Cursisten frissen kennis verkeersregels op RPF kritisch over Thools milieubeleid Tennisbaan na vijf maanden verhuurd Veertig jaar NCVB met kookboekje Visser bestraft Van der Jagt perplex van bezwaar ZMF Uien duurder Afdeling Tholen huldigt vier leden van het eerste uur Wethouder J. van der Jagt reikt automobilisten certificaat uit CDA heeft sleutelpositie in gemeenteraad Sint-Philipsland Donderdag 28 februari 1991 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Opgepoetst en bijgetankt. Dat zijn de 24 deelnemers aan de verkeerscursus die maandagavond in Meulvliet in Tholen een certificaat kregen uitgereikt van wet houder J. van der Jagt van verkeer. Vijf avonden kon den belangstellende automobilisten hun kennis op het gebied van de verkeersregels opfrissen. De groep vol wassenen die erop inschreef varieerde in leeftijd van 31 tot 74 jaar. De oudste deelnemer was de heer J. van der Schaaf uit Sint-Maartensdijk die door de wethou der extra in het zonnetje werd gezet. Grijpstuiver Gescheiden Basisscholen Jongeren Snelheidscampagne Bestuurswisseling Oude winkeltjes Tegen de muur Emotioneel Afspraak "Ik doe een beroep op het bestuur van De Ruucstop pelen om het ingenomen standpunt te handhaven," zei CDA-er L.C. Vroegop in de Sint-Philipslandse ge meenteraad. Zijn fractie ging 'met grote tegenzin' ac coord met een huurovereenkomst betreffende de tennisbanen, waarin niet een artikel was opgenomen dat gebruik op zondag verbood. "Ik betreur dat ten zeerste, maar wij nemen dit besluit alléén ten gunste van gemeente en tennisvereniging," aldus Vroegop. Tijdens de viering van het veertigjarig bestaan van de afdeling Tholen van de Nederlandse Christen Vrou wenbond (NC VB) zijn vier leden van het eerste uur in het zonnetje gezet. De dames T. Goedegebuure-Duine, W. van Vessem, A. Quist-Deurloo en P. Ottevanger- Deurloo kregen bloemen en een herinneringsbord met inscriptie van presidente J. Deurloo-v.d. Velde. Op de jubileumavond in de chr. mavo werd een door de leden samengesteld kookboekje gepresenteerd. De 24 deelnemers aan de cursus. Tweede van rechts (zittend) de 74-jarige J. van der Schaaf. De jongste deelnemer is de 31 jarige W. Rinses-Wielaard (staand, zesde van rechts). Links docent J.W. van Popering. Van der Jagt noemde het een bij zondere prestatie om op die leef tijd aan de cursus deel te nemen. Voor Van der Schaaf was het 23 jaar geleden dat hij een verkeers- examen deed. In de tussenliggen de periode zijn er nieuwe borden bijgekomen en is ook het invoe gen een hoofdstuk apart gewor den, zo lichtte Van der Schaaf toe. Het initiatief voor deze cursus komt van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) die de stichting verkeerse- ducatie in de hand nam om de cursus in te vullen. J.W. van Pope- ring uit Sint-Annaland verzorgde de lessen die in Tholen en Sint- Maartensdijk werden gegeven. De groep in Tholen was de eerste in Zeeland die de cursus afsloot. Aangezien het om een proef gaat is het nog niet zeker of er volgend jaar weer een dergelijke cursus op touw wordt gezet. De gemeente Tholen, die haar medewerking verleende aan de opfris-cursus, is bereid ook volgend jaar het initia tief te steunen. Dat zei Van der Jagt die de certificaten uitreikte. Hij legde uit dat de cursus past in de campagne -25°7o verkeersslacht offers, waarmee bedoeld wordt dat het aantal verkeersslachtoffers in het jaar 2000 met 25% moet zijn verminderd. "Die doelstelling is echter niet haalbaar. Dat komt door de ontwikkelingen in het verkeers- en vervoersysteem", al dus de wethouder. Niet alleen de De fa. B. en zoon uit Tholen is door de economische politierech ter veroordeeld tot duizend gul den boete, waarvan de helft voorwaardelijk, wegens het on juist melden van een kabeljauw vangst. In plaats van 140 kilo werd maar 80 kilo in de papieren vermeld, toen de TH 6 in Co- lijnsplaat loste. Volgens B. ging het om een menselijke vergissing .-omdat de registratie gebeurde door een minder ervaren mede werker. Hij zei bovendien geen re den te hebben voor misleiding omdat zijn hoeveelheid kabeljauw nog niet vol was. De officier van justitie geloofde er weinig van en eiste 1200 gulden boete, maar de rechter hield wel rekening met het verweer van B. Golden Earring in Goes. Op za terdag 16 maart presenteert de popgroep Golden Earring in de Zeelandhallen te Goes haar nieu we cd/lp in een bijna twee uren durende show. Ook brengt de groep vele hits uit het verleden ten gehore. De voorstelling begint om kwart over acht, in het voorpro gramma speelt de groep Surren der. Kaarten zijn verkrijgbaar via de VVV bespreekbureaus. Dat zei RPF-statenlid L.C. van Dijke dinsdagavond in Meulvliet te Tholen op een verkiezingsbij eenkomst over het storten van slib uit de Vest in Tholen op de ge meentelijke stortplaats Tut- telhoek. "Al eerder hebben wij bezwaar aangetekend bij de plannen van de gemeente Tholen met betrek king tot deze stortplaats", zei Van Dijke. "Wij hebben dan ook ge deputeerde staten gemaand om Tuttelhoek binnen afzienbare tijd te sluiten. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar alle verhalen over een degelijke kleilaag onder de stortplaats ten spijt, Tuttelhoek voldoet niet aan de IBC-criteria. Wij waren dan ook niet weinig verbaasd en niet minder bezorgd, toen wij kennis namen van het voornemen van het gemeente bestuur deze stortplaats af te dek ken met ingedikt slib uit de Thoolse Vesten. Wij delen de zorg van bijvoorbeeld de ZMF, die be toogt, dat het slib daar dan in aanraking komt met het grondwa ter en dus tot nieuwe verontreini ging van dat grondwater moet leiden. Dit is als vanouds. Nu kiezen voor een financieel aantrekkelijke oplossing, zonder je rekenschap te geven voor de gigantische kosten die kunnen optreden bij de nazorg voor de belt. Wij hebben gedepu teerde staten indringend ge vraagd, alert te zijn bij het voornemen van het gemeente bestuur en ons heel nadrukkelijk toename van de bevolking is daar van de oorzaak, ook zijn er meer redenen waarom mensen zich ver plaatsen: naar het werk, naar de winkel, naar vrienden en kennis sen, naar de sportclub. Ook het goederenvervoer en het recreatie- verkeer neemt toe. "De stelling 'hoe meer kilometers, des te meer slachtoffers' is wat ongenuan ceerd, maar wel waar", zo stelde Van der Jagt. De cursus noemde Van der Jagt van belang vooral voor autobestuurders die reeds een aantal jaren in het bezit zijn van een rijbewijs en die ervaren dat er veel is veranderd in het ver keer. Hij hoopte dat de cursus een vervolg krijgt 'zodat meer Thole- naren de kans krijgen om zich te laten oppoetsen en te laten bijtan ken op het gebied van het verkeer'. Docent Van Popering plaatste eni ge kanttekeningen bij het ver- "Ik sta perplex, want het be zwaarschrift van de Zeeuwse Mi- liefederatie(ZMF) is een totaal achterhaalde zaak." Dat zegt wet houder J. van der Jagt naar aan leiding van het vorige week gepubliceerde artikel over het be zwaar tegen het storten van slib aan de Zwarteweg en Tuttelhoek. "We maken geen gebruik meer van een tijdeljjk depot aan de Zwarteweg voor de ontwatering van slib uit de Vest in Tholen", zegt de wethouder. "Met een zeef- bandpers wordt het slib ter plaatse ingedikt en daarna wordt het naar Tuttelhoek gebracht. De verontrei niging is niet zo hoog als de ZMF aangeeft. Wettelijk hebben we geen vergunning nodig. De pro vincie heeft de offieiële aanvraag voor het storten van slib aan de Zwarteweg ook ingetrokken. Aan nemer Oranjewoud heeft een al ternatieve inschrijving gedaan om het slib ter plaatse in te dikken. In de directe omgeving van de Vest moeten we nog een plaats voor de zeefbandpers zien te vinden. Zo als het er nu naar uitziet, kan het werk in maart beginnen. We zijn vol goede moed dat we de zaak kunnen klaren", aldus Van der Jagt. Hij meent, dat de vervuilings graad van het slib lang niet zo hoog is als de ZMF aangeeft. "Als het zo was als de ZMF zegt, zou je de Vest bijna laten rusten, maar het schoon maken van de vervuil de bodem is ons heel wat waard. Het water wordt ook schoner", al dus de wethouder. De schaatsen rijders kunnen daarvan ook profiteren. Na het uitbaggeren van de Vest zal er voortaan eerder betrouwbaar ijs zijn om te schaatsen. tegen verklaard. Vervuild slib hoort niet op een stortplaats. Ze ker niet, wanneer nog niet eens de vervuilingsgraad is vastgesteld. Het hoort in een depot, dat aan alle eisen voldoet. Dat dit een duurdere oplossing is dan het domweg storten, ontgaat mij niet, maar het raakt toch warempel eens tijd, dat ook gemeentebestu ren ervan doordrongen raken, dat het schonen van het milieu niet kan met een losse grijpstuiver. Mi lieubeleid kost geld, veel geld. Wij moeten de rekening van het oprui men willen betalen en deze niet doorschuiven naar onze kinde ren", zei statenlid Van Dijke. De Thoolse statenkandidaat ir. W. Mol benadrukte nog eens het be lang van gescheiden inzameling van huishoudelijk afval omdat daarmee 50% van de verbran- dingskosten bespaard worden. "Daarvoor heeft de provincie me dewerking van de gemeenten no dig en daar zien we 't fout gaan", zei Van Dijke. "Het gaat altijd om de centjes en men heeft altijd te weinig geld over voor het milieu. Als de gemeenten gescheiden in zameling 1 januari 1992 niet voor elkaar hebben, moeten we dat als provinciaal bestuur dwingend opleggen. Ik begrijp niet waar de gemeente Tholen een probleem van maakt, want de beurs van Tholen is heel redelijk gevuld, maar in feite moet de afvalverwer king kostendekkend gebeuren", zei RPF-statenlid Van Dijke dins dagavond in Meulvliet. i keersgedrag van de Nederlanders. Hij stelde dat iedereen met het verkeer opgroeit maar niet mee groeit. Als voorbeeld haalde hij iemand aan die zei vier keer zijn rijbewijs te hebben verlengd en dat voldoende vond omdat hij nooit een ongeluk had gehad. Ook het aantal auto's neemt zo danig toe dat er parkeerproble men ontstaam. Van Popering gaf als voorbeeld een gezin met vier dochters die allemaal een auto be zaten. Kwamen zaterdagsavonds de vriendjes op bezoek dan kwa men die met de auto. "Zo komt het voor dat er tien auto's voor de deur staan". 'Van Popering vond het aantal mensen dat voor de cursus had ingeschreven niet groot. "Slechts. 24 mensen, tussen de jongste en de oudste zit nog zo'n groot blok". J. Meulpolder van de stichting verkeerseducatie Zeeland pleitte voor het verplicht tellen van ver- keerslessen op de scholen door de Rijksoverheid. Vooral voor leer lingen van het voortgezet onder wijs is dat van belang, omdat deze groep vaak op de fiets grote af standen moet afleggen. "Na de basisschool zijn de verkeerslessen over. Niet alleen de ouderen zijn kwetsbaar maar ook de jeugd die vanuit de dorpen naar Tholen fietst om daar naar de middelbare school te gaan". Meulpolder be dankte de gemeente Tholen voor haar medewerking en sprak de hoop uit dat deze een vervolg zal krijgen. Ook richtte hij de aan dacht op de kleine kinderen die door moeders met de auto naar school worden gebracht. "Soms denk ik wel eens: de kinderen kunnen beter samen hand in hand naar huis lopen dan opgehaald worden. Want wat zich bij school allemaal niet afspeelt. Moeders die uitstappen en een vriendinnet je van vroeger tegenkomen waar mee ze beginnen ite praten. En als dan de kinderen uit school lopen, dan rennen ze de straat op". Om de kennis van het verkeer en de regels op peil te houden stelde Meulpolder voor om elke vijf of 'Ons lievelingsrecept voor u opge schept' heet het boekje, dat bijna honderd pagina's telt met door de leden aangedragen recepten; va riërend van een abrikozentoetje tot een zuurkoolschotel. Het lijkt een goede manier om eikaars creativiteit op kookgebied te leren kennen, want wat te denken van het ouderwetse 'over de schuttel' of 'stokvis zoals ze bij de marine gegeten wordt'. Een werkgroepje bracht deze tastbare herinnering aan het jubileum tot stand en kreeg daarbij medewerking van Ten Anker en de Amrobank. Bij de verloting kon een speciaal om slag voor het boekwerkje worden gewonnen, gemaakt door me vrouw W. van Vessem. Mevrouw Deurloo verwelkomde 's middags bijna honderd leden en genodigden voor de broodmaal tijd. Daaronder gewestelijk presi dente C. Viergever, rayon-contactvrouw S.A. Geluk- van Splunter en dirigent D. Letzer van het NCVB-koor. De presiden te las uit Spreuken en de Brief aan tien jaar automobilisten een exa men af te nemen. "Ik hoop dat het ministerie dat zal doen". Dat de cursus geslaagd is, leidde Meulpolder af aan het feit dat niemand van de deelnemers één avond heeft verzuimd. Verder zeg de hij toe dat toekomstige cur sisten niet alleen met een certificaat naar huis zullen gaan maar ook met het lesboek als 'naslagwerk'. Voor de cursus moesten de deelne mers 35 gulden betalen. Jongeren in de leeftijd van 16 tot 18 die mo menteel deelnemen aan ver keerslessen in Sint-Annaland, Tholen en Sint-Maartensdijk krij gen subsidie op het lesgeld. De 12 avonden kosten per cursist 79 gul den waarvan 25 gulden door de gemeente en 25 gulden door Rijkswaterstaat wordt betaald. In totaal doen zo'n 75 jongeren aan de cursus mee. De groep is via een brief persoonlijk benaderd. Er worden verschillende onderwer pen behandeld zoals alcohol en verkeer, verkeersregels, het invul len van een schadeformulier, ge drag ten opzichte van bijzondere verkeersdeelnemers, voertuigvaar digheid bromfietsen. Maandag is op de weg tussen Wil- helminadorp en Goes de start ge geven voor de landelijke snelheidscampagne in Zeeland: 50 de uiterste limiet, ken je limiet 80 en te hard rijden kost teveel. Het stuntteam H. Warns van het tv- programma 12 steden, 13 onge lukken zette de openingsceremo nie luister bij. De burgemeester van Goes, mr. Seinstra, gedeputeerde De Voogd, Tweede Kamerlid Castricum, drs. Goos van Veilig Verkeer Neder land en mevr. Jansen-Marsman van de voetgangersvereniging VBV legden het belang van de ac tie uit. Jaarlijks worden in het verkeer ruim 1500 doden en 50.000 ge wonden geregistreerd. Bij een groot deel van de ongevallen waarbij slachtoffers vallen, speelt de Filippenzen en hield daarna een korte meditatie. Begeleid door de vaste organiste mevrouw A. Roggeband werden ook enkele lie deren gezongen. 's Avonds feliciteerden velen de jubilerende vereniging. Daaron der vertegenwoordigers van de provinciale NCVB, de hervormde vrouwengroep Bidt en Werkt uit Scherpenisse, NCVB Poortvliet, de Vrijzinnige Prot. Vrouwen bond Tholen, burgemeester H.A. van der Munnik en directeur A.A.M. van Loon van bejaarden tehuis Ten Anker. Het NCVB- koor zong, evenals 's middags, een aantal vrolijke en toepasselij ke liedjes. Een aantal huishoudelijke zaken werd ook nog afgewerkt. De da mes C. Korstanje, L. Bolier en A. Houmes verlieten het bestuur. Zij kregen een attentie als dank voor hun inzet. Mevrouw Houmes werd door haar mede-koorleden een te hoge snelheid een belangrij ke rol. Met name op 50- en 80-km wegen zijn hierdoor veel slachtof- nog speciaal toegezongen met een lied waarin zelfs dialect zat. Nieu we bestuursleden werden R. Vroon, W. Klippel en C. Weeda (publiciteit). W. Hopmans werd penningmeesteresse, I. van Gorsel en J. Key voeren samen het secre tariaat van de NCVB. Vice- presidente J. Deurloo en presiden te M. van der Munnik verwissel den hun functies. De jaarverslagen van secretaris, pen ningmeester en 'Lief en leed' wer den goedgekeurd. De NCVB werd in februari 1951 opgericht om te komen tot een vrouwenbond "die niet binnen be paalde kerkmuren bleef. Op de eerste avond waren slechts acht vrouwen aanwezig in het toenma lige distributiekantoor in de Brugstraat. Maar de tweede avond kwamen er 28 dames die zich aangetrokken voelden tot de grondbeginselen van de NCVB. Er werd een bestuur gekozen met mevrouw Van Stee als eerste voor zitter. Ondertussen telt de afde ling meer dan honderd leden. Een groot gedeelte zit 'aan de goede kant van de veertig' en herinnerde zich dan ook niet zoveel van de verenigingsactiviteiten, die door de eerste groepen dames voor het voetlicht werden gebracht. Ook het stukje geschiedenis van Tholen in deze veertig jaar, op leuke wijze aan elkaar gepraat fers te betreuren. In Zeeland valt 70% van de ver keersdoden op 80 km wegen. Van door mevrouw A. Boxhoorn, was voor velen vreemd. Maar zij die het wél herkenden kregen er nostalgische gevoelens van. Alle oude winkeltjes, bestuurlijke fei ten en voor Tholen belangrijke za ken passeerden de revue. Tussendoor speelden, zongen of dichtten de leden over hun activi teiten bij de vereniging. Sprekers, creatieve avonden, reizen, kerst vieringen en jaarfeesten. De maandelijkse bijeenkomsten gebeurden eerst in het vereni gingsgebouw, later op de zolder van het stadhuis, in De Wingerd en nu in het Visnet. Slechts in fe bruari 1953 en tijdens de vakan ties wordt de cyclus doorbroken. De onderwerpen die behandeld worden zijn in feite tijdloos. Want ook in de vijftiger jaren sprak men over communisme, reclasserings- en zendingswerk. Misschien dat men de laatste ja ren onderwerpen als milieu en ge zondheidszorg wat meer onder de aandacht brengt. De jubileuma vond, die inmiddels tot midder nacht was uitgelopen, kreeg een vrolijk slot met een swingende modeshow van onder andere au thentieke kleding uit de zestiger jaren. Op 20 maart staat de eerstkomen de verenigingsavond van de NCVB gepland. Mevrouw E. de Jonge vertelt dan over bakerpraat jes en kraamgebruiken. de letselslachtoffers valt 40% op 80 km wegen en bijna 50% op 50 km wegen. Het Regionaal Orgaan In de vergadering bleek, dat be halve de drie SGP raadsleden, óók de beide CDA-ers en de bur gemeester geen openstelling op zondag wilden. En het bestuur van de tennisvereniging had schriftelijk toegezegd de banen op zondag niet te gebruiken. De PVAB benadrukte bij monde van A.P. Kornaat dat de Nederlandse wetgeving een dergelijk verbod niet toestaat. September vorig jaar kon de verhuur van de tennis banen niet doorgaan, omdat de verbodsbepaling voor de zondag niet door de PVAB werd geaccep teerd én de SGP sowieso tegen de verhuur was. De staatkundig gereformeerden handhaafden ook nu dat stand punt, hoewel Vroegop nog pro beerde hen op andere gedachten te brengen. "Wij kunnen nu niet vóór stemmen, omdat wij dan op twee sporen zitten," zei H. Geluk. Daardoor kreeg het CDA een sleutelrol toebedeeld. Vroegop: "In principe is het CDA vóór op name van het artikel 8 (over de zondagsluiting) én voor verhuur van het tenniscomplex. Dat gaat in deze raad schijnbaar onmoge lijk samen." Wethouder J. de Jager (CDA) zet te tevoren het college-standpunt uiteen. Omdat er voor een over eenkomst mét artikel 8 geen meer derheid in de raad was, stonden b. en w. met de rug tegen de muur. Met het bestuur van de tennisver eniging werd overlegd en dat schreef - gehoord de ledenverga dering - in een brief dat men de banen op zondag niet wilde ge bruiken. "Deze gentlemen's agreement zagen b. en w. als de enige oplossing. Het heeft geen wettelijk kader, maar is een more le tegemoetkoming aan de gevoe lens van de bevolking," aldus De Jager. Hij vulde aan dat er een overeenkomst moet komen omdat anders een 'vogelvrije' situatie ontstaat. Richting de PVAB zei de wethouder nog, dat het niet met de democratie strookt dat wordt geblokkeerd wat 80% van de be volking wil. "Ik hoop dat de in Sint-Philipsland levende gevoe lens bij de PVAB zijn overgeko men," besloot De Jager. Kornaat stelde dat in de raadsvergadering van september de huurovereen komst (mét het artikel 8) niet eens aan de orde gesteld had mogen worden door de burgemeester. "Zowel op basis van de zondags wet als van het burgerlijk wetboek kwam het voorstel in aanmerking voor vernietiging door de Kroon. U bent door de Kroon benoemd en hebt de eed afgelegd, dus mocht zo'n voorstel niet bren gen." De PVAB-er stelde de ten nisbaan niet voor zichzelf op zondag te willen openhouden. "Het gaat niet over mij of over de PVAB, maar over het handhaven van de rechtsorde. Dat mensen zich daarin niet kunnen vinden of hun gevoelens niet opzij willen schuiven, dat is dan jammer." Wethouder L. Walpot (SGP) sprak van een 'erg emotionele zaak'. Vanaf het eerste moment wees hij een tenniscomplex van de hand in verband met de zondag. "Lokale overheden worden door de centrale overheid verhinderd op levensbeschouwelijke gronden besluiten te nemen. Dat is nooit een punt geweest, omdat ik weet dat het overgrote deel van de Sint- Philipslanders geen zondagssport wil." Vervolgens stelde de wethou der de houding van de PVAB aan de orde tijdens de vergadering in september. Volgens hem waren vijf van de zeven raadsleden toen l Verkeersveiligheid Zeeland houdt een regionale campagne om de snelheid te beperken. vóór het artikel 8 in de overeen komst (Kornaat corrigeerde dat naderhand, omdat alléén het CDA de overeenkomst steunde; de SGP was tegen verhuur en de PVAB tegen artikel 8 - red.). Het terugnemen van het voorstel toen was, aldus de wethouder, tegen het reglement van orde. Walpot stelde aan de orde dat in augustus voor het tweede voetbal veld met Noad '67 ook een over eenkomst was opgesteld, met daarin een speelverbod op zon dag. "Zonder problemen ging ie dereen daarmee accoord, zodat bij de verhuur aan De Ruucstop- pelen te verwachten was dat opna me van artikel 8 ook deze keer geaccepteerd zou worden." De Ja ger vond ook dat de PVAB niet consistent handelde, door in het ene geval wél en in het andere ge val niet accoord te gaan. "Dat is op twee sporen werken," conclu deerde H. Geluk. Kornaat liet het bij de opmerking dat hij voor de voetbal een kleine mogelijkheid zag om het terrein op zondag dicht te houden en refereerde aan het begrip 'openbare vermake lijkheid'. Burgemeester Vogel kon een heel eind meegaan met het betoog van Walpot, maar concludeerde dat er wél een overeenkomst moet ko men. De burgemeester gaf toe te hebben geweten, dat de in septem ber opgenomen bepaling (art. 8) in strijd was met de wet. "Maar dit was een onderlinge afspraak en niet door de gemeente opge legd." Vogel zei niet gelukkig te zijn geweest met uitspraken van voorzitter W. Drenth, die onder meer in de krant schreef dat De Ruucstoppelen het artikel 8 op zijn bord geschoven kreeg en daar niet blij mee was. "De rest van het bestuur was het met de uitspraken van de voorzitter niet eens," aldus de burgemeester. Hoewel een brief van het bestuur geen juridische waarde bezit, hechtte Vogel er waarde aan. "Als grote mensen kun je mekaar dan recht in de ogen kijken. Je weet, deze af spraak is gemaakt." Kornaat meende dat heel deze zaak verkeerd werd ingeschat. "Er is een verschil tussen wat in een vereniging leeft en wat er bin nen deze raad aan de orde is. U hebt de wetten te respecteren naar eer en geweten. Als raadslid wil ik niet tegen de wetten ingaan." Wal pot wees er de PVAB-er op dat de grondwet het verschijnsel kent van grondrechten die met elkaar in conflict komen. "Ik kan niet voor de huurovereenkomst stemmen, omdat er geen enkele waarborg is dat de baan op zondag dicht blijft. Op Tholen hebben ze een aantal jaren ook zoiets gehad. Ondanks een reactie van achttien kerkeraden ging de tennisbaan daar op zondag open." De Jager vond de briefwisseling met het bestuur van de tennisver eniging nét zo belangrijk als het artikel 8. "Die wordt door ons met een nietje aan de overeen komst gehecht." Hij vervolgde dat het CDA Sint-Philipsland bestuurbaar wil houden en daar om vóór de huurovereenkomst zou stemmen. Er werd vervolgens hoofdelijk gestemd, waarbij CDA en PVAB vóór en de drie SGP- leden tegen de huurovereenkomst met de tennisvereniging waren. Via de veiling St. Annaland wer den bij Z.H.Z. te Barendrecht 36 ton uien verkocht: maat 40/60 bracht 22,20 per 100 kg. op, maat 60/80 35,00. De vier jubilarissen van de 40-jarige NCVB Tholen, v.l.n.r. de dames P. Ottevanger-Deurloo, Q. Quist-Deurloo, W. van Vessem en T. Goedegebuure-Duine. i t v Storten van vervuild slib op liittelhoek onaanvaardbaar "Het is onbehoorlijk, als men slechts wil volstaan met een op zo goed koop mogelijke wijze dumpen van de troep. Wij delen de zorg van de Zeeuwse Milieufederatie(ZMF)."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1991 | | pagina 9