Industrie- en Voedingsbond CNV in afwachting van het honderdste lid Bal: 'Rijden onder invloed wordt meer en meer asociaal' Grote controle van verlichting Compact-disc van koor met kwaliteit Dankzij acties Veilig Verkeer en sociale controle Video geen bezwaar meer Gouden vakbondsspeld voor zilveren W. de Jong en A.J. Ista Boertien krijgt eerste exemplaar van Smalstads Mannenkoor Knip voor fout bromfietsers Donderdag 29 november 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 De afdeling Tholen van de Industrie- en Voedings bond CNV heeft bijna de mijlpaal van 100 leden be reikt. Tijdens de ledenvergadering, donderdag in Poortvliet, zei districtsbestuurder J. Jongejan dat er nu 98 leden zijn. Hij stelde voor de honderdste CNV'er feestelijk binnen te halen. Maandagmorgen Stress Sancties Gasprijs omhoog en milieutoeslag Snelheid Cursus In januari auto's en (brom)fietsen In januari wordt op Tholen een intensieve verlichtings actie voor auto's en fietsen gehouden. Veilig Verkeer wil daarbij de medewerking inroepen van garages en fietsenzaken om vooruitlopend op controle van de po litie, de verlichting te laten nazien. Serieus "Het eerste exemplaar van deze cd is zó uniek, daar voor zou een premie bovenop de verkoopprijs moeten gelden," grapte voorzitter A.P.M. van Gurp van het Smalstads Mannenkoor zaterdagavond in Haestinge. Tijdens het jaarconcert werd de eerste compact-disc van het koor aangeboden aan commissaris van de ko ningin dr. C. Boertien. "Rijden onder invloed van alcohol is meer en meer asociaal aan het worden." Dat zei dhr. EJ. Bal, de Zeeuwse consulent van Veilig Verkeer Nederland, maandagavond tijdens een regiovergadering van VVN Tholen/St. Philipsland in de Wellevaete te St. An naland. Drie jaar A capella Laughing Bus permanent Borden hinderlijk voor het verkeer CNV-districtsbestuurder J. Jongejan (links) feliciteert de zilveren leden van de Thoolse Industrie- en Voedingsbond A.J. Ista (midden) en W. de Jong (rechts). 'Feest' was het al voor W. de Jong uit Sint-Annaland en A.J. Ista uit Poortvliet. Zij kregen de gouden bondsspeld wegens hun 25-jarig lidmaatschap van de vakorganisa tie. Jongejan somde nog eens op wat er in 1965 aan de hand was. "U vond toen ook: ik wil zelf me deverantwoordelijk zijn voor wat de vakbond bereikt," ging hij in op de drijfveer om lid te worden. Beide jubilarissen (respectievelijk werkzaam bij Fokker en bij car- rosseriebedrijf Elenbaas) kregen een oorkonde, pen, het boekje 'Zichtbaar verleden' en - namens de afdeling - bloemen. De derde jubilaris - W.P. Goedegebuure uit Sint-Annaland - was deze avond verhinderd. Hij is 40 jaar lid van het CNV en kreeg zijn speld giste renmiddag uit handen van de dis trictsbestuurder. J. Jongejan is per 1 mei S. Jor- ritsma opgevolgd als districts bestuurder. Hij vertelde de elf aanwezigen daarom wat meer over zichzelf. Geboren in Rotterdam, woonde hij later dertien jaar in Zeeland, waar hij werkte in het CNV-vakantieoord Bos en Duin te Oostkapelle. Via een studie perso neelsmanagement kwam hij daar na bij de vakbond terecht en werd districtsbestuurder. Jongejan woont in Etten-Leur. Hij vond het plezierig om op Tholen te zijn. "In de eerste plaats omdat het Zeeland is en daar heb ik met ple zier gewoond. Belangrijker is dat ik als kind hier regelmatig op va kantie kwam bij een oom die op Westkerke woonde. Daarom is het leuk hier weer terug te komen." Jongejan ging in op de problema tiek van het ziekteverzuim en de WAO. Hij vertelde de aanwezigen dat maar 5% van het ziektever zuim in de bedrijven echt fraude is, maar zo'n 70% is het zoge naamde 'grijze' gebied. Dan gaat het bijvoorbeeld om ziekmeldin gen op maandagmorgen omdat men een kater aan het weekend heeft overgehouden. Die 70% wordt beïnvloed door bedrijfsfac- toren, persoonlijke factoren, de gezondheidszorg en sociale wetge ving en algemeen maatschappelij ke factoren. Zo spelen de kwaliteit van de organisatie, van de arbeids verhoudingen en van de arbeid een rol, alsook het feit dat men te genwoordig sneller ziek is en an ders denkt over het werk dan vroeger. "Elk bedrijf krijgt het ziekteverzuim dat het verdient," aldus Jongejan. In ons land ligt dat verzuim ge middeld op 9%, wat berekend wordt aan de hand van het gemid deld aantal verzuimde dagen per persoon per honderd dagen. Het probleem in de bedrijven is niet dat er mensen ziek zijn, aldus Jongejan, maar dat er produktie- verlies optreedt en hoge vervan- gingskosten moeten worden gemaakt. Om het percentage te rug te dringen is een stukje be wustwording en verantwoording nodig; bij de werknemer, maar in de eerste plaats bij de werkgever, vond de districtsbestuurder. "Als iedereen bezig is met een gevoel of het bedrijf een stukje van hemzelf is, zal het verzuim lager zijn. Maar dan moet je daarvoor wel de ruimte krijgen van de werkge ver." De WAO is een nog groter pro bleem dan het ziekteverzuim. Bij de invoering ervan in 1967 werd gedacht dat maximaal 200.000 mensen hiervan gebruik zouden maken. Op dit moment zijn echter al 900.000 mensen arbeidsonge schikt en tot het jaar 2020 komen er nog eens 600.000 bij, als er niets gebeurt. Meer dan de helft van de werknemers ouder dan 55 jaar is op dit moment WAO'er, de gemiddelde leeftijd - nu 47 jaar - daalt nog steeds. Psychische klachten, stress en het niet meer kunnen volgen van het werk zijn momenteel vaak oorzaken van ar beidsongeschiktheid. "In het on langs gehouden najaarsoverleg is gezegd dat een halt moet worden toegeroepen aan de explosieve stijging, maar daar hebben werk gevers en overheid het bij gela ten," aldus Jongejan. Hij stipte aan wat het CNV in het arbeidsvoorwaardenoverleg gaat voorstellen. Daarbij gaat de bond uit van drie hoofdpunten: a. voor komen van arbeidsongeschikt heid; b. voorkomen van definitieve uitval, dan wel volledi ge uitval; c. reïntegratie van ar beidsongeschikten. Er moet iets gebeuren omdat nu steeds minder mensen hetzelfde bedrag aan pre mies moeten opbrengen. Daar voor zou de produktiviteit omhoog moeten, wat weer meer ziekteverzuim tot gevolg heeft, en zovoorts. Op dit moment wordt er gespro ken over het nemen van sancties bij afwezigheid van werknemers. Zo probeert men de winstdelings- regeling te koppelen aan de aan wezigheid. De aanwezigen in Tolrust vonden dat een slechte zaak. "Die winstdeling is er niet omdat je zo je best hebt gedaan, maar hóórt bij je loon," werd er opgemerkt. Ook vond men dat de goeden het met de kwaden zou den moeten bekopen, terwijl zo niet de oorzaken, maar de gevol gen worden bestreden. Men was het er over eens dat door het ge ven van openheid en verantwoor ding het personeel beter gemotiveerd wordt dan door geld, zodat het ziekteverzuim dan eer der omlaag gaat. Delta Nutsbedrijven (DNB) ver hoogt de gastarieven voor klein verbruikers per 1 januari met 3 cent per m3 en per 1 juli volgend jaar komt daar nog eens 3 cent bij. Voor 1992 wordt gerekend met een verhoging van 2 cent. De tarieven voor electriciteit en water blijven de komende twee jaar on gewijzigd. Dat staat te lezen in het financieel plan 1991 van het nuts bedrijf. Voor dat jaar wordt een positief resultaat verwacht van f. 3.643.000,-. Het plan gaat ervan uit dat voor ruim 4.5 miljoen gul den geïnvesteerd moet worden in de distributie van electriciteit en voor zo'n 2.5 miljoen gulden in de distributie van gas in Noord- Zeeland. Met de bouw van een uitrukpunt in Tholen is f. 460.000,- gemoeid, terwijl de bouw van een opjager in Scherpe- nisse en vervanging van de water: toren f. 800.000,- zal gaan kosten. Zowel op gas- als electriciteitsver- bruik wordt met ingang van 1 ja nuari een milieutoeslag van 1.5% voor kleinverbruikers geheven. Uit de opbrengst daarvan wil DNB het bedrijfs milieu actie plan (BMAP) financieren. Voor dat BMAP wordt volgend jaar 3.2 miljoen gulden uitgegeven. DNB zal - in het kader van het natio naal milieu beleidsplan - de uit stoot van C02 jaarlijks met 217.600 ton moeten verminderen, en de uitstoot van S02 en NOx met 79.8 miljoen zuurequivalen- ten. Dat laatste noemt DNB niet realistisch. Om uitvoering te geven aan het plan komen er maatregelen die ge richt zijn op de energiegebruikers (zoals beïnvloeding gedrag), warmte-krachtkoppeling in de in dustrie en windenergie. Hoewel de PZEM de bouw van eigen eenhe den voor de opwekking van wind energie heeft gestaakt, gaat DNB wél eigen parken inrichten en ex ploiteren. Om voldoende rende ment te krijgen zullen aan derden beperkingen worden opgelegd. Ook de Juliana van Stolberg- school in St. Maartensdijk is ge negen om de videofilm voor leerlingen die per fiets naar het voortgezet onderwijs gaan, te la ten zien. Dat bleek maandaga vond tijdens een regiovergadering van Veilig Verkeer in St. Anna- land. De gemeente heeft de video over de schoolfietsroute laten ma ken, maar H. de Wit had in een eerdere vergadering gewezen op basisscholen die wegens principië le bezwaren geen afspeelappara tuur voor videofilms hebben. Ook voor hen heeft Veilig Verkeer een verantwoordelijkheid. De Wit op perde toen de mogelijkheid om naast de film nog dia's te laten maken. Uit contacten met direc teur Egas was hem gebleken, dat de Juliana van Stolbergschool de videofilm wel wil vertonen. Mevr. A. Cats, ambtenaar ver keerszaken van de gemeente Tho len, vertelde dat er in het gemeentehuis een presentatie van de videofilm was geweest voor de basisscholen. "Een paar scholen waren niet aanwezig, maar de ge meente ziet geen aanleiding om nog met dia's te beginnen. Trou wens het is de vraag of voor de Rehobothschool in Stavenisse dia's aanvaardbaar zouden zijn", aldus mevr. Cats. De Thoolse VVN-bestuurders be keken maandagavond in de Welle- vaete de videofilm van de schoolroute, evenals eén videofilm van de VVN-afdeling Axel/Sas van Gent over de remproef, zowel van een personenauto als een vrachtwagen. alcoholgebruik in het verkeer zal worden gegeven. Wanneer de bus overdag tijdens een braderie heeft gestaan, zal die 's avonds in de buurt van een discotheek worden gezet. Bal achtte ook op de scho len voor voortgezet onderwijs meer voorlichting over alcohol in het verkeer nodig. Wat de straffen betreft, consta teerde hij dat het in beslag nemen van voertuigen en het intrekken van het rijbewijs de betrokkenen meer aanspreekt dan geldboetes, die dikwijls nog door de ouders betaald worden. De alcoholactie wordt in Zeeland nog breder opgezet dankzij mede werking van ZLM Verzekeringen die februari volgend jaar ter gele genheid van het 40-jarig bestaan extra steun geeft. Leerlingen van de basisscholen krijgen onder meer kleurplaten en er komt ook eek alcoholsimulator. Veilig Verkeer gaat volgend jaar april/mei de snelheidscampagne herhalen, zowel op de 80 als de 50 km-wegen: 'ken je limiet'. Straten in de bebouwde kom waar dik wijls te hard gereden wordt - de Bloemenlaan in St. Maartensdijk en de Molenvlietsestraat in Tho len - komen daarbij aan bod. De actie 'Wij gaan naar school' wordt behalve met spandoeken volgend jaar ook gevoerd met les brieven en folders. In oktober volgt de autogordel campagne en vervolgens de land- bouwactie. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland wil op Tholen een proef uitvoeren om bietenslik van de weg te spuiten met speciale mondstukken op gierkarren. Men bleek al ingeno men met de slik-stickers die veel benut worden. Alleen begint de slik soms direct achter het bordje, dat dan niet op de juiste plaats staat. Voorzitter Van Popering maakte melding van de grote deelname aan de verkeersindicatiecursus: 1200 in Zeeland van wie 71 op Tholen. Het gaat om 14-, 15- en 16-jarigen. "Door de rijscholen in de provincie is het verschrikkelijk moeilijk opgevangen, maar men moest ook een opleiding van een week volgen om de cursus te mo gen geven", zei Van Popering. H. de Wit en R. v.d. Klugt van VVN St. Maartensdijk klaagden over het passeren van de plaatse lijke afdeling bij de opening van de verkeersmanifestatie door ge deputeerde De Voogd en het oplossen van knelpunten. Mevr. Cats, ambtenaar verkeerszaken, antwoordde dat het gemeente bestuur VVN altijd voor de hele regio Tholen beschouwt. VVN- consulent F.J. Bal vulde aan, dat het Regionaal Orgaan Verkeers veiligheid Zeeland een grote vin ger in de pap heeft en afhankelijk van de bereidwilligheid van de ge meentezaak ook financieel) de plaats bepaalt. VVN Stavenisse bracht de situatie op het kruispunt Poststraat/Schoolstraat nog ter sprake naar aanleiding van het ge plaatste verkeersremmend ele ment. De plannen daarvoor zijn maan dagavond besproken tijdens een regiovergadering van Veilig Ver keer Tholen/St. Philipsland in de Wellevaete te St. Annaland. "Controle door de politie is heel erg belangrijk bij verkeersacties", zei mevr. A. Cats-v.d. Klooster, ambtenaar verkeerszaken bij de gemeente Tholen. "Wanneer men weet dat de pakkkans groot is en er direct een bekeuring volgt, werkt dat preventief." Om weggebruikers in de gelegen heid te stellen een boete te voorko men, wordt zaterdagmorgen 12 januari van 9 tot 12 uur een gratis controle bij garages en fietsenza ken georganiseerd. In Poortvliet houdt VVN regel matig verlichtingscontroles. De laatste keer waren er bijna 30 au to's. De afdeling St. Maartensdijk schrok in oktober van de beperkte deelname: 17. VVN Stavenisse had tot de APK-keuring werd in gevoerd 55 klanten, maar daarna vond er geen verlichtingscontrole meer plaats. 'De meest serieuze automobilisten' maken van die mogelijkheden gebruik, maar VVN wil in januari een veel grote re groep bereiken. Bij de actie wordt zowel de schooljeugd die 's ochtends per fiets of bromfiets naar school gaat als automobilisten betrok ken. Verlichting is in het donker of bij slecht zicht zeer belangrijk voor de verkeersveiligheid. Niet alleen de schooljeugd rijdt nogal eens zonder licht, ook oudere fiet sers wagen zich soms zonder deugdelijke verlichting op de weg, zo was de ervaring van de VVN- bestuurders. Na de gratis controle op zaterdag 12 januari zal de politie op vier plaatsen automobolisten en fiet sen gaan aanhouden. Wanneer de verlichting het niet doet, mag men - zoals de gewoonte is - met mee genomen reservelampen het de fect zonder boete herstellen. Heeft men geen lampen bij zich, dan wordt het betalen. Het gemeentebestuur werkt naast Veilig Verkeer en de rijkspolitie mee aan de verlichtingscontrole. Commissaris Boerden kreeg de eerste c.d. van het Smalstads mannenkoor zaterdagavond in Haestinge van voorzitter Van Gurp. touwtjes in handen te hebben bij het Smalstads Mannenkoor." Hij deed zijn uitspraken op grond van een onderzoek onder jonge ren van 16 tot 26 jaar in Zeeland, waarbij zowel tests als enquetes zijn uitgevoerd. "Die leeftijds groep gaat bewuster om met alco hol dan mensen van boven de 27 jaar. Wanneer men uitgaat, wor den er echt vervoersafspraken ge- maak t.-Dë fociale controle is ook groter geworden. Daarnaast werkt de grote pakkans positief", aldus Bal. Dat werd onderschreven door wachtmeester J.M. Steijn van de Thoolse politie. "Bij controles merken we steeds meer dat de chauffeur vrij van alcohol is en dat is ontzettend positief. Je ziet dan wel passagiers die een glaasje op hebben, maar de bestuurder is brandvrij." Sommige VVN-bestuurders meenden dat de chauffeur niet drinkt wanneer men uitgaat naar Goes of Antwerpen, maar wan neer men op het eiland van plaats naar plaats trekt, zou dat minder gebeuren. Bal voerde aan, dat volgens het onderzoek 90% van de onder vraagden liet weten, na gebruik van alcohol niet meer te rijden. "Zeventig procent wil ook dat we doorgaan met de actie en de harde feiten tonen: verkreukelde auto's, alsmede aantallen doden en ge wonden." Dhr. Gelok van Veilig Verkeer Oud-Vossemeer heeft een idee ge lanceerd om een bromfietsbewijj>_ in te voeren waarbij elke ovërtfe- ding of verkeersfout met een knip in het bromfietsbewijs wordt aan gegeven. Een volle kaart zou bestraft moeten worden met een halfjaar of bij meerdere kaarten zelfs een jaar later examen doen voor het autorijbewijs. VVN-consulent F.J. Bal zei dat het idee voorgelegd wordt aan het hoofdbestuur van Veilig Verkeer. Hij deelde nog mee, dat er novem ber 1991 veel gaat veranderen in de verkeersregels en -tekens. Daar over zal Veilig Verkeer volgend jaar uitgebreid informatie geven. De commissaris was bijzonder in genomen met de cd. "Mijn vrouw en ik zijn grote muziekliefheb bers. Wij vinden dat er niets gaat boven de menselijke stem," zei hij. Boertien kende het 'hoog ge schoolde' koor al van een optre den in Middelburg, ter gelegenheid van de uitreiking van de Four Freedoms Awards. "Ik hoop dat u al onze toekomstige aanvragen om medewerking spon taan en tegen gereduceerd tarief honoreert," reageerde de commis saris op uitspraken van Van Gurp over een provinciale bijdrage en een gereduceerde prijs voor de cd. Het eerste exemplaar zat verbor gen in het beeldmerk van het Smalstads Mannenkoor, dat bo ven het podium hing. Een gedeelte daarvan kwam omlaag doordat Boertien aan een touw trok. Dat ontlokte hem de opmerking: "Ik had nooit gedacht nog eens de Tenor Alex Vermeulen en pianist André Telderman luisterden het jaarconcert van het Smalstads mannenkoor op. Niet tevreden zijn met de eigen kwaliteit was de voornaamste re den dat het opnemen van een cd door het koor steeds werd uit gesteld. "Al drie jaar lang is de cd aangekondigd, maar er is heel wat water langs Gorishoek gestroomd voor het zover was. De reden was kwaliteit, het steeds weer beter willen doen, en enkele veranderin gen in het koor." Van Gurp be dankte de tenor Alex Vermeulen, die het koor de nodige zanglessen gaf vóór de opname. Die gebeur de op twee avonden in september ('hele sessies') in De Ark op Vre derust. Ook bedankte Van Gurp platenmaatschappij Eurosound en R. v.d. Klugt, die de artistieke begeleiding voor de cd verzorgde. Van de cd, die als ondertitel heeft 'zes eeuwen koormuziek', zijn duizend exemplaren gemaakt. De eerste zestig werden zaterdaga vond al verkocht. Het schijfje be vat liederen van Schubert, Josquin, De Victoria, Lassus en Sweelinck, maar ook van Jana- cek, Kodaly, Distier, Elgar, Die- penbrock, Andriessen, Badings en De Klerk en biedt 65 minuten luisterplezier. De cd is verkrijg baar bij de koorleden, bij bakke rij Schot in Sint-Maartensdijk en een aantal andere winkels. Tijdens het jaarconcert, bijge woond door ongeveer 200 belang stellenden in een sfeervol opgesierd Haestinge, brachten de twaalf koorleden onder leiding van dirigent J. Wesdorp onder meer een aantal nummers van de cd ten gehore. Het grootste ge deelte van het optreden was a ca pella, slechts de nummers 'Gott ist mein Hirt' en 'Viel tausend Sterne prangen' (beide van Schu bert) begeleidde Van Gurp op de vleugel. Het koor begon met een viertal Latijnse gezangen, verder enkele Duitse en een Engels num mer. Het publiek waardeerde de uitvoering bijzonder. Dat was nog meer het geval na de pauze, toen de tenor Alex Ver meulen een recital gaf van Schubert-liederen, begeleid door André Telderman aan de vleugel. De twee muziekdocenten staan borg voor kwaliteit. Zondag a.s. om 12 uur verzorgen zij eveneens een concert in de Hofzaal van het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Ook dan vormen liederen van Franz Schubert het program ma. Vermeulen en Telderman zijn de initiatiefnemers voor het in 1992 in Bergen op Zoom en Breda te houden Muziekfestival West- Brabant, waar wereldberoemde solisten, ensembles en orkesten zullen optreden. Op 19 januari 1992 geeft het duo een recital in het Concertgebouw te Am sterdam. Het jaarconcert van het Smalstads Mannenkoor werd door het koor zelf afgesloten met een zestal Duits- en Engelstalige nummers. Het dankbare publiek in Haestinge (door Van Gurp 'de concertzaal van de gemeente Tho len' genoemd) kreeg als toegift het vrolijke 'Laughing'. Zondagmorgen luisterde het Smurdiekse koor een kerkdienst op in Prinsenbeek. Voor 15 de cember staat een optreden in Utrecht gepland en voor 20 de cember in Goes. In Sint- Maartensdijk zelf is er op 22 de cember de Volkskerstzangdienst in Haestinge en op eerste kerstdag is Smalstads Mannenkoor te be luisteren in de Rehobothkerk. De VVN-consulent deelde mee, dat de bus die ook op Tholen tij dens de braderies is ingezet, per manent in Zeeland gestationneerd zal blijven. Er komt een dubbele bemanning zodat er in juli en au gustus nog meer voorlichting over De gemeentelijke borden 'Tholen daar kun je niet omheen' en de witte borden met bewegwijzering naar bedrijven zijn hinderlijk voor het verkeer. Dat kwam maandagavond naar voren tijdens de regiovergadering van Veilig Verkeer in St. Annaland. VVN-bestuurders uit Poortvliet wezen op de situatie aan de Paas- dijkweg, waar het zicht voor het verkeer vanaf de Hogeweg en de weg Tholen/Poortvliet door de borden ontnomen zou worden. S. Quist achtte de ANWB-borden naar het Poortvlietse bedrijven terrein voldoende. Mevr. Cats, ambtenaar verkeers zaken, zegde toe dat te zullen uit zoeken. VVN-voorzitter J.W. van Popering stelde dat de bedrijfsborden door een onderneming geplaatst zijn, waarvoor de deelnemende bedrij ven per jaar betalen. De gemeente gaf er overigens medewerking aan. Van Popering zei 'met ver wondering' kennis genomen te hebben van het feit dat de ge meente toestemming kreeg voor het plaatsen van de borden 'Tho len daar kun je niet omheen' langs de provinciale wegen. Dit gezien de opstelling van het Regi onaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland bij de discussie over grote borden van Veilig Verkeer.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 9