Ambtenaren honkvast
De vlag in top
Belgische onderwijsmensen
in vier Thoolse basisscholen
Slooppanden aangekocht voor nieuwbouw
Gemeente bezorgd
over veiligheid
lpg-pomp Cebeco
Uitleg over zorgverbredigingsproject de Veste
Temperatuur in
gemeentehuis
beter regelen
Rapport CDA
over De Boe
Donderdag 17 oktober 1991
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
15
B. en w.: Geen
overlast op Markt
Alsnog geld voor
controle blussers
Zo'n 25 leerkrachten van basisscholen en onderwij-
sinspecteurs uit België hebben donderdag een bezoek
gebracht aan Tholen. Zij wilden meer te weten komen
over het Thoolse zorgverbredingsproject, waarbij de
stroom van moeilijk lerende kinderen van de basis
scholen naar het speciaal onderwijs wordt beperkt.
Geen schuldvraag
Zware trainingen
Instituut
Vrijgeefinrichting
Jarenlang touwtrekken
Volledige
overeenstemming
Onbegrijpelijk
Geen motivering
Nogal wat gevaren
Verwijt mist elke grond
Milieu-eisen
Ambtenaren van de gemeente
Tholen blijven lang op dezelfde
plaats zitten. Hebben ze eenmaal
een bepaalde functie in het appa
raat bereikt dan stromen ze niet
gemakkelijk meer door. 'Ambte
naren in Tholen zijn behoorlijk
honkvast', zo schrijft het college
van burgemeester en wethouders
op vragen van de CDA-fractie,
gesteld in de algemene beschou
wingen 1992. De christen
democraten hadden uit de begro
ting opgemaakt dat er minder
geld voor studiekosten was uitge
trokken. B. en w. stellen dat amb
tenaren minder studeren dan in
het verleden. Omdat ze - mede
door studie - hogerop zijn geko
men, blijven ze op die plaats zit
ten.
'De doorstroming en de
instroom van nieuw personeel dat
nog een opleiding moet gaan vol-'
gen zijn daardoor in het algemeen
beperkt', aldus b. en w., die zich
haasten eraan toe te voegen dat er
wel degelijk door de ambtenaren
gestudeerd wordt, ook al is er een
daling in de bijdrage aan studie
kosten geconstateerd. 'Alle ambte
naren nemen deel aan
bijscholingscursussen en functie
gerichte cursussen.'
Bij het vervullen van vacatures
kijkt het college of er een ambte
naar beschikbaar is op een lager
niveau die de werkzaamheden zou
kunnen vervullen. Kan in het
werk het een en ander worden ver
eenvoudigd en anders ingedeeld,
dan kan dat volgens het college
ook nog een besparing op de per
soneelskosten opleveren. 'In het
verleden is personeel dat aan de
gestelde eisen voldeed, door
gestroomd naar andere bureau's,
waardoor een besparing werd be
reikt,' aldus het college.
Het werken met computers op het
gemeentehuis is volgens b. en w.
een zegen. Dat blijkt uit de beant
woording van een vraag van de
PvdA die zegt dat ze van 'bespa
ring van menskracht door auto
matisering tot nu toe weinig
gemerkt heeft'. Het college wil
'duidelijk stellen' dat het zonder
de moderne apparatuur niet mo
gelijk zou zijn met het huidige
aantal personeelsleden het werk te
doen dat nu tot de gemeentelijke
taken behoort.'
Om schade aan de verwarmings
installatie te voorkomen en ener
gieverspilling tegen te gaan, wil
het college van burgemeester en
wethouders een onderdeel van de
apparatuur in het oude gedeelte
van het gemeentehuis vervangen.
Het gaat om de temperatuur- en
tijdregelaar. Dat vervangen moet
volgens b. en w. eerder plaatsvin
den dan is voorzien. Dit om scha
de te voorkomen tijdens het
komende stookseizoen. Het colle
ge vraagt de raad hiervoor f 7900,-
uit te trekken. Dit bedrag moet
dan komen uit de post onvoorzien
van 1991. Voor het volgend jaar
was voor deze vervanging 4500
gulden geraamd. Deze kan dan
worden afgevoerd naar de post
onvoorzien 1992, aldus het voor
stel aan de raad die er maandag
over vergadert.
Peter Goedegebuure, de vierjarige
zoon van de familie
Goedegebuure-Rijnberg, verricht
te donderdagmiddag de officiële
opening van het nieuwe admi
nistratiekantoor met NMS-
spaarbank aan de Deestraat in
Poortvliet. Met behulp van zijn
vader plaatste hij de vlaggen in de
houders aan het kantoor. Daarna
begon de drukke receptie, die 400
mensen trok. Vele klanten, relaties
en familieleden waren benieuwd
naar zowel het nieuwe kantoor als
de woning. Talrijke bloemen en
attenties waren 's avonds het re
sultaat van de buitengewoon grote
belangstelling.
B. en w. van Tholen willen niet
i spreken van verkeersoverlast op
de Markt in Sint-Maartensdijk.
Dat blijkt uit de beantwoording
op de algemene beschouwingen
van de VVD-fractie die voorstelt
een blauwe zone in te voeren om
die overlast te beperken. Marktbe-
woners wezen reeds verschillende
malen op parkeeroverlast, vooral
op de strook aan de oostzijde van
de Markt. Het college stelt dat op
de Markt ondermeer geparkeerd
wordt door 'medewerkers van de
Rabobank, de gemeente, winke
lend publiek en bezoekers van de
Rabobank en het gemeentehuis.
Er wordt hoofdzakelijk gepar
keerd op de vakken bij de Rabo
bank en gedeeltelijk op de
zogenaamde rabatstrook. Men
zou de parkeerdruk groot kunnen
noemen, maar er is zeer zeker
geen sprake van wat de VVD-
fractie verkeersoverlast noemt,' al
dus b. en w. Over eventueel te ne
men maatregelen wordt in het
antwoord van het college niet
gesproken. Een eerder voorstel
om over de gehele lengte van de
rabatstrook Amsterdammertjes te
plaatsen werd door de commissie
openbare werken teruggefloten.
Parallelweg Oesterdam. Gedeelten
van de parallelweg langs de
Oesterdam worden aangewezen
als verplicht fietspad. Hiertoe
hebben gedeputeerde staten van
Zeeland besloten. Een eerdere ver
keersmaatregel daar wordt inge
trokken. B en W van Tholen en
Reimerswaal worden over de si
tuatie ingelicht.
De Groen van Prinstererschool
krijgt ailsnog geld van de gemeen
te voor de controle van de brand-
blusmiddelen. Het college had
een verzoek van het schoolbestuur
voor deze vergoeding in eerste in
stantie afgewezen. Het betreft een
bedrag van 205,08 in de periode
1985-1991. B. en w. komen terug
op hun eerdere beslissing nadat
tijdens een raadsvergadering ver
schillende fracties vragen hadden
gesteld over het onderhoud van de
brandblusmiddelen in schoolge
bouwen naar aanleiding van de
afwijzing van het verzoek van het
schoolbestuur door het college. B.
en w. schrijven dat de scholen ver
plicht zijn jaarlijks een controle
beurt te laten uitvoeren.
'Deze verplichting komt' niet
voort uit de verzekeringspolis
maar uit de brandbeveiligings
verordening,' zo licht het college
toe. De brandweer eist dat er jaar
lijks een controle wordt uitge
voerd. Dat wordt voor de
gemeentelijke gebouwen gedaan
door één bedrijf. Gebleken is dat
de controle in de Groen van
Prinstererschool niet in opdracht
van het college is geschied. 'De
oorzaak daarvan is niet meer te
achterhalen. Het kan samenhan
gen met het feit dat tot 1985 het
onderhoud van brandblusappara
tuur een taak was van de gebrui
ker van de school (in 1985 trad het
nieuwe stelsel bekostiging basis
onderwijs in werking),' aldus het
college dat belooft jaarlijks op
dracht te zullen geven om de
brandblussapparaten te laten
nazien.
Op het moment dat projectleider
J. Ennik in mlk-school de Veste
aan het Schuttershof in Tholen de
Belgische gasten van informatie
voorzag, sprak directeur G. Ge-
schiere in Spanje ovér het zorgver
bredingsproject. Er is dus
wereldwijd belangstelling voor dit
onderdeel van het onderwijs,
In het artikel over het advies van
de CDA-commissie Zeeland ten
aanzien van o.a. het aftreden van
het Poortvlietse statenlid mr. J.A.
de Boe, werd ten onrechte burge
meester A. Verbree van Reimers
waal vermeld. De Zeeuwse
CDA-voorzitter maakte namelijk
geen deel uit van de commissie.
De commissie bestond uit de
CDA'ers C.P. van Dijk(oud-
minister en lid Eerste Kamer), B.J.
Blikman(oud gedeputeerde Flevo
land), mevr. C.H. Evenhuis-van
Essen(oud-lid Tweede Kamer),
H.H.L.M. Pröpper(lid Eerste
Kamer)
en G.J. van der Top(oud-lid par
tijbestuur en dagelijks bestuur).
Dhr. P.M. Spierings, beleidsmede
werker van het partijbestuur, werd
aangewezen als secretaris van de
commissie. Oud-minister Van
Dijk trad als voorzitter op.
waaraan alle Thoolse basisscho
len - op 2 na - meedoen.
Het bezoek van donderdag was
onderdeel van een stageweek in
het kader van het Belgisch-
Nederlands cultureel verdrag. Er
is al jaren een uitwisseling van on
derwijsmensen, maar nu vond het
bezoek voor het eerst in Zeeland
plaats.
Maandag werd in het Regionaal
Pedagogisch Centrum Zeeland
begonnen. Schoolbegeleiding
kent men in België niet zoals bij
ons. Behalve dat onderdeel kwam
ook de financiering en organisatie
van het onderwijs aan de orde.
Dinsdag werden drie scholen in
Goes bezocht, een openbare,
protestants-christelijke en rooms-
katholieke. Die vallen in Neder
land allemaal onder één inspectie,
maar België heeft voor elke signa
tuur een aparte inspectie. Tijdens
het intensieve bezoek kwam het
Zeeuwse geïntegreerd onderwijs
aan bod: hoe individualiseer je,
hoe kun je recht doen aan ieder
kind, is er voldoende aandacht?
De Belgische groep werd begeleid
door de onderwijsinspectrice voor
Tholen en St. Philipsland, mevr:
drs. A.A. Kolste. Zij bezocht de
Veste, de vier basisscholen in Tho
len, het streekmuseum de
Meestoof in St. Annaland, het ge
meentehuis in St. Maartensdijk en
restaurant de Gouden Leeuw in
Scherpenisse.
De zorgverbreding op Tholen is in
1978 begonnen en in navolging
van dit experiment is twee jaar ge
leden in de gehele provincie een
dergelijke opzet van start gegaan.
Volgens'mevr. Kolste is er al een
wezenlijke omslag in het denken
van mensen aanwezig. "Dat is de
winst van de zorgverbreding. Er
wordt geen schuldvraag of oor
zaak meer bij het moeilijk lerende
kind gelegd, zoals vroeger gebeur
de. Het kind kan niet leren of ge
draagt zich problematisch, werd
gezegd. Nu zeggen we: wat kun
nen we eraan doen?"
Dat vraagt volgens de inspectrice
wel meer van de onderwijskrach
ten. "Je moet leerstoflijnen uit
stippelen: welke leerstof doe ik
met welk kind op welk moment.
Alleen door goede observatie kun
je dat als leraar bijhouden. Daar
bij is een handjg systeem nodig
om de ontwikkelingen van het
kind bij te houden. De leraren
krijgen daarvoor trainingen en
cursussen en ook de onderlinge
hulp is belangrijk. In een school
team kan men elkaar helpen en
eventueel komt er externe bijstand
vanuit de Veste. Door blijvend re
kening met de geschetste situatie
te houden, gaan de mensen voor
de klas zich sterker voelen. Op el
ke school hebben we ook een con
tactpersoon die inspireert en een
voortrekkersrol vervult. Die coör
dinatoren komen regelmatig bij
elkaar en dat is een hechte groep
die zware trainingen krijgt."
Volgens mevr. Kolste probeert
iedere school een systematiek
voor de bespreking van leerlingen
op te zetten aan de hand van zoge
naamde kijkwijzers. "Kinderen
moeten zelfstandig kunnen wer
ken en dat is een zware discipline."
Op Tholen werken 15 basisscho
len samen met 1 school voor spe
ciaal onderwijs. In tegenstelling
tot andere delen van Zeeland
heeft het rijk extra geld beschik
baar gesteld voor het zorgverbre
dingsproject. De beperking van de
doorstroming van moeilijk leren
de kinderen van de basisscholen
naar het speciaal onderwijs lijkt
de positie van de Veste te onder
mijnen. Volgens mevr. Kolste is
dat niet het geval. "Er komen wel
minder leerlingen, maar de pro
blemen van de Veste worden ver
zwaard omdat ze kinderen met
twee- of driedubbele moeilijkhe
den krijgen. De Veste wordt zo
langzamerhand een instituut voor
speciaal onderwijs en de project
leiding onderkent dat ook", aldus
mevr. Kolste.
Het bezoek van de Belgen was
geen schoolreisje. "Het gaat niet
over het weer of hoe mooi Tholen
is, maar het is echt leren", bena
drukte de inspectrice. "Ze gaan
de klassen in, bekijken de inrich
ting van de lokalen en de gangen,
de samenstelling van de ortho-
theek en de organisatie van het
apart werken met kinderen."
In de basisschool Eben Haëzer
vond de nabespreking plaats. De
Belgen werden ook nog ontvan
gen door het gemeentebestuur van
Tholen in het gemeentehuis te St.
Maartensdijk.
Hogeweg 11 (garage midden) en Hogeweg 13 (rechts) in St. Maartensdijk. Hogeweg 9 (links naast de lantaarnpaal) is al jaren eigen
dom van de gemeente. Alleen Hogeweg 7 moet nog aangekocht worden. Na sloop van de percelen 7 t/m 13 kunnen er huizen terugge-
bouwd worden.
De gemeente heeft overeenstem
ming bereikt over de aankoop van
het perceel Hogeweg 11-13 in Sint-
Maartensdijk van mevrouw K. E.
Overgaag. De woningen zullen
worden gesloopt. Op de vrijko
mende grond wil het college
nieuwbouw plegen. De onderhan
delingen met betrokkene hebben
volgens b. en w. tot een accoord
geleid over de overdracht van het
eigendom. De schadeloosstelling
komt overeen met de aankoop van
een vervangende woning. De com
missie onroerende zaken kan zich
verenigen met het bereikte ac
coord, zo schrijven b. en w. aan de
raad die er maandag over ver
gadert.
VERVOLG VAN PAG. 1
20 september 1989 kwam er een
reactie van de milieu-inspectie. De
aanvulling op de voorwaarden be
trof het contrólehoudend perso
neel. Bij zonder direct toezicht
gas afleveren moet iemand binnen
de inrichting aanwezig zijn. Cebe
co zegt met dhr. C.K. Dekker op 3
april 1991 een overeenkomst te
hebben gesloten, waarbij afspra
ken zijn gemaakt. "Hij heeft een
uitstekend overzicht over het ver
kooppunt", zei Cebeco-advocaat
mr. P.J.L.J. Duijsens dinsdag in
zijn pleidooi voor de Raad van
State. "Dhr. Dekker is technisch
bekwaam en deugdelijk geïn
strueerd. De zaak functioneert al
jaren goed, zonder dat zich ooit
enige onveilige situatie heeft geo
penbaard", aldus mr. Duijsens.
Ambtenaar C. Nuyten vertegen
woordigde dinsdag de gemeente
Tholen. Hij noemde het cruciaal,
dat de brandstofinrichting niet
voldoet aan artikel 3 van bijlage I
behorende bij het Besluit lpg-
tankstations Hinderwet. "Eén
van de belangrijkste voorwaarden
is, dat naast een vorm van toe
zicht een vrijgeefinrichting aan
wezig is. Ingevolge laatstgenoemd
artikel staat, als in de inrichting
zelftanken onder toezicht moge
lijk is, dat de aflevering van lpg
slechts toelaatbaar is, nadat de
toezichthoudende persoon het af-
levertoestel hiertoe heeft vrijgege
ven. Aan dit dwingende
voorschrift - het aanbrengen van
een vrijgeefinrichting - wil Cebe
co niet voldoen. Dat is de kern
van de discussie. Zolang naast een
vorm van toezicht geen vrijgeefin
richting is aangebracht, blijft een
strijdigheid bestaan met de alge
meen geldende voorschriften en
staat de veiligheid op het spel."
Volgens b en w moet er een keer
een streep getrokken worden 'hoe
zeer het gemeentebestuur dit ook
betreurt'. "Er blijft geen ander
middel over dan sluiting van de
inrichting aan te kondigen. Na ja
ren van overleg en touwtrekken,
waarbij Cebeco ruimschoots de
gelegenheid heeft gehad om als
nog de vereiste voorzieningen te
treffen, breekt er een moment
aan, dat een gemeentebestuur niet
langer meer die verantwoordelijk
heid kan nemen. De gemeente kan
geen onredelijk handelen worden
verweten. Met Cebeco wordt se
dert 1989 over deze materie over
leg gevoerd. Er breekt dan een
keer een moment aan om tot fina
le afronding te komen."
De Cebeco-raadsman bracht dins
dag naar voren, dat aan de Hin-
derwetvoorwaarden van juli 1981
nog steeds wordt voldaan. Vol
gens hem baseert de gemeente
zich ten onrechte op het Besluit
lpg-tankstations Hinderwet 'nu
afwijkende afspraken zijn ge
maakt'. "Artikel 3.1 van bijlage I
bevat geen voorschriften over zelf
tanken zonder toezicht. Wel zijn
in voorbereiding maatregelen om
zelftanken zonder toezicht moge
lijk te maken. Daaraan wordt
door Cebeco als geheel voldaan."
Mr. Duijsens stelde, dat tussen de
gemeente, de milieu-inspectie Zee
land en Cebeco uitgebreid overleg
is gevoerd over de maatregelen die
genomen dienden te worden om
aan de eisen te voldoen. "Op 4 ju
ni 1991 werd hierover volledige
overeenstemming bereikt, zoals
ook blijkt uit een brief van de ge
meente van 14 juni. Ondanks dat
komt de gemeente bij brief van 1
juli met een aanvullende eis - het
aanbrengen van een vrijgeefvoor-
ziening - in de woning van dhr.
Dekker. Daarbij werd overigens
slechts een termijn van twee we
ken gelaten om de voorziening
aan te brengen. De eis van een
vrijgeefvoorziening heeft betrek
king op de voorwaarden voor
zelfbediening onder toezicht. In
de voorwaarden voor zelfbedie
ning zonder toezicht wordt deze
eis niet gesteld.
Cebeco acht het formuleren van
een zware aanvullende eis, nadat
al overeenstemming is bereikt, in
strijd met het beginsel van be
hoorlijk bestuur. De houding van
de gemeente is volstrekt onbegrij
pelijk. Terwijl aan beide partijen
duidelijk was, dat aan de proble
men na het gesprek van' 4 juni een
einde was gekomen, gaat het niet
aan om als vervolg volstrekt on
aangekondigd daarop nadere
eisen te stellen die in hoge mate
afwijken van het eerder besproke
ne en waarbij bovendien een ter
mijn van slechts 14 dagen wordt
gesteld. Juist nu de gemeente en
de milieu-inspectie hadden aange
geven zich niet te bewegen op de
Algemene Maatregel van Bestuur
van 11 maart 1988 wordt ten on
rechte uit dit besluit voortvloeien
de eisen ten grondslag gelegd aan
het sluitingsbevel. Cebeco heeft
alle in redelijkheid van haar te
verlangen medewerking verleend.
Onzorgvuldig is dat de gemeente
alsnog de weg naar een eerder
overeengekomen oplossing af
snijdt."
Mr. Duijsens bracht verder naar
voren, dat Cebeco erop mocht re
kenen, dat zowel gemeente als
milieu-inspectie na de over
eenstemming op 4 juni niet meer
vrij waren om nadere voorwaar
den te stellen. "Althans dat het de
gemeente toen niet meer vrijstond
om onder dreiging met acute slui
ting van de lpg-installatie deze
aanvullende voorwaarde te stel
len. De eis van een vrijgeefvoor
ziening in de woning van dhr.
Dekker wijkt dermate af van het
besprokene, dat de eis ook niet ge
zien kan worden als een nadere in
vulling van al eerder
geformuleerde eisen. Een externe
vrijgeefvoorziening behoort nu
juist niet tot de eisen die bij het
zelftanken zonder direct toezicht
behoren. Bij de bespreking tussen
de betrokken partijen is daarover
niet gesproken. Bovendien wordt
door de gemeente geen motivering
gegeven voor de aanvullende eis,
wat 'met redenen omkleed' had
mogen worden verwacht. Ook
hierom voldoet het besluit niet
aan de daaraan te stellen eisen.
Waarom de aanvullende eisen
worden gesteld, blijft geheel on
duidelijk."
De raadsman stelde vast, dat de
installatie 'in de praktijk volko
men veilig is'. "Degenen die mo
gen tanken, behoren tot de
klantenkring van Cebeco. De
pomp wordt vrijgegeven door het
ingeven van de kaart, het intoet
sen van de pincode en het intoet
sen van het pompnummer.
Uitgesloten is, dat buitenstaan
ders gebruik kunnen maken van
de pomp", zei mr. Duijsens.
Ambtenaar Nuyten bestreed dat.
Hij verwees daarbij naar adver
tenties in de Eendrachtbode van
Cebeco, waarbij volgens de ge
meentelijke vertegenwoordiger
eigenlijk sprake is van publieke
lijk gebruik van de inrichting.
"Kaarthouders van Visa, Travel-
card, Eurocard en Multi Tank
Card worden opgeroepen om zo
wel overdag als 's nachts te tan
ken. Zonder dat de afgesproken
OK-kredietkaart wordt toegepast
en erger nog, zonder dat de be
trokkenen vooraf uitvoerig zijn
geïnstrueerd. Alleen al uit dien
hoofde achten wij - overigens
gesteund door de regionale
milieu-inspectie - het qua veilig
heid niet verantwoord om het
besluit tot nadere order uit te stel-*
len. Het is niet overdreven om te
zeggen, dat de inrichting in zijn
huidige concept en patroon nogal
wat gevaren in zich draagt. Juist
dat veiligheidsaspect vervult ons
met zorg."
De gemeente bestreed verder, dat
er al sprake zou zijn van een
nieuw inrichtingsbesluit voor lpg-
stations. Er is alleen een concept
besluit dat zijn formele weg bin
nen het ministerie van VROM nog
moet bewandelen. De afdoening
kan nog jaren duren. Volgens
Nuyten is er geen enkele basis
aanwezig om op dit besluit voor
uit te lopen.
Hij ontkende voorts, dat er in het
besluit van 11 maart 1988 geen
aparte regeling voor het afleveren
zonder direct toezicht is opgeno
men. Nuyten stelde, dat Cebeco
de verwarring over deze zaak nog
groter maakt door er verkeerde
artikelen bij te halen en het woord
'direct' bij 'zelftanken zonder di
rect toezicht' 'abusievelijk te ver
geten'. "Zelftanken zonder direct
toezicht is niet toegestaan. Dat
voorschrift geldt niet als geen af
levering aan derden plaatsvindt,
maar daarvan is in Poortvliet geen
sprake."
De ambtenaar ontkende, dat het
gemeentebestuur te elfder ure met
een nieuwe eis of voorwaarde was
gekomen, namelijk de vrijgeef
voorziening. "Dat verwijt mist el
ke grond. De regionale
milieu-inspectie rept in een brief
van 20 september 1989 al over het
verplicht opnemen van een vrij
geefvoorziening. In de daarop
volgende gesprekken is dat telkens
weer herhaald. Het is dan ook on
juist om - zoals Cebeco doet -
over een algehele overeenstem
ming te spreken. Juist over dat
laatste, vitale aspect - de vrijgeef
voorziening - bestond geen over
eenstemming."
Nuyten benadrukte dinsdag voor
de Raad van State in Den Haag,
dat het gemeentebestuur heeft ge
tracht om tot een evenwichtige be
langenafweging te komen. "Na
een ruime overlegperiode bestond
echter geen andere keus dan te
kiezen voor het belang van veilig
heid en het in acht nemen van
milieu-eisen.
Mr. Duijsens vond, dat Cebeco
onevenredig zwaar getroffen
wordt wanneer het bedrijf ge
noodzaakt zal zijn om de lpg-
installatie te sluiten. "Daar staan
geen zwaarwegende belangen in
de gemeente tegenover", aldus de
advocaat, die de Raad van State
verzocht om het bestreden besluit
van de gemeente te schorsen.
De zitting werd geleid door staats
raad dr. Veringa, oud-minister van
onderwijs. Vandaag wordt de uit
spraak verwacht.
De Belgische onderwijs-inspecteurs en leraren in de mlk-school de Veste te Tholen.