Noordelijke rondweg met groei industrie in hart van Tholen
Samenwerking TSG
met bouwbedrijven
Zwaailicht maakt de werktuigen zichtbaar
Eerste dochter
heet Co-packers
Nieuwkerk lanceert revolutionair idee voor Poortvliet
Budeipack wordt moeder
Teelt groenten iets rendabeler
Onderzoek naar
lange pendel
Donderdag 26 juli 1990
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
E.Ph. Nieuwkerk, directeur van het verpakkingsbe
drijf Budeipack en in zijn vrije tijd politicus, ziet het
al helemaal voor zich. Een nieuwe rondweg van het
Steenenkruis via het Oud Kerkhof en de Schapenweg
langs Poortvliet naar de Noordhoekseweg. Daaraan de
uitbreidingen van de sterk groeiende bedrijven Budei
pack en Bouman-Potter en nog meer ondernemingen.
Subsidie
Conflict riolering
Woonomgeving
Commissaris
In het kader van het 'adoptieplan bouw' is de Thoolse
scholengemeenschap een samenwerkingsverband aan
gegaan met drie bouwbedrijven uit de regio. Het be
treft Muller-Franke te Sint-Maartensdijk, Van Bergen
Henegouwen te Tholen en Uytdewilligen te Nieuw-
Vossemeer. De afdeling bouwtechniek van de TSG
gaat op een zo breed mogelijk gebied met de bedrijven
samenwerken.
Actie 'Letten op landbouwtrekkers9
Met een zwaailicht zijn landbouwwerktuigen het best
zichtbaar. Dat was de mening van 85.6% van de deel
nemers aan de landbouwverkeersquiz die in het najaar
van 1989 in Zeeland is gehouden.
Helft goed
Trekker
Om nog meer op Europese schaal te kunnen werken,
heeft Budeipack in Poortvliet een dochtermaatschap
pij gesticht: Co-packers.
"Gezamenlijk zou die grote stap
genomen moeten worden uit het
oogpunt van verkeersveiligheid,
het milieu en de belangen van de
gemeente", zegt Nieuwkerk. "Op
de provinciale weg van het Stee
nenkruis naar het Oud Kerkhof
zijn al vele verkeersongelukken
gebeurd, waarvan verschillende
met dodelijke afloop. Een rond
weg noord is 5 miljoen gulden
duurder dan de geplande zuidelij
ke route(van de Geerweg naar de
Koningsweg), maar het is een
ideale plaats om in het hart van
Tholen een nieuw industrieterrein
te kunnen aanleggen. Dat is ook
voor de kleinere kernen belang
rijk. Geef het centrale deel van
Tholen een injectie. Het is een
goede plaats op een knooppunt
van wegen. Zo'n stimulans in het
hart van Tholen kan het aantal ar
beidsplaatsen op korte termijn
sterk doen toenemen. Het ge
meentebestuur dient dan het
Thoolse (woon)klimaat te bevor
deren in het kader van het milieu
en de problematiek van de auto
kosten. De stroom en tegenstroom
dient beïnvloed te worden, want
op dit moment gaan er een paar
honderd Tholenaren over de brug
werken, terwijl er eenzelfde aantal
naar hier komt. In de eigen woon
omgeving is er inmiddels een
groot pakket aan banen beschik
baar, corresponderend met de
vakkennis van de mensen die nu
verder reizen naar hun werk."
Nieuwkerk meent, dat er bij een
gezamenlijke aanpak van gemeen
te, waterschap en provincie wat
moois tot stand kan komen. "Met
dijkgraaf Hage van het water
schap hebben we al een gesprek
gehad en die streeft naar een
oplossing voor de waterzuive
ringsinstallatie. Als ik zie hoe
dicht de toekomstige woningbouw
aan de Deestraat bij de waterzui
vering komt, dan zal er met subsi
die uit provinciale en landelijke
fondsen zeker wat te bereiken zijn.
Het ministerie van WVC vindt het
nu al moeilijk om voor onze far
maceutische afdeling een vergun
ning te geven, zo vlakbij een
zuiveringsinstallatie van afvalwa
ter."
Bij het verdwijnen van die zuive
ring zou er wel een persleiding
naar de installatie in Tholen of St.
Maartensdijk moeten komen, wat
de nodige financiële gevolgen met
zich meebrengt. Budeipack zal
daarvan wel een rekening gepre
senteerd krijgen, maar is bereid
een bijdrage te levéren omdat er
dan flink uitgebreid kan worden.
Wanneer Bouman-Potter zijn op
tie kan omwisselen in een ander
stuk grond, is Budeipack uit de
brand. "Een noordelijke rondweg
bij Poortvliet is dè oplossing voor
het nieuwe industrieterrein", be
nadrukt Nieuwkerk. "Laat dit be
drijventerrein maar uitdijen, dan
krijg je ook kleinere (verpak
kingsbedrijven. Je ziet nu al dat
minder specialistisch werk dat wij
niet meer doen op onze 28
produktie-eenheden, door ande
ren wordt overgenomen."
Binnen enkele weken richt Budei
pack een verzoek tot de gemeente
raad voor aankoop van een
perceel gemeentegrond dat men
nu nog in erfpacht heeft. "We
willen daarmee een streep zetten
onder de vervelende kwestie over
de riolering", zegt Nieuwkerk. De
gemeente wil altijd bij die riole
ring kunnen komen voor herstel
bij eventuele calamiteiten, zodat
men een 'open' vloer eiste. Budei
pack zei dat niet te kunnen doen
omdat het ministerie van WVC
anders geen vergunning gaf voor
de farmaceutische afdeling die in
het desbetreffende gebouw moest
komen. Er kwam een rechtszaak
van, waarbij Budeipack een waar
borgsom moest storten. Aange
zien er met b en w nog steeds geen
accoord is over deze zaak, richt
Budeipack zich nu rechtstreeks
tot de gemeenteraad.
Nieuwkerk vindt, dat het niet al
leen kan blijven bij een groter be
drijventerrein in Poortvliet en bij
een noordelijke rondweg, die ge
zien de kosten(5 miljoen meer dan
de zuidelijke route) overigens in
twee fasen uitgevoerd zou kunnen
worden. "Het gemeentebestuur
zou ook in Poortvliet betere
woongelegenheid voor het perso
neel kunnen scheppen. In Tholen
wordt ook voor aantrekkelijke
woonomgeving gezorgd, daar
komt men zelfs uit Bergen op
Zoom op af. Dat zou hier ook
kunnen gebeuren", aldus Nieuw
kerk.
Bij de verwezenlijking van de
groei zal namelijk ook de staf van
Budeipack versterkt worden. Men
kijkt uit naar een financiële
adjunct-djrecteur eh een apothe
ker/hoofd kwaliteitsdienst.
Dertien jaar geleden opende de
commissaris der koningin dr. C.
Boertien het nieuwe pand van Bu
deipack aan de Paasdijkweg. Dit
najaar komt hij met de leden van
gedeputeerde staten zich overtui
gen van de voorspoedige groei.
Onlangs nam ook de Thoolse ge
meenteraad kennis van de bedrij
vigheid bij het Poortvlietse
verpakkingsbedrij f.
Nieuwkerk denkt daarmee de
mensen die moeten beslissen over
de grote stappen die volgens hem
genomen dienen te worden, goed
te informeren. "We moeten er na
melijk niet aan denken, dat we tot
het jaar 2000 dienen te wachten
met verwezenlijking van onze
plannen. In 1991 bestaat Budei
pack 20 jaar en eind van dat jaar
willen we toch al een deel van de
groei gerealiseerd hebben", aldus
een optimistische directeur
Nieuwkerk.
Praktisch gezien betekent het sa
menwerkingsverband zoveel mo
gelijk ondersteuning door de
bouwbranche aan het technisch
onderwijs. Dat kan zijn in de
vorm van instructiemateriaal, ex
cursies naar bouwprojecten, ver
zorgen van gastlessen, in
bruikleen geven van kostbare
meetinstrumenten, maquettes
e.d., uitwisselen van leermiddelen,
verschaffen promotiemiddelen
voor beroepskeuzemarkt, infor
matie en demonstraties van nieu
we materialen en constructies,
materialen voor lesmateriaal uit
het bedrijfsleven, completeren van
machines en gereedschap, overtol
lige materialen beschikbaar stel
len als oefenmateriaal, kleine
werkzaamheden uitvoeren, ver
strekken van informatiemateriaal
uit het bedrijfsleven.
Het adoptieplan is opgezet, nadat
is gebleken dat de afgelopen vijf
jaar 25 tot 30% minder scholieren
voor het lager beroepsonderwijs
hebben gekozen. Bovendien liep
in Noord-Brabant de belangstel
ling voor het vak bouwtechnieken
met 56% terug. Via de samenwer
king wil men de kwaliteit van het
beroepsvoorbereidend onderwijs
aan lbo-scholen bevorderen en ac
tualiseren; het eindniveau van het
lbo een goede aansluiting geven
op het gewenste toetredingsniveau
van het bouwbedrijfsleven, met
name gericht op het leerlingwe
zen; bijdragen aan een juiste be
roepskeuze en zo de motivatie van
de leerling versterken.
In West-Brabant en Tholen doen
zeven scholen mee. Voor elk wordt
een adoptiegroep in het leven ge
roepen. De coördinatie van alle
lokale groepen is in handen van
een regionale contactgroep bouw.
Daarin zitten vertegenwoordigers
van schooldirecties, bestuursleden
van het NVOB en een vertegen
woordiger van het regionaal servi
cebureau voor
arbeidsmarktaangelegenheden.
De markeringsdriehoek werd
door 11.2% van de deelnemers ge
noemd en 3.2% van de inzenders
sprak zich uit voor een combina
tie van de twee.
Het zwaailicht mag wettelijk ech
ter alleen worden gevoerd bij
landbouwwerktuigen die breder
zijn dan 2.60 meter.
De quiz vond plaats in het kader
van de actie 'Letten op landbouw
trekkers'.
Leden van het promotieteam van
Veilig Verkeer hebben in het na
jaar 14.000 folders met een vra
genformulier uitgezet op scholen,
langs de wegen, tijdens manifesta
ties en bij de grensovergangen in
Zeeuws-Vlaanderen. Er werden
1366 formulieren ingeleverd, wat
neerkomt op een respons van tien
procent. Onder de deelnemers
zijn 350 fietsroutebeschrijvingen
verloot: het boekje Fietsen in
Zeeland.
Van de inzendingen was ruim de
helft goed: 750. De meeste deelne
mers kwamen uit Zeeuws Vlaan
deren: ongeveer 1000. Qua leeftijd
zat de grootste groep in de catego
rie jongeren tot 15 jaar: ongeveer
650 inzendingen.
De juiste antwoorden op de vra
gen zijn:
1. Als automobilist nadert u op
een kruising van gelijkwaardige
wegen een van rechts komende
landbouwtrekker. Wie heeft voor
rang, de trekker of de auto.
Antwoord: de trekker
2. Op een kruising van gelijkwaar
dige wegen moeten fietsers en
bromfietsers voorrang verlenen
aan bestuurders van trekkers. Is
dat goed of fout?
Antwoord: goed
3. De wettelijk toegestane maxi
mum snelheid voor een land
bouwtrekker is 16 kilometer, 6 km
of 25 km.
Antwoord: 16 km
4. Een fietser nadert een van
rechts komende landbouwtrekker.
De trekker komt van het land.
Heeft de fietser of de trekkerrij
der voorrang?
Antwoord: de fietser
5. Wie heeft voorrang als in de vo
rige vraag de fietser wordt vervan
gen door een automobilist?
Antwoord: de automobilist
De vragen over de trekker die van
het land kwam, werd het meest
goed beantwoord: 96%. Het
laagste percentage was 84.3% en
had betrekking op de vraag over
de fietser en bromfietser die op
een kruising van gelijkwaardige
wegen voorrang moeten verlenen
aan een trekker.
SSKSSSSSSiSSSSSSSSSSSSSSSSiSSSSSSSS
Voor de Nederlandse bedrijven
met groenteteelt in de open grond
wordt in het oogstjaar 1989/90
een gemiddeld verlies verwacht
van 72.800 gulden, een bedrag dat
overeenkomt met 22% van de
kosten. Voor de bedrijven met
fruitteelt en die met bloembollen
teelt is een verlies geraamd van
respectievelijk 57.600 en 31.400
gulden; dat is achtereenvolgens 16
en 5% van de kosten. Dat blijkt
uit een raming van het
Landbouw-Economisch Instituut.
De raming houdt een geringe ver
betering in ten opzichte van het
voorgaande jaar waarin het ver
lies van bedrijven met groenteteelt
in de open grond, fruitteelt en
bloembollenteelt nog 25, 18 en
6% van de kosten bedroeg.
Op de bedrijven met groenteteelt
in de open grond en fruitteelt lag
de beloning die voor de ingezette
produktiemiddelen in werkelijk
heid werd verkregen in 1989/90 -
evenals in de vijf voorliggende ja
ren - ver beneden de daarvoor ge
hanteerde waarderingsnormen.
Ook de exploitatie van het gemid
delde bloembollenbedrijf vindt
sinds 1988 plaats op een niveau
dat onvoldoende is voor een volle
dige kostendekking.
Gemiddeld lag het prijspeil van de
gewassen in het oogstjaar 1989/90
op de groenteteelt- en de fruit-
teeltbedrijven circa 6.5% hoger
dan in voorgaand afzetjaar; op de
bloembollenbedrijven is het
prijspeil ongewijzigd. Dit leidde
in elk van de drie sectoren tot een
hogere omzet, omdat ook de pro-
duktiehoeveelheid per hectare en
per bedrijf toenam. De kosten na
men in de drie takken van open-
grondstuinbouw toe (met 5 tot
8%), maar de stijging van de op
brengsten was groter. Per hectare
wordt een stijging van het be
drijfsresultaat voorzien van
respectievelijk 500, 400 en 700
gulden bij de opengrondsgroente-,
fruit- en de bloembollenteelt.
Dit najaar wil de gemeente Tho
len in samenwerking met het ar
beidsbureau een nieuwe poging
wagen om een onderzoek in te
stellen naar de lange pendel. Tot
nu toe kon er maar geen ingang
gevonden worden, langs welke
weg de gegevens boven water te
halen zouden zijn. "Er zijn nu
plannen om een enquete onder de
beroepsbevolking te houden",
zegt wethouder J. Versluijs.
"Hiervoor wil het ministerie van
sociale zaken subsidie geven.
Daarvoor zijn al toezeggingen ge
daan."
De al jaren geplande route van de zuidelijke rondweg bij Poortvliet, die vanaf Tholen gezien net
voor de Geerweg naar links afbuigt, de Zandweg doorsnijdt, vervolgens de Lange Zandweg en de
Kruytenburgseweg om bij de Koningsweg weer op de Poortvlietsedijk naar Scherpenisse te komen.
De provincie heeft er nog geen geld voor. Eerst komen de bocht bij Rinses en de Krabbenkreekweg
aan de beurt.
Budeipack is met terugwerkende
kracht op 1 januari van dit jaar
lorpzirht
moeder geworden. Deze houdster
maatschappij - holding - is eige
naresse van de onroerende
goederen en pensioenvoorzienin
gen. De dochter is de werkmaat
schappij en is eigenaresse van het
machinepark.
"Co-packers is een internationaal
bekend begrip in onze markt",
legt directeur E.Ph. Nieuwkerk
uit. "Wij werken voor de co
makers en de naam co-packers is
gekozen voor de Europese markt.
Budeipack heeft ervoor gekozen
om met het oog op het wegvallen
van de grenzen in 1992 op Europe
se schaal te gaan werken. We wil
len wel groeien, maar zelf blijven
beslissen. Daarom hechten we aan
het behoud van onze zelfstandig
heid. We hebben geen deelneming
van derden in de werkmaatschap
pij. Er zijn al plannen om een
tweede dochter te stichten, een
aparte b.v. voor de verpakking van
farmaceutische artikelen", aldus
Nieuwkerk.
Een luchtopname van het Poortvlietse bedrijventerrein met Budeipack in het middelpunt. Links de Paasdijkweg, rechts op de voorgrond woning en loods van bouwbedrijf Nortier en installatiebedrijf
Visser. Voor Visser is de grond te zien die Budeipack nog kan bebouwen. Rechtsboven de zuiveringsinstallatie en verder naar boven de gymzaal en de huizen aan de Burgemeet.
Het idee van Budelpack-directeur
en CDA-statenlid E.Ph. Nieuw
kerk voor een noordelijke rond
weg bij Poortvliet. Al bij de
stoplichten ter hoogte van de Dee-
hoeve en het Steenenkruis zou de
nieuwe weg naar rechts moeten
afbuigen, de Vrouwendijk over,
voor de boerderijen van Van Oir-
schot en Van Daalen, achter het
Oud Kerkhof naar het kruispunt
met de Tichelaarsweg, vervolgens
de Schapenweg een eind volgend,
achter veehouder Van der Male de
Paasdijkweg over, achter de ben
zinepompen van Cebeco om, de
Langeweg en Noordhoekseweg
passerend om ter hoogte van de
bestaande aansluiting van de fases uitgevoerd moeten worden. Deehoeve naar de Tichelaarsweg.
Noordhoekseweg op de Poort- Zolang zou dan de bestaande weg
vlietsedijk ook daar aan te sluiten Eerst het stuk vanaf de Tiche- nog gevolgd moeten worden(met
op de bestaande weg. Gezien de laarsweg, via de Schapenweg, stippellijn aangegeven) waarbij
kosten zou de noordelijke rond- Langeweg naar de Noordhoekse- dan via de Kadijk de nieuwe rond
weg volgens Nieuwkerk in twee weg. Fase twee het deel vanaf de weg kan worden bereikt.