'Met meer ATV-dagen kun je bij de bakker niet betalen' Cultureel hoogtepunt met VZOS FAX 'Mentaliteit van weggebruiker is bedroevend, die moet veranderen' 'Genereus gebaar van minister Maij-Weggen' Discussie over stakingen in de bouw bij CNV St. Philipsland Jubileumconcert voor Leo Neele in 5schouwburg9 de Wimpel Scheidende secretaris M.H. Murre van Veilig Verkeer Poortvliet: Donderdag 22 februari 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 De stakingen in de bouw stonden vrijdagavond cen traal op de jaarvergadering van de hout- en bouwbond CNV St. Philipsland. De discussie spitste zich vooral toe op het zware accent dat de arbeidstijdverkor- ting(ATV) tot 36 uur heeft gekregen. "Als er één genoten heeft, dan ben ik het wel", liet een blije Leo Neele vrijdagavond in dorpshuis de Wimpel te St. Philipsland in zijn dankwoord weten. Het con cert van VZOS ter gelegenheid van het zilveren jubi leum als voorzitter was een cadeau naar zijn hand. Hard nodig Getreuzel zat Compromis Brugman Zigeunerbestaan Jubilaris vanaf 39.- p. mnd. KOPPEJAN telekommunikatie Tracé's Indrukwekkend Verfijning Belichting Bloemen Vrouw opvolger Praatje Braderie Agressief Direct betalen Stoofstraat Bedrijvenquiz Mr. De Boe over oeververbinding Westerschelde: Zilveren voorzitter Leo Neele rechtsvoor zijn 30-jarige zangvereniging VZOS met naast hem dirigent Jan Wesdorp, die al 20 jaar het St. Philipslandse koor leidt. "Met een AT V-dag meer kun je niet betalen bij de bakker", bracht W. Verwijs naar voren. Hij vond, dat er meer op een loons verhoging gehamerd moest wor den. Afdelingsvoorzitter A. de Raat merkte op, dat de ATV nodig is om werklozen een baan te kunnen bieden. Verwijs geloofde daar weinig van. "De toename van de economische bedrijvigheid brengt mensen aan het werk, niet de ATV." De Raat bleef op het belang van de ATV hameren en stelde vast, dat er onherroepelijk produktie- vermindering optreedt bij ATV. Dan moeten er volgens hem wel meer personeelsleden aangetrok ken worden. Verwijs was met de huidige 16 ATV-dagen tevreden. Hij signa leerde bovendien, dat werkgevers nu al lelijk kijken als hij een vrije dag vraagt, want er is volop werk. In het aan de slag krijgen van werklozen had hij weinig vertrou wen. "Mensen die nu nog werk loos zijn, krijg je met een gouden c.a.o. nog niet aan het werk", al dus Verwijs. Districtsbestuurder T.J. van Rijs- sel antwoordde, dat wie niet wil werken, wat hem betreft ook geen uitkering krijgt. "Wie dat wel wil, die helpen we en die bieden we scholing. Zo hebben we als doel gesteld om 2000 langdurig werk lozen aan de slag te krijgen. We geven scholing en een werkgaran- tie van twee jaar. Uitbreiding van de ATV van 16 tot 24 dagen is daarvoor nodig. Bo vendien moeten de mensen die nu in de bouw werken, daar over twee jaar nog in zitten. Als de bouw dan nog eens in elkaar zakt, is uitbreiding van de arbeidstijd verkorting hard nodig", zei Van Rijssel. Hij verzekerde Verwijs, dat daar naast de loonsverhoging er ook komt. De bonden eisen van de werkgevers handhaving van de prijscompensatie(in 1990 circa 2°7o) plus een jaarlijkse loonsver hoging van 1%. "Die 1% zullen we krijgen ook", aldus een strijd lustige Van Rijssel. De bonden willen verder inbouw in de garantielonen van 3% van de prestatietoeslag, verbetering van de VUT-uitkeringen, aanvul lingen op WW- en WAO- uitkeringen, verdergaande verbe tering van de arbeidsomstandig heden, (her)intreding van jongeren, vrouwen, langdurig werklozen en gedeeltelijk gehan dicapten, alsmede vergroting van de medezeggenschap van werkne mers en vakbonden. In een actiepamflet werd opgeroe pen om te staken totdat er een goede c.a.o. is. "Alleen op deze manier zullen de werkgevers onze eisen serieus nemen en er op in gaan. De bonden zijn het getreu zel zat", aldus de hout- en bouw bond FNV en CNV en de vakvereniging Het Zwarte Corps in een gezamenlijk ultimatum. Iz. Reijngoudt, in het centrum van Rotterdam werkzaam bij de bouw van de spoorwegtunnel, be hoorde tot de 2 stakers onder de 28 aanwezigen. Hij bestreed de zienswijze van Verwijs en kwam op voor de belangen van de WAO'ers, die met 70% moeten rond komen. Reijngoudt toonde zich best tevreden met de staking suitkering van 96 gulden netto voor de eerste vijf dagen en 110 gulden voor de zesde en volgende dagen. "Ik houd het langer vol dan de bond, vrees ik", zei Reijn goudt onder veel hilariteit. C. Overbeeke dacht er heel anders over. Hij voelde weinig voor sta king, want dat zou voor hem een achteruitgang betekenen. "Als je in de top van de c.a.o. zit, dan le ver je inderdaad in", erkende dis trictsbestuurder Van Rijssel. Bestuurslid P. Bolier hield Over beeke voor, dat staking ook het laatste middel is waarnaar gegre pen wordt. "Daar moet je een opoffering voor over hebben." Bolier had evenals Verwijs ook op het werk ervaren, dat er nergens anders over gesproken wordt dan over de ATV tot 36 uur. In de pu bliciteit vond hij dat ook steeds terug. Voorzitter De Raat stelde voor om via een advertentiecam pagne iedereen duidelijk te ma ken, dat het om meer gaat dan alleen de 36 uur. De districtsbestuurder merkte op, dat de discussies over ATV en roostervrije dagen al zoveel jaar aan de gang zijn, dat het nu een keer afgelopen moet zijn. "Daar om is het CNV juist voor een goe de regeling in de c.a.o. en hebben we de ATV bij de c.a.o.- onderhandelingen in november als eerste punt aan de orde gesteld." De onderhandelingen liepen ech ter stuk op de arbeidstijdverkor ting en ook een compromis-voorstel van Han Lammers haalde het niet. Er zou dan een tweejarige c.a.o. moeten komen met per 1 juli 1991 een 36-urige werkweek. Van de 24 roostervrije dagen zouden er 2 voor scholing bestemd zijn en de helft(ll) collectief en het andere deel in onderling overleg indivi dueel opgenomen kunnen wor den. "Na drie weken hadden de werk gevers hun achterban daarover nog niet geraadpleegd en daarom waren de vakbonden boos", aldus Van Rijssel. "Ze zeggen wel dat ze wat meer loon willen betalen, maar niet hoeveel." Op de eerste stakingsdag waren er 3500 deelnemers, dat is 500 meer dan de laatste bouwstaking in 1985. In Zeeland lukte dat niet ge makkelijk. "We hebben gepro beerd om alle bouwvakkers op Schouwen-Duiveland bij de sta king te betrekken, maar dat is niet gelukt. Ruim 30% was vrijdag in staking. In het nieuwe recreatie park Port Zélande op Goeree- Overflakkee ging het beter: daar besloten 50 mensen tot staking. Spontaan kwamen er verzoeken uit Sluiskil en de Bevelanden om ook mee te doen, waardoor er vrijdag in Zeeland en West- Brabant ruim 1000 stakers waren." Van Rijssel zei optimistisch te zijn over de verdere actiebereidheid. "Iedereen is enthousiast omdat er na drie maanden eigenlijk nog nergens over onderhandeld is. In sommige keten moet je echter pra ten als Brugman, maar elders staat men al met de kaart op je te wachten. We moeten er heel zorg vuldig mee omgaan, want niet ie dereen staakt even spontaan en het is ook voor niemand een pret je." De vakbondsbestuurder zei geen hekel te hebben aan individuele werkgevers, maar wel aan de ver tragingstactiek van hun organisa tie. Eén van de aanwezigen bracht naar voren, dat er tijdens de eerste stakingsdagen een groep bouw vakkers in Rotterdam ingeschre ven was als staker en vervolgens in Gouda weer aan het werk ging. Benadrukt werd, dat zoiets met controles voorkomen moet wor den. "Alles plat", werd geroepen, dan kunnen zulke zaken niet voorkomen. Van Rijssel zei van plan te zijn om woensdag(gisteren) in heel Zee land stakingen op touw te zetten. Tholen/St. Philipsland stonden daarbij niet op het programma. "Daar zijn niet veel grote bouw werken en dat maakt het voor ons al lastiger in overig Zeeland, want een werk als de Oosterschelde- kering is er niet meer. Nu moeten we een enorm uitgestrekt gebied af rijden, maar met de hulp van kaderleden zijn de acties tot nu toe een groot succes geworden." De CNV-bestuurder sprak vrijda gavond in de Wimpel verder nog over de gevolgen van de wet Oort voor de bouw. "Als het goed is, moet bijna iedereen er 1 januari nettto op vooruit zijn gegaan", concludeerde hij. Vakantiebonnen en km-vergoedingen leveren in de bouw nog specifieke consequen ties op. Hij verzette zich tegen plannen om in de tweede helft van 1990 het reiskostenforfait boven de 30 km af te schaffen als maatregel om het autoverkeer te beperken en het milieu te ontzien. "Bouwvakkers hebben een zigeurbestaan en gaan van het ene naar het andere werk. Ze rijden vreselijk veel en in geen enkele bedrijfstak wordt de auto zo goed benut als in de bouw. Je ziet een auto of busje vol met bouwvakkers en daarentegen van andere branches één man of één vrouw. Op bouwplaatsen is weinig openbaar vervoer, dus hebben we terecht bezwaar tegen afschaffing van het reiskostenforfait, zoals we ook al tegen de beperking van de km-kosten tot 44 cent zijn", aldus Van Rijssel. Vrijdagavond zou dhr. M. Verwijs Jzn. nog gehuldigd worden we gens zijn 25-jarig lidmaatschap van het CNV, maar door familie omstandigheden was hij verhin derd. Hij werkte voorheen bij Van Oord Werkendam en maakt sinds 1 januari gebruik van de VUT- regeling. De hout- en bouwbond CNV St. Philipsland telt 102 leden. Aan de belastingzitting, waarbij hulp wordt verleend bij het invullen vanhet belastingformulier, hebben vorig jaar maar 4 leden meege daan. Voorzitter De Raat waar schuwde, dat het nog een keer geprobeerd zal worden, maar als er geen 10 komen, gebeurt dat voor de laatste keer. Aan de braderie werd in 1989 niet meegedaan en uit reacties bleek, dat men het CNV daar miste. Daarom wordt a.s. zomer weer meegedaan. De voorzitter meldde, dat het vak bondswerk niet altijd eenvoudig is. Voor twee zaken is al bijna drie jaar een advocaat van het CNV met een juridische procedure be zig en nog is er geen einde aan. Wel opgelost is de vraag van een lid, dat men als 65-jarige een uit kering krijgt, ook als men van an dere CNV-bonden dan de hout- en bouwbond lid is geweest. Na alle zakelijke onderwerpen, bleven de leden en belangstellende echtgenotes nog bij elkaar voor ontspanning met het bingospel. KOMMUNIKATIE BINNEN HANDBEREIK ANTWERPSESTRAAT 22 BERGEN OP ZOOM 01640-59898 Advertentie I.M. Een belangrijke doorbraak na meer dan dertig jaar discussie tus sen rijk en provincie. Zo karakte riseert het provinciaal bestuur de overeenstemming die bereikt is over de vaste oeververbinding Westerschelde. Volgens gedeputeerde mr. J.A. de Boe uit Poortvliet wordt 1990 'een mooi jaar'. "Er is één kogel door de kerk en nu richten we ons op de tweede, zodat we eind dit jaar be halve geld ook een tracé en een bouwer hebben. In 1991 kan dan de eerste spade de grond in." De gedeputeerde is vol lof over de medewerking van minister van verkeer en waterstaat mevr. H. Maij-Weggen, waarmee commis saris der koningin dr. C. Boertien het laatste overleg heeft gevoerd. De minister heeft Zeeland een jaarlijkse bijdrage van 41.1 mil joen gulden aangeboden, waarbij g.s. - onder voorbehoud van de in stemming van provinciale staten - accoord zijn gegaan. Tijdens de exploitatieperiode van de WOV wordt het bedrag voor vijftig procent geïndexeerd(aange- past aan de prijsstijgingen), in de daaraan voorafgaande periode voor de volle honderd procent. Mevr. Maij deed het aanbod na overleg met haar collega Kok van financiën. De rijksbijdrage is on geveer 11 miljoen gulden hoger dan de door het vorige kabinet be schikbaar gestelde bijdrage, die onvoldoende was om private ex ploitatie rendabel te maken. "Minister Maij-Weggen is zeer kordaat opgetreden", constateert gedeputeerde De Boe met genoe gen. "Ze heeft niet over millime ters gesproken, maar een genereus gebaar gedaan door 30% meer ter beschikking te stellen. Dat is hel der en duidelijk." Dit jaar zullen provinciale staten zich nog uitspreken waar de WOV komt en wie de vaste oeververbin ding gaat bouwen. Er zijn drie mogelijkheden waarvan de milieu-effecten bestudeerd zijn. Bij Kruiningen-Perkpolder op de plaats van de huidige veerdienst, (voor Tholen/St. Philipsland het meest dichtbij) en twee meer cen traal gelegen tracé's voorbij Goes. Een WOV ten oosten van Terneu- zen richting Sloegebied zou eco nomisch het beste uit de bus komen. Provinciale staten zitten met de afweging van economisch- maatschappelijke en milieufacto ren. Ook het opheffen van de veerdiensten speelt mee. Met de keuze voor een WOV bij Kruiningen-Perkpolder zou de veerdienst Vlissingen/Breskens in stand moeten blijven. Bij een meer centraal tracé zou daar al leen een voetveer over kunnen blijven. Gedeputeerde De Boe presenteert morgenmiddag de tracéno- ta/milieu-effectenrapportage WOV. Een horloge heb ik al en een fiets krijg ik binnenkort", vertel de voorzitter Neele. "Bovendien is dat allebei aan slijtage onderhe vig, maar zo'n concert blijft in je gedachten." Het 35 leden, onder wie 10 man nen, tellende VZOS was voor deze gelegenheid versterkt met het Scaldis-ensemble, bestaande uit Trudi Gunst (fluit), Anja Dek- ker(hobo), Anne-Marie Jans- sen(klarinet) en Henny van Eersel(piano), die praktisch alle maal een conservatoriumoplei ding hebben. Via de muziekschool in Bergen op Zoom kreeg VZOS bovendien me dewerking van Nina Mellema- Mulder(contrabas) uit Tholen, alsmede Helga van Berkel- Bühler(cello) en Flip Veld- mans(orgel). Er werden voor de pauze tien nummers uitgevoerd van o.a. Si belius, Gounod, Beethoven en Henk Groeneweg en na de pauze nog vijf nummers van o.a. Bach en Scarlatti. Burgemeester T.A. Vogel sprak over een 'indrukwekkend concert in de tot schouwburg omgetover de Wimpel'. "Ik spreek met schroom, want na zoiets moois is het moeilijk om de juiste toon te vatten. Als ik het al niet wist, dan heb ik het deze week weer op nieuw ervaren, dat VZOS- voorzitter Leo Neele een uniek mens is. Met een eigen stijl en in breng leidt hij al 25 jaar erg opval lend de zangvereniging. Zijn persoonlijkheid drukt zijn stem pel op VZOS en zijn eigen wijze van benadering is zijn kracht." De burgemeester feli'citeerde de jubilerende voorzitter met 'een koor van niveau'. "U kunt nog zo'n bekwame dirigent hebben - en Jan Wesdorp is er ook al 20 jaar bij VZOS - als het bestuurlijk niet zo goed loopt, dan leidt hij in het luchtledige. Een goed bestuur is heel belangrijk en daarvan is de voorzitter de exponent. Wanneer de gemeent een penning zou heb ben voor goede burgers, dan had u die zeker vanavond gekregen", zei Vogel. De burgemeester wees nog eens op het belang van een goed vereni gingsleven voor een gemeenschap. "Zonder verenigingen ben je geen complete gemeente. Goed functi onerende koren maken daarvan een belangrijk onderdeel uit. Zij leveren een goede culturele bijdra ge. Zingen is een manier om waar den aan het leven toe te voegen, cultuur is de verfijning van de be schaving. Ik heb vanavond bijzonder geno ten van dit culturele hoogtepunt. VZOS is een chr. koor uit overtui ging. Uw muziekkeuze heeft te maken met de levenskeuze en ik hoop, dat de tonen mogen ontkie men in uw harten", aldus de bur gemeester. Hij wenste de zilveren voorzitter Leo Neele sterkte, kracht en Gods zegen toe. Ook het 30-jarige koor en dirigent Jan Wesdorp die 20 jaar aan VZOS verbonden is, wer den door de burgemeester gefeli citeerd. "Met goede moed op naar 1995", zo keek Vogel al voor uit naar de volgende jubileum viering. De mannen van VZOS hadden vrijdagavond voor het eerst hun nieuw overhemd met een paars strikje aan. Het zag er heel chique uit en volgens insiders was dit het allernieuwste op het gebied van koorkleding. Aan de entourage was trouwens bijzondere aandacht besteed. Van de gemeente Tholen had men een belichtingsset en een podium in bruikleen gekregen, die door Theo Steketee uit St. Maartens dijk waren opgesteld. Piet van Zijst van het Smalstads mannen koor zorgde voor het geluid en de leden hadden zelf nog voor aan kleding van het podium gezorgd. Het programma werd ingeleid door vice-vo'orzitter Janny de Kok, waarna mevr. S. Bout-Sakko uit Tholen de muziekstukken steeds van een toelichting voor zag. De medewerkers buiten VZOS werden door voorzitter Neele nog in de bloemen gezet, terwijl Janny de Kok een fleurig boeket over handigde aan moeder Neele. De voorzitter herinnerde zich nog, hoe hij op 19-jarige leeftijd 25 jaar geleden tijdens een zanga vond in Anna Jacobapolder voor het eerst als voorzitter in het openbaar moest spreken. Hij kon het kort houden na een hele lange toespraak van burgemeester L. de Jonge. Leo Neele toonde zich bijzonder ingenomen met het concert en de medewerking van de musici van buiten St. Philipsland. Hij noem de met name mevr. Mellema die voor het eerst met conservatori ummensen als van het Scaldisen- semble speelde. Tenslotte dankte Neele de diri gent. "Jan Wesdorp zorgt al 20 jaar voor een sublieme leiding bij VZOS en hij weet het altijd zo te draaien, dat hij voor 100% muzi kaal zijn zin krijgt", aldus de zil veren voorzitter, die zijn eigen functioneren sterk relativeerde. "Van mij is het 25 jaar tobben ge weest", zei Leo Neele, die niette min door de luisteraars hartelijk werd gefeliciteerd. De gehele familie heeft veel voor de zangkunst over, want ook zijn vrouw en dochter maken deel uit van VZOS, evenals zijn broer Joop Neele en diens vrouw en dochter. De Wimpel was vrijdagavond niet helemaal vol bij dit jubileumcon cert, al waren er dan verschillende gasten van buiten St. Philipsland, onder meer militaire collega's van Leo Neele en luisteraars van Tholen. Secretaris M.H. Murre van Veilig Verkeer Nederland heeft vrijdagavond in café Tolrust in Poortvliet afscheid genomen van de afdeling Poort vliet, Tholen en Scherpenisse. De zeventigjarige Murre uit Poortvliet, die vanaf 1973 bestuurslid is, kreeg uit handen van consulent F.J. Bal namens de directie Zeeland en het hoofdbestuur van VVN in Hilversum een oorkonde uitgereikt 'als dank voor de voortreffelijke en plichtsge trouwe wijze waarop hij zich heeft ingezet voor de verkeersveiligheid in de provincie Zeeland'. Bal bedankte Murre voor alle werkzaamheden die hij heeft ver zet voor de afdeling. "Er kon al tijd een beroep op u gedaan worden. De vereniging is sterk ge bleven, mede door de inzet van mensen zoals u. VVN telt nog mee, ondanks het ledenverlies". Bal betreurde het, dat Murre weg gaat maar hij vond het ook een te ken van de juiste mentaliteit om plaats te maken voor andere bestuursleden, gezien zijn leeftijd. Murre bedankte Bal voor de oor konde en zei dat hij het werk al die jaren met plezier heeft ge daan. "Ik heb nu eenmaal een besluit genomen. Gezien mijn leeftijd wil ik ermee stoppen". Murre wordt opgevolgd door me vrouw F. den Engelsman-Burgers uit Tholen. Zij is het eerste vrou welijke bestuurslid in de afdeling Poortvliet, Tholen en Scher penisse. Naast Murre werden ook de oud voorzitter H.A. Jansen en het bestuurslid M. Quist gehuldigd. Zij ontvingen het VVN- herinne ringsspeldje. Murre werd lid van de vereniging toen deze in 1958 werd opgericht in de oude openbare school in Poortvliet. "Ik vond het een goe de instelling om mensen te bunde len die zich wilden inzetten voor het verkeer. Er werden toen ver- keerscursussen gegeven. De moto- risatie van Nederland kwam in die jaren op gang. Het werd tijd dat iedereen kennis nam van de ver- keersregelementen en de borden. De cursussen werden verzorgd door wachtmeester Van Dijke uit Sint-Philipsland", herinnert Mur re zich. Het op de hoogte brengen van verkeersdeelnemers over verande ringen die zich in de regels voor doen, blijft actueel. "Medio 1991 wordt er weer een nieuw verkeers- regelement ingevoerd. Bromfiet sers en fietsers mogen dan bij rood licht rechtsaf slaan, via voorlichtingscampagnes moeten we de mensen daar op voorberei den doceert Murre. In 1974 werd Murre secretaris. Kort daarna begon de afdeling een ledenwerfactie in Scherpenis se, huis aan huis, samen met H. Jansen. Volgens Murre kwam er nauwelijks reactie vanuit de be volking. Toch vonden ondertussen zo'n 15 a 16 leden al onderdak bij de afdeling Poortvliet die toender- tijd ongeveer 120 leden telde. Met de leden uit Scherpenisse steeg het ledental tot 160. In 1985 is de af deling Tholen toegevoegd "Van uit Hilversum werd gezegd dat afdelingen die niet meer goed functioneren, samengevoegd moesten worden met andere afde Secretaris M.H. Murre ontving een oorkonde als dank voor de verkeersveiligheid in Zeeland. Naast hem voorzitter De Groen van de afdeling Poortvliet, Tholen, Scherpenisse. lingen die wel goed werken". Na de samenvoeging heeft de af deling te maken gekregen met le denverlies "Tholen was jarenlang verwaarloosd. Het in nen van contributie werd geauto matiseerd, de belangstelling liep terug. Wij wilden zelf de contri butie blijven ophalen bij de men sen. Door een persoonlijk praatje waren de mensen vaak weer bereid om lid te blijven". Het hoofkan- toor bepaalde echter dat het innen per accept giro-kaart diende te ge schieden. De afdeling protesteerde hiertegen en kreeg - samen met nog enkele afdelingen in Zeeland - voor 1 jaar ontheffing. "Het is nu nuchtere, economische business geworden", betreurt Murre enigs zins de gang van zaken. Ook het feit dat het regionaal or gaan verkeersveiligheid Zee- land'namens de overheid een vinger in de pap heeft gekregen' waardoor campagnes landelijk worden gelanceerd, betekent vol gens Murre dat er minder initia tief vanuit de afdelingen kan worden genomen dat op de streek is afgestemd, zoals in het verleden het geval was. De afdeling maakt zich vooral sterk op de braderie in Poortvliet, Tholen, Scherpenisse en Sint-Philipsland. Met de voor lichtingscaravan probeert VVN zoveel mogelijk mensen te berei ken. Het doen van een ogentest dient daarbij als middel de eigen bevolking en vakantiegangers te wijzen op hun verantwoordelijk heid als verkeersdeelnemers. "Het was ook bedoeld om nieuwe leden te winnen", aldus Murre. Dat liep geen storm. Een hoogtepunt tijdens Murre's lidmaatschap vormde het 25-jarig jubileum van de afdeling in 1983. "Oud-bestuursleden, de ANWB waren uitgenodigd. Er was een re ceptie voor de leden en de vlag van de VVN mocht in de toren hangen' Dieptepunten noemt Murre de dodelijke ongevallen in het werk gebied van de afdeling. "Ondanks al onze inspanningen is de ver keersveiligheid hier niet toegeno men, de bocht bij Van der Slikke is berucht", doelt de scheidende secretaris op dat gedeelte van de Postweg waar de afgelopen jaren een aantal automobilisten de dood vond. In vergelijking met het buitenland vindt Murre de Nederlandse auto mobilisten zenuwachtiger en agressiever dan bijvoorbeeld de Duitse weggebruiker. "Hier wordt bumpertje aan bumpertje gere den. In Duitsland wordt wel har der gereden, maar meer gedisciplineerd. Ook als je hier in de steden aan het zoeken bent.'S trekt niemand zich daar iets van aan, in Duitsland krijgen voet gangers op zebra's voorrang." Als het aan Murre ligt, moeten 'verkeerszondaars' meteen aange pakt worden. "Bekeur niet via een acceptgiro, maar geld bij de vis. Net als in België: word je bekeurd en heb je geen geld bij je, dan wordt de auto in beslag genomen. Waarom kan dat in Nederland niet?" Voor VVN is er nog veel werk aan de winkel. "De mentaliteit van de weggebruiker is bedroevend. Die moet veranderen", vindt Murre. Verkeerssituaties waar verbeterin gen zijn aangebracht noemt Mur re onder meêr de Molenvlietsedijk in Tholen waar ten behoeve van de schoolgaande kinderen ver- keersbrigadiers zijn ingesteld. Een doorn in het oog vormt ech ter nog steeds de Stoofstraat in Poortvliet. "Moeten we eerst wachten tot er dodelijke ongeluk ken gebeuren? Er wordt te hard gereden. De verkeerspolitie heeft 1 jaar lang toezicht gehouden, toen ging het beter. Er wordt ge zegd dat er geen geld voor is of dat er niet genoeg mensen zijn, maar een mensenleven is nooit in geld uit te drukken. Er moet ge woon geld voor komen". Ondanks het feit dat Murre terug treedt als secretaris, heeft hij de afdeling wel toegezegd assistentie te verlenen bij de schoolexamens. "De leerlingen willen de dag na hun examen het diploma ontvan gen. Dat kost voor 8 scholen nog al wat tijd en werk." Toen de afdeling Poortvliet nog als zelf standige afdeling bestond, schreef Murre de namen van de examen leerlingen op de diploma's in Go tische letters. Tijdens de ledenvergadering leid de Murre zoals vele jaren nog een maal de bedrijvenquiz. De deelnemers moesten 20 vragen beantwoorden aan de hand van dia's. Rijwielhandel Larooy uit Scherpenisse won met 60 punten de beker, gevolgd door garage De Jonge uit Poortvliet met 57 pun ten. Derde werd het gelijknamige taxibedrijf met 55 punten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 9