Raad wil invloed op verplaatsing van supermarkt C1000 in Tholen Watertoren laat zich niet zomaar beklimmen Actiegroep Molenvlietsedijk veilig buigt zich over plan van VVN 'Dè oplossing is vrijliggend fietspad' Parkeerhinder Marehoek Oud-Vossemeer oplossen School Jan van Bloisstraat, Slachtveld of Postweg Bewoners willen drempel in Javadijk Culturen op Tholen bijeen in mengelmoes Nijperid tekort aan verkeersbrigadiers bij Thoolse scholen Öonderdag 2 juni 1994 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Pleidooi Van Belzen en Moerland Het buurtcomité Marehoek in Oud-Vossemeer heeft maandagmiddag in de Thoolse gemeenteraad enige steun gekregen bij de klachten over de woonomgeving, maar wethouder J. van der Jagt gaf weinig hoop op verbete ring. Bijna-aanrijdingen Mensen blijven klagen De Thoolse gemeenteraad wil via de commissie ruimte lijke ordening meepraten in de plannen voor verplaatsing van de supermarkt C1000 in Tholen. Dat bleek maandag middag bij de behandeling van een brief van supermarkt exploitant M. Moerland, die een gelijkwaardige nieuw bouw wil als Albert Heijn van plan is op het Slachtveld. De watertoren van Scherpenisse is een baken in het land schap van Tholen. Een richtingaanwijzer voor mensen die op zoek ^ijn naar het dorp. Een toren die lang tot de verbeelding sprak omdat bijna niemand er toegang had. Klanten niet storen De actiegroep Molenvlietsedijk veilig heeft de touwtjes weer opgepakt. De groep bestaat uit vertegenwoordigers van de basisscholen De Regenboog, Ter Tolne, Eben- Haëzer en De Kraal, en van de Rehoboth scholenge meenschap. De actiegroep vindt de verkeerssituatie voor de scholen op de Molenvlietsedijk onveilig en bereidt nu een plan tot verbetering voor dat aan de gemeente kan worden voorgelegd. Maandagmiddag besprak de groep een plan van H.C. Feij van de afdeling Zeeland van Vei lig Verkeer Nederland. Versmallen Brigade op de tocht Noodgedwongen Magneetfunctie weg Gelijkwaardige behande ling Zwaar overbewinkeld Actiegroep voor veiliger Tholenseweg Automobilisten zouden er veelal te hard rijden, maar ook fietsers gedragen zich er niet altijd volgens de regels. De Tholenseweg, waarover dagelijks honderden Tholenaren passeren, is een gevaarlijke verbinding en daarin moet verandering komen. Verenigd in het comité 'Tholense weg veilig' willen Marianne Velthuis, Ellen Boogaart en Perry Bakx zich daarvoor inspannen, gesteund door zoveel mogelijk Tholenaren. Niet afwachten Borden Voorzitter W. Kokke van het buurt comité heeft de gemeenteraad in januari en april brieven geschreven. Daarin wordt betreurd, dat er geen maatregelen genomen worden tegen het parkeren van vrachtwagens in de Marehoekstraat. Evenmin komt er een parkeerverbod in de Weelhoek- straat. Kokke zegt zich niet neer te leggen bij een onacceptabele situ atie. Hij richt zich tot de Kroon. Volgens het comité zijn er gemeen te-eigendommen gesnoeid om auto's te parkeren en wordt er een oneigen lijk gebruik gemaakt van de brand gang in de Weelhoekstraat. Verder is er overlast van minstens 10 grote re voertuigen, waaronder een truck met oplegger, vaak met koeleenheid en een Mercedes-bus, wat ook een onveilige verkeerssituatie oplevert. De gemeente verwees Kokke eerder naar de politie, maar volgens de voorzitter kan die de tijd gezien de onderbezetting beter gebruiken voor bestrijding van de toenemende cri minaliteit. "De situatie in de Mare hoek- en Weelhoekstraat kan de gemeente permanent en eenvoudig oplossen", aldus Kokke. B. en w. lieten hem echter weten, de verorde ning die het parkeren van grotere voertuigen verbiedt, niet te kunnen aanpassen. "Onze wensen zijn niet voldoende bestudeerd en worden zomaar in de wind geslagen", klaagt het buurtcomité. Het wel parkeren van auto's bij de woningen Weelhoekstraat 34-56 leidt volgens Kokke niet tot een voorzichtiger rijgedrag gezien de onoverzichtelijke situatie. "Er zijn al enkele (bijna-jaanrijdingen geweest. Wie zich noodgedwongen op de voor hem verkeerde weghelft bevindt, lijdt hierdoor onnodig financiële en materiële schade en in het ergste geval persoonlijk letsel om maar niet te spreken over het gevaar dat er spelende kinderen bij betrokken raken. Waarom wordt toch steeds geprobeerd om een essentieel probleem naar de buurt bewoners te schuiven? Het heeft al tot grote ruzie geleid en de agressi viteit zal toenemen als er geen actie ondernomen wordt. Iedereen is druk en gehaast cn de praktijk leert, dat er ook met geparkeerde voertuigen geen snelheid geminderd wordt. Dc meest eenvoudige oplossing is het trekken van een gele streep", aldus Kokke. Raadslid P. van Belzen vond het oneigenlijke gebruik van dc brand gang in dc Weelhoekstraat niet tc tolcrcn gezien dc veiligheid. Wet houder J. van der Jagt vond dc brandgang echter geen onderdeel van dc openbare weg en in dc werk groep verkeer zijn dan ook alleen dc parkeerproblemen aan dc orde geweest. "Maar kan die brandgang dan naar believen gebruikt of mis bruikt worden?", vroeg het RPF/GPV-raadslid zich af. "Dat zoeken wc nader uit", antwoordde dc burgemeester. Raadslid I.C. Moerland constateer de, dat dc mensen in dc Marehoek straat blijven klagen. "Ze hebben last van dc geparkeerde auto's en de brandgang. Kunnen we dan als gemeente en bewoners niet op één ZWN. Vrijdag 10 juni om drie uur opent president-commissaris J.C.Th, van der Doef het nieuwe onderkomen van de vervoersmaat schappij ZWN aan de Slagveldstraat in Kruiningen. Negen bewoners van de Javadijk en vier van de Oude Zeedijk in Sint- Annaland hebben de gemeenteraad in een brief gevraagd hun straat - die naast de provinciale weg ligt - veili ger te maken. Ze verzoeken deze te voorzien van verkeersdrempels en er de snelheid te beperken tot 30 km/u. Daarmee reageren ze op het 50 km-bord dat een tijdje geleden onderaan de Oude Zeedijk geplaatst is. Die snelheid noemen de bewoners onaanvaardbaar, omdat hun veilig heid erdoor in gevaar wordt gebracht. Ook wordt de straat, waar voornamelijk bejaarden èn gezinnen met kleine kinderen wonen, steeds vaker gebruikt door verkeer dat het dorp in en uit gaat. Dit heeft al tot enkele incidenten geleid. In de brief wordt erop gewezen dat de straat zo smal is, dat twee auto's er elkaar niet kunnen passeren. En dat terwijl de bewoners hun eigen auto's noodgedwongen half op de weg parkeren. Omdat de voordeuren van een aantal huizen direct op de straat uitkomen, is het gevaar aan wezig dat kinderen ineens de straat oprennen. Ook spelende kinderen kunnen plots van tussen de huizen komen. De briefschrijvers dringen er bij de gemeenteraad op aan de onveilige situatie te bekijken en maatregelen te nemen. De gemeenteraad wijdde maandag geen woord aan de brief, maar stem de stilzwijgend in met het voorstel om de zaak verder door burgemees ter en wethouders te laten afhande len. lijn gaan zitten? Waarom zo'n ver harding dat men zelfs naar de Kroon stapt of is men zo vasthoudend?", vroeg het PvdA-raadslid zich af. Wethouder Van der Jagt antwoord de, dat de marges juridisch zo beperkt zijn, dat de gemeente er geen greep op kan krijgen. "We kun nen de ene verkeersmaatregel op de andere stapelen, maar er zijn ook andere belangen. In Oud-Vossemeer en Poortvliet hebben we juist een opschoningsactie van verkeersbor den gehouden. Naar aanleiding van de wensen van het comité Marehoek heeft de werk groep verkeer aan b. en w. geadvi seerd om niet op de verzoeken in te gaan en dat is ondersteund door de politie", zei wethouder Van der Jagt maandagmiddag in de gemeente raad. Hans Schot zoekt tevergeefs houvast aan de watertoren. Nu hij in handen is van particulieren is dat veranderd: vele Tholenaren zijn er al binnen geweest. En hebben de trappen beklommen en de grote lege ruimten gezien. Van het uit zicht genoten. Nog niemand heeft de kolos echter langs buiten beklom men. Die kans nam Hans Schot uit Sint-Maartensdijk zaterdag waar. Maar de watertoren blijkt geen berg, de steile wand heeft geen richels die de voeten houvast bieden. "Het is niet gelukt. De pleisterlaag op de betonnen wand is te glad door alle losse zandkorreltjes. Die werken als kogellagers. Je schoenen krijgen er geen grip op ook al hebben ze spe ciale rubberen zolen. Als het beton vaster was geweest, was het wel gelukt." Schot bepoederde ook regelmatig zijn handen om het wegglijden tegen tc gaan, maar dat baatte niet. Voor alpinisten is een toren een inte ressant object. Dc watertoren van Scherpenisse maakt daar geen uit zondering op. Schot:"Ik had er al lang naar gekeken. Op dc open dag ben ik ook binnen geweest. We wil den het buitcnlangs eens proberen. Misschien is voor zoiets animo op een braderie." Het bestijgen van dc toren kan vol gens Hans wel maar dan alleen via een touw. Dat oefende hij samen met zijn mcdcklimmers nadat het klimmen tegen dc noordkant was mislukt. "Met een stijgklcm kun je langs het touw omhoog. Die moet je dan steeds verplaatsen. Op zich is dat ook wel een beetje spektakel." Vorig jaar beklom Schot de 50 meter hoge Peperbus tijdens de bra derie in Bergen op Zoom. "Dat was behoorlijk pittig. Je klimt er als het ware tussen twee hoeken omhoog." Tijdens het carnaval in Zegge speel- Mengelmoes. Zo heet de intercultu rele manifestatie die op 25 juni wordt gehouden in Haestinge in Sint-Maartensdijk. Ontmoeting en contact tussen verschillende cultu ren staat centraal. Zo treden in de grote zaal flamenco-danseressen op en de Thoolse volksdansgroep Dodi Dodi, de Turkse band Cocktail, een Afrikaanse percussiegroep en de Zuidamerikaanse band Rhythm Nation. Leden van de sportschool van Leen Jansen geven een demon stratie thai-boksen. Een voorstelling van de Surinaamse toneelvereniging Amazone is op video vastgelegd. In de kleine zaal is van alles te doen voor kinderen en boven is er een aparte ruimte voor vrouwen. "Over dat laatste is lang gepraat, maar er is een groep mensen - islamitische vrouwen - die anders nooit naar deze manifestatie zullen komen", vertelt welzijnsambtenaar Loes Maas. Er is ook een ruimte waar films en dia's over verschillende landen worden getoond. In de hal richten de wereld winkel, bibliotheek, Unicef en Amnesty International een informa tiemarkt in. Natuurlijk kan er een scala aan zelfgemaakte hapjes en dranken geproefd worden: van roomboterbabbelaars tot vleesge rechten uit Irak en Libanon. De manifestatie is een idee van beheerder H. Visser van Haestinge. In samenwerking met de gemeente, het jeugd- en jongerenwerk en bege leidingsgroepen voor asielzoekers-is dat nader uitgewerkt. Op de Thoolse basisscholen wordt een folder ver spreid en er wordt zelfs gekeken of in de toekomst aansluiting mogelijk is bij de manifestatie Cultureel Gekleurd. Eind vorig jaar woonden op Tholen 488 buitenlanders van 37 verschil lende nationaliteiten: 2% van de totale Thoolse bevolking. Bijna een kwart (120) zijn Marokkanen, dan komen de Belgen (63) en de Turken (52). de Schot met collega-klimmers in witte overalls voor Amerikaanse geleerden die naar een nest klom men op de toren. Daar bleken zoge naamde dinosauruseieren in te lig gen. Torens of speciale klimmuren in plaats van bergen. Het is allemaal mogelijk. Zo traint Schot doorde- week vaak twee keer op een klim- muur in Bergen op Zoom. Tijdens de winter in het weekeinde ook in Antwerpen, Eindhoven of Nieuwe- gein. Sinds april toert het klimclubje naar de Ardennen voor het echte werk. Aanstaande zaterdag zijn ze gevraagd om de toren van 's Graven polder te beklimmen. Moerland heeft zijn oog laten vallen op de scholen (REC en Reformato risch Vormingsinstituut) op de hoek Ten Ankerweg/Molenvlietsedijk/Jan van Bloisstraat. Raadslid J. v.d. Heuvel (VVD) kwam dat vreemd voor, want zover hem bekend, zijn die gebouwen niet te koop. Hij liet de verdere afhandeling van de brief echter graag aan het college over. "Bij b. en w. is dat in goede handen. Zorg ervoor, dat deze middenstan der een riante plaats krijgt, want de huidige supermarkt aan de Een- drachtsweg geeft enorme verkeers- en parkeerproblemen. Misschien is het Slachtveld wel geschikt, zoals Schuitema (leverancier van Cl000) heeft voorgesteld", zei van den Heu vel. Zijn stadgenoot M.A.J. van der Lin de (PvdA) sprak over 'grote ruimte lijke consequenties.' Hij stelde voor, de verplaatsing van de Thoolse supermarkt in de commissie ruimte lijke ordening te bespreken, zodat de raad er bij betrokken blijft en niet alleen b. en w. Ook P. van Belzen (RPF/GPV) en K.A. Heijboer (SGP) steunden dat voorstel omdat ook zij graag wilden meedenken. Mevr. J.M. Deurloo-van Broekho ven (CDA) pleitte voor een tijdelij ke oplossing van de verkeershinder aan de Eendrachtsweg. Zij verwees daarbij naar de Oudelandsestraat, waar voor groothandel Van Splunter een oplossing voor laden en lossen is gevonden. "De problemen zijn daar met 70% verminderd en dat zou ook aan de Eendrachtsweg kunnen gebeuren. Laat bijvoorbeeld tot elf uur 's morgens leveranciers laden en lossen totdat er voor de Cl000 een definitieve plaats gevonden is. Maar het gaat niet alleen om de super markt; ook andere winkels aan de Eendrachtsweg/Botermarkt krijgen vrachtwagens voor de deur om goe deren af te leveren", maakte mevr. Deurloo duidelijk. Burgemeester H.A. van der Munnik merkte op, dat de brief van Moer land 'voor de muziek uitloopt.' "We komen erop terug in de commissie ruimtelijke ordening." Toch wilde hij nog wel kwijt, dat de winkeliers de problemen in de binnenstad van Tholen zelf maar moeten oplossen. "De ondernemers kennen de situatie daar en ze moeten proberen van de niet-ideale situatie nog iets goeds te maken. Wanneer ze hun klanten niet willen storen met vrachtwagens, moet men de leveranciers op andere tijdstippen vragen. Dat kunnen de winkeliers zelf regelen", zei de bur gemeester. Mevr. Deurloo was daarvan niet direct overtuigd en zij bleef aandrin gen op tijdelijke maatregelen voor laden en lossen zoals in de Oude landsestraat. "We kunnen ernaar kij ken, maar dat wil ook nog niet veel zeggen", liet wethouder J. van der Jagt weten. "We hebben namelijk al eerder een verzoek van bewoners gekregen om de parkeerproblemen in de gemeentelijke commissie ver- Fcij behoort tot dc zogenaamde vos- sen-dienst van VVN. Vos staat voor: vcrkccrsonvciligc situaties. Als de kinderen van de Thoolse basisscho len in of uit school komen, wordt het een chaos op de Molenvlietsedijk. Het probleem zit volgens Feij in twee dingen. Ten eerste steken de kinderen vaak kriskras de straat over cn ook de ouders die hun kinderen met de auto of op de fiets naar school brengen, houden het verkeer op en maken het onveiliger. Daarbij komt nog eens dat de snelheid van auto's en motoren hoog is op de Molenvlietsedijk. Het plan van VVN houdt in dat er zowel aari het gedrag van de leerlin gen en ouders, als aan de weg zelf iets gedaan moet worden. Zo zouden er drempels moeten komen net voor de Jan van Bloisstraat en de Mach- teld van Gelrestraat. Aan het begin van deze straten zouden inritten gemaakt moeten worden zodat het verkeer dat vanaf de Molenvlietse dijk afslaat, dit stapvoets moet doen. Verder vond Feij dat de ingangen van de scholen zo dicht mogelijk bij elkaar moeten komen. Dat betekent ondermeer dat Ter Tolne haar ingang zou moeten verplaatsen van de Zoekweg naar de Molenvlietse dijk. Ook het zebrapad bij Ter Tolne zou volgens VVN verplaatst moeten worden en wel meer naar de andere oversteekplaats bij De Regenboog. Daar tussenin moeten dan twee bufferruimten komen waar ouders even kunnen wachten op hun kinde ren. De actiegroep was niet ontevreden, maar had toch nog wel wat vragen. Zo vroeg men zich af of het zebra pad bij Ter Tolne wel verplaatst moest worden. De kinderen die van uit de Dalempolder komen, moeten dan namelijk eerst de Machteld van Gelrestraat oversteken. De aanwezi gen dachten dat veel leerlingen de straat al eerder zullen gaan overste ken. Feij zag daar de redelijkheid van in, maar merkte op dat het ver keer in de Machteld van Gelrestraat aanzienlijk langzamer zal rijden door de inritconstructie. Ook in een flinke uitbreiding van de parkeercapaciteit aan de Molenvliet sedijk zag de VVN'er weinig heil. "Je moet een optimum zien te vin den. En je kunt er wel parkeervak ken bij gaan maken, maar die moe ten wel een redelijke bezetting heb ben", meende Feij. "We praten nu over mensen die maar kort hun auto wegzetten als ze hun kinderen komen halen of brengen. Langpar- keerders zoals leerkrachten kunnen hun wagen best aan de Zoekweg wegzetten." Leraar O. Huiskamp van Ter Tolne vroeg zich af of het versmallen van de weg een oplos sing was. "Je zou hem zo breed kun nen maken dat er nog wel een bus door kan, maar dat je je auto niet meer langs de kant weg kunt zetten zonder het andere verkeer op te hou den. Als er drie auto's achter je staan te wachten, laat het wel om je wagen tegen de stoeprand te parkeren", zei Huiskamp. D.J. van de Velde stelde voor een terrein te maken bij het Rec-gebouw aan de Jan van Bloisstraat of bij het plantsoen voor De Regenboog waar ouders kunnen draaien zodat ze niet meer verder over de Molenvlietse dijk hoeven te rijden. Feij vond dit niet zo'n goed idee, mede omdat er te weinig ruimte voor is en omdat deze plaatsen vrij dicht bij de stop lichten aan de Ten Ankerweg lig gen. Op de vergadering was de politie niet vertegenwoordigd. "Ze hebben wel een uitnogiging gekregen, maar ik heb niets meer van ze gehoord", zei Huiskamp. "Dat is wel jammer, want zo mis je een stuk onderbou wing vanuit de politie." Tot half september hebben de ver schillende scholen gelegenheid om wijzigingen of aanvullingen op het plan in te dienen. Dan wordt er opnieuw vergaderd en zal een definitief ontwerp worden vastge steld. Al eerder werd er met wethou der J. van der Jagt gesproken over een mogelijk stopverbod in de Zoekweg. In deze smalle straat speelt hetzelfde probleem als op de Molenvlietsedijk, namelijk dat wachtende ouders de weg verstop pen. Maar de wethouder heeft het verzoek in eerste instantie afgewe zen. Volgens hem zijn er uitwijkmo gelijkheden genoeg naar het par keerterrein bij zwembad De Spetter. Van de Velde, die de coördinatie heeft over de verkeersbrigadiers, deed nog een dringende oproep om meer ouders hiervoor te werven. "Ik moet er snel 15 bij krijgen, anders is het einde van de verkeersbrigade nabij", zei Van de Velde die wer vingsstickers uitdeelde. "Er staan altijd veel moeders lang van tevoren te wachten op hun kind, maar als je ze vraagt om dan brigadier te zijn, kijken ze je heel vreemd aan." Huis kamp beaamde dat. "Het wordt in het algemeen steeds moeilijker om ouders te krijgen die ergens aan meewerken. En dat komt mede doordat steeds meer moeders gaan werken." Door het tekort aan brigadiers moet het zebrapad aan de kant van Ter Tolne het 's middags al zonder hen doen. Van de Velde vroeg aan de aanwezigen om op hun scholen nog maals te bespreken of er kinderen van groep 8 ingezet kunnen worden als verkeersbrigadier, eventueel samen met een ouder. Vorige voor stellen van dezelfde strekking wer den afgewezen. Het probleem van de Molenvlietsedijk is hardrijdend, soms chaotisch verkeer en te weinig kiaarovers. keerszaken te bespreken." Van der Jagt zag niet direct een oplossing. De op de publieke tribune meeluis terende supermarktexploitant Moer land zei desgevraagd blij te zijn, dat meerdere politieke partijen een vin ger in de pap willen hebben. "Wij hadden de tekening voor de nieuw bouw op de hoek Molenvlietse- dijk/Ten Ankerweg met 56 parkeer plaatsen al klaar. Maar het college voelt zich kennelijk gepasseerd door onze brief aan de gemeenteraad. Wij zitten aan de Eendrachtsweg echter aan handen en voeten gebonden. De omzet is alsmaar gegroeid en we krijgen steeds meer klanten binnen. Ruimte voor een extra kassa en meer winkelwagentjes hebben we echter niet. Maar het allerergste is de pro blematiek buiten, op de Eendrachts weg. Onze klanten weten dat we met plannen voor verplaatsing bezig zijn, zodat ze begrip voor de ver keershinder kunnen opbrengen. Maar ergernis geeft de huidige situ atie wel." Moerland, die eerst een winkel aan de Parksingel had, zegt 'noodge dwongen' naar de Eendrachtsweg gegaan te zijn. "Op de Parksingel uitbreiden mocht niet, zodat we het pand van Schuitema toen gehuurd hebben. Maar aan de Eendrachtsweg kunnen we niet blijven zitten." Het feit dat Moerland zijn oog heeft laten vallen op de school aan de Jan van Bloisstraat komt volgens hem door de gang van zaken met de Oes terschelp. "Dat was ook een rijksge bouw en dat pand heeft de gemeente gekocht. Er is dus een precedent!" Moerland ziet het niet zitten, dat hij aan de Postweg in de buurt van café de Tol een nieuwe supermarkt zou moeten bouwen. "Uit Dalempolder hoor je nu al klachten over het ver trek van Albert Heijn naar het Slachtveld. En als de Cl000 naar de Postweg moet, verdwijnt de mag neetfunctie van de binnenstad. Dan trek je de kern leeg. Daarom willen we aan de rand, zoals de hoek Molenvlietsedijk/Ten Ankerweg of het Slachtveld. We hebben gepro beerd het onroerend goed van de familie Zandijk aan het Slachtveld te kopen, maar die krijgt in het bui tengebied dan niet de ruimte om een pand met gelijke bestemming te stichten." De school is voor Moerland een goed alternatief, maar de Postweg niet omdat de Vest volgens hem toch een te grote barrière vormt tus sen oud en nieuw Tholen. De door mevr. Deurloo voorgestel de tijdelijke maatregelen voor laden en lossen spreken Moerland aan. "Met de politie heb ik dat plan al besproken en die staat er ook ach ter." De exploitant van de Cl000 in Tho- zich tot de gemeenteraad gezien de slechte bereik- len had gewend baarheid, de ontoereikende parkeer voorzieningen, de slechte bevoorra dingssituatie en het te kleine winkel oppervlak om een moderne super markt te exploiteren. Die punten waren zowelijk ambtelijk als bestuurlijk al diverse keren door Moerland aanhangig gemaakt. Hij wil een gelijkwaardige behandeling als Albert Heijn, die aan het Slacht veld van de gemeente 850 m2 (nu aan de Kotterstraat 450 m2) ver- koop-vloer-oppervlak mag bouwen tegenover de huidige 380 m2 van de Cl 000. Zo'n 89% van de omzet van de Cl000 Tholen komt uit de stad zelf; 4% uit Poortvliet en de rest uit Scherpenisse, St. Maartensdijk en Oud-Vossemeer. De beperkte par- keermogelijkheden beperken de regiofunctie. Bovendien hebben zowel Oud-Vossemeer als St. Maar tensdijk elk een redelijk eigen win kelapparaat in de levensmiddelen sector. Verder kopen consumenten uit Vossemeer, Poortvliet, Scherpe nisse en St. Maartensdijk ook bij de Cl000 St. Annaland. De koopkrachtbinding in Tholen is voor dagelijkse goederen 90%! Er is enige afvloeiing naar Halsteren. Het marktaandeel van de Cl000 Tholen is 31%, maar wanneer de nieuwe Albert Heijn op het Slachtveld een feit is, kan het aanzienlijk groter assortiment en de betere bereikbaar heid van de nieuwe supermarkt de Cl 000 gaan opbreken. Hoewel C1000-leverancier Schuitema een zusteronderneming is van Albert Heijn (Ahold is de moeder), vreest de Cl000 voor 'een zeer oneven wichtige situatie.' Op het Slachtveld krijgt Albert Heijn namelijk dermate veel pluspunten, dat een rendabele exploitatie van de Cl000 in de toe komst in gevaar kan komen. Een verkoopoppervlakte van 700 m2 vindt men daarom gewenst. Gezien de tien specialiteiten-winkels (exclusief viszaken) met een geza menlijk vloeroppervlak van 370 m2 is Tholen volgens landelijke normen zeer zwaar overbewinkeld. Met een toekomstig marktaandeel van de C1000 van 35% in Tholen en 8% Poortvlietse klanten zou het vol gens Schuitema nog niet lukken. Volgens de leverancier is het draag vlak voor 2 grote supermarkten 'absoluut onvoldoende.' Als meest optimale oplossing wordt de bouw van zowel Albert Heijn als de Cl000 op het Slachtveld gezien met elk een verkoopoppervlakte van 800 of 600 m2. Met die gelijkwaardige concurrentie zou er ook op langere termijn voor de consument een keu zemogelijkheid van 2 supermarkten blijven bestaan. De overbewinke- ling zou enigszins binnen de perken blijven, waardoor de speciaalzaken in het centrum van Tholen een belangrijk grotere overlevingskans zullen krijgen, meent Schuitema. Enkele weken geleden belandde een dochter van Marianne in het zieken huis, nadat ze op de Tholenseweg was aangereden. "Ik kreeg toen erg veel reacties als: dat is de zoveelste. Daar schrok ik van en dat heeft me aan het denken gezet", verklaart Velthuis het initiatief om te komen tot een actiegroep. Honderden scho lieren fietsen dagelijks over deze weg naar Halsteren of Bergen op Zoom. Over een smal fietspad dat slechts door een witte streep van de rijbaan is gescheiden. Over de periode 1987-1993 regi streerde de politie op deze weg 123 ongevallen met materiële schade en 19 met lichamelijk letsel. "Daar komen de valpartijen met schaaf wonden, waar geen politie bij wordt ingeschakeld, en de vele bijna-onge- lukken nog bij", stelt Velthuis. Het comité wil overigens niet de auto mobilisten de Zwarte Piet toespelen. "Ook het ongedisciplineerde rijge drag van de fietsers zelf draagt tot de onveilige situatie bij", zegt Bakx. Het gemeentebestuur van Tholen, en ook de BBA, hebben rijkswater staat in het verleden zonder succes op de toestand gewezen. In een brief spreekt die instantie van een 'subjec tieve onveiligheid'. Het gemeente bestuur van Halsteren, sinds kort beheerder van de weg, houdt het daar ook op. Plannen tot reconstruc tie zijn er dan ook niet. En al zouden ze er zijn, zoals voor de kruising met de Jannelandse- en Beijmoerseweg, dan is er absoluut geen'haast bij. "Een heel andere houding dan ten opzichte van de Halstersewcg", aldus Bakx. "Maar wij willen niet afwachten tot er iemand wordt doodgereden." Het comité zal aan dringen op het nemen van maatrege len. "Een vrijliggend fietspad zou de ideale oplossing zijn." De komende dagen gaan 2400 brie ven de deur uit, naar alle basisscho len op Tholen. Met een antwoord- strook eraan, die ingestuurd kan worden om steun te betuigen aan het comité 'Tholenseweg veilig'. De for mulieren zijn - tijdens de openings uren - ook verkrijgbaar bij het cen trum thuiszorg in Sint-Maartensdijk en het JAIB in Tholen. Ook het gemeentebestuur van Tholen is aan geschreven, evenals de besturen en oudercommissies van middelbare scholen in Halsteren en Bergen op Zoom. En de Thoolse politieke par tijen is gevraagd een veilige Tholen seweg op te nemen in hun verkie zingsprogramma. De actiegroep heeft voor de tweede helft van juni een gesprek aange vraagd met het Halsterse gemeente bestuur. Dan wil ze ook de handte keningen overhandigen. En er is contact opgenomen met Veilig Ver keer Nederland om verdere acties te bezien. Gedacht wordt aan het uitde len van folders aan fietsers. Of het plaatsen van een reeks borden - bij voorbeeld na de schoolvakantie in augustus - om op de onveilige situ atie te attenderen. "We willen het gemeentebestuur van Halsteren op zijn verantwoordelijkheid wijzen. Blijkbaar is dat tot nu toe onvol doende gebeurd", aldus Perry Bakx.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 9