Plan Stoofweg moet doorgaan Welgelegen ligt niet goed voor landbouw en industrie Meer mogelijkheden woningen in gaten Conflictregeling tussen Goorden en gemeente Geen huizen met plat dak Verbouwen duurt langer Gewilde bouwplaatsen Bezwaar uitrit van P.M. Hoek in Muijepolder O Donderdag 14 november 1991 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Dhr. D.C. Nagelkerke en mevr. J. Horst-Boogaard ble ven maandagavond vasthoudend in de raadscommis sie ruimtelijke ordening. Tijdens het spreekrecht hielden ze opnieuw een pleidooi voor huizen met een plat dak achter de patiobungalows aan de Anna van Bourgondiëstraat in St. Annaland, maar de commissie ging eraan voorbij. Merkwaardig Garages Een conflictregeling tussen de gemeente Tholen en landbouwer A. Goorden moet de oplossing vormen om toch een industrieterrein aan te leggen tussen de Langeweg en de Oud-Vossemeersedijk. Binnen 100 meter van Goorden mogen er in elk geval geen be drijfswoningen komen en alleen ondernemingen die in de ogen van de milieu-inspectie geen problemen opleveren. Insteekweg Voor wat, hoort wat Trottoirbanden Heel lastig Provincie blij? Keren vrachtwagens Voordeel twijfel Pleidooi van raadscommissie r.o.: Binnen de bebouwde kommen moeten er meer moge lijkheden komen om huizen in gaten te bouwen. Dat pleidooi hield de raadscommissie ruimtelijke ordening maandagavond bij de bespreking van het Thoolse be leid ten aanzien van lintbebouwing. Eenzijdig Hellend vlak Aan de wilgen Je moet 't gezien hebben bij... CJ OJ A V "We kunnen de discussie niet op nieuw gaan voeren", zei PvdA- raadslid M.A.J. van der Linde. "Voor de bewoners is het niet leuk, maar je kunt het niet ieder een naar de zin maken. De plano logische procedure is correct en nu moeten we doorgaan." Ook K.A. Heijboer gaf groen licht aan b en w. Hij vond dat het college na de uitspraak van de Kroon over de bezwaarschriften van de bewoners goede maatrege len genomen hadden met beper kingen van de nokhoogte en dakhelling. J.L. van Gorsel(VVD) had er evenmin problemen mee. Hij meende, dat het voorschrijven van platte daken ook voor de bewo ners van de patiobungalows niet zo aantrekkelijk zou zijn, want wie er dan een verdieping op wil bouwen, zou dat dan niet mogen. Mevr. J.M. Deurloo-van Broekho- ven(CDA) had de situatie in de Anna van Bourgondiëstraat een paar keer bekeken en ook zij stond achter b en w. Alleen P. van Belzen(RPF/GPV) vroeg zich af, of de dakhelling van 45 graden voldoende was ge zien de eisen van de Kroon voor privacy van de bewoners. Hij meende in dat verband, dat er geen dakvensters zouden mogen komen. Volgens de burgemeester is dat wel het geval. Ook een dakkapel is toegestaan. "De beslissing van de Kroon in deze zaak is overigens merkwaardig, maar we kunnen er niet onderuit. Volgens de adviseur van de Kroon lijkt het nu door ons uitgestippelde beleid een be gaanbare weg." De burgemeester maakte duide lijk, dat er in de rest van plan Stoofweg nu al gebouwd kan wor den. Alleen voor de strook achter de patiobungalows moet de proce dure nog afgewerkt worden. Tijdens het spreekrecht bracht dhr. Nagelkerke naar voren, dat alle 9 bewoners van de Anna van Bourgondiëstraat die aan de toe komstige woningbouw grenzen, bezwaren hebben tegen de plan nen. Hij meende dat er twee hui zen aanéén gebouwd mogen worden van 28 meter breed, waar door twee patiobungalows het uit zicht volkomen wordt ontnomen. De burgemeester vertelde de com missie, dat er echter alleen vrijstaand gebouwd mag worden. Nagelkerke bestreed de stelling van b en w, dat er voor bunga- lows(huizen zonder bovenverdie ping) geen belangstelling zou zijn. "Als er een patiobungalow vrij komt, is die binnen de kortste ke ren verkocht. Er heeft zelfs iemand 1 1/2 jaar een huurhuis bewoond om op een patiobunga low te wachten. Nu staat er al lan ger 1 te koop, maar men wacht af wat er achter ons gaat gebeuren: wel of geen plat dak. Huizen zon der trap zijn zeer in trek bij oude re mensen. De kosten om niet te hoeven heien voor een verdieping, kun je besteden aan het kopen van meer grond", aldus Nagelkerke. Hij herhaalde nog eens, hoe in grijpend de beslissing van het ge meentebestuur voor de 9 bewoners is. "Ons wooncomfort gaat naar de knoppen met huizen van 7 m hoog achter ons en ook financieel werkt het in ons na deel." Mevr. Horst-Boogaard stipte de bouw van garages bij de toekom stige vrijstaande woningen aan. De garages mogen tot aan de ge plande groenstrook komen, dat betekent 6 m van de gevel van de patiobungalows een blinde muur van 3 m en daar nog een dak bo venop. Voordat de commissie plan Stoof weg behandelde, waren beide in sprekers al vertrokken, zodat ze het antwoord van de burgemeester en de reactie van de commissie niet meer hoorden. De burge meester stelde vast, dat de Kroon niet spreekt over garages, zodat die er mogen komen. "Alleen de nokhoogte en de dakhelling is aan de orde, voor de rest is het Kroon- besluit niet terug te draaien. Je kunt niet twee keer voor dezelfde zaak bij de rechter komen. De be woners hebben alle gelegenheid gehad. Ook tijdens de hoorzit ting, onlangs in de Wellevaete, is uitvoerig de mogelijkheid gegeven om te reageren. Het is geen slik ken of stikken", aldus, de burge meester. De gemeenteraad beslist maan- dagvond over het bouwrijp ma ken van de laatste fase van bestemmingsplan Stoofweg II in St. Annaland. Tussen de 's Gra- venkreek en de Hoenderweg dient riolering en bestrating aangelegd te worden. De achterkant van patiobungalows in St. Annaland met op de voorgrond de omstreden bouwgrond. Dhr. P.M. Hoek uit St. Maartens dijk heeft bij de raadscommissie ruimtelijke ordening maandag avond zijn belangen bepleit ten aanzien van de verdere ontwikke ling van plan Muijepolder. Bij toekomstige woningbouw wordt de uitrit achter de woning met schuur aan Achter 't Bos onmoge lijk gemaakt, zo bracht Hoek naar voren. De schuur met garage wordt gebruikt voor materiaal ten behoeve van zijn boomkwekerij en fruitteeltbedrijf. Hoek pleitte voor een oplossing, zodat hij niet onnodig in moeilijkheden komt. Ook de riolering achtte hij hierbij van belang. Zijn woning is nu aan de achterkant op de riolering aan gesloten en daar is in de toekomst woningbouw gepland. Hoek verwees naar een brief van b en w van 25 april 1986, waarin werd toegezegd dat de uitrit gespaard zou worden. "Het is niet meer dan fatsoenlijk dat we op basis van die toezegging van het college in het verleden het be zwaar gegrond verklaren", zei de burgemeester. "We moeten een oplossing zoeken, zodat het erf ongeschondén kan blijven. De ri olering wordt nog apart bekeken door de technische dienst." De gemeenteraad neemt maan dagavond een beslissing over een beplantingsplan in de Muijepol der. Voor aanplant van bomen in het trottoir aan de Westpoort is al schriftelijk toestemming gevraagd van de bewoners. De reden hier voor is, dat geplant wordt binnen 2 meter van de erfafscheiding. Met uitzondering van 2 bewoners werden allemaal positieve reacties ontvangen. Er is nader overleg met hen gevoerd met als resultaat, dat ze toch kunnen instemmen met het groen. Grenzen bebouwde kommen. G.S. van Zeeland hebben de grenzen van de bebouwde kommen inge volge de wegenverkeerswet en de wegenwet vastgesteld voor de ge meente Tholen. De landbouwgrond aan de Langeweg met rechts het windscherm rond de voormalige boomgaard. Hier zou het nieuwe industrieterrein Welgelegen moeten komen. Op de achtergrond de Oud-Vossemeersedijk en een bedrijfsgebouw in de Slabbecoornpolder. Dat werd maandagavond duide lijk in de commissie ruimtelijke ordening van de Thoolse gemeen teraad. Zowel A. als J. Goorden maakten daar gebruik van het spreekrecht, evenals dhr.. Prins van het Landbouwschap. De laatste bracht naar voren, dat de gemeente zich eerst hard had opgesteld. De landbouw moest maar leren leven met beperkingen van het nieuwe industrieterrein. Later bleek er toch te praten te zijn. Volgens Prins dienen de landbouwbedrijven daar ook hun ontwikkelingsmogelijkheden te houden. Hij wees op het provinci aal beleid, dat 100 meter afstand noodzakelijk is tussen gevoelige bebouwing. "Stel je voor dat er een kantoorgebouw of een ban ketbakker aan de Langeweg komt en Goorden gaat varkens houden. Daarom is rechtsbescherming voor de landbouwbedrijven nodig naar het voorbeeld van een rege ling bij de gemeente Zierikzee. Binnen 100 m geen bebouwing, vooral geen dienstwoningen en de rest toetsen aan het type bedrijf: bijvoorbeeld garage, bakker, enz.", aldus de vertegenwoordiger van het Landbouwschap. A. Goorden uitte eerst kritiek, dat twee tot drie keer afspraken door de burgemeester afgezegd waren terwijl hij met zijn adviseurs ge reed zat. Nu was dat maandag op het laatste nippertje gebeurd. De landbouwer zag 'enorme bezwa ren' in de aanleg van een in dustrieterrein voor zijn deur. Ten eerste waardevermindering van zijn bedrijf en ten tweede overlast van 2400 voertuigen per etmaal, met name wanneer de insteekweg naar het industrieterrein vlakbij de boerderij komt. "Laat de Lan geweg als landbouwweg liggen zo als die er nu ligt en leg er een weg naast voor ontsluiting van het in dustrieterrein", zei A. Goorden. Dat werd ondersteund door J. Goorden van de boerderij De Laatste Stuiver, die met 12 ha grond aan de Langeweg ligt. Hij vreesde voor problemen wanneer er slik op de weg komt. Burgemeester Van der Munnik bracht naar voren, dat de gemeen teraad 18 november een beslissing over Welgelegen moet nemen, an ders moet de hele procedure op nieuw. Hij noemde de conflictregeling zoals die in Zie rikzee bestaat een toegift onder het motto 'voor wat, hoort wat'. Hij stemde in met de 100 meter als verbodsgebied voor bedrijfswo ningen, maar de bedrijfspanden op zich zouden er wel toegestaan moeten worden na een positief advies van de milieu-inspectie. Goorden zou daarvan een zoge naamde vrijstellings-beschikking ontvangen; voor hem een handvat om eventueel in beroep te gaan via een AROB-procedure. Schade aan het woongenot zou via artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening verhaald kunnen worden. De smalle Langeweg zou voor Welgelegen tot 6 meter verbreed worden, maar de gemeente wil daarbij net zoals in de Paasdijk- weg in Poortvliet aan beide kan ten trottoirbanden zodat de ber men niet kapot gereden worden. Die trottoirbanden vormen echter een beletsel voor het opruimen van slik op de weg. De burgemees ter dacht aan het beschikbaar stel len van extra geld voor het opruimen. De insteekweg vormt ook een pro bleem. Nu vaststellen kan volgens de gemeente nog niet omdat dit afhankelijk is van de vraag van bedrijven naar het industrieter rein. De verkaveling is nog niet be kend. De insteekweg zal wel een U-vorm krijgen, maar misschien komt die ten zuiden of anders ter hoogte van Goorden, zo maakte de burgemeester duidelijk. Mevr. Deurloo(CDA) wilde de in steekweg zo dicht mogelijk bij de Oud-Vossemeersedijk. "De ver keersdrukte in de Slabbecoorn polder is niet te vergelijken met die in de Langeweg", meende ze. Volgens mevr. Deurloo passeren daar ook nogal wat fietsende scholieren. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid had ze erg veel moeite met de trottoirbanden. Van Belzen(RPF/GPV) noemde Welgelegen 'een heel lastig punt'. "Twee bedrijfstakken met tegen gestelde belangen komen hier bij elkaar. Er moet van beide kanten toegegeven worden, anders lukt het niet, maar doen we aan de keuzemogelijkheden voor te vesti gen bedrijven geen behoorlijke af breuk wanneer die beperkt worden? Maakt dat onze keus niet miniem? Over hdt schoonmaken, de insteekweg, e.d. zijn er een he leboel vaagheden die pas duidelijk worden als het concreet wordt", zei Van Belzen. Ook Van Gorsel(VVD) sprak over tegengestelde belangen. "De boerderij ligt er echter al en daar aan moet prioriteit gegeven wor den. Daarom zet ik er ook een vraagteken bij, dat de gemeente binnen 100 m van Goorden geen bedrijfsgebouwen wil weren. Ver der krijgt de Langeweg een dub bele functie: voor landbouw- en industrieverkeer. Wil je geen pro blemen krijgen, dan moet de weg goed schoongemaakt worden. Voor de insteekweg is het belang rijk dat die tussen de Oud- Vossemeersedijk en het industrie terrein aangelegd wordt. Voor fietsers zou er nog een ontsluiting van het fietspad langs de Oud- Vossemeersedijk direct naar het industrieterrein kunnen komen", aldus het VVD-raadslid. Van der Linde(PvdA) noemde de bezwaren van Goorden en het Landbouwschap niet overtrokken en oplosbaar. Hij vroeg zich al leen af, of de conflictregeling zo als die in Zierikzee geldt, voor de provincie acceptabel is. "Is dat geen experiment? Is er overleg met de provincie geweest?", wilde het PvdA-raadslid weten. "Ik weet niet of er al zo'n con flictregeling door de provincie is goedgekeurd", antwoordde de burgemeester. "Dat moeten we maar zien. De provincie zou er we! blij mee moeten zijn gezien het verscherpte milieubeleid." De burgemeester bracht verder naar voren, dat de gemeente zich kwetsbaar opstelt door voor 3 tot 5 bedrijven die zich langs de Lan geweg zouden kunnen vestigen geen bedrijfswoning toe te staan en het vestigingsadvies van de milieu-inspectie af te wachten. "Wij doen ons tekort met die be perkingen, maar de rechten van Goorden zijn voldoende gewaar borgd.' De gemeente zal nog overwegen of er aan 1 of 2 kanten trottoir banden komen. Aan de raad zal voorgesteld worden om een schoonmaakregeling met een par ticulier te treffen. Een insteekweg als ontsluiting voor het gehele industrieterrein achtte de burgemeester moeilijk. "Je bent nogal wat grond kwijt als vrachtwagens keermogelijkhe- den krijgen. Over de kavelindeling kan ik geen zinnig woord zeggen, dat risico wil ik niet nemen, maar je moet wel ruimte hebben. Een parallelweg langs de Langeweg kun je wel vergeten gezien de kosten van de meerdere grond. Dat is sterk prijsverhogend. Ook een fietspad naar de Oud- Vossemeersedijk kost extra grond en een extra aansluiting." De burgemeester concludeerde, dat er deze week met Goorden en het Landbouwschap nog een oplossing gevonden moet worden voor de 100 meter en de trottoir banden. '«'Lukt dat niet, dan hou den we aan ons oorspronkelijke plan vast. Dan willen we het volle pond behartigen. Overigens heb ben we beiden geen belang bij een Kroonprocedure", zei Van der Munnik. Goorden merkte nog op, dat landbouw- en bedrijfsverkeer niet samengaan. Hij verwachtte pro blemen van door slik verstopte kolken e.d. De commissie kwam na de lange discussie tenslotte aan advisering toe. Van Belzen gaf b en w het voordeel van de twijfel. Heijboer ging accoord met de conflict- en schoonmaakregeling, maar als er geen overeenstemming zou ko men, maakte hij een voorbehoud voor nader overleg in de SGP- fractie. "Probeer een oplossing te krijgen en maandag wil ik in de raadsver gadering de vrijheid om erop te rug te komen", zei Van Gorsel. Hij pleitte nogmaals voor een in steekweg tussen Goorden en de Oud-Vossemeersedijk en het spa ren van de Langeweg. Mevr. Deurloo was het daarmee eens. "Laat de Langeweg land bouwweg blijven en ga zeer zorg vuldig om met het plannen van de insteekweg naar het industrieter rein", zei het CDA-raadslid. Van der Linde achtte het gemeen telijk apparaat inventief genoeg om de technische problemen op te lossen. De burgemeester merkte nog op, dat de Langeweg niet alleen voor de landbouw bestemd is, maar ook voor ander verkeer. Komt daar slik op, dan zijn daar regels voor zoals die ook voor andere wegen gelden. Dat is niet exclusief voor de Langeweg, aldus Van der Munnik maandagavond in de commissie ruimtelijke ordening. Over enkele jaren zal dit perceel tussen de Langeweg en de Oud-Vossemeersedijk vol gebouwd zijn met bedrijven als het aan de gemeente ligt. De hele zaak was aanhangig ge maakt naar aanleiding van een verzoek van dhr. Hage uit Stave- nisse. Die bleek zich inmiddels te ruggetrokken te hebben, maar de commissie ging toch uitgebreid in op de problematiek. Zo verbaasde M.A.J. v.d. Lin- de(PvdA) zich, dat b en w sinds 1988 om financieel-economische redenen het vullen van gaten in de bebouwde kom achterwege laten. De aanvragen voor het bouwen in lintbebouwing kwamen met name in de kleinere kernen voor. Met het toestaan van die bouwaanvra- gen zou de toch al slechte financieel-economische positie van de bestemmingsplannen ver der worden bemoeilijkt, vonden b en w. Van der Linde sprak echter over 'een medicijn met kwalijke bij werkingen'. "Met die afwijzing wordt het aanzien van de woon kernen niet gediend. Er is ook meer ruimtebeslag dan nodig is en de individuele burger is de dupe. Het opvullen van een straatwand is toch geen lintbebouwing", zei het PvdA-raadslid. J.L. van Gorsel(VVD) was dezelf de mening toegedaan. "Je moet niet te snel nee zeggen, maar de bebouwing van gaten in onze klei ne kernen toestaan", liet hij we ten. Volgens hem vindt men nieuwe bestemmingsplannen soms onaantrekkelijk en kiest men bewust voor de bestaande be bouwde kom. Van Gorsel ver wierp het argument van b en w, dat gaten in de bebouwing 'als een verrassend stukje inkijk op het landschap kwaliteitsverhogend' zijn. Volgens het college 'zou het een verarming zijn als stelselmatig de lintbebouwing in de bebouwde kommen dichtslibt'. K.A. Heijboer(SGP) vond dat b en w de afwijzing van het vullen van gaten 'eenzijdig belicht' had den. Hij vond dat de zaak breder bekeken diende te worden, even tueel met de mogelijkheden van bouwgrondbelasting. "Als je gaten opvult, bevorder je toch de leefbaarheid", bracht P. van Be!zen(RPF/GPV) naar vo ren. Hij vond het niet juist, dat nu alle mogelijkheden afgekapt wor den. Burgemeester H.A. van der Mun nik vreesde het ergste wanneer de soepelheid van de commissie praktijk zou worden. "Kijk eens waar er allemaal om gevraagd wordt. Als dat allemaal toege staan moet worden, kom je op een hellend vlak. Alle twijfelgevallen zullen zich melden en dan kun je het beleid wel op zolder zetten. We hebben net weer een aanvraag afgewezen en wat je aan de één toestaat, kun je aan de ander niet weigeren. Het gaat ook om een beleid voor alle zeven kernen. Wanneer de commissie twijfel zaait, dan betekent dat onduide lijkheid naar de burger toe." De burgemeester vroeg zich ook af, wat de commissie eigenlijk onder gaten verstaat: 30, 100, 200 meter of nog meer? Van der Linde noemde dat een spelletje. Hij merkte op dat b en w zelf 'het vullen van gaten in de be bouwde kom achterwege te laten'. Het PvdA-raadslid nam aan, dat het college dan'zelf wel weet wat ze onder een gat verstaan. Hij wil de liever eerst gaten in de kernen opvullen voordat er nieuwe bestemmingsplannen ontwikkeld zouden worden. Van Gorsel durfde het wel aan om voorbeelden te noemen: in de Wie wil verbouwen in Tholen en St. Maartensdijk moet rekening houden met een langere procedu re. Door de aanwijzing van de bei de kernen als beschermd stads- en dorpsgezicht, buigt de Rijksdienst voor de Monumentenzorg zich over alle aanvragen voor verbou wingen. Alleen voor vervanging van kozijnen en wanneer de struc tuur van de panden niet wijzigt, geldt er een algemene verklaring van geen bezwaar. Raadslid K.A. Heijboer adviseer de b en w maandagavond in de commissie ruimtelijke ordening om de inwoners van Tholen en St. Maartensdijk via Tholenderwijs over deze verandering te informe ren. De burgemeester zegde dat toe. Hij liet weten, dat bouwaan- vragen nu al gauw een paar maan den extra vergen. Binnen drie jaar na de aanwijzing tot beschermd stads- en dorpsgezicht op 4 okto ber j.l. moet er voor beide plaat sen een bestemmingsplan vastgesteld worden. Poststraat te Stavenisse en de Pa- trijzenweg te Oud-Vossemeer zou den er gaten in de bebouwing gevuld kunnen worden, maar niet voorbij het laatste huis. In de Kon. Julianastraat en de Molen- vlietsedijk in Tholen zijn in de ogen van de commissie geen gaten die bebouwd dienen te worden. Heijboer zag de Stoofstraat in Poortvliet in de toekomst - na ge reedkoming van (je niéuwe rond weg - als een goede bebouwingsmogelijkheid. "Je kunt je algemene beleid dan wel aan de wilgen hangen", con cludeerde de burgemeester. Hij vond, dat de commissie een be paalde breedte voor gaten moest vaststellen. Tegen het opvullen van gaten na sloop van panden in het kader van de dorps- en stads vernieuwing had de burgemeester overigens geen bezwaar. "Het gaat nu duidelijk over lintbebou wing. De commissie is daarover gemengd van mening, maar u heeft het college nog niet veel wij zer gemaakt, ondanks uw gewaar deerde pogingen." Van Belzen, Heijboer, Van Gorsel en Van der Linde wilden meer be bouwingsmogelijkheden in gaten; mevr. Deurloo sprak zich niet dui delijk uit. Schriftelijk en telefonisch wordt er heel frequent gevraagd naar bouwmogelijkheden in verschil lende gaten in lintbebouwingen op Tholen. Dat is steeds afgewe zen op grond van het in 1988 vast gestelde beleid. In Tholen wordt gevraagd naar de Molenvlietsedijk, Kon. Julia nastraat, Zoekweg, Gemaalweg en het Oudeland. In Poortvliet naar de Hogeweg, Paasdijkweg en Deestraat. In Oud-Vossemeer naar de Kalis- buurt, Veerstraat, Dorpsweg en Patrijzenweg. Als overgangsrecht is in 1989 in de Veerstraat een aan vraag van bouwbedrijf Suurland- Hage gehonoreerd omdat een aantal jaren eerder uitdrukkelijk toestemming was verleend. Bij de 4 huizen in de Patrijzenweg was er sprake van invulling na de sloop van een schuur. In Scherpenisse is er vraag naar bebouwing in gaten aan de Mo lenweg, Platteweg en Westkerkse- weg. In St. Maartensdijk aan de Hoge weg en de Provincialeweg. In Stavenisse aan de Poststraat, Kerkweg en Molendijk West. In alle gevallen is meegedeeld dat geen planologische medewerking wordt verleend. St. Annaland stond niet vermeld in het lijstje van de gemeente. ...Mirage biedt de mooiste oplossing voor ruimteproblemen. Schitterende schuif deuren en -wanden in tientallen kleuren; voorzien van spiegels of panelen. Van wand tot wand, van vloer tot plafond. Daarachter de uitgekiende kast- interieurs .van Mirage. Al even mooi en precies op maat naar uw wensen en behoeften in te delen. Dat alles-is bovendien eenvoudig te monteren èn te verhuizen. o o ro en o CL) O O c: *3- ■*-* (DlX) 2f TD j—, 42 "O (p c o (T3 C 2? a) 42 O 12» CT3 O ir m rvJ C Q."i '2? S. c o QJ CD CL) -iri ox) cvo Advertentie

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1991 | | pagina 13