Koffer om op Tholen gifwolken en explosiegevaar te kunnen meten Slagkracht van brandweer wordt heel stuk vergroot Vakgarage De Viet altijd actief! Nieuwe taak voor het brandweerkorps Sint-Maartensdijk Caravanbedrijf Bruinisse CARAVAN OCCASIONS Meetkoffer gevaarlijke stoffen en zes specialisten ESSO gaat door met GRATIS zegels Beloofd blijft beloofd! OCCASION, MET fiaHii'HJ GARANTIEBEWIJS, ALTIJD APK GEKEURD VAN UW VAKGARAGE: VAKGARAGE VAN DAALEN B.V. VAKGARAGE DE VIET VAKGARAGE VAN VOSSEN VAKGARAGE ESKES Donderdag 14 januari 1993 EENDRACHTBOPE, DE THOOLSE COURANT 17 Het brandweerkorps van Sint-Maartensdijk is sinds 22 december uitgerust met een zogenaamde meetkoffer. Hierin zit apparatuur dat gebruikt kan worden om bij voorbeeld gevaarlijke dampen die vrijkomen bij een brand of ongeval te meten. Bedrijfsverzamelgebouw Evacueren Giftigheid Vluchtmaskers De slagkracht van de regionale brandweer en de korpsen op het eiland Tholen is ver der vergroot met de uitreiking van een gasmeetkoffer, vijf sets beschermende kleding met laarzen, een gasmeetplan en de opleiding van zes gespecialiseerde brandweerlie den per gemeente. St. Philipsland volgt binnenkort. Uniek 482 Meetplaatsen Tachtig stoffen Uniformiteit St. Philipsland Zorgeloos autorijden heet bij de vakgarage kunt u nu ook uw OCCASION LEASEN Inruil blijft mogelijk en u rijdt met nog meer zekerheid een auto van uw eigen vakgarage. Laat alle voordelen door de vakgarage's eens vrijblijvend voorrekenen. GROTE BEURT: APK GRATIS Tijdelijk leuke Tijger pantoffels, ijskrabbers en pluche tijgers voor V/2 spaarkaart per stuk of f 15,- Voor onderhoud, reparaties, uitdeuk en spuitwerk, APK keuring, verkoop alle merken, nieuw en gebruikt, zijn wij u gaarne van dienst. Tot ziens bij vakgarage De Viet Markt 34, Sint-Maartensdijk, 01666-2397 Officieel Mazda sub-dealer Bevelvoerder J. de Feijter met de kist met meetapparatuur. In zijn hand een instrument waarmee radioactiviteit kan worden gemeten. Behalve de koffer heeft het korps twee ploegen van elk twee met één vijf speciale pakken om zichzelf te beschermen tijdens het meten van bijvoorbeeld gifwolken. Het korps Sint-Maartensdijk is een van de eerste korpsen in de regio Roosen daal die over een dergelijke uit rusting beschikt. Ook het vrijwilligerskorps van Steenbergen heeft een meetkoffer. De koffers worden alleen verstrekt aan korp sen van een hulpverleningsvoer tuig. Bovendien moeten zij voldoende leden hebben die opge leid zijn als verkenner gevaarlijke stoffen. Het korps van Sint- Maartensdijk telt vier verkenners gevaarlijke stoffen: J. de Feijter, J. Hage, G. Vermaas en D. Vermeu len. Met G. Akershoek van het korps Tholen en M. Hage van het Sint-Annalandse korps, heeft de regio Tholen er zes. Dit aantal was voldoende om de meetkoffer bij het hulpverleningsvoertuig onder te brengen. Wel zal binnen het korps van de smalstad getracht worden meer leden op te leiden voor de tak verkenner gevaarlijke stoffen. Bevelvoerder van de meetploeg is J. de Feijter: "Men heeft ervoor gekozen om de meetkoffer te con centreren bij hulpverleningsvoer tuigen. Dan is het ook logisch dat het betreffende korps streeft naar een dubbele bezetting voor die meetploeg. Vorige week is de be langstelling daarvoor gepeild en vier korpsleden willen die oplei- jiing gaan volgen." De opzet is dat bevelvoerder (onderbrandmeester) er op uit worden gestuurd. Het is de bedoeling dat er in de re- 'gio twintig meetploegen komen. Vier parate ploegen die onderge bracht zijn bij de beroeps korpsen in Roosendaal en Bergen op Zoom en zestien zopgenaamde semi- parate zoals het vrijwilligerskorps van Sint-Maartensdijk. Voor de hele regio zijn meetpunten bepaald en ingetekend op de kaart van het gebied. Elk met een code. Tholen telt er 23, verspreid over het eiland, Sint-Philipsland veertien. Bij het inventariseren van de meetpunten heeft de alarmcentrale in Roosen daal ook de beschikking over de meetpunten die bedrijven in het gebied zelf gebruiken. Daarbij zijn alleen al 42 meetpunten op het be drijfsterrein van General Electric Plastics in Bergen op Zoom opge nomen. Maar ook die van de kern centrales in Borssele en het Belgische Doel horen erbij. Voor de Theodorushaven in Bergen op Zoom is een plan in ontwikkeling om ook hier meetpunten te bepalen. De Feijter: "Het is een kleine uit rusting, bedoeld om op meer plaatsen te verspreiden. Gelukkig gebeuren er met gevaarlijke stoffen relatief weinig ongelukken maar het afgelopen jaar hebben we toch een paar zware branden gezien bij Cindu in Uithoorn en Supertape in Op Tholen zelf zijn geen chemi sche bedrijven actief. Maar De Feijter wijst erop dat bijvoorbeeld bij brand in het bedrijfsverzamel gebouw in Sint-Maartensdijk zich gevaarlijke situaties kunnen voor doen. Als stoffen, die in verschil lende ruimten worden gebruikt, met elkaar in aanraking komen. "Het zijn maar dunne wandjes. De meetploeg moet controleren of het gevaarlijk is. Dat is het doel. We kunnen meten hoe gevaarlijk een gifwolk is op bijvoorbeeld een afstand van honderd meter of hoe gevaarlijk die is wanneer deze ver dund is. Op deze manier kun je be palen of je met een calamiteit te maken hebt of niet. Men is overi gens wel voorzichtig om iets een ramp te noemen." De Feijter noemt de stof benzeen als voorbeeld: "Je kunt niet zeg gen: benzeen is een gevaarlijke stof, we gaan Tholen evacueren. Dat kun je alleen maar meten. Als je wel tot evacuatie overgaat, dan roep je nogal wat over je af. Zeker als het achteraf niet nodig was ge weest. Dan zeggen ze: die hulpver leners zijn simpel." In de koffer zit een boekje met meetopdrachtformulieren. De op drachten worden aan de meetploeg verstrekt door de alarmcentrale in Roosendaal. De aard van het on geval moet worden ingevuld. En de plaats waar de meting wordt ver richt. De ploeg krijgt ook te horen welke soort meting uitgevoerd moet worden. De communicatie tussen de ploeg en de alarmcentra le vindt plaats via de bevelvoerder. Om metingen te verrichten zijn verschillende apparaatjes te ge bruiken. Zo is er een explosieme ter. Die meet explosiegrenzen van stoffen. (Het korps beschikte al over zo'n meetapparaat je en heeft er nu eentje over. Dat zal waar schijnlijk naar en ander korps op Tholen verhuizen. Het korps in Tholen heeft overigens ook al zo'n explosiemeter). Het is in staat een hoeveelheid stoffen te meten waar door de ploeg in staat is een be paald gebied aan te wijzen waar wel of geen gevaar voor ontplof fingen bestaat. Dan is er een gasdetectiepomp. (Ook die was al in bezit van het korps). Met verschillende buisjes waarmee elf verschillende soorten stoffen gemeten kunnen worden op giftigheid. De verkleuring van de stof in het buisje geeft de mate van verontreiniging aan. Ook hier geldt dat de alarmcentrale bepaalt welk gas er gemeten wordt. En dat kunnen zijn: vinylchloride (grondstof voor kunststoffen), zoutzuur, acrylnitril (grondstof voor procesindustrie), ammoniak, arseenwaterstof, chloor (in bleek middelen), ethylacetate, phosgeen, mierezuur (in toiletreinigers), ni- treuze dampen, xyleen. De buisjes worden in een handpompje gezet waarna de lucht door het buisje naar binnen gezogen wordt. Dan zijn er twee meters voorhan den die radioactieve straling kun nen registreren. "Bij een ongeval waarbij vrachtwagens betrokken zijn die radioactief materiaal ver voeren, kun je aan deze meters zien hoe ver je kunt naderen. Als op tien meter het wijzertje uitslaat kun je er bijvoorbeeld van uit gaan dat de verpakking kapot is. Dat is belangrijk om te weten. Dan kun je daar de hulpverlening op af stemmen." Ook heeft degene die de meter bedient een persoonlijk controlemetertje (besmettingsson de) om te bepalen aan hoeveel stra ling de hulpverlener bloot staat. Onderin de kist zitten twee vlucht maskers waar filterbussen op aan gesloten kunnen worden die giftige stoffen tegenhouden. Tot de per soonlijke uitrusting behoren ook de gele 'chemicaliën' overalls. Hierop staat THO- gevolgd door een nummer. Ook de laarzen en de helmen zijn geel. Om de handen te beschermen zijn handschoenen bijgeleverd. Het is niet strikt noodzakelijk om de brandweerwagen te gebruiken als de meetploeg op pad moet. Ook in een personenauto is de alu minium kist te vervoeren. "De regioleiding verwacht niet dat we de koffer vaak nodig zullen hebben. Die kans is relatief klein. Maar dat betekent wel dat je het gebruik door oefening op peil moet zien te houden." Voor de oe feningen (die vier maal per jaar ge houden worden) en de bijscholing is per groep een coördinator waarschuwings-en verkennings- dienst aangewezen. De Feijter heeft ook die functie op zich geno men. De bevelvoerder van de meet ploeg vervult een belangrijke taak. Hij geeft in feite door de metingen aan welk gevaar er is of dreigt. Die gegevens gaan rechtstreeks naar Roosendaal en daar wordt bepaald welke (hulp)actie er genomen zal worden. "Het is een stukje samen werking. De alarmcentrale kan het beste de korpsen in de regio berei ken om in te springen. Voor de brandweerman is het niet anders dan wanneer hij in een brandend huis staat." Op 27 januari wordt de eerste fase van de ongevalsbestrijding gevaar lijke stoffen (OGS) afgerond met de officiële uitreiking van de gasmeetkoffer aan de brandweer korpsen Roosendaal en Rucphen. De tweede fase omvat de verbouw van voertuigen voor de OGS bij de paraat Voor de invoering van de meetkof- De regio-coördinator vindt het grote winstpunt van de operatie, dat ieder korps dezelfde appara tuur en training krijgt. "Daardoor hebben we een snel antwoord op elk type gevaarlijke stoffen." dan voorheen snel optreden, mede dankzij de uniformiteit in appara tuur en procedures. De slagkracht van de brandweer is vergroot, de veiligheid van manschappen en be volking verbeterd", zegt Bruinincx. korpsen Roosendaal en Bergen op Zoom. Naast dit extra materieel komt er ook een opleiding voor de gaspakteams. Eind 1993 moet deze fase voltooid zijn. De derde fase houdt in, dat er in 1994 in Bergen op Zoom een con tainer wordt geïnstalleerd met mo gelijkheden voor ontsmetting van mensen en apparatuur door mid del van neutralisatie en oplosmiddelen. Volgens dhr. A.F.J.J. Bruinincx, hoofd OGS/WVD (dienst waar schuwingen en verkenningen) van de regionale brandweer in het streekgewest westelijk Noord- Brabant, is Roosendaal 'uniek' met deze brede aanpak voor 18 ge meenten. "We zijn de eerste in Ne derland met een dergelijk systeem op korpsniveau. De gasmeetkoffer met toebehoren levert een stukje kwaliteitsverbetering op en waar borgt de veiligheid van bevolking en brandweerlieden. Daarom is het zowel een gemeentelijk als een re gionaal belang. Met de apparatuur kunnen we veel sneller informatie geven over schadelijke stoffen. Voor elke gemeente is er een gasmeetplan waarbij voorbeelden van de regio Dordrecht als model hebben gediend. De gasmeetplan- nen van de regio Roosendaal gaan naar de omliggende regio's Zee land, Breda en Dordrecht, zodat men ook daar goed op de hoogte is. Want als er een gaswolk is, houdt die niet op bij een gemeente- of regiogrens." De regionale brandweer heeft 482 meetplaatsen voorbereid, waarvan een deel ook op Tholen en St. Phi lipsland. Daarvan is de nulfase vastgelegd. Komt er een verande ring in de omgeving door bijvoor beeld gevaarlijke stoffen van nieuwe bedrijven, dan vindt er een hermeting plaats. Bij calamiteiten gaan brandweerlieden met de gasmeetkoffer naar de vaste meet punten in het betrokken gebied. De regionale brandweer wordt in geschakeld wanneer de gaswolk naar andere gemeenten overwaait. De in rode ringbanden gestoken gasmeetplannen zijn ook voorzien van alarm- en verbindingsprocedu res. In West-Brabant zijn er nog vijf volledig geautomiseerde, vaste meetpunten die informatie doorge ven. Met de alarmcentrale van de provincie Antwerpen is ook con tact. Achttien Belgische brand weerofficieren zijn in Roosendaal opgeleid. Het meetsysteem wordt bij de zuiderburen geleidelijk inge voerd. Ook radio-activiteit kan met appa ratuur uit de koffer gemeten wor den, wat van belang is gezien de kerncentrales bij het Belgische Doel en het Zeeuwse Borssele. "We hebben in onze regio alles in huis", aldus Bruinincx. "Naast de kerncentrales ook vaar- en spoor lijnen, autowegen en procesin dustrie als General Electric Plastics in Bergen op Zoom. Met onze apparatuur kunnen we 80 verschillende stoffen meten." fer, hadden de brandweerkorpsen ook wel mogelijkheden om scha delijke stoffen te lokaliseren, maar veel beperkter. "In 1987 is de regi onale brandweer al begonnen met voorzieningen voor gevaarlijke stoffen", zegt Bruinincx. "Bij de beroepskorpsen in Roosendaal en Bergen op Zoom hadden we totaal acht parate meetploegen. Elders in de regio waren er bij een aantal korpsen zestien semi-permanente meetploegen." Daarvan was er één op Tholen, gevormd door com mandant G. Akershoek van het korps Tholen en onder commandant M. Hage van het korps St. Annaland. De meetapparatuur van de regio nale brandweer werd een paar keer ingezet bij ongelukken op het Schelde-Rijnkanaal, o.a. met een naftatanker. "Vanaf 1993 wordt er echter an ders gewerkt volgens de nieuwe fi losofie", zegt de regio-coördinator. "In elke gemeente is nu kennis aanwezig. Negen van de achttien voldoen al aan de eisen en a.s. zo mer zijn alle achttien beoogde korpsen er klaar voor. Dan is alles optimaal en kunnen we adequater Om kwaliteit in te bouwen, oefe nen de zes brandweerlieden (onder wie twee onderbrandmeesters) vier keer per jaar met de apparatuur. De eerste fase kost de regionale brandweer bijna 200.000 gulden. Per meetkoffer zijn de kosten 16.000 gulden. Het brandweerkorps St. Philips land heeft de gasmeetkoffer nog niet omdat nog maar 4 van de ver eiste 6 vrijwilligers daarvoor zijn opgeleid. Brandmeester Peter Ver wijs, onderbrandmeester Arco Kunst en Jaap Verwijs hebben het benodigde certificaat in hun bezit. Arjan Kempeneers is ervoor bezig en twee brandweerlieden moeten nog in opleiding: Rien van Duuren en Wim Kempeneers. Eind december heeft het korps St. Philipsland wel een voorlichtings bijeenkomst over de nieuwe aan pak bijgewoond in Steenbergen. Volgens Peter Verwijs slaat St. Phi lipsland met 4 van de 6 opgeleide mensen nog geen slecht figuur. "Je moet dan niet kijken naar het eiland Tholen met 4 korpsen, maar kleine gemeenten als Nieuw- Vossemeer, Huij bergen en Ossen- drecht. Daar is soms nog maar 1 man opgeleid voor de gasmeetkof fer?' Caravans met eindkeuken: Wilk de Luxe 400 HKT, 678 kg1988 t 14 950,- Bergland Mont Blanc 3600 T, 630 kg1987 f 13 000,- Burstner City 390 TL, 700 kg1989 f 12 950. Fendt Diamant 410, 825 kg1992 t 22.500,- Burstner City 390 TL, 670 kg1987 12.450,- Eccles Topaz 380 EK, 760 kg1989 15 500, Dethleffs New Line 395 HK, 650 kg1990 14 950,- Fendt Joker 410 T, 730 kg1992 21 000,- Caravans met 2 1 slaapplaats/toiletruimte: Polar 470, 880 kg1979 8.750,- Fendt Joker 410 TK, 685 kg1988 14.500.- Caravans met 2 2 slaapplaatsen/toiletruimte: Fendt Joker 470 T, 825 kg1990 f 22 500,- Fendt Joker -E- 495 T, 880 kg1991 t 24 500,- Dethleffs Beduin 530 TK, 1020 kg1991 f 21 500,- Bürstner Luxe 600 TS, 1080 kg1984 f 9.500,- TEC Sprinter 485 T, 850 kg1980 6.200,- Caravans zonder toiletruimte: Fendt Joker 450 L, 785 kg1987 14 500,- Adria 380 QSL, 575 kg1983 4 600,- Dethleffs Nomad 350 N, 570 kg1988 10.500,- Dethleffs Nomad 350 N, 570 kg...-.1986 9.250,- Caravans met treinzit/toiletruimte: Dethleffs New Line 425 T, 625 kg1989 15.500.- Fendt Joker 495 TR.890 kg1988 15.950.- Bürstner City 480 TV, 780 kg1989 t 16.250,- Diversen: Oosterwijk autotransporter tandem, l.verm. 2000 kg1983 1 2.500,- Nieuw op show alle types van Fendt, Dethleffs en Delta Geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Zondags gesloten. Dorpsweg 21 - Bruinisse - Tel. 01113-1490 (zolang de voorraad strekt) Merk Type Uitvoering Bouwjaar BMW 315 2-drs. 1982 Mazda 323 HB 3-drs. 1981 Mitsubishi Galant GLS 2.0 1 aut. 4-drs. 1983 Opel Kadett 1.2 LS 4-drs. 1988 Renault 5 TS New Man 3-drs. 1986 VW Golf aut. 3-drs. 1982 Renault 5 TL 1979 Hofstraat 25, Oud-Vossemeer Tel. 01667-2546 Mitsubishi Galant 1.8 GLi1990 Ford Sierra 2300 Diesel1989 Lada 21071988 Nissan Sunny 1.3 Wagon1986 Opel Kadett City automaat1979 Markt 34, Sint-Maartensdijk Tel. 01666-2397 Opel Kadett station diesel1989 Opel Kadett station LPG1988 Opel Kadett diesel1985 Opel Kadett benzine1989 Opel Kadett LPG1988 Opel Kadett benzine1988 Opel Kadett benzine1989 Opel Ascona benzine1983 Ford Escort benzine1987 Spuistraat 1, Sint-Annaland Tel. 01665-2758 Mazda 626 sedan 18 GLX1990 Mazda 626 HB 2.01989 Mazda 626 HB 2.01988 Mazda 323 sedan 1.31988 Mazda 323 sedan 1.31987 Ford Escort 1.31988 Mazda 323 HB1989 Opel Kadett D1987 Opel Kadett 1.31986 Mazda 323 1.11985 Mazda 626 1.8 LX1989 Nissan Sunny HB1988 Ohmstraat 2 - Tholen - tel. 01660-3682

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1993 | | pagina 17