Ambtenaren honkvast De vlag in top Belgische onderwijsmensen in vier Thoolse basisscholen Slooppanden aangekocht voor nieuwbouw Gemeente bezorgd over veiligheid lpg-pomp Cebeco Uitleg over zorgverbredigingsproject de Veste Temperatuur in gemeentehuis beter regelen Rapport CDA over De Boe Donderdag 17 oktober 1991 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 B. en w.: Geen overlast op Markt Alsnog geld voor controle blussers Zo'n 25 leerkrachten van basisscholen en onderwij- sinspecteurs uit België hebben donderdag een bezoek gebracht aan Tholen. Zij wilden meer te weten komen over het Thoolse zorgverbredingsproject, waarbij de stroom van moeilijk lerende kinderen van de basis scholen naar het speciaal onderwijs wordt beperkt. Geen schuldvraag Zware trainingen Instituut Vrijgeefinrichting Jarenlang touwtrekken Volledige overeenstemming Onbegrijpelijk Geen motivering Nogal wat gevaren Verwijt mist elke grond Milieu-eisen Ambtenaren van de gemeente Tholen blijven lang op dezelfde plaats zitten. Hebben ze eenmaal een bepaalde functie in het appa raat bereikt dan stromen ze niet gemakkelijk meer door. 'Ambte naren in Tholen zijn behoorlijk honkvast', zo schrijft het college van burgemeester en wethouders op vragen van de CDA-fractie, gesteld in de algemene beschou wingen 1992. De christen democraten hadden uit de begro ting opgemaakt dat er minder geld voor studiekosten was uitge trokken. B. en w. stellen dat amb tenaren minder studeren dan in het verleden. Omdat ze - mede door studie - hogerop zijn geko men, blijven ze op die plaats zit ten. 'De doorstroming en de instroom van nieuw personeel dat nog een opleiding moet gaan vol-' gen zijn daardoor in het algemeen beperkt', aldus b. en w., die zich haasten eraan toe te voegen dat er wel degelijk door de ambtenaren gestudeerd wordt, ook al is er een daling in de bijdrage aan studie kosten geconstateerd. 'Alle ambte naren nemen deel aan bijscholingscursussen en functie gerichte cursussen.' Bij het vervullen van vacatures kijkt het college of er een ambte naar beschikbaar is op een lager niveau die de werkzaamheden zou kunnen vervullen. Kan in het werk het een en ander worden ver eenvoudigd en anders ingedeeld, dan kan dat volgens het college ook nog een besparing op de per soneelskosten opleveren. 'In het verleden is personeel dat aan de gestelde eisen voldeed, door gestroomd naar andere bureau's, waardoor een besparing werd be reikt,' aldus het college. Het werken met computers op het gemeentehuis is volgens b. en w. een zegen. Dat blijkt uit de beant woording van een vraag van de PvdA die zegt dat ze van 'bespa ring van menskracht door auto matisering tot nu toe weinig gemerkt heeft'. Het college wil 'duidelijk stellen' dat het zonder de moderne apparatuur niet mo gelijk zou zijn met het huidige aantal personeelsleden het werk te doen dat nu tot de gemeentelijke taken behoort.' Om schade aan de verwarmings installatie te voorkomen en ener gieverspilling tegen te gaan, wil het college van burgemeester en wethouders een onderdeel van de apparatuur in het oude gedeelte van het gemeentehuis vervangen. Het gaat om de temperatuur- en tijdregelaar. Dat vervangen moet volgens b. en w. eerder plaatsvin den dan is voorzien. Dit om scha de te voorkomen tijdens het komende stookseizoen. Het colle ge vraagt de raad hiervoor f 7900,- uit te trekken. Dit bedrag moet dan komen uit de post onvoorzien van 1991. Voor het volgend jaar was voor deze vervanging 4500 gulden geraamd. Deze kan dan worden afgevoerd naar de post onvoorzien 1992, aldus het voor stel aan de raad die er maandag over vergadert. Peter Goedegebuure, de vierjarige zoon van de familie Goedegebuure-Rijnberg, verricht te donderdagmiddag de officiële opening van het nieuwe admi nistratiekantoor met NMS- spaarbank aan de Deestraat in Poortvliet. Met behulp van zijn vader plaatste hij de vlaggen in de houders aan het kantoor. Daarna begon de drukke receptie, die 400 mensen trok. Vele klanten, relaties en familieleden waren benieuwd naar zowel het nieuwe kantoor als de woning. Talrijke bloemen en attenties waren 's avonds het re sultaat van de buitengewoon grote belangstelling. B. en w. van Tholen willen niet i spreken van verkeersoverlast op de Markt in Sint-Maartensdijk. Dat blijkt uit de beantwoording op de algemene beschouwingen van de VVD-fractie die voorstelt een blauwe zone in te voeren om die overlast te beperken. Marktbe- woners wezen reeds verschillende malen op parkeeroverlast, vooral op de strook aan de oostzijde van de Markt. Het college stelt dat op de Markt ondermeer geparkeerd wordt door 'medewerkers van de Rabobank, de gemeente, winke lend publiek en bezoekers van de Rabobank en het gemeentehuis. Er wordt hoofdzakelijk gepar keerd op de vakken bij de Rabo bank en gedeeltelijk op de zogenaamde rabatstrook. Men zou de parkeerdruk groot kunnen noemen, maar er is zeer zeker geen sprake van wat de VVD- fractie verkeersoverlast noemt,' al dus b. en w. Over eventueel te ne men maatregelen wordt in het antwoord van het college niet gesproken. Een eerder voorstel om over de gehele lengte van de rabatstrook Amsterdammertjes te plaatsen werd door de commissie openbare werken teruggefloten. Parallelweg Oesterdam. Gedeelten van de parallelweg langs de Oesterdam worden aangewezen als verplicht fietspad. Hiertoe hebben gedeputeerde staten van Zeeland besloten. Een eerdere ver keersmaatregel daar wordt inge trokken. B en W van Tholen en Reimerswaal worden over de si tuatie ingelicht. De Groen van Prinstererschool krijgt ailsnog geld van de gemeen te voor de controle van de brand- blusmiddelen. Het college had een verzoek van het schoolbestuur voor deze vergoeding in eerste in stantie afgewezen. Het betreft een bedrag van 205,08 in de periode 1985-1991. B. en w. komen terug op hun eerdere beslissing nadat tijdens een raadsvergadering ver schillende fracties vragen hadden gesteld over het onderhoud van de brandblusmiddelen in schoolge bouwen naar aanleiding van de afwijzing van het verzoek van het schoolbestuur door het college. B. en w. schrijven dat de scholen ver plicht zijn jaarlijks een controle beurt te laten uitvoeren. 'Deze verplichting komt' niet voort uit de verzekeringspolis maar uit de brandbeveiligings verordening,' zo licht het college toe. De brandweer eist dat er jaar lijks een controle wordt uitge voerd. Dat wordt voor de gemeentelijke gebouwen gedaan door één bedrijf. Gebleken is dat de controle in de Groen van Prinstererschool niet in opdracht van het college is geschied. 'De oorzaak daarvan is niet meer te achterhalen. Het kan samenhan gen met het feit dat tot 1985 het onderhoud van brandblusappara tuur een taak was van de gebrui ker van de school (in 1985 trad het nieuwe stelsel bekostiging basis onderwijs in werking),' aldus het college dat belooft jaarlijks op dracht te zullen geven om de brandblussapparaten te laten nazien. Op het moment dat projectleider J. Ennik in mlk-school de Veste aan het Schuttershof in Tholen de Belgische gasten van informatie voorzag, sprak directeur G. Ge- schiere in Spanje ovér het zorgver bredingsproject. Er is dus wereldwijd belangstelling voor dit onderdeel van het onderwijs, In het artikel over het advies van de CDA-commissie Zeeland ten aanzien van o.a. het aftreden van het Poortvlietse statenlid mr. J.A. de Boe, werd ten onrechte burge meester A. Verbree van Reimers waal vermeld. De Zeeuwse CDA-voorzitter maakte namelijk geen deel uit van de commissie. De commissie bestond uit de CDA'ers C.P. van Dijk(oud- minister en lid Eerste Kamer), B.J. Blikman(oud gedeputeerde Flevo land), mevr. C.H. Evenhuis-van Essen(oud-lid Tweede Kamer), H.H.L.M. Pröpper(lid Eerste Kamer) en G.J. van der Top(oud-lid par tijbestuur en dagelijks bestuur). Dhr. P.M. Spierings, beleidsmede werker van het partijbestuur, werd aangewezen als secretaris van de commissie. Oud-minister Van Dijk trad als voorzitter op. waaraan alle Thoolse basisscho len - op 2 na - meedoen. Het bezoek van donderdag was onderdeel van een stageweek in het kader van het Belgisch- Nederlands cultureel verdrag. Er is al jaren een uitwisseling van on derwijsmensen, maar nu vond het bezoek voor het eerst in Zeeland plaats. Maandag werd in het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland begonnen. Schoolbegeleiding kent men in België niet zoals bij ons. Behalve dat onderdeel kwam ook de financiering en organisatie van het onderwijs aan de orde. Dinsdag werden drie scholen in Goes bezocht, een openbare, protestants-christelijke en rooms- katholieke. Die vallen in Neder land allemaal onder één inspectie, maar België heeft voor elke signa tuur een aparte inspectie. Tijdens het intensieve bezoek kwam het Zeeuwse geïntegreerd onderwijs aan bod: hoe individualiseer je, hoe kun je recht doen aan ieder kind, is er voldoende aandacht? De Belgische groep werd begeleid door de onderwijsinspectrice voor Tholen en St. Philipsland, mevr: drs. A.A. Kolste. Zij bezocht de Veste, de vier basisscholen in Tho len, het streekmuseum de Meestoof in St. Annaland, het ge meentehuis in St. Maartensdijk en restaurant de Gouden Leeuw in Scherpenisse. De zorgverbreding op Tholen is in 1978 begonnen en in navolging van dit experiment is twee jaar ge leden in de gehele provincie een dergelijke opzet van start gegaan. Volgens'mevr. Kolste is er al een wezenlijke omslag in het denken van mensen aanwezig. "Dat is de winst van de zorgverbreding. Er wordt geen schuldvraag of oor zaak meer bij het moeilijk lerende kind gelegd, zoals vroeger gebeur de. Het kind kan niet leren of ge draagt zich problematisch, werd gezegd. Nu zeggen we: wat kun nen we eraan doen?" Dat vraagt volgens de inspectrice wel meer van de onderwijskrach ten. "Je moet leerstoflijnen uit stippelen: welke leerstof doe ik met welk kind op welk moment. Alleen door goede observatie kun je dat als leraar bijhouden. Daar bij is een handjg systeem nodig om de ontwikkelingen van het kind bij te houden. De leraren krijgen daarvoor trainingen en cursussen en ook de onderlinge hulp is belangrijk. In een school team kan men elkaar helpen en eventueel komt er externe bijstand vanuit de Veste. Door blijvend re kening met de geschetste situatie te houden, gaan de mensen voor de klas zich sterker voelen. Op el ke school hebben we ook een con tactpersoon die inspireert en een voortrekkersrol vervult. Die coör dinatoren komen regelmatig bij elkaar en dat is een hechte groep die zware trainingen krijgt." Volgens mevr. Kolste probeert iedere school een systematiek voor de bespreking van leerlingen op te zetten aan de hand van zoge naamde kijkwijzers. "Kinderen moeten zelfstandig kunnen wer ken en dat is een zware discipline." Op Tholen werken 15 basisscho len samen met 1 school voor spe ciaal onderwijs. In tegenstelling tot andere delen van Zeeland heeft het rijk extra geld beschik baar gesteld voor het zorgverbre dingsproject. De beperking van de doorstroming van moeilijk leren de kinderen van de basisscholen naar het speciaal onderwijs lijkt de positie van de Veste te onder mijnen. Volgens mevr. Kolste is dat niet het geval. "Er komen wel minder leerlingen, maar de pro blemen van de Veste worden ver zwaard omdat ze kinderen met twee- of driedubbele moeilijkhe den krijgen. De Veste wordt zo langzamerhand een instituut voor speciaal onderwijs en de project leiding onderkent dat ook", aldus mevr. Kolste. Het bezoek van de Belgen was geen schoolreisje. "Het gaat niet over het weer of hoe mooi Tholen is, maar het is echt leren", bena drukte de inspectrice. "Ze gaan de klassen in, bekijken de inrich ting van de lokalen en de gangen, de samenstelling van de ortho- theek en de organisatie van het apart werken met kinderen." In de basisschool Eben Haëzer vond de nabespreking plaats. De Belgen werden ook nog ontvan gen door het gemeentebestuur van Tholen in het gemeentehuis te St. Maartensdijk. Hogeweg 11 (garage midden) en Hogeweg 13 (rechts) in St. Maartensdijk. Hogeweg 9 (links naast de lantaarnpaal) is al jaren eigen dom van de gemeente. Alleen Hogeweg 7 moet nog aangekocht worden. Na sloop van de percelen 7 t/m 13 kunnen er huizen terugge- bouwd worden. De gemeente heeft overeenstem ming bereikt over de aankoop van het perceel Hogeweg 11-13 in Sint- Maartensdijk van mevrouw K. E. Overgaag. De woningen zullen worden gesloopt. Op de vrijko mende grond wil het college nieuwbouw plegen. De onderhan delingen met betrokkene hebben volgens b. en w. tot een accoord geleid over de overdracht van het eigendom. De schadeloosstelling komt overeen met de aankoop van een vervangende woning. De com missie onroerende zaken kan zich verenigen met het bereikte ac coord, zo schrijven b. en w. aan de raad die er maandag over ver gadert. VERVOLG VAN PAG. 1 20 september 1989 kwam er een reactie van de milieu-inspectie. De aanvulling op de voorwaarden be trof het contrólehoudend perso neel. Bij zonder direct toezicht gas afleveren moet iemand binnen de inrichting aanwezig zijn. Cebe co zegt met dhr. C.K. Dekker op 3 april 1991 een overeenkomst te hebben gesloten, waarbij afspra ken zijn gemaakt. "Hij heeft een uitstekend overzicht over het ver kooppunt", zei Cebeco-advocaat mr. P.J.L.J. Duijsens dinsdag in zijn pleidooi voor de Raad van State. "Dhr. Dekker is technisch bekwaam en deugdelijk geïn strueerd. De zaak functioneert al jaren goed, zonder dat zich ooit enige onveilige situatie heeft geo penbaard", aldus mr. Duijsens. Ambtenaar C. Nuyten vertegen woordigde dinsdag de gemeente Tholen. Hij noemde het cruciaal, dat de brandstofinrichting niet voldoet aan artikel 3 van bijlage I behorende bij het Besluit lpg- tankstations Hinderwet. "Eén van de belangrijkste voorwaarden is, dat naast een vorm van toe zicht een vrijgeefinrichting aan wezig is. Ingevolge laatstgenoemd artikel staat, als in de inrichting zelftanken onder toezicht moge lijk is, dat de aflevering van lpg slechts toelaatbaar is, nadat de toezichthoudende persoon het af- levertoestel hiertoe heeft vrijgege ven. Aan dit dwingende voorschrift - het aanbrengen van een vrijgeefinrichting - wil Cebe co niet voldoen. Dat is de kern van de discussie. Zolang naast een vorm van toezicht geen vrijgeefin richting is aangebracht, blijft een strijdigheid bestaan met de alge meen geldende voorschriften en staat de veiligheid op het spel." Volgens b en w moet er een keer een streep getrokken worden 'hoe zeer het gemeentebestuur dit ook betreurt'. "Er blijft geen ander middel over dan sluiting van de inrichting aan te kondigen. Na ja ren van overleg en touwtrekken, waarbij Cebeco ruimschoots de gelegenheid heeft gehad om als nog de vereiste voorzieningen te treffen, breekt er een moment aan, dat een gemeentebestuur niet langer meer die verantwoordelijk heid kan nemen. De gemeente kan geen onredelijk handelen worden verweten. Met Cebeco wordt se dert 1989 over deze materie over leg gevoerd. Er breekt dan een keer een moment aan om tot fina le afronding te komen." De Cebeco-raadsman bracht dins dag naar voren, dat aan de Hin- derwetvoorwaarden van juli 1981 nog steeds wordt voldaan. Vol gens hem baseert de gemeente zich ten onrechte op het Besluit lpg-tankstations Hinderwet 'nu afwijkende afspraken zijn ge maakt'. "Artikel 3.1 van bijlage I bevat geen voorschriften over zelf tanken zonder toezicht. Wel zijn in voorbereiding maatregelen om zelftanken zonder toezicht moge lijk te maken. Daaraan wordt door Cebeco als geheel voldaan." Mr. Duijsens stelde, dat tussen de gemeente, de milieu-inspectie Zee land en Cebeco uitgebreid overleg is gevoerd over de maatregelen die genomen dienden te worden om aan de eisen te voldoen. "Op 4 ju ni 1991 werd hierover volledige overeenstemming bereikt, zoals ook blijkt uit een brief van de ge meente van 14 juni. Ondanks dat komt de gemeente bij brief van 1 juli met een aanvullende eis - het aanbrengen van een vrijgeefvoor- ziening - in de woning van dhr. Dekker. Daarbij werd overigens slechts een termijn van twee we ken gelaten om de voorziening aan te brengen. De eis van een vrijgeefvoorziening heeft betrek king op de voorwaarden voor zelfbediening onder toezicht. In de voorwaarden voor zelfbedie ning zonder toezicht wordt deze eis niet gesteld. Cebeco acht het formuleren van een zware aanvullende eis, nadat al overeenstemming is bereikt, in strijd met het beginsel van be hoorlijk bestuur. De houding van de gemeente is volstrekt onbegrij pelijk. Terwijl aan beide partijen duidelijk was, dat aan de proble men na het gesprek van' 4 juni een einde was gekomen, gaat het niet aan om als vervolg volstrekt on aangekondigd daarop nadere eisen te stellen die in hoge mate afwijken van het eerder besproke ne en waarbij bovendien een ter mijn van slechts 14 dagen wordt gesteld. Juist nu de gemeente en de milieu-inspectie hadden aange geven zich niet te bewegen op de Algemene Maatregel van Bestuur van 11 maart 1988 wordt ten on rechte uit dit besluit voortvloeien de eisen ten grondslag gelegd aan het sluitingsbevel. Cebeco heeft alle in redelijkheid van haar te verlangen medewerking verleend. Onzorgvuldig is dat de gemeente alsnog de weg naar een eerder overeengekomen oplossing af snijdt." Mr. Duijsens bracht verder naar voren, dat Cebeco erop mocht re kenen, dat zowel gemeente als milieu-inspectie na de over eenstemming op 4 juni niet meer vrij waren om nadere voorwaar den te stellen. "Althans dat het de gemeente toen niet meer vrijstond om onder dreiging met acute slui ting van de lpg-installatie deze aanvullende voorwaarde te stel len. De eis van een vrijgeefvoor ziening in de woning van dhr. Dekker wijkt dermate af van het besprokene, dat de eis ook niet ge zien kan worden als een nadere in vulling van al eerder geformuleerde eisen. Een externe vrijgeefvoorziening behoort nu juist niet tot de eisen die bij het zelftanken zonder direct toezicht behoren. Bij de bespreking tussen de betrokken partijen is daarover niet gesproken. Bovendien wordt door de gemeente geen motivering gegeven voor de aanvullende eis, wat 'met redenen omkleed' had mogen worden verwacht. Ook hierom voldoet het besluit niet aan de daaraan te stellen eisen. Waarom de aanvullende eisen worden gesteld, blijft geheel on duidelijk." De raadsman stelde vast, dat de installatie 'in de praktijk volko men veilig is'. "Degenen die mo gen tanken, behoren tot de klantenkring van Cebeco. De pomp wordt vrijgegeven door het ingeven van de kaart, het intoet sen van de pincode en het intoet sen van het pompnummer. Uitgesloten is, dat buitenstaan ders gebruik kunnen maken van de pomp", zei mr. Duijsens. Ambtenaar Nuyten bestreed dat. Hij verwees daarbij naar adver tenties in de Eendrachtbode van Cebeco, waarbij volgens de ge meentelijke vertegenwoordiger eigenlijk sprake is van publieke lijk gebruik van de inrichting. "Kaarthouders van Visa, Travel- card, Eurocard en Multi Tank Card worden opgeroepen om zo wel overdag als 's nachts te tan ken. Zonder dat de afgesproken OK-kredietkaart wordt toegepast en erger nog, zonder dat de be trokkenen vooraf uitvoerig zijn geïnstrueerd. Alleen al uit dien hoofde achten wij - overigens gesteund door de regionale milieu-inspectie - het qua veilig heid niet verantwoord om het besluit tot nadere order uit te stel-* len. Het is niet overdreven om te zeggen, dat de inrichting in zijn huidige concept en patroon nogal wat gevaren in zich draagt. Juist dat veiligheidsaspect vervult ons met zorg." De gemeente bestreed verder, dat er al sprake zou zijn van een nieuw inrichtingsbesluit voor lpg- stations. Er is alleen een concept besluit dat zijn formele weg bin nen het ministerie van VROM nog moet bewandelen. De afdoening kan nog jaren duren. Volgens Nuyten is er geen enkele basis aanwezig om op dit besluit voor uit te lopen. Hij ontkende voorts, dat er in het besluit van 11 maart 1988 geen aparte regeling voor het afleveren zonder direct toezicht is opgeno men. Nuyten stelde, dat Cebeco de verwarring over deze zaak nog groter maakt door er verkeerde artikelen bij te halen en het woord 'direct' bij 'zelftanken zonder di rect toezicht' 'abusievelijk te ver geten'. "Zelftanken zonder direct toezicht is niet toegestaan. Dat voorschrift geldt niet als geen af levering aan derden plaatsvindt, maar daarvan is in Poortvliet geen sprake." De ambtenaar ontkende, dat het gemeentebestuur te elfder ure met een nieuwe eis of voorwaarde was gekomen, namelijk de vrijgeef voorziening. "Dat verwijt mist el ke grond. De regionale milieu-inspectie rept in een brief van 20 september 1989 al over het verplicht opnemen van een vrij geefvoorziening. In de daarop volgende gesprekken is dat telkens weer herhaald. Het is dan ook on juist om - zoals Cebeco doet - over een algehele overeenstem ming te spreken. Juist over dat laatste, vitale aspect - de vrijgeef voorziening - bestond geen over eenstemming." Nuyten benadrukte dinsdag voor de Raad van State in Den Haag, dat het gemeentebestuur heeft ge tracht om tot een evenwichtige be langenafweging te komen. "Na een ruime overlegperiode bestond echter geen andere keus dan te kiezen voor het belang van veilig heid en het in acht nemen van milieu-eisen. Mr. Duijsens vond, dat Cebeco onevenredig zwaar getroffen wordt wanneer het bedrijf ge noodzaakt zal zijn om de lpg- installatie te sluiten. "Daar staan geen zwaarwegende belangen in de gemeente tegenover", aldus de advocaat, die de Raad van State verzocht om het bestreden besluit van de gemeente te schorsen. De zitting werd geleid door staats raad dr. Veringa, oud-minister van onderwijs. Vandaag wordt de uit spraak verwacht. De Belgische onderwijs-inspecteurs en leraren in de mlk-school de Veste te Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1991 | | pagina 15