Wezen Armbestuur verkoopt 86 huizen aan Beter Wonen Heipalen tandarts stuiten op historisch fundament Westpoort Aannemer huldigt zilveren chauffeur Duur gat in St. Maartensdijk bij nieuwbouw Einde aan 33 jaar woningverhuur in St. Annaland E. Goedegebuure vijfentwintig jaar in dienst bij Gebr. Moerland Donderdag 25 oktober 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Het Wezen Armbestuur te St. Annaland is van plan de 86 huurwoningen te verkopen aan de Thoolse wo ningstichting Beter Wonen. Daarmee komt per 1 ja nuari 1991 een einde aan 33 jaar woningverhuur van het Wezen Armbestuur in St. Annaland. Niet zonder slag of stoot Bejaardenwoningen Sinds 1968 Huurders kritischer Nieuw beleid Een post onvoorzien van enkele tienduizenden gul dens. Een bouwput van 7 Vi meter diep. Gestremd ver keer. Veel bekijks en de fundamenten van de eeuwenoude Westpoort naar de stortplaats. Sneu Schoonmaakbeurt Krammersluizen Risico tandarts Poorten Verloren Aannemingsbedrijf Gebr. J. M. Moerland en Zn. te Sint-Annaland heeft chauffeur E. Goedegebuure (46) gehuldigd voor diens 25-jarig dienstverband. In zijn woning in de Tienhoven kreeg de jubilaris uit handen van directeur J.P. Moerland een oorkonde, medaille en draagspeld van de NVWB, een taart en een hangklok. Kerstboom "Het is een hele mooie periode geweest waarin ik veel mensen heb leren kennen", zegt Van der Wee le, die per 31 december aftreedt als voorzitter van het Wezen Arm bestuur. Hij is wegens het berei ken van de 65-jarige leeftijd statutair niet meer herkiesbaar als bestuurslid. Samen met secretaris rentmeester J. Leune regelde hij altijd de verhuur van de huizen, maar ook die zet er nu definitief een punt achter. Sinds zijn af scheid als gemeente-ambtenaar nam hij de taak als secretaris van het Wezen Armbestuur vrijwillig nog waar. Het vertrek van de voorzitter en de waarnemend secretaris was voor het bestuur aanleiding tot een heroverweging van het huizen- bezit. "Gemeentebestuur en Beter Wonen hadden al eens een hint gegeven om de huurwoningen op Tholen in één hand te brengen", vertelt Van der Weele. "Ons bestuur wilde dat echter niet zon der slag of stoot doen. Alle moge lijkheden zijn afgetast en uiteindelijk zijn we met Beter Wo nen in zee gegaan." Beide besturen hebben het princi pebesluit tot overdracht van de woningen goedgekeurd. De tech nische en financiële uitwerking moet nog nader geregeld worden. Maandag maakte voorzitter Van der Weele met dhr. Striekwold (hoofd bouwtechnische zaken van Beter Wonen) een rondgang langs de 86 huizen. De bedoeling is om per 1 januari de huurbetaling, het onderhoud, toezicht en de ver huur al via het kantoor van Beter Wonen aan de Haven in St. Maar tensdijk te laten plaatsvinden. De formele eigendomsoverdracht zal later gebeuren. De Thoolse wo ningstichting krijgt namelijk tege lijk de huurwoningen van de gemeente St. Philipsland erbij, zodat het al extra druk is. De huurders van de Wezen Armen zijn met een brief ingelicht over de komende veranderingen. Naar aanleiding daarvan kreeg voorzit ter Van der Weele zes verzoeken van huurders om de woning te mogen kopen, maar het bestuur had besloten geen losse huizen aan huurders te verkopen, maar alle 86 aan Beter Wonen. Het Wezen Armbestuur begon in 1957 met de bouw van vijf huizen in de Van den Bosstraat. Het on derhoud van wezen werd door nieuwe sociale wetgeving alsmaar minder en aan de bouw van huur woningen voor bejaarden was meer behoefte. Het volgende bouwproject was de Kerke- blokstraat: 5 woningen. In de Van den Bosstraat kwamen er vervol gens 2 huizen bij de eerste vijf en 9 woningen aan de andere kant. Aan de Tienhoven kwamen nog 15 bejaardenwoningen totdat er in de zeventiger jaren op verzoek van het toenmalige gemeentebestuur voor het eerst eengezinswoningen werden gebouwd: 20 aan de Burg. Baasstraat. "Door de duurdere bouw in verband met de oliecrisis kwam er een hoge huur uit en me de daardoor is dat altijd een moeilijk complex woningen ge weest", aldus voorzitter Van der Weele. "Met name in die huizen hebben we leegstand gehad, ter wijl er voor de bejaardenwonin gen aan de Van den Bosstraat, Huygensstraat en Tienhoven al tijd wachtlijsten waren." Aan de Burg. Baasstraat volgden er nog 13 kleine huizen voor be jaarden en jongeren en aan het begin van die straat verrezen er 2 volledige aangepaste huizen voor gehandicapten met 2 bovenwonin- Voorzitter M.Ph. van der Weele van het Wezen Armbestuur te St. Annaland voor het laatste bouwproject aan de Huygensstraat. gen. Het laatste bouwcomplex van verrezen. "Dat vind ik altijd nog "Het zijn pracht woningen en de Toen het Wezen Armbestuur hal- het Wezen Armbestuur was de één van de mooiste projecten", al- bouw met aannemer Uytdewilli- verwege de jaren tachtig op ver- Huygensstraat, waar 13 huizen dus voorzitter Van der Weele. gen verliep heel voorspoedig." zoek van het gemeentebestuur het gat op het Havenplein met huizen wilde vullen - de gemeente liet nog twee winkels in het bouwcomplex opnemen - struikelde het plan in Den Haag. Een wakkere ambte naar op het ministerie van volks huisvesting ontdekte bij de beoordeling van de financiering dat de statuten van de Wezen Ar men niet aangepast waren aan het nieuwe Burgerlijk Wetboek. Dat was het begin van een jarenlange procedure en een geschil met de gemeente over de formulering van de statuten, die vele duizenden guldens aan juridische kosten vergde. Het al ver in voorberei ding zijnde plan aan het Haven plein kostte het Wezen Armbestuur ook enkele tiendui zenden guldens. Van der Weele kwam in 1968 als raadslid in het Wezen Arm bestuur. Bij de gemeentelijke her indeling per 1 juli 1971 raakte hij die functie kwijt, maar wegens uitbreiding van het bestuur met twee leden - de woningbouw verg de meer mensen - kwam Van der Weele er na drie maanden weer in. Als landbouwer hield hij zich eerst voornamelijk bezig met de verpachting van de landerijen en de tuintjes. Van lieverlee rolde hij de woningbouw in en dat werd zeer intensief. "Het was totaal an der werk dan je eigen baan en dat was wel leuk", aldus Van der Wee le. "In het begin werd elke wo ningverhuur in het voltallige bestuur besproken. Toen ik 16 jaar geleden voorzitter werd, nam het zo toe, dat ik de verhuur sa men met de secretaris regelde." Voorzitter Van der Weele verhuur de niet alleen jarenlang woningen, hij controleerde ook persoonlijk elk huis wanneer een huurder ver trok. Verder nam hij polshoogte bij klachten en gaf hij aannemers opdracht die te verhelpen. Groot onderhoud zoals buitenschilder werk, vervanging van deuren en kozijnen, het aanbrengen van dubbel glas, Van der Weele regelde het allemaal naast zijn dagelijks werk in zijn landbouwbedrijf. Al leen in de oogstperioden kon hij minder tijd voor zijn huizen uit trekken. "Het toezicht op de woningen is geen eenvoudige zaak", consta teert de voorzitter. "Hoe ouder de huizen, des te meer onderhoud komt er. Bovendien zijn de huur ders de laatste vijf jaar ook kriti scher geworden. Voor de woningverhuur zijn we als Wezen Armbestuur eigenlijk te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken. Je kunt geen eigen kracht voor de huizen aantrekken. Daar komt dan de automatisering van de huuradministratie nog bij. Gezien al die factoren is toch besloten om de huizen aan Beter Wonen te verkopen." Voor Van der Weele moet een nieuw bestuurslid door de ge meenteraad benoemd worden. Voorgedragen worden W.A. Boo gaard en J.M. den Engelsman Mzn. Ter opvolging van secretaris Leune is er eveneens een voor dracht van twee mensen: D.L. Ha- ge en J. Kodde. "Het Wezen Armbestuur blijft bestaan", stelt Van der Weele met nadruk. Hij heeft er jarenlang voor gevochten en had eigenlijk het liefst de woningtaak ook bij de Wezen Armen gelaten. "Er verdwijnt nu immers iets wat niet terugkomt. Misschien is het ten gunste van de volkshuisvesting op Tholen, maar in St. Annaland is er weer een stuk activiteit minder. Het Wezen Armbestuur zorgde voor behoorlijk wat plaatselijke werkgelegenheid met het onder houd van de woningen en ik vraag me af, of dat in de toekomst zo blijft. Ik hoop dat Beter Wonen daar rekening mee houdt. Het Wezen Armbestuur zal nu een ander beleid moeten gaan voeren ten nutte van de gemeenschap. Hoe dat ingevuld moet worden, dat is een taak van het nieuwe bestuur", aldus voorzitter Van der Weele, die eind dit jaar afscheid neemt van het Wezen Armbestuur ie St. Annaland. De tandartsen P.J.H.M. Vos en C.C.M. Wouters uit Tholen zijn van plan de gemeente Tholen een tegemoetkoming te vragen in de kosten die zijn ontstaan bij de bouw van een nieuwe tandartsen praktijk aan de Westpoort te Sint- Maartensdijk. Vorige week woensdag zouden daar 17 heipa len de grond in gaan, maar de bouwers stootten op de funda menten van de Westpoort waar door het werk werd stilgelegd om de bakstenen fundering weg te graven. Dat karwei duurde drie dagen: donderdag, vrijdag en maandag. De heimachine stond werkloos terwijl tractoren wagens puin en grond naar het Tuttel hoekje vervoerden. Zo'n 600 kuub historische grond verdween naar de stortplaats. Slechts één heipaal werd de grond ingeslagen, maar die werd steeds een kopje kleiner gemaakt om de graafmachine in staat te stellen de funderingsresten weg te graven. Tandarts Vos: "Het is een beetje sneu. We houden rekening met een flinke financiële aderlating van enkele tienduizenden guldens. We zullen de gemeente hierover benaderen om de zaak in der min ne te schikken. "Vos zegt er geen 'zaak' van te willen maken. Ruzie met de gemeente wil hij voorko- De Krammersluizen ondergaan op dit moment een schoonmaak beurt. De sluizen zijn drooggezet, zodat mosselaangroei en slib kun nen worden weggehaald. Het oponthoud voor de scheepvaart blijft beperkt, doordat de twee sluiskolken niet tegelijk worden gestremd en de jachtensluis ook gebruikt wordt voor de be roepsvaart. Zondagavond is de zuidelijke sluis gestremd, het water eruit gepompt en een deel van de sluisvloer gede monteerd. De sluiskelder kan nu worden schoongemaakt. Als de zuidelijke sluis weer opengaat voor de scheepvaart, wordt met de noordelijke begonnen. Dit werk moet 7 oktober gereed zijn. Ge lijktijdig met het schoonmaken wordt de meetapparatuur in de sluiskelder aangepast. Het schoonmaken wordt iedere drie jaar herhaald en kost ruim een half miljoen gulden. Om zout Oosterschelde- en zoet* Zoommeerwater gescheiden te houden, hebben de Krammerslui zen een systeem waarbij in de sluis zout water kan worden verwisseld voor zoet en omgekeerd. Door openingen in de sluisvloer kan zout water aan- en afstromen. Wanneer die openingen dicht groeien, gaat het schutten van schepen langer duren. men. "Wel hopen we dat de ge meente een tegemoetkoming wil doen". Vos wijst erop dat voor de plek aan de Westpoort waar in 1984 en 1985 enkele huisjes zijn afgebroken, weinig animo was. De gemeente Tholen verkocht de grond voor een symbolisch- bedrag aan Vos en Wouters die architect H.A. Joossen uit Roosendaal in de hand namen en bouwbedrijf Hans Weggemans uit Scherpenis- se de opdracht gaven de praktijk te bouwen. Vos wijst erop dat bo demonderzoek (sondering) aan toonde dat er heipalen nodig waren van 17 meter lengte. "Ken nelijk is het sonderen steeds naast de fundamenten gebeurd, anders zou men die conclusie niet getrok ken hebben". Voor de bouw van de praktijk staan 70 werkbare dagen geno teerd. Vos verwacht dat het opont houd een week zal duren. "Over ruim vijf maanden moet de prak tijk er toch staan. We zijn nogal optimistisch". Volgens de tand arts wordt het een luxe praktijk ruimte. "Het wordt gebouwd met handgevormde stenen en er ko men keramische pannen op het dak. Het is precies wat de gemeen te wil". De gevel van het pand zal niet gelijk lopen met de gevels van de huizen die er gestaan hebben, maar zo'n vijf meter naar achter wijken. Volgens L.T. Steenpoort van bouw- en woningtoezicht van de gemeente zijn er drie sonderingen uitgevoerd. "Ze waren niks tegen gekomen. Er was op die plaatsen geen enkele weerstand. Daarop is toen een palenplan ingediend, om 17 meter te heien". Hierover is overleg geweest tussen de bouwer Weggemans en de gemeente ge zien de belendende bebouwing. Naast de bouwput staat het huis van L. van Poortvliet. Volgens Steenpoorte is het risico voor de bouwers Vos en Wouters: "De grond is verkocht zoals het daar lag". Toen bij het verder afgraven van de grond en de fundering an dere delen van het bouwwerk bloot kwamen, is het werk niet stilgelegd. "In principe is er toe stemming gegeven om op die ka vel te bouwen. Om de zaak daar te beschermen had je er een andere bestemming aan moeten geven". Voor de inwoners van Smurdiek was het gegraaf aan de Westpoort een trekpleister. Tientallen men sen volgden dagelijks de werk zaamheden. Vrijdagmiddag werd de straat voor het verkeer afgeslo ten tot maandagmorgen. Achter 't Bos was al afgesloten; daar lagen de heipalen die de weg blok keerden. In het boekje 'Sint-Maartensdijk', stad aan de Pluimpot' van ge meentearchivaris J.P.B. Zuurdeeg staat dat de Westpoort in de twee de helft van de vijftiende eeuw tot stand moet zijn gekomen. De op gravingen op 25 oktober 1984 en 30 mei 1985 van de restanten van de poort zouden dit bevestigen. Uit een document uit 1518 blijkt, dat Smurdiek in het begin van de 16e eeuw te verdedigen was. Er is dan sprake van nieuw gedolven stadsgrachten, de Oostvest, de Oost- en Westpoort. 'Op de oudste plattegrond van het stadje van Jacob van Deventer van ca. 1570 zijn de grachten te zien. Be houdens de Oostpoort zijn er geen poorten, muren of wallen te herkennen', zo schrijft Zuurdeeg. De opgraving van de restanten van de poort gaven steun aan de op vatting dat 'deze forse poort toen al was gebouwd'. Volgens de ar chivaris moet er rekening gehou den worden met de mogelijkheid dat de poort in de Tachtigjarige oorlog is herbouwd. De West poort is in 1799 ingestort en tot het maaiveld afgebroken. Bij het blootleggen van de restanten bleek dat de westelijke toren in de gracht heeft gestaan. Aan de stadszijde van deze poort (in gele stenen opgetrokken) zijn funda menten (in rode stenen) gevonden van een bouwwerk uit het midden van de 15de eeuw. Bij het uitdiepen van de put werd vrijdag op ongeveer zeven meter diepte een boog in het fundament zichtbaar. Zuurdeeg arriveerde toen dit gedeelte van het funda ment reeds was verwijderd: "Bij de opgravingen in 1984 en 1985 is het een en ander opgemeten. Er is toen niet zo diep gegraven als nu. Van dat boogje wisten we niet. Het was interressant om te weten waar de gracht mee in verbinding stond". Volgens Zuurdeeg is er geen sprake van een stadswal. "Hooguit een vleugelmuur die diep gefundeerd was wegens de gracht". De archivaris betreurt het opruimen van de fundamen ten: "Nu kun je nergens meer op aansluiten. Er was sprake van dat de restanten in het plaveisel zicht baar zouden worden gemaakt, maar op deze manier gaat dat ver loren". Maandagmiddag ontdekte Zuurdeeg een 'tonnetje', een wel put in de restanten van de poort. "Je bent de vijfde, die deze eer te beurt valt en volgend jaar nog twee, waaruit blijkt dat er toch een hechte band bestaat tussen bedrijf en personeel," zei Moer land in zijn felicitatie. Ewoud Goedegebuure trad in 1965 in dienst van het aanne mingsbedrijf. "Ik weet nog goed dat je vader me kwam vragen om chauffeur te worden. Ik zei dat ik nog nooit gereden had, maar dat was geen bezwaar. Een paar keer voordoen en dan zou het wel luk ken," weet Goedegebuure nog. In die 25 jaar 'versleet' hij vijf auto's. Moerland: "Je begon op een Henschel kipauto. Nu ben je aan je tweede Mercedes kraanau to bezig, een werktuig van ruim f. 250.000,- en het duurste stuk ma terieel binnen ons bedrijf." Moerland stelde in de jubilaris een uitstekend chauffeur te heb ben. "Op een paar kleine schades na heb je de wagens steeds prima door het verkeer geleid. Ook het onderhoud was altijd goed ver zorgd." Goedegebuure weet, aldus Moer land, op een bijzonder goede ma nier alles te regelen en te organiseren. "Je hoeft Ewoud maar een briefje te geven en alles komt dik voor elkaar. Soms wei eens te dik, zoals enkele jaren ge leden toen hij puin moest afvoeren bij de kerk in Halsteren. Hij verwijderde ook maar tegelijk een boom die naast het puin lag. Die grote boom lag toch maar in de weg tijdens de komende feest dagen! De koster van de kerk is nog steeds op zoek naar zijn kerstboom, die 's middags vanuit Vrederust was bezorgd." De aan nemer benadrukte de plichtsge trouwheid van zijn vrachtwagenchauffeur. "Altijd bereid om iets extra's te doen; 's morgens vroeg weg, 's avonds la ter thuis, het was nooit teveel. Ook niet toen je vrouw Marie in het ziekenhuis in Tilburg lag en je 's avonds daar nog op bezoek ging. 's Morgens was je toch weer op tijd weg." Moerland haalde ook op dat al vele jaren kinderen meerijden in de vrachtwagen, waaronder de kleinkinderen van de jubilaris. "Je hebt eigenlijk al tijd al aan (rijdende) kinderop vang gedaan." Behalve de kleinkinderen rijdt ook Goedege- buure's vrouw weieens mee. "Ik doe dat liever dan in een luxe auto," vertelt ze. Goedegebuure zelf heeft in die 25 jaar heel wat zien veranderen. "Ik weet nog dat er met de schop zand geladen werd, of tegels met de hand. Dan is het nu heel anders." Namens de collega's overhandigde uitvoerder J.A. den Haan een enveloppe met inhoud en een bloemstuk. "Je bent altijd in de weer en er kan erg veel. Bedankt daarvoor en ik hoop op een nog lange samenwer king." Aannemingsbedrijf Gebr. Moer land heeft 25 mensen in dienst en voert bestratings- en riolerings werken uit, hoofdzakelijk op Tho len en in het Rijnmondgebied. Jubilaris E. Goedegebuure met zijn vrouw en rechts werkgever J.P. Moerland van het gelijknamige aannemingsbedrijf. Het onverwacht grote gat aan de Westpoort in St. Maartensdijk dat gevuld moet worden door de tandartsen Vos en Wouters.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 9