Daadkrachtige Han Elenbaas
ridder O.N. bij eeuwfeest
Thools personeel
PZEM voert actie
Zeeuwse landbouw loopt uit om
ridder Markusse te feliciteren
Voortgezet onderwijs niet blij
met nieuwe dienstregeling bussen
AL 45 JAAR
DÈ
THOOLSE
COURANT
32b i a-ft
Smalle weg
voor de bus
Geen winkel
in plan
Buitenzorg
Afscheid hoofd sociaal-economische voorlichting ZLM
Poortvliets carrosseriebedrijf viert 100-jarig bestaan
Open huis in arbeidsbureau
Donderdag 14 juni 1990
46e Jaargang no. 31
De Christelijke mavo en de Thoolse scholengemeen
schap hebben problemen met de nieuwe dienstregeling
van de BBA. Tot nu toe sloten de lestijden aan op de
aankomsttijden van de bussen, maar voor leerlingen
uit Sint-Annaland die naar Tholen moeten, gaat dat
sinds 28 mei niet meer op.
Groot nadeel
Focwa-bestuurder
Sinterklaas
Middenstand
Alles weg
Een ridderorde, een gouden horloge, een gouden dasspeld, een zilveren medaille
plus oorkonde, een broeikas, vele andere cadeaus en nog veel meer felicitaties. Dat
viel directeur J.K. Elenbaas van het gelijknamige carrosseriebedrijf uit Poortvliet
vrijdagmiddag ten deel tijdens het 100 jarig-jubileum van de Thoolse onderne
ming.
DEZE WEEK
Op de bedrijfsauto's en het kantoor van de PZEM in
Tholen wordt met aanplakbiljetten actie gevoerd tegen
de sluiting van alle PZEM-steunpunten op Tholen. De
spontane actie onder het personeel ontstond, nadat de
directie in Middelburg ook de laatste Thoolse stro
halm - handhaving van een steunpunt voor uitruk van
het personeel en opslag van materieel - had wegge
maaid.
Met een staande ovatie brachten de vertegenwoordi
gers van de Zeeuwse landbouw vrijdagmiddag hulde
aan ZLM-voorlichter J. Markusse. Veertig jaar ver
trouwensman zijn voor boer en boerin hadden hem
zoveel gewaardeerde contacten opgeleverd, dat een on
afzienbare rij receptiegangers daarna bezit nam van de
Prins van Oranje.
Van 8 ha
Geen poespas
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 01665-2752
Telefax 01665-3318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement f 21,50 per halfjaar.
Per jaar f 39,50, per post f 49,75 per jaar.
Losse nummers f 1,30
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs f 0,39 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden f 7,50 contant.
Inclusief btw op rekening f 9,
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer
M.A. van Beek (CDA) vroeg tij
dens de vergadering van de com
missie ruimtelijke ordening
aandacht voor de busverbinding
Sint-Annaland-Bergen op Zoom
via Sint-Maartensdijk. "Van die
weg maken ook leerlingen die
naar de Thoolse scholengemeen
schap in Sint-Maartensdijk gaan,
gebruik. De weg is niet breed en
kan voor de fietsers gevaar opleve
ren. Kan die weg niet verbreed
worden en hoe permanent is de
busverbinding via St. Maartens
dijk naar Bergen op Zoom?",
vroeg Van Beek. Burgemeester
H.A. van der Munnik antwoordde
dat de weg in eigendom is van het
waterschap Tholen. "Welke in
vloed denkt u te kunnen aanwen
den om de weg door het
waterschap te laten verbreden"?,
stelde de burgemeester, als weder
vraag. Over de dienstregeling
merkte hij op dat deze jaarlijks
wordt vastgesteld.
Raadslid P. van Belzen
(RPF/GPV) vroeg het college van
burgemeester en wethouders een
brief te schrijven aan het gemeen
tebestuur van Reimerswaal over
de aansluiting van de weg op de
Oesterdam op de oude Zeeuwse
weg. Volgens Van Belzen is de
aansluiting 'levensgevaarlijk' om
dat een uitrijstrook op de dam
ontbreekt. "Je zit meteen op de
rijbaan". Burgemeester Van der
Munnik zei dat er ter plekke goed
zicht is maar wil de zaak bespre
ken in het college.
De commissie ruimtelijke orde
ning gaat accoord met het voor
stel van het college de bestemming
van een kavel aan de Jonkheer
van Vredenburchlaan te Tholen te
wijzigen. De kavel, die oorspron
kelijk bestemd was voor openbare
voorzieningen, wordt nu benut
voor particuliere woningbouw. In
overleg met een adviesbureau
heeft het college besloten dat op
dit terrein plaats is voor half-
vrijstaande en voor vrijstaande
woningen. Wel dient er naar
gestreefd te worden de huizen zo
danig te plaatsen dat er een
'straatwand' ontstaat. P. van Bel
zen (RPF/GPV) wilde zeker weten
of er nu geen plaats meer is voor
een openbare voorziening. (Met
het oog op de nieuwbouw van de
Montessorischool. Van Belzen be
waarde zijn opmerkingen hierover
tot de volgende avond toen de
commissie openbare werken ver
gaderde, waarvan Van Belzen ook
lid is). Evenals Van Belzen vroeg
M.A.J. van der Linde (PvdA) of
er ook geen plaats meer is voor
een winkel. "De vraag naar een
winkel klinkt nogal eens. Moge
lijk was het ook een plaats voor
het politiebureau. Zijn daar nu
andere lokaties voor?" Burge
meester H.A. van der Munnik zei
dat het niet zinvol was daar een
winkel te vestigen. "De woon-
dichtheid laat dat niet toe". Vol
gens Van der Munnik hebben het
college en de politie het terrein
voor vestigingn van het nieuwe
politiebureau afgewezen: "Er zijn
nu zeven plaatsen in bespreking".
Voor de kavel zijn ondertussen
voldoende aanmeldingen voor het
bouwen van bungalows, aldus de
burgemeester.
Directeur K. Flikweert van de
Chr. mavo heeft hierover al con
tact gehad met de BBA in Breda
en zijn collega A.A. Meloen van
de TSG overlegt volgende week
met het vervoersbedrijf. Beiden
zitten met de aanvangstijden van
de lessen voor het nieuwe cursus-
jaar. De mavo heeft dan 18 leer
lingen uit Sint-Annaland, voor de
TSG is dat wat moeilijker te zeg
gen omdat de lessen zowel in Tho
len als in Sint-Maartensdijk en
Scherpenisse worden gegeven.
"Overigens ben ik om die reden
wel blij met de dwarsverbinding
tussen Sint-Annaland en Sint-
Maartensdijk," zegt Meloen.
Aan de mavo in Tholen beginnen
de lessen 's morgens om kwart
over acht en aan de dependance
van de TSG vijf minuten eerder.
Sint-Annalandse scholieren staan
met de bus (lijn 108) echter pas
om 8.40 uur in Tholen, of wan
neer ze een eerdere reisgelegen
heid pakken al om 7.10 uur. Om
8.10 uur arriveert er ook een bus
(lijn 107) in Tholen, maar die ver
trekt om 7.46 uur vanuit Stavenis-
se (doortrekken van die lijn naar
Sint-Annaland lijkt een eenvoudi
ge oplossing - red.) en rijdt via
Sint-Maartensdijk, Scherpenisse
en Poortvliet. In de commissie
ruimtelijke ordening stipte P. van
Belzen het busprobleem vorige
week aan.
De heer Flikweert spreekt van een
'zeer groot nadeel voor onze
school'. "Wanneer scholieren al
om tien over zeven in Tholen zijn,
kunnen ze nog niet in de school
terecht. De conciërge is er pas om
half acht, dus vooral in de winter
maanden is dat een probleem."
Flikweert kreeg uit Breda de me
dedeling dat er een halte komt bij
de Thoolse brug (zoals wij op 23
mei al meldden - red.), waardoor
Sint-Annalanders van de snel-
dienst (lijn 109) gebruik zouden
kunnen maken. Die bus vertrekt
om 7.50 uur uit Sint-Annaland, is
tien minuten later in Oud-
Vossemeer en om 8.05 uur bij de
brug. "Maar we pikken dat niet
zomaar, want dan is het nog twin
tig minuten lopen naar de
school," aldus Flikweert.
Hij wil de BBA alsnog een brief
schrijven en daarin aandringen op
een bushalte binnen de kern Tho
len. "Dan maar minder snel in
Bergen op Zoom," vindt hij. Even
overwoog hij nog een 'taxidienst'
tussen de brug en de Zoekweg,
maar dat is in de praktijk moeilijk
te verwezenlijken.
Voor scholieren uit Sint-
Philipsland en Oud-Vossemeer
speelt het probleem niet. Zij kun
nen met lijn 102 (vertrek respec
tievelijk 7.35 en 7.52 uur) om 7.59
uur in Tholen zijn.
Overigens is vorige week woens
dag al een eerste uitbreiding van
de dienstregeling ingegaan ten be
hoeve van winkelpersoneel dat in
Stavenisse woont. De bus die om
18.02 uur uit Bergen op Zoom ver
trekt (lijn 108) en via Tholen,
Poortvliet, Scherpenisse en Sint-
Maartensdijk naar Sint-Annaland
rijdt, rijdt voortaan van maandag
t/m vrijdag door naar Stavenisse
(aankomst 18.55 u.). In de oor
spronkelijke regeling moesten de
Stavenissenaren in Bergen op
Zoom tot 19.02 uur wachten op
een bus naar hun woonplaats.
De bedrijfshal was ervoor versierd
en in grote getale waren de gasten
naar Poortvliet gekomen om het
jubileum bij te wonen; de 250 zit
plaatsen waren volledig bezet en
vele bezoekers die voor de receptie
waren gekomen wachten tussen de
in rijen opgestelde wagens die de
zaal flankeerden, tot het officiële
gedeelte met de toespraken was
afgelopen om Elenbaas de hand te
kunnen drukken.
Elenbaas(58) werd door burge
meester H.A. van der Munnik de
versierselen opgespeld die horen
bij de benoeming van de jubila-
ris(die 43 jaar aan het bedrijf ver
bonden is) tot Ridder in de Orde
van Oranje-Nassau. Van der
Munnik stond stil bij de geschie
denis van het bedrijf dat op 1 ja
nuari 1890 als timmerbedrijf J.
Elenbaas in Poortvliet begon.
Diens kleinzoon J.K. Elenbaas
ging na zijn studie in het bedrijf
van zijn vader werken en werd op
1 juli 1959 directeur. Ongeveer 31
jaar is Elenbaas nu firmant
directeur. Binnen en buiten de be
roepskring zette Elenbaas zich in
op vele terreinen van het maat
schappelijk leven. Elenbaas is ac
tief in de FOCWA, de
Nederlandse vereniging van on
dernemers in het carrosseriebe-
ui\ji', sinds 1984 is Elenbaas
voorzitter, sinds 1979 lid van het
dagelijks bestuur en sinds 1971 lid
van het hoofdbestuur. De FOC
WA is de landelijke organisatie
van carrosseriebedrijven, waaron
der ook de oplegger-en aanhang
wagenindustrie en de
autoschadeherstelbedrijven. De
FOCWA verenigt ruim 1100 on
dernemingen waarin zo'n 11.000
personen werkzaam zijn. Van der
Munnik somde een hele lijst op
met functies die Elenbaas vervuld
heeft en nog vervult in sectoren
die afgeleid zijn van de FOCWA:
vanaf 1969 tot heden penning
meester FOCWA afdeling Zee
land. Vanaf 1979 tot heden
voorzitter van de stichting advies
bureau voor het carrosseriebe-
drijf. Vijf jaren voorzitter van het
algemeenbestuur en dagelijks
bestuur van de stichting vakoplei
ding carrosseriebedrijf. Vanaf
1979 lid van de examencommissie
van deze vakopleiding en geduren
de 1 jaar bestuurslid van de stich
ting opleiding- en
ontwikkelingsfonds carrosserie-
bedrijf.
Daarnaast bekleedde Elenbaas
nog tal van andere functies: Van
1964 tot 1974 was hij voorzitter
van de voetbalvereniging S.P.S. te
Poortvliet. Van 1972 tot 1989
voorzitter van het Oranjecomité
Poortvliet. Van 1959 tot 1984
speelde Elenbaas voor Sinterklaas
op de kleuterschool. Twaalf jaren
lang was hij lid van de beheers
commissie van het dorps-
huis(1974-1986). Twee jaren lid
van de adviescommissie jeugdve
reniging De Wi-
chelaar(1974-1976).
Vanaf 1977 tot 1981 was Elenbaas
voorzitter van de oudercommissie
Lagere Technische School te Sint-
Maartensdijk. Bij de plaatselijke
Rabobank was de onderscheidene
secretaris van de Raad van Toe-
zicht(1971-1972), voorzitter van
deze raad(1972-1980), secretaris
van het bestuur(1980-1981), voor
zitter van het bestuur(1981-1983).
Na de fusie met Sint-Annaland
was hij lid van het
bestuur(1983-1987).
Ook in de commissie voor het be
drijfsleven van de gemeente Tho
len roert Elenbaas zijn mondje:
vanaf 1977 is hij lid.Van de mid
denstandsvereniging Poortvliet
was Elenbaas 14 jaren voorzitter
(1975-1989).Vijftien jaren lang
maakte Elenbaas deel uit van de
middenstandsfederatie eiland
Tholen (van 1974-1976 als lid en
van 1976 tot 1989 als voorzit-
terj.Van het overleg orgaan in
dustrie Tholen(O.O.L) is de
jubilaris al 15 jaren lid van het
bestuur en contactpersoon voor
de pers. Vanaf 1977 tot heden is
Elenbaas lid van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken te Mid
delburg: 8 jaren lid der Kamer
(1977-1985), lid bestuur der Ka-
mer(1985 tot heden), van 1977 tot
1982 lid en vanaf 1982 tot heden
voorzitter van de commissie han
del, ambachten en diensten. Tot
slot maakt Elenbaas vanaf 1982
deel uit van het algemeen bestuur
van het waterschap Tholen/ Sint-
Philipsland.
Pagina 11: Luisteren naar wat
klant wil
"Dat is het begin van het einde",
vreest PZEM-medewerker L.J.G.
Paap uit Poortvliet. "Op papier
kunnen de monteurs hier blijven
wonen, maar om te werken, heb je
materiaal nodig. Wanneer men
dat in Zierikzee moet gaan halen
en ook nog op Schouwen moet
gaan werken, wordt het pende
len." Paap vermoedt, dat verhui
zing dan al gauw om de hoek
komt kijken. "Het gaat om de
Thoolse belangen, zowel de klan
ten als de medewerkers. Wij zien
de werkgelegenheid in gevaar ko
men en de klant zal het ook niet
zo prettig vinden wanneer hij later
geholpen wordt."
Op zich heeft Paap geen bezwaar
tegen de fusie van de PZEM(elek-
triciteit, gas, kabeltelevisie) en de
WMZ(water). "Dat is een goede
gedachte, de fusie willen we ook
niet tegenhouden, maar wel met
handhaving van de werkgelegen
heid. Onze mensen mogen van
huis uit gaan werken, maar als de
materiaaldepots aan de Paas-
dijkstraat in Poortvliet en bij ga
rage Eskes in Tholen verdwijnen,
is dat weer een stap terug. Alles
gaat weg."
Het gemeentebestuur is ingelicht
over de vrees van het Thoolse
PZEM-personeel, die zich uit via
de aanplakbiljetten 'PZEM Tho
len dicht? Nee!'
De klankbord-commissie(een
werkgroep van personeel van de
PZEM en de WMZ in Tholen die
de fusie moet voorbereiden) is
ook met de zaak bezig. "Waar
moeten onze mensen in de winter
hun natte kleding uitdoen wan
neer er geen steunpunt is? Waar
moeten ze naar de w.c. en waar
hun handen wassen?", vraagt
Paap zich bezorgd af.
Het arbeidsbureau aan de Haven
in Sint-Maartensdijk opent zater
dag van tien tot vier uur de deuren
voor alle inwoners van Tholen en
Sint-Philipsland. Na de verhui
zing uit Tholen, eind vorig jaar, is
het nieuwe kantoor nu zodanig in
gericht dat de dienstverlening
naar de klanten zo goed mogelijk
kan gebeuren.
Daarom zijn zaterdag zowel werk
gevers als werknemers en werk
zoekenden welkom om kennis te
maken met een aantal medewer
kers. Zij kunnen precies uitleggen
wat het arbeidsbureau doet en wat
het voor werkgevers en werkzoe
kenden kan betekenen. Ook is in
het nieuwe informatiecentrum te
zien welke vacatures er zijn, welke
subsidieregelingen mogelijk zijn,
scholingsmogelijkheden e.d. Voor
iedere bezoeker is er een kleine
verrassing. Ook het uitzendbu
reau Start informeert zaterdag
over de vacatures die op dit mo
ment beschikbaar zijn.
De huidige directeur van het ge
westelijk arbeidsbureau Goes
(waartoe Tholen behoort), J.J.J.C.
Vermeulen, neemt op 28 juni af
scheid in verband met een gelijke
benoeming bij het arbeidsbureau
Walcheren. In Goes wordt hij op
gevolgd door J. Janssens, nu nog
sectorhoofd bij het arbeidsbureau
in Breda. De receptie voor gaande
en komende man is van half vijf
tot zes uur in het stadhuis te Goes.
Weg Chr. mavo te smal voor
nieuwbouw
Buitenzorg IV en V in de
ijskast
Burgemeester bij Laura Ou-
wens: Het is een soort fami
liefeest
Platteland komt er bekaaid af
in nota Zeeland aan zet
Pluimpotexcursie trekt weinig
deelnemers
Kledingactie Thoolse vrou
wenvereniging voor Roemenië
Waterschap spuit onkruid
sporadisch
Jeugd Rode Kruis vermaakt
zich in Zierikzee
Tienjarige Snotdolf deze zo
mer paraat aan de Oesterdam
Rode Kruis op één lijn met
brandweer
Thoolse keeper terug bij
WHS
UTOPISCHE DROMEN
ZIJN DIKWIJLS SLECHTS
VROEGTIJDIGE
WAARHEDEN
Dit nummer bestaat uit 20
pagina's
Ook geen steunpunt voor mensen en materieel meer
Ook van Tholen en St. Philips
land waren er veel mensen naar
Goes gekomen om Markusse, die
tevoren door loco-burgemeester
W.G. van de Ree was benoemd tot
Ridder in de Orde van Oranje
Nassau, hulde te brengen. Som
migen gingen echter onverrichter
zake terug omdat de rij dermate
lang was, dat andere verplichtin
gen in de knel zouden komen
voordat men het echtpaar Mar
kusse de hand kon drukken.
"Je bent boer onder de boeren ge
weest, dat is het grootste compli
ment dat we je kunnen geven", zei
ZLM-voorzitter H.C. van der
Maas tot ridder Markusse. Hij gaf
blijk van zijn 'zeer grote waarde
ring en machtig veel respect' voor
de landbouwvoorlichter. "Je had
unieke capaciteiten en was voor
tallozen een zakelijke vriend. In
heel agrarisch Nederland was je
bekend, want 40 jaar was je land
bouwvoorlichter van het zuiverste
water."
De ouders van Markusse hadden
een bedrijfje van 8 ha in Kortge-
ne. Zoon Ko wilde graag boer
worden, maar op zo'n kleine op
pervlakte bleek dat niet mogelijk.
Hij ging naar de mulo en de land-
bouwwinterschool. In mei 1947
kreeg Markusse werk op de proef-
boerderij Wilhelminapolder.
Naast het wieden van proefvelden
mocht hij soms ook mensen tij
dens excursies rondleiden.
In juli 1947 moest Markusse in
militaire dienst en in december
vertrok hij naar Nederlands Indië.
In mei 1950 kwam hij gezond te
rug, waarna Markusse aan de slag
kon bij de bedrijfsvoorlichting op
Noord-Beveland. Een paar maan
den later kon hij naar de
rijkslandbouwvoorlichtings-
dienst, waar hij vanuit Oudelande
op Zuid-Beveland werkte.
Ir. Van Beekom stuurde Markusse
vervolgens naar Tholen, waar hij
in bijna veertig jaar bij de land
bouwers een vertrouwenspositie
opbouwde. Hij maakte er de wa
tersnood van 1953 mee, het ramp
herstel en de herverkaveling.
Markusse werd daarna ook inge
zet op Schouwen-Duiveland, in de
zak van Zuid-Beveland en op
Noord-Beveland.
De toenmalige ZLM-voorzitter ir.
M.A. Geuze haalde Markusse in
1964 naar de ZLM, waar hij de
sociaal-economische voorlich
tingsdienst op poten moest zetten.
"Op Tholen en Noord-Beveland
ligt een groot deel van je hart", zei
ZLM-voorzitter Van der Maas.
"De verkaveling en landinrichting
die je daar begeleidde, hebben
nog niets aan actualiteit verloren.
Je was een doener, een bouwer,
positief en constructief. Je erger
de je aan poespas, rompslomp,
ambtenarij en bureaucratie. Bij je
advisering gaf je prioriteit aan de
sociale aspecten: het persoonlijke
stelde je boven het zakelijke. Jij
begreep meer dan wie ook, waar
om de s in sev (sociaal-
VERVOLG PAG. 11
Ridder J. Markusse geeft P.J. Koopman uit St. Maartensdijk nog een aanwijzing op zijn afscheidsreceptie, die een overstelpende be
langstelling trok. Links mevr. Markusse.