THOLENDERWIJS
Bewoners vrezen toename
parkeeroverlast Havenplein
Herindeling snel in Tweede Kamer
Burgemeester wist
niets van plan af
Diepte tuin
Langeweg
informatierubriek van de gemeente tholen
BOUWAANVRAGEN
BOUWMELDINGEN
VERGADERING
COMMISSIE
WELZIJN
ONDERWIJS
ANJERCOLLECTE
VAN 12 T/M 18
JUN11994
WAT LIGT
TER
INZAGE?
SPREEKUUR B&W
Suzannapolder St. Annaland
Commissariaat
niet voor
v.d. Munnik
Donderdag 9 juni 1994
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
DONDERDAG 16 JUNI:
r
Met 80 recreatiewoningen Suzannapolder St. Annaland
Draagvlak nodig
Voorganger Nuyten
Onhoudbaar
Koeien en hazen
Leefbaarheid
Inwonertal
Slechte bodem
Zeer verbaasd. Dat was burgemeester H.A. van der Mun
nik over het plan van ir. R.B. Ligteringen uit Dinteloord
die 120 recreatiewoningen in de Suzannapolder in Sint-
Annaland wil bouwen.
Van Duivendijk
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553
Op donderdag 16 juni a.s. komt
de commissie Welzijn Onder
wijs voor een vergadering bij
een in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Deze vergadering
die om 19.30 uur begint is openbaar. Elke belangstellende is
van harte welkom en kan vooraf gebruikmaken van het spreek
recht.
Op de agenda staat als gesprekspunt:
- Voorstel m.b.t. de wijziging van de subsidieverorde
ning, huurtarieven welzijnsaccommodaties en het over
dragen van accommodaties en/of onderhoudswerk
zaamheden van accommodaties aan verenigingen;
Het concept-voorstel over dit onderwerp van februari 1994 is
behandeld in een aantal commissies eind april en begin mei j.l.
Voor alle duidelijkheid vermelden wij nogmaals de gevolgen
van wijziging subsidieverordening, huurtarieven wel
zijnsaccommodaties en het overdragen van accommo
daties en/of onderhoudswerkzaamheden van accommo
daties aan verenigingen.
Belangrijkste uitgangspunten subsidieverordening:
a. een basissubsidie die met name bedoeld is als een financiële
bijdrage voor de totale verenigingsactiviteiten en daaruit
voortvloeiende kosten.
Bij de vaststelling van de hoogte hiervan is rekening gehou
den met de aard van activiteiten, frequentie daarvan, bijko
mende kosten e.d.
Een basissubsidie wordt niet verleend indien het aantal leden
van een vereniging voor meer dan 80% bestaat uit jeugdle
den. De jeugdsubsidie wordt dan als voldoende aangemerkt.
b. een jeugdsubsidie ter stimulering van deelname door de
jeugd. Het aantal categorieën (hoogte van subsidies) is terug
gebracht van 3 naar 2 categorieën. De meeste verenigingen
krijgen in de nieuwe opzet een hoger bedrag aan jeugdsub
sidie.
c. de subsidie voor leidersvorming is vervallen; in de praktijk was
het moeilijk na te gaan wat onder leidersvorming verstaan
moest worden.
d. de subsidie in de contributie-inkomsten is komen te vervallen;
voor een deel wordt dit gecompenseerd door verhoging van
jeugdsubsidies danwel het invoeren van een basissubsidie.
e. in algemene zin kan gesteld worden dat door middel van de
subsidiëring activiteiten voor jongeren gestimuleerd worden.
Huurtarieven welzijnsaccommodaties.
Voor de berekening van de nieuwe huurtarieven wordt uitge
gaan van de stichtingskosten en exploitatiekosten zoals die in
1984 zijn vastgesteld. In de praktijk is gebleken dat op basis van
deze kosten een evenwichtig beleid op dit onderdeel gevoerd
kan worden.
In die gevallen waar niet tot (gedeeltelijke) overdracht van de
accommodatie aan de vereniging wordt overgegaan moet er in
de toekomst rekening mee worden gehouden dat het huurtarief
gebaseerd zal worden op 1% van de stichtingskosten en 50% van
de exploitatiekosten. De tariefsverhogingen variëren hierdoor
tussen de 25% en 50%.
Overdracht accommodaties aan verenigingen en/of
onderhoudswerkzaamheden.
Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat
de tennisbanen en de kleedgebouwen op voetbalterreinen en
tennisbanen via een exploitatie-overeenkomst overgedragen
kunnen worden aan de verenigingen.
Deze verenigingen moeten dan zelf zorgdragen voor het jaarlijks
onderhoud, exploitatiekosten en groot onderhoud (renovatie).
Voor de voetbalvelden is het de bedoeling dat een aantal onder
houdswerkzaamheden overgedragen zullen worden aan de ver
enigingen.
In de nieuwe tarievenverordening is een subsidiebedrag opge
nomen dat bedoeld is om aan deze verenigingen een bijdrage in
de te maken kosten te verlenen.
Naar aanleiding van voornoemde behandeling in genoemde
commissies en de ontvangen reacties van diverse instellingen
heeft het college van burgemeester en wethouders op 31 mei j.l.
besloten de volgende wijzigingen aan te brengen:
a. het basisbedrag voor andere muziekgezelschappen dan har
monie, fanfare en drumband verhogen van 250,-- naar
500,-;
b voor scouting wordt een maximale vergoeding van 1.000,-
per jaar verleend voor de liggelden van boten;
c. bij de subsidiëring aan gymnastiekverenigingen zal rekening
worden gehouden met het aantal teams waarmee aan provin
ciale wedstrijden wordt deelgenomen:
- tot 3 teams 250,-
- van 3 tot 5 teams 500,-
- van 5 tot 7 teams 750,-
- van 7 tot 9 teams 1.000,-
- meer dan 9 teams 1.500,-
d. een groep die deelneemt aan de zwemcompetitie bestaat uit 6
personen in plaats van 10 personen
e. er wordt voor 1995 een overgangsregeling getroffen voor die
instellingen die er in 1995 ten opzichte van de huidige rege
ling 25% of meer op achteruit gaan. In die gevallen wordt er in
1995 een extra subsidie verleend van 50% van het verschil
tussen de huidige en de nieuwe regeling.
De verdere procedure
De procedure van behandeling van het onderhavige voorstel is
als volgt gepland:
- op 16 juni 1994 behandeling van het definitieve voorstel in de
commissie welzijn en onderwijs
- in de periode 17-22 juni 1994 wordt aan alle verenigingen die
voor 1995 subsidie hebben aangevraagd een brief verzonden
waarin wordt aangegeven wat de gevolgen van de nieuwe
regelingen zijn
- de nieuwe verordening wordt gedurende de periode 23 juni
t/m 22 juli 1994 ter inzage gelegd op het gemeentehuis voor
alle belanghebbenden
- alle belanghebbenden kunnen tot 1 september 1994 hun ziens
wijze schriftelijk danwel mondeling bij het college van burge
meester en wethouders kenbaar maken
- daarna zal de gemeenteraad in oktober 1994 hierover een
besluit nemen.
Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel
41 van de Woningwet 1991 bekend, dat de volgende bouwaan-
vragen/-meldingen zijn ingediend:
- Een bouwaanvraag van N. Visser, De Casembrootstraat 2 te
Sint-Annaland, ingediend op 30 mei 1994, voor het plaatsen
van een carport op het perceel De Casembrootstraat 2 te Sint-
Annaland;
- Een bouwaanvraag van J. van Dijke, Dorpsweg 71 te Oud-Vos-
semeer, ingediend op 1 juni 1994, voor het bouwen van een
garage en het verbouwen van een woning op het perceel
Dorpsweg 71 te Oud-Vossemeer;
- Een bouwaanvraag van Aannemingsbedrijf Van Bergen Hene
gouwen, Schelde-Rijnweg 12-14 te Tholen, ingediend op 19
mei 1994, voor het bouwen van 4 woningen op een perceel
aan Den Hamel te Sint-Annaland;
- Een bouwaanvraag van Stichting "Beter Wonen" Haven 9 te
Sint-Maartensdijk, ingediend op 26 mei 1994, voor het renove
ren van 64 woningen in diverse straten in de woonkern Sint-
Annaland.
Sint-Maartensdijk, 9 juni 1994.
In de periode van 12 t/m 18 juni
1994 a.s. wordt in de provincie
Zeeland, dus ook in Tholen, de
jaarlijkse Anjercollecte gehouden.
Deze collecte heeft tot doel de
financiële positie van het Anjer
fonds te versterken. Hierdoor kan
het fonds culturele voorzieningen
en activiteiten, met name via ver
enigingen, subsidiëren. Het Anjer
fonds Zeeland is, evenals de fond
sen van dezelfde naam in de andere provincies, een onderdeel
van het landelijk Prins Bernhardfonds. Het Prins Bernhardfonds
richt zich op zaken van landelijk belang. De Anjerfondsen hou
den zich bezig met initiatieven van regionale en plaatselijke bete
kenis. Hun taak bestaat vooral uit het financieel ondersteunen
van organisaties op cultureel gebied en op het terrein van monu
menten- en natuurbehoud. Ook zang- en muziekverenigingen,
amateurtoneel enz. vallen hieronder.
De Anjerfondsen worden van twee zijden van financiën voorzien.
In de eerste plaats zijn er de eigen inkomsten in de vorm van gif
ten, de opbrengst van collecten, enz. In de tweede plaats ont
vangen de fondsen volgens een verdeelsleutel, een bijdrage van
het Prins Bernhardfonds.
De belangrijkste bron van eigen inkomsten is de opbrengst van
de jaarlijkse Anjercollecte. De opbrengst van de eigen collecte is
tevens van invloed op de bijdrage die van het prins Bernhard
fonds wordt ontvangen. Hoe hoger de opbrengst van de eigen
collecte, des te hoger kan de bijdrage van het Prins Bernhard
fonds zijn.
Een aantal Thoolse verenigingen hebben een plaatselijke col
lecte-organisatie opgebouwd en organiseren op die wijze de col
lecte in onze gemeente. Voor de deelnemende verenigingen is
dat een goede zaak, temeer daar 1/3 deel van de collecte
opbrengst direct aan de verenigingskassen ten goede komt. Het
slagen van de Thoolse Anjeractie is daarom van rechtstreeks
belang voor het plaatselijk cultureel leven. In 1993 was de Thool
se opbrengst ruim f3.700,--. Hiervan kon f 1236,65 aan de plaat
selijke verenigingen worden uitbetaald.
De plaatselijke Anjercollecte wordt daarom in het bijzonder in
uw aandacht aanbevolen.
Bouwen in afwijking van bestemmingsplan
Er is een aanvraag ingediend door de heer R.J. de Bruin,
wonende aan de Dorpsstraat 78a, 3274 BE Heinenoord,
voor het bewonen van voormalig postkantoor op een per
ceel kadastraal bekend Sint-Annaland, sectie G, nummer
1332, plaatselijk gemerkt Crooswijk 9 te Sint-Annaland.
Het plan is niet in overeenstemming met het ter plaatse gel
dende bestemmingsplan. Burgemeester en wethouders
van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 19
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkregen toe
stemming van het college van gedeputeerde staten van
Zeeland, vergunning te verlenen voor dit bouwplan.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gele
genheid gesteld om van 10 juni 1994 tot en met 23 juni 1994
schriftelijk bedenkingen in te dienen bij burgemeester en
wethouders van Tholen.
De tekening ligt gedurende deze termijn ter gemeentese
cretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeentelijke ont
wikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 9 juni 1994.
De burgemeester van Tholen.
Verordeningen
Burgemeester en wethouders van Tholen maken bekend
dat de gemeenteraad heeft besloten (opnieuw) vast te stel
len de "Verordening behandeling bezwaar en beroepschrif
ten door de gemeenteraad van Tholen 1994" en de
"Inspraakverordening".
De wijzigingen in deze verordeningen hangen samen met
de inwerkingtreding van de Algemene wet bestuursrecht.
Onder andere de procedures voor de behandeling van
bezwaar- en beroepschriften en de inspraakprocedures zijn
daaraan aangepast.
De Verordening behandeling bezwaar en beroepschriften
treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend
op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden; de
inspraakverordening treedt in werking op de achtste dag na
deze bekendmaking.
Vanaf vrijdag 10 juni 1994 liggen genoemde verordeningen
ter gemeentesecretarie van Tholen, Markt 1-5 te Sint-Maar
tensdijk, bureau algemene zaken en welzijn, voor een ieder
ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 9 juni 1994.
Burgemeester en wethouders van Tholen.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van
burgemeester en wethouders vinden plaats op maandag 13 juni
1994 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Burgemeester H.A. van der Munnik houdt zijn spreekuur van
11.00 tot 12.00 uur.
Op datzelfde tijdstip vinden de spreekuren plaats van de wet
houders P. van Schetsen en ing. J. van der Jagt. Het spreekuur
van wethouder J. Versluijs komt te vervallen.
Wilt u op een ander tijdstip met een van de college-leden spre
ken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-
8330.
5-, .V- 9 J* ft
Vrees voor toename van de ver
keersdrukte en daarmee gepaard
gaande parkeerproblemen en ver
lies van een nostalgisch poldertje.
Dat waren de hoofdbezwaren van
een dertigtal bewoners van de
Suzannapolder tegen de bouw van
80 recreatiewoningen in St. Anna
land. Dat werd maandagavond
duidelijk tijdens een informele
hoorzitting, waarvoor alleen eige
naren, huurders en pachters met
belangen in de Suzannapolder
waren uitgenodigd.
Het gesprek was een vervolg op de
hoorzitting van 22 september vorig
jaar. De gemeente had het globale
bestemmingsplan voor de Suzanna
polder wat aangepast: naast de eer
ste hoofdaansluiting van het recrea
tiegebied aan het eind van de Suzan-
naweg was er een tweede in- en uit
rit aan het Havenplein, op de plaats
waar het inmiddeis gesloopte Cebe-
co-gebouw heeft gestaan. Daarnaast
komen er aan de Havenweg twee in-
en uitritten voor voetgangers en fiet
sers. Voorts is het enig overgeble
ven witte huisje aan de Klippelstraat
alsnog binnen de plangrens opgeno
men.
Dhr. A.R. van Keulen noemde de
bouw van 80 huizen een hele veran
dering voor de bewoners van de
Suzannaweg. "Dat zal behoorlijke
invloed hebben op ons leefklimaat,
zodat inspraak heel belangrijk is om
een draagvlak voor dit plan te krij
gen."
Dhr. C. Rijnberg wilde graag een
strook van 50 meter tussen de hui
zen aan de Suzannaweg en de rec
reatiewoningen. De bestaande
bewoners zouden dan een ontslui
ting aan de achterkant van hun hui
zen krijgen en via een groengordel
zouden de recreatiewoningen goed
afgeschermd worden. Rijnberg
pleitte verder voor het laten verval
len van de inritten in de Suzannaweg
en het Havenplein. "Maak de ont
sluiting via de Havenweg, dan ont
last je de hele gemeenschap", aldus
Rijnberg.
Hij vreesde voorts toename van
geparkeerde auto's in de Suzanna
weg. "Je ziet het nu al bij de cam
ping aan de Nieuwlandseweg en bij
de jachthaven, daar staan ook auto's
in de bermen langs de weg. En wan
neer de toekomstige bewoners van
het recreatiepark kinderen op
bezoek krijgen, komen ze parkeer
plaatsen tekort en zetten ze hun auto
in de Suzannaweg. Hetzelfde geldt
voor het Havenplein en de
Spuistraat, waar nu al onaanvaard
bare situaties zijn. Het is al erg
genoeg met geparkeerde auto's!
Maak het daarom niet erger", zei
Rijnberg.
Burgemeester H.A. van der Munnik
vond dat het allemaal wat te somber
werd voorgesteld. "Je kunt het ook
positief zien door naar mogelijkhe
den te kijken en niet naar onmoge
lijkheden. De verkeersbelasting van
80 huizen is aanvaardbaar. Daarmee
hebben we ervaring in verschillende
nieuwbouwwijken in onze gemeente
en het is zeer de vraag of het in dit
recreatiegebied veel drukker wordt
dan in een standaard woongebied.
Er komen parkeerplaatsen bij de
woningen en daarnaast is er nog wat
parkeergelegenheid nodig. En door
de tweede ontsluiting bij het Haven
plein wordt de eerste aan de Suzan
naweg ontlast."
Voor het door Rijnberg aangevoerde
ontsluitingspad met groengordel
deed hij geen enkele toezegging.
"Daarvoor moeten zwaarwegende
argumenten zijn, want op dit
moment is dat pad er ook niet."
Wat het draagvlak betreft, wees de
burgemeester naar de uit 1980 date
rende nota recreatieve verkennin
gen, waarin de Suzannapolder als
recreatiegebied werd aangewezen.
"De gemeenteraad heeft na een uit
gebreide discussie en voorlichting
die nota goedgekeurd. In een gebied
van 3-4 ha wordt een stukje kwali
teit gebouwd. De relatie van St.
Annaland met het water wordt ver
sterkt en de recreatie compenseert
het verlies aan werkgelegenheid in
de handelshaven."
De vroegere ambtenaar ruimtelij
ke ordening van de gemeente Tho
len, C. Nuyten, is zo machtig
geweest, dat sommige inwoners
hem voor burgemeester hebben
aangezien. Tijdens de hoorzitting
over plan Suzannapolder in de
Wellevaete te St. Annaland zei
dhr. C. Rijnberg op een gegeven
moment tegen de burgemeester:
'uw voorganger Nuyten.' Van der
Munnik corrigeerde hem en intro
duceerde de werkelijke opvolger
van Nuyten op de afdeling ruimte
lijke ordening: dhr. Buermans.
Ook Abr. Rijnberg vreesde voor toe
name van verkeersdrukte. "En op
donderdag, vrijdag en zaterdag is
het nu al een onhoudbare situatie op
het Havenplein en in de Spuistraat.
Overal staan er auto's. Voor kinde
ren die naar de bus gaan of van de
halte komen, zijn er nu al gevaarlij
ke situaties. En op het Havenplein is
er een garage en de werktuigenloods
van het waterschap. Is het zinnig om
dan daar nog een uitgang/inrit naar
het recreatiepark te maken?", aldus
Rijnberg.
W. Bazen verbaasde zich erover, dat
de woning Klippelstraat 31 alsnog
in het recreatieplan is opgenomen.
"Voor de invulling van het plan was
dat beter", liet de burgemeester
weten. "Maar of de gemeente het
huis koopt, dat is nog te bezien. De
woning valt echter wel binnen de
plangrens."
Bazen informeerde nog naar de kans
van slagen van het recreatiepark. "B.
en w. zijn gehouden om het be- en
herbevestigde raadsbesluit uit te
voeren", antwoordde Van der Mun
nik. "Ik kan niet zeggen of het niet
doorgaat. Op dit moment wordt het
plan niet teruggedraaid. Gebeurt dat
wel, dan moet de gemeenteraad een
eerder genomen besluit herzien.
Alles gebeurt onder goedkeuring
van de raad."
Als het aan mevr. Vermaas-Hoek
ligt, gaat er geen paal de grond in
voor het recreatiepark. In een emo
tioneel betoog liet zij haar afkeer
blijken van de plannen. "Het is ver
schrikkelijk dat een prachtig stukje
nostalgie op ons mooie eiland Tho
len moet verdwijnen. De ontwerper
moet toch stekeblind voor de natuur
zijn geweest om zo'n polder vol te
bouwen met recreatiewoningen. Ik
betreur het zeer, dat de vrijheid van
de bewoners van de Suzannaweg
wordt gestolen door in de achtertuin
te gaan bouwen. We voelen ons
bedreigd, want we zien straks geen
koeien en geen hazen meer. Ik lig er
gewoon wakker van, want mijn man
houdt duiven en de toekomstige
bewoners van de recreatiewoningen
gaan misschien klagen over hinder
van die vogels. Het gaat niet om
De Suzannapolder in St. Annaland met links op de voorgrond het. enige huis in de Klippelstraat, dat als
nog binnen de grens van het recreatieplan valt.
onze portemonnee; we willen nog
leven in deze wereld tussen boeren
schuren en oudere woningen waar
voor we bewust hebben gekozen.
Bouw het recreatiepark naast de
camping in de Nieuwlandseweg,
daar is ruimte genoeg", aldus mevr.
Vermaas.
"Daar komt een landschappelijke
ontwikkeling in het kader van de
ruilverkaveling", antwoordde de
burgemeester. Hij noemde het een
democratisch recht om gevoelens te
uiten en Van der Munnik had ook
wel begrepen, dat er in de Suzanna
weg een speciale sfeer aanwezig is.
"Maar wanneer je fotoboekjes van
de dorpen bekijkt, zie je dat er ten
opzichte van vroeger veel is veran
derd. De ontwikkelingen gaan door,
maar daarbij kunnen er belangen
botsen. Voor St. Annaland vindt het
gemeentebestuur, dat er voor verbe
tering van de leefbaarheid niet
alleen aan de zuidkant (plan Stoof-
weg) gebouwd moet worden. Ook
de Suzannapolder is geschikt als
bouwgebied. En wanneer er geen
recreatiewoningen zouden komen,
is er normale woningbouw moge
lijk. Nu komt er een mengvorm:
recreatief verblijf en permanente
vestiging. De politieke wil is er,
maar overal waar we aan de rand
van dorpen bouwen, krijgen we
dezelfde opmerkingen als van mevr.
Vermaas. Ik laat mijn vrij optimisti
sche visie echter niet wegnemen",
zei de burgemeester.
D. Dekker en mevr. Goedegebuure
informeerden naar de mogelijkhe
den om stroken grond achter hun
huizen te kunnen blijven huren van
de gemeente of te kopen. De burge
meester wilde dat bekijken wanneer
er sprake zou zijn van overhoeken.
Vermoedelijk in het najaar komt de
officiële hoorzitting over plan
Suzannapolder, waarbij iedere
belangstellende via Tholenderwijs
wordt opgeroepen. Daarna brengt de
raadscommissie ruimtelijke orde
ning advies uit aan b. en w. In die
vergadering is er spreekrecht voor
belanghebbenden. Daarna wordt het
plan ter inzage gelegd, waarbij er
bezwaren ingediend kunnen worden
bij de gemeenteraad en in een later
stadium bij gedeputeerde staten van
Zeeland. Er is nog een lange proce
dure te gaan. Eerst komt ir. Rob G.
Ligteringen uit Rotterdam echter
met een concreet plan bij de
gemeente. Dat moet voor 1 augustus
gebeuren.
Nog voor het zomerreces zal de Tweede Kamer het wetsvoorstel tot
samenvoeging van de gemeenten Tholen en Sint-Philipsland behande
len. Dat is door een woordvoerder in Den Haag meegedeeld.
De vaste kamercommissie voor bin
nenlandse zaken had er eind vorig
jaar slechts één schriftelijke ronde
voor nodig om de openbare behan
deling voor te bereiden. Alleen
CDA, PvdA en SGP plaatsten
opmerkingen. Laatstgenoemde frac
tie vroeg zich af of van een vrijwil
lig samengaan sprake kan zijn, wan
neer die keus is gemaakt uit angst
voor een verdergaande herindeling.
Ook wilde de SGP weten welk
gewicht de regering toekent aan het
eigen karakter van het voormalige
eiland Sint-Philipsland.
Dat de gemeenteraden van beide
gemeenten bij hun keus om te fuse
ren rekening hebben gehouden met
provinciaal en rijksbeleid, doet niets
af aan de vrijwilligheid van die
keus, antwoordde (toen nog) staats
secretaris mevr. D.IJ.W. de Graaff-
Nauta. Wat het karakter betreft, pas
sen beide gemeenten volgens de
regering goed bij elkaar omdat het
allebei plattelandsgemeenten zijn.
Ze merkte ook op dat Tholen de eni
ge Zeeuwse gemeente zou zijn
waarmee Sint-Philipsland een weg
verbinding heeft. Dat is niet juist,
omdat de Philipsdam de verbinding
vormt met Bruinisse.
Herindeling gebaseerd op inwoner
tallen wijst de SGP af. Maar ook
juridisch-bestuurlijk en financieel-
economisch worden er door de
samenvoeging knelpunten opgelost,
aldus de staatssecretaris. Zij stelde
vast dat de samenvoeging van Tho
len en Sint-Philipsland ten dele
vooruit loopt op de regionale herin
deling in Zeeland, maar daar niet los
van staat. Daarmee beantwoordde ze
vragen van PvdA en CDA.
Laatstgenoemde partij bracht de
geografische ligging nog ter sprake.
Die vormt in de ogen van de rege
ring geen beletsel voor een goed
bestuurlijk functioneren, gezien de
verbeteringen van de laatste jaren.
'Zeker geen doorslaggevend argu
ment om een zo kleine gemeente
zelfstandig te laten voortbestaan',
aldus de staatssecretaris.
Tenslotte wilde de SGP weten of de
concept-raadsbesluiten om te fuse
ren niet ter inzage hadden moeten
liggen, om iedereen de kans te
geven op inspraak. Wettelijk is hier
in, aldus mevr. De Graaff, nauwe
lijks voorzien. Maar ze meent dat de
herindelingsplannen voldoende in
de publiciteit zijn gekomen om
iedereen die dat wilde de gelegen
heid te geven zich te laten horen.
In de memorie van toelichting gaat
de staatsscecretaris in op de finan
ciële aspecten van de samenvoe
ging. Ze is van mening dat een
financieel levensvatbare gemeente
ontstaat. Maar de berekening van de
uitkering verfijning bodemgesteld
heid roep vragen op bij de staatsse
cretaris. Volgens Tholen en Sint-
Philipsland zou het percentage
slechte bodem tussen 60 en 70 lig
gen, maar de bewindsvrouw sluit
niet uit dat het beneden de 60 ligt.
Dat heeft gevolgen voor de uitke
ring uit het gemeentefonds die Tho
len krijgt.
Het wetsvoorstel tot samenvoeging
maakt, dat de naam Sint-Philipsland
moet worden geschrapt uit de wet op
de rechterlijke indeling eri uit de
politiewet. In de wet op het basison
derwijs worden voor de nieuwe
gemeente Tholen de normen aange
past. De stichtingsnorm voor basis
scholen wordt 200, de opheffings
norm 52 leerlingen.
De projectontwikkelaar ontvouwde
zijn plan begin maart in deze krant.
"Ik was zeer verbaasd dit nieuws te
lezen. Het is niet van de gemeente
afkomstig."
Het plan van de projectontwikkelaar
is voor het college van b. en w. uit
de lucht komen vallen. "Ligteringen
loopt erg ver voor de muziek uit,"
zei hij woensdagavond in de com
missie ruimtelijke ordening. "Wij
wisten niet eens dat hij geïnteres
seerd was in de Suzannapolder."
Hij beantwoordde daarmee een
De Thoolse burgemeester H.A. van
der Munnik wordt geen commissaris
van de N.V. 'Delta Nutsbedrijven.
De zittende vertegenwoordiger
namens de gemeenten op Tholen,
Sint-Philipsland, Schouwen-Duive-
land. Noord- en Zuid-Beveland -
burgemeester mr. J.J.P.M. Assel-
bergs van Zierikzee - is door provin
ciale en gedeputeerde staten herbe
noemd. Tholen had een brief
geschreven aan Middelburg, waarin
werd gepleit voor een beurtelingse
vertegenwoordiging uit de betrok
ken gemeenten. Van der Munnik
werd daarin voorgesteld als kandi
daat. Maar de provincie besloot
anders.
Behalve Asselbergs vertegenwoor
digt burgemeester ir. J.L.M. Mandos
van Borsele de genoemde gemeen
ten. De raad van commissarissen
van het nutsbedrijf bestaat verder uit
de burgemeesters mr. C.G.J. Rutten
van Middelburg, drs. R.C.E. Barbé
van Terneuzen, J. Kruize van Oost
burg, G. van Velzen van Goederee
de en P.J.W. van Veggel van Halste
ren. Wethouder drs. H.J.M. de Haas
vertegenwoordigt de gemeente Vlis-
singen.
Molenstraat 15, St.-Maartensdijk
tel. 016664041 0164041497
vrijdag en zaterdag
geopend
De
gerenommeerde
LIJSTENMAKER
voor het
eiland Tholen
Advertentie I.M.
vraag van PvdA-er M.A.J. van der
Linde. Die wilde weten hoe serieus
de plannen van de projectontwikke
laar zijn.
De gemeente zoekt geruime tijd
kandidaten voor de invulling van het
poldertje tussen de bebouwde kom
en de haven van Sint-Annaland.
Ligteringen zou naast de recreatie
woningen ook appartementen willen
bouwen in de graansilo van Cebeco
en op de dijk bij restaurant de Lagu
ne.
Het bestemmingsplan van de Suzan-
nepolder zal voor de bouw gewij
zigd moeten worden. Volgens Van
der Munnik is dat nog maar in een
voorbereidende fase.
B. en w. is wel op de hoogte van
Ligteringens plan voor de baai van
Duivendijk in Tholen. Ook daar
informeerde Van der Linde naar.
Van der Munnik zei dat b. en w. het
bureau van Ligteringen toestem
ming. heeft gegeven dit plan verder
uit te werken. De architect en direc
teur van de Sterner Groep in Rotter
dam wil 60 appartementen laten ver
rijzen langs de afgedamde Een
dracht. Ligteringen moet daarvoor
ook toestemming krijgen van rijks
waterstaat.
Hoe groot blijven de tuinen van de
bewoners van de Langeweg in
Scherpenisse? Of wat blijft er van
over als straks de eerste spade de
grond in gaat achter hun huizen voor
de nieuwbouw in Scherpenisse-
Oost? Over die vraag strijden bewo
ners en b. en w. reeds geruime tijd.
In het openbaar en tijdens besloten
bijeenkomsten.
B. en w. hield inmiddels al twee
'informele hoorzittingen' met verte
genwoordigers van de Langeweg. In
de commissie ruimtelijke ordening
zei burgemeester H.A. van der Mun
nik woensdag dat er 'weer ideeën
voor op tafel zijn gelegd.'
Die hebben de bewoners in een brief
aan het college gestuurd. Die brief
over de diepte van de tuinen ligt nu
bij een adviesgroep van het college,
zo zei hij. Verder kon hij er nog
niets over zeggen.