Noordelijke rondweg met groei industrie in hart van Tholen Samenwerking TSG met bouwbedrijven Zwaailicht maakt de werktuigen zichtbaar Eerste dochter heet Co-packers Nieuwkerk lanceert revolutionair idee voor Poortvliet Budeipack wordt moeder Teelt groenten iets rendabeler Onderzoek naar lange pendel Donderdag 26 juli 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 E.Ph. Nieuwkerk, directeur van het verpakkingsbe drijf Budeipack en in zijn vrije tijd politicus, ziet het al helemaal voor zich. Een nieuwe rondweg van het Steenenkruis via het Oud Kerkhof en de Schapenweg langs Poortvliet naar de Noordhoekseweg. Daaraan de uitbreidingen van de sterk groeiende bedrijven Budei pack en Bouman-Potter en nog meer ondernemingen. Subsidie Conflict riolering Woonomgeving Commissaris In het kader van het 'adoptieplan bouw' is de Thoolse scholengemeenschap een samenwerkingsverband aan gegaan met drie bouwbedrijven uit de regio. Het be treft Muller-Franke te Sint-Maartensdijk, Van Bergen Henegouwen te Tholen en Uytdewilligen te Nieuw- Vossemeer. De afdeling bouwtechniek van de TSG gaat op een zo breed mogelijk gebied met de bedrijven samenwerken. Actie 'Letten op landbouwtrekkers9 Met een zwaailicht zijn landbouwwerktuigen het best zichtbaar. Dat was de mening van 85.6% van de deel nemers aan de landbouwverkeersquiz die in het najaar van 1989 in Zeeland is gehouden. Helft goed Trekker Om nog meer op Europese schaal te kunnen werken, heeft Budeipack in Poortvliet een dochtermaatschap pij gesticht: Co-packers. "Gezamenlijk zou die grote stap genomen moeten worden uit het oogpunt van verkeersveiligheid, het milieu en de belangen van de gemeente", zegt Nieuwkerk. "Op de provinciale weg van het Stee nenkruis naar het Oud Kerkhof zijn al vele verkeersongelukken gebeurd, waarvan verschillende met dodelijke afloop. Een rond weg noord is 5 miljoen gulden duurder dan de geplande zuidelij ke route(van de Geerweg naar de Koningsweg), maar het is een ideale plaats om in het hart van Tholen een nieuw industrieterrein te kunnen aanleggen. Dat is ook voor de kleinere kernen belang rijk. Geef het centrale deel van Tholen een injectie. Het is een goede plaats op een knooppunt van wegen. Zo'n stimulans in het hart van Tholen kan het aantal ar beidsplaatsen op korte termijn sterk doen toenemen. Het ge meentebestuur dient dan het Thoolse (woon)klimaat te bevor deren in het kader van het milieu en de problematiek van de auto kosten. De stroom en tegenstroom dient beïnvloed te worden, want op dit moment gaan er een paar honderd Tholenaren over de brug werken, terwijl er eenzelfde aantal naar hier komt. In de eigen woon omgeving is er inmiddels een groot pakket aan banen beschik baar, corresponderend met de vakkennis van de mensen die nu verder reizen naar hun werk." Nieuwkerk meent, dat er bij een gezamenlijke aanpak van gemeen te, waterschap en provincie wat moois tot stand kan komen. "Met dijkgraaf Hage van het water schap hebben we al een gesprek gehad en die streeft naar een oplossing voor de waterzuive ringsinstallatie. Als ik zie hoe dicht de toekomstige woningbouw aan de Deestraat bij de waterzui vering komt, dan zal er met subsi die uit provinciale en landelijke fondsen zeker wat te bereiken zijn. Het ministerie van WVC vindt het nu al moeilijk om voor onze far maceutische afdeling een vergun ning te geven, zo vlakbij een zuiveringsinstallatie van afvalwa ter." Bij het verdwijnen van die zuive ring zou er wel een persleiding naar de installatie in Tholen of St. Maartensdijk moeten komen, wat de nodige financiële gevolgen met zich meebrengt. Budeipack zal daarvan wel een rekening gepre senteerd krijgen, maar is bereid een bijdrage te levéren omdat er dan flink uitgebreid kan worden. Wanneer Bouman-Potter zijn op tie kan omwisselen in een ander stuk grond, is Budeipack uit de brand. "Een noordelijke rondweg bij Poortvliet is dè oplossing voor het nieuwe industrieterrein", be nadrukt Nieuwkerk. "Laat dit be drijventerrein maar uitdijen, dan krijg je ook kleinere (verpak kingsbedrijven. Je ziet nu al dat minder specialistisch werk dat wij niet meer doen op onze 28 produktie-eenheden, door ande ren wordt overgenomen." Binnen enkele weken richt Budei pack een verzoek tot de gemeente raad voor aankoop van een perceel gemeentegrond dat men nu nog in erfpacht heeft. "We willen daarmee een streep zetten onder de vervelende kwestie over de riolering", zegt Nieuwkerk. De gemeente wil altijd bij die riole ring kunnen komen voor herstel bij eventuele calamiteiten, zodat men een 'open' vloer eiste. Budei pack zei dat niet te kunnen doen omdat het ministerie van WVC anders geen vergunning gaf voor de farmaceutische afdeling die in het desbetreffende gebouw moest komen. Er kwam een rechtszaak van, waarbij Budeipack een waar borgsom moest storten. Aange zien er met b en w nog steeds geen accoord is over deze zaak, richt Budeipack zich nu rechtstreeks tot de gemeenteraad. Nieuwkerk vindt, dat het niet al leen kan blijven bij een groter be drijventerrein in Poortvliet en bij een noordelijke rondweg, die ge zien de kosten(5 miljoen meer dan de zuidelijke route) overigens in twee fasen uitgevoerd zou kunnen worden. "Het gemeentebestuur zou ook in Poortvliet betere woongelegenheid voor het perso neel kunnen scheppen. In Tholen wordt ook voor aantrekkelijke woonomgeving gezorgd, daar komt men zelfs uit Bergen op Zoom op af. Dat zou hier ook kunnen gebeuren", aldus Nieuw kerk. Bij de verwezenlijking van de groei zal namelijk ook de staf van Budeipack versterkt worden. Men kijkt uit naar een financiële adjunct-djrecteur eh een apothe ker/hoofd kwaliteitsdienst. Dertien jaar geleden opende de commissaris der koningin dr. C. Boertien het nieuwe pand van Bu deipack aan de Paasdijkweg. Dit najaar komt hij met de leden van gedeputeerde staten zich overtui gen van de voorspoedige groei. Onlangs nam ook de Thoolse ge meenteraad kennis van de bedrij vigheid bij het Poortvlietse verpakkingsbedrij f. Nieuwkerk denkt daarmee de mensen die moeten beslissen over de grote stappen die volgens hem genomen dienen te worden, goed te informeren. "We moeten er na melijk niet aan denken, dat we tot het jaar 2000 dienen te wachten met verwezenlijking van onze plannen. In 1991 bestaat Budei pack 20 jaar en eind van dat jaar willen we toch al een deel van de groei gerealiseerd hebben", aldus een optimistische directeur Nieuwkerk. Praktisch gezien betekent het sa menwerkingsverband zoveel mo gelijk ondersteuning door de bouwbranche aan het technisch onderwijs. Dat kan zijn in de vorm van instructiemateriaal, ex cursies naar bouwprojecten, ver zorgen van gastlessen, in bruikleen geven van kostbare meetinstrumenten, maquettes e.d., uitwisselen van leermiddelen, verschaffen promotiemiddelen voor beroepskeuzemarkt, infor matie en demonstraties van nieu we materialen en constructies, materialen voor lesmateriaal uit het bedrijfsleven, completeren van machines en gereedschap, overtol lige materialen beschikbaar stel len als oefenmateriaal, kleine werkzaamheden uitvoeren, ver strekken van informatiemateriaal uit het bedrijfsleven. Het adoptieplan is opgezet, nadat is gebleken dat de afgelopen vijf jaar 25 tot 30% minder scholieren voor het lager beroepsonderwijs hebben gekozen. Bovendien liep in Noord-Brabant de belangstel ling voor het vak bouwtechnieken met 56% terug. Via de samenwer king wil men de kwaliteit van het beroepsvoorbereidend onderwijs aan lbo-scholen bevorderen en ac tualiseren; het eindniveau van het lbo een goede aansluiting geven op het gewenste toetredingsniveau van het bouwbedrijfsleven, met name gericht op het leerlingwe zen; bijdragen aan een juiste be roepskeuze en zo de motivatie van de leerling versterken. In West-Brabant en Tholen doen zeven scholen mee. Voor elk wordt een adoptiegroep in het leven ge roepen. De coördinatie van alle lokale groepen is in handen van een regionale contactgroep bouw. Daarin zitten vertegenwoordigers van schooldirecties, bestuursleden van het NVOB en een vertegen woordiger van het regionaal servi cebureau voor arbeidsmarktaangelegenheden. De markeringsdriehoek werd door 11.2% van de deelnemers ge noemd en 3.2% van de inzenders sprak zich uit voor een combina tie van de twee. Het zwaailicht mag wettelijk ech ter alleen worden gevoerd bij landbouwwerktuigen die breder zijn dan 2.60 meter. De quiz vond plaats in het kader van de actie 'Letten op landbouw trekkers'. Leden van het promotieteam van Veilig Verkeer hebben in het na jaar 14.000 folders met een vra genformulier uitgezet op scholen, langs de wegen, tijdens manifesta ties en bij de grensovergangen in Zeeuws-Vlaanderen. Er werden 1366 formulieren ingeleverd, wat neerkomt op een respons van tien procent. Onder de deelnemers zijn 350 fietsroutebeschrijvingen verloot: het boekje Fietsen in Zeeland. Van de inzendingen was ruim de helft goed: 750. De meeste deelne mers kwamen uit Zeeuws Vlaan deren: ongeveer 1000. Qua leeftijd zat de grootste groep in de catego rie jongeren tot 15 jaar: ongeveer 650 inzendingen. De juiste antwoorden op de vra gen zijn: 1. Als automobilist nadert u op een kruising van gelijkwaardige wegen een van rechts komende landbouwtrekker. Wie heeft voor rang, de trekker of de auto. Antwoord: de trekker 2. Op een kruising van gelijkwaar dige wegen moeten fietsers en bromfietsers voorrang verlenen aan bestuurders van trekkers. Is dat goed of fout? Antwoord: goed 3. De wettelijk toegestane maxi mum snelheid voor een land bouwtrekker is 16 kilometer, 6 km of 25 km. Antwoord: 16 km 4. Een fietser nadert een van rechts komende landbouwtrekker. De trekker komt van het land. Heeft de fietser of de trekkerrij der voorrang? Antwoord: de fietser 5. Wie heeft voorrang als in de vo rige vraag de fietser wordt vervan gen door een automobilist? Antwoord: de automobilist De vragen over de trekker die van het land kwam, werd het meest goed beantwoord: 96%. Het laagste percentage was 84.3% en had betrekking op de vraag over de fietser en bromfietser die op een kruising van gelijkwaardige wegen voorrang moeten verlenen aan een trekker. SSKSSSSSSiSSSSSSSSSSSSSSSSiSSSSSSSS Voor de Nederlandse bedrijven met groenteteelt in de open grond wordt in het oogstjaar 1989/90 een gemiddeld verlies verwacht van 72.800 gulden, een bedrag dat overeenkomt met 22% van de kosten. Voor de bedrijven met fruitteelt en die met bloembollen teelt is een verlies geraamd van respectievelijk 57.600 en 31.400 gulden; dat is achtereenvolgens 16 en 5% van de kosten. Dat blijkt uit een raming van het Landbouw-Economisch Instituut. De raming houdt een geringe ver betering in ten opzichte van het voorgaande jaar waarin het ver lies van bedrijven met groenteteelt in de open grond, fruitteelt en bloembollenteelt nog 25, 18 en 6% van de kosten bedroeg. Op de bedrijven met groenteteelt in de open grond en fruitteelt lag de beloning die voor de ingezette produktiemiddelen in werkelijk heid werd verkregen in 1989/90 - evenals in de vijf voorliggende ja ren - ver beneden de daarvoor ge hanteerde waarderingsnormen. Ook de exploitatie van het gemid delde bloembollenbedrijf vindt sinds 1988 plaats op een niveau dat onvoldoende is voor een volle dige kostendekking. Gemiddeld lag het prijspeil van de gewassen in het oogstjaar 1989/90 op de groenteteelt- en de fruit- teeltbedrijven circa 6.5% hoger dan in voorgaand afzetjaar; op de bloembollenbedrijven is het prijspeil ongewijzigd. Dit leidde in elk van de drie sectoren tot een hogere omzet, omdat ook de pro- duktiehoeveelheid per hectare en per bedrijf toenam. De kosten na men in de drie takken van open- grondstuinbouw toe (met 5 tot 8%), maar de stijging van de op brengsten was groter. Per hectare wordt een stijging van het be drijfsresultaat voorzien van respectievelijk 500, 400 en 700 gulden bij de opengrondsgroente-, fruit- en de bloembollenteelt. Dit najaar wil de gemeente Tho len in samenwerking met het ar beidsbureau een nieuwe poging wagen om een onderzoek in te stellen naar de lange pendel. Tot nu toe kon er maar geen ingang gevonden worden, langs welke weg de gegevens boven water te halen zouden zijn. "Er zijn nu plannen om een enquete onder de beroepsbevolking te houden", zegt wethouder J. Versluijs. "Hiervoor wil het ministerie van sociale zaken subsidie geven. Daarvoor zijn al toezeggingen ge daan." De al jaren geplande route van de zuidelijke rondweg bij Poortvliet, die vanaf Tholen gezien net voor de Geerweg naar links afbuigt, de Zandweg doorsnijdt, vervolgens de Lange Zandweg en de Kruytenburgseweg om bij de Koningsweg weer op de Poortvlietsedijk naar Scherpenisse te komen. De provincie heeft er nog geen geld voor. Eerst komen de bocht bij Rinses en de Krabbenkreekweg aan de beurt. Budeipack is met terugwerkende kracht op 1 januari van dit jaar lorpzirht moeder geworden. Deze houdster maatschappij - holding - is eige naresse van de onroerende goederen en pensioenvoorzienin gen. De dochter is de werkmaat schappij en is eigenaresse van het machinepark. "Co-packers is een internationaal bekend begrip in onze markt", legt directeur E.Ph. Nieuwkerk uit. "Wij werken voor de co makers en de naam co-packers is gekozen voor de Europese markt. Budeipack heeft ervoor gekozen om met het oog op het wegvallen van de grenzen in 1992 op Europe se schaal te gaan werken. We wil len wel groeien, maar zelf blijven beslissen. Daarom hechten we aan het behoud van onze zelfstandig heid. We hebben geen deelneming van derden in de werkmaatschap pij. Er zijn al plannen om een tweede dochter te stichten, een aparte b.v. voor de verpakking van farmaceutische artikelen", aldus Nieuwkerk. Een luchtopname van het Poortvlietse bedrijventerrein met Budeipack in het middelpunt. Links de Paasdijkweg, rechts op de voorgrond woning en loods van bouwbedrijf Nortier en installatiebedrijf Visser. Voor Visser is de grond te zien die Budeipack nog kan bebouwen. Rechtsboven de zuiveringsinstallatie en verder naar boven de gymzaal en de huizen aan de Burgemeet. Het idee van Budelpack-directeur en CDA-statenlid E.Ph. Nieuw kerk voor een noordelijke rond weg bij Poortvliet. Al bij de stoplichten ter hoogte van de Dee- hoeve en het Steenenkruis zou de nieuwe weg naar rechts moeten afbuigen, de Vrouwendijk over, voor de boerderijen van Van Oir- schot en Van Daalen, achter het Oud Kerkhof naar het kruispunt met de Tichelaarsweg, vervolgens de Schapenweg een eind volgend, achter veehouder Van der Male de Paasdijkweg over, achter de ben zinepompen van Cebeco om, de Langeweg en Noordhoekseweg passerend om ter hoogte van de bestaande aansluiting van de fases uitgevoerd moeten worden. Deehoeve naar de Tichelaarsweg. Noordhoekseweg op de Poort- Zolang zou dan de bestaande weg vlietsedijk ook daar aan te sluiten Eerst het stuk vanaf de Tiche- nog gevolgd moeten worden(met op de bestaande weg. Gezien de laarsweg, via de Schapenweg, stippellijn aangegeven) waarbij kosten zou de noordelijke rond- Langeweg naar de Noordhoekse- dan via de Kadijk de nieuwe rond weg volgens Nieuwkerk in twee weg. Fase twee het deel vanaf de weg kan worden bereikt.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 9