Fles frituurvet kan geen kwaad Afvalberg wordt alsmaar groter Hoe hoger de tarieven, hoe meer men afval gaat scheiden Geschiedenis van het Thoolse afval Beheerder A. Deurloo bij sluiting van Thttelhoek: Glas het inzamelen waard. Hup, in de glasbak! Donderdag 27 juni 1991 Depot chemisch afval naar Scherpenisse EENDRACHTBOPE, DE THQOLSE COURANT 13 Voorlichting Chemokar Gratis 28.000 ton huisvuil, 16.700 ton bedrijfsafval Blank glas Uienellende Landbouwplastic Files Campings Computeruitdraaien Weelput en watergang als stortplaats Kraakwagen Monsters Stiltegebied staat afvalcentrum in de weg op Tuttelhoek Wanneer is iets klein chemisch afval? Daarover bestaat nog steeds on duidelijkheid. Bij het klein chemisch afvaldepot op Tuttelhoek toont beheerder A. Deurloo een spuitflesje waar geen drijfgassen in zit ten. Toch worden die ook in het gele plastic tasje voor klein chemisch huishoudelijk afval aangeboden. "Een lege verfbus kan geen kwaad, maar is hij voor de helft gevuld, dan wel. Frituurvet, fla connetjes van afwaszeep, en gloei lampen kunnen ook gewoon in de vuilniszak," betoogt Deurloo. Hij treft ze bij tientallen aan, flessen met vet of frietolie en de ouder wetse lampen met bolletje. "Het is geen chemisch afval," stelt Deurloo. Maar een t.l. buis of de nieuwe energiezuinige lampen weer wel. Daar zit kwik in. Voor de huisvrouw die het meest met deze kleine ongemakken te maken heeft bij het opruimen van de rommel, is het geen eenvoudige klus om van al de restjes vloeistof fen, vetten en verpakkingen uit te maken wat schadelijk voor het milieu is of niet. Bij lege batterijeh bestaat minder twijfel. Daar is ook veelvuldig aandacht aan besteed in de media. Volgens Deurloo helpt elk stukje in de krant over deze materie. "Is er over geschreven, dan krijgen we de week daarop altijd meer gele zakjes. Voorlichting is enorm be langrijk," aldus Deurloo. Tevreden over het gebruik van het gele plastic tasje is hij niet. "Het probleem is dat er zoveel produk- ten in zitten die er niet in thuisho ren. Die moeten er allemaal uitgesorteerd worden. Wat je ook ziet, is dat de mensen er alles los in gooien, zonder verpakking, toe dat er dan misschien wel eens een enkel batterijtje onderin het zakje zou kunnen zitten. "Maar dat kunnen de ophalers niet zien." De inzameling van klein chemisch afval overziend, stelt Deurloo vast dat er aan dit systeem veel haken en ogen zitten, zoveel dat er wat hem betreft naar een andere ma nier van inzamelen mag worden overgegaan. "Een chemokar die op vaste tij den rondgaat. Met een analist er bij die zegt: Kijk dit flaconnetje is geen chemisch afval en het fri tuurvet kunt u hier ook niet kwijt. Zo iemand geeft meteen de juiste informatie. Een volgende keer ko men ze niet meer aan met een leeg flaconnetje. Dat werkt beter, maar het kost natuurlijk veel meer. Bovendien zit je dan ook met een groot buitengebied. Hoe bedien je dat?," geeft Deurloo de grenzen aan van zijn voorstel het klein chemisch afval beter in te (laten) zamelen. Vanaf juni 1985 is de gemeente Tholen bezig het klein chemisch afval te scheiden via de gele tasjes die gratis aan de ophalers kunnen worden aangeboden. In dat jaar werd 1710 kilogram klein che misch afval ingezameld, in 1986 was dat meer: 2650 kg. Beheerder A. Deurloo (rechts) sluit vaten met klein chemisch af val af; akkerbouwer A.C. Geluk levert restanten bestrijdingsmid delen in. medicijnen en bijvoorbeeld injec tienaalden van suikerpatiënten. Het grootste bezwaar is nog wel dat het door sommigen aan de straat wordt gezet. Er kunnen stoffen in zitten die doordat ze met elkaar in verbinding komen spontaan ontploffen of in brand vliegen." Volgens Deurloo is er nog heel wat werk aan de winkel om de burger voor te lichten omdat er te veel (30 tot 40"%) niet chemisch afval in de tasjes verdwijnt. Daar door ontstaan er ook misverstan den. "Als de mannen van de ophaaldienst een tasje aannemen waarin gloeilampen zitten, hou den ze dat niet apart. Anderen die dat zien, zeggen dan dat ze het chemische afval bij de rest an het huisvuil gooien." Deurloo geeft In 1987 bedroeg het aantal kilo's 7105 en in 1988 8565. In 1989' wordt in de overzichten een schei ding gemaakt tussen het huishou delijk en bedrijfs-klein chemisch afval. De cijfers: totaal 12.848 waarvan 10.427 huishoudelijk chemisch afval en 2421 van be drijven. In 1990 werd minder ingezameld: 11.724. Vooral minder bedrijfsaf val, namelijk 1003 terwijl via de huishoudens 10.721 kilo naar het depot op Tuttelhoek kwam. Het klein chemisch afval wordt door het bedrijf Sichetra uit Roosen daal opgehaald voor verdere ver werking. Het depot blijft voorlopig op Tuttelhoek, maar de gemeente overweegt het te zijner- tijd te verplaatsen naar de werk plaats in Scherpenisse. De gemeentelijke vuilnisophaaldienst rijdt met twee huisvuilwagens. Elke wagen heeft een laadvermogen van ongeveer 9 ton. Daarnaast be schikt de gemeente Tholen over een vrachtwagen voor het afzetten en ophalen van containers ten behoeve van gemeentelijk vuil zoals van de plantsoenen, straatmakers en bouwploegen. Bij de reiniging zijn vijf vaste medewerkers in dienst die op piekdagen worden aangevuld met medewerkers uit de algemene dienst. teert de gemeente 1 holen met een zogenaamd milieuparkje in het stadje Tholen. Op het trottoir bij het parkeerterrein aan de Bosstraat staat een aantal bolcontainers waar blank en gekleurd glas ge scheiden kan worden. Dat geldt ook voor papier (karton en kran ten). De papierbollen worden we kelijks geleegd door een vereniging. Het gekleurde glas wordt wekelijks gehaald door het bedrijf dat het glas voor herge bruik geschikt maakt. Het bolle tje blank glas wordt door de ge meente geleegd. Tot nu toe is dat 1 keer gebeurd. Volgens ambte naar P. van Zijst wordt er wel goed gescheiden, maar is het aan bod van blank glas niet hoog. Het papier dat wordt opgehaald, be draagt volgens Van Zijst ongeveer 200 kilo per week. Tot op heden is 4800 kilo op deze manier inge zameld. Een overzicht van het op Tuttel hoek gestorte afval over de afgelo pen vijf jaar leert, dat het huisvuil elk jaar is toegenomen. Werd in 1986 nog 17.700 ton aangevoerd, in 1987 was dat 23.800 ton, het jaar daarop 25.800 ton. In 1989 werd 27.000 ton aangevoerd en vorig jaar 28.000 ton. Het be drijfsafval vertoont een stijging na een daling in 1987. In 1986 kwam 12.850 ton bedrijfsval op Thttelhoek terecht, in 1987 8238 ton, in 1988 10.000 ton, in 1989 11.000 en vorig jaar 16.700 ton. Het aanbod van agrarisch afval nam vorig jaar af. Toen werd 10.000 ton gestort tegen 12.000 ton in 1989. In 1987 werd 16.700 ton gedumpt en in 1986 12.750 ton. Sinds december 1990 experimen- Leerlingen van de Rieburch uit St. Maartensdijk bezoeken de gemeentelijke stortplaats TUttelhoek bij Scherpenisse en kijken naar de inhoud van perscontainers, die veelal door campings worden gebruikt. Op het kantoortje van beheerder A. Deurloo op stortplaats Tuttelhoek hangt een plattegrond van provinciale waterstaat. Erop; de kaart van de stortplaats, de lijnen al aardig vervaagd. In maart zijn metingen ver richt die het 'resterend stortvolume' aangeven. Die zijn in rode lijnen duidelijk zichtbaar weergegeven. Het lijkt heel wat, maar hier is de wer kelijkheid sneller dan de planning. Het verhaal -voor wie zich in afval interesseert- is bekend. In 1992 zou het Tuttelhoekje dichtgaan. Toen dat bekend werd, nam de aanvoer van met name bedrijfsaf val toe en moest de sluitingsda tum vervroegd worden naar 1 september. Ook dat leek niet haal baar. Nu is 1 juli de dag waarop geen afval meer gestort kan wor den op Tuttelhoek. Het 6 hectare grote terrein is vol; de honderden meeuwen die nu nog op het'verse afval neerstrijken, lijken zich er nog niet van bewust, maar het ter rein in de inlaag langs de Ooster- schelde zal straks geen fourageergebied meer zijn voor deze 'beschavingsvolgers'. Op vrijdag 28 juni is de laatste moge lijkheid om te storten. "Toen we hier begonnen (oktober 1962 - Red.) zeiden we tegen elkaar: Wij zullen het niet meer meemaken dat het hier vol zal raken. We lo pen nu over de tweede stortlaag op 8 a 10 meter vuilnis", zegt be heerder Deurloo op weg naar de zogenaamde compactor of vuil- verdichter, een helse machine, waarmee de inhoud uit de vuilnis wagens verdeeld wordt over het resterende gedeelte. IJzeren wielen met kammen rijden het afval plat. "Er ligt nog een heel stuk onafge dekt. Met afdekken wachten we. Want daarover kunnen we nog Goedkopere zakken bij supermarkten wat uitrijden. We willen tot 1 juli blijven storten". Het terrein ligt ingesloten tussen de zeewering langs de Oosterschelde en een la ger gelegen inlaagdijk. De verho ging van de zeedijk heeft in de jaren zeventig (het op Deltahoog te brengen van de buitendijken) Tuttelhoekje meer volume gege ven. De inlaag is van lieverlee van af de westzijde volgestort op een ondergrond, eigendom van het waterschap Tholen. De inlaag diende ervoor als zanddepot voor de herverkaveling. "We zijn wel altijd aan voor schriften gebonden. De stort plaats is door de provinciale waterstaat onderverdeeld in sec ties. Regelmatig werd er door de provincie ingemeten en dan kwam automatisch het restvolume eruit.- We waren bij het storten gebon den aan 6 meter plus N.A.P. in het midden en aan de zijkanten plus 4. De zeewering is een mooie richtlijn want die ligt op 6.25 bo ven N.A.P., het inlaagdijkje op plus 4". Op sommige plaatsen verteert het vuil eerder dan op an dere plaatsen. Het verteringspro ces schept weer ruimte voor nieuw vuil. Volgens Deurloo zorgde het afval van uien voor verzakkingen. Ook zware machines konden er gemakkelijk in wegzakken, herin nert de beheerder zich. "We moesten wel eens een wagen met 18 ton juunafval uit laten graven". Wat Deurloo betreft, zijn de uien- resten 'de grootste ellende' omdat het spul bestaat uit 90% water en het blad er lang over doet eer het verteerd is. Het storten van grote hoeveelheden uien is echter achter de rug nu bedrijven alleen zoge naamd steekvaste afval mogen storten, ondernemers gezien de kosten naar andere stortmogelijk- heden zijn gaan uit zien (Daco- mex import-export van M. van Damme uit Sint-Maartensdijk) of met de verwerking van uien zijn gestopt (Meijer in Scherpenisse). Het agrarisch afval zoals dat van uien, wordt nu nog aangevoerd van de fabriek Onion Specialties en van de zilveruienfabriek van G. Polderman (tijdens het seizoen) uit Sint-Maartensdijk. "Kijk", zegt Deurloo, wijzend op een bandenwagen vol landbouw plastic die het terrein op komt rij den. "Dat is nou een mooi voorbeeld om te laten zien hoe moeizaam het hergebruik ver loopt. De voorafgaande jaren konden de boeren het plastic gra tis brengen voor recycling. Dat werd hier apart opgeslagen en af gevoerd. Maar ze kunnen het spul niet meer kwijt. Zoiets is erg jam mer. Je bent bezig om gescheiden in te zamelen, de mensen doen er hun best voor en nu moeten ze er weer voor betalen. Dan houdt het weer op". Het gaat voornamelijk om grote lappen piastic die in het voorjaar over de aardappelperce len worden gelegd om de groei te bevorderen. Een ander voorbeeld. Na de stormen van vorig jaar brachten veel tuinbouwers gebro ken glas van de kassen naar de .glascontainer op Tuttelhoek. "De hele lading kwam terug omdat er teveel kit aan het glas zat en er ook t.l.-buizen bij waren wegge gooid. Dan doe je moeite om apart in te zamelen maar je moet wel 12 ton glas op Tuttelhoek stor ten omdat het niet aangenomen wordt". Deurloo zegt wel zoveel mogelijk toezicht te houden bij het aanleveren van dergelijk afval, maar wijst erop dat hij ook wel eens achterin de belt bezig is met de compacter het vuil aan te rij den, zodat de controle bij de in gang ontbreekt. Toen Deurloo op 1 januari 1980 als beheerder op Tuttelhoek kwam, waren de voorzieningen beperkt. "Vijftien jaar geleden lag de stortplaats gewoon open. Dag en nacht kon je erop. Eerst hadden we een bulldozertje en een hydraulische kraan voordat de verdichter er kwam. Ook het hek fs er pas later rondgezet. Om het voor particulieren mogelijk te ma ken buiten de werkdagen hun af val naar de vuilnisbelt te brengen, was er zaterdagochtend gelegen heid tot storten. Toen de reini gingsrechten nog geheven werden door middel van de vuilniszakken -die de burger op het gemeente huis kon kopen- zorgde dat zater dagochtend voor files op de stortplaats. Deurloo: "De mensen kochten goedkopere zakken bij de supermarkt en kwamen ze zater dags in luxe auto's hier brengen. Dan waren ze goedkoper uit. Soms kwamen hier wel 70 tot 80 auto's op een ochtend. Als ze in de rij stonden, wilden ze niet wachten tot ze aan de beurt waren en dan smeten ze de zakken voor in op de stortplaats. Als ze er maar vanaf waren, dan was het goed". Een en ander veranderde toen er een vaste afvalstoffenhef fing voor huishoudens werd vast gesteld. Voor particulieren was het niet langer aantrekkelijk zelf met de zakken te gaan rijden. "Nu komen er misschien 10 parti culieren met de auto in één week", vertelt Deurloo. Het gevolg van het loslaten van de zakkenprijs was, dat het aanbod van vuilnis aan de straat enorm toenam. "De vuilnismannen hebben die wijzi ging het best gemerkt, want het aanbod steeg gigantisch". Bij het invoeren van de ar beidstijdverkorting werd het Tut telhoekje vrijdagmiddag gesloten. Omdat veel bedrijven op vrijdag gebruik wilden maken van de stortplaats is besloten de vrijdag middag open te blijven en de za terdagochtend te sluiten. Volgens Deurloo is met name het bedrijfs afval de laatste jaren gestegen. "Er zijn meer bedrijven op Tho len gekomen. Die produceren ook een afvalprodukt". Voor een groot aantal bedrijven (waaronder ook campings worden verstaan) rijdt het transportbedrijf Cop- pens uit Bergen op Zoom. Op heel het eiland Tholen heeft het be drijf zo'n 35 containers staan (van 7 en 30 kuub) die wekelijks wor den geleegd op Tuttelhoek. Chauffeur A. Westdorp uit Sint- Annaland betreurt het dat Tuttel hoek dicht moet. "Het is allemaal dichtbij. Voor mij ideaal gebied, straks moet ik misschien veel ver der gaan rijden". Westdorp vertelt dat nu het einde van Tuttelhoek als stortplaats nadert hij de afge lopen vier weken 'veel meer' con tainers heeft uitgezet dan normaal. Westdorp kan aan de hand van het tarievenlijstje laten zien dat storten op bijvoorbeeld De Kragge in Bergen op Zoom veel duurder is dan op Tuttelhoek. "In Bergen op Zoom wordt de wagen gewogen. Daar betaal je 45 gulden per ton. Hier 75 gulden per wagen. Voor een 7 kuubs con tainer kom je al op 315 gulden. Daar moeten nog transportkosten bij". Een bedrijf uit Tholen bij voorbeeld betaalt voor dezelfde container 225 gulden op Tuttel hoek, een camping in Stavenisse 231 gulden. Deurloo: "De stortta- rieven zijn hier erg laag vergeleken met de tarieven in de regio. Ik heb er wel begrip voor dat de mensen nu piepen dat het dicht gaat, maar ik heb nog niemand ge hoord die zegt dat ze de afgelopen jaren toch lekker goedkoop heb ben kunnen storten". De beheerder wil ook een mis verstand de wereld uit helpen. "Als de mensen een wagen van Coppens uit Bergen op Zoom zien rijden, dan denken ze dat er afval van buiten Tholen wordt gestort. Dat is een steeds terugkomende vraag. Dat is dus pertinent niet zo, op een enkele keer na. Coppens rijdt voor Thoolse bedrijven, campings, bejaardentehuizen. De stijging in het aanbod van afval is vooral veroorzaakt door bedrijfs afval. Deurloo staaft dat met cij fers: "In 1982 was dat bijvoor beeld 52,6 duizend kubieke meter, in 1990 was dat 83,2 duizend ku bieke meter. Agrarisch afval is in die periode gelijk gebleven, onge veer 10 m3, het huis-en grofvuil vertoonde een lichte stijging van 25 m3 naar 31 m! in die periode. Deurloo gelooft dat afvalschei ding meer zal worden toegepast wanneer het voor bedrijven duur der wordt om van hun rommel af te komen. "Nu zie je dat er con tainers gelost worden waar een berg volle computeruitdraaien in zitten. Waarom doet zo'n bedrijf er geen moeite voor om dat bij een vereniging in te leveren. Als ze straks met hogere tarieven worden geconfronteerd dan pas zullen ze meer aan afvalscheiding gaan Vodden, te slecht voor zak van Max doen". Per vervoermiddel wordt op Tuttelhoek één tarief gerekend. De chauffeur krijgt de nota mee die Deurloo invult. Oók al zit er minder in de container, de prijs blijft gelijk. "Voor sommigen is het een hard gelag wanneer er veel minder in de laadbak zit", geeft Deurloo toe. Per week wordt zo'n 110 ton huis vuil van Tholen (inclusief kleine containers van bedrijven) gestort. Om de afvalstromen te scheiden, heeft Deurloo wel enkele voorstel len. Het composteren van 'rest- groen' uit de plantsoenen is één voorbeeld. Verder denkt Deurloo dat het scheiden van puin voor de zogenaamde puinbreker ook een goede zaak is. "Het milieuparkje in Tholen zou uitgebreid moeten worden. Hier worden ontzettend veel kleren gestort. Dat is niet meer goed voor de zak van Max en bij de voddenboer krijg je er niks voor. Dat zijn aanzienlijke hoeveelheden. Daar zou een bol letje voor moeten komen". Hoe wel het nog niet precies duidelijk is hoe de toekomst van de beheer der er gaat uitzien, is Deurloo er van overtuigd dat er wel een oplossing voor zijn functie zal worden gevonden. "Veertig tot vijftig procent van mijn werk blijft bestaan. De ophaaldienst blijft hetzelfde. Dan is er het koel kastenproject, het milieuparkje in Tholen, het klein chemisch af val". Daarnaast verzorgt Deurloo ook het uitlenen van gemeentelij ke materialen (voor sportactivitei ten) en voor personeel en wagen bij bijvoorbeeld woningontrui mingen. "De mensen weten dat niet, maar dat zijn allemaal klus jes die van hieruit geregeld wor den". Deurloo vindt dat er nu een 'onzekere situatie' is ontstaan maar zegt 'voldoende vertrouwen' te hebben in de gemeentebestuur ders om voor hem een oplossing te vinden. Op initiatief van de toenmalige gemeente Sint-Maartensdijk werd in 1960 de gemeenschappelijke regeling vuilnisophaaldienst opgericht na dat eerdere pogingen schipbreuk hadden geleden. Op 29 oktober 1962 trad deze regeling in werking. Tegelijk met de invoering van de regeling werd de stortplaats Tuttelhoek in gebruik genomen. Het terrein was eigendom van het waterschap; de inlaag had dienst gedaan als zanddepot voor de herverkaveling. Aan de gemeen schappelijke regeling namen Sint- Maartensdijk, Poortvliet, Scher penisse en Sint-Annaland deel. Het dagelijks bestuur werd in Sint-Maartensdijk gevestigd (van daaruit werden ook de salarisrege lingen voor de ophalers vast gesteld). De reinigingsrechten bedroegen 10 gulden per jaar voor één zinken emmer. Na verloop van enige ja ren sloten zich ook andere ge meenten aan; op 1 januari 1964 Stavenisse en in 1967 de gemeente Tholen (volgens het raadsbesluit van 22 november van 1966). Deze gemeente beschikte al over een vuilniswagen. Het voertuig werd in de regeling ingebracht. Ook de kolkenzuiger van Tholen kwam bij het wagenpark van de gemeenschappelijke regeling. De reden dat Tholen zich aan sloot, lag in het feit dat de stort plaats bij Hoornwerk op het Slikkenburgh (net aan de andere kant van de voormalige Thoolse brug) vol begon te raken. De ge meente Sint-Philipsland trad op 20 januari 1967 toe, terwijl Oud- Vossemeer per 1 september 1968 in de regeling werd opgenomen. De eerste zogenaamde roltrom- melauto (kraakwagen) werd op 7 juli 1967 aangeschaft. Besloten werd tevens om voor deze tweede auto personeel aan te nemen. De wagen was nodig omdat de ge meenten Tholen en Oud- Vossemeer erbij waren gekomen. Voordat de inlaag als vuilnisbelt in gebruik werd genomen, werd op tal van andere plaatsen vuilnis gestort. Zo had Sint-Maartensdijk een mestvaalt aan de Westvest die in 1957 overvol raakte. In 1958 mocht daar geen bedrijfsafval meer worden gestort. Om uitvoering te kunnen geven aan een nieuw bestemmingsplan voor het dorp, moest de belt wor den leeggemaakt. Ruimte vond men toen op het schor van de af gesloten Pluimpot, nabij het Gal genpad en in de 'laagte' aan de Derde Dijk (waar nu het monu ment voor de watersnood staat). Ook de watergang tussen de Ste nen Pad en de Eerste Dijk lag vol. Een laagte in de Derde Dijk bracht tijdelijk enige soelaas en toen die vol was, dumpte men het vuilnis in een weelput in de Geer- truidapolder bij Scherpenisse. Het huisvuil van Scherpenisse werd gestort aan de Molenweg (wellicht ook in het Visgat bij de Zeedijk). Poortvliet had een stort plaats aan de Deeweg naast Bur- gemeet en Stavenisse kon het afval kwijt aan de Veerweg. In dit dorp werd in 1970 een proef genomen met het inzamelen van huisvuil in plastic zakken. Dat bleek een succes en de zware zin ken emmers die altijd veel lawaai veroorzaakten wanneer ze werden geleegd, verdwenen van de stoe pen. In 1972 besloot de gemeente raad van groot-Tholen de prijs van de reinigingsrechten te verwerken in de plastic zakken. Tuttelhoek werd 1 dag in de week opengesteld om te voorkomen dat er illegaal werd gestort. De gemeente Tholen huurt het terrein van het waterschap Tho len. Op grond van de wet veront reiniging oppervlaktewater heeft de gemeente een lozingsvergun ning omdat het percolaat (water dat uit de belt zakt) via een leiding op de rioolwaterzuivering in Sint- Maartensdijk werd gebracht. De gemeente is verplicht regelma tig monsters te nemen. De uitsla gen daarvan worden door het waterschap beoordeeld. Volgens een woordvoerder van het water schap zijn er tot op heden geen probleemstoffen in de monsters aangetroffen. Als eigenaar van de grond heeft het waterschap inmiddels de ge meente Tholen medewerking toe gezegd om op de stortplaats een overlaadstation in te richten. De gemeente blijft verantwoordelijk voor de nazorg van het terrein. Beheerder Deurloo zegt dat er zich 'weinig problemen met che mische afvalstoffen' zullen voor doen op Tuttelhoek. "Bij de bedrijven wordt vier keer per jaar bemonsterd voor hun lo zingsvergunning. We hebben hier geen grote chemische industrie en het restantje aan landbouw- bestrijdingsmiddelen is te ver waarlozen, want dat spul is te duur om weg te gooien. Rond de stortplaats loopt een drainage voor het oppervlaktewater en per colaat. Van het waterschap krij gen we geen klachten over schadelijke stoffen." Realiseren van een blijvend afval centrum op de stortplaats Tuttel hoek bij Scherpenisse is niet mogelijk. Gedeputeerde staten hebben dat in april kenbaar ge maakt aan het gemeentebestuur. De stortplaats, die 1 juli dicht gaat, grenst aan een zogenaamd stiltegebied. In zo'n gebied moe ten de natuurlijke geluiden zo min mogelijk verstoord worden. Wethouder J. van der Jagt heeft over de afwijzing een gesprek ge had met milieu-gedeputeerde A.M. Dek. "De vraag is namelijk waar we dan wél met ons afval heen kunnen. Daarop kon de pro vincie geen antwoord geven." Het overleg heeft erin geresulteerd, dat Tuttelhoek tot september 1993 als overslag mag blijven dienen. Van daaruit wordt het huisvuil dan naar Nieuwdorp afgevoerd. "Dat wordt een kleinschalige voorzie ning, waarin zo weinig mogelijk wordt geïnvesteerd," aldus Van der Jagt. Gemeente en gemeenschappelijke regeling stortplaats Midden- Zeeland moeten op Tholen een nieuwe plaats zoeken voor een af valcentrum. "Dat kost tijd, ook gezien de planologische procedu re." Het centrum wordt een - over kapte - voorziening, waar behalve overslag van afval ook composte ren en het opslaan van klein che misch afval en koelkasten aan de orde zal zijn. Het storten van juunafval uit een bandenwagen is in trek bij de meeuwen. Een vrachtwagen van Coppens rijdt af en aan met contai ners van particuliere ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1991 | | pagina 13