'Platteland komt er bekaaid af' Buitenzorg IV en V gaan in de ijskast Matig snelheid in de Muyepolder Zeeland aan zet is geen blauwdruk, maar richtingwijzer voor de toekomst Weg chr. mavo te smal voor nieuwbouw Toekomstig bewoner nieuwbouwwijk Sint-Maartensdijk: Pyromaan in Nieuwerkerk Professioneel CTOiïSI in computers Donderdag 14 juni 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 B. en w. van Tholen kritisch over provinciale nota Zeeland aan zet Gemeentebestuur bekijkt verdere groei Tholen Het gemeentebestuur van Tholen ziet af van het verder in ontwikkeling brengen van de nieuwbouwwijken Buitenzorg IV en V te Tholen. Gezien de groei van het stadje is het college op zoek naar andere plekken waar Tholen zich verder kan uitbreiden. Goed plan Wanneer Montesssorischool aan Zoekweg komt De toegangsweg naar de christelijke MAVO en de in gang van het sportterrein in Tholen zal te smal worden als ook de nieuwbouw van de Montessorischool daar gaat plaatsvinden. Eendrachtsweg Sneeuwploeg De gemeente Tholen zou maatregelen moeten treffen om hard rijden door automobilisten in de Muyepolder te Sint-Maartensdijk tegen te gaan. Campinggasten Fietsers Parkeren Speels pleintje COMPU SYSTEMS ZENITH 'Ontwikkel Zeeland en behoud het goede'. Dat is de ondertitel van de nota 'Zeeland aan zet', die een pro jectgroep in opdracht van de provincie Zeeland heeft samengesteld. Een plan waarin een beleid wordt uit gestippeld voor de komende 8 a 10 jaar. Basisschool Afvalverbranding Verpaupering Soebatten Het college van burgemeester en wethouders van Tholen heeft in een brief aan de gedeputeerde staten van Zeeland kritiek uitgeoefend op de nota 'Zeeland aan zet', waarin een visie op de toekomst van de provin cie wordt gegeven. Het college schrijft dat ze het eens is met het ombui gen van de negatieve bevolkingsontwikkeling, één van de hoofdbeleidspunten in de nota. Op de zaken die het economisch te voe ren beleid moeten versterken heeft het college geen kritiek maar wel op wat niet in de nota staat geschreven. Het college heeft van Buitenzorg IV afgezien vanwege het feit dat het transportbedrijf Schot de wijk begrenst en door de aanwezigheid van een boomgaard die in gebruik is. Het bedrijf kan voor de nodige overlast zorgen waardoor conflic ten kunnen ontstaan die het woongenot niet ten goede komen, zo stelt het college. Door de aan leg van een geluidswal en 'andere buffervoorzieningen' zou het 'ste debouwkundig beleid onaantrek kelijk' worden en daarom is het college op zoek naar andere plaat sen om Tholen te kunnen laten groeien. Vragen die zich daarbij voordoen zijn: moet voorlopig ten westen van Buitenzorg II een af ronding worden gemaakt of moet het gebied ten oosten van de Kon. Julianastraat worden ontwikkeld tot woongebied of het terrein aan de westzijde van de Molenvlietse- dijk? Ook andere zaken dienen een rol te spelen bij de keuze: nieuw industrieterrein, verkeer, landschap. Om dit op een rijtje te zetten denkt het college aan het maken van een 'structuurschets Tholen'. Deze dient een 'ruwe op zet' te krijgen. 'Derhalve geen brede onderzoekingen of rappor tages maar kort en krachtig wat varianten presenteren', aldus de toelichting. Een dergelijke 'struc tuurschets' rechtvaardigt het col lege door te stellen dat 'de stadskern Tholen een dermate gunstig gegeven en ligging vormt ten opzichte van andere kernen dat deze kern gewoon harder en natuurlijker groeit zodat er meer druk komt op voorzieningen en uitbreidingsbehoefte". De commissie ruimtelijke orde ning ging accoord met het plan van het college al werden er enige kanttekeningen geplaatst. Zo vroeg M.A. van Beek (CDA) zich af of het niet gevaarlijk is enkel 'varianten te presenteren' terwijl er een 'goed plan' nodig is gezien het feit dat Tholen zo 'fors' groeit. Van Beek wilde weten of de gemeente daarbij risico's loopt. M.A.J. van der Linde in formeerde naar de kosten van zo'n schets en K.A. Heijboer (SGP) wilde weten aan welke ge bieden het college denkt om Tho len uit te breiden. Volgens burgemeester H.A. van der Mun- nik loopt de gemeente geen risi co's met zo'n globale studie: "We hebben geen behoefte aan lijvige rapporten. We willen doelgericht weten wat we voor de eerste 10 a 15 jaar zouden kunnen ontwikke len voor Tholen-stad op het ge- nied van woningbouw, industrie, verkeer en andere zaken die daar bij worden betrokken". De schets kost tussen de 15 en 20.000 gul den, aldus de burgemeester. De stedebouwkundige kosten komen daar nog bij plus de normale kosten die gemaakt worden bij het maken van bestemmingsplannen, zo zei Van der Munnik. De rich ting waarin het stadje zich kan uitbreiden is volgens Van der Munnik zuid- of westwaarts. Die waarschuwing uitte raadslid P. van Belzen (RPF/GPV) tijdens de vergadering van de commissie openbare werken donderdaga vond. Van Belzen lichtte toe, dat het straatje nu door schoolgaande kinderen wordt gebruikt en dat er via deze weg ook spullen worden toegeleverd aan de kantine van de voetbalclub en de school. "Het streven om de Montessorischool aan de Zoekweg te plaatsen, bete kent een behoorlijke concentratie. In het straatje kan niet gekeerd worden. Als er nu nog een basis school bij komt, dan zal dat een enorme druk veroorzaken". M.A.J. van der Linde (PvdA) vroeg aandacht voor het bevoor raden van winkels aan de Een drachtsweg. "De auto's moeten door de Brugstraat weg. Het is geen gering probleem en eigenlijk op deze manier niet doenbaar". Wethouder J. van der Jagt van openbare werken zei dat het pro bleem bekend is. "Er zijn twee portefeuillehouders die proefon dervindelijk door Tholen zullen gaan om de zaak nog eens te be kijken. De steen der wijzen is door mij nog niet uitgevonden". W.C. van Kempen (CDA) vroeg de wethouder of deze eens polshoog te wilde nemen op de begraaf plaats van Poortvliet waar een aantal grafzerken is verzakt. De commissie ging accoord met het voorstel van het college om een nieuwe sneeuwploeg aan te schaffen. De huidige uit 1968 zal dan worden ingeruild. In 1990 zou ook een zandstrooier worden ver vangen maar nu het onderhoud en beheer van wegen overgaat naar het waterschap Tholen, ziet het college hiervan af. De ge meente krijgt straks minder weg- oppervlak te onderhouden (36 ki lometer in buitengebied en dat is 5% van het totaal). De nieuw aan te schaffen sneeuwploeg is ge schikt om gemonteerd te worden op de pas gekochte vrachtwagen. Als de wegen overgegaan zijn naar het waterschap kan de ge meente volstaan met 4 strooi- eenheden. Twee stuks 'Mammouth-Baby' strooiers uit 1970 en 1 sneeuwploeg worden dan overbodig. Wel wil het college deze ploeg als reserve kunnen ge bruiken. Tevens wordt een kleine aanhangstrooier voor de fietspa den aangeschaft. Bij de verdere uitbreiding van het bestemmingsplan Muyepolder in zuidelijke richting is er -langs de watergang rechts- plaats voor vrijstaande of hal/vrijstaande woningen in St. Maartensdijk. lud van de 'brede en diepe' water gang langs het fietspad naar 't strandje die de nieuwe wijk langs de Pluimpotdijk begrenst. Vol gens de toekomstig bewoner vormt de steile wand een gevaar voor kleine kinderen. De burge meester deelde mee, dat de bewo ners verantwoordelijk zijn voor een eventuele afrastering van de zijde van de woonwijk (de kavels zijn inclusief het sloottalud). Ou- desluijs stelde voor aan de zijde van het fietspad een rijtje paaltjes in het talud te slaan waar kinderen tegenaan kunnen klauteren als ze in de watergang zijn terecht gekomen. Dat stelde toekomstig bewoner de heer J. Oudesluijs woensdaga vond tijdens de hoorzitting over de uitbreiding van de wijk in zuid elijke richting (2e fase) in het ge meentehuis. Er waren 7 belangstellenden. Oudesluijs pleitte ervoor bij het herbestraten van de bestaande wegen in de wijk dergelijke snelheidsbeperkende maatregelen al te treffen. Als de 2e fase zijn beslag krijgt, betekent het dat de Bloemenlaan in ooste lijke richting wordt doorgetrok ken als ontsluitingsweg voor de wijk. Deze gaat dan verder, even wijdig aan de Pluimpotdijk, als Westpoort naar de Haven/Keet- hil. In het Muyeplan is plaats voor in totaal zo'n 260 woningen (on geveer 100 voor de eerste fase en 160 voor de tweede). Oudesluijs noemde met name 'campinggasten' (van camping De Muye) die zich niet aan de maxi maal toelaatbare snelheid binnen de bebouwde kom houden. Het verkeer maakt nu gebruik van de Plevierlaan. "Als de nieuwe ont sluitingsweg wordt aangelegd, zal heel duidelijk moeten worden aangegeven dat die niet door de Plevierlaan loopt, want daar zijn die campinggasten nu aan ge wend", betoogde Oudesluijs. Het gemeentebestuur bleek hierover al een brief te hebben ontvangen van Oudesluijs. Burgemeester H.A. van der Mun nik deelde mee, dat deze zaak de aandacht zou krijgen, maar hij zag geen aanleiding om bij het herbestraten van de bestaande we gen snelheidsbeperkende maatre gelen te treffen. Oudesluijs vroeg tevens aandacht voor het steile ta- De heer K. Wester weel vroeg zich af, waarom de gemeente ervoor heeft gekozen vrijstaande wonin gen aan de rand van de wijk te projecteren en 'huurwoningen' in rijenbouw in het midden van de wijk. Volgens C. Nuyten gaat het hierbij niet alleen om huurwonin gen: "Rijenbouw doet aan huur woningen denken, maar er kan ook gemengd gebouwd worden. Naast rijenbouw is er plaats voor 2 onder één kap, halfvrijstaand of vrijstaand". Westerweel stelde voor, de wijk voor fietsers 'een vriendelijker karakter' te geven. "Als fietser word je in het dorp re gelmatig tegen de stoep aan gere den". Van der Munnik: "Dat ligt aan het verkeersgedrag, niet aan de breedte van de weg. Zoiets is met de beste maatregelen niet te voorkomen. Bij de breedte van de weg is rekening gehouden met ruimte voor fietsers". Een fietsen- laantje 'als strook op de weg' zo als Westerweel voorstelde, haalde het tijdens de hoorzitting niet. "Dat lukt niet", stelde Van der Munnik. Per woning komt 1,5 parkeer plaats, daarbij zijn de parkeerge- legenheden op het eigen erf gerekend, evenals een aantal op de openbare weg. Volgens ambtenaar C. Nuyten van de afdeling ge meentelijk ontwikkeling is hier mee voldoende parkeergelegenheid geschapen. Hij lichtte toe, dat de andere toe gangsweg naar de Muyepolder vanaf Achter 't Bos (de zoge naamde secundaire ontsluitings weg) is verlegd. In de eerste opzet liep deze door het tuintje van me vrouw M. Vroegop-op den Brouw. Zij heeft daartegen bezwaar ge maakt. Het college heeft nu beslo ten de straat aan te leggen aan de andere zijde van de woning van mevrouw Vroegop, op de plaats waar nu een smal straatje ligt en een stenen schuurtje staat. Stedebouwkundig gezien dient de wijk aan te sluiten op de 'ringweg' Bloemenlaan die bij de Noord poort begint en eindigt bij de Westpoort. Volgens Nuyten zorgt deze opzet voor een 'duidelijke structuur'. De ontsluitingsweg die op deze wijze ontstaat, dient voor een 'goede afwikkeling' van het verkeer te zorgen. De watergang die langs de Pluimpotdijk is ge graven, moet voorkomen 'dat er ongebreideld het natuurgebied wordt ingelopen' (de sloot zorgt voor het afwateren van het na tuurreservaat). Langs de rand van de Pluimpot en de zuidzijde van de wijk denkt de gemeente op de eerste plaats aan vrijstaande hui zen; in het midden van de wijk zou meer rijenbouw kunnen wor den toegepast. Een pleintje mid den in de nieuwe wijk dient volgens Nuyten voor een 'speels element' te zorgen. Hoe het er precies uit zal komen te zien, hangt af van de keuze van de ont werper. Wat betreft het aantal wo ningen in het totale gebied hanteert de gemeente een 'bebou wingsdichtheid' die landelijk van toepassing is. Het aantal speelge- legenheden (grote en kleine) komt op ongeveer 6. Is de wijk vol tooid, dan verwacht de gemeente ongeveer 1500 motorvoertuigen per etmaal te registreren die ge bruik zullen maken van de hoofd- ontsluitingsweg. In Nieuwerkerk op Schouwen- Duiveland heeft de politie de 18-jarige R.W. aangehouden. Hij heeft bekend, verschillende auto bussen en vrachtwagens in brand te hebben gestoken, waardoor voor circa één miljoen gulden schade werd aangericht. Twee au tobussen, een vrachtwagencombi natie en twee opleggers brandden geheel uit. Daarnaast ontstond er bij andere wagens schade aan dekzeilen, houtwerk en spatlap- pen. W. deed ook een poging om de kantine van dg tennisvereniging in brand te steken. De eerste brand werd een jaar ge leden gesticht. De autobussen en vrachtwagens stonden veelal aan de rand van het dorp. Toen een buurtbewoner na het ontdekken van een brandende spatlap een bromfietser weg zag rijden, kwam de politie op het goede spoor. Daarvoor werd ook veel gepost. De meeste branden werden in de nacht van zaterdag op zondag gesticht. Het motief van de dader is onduidelijk. jjjjjjjjjj jjjjjjjjj j jjjjjjjj jjjjjjjjj j j jjjjjj j jjjjjj j j jjjjj jj jjjjjj jj jjjj j j j j j data systems COMPU SYSTEMS AUTOMATISERING BV - VAN KONIJNENBURGWEG 56 4612 PL BERGEN OP ZOOM - TEL. (01640) 56595 - FAX 34815 Zeeland als waterland zou volgens de provincie nader uitgewerkt moeten worden (Boothelling in de haven van Stavenisse). In deze 'strategische verkenning' zoals de discussienota wordt ge noemd, worden drie hoofdzaken onderscheiden die voor het beleid in de toekomst van belang zijn: 1. het tegengaan van het dalende in wonertal van de provincie; 2. het behouden en versterken van Zee land als open, groen, schoon ge bied, gelegen tussen verstedelijkte gebieden; 3. het voeren van een economisch beleid voor de regio. De projectgroep heeft daarvoor een aantal zaken bedacht zoals het voorkomen dat jongeren uit de provincie vertrekken, bevorde ren dat meer ouderen (boven de 55) zich in de provincie komen vestigen, het verwezenlijken van een bedrijfsterrein voor technolo gisch hoog ontwikkelde industrie, het oprichten van een museum voor hedendaagse kunst, het vestigen van een Zeeuws sportcen trum, het uitvoeren van enkele toeristische dagattracties, het bouwen van een vaste Wester- schelde Oever Verbinding, het vorm geven aan de kuststrook als 'Zeelandboulevard', het uitbrei den van fietspaden, het vormen van een korps natuurgidsen (om de druk op natuurgebieden vanuit de recreatie in goede banen te lei den), het behouden van het milieu (verwijderen van afvalstoffen) en het versterken van de presentatie van Zeeland. Volgens de sa menstellers dient de nota met aan bevelingen niet opgevat te worden als een 'eenmalige blauwdruk' maar dient het als 'richtingwij zer'. Wat de ruimtelijke indeling van de provincie betreft onder scheidt 'Zeeland aan zet' drie hoofdzones: het Westerschelde- bekken, (Middelburg, Vlissingen, Goes, Terneuzen), de kuststrook en de open ruimte (die 'groen en open' is). Van belang daarbij zijn de noord-zuidwegen via de Zee- landbrug en langs de kust (waar door het middengebied bewaard blijft'). Om te voorkomen dat jongeren de provincie verlaten stelt de nota voor het aanbod van (beroeps)onderwijs te vergoten en 'passende werkgelegenheid' aan te trekken. De Hogeschool Zee land in Vlissingen kan daarbij een vitale rol spelen en dient derhalve ook versterkt te worden. Om de groei van de bevolking te bevorde ren wordt eraan gedacht meer 55-plussers te wijzen op de aan trekkelijke kanten van de provin cie als woongebied, met name in de kuststrook en de steden. De projectgroep zegt daarbij te 'mik ken' op 600 ouderen per jaar het geen in 20 jaar een toename van 10.000 inwoners oplevert. Om voorzieningen in het dunbe volkte Zeeland in stand te houden dient de provincie zich onder meer sterk te maken voor het be houd van één basisschool per kern. Het bouwen van een Zeeuws sportcentrum (voor internationa le, landelijke- en provinciale eve nementen) zou tot de mogelijkheden kunnen behoren (kosten onderzoek 90 mille). Ook het onderbrengen van 'eigentijdse beeldende kunst' in een museum voor hedendaagse kunst (waar voor een internationaal groeiend publiek is) kan worden overwogen (bouwkosten 4 miljoen, exploita tielasten 6 ton per jaar). Om de Zeeuwse economie te verbreden denkt de werkgroep aan het aan trekken van technologische be drijvigheid en zakelijke dienstverlening (in Middelburg of Vlissingen). Goes zou zich verder kunnen ontwikkelen als distribu tiecentrum. Bio-technologie en hoogwaardige tuinbouw worden genoemd om de landbouw te steunen. De toeristische sector zou ver sterkt kunnen worden met dagat- trakties met een opvoedkundige doelstelling: centra met informa tie over natuur, landbouw, histo rie, maritieme zaken. Deze voorzieningen 'voor elk weer' zijn zowel voor de bezoeker als de in woner van de provincie van be lang. Voorgesteld wordt jaarlijks 5 ton beschikbaar te stellen voor het ondersteunen van voorzienin gen buiten het hoogseizoen. Ruim twee miljoen als eenmalig bedrag om de Neeltje Jans verder in te richten, 3 ton voor deskundigen die het thema Nederland- Waterland voor Zeeland verder kunnen uitwerken. Voor het oplossen van knelpunten in het Zeeuwse wegennet zou de aandacht zich moeten richten naar de brug bij Sluiskil in Zeeuwsch-Vlaanderen en de kuststrook (door verbetering van kanaalkruising in Middelburg). De vaste Westerschelde oeverver binding is van grote betekenis van de noord-zuidroute. 'In Zeeland is het openbaar vervoer niet altijd en overal een alternatief voor de auto', zo schrijft de projectgroep. Onderzocht zou kunnen worden of de weggebruiker in Zeeland di rect mee kan gaan betalen aan het verbeteren van de wegenstructuur. 750 Mille per jaar extra kan de aanleg van fietspaden een impuls geven. De karakteristieke landschappen van Zeeland (onder meer natuur gebieden) dienen te worden be schermd. De scheiding tussen recreatie- en natuurgebieden moet volgens de nota meer' aandacht krijgen. Het tot stand brengen van overgangszones (met bos of 'recreatiegroen') langs de Delta wateren, in de duinen en binnen- duinranden krijgt daarbij voorrang. Voorlichting over de natuurgebieden dient te geschie den door een korps van natuur gidsen (kleine groep beroepskrachten, plus vrijwilli gers). Om de provincie te zuiveren van afvalstoffen zal in de toe komst rekening gehouden moeten worden met verbranding van af val. Hiervoor is 750.000 gulden nodig per jaar. Een afvalverbran dingsinstallatie vergt een investe ring van 100 miljoen. Nu de dammen gereed zijn kan de Zeeuwse kuststrook zich verder "Het is een pijnlijke emissie dat nauwelijks aandacht besteed wordt aan de fnuikende knelpun ten op het platteland", zo stelt het college vast naar aanleiding van de aandacht die in de nota wordt gericht op de vier steden in de provincie. B&W vinden dat 'het Zeeuwse platteland er zeer be kaaid vanaf komt'. 'De nota straalt weinig élan uit en ademt de sfeer van een zekere matheid die bij de provincie bijna structureel lijkt te worden', zo stelt het colle ge. Volgens het gemeentebestuur wordt er veel te weinig aandacht besteed aan 'een goede actieve ontwikkeling van het platteland'. Het in stand houden van één klein schooltje in een dorp (zoals in de nota wordt voorgesteld) noemt het college een 'noodmaatregel die de patiënt geen genezing brengt'. Beter is om het 'draag vlak in die kleine kern te vergroten zodat de 'dagelijkse voorzienin gen' 'gezond geëxploiteerd' kun nen worden. Het college stelt vast dat de plannenmakers last hebben van 'koudwatervrees', namelijk 'dat het platteland van Zeeland geheel vol zou lopen'. De open groene gebieden zouden erdoor versterkt worden omdat de bewo ners hogere eisen zullen stellen aan het buitengebied. Het is volgens de brief niet vol doende om het platteland leef baar te houden. "Dat betekent verschraling, verpaupering en een leegloop van kernen. Het platte land heeft recht op een evenwich tige ontwikkeling en wil delen in de economische groei". Het colle ge hamert op de aanleg van een rondweg bij Poortvliet. Ze ziet dit als onderdeel van het werkgele genheidsbeleid. De 'hoofdverbin dingsweg naar het bedrijventerrein Sint- Maartensdijk' vormt voor de on dernemers een 'ware bottle-neck'. Het college verwijt de provincie dat ze hiervoor geen medewerking krijgt. Punt van kritiek is de aan prijzing van Zeeland als water land met allerlei te ontwikkelen toeristische attracties terwijl 'te gelijkertijd een natuurbeleid wordt ontwikkeld dat alle ontwik kelingsmogelijkheden wegneemt'. Het college vindt dat voorzichtig heid geboden is bij het aantrekken van 55-plussers. Dit kan vergrij zing bevorderen. Gezien de pro blemen waarmee het platteland te maken heeft zou juist dit gebied meer aandacht behoeven, zo schrijven burgemeester en wet houders. Voorstellen die het colle ge doet: het bevolkingsbeleid dient zich met name ook op het platteland te richten, de recreatie dient meer ruimte te krijgen door integratie van milieu- en recreatief beleid, de glastuinbouw en de ontwikkelen tot 'een boulevard' (van de kop van Schouwen via Walcheren naar Cadzand). Naast de toeristische trekpleisters dient er langs deze verbinding ook aan dacht geschonken te worden aan natuurgebieden en landbouw. De nota is samengesteld door J.B. Ventevogel, ir. R.M.Th. Adriaan- sens, mr. J.A.R.M. Douwes, drs. J.C. de Jong, dr. S. Knigge, E. commerciële viskweek dienen meer ondersteuning te krijgen, er dient meer geld te komen voor het verbeteren van de wegen op het platteland, er dient uitvoering ge geven te worden aan een econo misch programma met aandacht voor het achterland, er dient on derzoek verricht te worden naar de vestiging van hoogwaardige be drijfsterreinen langs de zuidelijke Zoomweg, kleinschalige 'in dustriële projecten' dienen gesteund te worden met 'risico dragend kapitaal' en de subsi diestromen uit de fondsen van stads- en dorpsvernieuwing, re creatie en welzijn dienen bestemd te worden voor het platteland. De commissie ruimtelijke orde ning ging vorige week woensdag in grote lijnen mee met de ontwerp-brief. Alleen PvdA-er M.A.J. van der Linde had enig voorbehoud: "Laten we rea listisch zijn. Tholen ligt in de peri ferie maar tegen West-Brabant aan. Het is niet verkeerd om de banden met West-Brabant wat aan te knopen in plaats van te soe batten met Middelburg of we er ook bij mogen horen". Van der Linde verwonderde zich over de ongerustheid van het college. "Het groen en open gebied waar wij in zitten is in hoge mate nood zakelijk want zetten we de passer niet op Middelburg maar op Tho len; dan zie je dat er rondom in dustrie ligt". Van der Linde vond overigens wel dat er wat aan de open ruimte mocht worden ge daan: "In de nota is maar een kwart van de provincie aan zet". P. van Belzen (RPF/GPV) vroeg zich af of Vlissingen 'het ideale centrum' is voor een HBO- instelling. Tholen zou meer ge baat zijn met Goes, zo betoogde hij. Van Belzen miste in de nota een opmerking over een positieve bevolkingsontwikkeling zoals die zich op Tholen voordoet. Ook hij vreest voor een onevenwichtige opbouw van de bevolking als er ouderen naar de provincie worden aangetrokken. De randgebieden tellen volgens Van Belzen alleen maar mee voor het totaal aan in woners in de provincie. 'De platte landsgemeenten komen niet aan zet in de nota, ze worden een hak gezet'. Ook CDA-er M.A. van Beek vond dat de nota teveel is ge richt op de stedelijke gebieden in de provincie: "Weet Middelburg dat Tholen bij Zeeland hoort? In formeer daar maar eens na", zo vroeg hij. K.A. Heijboer (SGP) vond dat 'Tholen wat vergeten was' maar pleitte ervoor gas terug te nemen wat betreft de uitbrei ding van de recreatie. Hij wilde aandacht voor uitbreiding van be drijventerreinen en voor de rond weg van Poortvliet. Advertentie I.M. Maris-Koster, ir. T.G. van der Meer, drs. A.J.H.M. Mutsaers, G. de Vries-Hommes, H.A. van Wil genburg en drs. S.P. van der Zee. Op 28 mei is de nota reeds bespro ken door vertegenwoordigers van verschillende Zeeuwse gemeenten. Tijdens die bespreking zijn vanuit de gemeenten in het oosten van de provincie bezwaren naar voren ge bracht over de nadruk die de 4 ste den in de nota hebben gekregen. V

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 9