Overheden zijn blijven steken in houding van zestiger jaren 'Alleen maar zegeningen, geen slim idee of een geniaal plan' Zout en bonbons Zelfverwennerij en versiering Kikkers van Andriessen Commissaris der koningin Van Gelder in Poortvliet: Directeur Nieuwkerk toont dankbaarheid bij opening Budelpack leeft van veranderen Mensen willen franje en frutsels Donderdag 8 april 1993 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 17 Commissaris der koningin drs. W.T. van Gelder ont popte zich vrijdagmorgen in Poortvliet als een moder ne marketing-manager. Meegesleept door de euforie rond Budelpack's openingsfeest pleitte hij voor het be ter verpakken van de produkten van de overheid. Niet op de produktielijnen van Budelpack, maar in het pro vinciehuis van Middelburg en de gemeentehuizen van Tholen en St. Philipsland. De overheden daar zitten nog in het stadium van het bedrijfsleven in de jaren zestig. Goed verkocht CDA viert het koperen jubileum Voorlichting paternalistisch Milieubewustzijn Waterschap Budelpack is in de 22 jaar van haar bestaan een suc cesformule gebleken ge zien de enorme ontwik keling tot de grootste werkgever van Tholen. Maar directeur A.A. Nieuwkerk bekende zater dagmiddag voor 550 gasten in de feesttent op het Poortvlietse bedrij venterrein aan de Paasdij- kweg, dat er geen slim idee of een geniaal plan aan ten grondslag lag. "Nee, ik heb het ervaren als de zegen van God, die onmisbaar is. Mijn groot ste dankbaarheid gaat vandaag dan ook uit naar onze Schepper. Ik stel er prijs op om hem de eer te geven." Uitbesteden Bouwers geschrokken Hijgende ambtenaren Snoep en snacks Koop mij Tn plaats van waspoeder, maand verband en kauwgum heeft de overheid echter met wetten, rege lingen, beleidsvisies en standpun ten van politici te maken. Hoe kun je nu materiële met immateriële zaken vergelijken? En bovendien laat een goed politicus zich nooit inpakken. De commissaris zag echter wel de gelijk mogelijkheden om de pro dukten van de overheid beter te verpakken en daardoor beter te communiceren met de burgers. De meeste wetten, regelingen en visies gaan uiteindelijk ^el over materië le zaken, stelde Van Gelder vast. Als eerste spreker tijdens een bij- Het Zeeuwse CDA heeft zaterdag morgen in de feesttent van Budel pack in Poortvliet het 12 1/2-jarig bestaan gevierd. Zo'n vijftig be langstellenden waren daarbij aan wezig, onder wie minister Andriessen, Tweede Kamerlid mr. J. van Iersel, het Zeeuwse Eerste Kamerlid A.J. Kaland, commissa ris der koningin Van Gelder, de ge deputeerden mevr. Nederhoed en dhr. Dek, het Poortvlietse statenlid mr. J.A. de Boe, burgemeester Van der Munnik, wethouder Versluijs en verschillende raadsleden. Budelpack-directeur A.A. Nieuw- kerk kreeg van mr. Van Iersel de uitnodiging om voor de kamer commissie economische zaken een inleiding te houden over het uit besteden van werkzaamheden, waardoor het Poortvlietse verpak kingsbedrijf de nummer twee van Europa geworden is. Minister Andriessen vond het ope nen van een bedrijf een prima ca deau yoor het koperen jubileum. Hij herinnerde eraan, dat 12 1/2 jaar geleden weinig goeds voor speld was voor het CDA. "Dat wordt helemaal niks, hoorde je toen. Het is de laatste stuiptrek king van verzuild Nederland, maar het tegendeel is gebleken. Onze partij probeert een visie voor de toekomst te ontwikkelen met een eigen identitie", zei Andriessen za terdagmiddag in zijn toespraak. eenkomst over 'de communicatie van de verpakking', die door 130 mensen uit de verpakkings- en re clamewereld werd bijgewoond, vergeleek de commissaris de over heid van vandaag met het be drijfsleven uit de jaren zestig. "De bedrijfsleiding hield zich toen be zig met het vervaardigen van pro dukten. Of daarvoor een markt was, of de produkten goed ver kocht zouden worden, zijn vragen die eerst na de introductie van de leer van de marketing gesteld wer den. De overheid van vandaag lijkt nog in de produktiegerichte fase te zijn blijven steken. De ambtenaar denkt zijn prestatie geleverd te hebben als de nota geschreven is. De bestuurder denkt zijn inspan ning verricht te hebben als de nota gedeputeerde staten of burgemees ter en wethouders is gepasseerd en door de staten of de raad is aan vaard. Maar dat voor de burger, om wie het toch eigenlijk gaat, het over- heidsprodukt pas ontstaat bij de uitvoering van de beleidsnota, ont gaat menig beleidsambtenaar of bestuurder. Het is een uitzondering als in een beleidsnota een uitvoerings hoofdstuk is opgenomen, dat ver der strekt dan een financiële raming. Te vaak nog is een para graaf over voorlichting weggestopt in het einde van de nota. Van een communicatieplan is zelden spra ke. De overheid moet dezelfde ont wikkeling doormaken als het bedrijfsleven en een marketingstra tegie ontwikkelen, of wellicht is het voor de overheid beter te spre ken van een communicatiestrate gie", aldus de Zeeuwse commissaris. Zoals de consument niet meer te vreden is met drie broodsoorten bij de bakker, zo wil de burger van de overheid maatwerk. Beleid dat op hem is toegesneden en geen eenheidsbeleid in een grauwe nota. Van Gelder wilde als bestuurder van een zeer bijzonder bedrijf met meer dan 200 produkten het ver waarlozen van de verpakking een halt toeroepen. Voorlichting vond hij daarvoor niet het juiste woord. want dat is éénzijdig en paterna listisch, waarbij de overheid pri mair staat. Communicatie achtte de commissaris een veel beter uit gangspunt gezien het tweezijdige karakter van dat begrip. En boven dien heeft de overheid een scala aan moeilijk verkoopbare produk ten, het milieubeleid bijvoorbeeld. Het is een illusie, aldus de commis saris, dat de overheid een milieube leid kan realiseren zonder een gemotiveerde bijdrage van burger en bedrijfsleven. Een communica tiebeleid is onmisbaar om de afval bergen kleiner te maken. De burger moet attenter worden op het afval wat hij of zij achterlaat. Niet via een paternalistische, corri gerende toon, maar door hem te wijzen op zijn zelfstandige mede verantwoordelijkheid als mondige burger, zei Van Gelder. De commissaris noemde mogelijk heden als leuke groene huisvuil- zakken in plaats van een grijze baal of teksten als 'mijn persoon lijke bijdrage aan de afvalberg' of 'deze zak wordt verbrand.' In het Noord-Hollandse Spaarn- woude is voor een deel aan de be zwaren tegen een- stortplaats tegemoet gekomen door de toe komstige afvalberg te presenteren als ondergrond voor een recreatie gebied met skihellingen, alpine klimwanden, uitkijkheuvel, enz. Van Gelder noemde dat 'slim' en een voorbeeld van 'creatief naden ken.' "Want een over het algemeen negatieve ontwikkeling wordt niet ontkend, met de milieurandvoor waarden wordt niet gemarchan deerd, maar het eindresultaat wordt als het ware verpakt in posi tieve neven-resultaten. En deze pri ma verpakking verbeterde de communicatie." Minister Andriessen van economi sche zaken vertelde zaterdag bij Budelpack het verhaal van twee kikkers in een emmer met melk. "De één verdrinkt, maar de andere kikker blijft verwoed trappelen en zit de volgende ochtend op een klont boter. Dat is techniek", al dus de minister. Hij gebruikte dat voorbeeld om aan te geven, dat er in ons land veel te veel studenten zijn die psy chologie studeren in plaats van techniek. "Voor de 700 psycholo gen zijn maar 100 banen beschik baar, maar desondanks kiezen ze verkeerd. De nieuwste technische snufjes vindt iedereen wel prima, maar techniek studeren, dat is blijkbaar vies, te moeilijk of de be loning is te gering." De Zeeuwse commissaris bena drukte, dat milieubewustzijn de trend van de komende jaren wordt. "We zullen wel moeten. Voorzover mensen daar niet uit overtuiging toe zullen overgaan, zullen ze daartoe gedwongen worden door de kosten van de afvalverwerking. Het is onontkoombaar voor de verpakkingsindustrie om daaraan mee te werken." Van Gelder stelde vast, dat overhe den en klanten als echte co-packers de verpakkingsindustrie inpakken, maar volgens hem kan de sector dat best verdragen door het vak manschap en de vindingrijkheid die in de branche aanwezig is. De commissaris wilde die beide aspec ten graag ook op andere terreinen zien dan de milieusector. "Waar om zou het waterschap de reke ning niet wat aardiger kunnen verpakken, op andere wijze pre senteren?" In navolging van het bedrijfsleven concentreert de overheid zich op de kerntaken, zei Van Gelder. "In het bedrijfsleven is dat gepaard ge gaan met uitbesteding van activi teiten die een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering uitmaken. De relatie toeleverancier en uit besteder krijgt daardoor een meer blijvend karakter. Van de toeleve rancier wordt verwacht, dat hij meedenkt met de uitbesteder. De vraag is, wie de toekomstige co- partners van de overheid worden. Zeker met de toenemende behoefte aan informatie bij de burger, de vraag naar betere overheidspro- dukten, zal de verpakking van het overheidsbeleid een toekomstig aandachtsveld worden", aldus de Zeeuwse commissaris vrijdagmor gen bij het verpakkingscongres van Budelpack in Poortvliet. De Zeeuwse commissaris Van Gelder met Astrid Joosten als 'the winning team' bij de opening van het verpakkingscongres van Bu delpack. "Wij leven van de veranderingen." Dat zei Budelpack's financieel di recteur P.R. Ingelse maandagmor gen bij een presentatie voor 80 toeleveranciers van het Poortvlietse verpakkingsbedrijf. "Wij passen ons telkens aan de vragen van de markt aan en die klantgerichtheid en buigzaamheid vragen we ook van onze leveranciers. Uw succes is ons succes", zei Ingelse, die creati viteit en kwaliteit met slagvaardig heid en motivatie op een hoge plaats zette. Algemeen directeur A.A. Nieuw- kerk signaleerde steeds grotere kansen voor toeleveringsbedrijven Minister Andriessen had het prima naar zijn zin bij Budelpack. Achter directeur Nieuw kerk weerspiegelt zich het kunstwerk in de hoofdingang van het bedrijf. Nieuwkerk zei 22 jaar geleden bij het prille begin van de verpakking sactiviteiten in de banketfabriek van zijn vader, alleen maar proble men te hebben. "Het probleem dat de toekomst er voor de onderne ming somber uitzag. Stapje voor stapje zijn wij op zoek gegaan naar een nieuwe toekomst en ik heb natuurlijk nooit kunnen ver moeden, dat dit eruit zou komen." In directe zin verdienen er dik 300 mensen hun dagelijks brood bij Budelpack en indirect telde Nieuwkerk er nog 200 extra bij. Voor de Thoolse en andere Zeeuw se aannemers zag hij de nieuw bouw in Poortvliet als een stimulans die op de meest positieve manier gebruikt wordt. Een uitda ging om zich verder te ontwikke len. Het bruine gebouw is sterk uitge breid tot 12.700 m2 en voorzien van een nieuwe mantel in hyper modern blauw met unieke moge lijkheden, die vandaag nergens in Europa worden geëvenaard, zei de algemeen directeur. "Budelpack wil vooraan lopen en als een sterke partner met grote investerings- en produktiecapaci- teit fungeren voor de Europese op drachtgevers. Alleen de kopgroep van 3, misschien 4 bedrijven zal De directieleden Nieuwkerk en Ingelse bij het geschenk van het Budelpack-personeel, een zonnewijzer. werkelijk rendement kunnen ma ken. De opvolgers moeten het bij na altijd alleen maar hebben van hun lagere prijs en daardoor smal lere marge. Budelpack speelt een leidinggevende rol op de Europese co-packingmarkt, waar strategi sche uitbestedingen een wezenlijk onderdeel vormen bij grote onder nemingen. Doelmatigheid gaat het winnen van traditie. Geldverslin dende verpakkingsafdelingen wor den geautomatiseerd of gesloten; gespecialiseerde bedrijven als Bu delpack kunnen dat veel goedko per, sneller en flexibeler?' Ook de milieuproblematiek werkt volgens Nieuwkerk die verande ring in de hand, maar verpakking op zich, noemde hij een zegen. "Dankzij de verpakking kun je immers een produkt van A naar B brengen, bederfelijke waar maan den, soms jaren houdbaar maken. Als wij al ons overschot aan pro dukten in de Westerse wereld doel matig zouden kunnen verpakken en transporteren naar die landen waar het zo nodig is, dan zou het wereldvoedselprobleem er geheel anders uitzien." Nieuwkerk bedankte alle mede werkers zaterdag voor hun gewel dige inzet, toewijding, tomeloze energie en vindingrijkheid. "Co- packing is mensenwerk en als die mensen het goed doen, ontstaat er een goed eindprodukt." De Budelpack-directeur paste dat ook toe op de aannemers, die de bakens moesten verzetten, maar hogere prestaties leverden dan ze ooit van zichzelf hadden gedacht. "V/ij legden ze tijdlimieten voor, die in de bouwwereld helemaal on gezien de turbulente marktontwik kelingen. "Co-makership heeft de toekomst. In Japan bestaat 87% van de verkoopprijs van auto's al uit inkooponderdelen. En een co- packer moet nog professioneler De bezoekers van Budelpack hebben in de feestweek een lin nen tas met een doosje bon bons, een potje Saga mineraalzout, het Budelpack magazine en een bedrijfsbro chure ontvangen. Het Saga-zout wordt pas in 1994 door Akzo op de Neder landse markt gebracht, maar de bezoekers van Budelpack zijn uitverkoren om als eerste proevers te fungeren. Op een antwoordkaart kunnen zij hun bevindingen naar Akzo sturen. Het Saga mineraalzout wordt rechtstreeks gewonnen uit de bronnen van IJsland. Akzo spreekt over een unieke combi natie van het zilte nat van de geisers en het kristalheldere oceaanwater. Twee ongekend zuivere bronnen met een rijk dom aan mineralen. Saga zout bevat 60% minder natrium. bekend zijn. Een verpakkingspro ces gaat alsmaar door en bouwers zijn gewend om veel te wachten tot ze een volgende activiteit kunnen beginnen. Van bouwen in twee ploegen wordt nog maar zelden ge hoord, laat staan in drie. Door de atv-dagen die de lonen en de prij zen de pan uit doen rijzen, zitten de bouwondernemers heel wat ke ren met de handen in het haar. Bu delpack wilde optimale kwaliteit tegen een acceptabele prijs en bin nen een passende timing. Architect en bouwers hebben heel wat keren geschrokken mijn kantoor verlaten als ze ons tijdplan hoorden, maar ze hebben zich opgesteld als wer kelijke ondernemers. Alle bouwers vormden zo een fantastisch team en als wij aan ons nieuwe plan gaan denken - en als het dan niet in Noord-Frankrijk is of zo, maar in Poortvliet - dan hebben uw con currenten het heel erg moeilijk omdat u hebt bewezen, de goede partner te zijn." Directeur Nieuwkerk bedankte tenslotte het gemeentebestuur, dat zich actief inzet voor het be drijfsleven. "Niet in de vorm van een fraaie vestigingsbrochure, maar in de praktijk van iedere dag. Er is goed meegedacht, De ge meente heeft ons door de pro bleemgebieden gelaveerd om tot een goede oplossing te komen, ook bij dit fantastisch openingsfeest." Burgemeester Van der Munnik zei in zijn toespraak, dat het hele Thoolse college van b. en w. steeds achter Budelpack aanhijgde. "Maandag kwam dhr. Nieuwkerk met een bouwplan op mijn spreek uur en woensdag bleek dat weer al achterhaald te zijn. Onze ambte naren stonden in dienst van Budel pack." De Budelpack-directeur had er ple zier in. "Wat is er mooier dan hij gende ambtenaren door het gemeentehuis te zien hollen. Amb tenaren die hard lopen voor Budel pack. Het is de volle waarheid wat de burgemeester heeft gezegd. Het gemeentebestuur van Tholen zet zich ten volle in voor de bedrij ven", zei Nieuwkerk. De burgemeester liet weten, dat de gemeente zich zeer zal inspannen om Budelpack van dienst te blij ven zijn op weg naar de Europese top in de verpakkingsbranche. zijn dan een co-maker?' Voor het succes van Budelpack had Nieuwkerk een heel eenvoudi ge zin: doen wat de klant vraagt. "Niet zeggen: uw vraag is absurd of onmogelijk. Blijf zoeken naar oplossingen, want de klant wil ant woord. Daarvoor hoeft u niet de goedkoopste te zijn", zei Nieuw kerk. Burgemeester Van der Munnik sprak de 80 toeleveranciers ook toe en wees op de aantrekkelijke vesti gingsmogelijkheden voor bedrij ven op Tholen. Reclamedeskundige Hans Ferrée. Hoe komt het dat mensen in alle landen en door alle eeuwen zo'n onstil bare behoefte hebben aan zelfverwennerij en versiering, dat versobering - afgezien van religieus zondebesef - alleen maar door de overheid kan worden afgedwongen? Reclamemaker Hans Ferrée stelde tijdens Budelpack's reclamecon gres vrijdagmorgen vast, dat franje in principe een immateriële, psy chische waarde is. "Daarom zijn er ook mensen, die zich allerlei ogenschijnlijk onontbeerlijke za ken ontzeggen om hun geld stuk te smijten aan dingen die op puur ra tionele toeschouwers als volstrekt belachelijke, nutteloze verspilling overkomen." Ferrée noemde het carnaval hiervan als voorbeeld. Volgens de reclamemaker schijnen mensen juist in barre tijden extra behoefte te hebben aan versiering en zelfverwennerij. "Alle over heidsvoorlichting ten spijt om toch vooral verstandig te eten, stijgt de^ verkoop van snoep en snacks jaar na jaar, terwijl onder de jeugd met name de consumptie van alcohol toeneemt, wat Phil Collins ook zingt. En nu voor Pasen, vallen in de niet afgeplakte brievenbussen weer de dikke folders van alle drogistenke tens vol met honderden, nutteloze, maar gezellige frutsels om van Pa sen net zo'n overdadig versierfeest te maken als Kerstmis." Volgens de reclamedeskundige houden mensen niet van armoe digheid. Ze willen franje. "Ook in 1993 en volgende jaren zie ik nog niet, dat mensen een verheven ge dachte verkiezen boven een mate riële lekkernij wanneer je ze die keuze biedt." Ferrée signaleerde echter in het consumentengedrag een interes sante ontwikkeling, die alles te ma ken heeft met mondigheid. "Consumenten zoeken naar een balans tussen irrationele zelfkitte- ling en rationele verantwoording van hun gedrag jegens zichzelf en hun omgeving." De reclameman hield de gasten van Budelpack vrijdag ook voor, dat de verpakking steeds belangrij ker wordt omdat de zogenaamde in-store marketing - de koopbeslis sing valt in de winkel - de trend is. Alle inspanningen zijn gericht op het moment suprème, wanneer de consument zijn of haar keuze be paalt. Er is uitgerekend, dat de consument gemiddeld 18 minuten in de supermarkt doorbrengt, wat betekent dat zijn ogen gemiddeld een honderdste van een seconde langs een produkt glijden. En in die fractie van een seconde moet het produkt uitroepen: Hier sta ik en dit ben ik. Koop MIJ! En niet mijn buurman." Ferrée stelde, dat het daarbij niet alleen gaat om opvallen, punt uit. "Je moet functioneel opvallen." Communicatie-adviseur Edmond Rinnooy Kan hield een filosofisch betoog over de toenemende bezie- lingstendens. "Het gaat om de overtuiging, de spirituele kwaliteit van ondernemers in plaats van om het produkt. Wie ben ik en niet wat maak ik. Natuurlijk moeten de knikkers goed zijn, maar de winnaars zitten in het spel. Niet op een softe of melige manier, maar op een moderne wijze. Geloof dwingt succes aF', zei Rinnooy Kan. Verpakkingsdeskundige Lex Donia was de derde en laatste spreker op het seminar van Budelpack over 'de communicatie van de ver pakking.' Burgemeester Goes. De CDA-er drs. D.J. van der Zaag (47) is per 1 mei benoemd tot burgemeester van Goes. Van der Zaag, afgestudeerd econoom, is nu nog burgemeester van Vriezenveen. Hij is ondermeer ook lid van het algemeen bestuur van de stichting Philadelphia en voorzitter van het landelijk samen werkingsverband Philadelphia.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1993 | | pagina 17