Straatspeeldag in
het water gevallen
Statenfractie CDA heeft
aandacht voor Tholenseweg
Hoop dat rondweg Poortvliet
er nog in deze eeuw komt
Koersballen
voor ouderen
Twee teams
uit Tholen op
demogyjada
'Actiecomité
Tholenseweg
goede zaak'
Van Haaften
elfde junior
^POORTVLfET
\w w
Bezoek aan industrieterrein Poortvliet en De
ft
Twee rotondes moeten veiligheid fietsverkeer waarborgen
Donderdag 9 juni 1994
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Woonerf ideaal voor Kotter straat
Bolus
Voortvarend
Fietspad
Rozeboom
Wietrennen
Regen deert niet
Bidon
Duivenrubriek
Scholieren
Sluiproute
Groen
Noordkant
De weergoden waren de organisa
toren van de nationale straat
speeldag gisteren niet gunstig
gezind. In Tholen waren de Kot-
terstraat en de Oranjerie en Per
gola vanaf twee uur afgesloten
voor gemotoriseerd verkeer. Hoe
wel de lucht bewolkt was, viel de
temperatuur mee en het was
droog. Tot ongeveer kwart voor
drie. Toen stak er plotseling een
harde wind op en de lucht werd
dreigender. Omstreeks half vier
viel het water met bakken uit de
lucht.
In de Oranjerie en Pergola waren 26
kinderen van de basisschool bezig
met allerhande spelletjes. Dat
gebeurde midden op straat, want
voor één keer konden ze er zeker
van zijn dat er geen auto's aan kwa
men. Skippy-ballenrace, touwtrek
ken, straattekenen en schminken
waren een paar van de dingen die de
kinderen onder leiding van zo'n tien
ouders konden doen. Er werden
bandjes met kinderliedjes gedraaid
van onder andere Herman van Veen.
Onder leiding van Barbette Boven
berg en Harma Pekel sma pakte de
buurtvereniging Oranjerie het initia
tief op om de straatspeeldag te orga
niseren. Het was voor de tweede
Uitslagen van de wedstrijd in Tholen:
mevr. R. Vroegop en P. Schellinger 26 p;
mevr. M.H. Schot en wisselende partner
17 p; mevr. R. Burrows en A. Leemreijze
16 p; mevr. Y. Verkamman en H. Bal 13
p; mevr. F. Schellinger en mevr. R. Nag-
tegaal 12 p; mevr. C. Praat en mevr. A.
Bal 11 p; K. de Jong en J. Vroegop 10 p;
mevr. S. Hoven en A. Verkamman 6 p.
Oud-Vossemeer: mevr. Geuze en mevr.
Free 20 p; mevr. Verschoor en mevr.
Van Ptxmvliet 20 p; mevr. Van Dijke-de
Wilde en mevr. Van Dijke-Polderman 19
p; mevr. C. van Micrlo en J. Geuze 16 p;
W. Lindhout en mevr. De Ronde 13 p;
mevr. Lindhout en mevr. Hermans 13 p;
mevr. M. v.d. Zande en mevr. Klippel 13
p; mevr. v.d Zande-Schoep en mevr.
Donken 10 p; mevr. Timmermans en
mevr. Van Dijke-Lindhout 7 p.
Sint-Maartensdijk: mevr. Goode en C.
van Haaften 43 p; mevr. Van Sptunler en
L. Kloet 24 p; mevr. Bolier en mevr.
Dane 22 p; mevr. Bijl en J. Geuze 20 p;
mevr. Geuze en mevr. Van Mierlo 13 p;
Van Spluntcr en Leemreijze 8 p.
Zaterdag organiseert de Vlissingsc
turnvereniging VTV de demogyjada
1994. Op deze dag worden van hall'
twee 's middags tot zeven uur 's
avonds in sporthal Baskcnburg in
Vlissingcn demonstraties gegeven
in jazzgym en -dans. Ook Laura
Ouwcns uit Tholen doet met twee
groepen mee. Het Steps demonstra
tieteam brengt het nummer 'Step
ping Fcct' op de muziek 'Oh Boy'.
Het is voor de eerste keer dat Laura
Ouwcns met dit team naar buiten
komt. Een meisjesgroep brengt 'In
strumental Moves' op de muziek
'Valléc de larmes'
Bom. Tijdens graafwerkzaamheden
voor het kanaal door Zuid-Beveland
is net onder Kruiningen een vlieg
tuigbom gevonden. Het ging om een
zogenaamde 1000-ponder uit de
tweede wereldoorlog. De explosie
ven opruimingsdienst heeft het ding
vlakbij Rilland laten ontploffen.
keer dat deze dag in de Oranjerie
werd georganiseerd.
In de Kotterstraat was het erg druk.
Om twee uur gaf de jongste bewoner
van de straat, Danny, het startschot
voor de straatspeelactie. Aan het
begin gingen er ballonnen de lucht
in. Er kwamen meer dan vijftig kin
deren op af. De werkgroep Kotter
straat organiseerde hier de straat
speeldag.
De werkgroep, die bestaat uit bewo
ners en vertegenwoordigers van
gemeente, politie, jeugd- en jonge
renwerk en de stichting Beter
Wonen, heeft zich tot doel gesteld
de leefbaarheid en het imago van de
Kotterstraat te verbeteren. De groep
is in tweeën gesplitst: een deel voor
wonen en een deel voor woonomge
ving. Daarin zitten respectievelijk
vier en negen vertegenwoordigers.
Volgens de bewoners heeft de straat
alleen een slechte naam, maar in de
praktijk zou het een goede buurt zijn
om in te wonen. En om dat te bewij
zen speelden alle kinderen van de
straat woensdag met elkaar buiten.
Er werd gehockeyd, getennist en
getekend. Supermarkt Albert Heijn
had geen bezwaar tegen deze actie
en leverde zelfs limonade en bolus
sen voor de menigte jongeren.
De bewoners wachten met ongeduld
op de verbetering van de Kotter
straat, waarvoor de gemeente geld
heeft uitgetrokken. Volgens hen is
het ideaal een woonerf. "Maar dat is
pas voor de langere termijn", zegt
Marianne Velthuis die namens het
jeugd- en jongerenwerk in de werk
groep zit. "Dat kan in ieder geval pas
als Albert Heijn verhuisd is. Maar
het gaat ons er ook om, de straat ver
keersveiliger te maken. Soms rijden
ze hier met 80 km per uur doorheen.
Dat kan natuurlijk niet. We hopen
dat de plannen snel klaar zijn."
Intussen spelen de kinderen nog
door, zolang het weer het toelaat.
B. en w. staan achter het initiatief
van het actiecomité 'Tholenseweg
veilig'. Maar of het college het
comité werkelijk wil steunen is nog
niet duidelijk. Het comité wil er bij
de gemeente Halsteren op aan drin
gen de veiligheid voor fietsers op
deze verbinding te verbeteren.
Vooral schoolgaande kinderen
maken doordeweek gebruik van
deze weg.
M.A.J. van der Linde (PvdA) vroeg
woensdag in de commissie ruimte
lijke ordening of het college het
comité wil steunen. Van der Linde
wees erop dat de raad ook al aan
dacht heeft besteed aan de verkeers
situatie, en dat er brieven zijn
geschreven naar de buurgemeente in
Noord-Brabant. Van der Linde wil
de weten of er door het college nog
iets aan gedaan is.
Burgemeester H.A. van der Munnik
vindt het een goede zaak dat burgers
zich voor de zaak inzetten. "De
gemeente Halsteren heeft gezegd
dat we bij Rijkswaterstaat moeten
zijn. Maar die wil er niks aan doen.
Als burgers dit oppakken, dan leeft
het. Ik heb begrepen dat er via de
scholen actie ondernomen zal wor
den. Dat is een goede zaak."
Van der Munnik opperde de moge
lijkheid de kwestie aan te kaarten
via de plannen voor fietsers in de
vervoersregio waar Halsteren onder
valt.
Directeur A. Bouman (derde van links) van woninginrichting Bouman-Potter vertelt de CDA-statenleden op het Poortvlietse industrieter
rein een en ander over zijn nieuwbouw, waarvoor het streekplan Zeeland werd aangepast. Rechts naast Bouman staat de Thoolse CDA-
voorzitter E.Ph. Nieuwkerk, daarnaast gedeputeerde mevr. L. Nederhoed-Zijlstra. Uiterst rechts burgemeester H.A. van der Munnik.
De CDA-fractie in provinciale staten wil proberen de problematiek van
de Tholenseweg bij de provinciebesturen van Noord-Brabant en Zee
land op tafel te krijgen. Hoewel fractievoorzitter WJ. van Tatenhove
het woord 'onveilig' maandagmiddag in Poortvliet niet in de mond wil
de nemen, was hij door zijn Thoolse partijgenoten overtuigd van de
noodzaak om de veiligheid voor de drommen fietsende scholieren te
verbeteren.
Vorige week presenteerde het
comité 'Tholenseweg veilig' zich.
Een Thools initiatief dat is bedoeld
om het gemeentebestuur van Halste
ren te overtuigen van de noodzaak
om iets aan de verkeerssituatie op de
drukke verbindingsweg tussen beide
gemeenten te doen. Alle Thoolse
raadsfracties kregen een brief, met
het verzoek om te reageren. Het
CDA greep het werkbezoek van de
statenfractie - waaronder de beide
gedeputeerden - aan om het pro
bleem op provinciaal niveau onder
de aandacht te brengen.
Van Tatenhove zei het gevoel te
hebben dat problematieken waarbij
twee provincies betrokken zijn. vaak
tussen wal en schip dreigen te val
len. Daarvan zou de Tholenseweg
een voorbeeld kunnen zijn; het is
een Brabantse weg, maar een gro
tendeels Zeeuws belang. "Het is
vaak een kwestie van wie het voor
touw neemt." De CDA'er denkt dat
er maanden mee gemoeid zijn voor
de provinciebesturen zich over deze
zaak zullen buigen.
De Thoolse actiegroep heeft van
verschillende kanten reacties ont
vangen. "De PvdA heeft al schrifte
lijk gereageerd. En de Petrus Canisi-
usschoo! laat zelfs weten ons bij
eventuele acties van dienst te willen
zijn", vertelt Perry Bakx. Inmiddels
beschikt de gemeente Halsteren
over een rapport, opgesteld door een
onderzoeksbureau, waarin de ver
keersknelpunten binnen de gemeen
te op een rij zijn gezet. Daaronder
ook de onoverzichtelijke kruising
Tholenseweg/Nicuw-Beijmoerse-
weg.
Behalve de bijna complete staten
fractie maakten burgemeester H.A.
van der Munnik (zijn collega Ver-
bree was met vakantie), de wethou
ders J. Versluys en J. de Jager, de
CDA-fractievoorzitters én bestuurs
leden van de CDA-regio
Tholen/Sint-Philipsland deel uit van
het gezelschap. Dat bekeek 's mor
gens in Poortvliet de ontwikkelin
gen in de Molenstraat en het indus
trieterrein.
"We hebben gezien hoe voortvarend
er hier gebouwd wordt, maar er zijn
binnen het industrieterrein zelf nog
groeimogelijkheden", zegt Van
Tatenhove. Dit in tegenstelling tot
zijn gastheer E.Ph. Nieuwkerk, die
van een volgebouwd industrieterrein
spreekt.
Aan de orde kwam de toekomst van
de Molenstraat na het vertrek van
Bouman-Potter. Dc bedoeling was
om er een woongebied van te
maken, maar dat wordt doorkruist
doordat één pand van de meubel
zaak in gebruik blijft. Hoewel daar
over overleg plaatsvindt om dit
knelpunt op te lossen. "Het is een
financieel probleem, maar er wordt
diep nagedacht over een oplossing.
Ik heb de indruk dat men daar wel
uitkomt", aldus Van Tatenhove.
Het tweede knelpunt, de garage van
Niemantsverdriet, is moeilijker op
te lossen. "Toch is ook hij best
bereid, maar het punt is dat er geen
geschikte andere plek voor het
bedrijf is", zegt Nieuwkerk. Hij
wijst erop dat de sanering van de
Molenstraat bij de provincie voor
1994 en 1995 op de prioriteitenlijst
staat. Van Tatenhove lijkt het van
'wijs beleid' te getuigen om de pro
blematiek in zijn geheel aan te pak
ken. Een bijdrage uit het fonds voor
stads- en dorpsvernieuwing is moei
lijk omdat dit niet toereikend is voor
alle projecten. Het lijkt het CDA
niet onverstandig dat de gemeente
zelf een bedrag uittrekt en daarmee
naar de provincie stapt voor overleg.
"Dat zou de zaak in beweging kun
nen brengen."
Zo'n eigen financiële inbreng zou,
zo oppert het CDA, ook de aanleg
van een fietspad langs de provincia
le weg tussen Sint-Maartensdijk en
Stavenisse weieens kunnen versnel
len. Ook de mogelijkheden in het
kader van de ruilverkaveling zouden
bekeken kunnen worden.
Die ruilverkaveling speelt eveneens
een rol bij de totstandkoming van de
rondweg bij Poortvliet. Het CDA
vindt het een goed idee dat het
bureau beheer landbouwgronden
alvast probeert de benodigde grond
voor deze weg aan te kopen, voor
uitlopend op de aanleg. "Op het
moment dat de provincie extra geld
beschikbaar heeft, hoeven dan geen
lange onteigeningsprocedures meer
gevoerd te worden", aldus Van
Tatenhove.
Zijn fractie onderkent het econo
misch belang, voor Tholen, van de
Zoomweg-noord. "We Scharen ons
wat dat betreft graag achter de uit
spraken van onze demissionaire
minister (Maij-Weggen - red.) over
deze weg." Dat Middelburg geen
oog zou hebben voor de ontwikke
lingen in het achterland, is volgens
de CDA'er een misverstand wat hij
heeft geprobeerd weg te nemen.
"We zien zeer wel de mogelijkheden
die er zijn, en daarmee zal in het
streekplan en de ruimtelijke orde
ning rekening gehouden moeten
worden.
Het gezelschap bekeek in Sint-Phi-
lipsland De Rozeboom. "Een woon
zorgcentrum uit de tijd dat dit begrip
nog niet bestond, zo noemde direc
teur Bordui het treffend", aldus Van
Tatenhove. Zijn fractie nam kennis
van de plannen die de SVR7. heeft
voor Sint-Maartensdijk. "Het is dui
delijk dat de beschikbare twee keer
350.000 gulden voor het diensten
centrum onvoldoende zijn. Dus is
meer geld nodig." Het CDA staat op
het standpunt dat goede alternatie
ven voor de te sluiten bejaardente
huizen zeker beloond moeten wor
den.
De CDA-statenleden in de Molenstraat in Poortvliet, de woonplaats van J.A.
ger). Uiterst links staat fractievoorzitter W.J. van Tatenhove.
de Boe (met opgeheven vin-
Wielrenner Arjan van Haaften uit Stave
nisse weet zich, in zijn eerste jaar bij de
junioren, met de besten te meten.
Onlangs behaalde hij bij de districtskam
pioenschappen de vijfde plaats. In Lage
Zwaluwe reed Van Haaften zaterdag
opnieuw in de prijzen. In het criterium
over 60 kilometer kwam hij als elfde
over de meet.
Frans Hommel uit Oud-Vossemeer
behaalde bij de B-amateurs een succesje.
In Etten-Leur werd hij door de koplopers
wel gedubbeld, maar met een achttiende
plaats reed hij nog net in de prijzen.
Mas Andriesse, René Hoek en Leo Zoon
namen zaterdag deel aan de Rabc-toer-
tocht over 220 kilometer vanuit Zeist. De
leden van toerclub Tandje Bij haalden
ondanks de slechte weersverwachting
kun stempelkaart op, daar waar het
merendeel van de inschrijvers wegens de
regen verstek liet gaan. Door een fikse
regenbui bij de start waren de Thoolse
toerfietsers nat tot op hun huid. D<x>r het
natte wegdek moesten de leden van
Tandje Bij hun tocht vier keer onderbre
ken voor een lekke band. Leo Zwin uit
St.Annaland was één keer het slacht
offer, terwijl Scherpenissenaar Mas
Andriesse wegens een slechte buiten
band drie keer met een lekke achterband
werd geconfronteerd.
Tegen het middaguur werd het weer een
stuk aangenamer. Af en toe brak de zon
door, terwijl de stevige wind afnam. De
laatste kilometers werden echter weer in
de regen afgelegd. Door de zware weers
omstandigheden en de lekke banden
bleef het gemiddelde steken op iets
onder de 27 kilometer per uur. be ren
ners van Tandje Bij zijn vol lof over de
organisatie van deze toertocht. Bij het
vertrek in Zeist kregen de fietsers brood
jes, fruit, koffie en consumptiebonnen
voor het nuttigen van koffie met appel
gebak onderweg. In Best was er een rust
punt, waar de deelnemers van de toer
tocht weer werden voorzien van een
lunchpakket, terwijl er bij aankomst in
Zeist gelegenheid was om te douchen.
Tijdens de tocht moesten de renners vier
keer met een veerpont over. In augustus
of september zal de tocht opnieuw wor
den verreden.
Het klassement van Tandje Bij wordt
aangevoerd door Mas Andriesse met
2320 kilometer. Op ruime achterstand
volgen: Arjaan den Braber 1870 km,
René Hoek 1780 km, Marty den Haan
1660 km en Leo Zoon met 1540 kilome
ter.
Op zaterdag 18 juni zal Tandje Bij mee
doen aan de twaalfde Thixilse fietsdag.
In opdracht van de VVV heeft de toer
club uit St.Maartensdijk de route vixir dit
fietsevenement uitgezet.
Twaalf leden van wielertoerclub De
B idon hebben zondag 142 km dixir Zuid-
Beveland afgelegd. Na de pauze in Hans-
weert, op zo'n 85 km, kreeg Rinus Vos
hol bandenpech. Na aflixip werd de zwa
re rit besproken. Kees Eikelentxxim en
Johan Bijl kregen een compliment omdat
ze de hele rit aan kop hebben gereden.
Het klassement ziet er nu als volgt uit:
Johan Bijl 1229 km, Arie Bijl 1229 km,
M. Goedegebuure 1229 km, K. v.d.
Hoek 1229 km, K. Eikelenbixmi 1229
km, P. Weijers 1229 km, W. van Gorsel
1229 km, mevr. C. van Zetten 1088 km,
H. Potappel 1020 km, M. Bogert 930 km,
H. Keur 925 km, A. v.d. Ree 830 km, M.
Knuist 760 km, R. Voshol 719 km, M.
Stoutjesdijk 590 km, H. Sebregts 573
km, J. Guiljam 507 km, J. Geuze 252 km,
C. de Jonge 247 km, mevr. D. van Splun-
ter 242 km, M. Kwaak 168 km, L. Men-
heere 84 km, K. Bogaerts 61 km.
Trimklassieker. De toerclub EPZ-
Zeeland organiseert op 18 juni voor
de tweede keer een klassieker voor
trimmers. De wedstrijd over 96 kilo
meter begint om twee uur bij de EPZ
op de Zeedijk in Borssele en staat
open voor trimmers met een A-, B-
of C-licentie van de TMZ. Om
kwart over twee start een tijdrit voor
recreanten over drie ronden van 3,8
km.
De Trouwe Duif Tholen, Chantilly 4
juni, 125 duiven van 15 deelnemers.
Los 7.20 u. bjj z.w.-wind. Eerste duif
10.11.33 is 1680,48 m/min, laatste duif
10.25.00 is 1559,5 m/min.
J. Kegge 1,6, 10; C. Moeliker 2, 4, 23;
A. Laban 3, 8, 9; P. Laban 5, 14, 15, 28;
L. Hage 7; C.J. v.d. Berge en Zn. 11, 24,
27; M.J. Laban en Zn. 12,20,26; J. Baaij
13; L. v.d. Klein 16, 18, 19, 21, 22, 30,
32; A.F. Bustraan 17, 29; A. v.d. Vlies
25; F.A. Bout 31.
De Trouwe Duif Tholen, Montlucon 4
juni, 55 duiven van 9 deelnemers. Los
6.35 u. bij z.w.-wind. Eerste duif
12.56.08 is 1546,55 m/min, laatste duif
13.38.19 is 1391,98 m/min.
C. Laban 18,9,1112; C. Moeliker 2,4,
10; M.J. Laban en Zn. 3; C.J. Deurloo 5,
7; A. Laban 6, 14; A.F. Bustraan 13.
De Reisduif Scherpenisse, Chantilly 4
juni. Eerste duif 10.11.16 u. is 1677
m/min, laatste duif 10.28.38 u. is
1525,29 m/min.
J. Moerland 113,27,40; A. Moerland 2,
16, 18, 29, 30, 31; L. Hage 4, 5; J.J.
Bolier 6, 7, 19, 20, 36, 37; D. Uijl 8, 22,
32; P. Potappel 9, 10, 14, 21, 23, 24; D.
Menheere 11, 12; H. Krijger 15, 33, 34;
N. Potappel 17, 25, 35, 38; A. Hage 26,
41K. Lisseveld 39.
De Reisduif Scherpenisse, Montlucon
4 juni. Eerste duif 1516,13 m/min,
laatste prijs 1278,22 m/min.
J. Moerland 13, 4, 7, 11D. Menheere
2,8, 20; D. Uijl 5,6; H. Krijger 9, 14; P.
Potappel 10, 13, 16; A. Hage 12, 18; J.J.
Bolier 15, 19; A. Moerland 17; P. Uijl
21.
De Zwaluw, Oud-Vossemeer. Chantil
ly, 4 juni, 115 duiven van 17 deelne
mers, los 7.20 u. bij z.w. wind. Eerste
duif 10.14.42 u. is 1667,058 m/min,
laatste duif 10.30.16 u. is 1530,652
m/min.
J. Potappel 1, 2, 5 en 6; J. Schetters 3 en
21; M. Voormeulen 4; Jos en J. Vaders 7,
15 en 16; D. Vaders 8, 12, 17 en 18;
A.J.J. Henraath 9; comb. v.d. Mark 10,
23, 24 en 28; M. de Graaff 11 en 26; A.
Lindhout 13; I.K. Berkey 14; comb. G.
en L. Hoek 19, 20 en 25; A. van Daalen
22; J. Buitenhuis 27; C.A. Hommel 29.
De Zwaluw, Oud-Vossemeer. Montlu
con, 4 juni, 66 duiven van 16 deelne
mers, los 6.35 u. bij z.w. wind. Eerste
duif 12.54.45 u. is 1561,157 m/min,
laatste duif 13.49.30 u. is 1364,42
m/min.
F. Hommel 1, 14 en 17; A. Capelle 2, 8
en 10; Jos en J. Vaders 3 en 15; comb.
Capelle-Burgers 4, 9 en 11; D. Haver-
mans 5 en 16; A.P. Keijzers 6; I.K. Ber
key 7 en 12; D. Istha 13.
De Reisduif Sint-Philipsland, Chantil
ly 4 juni.
Mevr. Quist en Zn. 13,4,6,7,9; Comb.
Bolijn 2, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17;
A. Verwijs 14.
De Reisduif Sint-Philipsland, Montlu
con 4 juni.
Comb. Bolijn 1, 7, 8, 15, 16, 23; mevr.
Quist en Zn. 2, 4, 6, 9, 14, 18; P.A. van
Raaij 3, 5; J. Suurlant en Zn. 10; J. Wal
pot en Zn. 11, 12, 17, 19, 20, 21, 24; J.
Zuidweg 13; A. Verwijs 22.
De Zwaluw Sint-Maartensdijk, Chan
tilly 4 juni, 182 duiven. Los 7.20 u. bij
z.z.w.-wind. Eerste duif 10.10.31 u. is
1672,537 m/min, laatste duif 10.30.51
is 1495,641 m/min.
H.T. van Hemert I, 2, 16, 23, 35; J.
Stoutjesdijk 3, 24; Bentschap Knook 4,
25, 27, 30, 32; M. Ponse 5, 10, II, 12,
13, 14, 15, 33, 4142, 45, 46; C. v.d. Ree
6, 7, 43; Vermaas en Zn. 8, 31I. Kwaak
9, 19; H. Smits 17, 26; C. Rijnberg 18,
21; Comb. Wielaard 20, 22, 34, 36, 37,
39, 44; A. van Gorsel 28; C. van Gorsel
29, 40; J. v.d. Repe 38.
De Zwaluw Sint-Maartensdijk, Mont
lucon 4 juni, 141 duiven. Ix>s 6.35 u.
bij z.z.w.-wind. Eerste duif 12.45.11 u.
is 1590,903 m/min, laatste duif
14.18.13 u. is 1278,245 m/min.
A. Bijl 1, 9, 28; J. Stoutjesdijk 2, 7, 32;
M. Ponse 3, 19, 24, 26, 33; C. van Gorsel
4,13,27,34; Bentschap Knook 5,29,35;
J. Scherpenisse 6,20; Comb. Wielaard 8,
II, 14, 25, 36; A. van Gorsel 10; H.T.
van Hemert 12, 16; 1. Kwaak 15, 21; L.
v.d. Berge 17,22; Comb. De Rijke 18; L.
Lindhout 23; C. Rijnberg 30; Vermaas
en Zn. 31.
Vogelpest. Dierenartsen in Zeeland
organiseren op 18 juni een entcam
pagne voor kippen, kalkoenen,
parelhoenders, fazanten, patrijzen,
pauwen en kwartels. Dit in verband
met het uitbreken van de uiterst
besmettelijke pseudovogelpest.
Het is nog maar de vraag of de rondweg bij Poortvliet er voor de eeuw
wisseling ligt. Dat werd donderdag duidelijk tijdens een hoorzitting
over deze verbinding. Pas na 1997 kan de provincie voor de aanleg
ervan geld gaan vrijmaken. Maar eerst is het nodig dat de stemming
voor de ruilverkaveling Poortvliet - in oktober van dit jaar - positief uit
valt. De grondverwerving voor de nieuwe weg is in het verkavelingsplan
opgenomen.
"Met u hoop ik dat de weg er voor
het jaar 2000 ligt, maar het is een
moeilijk project", zei burgemeester
H.A. van der Munnik in 't Ouwe
Raed'uus. "Misschien doen zich
onvoorziene omstandigheden voor."
Een ander project, de bochtafsnij
ding bij Scherpenisse, is daardoor
ook al enkele keren opgeschoven.
Volgens de laatste berichten wordt
er in augustus of september nu
inderdaad mee begonnen.
"Als ik kijk wat al het meten en teke
nen in de afgelopen jaren gekost
heeft, dan had er voor die centen al
een heel stuk weg kunnen liggen",
merkte K.M. de Groen uit de Stoof-
straat op. Provinciaal ambtenaar ir.
J.G.M. Bakx gaf toe dat de eerste
plannen voor een rondweg al een
jaar of vijftien geleden uitgewerkt
zijn. "Het tracé ligt sindsdien in gro
te lijnen vast." De ontwikkeling van
het verkeer heeft ertoe geleid dat er
in het nieuwste plan de nodige aan
passingen hebben plaatsgevonden.
Zo komen er twee mini-rotondes:
één bij de kruising met de Paasdijk-
weg en de Geerweg, de andere bij de
Kruytenburgseweg en de Tolweg.
De nieuwe verbinding komt ten zui
den van de huidige provinciale weg
te liggen. "De rotondes zijn er om de
veiligheid voor het fietsverkeer te
vergroten", vertelde Bakx. Er komt
verder een afzonderlijk fietspad
behalve tussen de Lange Zandweg
en de Kruytenburgseweg, waar fiet
sers gebruik moeten maken van een
aan te leggen parallelweg waarover
ander verkeer naar de provinciale
weg wordt geleid.
De landbouw ziet dat laatste niet erg
zitten. "Ik pleit voor een gescheiden
fietspad, ook op dat traject", zei
M.D. Geuze, die bang is voor onge
lukken tussen fietsers en landbouw-
verkeer. Volgens Bakx kunnen de
beide soorten verkeer op dat wegge
deelte gecombineerd worden, hoe
wel het voor de provincie een kwes
tie is van prioriteiten stellen.
C.A. van der Maas uit de Burgemeet
was er niet gerust op. En uitbater
Van Tol van café Tolrust wees op de
vele scholieren die dagelijks van een
naar Sint-Maartensdijk fietsen. Vol
gens hem gaat dat de hele dag door.
omdat ze afwisselend in Tholen en
Sint-Maartensdijk les zouden heb
ben. Maar de Thoolse scholenge
meenschap is sinds dit schooljaar
volledig in de smalstad geconcen
treerd. De burgemeester vond dat de
realiteit niet uit het oog verloren
moet worden; er zijn geen onophou
delijke stromen fietsers en tractoren,
hield hij de 35 aanwezigen voor.
Van Tol wilde nog weten waarom
de fietsers niet gewoon door het
dorp worden geleid, dan zouden ze
minder keren de provinciale weg
hoeven oversteken. Bakx bewees
aan de hand van een kaart het tegen
deel. "Maak er een fietstunnel", pro
beerde Van Tol nog. Dat zouden er
twee moeten worden (bij elke roton
de één), aldus Bakx die de kosten
daarvan veel te hoog noemde.
F.J. Klapwijk wilde weten of het
bestaande fietspad langs de Stoof-
straat wordt afgesloten, om te voor
komen dat fietsers voorbij de roton
de de Koningsweg gaan oversteken.
De details van het plan zijn, aldus
Bakx, nog niet uitgewerkt, maar er
zal zeker rekening mee worden
gehouden. Zo zal vermoedelijk ook
het gedeelte Stoofstraat tussen de
Tolweg en de Koningsweg versmald
worden.
Als de rondweg er ligt, vreest J.M.
van Benden dat er een sluiproute
ontstaat vanaf de Oesterdam naar de
Geerweg of de Lange Zandweg.
Ook daaraan is gedacht, aldus Bakx.
In het ruilverkavelingsplan Oud-
Vossemeer is de aanleg van een
sluis bij het tunneltje door de Rei-
merswaalseweg opgenomen. Daar
door kan alleen landbouwverkeer er
gebruik van maken en moeten auto's
een andere kant rijden. "Dat moet
een voldoende drempel zijn."
Andere aanwezigen waren bang dat
verkeer naar en van Scherpenisse
via de Noordhoekseweg en Lange-
weg gaat rijden. "Er komen nogal
wat pendelbusjes naar Poortvliet en
die moeten nu twee keer het fietspad
oversteken", stelde L.M. Niemants
verdriet vast. Maar volgens Bakx is
de aversie die bij sommigen tegen
mini-rotondes bestaat niet terecht.
"Ze werken fantastisch."
M. Bijl vroeg om de rotonde zo ruim
mogelijk aan te leggen, waarmee
voorkomen wordt dat vrachtwagens
er problemen mee krijgen. Er zijn
proeven gedaan, zei Bakx, en de rij
strook is breed genoeg om de roton
de met gepaste snelheid te nemen.
De rondweg moet ten zuiden van het dorp komen en sluit via mini-rotondes bij de Geerweg en de Kruytenburgseweg aan op de bestaande
provinciale weg.
J.C.L. Niemantsverdriet kondigde
aan, bezwaar te zullen maken tegen
de bestemming die de landbouw
grond ten noordoosten van de weg
zal krijgen: landbouw zonder
bebouwing.
Uitvoerig werd er gepraat over de
beplanting, hoewel Bakx al meteen
zei dat dit aspect nog helemaal uit
gewerkt moet worden. Dat zal
gebeuren in samenwerking met de
gemeente, antwoordde hij op een
vraag van D. Coppoolse. J
"Verstop de weg in het landschap",
zei Geuze. Hij vervolgde dat de
landbouw liever geen beplanting
langs de weg wil, zodat het zicht op
het dorp in stand blijft. "Plant maar
gerust. Het is allemaal polder en nog
eens polder", bracht mevrouw E.
Rijstenbil daartegenin. Bakx zei dat
er qua beplanting veel mogelijk is:
"Je kunt bomen vlak bij elkaar zet
ten, of met wat grotere afstanden er
tussen." Geuze vulde aan dat de
landbouw niet tegen beplanting is,
maar dat die elders in voldoende
mate te vinden is.
L.M. Niemantsverdriet wees naar de
Poortvlietsedijk, waar de bomen
volgens hem een gevaar vormen
voor het verkeer. "Daar gebeurt nog
weieens een ongeluk." De burge
meester wees hem er in dat verband
op, dat nergens op Tholen harder
gereden mag worden dan 80 km/u.
"Bovendien hoor ik nogal eens men
sen van elders vertellen dat ze op
Tholen juist de beplanting langs
wegen zo mooi vinden."
De heer Uijl uit de Achterstraat was
bang dat de afremmende en optrek
kende vrachtauto's op de weg méér
lawaai zullen maken dan nu het
geval is. "Plant daarom aan de
noordkant laag struikgewas, om dat
te beperken." Maar Bakx stelde dat
beplanting het geluid niet dempt.
"Het is meer een psychologisch
effect: wat je niet ziet, hoor je niet."
Waarop mevrouw Rijstenbil
reageerde: "Ik zie liever groen dan
vrachtauto's."
De geluidsoverlast in de Stoofstraat
kwam ook nog aan de orde. De
straat is al verschillende jaren aan
gemeld als saneringsproject, maar
lijkt voorlopig niet aan bod te
komen, meldde ambtenaar L.T.
Steenpoorte. En Coppoolse drong
erop aan, om na het aannemen van
de ruilverkaveling zo gauw moge
lijk te beginnen met de aanleg van
het wegtracé, eventueel gefaseerd.
"Ook daarvoor heeft de provincie
geld nodig", reageerde Bakx.