'Platteland komt
er bekaaid af'
Buitenzorg IV en V
gaan in de ijskast
Matig snelheid in de Muyepolder
Zeeland aan zet is geen blauwdruk,
maar richtingwijzer voor de toekomst
Weg chr. mavo te smal
voor nieuwbouw
Toekomstig bewoner nieuwbouwwijk Sint-Maartensdijk:
Pyromaan in Nieuwerkerk
Professioneel CTOiïSI
in
computers
Donderdag 14 juni 1990
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
B. en w. van Tholen kritisch over
provinciale nota Zeeland aan zet
Gemeentebestuur bekijkt verdere groei Tholen
Het gemeentebestuur van Tholen ziet af van het verder
in ontwikkeling brengen van de nieuwbouwwijken
Buitenzorg IV en V te Tholen. Gezien de groei van het
stadje is het college op zoek naar andere plekken waar
Tholen zich verder kan uitbreiden.
Goed plan
Wanneer Montesssorischool aan Zoekweg komt
De toegangsweg naar de christelijke MAVO en de in
gang van het sportterrein in Tholen zal te smal worden
als ook de nieuwbouw van de Montessorischool daar
gaat plaatsvinden.
Eendrachtsweg
Sneeuwploeg
De gemeente Tholen zou maatregelen moeten treffen
om hard rijden door automobilisten in de Muyepolder
te Sint-Maartensdijk tegen te gaan.
Campinggasten
Fietsers
Parkeren
Speels pleintje
COMPU
SYSTEMS
ZENITH
'Ontwikkel Zeeland en behoud het goede'. Dat is de
ondertitel van de nota 'Zeeland aan zet', die een pro
jectgroep in opdracht van de provincie Zeeland heeft
samengesteld. Een plan waarin een beleid wordt uit
gestippeld voor de komende 8 a 10 jaar.
Basisschool
Afvalverbranding
Verpaupering
Soebatten
Het college van burgemeester en wethouders van Tholen heeft in een
brief aan de gedeputeerde staten van Zeeland kritiek uitgeoefend op de
nota 'Zeeland aan zet', waarin een visie op de toekomst van de provin
cie wordt gegeven. Het college schrijft dat ze het eens is met het ombui
gen van de negatieve bevolkingsontwikkeling, één van de
hoofdbeleidspunten in de nota. Op de zaken die het economisch te voe
ren beleid moeten versterken heeft het college geen kritiek maar wel op
wat niet in de nota staat geschreven.
Het college heeft van Buitenzorg
IV afgezien vanwege het feit dat
het transportbedrijf Schot de wijk
begrenst en door de aanwezigheid
van een boomgaard die in gebruik
is. Het bedrijf kan voor de nodige
overlast zorgen waardoor conflic
ten kunnen ontstaan die het
woongenot niet ten goede komen,
zo stelt het college. Door de aan
leg van een geluidswal en 'andere
buffervoorzieningen' zou het 'ste
debouwkundig beleid onaantrek
kelijk' worden en daarom is het
college op zoek naar andere plaat
sen om Tholen te kunnen laten
groeien. Vragen die zich daarbij
voordoen zijn: moet voorlopig ten
westen van Buitenzorg II een af
ronding worden gemaakt of moet
het gebied ten oosten van de Kon.
Julianastraat worden ontwikkeld
tot woongebied of het terrein aan
de westzijde van de Molenvlietse-
dijk? Ook andere zaken dienen
een rol te spelen bij de keuze:
nieuw industrieterrein, verkeer,
landschap. Om dit op een rijtje te
zetten denkt het college aan het
maken van een 'structuurschets
Tholen'. Deze dient een 'ruwe op
zet' te krijgen. 'Derhalve geen
brede onderzoekingen of rappor
tages maar kort en krachtig wat
varianten presenteren', aldus de
toelichting. Een dergelijke 'struc
tuurschets' rechtvaardigt het col
lege door te stellen dat 'de
stadskern Tholen een dermate
gunstig gegeven en ligging vormt
ten opzichte van andere kernen
dat deze kern gewoon harder en
natuurlijker groeit zodat er meer
druk komt op voorzieningen en
uitbreidingsbehoefte".
De commissie ruimtelijke orde
ning ging accoord met het plan
van het college al werden er enige
kanttekeningen geplaatst. Zo
vroeg M.A. van Beek (CDA) zich
af of het niet gevaarlijk is enkel
'varianten te presenteren' terwijl
er een 'goed plan' nodig is gezien
het feit dat Tholen zo 'fors'
groeit. Van Beek wilde weten of
de gemeente daarbij risico's
loopt. M.A.J. van der Linde in
formeerde naar de kosten van
zo'n schets en K.A. Heijboer
(SGP) wilde weten aan welke ge
bieden het college denkt om Tho
len uit te breiden. Volgens
burgemeester H.A. van der Mun-
nik loopt de gemeente geen risi
co's met zo'n globale studie: "We
hebben geen behoefte aan lijvige
rapporten. We willen doelgericht
weten wat we voor de eerste 10 a
15 jaar zouden kunnen ontwikke
len voor Tholen-stad op het ge-
nied van woningbouw, industrie,
verkeer en andere zaken die daar
bij worden betrokken". De schets
kost tussen de 15 en 20.000 gul
den, aldus de burgemeester. De
stedebouwkundige kosten komen
daar nog bij plus de normale
kosten die gemaakt worden bij het
maken van bestemmingsplannen,
zo zei Van der Munnik. De rich
ting waarin het stadje zich kan
uitbreiden is volgens Van der
Munnik zuid- of westwaarts.
Die waarschuwing uitte raadslid
P. van Belzen (RPF/GPV) tijdens
de vergadering van de commissie
openbare werken donderdaga
vond. Van Belzen lichtte toe, dat
het straatje nu door schoolgaande
kinderen wordt gebruikt en dat er
via deze weg ook spullen worden
toegeleverd aan de kantine van de
voetbalclub en de school. "Het
streven om de Montessorischool
aan de Zoekweg te plaatsen, bete
kent een behoorlijke concentratie.
In het straatje kan niet gekeerd
worden. Als er nu nog een basis
school bij komt, dan zal dat een
enorme druk veroorzaken".
M.A.J. van der Linde (PvdA)
vroeg aandacht voor het bevoor
raden van winkels aan de Een
drachtsweg. "De auto's moeten
door de Brugstraat weg. Het is
geen gering probleem en eigenlijk
op deze manier niet doenbaar".
Wethouder J. van der Jagt van
openbare werken zei dat het pro
bleem bekend is. "Er zijn twee
portefeuillehouders die proefon
dervindelijk door Tholen zullen
gaan om de zaak nog eens te be
kijken. De steen der wijzen is
door mij nog niet uitgevonden".
W.C. van Kempen (CDA) vroeg de
wethouder of deze eens polshoog
te wilde nemen op de begraaf
plaats van Poortvliet waar een
aantal grafzerken is verzakt.
De commissie ging accoord met
het voorstel van het college om
een nieuwe sneeuwploeg aan te
schaffen. De huidige uit 1968 zal
dan worden ingeruild. In 1990 zou
ook een zandstrooier worden ver
vangen maar nu het onderhoud
en beheer van wegen overgaat
naar het waterschap Tholen, ziet
het college hiervan af. De ge
meente krijgt straks minder weg-
oppervlak te onderhouden (36 ki
lometer in buitengebied en dat is
5% van het totaal). De nieuw aan
te schaffen sneeuwploeg is ge
schikt om gemonteerd te worden
op de pas gekochte vrachtwagen.
Als de wegen overgegaan zijn
naar het waterschap kan de ge
meente volstaan met 4 strooi-
eenheden. Twee stuks
'Mammouth-Baby' strooiers uit
1970 en 1 sneeuwploeg worden
dan overbodig. Wel wil het college
deze ploeg als reserve kunnen ge
bruiken. Tevens wordt een kleine
aanhangstrooier voor de fietspa
den aangeschaft.
Bij de verdere uitbreiding van het bestemmingsplan Muyepolder in zuidelijke richting is er -langs de watergang rechts- plaats voor
vrijstaande of hal/vrijstaande woningen in St. Maartensdijk.
lud van de 'brede en diepe' water
gang langs het fietspad naar 't
strandje die de nieuwe wijk langs
de Pluimpotdijk begrenst. Vol
gens de toekomstig bewoner
vormt de steile wand een gevaar
voor kleine kinderen. De burge
meester deelde mee, dat de bewo
ners verantwoordelijk zijn voor
een eventuele afrastering van de
zijde van de woonwijk (de kavels
zijn inclusief het sloottalud). Ou-
desluijs stelde voor aan de zijde
van het fietspad een rijtje paaltjes
in het talud te slaan waar kinderen
tegenaan kunnen klauteren als ze
in de watergang zijn terecht
gekomen.
Dat stelde toekomstig bewoner de
heer J. Oudesluijs woensdaga
vond tijdens de hoorzitting over
de uitbreiding van de wijk in zuid
elijke richting (2e fase) in het ge
meentehuis. Er waren 7
belangstellenden. Oudesluijs
pleitte ervoor bij het herbestraten
van de bestaande wegen in de wijk
dergelijke snelheidsbeperkende
maatregelen al te treffen. Als de
2e fase zijn beslag krijgt, betekent
het dat de Bloemenlaan in ooste
lijke richting wordt doorgetrok
ken als ontsluitingsweg voor de
wijk. Deze gaat dan verder, even
wijdig aan de Pluimpotdijk, als
Westpoort naar de Haven/Keet-
hil. In het Muyeplan is plaats voor
in totaal zo'n 260 woningen (on
geveer 100 voor de eerste fase en
160 voor de tweede).
Oudesluijs noemde met name
'campinggasten' (van camping De
Muye) die zich niet aan de maxi
maal toelaatbare snelheid binnen
de bebouwde kom houden. Het
verkeer maakt nu gebruik van de
Plevierlaan. "Als de nieuwe ont
sluitingsweg wordt aangelegd, zal
heel duidelijk moeten worden
aangegeven dat die niet door de
Plevierlaan loopt, want daar zijn
die campinggasten nu aan ge
wend", betoogde Oudesluijs. Het
gemeentebestuur bleek hierover al
een brief te hebben ontvangen van
Oudesluijs.
Burgemeester H.A. van der Mun
nik deelde mee, dat deze zaak de
aandacht zou krijgen, maar hij
zag geen aanleiding om bij het
herbestraten van de bestaande we
gen snelheidsbeperkende maatre
gelen te treffen. Oudesluijs vroeg
tevens aandacht voor het steile ta-
De heer K. Wester weel vroeg zich
af, waarom de gemeente ervoor
heeft gekozen vrijstaande wonin
gen aan de rand van de wijk te
projecteren en 'huurwoningen' in
rijenbouw in het midden van de
wijk. Volgens C. Nuyten gaat het
hierbij niet alleen om huurwonin
gen: "Rijenbouw doet aan huur
woningen denken, maar er kan
ook gemengd gebouwd worden.
Naast rijenbouw is er plaats voor
2 onder één kap, halfvrijstaand of
vrijstaand". Westerweel stelde
voor, de wijk voor fietsers 'een
vriendelijker karakter' te geven.
"Als fietser word je in het dorp re
gelmatig tegen de stoep aan gere
den". Van der Munnik: "Dat ligt
aan het verkeersgedrag, niet aan
de breedte van de weg. Zoiets is
met de beste maatregelen niet te
voorkomen. Bij de breedte van de
weg is rekening gehouden met
ruimte voor fietsers". Een fietsen-
laantje 'als strook op de weg' zo
als Westerweel voorstelde, haalde
het tijdens de hoorzitting niet.
"Dat lukt niet", stelde Van der
Munnik.
Per woning komt 1,5 parkeer
plaats, daarbij zijn de parkeerge-
legenheden op het eigen erf
gerekend, evenals een aantal op de
openbare weg. Volgens ambtenaar
C. Nuyten van de afdeling ge
meentelijk ontwikkeling is hier
mee voldoende
parkeergelegenheid geschapen.
Hij lichtte toe, dat de andere toe
gangsweg naar de Muyepolder
vanaf Achter 't Bos (de zoge
naamde secundaire ontsluitings
weg) is verlegd. In de eerste opzet
liep deze door het tuintje van me
vrouw M. Vroegop-op den Brouw.
Zij heeft daartegen bezwaar ge
maakt. Het college heeft nu beslo
ten de straat aan te leggen aan de
andere zijde van de woning van
mevrouw Vroegop, op de plaats
waar nu een smal straatje ligt en
een stenen schuurtje staat.
Stedebouwkundig gezien dient de
wijk aan te sluiten op de 'ringweg'
Bloemenlaan die bij de Noord
poort begint en eindigt bij de
Westpoort. Volgens Nuyten zorgt
deze opzet voor een 'duidelijke
structuur'. De ontsluitingsweg die
op deze wijze ontstaat, dient voor
een 'goede afwikkeling' van het
verkeer te zorgen. De watergang
die langs de Pluimpotdijk is ge
graven, moet voorkomen 'dat er
ongebreideld het natuurgebied
wordt ingelopen' (de sloot zorgt
voor het afwateren van het na
tuurreservaat).
Langs de rand van
de Pluimpot en de zuidzijde van
de wijk denkt de gemeente op de
eerste plaats aan vrijstaande hui
zen; in het midden van de wijk
zou meer rijenbouw kunnen wor
den toegepast. Een pleintje mid
den in de nieuwe wijk dient
volgens Nuyten voor een 'speels
element' te zorgen. Hoe het er
precies uit zal komen te zien,
hangt af van de keuze van de ont
werper. Wat betreft het aantal wo
ningen in het totale gebied
hanteert de gemeente een 'bebou
wingsdichtheid' die landelijk van
toepassing is. Het aantal speelge-
legenheden (grote en kleine) komt
op ongeveer 6. Is de wijk vol
tooid, dan verwacht de gemeente
ongeveer 1500 motorvoertuigen
per etmaal te registreren die ge
bruik zullen maken van de hoofd-
ontsluitingsweg.
In Nieuwerkerk op Schouwen-
Duiveland heeft de politie de
18-jarige R.W. aangehouden. Hij
heeft bekend, verschillende auto
bussen en vrachtwagens in brand
te hebben gestoken, waardoor
voor circa één miljoen gulden
schade werd aangericht. Twee au
tobussen, een vrachtwagencombi
natie en twee opleggers brandden
geheel uit.
Daarnaast ontstond er
bij andere wagens schade aan
dekzeilen, houtwerk en spatlap-
pen. W. deed ook een poging om
de kantine van dg tennisvereniging
in brand te steken.
De eerste brand werd een jaar ge
leden gesticht. De autobussen en
vrachtwagens stonden veelal aan
de rand van het dorp. Toen een
buurtbewoner na het ontdekken
van een brandende spatlap een
bromfietser weg zag rijden, kwam
de politie op het goede spoor.
Daarvoor werd ook veel gepost.
De meeste branden werden in de
nacht van zaterdag op zondag
gesticht. Het motief van de dader
is onduidelijk.
jjjjjjjjjj
jjjjjjjjj
j jjjjjjjj
jjjjjjjjj
j j jjjjjj
j jjjjjj
j j jjjjj
jj jjjjjj
jj jjjj
j j j j j
data systems
COMPU SYSTEMS AUTOMATISERING BV - VAN KONIJNENBURGWEG 56
4612 PL BERGEN OP ZOOM - TEL. (01640) 56595 - FAX 34815
Zeeland als waterland zou volgens de provincie nader uitgewerkt moeten worden (Boothelling in de haven van Stavenisse).
In deze 'strategische verkenning'
zoals de discussienota wordt ge
noemd, worden drie hoofdzaken
onderscheiden die voor het beleid
in de toekomst van belang zijn: 1.
het tegengaan van het dalende in
wonertal van de provincie; 2. het
behouden en versterken van Zee
land als open, groen, schoon ge
bied, gelegen tussen verstedelijkte
gebieden; 3. het voeren van een
economisch beleid voor de regio.
De projectgroep heeft daarvoor
een aantal zaken bedacht zoals
het voorkomen dat jongeren uit
de provincie vertrekken, bevorde
ren dat meer ouderen (boven de
55) zich in de provincie komen
vestigen, het verwezenlijken van
een bedrijfsterrein voor technolo
gisch hoog ontwikkelde industrie,
het oprichten van een museum
voor hedendaagse kunst, het
vestigen van een Zeeuws sportcen
trum, het uitvoeren van enkele
toeristische dagattracties, het
bouwen van een vaste Wester-
schelde Oever Verbinding, het
vorm geven aan de kuststrook als
'Zeelandboulevard', het uitbrei
den van fietspaden, het vormen
van een korps natuurgidsen (om
de druk op natuurgebieden vanuit
de recreatie in goede banen te lei
den), het behouden van het milieu
(verwijderen van afvalstoffen) en
het versterken van de presentatie
van Zeeland. Volgens de sa
menstellers dient de nota met aan
bevelingen niet opgevat te worden
als een 'eenmalige blauwdruk'
maar dient het als 'richtingwij
zer'. Wat de ruimtelijke indeling
van de provincie betreft onder
scheidt 'Zeeland aan zet' drie
hoofdzones: het Westerschelde-
bekken, (Middelburg, Vlissingen,
Goes, Terneuzen), de kuststrook
en de open ruimte (die 'groen en
open' is). Van belang daarbij zijn
de noord-zuidwegen via de Zee-
landbrug en langs de kust (waar
door het middengebied bewaard
blijft'). Om te voorkomen dat
jongeren de provincie verlaten
stelt de nota voor het aanbod van
(beroeps)onderwijs te vergoten en
'passende werkgelegenheid' aan
te trekken. De Hogeschool Zee
land in Vlissingen kan daarbij een
vitale rol spelen en dient derhalve
ook versterkt te worden. Om de
groei van de bevolking te bevorde
ren wordt eraan gedacht meer
55-plussers te wijzen op de aan
trekkelijke kanten van de provin
cie als woongebied, met name in
de kuststrook en de steden. De
projectgroep zegt daarbij te 'mik
ken' op 600 ouderen per jaar het
geen in 20 jaar een toename van
10.000 inwoners oplevert.
Om voorzieningen in het dunbe
volkte Zeeland in stand te houden
dient de provincie zich onder
meer sterk te maken voor het be
houd van één basisschool per
kern. Het bouwen van een Zeeuws
sportcentrum (voor internationa
le, landelijke- en provinciale eve
nementen) zou tot de
mogelijkheden kunnen behoren
(kosten onderzoek 90 mille). Ook
het onderbrengen van 'eigentijdse
beeldende kunst' in een museum
voor hedendaagse kunst (waar
voor een internationaal groeiend
publiek is) kan worden overwogen
(bouwkosten 4 miljoen, exploita
tielasten 6 ton per jaar). Om de
Zeeuwse economie te verbreden
denkt de werkgroep aan het aan
trekken van technologische be
drijvigheid en zakelijke
dienstverlening (in Middelburg of
Vlissingen). Goes zou zich verder
kunnen ontwikkelen als distribu
tiecentrum. Bio-technologie en
hoogwaardige tuinbouw worden
genoemd om de landbouw te
steunen.
De toeristische sector zou ver
sterkt kunnen worden met dagat-
trakties met een opvoedkundige
doelstelling: centra met informa
tie over natuur, landbouw, histo
rie, maritieme zaken. Deze
voorzieningen 'voor elk weer' zijn
zowel voor de bezoeker als de in
woner van de provincie van be
lang. Voorgesteld wordt jaarlijks
5 ton beschikbaar te stellen voor
het ondersteunen van voorzienin
gen buiten het hoogseizoen. Ruim
twee miljoen als eenmalig bedrag
om de Neeltje Jans verder in te
richten, 3 ton voor deskundigen
die het thema Nederland-
Waterland voor Zeeland verder
kunnen uitwerken.
Voor het oplossen van knelpunten
in het Zeeuwse wegennet zou de
aandacht zich moeten richten
naar de brug bij Sluiskil in
Zeeuwsch-Vlaanderen en de
kuststrook (door verbetering van
kanaalkruising in Middelburg).
De vaste Westerschelde oeverver
binding is van grote betekenis van
de noord-zuidroute. 'In Zeeland is
het openbaar vervoer niet altijd
en overal een alternatief voor de
auto', zo schrijft de projectgroep.
Onderzocht zou kunnen worden
of de weggebruiker in Zeeland di
rect mee kan gaan betalen aan het
verbeteren van de wegenstructuur.
750 Mille per jaar extra kan de
aanleg van fietspaden een impuls
geven.
De karakteristieke landschappen
van Zeeland (onder meer natuur
gebieden) dienen te worden be
schermd. De scheiding tussen
recreatie- en natuurgebieden moet
volgens de nota meer' aandacht
krijgen. Het tot stand brengen
van overgangszones (met bos of
'recreatiegroen') langs de Delta
wateren, in de duinen en binnen-
duinranden krijgt daarbij
voorrang. Voorlichting over de
natuurgebieden dient te geschie
den door een korps van natuur
gidsen (kleine groep
beroepskrachten, plus vrijwilli
gers). Om de provincie te zuiveren
van afvalstoffen zal in de toe
komst rekening gehouden moeten
worden met verbranding van af
val. Hiervoor is 750.000 gulden
nodig per jaar. Een afvalverbran
dingsinstallatie vergt een investe
ring van 100 miljoen.
Nu de dammen gereed zijn kan de
Zeeuwse kuststrook zich verder
"Het is een pijnlijke emissie dat
nauwelijks aandacht besteed
wordt aan de fnuikende knelpun
ten op het platteland", zo stelt het
college vast naar aanleiding van
de aandacht die in de nota wordt
gericht op de vier steden in de
provincie. B&W vinden dat 'het
Zeeuwse platteland er zeer be
kaaid vanaf komt'. 'De nota
straalt weinig élan uit en ademt de
sfeer van een zekere matheid die
bij de provincie bijna structureel
lijkt te worden', zo stelt het colle
ge. Volgens het gemeentebestuur
wordt er veel te weinig aandacht
besteed aan 'een goede actieve
ontwikkeling van het platteland'.
Het in stand houden van één klein
schooltje in een dorp (zoals in de
nota wordt voorgesteld) noemt
het college een 'noodmaatregel
die de patiënt geen genezing
brengt'. Beter is om het 'draag
vlak in die kleine kern te vergroten
zodat de 'dagelijkse voorzienin
gen' 'gezond geëxploiteerd' kun
nen worden. Het college stelt vast
dat de plannenmakers last hebben
van 'koudwatervrees', namelijk
'dat het platteland van Zeeland
geheel vol zou lopen'. De open
groene gebieden zouden erdoor
versterkt worden omdat de bewo
ners hogere eisen zullen stellen
aan het buitengebied.
Het is volgens de brief niet vol
doende om het platteland leef
baar te houden. "Dat betekent
verschraling, verpaupering en een
leegloop van kernen. Het platte
land heeft recht op een evenwich
tige ontwikkeling en wil delen in
de economische groei". Het colle
ge hamert op de aanleg van een
rondweg bij Poortvliet. Ze ziet dit
als onderdeel van het werkgele
genheidsbeleid. De 'hoofdverbin
dingsweg naar het
bedrijventerrein Sint-
Maartensdijk' vormt voor de on
dernemers een 'ware bottle-neck'.
Het college verwijt de provincie
dat ze hiervoor geen medewerking
krijgt. Punt van kritiek is de aan
prijzing van Zeeland als water
land met allerlei te ontwikkelen
toeristische attracties terwijl 'te
gelijkertijd een natuurbeleid
wordt ontwikkeld dat alle ontwik
kelingsmogelijkheden wegneemt'.
Het college vindt dat voorzichtig
heid geboden is bij het aantrekken
van 55-plussers. Dit kan vergrij
zing bevorderen. Gezien de pro
blemen waarmee het platteland te
maken heeft zou juist dit gebied
meer aandacht behoeven, zo
schrijven burgemeester en wet
houders. Voorstellen die het colle
ge doet: het bevolkingsbeleid
dient zich met name ook op het
platteland te richten, de recreatie
dient meer ruimte te krijgen door
integratie van milieu- en recreatief
beleid, de glastuinbouw en de
ontwikkelen tot 'een boulevard'
(van de kop van Schouwen via
Walcheren naar Cadzand). Naast
de toeristische trekpleisters dient
er langs deze verbinding ook aan
dacht geschonken te worden aan
natuurgebieden en landbouw.
De nota is samengesteld door J.B.
Ventevogel, ir. R.M.Th. Adriaan-
sens, mr. J.A.R.M. Douwes, drs.
J.C. de Jong, dr. S. Knigge, E.
commerciële viskweek dienen
meer ondersteuning te krijgen, er
dient meer geld te komen voor het
verbeteren van de wegen op het
platteland, er dient uitvoering ge
geven te worden aan een econo
misch programma met aandacht
voor het achterland, er dient on
derzoek verricht te worden naar
de vestiging van hoogwaardige be
drijfsterreinen langs de zuidelijke
Zoomweg, kleinschalige 'in
dustriële projecten' dienen
gesteund te worden met 'risico
dragend kapitaal' en de subsi
diestromen uit de fondsen van
stads- en dorpsvernieuwing, re
creatie en welzijn dienen bestemd
te worden voor het platteland.
De commissie ruimtelijke orde
ning ging vorige week woensdag
in grote lijnen mee met de
ontwerp-brief. Alleen PvdA-er
M.A.J. van der Linde had enig
voorbehoud: "Laten we rea
listisch zijn. Tholen ligt in de peri
ferie maar tegen West-Brabant
aan. Het is niet verkeerd om de
banden met West-Brabant wat
aan te knopen in plaats van te soe
batten met Middelburg of we er
ook bij mogen horen". Van der
Linde verwonderde zich over de
ongerustheid van het college.
"Het groen en open gebied waar
wij in zitten is in hoge mate nood
zakelijk want zetten we de passer
niet op Middelburg maar op Tho
len; dan zie je dat er rondom in
dustrie ligt". Van der Linde vond
overigens wel dat er wat aan de
open ruimte mocht worden ge
daan: "In de nota is maar een
kwart van de provincie aan zet".
P. van Belzen (RPF/GPV) vroeg
zich af of Vlissingen 'het ideale
centrum' is voor een HBO-
instelling. Tholen zou meer ge
baat zijn met Goes, zo betoogde
hij. Van Belzen miste in de nota
een opmerking over een positieve
bevolkingsontwikkeling zoals die
zich op Tholen voordoet. Ook hij
vreest voor een onevenwichtige
opbouw van de bevolking als er
ouderen naar de provincie worden
aangetrokken. De randgebieden
tellen volgens Van Belzen alleen
maar mee voor het totaal aan in
woners in de provincie. 'De platte
landsgemeenten komen niet aan
zet in de nota, ze worden een hak
gezet'. Ook CDA-er M.A. van
Beek vond dat de nota teveel is ge
richt op de stedelijke gebieden in
de provincie: "Weet Middelburg
dat Tholen bij Zeeland hoort? In
formeer daar maar eens na", zo
vroeg hij. K.A. Heijboer (SGP)
vond dat 'Tholen wat vergeten
was' maar pleitte ervoor gas terug
te nemen wat betreft de uitbrei
ding van de recreatie. Hij wilde
aandacht voor uitbreiding van be
drijventerreinen en voor de rond
weg van Poortvliet.
Advertentie I.M.
Maris-Koster, ir. T.G. van der
Meer, drs. A.J.H.M. Mutsaers, G.
de Vries-Hommes, H.A. van Wil
genburg en drs. S.P. van der Zee.
Op 28 mei is de nota reeds bespro
ken door vertegenwoordigers van
verschillende Zeeuwse gemeenten.
Tijdens die bespreking zijn vanuit
de gemeenten in het oosten van de
provincie bezwaren naar voren ge
bracht over de nadruk die de 4 ste
den in de nota hebben gekregen.
V