Kees Nuijten
weg bij gemeente
Wisselend waterpeil Zoommeer
probleem voor de scheepvaart
Schuttevaer
zien als hobby
Beter Wonen begint
proef buurtbeheer
Binnenvaart niet blij met
uitbreiding van jachthaven
Ophokplicht
postduiven
Toezicht op jo
Sint-Philipslandse schippers bekritiseren collega's Terneuzen
Vast door
hoog water
in Duitsland
Schippersvereniging Schuttevaer vergadert in Sint-Annaland
Donderdag 6 januari 1994
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Ambtenaar bedrijven naar Brabant
Ambtenaar gemeentelijke ontwikkeling en economi
sche zaken C.H.J.M. Nuijten (bijna 46) stopt na 27
jaar bij de gemeente Tholen. Per 1 april is hij be
noemd tot acquisitiemedewerker bedrijven bij de regi
onale ontwikkelingsmaatschappij Rewin in
Breda/Roosendaal.
Aanbod
Buitenland
Welgelegen
Vier vacatures
Als op het Zoommeer een zomer- en een winterpeil
worden ingevoerd, is dat nadelig voor de scheepvaart.
"Het betekent dat er in de sluis bij Dintelsas weer ge
schut moet worden. En dus loop je vertraging op", be
toogde G. Verkamman woensdag op de
jaarvergadering van de afdeling Sint-Philipsland van
de schippersvereniging Schuttevaer.
Krabbenkreek
Terneuzen
Bestuurslid Boomsluiter bij aftreden:
Na veertig jaar heeft M. Boomsluiter afscheid geno
men als bestuurslid van de afdeling Stavenisse van de
kon. schippersvereniging Schuttevaer. Acht jaar lang
was hij voorzitter en zeventien jaar vice-voorzitter. In
die functie leidde hij dinsdag de jaarvergadering.
Geen speldje
Reclamefolders in trappenhuizen van flats. Ze zijn een
dankbaar hoopje papier voor vandalen. De brand erin
voor een leuke fik. De stichting Beter Wonen wil dit
soort vandalisme tegengaan.
De Thoolse binnenschippers zijn niet blij met de 35
extra passantenplaatsen die de pleziervaart in de haven
van Sint-Annaland krijgt. "Het moet nu wel stop
pen", zei vice-voorzitter M. Boomsluiter van de afde
ling Stavenisse van schippersvereniging Schuttevaer
dinsdag op de jaarvergadering.
Stavenisse
Auto
Nuijten heeft zich bij de gemeente
Tholen ontwikkeld tot één van de
meest invloedrijke adviseurs van
burgemeester en wethouders. Hij
produceerde tal van nota's op het
gebied van de ruimtelijke orde
ning en stond aan de basis van tal
rijke grondtransacties en
bestemmingsplannen. Vanaf 1984
kwam de recreatie en het werven
van bedrijven erbij. Nuijten was
het aanspreekpunt voor het be
drijfsleven. De zogenaamde één
loket-functie bleek daarbij een be
langrijk pluspunt. Door zijn goe
de contacten wist hij heel wat
gegadigden voor de industrieter
reinen in St. Maartensdijk (be
drijfsverzamelgebouw) en Tholen
(de Slabbecoornpolder) te inte
resseren.
"Ik ging elke dag nog met plezier
naar mijn werk, maar nu kreeg ik
zowel inhoudelijk als financieel
een aanbod, dat ik - mede gezien
mijn leeftijd - niet kon laten schie
ten", vertelt Nuijten. "Ik heb al
meer kansen gehad om elders te
gaan werken, maar door pensi
oenbreuk en verhuisplicht was dat
steeds net niet aantrekkelijk ge
noeg."
De Rewin omvat een gebied met
660.000 inwoners waarin Breda,
Roosendaal en Bergen op Zoom
de belangrijkste steden zijn. Ook
het industriegebied Moerdijk valt
eronder. De juridische structuur is
een naamloze vennootschap,
waarin het stadsgewest Breda, het
streekgewest westelijk Noord-
Brabant, de Kamer van Koophan
del en de werkgeversverenigingen
deelnemen. Er is een directeur en
een raad Van commissarissen.
Nuijten vervult de vacature acqui
sitie bedrijven. Bij de Rewin wer
ken verder twee economen, een
registeraccountant, een socio-
graaf, een public relations mede
werker; ze worden ondersteund
door een secretariaat.
Nuijten gaat contacten leggen met
bedrijven en investeerders in
binnen- en buitenland, waarbij
Londen en Parijs prioriteit, genie
ten. Als hij 'beet' heeft, komen
het stads- of streekgewest of de
afzonderlijke gemeenten aan zet.
Zijn werk bij de Rewin is veel
meer gespecialiseerd als bij de ge
meente Tholen, want aan bestem
mingsplannen e.d. komt hij in
Roosendaal/Breda niet meer toe.
Zijn kennis van de verschillende
procedures komt hem echter goed
van pas.
Nuijten begon als 18-jarige bij de
toenmalige gemeente Tholen-stad
met grondzaken. Na de herinde
ling in 1971 kon hij zich verder
specialiseren op het gebied van
ruimtelijke ordening. Het eerste
kwartaal is te kort om al het werk
op Tholen af te maken. "Ik ga
proberen alles netjes af te wikke
len en over te dragen."
Nuijten vertrekt niet bij de ge
meente Tholen omdat hij geen
perspectief meer ziet. "We zitten
nu in een economisch dal, waarbij
bedrijven op 70% van hun pro-
duktiecapaciteit zitten en nauwe
lijks investeren. Daar hebben
echter alle gemeenten mee te ma
ken. Wanneer er een opleving
komt, houdt Tholen een sterke
positie. In de tachtiger jaren heb
ben we alles moeizaam opge
bouwd om naambekendheid te
krijgen, maar de laatste jaren heb
ben we toch flink geoogst. Nu ko
men er spontaan contacten; we
hebben een behoorlijk dossier
met gegadigden, maar in een eco
nomische recessie kun je niets for
ceren. Voor het nieuwe
industriegebied Welgelegen bij
Tholen kunnen we binnenkort
toch drie kleine bedrijven verwel
komen."
Hij hoopt ook, dat Van der Harst
koeltechniek - die daar al eerder
grond kocht - in de loop van 1994
de geplande nieuwbouw gaat ver
wezenlijken.
Nuijten is zeer positief gestemd
over de woningbouw op Tholen.
"Het loopt boven verwachting.
De grondvoorraad staat onder
druk. We moeten in alle zeven ker
nen versneld nieuwe bestem
mingsplannen gaan ontwikkelen."
Ondanks zijn nieuwe functie, kan
Nuijten in St. Maartensdijk blij
ven wonen. Zijn bestuursfuncties
bij de streek VVV eiland Tholen,
de watersportvereniging St. Anna-
land en de ouderraad van de Rie-
burch lopen daardoor geen
gevaar.
De Thoolse afdeling gemeentelij
ke ontwikkeling en dan met name
de sector administratieve en juri
dische zaken zit met maar liefst
vier vacatures. Behalve Nuijten,
die per 1 april vertrekt, gaat per 1
februari mr. R.P.F. Boermans
naar de gemeente Voorburg. Voor
hem is er inmiddels een opvolger:
mr. J.R.F. de Keijzer uit Goes.
Mevr. mr. M.J. van der Slikke-
Verwijs uit Stavenisse is per 16 de
cember al vertrokken naar het
Thoolse kantoor van Boogaard
advocaten. Zij is intern opgevolgd
door dhr. W.A. Fase Azn. uit St.
Annaland, die al een aantal jaren
bij de gemeente Tholen werkt.
Voor hem is M.L.B. Spruijt uit
Den Haag benoemd.
Drie van de vier vacatures zijn zo
inmiddels vervuld, maar behalve
Fase zijn het nieuwe mensen die
eerst ingewerkt moeten worden in
de Thoolse situatie. Alleen de va
cature Nuijten is per 1 april nog
open.
De georganiseerde landbouw
heeft de Zeeuwse gemeentebestu
ren gevraagd van 8 t/m 22 januari
een ophokgebod voor postduiven
in te stellen. In dezelfde periode
zal jagers worden gevraagd extra
op duiven te jagen. Wilde en ver
wilderde duiven veroorzaken jaar
lijks aanzienlijke schade aan land
en tuinbouwgewassen. De zonda
gen 9 en 16 januari zijn van het
ophokgebod uitgezonderd. Een
dertigtal jagers, verspreid over de
provincie, krijgt een speciale ver
gunning om duiven te bejagen.
Over het ophokgebod heeft de
landbouw overleg gevoerd met de
jagersvereniging, de postduiven-
organisaties en het ministerie van
landbouw.
Zowel oude als jonge binnenschippers wonen jaarlijks de Schuttevaer-vergadering in Sint-Philipsland bij.t
Verkamman vroeg het bestuur om
dit bij het hoofdbestuur aan te
kaarten, zodat dat kan proberen
de verandering van het peil tegen
te houden. Nu is het streefpeil op
het Zoommeer NAP, met een
marge van 5 cm er boven en 25 cm
er onder. In de nieuwe situatie zou
een verschil van 30 of 40 cm tus
sen zomer- en winterpeil tot stand
worden gebracht. Het rapport 'En
de zee werd meer...' van rijkswa
terstaat meldt inderdaad nadelen
voor de scheepvaart op de Bra
bantse wateren, maar er zijn voor
delen voor het natuurbeheer en de
oevers. De minister moet nog een
besluit nemen over het toekomsti
ge peil.
Burgemeester A. Verbree, voor het
eerst te gast bij de schippers,
kreeg verschillende wensen voor
geschoteld. Zo vroeg A. Kosten
om verbetering van de drinkwa
tervoorziening aan de haven. Er
zal naar gekeken worden. Ook het
leggen van een dammetje van
stortsteen aan de oostkant van de
haven wordt besproken. De finan
ciën zullen de doorslag moeten
geven. Het verwijderen van de
oesters aan de beschoeiing heeft
eveneneens de aandacht, met na
me wegens milieu-aspecten.
Tenslotte deelde de burgemeester
mee, dat de verzakkingen in het
havenplateau aangepakt gaan
worden.
Aan het begin van de vergadering
werden de overleden ere-voorzitter
G. Meijer en P. Westbroek met
een ogenblik stilte herdacht.
De aanwezigen waren tevreden
over de nieuwe betonning in de
Krabbenkreek en het weghalen
van de overbodige bakens. Daar
om was vorig jaar gevraagd. Ook
was toen aangedrongen op het
verplicht stellen van een klein
vaarbewijs voor de pleziervaart.
Hierover is nog niet beslist, maar
in 1992 zijn ongeveer 18.000 vaar
bewijzen verstrekt, werd de verga
dering meegedeeld.
J. Faasse pleitte voor meer toe
zicht en een meldingsplicht voor
overnachtingsplaatsen bij de
Kreekrak- en Volkeraksluizen.
"Als ze op de sluis weten wanneer
je wil vertrekken, kunnen ze daar
mee rekening houden bij het aan
wijzen van een ligplaats. Dan
word je tenminste 's nachts niet
meer wakker geklopt omdat je
iemand anders blokkeert die weg
wil." Elders in het land werkt dit
systeem prima, had Faasse
ervaren.
De landelijke vereniging heeft in
ventariserende onderzoeken uitge
voerd op het gebied van de
havengelden, inrichting van ha
vens en ligplaatsenbehoefte. Wat
de ijsbestrijding betreft is er een
acceptabele regeling tot stand ge
komen. Als er, in verband met ijs-
breken, een konvooi is gevormd,
komt er een vaarverbod voor an
dere schepen. Op het Schelde-
Rijnkanaal betaalt de overheid
het ijsbreken volledig, op de ande
re Zeeuwse vaarwegen voor de
helft.
De huishoudelijke zaken werden
vlot afgewerkt. Penningmeester
G. Verkamman meldde een fors
nadelig saldo als gevolg van de
viering van het tachtigjarig
bestaan en het organiseren van
twee regio-vergaderingen. De af
deling telde het afgelopen jaar 18
A-leden, 28 B-leden en 11 dona
teurs. De aftredende bestuursle
den A.W. Beurkens, J.M. den
Braber en L.H.M. Kosten werden
bij acclamatie herkozen. G. Ver
kamman en F. Kosten vertegen
woordigen de afdeling op 26 en 27
mei tijdens de algemene vergade
ring in Amsterdam. Aansluitend
aan de vergadering hield G.J. Dui
zendstra van de Bataafse Petro-
leummij. (BP) een praatje over
oliën.
Voorzitter Beurkens zei in zijn
openingswoord dat 1993 voor de
binnenvaart nog slechter was dan
1992. Hij benadrukte dat Schutte
vaer een nautisch-technische ver
eniging is voor alle ondernemers
in de binnenvaart. Met acties zo
als die het afgelopen jaar plaats
vonden, bemoeit Schuttevaer zich
dan ook niet. "De vaarwegbe
heerders treffen in ons een eensge
zinde gesprekspartner wanneer
het gaat om ligplaatsen, bedie
ningstijden van sluizen, vaarwe-
gonderhoud of betonning. Dat is
de kracht van Schuttevaer; een ge
zonde, slagvaardige vereniging die
de benodigde kennis in huis heeft
om uw belangen op de juiste tijd
en plaats te kunnen inbrengen."
Ondanks deze woorden bleven de
acties, anders dan een dag eerder
in Sint-Annaland, niet onbespro
ken. Sommige leden deden aan de
stakingen en blokkades mee, an
deren niet. Maar daar ging het
niet om. C. Leeuwesteijn merkte
op dat de zesduizend schippers
die gewoon doorvoeren, hun
mond hielden. Er deden maar
1200 schippers aan de acties mee.
De bezwaren richtten zich met na
me tegen de afdeling Terneuzen
van Schuttevaer, die 250 gulden in
de stakingskas stortte. "En wat
daar allemaal gebeurd is! Als de
ouwe Schuttevaer nog leefde, zou
hij zeggen: foei!" betoogde J. Do-
menie. Een aantal stakende leden
zou het afdelingsbestuur tot de
bijdrage hebben gedwongen.
De familie Theunisse-Vroegop
moest de kerstdagen en de
jaarwisseling noodgedwongen
in Duitsland doorbrengen.
Hun schip Novalis lag in de
buurt van Heidelberg door de
hoge waterstand sinds woens
dag 22 december vast in de
Neckar. Met 20 andere sche
pen konden ze niet verder va
ren omdat de sluizen die
onder water hadden gestaan,
nog dicht waren.
"Het is ook abnormaal hoog
water", vertelde mevr. Theu-
nisse. "Je wordt er benauwd
van als je het water naar bene
den ziet komen."
Door de perikelen konden ze
de vergadering van Schutte
vaer in St. Annaland niet bij
wonen. De met mais geladen
Novalis mocht 3 januari weer
gaan varen op weg naar Maas-
bracht, waar de lading afgele
verd moet worden.
Voorzitter Ph.J. de Rijke was door
zijn werk verhinderd de vergade
ring, in de Gouden Leeuw te Sint-
Annaland, bij te wonen.
Bestuurslid en oud-secretaris I.L.
van Haaften las een brief van hem
voor. Daar bedankte De Rijke de
scheidende bestuurder voor zijn
inzet, motivatie en doorzettings
vermogen. Als beste voorbeeld
van die kwaliteiten noemde hij de
strijd voor het behoud van de ha
ven in Stavenisse. Boomsluiters
vooruitziende blik en de oplet
tendheid waarmee hij zaken volg
de waren van grote waarde voor
de afdeling. 'Je hebt alle jaren,
ook die met stormen, goed
doorstaan en alle inzet die nodig
was voor de vereniging getoond',
aldus de brief.
Namens de afdeling werd een at
las aangeboden met oude kaarten
van Zeeland en de Zeeuwse vaar
wegen. Ook waren er bloemen
voor zowel Boomsluiter als diens
vrouw. Ook haar bedankte De
Rijke in zijn brief.
Erelid Steendijk herinnerde eraan,
hoe hij in 1946 samen met
Boomsluiter lid werd van de afde
ling. Toen waren er nog 140 leden.
Nu zijn er dat een kleine zestig.
Steendijk, die secretaris was, be
dankte de vertrekkende bestuur
der voor de samenwerking.
Boomsluiter zelf noemde het se
cretariaat 'de hals waarop de ver
eniging draait'. Dat er gedurende
zijn bestuursperiode negen secre
tarissen waren, vond hij daarom
geen goede zaak.
Hoofdbestuurslid C. v.d. Broek
uit Terneuzen werd verrast door
het aftreden van Boomsluiter,
want hij had tevoren geen agenda
van de vergadering gezien. "He
laas kan ik u geen speldje opspel
den." Het hoofdbestuur heeft
onlangs speldjes voor 25- en
40-jarig lidmaatschap goedge
keurd, maar ze zijn nog niet in
produktie genomen. "Maar als ik
dit had geweten, had ik het model
opgevraagd om dat symbolisch
uit te reiken. Want als er één het
verdient, ben jij het", zei v.d.
Broek. Volgens de hoofdbestuur
der zullen weinigen in Nederland
op zo'n lange bestuurlijke loop
baan bij Schuttevaer kunnen bo
gen en hij zou dit dan ook aan het
bureau in Rotterdam doorgeven.
"Je moet het zien als een hobby",
relativeerde Boomsluiter. Hij werd
vier jaar geleden al benoemd tot
erelid van de afdeling.
In het afdelingsbestuur werd
J.H.J. Sturris herkozen. De vaca
ture ontstaan door het vertrek van
Boomsluiter wordt niet opgevuld,
het bestuur gaat met zes mensen
verder.
Bestuurslid C. v.d. Broek, tevens
hoofdbestuurslid, stapte op om
dat hem persoonlijk kwalijk werd
genomen dat hij niet aan de acties
meedeed. "De afdeling Terneuzen
heeft de naam van de hele vereni
ging geschaad", aldus Leeu
westeijn.
Sinds 1 oktober is M. Hengstmen-
gel uit Sint-Maartensdijk voor 36
uur per week aangesteld als buurt
beheerder. Het is een proef van
een jaar. Hengstmengel moet er
onder meer op toezien dat de ge
meenschappelijke ruimten in flats
waar veel jongeren wonen, schoon
gehouden worden. Ook het ver
richten van kleine reparaties be
hoort tot zijn taken (verlichting,
deurdrangers). De buurtbeheerder
zal gemeenschappelijke tuinen en
terreinen bij gaan houden en de
technische dienst van de woning
corporatie waarschuwen als er
grotere reparaties nodig zijn.
Maakt iemand een grote bende
van zijn huis of tuin, dan kan
Hengstmengel hierover aan het
kantoor in Sint-Maartensdijk rap
porteren.
Volgens J. Droogendijk van bewo
nerszaken van Beter Wonen komt
het regelmatig voor dat er vernie
lingen gepleegd worden en brand
jes gesticht. Vooral in de centrale
hal van deze flats -die bij de stich
ting als jongerenflats worden
aangeduid- wordt het vuur gesto
ken in de stapels folders die zich
er ophopen omdat niemand ze
opruimt. Ook worden lampen en
huisnummerborden vernield.
"Als er niks tegen gedaan wordt,
gaat het van kwaad tot erger. We
willen er met dit buurtbeheer ac
tiever tegen optreden. Het gaat er
niet om dat Hensgtmengel altijd
de boel zelf opruimt, maar dat hij
de mensen aanspreekt. Als we niet
ingrijpen gaan bepaalde buurten
achteruit."
Beter Wonen heeft 81 woningen
die voor het buurtbeheer in aan
merking komen. Het gaat om
kleine en grote complexen: 40 wo
ningen in de Kuipersdreef, 7 in de
Dalemsestraat en 4 in de Hoog
straat in Tholen, 16 woningen in
de Wilhelminastraat te Sint-Maar
tensdijk, 14 in de Burg. Bouwen-
sestraat te Scherpenisse en 10 aan
de Dorpsweg te Oud-Vossemeer.
Hengstmengel zal ook de huis
meesters die in de bejaardenflats
actief zijn bijstaan. De buurtbe
heerder is bij de woningcorporatie
aangesteld via de stichting Besth-
werk uit Goes, die samenwerkt
met de gemeente en het arbeids
bureau in een banenpoolproject.
Ypsilon. De vereniging Ypsilon,
vereniging van ouders en familie
leden van chronisch psychotische
en schizofrene mensen, houdt
dinsdagavond 11 januari om
kwart voor acht een bijeenkomst
in het Heer Hendrikshuis in
's-Heer Hendrikskinderen.
Volgens Boomsluiter is de Sint-
Annalandse haven na de Delta
werken aangewezen als industrie
haven voor Tholen. "Het is
inmiddels ver gekomen, want
schepen die de haven aandoen
moeten voo'r elkaar wijken." De
ligplaatsen komen in het westelij
ke deel van de haven, terwijl dat
gedeelte tegelijk een opknapbeurt
krijgt. Om bij de Cebeco te kun
nen laden en lossen, moet een
lengte van tachtig meter beschik
baar blijven. Boomsluiter: "De
gemeente promoot de industrie,
maar Cebeco mocht niet uitbrei
den en de zandopslag op de haven
moest weg."
Bij de vorige uitbreiding van de
jachthaven zijn grote stalen bui
zen geplaatst, als afscheiding tus
sen jacht- en handelshaven. "Die
regeling is in overleg met Schutte
vaer tot stand gekomen", vertelt
secretaris C. Nuijten van de wa
tersportvereniging. Het idee van
de gemeente - geopperd in de nota
recreatieve verkenningen - om
langs de havendijk appartementen
te realiseren vindt weerklank bij
de watersporters. Maar daarvoor
zouden de Cebeco-gebouwen
moeten wijken.
Ook in de haven van Stavenisse
verloopt niet alles naar wens. "We
pleiten al een jaar of tien voor het
eerder sluiten van de keersluis.
Maar de gemeente stuurt je naar
het waterschap en omgekeerd",
aldus Boomsluiter. Bij hoge wa
terstanden loopt het havenplateau
onder. "Vervolgens werd gespro
ken over ophogen van het haven
plateau, maar dat was te duur. En
de watersportvereniging verzette
zich. Bij de gemeente zegt de wet
houder: het water is altijd op de
haven geweest." Boomsluiter tipte
ook de herbestrating van de haven
aan, waarbij de zogenaamd ver
sleten kinderkoppen Werden ver
vangen. Dit tot ongenoegen van
veel inwoners.
Hoofdbestuurder C. v.d. Broek
uit Terneuzen meldde nog, dat het
uitbaggeren van de haven niet
doorgaat omdat het slib nergens
gestort kan worden. Hij pleitte
voor een spoedige aanleg van het
depot bij Willemstad. Verder be
kritiseerde v.d. Broek de ambtena
ren van rijkswaterstaat. "We zijn
al vele jaren bezig om naamplaten
te krijgen op de bruggen, maar
steeds wordt het afgewezen. Het
lijkt wel of ambtenaar Boon het
zelf moet betalen!" Volgens de
hoofdbestuurder zijn de personen
die aan het bewind zitten op dit
moment niet erg 'binnenvaart-
minded'.
In zijn openingswoord - hij ver
ving de verhinderde voorzitter
Ph.J. de Rijke - somde Boomslui
ter de problemen op in de binnen
vaart. Economische recessie,
lagere vrachtprijzen, wachttijden,
toename containervervoer over
water, de milieubeweging. Hij
meldde vooruitgang bij de ijs
bestrijding in de winter op het
Schelde-Rijnkanaal en bij de
Kreekrak- en Krammersluizen.
Het afdelingsbestuur wees er
rijkswaterstaat op, dat de licht-
opstand net boven de brug bij
Tholen vaak wordt stukgevaren,
zo meldde secretaris J.H.J. Voge
laar in zijn jaarverslag. Optisch
bedrog zou hiervan de oorzaak
zijn.
Er zouden meer plaatsen moeten
komen waar schippers hun auto
aan de wal kunnen zetten. Dat
bleek uit de voorstellen die de
aanwezige leden indienden.
"Vooral in Zeeland komt rijkswa
terstaat maar droevig over de brug
met calamiteitensteigers", meende
Boomsluiter. De afdeling Sint-
Philipsland diende vorig jaar een
voorstel in voor meer van deze
steigers tussen het Volkerak en
Terneuzen. Rijkswaterstaat liet
weten dat een dergelijke steiger bij
de Krammersluizen of langs het
Zoommeer er op zijn vroegst in
1998 komt, deelde voorzitter A.W.
Beurkens woensdag mee. De ver
De afdeling Stavenisse van Schuttevaer vindt dat de 35 extra passantenplaatsen voor plezierboten in de Sint-Annalandse jachthaven
absoluut de laatste uitbreiding moeten zijn.
gadering ging ermee akkoord, dat
verzocht zou worden om de deu
renbergplaats bij de Krammerslui
zen voor het afzetten van auto's
geschikt te maken.
In Stavenisse waren er tenslotte
nog klachten over de berichten op
teletekst. Mededelingen over
stremmingen voor de scheepvaart
zijn 's morgens om tien uur nog
niet bijgewerkt en dat is veel te
laat.