Verdronken Engelsman pas
na vier dagen gevonden
Budelpack alsmaar groter in Poortvliet
'Particuliere hulp blijft
hard nodig in Polen'
We zijn weer thuis
Inspecteur
voor afval
waterstaat
ZWN heeft
goed jaar
achter zich
Donderdag 26 augustus 1993
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Motorjacht ten noorden van Vossemeer overvaren door vrachtschip
Aan de Thoolse kant van het Schelde-Rijnkanaal bij
Oud-Vossemeer is zondag het lichaam gevonden van
de 50-jarige Jim Wheeler uit Londen. De man ver
dween vorige week woensdag in de golven, nadat zijn
motorjacht Emma van Waldeck werd overvaren door
het Duitse vrachtschip Amöbe. Anderhalve dag lang is
tevergeefs naar de Brit gezocht. Zijn vrouw Patricia,
die overboord sloeg, werd na het ongeluk door het
Amsterdamse schip In Spé opgepikt.
Hulpgeroep
Furie 3
Sonar-apparatuur
Thoolse delegatie terug van kennismakingsbezoek
Duits
Landbouw
Recreatiecentra
De directie milieu en waterstaat
van Zeeland krijgt er een inspec
teur bij. Hij of zij moet gaan let
ten op de handhaving van de wet
chemische afvalstoffen (WCA).
Daarnaast wordt ook een part
time medewerker aangetrokken
bij het bureau bodem en afval.
De nieuwe WCA heeft tot gevolg
dat de provincie het verlenen van
vergunningen voor verwerking of
opslag van chemische afvalstoffen
zelf moet gaan regelen. Ook de
controle op naleving van de wet is
in handen van de directie milieu
en waterstaat. Die voelde zich
overbelast en vroeg aan provincia
le staten om een personeelsuit
breiding. De kosten die ermee
gemoeid zijn, bedragen voor dit
jaar 80.000,- en voor volgend
jaar 224.000,-. Het ministerie
van VROM betaalt de extra ar
beidskrachten.
De vervoersmaatschappij Zuid-
West-Nederland (ZWN) heeft vo
rig jaar een goed resultaat ge
haald. Het jaarverslag meldt een
winst van 4,4 miljoen gulden.
Daarnaast zijn de schulden ge
daald van ongeveer 70,5 naar 60,5
miljoen en het eigen vermogen
nam toe met bijna elf miljoen.
Maar de ZWN ziet 1993 somber
in. De winst van vorig jaar zal niet
gehaald worden, maar waar
schijnlijk dalen naar 1,5 miljoen.
Verder bezuinigt de ZWN dit jaar
voor drie miljoen gulden op haar
diensten.
Het aantal personeelsleden gaat al
een paar jaar omlaag, maar zal
tot 1994 verder dalen met 5,5%
naar 791. Zo'n 33 van de 45 werk
nemers die moeten afvloeien, zijn
chauffeurs. De ZWN denkt dat er
geen ontslagen zullen vallen. De
natuurlijke uitval zal gewoon niet
meer worden aangevuld. Dat
heeft al tot gevolg gehad dat bij
het ingaan van de nieuwe dienstre
geling een aantal lijnen kwam te
vervallen. De tarieven zullen niet
lager worden, want de opbrengst
van strippenkaarten en abonne
menten dekt de kosten nu zelfs
nog maar voor een derde deel.
De ZWN is onlangs gestart met
een campagne om vandalisme
door scholieren in de bussen terug
te dringen. De schade die het ver
voersbedrijf daarvan jaarlijks on
dervindt loopt in de tonnen. Door
middel van een videoband en bro
chure hoopt de ZWN dat bedrag
flink naar beneden te kunnen
halen.
Het lichaam van Wheeler lag in
het water, ongeveer honderd me
ter ten noorden van de plaats
waar de aanvaring plaatsvond. Op
verzoek van de rijkspolitie te wa
ter - die de melding kreeg - bege
leidde de Thoolse politie
zondagmiddag vanaf drie uur de
berging. Rouwonderneming Schot
uit Tholen bracht de verdronken
man naar de aula in Sint-
De vrachtschepen Amöbe en In Spe bleven de hele middag en avond bij de plaats van het ongeluk
liggen in verband met het onderzoek.
Tientallen belangstellenden slaan vanaf de Brabantse kant het bergingswerk op het kanaal gade.
Annaland. Wheeler laat behalve
zijn vrouw vier kinderen na.
De Emma van Waldeck zonk
woensdagmiddag rond half drie
midden op het kanaal, ter hoogte
van kilometerraaibord 1020 bij
het vroegere polderkaaitje in de
Hikkepolder ten noorden van
Oud-Vossemeer. De toedracht is
nog niet duidelijk. Schipper G.
Bader van de Amöbe verklaarde
dat het jacht plotseling van koers
veranderde en naar links uitweek
toen hij aan het passeren was,
maar mevrouw Wheeler heeft dat
inmiddels in een tegenover de ri
vierpolitie in Rotterdam afgelegde
verklaring tegengesproken. Vol
gens haar is de Duitser schuldig
aan de aanvaring. Beide schepen
voeren richting de Krammerslui
zen. Het jacht vertoont schade
aan de rechterkant in het midden,
de Amöbe liep geen schade op.
Meteen na de klap kwam me
vrouw Wheeler in het water te
recht, waaruit ze door opvarenden
van het richting Tholen varende
vrachtschip In Spé is gered. Haar
hulpgeroep was te horen tot in de
Hikkepolder, waar mensen aan
het werk waren. De vrouw was
dermate overstuur, dat onmiddel
lijk iemand van het Bureau
Slachtofferhulp werd ingescha
keld. De Amöbe - met tarwe on
derweg van Antwerpen naar
Mannheim - en de In Spé moesten
woensdag in verband met het po
litieonderzoek tegen de Brabantse
wal blijven liggen. Donderdag wa
ren beide schepen vertrokken.
Tientallen mensen sloegen woens
dagmiddag en -avond en donder
dag de berging van het tien meter
lange jacht (met Oudenbosch als
thuishaven) en het zoeken naar de
Engelsman vanaf de wal gade. De
hulpdiensten opereerden vanaf de
Brabantse kant, waar een buiten
dijkse weg langs het kanaal ligt.
Een ambulance en de brandweer
van Nieuw-Vossemeer waren daar
paraat, evenals de Thoolse politie.
De rijkspolitie te water op de
Kreekraksluizen was eveneens ge
waarschuwd. Vier duikers van de
Roosendaalse brandweer - die per
abuis in de werkhaven naast de
Vossemeerbrug waren afgezet -
zochten vanaf half vier urenlang
tevergeefs naar de man. Eerst in
de kajuit, daarna in het zes meter
diepe kanaal.
Om 15.40 uur werd besloten de
Emma van Waldeck te bergen. De
politie aan de ene kant en een
boot van rijkswaterstaat aan de
Een luchtopname van Poortvliet
laat in het midden het enorme
complex van Budelpack zien.
Links onder de Paasdijkweg, de
verbinding van Poortvliet naar St.
Annaland. Geheel rechtsonder
staan enkele werktuigen van land-
bouwmechanisatiebedrijf K.C
Dekker, welk bedrijf inmiddels
door Budelpack is gekocht. In het
huis met aangebouwde schuur
daarnaast komt de nieuwe, kleine
re vestiging van landbouwmecha-
nisatiebedrijf Dekker.
Daarachter staan de woning en
het bedrijfsgebouw van aannemer
Nortier en installatiebedrijf Vis
ser. Er is ook nog een klein stuk te
zien van het pand van rijdende fri
tuur J. Breure.
Meer richting dorp toe domineert
Budelpack met de nieuwe hoofd
ingang en rechts de magazijnen
met de los- en laadperrons.
Rechtsboven is de zuiverings
installatie zichtbaar, die een bar
rière vormt voor verdere groei van
het verpakkingsbedrijf aan de be
staande gebouwen. De speeltuin
en de gymzaal aan de Burgemeet
zijn ook op deze luchtopname te
zien.
Aan de Deestraat linksboven is er
op de foto nog een vrij leeg bouw
terrein te zien, maar inmiddels
staan er weer al diverse huizen.
Budelpack omvat nu 12.700 m2 en
geeft werk aan 330 fulltime mede
werkers. In september wordt be
gonnen aan de bouw van een
nieuw magazijn van 5200 m2 in
twee bouwlagen. Aan de overkant
van de Paasdijkdwarsweg is daar
voor 25.000 m2 grond beschik
baar, grotendeels gekocht van
Bouman-Potter en voor een ander
deel van de gemeente. In fasen zal
dit terrein bebouwd worden tot
een oppervlakte van 15000 m2. Er
zullen in het eerste magazijn een
tiental mensen werk kunnen vin
den. Zodra er in de tweede vesti
ging van Budelpack ook verpakt
gaat worden (de magazijnen kun
nen daarvoor gemakkelijk wor
den geschikt gemaakt) is de
komende jaren een personeels-
groei van 50 tot 100 mensen mo
gelijk.
Naast de bouwactiviteiten van Bu
delpack staat de nieuwbouw van
woninginrichting Bouman-Potter
aan de Paasdijkweg nog op sta
pel, zodat de belangrijke positie
van Poortvliet voor de Thoolse
werkgelegenheid in de toekomst
verder verstevigd zal worden.
In de takels van de Furie 3 en een drijvende kraan verschijnt het gezonken jacht net boven water.
andere kant van de plek des on-
heils regelden het drukke scheep
vaartverkeer. De Furie 3 van
bergingsbedrijf G. Theunisse uit
Dintelsas arriveerde om kwart
over vier. Ook kwamen er extra
duikers uit Bergen op Zoom en
enkele sleepbootjes markeerden
de plaats van het ongeluk. Kort na
half zes was de eerste band rond
het gezonken jacht bevestigd.
Daarna bleek dat de Furie het
schip niet kon bergen. Rond half
zeven arriveerde vanuit de haven
van Tholen een drijvende kraan.
Daarmee werd tegen zeven uur het
dak van de Emma van Waldeck
boven water zichtbaar. Boten van
de rijkspolitie schermden het
jacht af voor het publiek, terwijl
het leegpompen begon. Uit het
jacht werd huisraad gehaald, de
kajuit doorzocht, maar de man
niet gevonden.
Omstreeks kwart voor negen, de
duisternis viel in, staakte men de
zoekactie. De politie bracht de
duikers terug naar de werkhaven,
ambulance en brandweer rukten
in. Het jacht werd later die avond
naar de Kreekraksluizen gebracht.
Donderdag werd de bodem van
het Schelde-Rijnkanaal in de
buurt van de ongevaisplek afge
zocht met sonar-apparatuur.
Langs de oevers zochten de Roo
sendaalse duikers en dregde de
politie. Toen dat niets opleverde,
werd de zoekactie aan het einde
van de dag stopgezet. Het ver
moeden bestond, dat het lichaam
mogelijk door een passerend
schip was meegesleept. Achteraf
blijkt dat niet het geval te zijn,
door gasvorming kwam het li
chaam van Wheeler bovendrijven
en is zondag gevonden. De En
gelsman wordt vandaag in het bij
zijn van zijn familie in Bergen op
Zoom gecremeerd.
"De mensen in Polen hebben nog van alles nodig. Daarom is het ook belangrijk dat de particuliere hulp-
transporten niet stoppen, maar blijven doorgaan." Dat zegt burgemeester H.A. van der Munnik van Tholen,
die vorige week een vierdaags bezoek bracht aan het Oosteuropese land.
De raadsleden W.C. van Kempen
(CDA) en I.C. Moerland (PvdA),
alsmede ambtenaar B. van Olffen
vergezelden de burgemeester bij
dit kennismakingsbezoek aan de
gemeenten Ilawa en Przemet. De
bedoeling was, om te onderzoeken
of de gemeente Tholen iets kan
bijdragen aan de toekomstige ont
wikkeling van het gebied. De vier-
mans delegatie gaat binnenkort
rond de tafel zitten om de opgeda
ne indrukken te verwoorden in
een verslag (met foto- en video
materiaal), waaruit een advies
moet komen.
"Dat advies kan vele kanten op",
aldus Van der Munnik. Hij licht al
een tipje van de sluier op door het
noemen van de beleidsterreinen
recreatie en toerisme, onderwijs,
ouderenzorg en gezondheidszorg.
Als er al een keuze gemaakt
wordt, zal dat één gemeente be
treffen. En voordat de gemeente
raad een definitief plan
goedkeurt, zal een delegatie uit
die gemeente een kennismakings
bezoek aan Tholen moeten bren
gen, vindt de burgemeester.
De Thoolse afvaardiging bezocht
's maandags eerst Ilawa in het
noorden van Polen, een reis van
1350 kilometer. De 33.000 inwo
ners tellende stad ligt nabij de
Oostzee en was vroeger Duits ge
bied. Het spoorwegknooppunt
midden in een meren- en bossen-
gebied heeft een behoorlijk
midden- en kleinbedrijf. Grote in
dustrieën wil men er niet. Het
centrum, met ruime straten en
grote flats, is herbouwd na de ver
woesting door de Russen in de
laatste wereldoorlog. Het jonge,
energieke gemeentebestuur stelt
zich open op, aldus Van der Mun
nik. "Het ontwikkelt plannen die
niet zo passen in de denkwijze van
de meeste mensen daar. Men zit
vaak nog vast aan de oude patro
nen." Vooral op het gebied van re
creatie en toerisme zijn er
ambities, maar ook de ontwikke
ling van het midden- en kleinbe
drijf. Zo spraken de Tholenaren
H.A. van der Munnik
met vertegenwoordigers van de
pas opgerichte kamer van koop
handel.
Ook werd een ziekenhuis bezocht.
"Krakkemikkige gebouwen en
vaak verouderde apparatuur,
maar goed opgeleide mensen",
stelt Van der Munnik vast. De ge
zondheidszorg, die gratis is, loopt
ver achter. In zijn functie van
bestuursvoorzitter van ziekenhuis
Lievensberg ziet de burgemeester
hier mogelijkheden. Het inbren
gen van kennis, tot stand brengen
van contacten zijn andere voor
beelden van hulp.
Een heel ander gebied werd dins
dag, woensdag en donderdagmor
gen bekeken. De
plattelandsgemeente Przemet, 350
kilometer naar het zuidwesten,
richting Frankfurt a.d. Oder. An
derhalf keer het eiland Tholen,
met 14.000 inwoners verspreid
over 28 woonkernen (variërend
van 57 tot 1500 inwoners).
Bestuurlijk heeft de landbouw er
een grote invloed en er is nog
steeds een systematische verdeling
van bevoegdheden zoals onder het
communistische regime.
Van het grondgebied bestaat 65%
uit weiden en akkers, maar wel
heel slechte grond (drooggelegde
moerassen). Een bezoek aan twee
landbouwbedrijven leerde, dat
men nog lang niet kan concurre
ren met het westen. De invoer van
westerse produkten heeft er de
laatste drie jaar zelfs voor ge
zorgd, dat de Polen zelf nauwe
lijks een afzetmarkt meer hebben.
Dus is er geen geld om te investe
ren en wordt de achterstand alleen
maar groter. "Een boer vertelde
me dat hij het nu slechter heeft
dan onder het communistisch be
wind", aldus Van der Munnik.
De rest van de gemeente bestaat
uit bossen en meren. Daar zijn nu
recreatiecentra in ontwikkeling,
die destijds door grote industrieën
zijn gebouwd voor hun werkne
mers. Ze kunnen ongeveer 5000
gasten bergen. "Er komen ook al
wel wat Nederlanders. En Duit
sers", vertelt de burgemeester.
Een probleem op onderwijsgebied
lijkt hem ook iets waar Tholen
zou kunnen helpen. Op 1 januari
wordt het onderwijs door de over
heid naar de gemeenten gedele
geerd, zónder het bijbehorende
geld. "De vrees bestaat dat 60 tot
65 procent van het gemeentelijk
budget hiervoor nodig is. De ver
voerskosten zijn hoog, men heeft
er drie bussen voor. De vrees
bestaat dat scholen moeten fuse
ren."
In beide gemeenten bespeurde de
Thoolse delegatie een grote vrees
voor het centrale gezag. "In Ilawa
verzet men zich tegen de provin
ciehoofdstad en wil een eigen re
gio vormen. Wij hebben onze
werksystemen uitgelegd." Bittere
armoede hebben de Tholenaren
niet gezien. "Die is in Bulgarije
en Roemenië nog erger. Maar in
Polen is het gemiddelde netto
maandinkomen 350 gulden, dus
miljoenen mensen verdienen min
der." De mensen kleden zich ver
zorgd, maar eenvoudig. Luxe
artikelen kosten niet veel minder
als bij ons en zuidvruchten zijn
beperkt verkrijgbaar en prijzig.
De inflatie is hoog. "Onze reisin
formatie uit maart vermeldde nog
dat een gulden 8700 zloty waard
is, een maand geleden kreeg je er
9100 zloty voor en wij kregen 9400
zloty", besluit de burgemeester
zijn verhaal.
Vakanties zijn alweer voorbij,
wat ging die tijd toch vlug.
Haast ieder kwam voldaan en blij
toch weer naar huis terug.
'k Kreeg kaarten overal vandaan,
uit dorpen, stad en land.
Daar hecht ik heel veel waarde aan.
Zo blijft een vriendenband.
Ik kreeg een kaart uit Zierikzee,
uit Rotterdam en Spa.
Uit Willemstad en Enschede,
Den Helder en Breda.
Uit Frankrijk en Zuid-Afrika,
Turkije en Het Loo,
uit Kreta, Bonn en Appelscha,
de waterval van Coo.
Uit Griekenland en Portugal,
uit Luxemburg en Praag,
Oud-Vossemeer, uit Berg en Dal,
uit Tilburg en Den Haag.
Uit Arnhem, Wenen, Ois ter wijk,
Maastricht en Valkenswaard.
Uit Tholen en Sint-Maartensdijk,
uit Goes en Dedemsvaart.
Ik kreeg een mooie uit Parijs,
uit Spanje nogal veel.
Uit Oss en Berkel-Rodenrijs,
Den Bosch en Scherpenzeel.
Uit Waalwijk, Zevenbergschen Hoek
en uit Oud-Beijerland.
Uit Lisse en uit Lutjebroek,
Kortgene en Cadzand.
De post was laks, dat is wel waar,
wat ik hier niet verzwijg.
Toch hoop ik dat ik volgend jaar
weer zoveel kaarten krijg.
De schrijvers wil ik dankbaar zijn
voor foto's, kaart of brief.
Want post te krijgen is zo fijn.
Veel dank, ik vond het lief.
P.M. van Eekelen