Verdronken Engelsman pas na vier dagen gevonden Budelpack alsmaar groter in Poortvliet 'Particuliere hulp blijft hard nodig in Polen' We zijn weer thuis Inspecteur voor afval waterstaat ZWN heeft goed jaar achter zich Donderdag 26 augustus 1993 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Motorjacht ten noorden van Vossemeer overvaren door vrachtschip Aan de Thoolse kant van het Schelde-Rijnkanaal bij Oud-Vossemeer is zondag het lichaam gevonden van de 50-jarige Jim Wheeler uit Londen. De man ver dween vorige week woensdag in de golven, nadat zijn motorjacht Emma van Waldeck werd overvaren door het Duitse vrachtschip Amöbe. Anderhalve dag lang is tevergeefs naar de Brit gezocht. Zijn vrouw Patricia, die overboord sloeg, werd na het ongeluk door het Amsterdamse schip In Spé opgepikt. Hulpgeroep Furie 3 Sonar-apparatuur Thoolse delegatie terug van kennismakingsbezoek Duits Landbouw Recreatiecentra De directie milieu en waterstaat van Zeeland krijgt er een inspec teur bij. Hij of zij moet gaan let ten op de handhaving van de wet chemische afvalstoffen (WCA). Daarnaast wordt ook een part time medewerker aangetrokken bij het bureau bodem en afval. De nieuwe WCA heeft tot gevolg dat de provincie het verlenen van vergunningen voor verwerking of opslag van chemische afvalstoffen zelf moet gaan regelen. Ook de controle op naleving van de wet is in handen van de directie milieu en waterstaat. Die voelde zich overbelast en vroeg aan provincia le staten om een personeelsuit breiding. De kosten die ermee gemoeid zijn, bedragen voor dit jaar 80.000,- en voor volgend jaar 224.000,-. Het ministerie van VROM betaalt de extra ar beidskrachten. De vervoersmaatschappij Zuid- West-Nederland (ZWN) heeft vo rig jaar een goed resultaat ge haald. Het jaarverslag meldt een winst van 4,4 miljoen gulden. Daarnaast zijn de schulden ge daald van ongeveer 70,5 naar 60,5 miljoen en het eigen vermogen nam toe met bijna elf miljoen. Maar de ZWN ziet 1993 somber in. De winst van vorig jaar zal niet gehaald worden, maar waar schijnlijk dalen naar 1,5 miljoen. Verder bezuinigt de ZWN dit jaar voor drie miljoen gulden op haar diensten. Het aantal personeelsleden gaat al een paar jaar omlaag, maar zal tot 1994 verder dalen met 5,5% naar 791. Zo'n 33 van de 45 werk nemers die moeten afvloeien, zijn chauffeurs. De ZWN denkt dat er geen ontslagen zullen vallen. De natuurlijke uitval zal gewoon niet meer worden aangevuld. Dat heeft al tot gevolg gehad dat bij het ingaan van de nieuwe dienstre geling een aantal lijnen kwam te vervallen. De tarieven zullen niet lager worden, want de opbrengst van strippenkaarten en abonne menten dekt de kosten nu zelfs nog maar voor een derde deel. De ZWN is onlangs gestart met een campagne om vandalisme door scholieren in de bussen terug te dringen. De schade die het ver voersbedrijf daarvan jaarlijks on dervindt loopt in de tonnen. Door middel van een videoband en bro chure hoopt de ZWN dat bedrag flink naar beneden te kunnen halen. Het lichaam van Wheeler lag in het water, ongeveer honderd me ter ten noorden van de plaats waar de aanvaring plaatsvond. Op verzoek van de rijkspolitie te wa ter - die de melding kreeg - bege leidde de Thoolse politie zondagmiddag vanaf drie uur de berging. Rouwonderneming Schot uit Tholen bracht de verdronken man naar de aula in Sint- De vrachtschepen Amöbe en In Spe bleven de hele middag en avond bij de plaats van het ongeluk liggen in verband met het onderzoek. Tientallen belangstellenden slaan vanaf de Brabantse kant het bergingswerk op het kanaal gade. Annaland. Wheeler laat behalve zijn vrouw vier kinderen na. De Emma van Waldeck zonk woensdagmiddag rond half drie midden op het kanaal, ter hoogte van kilometerraaibord 1020 bij het vroegere polderkaaitje in de Hikkepolder ten noorden van Oud-Vossemeer. De toedracht is nog niet duidelijk. Schipper G. Bader van de Amöbe verklaarde dat het jacht plotseling van koers veranderde en naar links uitweek toen hij aan het passeren was, maar mevrouw Wheeler heeft dat inmiddels in een tegenover de ri vierpolitie in Rotterdam afgelegde verklaring tegengesproken. Vol gens haar is de Duitser schuldig aan de aanvaring. Beide schepen voeren richting de Krammerslui zen. Het jacht vertoont schade aan de rechterkant in het midden, de Amöbe liep geen schade op. Meteen na de klap kwam me vrouw Wheeler in het water te recht, waaruit ze door opvarenden van het richting Tholen varende vrachtschip In Spé is gered. Haar hulpgeroep was te horen tot in de Hikkepolder, waar mensen aan het werk waren. De vrouw was dermate overstuur, dat onmiddel lijk iemand van het Bureau Slachtofferhulp werd ingescha keld. De Amöbe - met tarwe on derweg van Antwerpen naar Mannheim - en de In Spé moesten woensdag in verband met het po litieonderzoek tegen de Brabantse wal blijven liggen. Donderdag wa ren beide schepen vertrokken. Tientallen mensen sloegen woens dagmiddag en -avond en donder dag de berging van het tien meter lange jacht (met Oudenbosch als thuishaven) en het zoeken naar de Engelsman vanaf de wal gade. De hulpdiensten opereerden vanaf de Brabantse kant, waar een buiten dijkse weg langs het kanaal ligt. Een ambulance en de brandweer van Nieuw-Vossemeer waren daar paraat, evenals de Thoolse politie. De rijkspolitie te water op de Kreekraksluizen was eveneens ge waarschuwd. Vier duikers van de Roosendaalse brandweer - die per abuis in de werkhaven naast de Vossemeerbrug waren afgezet - zochten vanaf half vier urenlang tevergeefs naar de man. Eerst in de kajuit, daarna in het zes meter diepe kanaal. Om 15.40 uur werd besloten de Emma van Waldeck te bergen. De politie aan de ene kant en een boot van rijkswaterstaat aan de Een luchtopname van Poortvliet laat in het midden het enorme complex van Budelpack zien. Links onder de Paasdijkweg, de verbinding van Poortvliet naar St. Annaland. Geheel rechtsonder staan enkele werktuigen van land- bouwmechanisatiebedrijf K.C Dekker, welk bedrijf inmiddels door Budelpack is gekocht. In het huis met aangebouwde schuur daarnaast komt de nieuwe, kleine re vestiging van landbouwmecha- nisatiebedrijf Dekker. Daarachter staan de woning en het bedrijfsgebouw van aannemer Nortier en installatiebedrijf Vis ser. Er is ook nog een klein stuk te zien van het pand van rijdende fri tuur J. Breure. Meer richting dorp toe domineert Budelpack met de nieuwe hoofd ingang en rechts de magazijnen met de los- en laadperrons. Rechtsboven is de zuiverings installatie zichtbaar, die een bar rière vormt voor verdere groei van het verpakkingsbedrijf aan de be staande gebouwen. De speeltuin en de gymzaal aan de Burgemeet zijn ook op deze luchtopname te zien. Aan de Deestraat linksboven is er op de foto nog een vrij leeg bouw terrein te zien, maar inmiddels staan er weer al diverse huizen. Budelpack omvat nu 12.700 m2 en geeft werk aan 330 fulltime mede werkers. In september wordt be gonnen aan de bouw van een nieuw magazijn van 5200 m2 in twee bouwlagen. Aan de overkant van de Paasdijkdwarsweg is daar voor 25.000 m2 grond beschik baar, grotendeels gekocht van Bouman-Potter en voor een ander deel van de gemeente. In fasen zal dit terrein bebouwd worden tot een oppervlakte van 15000 m2. Er zullen in het eerste magazijn een tiental mensen werk kunnen vin den. Zodra er in de tweede vesti ging van Budelpack ook verpakt gaat worden (de magazijnen kun nen daarvoor gemakkelijk wor den geschikt gemaakt) is de komende jaren een personeels- groei van 50 tot 100 mensen mo gelijk. Naast de bouwactiviteiten van Bu delpack staat de nieuwbouw van woninginrichting Bouman-Potter aan de Paasdijkweg nog op sta pel, zodat de belangrijke positie van Poortvliet voor de Thoolse werkgelegenheid in de toekomst verder verstevigd zal worden. In de takels van de Furie 3 en een drijvende kraan verschijnt het gezonken jacht net boven water. andere kant van de plek des on- heils regelden het drukke scheep vaartverkeer. De Furie 3 van bergingsbedrijf G. Theunisse uit Dintelsas arriveerde om kwart over vier. Ook kwamen er extra duikers uit Bergen op Zoom en enkele sleepbootjes markeerden de plaats van het ongeluk. Kort na half zes was de eerste band rond het gezonken jacht bevestigd. Daarna bleek dat de Furie het schip niet kon bergen. Rond half zeven arriveerde vanuit de haven van Tholen een drijvende kraan. Daarmee werd tegen zeven uur het dak van de Emma van Waldeck boven water zichtbaar. Boten van de rijkspolitie schermden het jacht af voor het publiek, terwijl het leegpompen begon. Uit het jacht werd huisraad gehaald, de kajuit doorzocht, maar de man niet gevonden. Omstreeks kwart voor negen, de duisternis viel in, staakte men de zoekactie. De politie bracht de duikers terug naar de werkhaven, ambulance en brandweer rukten in. Het jacht werd later die avond naar de Kreekraksluizen gebracht. Donderdag werd de bodem van het Schelde-Rijnkanaal in de buurt van de ongevaisplek afge zocht met sonar-apparatuur. Langs de oevers zochten de Roo sendaalse duikers en dregde de politie. Toen dat niets opleverde, werd de zoekactie aan het einde van de dag stopgezet. Het ver moeden bestond, dat het lichaam mogelijk door een passerend schip was meegesleept. Achteraf blijkt dat niet het geval te zijn, door gasvorming kwam het li chaam van Wheeler bovendrijven en is zondag gevonden. De En gelsman wordt vandaag in het bij zijn van zijn familie in Bergen op Zoom gecremeerd. "De mensen in Polen hebben nog van alles nodig. Daarom is het ook belangrijk dat de particuliere hulp- transporten niet stoppen, maar blijven doorgaan." Dat zegt burgemeester H.A. van der Munnik van Tholen, die vorige week een vierdaags bezoek bracht aan het Oosteuropese land. De raadsleden W.C. van Kempen (CDA) en I.C. Moerland (PvdA), alsmede ambtenaar B. van Olffen vergezelden de burgemeester bij dit kennismakingsbezoek aan de gemeenten Ilawa en Przemet. De bedoeling was, om te onderzoeken of de gemeente Tholen iets kan bijdragen aan de toekomstige ont wikkeling van het gebied. De vier- mans delegatie gaat binnenkort rond de tafel zitten om de opgeda ne indrukken te verwoorden in een verslag (met foto- en video materiaal), waaruit een advies moet komen. "Dat advies kan vele kanten op", aldus Van der Munnik. Hij licht al een tipje van de sluier op door het noemen van de beleidsterreinen recreatie en toerisme, onderwijs, ouderenzorg en gezondheidszorg. Als er al een keuze gemaakt wordt, zal dat één gemeente be treffen. En voordat de gemeente raad een definitief plan goedkeurt, zal een delegatie uit die gemeente een kennismakings bezoek aan Tholen moeten bren gen, vindt de burgemeester. De Thoolse afvaardiging bezocht 's maandags eerst Ilawa in het noorden van Polen, een reis van 1350 kilometer. De 33.000 inwo ners tellende stad ligt nabij de Oostzee en was vroeger Duits ge bied. Het spoorwegknooppunt midden in een meren- en bossen- gebied heeft een behoorlijk midden- en kleinbedrijf. Grote in dustrieën wil men er niet. Het centrum, met ruime straten en grote flats, is herbouwd na de ver woesting door de Russen in de laatste wereldoorlog. Het jonge, energieke gemeentebestuur stelt zich open op, aldus Van der Mun nik. "Het ontwikkelt plannen die niet zo passen in de denkwijze van de meeste mensen daar. Men zit vaak nog vast aan de oude patro nen." Vooral op het gebied van re creatie en toerisme zijn er ambities, maar ook de ontwikke ling van het midden- en kleinbe drijf. Zo spraken de Tholenaren H.A. van der Munnik met vertegenwoordigers van de pas opgerichte kamer van koop handel. Ook werd een ziekenhuis bezocht. "Krakkemikkige gebouwen en vaak verouderde apparatuur, maar goed opgeleide mensen", stelt Van der Munnik vast. De ge zondheidszorg, die gratis is, loopt ver achter. In zijn functie van bestuursvoorzitter van ziekenhuis Lievensberg ziet de burgemeester hier mogelijkheden. Het inbren gen van kennis, tot stand brengen van contacten zijn andere voor beelden van hulp. Een heel ander gebied werd dins dag, woensdag en donderdagmor gen bekeken. De plattelandsgemeente Przemet, 350 kilometer naar het zuidwesten, richting Frankfurt a.d. Oder. An derhalf keer het eiland Tholen, met 14.000 inwoners verspreid over 28 woonkernen (variërend van 57 tot 1500 inwoners). Bestuurlijk heeft de landbouw er een grote invloed en er is nog steeds een systematische verdeling van bevoegdheden zoals onder het communistische regime. Van het grondgebied bestaat 65% uit weiden en akkers, maar wel heel slechte grond (drooggelegde moerassen). Een bezoek aan twee landbouwbedrijven leerde, dat men nog lang niet kan concurre ren met het westen. De invoer van westerse produkten heeft er de laatste drie jaar zelfs voor ge zorgd, dat de Polen zelf nauwe lijks een afzetmarkt meer hebben. Dus is er geen geld om te investe ren en wordt de achterstand alleen maar groter. "Een boer vertelde me dat hij het nu slechter heeft dan onder het communistisch be wind", aldus Van der Munnik. De rest van de gemeente bestaat uit bossen en meren. Daar zijn nu recreatiecentra in ontwikkeling, die destijds door grote industrieën zijn gebouwd voor hun werkne mers. Ze kunnen ongeveer 5000 gasten bergen. "Er komen ook al wel wat Nederlanders. En Duit sers", vertelt de burgemeester. Een probleem op onderwijsgebied lijkt hem ook iets waar Tholen zou kunnen helpen. Op 1 januari wordt het onderwijs door de over heid naar de gemeenten gedele geerd, zónder het bijbehorende geld. "De vrees bestaat dat 60 tot 65 procent van het gemeentelijk budget hiervoor nodig is. De ver voerskosten zijn hoog, men heeft er drie bussen voor. De vrees bestaat dat scholen moeten fuse ren." In beide gemeenten bespeurde de Thoolse delegatie een grote vrees voor het centrale gezag. "In Ilawa verzet men zich tegen de provin ciehoofdstad en wil een eigen re gio vormen. Wij hebben onze werksystemen uitgelegd." Bittere armoede hebben de Tholenaren niet gezien. "Die is in Bulgarije en Roemenië nog erger. Maar in Polen is het gemiddelde netto maandinkomen 350 gulden, dus miljoenen mensen verdienen min der." De mensen kleden zich ver zorgd, maar eenvoudig. Luxe artikelen kosten niet veel minder als bij ons en zuidvruchten zijn beperkt verkrijgbaar en prijzig. De inflatie is hoog. "Onze reisin formatie uit maart vermeldde nog dat een gulden 8700 zloty waard is, een maand geleden kreeg je er 9100 zloty voor en wij kregen 9400 zloty", besluit de burgemeester zijn verhaal. Vakanties zijn alweer voorbij, wat ging die tijd toch vlug. Haast ieder kwam voldaan en blij toch weer naar huis terug. 'k Kreeg kaarten overal vandaan, uit dorpen, stad en land. Daar hecht ik heel veel waarde aan. Zo blijft een vriendenband. Ik kreeg een kaart uit Zierikzee, uit Rotterdam en Spa. Uit Willemstad en Enschede, Den Helder en Breda. Uit Frankrijk en Zuid-Afrika, Turkije en Het Loo, uit Kreta, Bonn en Appelscha, de waterval van Coo. Uit Griekenland en Portugal, uit Luxemburg en Praag, Oud-Vossemeer, uit Berg en Dal, uit Tilburg en Den Haag. Uit Arnhem, Wenen, Ois ter wijk, Maastricht en Valkenswaard. Uit Tholen en Sint-Maartensdijk, uit Goes en Dedemsvaart. Ik kreeg een mooie uit Parijs, uit Spanje nogal veel. Uit Oss en Berkel-Rodenrijs, Den Bosch en Scherpenzeel. Uit Waalwijk, Zevenbergschen Hoek en uit Oud-Beijerland. Uit Lisse en uit Lutjebroek, Kortgene en Cadzand. De post was laks, dat is wel waar, wat ik hier niet verzwijg. Toch hoop ik dat ik volgend jaar weer zoveel kaarten krijg. De schrijvers wil ik dankbaar zijn voor foto's, kaart of brief. Want post te krijgen is zo fijn. Veel dank, ik vond het lief. P.M. van Eekelen

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1993 | | pagina 10