Vernieuwing pompstation Duine op grond met stenen pijpekoppen ZMO-kring telt ruim 1300 leden Boeren willen af van het Landbouwschap Gestolen auto in de haven van St. Philipsland Ophokplicht voor duiven in Zeeland ZMO: Stijging heffingen halt toeroepen ZMO in de weer voor varkensstallen Donderdag 31 maart 1994 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 17 Bij graafwerkzaamheden in de Spuidamstraat te Scher- penisse is een stuk van de fundering van de weegbrug weggehaald. Dit was nodig om plaats te maken voor één van de drie brandstoftanks van 8000 liter voor de firma Duine. Tholen, Philipsland, Schouwen-Duiveland De oprichting van de kring Zeeland-Noord van de ZMO, afgelopen woensdag in een restaurant op de Grevelingen- dam, markeert voor deze regio het einde van twee jaar fusiebesprekingen tussen de ZLM en landbouworganisa ties in Gelderland en Utrecht. De nieuwe kring behartigt de belangen van 1369 leden: zo'n 625 van Tholen en Sint-Philipsland en ongeveer 750 op Schouwen-Dui veland. Ledenraad Het Landbouwschap moet verdwijnen. Niet omdat de aan de boeren opgelegde heffingen de pan uitrijzen, maar omdat het bedrijfschap als belangenbehartiger een verouderd instituut is. Dat betoogde vice-voorzitter H.C. van der Maas van de ZMO woensdag in Bruinisse, waar de kring Zeeland-Noord van de landbouw maatschappij werd opgericht. De ZMO zal zich voor het afschaffen van het Land bouwschap inzetten. "Ik wens u daarbij veel succes", vertolkte A. Geluk uit Sint- Maartensdijk de gevoelens van velen in de zaal. Niet betalen Banenverlies Het pompstation wordt geheel ver nieuwd. De drie tanks die in de grond lagen worden alle drie ver vangen door nieuwe. De grond onder de tanks en de voormalige weegbrug is licht tot zwaar veront reinigd. Volgens A. Duine sr. valt de grond onder de weegbrug in de categorie zwaar vervuild. De weegbrug is na de oorlog afgebroken. Duine is ver antwoordelijk voor het opruimen van de vervuilde aarde. Aanne mingsbedrijf Sagro uit 's Heeren- hoek voert de grond af naar West- dorpe waar het gezuiverd wordt. Het nieuwe pompstation moet aan de nieuwe milieueisen voldoen. Het zal uitgerust worden met een vloeistof dichte vloer met water en olie afscheiding. Ook wordt de damp via een retourregeling opgevangen. Duine:"De tanks moeten om de vijf tien jaar vernieuwd of gekeurd wor den. Twee van de drie hadden nog wel een jaar of vijf meegekund. Als we ze laten liggen moeten ze er mis schien over vijf jaar toch uit." Morgen gaan de nieuwe tanks de grond in. Daarna zullen de pompen geplaatst worden. Bij het graven vond Duine jr. twee stenen pijpe koppen. Duine houdt al 35 jaar een pompstation op deze plaats. Zijn vader had op de hoek van de straat ook al een pomp die nog met de hand bediend moest worden. De benzine was toen van American Pet rol Company (APC). De nieuwe leverancier van brand stof wordt Total en niet langer Avia. Behalve met een creditcard is straks volgens Duine een giro-of bankpas- je voldoende om de rekening te betalen. In de Spuidamstraat wordt de vervuilde grond uit de tankput vervangen door zand. Ongeveer 25 jaar geleden waren er in hetzelfde gebied nog circa 2300 leden, wat getalsmatig al de nood zaak tot schaalvergroting aangeeft, hield kringvoorzitter P.F. Vis uit Zonnemaire de talrijke aanwezigen voor. Vis werd bij acclamatie door de vergadering benoemd. Datzelfde gebeurde met vijf andere kringbe stuurders: M.J. Stoutjesdijk uit Tho len (sector akkerbouw), mevr. C.L. van Dalen-Doeleman uit Scherpe- nisse (agrarische commissie platte landsvrouwen), A.G.M. Wisse uit Anna-Jacobapolder (sector tuin bouw), L.J. Klompe uit Dreischor (sector veehouderij) en C.H.J. Han- se uit Zierikzee (agrarische jonge ren). Mevrouw G. Goudzwaard uit Zonnemaire is als secretaris/pen ningmeester aan het bestuur toege voegd. De twee ZMO-afdelingen die samen de nieuwe kring vormen, Tho- len/St.Philipsland (die officieel morgen van start gaat) en Schouwen-Duiveland, benoemden eerder al elk drie kringbestuurders. Dat zijn J.L. van Gorsel uit Oud- Vossemeer, E. Hage uit Scherpenis-, se, L. de Oude uit Sint-Philipsland, P.M. de Koeijer uit Brouwershaven, J.A. Gaanderse uit Scharendijke en L.N. Hanse uit Zierikzee. De bestuurders zijn voor vier jaar geko zen en kunnen maximaal twee keer herkozen worden. De ZMO-kring mag voor elke 200 leden een vertegenwoordiger afvaardigen naar de ledenraad van de landbouwmaatschappij. De ze ven afgevaardigden van Zeeland- Noord zullen voor de eerste keer door het kringbestuur worden benoemd, waarna de ledenvergade ring komend najaar de ledenraadsle den voor 1995 kiest. Deze vergade ring krijgt ook de concept-statuten van de kring ter goedkeuring voor gelegd, zei Vis. De begroting voor 1994 en de voor lopige begroting voor 1995 (waarin een contributie van 12,50 gulden is opgenomen) werden zonder op- of aanmerkingen door de aanwezigen goedgekeurd. De eerste vice-voorzitter van de ZMO, voormalig ZLM-voorzitter H.C. van der Maas uit Kats, woonde de oprichtingsvergadering bij. Hij ging in op de actuele situatie in de landbouw. Ook gooide hij een bal letje op over een gewijzigde contributie-opzet binnen de ZMO, maar tijdens de rondvraag kwam niemand van de aanwezigen daarop terug. Wél werd er een opmerking gemaakt over de inhoud van de ZMO-krant, waarin veel ZLM'ers teleurgesteld zijn. H.C. van der Maas, vice-voorzitter ZMO. De drie centrale landbouworganisa ties zouden - als één organisatie - de rol van het Landbouwschap over kunnen nemen, zo is de gedachte. Overigens blijft het merendeel van de medewerkers van het Landbouw schap nodig. Van der Maas ziet het Landbouwschap liefst zo snel moge lijk verdwijnen - hij spreekt van een bureaucratische instelling die teveel vanuit een ivoren toren opereert - maar bijvoorbeeld ZMO-voorzitter J.G. van Leeuwen wil liever eerst een nieuwe organisatie opzetten. Eén ding is duidelijk, aldus Van der Maas: het Landbouwschap is te duur en er gebeurt teveel dubbel werk. "Het Landbouwschap en de drie CLO's hebben er, in overleg met de overheid, voor gezorgd dat er voor de landbouwer een redelijk inkomen te verwerven was", aldus kringvoor zitter P.F. Vis. Directe economische belangenbehartiging is in de loop der jaren meer richting coöperaties verschoven, er is meer specialisatie gekomen en dat heeft geleid tot gro te versnippering. Gevolg daarvan: relatief hoge bijdragen aan de land bouworganisaties, inclusief het Landbouwschap. "Niet voor niets wordt het Landbouwschap verant woordelijk gesteld voor het falen van belangenbehartiging in econo mische zin", zei Vis. Van der Maas ging kort in op de opcenten, de verplichte heffing die de boeren aan het Landbouwschap moeten betalen. Ten opzichte van 1990 moet er 75 miljoen gulden meer (waarvan 35 miljoen door de akkerbouw) opgebracht worden: op de totale begroting prijkt een bedrag van 190 miljoen. Het hoofdbestuur van de ZMO heeft onlangs nog gesteld dat het afgelopen moet zijn met de voortdurende verhogingen. Van der Maas wees erop dat de standsorganisaties in feite medever antwoordelijk zijn, omdat ze door de overheid afgestoten taken over heb ben genomen. "Misschien moeten we een volgende keer zeggen: dat is ook onze taak niet. Alleen zo kan de kostenstijging een halt worden toe geroepen." De iandbouwvoorman gaf als voorbeeld dat de elf proef- boerderijen in het land onbetaalbaar worden. Op Schouwen hebben enkele boeren de begroting van het Landbouw schap doorgespit. Eén van hen zei in de vergadering dat het moeilijk is om aan te geven waar er bezuinigd moet worden. Onder luid applaus vervolgde hij: "Maar het moet afge lopen zijn met de verhogingen en ik roep iedereen op zijn nota's van het Landbouwschap niet te betalen." Tevoren had Van der Maas duidelijk gemaakt dat de ZMO niet zal oproe pen tot het niet betalen van de hef fing. "Maar we begrijpen wel waar om u niet wilt betalen en zullen d5t ook aan de instanties uitleggen." De Iandbouwvoorman benadrukte dat de ZMO een federatieve samen werking met andere organisaties, zoals de CBTB, afwijst. "Samenwerking moet op termijn lei den tot volledige integratie of fusie. Een federatie leidt slechts tot dubbe le vergadercircuits." Omdat niet te voorzien valt hoe de organisatie- structuuur binnen de landbouw zich gaat ontwikkelen, heeft de ZMO besloten geen nieuw kantoor te bou wen, maar vooralsnog te blijven huren. De Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) voegt volgens Van der Maas iets toe aan de belangenbe hartiging. Vooral op Europees niveau is de ZMO voorstander van dergelijke sectorale organisaties. "De NAV is structureel en opbou wend bezig. We kunnen elkaar ver sterken." Dat er een landbouwcrisis aan de gang is, is volgens de ZMO- bestuurder duidelijk. Dagelijks hou den in Nederland ongeveer tien boe renbedrijven op te bestaan en als het beleid zo doorgaat, zullen dat er vol gend jaar twintig per dag zijn. De regering in Den Haag moet, aldus Van der Maas, meer worden aange sproken omdat haar beleid de con currentievervalsing binnen de Euro pese Unie extra versterkt. De land bouw moet het argument van banen verlies in de agrarische sector meer uitbuiten in de discussie. Van der Maas kaartte quoterings maatregelen aan, met name voor de granen. Omdat dit er op korte ter mijn niet inzit, zou zo'n regeling voor de aardappelteelt in zijn ogen in Europees verband bekekemmoe- ten worden. De bestuurder zei te beseffen dat daar heel verschillend over gedacht wordt en dat bleek ook uit reacties uit de zaal. Dat de Nederlandse kwaliteit het op den duur wint, daarvan is Van der Maas niet overtuigd. Hij zette zich tenslotte ook af tegen de regelgeving vanuit Den Haag: "Het is de bureaucratie ten top. Op het boerenerf zijn momenteel veer tig wetten van toepassing; met hon derden regels, die meer anti dan pro landbouw zijn." Als het aan Van der Maas ligt, wordt de landbouwminis ter vervangen door een staatssecre taris op het departement van econo mische zaken. Dat Zeeuwse gemeenten door het aanpassen van bestemmingsplannen proberen varkenshouderijen buiten de deur te houden, is de landbouw maatschappij ZMO een doorn in het oog. "De ZMO is doorlopend in het offensief, desnoods tot aan de Kroon. Want de varkens worden op irrationele gronden geweerd", betoogde vice-voorzitter H.C. van der Maas woensdag op de oprich tingsbijeenkomst van de kring Zeeland-Noord. Het regelen van milieucriteria via de ruimtelijke ordening is volgens de Iandbouw voorman overbodig, omdat lande lijke regels de zaak al voldoende afgrendelen. Volgens Van der Maas is het een denkfout om te zeggen dat meer var kens ook meer mest opleveren: "Er hoeft namelijk minder mest uit Bra bant gehaald te worden en het gebruik van kunstmest zal ook min der zijn." Brabantse toestanden noemde hij voor Zeeland ondenk baar. De ZMO vindt dat het moge lijk moet blijven dat een bestaand bedrijf volledig op de varkens over schakelt. En juist dat wordt door aanpassing van de bestemmings plannen verhinderd. "Varkens als tweede tak erbij doen, daarmee nemen we geen genoegen." Maar vestiging van nieuwe bedrij ven in het buitengebied hoeft van de ZMO ook niet. "Herziening van bestemmingsplannen is voor ons alleen zinnig als daarmee wordt tegengegaan dat grote fokkerijen zich op hele kleine oppervlakten vestigen." De mineralenboekhouding die de regering akkerbouwers wil voor schrijven, wijst de ZMO van de hand. "De mestproblematiek is géén akkerbouwprobleem." Om het con trolesysteem voor de veehouderij sluitend te maken, is de ZMO wél bereid mee te werken aan een sys teem waarbij de ontvangen dierlijke mest wordt geregistreerd. Maar niet meer dan dat. Alle postduiven moeten in de perio de van dinsdag 5 april tot en met vrijdag 20 mei dagelijks worden van tien uur 's morgens tot vijf uur 's middags in de hokken blijven. Dit geldt niet voor zaterdagen en zon en feestdagen met het oog op wed strijden. Ook voor jonge duiven geldt het ophokgebod niet. Dat was de uitkomst van een overleg tussen de Zuid-Nederlandse bond van post- duivenhouders, de Nederlandse bond van zaterdagvliegers, het dis trictshoofd faunabeheer van het ministerie van landbouw, natuurbe heer en visserij, de faunacommissie van de koninklijke Nederlandse jagersvereniging en de gewestelijke raad voor Zeeland van het land bouwschap. De maatregel is getrof fen om schade door duiven aan land en tuinbouwgewassen te voorko men. De gemeenten is gevraagd het ophokgebod vast te stellen voor de overeengekomen periode. Postdui ven die toch uitvliegen, lopen grote kans et slachtoffer te worden van de maatregelen ter bestrijding van wil de en verwilderde duiven. De Chrysler Voyager in de haven van St. Philipsland. Nadat een kabel was vastgemaakt, ging de wagen met een duwtje vlot uit het water. Een in Rotterdam gestolen Chrysler Voyager ruimtewagen is woensdagochtend aangetroffen in de haven van St. Philips land. De politie tast nog in het duister, hoe de auto te water is geraakt. "Naar alle waarschijnlijk is het voertuig er gewoon ingereden", aldus een woordvoerder. "De sleutel zat in het contact en de wagen stond in zijn eerste versnelling." Het voertuig is 2Vz jaar geleden door De Graaf autoservice uit Zwijndrecht verkocht aan de leasemaatschappij Top Lea se uit Breda, die de Chrysler had verhuurd aan een vaste klant in Rotterdam. Die parkeerde de wagen op een plein in het centrum van Rotterdam en sloot het voertuig af. Toen de bestuurder de volgende dag in de tram zat, kreeg hij een tele foontje van Top Lease dat de Chrysler in de haven van St. Philipsland was gevonden. Hoe er een (valse?) sleutel in het contact kan zitten, is nog een raadsel. Dhr. Geense ontdekte de auto woensdagochtend om kwart over zes, toen hij naar zijn boot ging. "Ik dacht eerst dat het om een polyester boot ging die was gezonken, want alleen het dak was zichtbaar. Bij nader inzien bleek het echter een auto te zijn. Ik heb direct de politie gebeld, die de brandweer waarschuwde", aldus Geense. Er konden namelijk nog wel mensen in zitten. De vrijwillige brandweer van St. Philipsland rukte met acht man uit en ging met een boot naar de auto. Men zag steeds wat van ach ter naar voren gaan in de wagen, zodat de ruiten werden ingeslagen. Toen bleek het om een reservewiel te gaan, maar verder was er niets bijzonders te vinden. Bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen haalde de auto woensdagavond rond zes uur bij laag water uit het de haven. Naast de takelwagen kwam er nog een jeep aan te pas, nadat een medeweker met lieslaarzen eerst een kabel aan de Chrys ler had vastgemaakt. Het bergingskarwei trok grote belang stelling van de inwoners van St. Philipsland en met name de plaatselijke jeugd. Top Lease beschouwt de auto als verloren. "Zowel de motor als andere technische onderdelen, alsmede de bekleding en de lak zijn aangetast door het zoute water. Het is een behoor lijke schadepost, al zijn we daarvoor verzekerd, maar de pre mie gaat weer omhoog", aldus een woordvoerder van de leasemaatschappij. Op de kade was er veel belangstelling voor het bergingskarwei van Faasen. De jeugd wilde de auto dolgraag van dichtbij bekijken nadat die op het droge stond.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 17