Daadkrachtige Han Elenbaas ridder O.N. bij eeuwfeest Thools personeel PZEM voert actie Zeeuwse landbouw loopt uit om ridder Markusse te feliciteren Voortgezet onderwijs niet blij met nieuwe dienstregeling bussen AL 45 JAAR DÈ THOOLSE COURANT 32b i a-ft Smalle weg voor de bus Geen winkel in plan Buitenzorg Afscheid hoofd sociaal-economische voorlichting ZLM Poortvliets carrosseriebedrijf viert 100-jarig bestaan Open huis in arbeidsbureau Donderdag 14 juni 1990 46e Jaargang no. 31 De Christelijke mavo en de Thoolse scholengemeen schap hebben problemen met de nieuwe dienstregeling van de BBA. Tot nu toe sloten de lestijden aan op de aankomsttijden van de bussen, maar voor leerlingen uit Sint-Annaland die naar Tholen moeten, gaat dat sinds 28 mei niet meer op. Groot nadeel Focwa-bestuurder Sinterklaas Middenstand Alles weg Een ridderorde, een gouden horloge, een gouden dasspeld, een zilveren medaille plus oorkonde, een broeikas, vele andere cadeaus en nog veel meer felicitaties. Dat viel directeur J.K. Elenbaas van het gelijknamige carrosseriebedrijf uit Poortvliet vrijdagmiddag ten deel tijdens het 100 jarig-jubileum van de Thoolse onderne ming. DEZE WEEK Op de bedrijfsauto's en het kantoor van de PZEM in Tholen wordt met aanplakbiljetten actie gevoerd tegen de sluiting van alle PZEM-steunpunten op Tholen. De spontane actie onder het personeel ontstond, nadat de directie in Middelburg ook de laatste Thoolse stro halm - handhaving van een steunpunt voor uitruk van het personeel en opslag van materieel - had wegge maaid. Met een staande ovatie brachten de vertegenwoordi gers van de Zeeuwse landbouw vrijdagmiddag hulde aan ZLM-voorlichter J. Markusse. Veertig jaar ver trouwensman zijn voor boer en boerin hadden hem zoveel gewaardeerde contacten opgeleverd, dat een on afzienbare rij receptiegangers daarna bezit nam van de Prins van Oranje. Van 8 ha Geen poespas Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 01665-2752 Telefax 01665-3318 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement f 21,50 per halfjaar. Per jaar f 39,50, per post f 49,75 per jaar. Losse nummers f 1,30 Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs f 0,39 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden f 7,50 contant. Inclusief btw op rekening f 9, Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer M.A. van Beek (CDA) vroeg tij dens de vergadering van de com missie ruimtelijke ordening aandacht voor de busverbinding Sint-Annaland-Bergen op Zoom via Sint-Maartensdijk. "Van die weg maken ook leerlingen die naar de Thoolse scholengemeen schap in Sint-Maartensdijk gaan, gebruik. De weg is niet breed en kan voor de fietsers gevaar opleve ren. Kan die weg niet verbreed worden en hoe permanent is de busverbinding via St. Maartens dijk naar Bergen op Zoom?", vroeg Van Beek. Burgemeester H.A. van der Munnik antwoordde dat de weg in eigendom is van het waterschap Tholen. "Welke in vloed denkt u te kunnen aanwen den om de weg door het waterschap te laten verbreden"?, stelde de burgemeester, als weder vraag. Over de dienstregeling merkte hij op dat deze jaarlijks wordt vastgesteld. Raadslid P. van Belzen (RPF/GPV) vroeg het college van burgemeester en wethouders een brief te schrijven aan het gemeen tebestuur van Reimerswaal over de aansluiting van de weg op de Oesterdam op de oude Zeeuwse weg. Volgens Van Belzen is de aansluiting 'levensgevaarlijk' om dat een uitrijstrook op de dam ontbreekt. "Je zit meteen op de rijbaan". Burgemeester Van der Munnik zei dat er ter plekke goed zicht is maar wil de zaak bespre ken in het college. De commissie ruimtelijke orde ning gaat accoord met het voor stel van het college de bestemming van een kavel aan de Jonkheer van Vredenburchlaan te Tholen te wijzigen. De kavel, die oorspron kelijk bestemd was voor openbare voorzieningen, wordt nu benut voor particuliere woningbouw. In overleg met een adviesbureau heeft het college besloten dat op dit terrein plaats is voor half- vrijstaande en voor vrijstaande woningen. Wel dient er naar gestreefd te worden de huizen zo danig te plaatsen dat er een 'straatwand' ontstaat. P. van Bel zen (RPF/GPV) wilde zeker weten of er nu geen plaats meer is voor een openbare voorziening. (Met het oog op de nieuwbouw van de Montessorischool. Van Belzen be waarde zijn opmerkingen hierover tot de volgende avond toen de commissie openbare werken ver gaderde, waarvan Van Belzen ook lid is). Evenals Van Belzen vroeg M.A.J. van der Linde (PvdA) of er ook geen plaats meer is voor een winkel. "De vraag naar een winkel klinkt nogal eens. Moge lijk was het ook een plaats voor het politiebureau. Zijn daar nu andere lokaties voor?" Burge meester H.A. van der Munnik zei dat het niet zinvol was daar een winkel te vestigen. "De woon- dichtheid laat dat niet toe". Vol gens Van der Munnik hebben het college en de politie het terrein voor vestigingn van het nieuwe politiebureau afgewezen: "Er zijn nu zeven plaatsen in bespreking". Voor de kavel zijn ondertussen voldoende aanmeldingen voor het bouwen van bungalows, aldus de burgemeester. Directeur K. Flikweert van de Chr. mavo heeft hierover al con tact gehad met de BBA in Breda en zijn collega A.A. Meloen van de TSG overlegt volgende week met het vervoersbedrijf. Beiden zitten met de aanvangstijden van de lessen voor het nieuwe cursus- jaar. De mavo heeft dan 18 leer lingen uit Sint-Annaland, voor de TSG is dat wat moeilijker te zeg gen omdat de lessen zowel in Tho len als in Sint-Maartensdijk en Scherpenisse worden gegeven. "Overigens ben ik om die reden wel blij met de dwarsverbinding tussen Sint-Annaland en Sint- Maartensdijk," zegt Meloen. Aan de mavo in Tholen beginnen de lessen 's morgens om kwart over acht en aan de dependance van de TSG vijf minuten eerder. Sint-Annalandse scholieren staan met de bus (lijn 108) echter pas om 8.40 uur in Tholen, of wan neer ze een eerdere reisgelegen heid pakken al om 7.10 uur. Om 8.10 uur arriveert er ook een bus (lijn 107) in Tholen, maar die ver trekt om 7.46 uur vanuit Stavenis- se (doortrekken van die lijn naar Sint-Annaland lijkt een eenvoudi ge oplossing - red.) en rijdt via Sint-Maartensdijk, Scherpenisse en Poortvliet. In de commissie ruimtelijke ordening stipte P. van Belzen het busprobleem vorige week aan. De heer Flikweert spreekt van een 'zeer groot nadeel voor onze school'. "Wanneer scholieren al om tien over zeven in Tholen zijn, kunnen ze nog niet in de school terecht. De conciërge is er pas om half acht, dus vooral in de winter maanden is dat een probleem." Flikweert kreeg uit Breda de me dedeling dat er een halte komt bij de Thoolse brug (zoals wij op 23 mei al meldden - red.), waardoor Sint-Annalanders van de snel- dienst (lijn 109) gebruik zouden kunnen maken. Die bus vertrekt om 7.50 uur uit Sint-Annaland, is tien minuten later in Oud- Vossemeer en om 8.05 uur bij de brug. "Maar we pikken dat niet zomaar, want dan is het nog twin tig minuten lopen naar de school," aldus Flikweert. Hij wil de BBA alsnog een brief schrijven en daarin aandringen op een bushalte binnen de kern Tho len. "Dan maar minder snel in Bergen op Zoom," vindt hij. Even overwoog hij nog een 'taxidienst' tussen de brug en de Zoekweg, maar dat is in de praktijk moeilijk te verwezenlijken. Voor scholieren uit Sint- Philipsland en Oud-Vossemeer speelt het probleem niet. Zij kun nen met lijn 102 (vertrek respec tievelijk 7.35 en 7.52 uur) om 7.59 uur in Tholen zijn. Overigens is vorige week woens dag al een eerste uitbreiding van de dienstregeling ingegaan ten be hoeve van winkelpersoneel dat in Stavenisse woont. De bus die om 18.02 uur uit Bergen op Zoom ver trekt (lijn 108) en via Tholen, Poortvliet, Scherpenisse en Sint- Maartensdijk naar Sint-Annaland rijdt, rijdt voortaan van maandag t/m vrijdag door naar Stavenisse (aankomst 18.55 u.). In de oor spronkelijke regeling moesten de Stavenissenaren in Bergen op Zoom tot 19.02 uur wachten op een bus naar hun woonplaats. De bedrijfshal was ervoor versierd en in grote getale waren de gasten naar Poortvliet gekomen om het jubileum bij te wonen; de 250 zit plaatsen waren volledig bezet en vele bezoekers die voor de receptie waren gekomen wachten tussen de in rijen opgestelde wagens die de zaal flankeerden, tot het officiële gedeelte met de toespraken was afgelopen om Elenbaas de hand te kunnen drukken. Elenbaas(58) werd door burge meester H.A. van der Munnik de versierselen opgespeld die horen bij de benoeming van de jubila- ris(die 43 jaar aan het bedrijf ver bonden is) tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Van der Munnik stond stil bij de geschie denis van het bedrijf dat op 1 ja nuari 1890 als timmerbedrijf J. Elenbaas in Poortvliet begon. Diens kleinzoon J.K. Elenbaas ging na zijn studie in het bedrijf van zijn vader werken en werd op 1 juli 1959 directeur. Ongeveer 31 jaar is Elenbaas nu firmant directeur. Binnen en buiten de be roepskring zette Elenbaas zich in op vele terreinen van het maat schappelijk leven. Elenbaas is ac tief in de FOCWA, de Nederlandse vereniging van on dernemers in het carrosseriebe- ui\ji', sinds 1984 is Elenbaas voorzitter, sinds 1979 lid van het dagelijks bestuur en sinds 1971 lid van het hoofdbestuur. De FOC WA is de landelijke organisatie van carrosseriebedrijven, waaron der ook de oplegger-en aanhang wagenindustrie en de autoschadeherstelbedrijven. De FOCWA verenigt ruim 1100 on dernemingen waarin zo'n 11.000 personen werkzaam zijn. Van der Munnik somde een hele lijst op met functies die Elenbaas vervuld heeft en nog vervult in sectoren die afgeleid zijn van de FOCWA: vanaf 1969 tot heden penning meester FOCWA afdeling Zee land. Vanaf 1979 tot heden voorzitter van de stichting advies bureau voor het carrosseriebe- drijf. Vijf jaren voorzitter van het algemeenbestuur en dagelijks bestuur van de stichting vakoplei ding carrosseriebedrijf. Vanaf 1979 lid van de examencommissie van deze vakopleiding en geduren de 1 jaar bestuurslid van de stich ting opleiding- en ontwikkelingsfonds carrosserie- bedrijf. Daarnaast bekleedde Elenbaas nog tal van andere functies: Van 1964 tot 1974 was hij voorzitter van de voetbalvereniging S.P.S. te Poortvliet. Van 1972 tot 1989 voorzitter van het Oranjecomité Poortvliet. Van 1959 tot 1984 speelde Elenbaas voor Sinterklaas op de kleuterschool. Twaalf jaren lang was hij lid van de beheers commissie van het dorps- huis(1974-1986). Twee jaren lid van de adviescommissie jeugdve reniging De Wi- chelaar(1974-1976). Vanaf 1977 tot 1981 was Elenbaas voorzitter van de oudercommissie Lagere Technische School te Sint- Maartensdijk. Bij de plaatselijke Rabobank was de onderscheidene secretaris van de Raad van Toe- zicht(1971-1972), voorzitter van deze raad(1972-1980), secretaris van het bestuur(1980-1981), voor zitter van het bestuur(1981-1983). Na de fusie met Sint-Annaland was hij lid van het bestuur(1983-1987). Ook in de commissie voor het be drijfsleven van de gemeente Tho len roert Elenbaas zijn mondje: vanaf 1977 is hij lid.Van de mid denstandsvereniging Poortvliet was Elenbaas 14 jaren voorzitter (1975-1989).Vijftien jaren lang maakte Elenbaas deel uit van de middenstandsfederatie eiland Tholen (van 1974-1976 als lid en van 1976 tot 1989 als voorzit- terj.Van het overleg orgaan in dustrie Tholen(O.O.L) is de jubilaris al 15 jaren lid van het bestuur en contactpersoon voor de pers. Vanaf 1977 tot heden is Elenbaas lid van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Mid delburg: 8 jaren lid der Kamer (1977-1985), lid bestuur der Ka- mer(1985 tot heden), van 1977 tot 1982 lid en vanaf 1982 tot heden voorzitter van de commissie han del, ambachten en diensten. Tot slot maakt Elenbaas vanaf 1982 deel uit van het algemeen bestuur van het waterschap Tholen/ Sint- Philipsland. Pagina 11: Luisteren naar wat klant wil "Dat is het begin van het einde", vreest PZEM-medewerker L.J.G. Paap uit Poortvliet. "Op papier kunnen de monteurs hier blijven wonen, maar om te werken, heb je materiaal nodig. Wanneer men dat in Zierikzee moet gaan halen en ook nog op Schouwen moet gaan werken, wordt het pende len." Paap vermoedt, dat verhui zing dan al gauw om de hoek komt kijken. "Het gaat om de Thoolse belangen, zowel de klan ten als de medewerkers. Wij zien de werkgelegenheid in gevaar ko men en de klant zal het ook niet zo prettig vinden wanneer hij later geholpen wordt." Op zich heeft Paap geen bezwaar tegen de fusie van de PZEM(elek- triciteit, gas, kabeltelevisie) en de WMZ(water). "Dat is een goede gedachte, de fusie willen we ook niet tegenhouden, maar wel met handhaving van de werkgelegen heid. Onze mensen mogen van huis uit gaan werken, maar als de materiaaldepots aan de Paas- dijkstraat in Poortvliet en bij ga rage Eskes in Tholen verdwijnen, is dat weer een stap terug. Alles gaat weg." Het gemeentebestuur is ingelicht over de vrees van het Thoolse PZEM-personeel, die zich uit via de aanplakbiljetten 'PZEM Tho len dicht? Nee!' De klankbord-commissie(een werkgroep van personeel van de PZEM en de WMZ in Tholen die de fusie moet voorbereiden) is ook met de zaak bezig. "Waar moeten onze mensen in de winter hun natte kleding uitdoen wan neer er geen steunpunt is? Waar moeten ze naar de w.c. en waar hun handen wassen?", vraagt Paap zich bezorgd af. Het arbeidsbureau aan de Haven in Sint-Maartensdijk opent zater dag van tien tot vier uur de deuren voor alle inwoners van Tholen en Sint-Philipsland. Na de verhui zing uit Tholen, eind vorig jaar, is het nieuwe kantoor nu zodanig in gericht dat de dienstverlening naar de klanten zo goed mogelijk kan gebeuren. Daarom zijn zaterdag zowel werk gevers als werknemers en werk zoekenden welkom om kennis te maken met een aantal medewer kers. Zij kunnen precies uitleggen wat het arbeidsbureau doet en wat het voor werkgevers en werkzoe kenden kan betekenen. Ook is in het nieuwe informatiecentrum te zien welke vacatures er zijn, welke subsidieregelingen mogelijk zijn, scholingsmogelijkheden e.d. Voor iedere bezoeker is er een kleine verrassing. Ook het uitzendbu reau Start informeert zaterdag over de vacatures die op dit mo ment beschikbaar zijn. De huidige directeur van het ge westelijk arbeidsbureau Goes (waartoe Tholen behoort), J.J.J.C. Vermeulen, neemt op 28 juni af scheid in verband met een gelijke benoeming bij het arbeidsbureau Walcheren. In Goes wordt hij op gevolgd door J. Janssens, nu nog sectorhoofd bij het arbeidsbureau in Breda. De receptie voor gaande en komende man is van half vijf tot zes uur in het stadhuis te Goes. Weg Chr. mavo te smal voor nieuwbouw Buitenzorg IV en V in de ijskast Burgemeester bij Laura Ou- wens: Het is een soort fami liefeest Platteland komt er bekaaid af in nota Zeeland aan zet Pluimpotexcursie trekt weinig deelnemers Kledingactie Thoolse vrou wenvereniging voor Roemenië Waterschap spuit onkruid sporadisch Jeugd Rode Kruis vermaakt zich in Zierikzee Tienjarige Snotdolf deze zo mer paraat aan de Oesterdam Rode Kruis op één lijn met brandweer Thoolse keeper terug bij WHS UTOPISCHE DROMEN ZIJN DIKWIJLS SLECHTS VROEGTIJDIGE WAARHEDEN Dit nummer bestaat uit 20 pagina's Ook geen steunpunt voor mensen en materieel meer Ook van Tholen en St. Philips land waren er veel mensen naar Goes gekomen om Markusse, die tevoren door loco-burgemeester W.G. van de Ree was benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, hulde te brengen. Som migen gingen echter onverrichter zake terug omdat de rij dermate lang was, dat andere verplichtin gen in de knel zouden komen voordat men het echtpaar Mar kusse de hand kon drukken. "Je bent boer onder de boeren ge weest, dat is het grootste compli ment dat we je kunnen geven", zei ZLM-voorzitter H.C. van der Maas tot ridder Markusse. Hij gaf blijk van zijn 'zeer grote waarde ring en machtig veel respect' voor de landbouwvoorlichter. "Je had unieke capaciteiten en was voor tallozen een zakelijke vriend. In heel agrarisch Nederland was je bekend, want 40 jaar was je land bouwvoorlichter van het zuiverste water." De ouders van Markusse hadden een bedrijfje van 8 ha in Kortge- ne. Zoon Ko wilde graag boer worden, maar op zo'n kleine op pervlakte bleek dat niet mogelijk. Hij ging naar de mulo en de land- bouwwinterschool. In mei 1947 kreeg Markusse werk op de proef- boerderij Wilhelminapolder. Naast het wieden van proefvelden mocht hij soms ook mensen tij dens excursies rondleiden. In juli 1947 moest Markusse in militaire dienst en in december vertrok hij naar Nederlands Indië. In mei 1950 kwam hij gezond te rug, waarna Markusse aan de slag kon bij de bedrijfsvoorlichting op Noord-Beveland. Een paar maan den later kon hij naar de rijkslandbouwvoorlichtings- dienst, waar hij vanuit Oudelande op Zuid-Beveland werkte. Ir. Van Beekom stuurde Markusse vervolgens naar Tholen, waar hij in bijna veertig jaar bij de land bouwers een vertrouwenspositie opbouwde. Hij maakte er de wa tersnood van 1953 mee, het ramp herstel en de herverkaveling. Markusse werd daarna ook inge zet op Schouwen-Duiveland, in de zak van Zuid-Beveland en op Noord-Beveland. De toenmalige ZLM-voorzitter ir. M.A. Geuze haalde Markusse in 1964 naar de ZLM, waar hij de sociaal-economische voorlich tingsdienst op poten moest zetten. "Op Tholen en Noord-Beveland ligt een groot deel van je hart", zei ZLM-voorzitter Van der Maas. "De verkaveling en landinrichting die je daar begeleidde, hebben nog niets aan actualiteit verloren. Je was een doener, een bouwer, positief en constructief. Je erger de je aan poespas, rompslomp, ambtenarij en bureaucratie. Bij je advisering gaf je prioriteit aan de sociale aspecten: het persoonlijke stelde je boven het zakelijke. Jij begreep meer dan wie ook, waar om de s in sev (sociaal- VERVOLG PAG. 11 Ridder J. Markusse geeft P.J. Koopman uit St. Maartensdijk nog een aanwijzing op zijn afscheidsreceptie, die een overstelpende be langstelling trok. Links mevr. Markusse.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 1