'Met meer ATV-dagen kun je
bij de bakker niet betalen'
Cultureel hoogtepunt met VZOS
FAX
'Mentaliteit van weggebruiker is bedroevend, die moet veranderen'
'Genereus gebaar van
minister Maij-Weggen'
Discussie over stakingen in de bouw bij CNV St. Philipsland
Jubileumconcert voor Leo Neele in 5schouwburg9 de Wimpel
Scheidende secretaris M.H. Murre van Veilig Verkeer Poortvliet:
Donderdag 22 februari 1990
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
De stakingen in de bouw stonden vrijdagavond cen
traal op de jaarvergadering van de hout- en bouwbond
CNV St. Philipsland. De discussie spitste zich vooral
toe op het zware accent dat de arbeidstijdverkor-
ting(ATV) tot 36 uur heeft gekregen.
"Als er één genoten heeft, dan ben ik het wel", liet een
blije Leo Neele vrijdagavond in dorpshuis de Wimpel
te St. Philipsland in zijn dankwoord weten. Het con
cert van VZOS ter gelegenheid van het zilveren jubi
leum als voorzitter was een cadeau naar zijn hand.
Hard nodig
Getreuzel zat
Compromis
Brugman
Zigeunerbestaan
Jubilaris
vanaf 39.- p. mnd.
KOPPEJAN
telekommunikatie
Tracé's
Indrukwekkend
Verfijning
Belichting
Bloemen
Vrouw opvolger
Praatje
Braderie
Agressief
Direct betalen
Stoofstraat
Bedrijvenquiz
Mr. De Boe over oeververbinding Westerschelde:
Zilveren voorzitter Leo Neele rechtsvoor zijn 30-jarige zangvereniging VZOS met naast hem dirigent Jan Wesdorp, die al 20 jaar
het St. Philipslandse koor leidt.
"Met een AT V-dag meer kun je
niet betalen bij de bakker",
bracht W. Verwijs naar voren. Hij
vond, dat er meer op een loons
verhoging gehamerd moest wor
den.
Afdelingsvoorzitter A. de Raat
merkte op, dat de ATV nodig is
om werklozen een baan te kunnen
bieden. Verwijs geloofde daar
weinig van. "De toename van de
economische bedrijvigheid brengt
mensen aan het werk, niet de
ATV."
De Raat bleef op het belang van
de ATV hameren en stelde vast,
dat er onherroepelijk produktie-
vermindering optreedt bij ATV.
Dan moeten er volgens hem wel
meer personeelsleden aangetrok
ken worden.
Verwijs was met de huidige 16
ATV-dagen tevreden. Hij signa
leerde bovendien, dat werkgevers
nu al lelijk kijken als hij een vrije
dag vraagt, want er is volop werk.
In het aan de slag krijgen van
werklozen had hij weinig vertrou
wen. "Mensen die nu nog werk
loos zijn, krijg je met een gouden
c.a.o. nog niet aan het werk", al
dus Verwijs.
Districtsbestuurder T.J. van Rijs-
sel antwoordde, dat wie niet wil
werken, wat hem betreft ook geen
uitkering krijgt. "Wie dat wel wil,
die helpen we en die bieden we
scholing. Zo hebben we als doel
gesteld om 2000 langdurig werk
lozen aan de slag te krijgen. We
geven scholing en een werkgaran-
tie van twee jaar.
Uitbreiding van de ATV van 16 tot
24 dagen is daarvoor nodig. Bo
vendien moeten de mensen die nu
in de bouw werken, daar over
twee jaar nog in zitten. Als de
bouw dan nog eens in elkaar zakt,
is uitbreiding van de arbeidstijd
verkorting hard nodig", zei Van
Rijssel.
Hij verzekerde Verwijs, dat daar
naast de loonsverhoging er ook
komt. De bonden eisen van de
werkgevers handhaving van de
prijscompensatie(in 1990 circa
2°7o) plus een jaarlijkse loonsver
hoging van 1%. "Die 1% zullen
we krijgen ook", aldus een strijd
lustige Van Rijssel.
De bonden willen verder inbouw
in de garantielonen van 3% van
de prestatietoeslag, verbetering
van de VUT-uitkeringen, aanvul
lingen op WW- en WAO-
uitkeringen, verdergaande verbe
tering van de arbeidsomstandig
heden, (her)intreding van
jongeren, vrouwen, langdurig
werklozen en gedeeltelijk gehan
dicapten, alsmede vergroting van
de medezeggenschap van werkne
mers en vakbonden.
In een actiepamflet werd opgeroe
pen om te staken totdat er een
goede c.a.o. is. "Alleen op deze
manier zullen de werkgevers onze
eisen serieus nemen en er op in
gaan. De bonden zijn het getreu
zel zat", aldus de hout- en bouw
bond FNV en CNV en de
vakvereniging Het Zwarte Corps
in een gezamenlijk ultimatum.
Iz. Reijngoudt, in het centrum
van Rotterdam werkzaam bij de
bouw van de spoorwegtunnel, be
hoorde tot de 2 stakers onder de
28 aanwezigen. Hij bestreed de
zienswijze van Verwijs en kwam
op voor de belangen van de
WAO'ers, die met 70% moeten
rond komen. Reijngoudt toonde
zich best tevreden met de staking
suitkering van 96 gulden netto
voor de eerste vijf dagen en 110
gulden voor de zesde en volgende
dagen. "Ik houd het langer vol
dan de bond, vrees ik", zei Reijn
goudt onder veel hilariteit.
C. Overbeeke dacht er heel anders
over. Hij voelde weinig voor sta
king, want dat zou voor hem een
achteruitgang betekenen. "Als je
in de top van de c.a.o. zit, dan le
ver je inderdaad in", erkende dis
trictsbestuurder Van Rijssel.
Bestuurslid P. Bolier hield Over
beeke voor, dat staking ook het
laatste middel is waarnaar gegre
pen wordt. "Daar moet je een
opoffering voor over hebben."
Bolier had evenals Verwijs ook op
het werk ervaren, dat er nergens
anders over gesproken wordt dan
over de ATV tot 36 uur. In de pu
bliciteit vond hij dat ook steeds
terug. Voorzitter De Raat stelde
voor om via een advertentiecam
pagne iedereen duidelijk te ma
ken, dat het om meer gaat dan
alleen de 36 uur.
De districtsbestuurder merkte op,
dat de discussies over ATV en
roostervrije dagen al zoveel jaar
aan de gang zijn, dat het nu een
keer afgelopen moet zijn. "Daar
om is het CNV juist voor een goe
de regeling in de c.a.o. en hebben
we de ATV bij de c.a.o.-
onderhandelingen in november
als eerste punt aan de orde
gesteld."
De onderhandelingen liepen ech
ter stuk op de arbeidstijdverkor
ting en ook een
compromis-voorstel van Han
Lammers haalde het niet. Er zou
dan een tweejarige c.a.o. moeten
komen met per 1 juli 1991 een
36-urige werkweek. Van de 24
roostervrije dagen zouden er 2
voor scholing bestemd zijn en de
helft(ll) collectief en het andere
deel in onderling overleg indivi
dueel opgenomen kunnen wor
den.
"Na drie weken hadden de werk
gevers hun achterban daarover
nog niet geraadpleegd en daarom
waren de vakbonden boos", aldus
Van Rijssel. "Ze zeggen wel dat ze
wat meer loon willen betalen,
maar niet hoeveel."
Op de eerste stakingsdag waren er
3500 deelnemers, dat is 500 meer
dan de laatste bouwstaking in
1985. In Zeeland lukte dat niet ge
makkelijk. "We hebben gepro
beerd om alle bouwvakkers op
Schouwen-Duiveland bij de sta
king te betrekken, maar dat is niet
gelukt. Ruim 30% was vrijdag in
staking. In het nieuwe recreatie
park Port Zélande op Goeree-
Overflakkee ging het beter: daar
besloten 50 mensen tot staking.
Spontaan kwamen er verzoeken
uit Sluiskil en de Bevelanden om
ook mee te doen, waardoor er
vrijdag in Zeeland en West-
Brabant ruim 1000 stakers waren."
Van Rijssel zei optimistisch te zijn
over de verdere actiebereidheid.
"Iedereen is enthousiast omdat er
na drie maanden eigenlijk nog
nergens over onderhandeld is. In
sommige keten moet je echter pra
ten als Brugman, maar elders
staat men al met de kaart op je te
wachten. We moeten er heel zorg
vuldig mee omgaan, want niet ie
dereen staakt even spontaan en
het is ook voor niemand een pret
je."
De vakbondsbestuurder zei geen
hekel te hebben aan individuele
werkgevers, maar wel aan de ver
tragingstactiek van hun organisa
tie.
Eén van de aanwezigen bracht
naar voren, dat er tijdens de eerste
stakingsdagen een groep bouw
vakkers in Rotterdam ingeschre
ven was als staker en vervolgens in
Gouda weer aan het werk ging.
Benadrukt werd, dat zoiets met
controles voorkomen moet wor
den. "Alles plat", werd geroepen,
dan kunnen zulke zaken niet
voorkomen.
Van Rijssel zei van plan te zijn om
woensdag(gisteren) in heel Zee
land stakingen op touw te zetten.
Tholen/St. Philipsland stonden
daarbij niet op het programma.
"Daar zijn niet veel grote bouw
werken en dat maakt het voor ons
al lastiger in overig Zeeland, want
een werk als de Oosterschelde-
kering is er niet meer. Nu moeten
we een enorm uitgestrekt gebied
af rijden, maar met de hulp van
kaderleden zijn de acties tot nu
toe een groot succes geworden."
De CNV-bestuurder sprak vrijda
gavond in de Wimpel verder nog
over de gevolgen van de wet Oort
voor de bouw. "Als het goed is,
moet bijna iedereen er 1 januari
nettto op vooruit zijn gegaan",
concludeerde hij. Vakantiebonnen
en km-vergoedingen leveren in de
bouw nog specifieke consequen
ties op.
Hij verzette zich tegen plannen
om in de tweede helft van 1990 het
reiskostenforfait boven de 30 km
af te schaffen als maatregel om
het autoverkeer te beperken en het
milieu te ontzien. "Bouwvakkers
hebben een zigeurbestaan en gaan
van het ene naar het andere werk.
Ze rijden vreselijk veel en in geen
enkele bedrijfstak wordt de auto
zo goed benut als in de bouw. Je
ziet een auto of busje vol met
bouwvakkers en daarentegen van
andere branches één man of één
vrouw. Op bouwplaatsen is weinig
openbaar vervoer, dus hebben we
terecht bezwaar tegen afschaffing
van het reiskostenforfait, zoals we
ook al tegen de beperking van de
km-kosten tot 44 cent zijn", aldus
Van Rijssel.
Vrijdagavond zou dhr. M. Verwijs
Jzn. nog gehuldigd worden we
gens zijn 25-jarig lidmaatschap
van het CNV, maar door familie
omstandigheden was hij verhin
derd. Hij werkte voorheen bij Van
Oord Werkendam en maakt sinds
1 januari gebruik van de VUT-
regeling.
De hout- en bouwbond CNV St.
Philipsland telt 102 leden. Aan de
belastingzitting, waarbij hulp
wordt verleend bij het invullen
vanhet belastingformulier, hebben
vorig jaar maar 4 leden meege
daan. Voorzitter De Raat waar
schuwde, dat het nog een keer
geprobeerd zal worden, maar als
er geen 10 komen, gebeurt dat
voor de laatste keer.
Aan de braderie werd in 1989 niet
meegedaan en uit reacties bleek,
dat men het CNV daar miste.
Daarom wordt a.s. zomer weer
meegedaan.
De voorzitter meldde, dat het vak
bondswerk niet altijd eenvoudig
is. Voor twee zaken is al bijna drie
jaar een advocaat van het CNV
met een juridische procedure be
zig en nog is er geen einde aan.
Wel opgelost is de vraag van een
lid, dat men als 65-jarige een uit
kering krijgt, ook als men van an
dere CNV-bonden dan de hout- en
bouwbond lid is geweest.
Na alle zakelijke onderwerpen,
bleven de leden en belangstellende
echtgenotes nog bij elkaar voor
ontspanning met het bingospel.
KOMMUNIKATIE BINNEN HANDBEREIK
ANTWERPSESTRAAT 22 BERGEN OP ZOOM 01640-59898
Advertentie I.M.
Een belangrijke doorbraak na
meer dan dertig jaar discussie tus
sen rijk en provincie. Zo karakte
riseert het provinciaal bestuur de
overeenstemming die bereikt is
over de vaste oeververbinding
Westerschelde.
Volgens gedeputeerde mr. J.A. de
Boe uit Poortvliet wordt 1990 'een
mooi jaar'. "Er is één kogel door
de kerk en nu richten we ons op de
tweede, zodat we eind dit jaar be
halve geld ook een tracé en een
bouwer hebben. In 1991 kan dan
de eerste spade de grond in."
De gedeputeerde is vol lof over de
medewerking van minister van
verkeer en waterstaat mevr. H.
Maij-Weggen, waarmee commis
saris der koningin dr. C. Boertien
het laatste overleg heeft gevoerd.
De minister heeft Zeeland een
jaarlijkse bijdrage van 41.1 mil
joen gulden aangeboden, waarbij
g.s. - onder voorbehoud van de in
stemming van provinciale staten -
accoord zijn gegaan.
Tijdens de exploitatieperiode van
de WOV wordt het bedrag voor
vijftig procent geïndexeerd(aange-
past aan de prijsstijgingen), in de
daaraan voorafgaande periode
voor de volle honderd procent.
Mevr. Maij deed het aanbod na
overleg met haar collega Kok van
financiën. De rijksbijdrage is on
geveer 11 miljoen gulden hoger
dan de door het vorige kabinet be
schikbaar gestelde bijdrage, die
onvoldoende was om private ex
ploitatie rendabel te maken.
"Minister Maij-Weggen is zeer
kordaat opgetreden", constateert
gedeputeerde De Boe met genoe
gen. "Ze heeft niet over millime
ters gesproken, maar een genereus
gebaar gedaan door 30% meer ter
beschikking te stellen. Dat is hel
der en duidelijk."
Dit jaar zullen provinciale staten
zich nog uitspreken waar de WOV
komt en wie de vaste oeververbin
ding gaat bouwen. Er zijn drie
mogelijkheden waarvan de
milieu-effecten bestudeerd zijn.
Bij Kruiningen-Perkpolder op de
plaats van de huidige veerdienst,
(voor Tholen/St. Philipsland het
meest dichtbij) en twee meer cen
traal gelegen tracé's voorbij Goes.
Een WOV ten oosten van Terneu-
zen richting Sloegebied zou eco
nomisch het beste uit de bus
komen. Provinciale staten zitten
met de afweging van economisch-
maatschappelijke en milieufacto
ren. Ook het opheffen van de
veerdiensten speelt mee. Met de
keuze voor een WOV bij
Kruiningen-Perkpolder zou de
veerdienst Vlissingen/Breskens in
stand moeten blijven. Bij een
meer centraal tracé zou daar al
leen een voetveer over kunnen
blijven.
Gedeputeerde De Boe presenteert
morgenmiddag de tracéno-
ta/milieu-effectenrapportage
WOV.
Een horloge heb ik al en een
fiets krijg ik binnenkort", vertel
de voorzitter Neele. "Bovendien is
dat allebei aan slijtage onderhe
vig, maar zo'n concert blijft in je
gedachten."
Het 35 leden, onder wie 10 man
nen, tellende VZOS was voor deze
gelegenheid versterkt met het
Scaldis-ensemble, bestaande uit
Trudi Gunst (fluit), Anja Dek-
ker(hobo), Anne-Marie Jans-
sen(klarinet) en Henny van
Eersel(piano), die praktisch alle
maal een conservatoriumoplei
ding hebben.
Via de muziekschool in Bergen op
Zoom kreeg VZOS bovendien me
dewerking van Nina Mellema-
Mulder(contrabas) uit Tholen,
alsmede Helga van Berkel-
Bühler(cello) en Flip Veld-
mans(orgel).
Er werden voor de pauze tien
nummers uitgevoerd van o.a. Si
belius, Gounod, Beethoven en
Henk Groeneweg en na de pauze
nog vijf nummers van o.a. Bach
en Scarlatti.
Burgemeester T.A. Vogel sprak
over een 'indrukwekkend concert
in de tot schouwburg omgetover
de Wimpel'. "Ik spreek met
schroom, want na zoiets moois is
het moeilijk om de juiste toon te
vatten. Als ik het al niet wist, dan
heb ik het deze week weer op
nieuw ervaren, dat VZOS-
voorzitter Leo Neele een uniek
mens is. Met een eigen stijl en in
breng leidt hij al 25 jaar erg opval
lend de zangvereniging. Zijn
persoonlijkheid drukt zijn stem
pel op VZOS en zijn eigen wijze
van benadering is zijn kracht."
De burgemeester feli'citeerde de
jubilerende voorzitter met 'een
koor van niveau'. "U kunt nog
zo'n bekwame dirigent hebben -
en Jan Wesdorp is er ook al 20
jaar bij VZOS - als het bestuurlijk
niet zo goed loopt, dan leidt hij in
het luchtledige. Een goed bestuur
is heel belangrijk en daarvan is de
voorzitter de exponent. Wanneer
de gemeent een penning zou heb
ben voor goede burgers, dan had
u die zeker vanavond gekregen",
zei Vogel.
De burgemeester wees nog eens
op het belang van een goed vereni
gingsleven voor een gemeenschap.
"Zonder verenigingen ben je geen
complete gemeente. Goed functi
onerende koren maken daarvan
een belangrijk onderdeel uit. Zij
leveren een goede culturele bijdra
ge. Zingen is een manier om waar
den aan het leven toe te voegen,
cultuur is de verfijning van de be
schaving.
Ik heb vanavond bijzonder geno
ten van dit culturele hoogtepunt.
VZOS is een chr. koor uit overtui
ging. Uw muziekkeuze heeft te
maken met de levenskeuze en ik
hoop, dat de tonen mogen ontkie
men in uw harten", aldus de bur
gemeester.
Hij wenste de zilveren voorzitter
Leo Neele sterkte, kracht en Gods
zegen toe. Ook het 30-jarige koor
en dirigent Jan Wesdorp die 20
jaar aan VZOS verbonden is, wer
den door de burgemeester gefeli
citeerd. "Met goede moed op
naar 1995", zo keek Vogel al voor
uit naar de volgende jubileum
viering.
De mannen van VZOS hadden
vrijdagavond voor het eerst hun
nieuw overhemd met een paars
strikje aan. Het zag er heel chique
uit en volgens insiders was dit het
allernieuwste op het gebied van
koorkleding.
Aan de entourage was trouwens
bijzondere aandacht besteed. Van
de gemeente Tholen had men een
belichtingsset en een podium in
bruikleen gekregen, die door
Theo Steketee uit St. Maartens
dijk waren opgesteld. Piet van
Zijst van het Smalstads mannen
koor zorgde voor het geluid en de
leden hadden zelf nog voor aan
kleding van het podium gezorgd.
Het programma werd ingeleid
door vice-vo'orzitter Janny de
Kok, waarna mevr. S. Bout-Sakko
uit Tholen de muziekstukken
steeds van een toelichting voor
zag.
De medewerkers buiten VZOS
werden door voorzitter Neele nog
in de bloemen gezet, terwijl Janny
de Kok een fleurig boeket over
handigde aan moeder Neele.
De voorzitter herinnerde zich nog,
hoe hij op 19-jarige leeftijd 25
jaar geleden tijdens een zanga
vond in Anna Jacobapolder voor
het eerst als voorzitter in het
openbaar moest spreken. Hij kon
het kort houden na een hele lange
toespraak van burgemeester L. de
Jonge.
Leo Neele toonde zich bijzonder
ingenomen met het concert en de
medewerking van de musici van
buiten St. Philipsland. Hij noem
de met name mevr. Mellema die
voor het eerst met conservatori
ummensen als van het Scaldisen-
semble speelde.
Tenslotte dankte Neele de diri
gent. "Jan Wesdorp zorgt al 20
jaar voor een sublieme leiding bij
VZOS en hij weet het altijd zo te
draaien, dat hij voor 100% muzi
kaal zijn zin krijgt", aldus de zil
veren voorzitter, die zijn eigen
functioneren sterk relativeerde.
"Van mij is het 25 jaar tobben ge
weest", zei Leo Neele, die niette
min door de luisteraars hartelijk
werd gefeliciteerd.
De gehele familie heeft veel voor
de zangkunst over, want ook zijn
vrouw en dochter maken deel uit
van VZOS, evenals zijn broer
Joop Neele en diens vrouw en
dochter.
De Wimpel was vrijdagavond niet
helemaal vol bij dit jubileumcon
cert, al waren er dan verschillende
gasten van buiten St. Philipsland,
onder meer militaire collega's van
Leo Neele en luisteraars van
Tholen.
Secretaris M.H. Murre van Veilig Verkeer Nederland heeft vrijdagavond
in café Tolrust in Poortvliet afscheid genomen van de afdeling Poort
vliet, Tholen en Scherpenisse. De zeventigjarige Murre uit Poortvliet,
die vanaf 1973 bestuurslid is, kreeg uit handen van consulent F.J. Bal
namens de directie Zeeland en het hoofdbestuur van VVN in Hilversum
een oorkonde uitgereikt 'als dank voor de voortreffelijke en plichtsge
trouwe wijze waarop hij zich heeft ingezet voor de verkeersveiligheid in
de provincie Zeeland'.
Bal bedankte Murre voor alle
werkzaamheden die hij heeft ver
zet voor de afdeling. "Er kon al
tijd een beroep op u gedaan
worden. De vereniging is sterk ge
bleven, mede door de inzet van
mensen zoals u. VVN telt nog
mee, ondanks het ledenverlies".
Bal betreurde het, dat Murre weg
gaat maar hij vond het ook een te
ken van de juiste mentaliteit om
plaats te maken voor andere
bestuursleden, gezien zijn leeftijd.
Murre bedankte Bal voor de oor
konde en zei dat hij het werk al
die jaren met plezier heeft ge
daan. "Ik heb nu eenmaal een
besluit genomen. Gezien mijn
leeftijd wil ik ermee stoppen".
Murre wordt opgevolgd door me
vrouw F. den Engelsman-Burgers
uit Tholen. Zij is het eerste vrou
welijke bestuurslid in de afdeling
Poortvliet, Tholen en Scher
penisse.
Naast Murre werden ook de oud
voorzitter H.A. Jansen en het
bestuurslid M. Quist gehuldigd.
Zij ontvingen het VVN- herinne
ringsspeldje.
Murre werd lid van de vereniging
toen deze in 1958 werd opgericht
in de oude openbare school in
Poortvliet. "Ik vond het een goe
de instelling om mensen te bunde
len die zich wilden inzetten voor
het verkeer. Er werden toen ver-
keerscursussen gegeven. De moto-
risatie van Nederland kwam in die
jaren op gang. Het werd tijd dat
iedereen kennis nam van de ver-
keersregelementen en de borden.
De cursussen werden verzorgd
door wachtmeester Van Dijke uit
Sint-Philipsland", herinnert Mur
re zich.
Het op de hoogte brengen van
verkeersdeelnemers over verande
ringen die zich in de regels voor
doen, blijft actueel. "Medio 1991
wordt er weer een nieuw verkeers-
regelement ingevoerd. Bromfiet
sers en fietsers mogen dan bij
rood licht rechtsaf slaan, via
voorlichtingscampagnes moeten
we de mensen daar op voorberei
den doceert Murre.
In 1974 werd Murre secretaris.
Kort daarna begon de afdeling
een ledenwerfactie in Scherpenis
se, huis aan huis, samen met H.
Jansen. Volgens Murre kwam er
nauwelijks reactie vanuit de be
volking. Toch vonden ondertussen
zo'n 15 a 16 leden al onderdak bij
de afdeling Poortvliet die toender-
tijd ongeveer 120 leden telde. Met
de leden uit Scherpenisse steeg het
ledental tot 160. In 1985 is de af
deling Tholen toegevoegd "Van
uit Hilversum werd gezegd dat
afdelingen die niet meer goed
functioneren, samengevoegd
moesten worden met andere afde
Secretaris M.H. Murre ontving een oorkonde als dank voor de verkeersveiligheid in Zeeland. Naast
hem voorzitter De Groen van de afdeling Poortvliet, Tholen, Scherpenisse.
lingen die wel goed werken".
Na de samenvoeging heeft de af
deling te maken gekregen met le
denverlies "Tholen was
jarenlang verwaarloosd. Het in
nen van contributie werd geauto
matiseerd, de belangstelling liep
terug. Wij wilden zelf de contri
butie blijven ophalen bij de men
sen. Door een persoonlijk praatje
waren de mensen vaak weer bereid
om lid te blijven". Het hoofkan-
toor bepaalde echter dat het innen
per accept giro-kaart diende te ge
schieden. De afdeling protesteerde
hiertegen en kreeg - samen met
nog enkele afdelingen in Zeeland -
voor 1 jaar ontheffing. "Het is nu
nuchtere, economische business
geworden", betreurt Murre enigs
zins de gang van zaken.
Ook het feit dat het regionaal or
gaan verkeersveiligheid Zee-
land'namens de overheid een
vinger in de pap heeft gekregen'
waardoor campagnes landelijk
worden gelanceerd, betekent vol
gens Murre dat er minder initia
tief vanuit de afdelingen kan
worden genomen dat op de streek
is afgestemd, zoals in het verleden
het geval was. De afdeling maakt
zich vooral sterk op de braderie in
Poortvliet, Tholen, Scherpenisse
en Sint-Philipsland. Met de voor
lichtingscaravan probeert VVN
zoveel mogelijk mensen te berei
ken. Het doen van een ogentest
dient daarbij als middel de eigen
bevolking en vakantiegangers te
wijzen op hun verantwoordelijk
heid als verkeersdeelnemers. "Het
was ook bedoeld om nieuwe leden
te winnen", aldus Murre. Dat liep
geen storm.
Een hoogtepunt tijdens Murre's
lidmaatschap vormde het 25-jarig
jubileum van de afdeling in 1983.
"Oud-bestuursleden, de ANWB
waren uitgenodigd. Er was een re
ceptie voor de leden en de vlag
van de VVN mocht in de toren
hangen'
Dieptepunten noemt Murre de
dodelijke ongevallen in het werk
gebied van de afdeling. "Ondanks
al onze inspanningen is de ver
keersveiligheid hier niet toegeno
men, de bocht bij Van der Slikke
is berucht", doelt de scheidende
secretaris op dat gedeelte van de
Postweg waar de afgelopen jaren
een aantal automobilisten de
dood vond.
In vergelijking met het buitenland
vindt Murre de Nederlandse auto
mobilisten zenuwachtiger en
agressiever dan bijvoorbeeld de
Duitse weggebruiker. "Hier wordt
bumpertje aan bumpertje gere
den. In Duitsland wordt wel har
der gereden, maar meer
gedisciplineerd. Ook als je hier in
de steden aan het zoeken bent.'S
trekt niemand zich daar iets van
aan, in Duitsland krijgen voet
gangers op zebra's voorrang."
Als het aan Murre ligt, moeten
'verkeerszondaars' meteen aange
pakt worden. "Bekeur niet via een
acceptgiro, maar geld bij de vis.
Net als in België: word je bekeurd
en heb je geen geld bij je, dan
wordt de auto in beslag genomen.
Waarom kan dat in Nederland
niet?"
Voor VVN is er nog veel werk aan
de winkel. "De mentaliteit van de
weggebruiker is bedroevend. Die
moet veranderen", vindt Murre.
Verkeerssituaties waar verbeterin
gen zijn aangebracht noemt Mur
re onder meêr de Molenvlietsedijk
in Tholen waar ten behoeve van
de schoolgaande kinderen ver-
keersbrigadiers zijn ingesteld.
Een doorn in het oog vormt ech
ter nog steeds de Stoofstraat in
Poortvliet. "Moeten we eerst
wachten tot er dodelijke ongeluk
ken gebeuren? Er wordt te hard
gereden. De verkeerspolitie heeft
1 jaar lang toezicht gehouden,
toen ging het beter. Er wordt ge
zegd dat er geen geld voor is of
dat er niet genoeg mensen zijn,
maar een mensenleven is nooit in
geld uit te drukken. Er moet ge
woon geld voor komen".
Ondanks het feit dat Murre terug
treedt als secretaris, heeft hij de
afdeling wel toegezegd assistentie
te verlenen bij de schoolexamens.
"De leerlingen willen de dag na
hun examen het diploma ontvan
gen. Dat kost voor 8 scholen nog
al wat tijd en werk." Toen de
afdeling Poortvliet nog als zelf
standige afdeling bestond, schreef
Murre de namen van de examen
leerlingen op de diploma's in Go
tische letters.
Tijdens de ledenvergadering leid
de Murre zoals vele jaren nog een
maal de bedrijvenquiz. De
deelnemers moesten 20 vragen
beantwoorden aan de hand van
dia's. Rijwielhandel Larooy uit
Scherpenisse won met 60 punten
de beker, gevolgd door garage De
Jonge uit Poortvliet met 57 pun
ten. Derde werd het gelijknamige
taxibedrijf met 55 punten.