wordt opnieuw gestraat. Moerland schreef in voor 85.187,50 gulden. Andere gegadigden waren de Sint-Annalandse aannemers A. Goedegebuure en C.A. Scherpenisse Zn. In Tholen en Poortvliet krijgt L. Bolier uit Sint-Maartensdijk de voorkeur boven zijn plaatsgenoot N. de Rijke en A. Goedegebuure. Voor 109.245,63 gulden aan straatwerk moet er uitgevoerd worden. De Dee- straat (tussen Burgemeet en Paas- dijkstraat) en een deel van de Hoge- dorpstraat in Poortvliet komen aan bod. In Tholen worden de Oude- landsestraat, een stuk van de Ver- brandestraat (van Minneputtestr. tot Dalemsestr.) en een deel van de Ten Ankerweg (tussen Hertenkamp en Molensingel) onder handen geno men. In laatstgenoemde weg wor den ook het trottoir, fietspad en de busstrook meegenomen. De aanleg van de definitieve bestra ting bij twee woningen aan de Burg. Bouwensestraat in Scherpenisse wil Bolier uitvoeren voor 19.250 gul den. In Sint-Annaland zijn twee gegadig den voor het leggen van de definitie ve straat in 's-Gravenkreek en Hoen- derweg. N. de Rijke schreef in voor 48.950 gulden, C.A. Scherpenisse Zn. voor 50.000 gulden. In Sint-Maartensdijk moet eveneens een stuk definitieve bestrating gelegd worden in een nieuwe woon wijk, namelijk in de Bosdreef. C.W. van Haaften te Stavenisse schreef in voor 33.200 gulden, N. de Rijke voor 33.500 gulden. In de nacht van zaterdag op zondag hebben dieven negentien auto's opengebroken op de campings de Pluimpot en Gorishoek in Scherpe nisse en de Muije in Sint-Maartens dijk. Uit de voertuigen werden ondermeer autoradio's, luidsprekers, een complete duikuitrusting, brillen en nog wat kleinigheden weggeno men. Getuigen wordt gevraagd con tact op te nemen met de politie. DEALER Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 3