Cursisten frissen kennis verkeersregels op
RPF kritisch over
Thools milieubeleid
Tennisbaan na vijf maanden verhuurd
Veertig jaar NCVB met kookboekje
Visser bestraft
Van der Jagt
perplex van
bezwaar ZMF
Uien duurder
Afdeling Tholen huldigt vier leden van het eerste uur
Wethouder J. van der Jagt reikt automobilisten certificaat uit
CDA heeft sleutelpositie in gemeenteraad Sint-Philipsland
Donderdag 28 februari 1991
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Opgepoetst en bijgetankt. Dat zijn de 24 deelnemers
aan de verkeerscursus die maandagavond in Meulvliet
in Tholen een certificaat kregen uitgereikt van wet
houder J. van der Jagt van verkeer. Vijf avonden kon
den belangstellende automobilisten hun kennis op het
gebied van de verkeersregels opfrissen. De groep vol
wassenen die erop inschreef varieerde in leeftijd van 31
tot 74 jaar. De oudste deelnemer was de heer J. van
der Schaaf uit Sint-Maartensdijk die door de wethou
der extra in het zonnetje werd gezet.
Grijpstuiver
Gescheiden
Basisscholen
Jongeren
Snelheidscampagne
Bestuurswisseling
Oude winkeltjes
Tegen de muur
Emotioneel
Afspraak
"Ik doe een beroep op het bestuur van De Ruucstop
pelen om het ingenomen standpunt te handhaven," zei
CDA-er L.C. Vroegop in de Sint-Philipslandse ge
meenteraad. Zijn fractie ging 'met grote tegenzin' ac
coord met een huurovereenkomst betreffende de
tennisbanen, waarin niet een artikel was opgenomen
dat gebruik op zondag verbood. "Ik betreur dat ten
zeerste, maar wij nemen dit besluit alléén ten gunste
van gemeente en tennisvereniging," aldus Vroegop.
Tijdens de viering van het veertigjarig bestaan van de
afdeling Tholen van de Nederlandse Christen Vrou
wenbond (NC VB) zijn vier leden van het eerste uur in
het zonnetje gezet. De dames T. Goedegebuure-Duine,
W. van Vessem, A. Quist-Deurloo en P. Ottevanger-
Deurloo kregen bloemen en een herinneringsbord met
inscriptie van presidente J. Deurloo-v.d. Velde. Op de
jubileumavond in de chr. mavo werd een door de leden
samengesteld kookboekje gepresenteerd.
De 24 deelnemers aan de cursus. Tweede van rechts (zittend) de 74-jarige J. van der Schaaf. De jongste deelnemer is de 31 jarige
W. Rinses-Wielaard (staand, zesde van rechts). Links docent J.W. van Popering.
Van der Jagt noemde het een bij
zondere prestatie om op die leef
tijd aan de cursus deel te nemen.
Voor Van der Schaaf was het 23
jaar geleden dat hij een verkeers-
examen deed. In de tussenliggen
de periode zijn er nieuwe borden
bijgekomen en is ook het invoe
gen een hoofdstuk apart gewor
den, zo lichtte Van der Schaaf toe.
Het initiatief voor deze cursus
komt van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) die de stichting verkeerse-
ducatie in de hand nam om de
cursus in te vullen. J.W. van Pope-
ring uit Sint-Annaland verzorgde
de lessen die in Tholen en Sint-
Maartensdijk werden gegeven. De
groep in Tholen was de eerste in
Zeeland die de cursus afsloot.
Aangezien het om een proef gaat
is het nog niet zeker of er volgend
jaar weer een dergelijke cursus op
touw wordt gezet. De gemeente
Tholen, die haar medewerking
verleende aan de opfris-cursus, is
bereid ook volgend jaar het initia
tief te steunen. Dat zei Van der
Jagt die de certificaten uitreikte.
Hij legde uit dat de cursus past in
de campagne -25°7o
verkeersslacht
offers, waarmee bedoeld wordt
dat het aantal verkeersslachtoffers
in het jaar 2000 met 25% moet
zijn verminderd. "Die doelstelling
is echter niet haalbaar. Dat komt
door de ontwikkelingen in het
verkeers- en vervoersysteem", al
dus de wethouder. Niet alleen de
De fa. B. en zoon uit Tholen is
door de economische politierech
ter veroordeeld tot duizend gul
den boete, waarvan de helft
voorwaardelijk, wegens het on
juist melden van een kabeljauw
vangst. In plaats van 140 kilo
werd maar 80 kilo in de papieren
vermeld, toen de TH 6 in Co-
lijnsplaat loste. Volgens B. ging
het om een menselijke vergissing
.-omdat de registratie gebeurde
door een minder ervaren mede
werker. Hij zei bovendien geen re
den te hebben voor misleiding
omdat zijn hoeveelheid kabeljauw
nog niet vol was. De officier van
justitie geloofde er weinig van en
eiste 1200 gulden boete, maar de
rechter hield wel rekening met het
verweer van B.
Golden Earring in Goes. Op za
terdag 16 maart presenteert de
popgroep Golden Earring in de
Zeelandhallen te Goes haar nieu
we cd/lp in een bijna twee uren
durende show. Ook brengt de
groep vele hits uit het verleden ten
gehore. De voorstelling begint om
kwart over acht, in het voorpro
gramma speelt de groep Surren
der. Kaarten zijn verkrijgbaar via
de VVV bespreekbureaus.
Dat zei RPF-statenlid L.C. van
Dijke dinsdagavond in Meulvliet
te Tholen op een verkiezingsbij
eenkomst over het storten van slib
uit de Vest in Tholen op de ge
meentelijke stortplaats Tut-
telhoek.
"Al eerder hebben wij bezwaar
aangetekend bij de plannen van
de gemeente Tholen met betrek
king tot deze stortplaats", zei Van
Dijke. "Wij hebben dan ook ge
deputeerde staten gemaand om
Tuttelhoek binnen afzienbare tijd
te sluiten. Dat ging niet zonder
slag of stoot, maar alle verhalen
over een degelijke kleilaag onder
de stortplaats ten spijt, Tuttelhoek
voldoet niet aan de IBC-criteria.
Wij waren dan ook niet weinig
verbaasd en niet minder bezorgd,
toen wij kennis namen van het
voornemen van het gemeente
bestuur deze stortplaats af te dek
ken met ingedikt slib uit de
Thoolse Vesten. Wij delen de zorg
van bijvoorbeeld de ZMF, die be
toogt, dat het slib daar dan in
aanraking komt met het grondwa
ter en dus tot nieuwe verontreini
ging van dat grondwater moet
leiden.
Dit is als vanouds. Nu kiezen voor
een financieel aantrekkelijke
oplossing, zonder je rekenschap te
geven voor de gigantische kosten
die kunnen optreden bij de nazorg
voor de belt. Wij hebben gedepu
teerde staten indringend ge
vraagd, alert te zijn bij het
voornemen van het gemeente
bestuur en ons heel nadrukkelijk
toename van de bevolking is daar
van de oorzaak, ook zijn er meer
redenen waarom mensen zich ver
plaatsen: naar het werk, naar de
winkel, naar vrienden en kennis
sen, naar de sportclub. Ook het
goederenvervoer en het recreatie-
verkeer neemt toe. "De stelling
'hoe meer kilometers, des te meer
slachtoffers' is wat ongenuan
ceerd, maar wel waar", zo stelde
Van der Jagt. De cursus noemde
Van der Jagt van belang vooral
voor autobestuurders die reeds
een aantal jaren in het bezit zijn
van een rijbewijs en die ervaren
dat er veel is veranderd in het ver
keer. Hij hoopte dat de cursus een
vervolg krijgt 'zodat meer Thole-
naren de kans krijgen om zich te
laten oppoetsen en te laten bijtan
ken op het gebied van het verkeer'.
Docent Van Popering plaatste eni
ge kanttekeningen bij het ver-
"Ik sta perplex, want het be
zwaarschrift van de Zeeuwse Mi-
liefederatie(ZMF) is een totaal
achterhaalde zaak." Dat zegt wet
houder J. van der Jagt naar aan
leiding van het vorige week
gepubliceerde artikel over het be
zwaar tegen het storten van slib
aan de Zwarteweg en Tuttelhoek.
"We maken geen gebruik meer
van een tijdeljjk depot aan de
Zwarteweg voor de ontwatering
van slib uit de Vest in Tholen",
zegt de wethouder. "Met een zeef-
bandpers wordt het slib ter plaatse
ingedikt en daarna wordt het naar
Tuttelhoek gebracht. De verontrei
niging is niet zo hoog als de ZMF
aangeeft. Wettelijk hebben we
geen vergunning nodig. De pro
vincie heeft de offieiële aanvraag
voor het storten van slib aan de
Zwarteweg ook ingetrokken. Aan
nemer Oranjewoud heeft een al
ternatieve inschrijving gedaan om
het slib ter plaatse in te dikken. In
de directe omgeving van de Vest
moeten we nog een plaats voor de
zeefbandpers zien te vinden. Zo
als het er nu naar uitziet, kan het
werk in maart beginnen. We zijn
vol goede moed dat we de zaak
kunnen klaren", aldus Van der
Jagt.
Hij meent, dat de vervuilings
graad van het slib lang niet zo
hoog is als de ZMF aangeeft. "Als
het zo was als de ZMF zegt, zou je
de Vest bijna laten rusten, maar
het schoon maken van de vervuil
de bodem is ons heel wat waard.
Het water wordt ook schoner", al
dus de wethouder. De schaatsen
rijders kunnen daarvan ook
profiteren. Na het uitbaggeren
van de Vest zal er voortaan eerder
betrouwbaar ijs zijn om te
schaatsen.
tegen verklaard. Vervuild slib
hoort niet op een stortplaats. Ze
ker niet, wanneer nog niet eens de
vervuilingsgraad is vastgesteld.
Het hoort in een depot, dat aan
alle eisen voldoet. Dat dit een
duurdere oplossing is dan het
domweg storten, ontgaat mij niet,
maar het raakt toch warempel
eens tijd, dat ook gemeentebestu
ren ervan doordrongen raken, dat
het schonen van het milieu niet
kan met een losse grijpstuiver. Mi
lieubeleid kost geld, veel geld. Wij
moeten de rekening van het oprui
men willen betalen en deze niet
doorschuiven naar onze kinde
ren", zei statenlid Van Dijke.
De Thoolse statenkandidaat ir. W.
Mol benadrukte nog eens het be
lang van gescheiden inzameling
van huishoudelijk afval omdat
daarmee 50% van de verbran-
dingskosten bespaard worden.
"Daarvoor heeft de provincie me
dewerking van de gemeenten no
dig en daar zien we 't fout gaan",
zei Van Dijke. "Het gaat altijd om
de centjes en men heeft altijd te
weinig geld over voor het milieu.
Als de gemeenten gescheiden in
zameling 1 januari 1992 niet voor
elkaar hebben, moeten we dat als
provinciaal bestuur dwingend
opleggen. Ik begrijp niet waar de
gemeente Tholen een probleem
van maakt, want de beurs van
Tholen is heel redelijk gevuld,
maar in feite moet de afvalverwer
king kostendekkend gebeuren",
zei RPF-statenlid Van Dijke dins
dagavond in Meulvliet.
i
keersgedrag van de Nederlanders.
Hij stelde dat iedereen met het
verkeer opgroeit maar niet mee
groeit. Als voorbeeld haalde hij
iemand aan die zei vier keer zijn
rijbewijs te hebben verlengd en
dat voldoende vond omdat hij
nooit een ongeluk had gehad.
Ook het aantal auto's neemt zo
danig toe dat er parkeerproble
men ontstaam. Van Popering gaf
als voorbeeld een gezin met vier
dochters die allemaal een auto be
zaten. Kwamen zaterdagsavonds
de vriendjes op bezoek dan kwa
men die met de auto. "Zo komt
het voor dat er tien auto's voor de
deur staan". 'Van Popering vond
het aantal mensen dat voor de
cursus had ingeschreven niet
groot. "Slechts. 24 mensen, tussen
de jongste en de oudste zit nog
zo'n groot blok".
J. Meulpolder van de stichting
verkeerseducatie Zeeland pleitte
voor het verplicht tellen van ver-
keerslessen op de scholen door de
Rijksoverheid. Vooral voor leer
lingen van het voortgezet onder
wijs is dat van belang, omdat deze
groep vaak op de fiets grote af
standen moet afleggen. "Na de
basisschool zijn de verkeerslessen
over. Niet alleen de ouderen zijn
kwetsbaar maar ook de jeugd die
vanuit de dorpen naar Tholen
fietst om daar naar de middelbare
school te gaan". Meulpolder be
dankte de gemeente Tholen voor
haar medewerking en sprak de
hoop uit dat deze een vervolg zal
krijgen. Ook richtte hij de aan
dacht op de kleine kinderen die
door moeders met de auto naar
school worden gebracht. "Soms
denk ik wel eens: de kinderen
kunnen beter samen hand in hand
naar huis lopen dan opgehaald
worden. Want wat zich bij school
allemaal niet afspeelt. Moeders
die uitstappen en een vriendinnet
je van vroeger tegenkomen waar
mee ze beginnen ite praten. En als
dan de kinderen uit school lopen,
dan rennen ze de straat op".
Om de kennis van het verkeer en
de regels op peil te houden stelde
Meulpolder voor om elke vijf of
'Ons lievelingsrecept voor u opge
schept' heet het boekje, dat bijna
honderd pagina's telt met door de
leden aangedragen recepten; va
riërend van een abrikozentoetje
tot een zuurkoolschotel. Het lijkt
een goede manier om eikaars
creativiteit op kookgebied te leren
kennen, want wat te denken van
het ouderwetse 'over de schuttel'
of 'stokvis zoals ze bij de marine
gegeten wordt'. Een werkgroepje
bracht deze tastbare herinnering
aan het jubileum tot stand en
kreeg daarbij medewerking van
Ten Anker en de Amrobank. Bij
de verloting kon een speciaal om
slag voor het boekwerkje worden
gewonnen, gemaakt door me
vrouw W. van Vessem.
Mevrouw Deurloo verwelkomde
's middags bijna honderd leden en
genodigden voor de broodmaal
tijd. Daaronder gewestelijk presi
dente C. Viergever,
rayon-contactvrouw S.A. Geluk-
van Splunter en dirigent D. Letzer
van het NCVB-koor. De presiden
te las uit Spreuken en de Brief aan
tien jaar automobilisten een exa
men af te nemen. "Ik hoop dat
het ministerie dat zal doen". Dat
de cursus geslaagd is, leidde
Meulpolder af aan het feit dat
niemand van de deelnemers één
avond heeft verzuimd. Verder zeg
de hij toe dat toekomstige cur
sisten niet alleen met een
certificaat naar huis zullen gaan
maar ook met het lesboek als
'naslagwerk'.
Voor de cursus moesten de deelne
mers 35 gulden betalen. Jongeren
in de leeftijd van 16 tot 18 die mo
menteel deelnemen aan ver
keerslessen in Sint-Annaland,
Tholen en Sint-Maartensdijk krij
gen subsidie op het lesgeld. De 12
avonden kosten per cursist 79 gul
den waarvan 25 gulden door de
gemeente en 25 gulden door
Rijkswaterstaat wordt betaald. In
totaal doen zo'n 75 jongeren aan
de cursus mee. De groep is via een
brief persoonlijk benaderd. Er
worden verschillende onderwer
pen behandeld zoals alcohol en
verkeer, verkeersregels, het invul
len van een schadeformulier, ge
drag ten opzichte van bijzondere
verkeersdeelnemers, voertuigvaar
digheid bromfietsen.
Maandag is op de weg tussen Wil-
helminadorp en Goes de start ge
geven voor de landelijke
snelheidscampagne in Zeeland: 50
de uiterste limiet, ken je limiet 80
en te hard rijden kost teveel. Het
stuntteam H. Warns van het tv-
programma 12 steden, 13 onge
lukken zette de openingsceremo
nie luister bij.
De burgemeester van Goes, mr.
Seinstra, gedeputeerde De Voogd,
Tweede Kamerlid Castricum, drs.
Goos van Veilig Verkeer Neder
land en mevr. Jansen-Marsman
van de voetgangersvereniging
VBV legden het belang van de ac
tie uit.
Jaarlijks worden in het verkeer
ruim 1500 doden en 50.000 ge
wonden geregistreerd. Bij een
groot deel van de ongevallen
waarbij slachtoffers vallen, speelt
de Filippenzen en hield daarna
een korte meditatie. Begeleid door
de vaste organiste mevrouw A.
Roggeband werden ook enkele lie
deren gezongen.
's Avonds feliciteerden velen de
jubilerende vereniging. Daaron
der vertegenwoordigers van de
provinciale NCVB, de hervormde
vrouwengroep Bidt en Werkt uit
Scherpenisse, NCVB Poortvliet,
de Vrijzinnige Prot. Vrouwen
bond Tholen, burgemeester H.A.
van der Munnik en directeur
A.A.M. van Loon van bejaarden
tehuis Ten Anker. Het NCVB-
koor zong, evenals 's middags,
een aantal vrolijke en toepasselij
ke liedjes.
Een aantal huishoudelijke zaken
werd ook nog afgewerkt. De da
mes C. Korstanje, L. Bolier en A.
Houmes verlieten het bestuur. Zij
kregen een attentie als dank voor
hun inzet. Mevrouw Houmes
werd door haar mede-koorleden
een te hoge snelheid een belangrij
ke rol. Met name op 50- en 80-km
wegen zijn hierdoor veel slachtof-
nog speciaal toegezongen met een
lied waarin zelfs dialect zat. Nieu
we bestuursleden werden R.
Vroon, W. Klippel en C. Weeda
(publiciteit). W. Hopmans werd
penningmeesteresse, I. van Gorsel
en J. Key voeren samen het secre
tariaat van de NCVB. Vice-
presidente J. Deurloo en presiden
te M. van der Munnik verwissel
den hun functies. De
jaarverslagen van secretaris, pen
ningmeester en 'Lief en leed' wer
den goedgekeurd.
De NCVB werd in februari 1951
opgericht om te komen tot een
vrouwenbond "die niet binnen be
paalde kerkmuren bleef. Op de
eerste avond waren slechts acht
vrouwen aanwezig in het toenma
lige distributiekantoor in de
Brugstraat. Maar de tweede
avond kwamen er 28 dames die
zich aangetrokken voelden tot de
grondbeginselen van de NCVB.
Er werd een bestuur gekozen met
mevrouw Van Stee als eerste voor
zitter. Ondertussen telt de afde
ling meer dan honderd leden. Een
groot gedeelte zit 'aan de goede
kant van de veertig' en herinnerde
zich dan ook niet zoveel van de
verenigingsactiviteiten, die door
de eerste groepen dames voor het
voetlicht werden gebracht.
Ook het stukje geschiedenis van
Tholen in deze veertig jaar, op
leuke wijze aan elkaar gepraat
fers te betreuren.
In Zeeland valt 70% van de ver
keersdoden op 80 km wegen. Van
door mevrouw A. Boxhoorn, was
voor velen vreemd. Maar zij die
het wél herkenden kregen er
nostalgische gevoelens van. Alle
oude winkeltjes, bestuurlijke fei
ten en voor Tholen belangrijke za
ken passeerden de revue.
Tussendoor speelden, zongen of
dichtten de leden over hun activi
teiten bij de vereniging. Sprekers,
creatieve avonden, reizen, kerst
vieringen en jaarfeesten.
De maandelijkse bijeenkomsten
gebeurden eerst in het vereni
gingsgebouw, later op de zolder
van het stadhuis, in De Wingerd
en nu in het Visnet. Slechts in fe
bruari 1953 en tijdens de vakan
ties wordt de cyclus doorbroken.
De onderwerpen die behandeld
worden zijn in feite tijdloos. Want
ook in de vijftiger jaren sprak
men over communisme,
reclasserings- en zendingswerk.
Misschien dat men de laatste ja
ren onderwerpen als milieu en ge
zondheidszorg wat meer onder de
aandacht brengt. De jubileuma
vond, die inmiddels tot midder
nacht was uitgelopen, kreeg een
vrolijk slot met een swingende
modeshow van onder andere au
thentieke kleding uit de zestiger
jaren.
Op 20 maart staat de eerstkomen
de verenigingsavond van de
NCVB gepland. Mevrouw E. de
Jonge vertelt dan over bakerpraat
jes en kraamgebruiken.
de letselslachtoffers valt 40% op
80 km wegen en bijna 50% op 50
km wegen. Het Regionaal Orgaan
In de vergadering bleek, dat be
halve de drie SGP raadsleden,
óók de beide CDA-ers en de bur
gemeester geen openstelling op
zondag wilden. En het bestuur
van de tennisvereniging had
schriftelijk toegezegd de banen op
zondag niet te gebruiken. De
PVAB benadrukte bij monde van
A.P. Kornaat dat de Nederlandse
wetgeving een dergelijk verbod
niet toestaat. September vorig
jaar kon de verhuur van de tennis
banen niet doorgaan, omdat de
verbodsbepaling voor de zondag
niet door de PVAB werd geaccep
teerd én de SGP sowieso tegen de
verhuur was.
De staatkundig gereformeerden
handhaafden ook nu dat stand
punt, hoewel Vroegop nog pro
beerde hen op andere gedachten te
brengen. "Wij kunnen nu niet
vóór stemmen, omdat wij dan op
twee sporen zitten," zei H. Geluk.
Daardoor kreeg het CDA een
sleutelrol toebedeeld. Vroegop:
"In principe is het CDA vóór op
name van het artikel 8 (over de
zondagsluiting) én voor verhuur
van het tenniscomplex. Dat gaat
in deze raad schijnbaar onmoge
lijk samen."
Wethouder J. de Jager (CDA) zet
te tevoren het college-standpunt
uiteen. Omdat er voor een over
eenkomst mét artikel 8 geen meer
derheid in de raad was, stonden b.
en w. met de rug tegen de muur.
Met het bestuur van de tennisver
eniging werd overlegd en dat
schreef - gehoord de ledenverga
dering - in een brief dat men de
banen op zondag niet wilde ge
bruiken. "Deze gentlemen's
agreement zagen b. en w. als de
enige oplossing. Het heeft geen
wettelijk kader, maar is een more
le tegemoetkoming aan de gevoe
lens van de bevolking," aldus De
Jager. Hij vulde aan dat er een
overeenkomst moet komen omdat
anders een 'vogelvrije' situatie
ontstaat. Richting de PVAB zei de
wethouder nog, dat het niet met
de democratie strookt dat wordt
geblokkeerd wat 80% van de be
volking wil. "Ik hoop dat de in
Sint-Philipsland levende gevoe
lens bij de PVAB zijn overgeko
men," besloot De Jager. Kornaat
stelde dat in de raadsvergadering
van september de huurovereen
komst (mét het artikel 8) niet eens
aan de orde gesteld had mogen
worden door de burgemeester.
"Zowel op basis van de zondags
wet als van het burgerlijk wetboek
kwam het voorstel in aanmerking
voor vernietiging door de Kroon.
U bent door de Kroon benoemd
en hebt de eed afgelegd, dus
mocht zo'n voorstel niet bren
gen." De PVAB-er stelde de ten
nisbaan niet voor zichzelf op
zondag te willen openhouden.
"Het gaat niet over mij of over de
PVAB, maar over het handhaven
van de rechtsorde. Dat mensen
zich daarin niet kunnen vinden of
hun gevoelens niet opzij willen
schuiven, dat is dan jammer."
Wethouder L. Walpot (SGP)
sprak van een 'erg emotionele
zaak'. Vanaf het eerste moment
wees hij een tenniscomplex van de
hand in verband met de zondag.
"Lokale overheden worden door
de centrale overheid verhinderd
op levensbeschouwelijke gronden
besluiten te nemen. Dat is nooit
een punt geweest, omdat ik weet
dat het overgrote deel van de Sint-
Philipslanders geen zondagssport
wil." Vervolgens stelde de wethou
der de houding van de PVAB aan
de orde tijdens de vergadering in
september. Volgens hem waren
vijf van de zeven raadsleden toen
l
Verkeersveiligheid Zeeland houdt
een regionale campagne om de
snelheid te beperken.
vóór het artikel 8 in de overeen
komst (Kornaat corrigeerde dat
naderhand, omdat alléén het
CDA de overeenkomst steunde; de
SGP was tegen verhuur en de
PVAB tegen artikel 8 - red.). Het
terugnemen van het voorstel toen
was, aldus de wethouder, tegen
het reglement van orde.
Walpot stelde aan de orde dat in
augustus voor het tweede voetbal
veld met Noad '67 ook een over
eenkomst was opgesteld, met
daarin een speelverbod op zon
dag. "Zonder problemen ging ie
dereen daarmee accoord, zodat
bij de verhuur aan De Ruucstop-
pelen te verwachten was dat opna
me van artikel 8 ook deze keer
geaccepteerd zou worden." De Ja
ger vond ook dat de PVAB niet
consistent handelde, door in het
ene geval wél en in het andere ge
val niet accoord te gaan. "Dat is
op twee sporen werken," conclu
deerde H. Geluk. Kornaat liet het
bij de opmerking dat hij voor de
voetbal een kleine mogelijkheid
zag om het terrein op zondag
dicht te houden en refereerde aan
het begrip 'openbare vermake
lijkheid'.
Burgemeester Vogel kon een heel
eind meegaan met het betoog van
Walpot, maar concludeerde dat er
wél een overeenkomst moet ko
men. De burgemeester gaf toe te
hebben geweten, dat de in septem
ber opgenomen bepaling (art. 8)
in strijd was met de wet. "Maar
dit was een onderlinge afspraak
en niet door de gemeente opge
legd." Vogel zei niet gelukkig te
zijn geweest met uitspraken van
voorzitter W. Drenth, die onder
meer in de krant schreef dat De
Ruucstoppelen het artikel 8 op
zijn bord geschoven kreeg en daar
niet blij mee was. "De rest van het
bestuur was het met de uitspraken
van de voorzitter niet eens," aldus
de burgemeester. Hoewel een brief
van het bestuur geen juridische
waarde bezit, hechtte Vogel er
waarde aan. "Als grote mensen
kun je mekaar dan recht in de
ogen kijken. Je weet, deze af
spraak is gemaakt."
Kornaat meende dat heel deze
zaak verkeerd werd ingeschat.
"Er is een verschil tussen wat in
een vereniging leeft en wat er bin
nen deze raad aan de orde is. U
hebt de wetten te respecteren naar
eer en geweten. Als raadslid wil ik
niet tegen de wetten ingaan." Wal
pot wees er de PVAB-er op dat de
grondwet het verschijnsel kent van
grondrechten die met elkaar in
conflict komen. "Ik kan niet voor
de huurovereenkomst stemmen,
omdat er geen enkele waarborg is
dat de baan op zondag dicht
blijft. Op Tholen hebben ze een
aantal jaren ook zoiets gehad.
Ondanks een reactie van achttien
kerkeraden ging de tennisbaan
daar op zondag open."
De Jager vond de briefwisseling
met het bestuur van de tennisver
eniging nét zo belangrijk als het
artikel 8. "Die wordt door ons
met een nietje aan de overeen
komst gehecht." Hij vervolgde dat
het CDA Sint-Philipsland
bestuurbaar wil houden en daar
om vóór de huurovereenkomst
zou stemmen. Er werd vervolgens
hoofdelijk gestemd, waarbij CDA
en PVAB vóór en de drie SGP-
leden tegen de huurovereenkomst
met de tennisvereniging waren.
Via de veiling St. Annaland wer
den bij Z.H.Z. te Barendrecht 36
ton uien verkocht: maat 40/60
bracht 22,20 per 100 kg. op,
maat 60/80 35,00.
De vier jubilarissen van de 40-jarige NCVB Tholen, v.l.n.r. de dames P. Ottevanger-Deurloo, Q. Quist-Deurloo, W. van Vessem en
T. Goedegebuure-Duine.
i t v
Storten van vervuild slib op liittelhoek onaanvaardbaar
"Het is onbehoorlijk, als men slechts wil volstaan met een op zo goed
koop mogelijke wijze dumpen van de troep. Wij delen de zorg van de
Zeeuwse Milieufederatie(ZMF)."