Wanneer de rododendrons bloeien, ga je even van de grote weg af 'Heel aparte gewaarwording in Moskou' Aardappel delicatesse in gaarkeukens Moskou Zeeuwse titel M. de Visser Open huis bij Rabobank St. Annaland Touringcarchauffeur en reisleider Adrie van Driel uit Sint-Annaland: Zee van ruimte in luxe VlP-bus Nieuwe opleiding van Rode Kruis Postagentschap Sint-Philipsland in Voorstraat Donderdag 29 augustus 1991 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 NOS-journalisten Ruggesteun Vier kilo afgevallen Vergane glorie Zomer-en wintergoed Paardensport Het programma voor de volgende vakantiereis ligt al weer klaar.Tou- ringcarchauffeur Adrie van Driel(53) uit Sint-Annaland heeft de 5-daagse reis naar Odenwald in Duitsland van dag tot dag uitgeschre ven. In juli keerde hij met een gezelschap uit Tholen en West-Brabant terug van een 10-daagse reis naar Zwitserland. Zaterdagavond bracht hij personeel van de C 1000 uit Sint-Annaland naar Zoetermeer voor een feestje. In het voor-en najaar maakt Van Driel veel uitstapjes met bejaarden. Het aantal Thoienaren dat met hem op reis gaat, is de laat ste jaren echter verminderd. "Capri, Barcelona, Wenen, Ber lijn, Praag, Parijs, Lourdes, De Camargue, Oostenrijk, Engeland. Noem maar op. Overal naar toe- behalve naar Denemarken en Zweden. Met bedevaartgangers, scholen, feestgroepen, voetbal ploegen, REC-cursisten. Er zijn al mensen die 10 jaar meegaan op de vakantiereisjes die we twee keer per jaar organiseren", vertelt Van Driel. Samen met zijn vrouw Rie van Driel-Dormaar stippelt hij elk jaar een paar reisjes uit. Dat doen ze tijdens hun eigen vakantie. Met de auto verkennen ze een bepaald gebied dat voor een groepsvakan- tie geschikt lijkt. Zo reed het echt paar naar Normandië in Frankrijk om de mogelijkheden voor sightseeing, het gebruik van maaltijden en overnachten te be kijken. O O3 Van Driel:"Ik wil er graag naar toe. Je kunt nog precies zien waar de Amerikanen zijn geland in de Tweede Wereldoorlog. Er zijn mu seums ingericht. Er is een groot Amerikaans kerkhof. Iedere Ne derlander moet daar eigenlijk ge weest zijn. Daar werden alle troepen en goederen aangevoerd waar ze ook mee naar hier geko men zijn. Dat is nauwelijks voor te stellen. Ik denk dat zo'n reisje voor iedere Nederlander interes sant is." Het overnachten in hotels in Frankrijk is volgens de chauffeur echter minder eenvoudig dan bij voorbeeld in Zwitserland. "In Frankrijk zijn de hotels duur. Als je voor 1 persoon een kamer zoekt en er zijn alleen tweepersoonska mers, betaal je voor 2 personen. Dat maakt het toch minder voor delig. Er zijn wel goedkopere ho telketens, maar die liggen niet centraal." Mevrouw van Driel: "Je gaat je oriënteren. Het is wel jakkeren om alles achteraan te gaan. Het kost je geld ook, maar toch doen we het al jaren zo." ...'Maandag: Nadat iedereen is op gehaald, rijden we via een mooie route door België en Duitsland naar onze standplaats.' Zo begint de beschrijving van de herfstreis van 14 tot en met 18 ok tober naar Odenwald, het bosrijke gebied ten zuidoosten van Darmstadt, in de deelstaat Hes sen. Volgens van Driel is het voor al een kwestie van telefoneren naar hotels om kamers te bespre ken. Dat gebeurt voornamelijk vanuit de huiskamer. Op het be drijf DARVI aan de Van Konij- nenburgweg te Bergen op Zoom, waar Van Driel sinds de overname van Van de Klundert uit Oud- Vossemeer werkt, wordt dat via de fax bevestigd. "Je moet wel eens gokken, maar je vraagt zoveel mogelijk infor matie bij je collega's. Dan weet je dat het goed is. Natuurlijk veran der je wel eens iets aan je pro gramma, maar de planning staat vast. Kijk, als het op een dag slecht weer is, dan ga je niet de bergen in. Het is een voordeel dat je de mensen goed kent," zegt Van Driel, die elk jaar veel dezelfde ge zichten ziet instappen. "In juli zijn we in Zwitserland op de vijfde dag naar een klooster ge weest in Engelberg. Tien jaar gele den zijn we daar ook geweest. Er was een gezin uit Dinteloord dat toen kennis maakte met een pater die gebroken Nederlands sprak en sigarenbandjes spaarde. We zagen hem - hij is 82 - nu terug. Dat was leuk." Aan deze 10-daagse tocht namen zo'n 12 mensen (van de 43) deel die 10 jaar geleden ook met Van Driel mee waren geweest. De pro gramma's van de reizen krijgen 'de vaste klanten' in de bus. Me vrouw Van Driel: "Vroeger bel den we iedereen op, maar dat kostte zoveel tijd. Nu sturen we het toe en dan bellen de mensen meestal zelf op." Na elke meer daagse reis wordt er een avondje belegd. Adrie: "Dat is een soort reünie. De een brengt een filmpje mee, de ander dia's van de reis. Dan wordt er ook besproken waar ze de volgende keer naar toe wil len. Nu willen ze naar Zuid- Frankrijk. Daar moet ik dan een programma voor maken. En dat moet natuurlijk zo goedkoop mo gelijk." Lunchpakketten die de hotels ver strekken, spelen hierbij een niet onbelangrijke rol. Dat is goedko per dan 's middags onderweg uit te gaan eten. Maar soms is er ook geen adres om te gaan eten en dan is zo'n stapeltje boterhammen een uitkomst. ...'Dinsdag: 's Morgens bent U vrij. Na de middag maken we een tocht door de omgeving met even tueel een bezoek aan de roofvo- gelwacht bij bUrcht Guttenberg. Hier zien we een vliegdemonstra- tie met getrainde roofvogels waar onder adelaars en gieren. Een fantastisch schouwspel'... De mensen die Van Driel door gaans tijdens de meerdaagse uit stapjes vervoert, zijn boven de 50 veel mogelijk dicht bij huis op te halen. Dat stellen ze zeer op prijs. Vooral als we terugkomen. Dan wil iedereen voor de deur worden afgezet wegens die zware koffers met souvenirs. Maar dat kan niet altijd natuurlijk." ...'Woensdag: Vandaag een dag tocht naar 'Rothenburg ob der Tauber'. We bereiken dit Middel eeuwse stadje over de Romanti sche Strasse. Enkele beziénswaardigheden zijn o.a. het Stadhuis (een van de mooiste van Duitsland), de Burgassen en de St. Jacobskirche met 14de eeuwse ge brandschilderde ramen. Via een mooie route rijden we terug naar ons hotel'... Volgens de reisleider gaat het er om te 'proberen iedereen tevreden te stellen': "De verzorging is het belangrijkste. Als we ergens een keer te weinig brood mee hebben gekregen in het lunchpakket, dan onthouden de mensen dat. Als je er dan weer komt dan zeggen ze: weet je nog, hier hebben we niet veel brood gekregen.'Van Driel is vraagbaak. "Als mensen in een hotel naar huis willen telefoneren, leg je uit hoe ze dat moeten doen. Ik word ook wel eens midden in de nacht uit bed gehaald als bij iemand op de kamer de kraan het niet doet. Mensen hebben begelei ding nodig." De meeste vakantiegangers die Van Driel op zijn reisjes mee neemt, zijn afkomstig uit Tholen en West-Brabant. Toch wordt het aanbod van Thoolse reizigers de laatste jaren minder. "Er zijn er natuurlijk bij die overleden zijn. Maar voor bejaardenreisjes hier uit Sint-Annland zijn er te weinig. Als je minder dan twintig mensen hebt, wordt het te duur. Anders hadden we er twee per jaar. Daar deed mijn moeder veel aan. Die zit in het bestuur van de soos, maar dat mens is ook 82." Ook mist Van Driel de groep van dominee Voortman die voor zijn vertrek uit Oud-Vossemeer 6-daagse reizen organiseerde naar Heidelberg of de Harz. "Die nam mensen mee die wel eens in de problemen zaten. Dan had je een volle bus met protestanten. Nadat de dominee weg was, zijn wij er mee doorgegaan, maar door over lijden is die groep te klein geworden en met jongeren kom je niet zo gauw in contact." Met de wensen van het publiek houdt Van Driel zoveel mogelijk rekening. "Er zijn gelovige men sen die geen radio of muziek wil len horen onderweg. Dan zet je dat ding af. Maar ik heb het ook wel meegemaakt dat we met een groep op zondag terugkwamen, net toen de kerk inging en één van de winkeliers uit Sint- Maartensdijk tegen me zei: Kun je nog even wachten voordat je me afzet, want de mensen gaan nu naar de kerk. Dus ben ik even gestopt. Er is altijd wel wat aan de bus te doen, nietwaar?" ...'Donderdag: Na het ontbijt rij den we naar de 'romantische stad van dichters en kunstenaars': Hei delberg. De stad wordt beheerst door het beroemde Slot dat U eventueel met een bergbaan kunt bezoeken'... Van Driel probeert na anderhalf of twee uur rijden te stoppen. "De mensen willen graag op een terrasje zitten of een borreltje drinken. Of ze moeten naar de WC." Het moeilijkste vindt Van Driel het breken van de eentonig heid op lange stukken. "Als je 's middags van Monschau terugrijdt naar Moergestel, dan is dat wel een beetje landerig. Op zo'n tra ject zou je goede moppen moeten vertellen. Als het warm is, gaan de mensen zuchten en krijgen ze honger. Gelukkig hebben we koel drinken, soep en koffie aan boord." Van Driel hoeft overigens niet altijd te praten. Als er een groep is die elkaar niet kent dan stellen ze zich een voor een voor. "Om elkaar beter te leren kennen, vertellen ze hun levensloop." Die krijgt Van Driel ook in het hotel vaak te horen. "Vooral oudere mensen komen 's avonds nog eens praten. Die willen meer contact. Je houdt er een berg vrienden aan over.' Reizigers die niet tegen het rijden in een bus kunnen, zijn er ook. Vorige week overkwam de chauf feur het dat iemand hem van top tot teen onderspoog toen de reizi ger zich wilde bukken om een em mer naast de chauffeur op te pakken. "Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het zat tot in mijn broekzakken en sokken toe. Ze hebben me met de slang af moe ten spuiten." ...'Vrijdag: De laatste dag van de reis is aangebroken. Na het ont bijt vangen we de terugreis aan. We rijden de route langs de ro mantische Rijn en maken onder weg een stop voor koffie en de lunch. In Nederland gebruiken we tenslotte ons gebruikelijk af scheidsdiner'... Informatie over het gebied dat Van Driel bezoekt, put de reislei der uit reisboeken. Over de toestand van de wegen laat hij zich zoveel mogelijk door andere chauffeurs inlichten. "Het is net als in Bergen op Zoom. Daar ver andert ook dikwijls wat. Dat moet je bijhouden. Het is niet goed als je steeds moet zoeken on derweg. Dat accepteren de men sen wel één keer, maar niet elke dag." De reisprogramma's die Van Driel samenstelt 'lijken' volgens de chauffeur 'eenvoudig'. "Je bent er een poos aan bezig. Het is eigen lijk een beetje hobby. Je hebt het geleerd door heel veel te praten. Wat je aan de mensen overbrengt, is wat je zelf interressant vindt: bouwstijlen, natuur. Je moet het zien. In de tijd dat de rododen drons bloeien, ga je bij Brussel even de grote weg af, naar de ro tonde bij Tervuren. Dat is prach tig en de mensen vinden het ook mooi." (Dit is de laatste aflevering in de zomerserie 'Op vakantie') Adrie van Driel in zijn touringcar jaar. Er zijn ook wel eens jonge ren bij, maar dat is een uitzonde ring. "Het is net een grote familie. Ik vind het zelf een fijne groep, want de mensen hebben overal be langstelling voor en je kent ze al jaren." De band die Van Driel heeft gekregen is volgens hem me de te danken aan het feit dat hij onderweg veelvuldig de micro foon gebruikt. "Vooral oudere mensen vinden het fijn als je veel vertelt. Bij reisjes met jongelui wordt wel eens geroepen als je zit te praten: zet maar muziek aan, maar daar trek ik me niks van aan. Dan moet je gewoon door praten." Het gebeurt ook wel dat er gidsen in de bus meerijden die hun woordje doen. "In Parijs ge beurt dat wel eens. Die weten wel veel, maar ik ben er ook redelijk bekend en je wilt toch punten ha len." Van Driel onderneemt ook een- dagsreizen naar de Franse hoofd- stad."Parijs in vogelvlucht. Een half uurtje Montmartre, een half uurtje Notre Dame, een half uurt je Eiffeltoren en een half uurtje Montparnasse. Het beste is als je 's morgens om 6 uur bij Putte over de grens bent. Dan ben je om half elf in Parijs. En s avonds om half zeven vertrek je weer, dan ben je om half een weer terug. Dat kost 45 gulden. Dat is nog goedkoper dan in Pa rijs een rondrit van twee uur ma ken, want daar betaal je 55 gulden voor." Vorig jaar maakte Van De touringcarbus kan 54 passa giers vervoeren. De binnenste rij stoelen kunnen ongeveer tien cen timeter opgeschoven worden naar het gangpad. De bus - een DAF Bova - is voorzien van air conditioning. Halverwege is een koelkastje en een keukentje om koffie, thee en soep te maken. Er tegenover bevindt zich de wc. Het in en uitstappen gebeurt via de deur voorin. Volgens Van Driel soms een nadeel. Degenen die het laatst uitstappen, zijn het laatst aan tafel of aan de borrel. "Ik laat ook de achterste rij wel eens eerst uitstappen." DARVI heeft 22 bussen, waarvan er 13 dagelijks op Fokker rijden. Het bedrijf beschikt ook over een VlP-bus. Volgens de chauffeur het neusje van de zalm. De reizigers beschikken over een zee van ruim te omdat er maar 19 stoelen in staan. Verder is er veel luxe aan boord: een keuken en iedere inzit tende een eigen koelkastje met drankjes. Ook Van Driel rijdt wel eens met de VIP-bus. Naar Italië bijvoorbeeld. "Een bestuurslid van een bank in Utrecht was afge zwaaid en mocht een reisje ma ken." Naast Van Driel werkt Ko van Poortvliet uit Sint-Annaland ook als chauffeur bij DARVI. Driel deze tocht met de brandweer van Tholen. Van Driel zit volgend jaar april 30 jaar achter het stuur. Daarvan 23 jaar bij Van de Klundert. Ander half jaar lijndienst, zeveneneen half jaar naar de havens van Rotterdam, daarna 'allerhande': groepsvervoer, tourwerk. Bij DARVI 'Transport, reizen en ver huizingen' vervoert hij werkne mers voor Fokker in Woensdrecht en de BETHO in Tholen. Op alle drie de poten is de Sint- Annalander inzetbaar. Meestal gewoon als chauffeur maar op de meerdaagse vakantietochten ook in de hoedanigheid van reisleider. Op zijn buitenlandse reizen moet Van Driel zich bedienen van een vreemde taal. "Ik heb niet meer dan lagere school. De rest is bijge leerd op de baan en op straat." Van Driels oogmerk is om reizen te bedenken die voor mensen met een smalle beurs te betalen zijn. "We maken het zo goedkoop mo gelijk. We proberen de mensen zo Videobeelden, gemaakt door Henry Meertens in de omgeving van het parlementsgebouw in Moskou tijdens de omwenteling. VERVOLG VAN PAG. 1 worden ingezet om het parle mentsgebouw te bestormen." Woensdag was gepland voor sightseeing. "Nou, er was genoeg te zien", zegt Marieke, "twee van ons waren naar het postkantoor gegaan en hadden tanks gezien. Wij gingen naar het Rode Plein. Het was er erg vredig. Hoewel het plein met een rij pantserwagens was afgezet, ging er niks bedrei gends van uit. De mannen ston den erbij in de regen. Je mocht dichbij komen en ze op de foto zetten. Toen we vanuit de metro naar het parlementsgebouw liepen, zagen we de puinhopen. De toevoerwe gen waren geblokkeerd met bus sen. Uitgebrand, kapotgereden. In de nacht van dinsdag op woens dag waren daar ook doden geval len, maar wij wisten niet wat er gebeurd was. Toen zagen we de bloemen op straat. Veel mensen brachten er geld. Iemand van de Amerikaanse ambassade had het 's nachts gehoord." Henry: "Wat er gebeurt, gebeurt 's nachts werd ons uitgelegd." Het groepje van vier kon on gestoord rondlopen. Marie- ke:"Het was niet afgezet. Op het viaduct klom een jongen met een megafoon op een vrachtwagen. Wij stonden op de stoep van de Amerikaanse ambassade. Toen was het een beetje benauwd. Iedereen ging klappen. Wij kon den er niks van verstaan, maar la ter werd bekend dat de coup was mislukt." Henry: "We hebben wel voortdu rend opgelet. Als er tanks zouden komen, dan maar een tijdje niet opnemen, maar we mochten alles filmen." En Henry filmde: De Sovjetvlag, wapperend, maar met de hamer en sikkel - vanaf de re volutie in 1917 het symbool van de communistische partij - eruitge- sneden. Of dezelfde vlag met on der de hamer en sikkel een haken kruis. Een omstander die op een tank klimt en een gesprek aan knoopt met een militair, maar die door iemand van de ordetroepen van Jeltsin weer van het militaire voertuig wordt gehaald. Een groepje soldaten dat juichend en met handgeklap wordt onthaald door aanhangers van Jeltsin. Henry:"Bij het parlemenstge- bouw was een hek. Binnen het ge bouw werd vergaderd. Dankzij het feit dat we het hoofd van de gaarkeuken kenden die daar de hele nacht had gebivakkeerd om voedsel uit te delen, mochten wij erdoor. Een heleboel mensen wer den niet toegelaten. Zelf ben je tenslotte een buitenstaander. En dan kom je er zo dicht bij. Dat was toch wel een hele aparte ge waarwording." De vakantiegangers kwamen een ploeg Nederlandse journalisten tegen van de NOS, die op pad wa ren voor het radioprogramma' 'Met het oog op morgen'. Henry: Die zeiden: hoe zijn jullie hier binnen gekomen? Zij konden er met hun perskaart nauwelijks door." Marieke: "We wilden het graag zien, maar met een bepaalde inge togenheid. Donderdagochtend was er op het kantoor van de par tij een uitgelaten stemming. Ieder een feliciteerde mekaar want er was een grote angst dat de militai ren het weer voor het zeggen zou den krijgen." Het echtpaar Meertens was blij naar huis terug te kunnen. De te rugreis leverde geen moeilijkhe den op. Toen ze op Schiplhol arriveerden, viel het Marieke op hoe 'alles blonk en schoon was'. "Het rook er zo naar zeep." Hen ry: "Als je dan weer hier zit, is het een beetje saai, alles is zo gere geld." Voor het stel was het de eerste keer dat ze zo'n 'werk- en ontdekva- kantie' via de stichting meemaak ten. Marieke:"We hebben het uit geloofsovertuiging gedaan. Het is geen vakantie alleen voor jezelf. Je komt in aanraking met de men sen. Het was een goede tijd. Je weet waarvoor je het gedaan hebt." Henry:"Je bent niet constant aan het uitdelen. Je helpt al door er te zijn. Dat er mensen uit het Weston komen, is voor hen een ruggesteun." In het gaarkeukenproject van DORKAS gaat het erom, arme Mosko- vieten van voedsel en kleding te voorzien. De keuken is elke dag tussen 12.00 en 15.00 uur open. Mensen kunnen er eten: een simpele maaltijd van soep, aardappelpuree en bonen. Volgens Marieke Meertens wordt niet op geloof geselecteerd. "Je moet wel arm zijn." Meestal betreft het oude mensen die van hun pensioen niet kunnen rondkomen. In samenwerking met het Rode Kruis wordt er in de kelder van het gebouw voedsel en kleding opgeslagen. Voor een kindertehuis zochten Henry en Marieke eten en kleding uit dat ze met de bus en metro naar de plaats van bestemming brachten. Marieke: "Als ouders de kinderen niet meer kunnen voeden, worden ze te vondeling gelegd in de metro. De kinderen worden naar de weeshuizen ge bracht. We troffen er eentje die er pas was. Het kind had een week zitten huilen." Ook worden er vanuit de gaarkeu ken pakketten rondgebracht. Zo deed het duo samen met het Rode Kruis vijf adressen aan. Marieke: "De mensen wonen er allemaal in flats. Achter elke voordeur drie kamertjes. Op elke kamer woont iemand. Keuken en wc is voor ge zamenlijk gebruik. In zo'n pakketje zitten zeven arti kelen. De mensen zijn als een kind zo blij. Er was bijvoorbeeld al in geen maanden suiker geweest." Henry over de voedselsitua tie: "Brood en thee is er genoeg. Koek en gebak ook. Heel typisch. Twee keer per dag komt de melk kan Sta je achterin de rij, dan heb je niks. De mensen zijn ingesteld om in de rij te staan. Ze staan te lezen." Ook Henry heeft geweten van zijn verblijf in Moskou. On danks het feit dat ze per dag niet meer dan viereneen- half uur hoefden te werken, viel hij in drie weken vier kilo af. Tijdens hun verblijf werkten ze ook aan het opruimen van de kel der van de keuken. Henry: "Er had een bakkerij in gezeten. Alles was blijven staan. Er is niemand die organiseert om het op te rui men." Eenzelfde sfeer troffen ze ook aan in een aardappelverwer kingsbedrijf waar voornamelijk vrouwen aardappelen sorteren. Henry: "Er stond wel een appa raat, maar het werkte niet. Het is allemaal vergane glorie. Het was een groot bedrijf met perrons, maar die werden niet meer ge bruikt." Als ruil voor hun hulp bij het sor teren, mochten ze 500 kilo aard appelen voor de gaarkeuken meenemen. Henry: "Echt een de licatesse. Ze lieten de aardappelen dan ook met trots zien, maar wij vonden ze maar matig." Het echtpaar Meertens bezocht ook kerkgenootschappen; de Pinkstergemeente, de Baptisten gemeente en de Russisch- Orthodoxe kerk. Ze brachten er studieboeken en bijbels. Marie ke: "De Pinkstergemeente zit in een huiskamer. Vanuit de verdruk king dat alles stiekem moest ge beuren. De mensen die we spraken, waren heel blij met wat we brachten." Voor Henry en Ma rieke, die respectievelijk actief zijn in de Thoolse Youth for Christbe- weging en het Interkerkelijk Jeugdwerk in Poortvliet, kreeg het bezoek aan de geloofsgenoten in Rusland extra glans toen ze Alexander Ogorodnikov ontmoet ten, de oprichter van de Christen Democratische Partij in de Sovjet- Unie. Hij zat tien jaar gevangen. Marieke: "Via de jeugdclub heb ben we ooit actie voor hem ge voerd en nu heb je naast hem gezeten. Hij is niet de voorzitter van de partij, maar wel de spil. Hij is er heel slecht aan toe ge weest." Marieke vertelt, dat haar moeder al 13 jaar lang kleding opstuurt. Via de stichting DORKAS wordt er elke twee maanden een vrachtje opgehaald bij huize 't Bloemhof aan de Postweg tussen Poortvliet en Tholen. Zomer-en wintergoed, speelgoed, brillen. Voor Roeme nië Polen en Hongarijë. Marie ke: "Het blijft altijd welkom."Wegens vakantie is de familie echter niet bereikbaar. Marieke en Henry laten weten dat mensen die iets af willen geven, contact met hen kunnen opne men. Tel. 01660-4006. Marjan de Visser uit Tholen is za terdag in Goes met haar paard Battista Zeeuws kampioen gewor den in de Zl-dressuur. Op 6 en 7 september vertegenwoordigt ze Zeeland daarom tijdens de Levade in Ermelo. In dezelfde wedstrijd behaalde Christianne Verduit met Evita 115 punten in de Ll-dressuur. In de L2-dressuur sprokkelde Arian Stoutjesdijk met Velieneke drie punten minder bij elkaar. Jan van Dalen met Delila en Jan de Visser met Faviday startten allebei in het L-springen. Alletwee de combina ties sprongen er een balk af, wat ieder vier strafpunten opleverde. De Rabobank St. Annaland houdt vrijdagavond van zeven tot negen uur open huis ter gelegen heid van de officiële opening van het uitgebreide en geheel gemo derniseerde kantoor aan de Raif- feisenstraat. Het open huis gebeurt op soberder wijze dan in 1983, toen de nieuwe vloerbedek king het direct zwaar moest ont gelden. Vrijdagmiddag vindt de officiële opening plaats, maar het is nog steeds onzeker door wie. Een lid van de beheerscolleges van Rabo bank Nederland is hiervoor uitge nodigd, waarbij het bestuur het liefst oud-St. Annalander prof.dr. P.W Moerland ziet komen, maar een bevestiging daarvan was gisteren nog niet binnen. De toespraken van de voorzitters L. Hage (bestuur) en C. Meertens (raad van toezicht) vinden in de Wellevaete plaats. Ook architect W.D. van Doorn komt daar aan het woord, evenals de nog onbe kende vertegenwoordiger van Ra bobank Nederland. Voor de kinderen van de basis scholen is er nog een kleur- en let- terknutselwedstrijd. Het Thoolse Rode Kruis begint met nieuwe opleidingen, waar voor woensdag 4 september van zeven tot acht uur voorlichting wordt gegeven in het Rode Kruis- gebouw aan de Radda Bar- nenstraat te St. Maartensdijk. Jongeren van 12 tot en met 15 jaar kunnen meedoen aan de cursus jeugd EHBO-B. Voor volwasse nen en jongeren vanaf 16 jaar is er een opleiding in vier onderdelen, waarvoor men apart examen kan doen en een modulebewijs kan halen. Deel 1 gaat over reanimatie, deel 2a over ziekteleer, hulp bij ziekte en invaliditeit, deel 2b EHBO en deel 3abc omvat hulp bij rampen, opvang en verzorging. Wanneer men lid wil worden van het Rode Kruis, zijn de eerste twee onderdelen verplicht. Wie op elk onderdeel van de hulpverlening zijn mannetje wil staan, kan deel 3 nog volgen. Wie woensdagavond verhinderd is, kan het Rode Kruisgebouw bel- len(01666-3881), dhr. Kurvers voor het Jeugd Rode Kruis(01662-2527) of dhr. Janse voor de overige opleidingen(01640-50951). Drogist N.J.G. Jansen wordt per 1 november beheerder van het postagentschap in Sint-Philips land. Dan sluit' het postkantoor aan de Wilhelminastraat, precies een half jaar nadat kantoorhou der J.J. Bevelander gebruik maak te van de vut-regeling. De brievenbus wordt door PTT Post verplaatst van de Wilhelmi nastraat naar de Voorstraat, naar de winkel van Jansen. Het post agentschap is geopend maandag t/m vrijdag van 9 tot 12 uur en van half vier tot half zes. Op woensdag is het agentschap 's middags gesloten. Wat er met het vrijkomende postkantoor - een gemeentelijk pand - gaat gebeu ren, is nog niet bekend. Er lijkt nu schot te komen in de vorig jaar al aangekondigde op heffing van postkantoren in de re gio. Alleen in Sint-Annaland en Stavenisse moeten nog gegadig den voor het postagentschap wor den gevonden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1991 | | pagina 9