Vernieuwing pompstation Duine
op grond met stenen pijpekoppen
ZMO-kring telt ruim 1300 leden
Boeren willen af van
het Landbouwschap
Gestolen auto
in de haven van
St. Philipsland
Ophokplicht
voor duiven
in Zeeland
ZMO: Stijging heffingen halt toeroepen
ZMO in de
weer voor
varkensstallen
Donderdag 31 maart 1994
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
17
Bij graafwerkzaamheden in de Spuidamstraat te Scher-
penisse is een stuk van de fundering van de weegbrug
weggehaald. Dit was nodig om plaats te maken voor één
van de drie brandstoftanks van 8000 liter voor de firma
Duine.
Tholen, Philipsland, Schouwen-Duiveland
De oprichting van de kring Zeeland-Noord van de ZMO,
afgelopen woensdag in een restaurant op de Grevelingen-
dam, markeert voor deze regio het einde van twee jaar
fusiebesprekingen tussen de ZLM en landbouworganisa
ties in Gelderland en Utrecht. De nieuwe kring behartigt
de belangen van 1369 leden: zo'n 625 van Tholen en
Sint-Philipsland en ongeveer 750 op Schouwen-Dui
veland.
Ledenraad
Het Landbouwschap moet verdwijnen. Niet omdat de aan de boeren opgelegde
heffingen de pan uitrijzen, maar omdat het bedrijfschap als belangenbehartiger
een verouderd instituut is. Dat betoogde vice-voorzitter H.C. van der Maas van de
ZMO woensdag in Bruinisse, waar de kring Zeeland-Noord van de landbouw
maatschappij werd opgericht. De ZMO zal zich voor het afschaffen van het Land
bouwschap inzetten. "Ik wens u daarbij veel succes", vertolkte A. Geluk uit Sint-
Maartensdijk de gevoelens van velen in de zaal.
Niet betalen
Banenverlies
Het pompstation wordt geheel ver
nieuwd. De drie tanks die in de
grond lagen worden alle drie ver
vangen door nieuwe. De grond
onder de tanks en de voormalige
weegbrug is licht tot zwaar veront
reinigd.
Volgens A. Duine sr. valt de grond
onder de weegbrug in de categorie
zwaar vervuild. De weegbrug is na
de oorlog afgebroken. Duine is ver
antwoordelijk voor het opruimen
van de vervuilde aarde. Aanne
mingsbedrijf Sagro uit 's Heeren-
hoek voert de grond af naar West-
dorpe waar het gezuiverd wordt. Het
nieuwe pompstation moet aan de
nieuwe milieueisen voldoen. Het zal
uitgerust worden met een vloeistof
dichte vloer met water en olie
afscheiding. Ook wordt de damp via
een retourregeling opgevangen.
Duine:"De tanks moeten om de vijf
tien jaar vernieuwd of gekeurd wor
den. Twee van de drie hadden nog
wel een jaar of vijf meegekund. Als
we ze laten liggen moeten ze er mis
schien over vijf jaar toch uit."
Morgen gaan de nieuwe tanks de
grond in. Daarna zullen de pompen
geplaatst worden. Bij het graven
vond Duine jr. twee stenen pijpe
koppen. Duine houdt al 35 jaar een
pompstation op deze plaats. Zijn
vader had op de hoek van de straat
ook al een pomp die nog met de
hand bediend moest worden. De
benzine was toen van American Pet
rol Company (APC).
De nieuwe leverancier van brand
stof wordt Total en niet langer Avia.
Behalve met een creditcard is straks
volgens Duine een giro-of bankpas-
je voldoende om de rekening te
betalen.
In de Spuidamstraat wordt de vervuilde grond uit de tankput vervangen door zand.
Ongeveer 25 jaar geleden waren er
in hetzelfde gebied nog circa 2300
leden, wat getalsmatig al de nood
zaak tot schaalvergroting aangeeft,
hield kringvoorzitter P.F. Vis uit
Zonnemaire de talrijke aanwezigen
voor. Vis werd bij acclamatie door
de vergadering benoemd. Datzelfde
gebeurde met vijf andere kringbe
stuurders: M.J. Stoutjesdijk uit Tho
len (sector akkerbouw), mevr. C.L.
van Dalen-Doeleman uit Scherpe-
nisse (agrarische commissie platte
landsvrouwen), A.G.M. Wisse uit
Anna-Jacobapolder (sector tuin
bouw), L.J. Klompe uit Dreischor
(sector veehouderij) en C.H.J. Han-
se uit Zierikzee (agrarische jonge
ren). Mevrouw G. Goudzwaard uit
Zonnemaire is als secretaris/pen
ningmeester aan het bestuur toege
voegd.
De twee ZMO-afdelingen die samen
de nieuwe kring vormen, Tho-
len/St.Philipsland (die officieel
morgen van start gaat) en
Schouwen-Duiveland, benoemden
eerder al elk drie kringbestuurders.
Dat zijn J.L. van Gorsel uit Oud-
Vossemeer, E. Hage uit Scherpenis-,
se, L. de Oude uit Sint-Philipsland,
P.M. de Koeijer uit Brouwershaven,
J.A. Gaanderse uit Scharendijke en
L.N. Hanse uit Zierikzee. De
bestuurders zijn voor vier jaar geko
zen en kunnen maximaal twee keer
herkozen worden.
De ZMO-kring mag voor elke 200
leden een vertegenwoordiger
afvaardigen naar de ledenraad van
de landbouwmaatschappij. De ze
ven afgevaardigden van Zeeland-
Noord zullen voor de eerste keer
door het kringbestuur worden
benoemd, waarna de ledenvergade
ring komend najaar de ledenraadsle
den voor 1995 kiest. Deze vergade
ring krijgt ook de concept-statuten
van de kring ter goedkeuring voor
gelegd, zei Vis.
De begroting voor 1994 en de voor
lopige begroting voor 1995 (waarin
een contributie van 12,50 gulden is
opgenomen) werden zonder op- of
aanmerkingen door de aanwezigen
goedgekeurd.
De eerste vice-voorzitter van de
ZMO, voormalig ZLM-voorzitter
H.C. van der Maas uit Kats, woonde
de oprichtingsvergadering bij. Hij
ging in op de actuele situatie in de
landbouw. Ook gooide hij een bal
letje op over een gewijzigde
contributie-opzet binnen de ZMO,
maar tijdens de rondvraag kwam
niemand van de aanwezigen daarop
terug. Wél werd er een opmerking
gemaakt over de inhoud van de
ZMO-krant, waarin veel ZLM'ers
teleurgesteld zijn.
H.C. van der Maas, vice-voorzitter ZMO.
De drie centrale landbouworganisa
ties zouden - als één organisatie - de
rol van het Landbouwschap over
kunnen nemen, zo is de gedachte.
Overigens blijft het merendeel van
de medewerkers van het Landbouw
schap nodig. Van der Maas ziet het
Landbouwschap liefst zo snel moge
lijk verdwijnen - hij spreekt van een
bureaucratische instelling die teveel
vanuit een ivoren toren opereert -
maar bijvoorbeeld ZMO-voorzitter
J.G. van Leeuwen wil liever eerst
een nieuwe organisatie opzetten.
Eén ding is duidelijk, aldus Van der
Maas: het Landbouwschap is te duur
en er gebeurt teveel dubbel werk.
"Het Landbouwschap en de drie
CLO's hebben er, in overleg met de
overheid, voor gezorgd dat er voor
de landbouwer een redelijk inkomen
te verwerven was", aldus kringvoor
zitter P.F. Vis. Directe economische
belangenbehartiging is in de loop
der jaren meer richting coöperaties
verschoven, er is meer specialisatie
gekomen en dat heeft geleid tot gro
te versnippering. Gevolg daarvan:
relatief hoge bijdragen aan de land
bouworganisaties, inclusief het
Landbouwschap. "Niet voor niets
wordt het Landbouwschap verant
woordelijk gesteld voor het falen
van belangenbehartiging in econo
mische zin", zei Vis.
Van der Maas ging kort in op de
opcenten, de verplichte heffing die
de boeren aan het Landbouwschap
moeten betalen. Ten opzichte van
1990 moet er 75 miljoen gulden
meer (waarvan 35 miljoen door de
akkerbouw) opgebracht worden: op
de totale begroting prijkt een bedrag
van 190 miljoen. Het hoofdbestuur
van de ZMO heeft onlangs nog
gesteld dat het afgelopen moet zijn
met de voortdurende verhogingen.
Van der Maas wees erop dat de
standsorganisaties in feite medever
antwoordelijk zijn, omdat ze door de
overheid afgestoten taken over heb
ben genomen. "Misschien moeten
we een volgende keer zeggen: dat is
ook onze taak niet. Alleen zo kan de
kostenstijging een halt worden toe
geroepen." De iandbouwvoorman
gaf als voorbeeld dat de elf proef-
boerderijen in het land onbetaalbaar
worden.
Op Schouwen hebben enkele boeren
de begroting van het Landbouw
schap doorgespit. Eén van hen zei in
de vergadering dat het moeilijk is
om aan te geven waar er bezuinigd
moet worden. Onder luid applaus
vervolgde hij: "Maar het moet afge
lopen zijn met de verhogingen en ik
roep iedereen op zijn nota's van het
Landbouwschap niet te betalen."
Tevoren had Van der Maas duidelijk
gemaakt dat de ZMO niet zal oproe
pen tot het niet betalen van de hef
fing. "Maar we begrijpen wel waar
om u niet wilt betalen en zullen d5t
ook aan de instanties uitleggen."
De Iandbouwvoorman benadrukte
dat de ZMO een federatieve samen
werking met andere organisaties,
zoals de CBTB, afwijst.
"Samenwerking moet op termijn lei
den tot volledige integratie of fusie.
Een federatie leidt slechts tot dubbe
le vergadercircuits." Omdat niet te
voorzien valt hoe de organisatie-
structuuur binnen de landbouw zich
gaat ontwikkelen, heeft de ZMO
besloten geen nieuw kantoor te bou
wen, maar vooralsnog te blijven
huren. De Nederlandse Akkerbouw
Vakbond (NAV) voegt volgens Van
der Maas iets toe aan de belangenbe
hartiging. Vooral op Europees
niveau is de ZMO voorstander van
dergelijke sectorale organisaties.
"De NAV is structureel en opbou
wend bezig. We kunnen elkaar ver
sterken."
Dat er een landbouwcrisis aan de
gang is, is volgens de ZMO-
bestuurder duidelijk. Dagelijks hou
den in Nederland ongeveer tien boe
renbedrijven op te bestaan en als het
beleid zo doorgaat, zullen dat er vol
gend jaar twintig per dag zijn. De
regering in Den Haag moet, aldus
Van der Maas, meer worden aange
sproken omdat haar beleid de con
currentievervalsing binnen de Euro
pese Unie extra versterkt. De land
bouw moet het argument van banen
verlies in de agrarische sector meer
uitbuiten in de discussie.
Van der Maas kaartte quoterings
maatregelen aan, met name voor de
granen. Omdat dit er op korte ter
mijn niet inzit, zou zo'n regeling
voor de aardappelteelt in zijn ogen
in Europees verband bekekemmoe-
ten worden. De bestuurder zei te
beseffen dat daar heel verschillend
over gedacht wordt en dat bleek ook
uit reacties uit de zaal. Dat de
Nederlandse kwaliteit het op den
duur wint, daarvan is Van der Maas
niet overtuigd.
Hij zette zich tenslotte ook af tegen
de regelgeving vanuit Den Haag:
"Het is de bureaucratie ten top. Op
het boerenerf zijn momenteel veer
tig wetten van toepassing; met hon
derden regels, die meer anti dan pro
landbouw zijn." Als het aan Van der
Maas ligt, wordt de landbouwminis
ter vervangen door een staatssecre
taris op het departement van econo
mische zaken.
Dat Zeeuwse gemeenten door het
aanpassen van bestemmingsplannen
proberen varkenshouderijen buiten
de deur te houden, is de landbouw
maatschappij ZMO een doorn in het
oog. "De ZMO is doorlopend in het
offensief, desnoods tot aan de
Kroon. Want de varkens worden op
irrationele gronden geweerd",
betoogde vice-voorzitter H.C. van
der Maas woensdag op de oprich
tingsbijeenkomst van de kring
Zeeland-Noord. Het regelen van
milieucriteria via de ruimtelijke
ordening is volgens de Iandbouw
voorman overbodig, omdat lande
lijke regels de zaak al voldoende
afgrendelen.
Volgens Van der Maas is het een
denkfout om te zeggen dat meer var
kens ook meer mest opleveren: "Er
hoeft namelijk minder mest uit Bra
bant gehaald te worden en het
gebruik van kunstmest zal ook min
der zijn." Brabantse toestanden
noemde hij voor Zeeland ondenk
baar. De ZMO vindt dat het moge
lijk moet blijven dat een bestaand
bedrijf volledig op de varkens over
schakelt. En juist dat wordt door
aanpassing van de bestemmings
plannen verhinderd. "Varkens als
tweede tak erbij doen, daarmee
nemen we geen genoegen."
Maar vestiging van nieuwe bedrij
ven in het buitengebied hoeft van de
ZMO ook niet. "Herziening van
bestemmingsplannen is voor ons
alleen zinnig als daarmee wordt
tegengegaan dat grote fokkerijen
zich op hele kleine oppervlakten
vestigen."
De mineralenboekhouding die de
regering akkerbouwers wil voor
schrijven, wijst de ZMO van de
hand. "De mestproblematiek is géén
akkerbouwprobleem." Om het con
trolesysteem voor de veehouderij
sluitend te maken, is de ZMO wél
bereid mee te werken aan een sys
teem waarbij de ontvangen dierlijke
mest wordt geregistreerd. Maar niet
meer dan dat.
Alle postduiven moeten in de perio
de van dinsdag 5 april tot en met
vrijdag 20 mei dagelijks worden van
tien uur 's morgens tot vijf uur 's
middags in de hokken blijven. Dit
geldt niet voor zaterdagen en zon
en feestdagen met het oog op wed
strijden. Ook voor jonge duiven
geldt het ophokgebod niet. Dat was
de uitkomst van een overleg tussen
de Zuid-Nederlandse bond van post-
duivenhouders, de Nederlandse
bond van zaterdagvliegers, het dis
trictshoofd faunabeheer van het
ministerie van landbouw, natuurbe
heer en visserij, de faunacommissie
van de koninklijke Nederlandse
jagersvereniging en de gewestelijke
raad voor Zeeland van het land
bouwschap. De maatregel is getrof
fen om schade door duiven aan land
en tuinbouwgewassen te voorko
men. De gemeenten is gevraagd het
ophokgebod vast te stellen voor de
overeengekomen periode. Postdui
ven die toch uitvliegen, lopen grote
kans et slachtoffer te worden van de
maatregelen ter bestrijding van wil
de en verwilderde duiven.
De Chrysler Voyager in de haven van St. Philipsland.
Nadat een kabel was vastgemaakt, ging de wagen met een duwtje vlot uit het water.
Een in Rotterdam gestolen Chrysler Voyager ruimtewagen
is woensdagochtend aangetroffen in de haven van St. Philips
land. De politie tast nog in het duister, hoe de auto te water is
geraakt. "Naar alle waarschijnlijk is het voertuig er gewoon
ingereden", aldus een woordvoerder. "De sleutel zat in het
contact en de wagen stond in zijn eerste versnelling."
Het voertuig is 2Vz jaar geleden door De Graaf autoservice
uit Zwijndrecht verkocht aan de leasemaatschappij Top Lea
se uit Breda, die de Chrysler had verhuurd aan een vaste
klant in Rotterdam. Die parkeerde de wagen op een plein in
het centrum van Rotterdam en sloot het voertuig af. Toen de
bestuurder de volgende dag in de tram zat, kreeg hij een tele
foontje van Top Lease dat de Chrysler in de haven van St.
Philipsland was gevonden. Hoe er een (valse?) sleutel in het
contact kan zitten, is nog een raadsel.
Dhr. Geense ontdekte de auto woensdagochtend om kwart
over zes, toen hij naar zijn boot ging. "Ik dacht eerst dat het
om een polyester boot ging die was gezonken, want alleen het
dak was zichtbaar. Bij nader inzien bleek het echter een auto
te zijn. Ik heb direct de politie gebeld, die de brandweer
waarschuwde", aldus Geense.
Er konden namelijk nog wel mensen in zitten. De vrijwillige
brandweer van St. Philipsland rukte met acht man uit en
ging met een boot naar de auto. Men zag steeds wat van ach
ter naar voren gaan in de wagen, zodat de ruiten werden
ingeslagen. Toen bleek het om een reservewiel te gaan, maar
verder was er niets bijzonders te vinden.
Bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen haalde de auto
woensdagavond rond zes uur bij laag water uit het de haven.
Naast de takelwagen kwam er nog een jeep aan te pas, nadat
een medeweker met lieslaarzen eerst een kabel aan de Chrys
ler had vastgemaakt. Het bergingskarwei trok grote belang
stelling van de inwoners van St. Philipsland en met name de
plaatselijke jeugd.
Top Lease beschouwt de auto als verloren. "Zowel de motor
als andere technische onderdelen, alsmede de bekleding en
de lak zijn aangetast door het zoute water. Het is een behoor
lijke schadepost, al zijn we daarvoor verzekerd, maar de pre
mie gaat weer omhoog", aldus een woordvoerder van de
leasemaatschappij.
Op de kade was er veel belangstelling voor het bergingskarwei van Faasen.
De jeugd wilde de auto dolgraag van dichtbij bekijken nadat die op het droge stond.