Koffer om op Tholen gifwolken
en explosiegevaar te kunnen meten
Slagkracht van brandweer
wordt heel stuk vergroot
Vakgarage De Viet altijd actief!
Nieuwe taak voor het brandweerkorps Sint-Maartensdijk
Caravanbedrijf
Bruinisse
CARAVAN
OCCASIONS
Meetkoffer gevaarlijke stoffen en zes specialisten
ESSO gaat door met GRATIS zegels
Beloofd blijft beloofd!
OCCASION, MET fiaHii'HJ GARANTIEBEWIJS, ALTIJD APK GEKEURD VAN UW VAKGARAGE:
VAKGARAGE VAN DAALEN B.V.
VAKGARAGE DE VIET
VAKGARAGE VAN VOSSEN
VAKGARAGE ESKES
Donderdag 14 januari 1993
EENDRACHTBOPE, DE THOOLSE COURANT
17
Het brandweerkorps van Sint-Maartensdijk is sinds 22
december uitgerust met een zogenaamde meetkoffer.
Hierin zit apparatuur dat gebruikt kan worden om bij
voorbeeld gevaarlijke dampen die vrijkomen bij een
brand of ongeval te meten.
Bedrijfsverzamelgebouw
Evacueren
Giftigheid
Vluchtmaskers
De slagkracht van de regionale brandweer en de korpsen op het eiland Tholen is ver
der vergroot met de uitreiking van een gasmeetkoffer, vijf sets beschermende kleding
met laarzen, een gasmeetplan en de opleiding van zes gespecialiseerde brandweerlie
den per gemeente. St. Philipsland volgt binnenkort.
Uniek
482 Meetplaatsen
Tachtig stoffen
Uniformiteit
St. Philipsland
Zorgeloos autorijden heet
bij de vakgarage kunt u nu ook uw
OCCASION LEASEN
Inruil blijft mogelijk en u rijdt met nog
meer zekerheid een auto van uw eigen
vakgarage.
Laat alle voordelen door de vakgarage's
eens vrijblijvend voorrekenen.
GROTE BEURT: APK GRATIS
Tijdelijk leuke Tijger pantoffels, ijskrabbers en pluche tijgers
voor V/2 spaarkaart per stuk of f 15,-
Voor onderhoud, reparaties, uitdeuk en spuitwerk, APK keuring,
verkoop alle merken, nieuw en gebruikt, zijn wij u gaarne van dienst.
Tot ziens bij vakgarage De Viet
Markt 34, Sint-Maartensdijk, 01666-2397
Officieel Mazda sub-dealer
Bevelvoerder J. de Feijter met de kist met meetapparatuur. In zijn hand een instrument waarmee radioactiviteit kan worden gemeten.
Behalve de koffer heeft het korps twee ploegen van elk twee met één
vijf speciale pakken om zichzelf te
beschermen tijdens het meten van
bijvoorbeeld gifwolken. Het korps
Sint-Maartensdijk is een van de
eerste korpsen in de regio Roosen
daal die over een dergelijke uit
rusting beschikt. Ook het
vrijwilligerskorps van Steenbergen
heeft een meetkoffer. De koffers
worden alleen verstrekt aan korp
sen van een hulpverleningsvoer
tuig. Bovendien moeten zij
voldoende leden hebben die opge
leid zijn als verkenner gevaarlijke
stoffen. Het korps van Sint-
Maartensdijk telt vier verkenners
gevaarlijke stoffen: J. de Feijter, J.
Hage, G. Vermaas en D. Vermeu
len. Met G. Akershoek van het
korps Tholen en M. Hage van het
Sint-Annalandse korps, heeft de
regio Tholen er zes. Dit aantal was
voldoende om de meetkoffer bij
het hulpverleningsvoertuig onder
te brengen. Wel zal binnen het
korps van de smalstad getracht
worden meer leden op te leiden
voor de tak verkenner gevaarlijke
stoffen.
Bevelvoerder van de meetploeg is
J. de Feijter: "Men heeft ervoor
gekozen om de meetkoffer te con
centreren bij hulpverleningsvoer
tuigen. Dan is het ook logisch dat
het betreffende korps streeft naar
een dubbele bezetting voor die
meetploeg. Vorige week is de be
langstelling daarvoor gepeild en
vier korpsleden willen die oplei-
jiing gaan volgen." De opzet is dat
bevelvoerder (onderbrandmeester)
er op uit worden gestuurd.
Het is de bedoeling dat er in de re-
'gio twintig meetploegen komen.
Vier parate ploegen die onderge
bracht zijn bij de beroeps korpsen
in Roosendaal en Bergen op Zoom
en zestien zopgenaamde semi-
parate zoals het vrijwilligerskorps
van Sint-Maartensdijk. Voor de
hele regio zijn meetpunten bepaald
en ingetekend op de kaart van het
gebied. Elk met een code. Tholen
telt er 23, verspreid over het eiland,
Sint-Philipsland veertien. Bij het
inventariseren van de meetpunten
heeft de alarmcentrale in Roosen
daal ook de beschikking over de
meetpunten die bedrijven in het
gebied zelf gebruiken. Daarbij zijn
alleen al 42 meetpunten op het be
drijfsterrein van General Electric
Plastics in Bergen op Zoom opge
nomen. Maar ook die van de kern
centrales in Borssele en het
Belgische Doel horen erbij. Voor
de Theodorushaven in Bergen op
Zoom is een plan in ontwikkeling
om ook hier meetpunten te
bepalen.
De Feijter: "Het is een kleine uit
rusting, bedoeld om op meer
plaatsen te verspreiden. Gelukkig
gebeuren er met gevaarlijke stoffen
relatief weinig ongelukken maar
het afgelopen jaar hebben we toch
een paar zware branden gezien bij
Cindu in Uithoorn en Supertape in
Op Tholen zelf zijn geen chemi
sche bedrijven actief. Maar De
Feijter wijst erop dat bijvoorbeeld
bij brand in het bedrijfsverzamel
gebouw in Sint-Maartensdijk zich
gevaarlijke situaties kunnen voor
doen. Als stoffen, die in verschil
lende ruimten worden gebruikt,
met elkaar in aanraking komen.
"Het zijn maar dunne wandjes.
De meetploeg moet controleren of
het gevaarlijk is. Dat is het doel.
We kunnen meten hoe gevaarlijk
een gifwolk is op bijvoorbeeld een
afstand van honderd meter of hoe
gevaarlijk die is wanneer deze ver
dund is. Op deze manier kun je be
palen of je met een calamiteit te
maken hebt of niet. Men is overi
gens wel voorzichtig om iets een
ramp te noemen."
De Feijter noemt de stof benzeen
als voorbeeld: "Je kunt niet zeg
gen: benzeen is een gevaarlijke
stof, we gaan Tholen evacueren.
Dat kun je alleen maar meten. Als
je wel tot evacuatie overgaat, dan
roep je nogal wat over je af. Zeker
als het achteraf niet nodig was ge
weest. Dan zeggen ze: die hulpver
leners zijn simpel."
In de koffer zit een boekje met
meetopdrachtformulieren. De op
drachten worden aan de meetploeg
verstrekt door de alarmcentrale in
Roosendaal. De aard van het on
geval moet worden ingevuld. En de
plaats waar de meting wordt ver
richt. De ploeg krijgt ook te horen
welke soort meting uitgevoerd
moet worden. De communicatie
tussen de ploeg en de alarmcentra
le vindt plaats via de bevelvoerder.
Om metingen te verrichten zijn
verschillende apparaatjes te ge
bruiken. Zo is er een explosieme
ter. Die meet explosiegrenzen van
stoffen. (Het korps beschikte al
over zo'n meetapparaat je en heeft
er nu eentje over. Dat zal waar
schijnlijk naar en ander korps op
Tholen verhuizen. Het korps in
Tholen heeft overigens ook al zo'n
explosiemeter). Het is in staat een
hoeveelheid stoffen te meten waar
door de ploeg in staat is een be
paald gebied aan te wijzen waar
wel of geen gevaar voor ontplof
fingen bestaat.
Dan is er een gasdetectiepomp.
(Ook die was al in bezit van het
korps). Met verschillende buisjes
waarmee elf verschillende soorten
stoffen gemeten kunnen worden
op giftigheid. De verkleuring van
de stof in het buisje geeft de mate
van verontreiniging aan. Ook hier
geldt dat de alarmcentrale bepaalt
welk gas er gemeten wordt. En dat
kunnen zijn: vinylchloride
(grondstof voor kunststoffen),
zoutzuur, acrylnitril (grondstof
voor procesindustrie), ammoniak,
arseenwaterstof, chloor (in bleek
middelen), ethylacetate, phosgeen,
mierezuur (in toiletreinigers), ni-
treuze dampen, xyleen. De buisjes
worden in een handpompje gezet
waarna de lucht door het buisje
naar binnen gezogen wordt.
Dan zijn er twee meters voorhan
den die radioactieve straling kun
nen registreren. "Bij een ongeval
waarbij vrachtwagens betrokken
zijn die radioactief materiaal ver
voeren, kun je aan deze meters
zien hoe ver je kunt naderen. Als
op tien meter het wijzertje uitslaat
kun je er bijvoorbeeld van uit gaan
dat de verpakking kapot is. Dat is
belangrijk om te weten. Dan kun
je daar de hulpverlening op af
stemmen." Ook heeft degene die
de meter bedient een persoonlijk
controlemetertje (besmettingsson
de) om te bepalen aan hoeveel stra
ling de hulpverlener bloot staat.
Onderin de kist zitten twee vlucht
maskers waar filterbussen op aan
gesloten kunnen worden die giftige
stoffen tegenhouden. Tot de per
soonlijke uitrusting behoren ook
de gele 'chemicaliën' overalls.
Hierop staat THO- gevolgd door
een nummer. Ook de laarzen en de
helmen zijn geel. Om de handen te
beschermen zijn handschoenen
bijgeleverd.
Het is niet strikt noodzakelijk om
de brandweerwagen te gebruiken
als de meetploeg op pad moet.
Ook in een personenauto is de alu
minium kist te vervoeren.
"De regioleiding verwacht niet dat
we de koffer vaak nodig zullen
hebben. Die kans is relatief klein.
Maar dat betekent wel dat je het
gebruik door oefening op peil
moet zien te houden." Voor de oe
feningen (die vier maal per jaar ge
houden worden) en de bijscholing
is per groep een coördinator
waarschuwings-en verkennings-
dienst aangewezen. De Feijter
heeft ook die functie op zich geno
men. De bevelvoerder van de meet
ploeg vervult een belangrijke taak.
Hij geeft in feite door de metingen
aan welk gevaar er is of dreigt. Die
gegevens gaan rechtstreeks naar
Roosendaal en daar wordt bepaald
welke (hulp)actie er genomen zal
worden. "Het is een stukje samen
werking. De alarmcentrale kan het
beste de korpsen in de regio berei
ken om in te springen. Voor de
brandweerman is het niet anders
dan wanneer hij in een brandend
huis staat."
Op 27 januari wordt de eerste fase
van de ongevalsbestrijding gevaar
lijke stoffen (OGS) afgerond met
de officiële uitreiking van de
gasmeetkoffer aan de brandweer
korpsen Roosendaal en Rucphen.
De tweede fase omvat de verbouw
van voertuigen voor de OGS bij de paraat
Voor de invoering van de meetkof-
De regio-coördinator vindt het
grote winstpunt van de operatie,
dat ieder korps dezelfde appara
tuur en training krijgt. "Daardoor
hebben we een snel antwoord op
elk type gevaarlijke stoffen."
dan voorheen snel optreden, mede
dankzij de uniformiteit in appara
tuur en procedures. De slagkracht
van de brandweer is vergroot, de
veiligheid van manschappen en be
volking verbeterd", zegt Bruinincx.
korpsen Roosendaal en Bergen op
Zoom. Naast dit extra materieel
komt er ook een opleiding voor de
gaspakteams. Eind 1993 moet deze
fase voltooid zijn.
De derde fase houdt in, dat er in
1994 in Bergen op Zoom een con
tainer wordt geïnstalleerd met mo
gelijkheden voor ontsmetting van
mensen en apparatuur door mid
del van neutralisatie en
oplosmiddelen.
Volgens dhr. A.F.J.J. Bruinincx,
hoofd OGS/WVD (dienst waar
schuwingen en verkenningen) van
de regionale brandweer in het
streekgewest westelijk Noord-
Brabant, is Roosendaal 'uniek'
met deze brede aanpak voor 18 ge
meenten. "We zijn de eerste in Ne
derland met een dergelijk systeem
op korpsniveau. De gasmeetkoffer
met toebehoren levert een stukje
kwaliteitsverbetering op en waar
borgt de veiligheid van bevolking
en brandweerlieden. Daarom is het
zowel een gemeentelijk als een re
gionaal belang. Met de apparatuur
kunnen we veel sneller informatie
geven over schadelijke stoffen.
Voor elke gemeente is er een
gasmeetplan waarbij voorbeelden
van de regio Dordrecht als model
hebben gediend. De gasmeetplan-
nen van de regio Roosendaal gaan
naar de omliggende regio's Zee
land, Breda en Dordrecht, zodat
men ook daar goed op de hoogte
is. Want als er een gaswolk is,
houdt die niet op bij een
gemeente- of regiogrens."
De regionale brandweer heeft 482
meetplaatsen voorbereid, waarvan
een deel ook op Tholen en St. Phi
lipsland. Daarvan is de nulfase
vastgelegd. Komt er een verande
ring in de omgeving door bijvoor
beeld gevaarlijke stoffen van
nieuwe bedrijven, dan vindt er een
hermeting plaats. Bij calamiteiten
gaan brandweerlieden met de
gasmeetkoffer naar de vaste meet
punten in het betrokken gebied.
De regionale brandweer wordt in
geschakeld wanneer de gaswolk
naar andere gemeenten overwaait.
De in rode ringbanden gestoken
gasmeetplannen zijn ook voorzien
van alarm- en verbindingsprocedu
res. In West-Brabant zijn er nog
vijf volledig geautomiseerde, vaste
meetpunten die informatie doorge
ven. Met de alarmcentrale van de
provincie Antwerpen is ook con
tact. Achttien Belgische brand
weerofficieren zijn in Roosendaal
opgeleid. Het meetsysteem wordt
bij de zuiderburen geleidelijk inge
voerd.
Ook radio-activiteit kan met appa
ratuur uit de koffer gemeten wor
den, wat van belang is gezien de
kerncentrales bij het Belgische
Doel en het Zeeuwse Borssele.
"We hebben in onze regio alles in
huis", aldus Bruinincx. "Naast de
kerncentrales ook vaar- en spoor
lijnen, autowegen en procesin
dustrie als General Electric
Plastics in Bergen op Zoom. Met
onze apparatuur kunnen we 80
verschillende stoffen meten."
fer, hadden de brandweerkorpsen
ook wel mogelijkheden om scha
delijke stoffen te lokaliseren, maar
veel beperkter. "In 1987 is de regi
onale brandweer al begonnen met
voorzieningen voor gevaarlijke
stoffen", zegt Bruinincx. "Bij de
beroepskorpsen in Roosendaal en
Bergen op Zoom hadden we totaal
acht parate meetploegen. Elders in
de regio waren er bij een aantal
korpsen zestien semi-permanente
meetploegen." Daarvan was er één
op Tholen, gevormd door com
mandant G. Akershoek van het
korps Tholen en onder
commandant M. Hage van het
korps St. Annaland.
De meetapparatuur van de regio
nale brandweer werd een paar keer
ingezet bij ongelukken op het
Schelde-Rijnkanaal, o.a. met een
naftatanker.
"Vanaf 1993 wordt er echter an
ders gewerkt volgens de nieuwe fi
losofie", zegt de regio-coördinator.
"In elke gemeente is nu kennis
aanwezig. Negen van de achttien
voldoen al aan de eisen en a.s. zo
mer zijn alle achttien beoogde
korpsen er klaar voor. Dan is alles
optimaal en kunnen we adequater
Om kwaliteit in te bouwen, oefe
nen de zes brandweerlieden (onder
wie twee onderbrandmeesters) vier
keer per jaar met de apparatuur.
De eerste fase kost de regionale
brandweer bijna 200.000 gulden.
Per meetkoffer zijn de kosten
16.000 gulden.
Het brandweerkorps St. Philips
land heeft de gasmeetkoffer nog
niet omdat nog maar 4 van de ver
eiste 6 vrijwilligers daarvoor zijn
opgeleid. Brandmeester Peter Ver
wijs, onderbrandmeester Arco
Kunst en Jaap Verwijs hebben het
benodigde certificaat in hun bezit.
Arjan Kempeneers is ervoor bezig
en twee brandweerlieden moeten
nog in opleiding: Rien van Duuren
en Wim Kempeneers.
Eind december heeft het korps St.
Philipsland wel een voorlichtings
bijeenkomst over de nieuwe aan
pak bijgewoond in Steenbergen.
Volgens Peter Verwijs slaat St. Phi
lipsland met 4 van de 6 opgeleide
mensen nog geen slecht figuur. "Je
moet dan niet kijken naar het
eiland Tholen met 4 korpsen,
maar kleine gemeenten als Nieuw-
Vossemeer, Huij bergen en Ossen-
drecht. Daar is soms nog maar 1
man opgeleid voor de gasmeetkof
fer?'
Caravans met eindkeuken:
Wilk de Luxe 400 HKT, 678 kg1988 t 14 950,-
Bergland Mont Blanc 3600 T, 630 kg1987 f 13 000,-
Burstner City 390 TL, 700 kg1989 f 12 950.
Fendt Diamant 410, 825 kg1992 t 22.500,-
Burstner City 390 TL, 670 kg1987 12.450,-
Eccles Topaz 380 EK, 760 kg1989 15 500,
Dethleffs New Line 395 HK, 650 kg1990 14 950,-
Fendt Joker 410 T, 730 kg1992 21 000,-
Caravans met 2 1 slaapplaats/toiletruimte:
Polar 470, 880 kg1979 8.750,-
Fendt Joker 410 TK, 685 kg1988 14.500.-
Caravans met 2 2 slaapplaatsen/toiletruimte:
Fendt Joker 470 T, 825 kg1990 f 22 500,-
Fendt Joker -E- 495 T, 880 kg1991 t 24 500,-
Dethleffs Beduin 530 TK, 1020 kg1991 f 21 500,-
Bürstner Luxe 600 TS, 1080 kg1984 f 9.500,-
TEC Sprinter 485 T, 850 kg1980 6.200,-
Caravans zonder toiletruimte:
Fendt Joker 450 L, 785 kg1987 14 500,-
Adria 380 QSL, 575 kg1983 4 600,-
Dethleffs Nomad 350 N, 570 kg1988 10.500,-
Dethleffs Nomad 350 N, 570 kg...-.1986 9.250,-
Caravans met treinzit/toiletruimte:
Dethleffs New Line 425 T, 625 kg1989 15.500.-
Fendt Joker 495 TR.890 kg1988 15.950.-
Bürstner City 480 TV, 780 kg1989 t 16.250,-
Diversen:
Oosterwijk autotransporter tandem,
l.verm. 2000 kg1983 1 2.500,-
Nieuw op show alle types van Fendt, Dethleffs en Delta
Geopend van 9.00 tot 18.00 uur.
Zondags gesloten.
Dorpsweg 21 - Bruinisse - Tel. 01113-1490
(zolang de voorraad strekt)
Merk Type
Uitvoering
Bouwjaar
BMW 315
2-drs.
1982
Mazda 323 HB
3-drs.
1981
Mitsubishi Galant GLS 2.0 1
aut. 4-drs.
1983
Opel Kadett 1.2 LS
4-drs.
1988
Renault 5 TS New Man
3-drs.
1986
VW Golf aut.
3-drs.
1982
Renault 5 TL
1979
Hofstraat 25, Oud-Vossemeer
Tel. 01667-2546
Mitsubishi Galant 1.8 GLi1990
Ford Sierra 2300 Diesel1989
Lada 21071988
Nissan Sunny 1.3 Wagon1986
Opel Kadett City automaat1979
Markt 34, Sint-Maartensdijk
Tel. 01666-2397
Opel Kadett station diesel1989
Opel Kadett station LPG1988
Opel Kadett diesel1985
Opel Kadett benzine1989
Opel Kadett LPG1988
Opel Kadett benzine1988
Opel Kadett benzine1989
Opel Ascona benzine1983
Ford Escort benzine1987
Spuistraat 1, Sint-Annaland
Tel. 01665-2758
Mazda 626 sedan 18 GLX1990
Mazda 626 HB 2.01989
Mazda 626 HB 2.01988
Mazda 323 sedan 1.31988
Mazda 323 sedan 1.31987
Ford Escort 1.31988
Mazda 323 HB1989
Opel Kadett D1987
Opel Kadett 1.31986
Mazda 323 1.11985
Mazda 626 1.8 LX1989
Nissan Sunny HB1988
Ohmstraat 2 - Tholen - tel. 01660-3682