60-jarige bakkerij Van Oost uit Tholen blijft zich onderscheiden ii: Gronings bedrijf tapt schadelijke vloeistof uit Thoolse koelkasten af schetters Nieuwbouw Montessorischool en tegenvaller van zes ton Amerikaanse piloot in Tholen Demonstratie van jazzdans Betho in de file Donderdag 7 juni 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Toen Johannes van Oost in 1930 zaterdagmiddag 7 ju ni om drie uur zijn winkel opende, waren er wel tien bakkers in Tholen. Hij had echter niet alleen een brood-, beschuit- en banketbakkerij, maar ook een 'groote sorteering in fijne bonbons, chocolade en sui kerwerken' alsmede een lunchroom met 'een gezellig zitje tot verpoozing' en prima ijs van eigen fabrikaat. Dijkbaas Verrassende impulsen Pittige dingen Veiling St.Annaland Geen geld en geen tijd Opgeblazen autobedrijf krebbekx BEVEILIGINGSTECHNIEKEN PROJECT- EN INTERIEURVERLICHTING TELEFOONINSTALLATIES ELEKTRA GAS WATER SANITAIR LOODGIETERSWERK adviesen installatieburo rijkebuurtstraat 15 - bergen op zoom Tel. 01640-34664 Fax. 45814 >1^' Sinds enkele weken zamelt de gemeente Tholen afge dankte koelkasten en diepvriezers afzonderlijk in en niet meer tegelijk met het grofvuil. "Na de publicatie daarover in Tholenderwijs loopt het aanbod goed," vertelt ambtenaar P. van Zijst. Vrijdagmorgen tapte een gespecialiseerd bedrijfje koelvloeistof af bij ruim vijftig ingezamelde kasten. Scherpenisse Schelde Gemeente Tholen draait op voor restant boekwaarde van de gebouwen Het gebouw van de Montessorischool aan de Burg. van Berchemstraat in Tholen is dermate slecht, dat nieuwbouw goedkoper is dan verbouw. De gemeente draait wel op voor de boekwaarde van het bestaande gebouw: zes ton. De verbouwwerkzaamheden aan de school zijn inmiddels stilgelegd. Zestig jaar later is het aantal war me bakkers in Tholen gereduceerd tot twee, maar Van Oost blijft iets extra's toevoegen aan zijn winkel. "Je moet je onderscheiden", zegt Jaap van Oost, die in 1970 het be drijf van zijn vader overnam. "Dat betekent alles zelf maken, zoals bijvoorbeeld croissanten die met zuivere roomboter bereid worden. Kwaliteit is gewild, zo is onze ervaring. Om bij te blijven, heb ik pas nog cursussen voor luxe brood- en banketbakker ge volgd, al is dat geen eenvoudige opgave naast je normale werk. Aanpassing aan gewijzigde om standigheden is echter een ver eiste. Zo gaan we eind augustus/begin september ook de winkel weer vernieuwen. Er komt een nieuwe voorgevel met erkert jes. We hebben al veel geïn vesteerd, maar je blijft bezig", aldus bakker Van Oost. Johannes van Oost was de zoon van de dijkbaas in St. Maartens dijk. Zijn broers en zusters kon den goed leren en werden ambtenaar of dominee, maar Jo hannes moest het met zijn handen zien te verdienen. Hij ging bij bakker Jansen in Poortvliet in de leer en later bij Moerbeek in Ber gen op Zoom en tenslotte in Ka- pelle. Alles op de fiets, totdat hij in 1930 aan de Botermarkt 8 met een eigen bakkerszaak begon. Sa men met zijn vrouw Cornelia de Leeuw, die in de Kerkstraat in Tholen werd geboren, maar wier ouders later naar Yerseke vertrok ken en daar emplooi vonden in de oester- en mosselteelt. De ligging van de bakkerszaak met lunchroom was gunstig bij het eindpunt vn de stoomtram Bergen op Zoom-Tholen en de au tobussen uit het eiland. Veel scho lieren van de ulo op de Markt kwamen om een ijsje of chocola demelk. De lunchroom bleef tot 1955 functioneren. Vrijdag gingen 33 medewerkers van de Betho uit Tholen, samen met hun collega's uit Goes, op reis. In totaal waren dat drie bus sen vol en het hele gezelschap maakte de eerste koffiestop in de Zevenbergsche Hoeve. Daarna reed men naar Apenheul in Apel doorn waar de broodmaaltijd ge nuttigd werd. Natuurlijk genoot men er ook van een rondwande ling langs de apen. Het volgende onderdeel van het jaarlijkse reisje was een boottocht vanuit Drimmelen. Oponthoud in een file die de reis tot 2,5 uur deed uitlopen was er de oorzaak van, dat de reizigers dit programma punt wel konden vergeten. Daar om reden de bussen naar Familieland waar het diner geser veerd zou worden. Dat viel uitstekend in de smaak, tussen de gangën door was er ge legenheid tot het maken van een dansje. Ondanks de tegenvaller bleek ie dereen na afloop een prima reis gehad te hebben. Johannes Van Oost had 6 kinde ren vanwie er nog 5 in leven zijn: 3 jongens en 2 meisjes. Jaap zette uiteindelijk in 1970 de zaak voort en toen werd er direct fors ver nieuwd. In de bakkerij werd alles afgebroken, zodat Van Oost twee maanden naar Van Broekhoven in Steenbergen moest uitwijken om brood te bakken. Daarna had hij een eigentijdse bakkerij, die eind 1987 werd uitgebreid. Intussen was ook de winkel al vernieuwd. Werden in 1930 nog 'Alle bestel lingen op gewenscht tijdstip aan huis bezorgd', Jaap van Oost stopte in 1973 met de broodbezor ging. "Ik ben zelf met een mandje begonnen en later gebeurde dat op de fiets, maar bezorging was op den duur niet meer rendabel. Je kwam wel veel in contact met de mensen, maar economisch ge zien was het niet vol te houden." Nu komt iedereen naar de winkel en sinds de toename van het win kelbestand in het centrum van Tholen is de aanloop alleen maar groter geworden. Watertoeristen en andere recrean ten doen ook een duit in het zakje. "Dat geeft impulsen die je soms voor verrassingen zetten", vertelt Van Oost. "Wanneer er mooi weer voorspeld wordt, maak ik meer luxe en kleinbrood voor aan de Oesterdam of op de boot. Leu ke ervaringen waren dat er bolus sen naar Australië gingen en beschuitbussen naar Canada." Na afname van de broodcon sumptie is de laatste vijf jaar weer een toename waar te nemen. "Je hebt tegenwoordig ook ontzettend veel soorten, vooral donkere zoals volkoren brood. Ook slankheids brood is gewild. Wat de luxe broodjes betreft, gaat het meer de hartige toer op. Naast kaascrois- santjes krijg je ham/kaasbrood jes, e.d. Er is vraag naar meer pittige dingen. Ten aanzien van het gebak is er een zekere stabili satie. Tegenwoordig vindt men één gebakje per dag zat, maar de trac- tatie op scholen en bedrijven van gebak heeft grootse vormen aan genomen", zegt bakker Van Oost. Is de grote broodproduktie geme chaniseerd, kleine broodsoorten maak je met de hand op en dat is Psychosynthese. Op 15, 16 en 17 juni is er op de Volkshogeschool Zeeland in Aardenburg gelegen heid kennis te maken met de me thoden van de psychosynthese: een wijze van kijken naar en om gaan met jezelf, die uitgaat van de positieve waarden die gebeurtenis sen in je leven kunnen hebben; maar ook van alle eigenschappen, stemmingen en gevoelens binnen jezelf. Veiling Sint-Annaland, 6 juni. Doré gewone 65-111, drielingen 41-45, kriel 162-167; Première ge wone 68-82, drielingen 41-44, kriel 161-165; Gloria gewone 81. Aanvoer 162 ton. De medewerkers van de 60-jarige bakkerij Van Oost in Tholen met geheel rechts het echtpaar Van Oost-Vos. arbeidsintensief. In de bakkerij werken 3 vaste krachten en 1 part timer, in de winkel 3 vaste mede werksters en 1 hulp in deeltijd tijdens het weekeinde. Inmiddels werken er 2 dochters en 1 zoon in het bedrijf, zodat de Thoolse bak kerij Van Oost weer al aan de der de generatie toe is. Dat geldt mogelijk ook voor ver schillende klanten, maar de 79-jarige mevr. J. Jansen-Francois uit de Kruittorenstraat is al 60 jaar klant. Zij trouwde in decem ber 1929 met de Tholenaar M. Jansen, die ze in Vlissingen had leren kennen toen hij daar werk zaam was. Bij de opening van de winkel van bakker Van Oost in juni 1930 werd ze gelijk klant. "Brood was toen nog het hoofdartikel", ver telt mevr. Jansen. "Nu is er een heleboel bijgekomen." In de toenmalige lunchroom kwam ze zomaar niet. "Ten eerste was er geen geld voor en ten twee de geen tijd, want ik heb 40 jaar hard moeten werken voor alles en iedereen. Ik hielp veel bij bruilof ten en partijen. Dan moest ik ook alles bestellen en dat gebeurde al tijd bij bakker Van Oost, wiens zaak ik in 60 jaar heb zien groeien met ups en downs. In 1930 was het helemaal niet gemakkelijk om voor jezelf te beginnen." Mevr. Jansen is niet zomaar een klant. Haar oudste zoon, die later marinier werd, ging samen met de oudste zoon van dhr. Van Oost naar de bakkerscursus. Toen haar zoon in de oorlog bij een ander werkte, mochten hij en zijn colle ga's toch bij Van Oost voorbak ken. "Daardoor heb ik altijd nog een goede band met de familie be houden." Mevr. Jansen herinnert zich nog goed, dat er niet altijd brood op de plank was. "Tijdens de oorlog at ik eens een hele week aardappe len omdat de broodbonnen op waren. Deze generatie weet dat niet, maar ik ben blij, dat ik ook de derde generatie bij Van Oost nog mee mag maken. Helaas ben ik alleen overgebleven, dus zoveel brood heb ik nu niet meer nodig. Toch zijn ze altijd nog even vrien delijk en vol medeleven." Zestig jaar een zeer tevreden klant. Voor de huidige bakker Jaap van Oost een mooi resultaat en voor 'de oude bakker' - zoals hij in de wandelgangen van de Ten Ankerflat genoemd wordt - een leuke herinnering. Joh. van Oost voelt zich nog steeds bij 'zijn' 60-jarig bedrijf betrokken. VERVOLG VAN PAG. 1 op Tholen voor deze krant (het werd vertaald door gemeente archivaris J.P.B. Zuurdeeg). In het verhaal vertelt Sherman wat de bedoeling was van de vluchten die hij met het 705e squadron in 1944 maakte. Voor 21 juli stond een missie gepland om raketlanceer- bases in de Franse kuststreek te bombarderen (departement Pas de Calais). Deze missie stond be kend als 'milk runs' (melk halen). Sherman: "Het waren korte vluchten op doelen net aan de an dere kant van het Kanaal. We hoefden dan niet over bezet ge bied, dat betekende dat we minder te maken hadden met afweerge schut van de Duitsers". De volgende ochtend bleek de in structie veranderd te zijn: niet een kort vluchtje naar Frankrijk maar een bombardementsvlucht naar München stond op het program ma. "Het was een vervelende ver andering; we zouden 's avonds te laat terug kunnen zijn voor mijn feest in de club. (We vermoedden niet dat we alle pret zouden mis sen)", schrijft Sherman twee jaar geleden. Sherman's vliegtuig zou de groep bommenwerpers van het squadron leiden en voorop vlie gen. In plaats van een vlucht van vier en een half uur zou het een vlucht van tien uur worden. De vlieghoogte bedroeg gewoonlijk 21.000 voet (6400 meter). Boven Duitsland kreeg het squadron te kampen met slecht weer. Het lukte niet om boven het wolkendek uit te komen. Sherman besloot om te keren en een gelegenheidsdoel te zoeken. Toen het vliegtuig 180 graden gekeerd was en door het wolkendek brak 'leek het erop dat ons squadron (20 a 25 vliegtuigen) met enkele vliegtuigen van andere PRINS REINIERSTRAAT 3 STEENBERGEN TELEFOON 01670-64561 TOYOT Morgenavond om half acht is er in sporthal Meulvliet in Tholen een demonstratie jazzdans en ae robics te zien o.l.v. Laura Ouwens. Iedere belangstellende is welkom bij deze uitvoering. Erkend B'N Uneto Beveiligings- Installateur Lid van de Vereniging van Nederlandse Installatiebedrijven Advertentie I.M. In de koelvloeistof zit freongas, een gas dat schadelijk is voor de ozonlaag. Prozon uit Veendam heeft speciale apparatuur ontwik keld om dat gas op te vangen. Op de motor van de koelkast of diep vriezer wordt een koppeling ge plaatst, die zich onder druk vast zuigt. Daarna komt er een boortje uit, dat een gaatje in de motor maakt waardoor vervolgens het gas en ook de olie uit het motor blok worden gepompt. Het gas wordt gedeeltelijk opnieuw -ge bruikt en afgezet bij Akzo, de rest wordt verbrand. Ook de olie wordt vernietigd. "Gemiddeld komt er per kast 400 cc olie uit; dat is heel wat als je j| mm *0. Een medewerker van het Groningse bedrijf Prozon koppelt de aftapapparatuur aan een diepvriezer op de gemeentewerkplaats in Scherpenisse. weet dat een liter olie 100.000 liter water ondrinkbaar kan maken," vertelt een medewerker van Pro zon. In de kasten, die worden opgesla gen bij de gemeentewerkplaats in Scherpenisse, zit soms ook nog zogenaamd peurschuim. In tegen stelling tot tempex bevat dat óók freongas. "Om het gas daaruit te halen is momenteel een machine in ontwikkeling," vertelt de Pro- zon-medewerkër. In het schuim zit ongeveer tweederde deel van de totale hoeveelheid freongas in een kast. Het lukt de mensen van het bedrijf om zo'n 20 kasten per uur af te tappen. Een dag tevoren wa ren ze in Bergen op Zoom, waar ruim 200 kasten onder handen werden genomen. Van Zijst, die via de gemeente Bergen op Zoom in contact kwam met het Groningse bedrijf, vertelt dat de kasten worden afgevoerd naar een sloper in Bergen op Zoom. Een gedeelte van het ijzer komt voor hergebruik in aanmer king, de rest belandt op de vuil nisbelt. Op die manier blijft het milieu gevrijwaard van een flinke hoeveelheid schadelijke stoffen. Inwoners van Tholen die een koel kast of diepvriezer willen afdan ken, kunnen dat telefonisch melden bij de gemeente (tel. 01666-8259). Er wordt naar gestreefd om het apparaat binnen twee dagen te komen ophalen. groepen alleen was'. Navigator Glen W. Hoffman bekeek de kaart en ontdekte dat ze boven een brug vlogen over een onbe kende rivier. De bommen werden gelost, de brug opgeblazen en de terugtocht aanvaard. Door Ar meens afweergeschut bij Gilze Rijen werd een motor van het toestel uitgeschakeld. Het vlieg tuig zette de tocht voort met drie motoren maar moest de formatie verlaten en werd vanuit Woens- drecht of Essen weer geraakt. Het vliegtuig brandde. Sherman schrijft: "De tweede piloot stond op van zijn stoel en verdween in het met rook gevulde radiocam- partiment. De intercom was dood en de besturing werkte niet meer. Ik stond op maar had vergeten mijn zuurstofmasker af te doen en werd teruggetrokken. Nadat ik tot bezinning was gekomen, ging ik de radiohut binnen die vol vlam men was. Ik werd teruggedreven naar mijn stoel. Na een korte pau ze keek ik opnieuw naar achteren en zag dat het radiocompartiment helder was. Ik stond op en deed twee stappen, toen ik me herin nerde dat we nabij de Noordzee waren. Opnieuw keerde ik terug naar mijn plaats om mijn 'Mae West' reddingsvest achter mijn stoel te pakken. Ook realiseerde ik me, dat ik nog mijn scherfvrije vest aanhad. Dat laatste deed ik uit en trok mijn 'Mae West' aan en keerde terug naar het lege radio-compartiment. De bom- menruimte was dicht, maar het bovenluik open. Ik stak mijn schouders door het luik en deed mijn parachute om. (Ik was de enige die geen vliegpak met para chute had). Ik voelde geen sensatie toen de wind langs mijn oren floot en uit eindelijk viel ik op één of andere manier totaal vrij (ik had steeds het gevoel dat het vliegtuig zich had omgedraaid, later heb ik be grepen dat het toestel explodeerde en dat mij vrij van het toestel had gemaakt). Ik tel tot zes en trok aan het trekkoord. De parachute opende zich naar ik gis op 12.000 voet boven het Schelde estuarium. Ik stuurde mijn parachute door aan de parachutelijnen te trekken en slaagde erin een schoorsteen te ontwijken. Gelukkig zijn de hui zen op het eiland Tholen laag. Ik landde naast een huis, doch kon met mijn tenen nauwelijks de grond raken". Tot zover het relaas van Sherman. Naast de captain overleefde ook de boordwerktuigkundige ser geant-majoor William Lutes en de radiotelegrafist sergeant-majoor William Kopczynski de ramp. De andere bemanningsleden overleef den de crash niet. Het zijn: cap tain Calvin T. Ballard, groepsnavigator en neustoren- schutter, le luitenant John E. Hand Jr., 2e piloot, le luitenant Glen W. Hoffman, navigator, le luitenant Nelson T. Segraves, bomrichter, sergeant William A. Mc Donald, torenschutter, ser geant Leiding Olson, middelste schutter, sergeant Jackson, mid delste schutter en sergeant John Clay, staartschutter. Na zijn terugkeer naar Amerika werkte Sherman enige tijd bij de luchtmacht maar stapte later over naar de Pacific Telephone Com pany. In 1980 ging hij met pen sioen. Samen met een groep van ongeveer 30 militairen (met echt genoten in totaal 63 personen) bracht Sherman voor de eerste keer na de oorlog een bezoek aan Engeland en Nederland. In Tho len werd hij begeleid door A.G.A. Verswijveren uit Halsteren die een programma voor de oud-piloot had samengesteld. Naast de ont vangst in Tholen werd Sherman in Halsteren verwelkomd door de heemkundige kring en de pers. Op Eerste Pinksterdag bezocht Sher man de Auvergnepolder en het stadje Halsteren en had hij een ontmoeting met de burgemeester van Halsteren. breiding met een vijfde lokaal mag niet hoger uitvallen dan de nieuwbouwkosten van een basis school voor vijf groepen. Inclu sief grondkosten (maar exclusief inrichtingskosten) is dat f. 1.434.000,-. Verbouw zou echter f. 1.538.000,- kosten (boekwaarde f. 600.000,-, bouw noodlokaal f. 140.000,-, verbouw f. 325.000,- en verhoging f. 473.000,-). Maar na de verbouw is de levensduur van het gebouw nog maar 20 jaar, ter wijl er hoge exploitatiekosten volgen. "Financieel is deze zaak van alle kanten bekeken, maar we zien geen enkele andere mogelijkheid dan nieuwbouw," zei wethouder P. van Schetsen in de commissie financiën. Daar verwonderde P. van Belzen (RPF/GPV) zich over de afschrijvingsperiode van 60 jaar, die het gebouw via het mini sterie kreeg. Ambtenaar C. Meer- De commissie financiën moest vo rige week even slikken toen ze van deze tegenvaller hoorde, maar de leden zagen geen andere oplos sing. Bij de verbouw is gebleken dat de bouwkundige staat van het gebouw veel slechter was dan voorzien. Na verwijdering van de wandbekleding kwam optrekkend vocht in de binnenwanden aan het licht, alsmede houtrot. Ook vin den de binnenwanden onvoldoen de steun door verpulvering van de vloerplaten. Herstel zou beteke nen, dat alle binnen- en buiten wanden verwijderd moeten worden. Overleg met ambtenaren van het ministerie van onderwijs heeft de toezegging opgeleverd, dat de ver goeding van de verbouwkosten wordt opgetrokken (nu is tot f. 325.000,- goedgekeurd). Maar het restant van de boekwaarde plus de verbouwingskosten plus de uit- tens verklaarde, dat het gebouw in 1960 is gesticht op basis van de wet op het kleuteronderwijs en die zat op een termijn van 60 jaar. Het gekke is, dat de precies eende re gebouwen van de mavo in 40 jaar worden afgeschreven. "Ik wist dat het gebouw gammel was, maar als het nog 30 jaar meemoet valt 't van louter ellende uit el kaar," aldus Van Belzen. Hij vond het een miskleun dat een ministe riële beschikking uit 1985 deze noodlokalen 'promoveerde' tot permanente gebouwen. "Nu heeft u de bewijzen dat de termijn onre delijk is en toch draait u voor de kosten op. Is beroep bij de Kroon mogelijk?" wilde Van Belzen we ten. M.A. van Beek (CDA) moest diep ademhalen toen de volle omvang van het voorstel tot hem door drong. Toch vond ook hij verbou wen geen oplossing en adviseerde daarom om stevig met het mini sterie te onderhandelen en het on derste uit de kan te halen. A. den Haan (PvdA) onderschreef de woorden van Van Belzen en advi seerde om een manier te zoeken waardoor de kosten voor de ge meente zo laag mogelijk blijven. Van Belzen gaf b. en w. het advies om eventueel het rekeningover schot van 1989 voor de tegenvaller van zes ton te gebruiken. "Daar mee geef je het zwaard van Damo cles een lichtere vorm." De Montessorischool nam de ge bouwen destijds over van de CNS De Regenboog. Het bestuur van die school ging enkele jaren gele den in beroep tegen een afwijzing van de staatssecretaris om 17 jaar oude vurenhouten kozijnen te ver vangen. Die waren verrot ondanks voldoende onderhoud. De Raad van State vernietigde toen de be slissing van de staatssecretaris omdat die niet het wettelijk voor geschreven overleg met het schoolbestuur had gevoerd en om dat uit de afwijzing niet bleek waarom er geen sprake zou zijn van een constructiefout. De rotte kozijnen moesten op kosten van het rijk worden hersteld. De Montessorischool groeit gestaag. Begonnen met 41 leerlin gen waren dat er vorig jaar 82 en dit jaar al 92. Directeur F. Roden burg verwacht dat de school in 1992 zo'n 120 leerlingen zal heb ben. Gisterenmiddag kwam het voor stel tot nieuwbouw ook in de wel- zijnscommissie aan de orde. Het gebouw van de Montessorischool in Tholen, dat zal worden afgebroken om plaats te maken voor nieuwbouw. Links naast de deur is duidelijk te zien hoe rot de kozijnen zijn.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 11