Industrie- en Voedingsbond CNV in
afwachting van het honderdste lid
Bal: 'Rijden onder invloed
wordt meer en meer asociaal'
Grote controle
van verlichting
Compact-disc van koor met kwaliteit
Dankzij acties Veilig Verkeer en sociale controle
Video geen
bezwaar meer
Gouden vakbondsspeld voor zilveren W. de Jong en A.J. Ista
Boertien krijgt eerste exemplaar van Smalstads Mannenkoor
Knip voor fout
bromfietsers
Donderdag 29 november 1990
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
De afdeling Tholen van de Industrie- en Voedings
bond CNV heeft bijna de mijlpaal van 100 leden be
reikt. Tijdens de ledenvergadering, donderdag in
Poortvliet, zei districtsbestuurder J. Jongejan dat er
nu 98 leden zijn. Hij stelde voor de honderdste
CNV'er feestelijk binnen te halen.
Maandagmorgen
Stress
Sancties
Gasprijs omhoog
en milieutoeslag
Snelheid
Cursus
In januari auto's en (brom)fietsen
In januari wordt op Tholen een intensieve verlichtings
actie voor auto's en fietsen gehouden. Veilig Verkeer
wil daarbij de medewerking inroepen van garages en
fietsenzaken om vooruitlopend op controle van de po
litie, de verlichting te laten nazien.
Serieus
"Het eerste exemplaar van deze cd is zó uniek, daar
voor zou een premie bovenop de verkoopprijs moeten
gelden," grapte voorzitter A.P.M. van Gurp van het
Smalstads Mannenkoor zaterdagavond in Haestinge.
Tijdens het jaarconcert werd de eerste compact-disc
van het koor aangeboden aan commissaris van de ko
ningin dr. C. Boertien.
"Rijden onder invloed van alcohol is meer en meer
asociaal aan het worden." Dat zei dhr. EJ. Bal, de
Zeeuwse consulent van Veilig Verkeer Nederland,
maandagavond tijdens een regiovergadering van VVN
Tholen/St. Philipsland in de Wellevaete te St. An
naland.
Drie jaar
A capella
Laughing
Bus permanent
Borden hinderlijk
voor het verkeer
CNV-districtsbestuurder J. Jongejan (links) feliciteert de zilveren leden van de Thoolse Industrie- en Voedingsbond A.J. Ista (midden)
en W. de Jong (rechts).
'Feest' was het al voor W. de Jong
uit Sint-Annaland en A.J. Ista uit
Poortvliet. Zij kregen de gouden
bondsspeld wegens hun 25-jarig
lidmaatschap van de vakorganisa
tie. Jongejan somde nog eens op
wat er in 1965 aan de hand was.
"U vond toen ook: ik wil zelf me
deverantwoordelijk zijn voor wat
de vakbond bereikt," ging hij in
op de drijfveer om lid te worden.
Beide jubilarissen (respectievelijk
werkzaam bij Fokker en bij car-
rosseriebedrijf Elenbaas) kregen
een oorkonde, pen, het boekje
'Zichtbaar verleden' en - namens
de afdeling - bloemen. De derde
jubilaris - W.P. Goedegebuure uit
Sint-Annaland - was deze avond
verhinderd. Hij is 40 jaar lid van
het CNV en kreeg zijn speld giste
renmiddag uit handen van de dis
trictsbestuurder.
J. Jongejan is per 1 mei S. Jor-
ritsma opgevolgd als districts
bestuurder. Hij vertelde de elf
aanwezigen daarom wat meer over
zichzelf. Geboren in Rotterdam,
woonde hij later dertien jaar in
Zeeland, waar hij werkte in het
CNV-vakantieoord Bos en Duin te
Oostkapelle. Via een studie perso
neelsmanagement kwam hij daar
na bij de vakbond terecht en werd
districtsbestuurder. Jongejan
woont in Etten-Leur. Hij vond het
plezierig om op Tholen te zijn.
"In de eerste plaats omdat het
Zeeland is en daar heb ik met ple
zier gewoond. Belangrijker is dat
ik als kind hier regelmatig op va
kantie kwam bij een oom die op
Westkerke woonde. Daarom is het
leuk hier weer terug te komen."
Jongejan ging in op de problema
tiek van het ziekteverzuim en de
WAO. Hij vertelde de aanwezigen
dat maar 5% van het ziektever
zuim in de bedrijven echt fraude
is, maar zo'n 70% is het zoge
naamde 'grijze' gebied. Dan gaat
het bijvoorbeeld om ziekmeldin
gen op maandagmorgen omdat
men een kater aan het weekend
heeft overgehouden. Die 70%
wordt beïnvloed door bedrijfsfac-
toren, persoonlijke factoren, de
gezondheidszorg en sociale wetge
ving en algemeen maatschappelij
ke factoren. Zo spelen de kwaliteit
van de organisatie, van de arbeids
verhoudingen en van de arbeid
een rol, alsook het feit dat men te
genwoordig sneller ziek is en an
ders denkt over het werk dan
vroeger. "Elk bedrijf krijgt het
ziekteverzuim dat het verdient,"
aldus Jongejan.
In ons land ligt dat verzuim ge
middeld op 9%, wat berekend
wordt aan de hand van het gemid
deld aantal verzuimde dagen per
persoon per honderd dagen. Het
probleem in de bedrijven is niet
dat er mensen ziek zijn, aldus
Jongejan, maar dat er produktie-
verlies optreedt en hoge vervan-
gingskosten moeten worden
gemaakt. Om het percentage te
rug te dringen is een stukje be
wustwording en verantwoording
nodig; bij de werknemer, maar in
de eerste plaats bij de werkgever,
vond de districtsbestuurder. "Als
iedereen bezig is met een gevoel of
het bedrijf een stukje van hemzelf
is, zal het verzuim lager zijn.
Maar dan moet je daarvoor wel
de ruimte krijgen van de werkge
ver."
De WAO is een nog groter pro
bleem dan het ziekteverzuim. Bij
de invoering ervan in 1967 werd
gedacht dat maximaal 200.000
mensen hiervan gebruik zouden
maken. Op dit moment zijn echter
al 900.000 mensen arbeidsonge
schikt en tot het jaar 2020 komen
er nog eens 600.000 bij, als er
niets gebeurt. Meer dan de helft
van de werknemers ouder dan 55
jaar is op dit moment WAO'er, de
gemiddelde leeftijd - nu 47 jaar -
daalt nog steeds. Psychische
klachten, stress en het niet meer
kunnen volgen van het werk zijn
momenteel vaak oorzaken van ar
beidsongeschiktheid. "In het on
langs gehouden najaarsoverleg is
gezegd dat een halt moet worden
toegeroepen aan de explosieve
stijging, maar daar hebben werk
gevers en overheid het bij gela
ten," aldus Jongejan.
Hij stipte aan wat het CNV in het
arbeidsvoorwaardenoverleg gaat
voorstellen. Daarbij gaat de bond
uit van drie hoofdpunten: a. voor
komen van arbeidsongeschikt
heid; b. voorkomen van
definitieve uitval, dan wel volledi
ge uitval; c. reïntegratie van ar
beidsongeschikten. Er moet iets
gebeuren omdat nu steeds minder
mensen hetzelfde bedrag aan pre
mies moeten opbrengen. Daar
voor zou de produktiviteit
omhoog moeten, wat weer meer
ziekteverzuim tot gevolg heeft, en
zovoorts.
Op dit moment wordt er gespro
ken over het nemen van sancties
bij afwezigheid van werknemers.
Zo probeert men de winstdelings-
regeling te koppelen aan de aan
wezigheid. De aanwezigen in
Tolrust vonden dat een slechte
zaak. "Die winstdeling is er niet
omdat je zo je best hebt gedaan,
maar hóórt bij je loon," werd er
opgemerkt. Ook vond men dat de
goeden het met de kwaden zou
den moeten bekopen, terwijl zo
niet de oorzaken, maar de gevol
gen worden bestreden. Men was
het er over eens dat door het ge
ven van openheid en verantwoor
ding het personeel beter
gemotiveerd wordt dan door geld,
zodat het ziekteverzuim dan eer
der omlaag gaat.
Delta Nutsbedrijven (DNB) ver
hoogt de gastarieven voor klein
verbruikers per 1 januari met 3
cent per m3 en per 1 juli volgend
jaar komt daar nog eens 3 cent
bij. Voor 1992 wordt gerekend
met een verhoging van 2 cent. De
tarieven voor electriciteit en water
blijven de komende twee jaar on
gewijzigd. Dat staat te lezen in het
financieel plan 1991 van het nuts
bedrijf. Voor dat jaar wordt een
positief resultaat verwacht van f.
3.643.000,-. Het plan gaat ervan
uit dat voor ruim 4.5 miljoen gul
den geïnvesteerd moet worden in
de distributie van electriciteit en
voor zo'n 2.5 miljoen gulden in de
distributie van gas in Noord-
Zeeland. Met de bouw van een
uitrukpunt in Tholen is f.
460.000,- gemoeid, terwijl de
bouw van een opjager in Scherpe-
nisse en vervanging van de water:
toren f. 800.000,- zal gaan kosten.
Zowel op gas- als electriciteitsver-
bruik wordt met ingang van 1 ja
nuari een milieutoeslag van 1.5%
voor kleinverbruikers geheven.
Uit de opbrengst daarvan wil
DNB het bedrijfs milieu actie
plan (BMAP) financieren. Voor
dat BMAP wordt volgend jaar 3.2
miljoen gulden uitgegeven. DNB
zal - in het kader van het natio
naal milieu beleidsplan - de uit
stoot van C02 jaarlijks met
217.600 ton moeten verminderen,
en de uitstoot van S02 en NOx
met 79.8 miljoen zuurequivalen-
ten. Dat laatste noemt DNB niet
realistisch.
Om uitvoering te geven aan het
plan komen er maatregelen die ge
richt zijn op de energiegebruikers
(zoals beïnvloeding gedrag),
warmte-krachtkoppeling in de in
dustrie en windenergie. Hoewel de
PZEM de bouw van eigen eenhe
den voor de opwekking van wind
energie heeft gestaakt, gaat DNB
wél eigen parken inrichten en ex
ploiteren. Om voldoende rende
ment te krijgen zullen aan derden
beperkingen worden opgelegd.
Ook de Juliana van Stolberg-
school in St. Maartensdijk is ge
negen om de videofilm voor
leerlingen die per fiets naar het
voortgezet onderwijs gaan, te la
ten zien. Dat bleek maandaga
vond tijdens een regiovergadering
van Veilig Verkeer in St. Anna-
land. De gemeente heeft de video
over de schoolfietsroute laten ma
ken, maar H. de Wit had in een
eerdere vergadering gewezen op
basisscholen die wegens principië
le bezwaren geen afspeelappara
tuur voor videofilms hebben. Ook
voor hen heeft Veilig Verkeer een
verantwoordelijkheid. De Wit op
perde toen de mogelijkheid om
naast de film nog dia's te laten
maken. Uit contacten met direc
teur Egas was hem gebleken, dat
de Juliana van Stolbergschool de
videofilm wel wil vertonen.
Mevr. A. Cats, ambtenaar ver
keerszaken van de gemeente Tho
len, vertelde dat er in het
gemeentehuis een presentatie van
de videofilm was geweest voor de
basisscholen. "Een paar scholen
waren niet aanwezig, maar de ge
meente ziet geen aanleiding om
nog met dia's te beginnen. Trou
wens het is de vraag of voor de
Rehobothschool in Stavenisse
dia's aanvaardbaar zouden zijn",
aldus mevr. Cats.
De Thoolse VVN-bestuurders be
keken maandagavond in de Welle-
vaete de videofilm van de
schoolroute, evenals eén videofilm
van de VVN-afdeling Axel/Sas
van Gent over de remproef, zowel
van een personenauto als een
vrachtwagen.
alcoholgebruik in het verkeer zal
worden gegeven. Wanneer de bus
overdag tijdens een braderie heeft
gestaan, zal die 's avonds in de
buurt van een discotheek worden
gezet. Bal achtte ook op de scho
len voor voortgezet onderwijs
meer voorlichting over alcohol in
het verkeer nodig.
Wat de straffen betreft, consta
teerde hij dat het in beslag nemen
van voertuigen en het intrekken
van het rijbewijs de betrokkenen
meer aanspreekt dan geldboetes,
die dikwijls nog door de ouders
betaald worden.
De alcoholactie wordt in Zeeland
nog breder opgezet dankzij mede
werking van ZLM Verzekeringen
die februari volgend jaar ter gele
genheid van het 40-jarig bestaan
extra steun geeft. Leerlingen van
de basisscholen krijgen onder
meer kleurplaten en er komt ook
eek alcoholsimulator.
Veilig Verkeer gaat volgend jaar
april/mei de snelheidscampagne
herhalen, zowel op de 80 als de 50
km-wegen: 'ken je limiet'. Straten
in de bebouwde kom waar dik
wijls te hard gereden wordt - de
Bloemenlaan in St. Maartensdijk
en de Molenvlietsestraat in Tho
len - komen daarbij aan bod.
De actie 'Wij gaan naar school'
wordt behalve met spandoeken
volgend jaar ook gevoerd met les
brieven en folders.
In oktober volgt de autogordel
campagne en vervolgens de land-
bouwactie. Het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland wil op
Tholen een proef uitvoeren om
bietenslik van de weg te spuiten
met speciale mondstukken op
gierkarren. Men bleek al ingeno
men met de slik-stickers die veel
benut worden. Alleen begint de
slik soms direct achter het bordje,
dat dan niet op de juiste plaats
staat.
Voorzitter Van Popering maakte
melding van de grote deelname
aan de verkeersindicatiecursus:
1200 in Zeeland van wie 71 op
Tholen. Het gaat om 14-, 15- en
16-jarigen. "Door de rijscholen in
de provincie is het verschrikkelijk
moeilijk opgevangen, maar men
moest ook een opleiding van een
week volgen om de cursus te mo
gen geven", zei Van Popering.
H. de Wit en R. v.d. Klugt van
VVN St. Maartensdijk klaagden
over het passeren van de plaatse
lijke afdeling bij de opening van
de verkeersmanifestatie door ge
deputeerde De Voogd en het
oplossen van knelpunten. Mevr.
Cats, ambtenaar verkeerszaken,
antwoordde dat het gemeente
bestuur VVN altijd voor de hele
regio Tholen beschouwt. VVN-
consulent F.J. Bal vulde aan, dat
het Regionaal Orgaan Verkeers
veiligheid Zeeland een grote vin
ger in de pap heeft en afhankelijk
van de bereidwilligheid van de ge
meentezaak ook financieel) de
plaats bepaalt.
VVN Stavenisse bracht de situatie
op het kruispunt
Poststraat/Schoolstraat nog ter
sprake naar aanleiding van het ge
plaatste verkeersremmend ele
ment.
De plannen daarvoor zijn maan
dagavond besproken tijdens een
regiovergadering van Veilig Ver
keer Tholen/St. Philipsland in de
Wellevaete te St. Annaland.
"Controle door de politie is heel
erg belangrijk bij verkeersacties",
zei mevr. A. Cats-v.d. Klooster,
ambtenaar verkeerszaken bij de
gemeente Tholen. "Wanneer men
weet dat de pakkkans groot is en
er direct een bekeuring volgt,
werkt dat preventief."
Om weggebruikers in de gelegen
heid te stellen een boete te voorko
men, wordt zaterdagmorgen 12
januari van 9 tot 12 uur een gratis
controle bij garages en fietsenza
ken georganiseerd.
In Poortvliet houdt VVN regel
matig verlichtingscontroles. De
laatste keer waren er bijna 30 au
to's. De afdeling St. Maartensdijk
schrok in oktober van de beperkte
deelname: 17. VVN Stavenisse
had tot de APK-keuring werd in
gevoerd 55 klanten, maar daarna
vond er geen verlichtingscontrole
meer plaats. 'De meest serieuze
automobilisten' maken van die
mogelijkheden gebruik, maar
VVN wil in januari een veel grote
re groep bereiken.
Bij de actie wordt zowel de
schooljeugd die 's ochtends per
fiets of bromfiets naar school
gaat als automobilisten betrok
ken. Verlichting is in het donker
of bij slecht zicht zeer belangrijk
voor de verkeersveiligheid. Niet
alleen de schooljeugd rijdt nogal
eens zonder licht, ook oudere fiet
sers wagen zich soms zonder
deugdelijke verlichting op de weg,
zo was de ervaring van de VVN-
bestuurders.
Na de gratis controle op zaterdag
12 januari zal de politie op vier
plaatsen automobolisten en fiet
sen gaan aanhouden. Wanneer de
verlichting het niet doet, mag men
- zoals de gewoonte is - met mee
genomen reservelampen het de
fect zonder boete herstellen.
Heeft men geen lampen bij zich,
dan wordt het betalen.
Het gemeentebestuur werkt naast
Veilig Verkeer en de rijkspolitie
mee aan de verlichtingscontrole.
Commissaris Boerden kreeg de eerste c.d. van het Smalstads mannenkoor zaterdagavond in
Haestinge van voorzitter Van Gurp.
touwtjes in handen te hebben bij
het Smalstads Mannenkoor."
Hij deed zijn uitspraken op grond
van een onderzoek onder jonge
ren van 16 tot 26 jaar in Zeeland,
waarbij zowel tests als enquetes
zijn uitgevoerd. "Die leeftijds
groep gaat bewuster om met alco
hol dan mensen van boven de 27
jaar. Wanneer men uitgaat, wor
den er echt vervoersafspraken ge-
maak t.-Dë fociale controle is ook
groter geworden. Daarnaast werkt
de grote pakkans positief", aldus
Bal.
Dat werd onderschreven door
wachtmeester J.M. Steijn van de
Thoolse politie. "Bij controles
merken we steeds meer dat de
chauffeur vrij van alcohol is en
dat is ontzettend positief. Je ziet
dan wel passagiers die een glaasje
op hebben, maar de bestuurder is
brandvrij."
Sommige VVN-bestuurders
meenden dat de chauffeur niet
drinkt wanneer men uitgaat naar
Goes of Antwerpen, maar wan
neer men op het eiland van plaats
naar plaats trekt, zou dat minder
gebeuren.
Bal voerde aan, dat volgens het
onderzoek 90% van de onder
vraagden liet weten, na gebruik
van alcohol niet meer te rijden.
"Zeventig procent wil ook dat we
doorgaan met de actie en de harde
feiten tonen: verkreukelde auto's,
alsmede aantallen doden en ge
wonden."
Dhr. Gelok van Veilig Verkeer
Oud-Vossemeer heeft een idee ge
lanceerd om een bromfietsbewijj>_
in te voeren waarbij elke ovërtfe-
ding of verkeersfout met een knip
in het bromfietsbewijs wordt aan
gegeven. Een volle kaart zou
bestraft moeten worden met een
halfjaar of bij meerdere kaarten
zelfs een jaar later examen doen
voor het autorijbewijs.
VVN-consulent F.J. Bal zei dat
het idee voorgelegd wordt aan het
hoofdbestuur van Veilig Verkeer.
Hij deelde nog mee, dat er novem
ber 1991 veel gaat veranderen in
de verkeersregels en -tekens. Daar
over zal Veilig Verkeer volgend
jaar uitgebreid informatie geven.
De commissaris was bijzonder in
genomen met de cd. "Mijn vrouw
en ik zijn grote muziekliefheb
bers. Wij vinden dat er niets gaat
boven de menselijke stem," zei hij.
Boertien kende het 'hoog ge
schoolde' koor al van een optre
den in Middelburg, ter
gelegenheid van de uitreiking van
de Four Freedoms Awards. "Ik
hoop dat u al onze toekomstige
aanvragen om medewerking spon
taan en tegen gereduceerd tarief
honoreert," reageerde de commis
saris op uitspraken van Van Gurp
over een provinciale bijdrage en
een gereduceerde prijs voor de cd.
Het eerste exemplaar zat verbor
gen in het beeldmerk van het
Smalstads Mannenkoor, dat bo
ven het podium hing. Een gedeelte
daarvan kwam omlaag doordat
Boertien aan een touw trok. Dat
ontlokte hem de opmerking: "Ik
had nooit gedacht nog eens de
Tenor Alex Vermeulen en pianist André Telderman luisterden
het jaarconcert van het Smalstads mannenkoor op.
Niet tevreden zijn met de eigen
kwaliteit was de voornaamste re
den dat het opnemen van een cd
door het koor steeds werd uit
gesteld. "Al drie jaar lang is de cd
aangekondigd, maar er is heel wat
water langs Gorishoek gestroomd
voor het zover was. De reden was
kwaliteit, het steeds weer beter
willen doen, en enkele veranderin
gen in het koor." Van Gurp be
dankte de tenor Alex Vermeulen,
die het koor de nodige zanglessen
gaf vóór de opname. Die gebeur
de op twee avonden in september
('hele sessies') in De Ark op Vre
derust. Ook bedankte Van Gurp
platenmaatschappij Eurosound
en R. v.d. Klugt, die de artistieke
begeleiding voor de cd verzorgde.
Van de cd, die als ondertitel heeft
'zes eeuwen koormuziek', zijn
duizend exemplaren gemaakt. De
eerste zestig werden zaterdaga
vond al verkocht. Het schijfje be
vat liederen van Schubert,
Josquin, De Victoria, Lassus en
Sweelinck, maar ook van Jana-
cek, Kodaly, Distier, Elgar, Die-
penbrock, Andriessen, Badings en
De Klerk en biedt 65 minuten
luisterplezier. De cd is verkrijg
baar bij de koorleden, bij bakke
rij Schot in Sint-Maartensdijk en
een aantal andere winkels.
Tijdens het jaarconcert, bijge
woond door ongeveer 200 belang
stellenden in een sfeervol
opgesierd Haestinge, brachten de
twaalf koorleden onder leiding
van dirigent J. Wesdorp onder
meer een aantal nummers van de
cd ten gehore. Het grootste ge
deelte van het optreden was a ca
pella, slechts de nummers 'Gott
ist mein Hirt' en 'Viel tausend
Sterne prangen' (beide van Schu
bert) begeleidde Van Gurp op de
vleugel. Het koor begon met een
viertal Latijnse gezangen, verder
enkele Duitse en een Engels num
mer. Het publiek waardeerde de
uitvoering bijzonder.
Dat was nog meer het geval na de
pauze, toen de tenor Alex Ver
meulen een recital gaf van
Schubert-liederen, begeleid door
André Telderman aan de vleugel.
De twee muziekdocenten staan
borg voor kwaliteit. Zondag a.s.
om 12 uur verzorgen zij eveneens
een concert in de Hofzaal van het
Markiezenhof in Bergen op
Zoom. Ook dan vormen liederen
van Franz Schubert het program
ma. Vermeulen en Telderman zijn
de initiatiefnemers voor het in
1992 in Bergen op Zoom en Breda
te houden Muziekfestival West-
Brabant, waar wereldberoemde
solisten, ensembles en orkesten
zullen optreden. Op 19 januari
1992 geeft het duo een recital in
het Concertgebouw te Am
sterdam.
Het jaarconcert van het
Smalstads Mannenkoor werd
door het koor zelf afgesloten met
een zestal Duits- en Engelstalige
nummers. Het dankbare publiek
in Haestinge (door Van Gurp 'de
concertzaal van de gemeente Tho
len' genoemd) kreeg als toegift het
vrolijke 'Laughing'.
Zondagmorgen luisterde het
Smurdiekse koor een kerkdienst
op in Prinsenbeek. Voor 15 de
cember staat een optreden in
Utrecht gepland en voor 20 de
cember in Goes. In Sint-
Maartensdijk zelf is er op 22 de
cember de Volkskerstzangdienst
in Haestinge en op eerste kerstdag
is Smalstads Mannenkoor te be
luisteren in de Rehobothkerk.
De VVN-consulent deelde mee,
dat de bus die ook op Tholen tij
dens de braderies is ingezet, per
manent in Zeeland gestationneerd
zal blijven. Er komt een dubbele
bemanning zodat er in juli en au
gustus nog meer voorlichting over
De gemeentelijke borden 'Tholen
daar kun je niet omheen' en de
witte borden met bewegwijzering
naar bedrijven zijn hinderlijk
voor het verkeer. Dat kwam
maandagavond naar voren tijdens
de regiovergadering van Veilig
Verkeer in St. Annaland.
VVN-bestuurders uit Poortvliet
wezen op de situatie aan de Paas-
dijkweg, waar het zicht voor het
verkeer vanaf de Hogeweg en de
weg Tholen/Poortvliet door de
borden ontnomen zou worden. S.
Quist achtte de ANWB-borden
naar het Poortvlietse bedrijven
terrein voldoende.
Mevr. Cats, ambtenaar verkeers
zaken, zegde toe dat te zullen uit
zoeken.
VVN-voorzitter J.W. van Popering
stelde dat de bedrijfsborden door
een onderneming geplaatst zijn,
waarvoor de deelnemende bedrij
ven per jaar betalen. De gemeente
gaf er overigens medewerking
aan. Van Popering zei 'met ver
wondering' kennis genomen te
hebben van het feit dat de ge
meente toestemming kreeg voor
het plaatsen van de borden 'Tho
len daar kun je niet omheen'
langs de provinciale wegen. Dit
gezien de opstelling van het Regi
onaal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland bij de discussie over grote
borden van Veilig Verkeer.