Defosfatering en denitrificatie taken democratischer waterschap Boerderijtje wijkt voor Budelpack Eigen Thools gezicht nodig voor 'ons kostbaarste bezit' Post is al onvoorzien gehalveerd Commissie ziet door bomen bos niet meer Zeeuwse waterschapsbond was te gast in Tholen Zoals Raadslid Van Belzen bezorgd over kinderopvang in de Wingerd 14 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 29 november 1990 "Het waterschap krijgt een democratische inbedding' en ik sluit niet uit dat het allemaal nog democratischer zou moeten worden." Burgemeester H.A. van der Munnik zei dat vrijdagmorgen in Meulvliet waar tal rijke leden en gasten van de Zeeuwse waterschapsbond de zaal vulden. Pachters en ingezetenen Werkconferentie over vervoerregio Sanering wegen Voorlichter Fosfaat weg Waterverbruik 70% minder Hoge eisen Kan de verordening voor kinderopvang in de toekomst een eigen Thools gezicht krijgen? Die vraag werd gesteld in de Thoolse commissie welzijn en onderwijs door raadslid P. van Belzen(RPF/GPV) naar aanlei ding van het vaststellen van de verordening kinder opvang. Van Belzen: 1991 moet nog beginnen Het werd raadslid P. van Belzen in de november- raadsvergadering even teveel. Bij het behandelen van de wijzigingen in de gemeentebegroting voor 1991 was het hem opgevallen, dat er een groot aantal posten ten laste worden gebracht van de post onvoorzien. Flinke aderlating Muziekschool Zwart circuit Eigen verhaal Eén gulden Van der Munnik lid van Stuurgroep Oosterschelde Ji "3 De burgemeester was verheugd dat 'zo'n illuster gezelschap het gastvrije en schone Tholen - dat willen we zo houden' - als verga derplaats had uitgekozen. Op wet houder Van Schetsen na, die andere verplichtingen had, was het gehele college van b en w aan wezig. De Thoolse burgemeester wees op de gewichtige taken van het waterschap en hoopte dat er met de gemeente meer afspraken over de waterkwaliteit te maken zouden zijn. Onder de vele aanwezigen was ook commissaris der koningin dr. C. Boertien en gedeputeerde J.D. de Voogd. De laatste was voor het laatst op een vergadering van de Zeeuwse waterschapsbond aanwe zig omdat hij na de verkiezingen in maart 1991 niet terugkeert in het provinciaal bestuur. Voorzitter ir. P.J. Gruijters prees de ver diensten van gedeputeerde De Voogd. "U hebt zich steeds in gespannen om de positie van de Zeeuwse waterschappen te verster ken. Verder hebben uw inspannin gen voor de financiering van de kustwerken succes gehad. Een be langrijk wapenfeit komt nog wan neer provinciale staten in maart het voorstel behandelen over de bestuurlijke organisatie en de ver dergaande democratisering van de waterschappen." Voorzitter Gruijters blikte alvast vooruit naar de nieuwe Water schapswet, die over een aantal maanden het Staatsblad bereikt. Aanneming van die wet in de Tweede Kamer noemde hij 'zon der twijfel de belangrijkste ge beurtenis voor de waterschappen in het afgelopen jaar'. "Ons hoogste wetgevende orgaan heeft ondubbelzinnig de staatsrechtelij ke positie van de waterschappen vastgelegd. De discussie kan daar over gesloten worden. Wij als wa terschappen beseffen dat onze verantwoordelijkheden zwaarder geworden zijn. Daarnaar zullen wij handelen. Het is niet toevallig dat de Tweede Kamer de nieuwe Gemeentewet en de Waterschaps wet vlak na elkaar behandeld heeft. Vele wetsartikelen zijn ge- lijki wat gezien de positie die zij als.nevengeschikte lagere«verhe den innemèn, ook voor de hand liggend is", aldus Gruijters. Hij maakte verder duidelijk, dat meerdere verordeningen ingrij pend gewijzigd moeten worden en sommige zelfs geheel vernieuwd, zoals de kostenverdelingsverorde ning. Daarin zal worden aangege ven hoe de kosten van waterkering, waterkwantiteitsbe- heer en wegenbeheer verdeeld moeten worden over de groepen belanghebbenden: eigenaren on gebouwd, pachters, eigenaren ge bouwd, ingezetenen en gebruikers bedrijfsgebouwd. Ook heel ingrijpend wordt de ver andering van het Algemeen Zeeuws Waterschapsreglement. Daarin wordt o.a. de bestuurssa menstelling van de waterschappen na invoering van de Waterschaps wet geregeld. De besturen worden Tijdens een werkconferentie in Middelburg stond het komen tot een 'beheerst verkeer' in Zeeland centraal. Een viertal sprekers be licht de problematiek van het per sonenvervoer, het goederenvervoer, het milieu en de organisatie van de vervoerregio. Daarna werd in vijf werkgroepen gediscussieerd over de thema's Zeeuwse mobiliteit, recreatiemo biliteit, openbaar vervoer, in frastructuur en organisatie. De aantasting van het milieu is één van de voornaamste argumen ten voor de af te remmen groei van het autoverkeer, een uitgangs punt van het nationaal milieube leidsplan en het structuurschema verkeer en vervoer. Dat wordt on derschreven in het Zeeuws milieu beleidsplan Kerend Tij. Tussen 1986 en 2010 mag het autoverkeer met maximaal 35% groeien en dat is - zeker in Zeeland met zijn vele kleine dorpen, matig openbaar vervoer en veel recreatieverkeer - geen gemakkelijke opdracht. Daarom is een op de regio toe gespitste aanpak nodig, waaraan overheden, vervoerbedrijven, het bedrijfsleven en andere organisa ties kunnen bijdragen. De bijeenkomst werd georgani seerd door het provinciaal bestuur, rijkswaterstaat en de rijksverkeersinspectie. Zij menen dat er aangrijpingspunten liggen in het woon-werkverkeer, de in richting van de binnensteden, het recreatieverkeer en het vervoer over grote afstanden. Vragen die aan de orde kwamen: Hoe pakken we het aan? Wie is ertoe bereid? Waar liggen de samenwer kingsmogelijkheden? Biedt een organisatievorm van één of meer vervoerregio's in Zeeland net dat duwtje dat nodig is? kleiner en moeten vijf in plaats van drie groepen belanghebben den vertegenwoordigen omdat de pachters en de ingezetenen er als groep bij gekomen zijn. Een haast onmogelijke opgave, zei Gruijters, die echter door een bestuurlijk- ambtelijke werkgroep o.l.v. gede puteerde De Voogd toch volbracht is. In maart staat het voorstel op de agenda van provinciale staten. Gruijters sprak van 'een mooi suc ces op de valreep'. De sanering van het wegenbeheer werd door voorzitter Gruijters ook aan de orde gesteld. De pro vincie heeft een stimulerende rol gekozen en de noodzakelijke besluiten van gemeenten en water schappen zijn bijna allemaal ge nomen. "Wij zijn verheugd dat deze sanering na enige mislukte pogingen nu eindelijk zal luk ken", aldus de voorzitter. "Een doelmatige verdeling van het on derhoud van de wegen over de daarvoor in aanmerking komende overheden leidt uiteindelijk voor de Zeeuwse burger tot de laagste lasten. De systematiek is helder. Afgezien van rijks- en provincie wegen onderhouden de gemeen ten de wegen binnen de bebouwde kom en de waterschappen daar buiten. Wanneer de situatie daar toe aanleiding geeft, worden uitzonderingen op die regel toege past, want van een starre opstel ling wordt niemand wijzer." Voor de zogenaamde 80-10-10 re geling voor het oplossen van cala miteiten bij het dijkbeheer is een compromis gevonden, nadat het rijk die regeling wilde laten ver vallen. Voor het Oosterschelde- bekken stopt die wel, maar de 60% subsidieregeling voor dijken langs de Oosterschelde blijft be houden. Voorzitter Gruijters deed het ge noegen, dat de samenwerking van de Zeeuwse waterschappen is uit gebreid met de aanstelling van een voorlichter. "Wij laten nog teveel ons licht onder de korenmaat schijnen en u weet hoe het afloopt met iemand die onbekend blijft. Onbekend maakt onbemind, maar zover behoeft het natuurlijk niet te gaan. Meer voorlichting over wat wij doen en vooral waar- om, is zelfs in Zeeland geen over bodige luxe." Gruijters maakte voorts melding van gevorderde afspraken om de waterbeheersplannen voor de 7 waterschappen in belangrijke ma te gezamenlijk op te stellen. "Niet iedereen van ons heeft voldoende expertise in huis om zelf een be heersplan op te stellen. Zo kunnen we elkaar helpen." Gruijters achtte één ding zeker: omvangrijke beschij vingen be moeilijken democratische aan vaarding en controle en daarnaast maakt een omvangrijk boekwerk het vinden van een maatschappe lijk draagvlak niet eenvoudiger. De voorzitter meldde tevreden, dat de provincie het beleid voor tzet met betrekking tot het in wa- terschaps verband brengen van gronden die daar nog niet toe be horen. De taak van waterkering, waterhuishouding en wegenbe heer strekt zich uit over de gehele provincie. Daar kunnen geen stukken uitgenomen worden, al dus Gruijters. Dat is niet eerlijk - financieel gezien - en niet doelma tig. De waterschappen hebben er varen en beseffen, dat het in verband met tegenstrijdige belan gen soms niet eenvoudig is de resterende gebieden onder water- schapsverband te brengen. Gruijters noemde waterschappen bij uitstek doe-organisaties, die o.a. bezig zijn met de ontwatering van zuiveringsslib. Sommige zijn al met de uitvoering bezig, ande ren met de besteksvoorwaarden. Er zijn meerdere, uitgebreide proeven genomen. De volgende taak, die voor 1995 moet zijn afgerond, is de defosfa tering van het water uit de riool waterzuiveringsinstallaties. De fosfaten moeten eruit op grond van het op hoog niveau overeen- genomen Noordzee-actieplan. Ook de Zeeuwse waterschappen zullen hun bijdrage moeten leve ren aan het verminderen van de toevoer van voedingsstoffen naar de Noordzee. De Zeeuwse wateren zullen er niet beter van worden omdat zij teveel nitraat bevatten, aldus Gruijters. Wanneer defosfatering klaar is, staat denitrificatie op het pro gramma. De voedingsstof nitraat moet uit het afvalwater verwij derd worden en dat is een nog kostbaarder zaak dan defosfate ring, zo waarschuwde de voorzit ter alvast. Suggesties van gedeputeerde Don om de verontreinigingsheffing te koppelen aan de rekening voor het waterverbruik en de zuive- ringstaak over te hevelen naar de nutsbedrijven, achtte de voorzit ter van de Zeeuwse waterschaps bond niet haalbaar. Het eerste is door de Tweede Kamer in april 1985 al afgewezen. Na uitvoerige studie bleek er nauwelijks ver band te bestaan tussen waterver bruik en produktie van verontreinigd afvalwater. In een droge zomer de tuin besproeien, vormt zeker geen belasting voor het riool. En wanneer we echt de belasting van het riool willen ver minderen, zouden we eens kunnen beginnen met gescheiden ri oolstelsels, zei Gruijters. Ten aanzien van de overdracht van de zuiveringstaak aan een nutsbe drijf noemde de voorzitter het niet verstandig een deel van de ke ten bedrijf/woning-riolering- persleiding-zuiveringsinstallatie oppervlaktewater weg te halen. "Verantwoordelijkheden moeten systematisch verdeeld worden en een logisch geheel vormen. Dan kan men beleid voeren dat door werkt in de hele keten, op elkaar is afgestemd en daardoor tot resul taten leidt." De voorzitter zei tot de vele aan wezigen in het volle Meulvliet, dat op het gebied van het oppervlak tewater de laatste jaren successen zijn geboekt met het verminderen van de verontreiniging. "De zuurstof huishouding van ons op pervlaktewater is op orde, de ver ontreiniging van ons oppervlaktewater met zware me talen is met ongeveer 70% ver minderd. Bijna alle lozers zijn aangesloten op de riolering en worden gezuiverd. We zijn er nog niet, maar het is niet verstandig deze succesreeks te hinderen met wijziging van verantwoordelijkhe den. Never change a winning team. Er ligt ook nog veel werk voor ons. Voor deskundigen op het gebied van waterkwaliteit, voor chemici, juristen en technici op velerlei gebied is nog jarenlang vernieuwd werk te verrichten bij de waterschappen, dynamische organisaties waar het goed werken is en dat zal zo blijven", zo stelde voorzitter Gruijters van de Zeeuwse waterschapsbond in Tholen. Na het huishoudelijk deel van de vergadering gaf dhr. J. van Rooi- jen, oud-ambtenaar van rijkswa terstaat, een uitvoerige lezing over de totstandkoming van het Schelde-Rijnkanaal waarbij hij ver in de historie terugging. Daarna scheepte het grote gezel schap zich in de haven van Tholen in op de Stad Zierikzee voor een vaartocht over de Schelde- Rijnverbinding van twee tot vier uur. Het zicht was slecht, zodat men alle aandacht kon schenken aan het lopend buffet. Budelpack heeft aan de Paasdijkstraat in Poortvliet de schuur met woning van de familie Tasma gekocht. Daarmee verdwijnt een stuk agrarische historie om plaats te maken voor bedrijvigheid van de negentiger jaren. De sterk groeiende verpakkingsindustrie heeft gezien de toename van het personeel ook meer parkeerruimte nodig. Dat kan verwezenlijkt worden na sloop van de panden. Budel pack komt dan ook meer in het zicht. Het bedrijf heeft ook een ontwerp laten maken voor een nieuwe hoofdingang. De familie Tasma heeft in het buitengebied bij Scherpenisse een andere woning gevonden. Deze verordening stelt regels vast voor de kwaliteit van de kinderop vang. Het is bovendien een voor waarde van het rijk deze vast te stellen nu het ministerie van WVC gërneentesubsidie toekent om «HjdtfcJanderopvang op peten te pla ten) zetten.(Daarvoor is een stich ting gevormd en een coördinatrice benoemd die tijdelijk vanuit het gemeentehuis(kamer 8) een gastouderproject voorbereidt.) In de verordening wordt onder meer gesteld, dat er een vergun ning nodig is om een kindercen trum te openen of een gastouderbureau. Ook worden er eisen gesteld aan de opleiding van de leidsters. Van Belzen vond, dat de verordening teveel de adem van de grote stad uitblies en vroeg zich af of er meer nuances in aan te brengen zijn die het geheel meer «teèjtfWools karaktef thoét'^even. iHae dat precies mpesMworden in gevuld wist hij niet direct te zeg gen. De hoge eisen die aan de opleiding worden gesteld kan vol gens Van Belzen een belemmering betekenen voor het functioneren van de kinderopvang. Ook de cao salarissen kunnen hierbij een ne gatieve rol spelen. Hij vroeg zich af hoe het moet met vormen van opvang die al bestaan en niet aan de criteria voldoen die in de veror dening staan, zoals de opvang van kinderen tijdens kerkdiensten. Hij wees op 'een soort kinderopvang' Het rioleringsplan St. Annaland van 23.700 gulden bijvoorbeeld, de aanleg van een verbindingsri ool in Poortvliet, het vernieuwen van een pompinstallatie bij cam ping De Striene. Van deze zaken vond Van Belzen dat ze onder openbare werken val len. "In totaal wordt er 156.000 gulden uit de post onvoorzien ge haald. De pot is bijna gehalveerd. Hoe komt dat toch?" Wethouder J. v.d. Jagt: "Deze werken waren niet voorzien, der halve komen ze in aanmerking voor de post onvoorzien." Van Belzen: "Ja, maar het zijn toch openbare werken!" Van der Jagt: "De pompinstallatie bij camping De Striene is niet expliciet open bare werken." Van Belzen: "Nee, maar ik zou het niet graag bij on derwijs willen onderbrengen." Wethouder P. van Schetsen van fi nanciën mengde zich in het twee gesprek. "Die post van 150.000 gulden zou je ook uit openbare werken kunnen halen, maar daar wordt al een heleboel uit getrok ken." Van Schetsen noemde het een 'flinke aderlating' dat er al 150.000 gulden wordt uitgegeven terwijl het begrotingsjaar 1991 nog moet beginnen (in het verle den was de post onvoorzien hoger. Deze is in een aantal jaren terug gebracht van 5 ton via 4 ton naar 300.000 gulden voor 1991). Van Belzen vond dat dit beleid niet is vol te houden. "Ook bij de Zeeuwse muziekschool wordt een krediet gevraagd dat ten laste komt van de post onvoorzien." Dit bedraagt ruim 15.000 gulden. De uitgaven van de muziekschool zijn aanzienlijk gestegen, vooral de personeelskosten (klokuren) stegen. De gemeente draagt jaar lijks bij aan de school, maar Van Belzen en I.C. Moerland (PvdA) vonden het te gortig worden. Van Belzen vond dat het college maar een brief moet sturen om te laten weten dat dit geen manier van werken is. "Het college heeft toch ook zijn begroting gemaakt. Zo'n verhoging van 11% brengt nogal wat teweeg." Moerland was het met Van Belzen eens. "De begro ting van de muziekschool wordt met bijna 5 ton overschreden. Zo iets moet in het vervolg beter be keken worden." De totale bijdrage van de gemeente aan de muziek school komt op 153.397 gulden. Wethouder J. Versluijs was ook niet gelukkig met de gang van za ken. "Het sein dat er meer uren zouden worden gedraaid, had eer der moeten komen. Dan had het in onze begroting ook gepresen teerd kunnen worden." Versluijs zei dat het niet alleen de gemeente Tholen is die over deze zaak valt. Het algemeen bestuur heeft een vergadering van de muziekschool uitgesteld en het bestuur de op dracht gegeven om de zaken eens goed op een rijtje te zetten. A. Kersbergen (SGP) vond dat het verhogen van de bijdrage niet on gelimiteerd kon doorgaan. Ver sluijs wees er op dat de gemeente wel heeft ingestemd met het beta len van de lesuren die erbij zijn gekomen, maar vond dat het niet tot in het oneindige door kon gaan. van de hervormde jeugdraad in De Wingerd in Tholen, die niet al leen op zondag kinderen opvangt, maar ook 1 keer in de week. "Wordt die nou de nek omge draaid? Die zullen nooit een ver gunning krijgen. We komen in een soort niemandsland. Wordt daar mee de keuzevrijheid van de ouders niet bedreigd?" M. Kersbergen(SGP) las uit de re gels" W de veróWéfitilg dat vofff het opvangen van-meer dan 5 kin- deren(inclüis dé eigen kinderen) een vergunning nodig is. "Die grens is gauw overschreden". I.C. Moerland(PvdA) vond dat de stichting het college stukken moet voorleggen om enige controle te kunnen uitoefenen. Hij miste con crete controle in de verordening. Het bestaan van particuliere groe pen in een 'zwart circuit' om schreef hij als een probleem. "Als groepen zich onttrekken aan deze vorm van kinderopvang, dan wordt het wel duurder." Ook hij vond de hogere beroepsopleiding van de leidsters hoog gegrepen. Wethouder J. Versluijs van welzijn wees erop, dat de verordening geënt is op de voorwaarden van het rijk die geld naar de gemeen ten sluist. Bij een bepaalde om vang is een vergunning inderdaad verplicht, zo stelde hij. De hoge opleidingsgraad is opgelegd door WVC die 5000 gulden per kind plaats geeft. Moerland was blij met de kwali teitseisen, maar vond dat er toch een ontsnapping mogelijk moest zijn. Versluijs stelde dat men er niet onderuit kan. "Het geval de Wingerd zal getoetst moeten wor den via de vergunningenplicht". Moerland zei, dat men zou moe ten bevorderen dat zoveel moge lijk kinderen bij de openbare kinderopvang terecht komen om het goedkoper te maken. De con trole op de kinderopvang kan het beste gedaan worden door de ouders zelf, zo vond Versluijs. Na 1994 komt de rijksbijdrage via de algemene uitkering naar de ge meente. "Dan kan het eigen ver haal van Tholen een rol spelen', verwachtte Van Belzen.' Mevrouw J.M. Deurloo-van Broekhoven stelde voor na een jaar de zaak opnieuw te bekijken. "Het gaat om ons kostbaarste bezit". Van Belzen en Kersbergen lieten weten tegen de kinderopvang te zijn, wat Moerland de opmerking ontlokte: "Ergens tegen zijn en dan toch een vinger in de pap wil len houden." Waarop Van Belzen reageerde: "We houden niet van broddelwerk." Bij het vaststellen van een tabel voor de bijdrage die ouders moe ten betalen aan het opvangen van hun kinderen wilde Moerland de kosten voor het derde kind terug brengen van 76 naar 1 gulden. Versluijs vond dat "niet redelijk»» D^yethouder vond dat, daarmee een voordeel wordt geschapen voor ouders die van de kinderop vang gebruik maken boven ie mand die 76 gulden besteedt aan de verzorging van een kind(per maand). Moerland stelde dat het voor sommige ouders die in finan ciële nood verkeren van groot be lang kan zijn. Hij wilde de mening van de andere leden ho ren. Deze kozen de zijde van Ver sluijs. Het subsidieverzoek voor 1991 van de stichting werd door Van Belzen en Kersbergen om princi piële redenen niet ondersteund. Het gaat om een tekort van 2708 gulden. Dan wordt begonnen met de opvang van een groep van 6 kinderen. Dit is een inschatting. Volgens Versluijs is het moeilijk vantevoren te bepalen hoeveel ouders van het gastouderproject en de kinderopvang gebruik zul len maken. Moerland vroeg of er garanties zijn voor gastouders die geen kinderen op te vangen krij gen. De wethouder zei dat hierin zal worden voorzien. Moerland meende gehoord te hebben dat de gemeente nooit geld wil toeleggen op de stichting. "Nooit hebben we niet gezegd", zei Versluijs. "Dat heb ik er zelf bijgezegd", antwoordde Moerland. Versluijs zei dat de gemeente 2700 gulden voorschiet. "Er bestaan risico's, maar we willen er geen x-gulden insteken.". De burgemeester van Tholen is aangewezen als lid van het dage lijks bestuur van de Stuurgroep Oosterschelde. Hij is de opvolger van oud-wethouder Lindenberg van Reimerswaal. Gedeputeerde staten van Noord- Brabant, die zich lieten vertegen woordiger door de burgemeester van Bergen op Zoom, zien van verdere deelname af. Ze vinden dat het beheer van de Oosterschel de een zaak van de provincie Zee land is. Zoals een week is zonder dagen. Zoals de klaag is zonder muur. Zoals Egypte zonder plagen. Zo is een auto zonder stuur. Zoals een appel zonder pitten. Zoals een bezem zonder steel Zoals een boer die niet kan spitten. Zo is een mulder zonder meel. Zoals een smid is zonder hamer. Zoals een veeboer zonder vee. Zoals een woning zonder kamer. Zo is een arre zonder slee. Zoals een laan is zonder bomen. Een boterletter zonder spijs. "Zoaïs een slaap is zonder dromen. Zo is een ijsbaan zonder ijs. -JOU HS'xiiA lOfl' e [2 e 5 at Zoals een tafel zonder poten. Zoals een skischans zonder sneeuw. Zoals een haven zonder boten. Zo is ons wapen zonder leeuw. Zoals een bank is zonder centen. Zoals een kers is zonder pit. Een krentenbol is zonder krenten. Zo is een trekpaard zonder bit. Zoals een kruispunt zonder wagen. Zoals een kapper zonder schaar. Zoals een stortbui zonder regen. Zo is een kroeskop zonder haar. Zoals een moestuin zonder planten. Belasting zonder dwangbevel. Zoals een dagblad zonder kranten. Zo is een wekker zonder bel. Zoals muziek zonder akkoorden. Een melodietje zonder maat. Zoals een lied is zonder woorden. Zo is een rugge zonder graat. Zoals een pauw is zonder veren. Zoals een bliksem zonder schicht. Zoals een omdraai zonder keren. Zo is de einder zonder zicht. Zoals een merk is zonder teken. Zoals een medi zonder cijn. Zoals een pastor zonder preken. Zo is ook marse zonder pein. Zoals een sint is zonder pieten. Zoals een kerst is zonder den. Zoals een tuinman zonder gieter. Zo is een schrijver zonder pen. VERVOLG VAIM PAG. 8 zijn. Hij vroeg of de aanleg van een bos langs de Pluimpot ook op bezwaren zou stuiten bij milieu organisaties in verband met aan vliegroutes van vogels. Heijboer vond de materie 'ont zaglijk moeilijk'. "De bossen moeten opgebracht worden door de agrariërs. Het wild zal in die bossen ontegenzeglijk schade gaan aanbrengen aan de land bouw^. Heijboer bepleitte de aan leg van kleine bosjes omdat dan de overlast minder zou zijn. Mevrouw Deurloo vond het moei lijk Stavenisse los te laten. Ze op perde het plan voor een bos bij Sint-Annaland vanaf de Haven weg tot aan de Nol. Van der Munnik zei bij de aanleg van dorpsbosjes bang te zijn voor de partijpolitiek. "Zo gauw die bosjes aangelegd zijn, komen er allerlei eisen richting politiek. En dan is het vrij moeilijk om daar weerstand aan te bieden. Kleine bosjes zijn aanplantingen; de druk zal zo groot worden dat er allerlei voorzieningen in moeten komen. Dan moeten wij nog zien of daar iemand nee tegen kan zeggen". Van der Munnik vond niet dat de nota oppervlakkig was: "Vanaf april heeft het college al besloten af te zien van de dorpsbossen. Dat mag bekend worden veron dersteld. Daar hoeft geen notitie over te komen". Tegen mevrouw Deurloo zei Van der Munnik: "Ik begrijp wel dat U in een moeilijke positie zit, maar ik had toch liever een advies gekregen". Van der Linde zei voor een bos bij Sint- Maartensdijk te kiezen. "We moeten niet proberen Staatsbos beheer aan een lijntje te houden anders krijgen we het deksel op de neus". Heijboer zei niet te hebben gewe ten dat de aanleg van dorpsbossen door het college reeds was afge daan. Van der Munnik reageerde daar fel op: "De collegebesluiten liggen ter inzage. Dat is op 3 april gebeurd. Als U ze niet inkijkt, dan ligt dat aan U". Heijboer: "Verwonderlijk dat ook andere fracties ervan opkijken. Ik neem deze materie mee terug naar de fractie". Mevrouw Deurloo kon ook geen advies uitbrengen hoe wel het college er dinsdagochtend over ging vergaderen. Zij beloofde voor die tijd de burgemeester op de hoogte te stellen. Raadslid P. van Belzen (RPF/GPV) was maandag verhinderd.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 14