Straatspeeldag in het water gevallen Statenfractie CDA heeft aandacht voor Tholenseweg Hoop dat rondweg Poortvliet er nog in deze eeuw komt Koersballen voor ouderen Twee teams uit Tholen op demogyjada 'Actiecomité Tholenseweg goede zaak' Van Haaften elfde junior ^POORTVLfET \w w Bezoek aan industrieterrein Poortvliet en De ft Twee rotondes moeten veiligheid fietsverkeer waarborgen Donderdag 9 juni 1994 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Woonerf ideaal voor Kotter straat Bolus Voortvarend Fietspad Rozeboom Wietrennen Regen deert niet Bidon Duivenrubriek Scholieren Sluiproute Groen Noordkant De weergoden waren de organisa toren van de nationale straat speeldag gisteren niet gunstig gezind. In Tholen waren de Kot- terstraat en de Oranjerie en Per gola vanaf twee uur afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Hoe wel de lucht bewolkt was, viel de temperatuur mee en het was droog. Tot ongeveer kwart voor drie. Toen stak er plotseling een harde wind op en de lucht werd dreigender. Omstreeks half vier viel het water met bakken uit de lucht. In de Oranjerie en Pergola waren 26 kinderen van de basisschool bezig met allerhande spelletjes. Dat gebeurde midden op straat, want voor één keer konden ze er zeker van zijn dat er geen auto's aan kwa men. Skippy-ballenrace, touwtrek ken, straattekenen en schminken waren een paar van de dingen die de kinderen onder leiding van zo'n tien ouders konden doen. Er werden bandjes met kinderliedjes gedraaid van onder andere Herman van Veen. Onder leiding van Barbette Boven berg en Harma Pekel sma pakte de buurtvereniging Oranjerie het initia tief op om de straatspeeldag te orga niseren. Het was voor de tweede Uitslagen van de wedstrijd in Tholen: mevr. R. Vroegop en P. Schellinger 26 p; mevr. M.H. Schot en wisselende partner 17 p; mevr. R. Burrows en A. Leemreijze 16 p; mevr. Y. Verkamman en H. Bal 13 p; mevr. F. Schellinger en mevr. R. Nag- tegaal 12 p; mevr. C. Praat en mevr. A. Bal 11 p; K. de Jong en J. Vroegop 10 p; mevr. S. Hoven en A. Verkamman 6 p. Oud-Vossemeer: mevr. Geuze en mevr. Free 20 p; mevr. Verschoor en mevr. Van Ptxmvliet 20 p; mevr. Van Dijke-de Wilde en mevr. Van Dijke-Polderman 19 p; mevr. C. van Micrlo en J. Geuze 16 p; W. Lindhout en mevr. De Ronde 13 p; mevr. Lindhout en mevr. Hermans 13 p; mevr. M. v.d. Zande en mevr. Klippel 13 p; mevr. v.d Zande-Schoep en mevr. Donken 10 p; mevr. Timmermans en mevr. Van Dijke-Lindhout 7 p. Sint-Maartensdijk: mevr. Goode en C. van Haaften 43 p; mevr. Van Sptunler en L. Kloet 24 p; mevr. Bolier en mevr. Dane 22 p; mevr. Bijl en J. Geuze 20 p; mevr. Geuze en mevr. Van Mierlo 13 p; Van Spluntcr en Leemreijze 8 p. Zaterdag organiseert de Vlissingsc turnvereniging VTV de demogyjada 1994. Op deze dag worden van hall' twee 's middags tot zeven uur 's avonds in sporthal Baskcnburg in Vlissingcn demonstraties gegeven in jazzgym en -dans. Ook Laura Ouwcns uit Tholen doet met twee groepen mee. Het Steps demonstra tieteam brengt het nummer 'Step ping Fcct' op de muziek 'Oh Boy'. Het is voor de eerste keer dat Laura Ouwcns met dit team naar buiten komt. Een meisjesgroep brengt 'In strumental Moves' op de muziek 'Valléc de larmes' Bom. Tijdens graafwerkzaamheden voor het kanaal door Zuid-Beveland is net onder Kruiningen een vlieg tuigbom gevonden. Het ging om een zogenaamde 1000-ponder uit de tweede wereldoorlog. De explosie ven opruimingsdienst heeft het ding vlakbij Rilland laten ontploffen. keer dat deze dag in de Oranjerie werd georganiseerd. In de Kotterstraat was het erg druk. Om twee uur gaf de jongste bewoner van de straat, Danny, het startschot voor de straatspeelactie. Aan het begin gingen er ballonnen de lucht in. Er kwamen meer dan vijftig kin deren op af. De werkgroep Kotter straat organiseerde hier de straat speeldag. De werkgroep, die bestaat uit bewo ners en vertegenwoordigers van gemeente, politie, jeugd- en jonge renwerk en de stichting Beter Wonen, heeft zich tot doel gesteld de leefbaarheid en het imago van de Kotterstraat te verbeteren. De groep is in tweeën gesplitst: een deel voor wonen en een deel voor woonomge ving. Daarin zitten respectievelijk vier en negen vertegenwoordigers. Volgens de bewoners heeft de straat alleen een slechte naam, maar in de praktijk zou het een goede buurt zijn om in te wonen. En om dat te bewij zen speelden alle kinderen van de straat woensdag met elkaar buiten. Er werd gehockeyd, getennist en getekend. Supermarkt Albert Heijn had geen bezwaar tegen deze actie en leverde zelfs limonade en bolus sen voor de menigte jongeren. De bewoners wachten met ongeduld op de verbetering van de Kotter straat, waarvoor de gemeente geld heeft uitgetrokken. Volgens hen is het ideaal een woonerf. "Maar dat is pas voor de langere termijn", zegt Marianne Velthuis die namens het jeugd- en jongerenwerk in de werk groep zit. "Dat kan in ieder geval pas als Albert Heijn verhuisd is. Maar het gaat ons er ook om, de straat ver keersveiliger te maken. Soms rijden ze hier met 80 km per uur doorheen. Dat kan natuurlijk niet. We hopen dat de plannen snel klaar zijn." Intussen spelen de kinderen nog door, zolang het weer het toelaat. B. en w. staan achter het initiatief van het actiecomité 'Tholenseweg veilig'. Maar of het college het comité werkelijk wil steunen is nog niet duidelijk. Het comité wil er bij de gemeente Halsteren op aan drin gen de veiligheid voor fietsers op deze verbinding te verbeteren. Vooral schoolgaande kinderen maken doordeweek gebruik van deze weg. M.A.J. van der Linde (PvdA) vroeg woensdag in de commissie ruimte lijke ordening of het college het comité wil steunen. Van der Linde wees erop dat de raad ook al aan dacht heeft besteed aan de verkeers situatie, en dat er brieven zijn geschreven naar de buurgemeente in Noord-Brabant. Van der Linde wil de weten of er door het college nog iets aan gedaan is. Burgemeester H.A. van der Munnik vindt het een goede zaak dat burgers zich voor de zaak inzetten. "De gemeente Halsteren heeft gezegd dat we bij Rijkswaterstaat moeten zijn. Maar die wil er niks aan doen. Als burgers dit oppakken, dan leeft het. Ik heb begrepen dat er via de scholen actie ondernomen zal wor den. Dat is een goede zaak." Van der Munnik opperde de moge lijkheid de kwestie aan te kaarten via de plannen voor fietsers in de vervoersregio waar Halsteren onder valt. Directeur A. Bouman (derde van links) van woninginrichting Bouman-Potter vertelt de CDA-statenleden op het Poortvlietse industrieter rein een en ander over zijn nieuwbouw, waarvoor het streekplan Zeeland werd aangepast. Rechts naast Bouman staat de Thoolse CDA- voorzitter E.Ph. Nieuwkerk, daarnaast gedeputeerde mevr. L. Nederhoed-Zijlstra. Uiterst rechts burgemeester H.A. van der Munnik. De CDA-fractie in provinciale staten wil proberen de problematiek van de Tholenseweg bij de provinciebesturen van Noord-Brabant en Zee land op tafel te krijgen. Hoewel fractievoorzitter WJ. van Tatenhove het woord 'onveilig' maandagmiddag in Poortvliet niet in de mond wil de nemen, was hij door zijn Thoolse partijgenoten overtuigd van de noodzaak om de veiligheid voor de drommen fietsende scholieren te verbeteren. Vorige week presenteerde het comité 'Tholenseweg veilig' zich. Een Thools initiatief dat is bedoeld om het gemeentebestuur van Halste ren te overtuigen van de noodzaak om iets aan de verkeerssituatie op de drukke verbindingsweg tussen beide gemeenten te doen. Alle Thoolse raadsfracties kregen een brief, met het verzoek om te reageren. Het CDA greep het werkbezoek van de statenfractie - waaronder de beide gedeputeerden - aan om het pro bleem op provinciaal niveau onder de aandacht te brengen. Van Tatenhove zei het gevoel te hebben dat problematieken waarbij twee provincies betrokken zijn. vaak tussen wal en schip dreigen te val len. Daarvan zou de Tholenseweg een voorbeeld kunnen zijn; het is een Brabantse weg, maar een gro tendeels Zeeuws belang. "Het is vaak een kwestie van wie het voor touw neemt." De CDA'er denkt dat er maanden mee gemoeid zijn voor de provinciebesturen zich over deze zaak zullen buigen. De Thoolse actiegroep heeft van verschillende kanten reacties ont vangen. "De PvdA heeft al schrifte lijk gereageerd. En de Petrus Canisi- usschoo! laat zelfs weten ons bij eventuele acties van dienst te willen zijn", vertelt Perry Bakx. Inmiddels beschikt de gemeente Halsteren over een rapport, opgesteld door een onderzoeksbureau, waarin de ver keersknelpunten binnen de gemeen te op een rij zijn gezet. Daaronder ook de onoverzichtelijke kruising Tholenseweg/Nicuw-Beijmoerse- weg. Behalve de bijna complete staten fractie maakten burgemeester H.A. van der Munnik (zijn collega Ver- bree was met vakantie), de wethou ders J. Versluys en J. de Jager, de CDA-fractievoorzitters én bestuurs leden van de CDA-regio Tholen/Sint-Philipsland deel uit van het gezelschap. Dat bekeek 's mor gens in Poortvliet de ontwikkelin gen in de Molenstraat en het indus trieterrein. "We hebben gezien hoe voortvarend er hier gebouwd wordt, maar er zijn binnen het industrieterrein zelf nog groeimogelijkheden", zegt Van Tatenhove. Dit in tegenstelling tot zijn gastheer E.Ph. Nieuwkerk, die van een volgebouwd industrieterrein spreekt. Aan de orde kwam de toekomst van de Molenstraat na het vertrek van Bouman-Potter. Dc bedoeling was om er een woongebied van te maken, maar dat wordt doorkruist doordat één pand van de meubel zaak in gebruik blijft. Hoewel daar over overleg plaatsvindt om dit knelpunt op te lossen. "Het is een financieel probleem, maar er wordt diep nagedacht over een oplossing. Ik heb de indruk dat men daar wel uitkomt", aldus Van Tatenhove. Het tweede knelpunt, de garage van Niemantsverdriet, is moeilijker op te lossen. "Toch is ook hij best bereid, maar het punt is dat er geen geschikte andere plek voor het bedrijf is", zegt Nieuwkerk. Hij wijst erop dat de sanering van de Molenstraat bij de provincie voor 1994 en 1995 op de prioriteitenlijst staat. Van Tatenhove lijkt het van 'wijs beleid' te getuigen om de pro blematiek in zijn geheel aan te pak ken. Een bijdrage uit het fonds voor stads- en dorpsvernieuwing is moei lijk omdat dit niet toereikend is voor alle projecten. Het lijkt het CDA niet onverstandig dat de gemeente zelf een bedrag uittrekt en daarmee naar de provincie stapt voor overleg. "Dat zou de zaak in beweging kun nen brengen." Zo'n eigen financiële inbreng zou, zo oppert het CDA, ook de aanleg van een fietspad langs de provincia le weg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse weieens kunnen versnel len. Ook de mogelijkheden in het kader van de ruilverkaveling zouden bekeken kunnen worden. Die ruilverkaveling speelt eveneens een rol bij de totstandkoming van de rondweg bij Poortvliet. Het CDA vindt het een goed idee dat het bureau beheer landbouwgronden alvast probeert de benodigde grond voor deze weg aan te kopen, voor uitlopend op de aanleg. "Op het moment dat de provincie extra geld beschikbaar heeft, hoeven dan geen lange onteigeningsprocedures meer gevoerd te worden", aldus Van Tatenhove. Zijn fractie onderkent het econo misch belang, voor Tholen, van de Zoomweg-noord. "We Scharen ons wat dat betreft graag achter de uit spraken van onze demissionaire minister (Maij-Weggen - red.) over deze weg." Dat Middelburg geen oog zou hebben voor de ontwikke lingen in het achterland, is volgens de CDA'er een misverstand wat hij heeft geprobeerd weg te nemen. "We zien zeer wel de mogelijkheden die er zijn, en daarmee zal in het streekplan en de ruimtelijke orde ning rekening gehouden moeten worden. Het gezelschap bekeek in Sint-Phi- lipsland De Rozeboom. "Een woon zorgcentrum uit de tijd dat dit begrip nog niet bestond, zo noemde direc teur Bordui het treffend", aldus Van Tatenhove. Zijn fractie nam kennis van de plannen die de SVR7. heeft voor Sint-Maartensdijk. "Het is dui delijk dat de beschikbare twee keer 350.000 gulden voor het diensten centrum onvoldoende zijn. Dus is meer geld nodig." Het CDA staat op het standpunt dat goede alternatie ven voor de te sluiten bejaardente huizen zeker beloond moeten wor den. De CDA-statenleden in de Molenstraat in Poortvliet, de woonplaats van J.A. ger). Uiterst links staat fractievoorzitter W.J. van Tatenhove. de Boe (met opgeheven vin- Wielrenner Arjan van Haaften uit Stave nisse weet zich, in zijn eerste jaar bij de junioren, met de besten te meten. Onlangs behaalde hij bij de districtskam pioenschappen de vijfde plaats. In Lage Zwaluwe reed Van Haaften zaterdag opnieuw in de prijzen. In het criterium over 60 kilometer kwam hij als elfde over de meet. Frans Hommel uit Oud-Vossemeer behaalde bij de B-amateurs een succesje. In Etten-Leur werd hij door de koplopers wel gedubbeld, maar met een achttiende plaats reed hij nog net in de prijzen. Mas Andriesse, René Hoek en Leo Zoon namen zaterdag deel aan de Rabc-toer- tocht over 220 kilometer vanuit Zeist. De leden van toerclub Tandje Bij haalden ondanks de slechte weersverwachting kun stempelkaart op, daar waar het merendeel van de inschrijvers wegens de regen verstek liet gaan. Door een fikse regenbui bij de start waren de Thoolse toerfietsers nat tot op hun huid. D<x>r het natte wegdek moesten de leden van Tandje Bij hun tocht vier keer onderbre ken voor een lekke band. Leo Zwin uit St.Annaland was één keer het slacht offer, terwijl Scherpenissenaar Mas Andriesse wegens een slechte buiten band drie keer met een lekke achterband werd geconfronteerd. Tegen het middaguur werd het weer een stuk aangenamer. Af en toe brak de zon door, terwijl de stevige wind afnam. De laatste kilometers werden echter weer in de regen afgelegd. Door de zware weers omstandigheden en de lekke banden bleef het gemiddelde steken op iets onder de 27 kilometer per uur. be ren ners van Tandje Bij zijn vol lof over de organisatie van deze toertocht. Bij het vertrek in Zeist kregen de fietsers brood jes, fruit, koffie en consumptiebonnen voor het nuttigen van koffie met appel gebak onderweg. In Best was er een rust punt, waar de deelnemers van de toer tocht weer werden voorzien van een lunchpakket, terwijl er bij aankomst in Zeist gelegenheid was om te douchen. Tijdens de tocht moesten de renners vier keer met een veerpont over. In augustus of september zal de tocht opnieuw wor den verreden. Het klassement van Tandje Bij wordt aangevoerd door Mas Andriesse met 2320 kilometer. Op ruime achterstand volgen: Arjaan den Braber 1870 km, René Hoek 1780 km, Marty den Haan 1660 km en Leo Zoon met 1540 kilome ter. Op zaterdag 18 juni zal Tandje Bij mee doen aan de twaalfde Thixilse fietsdag. In opdracht van de VVV heeft de toer club uit St.Maartensdijk de route vixir dit fietsevenement uitgezet. Twaalf leden van wielertoerclub De B idon hebben zondag 142 km dixir Zuid- Beveland afgelegd. Na de pauze in Hans- weert, op zo'n 85 km, kreeg Rinus Vos hol bandenpech. Na aflixip werd de zwa re rit besproken. Kees Eikelentxxim en Johan Bijl kregen een compliment omdat ze de hele rit aan kop hebben gereden. Het klassement ziet er nu als volgt uit: Johan Bijl 1229 km, Arie Bijl 1229 km, M. Goedegebuure 1229 km, K. v.d. Hoek 1229 km, K. Eikelenbixmi 1229 km, P. Weijers 1229 km, W. van Gorsel 1229 km, mevr. C. van Zetten 1088 km, H. Potappel 1020 km, M. Bogert 930 km, H. Keur 925 km, A. v.d. Ree 830 km, M. Knuist 760 km, R. Voshol 719 km, M. Stoutjesdijk 590 km, H. Sebregts 573 km, J. Guiljam 507 km, J. Geuze 252 km, C. de Jonge 247 km, mevr. D. van Splun- ter 242 km, M. Kwaak 168 km, L. Men- heere 84 km, K. Bogaerts 61 km. Trimklassieker. De toerclub EPZ- Zeeland organiseert op 18 juni voor de tweede keer een klassieker voor trimmers. De wedstrijd over 96 kilo meter begint om twee uur bij de EPZ op de Zeedijk in Borssele en staat open voor trimmers met een A-, B- of C-licentie van de TMZ. Om kwart over twee start een tijdrit voor recreanten over drie ronden van 3,8 km. De Trouwe Duif Tholen, Chantilly 4 juni, 125 duiven van 15 deelnemers. Los 7.20 u. bjj z.w.-wind. Eerste duif 10.11.33 is 1680,48 m/min, laatste duif 10.25.00 is 1559,5 m/min. J. Kegge 1,6, 10; C. Moeliker 2, 4, 23; A. Laban 3, 8, 9; P. Laban 5, 14, 15, 28; L. Hage 7; C.J. v.d. Berge en Zn. 11, 24, 27; M.J. Laban en Zn. 12,20,26; J. Baaij 13; L. v.d. Klein 16, 18, 19, 21, 22, 30, 32; A.F. Bustraan 17, 29; A. v.d. Vlies 25; F.A. Bout 31. De Trouwe Duif Tholen, Montlucon 4 juni, 55 duiven van 9 deelnemers. Los 6.35 u. bij z.w.-wind. Eerste duif 12.56.08 is 1546,55 m/min, laatste duif 13.38.19 is 1391,98 m/min. C. Laban 18,9,1112; C. Moeliker 2,4, 10; M.J. Laban en Zn. 3; C.J. Deurloo 5, 7; A. Laban 6, 14; A.F. Bustraan 13. De Reisduif Scherpenisse, Chantilly 4 juni. Eerste duif 10.11.16 u. is 1677 m/min, laatste duif 10.28.38 u. is 1525,29 m/min. J. Moerland 113,27,40; A. Moerland 2, 16, 18, 29, 30, 31; L. Hage 4, 5; J.J. Bolier 6, 7, 19, 20, 36, 37; D. Uijl 8, 22, 32; P. Potappel 9, 10, 14, 21, 23, 24; D. Menheere 11, 12; H. Krijger 15, 33, 34; N. Potappel 17, 25, 35, 38; A. Hage 26, 41K. Lisseveld 39. De Reisduif Scherpenisse, Montlucon 4 juni. Eerste duif 1516,13 m/min, laatste prijs 1278,22 m/min. J. Moerland 13, 4, 7, 11D. Menheere 2,8, 20; D. Uijl 5,6; H. Krijger 9, 14; P. Potappel 10, 13, 16; A. Hage 12, 18; J.J. Bolier 15, 19; A. Moerland 17; P. Uijl 21. De Zwaluw, Oud-Vossemeer. Chantil ly, 4 juni, 115 duiven van 17 deelne mers, los 7.20 u. bij z.w. wind. Eerste duif 10.14.42 u. is 1667,058 m/min, laatste duif 10.30.16 u. is 1530,652 m/min. J. Potappel 1, 2, 5 en 6; J. Schetters 3 en 21; M. Voormeulen 4; Jos en J. Vaders 7, 15 en 16; D. Vaders 8, 12, 17 en 18; A.J.J. Henraath 9; comb. v.d. Mark 10, 23, 24 en 28; M. de Graaff 11 en 26; A. Lindhout 13; I.K. Berkey 14; comb. G. en L. Hoek 19, 20 en 25; A. van Daalen 22; J. Buitenhuis 27; C.A. Hommel 29. De Zwaluw, Oud-Vossemeer. Montlu con, 4 juni, 66 duiven van 16 deelne mers, los 6.35 u. bij z.w. wind. Eerste duif 12.54.45 u. is 1561,157 m/min, laatste duif 13.49.30 u. is 1364,42 m/min. F. Hommel 1, 14 en 17; A. Capelle 2, 8 en 10; Jos en J. Vaders 3 en 15; comb. Capelle-Burgers 4, 9 en 11; D. Haver- mans 5 en 16; A.P. Keijzers 6; I.K. Ber key 7 en 12; D. Istha 13. De Reisduif Sint-Philipsland, Chantil ly 4 juni. Mevr. Quist en Zn. 13,4,6,7,9; Comb. Bolijn 2, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17; A. Verwijs 14. De Reisduif Sint-Philipsland, Montlu con 4 juni. Comb. Bolijn 1, 7, 8, 15, 16, 23; mevr. Quist en Zn. 2, 4, 6, 9, 14, 18; P.A. van Raaij 3, 5; J. Suurlant en Zn. 10; J. Wal pot en Zn. 11, 12, 17, 19, 20, 21, 24; J. Zuidweg 13; A. Verwijs 22. De Zwaluw Sint-Maartensdijk, Chan tilly 4 juni, 182 duiven. Los 7.20 u. bij z.z.w.-wind. Eerste duif 10.10.31 u. is 1672,537 m/min, laatste duif 10.30.51 is 1495,641 m/min. H.T. van Hemert I, 2, 16, 23, 35; J. Stoutjesdijk 3, 24; Bentschap Knook 4, 25, 27, 30, 32; M. Ponse 5, 10, II, 12, 13, 14, 15, 33, 4142, 45, 46; C. v.d. Ree 6, 7, 43; Vermaas en Zn. 8, 31I. Kwaak 9, 19; H. Smits 17, 26; C. Rijnberg 18, 21; Comb. Wielaard 20, 22, 34, 36, 37, 39, 44; A. van Gorsel 28; C. van Gorsel 29, 40; J. v.d. Repe 38. De Zwaluw Sint-Maartensdijk, Mont lucon 4 juni, 141 duiven. Ix>s 6.35 u. bij z.z.w.-wind. Eerste duif 12.45.11 u. is 1590,903 m/min, laatste duif 14.18.13 u. is 1278,245 m/min. A. Bijl 1, 9, 28; J. Stoutjesdijk 2, 7, 32; M. Ponse 3, 19, 24, 26, 33; C. van Gorsel 4,13,27,34; Bentschap Knook 5,29,35; J. Scherpenisse 6,20; Comb. Wielaard 8, II, 14, 25, 36; A. van Gorsel 10; H.T. van Hemert 12, 16; 1. Kwaak 15, 21; L. v.d. Berge 17,22; Comb. De Rijke 18; L. Lindhout 23; C. Rijnberg 30; Vermaas en Zn. 31. Vogelpest. Dierenartsen in Zeeland organiseren op 18 juni een entcam pagne voor kippen, kalkoenen, parelhoenders, fazanten, patrijzen, pauwen en kwartels. Dit in verband met het uitbreken van de uiterst besmettelijke pseudovogelpest. Het is nog maar de vraag of de rondweg bij Poortvliet er voor de eeuw wisseling ligt. Dat werd donderdag duidelijk tijdens een hoorzitting over deze verbinding. Pas na 1997 kan de provincie voor de aanleg ervan geld gaan vrijmaken. Maar eerst is het nodig dat de stemming voor de ruilverkaveling Poortvliet - in oktober van dit jaar - positief uit valt. De grondverwerving voor de nieuwe weg is in het verkavelingsplan opgenomen. "Met u hoop ik dat de weg er voor het jaar 2000 ligt, maar het is een moeilijk project", zei burgemeester H.A. van der Munnik in 't Ouwe Raed'uus. "Misschien doen zich onvoorziene omstandigheden voor." Een ander project, de bochtafsnij ding bij Scherpenisse, is daardoor ook al enkele keren opgeschoven. Volgens de laatste berichten wordt er in augustus of september nu inderdaad mee begonnen. "Als ik kijk wat al het meten en teke nen in de afgelopen jaren gekost heeft, dan had er voor die centen al een heel stuk weg kunnen liggen", merkte K.M. de Groen uit de Stoof- straat op. Provinciaal ambtenaar ir. J.G.M. Bakx gaf toe dat de eerste plannen voor een rondweg al een jaar of vijftien geleden uitgewerkt zijn. "Het tracé ligt sindsdien in gro te lijnen vast." De ontwikkeling van het verkeer heeft ertoe geleid dat er in het nieuwste plan de nodige aan passingen hebben plaatsgevonden. Zo komen er twee mini-rotondes: één bij de kruising met de Paasdijk- weg en de Geerweg, de andere bij de Kruytenburgseweg en de Tolweg. De nieuwe verbinding komt ten zui den van de huidige provinciale weg te liggen. "De rotondes zijn er om de veiligheid voor het fietsverkeer te vergroten", vertelde Bakx. Er komt verder een afzonderlijk fietspad behalve tussen de Lange Zandweg en de Kruytenburgseweg, waar fiet sers gebruik moeten maken van een aan te leggen parallelweg waarover ander verkeer naar de provinciale weg wordt geleid. De landbouw ziet dat laatste niet erg zitten. "Ik pleit voor een gescheiden fietspad, ook op dat traject", zei M.D. Geuze, die bang is voor onge lukken tussen fietsers en landbouw- verkeer. Volgens Bakx kunnen de beide soorten verkeer op dat wegge deelte gecombineerd worden, hoe wel het voor de provincie een kwes tie is van prioriteiten stellen. C.A. van der Maas uit de Burgemeet was er niet gerust op. En uitbater Van Tol van café Tolrust wees op de vele scholieren die dagelijks van een naar Sint-Maartensdijk fietsen. Vol gens hem gaat dat de hele dag door. omdat ze afwisselend in Tholen en Sint-Maartensdijk les zouden heb ben. Maar de Thoolse scholenge meenschap is sinds dit schooljaar volledig in de smalstad geconcen treerd. De burgemeester vond dat de realiteit niet uit het oog verloren moet worden; er zijn geen onophou delijke stromen fietsers en tractoren, hield hij de 35 aanwezigen voor. Van Tol wilde nog weten waarom de fietsers niet gewoon door het dorp worden geleid, dan zouden ze minder keren de provinciale weg hoeven oversteken. Bakx bewees aan de hand van een kaart het tegen deel. "Maak er een fietstunnel", pro beerde Van Tol nog. Dat zouden er twee moeten worden (bij elke roton de één), aldus Bakx die de kosten daarvan veel te hoog noemde. F.J. Klapwijk wilde weten of het bestaande fietspad langs de Stoof- straat wordt afgesloten, om te voor komen dat fietsers voorbij de roton de de Koningsweg gaan oversteken. De details van het plan zijn, aldus Bakx, nog niet uitgewerkt, maar er zal zeker rekening mee worden gehouden. Zo zal vermoedelijk ook het gedeelte Stoofstraat tussen de Tolweg en de Koningsweg versmald worden. Als de rondweg er ligt, vreest J.M. van Benden dat er een sluiproute ontstaat vanaf de Oesterdam naar de Geerweg of de Lange Zandweg. Ook daaraan is gedacht, aldus Bakx. In het ruilverkavelingsplan Oud- Vossemeer is de aanleg van een sluis bij het tunneltje door de Rei- merswaalseweg opgenomen. Daar door kan alleen landbouwverkeer er gebruik van maken en moeten auto's een andere kant rijden. "Dat moet een voldoende drempel zijn." Andere aanwezigen waren bang dat verkeer naar en van Scherpenisse via de Noordhoekseweg en Lange- weg gaat rijden. "Er komen nogal wat pendelbusjes naar Poortvliet en die moeten nu twee keer het fietspad oversteken", stelde L.M. Niemants verdriet vast. Maar volgens Bakx is de aversie die bij sommigen tegen mini-rotondes bestaat niet terecht. "Ze werken fantastisch." M. Bijl vroeg om de rotonde zo ruim mogelijk aan te leggen, waarmee voorkomen wordt dat vrachtwagens er problemen mee krijgen. Er zijn proeven gedaan, zei Bakx, en de rij strook is breed genoeg om de roton de met gepaste snelheid te nemen. De rondweg moet ten zuiden van het dorp komen en sluit via mini-rotondes bij de Geerweg en de Kruytenburgseweg aan op de bestaande provinciale weg. J.C.L. Niemantsverdriet kondigde aan, bezwaar te zullen maken tegen de bestemming die de landbouw grond ten noordoosten van de weg zal krijgen: landbouw zonder bebouwing. Uitvoerig werd er gepraat over de beplanting, hoewel Bakx al meteen zei dat dit aspect nog helemaal uit gewerkt moet worden. Dat zal gebeuren in samenwerking met de gemeente, antwoordde hij op een vraag van D. Coppoolse. J "Verstop de weg in het landschap", zei Geuze. Hij vervolgde dat de landbouw liever geen beplanting langs de weg wil, zodat het zicht op het dorp in stand blijft. "Plant maar gerust. Het is allemaal polder en nog eens polder", bracht mevrouw E. Rijstenbil daartegenin. Bakx zei dat er qua beplanting veel mogelijk is: "Je kunt bomen vlak bij elkaar zet ten, of met wat grotere afstanden er tussen." Geuze vulde aan dat de landbouw niet tegen beplanting is, maar dat die elders in voldoende mate te vinden is. L.M. Niemantsverdriet wees naar de Poortvlietsedijk, waar de bomen volgens hem een gevaar vormen voor het verkeer. "Daar gebeurt nog weieens een ongeluk." De burge meester wees hem er in dat verband op, dat nergens op Tholen harder gereden mag worden dan 80 km/u. "Bovendien hoor ik nogal eens men sen van elders vertellen dat ze op Tholen juist de beplanting langs wegen zo mooi vinden." De heer Uijl uit de Achterstraat was bang dat de afremmende en optrek kende vrachtauto's op de weg méér lawaai zullen maken dan nu het geval is. "Plant daarom aan de noordkant laag struikgewas, om dat te beperken." Maar Bakx stelde dat beplanting het geluid niet dempt. "Het is meer een psychologisch effect: wat je niet ziet, hoor je niet." Waarop mevrouw Rijstenbil reageerde: "Ik zie liever groen dan vrachtauto's." De geluidsoverlast in de Stoofstraat kwam ook nog aan de orde. De straat is al verschillende jaren aan gemeld als saneringsproject, maar lijkt voorlopig niet aan bod te komen, meldde ambtenaar L.T. Steenpoorte. En Coppoolse drong erop aan, om na het aannemen van de ruilverkaveling zo gauw moge lijk te beginnen met de aanleg van het wegtracé, eventueel gefaseerd. "Ook daarvoor heeft de provincie geld nodig", reageerde Bakx.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 9