Raad wil invloed op verplaatsing
van supermarkt C1000 in Tholen
Watertoren laat zich
niet zomaar beklimmen
Actiegroep Molenvlietsedijk veilig
buigt zich over plan van VVN
'Dè oplossing is
vrijliggend fietspad'
Parkeerhinder Marehoek
Oud-Vossemeer oplossen
School Jan van Bloisstraat, Slachtveld of Postweg
Bewoners
willen drempel
in Javadijk
Culturen op
Tholen bijeen
in mengelmoes
Nijperid tekort aan verkeersbrigadiers bij Thoolse scholen
Öonderdag 2 juni 1994
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Pleidooi Van Belzen en Moerland
Het buurtcomité Marehoek in Oud-Vossemeer heeft
maandagmiddag in de Thoolse gemeenteraad enige steun
gekregen bij de klachten over de woonomgeving, maar
wethouder J. van der Jagt gaf weinig hoop op verbete
ring.
Bijna-aanrijdingen
Mensen blijven klagen
De Thoolse gemeenteraad wil via de commissie ruimte
lijke ordening meepraten in de plannen voor verplaatsing
van de supermarkt C1000 in Tholen. Dat bleek maandag
middag bij de behandeling van een brief van supermarkt
exploitant M. Moerland, die een gelijkwaardige nieuw
bouw wil als Albert Heijn van plan is op het Slachtveld.
De watertoren van Scherpenisse is een baken in het land
schap van Tholen. Een richtingaanwijzer voor mensen
die op zoek ^ijn naar het dorp. Een toren die lang tot de
verbeelding sprak omdat bijna niemand er toegang had.
Klanten niet storen
De actiegroep Molenvlietsedijk veilig heeft de touwtjes
weer opgepakt. De groep bestaat uit vertegenwoordigers
van de basisscholen De Regenboog, Ter Tolne, Eben-
Haëzer en De Kraal, en van de Rehoboth scholenge
meenschap. De actiegroep vindt de verkeerssituatie voor
de scholen op de Molenvlietsedijk onveilig en bereidt nu
een plan tot verbetering voor dat aan de gemeente kan
worden voorgelegd. Maandagmiddag besprak de groep
een plan van H.C. Feij van de afdeling Zeeland van Vei
lig Verkeer Nederland.
Versmallen
Brigade op de tocht
Noodgedwongen
Magneetfunctie weg
Gelijkwaardige behande
ling
Zwaar overbewinkeld
Actiegroep voor veiliger Tholenseweg
Automobilisten zouden er veelal te hard rijden, maar ook
fietsers gedragen zich er niet altijd volgens de regels. De
Tholenseweg, waarover dagelijks honderden Tholenaren
passeren, is een gevaarlijke verbinding en daarin moet
verandering komen. Verenigd in het comité 'Tholense
weg veilig' willen Marianne Velthuis, Ellen Boogaart en
Perry Bakx zich daarvoor inspannen, gesteund door
zoveel mogelijk Tholenaren.
Niet afwachten
Borden
Voorzitter W. Kokke van het buurt
comité heeft de gemeenteraad in
januari en april brieven geschreven.
Daarin wordt betreurd, dat er geen
maatregelen genomen worden tegen
het parkeren van vrachtwagens in de
Marehoekstraat. Evenmin komt er
een parkeerverbod in de Weelhoek-
straat. Kokke zegt zich niet neer te
leggen bij een onacceptabele situ
atie. Hij richt zich tot de Kroon.
Volgens het comité zijn er gemeen
te-eigendommen gesnoeid om auto's
te parkeren en wordt er een oneigen
lijk gebruik gemaakt van de brand
gang in de Weelhoekstraat. Verder
is er overlast van minstens 10 grote
re voertuigen, waaronder een truck
met oplegger, vaak met koeleenheid
en een Mercedes-bus, wat ook een
onveilige verkeerssituatie oplevert.
De gemeente verwees Kokke eerder
naar de politie, maar volgens de
voorzitter kan die de tijd gezien de
onderbezetting beter gebruiken voor
bestrijding van de toenemende cri
minaliteit. "De situatie in de Mare
hoek- en Weelhoekstraat kan de
gemeente permanent en eenvoudig
oplossen", aldus Kokke. B. en w.
lieten hem echter weten, de verorde
ning die het parkeren van grotere
voertuigen verbiedt, niet te kunnen
aanpassen. "Onze wensen zijn niet
voldoende bestudeerd en worden
zomaar in de wind geslagen", klaagt
het buurtcomité.
Het wel parkeren van auto's bij de
woningen Weelhoekstraat 34-56
leidt volgens Kokke niet tot een
voorzichtiger rijgedrag gezien de
onoverzichtelijke situatie. "Er zijn al
enkele (bijna-jaanrijdingen geweest.
Wie zich noodgedwongen op de
voor hem verkeerde weghelft
bevindt, lijdt hierdoor onnodig
financiële en materiële schade en in
het ergste geval persoonlijk letsel
om maar niet te spreken over het
gevaar dat er spelende kinderen bij
betrokken raken. Waarom wordt
toch steeds geprobeerd om een
essentieel probleem naar de buurt
bewoners te schuiven? Het heeft al
tot grote ruzie geleid en de agressi
viteit zal toenemen als er geen actie
ondernomen wordt. Iedereen is druk
en gehaast cn de praktijk leert, dat er
ook met geparkeerde voertuigen
geen snelheid geminderd wordt. Dc
meest eenvoudige oplossing is het
trekken van een gele streep", aldus
Kokke.
Raadslid P. van Belzen vond het
oneigenlijke gebruik van dc brand
gang in dc Weelhoekstraat niet tc
tolcrcn gezien dc veiligheid. Wet
houder J. van der Jagt vond dc
brandgang echter geen onderdeel
van dc openbare weg en in dc werk
groep verkeer zijn dan ook alleen dc
parkeerproblemen aan dc orde
geweest. "Maar kan die brandgang
dan naar believen gebruikt of mis
bruikt worden?", vroeg het
RPF/GPV-raadslid zich af. "Dat
zoeken wc nader uit", antwoordde
dc burgemeester.
Raadslid I.C. Moerland constateer
de, dat dc mensen in dc Marehoek
straat blijven klagen. "Ze hebben
last van dc geparkeerde auto's en de
brandgang. Kunnen we dan als
gemeente en bewoners niet op één
ZWN. Vrijdag 10 juni om drie uur
opent president-commissaris
J.C.Th, van der Doef het nieuwe
onderkomen van de vervoersmaat
schappij ZWN aan de Slagveldstraat
in Kruiningen.
Negen bewoners van de Javadijk en
vier van de Oude Zeedijk in Sint-
Annaland hebben de gemeenteraad
in een brief gevraagd hun straat - die
naast de provinciale weg ligt - veili
ger te maken. Ze verzoeken deze te
voorzien van verkeersdrempels en
er de snelheid te beperken tot 30
km/u. Daarmee reageren ze op het
50 km-bord dat een tijdje geleden
onderaan de Oude Zeedijk geplaatst
is.
Die snelheid noemen de bewoners
onaanvaardbaar, omdat hun veilig
heid erdoor in gevaar wordt
gebracht. Ook wordt de straat, waar
voornamelijk bejaarden èn gezinnen
met kleine kinderen wonen, steeds
vaker gebruikt door verkeer dat het
dorp in en uit gaat. Dit heeft al tot
enkele incidenten geleid.
In de brief wordt erop gewezen dat
de straat zo smal is, dat twee auto's
er elkaar niet kunnen passeren. En
dat terwijl de bewoners hun eigen
auto's noodgedwongen half op de
weg parkeren. Omdat de voordeuren
van een aantal huizen direct op de
straat uitkomen, is het gevaar aan
wezig dat kinderen ineens de straat
oprennen. Ook spelende kinderen
kunnen plots van tussen de huizen
komen. De briefschrijvers dringen
er bij de gemeenteraad op aan de
onveilige situatie te bekijken en
maatregelen te nemen.
De gemeenteraad wijdde maandag
geen woord aan de brief, maar stem
de stilzwijgend in met het voorstel
om de zaak verder door burgemees
ter en wethouders te laten afhande
len.
lijn gaan zitten? Waarom zo'n ver
harding dat men zelfs naar de Kroon
stapt of is men zo vasthoudend?",
vroeg het PvdA-raadslid zich af.
Wethouder Van der Jagt antwoord
de, dat de marges juridisch zo
beperkt zijn, dat de gemeente er
geen greep op kan krijgen. "We kun
nen de ene verkeersmaatregel op de
andere stapelen, maar er zijn ook
andere belangen. In Oud-Vossemeer
en Poortvliet hebben we juist een
opschoningsactie van verkeersbor
den gehouden.
Naar aanleiding van de wensen van
het comité Marehoek heeft de werk
groep verkeer aan b. en w. geadvi
seerd om niet op de verzoeken in te
gaan en dat is ondersteund door de
politie", zei wethouder Van der Jagt
maandagmiddag in de gemeente
raad.
Hans Schot zoekt tevergeefs houvast aan de watertoren.
Nu hij in handen is van particulieren
is dat veranderd: vele Tholenaren
zijn er al binnen geweest. En hebben
de trappen beklommen en de grote
lege ruimten gezien. Van het uit
zicht genoten. Nog niemand heeft de
kolos echter langs buiten beklom
men. Die kans nam Hans Schot uit
Sint-Maartensdijk zaterdag waar.
Maar de watertoren blijkt geen berg,
de steile wand heeft geen richels die
de voeten houvast bieden. "Het is
niet gelukt. De pleisterlaag op de
betonnen wand is te glad door alle
losse zandkorreltjes. Die werken als
kogellagers. Je schoenen krijgen er
geen grip op ook al hebben ze spe
ciale rubberen zolen. Als het beton
vaster was geweest, was het wel
gelukt."
Schot bepoederde ook regelmatig
zijn handen om het wegglijden
tegen tc gaan, maar dat baatte niet.
Voor alpinisten is een toren een inte
ressant object. Dc watertoren van
Scherpenisse maakt daar geen uit
zondering op. Schot:"Ik had er al
lang naar gekeken. Op dc open dag
ben ik ook binnen geweest. We wil
den het buitcnlangs eens proberen.
Misschien is voor zoiets animo op
een braderie."
Het bestijgen van dc toren kan vol
gens Hans wel maar dan alleen via
een touw. Dat oefende hij samen
met zijn mcdcklimmers nadat het
klimmen tegen dc noordkant was
mislukt. "Met een stijgklcm kun je
langs het touw omhoog. Die moet je
dan steeds verplaatsen. Op zich is
dat ook wel een beetje spektakel."
Vorig jaar beklom Schot de 50
meter hoge Peperbus tijdens de bra
derie in Bergen op Zoom. "Dat was
behoorlijk pittig. Je klimt er als het
ware tussen twee hoeken omhoog."
Tijdens het carnaval in Zegge speel-
Mengelmoes. Zo heet de intercultu
rele manifestatie die op 25 juni
wordt gehouden in Haestinge in
Sint-Maartensdijk. Ontmoeting en
contact tussen verschillende cultu
ren staat centraal. Zo treden in de
grote zaal flamenco-danseressen op
en de Thoolse volksdansgroep Dodi
Dodi, de Turkse band Cocktail, een
Afrikaanse percussiegroep en de
Zuidamerikaanse band Rhythm
Nation. Leden van de sportschool
van Leen Jansen geven een demon
stratie thai-boksen. Een voorstelling
van de Surinaamse toneelvereniging
Amazone is op video vastgelegd. In
de kleine zaal is van alles te doen
voor kinderen en boven is er een
aparte ruimte voor vrouwen. "Over
dat laatste is lang gepraat, maar er is
een groep mensen - islamitische
vrouwen - die anders nooit naar deze
manifestatie zullen komen", vertelt
welzijnsambtenaar Loes Maas. Er is
ook een ruimte waar films en dia's
over verschillende landen worden
getoond. In de hal richten de wereld
winkel, bibliotheek, Unicef en
Amnesty International een informa
tiemarkt in. Natuurlijk kan er een
scala aan zelfgemaakte hapjes en
dranken geproefd worden: van
roomboterbabbelaars tot vleesge
rechten uit Irak en Libanon.
De manifestatie is een idee van
beheerder H. Visser van Haestinge.
In samenwerking met de gemeente,
het jeugd- en jongerenwerk en bege
leidingsgroepen voor asielzoekers-is
dat nader uitgewerkt. Op de Thoolse
basisscholen wordt een folder ver
spreid en er wordt zelfs gekeken of
in de toekomst aansluiting mogelijk
is bij de manifestatie Cultureel
Gekleurd.
Eind vorig jaar woonden op Tholen
488 buitenlanders van 37 verschil
lende nationaliteiten: 2% van de
totale Thoolse bevolking. Bijna een
kwart (120) zijn Marokkanen, dan
komen de Belgen (63) en de Turken
(52).
de Schot met collega-klimmers in
witte overalls voor Amerikaanse
geleerden die naar een nest klom
men op de toren. Daar bleken zoge
naamde dinosauruseieren in te lig
gen.
Torens of speciale klimmuren in
plaats van bergen. Het is allemaal
mogelijk. Zo traint Schot doorde-
week vaak twee keer op een klim-
muur in Bergen op Zoom. Tijdens
de winter in het weekeinde ook in
Antwerpen, Eindhoven of Nieuwe-
gein. Sinds april toert het klimclubje
naar de Ardennen voor het echte
werk.
Aanstaande zaterdag zijn ze
gevraagd om de toren van 's Graven
polder te beklimmen.
Moerland heeft zijn oog laten vallen
op de scholen (REC en Reformato
risch Vormingsinstituut) op de hoek
Ten
Ankerweg/Molenvlietsedijk/Jan van
Bloisstraat. Raadslid J. v.d. Heuvel
(VVD) kwam dat vreemd voor,
want zover hem bekend, zijn die
gebouwen niet te koop. Hij liet de
verdere afhandeling van de brief
echter graag aan het college over.
"Bij b. en w. is dat in goede handen.
Zorg ervoor, dat deze middenstan
der een riante plaats krijgt, want de
huidige supermarkt aan de Een-
drachtsweg geeft enorme verkeers-
en parkeerproblemen. Misschien is
het Slachtveld wel geschikt, zoals
Schuitema (leverancier van Cl000)
heeft voorgesteld", zei van den Heu
vel.
Zijn stadgenoot M.A.J. van der Lin
de (PvdA) sprak over 'grote ruimte
lijke consequenties.' Hij stelde voor,
de verplaatsing van de Thoolse
supermarkt in de commissie ruimte
lijke ordening te bespreken, zodat de
raad er bij betrokken blijft en niet
alleen b. en w. Ook P. van Belzen
(RPF/GPV) en K.A. Heijboer (SGP)
steunden dat voorstel omdat ook zij
graag wilden meedenken.
Mevr. J.M. Deurloo-van Broekho
ven (CDA) pleitte voor een tijdelij
ke oplossing van de verkeershinder
aan de Eendrachtsweg. Zij verwees
daarbij naar de Oudelandsestraat,
waar voor groothandel Van Splunter
een oplossing voor laden en lossen
is gevonden. "De problemen zijn
daar met 70% verminderd en dat zou
ook aan de Eendrachtsweg kunnen
gebeuren. Laat bijvoorbeeld tot elf
uur 's morgens leveranciers laden en
lossen totdat er voor de Cl000 een
definitieve plaats gevonden is. Maar
het gaat niet alleen om de super
markt; ook andere winkels aan de
Eendrachtsweg/Botermarkt krijgen
vrachtwagens voor de deur om goe
deren af te leveren", maakte mevr.
Deurloo duidelijk.
Burgemeester H.A. van der Munnik
merkte op, dat de brief van Moer
land 'voor de muziek uitloopt.' "We
komen erop terug in de commissie
ruimtelijke ordening." Toch wilde
hij nog wel kwijt, dat de winkeliers
de problemen in de binnenstad van
Tholen zelf maar moeten oplossen.
"De ondernemers kennen de situatie
daar en ze moeten proberen van de
niet-ideale situatie nog iets goeds te
maken. Wanneer ze hun klanten niet
willen storen met vrachtwagens,
moet men de leveranciers op andere
tijdstippen vragen. Dat kunnen de
winkeliers zelf regelen", zei de bur
gemeester.
Mevr. Deurloo was daarvan niet
direct overtuigd en zij bleef aandrin
gen op tijdelijke maatregelen voor
laden en lossen zoals in de Oude
landsestraat. "We kunnen ernaar kij
ken, maar dat wil ook nog niet veel
zeggen", liet wethouder J. van der
Jagt weten. "We hebben namelijk al
eerder een verzoek van bewoners
gekregen om de parkeerproblemen
in de gemeentelijke commissie ver-
Fcij behoort tot dc zogenaamde vos-
sen-dienst van VVN. Vos staat voor:
vcrkccrsonvciligc situaties. Als de
kinderen van de Thoolse basisscho
len in of uit school komen, wordt het
een chaos op de Molenvlietsedijk.
Het probleem zit volgens Feij in
twee dingen. Ten eerste steken de
kinderen vaak kriskras de straat over
cn ook de ouders die hun kinderen
met de auto of op de fiets naar
school brengen, houden het verkeer
op en maken het onveiliger. Daarbij
komt nog eens dat de snelheid van
auto's en motoren hoog is op de
Molenvlietsedijk.
Het plan van VVN houdt in dat er
zowel aari het gedrag van de leerlin
gen en ouders, als aan de weg zelf
iets gedaan moet worden. Zo zouden
er drempels moeten komen net voor
de Jan van Bloisstraat en de Mach-
teld van Gelrestraat. Aan het begin
van deze straten zouden inritten
gemaakt moeten worden zodat het
verkeer dat vanaf de Molenvlietse
dijk afslaat, dit stapvoets moet doen.
Verder vond Feij dat de ingangen
van de scholen zo dicht mogelijk bij
elkaar moeten komen. Dat betekent
ondermeer dat Ter Tolne haar
ingang zou moeten verplaatsen van
de Zoekweg naar de Molenvlietse
dijk. Ook het zebrapad bij Ter Tolne
zou volgens VVN verplaatst moeten
worden en wel meer naar de andere
oversteekplaats bij De Regenboog.
Daar tussenin moeten dan twee
bufferruimten komen waar ouders
even kunnen wachten op hun kinde
ren.
De actiegroep was niet ontevreden,
maar had toch nog wel wat vragen.
Zo vroeg men zich af of het zebra
pad bij Ter Tolne wel verplaatst
moest worden. De kinderen die van
uit de Dalempolder komen, moeten
dan namelijk eerst de Machteld van
Gelrestraat oversteken. De aanwezi
gen dachten dat veel leerlingen de
straat al eerder zullen gaan overste
ken. Feij zag daar de redelijkheid
van in, maar merkte op dat het ver
keer in de Machteld van Gelrestraat
aanzienlijk langzamer zal rijden
door de inritconstructie.
Ook in een flinke uitbreiding van de
parkeercapaciteit aan de Molenvliet
sedijk zag de VVN'er weinig heil.
"Je moet een optimum zien te vin
den. En je kunt er wel parkeervak
ken bij gaan maken, maar die moe
ten wel een redelijke bezetting heb
ben", meende Feij. "We praten nu
over mensen die maar kort hun auto
wegzetten als ze hun kinderen
komen halen of brengen. Langpar-
keerders zoals leerkrachten kunnen
hun wagen best aan de Zoekweg
wegzetten." Leraar O. Huiskamp
van Ter Tolne vroeg zich af of het
versmallen van de weg een oplos
sing was. "Je zou hem zo breed kun
nen maken dat er nog wel een bus
door kan, maar dat je je auto niet
meer langs de kant weg kunt zetten
zonder het andere verkeer op te hou
den. Als er drie auto's achter je staan
te wachten, laat het wel om je wagen
tegen de stoeprand te parkeren", zei
Huiskamp.
D.J. van de Velde stelde voor een
terrein te maken bij het Rec-gebouw
aan de Jan van Bloisstraat of bij het
plantsoen voor De Regenboog waar
ouders kunnen draaien zodat ze niet
meer verder over de Molenvlietse
dijk hoeven te rijden. Feij vond dit
niet zo'n goed idee, mede omdat er
te weinig ruimte voor is en omdat
deze plaatsen vrij dicht bij de stop
lichten aan de Ten Ankerweg lig
gen.
Op de vergadering was de politie
niet vertegenwoordigd. "Ze hebben
wel een uitnogiging gekregen, maar
ik heb niets meer van ze gehoord",
zei Huiskamp. "Dat is wel jammer,
want zo mis je een stuk onderbou
wing vanuit de politie."
Tot half september hebben de ver
schillende scholen gelegenheid om
wijzigingen of aanvullingen op het
plan in te dienen. Dan wordt er
opnieuw vergaderd en zal een
definitief ontwerp worden vastge
steld. Al eerder werd er met wethou
der J. van der Jagt gesproken over
een mogelijk stopverbod in de
Zoekweg. In deze smalle straat
speelt hetzelfde probleem als op de
Molenvlietsedijk, namelijk dat
wachtende ouders de weg verstop
pen. Maar de wethouder heeft het
verzoek in eerste instantie afgewe
zen. Volgens hem zijn er uitwijkmo
gelijkheden genoeg naar het par
keerterrein bij zwembad De Spetter.
Van de Velde, die de coördinatie
heeft over de verkeersbrigadiers,
deed nog een dringende oproep om
meer ouders hiervoor te werven. "Ik
moet er snel 15 bij krijgen, anders is
het einde van de verkeersbrigade
nabij", zei Van de Velde die wer
vingsstickers uitdeelde. "Er staan
altijd veel moeders lang van tevoren
te wachten op hun kind, maar als je
ze vraagt om dan brigadier te zijn,
kijken ze je heel vreemd aan." Huis
kamp beaamde dat. "Het wordt in
het algemeen steeds moeilijker om
ouders te krijgen die ergens aan
meewerken. En dat komt mede
doordat steeds meer moeders gaan
werken."
Door het tekort aan brigadiers moet
het zebrapad aan de kant van Ter
Tolne het 's middags al zonder hen
doen. Van de Velde vroeg aan de
aanwezigen om op hun scholen nog
maals te bespreken of er kinderen
van groep 8 ingezet kunnen worden
als verkeersbrigadier, eventueel
samen met een ouder. Vorige voor
stellen van dezelfde strekking wer
den afgewezen.
Het probleem van de Molenvlietsedijk is hardrijdend, soms chaotisch verkeer en te weinig kiaarovers.
keerszaken te bespreken." Van der
Jagt zag niet direct een oplossing.
De op de publieke tribune meeluis
terende supermarktexploitant Moer
land zei desgevraagd blij te zijn, dat
meerdere politieke partijen een vin
ger in de pap willen hebben. "Wij
hadden de tekening voor de nieuw
bouw op de hoek Molenvlietse-
dijk/Ten Ankerweg met 56 parkeer
plaatsen al klaar. Maar het college
voelt zich kennelijk gepasseerd door
onze brief aan de gemeenteraad. Wij
zitten aan de Eendrachtsweg echter
aan handen en voeten gebonden. De
omzet is alsmaar gegroeid en we
krijgen steeds meer klanten binnen.
Ruimte voor een extra kassa en meer
winkelwagentjes hebben we echter
niet. Maar het allerergste is de pro
blematiek buiten, op de Eendrachts
weg. Onze klanten weten dat we met
plannen voor verplaatsing bezig
zijn, zodat ze begrip voor de ver
keershinder kunnen opbrengen.
Maar ergernis geeft de huidige situ
atie wel."
Moerland, die eerst een winkel aan
de Parksingel had, zegt 'noodge
dwongen' naar de Eendrachtsweg
gegaan te zijn. "Op de Parksingel
uitbreiden mocht niet, zodat we het
pand van Schuitema toen gehuurd
hebben. Maar aan de Eendrachtsweg
kunnen we niet blijven zitten."
Het feit dat Moerland zijn oog heeft
laten vallen op de school aan de Jan
van Bloisstraat komt volgens hem
door de gang van zaken met de Oes
terschelp. "Dat was ook een rijksge
bouw en dat pand heeft de gemeente
gekocht. Er is dus een precedent!"
Moerland ziet het niet zitten, dat hij
aan de Postweg in de buurt van café
de Tol een nieuwe supermarkt zou
moeten bouwen. "Uit Dalempolder
hoor je nu al klachten over het ver
trek van Albert Heijn naar het
Slachtveld. En als de Cl000 naar de
Postweg moet, verdwijnt de mag
neetfunctie van de binnenstad. Dan
trek je de kern leeg. Daarom willen
we aan de rand, zoals de hoek
Molenvlietsedijk/Ten Ankerweg of
het Slachtveld. We hebben gepro
beerd het onroerend goed van de
familie Zandijk aan het Slachtveld
te kopen, maar die krijgt in het bui
tengebied dan niet de ruimte om een
pand met gelijke bestemming te
stichten."
De school is voor Moerland een
goed alternatief, maar de Postweg
niet omdat de Vest volgens hem
toch een te grote barrière vormt tus
sen oud en nieuw Tholen.
De door mevr. Deurloo voorgestel
de tijdelijke maatregelen voor laden
en lossen spreken Moerland aan.
"Met de politie heb ik dat plan al
besproken en die staat er ook ach
ter."
De exploitant van de Cl000 in Tho-
zich tot de gemeenteraad
gezien de slechte bereik-
len had
gewend
baarheid, de ontoereikende parkeer
voorzieningen, de slechte bevoorra
dingssituatie en het te kleine winkel
oppervlak om een moderne super
markt te exploiteren. Die punten
waren zowelijk ambtelijk als
bestuurlijk al diverse keren door
Moerland aanhangig gemaakt. Hij
wil een gelijkwaardige behandeling
als Albert Heijn, die aan het Slacht
veld van de gemeente 850 m2 (nu
aan de Kotterstraat 450 m2) ver-
koop-vloer-oppervlak mag bouwen
tegenover de huidige 380 m2 van de
Cl 000.
Zo'n 89% van de omzet van de
Cl000 Tholen komt uit de stad zelf;
4% uit Poortvliet en de rest uit
Scherpenisse, St. Maartensdijk en
Oud-Vossemeer. De beperkte par-
keermogelijkheden beperken de
regiofunctie. Bovendien hebben
zowel Oud-Vossemeer als St. Maar
tensdijk elk een redelijk eigen win
kelapparaat in de levensmiddelen
sector. Verder kopen consumenten
uit Vossemeer, Poortvliet, Scherpe
nisse en St. Maartensdijk ook bij de
Cl000 St. Annaland.
De koopkrachtbinding in Tholen is
voor dagelijkse goederen 90%! Er is
enige afvloeiing naar Halsteren. Het
marktaandeel van de Cl000 Tholen
is 31%, maar wanneer de nieuwe
Albert Heijn op het Slachtveld een
feit is, kan het aanzienlijk groter
assortiment en de betere bereikbaar
heid van de nieuwe supermarkt de
Cl 000 gaan opbreken. Hoewel
C1000-leverancier Schuitema een
zusteronderneming is van Albert
Heijn (Ahold is de moeder), vreest
de Cl000 voor 'een zeer oneven
wichtige situatie.' Op het Slachtveld
krijgt Albert Heijn namelijk dermate
veel pluspunten, dat een rendabele
exploitatie van de Cl000 in de toe
komst in gevaar kan komen. Een
verkoopoppervlakte van 700 m2
vindt men daarom gewenst. Gezien
de tien specialiteiten-winkels
(exclusief viszaken) met een geza
menlijk vloeroppervlak van 370 m2
is Tholen volgens landelijke normen
zeer zwaar overbewinkeld.
Met een toekomstig marktaandeel
van de C1000 van 35% in Tholen en
8% Poortvlietse klanten zou het vol
gens Schuitema nog niet lukken.
Volgens de leverancier is het draag
vlak voor 2 grote supermarkten
'absoluut onvoldoende.' Als meest
optimale oplossing wordt de bouw
van zowel Albert Heijn als de
Cl000 op het Slachtveld gezien met
elk een verkoopoppervlakte van 800
of 600 m2. Met die gelijkwaardige
concurrentie zou er ook op langere
termijn voor de consument een keu
zemogelijkheid van 2 supermarkten
blijven bestaan. De overbewinke-
ling zou enigszins binnen de perken
blijven, waardoor de speciaalzaken
in het centrum van Tholen een
belangrijk grotere overlevingskans
zullen krijgen, meent Schuitema.
Enkele weken geleden belandde een
dochter van Marianne in het zieken
huis, nadat ze op de Tholenseweg
was aangereden. "Ik kreeg toen erg
veel reacties als: dat is de zoveelste.
Daar schrok ik van en dat heeft me
aan het denken gezet", verklaart
Velthuis het initiatief om te komen
tot een actiegroep. Honderden scho
lieren fietsen dagelijks over deze
weg naar Halsteren of Bergen op
Zoom. Over een smal fietspad dat
slechts door een witte streep van de
rijbaan is gescheiden.
Over de periode 1987-1993 regi
streerde de politie op deze weg 123
ongevallen met materiële schade en
19 met lichamelijk letsel. "Daar
komen de valpartijen met schaaf
wonden, waar geen politie bij wordt
ingeschakeld, en de vele bijna-onge-
lukken nog bij", stelt Velthuis. Het
comité wil overigens niet de auto
mobilisten de Zwarte Piet toespelen.
"Ook het ongedisciplineerde rijge
drag van de fietsers zelf draagt tot de
onveilige situatie bij", zegt Bakx.
Het gemeentebestuur van Tholen,
en ook de BBA, hebben rijkswater
staat in het verleden zonder succes
op de toestand gewezen. In een brief
spreekt die instantie van een 'subjec
tieve onveiligheid'. Het gemeente
bestuur van Halsteren, sinds kort
beheerder van de weg, houdt het
daar ook op. Plannen tot reconstruc
tie zijn er dan ook niet. En al zouden
ze er zijn, zoals voor de kruising met
de Jannelandse- en Beijmoerseweg,
dan is er absoluut geen'haast bij.
"Een heel andere houding dan ten
opzichte van de Halstersewcg",
aldus Bakx. "Maar wij willen niet
afwachten tot er iemand wordt
doodgereden." Het comité zal aan
dringen op het nemen van maatrege
len. "Een vrijliggend fietspad zou de
ideale oplossing zijn."
De komende dagen gaan 2400 brie
ven de deur uit, naar alle basisscho
len op Tholen. Met een antwoord-
strook eraan, die ingestuurd kan
worden om steun te betuigen aan het
comité 'Tholenseweg veilig'. De for
mulieren zijn - tijdens de openings
uren - ook verkrijgbaar bij het cen
trum thuiszorg in Sint-Maartensdijk
en het JAIB in Tholen. Ook het
gemeentebestuur van Tholen is aan
geschreven, evenals de besturen en
oudercommissies van middelbare
scholen in Halsteren en Bergen op
Zoom. En de Thoolse politieke par
tijen is gevraagd een veilige Tholen
seweg op te nemen in hun verkie
zingsprogramma.
De actiegroep heeft voor de tweede
helft van juni een gesprek aange
vraagd met het Halsterse gemeente
bestuur. Dan wil ze ook de handte
keningen overhandigen. En er is
contact opgenomen met Veilig Ver
keer Nederland om verdere acties te
bezien. Gedacht wordt aan het uitde
len van folders aan fietsers. Of het
plaatsen van een reeks borden - bij
voorbeeld na de schoolvakantie in
augustus - om op de onveilige situ
atie te attenderen. "We willen het
gemeentebestuur van Halsteren op
zijn verantwoordelijkheid wijzen.
Blijkbaar is dat tot nu toe onvol
doende gebeurd", aldus Perry Bakx.