Van meester-timmerman tot volbloed carrosseriebouwer Paasdijk Poortvliet bedrijvig 'Zo groots als een bezem' Café Tolrust BAKKERIJ FEIJTEL 't CENTRUM Elenbaas Poortvliet viert het 100-jarig bestaan Bedrijventerrein Poortvliet naar westen uitbreiden J. Bevelander Landelijk voorzitter Sinds 1962 aan Paasdijk Chevrolet van Nieuwkerk in 1956 Hartelijk gefeliciteerd carrosseriebedrijf Elenbaas met het behalen van deze mijlpaal. feliciteert carrosseriebedrijf Elenbaas met het jubileum. wil de firma Elenbaas van harte feliciteren met hun 100-jarig bestaan. Donderdag 7 juni 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 Voor Jan van Vlaanderen een deksel gemaakt en een nieuwe vierkante tafel 6,00. Voor de gemeente gele verd en geplaatst 2 nieuwe lantaarnpalen 4,00 en een boekenkast boord gemaakt, knecht 1/8 dag 65 cent. Dat was 8 januari 1890 volgens een nog goed bewaard kasboek het eerste werk van meester-timmerman Jo hannes Elenbaas in Poortvliet. De opvolgers pasten zich aan bij de gewijzigde marktomstandigheden en honderd jaar later heeft kleinzoon Han Elenbaas (58) een in carrosseriebouw gespecialiseerd bedrijf aan de Poortvlietse Paasdijkweg met 22 personeelsleden. Het eeuwfeest wordt morgen gevierd. Eerste auto Staal verdringt hout Varkens LTS nuttig Kunststof 1992 Het bedrijventerrein in Poortvliet kan uitgebreid wor den in westelijke richting. Wordt de huidige weg op het terrein verder doorgetrokken dan ontstaat er ruimte voor 8000 vierkante meter grond. Dat zou voor 2 k 3 jaar voldoende moeten zijn voor industrievestiging en of uitbreiding. Proficiat carrosseriebedrijf Elenbaas met het 100-jarig bestaan haarmode Fam. Wiersma en personeel Markt 21 Poortvliet Cafétaria Markt 19 - Poortvliet Gefeliciteerd carrosseriebedrijf Elenbaas met uw jubileum. Kwaliteitsslagerij "We hebben eigenlijk nog nooit wat gedaan", vertelt Elenbaas. "Onze vestiging aan de Paasdijk weg is niet officieel geopend, daarom willen we het 100-jarig bestaan nu niet ongemerkt voor bij laten gaan", vertelt Elenbaas. Door langdurige ziekte kwam er in de eigenlijke oprichtingsmaand januari niets van, maar morgen zal een foto-expositie de ontwik keling van het bedrijf weergeven. De honderdjarige onderneming beschikt over een formidabel ar chief. "Alles is bewaard", zegt Elenbaas in de kelder, waar hij kasboeken uit 1890, 1891 en 1892 laat zien. Het verhaal begint in het Zeeuws- Vlaamse Groede, vanwaar Jaco bus Cornelis Elenbaas naar Poortvliet trok. De zoon van deze landbouwer, Johannes, wordt timmerman en werkt tien jaar vanuit een schuurtje aan de Ach terstraat. In 1892 trouwt hij met de dochter van de koperslager uit St. Maartensdijk, Belia van Pa- gee. Ze verhuizen naar de Markt en het timmerbedrijf ontwikkelt zich zodanig, dat in 1900 een wo ning met werkplaats en winkel aan de Langestraat betrokken wordt. Van hun drie zoons komen er twee in het bedrijf: Jacobus Laurens en Bram. De derde wordt opzichter bij de waterleidingmaatschappij op Zuid-Beveland. Tijdens de Eerste Wereldoorlog van 1914 tot 1918 moet Jacobus in militaire dienst. Bram kan het alleen wel af, want er zijn timmerbedrijfjes genoeg in Poortvliet. Na terugkomst van Jacobus wordt geprobeerd om een aannemersbe drijf te beginnen, maar dat duurt niet lang. Specialisatie als timmer man-wagenmaker brengt meer brood op de plank. Boerenkarren, eggen, boonstoeltjes in de tijd dat er gebrek is aan stro, e.d., alles werd aangepakt. Poortvliet bijna een timmerman, zodat hij maar is gestopt. Bram vertrok naar Rotterdam. In dat zelfde jaar overleed ook opa." Voor de oorlog werden er heel veel wagens gemaakt, maar na 1940 wilde Jacobus niet voor de Duit sers werken en moest er worden Vanaf 1900 tot 1962 was Elen baas aan de Langestraat ge vestigd, waarna het carrosse- riebedrijf zijn vleugels aan de Paasdijkweg uitsloeg. In 1962 met een spuiterij, in 1963 met een montagehal. In 1971 werd een magazijn bijgebouwd en een hal, die tijdens de restau ratie van de N.H. Kerk eerst drie jaar als noodkerk dienst deed. In 1980 kwam er een grote spuitcabine bij. Na een inzinking volgde in 1987 de volgende investering: het laat ste stuk grond werd bebouwd, waarbij er een uitgang kwam naar de Paasdijkstraat. In de fabriek kwam een kraan die het werk vergemakkelijkte. In 1989 onderging de kantoor ruimte en tekenkamer een be langrijke uitbreiding. Behalve eventueel het PZEM-opslag- terrein zijn er geen uitbrei dingsmogelijkheden meer voor Elenbaas. t In 1923 bestelde Piet Jansen een sleperswagen bij Elenbaas, maar toen men daar al aan bezig was, bestelde Jansen de wagen af. Bij 1 nader aanzien wilde hij een auto. Een geprikkelde Elenbaas liet zich niet uit het veld slaan en voerde onderhandelingen om de bak voor de auto te mogen maken. Dat lukte en daarmee was de eer ste carrosseriebouw een feit. Vanaf 1929/30 hield Jacobus zich alleen nog met carrosseriebouw bezig en de jongste broer Bram bleef het timmerwerk doen. "Tot 1937", vertelt Han Elenbaas. '"Iben was er in elke straat van Het personeel van de fa. Elenbaas op en bij de laadklep van een vrachtwagen. omgeschakeld. Dat lukte prima, want er werden zelfs drie timmer lieden uit St. Annaland aange trokken om al het werk te kunnen uitvoeren. Met zeven mensen wer den aardappelsorteermachines, windmolens om graan te schonen, boterkarners, graanmolens en ui- ensorteermachines gemaakt. Op elke veiling stond er wel één. Door de inundatie van 1944 moest men noodgedwongen met de be drijfsactiviteiten staken. Bij terug keer in 1945 wacht er heel veel timmerwerk in verband met het oorlogsherstel. Wanneer dat achter de rug is, krijgt de carrosseriebouw weer meer aandacht. Zoon Han komt in 1947 ook van de mulo in het be drijf. Nieuwe vrachtwagens die nen zich aan en Elenbaas maakt de houten laadbakken en de cabi nes. In de vijftiger jaren moet hout meer en meer het veld rui men voor stalen cabines en laad bakken, al worden er voor aannemers ook nog houten salon wagens gemaakt. De jongste zoon, Karei, had na de l.t.s. bij Roset in Bergen op Zoom, Van Gils in Steenbergen en Her- togs in Roosendaal het plaatwerk geleerd en hij kwam in 1956 de carrosserietak in het ouderlijk be drijf te Poortvliet versterken. Het pand aan de Langestraat werd toen verdubbeld. Eind 1960 werd met het timmer werk aan woningen helemaal gestopt en ging Elenbaas alleen in de carrosseriebouw verder. Open en gesloten laadbakken, kipwa gens en gesloten isothermbakken voor koelwagens. De wagens werden steeds groter en daarvoor was een grotere be drijfsruimte nodig. In 1962 werd aan de Paasdijkweg een spuiterij gebouwd en in 1963 volgde een grote montagehal. "We zochten steeds naar werk", zegt Elenbaas 'en in 1968/69 maakten we als eerste carrosserie bouwer in Nederland een opleg ger voor varkensvervoer van drie etages. Wittenbols uit Roosendaal was de eerste opdrachtgever en daarna hebben we daar heel veel werk aan gehad. In heel Neder land leverden we die varkenswa gens totdat in 1983 de markt in elkaar klapte." Veewagens waren voor Elenbaas overigens niets nieuws, want jaren eerder maakte men voor veehan delaar M. v.d. Male uit St. Anna land al wagens. C. Slager kreeg voor 775 gulden een bak en cabi ne. "Dat was toen nog met een uurloon van dubbeltjes, maar er is veel veranderd", constateert Elen baas. "In plaats van wagens van 2 tot 3.5 m maak je nu carrosserie voor vrachtauto's van 7.20(motorwagen) m en 13 m(trai- ler). Veel huifbouw, maar ook gesloten opleggers." Beroepsvervoerders en eigen ver voerders uit heel Zuid-West Ne derland tot aan Rotterdam toe, vormen de klantenkring van Elen baas. "We hebben veel vaste rela ties met Schot Transport uit Tholen als oudste klant, maar aan de andere kant is het ook net een duiventil. De aanleg van de Oesterdam is wel positief voor ons bedrijf geweest. Daardoor kregen we werk op de Bevelanden." Het Poortvlietse bedrijf doet niet alleen nieuwbouw, maar ook schadeherstel van zowel vrachtwa gens als personenauto's. Elenbaas werkte meestal met 12 tot 15 mensen, maar momenteel zijn dat er 22. "Allemaal uit de streek", meldt Elenbaas trots. "We hebben vijf medewerkers die tussen de 25 en 30 jaar bij ons in dienst zijn. Elk jaar komen er 2 of 3 leerlingen van de l.t.s.. Het is een voordeel en nuttig dat je vlakbij zo'n voorziening hebt. Na de l.t.s. volgen ze in het kader van het Focwa-leerlingenstelsel nog twee jaar een opleiding bij de streek- Directeur J.K. Elenbaas is zelf inmiddels al 43 jaar aan het 100-jarige Poortvlietse bedrijf verbonden. school. Landelijk zijn er 2000 leerlingen bij Focwa-bedrijven." Toen in 1982 Karei werd afge keurd, kwamen er twee zoons van Han Elenbaas in het bedrijf. In middels zijn dat er drie: de oudste zoon Rens in de fabriek, Henri in de spuiterij en voor het schade- herstel en Hans kwam na zijn hts- opleiding op het kantoor. De Paasdijkweg in Poortvliet vormt een bedrijvig onderdeel van het eiland Tholen. Vanaf aardap- pelhandel Bijl tot en met land- bouwmechanisatiebedrijf Dekker werken er 250 mensen. Het zijn van oorsprong allemaal Poort vlietse bedrijven die veelal uit de dorpskom naar het bedrijventer rein zijn verhuisd. Dat geldt ook voor de oudste onderneming, het 100-jarige carrosseriebedrijf Elen baas, dat in 1962/63 vanuit de Langestraat naar de Paasdijkweg trok en daar steeds verder uit breidde. Daarmee is Elenbaas sr. goed van opvolgers voorzien. Zelf is hij in middels 43 jaar(sinds 1947) aan het bedrijf verbonden en tegelijk met het 100-jarig bestaan van de onderneming wordt het meer dan 40-jarig dienstverband van Han Elenbaas gevierd. Het carrosseriebedrijf heeft veel werk in portefeuille. "In 1983 kwam er een inzinking en daarna is het een paar jaar slecht ge weest", aldus Elenbaas. "Nu is er volop werk, al komen bijvoor beeld bestelwagens nu kant en klaar van de fabriek. Vroeger maakten we daarvoor de cabine en de opbouw." Naast staal worden er veel kunststofprodukten verwerkt, zo als sandwichpanelen voor koelwa gens. De eerste veetrailer in aluminium rolde bij Elenbaas uit de fabriek. "De nieuwe ontwikke lingen gaan nu echter minder snel. De overheid stimuleert het ver voer per trein, maar het vervoer over de weg zal blijven bestaan, al is dat steeds anders. Daar moeten we op blijven inspelen, zoals we dat steeds hebben gedaan. We zijn klein begonnen en geleidelijk ge groeid. Landelijk behoren we tot de goede middenmoot." Zijn verschillende bedrijven hoopvol gestemd over nieuwe perspectieven na het wegvallen van de Europese grenzen in 1992, Elenbaas is daar minder opti mistisch over. "We hebben nu een goede graad van bezetting en op drachten, maar na 1992 verwacht ik een beetje problemen. De Ne derlandse vervoerders zijn vrij duur en andere landen krijgen dan meer kansen. Wanneer servi ce en kwaliteit hoog in het vaan del blijven staan, kun je je Dhr. J.K. Elenbaas is op bestuurlijk terrein ook actief in de carrosseriebranche. Al 20 jaar maakt hij deel uit van het hoofdbestuur en sinds 1982 is hij landelijk voorzitter van de Focwa, de Nederlandse vereniging van ondernemers in het carrosseriebedrijf. "Dat betekent een zware be lasting, maar je krijgt ook veel informatie uit de eerste hand. Dat is een pluspunt en daarnaast zijn er leuke din gen. Zo mocht ik de nieuw jaarsreceptie van de koningin in Amsterdam bijwonen en bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor van de Focwa gastheer zijn voor minister Smit-Kroes." Elenbaas maakt verder deel uit van de Kamer van Koop handel te Middelburg, de ge meentelijke commissie voor het bedrijfsleven(namens het Overleg Orgaan Industrie Tholen) en het waterschap Tholen(hoofdingelande voor de industriële vervuilers). Jarenlang was hij voorzitter van de plaatselijke mid denstandsvereniging en van de Middenstandsfederatie Eiland Tholen. In Poortvliet ont plooide hij verder activiteiten in het Oranjecomité en in het bestuur van de Rabobank. handhaven. Wie het 't beste doet, heeft kans om lang te blijven bestaan", aldus Elenbaas, wiens carrosseriebedrijf in Poortvliet morgen het eeuwfeest viert. De jonge generatie Elenbaas, v.l.n.r. Henri, Rens en Hans. Momenteel is er alleen in de buurt van de opslaghal van Bouman- Potter twee keer 3000 vierkante meter beschikbaar. Wordt het ge bied achter de Cebecovestiging en Dekker, toegevoegd dan zijn en aparte ingangen nodig vanwege de watergang aldaar. De gemeente Tholen wil onderzoeken wat de problemen zijn bij de ingang van het bedrijventerrein in Poortvliet. Volgens C. Visser van de commis sie bedrijfsleven is er in de bocht naar het terrein soms sprake van opstoppingen. "Er is moeilijk doorheen te komen. Het is een akelig gebeuren met die bocht er in", zo stelde hij. Wethouder J. Versluijs zag in het rechttrekken van de weg nog geen oplossing voor de drukte. Volgens de wet- Eén van de eerste auto's die Elenbaas van carrosserie voorzag, voor de werkplaats in de Poortvlietse Langestraat. "Ik vond eigenlijk niets aan het timmervak", vertelt Han Elenbaas. "Het waren allerlei kluskarweitjes en wanneer je in een andere plaats ging timmeren, namen collega's daar dat niet in dank af. De neringziek te was groot en toen we meer aan carrosseriebouw gingen doen, keek de smid weer lelijk wanneer er ijzer gelost werd. Ik voelde me meer tot auto's aangetrokken, dat is een mooier vak, een zeer actueel beroep. Toen ik in 1956 bij de toenmalige banketfabriek van Nieuwkerk aan de Paasdijkstraat een Chevrolet truck zag staan, ging ik er op af om de opbouw te mogen maken. Nieuwkerk bleek al een offerte elders gevraagd te hebben, maar ik was zo groots als een be zem dat ik ook prijs mocht opgeven. Dat werd wel zweten, want zoiets had ik nog nooit gedaan. Met calculatieformulieren van onze landelijke organisatie lukte het en voor 1900 gulden kregen we de opdracht nog ook! Broer Karei kwam van Hertogs uit Roosendaal naar Poortvliet en samen hebben we de carrosserie gemaakt, helemaal van staal. Vervol gens ontvingen we een aanvraag van woninginrichting Huybregts uit Halsteren en zo is de carrosseriebouw verder gegroeid." houder kan de situatie verbeteren nu het inpakbedrijf Budelpack bezig is een parkeerplan te maken. J.K. Elenbaas noemde het huidige terrein ontoereikend en vond de stappen die de gemeente neemt te traag. "Het terrein in Poortvliet is opgevuld met plaatselijke am bachtelijke bedrijven. Wat dat be treft de sterkste kern op Tholen. Is het niet te laat voor uitbrei ding?" Versluis wees erop dat de uitbreidingen in Poortvliet 'schoksgewijs' verlopen. "Eerst wordt er bij de buurman gevraagd of die nog uit wil breiden. Er was grote belangstelling voor nogal wat meters. Die denk je dan te kunnen plaatsen maar dan neemt Budelpack een groot gedeelte van de grond in erfpacht". Een auto uit vervlogen tijden voor de werkplaats van de fa. Elen baas in de Langestraat te Poortvliet die nog van een opbouw moest worden voorzien. rïjft/ï ie ^wagemaAe j POORTVLIET MARKT 3 TEL. 01662-2825 Langestraat 1 - Poortvliet. Tel. 01662-2467

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 19