Kees Nuijten weg bij gemeente Wisselend waterpeil Zoommeer probleem voor de scheepvaart Schuttevaer zien als hobby Beter Wonen begint proef buurtbeheer Binnenvaart niet blij met uitbreiding van jachthaven Ophokplicht postduiven Toezicht op jo Sint-Philipslandse schippers bekritiseren collega's Terneuzen Vast door hoog water in Duitsland Schippersvereniging Schuttevaer vergadert in Sint-Annaland Donderdag 6 januari 1994 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Ambtenaar bedrijven naar Brabant Ambtenaar gemeentelijke ontwikkeling en economi sche zaken C.H.J.M. Nuijten (bijna 46) stopt na 27 jaar bij de gemeente Tholen. Per 1 april is hij be noemd tot acquisitiemedewerker bedrijven bij de regi onale ontwikkelingsmaatschappij Rewin in Breda/Roosendaal. Aanbod Buitenland Welgelegen Vier vacatures Als op het Zoommeer een zomer- en een winterpeil worden ingevoerd, is dat nadelig voor de scheepvaart. "Het betekent dat er in de sluis bij Dintelsas weer ge schut moet worden. En dus loop je vertraging op", be toogde G. Verkamman woensdag op de jaarvergadering van de afdeling Sint-Philipsland van de schippersvereniging Schuttevaer. Krabbenkreek Terneuzen Bestuurslid Boomsluiter bij aftreden: Na veertig jaar heeft M. Boomsluiter afscheid geno men als bestuurslid van de afdeling Stavenisse van de kon. schippersvereniging Schuttevaer. Acht jaar lang was hij voorzitter en zeventien jaar vice-voorzitter. In die functie leidde hij dinsdag de jaarvergadering. Geen speldje Reclamefolders in trappenhuizen van flats. Ze zijn een dankbaar hoopje papier voor vandalen. De brand erin voor een leuke fik. De stichting Beter Wonen wil dit soort vandalisme tegengaan. De Thoolse binnenschippers zijn niet blij met de 35 extra passantenplaatsen die de pleziervaart in de haven van Sint-Annaland krijgt. "Het moet nu wel stop pen", zei vice-voorzitter M. Boomsluiter van de afde ling Stavenisse van schippersvereniging Schuttevaer dinsdag op de jaarvergadering. Stavenisse Auto Nuijten heeft zich bij de gemeente Tholen ontwikkeld tot één van de meest invloedrijke adviseurs van burgemeester en wethouders. Hij produceerde tal van nota's op het gebied van de ruimtelijke orde ning en stond aan de basis van tal rijke grondtransacties en bestemmingsplannen. Vanaf 1984 kwam de recreatie en het werven van bedrijven erbij. Nuijten was het aanspreekpunt voor het be drijfsleven. De zogenaamde één loket-functie bleek daarbij een be langrijk pluspunt. Door zijn goe de contacten wist hij heel wat gegadigden voor de industrieter reinen in St. Maartensdijk (be drijfsverzamelgebouw) en Tholen (de Slabbecoornpolder) te inte resseren. "Ik ging elke dag nog met plezier naar mijn werk, maar nu kreeg ik zowel inhoudelijk als financieel een aanbod, dat ik - mede gezien mijn leeftijd - niet kon laten schie ten", vertelt Nuijten. "Ik heb al meer kansen gehad om elders te gaan werken, maar door pensi oenbreuk en verhuisplicht was dat steeds net niet aantrekkelijk ge noeg." De Rewin omvat een gebied met 660.000 inwoners waarin Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom de belangrijkste steden zijn. Ook het industriegebied Moerdijk valt eronder. De juridische structuur is een naamloze vennootschap, waarin het stadsgewest Breda, het streekgewest westelijk Noord- Brabant, de Kamer van Koophan del en de werkgeversverenigingen deelnemen. Er is een directeur en een raad Van commissarissen. Nuijten vervult de vacature acqui sitie bedrijven. Bij de Rewin wer ken verder twee economen, een registeraccountant, een socio- graaf, een public relations mede werker; ze worden ondersteund door een secretariaat. Nuijten gaat contacten leggen met bedrijven en investeerders in binnen- en buitenland, waarbij Londen en Parijs prioriteit, genie ten. Als hij 'beet' heeft, komen het stads- of streekgewest of de afzonderlijke gemeenten aan zet. Zijn werk bij de Rewin is veel meer gespecialiseerd als bij de ge meente Tholen, want aan bestem mingsplannen e.d. komt hij in Roosendaal/Breda niet meer toe. Zijn kennis van de verschillende procedures komt hem echter goed van pas. Nuijten begon als 18-jarige bij de toenmalige gemeente Tholen-stad met grondzaken. Na de herinde ling in 1971 kon hij zich verder specialiseren op het gebied van ruimtelijke ordening. Het eerste kwartaal is te kort om al het werk op Tholen af te maken. "Ik ga proberen alles netjes af te wikke len en over te dragen." Nuijten vertrekt niet bij de ge meente Tholen omdat hij geen perspectief meer ziet. "We zitten nu in een economisch dal, waarbij bedrijven op 70% van hun pro- duktiecapaciteit zitten en nauwe lijks investeren. Daar hebben echter alle gemeenten mee te ma ken. Wanneer er een opleving komt, houdt Tholen een sterke positie. In de tachtiger jaren heb ben we alles moeizaam opge bouwd om naambekendheid te krijgen, maar de laatste jaren heb ben we toch flink geoogst. Nu ko men er spontaan contacten; we hebben een behoorlijk dossier met gegadigden, maar in een eco nomische recessie kun je niets for ceren. Voor het nieuwe industriegebied Welgelegen bij Tholen kunnen we binnenkort toch drie kleine bedrijven verwel komen." Hij hoopt ook, dat Van der Harst koeltechniek - die daar al eerder grond kocht - in de loop van 1994 de geplande nieuwbouw gaat ver wezenlijken. Nuijten is zeer positief gestemd over de woningbouw op Tholen. "Het loopt boven verwachting. De grondvoorraad staat onder druk. We moeten in alle zeven ker nen versneld nieuwe bestem mingsplannen gaan ontwikkelen." Ondanks zijn nieuwe functie, kan Nuijten in St. Maartensdijk blij ven wonen. Zijn bestuursfuncties bij de streek VVV eiland Tholen, de watersportvereniging St. Anna- land en de ouderraad van de Rie- burch lopen daardoor geen gevaar. De Thoolse afdeling gemeentelij ke ontwikkeling en dan met name de sector administratieve en juri dische zaken zit met maar liefst vier vacatures. Behalve Nuijten, die per 1 april vertrekt, gaat per 1 februari mr. R.P.F. Boermans naar de gemeente Voorburg. Voor hem is er inmiddels een opvolger: mr. J.R.F. de Keijzer uit Goes. Mevr. mr. M.J. van der Slikke- Verwijs uit Stavenisse is per 16 de cember al vertrokken naar het Thoolse kantoor van Boogaard advocaten. Zij is intern opgevolgd door dhr. W.A. Fase Azn. uit St. Annaland, die al een aantal jaren bij de gemeente Tholen werkt. Voor hem is M.L.B. Spruijt uit Den Haag benoemd. Drie van de vier vacatures zijn zo inmiddels vervuld, maar behalve Fase zijn het nieuwe mensen die eerst ingewerkt moeten worden in de Thoolse situatie. Alleen de va cature Nuijten is per 1 april nog open. De georganiseerde landbouw heeft de Zeeuwse gemeentebestu ren gevraagd van 8 t/m 22 januari een ophokgebod voor postduiven in te stellen. In dezelfde periode zal jagers worden gevraagd extra op duiven te jagen. Wilde en ver wilderde duiven veroorzaken jaar lijks aanzienlijke schade aan land en tuinbouwgewassen. De zonda gen 9 en 16 januari zijn van het ophokgebod uitgezonderd. Een dertigtal jagers, verspreid over de provincie, krijgt een speciale ver gunning om duiven te bejagen. Over het ophokgebod heeft de landbouw overleg gevoerd met de jagersvereniging, de postduiven- organisaties en het ministerie van landbouw. Zowel oude als jonge binnenschippers wonen jaarlijks de Schuttevaer-vergadering in Sint-Philipsland bij.t Verkamman vroeg het bestuur om dit bij het hoofdbestuur aan te kaarten, zodat dat kan proberen de verandering van het peil tegen te houden. Nu is het streefpeil op het Zoommeer NAP, met een marge van 5 cm er boven en 25 cm er onder. In de nieuwe situatie zou een verschil van 30 of 40 cm tus sen zomer- en winterpeil tot stand worden gebracht. Het rapport 'En de zee werd meer...' van rijkswa terstaat meldt inderdaad nadelen voor de scheepvaart op de Bra bantse wateren, maar er zijn voor delen voor het natuurbeheer en de oevers. De minister moet nog een besluit nemen over het toekomsti ge peil. Burgemeester A. Verbree, voor het eerst te gast bij de schippers, kreeg verschillende wensen voor geschoteld. Zo vroeg A. Kosten om verbetering van de drinkwa tervoorziening aan de haven. Er zal naar gekeken worden. Ook het leggen van een dammetje van stortsteen aan de oostkant van de haven wordt besproken. De finan ciën zullen de doorslag moeten geven. Het verwijderen van de oesters aan de beschoeiing heeft eveneneens de aandacht, met na me wegens milieu-aspecten. Tenslotte deelde de burgemeester mee, dat de verzakkingen in het havenplateau aangepakt gaan worden. Aan het begin van de vergadering werden de overleden ere-voorzitter G. Meijer en P. Westbroek met een ogenblik stilte herdacht. De aanwezigen waren tevreden over de nieuwe betonning in de Krabbenkreek en het weghalen van de overbodige bakens. Daar om was vorig jaar gevraagd. Ook was toen aangedrongen op het verplicht stellen van een klein vaarbewijs voor de pleziervaart. Hierover is nog niet beslist, maar in 1992 zijn ongeveer 18.000 vaar bewijzen verstrekt, werd de verga dering meegedeeld. J. Faasse pleitte voor meer toe zicht en een meldingsplicht voor overnachtingsplaatsen bij de Kreekrak- en Volkeraksluizen. "Als ze op de sluis weten wanneer je wil vertrekken, kunnen ze daar mee rekening houden bij het aan wijzen van een ligplaats. Dan word je tenminste 's nachts niet meer wakker geklopt omdat je iemand anders blokkeert die weg wil." Elders in het land werkt dit systeem prima, had Faasse ervaren. De landelijke vereniging heeft in ventariserende onderzoeken uitge voerd op het gebied van de havengelden, inrichting van ha vens en ligplaatsenbehoefte. Wat de ijsbestrijding betreft is er een acceptabele regeling tot stand ge komen. Als er, in verband met ijs- breken, een konvooi is gevormd, komt er een vaarverbod voor an dere schepen. Op het Schelde- Rijnkanaal betaalt de overheid het ijsbreken volledig, op de ande re Zeeuwse vaarwegen voor de helft. De huishoudelijke zaken werden vlot afgewerkt. Penningmeester G. Verkamman meldde een fors nadelig saldo als gevolg van de viering van het tachtigjarig bestaan en het organiseren van twee regio-vergaderingen. De af deling telde het afgelopen jaar 18 A-leden, 28 B-leden en 11 dona teurs. De aftredende bestuursle den A.W. Beurkens, J.M. den Braber en L.H.M. Kosten werden bij acclamatie herkozen. G. Ver kamman en F. Kosten vertegen woordigen de afdeling op 26 en 27 mei tijdens de algemene vergade ring in Amsterdam. Aansluitend aan de vergadering hield G.J. Dui zendstra van de Bataafse Petro- leummij. (BP) een praatje over oliën. Voorzitter Beurkens zei in zijn openingswoord dat 1993 voor de binnenvaart nog slechter was dan 1992. Hij benadrukte dat Schutte vaer een nautisch-technische ver eniging is voor alle ondernemers in de binnenvaart. Met acties zo als die het afgelopen jaar plaats vonden, bemoeit Schuttevaer zich dan ook niet. "De vaarwegbe heerders treffen in ons een eensge zinde gesprekspartner wanneer het gaat om ligplaatsen, bedie ningstijden van sluizen, vaarwe- gonderhoud of betonning. Dat is de kracht van Schuttevaer; een ge zonde, slagvaardige vereniging die de benodigde kennis in huis heeft om uw belangen op de juiste tijd en plaats te kunnen inbrengen." Ondanks deze woorden bleven de acties, anders dan een dag eerder in Sint-Annaland, niet onbespro ken. Sommige leden deden aan de stakingen en blokkades mee, an deren niet. Maar daar ging het niet om. C. Leeuwesteijn merkte op dat de zesduizend schippers die gewoon doorvoeren, hun mond hielden. Er deden maar 1200 schippers aan de acties mee. De bezwaren richtten zich met na me tegen de afdeling Terneuzen van Schuttevaer, die 250 gulden in de stakingskas stortte. "En wat daar allemaal gebeurd is! Als de ouwe Schuttevaer nog leefde, zou hij zeggen: foei!" betoogde J. Do- menie. Een aantal stakende leden zou het afdelingsbestuur tot de bijdrage hebben gedwongen. De familie Theunisse-Vroegop moest de kerstdagen en de jaarwisseling noodgedwongen in Duitsland doorbrengen. Hun schip Novalis lag in de buurt van Heidelberg door de hoge waterstand sinds woens dag 22 december vast in de Neckar. Met 20 andere sche pen konden ze niet verder va ren omdat de sluizen die onder water hadden gestaan, nog dicht waren. "Het is ook abnormaal hoog water", vertelde mevr. Theu- nisse. "Je wordt er benauwd van als je het water naar bene den ziet komen." Door de perikelen konden ze de vergadering van Schutte vaer in St. Annaland niet bij wonen. De met mais geladen Novalis mocht 3 januari weer gaan varen op weg naar Maas- bracht, waar de lading afgele verd moet worden. Voorzitter Ph.J. de Rijke was door zijn werk verhinderd de vergade ring, in de Gouden Leeuw te Sint- Annaland, bij te wonen. Bestuurslid en oud-secretaris I.L. van Haaften las een brief van hem voor. Daar bedankte De Rijke de scheidende bestuurder voor zijn inzet, motivatie en doorzettings vermogen. Als beste voorbeeld van die kwaliteiten noemde hij de strijd voor het behoud van de ha ven in Stavenisse. Boomsluiters vooruitziende blik en de oplet tendheid waarmee hij zaken volg de waren van grote waarde voor de afdeling. 'Je hebt alle jaren, ook die met stormen, goed doorstaan en alle inzet die nodig was voor de vereniging getoond', aldus de brief. Namens de afdeling werd een at las aangeboden met oude kaarten van Zeeland en de Zeeuwse vaar wegen. Ook waren er bloemen voor zowel Boomsluiter als diens vrouw. Ook haar bedankte De Rijke in zijn brief. Erelid Steendijk herinnerde eraan, hoe hij in 1946 samen met Boomsluiter lid werd van de afde ling. Toen waren er nog 140 leden. Nu zijn er dat een kleine zestig. Steendijk, die secretaris was, be dankte de vertrekkende bestuur der voor de samenwerking. Boomsluiter zelf noemde het se cretariaat 'de hals waarop de ver eniging draait'. Dat er gedurende zijn bestuursperiode negen secre tarissen waren, vond hij daarom geen goede zaak. Hoofdbestuurslid C. v.d. Broek uit Terneuzen werd verrast door het aftreden van Boomsluiter, want hij had tevoren geen agenda van de vergadering gezien. "He laas kan ik u geen speldje opspel den." Het hoofdbestuur heeft onlangs speldjes voor 25- en 40-jarig lidmaatschap goedge keurd, maar ze zijn nog niet in produktie genomen. "Maar als ik dit had geweten, had ik het model opgevraagd om dat symbolisch uit te reiken. Want als er één het verdient, ben jij het", zei v.d. Broek. Volgens de hoofdbestuur der zullen weinigen in Nederland op zo'n lange bestuurlijke loop baan bij Schuttevaer kunnen bo gen en hij zou dit dan ook aan het bureau in Rotterdam doorgeven. "Je moet het zien als een hobby", relativeerde Boomsluiter. Hij werd vier jaar geleden al benoemd tot erelid van de afdeling. In het afdelingsbestuur werd J.H.J. Sturris herkozen. De vaca ture ontstaan door het vertrek van Boomsluiter wordt niet opgevuld, het bestuur gaat met zes mensen verder. Bestuurslid C. v.d. Broek, tevens hoofdbestuurslid, stapte op om dat hem persoonlijk kwalijk werd genomen dat hij niet aan de acties meedeed. "De afdeling Terneuzen heeft de naam van de hele vereni ging geschaad", aldus Leeu westeijn. Sinds 1 oktober is M. Hengstmen- gel uit Sint-Maartensdijk voor 36 uur per week aangesteld als buurt beheerder. Het is een proef van een jaar. Hengstmengel moet er onder meer op toezien dat de ge meenschappelijke ruimten in flats waar veel jongeren wonen, schoon gehouden worden. Ook het ver richten van kleine reparaties be hoort tot zijn taken (verlichting, deurdrangers). De buurtbeheerder zal gemeenschappelijke tuinen en terreinen bij gaan houden en de technische dienst van de woning corporatie waarschuwen als er grotere reparaties nodig zijn. Maakt iemand een grote bende van zijn huis of tuin, dan kan Hengstmengel hierover aan het kantoor in Sint-Maartensdijk rap porteren. Volgens J. Droogendijk van bewo nerszaken van Beter Wonen komt het regelmatig voor dat er vernie lingen gepleegd worden en brand jes gesticht. Vooral in de centrale hal van deze flats -die bij de stich ting als jongerenflats worden aangeduid- wordt het vuur gesto ken in de stapels folders die zich er ophopen omdat niemand ze opruimt. Ook worden lampen en huisnummerborden vernield. "Als er niks tegen gedaan wordt, gaat het van kwaad tot erger. We willen er met dit buurtbeheer ac tiever tegen optreden. Het gaat er niet om dat Hensgtmengel altijd de boel zelf opruimt, maar dat hij de mensen aanspreekt. Als we niet ingrijpen gaan bepaalde buurten achteruit." Beter Wonen heeft 81 woningen die voor het buurtbeheer in aan merking komen. Het gaat om kleine en grote complexen: 40 wo ningen in de Kuipersdreef, 7 in de Dalemsestraat en 4 in de Hoog straat in Tholen, 16 woningen in de Wilhelminastraat te Sint-Maar tensdijk, 14 in de Burg. Bouwen- sestraat te Scherpenisse en 10 aan de Dorpsweg te Oud-Vossemeer. Hengstmengel zal ook de huis meesters die in de bejaardenflats actief zijn bijstaan. De buurtbe heerder is bij de woningcorporatie aangesteld via de stichting Besth- werk uit Goes, die samenwerkt met de gemeente en het arbeids bureau in een banenpoolproject. Ypsilon. De vereniging Ypsilon, vereniging van ouders en familie leden van chronisch psychotische en schizofrene mensen, houdt dinsdagavond 11 januari om kwart voor acht een bijeenkomst in het Heer Hendrikshuis in 's-Heer Hendrikskinderen. Volgens Boomsluiter is de Sint- Annalandse haven na de Delta werken aangewezen als industrie haven voor Tholen. "Het is inmiddels ver gekomen, want schepen die de haven aandoen moeten voo'r elkaar wijken." De ligplaatsen komen in het westelij ke deel van de haven, terwijl dat gedeelte tegelijk een opknapbeurt krijgt. Om bij de Cebeco te kun nen laden en lossen, moet een lengte van tachtig meter beschik baar blijven. Boomsluiter: "De gemeente promoot de industrie, maar Cebeco mocht niet uitbrei den en de zandopslag op de haven moest weg." Bij de vorige uitbreiding van de jachthaven zijn grote stalen bui zen geplaatst, als afscheiding tus sen jacht- en handelshaven. "Die regeling is in overleg met Schutte vaer tot stand gekomen", vertelt secretaris C. Nuijten van de wa tersportvereniging. Het idee van de gemeente - geopperd in de nota recreatieve verkenningen - om langs de havendijk appartementen te realiseren vindt weerklank bij de watersporters. Maar daarvoor zouden de Cebeco-gebouwen moeten wijken. Ook in de haven van Stavenisse verloopt niet alles naar wens. "We pleiten al een jaar of tien voor het eerder sluiten van de keersluis. Maar de gemeente stuurt je naar het waterschap en omgekeerd", aldus Boomsluiter. Bij hoge wa terstanden loopt het havenplateau onder. "Vervolgens werd gespro ken over ophogen van het haven plateau, maar dat was te duur. En de watersportvereniging verzette zich. Bij de gemeente zegt de wet houder: het water is altijd op de haven geweest." Boomsluiter tipte ook de herbestrating van de haven aan, waarbij de zogenaamd ver sleten kinderkoppen Werden ver vangen. Dit tot ongenoegen van veel inwoners. Hoofdbestuurder C. v.d. Broek uit Terneuzen meldde nog, dat het uitbaggeren van de haven niet doorgaat omdat het slib nergens gestort kan worden. Hij pleitte voor een spoedige aanleg van het depot bij Willemstad. Verder be kritiseerde v.d. Broek de ambtena ren van rijkswaterstaat. "We zijn al vele jaren bezig om naamplaten te krijgen op de bruggen, maar steeds wordt het afgewezen. Het lijkt wel of ambtenaar Boon het zelf moet betalen!" Volgens de hoofdbestuurder zijn de personen die aan het bewind zitten op dit moment niet erg 'binnenvaart- minded'. In zijn openingswoord - hij ver ving de verhinderde voorzitter Ph.J. de Rijke - somde Boomslui ter de problemen op in de binnen vaart. Economische recessie, lagere vrachtprijzen, wachttijden, toename containervervoer over water, de milieubeweging. Hij meldde vooruitgang bij de ijs bestrijding in de winter op het Schelde-Rijnkanaal en bij de Kreekrak- en Krammersluizen. Het afdelingsbestuur wees er rijkswaterstaat op, dat de licht- opstand net boven de brug bij Tholen vaak wordt stukgevaren, zo meldde secretaris J.H.J. Voge laar in zijn jaarverslag. Optisch bedrog zou hiervan de oorzaak zijn. Er zouden meer plaatsen moeten komen waar schippers hun auto aan de wal kunnen zetten. Dat bleek uit de voorstellen die de aanwezige leden indienden. "Vooral in Zeeland komt rijkswa terstaat maar droevig over de brug met calamiteitensteigers", meende Boomsluiter. De afdeling Sint- Philipsland diende vorig jaar een voorstel in voor meer van deze steigers tussen het Volkerak en Terneuzen. Rijkswaterstaat liet weten dat een dergelijke steiger bij de Krammersluizen of langs het Zoommeer er op zijn vroegst in 1998 komt, deelde voorzitter A.W. Beurkens woensdag mee. De ver De afdeling Stavenisse van Schuttevaer vindt dat de 35 extra passantenplaatsen voor plezierboten in de Sint-Annalandse jachthaven absoluut de laatste uitbreiding moeten zijn. gadering ging ermee akkoord, dat verzocht zou worden om de deu renbergplaats bij de Krammerslui zen voor het afzetten van auto's geschikt te maken. In Stavenisse waren er tenslotte nog klachten over de berichten op teletekst. Mededelingen over stremmingen voor de scheepvaart zijn 's morgens om tien uur nog niet bijgewerkt en dat is veel te laat.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1994 | | pagina 11