THOLENDERWIJS ZWAAR 'FINANCIEEL' WEER OP KOMST VOOR GEMEENTE EN BURGERIJ HET WENSEN PAKKET VAN B&W ZOMAAR WAT CIJFERS 4 T HET SAMENSTELLEN VAN EEN PUZZLE VAN BIJNA 56 MILJOEN STUKKEN informatierubriek van de gemeente tholen LAATSTE BEGROTING HUIDIGE GEMEENTE THOLEN: INVESTERINGSLIJST 1994: O SPREEKUUR B&W GEMEENTEHUIS GESLOTEN Glas het inzamelen waard. Hup, in de glasbak! DE MILJOENENNOTA VOOR 1994 T DEZE WEEK: V&'.H) 6 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 26 augustus 1993 Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553 In verband met de op handen zijnde samenvoeging van de gemeen ten Sint-Philipsland en Tholen per 1 januari 1995 bieden burgemees ter en wethouders van Tholen volgende week voor het laatst een begroting aan van de huidige gemeente Tholen. Als gevolg van de verslechterde nationale en internationale economi sche ontwikkelingen heeft het Kabinet onder andere besloten tot een omvangrijke structurele korting op het Gemeentefonds, waar door de gemeente Tholen voor 1994 te maken krijgt met een totale korting op de algemene uitkering van f 444.000,-. Mede als gevolg van een en ander sluit de gewone dienst van de ontwerp-begroting 1994 met een nadelig saldo van f 396.000,-, ex clusief gemeentereiniging. Hierin zijn geen tariefsverhogingen ge raamd. De doorberekening van de prijsstijging in de tarieven (uitgezonderd van de afvalstoffenheffing) levert een extra inkomst op van f 72.000,-. Het gecorrigeerde tekort op de gewone dienst bedraagt derhalve f 324.000,-, exclusief gemeentereiniging. Ombuigingen en tariefsaanpassingen De kosten van de reiniging zijn in de ontwerp-begroting 1994 ge raamd op f 2.164.000,-, tegenover f 1.331.000,- in 1993. De inkomsten en de uitgaven van de reiniging worden verrekend met het in het verleden in het leven geroepen 'egalisatiefonds'. Vorig jaar werd uitgegaan van een tariefsverhoging van de afvalstoffenheffing met 25% en een kostendekkend tarief voor het ledigen van contai ners. In verband met de sterk gestegen kosten en de te verwachten hogere kosten van de verbranding in 1996/1997 dient de tariefsver hoging voor de afvalstoffenheffing te worden bijgesteld. Mede ge zien het feit dat de koopkracht van de burgers volgend jaar onder druk zal komen, achten burgemeester en wethouders het niet ver antwoord het tekort van de gewone dienst volledig door te bereke nen in de tarieven. Er is dan ook besloten tot een structurele verlaging van de uitgaven van de gewone dienst tot een bedrag van f 194.598,-. Gezien het feit dat f 2 ton structureel is omgebogen op de uitgaven en er een netto-onttrekking aan de reserves/voorzieningen plaats vindt van f 2,8 miljoen gulden, zijn burgemeester en wethouders van mening dat het resterende tekort dient te worden opgebracht door de burgers/bedrijven. Er is in dit verband evenwel gekozen voor toepassing van het profijt beginsel. Dit houdt in dat die belastingen en rechten, waarbij door de burger een rechtstreekse dienst van de gemeente wordt ge vraagd, extra worden verhoogd. Het gaat om: ledigen containers met 31% (kostendekkend) leges met 10% zwemgelden met 10% huur gymnastieklokalen met 10% huur dorpshuizen/gemeenschapscentra met 10% grafrechten en havengelden met 10% huur buitensporta<icommodaties met 5% hondenbelasting met 10% afvalstoffenheffing met 30% rioolrechten met 10% onroerende-zaakbelasting met 3% Post onvoorziene uitgaven en de meerjarenplanning 1995-1997 De post voor onvoorziene uitgaven wenst het college te ramen op f 260.000,-. Een bedrag voor onvoorziene uitgaven is nodig, omdat in de loop van een begrotingsjaar zich totaal onverwachte zaken kun nen voordoen waarmee geen rekening is gehouden. Tegelijk met de gemeentebegroting 1994 bieden burgemeester en wethouders ook een meerjarenraming aan. Het doel van die ramin is om een juister beeld te geven van de gevolgen van de investerin gen en om het bestuur beter in staat te stellen keuzes te maken. Als basis voor de meerjarenraming heeft de begroting 1994 gediend.. Het resultaat van deze meerjarenplanning, waarbij de post voor on voorziene uitgaven is gehandhaafd op f 260.000,- en de af valstoffenheffing jaarlijks is verhoogd met 30%, is als volgt: nadelig saldo begroting 1995 f 78.000,- nadelig saldo begroting 1996 f 285.000,- nadelig saldo begroting 1997 f 295.000,-. Burgemeester en wethouders vinden de geraamde tekorten voorals nog aanvaardbaar, temeer daar de tekorten met name worden ver oorzaakt door de forse investeringen in de planperiode. De behandeling van de meerjarenraming vindt plaats tijdens een verga dering van de commissie voor de financiën op 30 september a.s. Voor die tijd zal de meerjarenraming met de bijbehorende investe ringsplanningen uitgebreid in deze rubriek aan de orde worden gesteld. BEGROTING 1994 Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedingsbrief bij de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalwerken. Deze lijst, de investeringsplanning, is in feite een wensenpakket, of zo u wilt een verlanglijstje Op dit verlanglijstje staan projecten, waarvoor de gemeenteraad nog geen geld beschikbaar heeft gesteld, maar die in 1994. in uitvoering genomen moeten worden. De globale raming geeft aan dat met deze werken in 1994 een bedrag is gemoeid van f 8.865.500,-. Een aantal van de werken zal bovendien pas worden uitgevoerd nadat daarvoor de benodigde subsidies zijn ontvangen (totaal f 358.000,-). Voor de dekking van een doel van deze uitgeven wordt voor een be drag van f 4.072.000,- geput uit de in het verleden opgebouwde re serves. Op de lijst voor 1994 staan onder meer de onderstaande werken: - Restauratie voormalig gemeentehuis Tholen - Soft- en hardware in het kader van de automatisering - Vervaardiging bedrijfsacquisitiefolder - Uitvoering streefplan openbare verlichting Tholen, Sint- Maartensdijk en Sint-Annaland - Vervanging van 350 doorgeroeste lichtmasten - Reconstructie/herinrichting gedeelte Molenvlietsedijk Tholen - Reconstructie aansluiting Voorstraat/Poststraat Stavenisse - Renovatie 1e hoofdveld Sint-Annaland - Vervanging toplaag tennisbanen Sint-Annaland - Eventuele bijdrage in de stichtingskosten van een nieuwe centra le schietaccommodatie - Restauratie molen te Tholen - Inrichting Bakkersdijk Scherpenisse - Uitbreiding passantenaccommodaties jachthaven - Invoering bewegwijzeringssysteem - Aanpassing huisvuilauto in verband met gft-inzameling - Vervanging huisvuilauto - Aanschaf mini-containers gft-inzameling - Rioleringswerken:renovatie en aanpassing basisplan - Verbetering waterkwaliteit de Vest Tholen - Bestrijding wateroverlast woningen - Verharding paden begraafplaats Sint-Maartensdijk - Nieuwbouw gemeentewerkplaats Scherpenisse - Vervanging vloer gymzaal Zoekweg Tholen De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 30 augustus 1993 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A. van der Munnik en de wethouders ing. J. van der Jagt en J. Versluijs houden hun spreekuur van 11.00 - 12.00 uur. Het spreekuur van wethouder P. van Schetsen komt te vervallen. Wilt u op een ander tijdstip met een van de college-leden spreken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-8330. In verband met de arbeidsduurverkorting voor het gemeenteperso- neel, is het gemeentehuis vrijdagmiddag 27 augustus aanstaande gesloten en tevens niet telefonisch bereikbaar. Houdt u daar rekening mee! De samenstelling van de begroting 1994 heeft plaats gevonden op basis van een aantal geschatte gegevens per 1 januari 1994, de zo genaamde kerngegevens. Zo wordt uitgegaan van een inwoneraantal van 19.700 waarvan van 0-3 jaar 1180, van 4-16 jaar 3550, van 17-64 jaar 12.100 en van 65 jaar en ouder 2870. Het aantal periodie ke bijstandsgerechtigden wordt geraamd op 230 en het aantal uitke ringsgerechtigden ingevolge de Inkomenswet Oudere en Arbeidsongeschikte Werknemers/Zelfstandigen op 50. De oppervlakte van de gemeente bedraagt 21.406 ha, waarvan 8303 ha buitenwater, 810 ha binnenwater en 16 ha historische stads- of dorpskern.Het aantal woningen in de gemeente wordt ge schat op 7850 terwijl de lengte van wegen in beheer en onderhoud bij de gemeente 75.799 meter bedraagt. Het aantal m2 openbaar groen is opgelopen tot 390.250 m2. KOSTEN PER INWONER Uit de begroting voor 1994 hebben we voor u wat cijfers gelicht die aangeven wat de uitgaven van een aantal gemeenschapsvoorzienin gen per inwoner zijn.Voor alle duidelijkheid: de eventuele inkomsten voor deze voorzieningen zijn buiten beschouwing gelaten. Onderwijs. Hieronder vallen de kosten voor basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Totale kosten f 9.800.508,- ofwel f 497,-- per inwoner. Handelshavens. De totale kosten van de handelshavens te Tholen, Stavenisse en Sint-Annaland bedragen f 183.502,-- ofwel f 9,30 per inwoner. Sportterreinen. De totale kosten die worden uitgegeven voor voet balvelden en tennisbanen bedragen f 448.449,- ofwel f 22,40 per inwoner. Zwembaden. De beide zwembaden in Tholen en Sint-Maartensdijk kosten de gemeente in totaal f 588,304,- ofwel f 29,90 per inwoner. Gymlokalen. De totale kosten voor alle gymlokalen zijn f 389.078,- ofwel f 19,75 per inwoner. Dorpshuizen. Met uitzondering van 'Meulvliet' te Tholen en 'de Wel- levaete' te Sint-Annaland bedragen de totale kosten voor de dorps huizen f 357.724,- ofwel f 18,15 per inwoner. Sporthal/gemeenschapscentrum 'Meulvliet' te Tholen. De totale kosten voor De Meulvliet bedragen f 382.528,- ofwel f 19,40 per inwoner. Sportzaal/gemeenschapscentrum 'de Wellevaete' te Sint- Annaland. De totale kosten voor deze accommodatie bedragen f 226.510,- ofwel f 11,50 per inwoner. Vuilnisophaal, -afvoer en -verwerking. De kosten voor deze taak ko men neer op een totaal van f 2.164.304,- ofwel f 109,85 per inwoner. Algemene begraafplaatsen. Het instandhouden en onderhouden van de algemene begraafplaatsen kost de gemeente totaal f 661.274,- ofwel f 33,60 per inwoner. Het college van burgemeester en wethouders biedt 30 augustus aanstaande tijdens de dan te houden gemeenteraadsvergadering de Thoolse miljoenennota voor het jaar 1994 aan. Deze miljoenennota, de begroting van inkomsten en uitgaven voor het dienstjaar 1994, is een omvangrijk en belangrijk stuk. In deze rubriek 'Tholenderwijs' geven wij u een overzicht van de ver schillende inkomsten en uitgaven van de gemeente. We gaan in het kort even in op de financiële positie van de gemeente en het wen senpakket van burgemeester en wethouders. Voorts hebben we uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt een aantal zaken ge licht die in het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Met deze wat populaire benadering van een aantal uitgangspunten hopen wij uw belangstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever gezegd ge meenschappelijk gebeuren. De gemeentebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel bur ger van Tholen. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van behandeling van de gemeentebegroting. De behandeling vindt 1 i /i j j UKonum j j plaats in een aantal openbare vergaderingen, zeker nu het gaat om het belangrijkste stuk dat de gemeenteraad jaarlijks behandelt. Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbie dingsbrief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschre ven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint-Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk. Er is de afgelopen maanden heel wat afgepuzzled in het gemeente huis van Tholen in Sint-Maartensdijk. Elk jaar opnieuw buigt het col lege van burgemeester en wethouders zich, tesamen met de ambtenaren, over het samenstellen van een puzzle. Want zo mag je de jaarlijkse gemeentebegroting best noemen. Pasten de verschillen de puzzlestukken in vorige jaren vrij gemakkelijk in elkaar, met het teruglopen van de financiële middelen blijkt dit steeds moeilijker. Voor 1994 blijken de stukjes steeds ingewikkelder van vorm te zijn, waardoor het inpassen in het grotere geheel heel wat zoek- en denkwerk teweeg heeft gebracht. Uiteindelijk is het dagelijks bestuur van de gemeente er in geslaagd de puzzle volledig samen te stellen. Het is aan de gemeenteraad te bepalen of de ruim 55,6 mil joen stukken (lees:guldens) ook in de doos passen. Alle gemeentelijke taken, samengevat in de bij dit artikel samenge vatte hoofdfuncties, kosten veel geld. Bijna 56 miljoen gulden, zoals u inmiddels begrepen zult hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen. Voor circa 70 is de gemeentelijke geldbron het rijk. Afhan kelijk van het aantal inwoners,de oppervlakte van de gemeente en een aantal bijzondere omstandigheden, krijgt elke gemeente dus ook Tholen, een bijdrage uit het zogenaamde gemeentefonds. Naast de inkomsten uit Den Haag krijgt de gemeente geld van haar eigen burgers aan de hand van gemeentelijke belastingen (onroerend- zaakbelasting, toeristen- en hondenbelasting e.d.) rechten (riool recht, afvalstoffenheffing, begrafenisrecht e.d.) tarieven (toegang zwembad, verhuur sportvelden e.d.) en leges (afgifte bouwvergun ningen, paspoorten, rijbewijzen e.d.). Al met al zo'n 10 van het to tale budget. De begroting 1994 gaat dan ook vergezeld van een zogenaamde aanbiedingsbrief. Een brief met veel informatie, die voor geïnteresseerden van belang is, los van het toekomstige financieel beleid. Voor de gemeenteraad is de begroting een uiterst belangrijk stuk. Alle plannen/voornemens voor het komende jaar staan erin ver meld, plus de manier waarop deze worden gefinancierd. Omdat er al tijd meer wensen zijn dan geld, zullen bij de vaststelling van de begroting keuzes moeten worden gemaakt. Keuzes waarbij de poli tieke voorkeuren van de fracties een grote rol spelen. Vandaar dat het debat over de begroting voor de raad een jaarlijks hoogtepunt is. De fracties grijpen de gelegenheid aan voor de algemene politieke beschouwingen over het gemeentelijk beleid. Ze zullen proberen de puzzle zodanig in te vullen, dat de döor hen gewenste afbeelding zichtbaar wordt. Met andere woorden:de fracties trachten de plan nen van burgemeester en wethouders in hun richting bij te stellen. Het samenstellen van de gemeentepuzzle (begroting) voor het jaar 1994 is een hele toer geweest. Nu de puzzle gereed is stelt deze het huishoudboekje van de gemeente voor het jaar 1994 voor.Wat de di verse puzzlestukken betekenen leest u in het verloop van dit artikel. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsalaris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kunt doen, zo kan het ge meentebestuur van Tholen van het geld dat zij voor het komende jaar beschikbaar heeft, bepalen wat voor de bevolking gedaan kan worden. De gemeentebegroting is het belangrijkste stuk wat jaarlijks wordt geproduceerd. Het verdient dan ook extra aandacht van elke inwoner van Tholen. De begroting kent 10 hoofdfuncties van 0 t/m 9. Elke hoofdfunctie betreft een onderwerp van gemeentelijke zorg. Onderstaand splitsen we de hoofdonderwerpen wat uit en geven via cijfers en percentages de inkomsten en uitgaven weer. Hoofdfunctie Uitgaven Inkomsten 0. Algemeen bestuur f 7.799.423,- 14.0 f 1.228.898,- 2.2 1Openbaar vervoer en veiligheid f 686.576,- 1.2 f 19.600,- 0.1 2. Verkeer en waterstaat f 4.685.798,- 8.4 f 189.152,- 0.3 3. Economische zaken f 35.064,- 0.1 f 84.186,- 0.2 4. Onderwijs f 9.800.508,- 17.6 f 9.130.598,- 16.4 5. Cultuur en recreatie f 6.030.198,- 10.9 f 1.179.335,- 2.1 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening f 13.986.376,- 25.1 f 11.111.705,- 20.0 7. Volksgezondheid f 4.840.612,- 8.7 f 3.039.757,- 5.5 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting f 7.335.357,- 13.2 f 6.974.750,- 12.5 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen f 438.724,- 0.8 f 22.680.655,- 40.7 Totaal f 55.638.641,- 100.0 f 55.638.641,- 100.0 Uitgaven Inkomsten 9 (0,8%) 8 (13,2%) 0 (14,0%) 9 (40.7%) 4 (17,6%) 1 (1.2%) 6 (25,1%) 5 (10,9%) 2 (8.4%) Begroting 1994 Inkomsten 0 (2.2%) (16.4%) 9 (40,7%) 1 (0,1%) 5(2,1%) 2 (0,3%) 6 (20,0%) 8 (12,5%) 3 (0,2%) 7 (5.5%) Begroting 1994 Uitgaven 8 (13,2%) 9 (0,8%) 0 (14,0%) 7 (8.7%) 3 (0,1%) 6 (25,1%) 4 (17,6%) 1 (1.2%) 5 (10,9%) 2 (8.4%) Toelichting: Onderstaand geven wij globaal aan welke posten in de verschillende hoofdfuncties zijn verwerkt: 0. Algemeen bestuur. De kosten van de bestuursorganen zoals ge meenteraad, burgemeester en wethouders en commissies. Zo ook de kosten van het bestuursapparaat: salarissen van de ambtenaren, het gemeentehuis maar ook verkiezingen en automatisering. 1. Openbaar vervoer en veiligheid. Hieronder vallen de brandweer, rampenbestrijding en overige te nemen beschermende maatregelen zoals de dierenbescherming. 2. Verkeer en waterstaat. Te denken valt aan de kosten van onder houd van wegen, straten en pleinen, maar ook die van verkeersmaa tregelen, bewegwijzering en en handelshavens. 3. Economische zaken. Deze hoofdfunctie heeft met name betrek king op de kosten van de te maken gas- en electriciteitsvoorzie- ningen. 4. Onderwijs. Op deze functie worden de kosten geboekt van het openbaar- en bijzonder basisonderwijs, het bijzonder buitengewoon onderwijs, de bijzondere MAVO-school en van de Thoolse Scholen gemeenschap voor VBO. Het gaat om de uitgaven en inkomsten ten aanzien van gebouwen, personeel, leer- en hulpmiddelen, schoolbe geleiding, schoolzwemmen en gymnastiekonderwijs. 5. Cultuur en recreatie. De kosten van volksontwikkeling zoals bi bliotheken, muziekschool en het Regionaal Educatief centrum 'De Bevelanden-Tholen'. Onderhoud van speelterreintjes, alsmede de te verstrekken subsidies aan verenigingen. Lichamelijke opvoeding en sport: hieronder vallen alle kosten van sportbeoefening buiten schoolverband. Bedoeld wordt subsidies aan sportverenigingen, on derhoud en exploitatie van velden, zalen en zwembaden. Kunst en oudheidkunde waaronder streekmuseum, culturele activiteiten (o.a. 'Uit op Tholen') en de verschillende monumentale gebouwen zoals torens en molens. Ook de inkomsten en uitgaven van natuurbescher ming (boomfeestdagen), openluchtrecreatie, openbaar groen, jach thavens en dijkrecreatie zijn in dit hoofdstuk verwerkt. Tot slot vinden we ook de exploitatie van de verschillende dorpshuizen hier terug. 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening. Onder andere het jeugd- en jongerenwerk en sociaal-cultureel werk, maar ook de ABW- en RWW-uitkeringen. Voorts kosten voor werkge legenheid zoals sociale werkplaatsen, de I0AW (Inkomenswet Oude re en Arbeidsongeschikte Werknemers) en de ROA (Regeling Opvang Asielzoekers) vallen onder deze hoofdfunctie. Ten aanzien van de algemeen maatschappelijke dienstverlening noemen we be jaardenzorg, peuterspeelzalen en de Federatie maatschappelijke Dienstverlening te Tholen. 7. Volksgezondheid. Onder deze hoofdfunctie vindt u de Districtsge zondheidsdienst (waaronder de schoolartsendienst) maar ook de ge meentereiniging, riolering en milieubeheer. Voorts de kosten van de algemene begraafplaatsen en de rattenbestrijding. 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. De kosten van ontwer pen en herzien van bestemmingsplannen, de woningbouw van o.a. de Stichting Beter Wonen, saneringsplannen en de woningverbete ringen. Tevens de ramingen van bouw-, woning- en welstandstoe zicht, het woonwagencentrum en de exploitatie van woonwagens. 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen. De reservering van kapitaallasten voor nieuwe werken, de onvoorziene uitgaven, de ge meentelijke belastingen en de algemene uitkeringen van het rijk. 0 (2.2%) 4 (16,4%) 2 (0.3%) 6 (20,0%) 8 (12,5%)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1993 | | pagina 5